nyhetstest

Yamarin Cross 54 Bow Rider lämpar sig för mångsidigt båtliv. Den fungerar utmärkt som pendlarbåt i skärgården och lämpar sig också för dagsturer. Båten ger sex passagerare bra skydd och den stora durken gör det möjligt att transportera rejält med gods. Tack vare de praktiska avsatserna är det lätt att komma ombord från fören, aktern och sidan. Rekommenderad motoreffekt 50–70 hk.

Pressmeddelande:
Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083-aluminium, som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.

Aluminiumtjocklek: Botten: 4 mm Reling: 3 mm

Akterspegel: 4 mm V-vinkel: 21°

Modellserien Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010. I serien ingår nio olika modeller. Båtskroven tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för däcket och monteringen.

Tekniska data
Längd 5,28 m
Bredd 2,09 m
Vikt 580 kg
Personer 6
Rekommenderad motor 50–70 hk
Akterspegel lång
Båtkategori C
Topphastighet 70 hk 31 knop marschfart 17–18 knop

Standardutrustning:
Ankarbox i fören och i aktern
Avsatser i aktern
Brandsläckare
Bänkar framför pulpeterna
Bränslefilter
Bränsletank, 64 l
Dörr mellan pulpeterna
Fenderfästen 4 st.
Fendrar 4 st.
Fjärreglage 6X3 med Teflon-kablar
Integrerade navigationsljus
Kapellgarage
LAN-multifunktionsinstrument Yamaha (2 st.)
L-format ryggstöd på bakbänken
Låsbart handskfack
Låsbara stuvutrymmen (4 st.), 1-nyckels lås (Abloy)
Monteringsplats för 8″ kartplotter
NFB-styrning
Offshoresäten
Rostfria gasfjädrar under bänkluckorna
Sidoavsatser
Sittdynor
Stänkskyddat förvaringsutrymme med lock under durken (200 l, 180 cm långt)
Syrafasta räcken, stävögla, godkänd låsögla, handtag, badstege och beslag för bränslepåfyllning
Tvådelat kapell
12 V-uttag

Extra tillbehör:
Aluminiumdurk
Transportpresenning
Bord
Vattenskidbåge

Hallberg-Rassy 43 Mk III har vunnit det ärofyllda priset Best Bluewater Cruiser i seglingstidningen Sailing Today från Storbritannien.

Vinnaren presenterades i samband med en högtidlig ceremoni i samband med pågående båtmässan i Southampton, 11 september.

– Hallberg-Rassy är välkända för sin höga kvalitet och sin robusta design som håller även för oceanseglare. Den tredje upplagan av den populära Hallberg-Rassy 43 bekräftar detta. Det gör båten till en värdig vinnare, säger Sailing Todays chefredaktör, Sam Fortescue.

Den här nya förtöjningsfjädern skonar både tampen och båten. Den har en enkel montering och kan fästas utan ändtampar.

Förtöjningsfjädern U-Cleat har en helt ny löstagbar låsmekanism som gör att du kan snabbt kan fästa fjädern mitt på tampen utan att ha ändarna till hands. Detta är praktiskt i många avseenden då du enkelt kan flytta fjädern längs med tampen eller till en annan tamp, vilket möjliggör att du nu utan problem kan ta med dig fjädern från hemmahamnen.

Förtöjningsfjädern U-Cleat är unik i det avseendet att den går att montera på tampar med öglesplits eller kaus i ändarna och är enkel att tillfälligt ta bort då tamparna skall tvättas.

Den unika låsmekanismen som sitter mellan tamp och fjäder ger en optimal låseffekt samtidigt som den varken påverkar tampens styrka eller hållbarhet. Förtöjningsfjädrarna är gjorda av EPDM-gummi och är mycket motståndskraftiga mot väder, ozon och saltvatten. Finns i tre storlekar. Pris 173 kr.

Info: www.smartasaker.se

De nordiska ländernas friluftsorganisationer uppvaktade Nordiska rådet och startar samarbetet ”Friluftsliv i Norden” – för att säkra och förbättra förutsättningar och möjligheter för friluftslivet idag och i framtiden.

– Målet är en gemensam nordisk handlingsplan för friluftslivet. Vi vill säkra att friluftslivet har en framskjuten och stark position. Friluftslivet och dess organisationer lämnar idag ett stort bidrag till samhället som inte så många tänker på – det handlar om ökad miljömedvetenhet, fysisk aktivitet, sysselsättning och demokrati, säger Ulf Silvander, generalsekreterare i Svensk Friluftsliv.

”Friluftsliv i Norden” är ett samarbetsprojekt mellan friluftsorganisationerna i Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island. Det övergripande syftet med projektet är att öka kunskapen om friluftslivet för att på sikt skapa förutsättningar för en nordisk handlingsplan för ökat friluftsliv i Norden.

– Att vara i naturen och glädjen med friluftsliv är starka värden i alla nordiska länder och något som binder oss samman på ett naturligt sätt. Det här projektet vill främja friluftslivet som en del av vårt gemensamma kulturarv, säger Siri Meland friluftspolitisk rådgivare i Norsk Friluftsliv.

Projektet kommer att pågå under 2015-2017. Resultatet ska presenteras 2017 i form av rekommendationer och prioriteringar för att säkra ett gemensamt nordiskt friluftslivsarbete. Barn och ungdomar kommer att vara ett prioriterat område.

Fakta om Friluftsliv i Norden
Projektet «Friluftsliv i Norden» stöttas av Nordiska rådet och är ett samarbete mellan Svenskt Friluftsliv, Norsk Friluftsliv, Friluftsrådenes Landsforbund (NO), Friluftsrådet (DK), Suomen Latu (FI). Projektet ska arbeta fram en beskrivning av behov, intressen och engagemang hos etablerade intressenter och organisationer för att säkra ett framtida högt fokus på friluftsliv i Norden. Målet är att öka kunskapen om vad friluftsliv i Norden är, utarbetarekommendationer för att säkerställa friluftslivets framtid i Norden – där barn och ungdomar kommer att få en framträdande roll i planering och genomförande. Målet är även att friluftsorganisationerna arbetar fram en gemensam handlingsplan för friluftsliv.
Fakta om friluftslivets värden
• Miljömedvetenhet handlar om barn och ungas positiva upplevelser av naturen. Det man lär sig och är med om som liten värnar man om som vuxen. De nordiska länderna är världsledande på forskning runt miljö- och klimatfrågorna och det beror på att vi har en nära relation med naturen. Det är viktigt att föra vidare till kommande generationer.
• Fysisk aktivitet handlar om folkhälsa där det finns enorma vinster för samhället i form av minskade sjukvårdskostnader. Inaktivitet kostar samhället flera miljarder om året, i Sverige är den summan 6 miljarder per år. Rökning kostar samhället 7-8 miljarder om år. Den summan är skyhög även i de andra nordiska länderna. Men det handlar även om andra positiva effekter vad gäller folkhälsan, forskningen visar att om vi vistas i naturen så har det positiva effekter på psyket där stressnivån minskar efter bara tre minuter.
• Sysselsättning handlar om att friluftslivet skapar hundratusentals arbetstillfällen i Norden. I Sverige omsätter friluftslivet 100 miljarder om året och skapar 75 000 årsarbeten, motsvarande siffror i Danmark är 29 miljarder och 28 000 årsarbeten.
• Demokrati handlar om att de ideella friluftsorganisationerna är en viktig del av den nordiska demokratiska modellen. Den amerikanska forskaren Robert Putnam framhäver att deltagandet i ideella organisationer har positiva effekter såsom medmänsklighet och tillit, så kallat socialt kapital. Ju mer tillit desto mer demokrati. I ett land med många ideella och frivillig organisationer ökar tilliten, de har en mer välfungerande demokrati och god ekonomisk tillväxt.

Efter åtta år som vd för Volvo Ocean Race lämnar norrmannen Knut Frostad över rodret vid årets slut. Anledningen är familjeskäl.

Den 48 år gamla norrmannen och seglaren har varit med och utvecklat Volvo Ocean Race på ett starkt sätt under tre världsomseglingar, 2008–09, 2011–12 och 2014–15 sedan han tog över som ansvarig i mars 2008.

Frostad säger själv att det har varit en resa som han är mycket stolt över. Han har varit med om att förvandla racet till en professionell seglingsorganisation på absolut högsta nivå. Han har också i högsta grad medverkat till de förändringar som har skapat dagens effektiva racebåtar samtidigt som tävlingen har tagit hand om sin 42-åriga historik.

– Med nästan halva mitt liv och mycket av min passion investerad i racet har det här varit ett av mina svåraste beslut någonsin, säger Knut Frostad.

– Jag är en person som ger allt eller inget. Nu vill jag ge mycket mer av min tid till min unga familj. The Volvo Ocean Race är bra positionerat inför framtiden med ett väl beprövat one-design format för båtarna, ett bra ledarskap vid vårt huvudkontor i Alicante och ambitiösa och hängivna ägare i Volvo Car Group och Volvo Group.

Flera styrelsemedlemmar i tävlingens styrelse intygar hur mycket Frostad har betytt för tävlingen.

– Knut har gjort ett fantastiskt jobb i att leda och utveckla Volvo Ocean Race. Vi kunde inte ha haft en mer engagerad och passionerad ledare. Samtidigt förstår vi hans skäl att lämna sin nuvarande position. Vi kommer att sakna honom mycket, säger Henry Sténson, Senior Vice President, Corporate Communications and Sustainability Affairs för Volvo Group, och Per Löjdquist, ordförande för Volvo Ocean Race Board, i ett gemensamt uttalande.

Frostad, som deltog som seglare i fyra upplagor av tävlingen från 1993–94, inklusive två omgångar som skeppare och grundare av team, säger:

– Den numera avlidne Sir Peter Blake sa en gång om den här tävlingen att det finns ingenting som liknar den – den sätter sig i blodet och du kan inte få bort den.

– Jag vet att detta kommer att bli min utmaning också. Volvo Ocean Race är en så unik livsupplevelse och jag är verkligen tacksam för min tid som vd för den här organisationen, men också för alla vänner och relationer jag har fått under den här tiden.

– Det har varit en förmån att få jobba för Volvo och alla andra aktieägare i racet, av vilka många har blivit mina personliga vänner.

Frostad kvarstår som vd till slutet av 2015. Rekryteringen av hans efterträdare har startat.

Tyska Mercedes AMG och Cigarette från USA står bakom denna enorma, 50 fots dräparracer. Båten byggs av Cigarette, men trimmas av Mercedes egen tuningfirma AMG.

Cigarette är lika välkända för effektstinna båtar som Mercedes är erkända för sina maffiga sportbilar. När de två valde att göra gemensam sak med en racerbåt blev resultatet minst sagt häftigt.

Eller vad sägs om denna Cigarette Racing 50 Maurader GT S Concept? De båda företagen har ett långt samarbete bakom sig med att bygga prestandainriktade båtar, men frågan är om inte den här tar priset.

Den nya racern visades på årets båtmässa i Cannes. Från utsidan lägger man märke till den tuffa lacken i svart och guld och Speedmasterdreven, som talar om att det finns rejält med effekt under motorhuven.

Båten har hämtat mycket teknik från sportbilen Mercedes AMG GTS. Under motorhuven på denna spetsformade racer finns två stycken Mercury Racing V8 bensinmotorer på vardera 4 liter och försedda med dubbla turboaggregat. Den totala effekten är 3 100 hk, alltså 1 550 hk per motor. Rena racingprestanda och därmed också ett helt annat behov av service än en vanlig båtmotor.

Båtens toppfart är hela 117 knop, vilket är minst sagt imponerande för en 50 fots båt.

Enligt Cigarette, som serieproducerar racerbåtar i större volym sedan många år, ska just den här båten bara byggas i ett enda exemplar. Prislappen är cirka 10 Mkr, det vill säga 2,5 Mkr mer än en standard Cigarette 50 Maurader SS. Men den har bara 2×1 350 hk.

16 gymnasieklasser möter marina forskare och får lära om havet som resurs, pröva mat från havet och inse vikten av ett friskt hav.

– Vår förhoppning är att ännu fler forskare ser det som en möjlighet att få möta elever och öka intresset för naturvetenskap och hav hos ungdomarna, säger projektledaren och biologen Mikael Olsson.
Det glittrar och bildas mönster på ytan när Hugo Pule långsamt drar håven genom vattnet i hällkaret, som är en spricka i den granitgrå klippan och fylld med en blandning av regnvatten och havsvatten. Hugo samarbetar med klasskamraterna August Skoglund och Gustav Svensson och killarna tömmer vattenfångsten i ett litet plastakvarium. Tillsammans med sina klasskamrater i ettan från Bäckängsskolans gymnasium i Borås är de idag ute på Vrångö i Göteborgs södra skärgård för att få träffa forskare och uppleva och lära mer om havet.

Tar temperaturen på havet
Sol och ljusblå himmel tävlar om uppmärksamheten med intensivt blått hav som breder ut sig mot horisonten. Men killarna har koncentrationen fäst på det mörka vattnet i hällkaret.
– Ni ska använda instrumenten som ligger här i lådan för att undersöka vattnets salthalt, pH-värde och temperatur i just det här hällkaret ”, säger Björn Källström, som är marin forskare vid Göteborgs universitet och även chef för Sjöfartsmuseets akvarium.
Killarna doppar instrumenten i hällkaret. Den ficklampsliknande mätaren visar salthalt på 5 promille, pH-mätaren anger värdet 7, som är varken är surt eller basiskt, och termometern kommer upp till 14,7 grader.
– Ni ser att det är bräckt vatten här och nästan inte alls är salt, snarare det sötvattensliknande förhållanden, säger Björn Källström.
Inte konstigt att fångsten därför är mager och mest innehåller mygglarver. Myggor lägger ägg i sötvatten och här börjar livet för mygglarverna.

Olika djur i skilda vatten
En bit längre bort på klipporna undersöker andra elevgrupper tre andra hällkar som ligger närmre havet och därför har andra värden på salthalt, temperatur och pH.
– Ju saltare vatten ju fler marina arter hittar vi, säger Anna-Lisa Wrange, marinbiolog och den andra forskare som ungdomarna får träffa idag.
Och mycket riktigt finns både tångräkor, tarmtång, blåstång, grönslick och strandsnäckor i det hällkar som ligger närmast havet och där salthalten är 28 promille, pH 9,5 och alltså basiskt och temperaturen 17,5 grader.
– Men pH-värden är inte det samma under dagen. Det ökar av mer ljus eftersom algerna förbrukar koldioxid i fotosyntesen, men minskar igen när ljuset avtar och under natten när algerna andas ut koldioxid, säger Anna-Lisa Wrange.

Ungdomars förhållande till havet
En tio minuters promenad därifrån, på ojämna karga klippor och vidare genom Vrångös lilla samhälle, fram till bryggan vid hamnen där Göteborgs universitets tält lyser vitt som ett landmärke, möter ungdomarna nya utmaningar. De travar in genom tältöppningen och bänkar sig på stolar framför Susan Gotensparre, en av de två projektledarna. På borden finns delikatesser från havet uppdukade; makrill, strömming och musslor på spett. ”Sushi” skojar någon och pekar på de små spetten.
Susan frågar ungdomarna om deras erfarenheter och får väldigt skilda svar. Just den här klassen från Borås har en massa olika erfarenheter av havet visat det sig.
– Men erfarenheterna är väldigt olika. Idag har vi elever från flera skolor här på Vrångö och det finns faktiskt ungdomar som aldrig varit vid havet trots att de bor i en hamnstad som Göteborg, säger hon.
Susan inspirerar eleverna till att fundera på vad man kan använda havet till nu och i framtiden. Ungdomarna får skriva ner sina reflektioner och rösta fram den bästa vistonen för framtiden.
– Detta är en del av ett EU-samarbete mellan åtta länder i projektet ”Sea for Society”, som arbetar med att ta reda på vad unga tycker och tänker kring havet, säger Susan Gotensparre.

Letar påväxt på rack från havet
Projektledaren Mikael Olsson, lärare på institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet, introducerar gymnasisterna i Virtue-projektet.
Tina Eslami och Moa Ramselid från Jensens gymnasium studerar marina organismer på cd-skivor, som varit nedsänkta i vattnet i hamnen sedan i början av april, under mikroskop. En stund innan har de varit med sina klasskamrater och projektledaren Mikael och tillsammans dragit upp racken med cd-skivor ur havet.
– Det är bra och intressant att skolan ger oss den här möjligheten att komma ut till havet och se hur forskare arbetar, säger Tina.
Klasskamraten Moa håller med. Hon tycker om havet och uppskattar besöket på Vrångö.
– Det har även varit roligt att diskutera havet och smaka på maten. Jag gillade verkligen musselspetten, säger hon.

Dokumenterar upptäckter
I Virtue-rapporten fyller tjejerna från Jensens gymnasium i vilka marina arter de hittar på cd-skivan och i vilken omfattning arterna finns. Tina och Moa hittar bland annat sjöpung. Deras lärare Anna-Ida Wallin ansluter och tillsammans räknar de till sex stycken sjöpungar. Men de hittar varken snäckor, havstulpaner eller rörmaskar, däremot konstaterar de efter att ha bläddrat i boken ”Havets djur” en stund, att de troligen har hittat en hydroid, en avlägsen släkting till maneten.
Utanför tältet packar Kanya Ahbar Mir Hassan ihop sina grejer för tillbakafärden mot Saltholmen.
– Det har varit en otroligt lärorikt idag. Jag har tittat på många teveprogram om havet och är intresserad av att bli marinbiolog, men att få komma ut såhär och möta allt i verkligheten känns verkligen privilegierat.

Foto: Carina Eliasson och Mikael Olsson

I våras presenterade Volvo Penta sitt nya och dragande drivsystem – Volvo Penta Forward Drive (FWD). På båtmässan i Cannes fick Båtliv provköra drevet i en Regal sportbåt.

Volvo Penta FWD har i motsats till traditionella drev dubbla motroterande framåtriktade propellrar och drev med justerbart trim. Det ger helt nya möjligheter vid vattensportaktiviteter. Denna patenterade, innovativa konstruktion innebär att båten dras fram genom vattnet i stället för att tryckas fram. Därmed hindras inte vattenflödet till propellrarna på något sätt.

Vi märkte detta tydligt på den provbåt som vi provkörde, en amerikansk Regal 2100 Surf med stegbotten för att skapa vågbildning. Det är en lätt sportbåt som hade utrustats med Volvo Pentas nya drev och en helt ny V8 bensin med dubbla katalysatorer.

Båten är reaktionssnabb som få andra och formligen hoppas ur vattnet. Med hjälp av det nya drevet kan man skapa en våg som hänger några meter bakom akterspegeln. På den vågen kan surfare hänga med ha kul.

Systemet är enkelt att köra och fungerar ungefär som vanliga drev med den skillnaden att drevet trimmas upp under båten. Den Regal 2100 som vi körde var dessutom speciellt avsedd för att skapa surfvågor med drevet och stegbotten i kombination.

En av fördelarna för alla vattensportare med det nya systemet är att båten inte har några utskjutande delar, som till exempel propellrar. Allt sådant döljs inne under skrovet.

Vi kommer att köra Volvo Penta FWD fler gånger i höst och återkommer därefter med fler rapporter.

Pressmeddelande efter lanseringen av Volvo Penta FWD:
Detta rena och effektiva drivsystem ger överlägsen respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet. Det möjliggör en mängd olika aktiviteter bakom båten, till exempel wakesurfing och wakeboarding. Förarna kommer också att kunna anpassa svallet till olika svårighetsgrader. De kan även känna skillnaden i form av snävare girar i höga hastigheter liksom känsligare manövrering och tilläggning i låga hastigheter. Dessutom ger framåtriktade DuoProp med motroterande propellrar ett branschunikt, symmetriskt svall för wakeboarding och symmetriska vågor för wakesurfing på valfri sida.
– FWD är en del av vårt Easy Boating-initiativ. Med denna nya spännande teknik kan hela familjen ha kul i vattnet och fler människor kommer att lockas till båt- och vattensporter, säger Ron Huibers, vd för Volvo Penta of the Americas.
FWD minskar också buller- och vibrationsnivåerna och man slipper besvärande rök på däck, eftersom avgaserna från motorn släpps ut under vattenytan under båten. Den justerbara tiltfunktionen gör det enkelt att trimma båten för bästa möjliga bränsleeffektivitet och komfort vid marschhastighet. När drevet är nedtrimmat i viloläge befinner sig de framåtriktade propellrarna under båten, vilket underlättar om man vill fiska och bada vid båtens akter.
– Volvo Penta har en stolt tradition av innovationsarbete inom båtbranschen sedan många år. Våra skickliga ingenjörer låg bakom det första Aquamatic-drevet, första DuoProp och Volvo Penta IPS med framåtriktade propellrarna. Nu har vi kombinerat de här tre lösningarna och skapat ytterligare en banbrytande innovation som vi lanserar under produktnamnet FWD, säger Huibers.
Volvo Penta Forward Drive, kombinerat med våra nya bensinmotorer för marint bruk, är en oslagbar kombination för alla båtbyggare, eftersom den möjliggör högre hastigheter och bättre prestanda med en mindre och lättare motor. Motorn och drivsystemet är dessutom enklare att installera och underhålla, med lättåtkomliga servicepunkter. Återförsäljare och båtägare har också fördel av att många reservdelar är gemensamma för hela motor- och drevprogrammet.
Framförallt får båtbyggarna, återförsäljarna och kunderna fördelen med en helintegrerad lösning, från styrning till drivning, konstruerad och byggd av en enda tillverkare – som har rykte om sig att ha hög kundnöjdhet och god eftermarknadsservice.
Nya Volvo Penta Forward Drive och bensinmotorer täcks av Volvo Pentas branschledande 2+3 fabriksgaranti och program för utökad garanti.
Volvo Penta Forward Drive har testats och utvecklats i samarbete med flera framstående båtbyggarpartner. Nya båtmodeller med FWD kommer att bli tillgängliga från mitten av 2015.

Volvo Penta Unveils Forward Drive Innovation
by Volvo Penta of the Americas
A revolutionary new concept in marine propulsion, the first Volvo Penta Forward Drive (FWD), debuted today at an exclusive event at the Miami International Boat Show.
(CHESAPEAKE, Va.) – Feb. 11, 2015 – A revolutionary new concept in marine propulsion, the first Volvo Penta Forward Drive (FWD), debuted today at an exclusive event at the Miami International Boat Show.
Opening up a new realm for recreational water sports, the Volvo Penta FWD begins with forward-facing dual counter-rotating props with an adjustable-trim drive. This patented and innovative design pulls the boat through the water rather than pushing, with an undisturbed water flow to the propellers. This clean and efficient propulsion system delivers superior responsiveness, acceleration, fuel economy and versatility, allowing for an array of activities behind the boat, including wakesurfing and wakeboarding.
Drivers will also be able to customize the wake for different ability levels and feel the difference in tighter high-speed turns, as well as more responsive slow-speed maneuvering and docking. Additionally, the forward-facing DuoProp, with counter-rotating propellers, offers a unique and industry-first symmetrical wakeboarding wake and equally shaped wakesurfing wave on your side of choice.
“Our new FWD innovation is the next revolutionary product from Volvo Penta,” said Ron Huibers, president of Volvo Penta of the Americas. “This exciting new technology will make it easier for families to have more fun on the water and will attract more people into boating and water sports.”
FWD also reduces noise and vibration, and virtually eliminates annoying fumes on deck since engine exhaust is expelled underwater beneath the boat. The adjustable tilt makes it easy to trim the boat for optimum fuel efficiency and comfort when cruising. When at rest with the drive trimmed down, the forward-facing propellers are inboard of the boat making activities like fishing and swimming more practical astern of the boat.
This breakthrough is a result of many years of innovation. “Volvo Penta has a long and proud tradition of innovation in the boating industry,” said Huibers. “Our talented engineers pioneered the first sterndrive, the first DuoProp and the first forward-facing propulsion system, Volvo Penta IPS. Now our team has taken all three of those technologies and combined them into another breakthrough innovation with the launch of our new FWD product line.”
The Volvo Penta FWD, coupled with the new-generation marine gas engines, is an unbeatable combination for boatbuilders, providing higher speeds and better performance with a smaller, lighter engine. The engine and drive system are proven and feature accessible service points for easier maintenance. Dealers and boat owners will also benefit from the commonality of parts across the full range of engines and drives.
Most importantly, the builder, dealer and customer have the peace of mind that comes with a fully integrated helm-to-prop solution designed, built and supported by a single manufacturer with an unmatched reputation for customer satisfaction and after-the-sale customer service.
The new Volvo Penta FWD and gas engines are covered by Volvo Penta’s industry-leading warranty with five years of factory protection. The Volvo Penta FWD has been tested and developed with several key boatbuilder partners. New boat models featuring FWD will be available starting in 2015.
More information will be available at www.volvopentaforwarddrive.com

– See more at: http://www.volvogroup.com/group/global/en-gb/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=149360&News.Language=en-gb#sthash.pL6DFoZU.dpuf

Sjöräddningssällskapet har fått sin 100 000:e medlem. Ju fler medlemmar sällskapet har, desto sjösäkrare blir Sverige.

– Det är en milstolpe som vi är väldigt stolta över. Att vi nu är 100.000 medlemmar innebär att vi på allvar kan kalla oss för en folkrörelse för bättre sjösäkerhet. Men framförallt är det ett bevis på ett fantastiskt stöd från våra medlemmar och ett enormt arbete av våra frivilliga sjöräddare, säger Niklas Jendeby, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.

Vår 100.000:e medlem heter Mats Rönnlund (bilden). Han bor i Järfälla och är VD på ett teknikföretag. Mats är nybliven båtägare och blev medlem efter lite övertalning från sin fru.

– Jag har alltid gillat båtar och alltid velat ha en egen. I några år har vi hyrt segelbåt, och i våras bestämde vi oss. Då blev det en daycruiser, en motorbåt. Att bli medlem i Sjöräddningssällskapet kändes som en självklarhet, jag har alltid haft koll på verksamheten och på stationerna här i trakten. Jag hoppas att vi blir ännu fler medlemmar, säger Mats Rönnlund.

De senaste tre åren har Sjöräddningssällskapets medlemsantal vuxit med 25 procent. Samtidigt har våra förebyggande medlemsuppdrag ökat i ungefär samma takt, medan de allvarligare olyckorna legat kvar på ungefär samma nivå.

– Våra medlemmar vet att de kan ringa till oss innan läget blir akut. Förebyggande hjälp är kostnadsfri för medlemmar och ett effektivt sätt att öka sjösäkerheten, säger Niklas Jendeby.

En superyacht symboliserar det allra dyraste och bästa man kan satsa på inom lyx. På båtmässan i Cannes visades Amer 94 Save the Sea, som är utrustad med ett IPS-system.

Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta IPS vuxit snabbt och funnit många nya marknader för Göteborgsföretaget. Även effektmässigt har drivsystemet vuxit och omfattar idag tre olika så kallade pod-system för dubbel, trippel och quadrupel installation för yachter på 30–00 fot.

Tio år efter introduktionen installeras nya IPS på den hittills största yachten från länderna kring Medelhavet – en Amer Yachts Amer 94 Save the Sea. Med hela 94 fot totallängd och 66 ton deplacement innebär detta en milstolpe för Volvo Penta IPS. Den här yachtens prestanda gör även att andra yachtbyggare kommer att bli intresserade av hur systemet fungerar.

– Volvo Penta IPS är ett väl beprövat och modernt podsystem, som är överlägset inombordare och axeldrift i nästan alla avseenden, säger Barbara Amerio, ägare av Amer Yachts.

– Den nivå av komfort som systemet ger är oslagbar och något vi verkligen har velat kunna erbjuda våra kunder. Men vi behövde en motor med effekt och prestanda att matcha en traditionell installation med axeldrift. En trippel Volvo Penta IPS1200 installation ger den effekt som Amer 94 behöver.

Systemet använder sig av dubbla, motroterande propellrar, joystick dockning och dynamisk positionering för att göra hanteringen av båten så enkel som möjligt. Alla motorsystemen är integrerade och kontrolleras via ett elektroniskt EVC-system.

– Kunder som Amer Yachts börjar nu inse att Volvo Penta IPS passar bra även för superyachter, förklarar Nicola Pomi, ansvarig för Volvo Pentas marina marknad i Italien. Amer 94 drar redan till sig mycket intresse från andra båtbyggare. De är nyfikna på ett så kompakt och kraftfullt system fungera på en så stor yacht.

En installation med IPS gör även att det blir mer plats i båten eftersom motorerna är kompakta och betydligt bränslesnålare än motsvarande axelinstallation. Båtägaren sparar därmed både plats i motorrummet och kan ha mindre bränsletankar.

Den aktuella Amerbåten förlängdes drygt två fot och fick tack vare de kompakta motorernas därmed fem kabiner i stället för fyra.

Även miljömässigt sett är IPS ett bra val för den här båten, som släpper ut 30 % mindre CO2. Tack vare den lägre bränsleförbrukningen har båten 40 % bättre räckvidd, mindre vibrationer och bättre manövrerbarhet,

Under september månad går ett öre för varje burk och varje PET-flaska som pantas till Radiohjälpens arbete för människor på flykt. Om vi pantar som en ”normal” septembermånad kommer bidraget att uppgå till ca 1,3 miljoner kronor. Utöver detta skänker Pantamera 500 000 kronor till Radiohjälpen.

– Det här är ett enkelt sätt där alla kan bidra med en liten del som, när man summerar ihop det, kan göra stor skillnad. Nu hoppas vi att så många som möjligt letar i sina gömmor och pantar allt de kan under september, säger Katarina Lundell, marknadschef på Pantamera/Returpack.

Insamlingen pågår under hela september och sker via pantautomater i butikerna. Pengarna betalas sedan ut löpande från Returpack till Radiohjälpen. Till den första utbetalningen adderar Returpack 500 000 kronor utöver pantsumman.

– Konsumenterna pantar och får sitt pantkvitto och kan hämta ut sina pantpengar som vanligt. Vi läser av alla automater löpande och ser sedan till att insamlingspengarna betalas ut en gång i veckan. Det här upplägget var det enklaste sättet för oss att snabbt komma igång. Sedan finns flera andra bra initiativ som tagits av dagligvaruhandeln, organisationer och privatpersoner, där man kan skänka hela pantbeloppet, säger Katarina Lundell.

På insamlingssidan pantamera.nu/dukanhjalpa kan man löpande följa hur mycket pantpengar som kommit in till Radiohjälpen. Här finns även tips på hur man som privatperson kan göra om man vill skänka ytterligare pengar.

Under hösten 2015 lanserar finska Oy Finn-Marin Ltd en helt ny modellserie av aluminiumbåtar. Oy Finn-Marin Ltd är en av de största glasfiberbåtstillverkarna på den skandinaviska marknaden med sina två varumärken Finnmaster och Grandezza premiumbåtar. I och med lanseringen av aluminiumserien är Oy Finn- Marin Ltd den enda båttillverkaren som kan erbjuda sina kunder fritidsbåtar med både glasfiber- och aluminiumskrov samt premiumbåtar upp till 40 fot.

Pressmeddelande:

– Vi har en längre tid följt med aluminiumbåtsmarknadens utveckling i Skandinavien och kunnat konstatera att aluminiumbåtar är här för att stanna. Under de senaste åren har vi fått åtskilliga förfrågningar från våra kunder och återförsäljare om aluminiumbåtar och vi ville svara på denna efterfrågan, säger berättar Jarmo Kinnunen, exportchef på Oy Finn-Marin Ltd.

– Trots att vi har satsat starkt på produktutvecklingen av glasfiberbåtar, har vi identifierat en stor marknad som vi inte har kunnat betjäna när vi inte byggt i aluminium. Planeringen av båtarna har pågått parallellt med utvecklingen av glasfiberbåtarna redan en längre tid. I processen har vi velat säkerställa att varje liten detalj i våra aluminiumbåtar är lika genomtänkt och funktionell som i våra glasfiberbåtar. För oss var det en självklarhet att direkt lansera en hel serie för att visa vårt kunnande av att bygga aluminiumbåtar och för att genast kunna svara på efterfrågan i många olika segment.

– I över 25 år har vi tillverkat glasfiberbåtar och under denna tid har vi lärt oss vilka funktioner som är de viktigaste när man är ute på sjön. Våra glasfiberbåtar är även kända för Smart Design-konceptet. I de nya aluminiumbåtarna har vi utnyttjat både vår långa erfarenhet och Smart Design tankesättet. Vi har satsat på att bygga ett perfekt fördäck, den bästa förarergonomin, suveräna utrymmen och omtanke för passagerarna.

Skrovegenskaperna har tagits fram i samarbete med några av de bästa båtkonstruktörerna. Vi har fokuserat på att ta fram tysta, hållbara och stabila skrov tillverkade i 5083-aluminiumet och med utmärkta köregenskaper.

Allt detta har vi kombinerat med den modernaste designen, säger Osmo Roukala, produktutveckligschef på Oy Finn-Marin Ltd.

Båtarnas färgvärld är harmonisk och tidlös men är samtidigt sportig och praktisk. All inredning från durken till panelen och från vindrutan till dynorna går i färger som aluminiumgrått, svart och vitt vilket ger båtarna en stilig finish. Sista touchen på interiören ger de diskreta röda detaljerna i sömmarna på dynorna och stolarna.

Vindruteramen har en fräck och sportig design och eftersom den är gjord av svart eloxerad aluminium, är den bättre skyddad mot korrosion, är slitstarkare och avstöter smuts bättre. Inuti båtarna finns det en aluminiumdurk som är praktisk och lättskött. Tillsammans med de stora badplattformarna som följer skrovsidorna i aktern och med den breda svarta relingslisten bjuder båtarna på en ny och innovativ designupplevelse. Förutom att de extra tjocka relingslisterna har ett estetiskt värde, skyddar de båten från alla håll mot skråmor. Den nedre relingslisten som går kring badplattformen och fortsätter långt in på sidorna.

Egenskaper som pålitlig, trygg, uthållig och slitstark var egenskaper som vi ville att skulle representera vår nya serie. Samma karaktärsdrag som kännetecknar hundrasen Husky – därav namnet Finnmaster Husky.

Finnmaster Husky R6
Instegsbåten i Husky serien är en perfekt båt för förbindelse och fiskefärder samt dagsturer ute i skärgården. Båten har höga fribord och det är lätt att stiga ombord via gångvägarna i fören och i aktern. I ankarboxen i fören kan man montera en landstigningsstege. Det är lätt att röra sig i båten genom den tvådelade dörren som finns mellan konsolerna, och på det rejäla öppna fördäcket finns det fenderhållare för fyra stycken fendrar.

Husky R6 har en hög vindruta för att ge bästa möjliga vindskydd för alla passagerare. Lanternorna är integrerade i rutramens akterhörn. Förarplatsen är välplanerad och ergonomisk och dessutom är styrkonsolen utrustad med en plats för kartplotter (upp till 10”). Förarplatsen är även försedd med ett vinklat fotstöd, mugghållare, 12 V eluttag och på sidan av förarplatsen finns en praktisk förvaringsbox för små tillbehör. I navigatörens pulpet finns ett rymligt och låsbart handskfack och inuti det ett dubbel-USB uttag.

Offshorestolarna är stabila och bekväma och ställbara. I båda pulpeterna finns stora låsbara förvaringsutrymmen, som fungerar med samma nyckel som även låser handskfacket.

Särskild uppmärksamhet har fästs vid passagerarkomforten. Kapellet ligger undangömt i kapellgaraget bakom akterbänken och stör inte medpassagerarnas resa. Under bänken finns det stuvutrymme för allt nödvändigt man bör få mig sig för en dagsresa. I aktern finns två stora ankarboxar i aluminium, samt en rejäl badstege.

Båten har klassats för en motorstyrka upp till 130 hästkrafter men fungerar även perfekt med en 100 hästkrafts motor.

Finnmaster Husky R7
Detta är den perfekta båten för dig som vill tillbringa dagen med familjen eller vännerna ute på sjön. Båten har höga fribord och det är lätt att stiga ombord via fören genom att ta stöd av förräcken eller via akterns gångvägar som finns på båda sidorna av U-soffan. I ankarboxen i fören kan man montera en landstigningsstege.

Det är lätt att röra sig i båten genom den tvådelade dörren som finns mellan konsolerna. I fören finns fenderhållare för fyra stycken fendrar. Fördäcket är rejält och öppet och möjliggör att man kan använda detta utrymme för till exempel transport eller för fiske.

Bakom vindrutan i R7 sitter samtliga passagerare tryggt skyddade från vinden. Lanternorna är integrerade i rutramens akterhörn. Sittplatserna vid båda konsolerna är ergonomiska och utrustade med vinklade fotstöd. I styrkonsolen finns en central plats för en upp till 12” stor kartplotter samt ett 12V eluttag. På sidan av förarplatsen finns en praktisk förvaringsbox för små tillbehör. I navigatörens pulpet finns ett låsbart handskfack och en förvaringsficka för små tillbehör. Offshorestolarna är stabila och bekväma och ger utmärkt stöd. Navigatörplatsen är även försedd med ett extra armstöd för att ytterligare öka komforten. I båda pulpeterna finns stora låsbara förvaringsutrymmen som fungerar med samma nyckel som även låser handskfacket.

Sittbrunnen är störst i sin klass och bjuder till social samvaro. Den är försedd med en bekväm U-formad soffa som lätt kan omvandlas till ett soldäck med två tilläggsdynor. Under U-soffan finns rejält med förvaringsutrymme samt plats för en kylbox medan kapellet ligger undangömt i kapellgaraget. I aktern finns två stora ankarboxar i aluminium och en rejäl badstege. Likt alla de andra skroven i Husky-serien har man inte kompromissat vad gäller skrovens kör- och sjöegenskaper.

Finnmaster Husky R8
Man skall inte behöva kompromissa då man vill åka ut och njuta av sommardagarna med familjen och vännerna. Valet skall inte behöva stå mellan sportig eller bekväm. Husky R8 är seriens absoluta flaggskepp som är lika pigg för sport som redo för komfort. Husky R8 har samma trygga insteg som de andra Husky modellerna. I fören finns gott med durkutrymme men fördäcket är även försett med en bekväm L-soffa och på styrbordsida når man lätt relingen om man känner för att fiska. Båten har höga fribord och det finns gott om utrymme att röra sig genom den tvådelade mellandörren.

Husky R8 har en hög och robust vindruta som skyddar alla passagerare från vinden. Lanternorna är integrerade i rutramens akterhörn. Förarplatsen är lätt överskådlig med en central plats för en upp till 12” stor kartplotter. Förarplatsen är även försedd med ett 12V eluttag och en mugghållare och på sidan finns en praktisk förvaringsbox för små tillbehör. Panelerna är i antracitgrå färg och reflekterar inte solljus. Båda sittplatserna är utrustade med vinklade fotstöd.

I navigatörens pulpet finns ett låsbart handskfack med monteringsplats för stereo. Offshorestolarna är stabila och bekväma och ger utmärkt stöd i sidled samtidigt som de är behagliga för ryggen. Förararstolen är ställbar på höjden för att garantera en naturlig körställning. Navigatören har även ett armstöd för att ytterligare öka komforten. Bakom båda stolarna finns både mugg- och flaskhållare. I båda pulpeterna finns stora låsbara förvaringsutrymmen, som fungerar med samma nyckel som även låser handskfacket.

I Husky R8 har vi konstruerat den optimala sittbrunnen som möjliggör att stora sällskap kan njuta av samvaron i den enorma U-soffan. Runt U-soffan finns det räcken på båda sidorna och dessutom på kapellgaraget så att man tryggt kan hålla i sig ifall föraren bestämmer att ta ut högre hastigheter och branta svängar. Kapellet reser praktiskt ner i kapellgaraget och den stör inte passagerarna ifall man väljer att ha den nedfälld. Under U-soffan finns enorma stuvutrymmen för allt man kan tänkas behöva ha med sig. Då solen står som högst vill man enkelt kunna bädda ut till soldäck och i Husky R8 kan tre vuxna personer njuta behagligt av solen bredvid varandra utan att behöva trängas. I aktern finns rejäla badplattformar och en praktisk stege för en svalkande simtur.

Husky R8 har mycket hög prestanda och är en lättkörd båt som garanterar en sportig körupplevelse. Skrovet tar grov sjö mjukt och är konstruerad för farter upp till femtio knop. Skrovet fungerar dock precis lika fint i lägre farter ifall du hellre vill glida omkring i skärgården. Båten är klassad för 225–300 hästkrafter.

True Heading AB har beviljats ett patent inom AIS-tekniken med potential inom främst militära- och nationella säkerhetsapplikationer.

True Heading har beviljats patent för en metod för att med hög noggrannhet kunna tidsbestämma mottagning av AIS-meddelanden eller andra binärkodade radiomeddelanden.

I korthet handlar patentet om att tidsbestämma när ett radio-meddelande tas emot för att därefter beräkna avståndet till sändaren. Med flera mottagare kan man då bestämma positionen på den aktuella sändaren. Metoden är speciellt användbar för att verifiera att ett fartygs position är den korrekta.

Patentet kommer att lösa en rad olika problem. Det höjer bland annat säkerheten i AIS systemet genom att kunna verifiera positionen på de fartyg som sänder. Med hjälp av den patenterade tekniken kan felaktiga och falska positionssändningar snabbt lokaliseras för åtgärd ihop med andra sensorer.

Detta är en viktig del i kontrollen av AIS-miljön som dagligen tillförs moment som kan störa den och som ur både ett sjösäkerhetsperspektiv och nationell säkerhetsperspektiv måste kunna övervakas.

Nimbus 305 Coupé är en av fem nominerade båtar av juryn för European Powerboat of the Year i klassen upp till 35 fot. Det står klart efter juryns möte på den stora båtmässan i Cannes, som pågår till och med söndag.

Antalet utnämningar inom fritidsbåtsområdet är stort och förvirrande. Men juryn för European Powerboat of the Year jobbar intensivt, bland annat vid ett möte på båtmässan i Cannes.

Sverige har ingen representant i juryn, men den norska tidningen Båtliv har en medlem i juryn, vars arbete presenteras vid en prisutdelning på båtmässan i Düsseldorf i januari.

De nominerade båtarna i år är enligt nedan.

Upp till 25 fot
Bayliner VR5
Bella 600 BR
Ranieri International Interceptor 222
XO 250 Open
Four Winns V255

Upp till 35 fot
Cranchi 35 Z
Invictus 280 TT
Nimbus 305 Coupé
Sasga Minorchino 34

Upp till 45 fot
Beneteau Gran Turismo 40
Boston Whaler 420 Outrage
Marex 375
Steeler NG 43 Offshore
Fountain Pairot 37

Över 45 fot
Azimut Magelano 66
Ferretti 550
Sea Ray L590 Fly
Jeanneau Leader 46
Galeon 500 Fly

Deplacement
Boarncruiser Elegance 1200
Super Lauwersmeer Evolve
Linssen Grand Sturdy 52.9 AC

Princess var ett av de första företagen att ha presskonferens med världspremiär för en ny stor yacht på Cannes båtmässa. Båtliv var med när nya Princess 35M presenterades. Båten är ytterligare ett steg i företagets strävan att bygga riktigt lyxiga produktionsyachter för en internationell kundkrets. Den första båten har ett stålgrått skrov och högsta finish i alla detaljer. Det exemplar som visas i Cannes tillhör en ägare från Mellanöstern, som har valt en sober inredning i brunt och beige med eleganta trädetaljer på många platser.

Båten har stora sociala ytor med en elegant salong, rymligt för- och akterdäck samt en riktigt stor flybridge.
Princess 35M är en systermodell till den lite större men betydligt äldre Princess 40M och en fortsatt utveckling av företagets M Class.
Designen innehåller bland annat sociala utrymmen som anspelar på ”Beach Club”. Det innebär stora sittytor och soldynor, bar med pentry med mera. Båten tar sex eller åtta gäster, beroende på designlösning.
Båtens brygga med förarplats nås både från flybridge och inre utrymmen. Förarplatsen är designad som på en riktigt stor yacht med stor överskådlighet över instrumenten och all elektronik i toppklass.
Utrymmena under däck kan specialbeställas. Den här kunden har valt att ha ett antal gästkabiner plus utrymmen för besättning. Här finns också gott om fönster med plusinsläpp, öppningsbara tak, två walk-in-closets, duschar och allt annat som behövs för ett förstklassigt liv på sjön.
Princess varv i engelska Plymouth drabbades hårt av översvämningar tidigt i våras, men är redan igång igen. Liksom konkurrenterna Sunseeker upplever Princess att det är mycket bättre tider med en starkt ökande försäljning, något som även intygas av Beneteau Group som hade en välbesökt presskonferens på tisdagen.
Princess Yachts bygger båtar under varumärkena V CLASS, S CLASS och M CLASS – förutom flybridge och sportbåtar. Företaget köptes 2008 av L Capital 2 FCPR, en investmentgrupp sponsrad av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault.
Info: www.princessyachts.com

Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor af Stockholm besöker Örnsköldsvik 10-12:e, Härnösand 13-16:e och Sundsvall 16-18:e september. Under besöken sätts fokus på Östersjöns situation. Miljöutställningen ”Etta med kök” visas för skolklasser och allmänhet. Under “Öppet skepp” finns möjlighet att gå ombord på Tre Kronor af Stockholm och det kommer även att erbjudas seglingar.

Miljöutställningen ”Etta med kök” handlar om kemikalier, läkemedel och plaster i vår hemmiljö och visas på kajen i anslutning till fartyget. Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar så småningom i våra vattendrag och slutligen i Östersjön. Öppna skåp och lådor och finn tips om vad vi kan göra för Östersjöns bästa. Utställningen invigdes i Almedalen 2014 av miljöminister Lena Ek.

Utställningen kommer att visas för skolklasser på förmiddagarna och för allmänheten i samband med Öppet Skepp. Fri entré.

Öppet skepp

Välkommen ombord och se hur Tre Kronor ser ut från insidan! Vi visar fartyget och berättar om våra seglingar och vårt arbete för ett rent och friskt Östersjön. Fri entré.

Upplev hur det är att segla ett segelfartyg som för 150 år sedan. Vid samtliga hamnbesök erbjuds möjlighet att segla med på någon av våra fyra timmars lunch- eller kvällskryssningar samt två längre seglingar mellan Härnösand och Sundsvall samt Sundsvall och Mariehamn.

Programmet för respektive stad finns på www.hallbarahav.nu

Det blev ett episkt 10-årsjubileum för swimrungiganten ÖTILLÖ, 75 km löpning och simning i Stockholms skärgård. Hård konkurrens, vind och stora vågor på de många simsträckorna under det långa loppet gav bevis för varför ÖTILLÖ anses vara en av de tuffaste endagstävlingarna i världen. De 240 deltagare i lag om två från 24 olika nationer kämpade och slet när de sprang och simmade över och mellan 26 öar, från Sandhamn till Utö i Stockholms skärgård.

Striden om topplatserna var rafflande och slutligen var det Björn Englund och Paul Krochak, Team Head Swimming som var snabbast ner den osannolikt långa sträckan och nådde målet vid Utö Värdshus 8 timmar och 29 minuter efter start. Det första mixlaget var inte långt efter, Marika Wagner och Staffan Björklund, Team Peak Performance powered by Apollo, gick i mål som femte lag totalt. Marika Wagner är första tjej i loppets tioåriga historia att slutföra ÖTILLÖ under nio timmar! Maya Tesch och Annika Ericsson vann damklassen på tiden 10:30:36. Samtliga tre segerlag kan titulera sig världsmästare i swimrun 2015.

Med allt fler aktiva swimrunatleter med längre erfarenhet av sporten var konkurrensen hårdare än någonsin om topplatserna i alla tre klasserna herr, dam och mix. Striden längst fram tog en spännande vändning efter att Simon Börjeson och Rasmus Regnstrand lett tre fjärdedelar av tävlingen. 2013 års segrare Björn Englund och Paul Krochak började ta in, gick om och drog ifrån.

“Den här segern var värd så mycket. Vi var så långt efter men lyckades behålla moralen och peppa oss att försöka fånga dom. När vi såg dom trodde jag att jag hallucinerade! Vi var så trötta när vi gick förbi men försökte att se starka ut… Det var så tufft i år. Jag har aldrig varit så trött på ÖTILLÖ. Vågorna har aldrig varit så stora och det var vårt goda lagarbete som ledde oss till segern”, sa Paul Krochak totalt utmattad och väldigt emotionell i målgången.
Mixlaget Marika Wagner och Stefan Björklund pressade på och höll sig nära tätlagen under hela tävlingen. Det var en enastående prestation att gå i mål under nio timmar (8:55:39), en knapp timme snabbare än fjolårets banrekord i mixklassen! I damklassen var det flera lag som slogs om toppen. Maya Tesch och Annika Ericsson dominerade mot slutet och gick i mål som självklara segrare, 10:30:36.

De 240 deltagarna fick sin första kalldusch strax efter starten i den första 1700 meter långa och kalla simningen från Sandön till Vindalsö. Sedan fortsatte utmaningen timme efter timme. ÖTILLÖ är en smärtsam upplevelse även för de starkaste. 75 km löpning och simning över hala klippor, skog, mark, stora vågor, svåra strömmar och kallt vatten är långt och en oerhörd prestation av samtliga deltagare. De flesta tävlar i 10-13 timmar och de sista når målgången när det mörknar, 14 timmar efter start. Receptet att lyckas ta sig till mål är att konstant vara i rörelse och ett bra lagarbete med sin lagkamrat.
Pippa Middleton med lagkamraten svensken Jöns Bartholdson är i skrivande stund fortfarande ute på banan och kämpar mot mål och gör en imponerande prestation.

Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimruntävling har blivit känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen.

Topp 3 resultat ÖTILLÖ, den 7 september, 2015
Herrlag
1. Björn Englund (SWE) & Paul Krochak (CAN), Team Head Swimming 8:29:11
2. Lennart Moberg (SWE) & Daniel Hansson (SWE), Swedish Armed Forces 8:36:08
3. Nicolas Remires (FRA) & Julian Dent (AUS), Envol 8:39:39
Mixlag
1. Marika Wagner (SWE) & Staffan Björklund (SWE), Team Peak Perfomance powered by Apollo 8:55:39
2. Helena Sivertsson (SWE) & Marcus Hultgren (SWE), Hästens sleep to perform 9:37:46
3. Fanny Danckwardt-Lillieström (SWE) & Pär Kristoffersoon (SWE), Team Orca 9:42:16
Damlag
1. Annika Ericsson (SWE) & Maya Tesch (SWE), Team SurfSport 10:30:36

Komplett resultatlista 2015:
http://live.neptron.se/#/otillo2015/

Foto: Jakob Edholm/ÖTILLÖ 15 och Nadja Odenhage.

Dagens båtägare blir mer och mer beroende av att komplicerade elsystem ombord fungerar som de ska. Det krävs mer och mer specialkunskap för att installera den utrustning man behöver ha och sedan lösa problem om den krånglar.

Med lite baskunskaper om systemet samt kunskaper om elektricitet kan man underhålla och installera det mesta av båtens batteridrivna elsystem. Den här boken av Andy Johnson fokuserar på varför man kan behöva montera in ny utrustning, hur installationen går till och hur man hittar och rättar till problem som kan uppstå i den befintliga utrustningen.
Detaljerade fotografier och steg för steg-beskrivningar avmystifierar ledningar, omkopplare, säkringar och andra delar som hör hemma i en båts batteridrivna elektriska utrustning.
Boken recenseras i kommande nummer av Båtliv, som ges ut den här veckan.

Ur innehållet:
– Förstå elektriska kretsar
– Batteriladdning
– Motorns elektricitet
– Dra kablar
– Felsökning
– Förbättra kommunikationsinstrumenten
– Installera ny utrustning
– Koppling till landström
– Säkerhet

Pris 256 kr.

Den här veckan startar en av världens största flytande båtmässor, Cannes Yachting Festival. Mässan drar storpublik med bland annat över 50 000 internationella besökare. Årets Cannes Yachting Festival hålls 8–-13 september. Besökarna kan se ett enormt utbud av allt från lyxiga motor och seglingsyachter till specialbyggen och mindre båtar.

Fram tills för några år sedan var det Genuamässa i Italien som var båtbranschens stora samlingsplats i Medelhavet. Idag har Cannes tagit över fullständigt och Genuamässan kämpar för sin överlevnad. Tillsammans med en mycket exklusiv yachtutställning i Monaco har Cannes tagit greppet om kunderna och besökarna.
Champagnen flödar i montrarna, där besökare och besättningar i år kan vinna elektriska cyklar, designade väskor och Apple Watch. Allt för att visa att delar av båtbranschen mår riktigt bra ekonomiskt och vill attrahera kunder från hela världen.
Till nästa år kommer Cannesmässan att utvidgas med ytterligare en avdelning, ”La Terrasse”.
Bland nyheterna i år finns nya modeller från jättarna Jeanneau och Beneteau såväl som amerikanska och europeiska båtbyggare. Här visas också en rad nya och mycket exklusiva yachter, av vilka en del är över 100 m långa.
Engelska Princess kommer att fira sitt 50-årsjubileum i Cannes (och på båtmässan i Southampton som pågår några dagar senare). Även Sunseeker har utlovat en stor monter i Cannes med flera nyheter.
Info: http://www.cannesyachtingfestival.com/

Nu breddar KGK sitt sortiment med det svenska varumärket Unisynk som gör mobiltillbehör till bilen och båten. De första produkterna som lanseras är en smartphonehållare och extra effektiva kablar och laddare.

Pressmeddelande:

– Med Unisynk smartphonehållare kan du hålla händerna på ratten och fokus på vägen, säger Hans Björklund, produktchef på KGK.

Smartphonehållaren kommer i två utföranden, en som fäster på instrumentbrädan och en som fäster på vindrutan. Föraren kan på så sätt ha uppsyn över sin telefon utan att den skymmer sikten eller blockerar ventilationen. Det finns en rad inställnings- och placeringsmöjligheter vilket gör hållaren kompatibel med i stort sett alla bilar och båtar. Den lämnar inga märken efter sig och passar alla smartphones i storlekar från 104 mm till 168 mm.

I sortimentet finns även laddkablar som är optimerade för att ladda telefonen vid kortare bilturer. Det finns modeller både för iPhone och Androidtelefoner med microUSB.

– Urladdad mobil är ett tidstypiskt problem, speciellt för de som har bilen som arbetsplats. Den här kabeln matar ström upp till 15 % snabbare än standardsladdar. Vi erbjuder även bil- och hemmaladdare med egenutvecklade kretskort som förkortar laddtiden ytterligare, säger Hans Björklund.

Korta fakta om Unisynk smartphonehållare:

Designad, utvecklad och tillverkad i Sverige
Lätt att fästa och den skonsamma tejpen lämnar inga märken efter sig
Passar alla bilar och smartphones av standardstorlek (104-168 mm)
Tillverkad av hållbar kvalitetsplast som tål både höga och låga temperaturer
Går att låsa i valfri ställning och vinkel
Kan justeras i åtta olika höjdsteg

Blixt Pro Sailing håller hög form i år. SM-seger för andra året i rad och det tredje SM-guldet på fyra år. Thomas Blixt, TP52:an Blixt Pro Sailing och dess 14 man starka besättning försvarade fjolårstiteln i årets tuffa SM i havskappsegling ORCi i Arkösund i helgen. Tidigare i år totalvann teamet året ÅF Offshore Race.

– Vi känner oss väldigt stolta över den här SM-titeln. Vi höll en jämn och hög nivå under hela regattan och vi har en samtrimmad, skicklig och härlig besättning med både unga och gamla, de flesta med lång erfarenhet, säger Thomas Blixt, 59, skeppare på TP52:an Blixt Pro Sailing, en 52 fot lång havskappseglingsracer i kolfiber.

Lång erfarenhet är ett adelsmärke för Blixt Pro Sailing, som har hög medelålder ombord, äldst är taktikern Stefan Winberg, 70, som i somras vann SM-guld i Drake också.

KSSS-teamet Blixt Pro Sailing vann sitt SM efter tre dagars segling, fyra bankappseglingar och ett längre havsrace på 68 sjömil. Med resultaten 1-4-10-2 efter banracen ledde TP52:an inför den avgörande havskappseglingen, men bara knappt och på samma poäng (7), före Swan 42:an Ladykiller med bland andra Martin Strömberg, som nyligen seglade Volvo Ocean Race på den kinesiska båten Dongfeng.

Med 16 av Sveriges vassaste havskappseglingsbåtar i tävlingsklassen ORCi på startlinjen blev det också flera segrare i de fyra bantävlingarna, Swan 42:an Ladykiller, KSSS, X-332:an Xplorer med Per Lundqvist, KSSS, som skeppare och Farr 40:an Stormtrooper och Jonas Andersson som skeppare.

Havskappseglingen skulle bli hård och oviss med höga vågor en ombytlig och stundtals hård vind. Starten inne i Arkösunds trånga hamn i stark vind blev dessutom minst sagt kaotisk och dramatisk, men mitt i röran av båtar lyckades den stora TP52:an Blixt Pro Sailing tråckla sig ur utan att krocka och tog ledningen direkt. Den höll man sedan i 11 timmar 36 minuter, och vann den havskappseglingen, femte SM-etappen, på omräknad tid 1,15 minuter före Richard Bergqvists IMX40 Foxy Lady.

– Men 12 minuter före start gick vårt storsegel sönder så vi var tvungen att ta ner och laga det provisoriskt och kom till start med två minuter tillgodo. Men det höll, berättar Thomas Blixt.

Totalt gav det Blixt Pro Sailing den andra delvinsten, totalsegern och SM-guldet.

– Vi seglade med fullt fokus genom hela det långa havsracet, tog rätt taktiska beslut och hela besättningen seglade otroligt vasst. Långa havsrace är ju verkligen vår gren Vi kan se tillbaka på en riktigt bra säsong, totalseger i ÅF Offshore Race och en ny SM-titel.

Blixt Pro Sailings besättning i SM 2015:

Thomas Blixt, skeppare

Stefan Winberg, taktiker

Jonas Svensson, navigatör

Marco Brizzi, storsegeltrim

Andreas Emmoth, trimmer

Jonas Tingelholm, keyboard

Sunkan Sundqvist, fördäck

Tim Danielsson, fördäck

Fredrik Nilsson, fördäck

Marcus Lagerquist, grinder

David Nogén, grinder

Carl Bohlin, trimmer

Lars-Ola Nordqvist, trimmer

Per Nogén, trimmer

Resultat SM ORCi 2015, Arkösund (Norrköpings Segelsällskap):

1. Blixt Pro Sailing, Thomas Blixt, KSSS, TP52, 1-4-10.5-2-1.5 /totalt 8.5
2. Ladykiller, Mats Bergryd, KSSS, SWAN 42, 2-1-12-4-9 /totalt 16
3. Foxy Lady, Rickard Bergqvist, NSS, IMX 40, 4.5-3-8-6-3 /totalt 16.5

Foto: Anders Lundin.

Efter fyra intensiva dagars segling i holländska Brouwersdam stod det på söndagseftermiddagen klart att Sverige har fått en ny världsmästare i Kona One-klassen. Rutinerade Björn Holm från KSSS lyckades vinna guldet. Han vann efter en verklig strid på kniven där han lyckades hålla undan för 16-årige Sil Hoekstra från Nederländerna. Bronsmedaljen bärgades också till Sverige genom Jonas Davidsson, också från KSSS.

Mästerskapet avgjordes i Brouwersdam Zeil & Surfcentrum där ett flertal internationella vindsurfingmästerskap har avgjorts genom åren. Totalt deltog 58 seglare, både damer och herrar, som fick tävla i verkligt utmanande förhållande med allt från lätt till extrem hårdvind.

Redan under den första mästerskapsdagen kunde Björn Holm ta ledningen genom stor taktisk och teknisk skicklighet i den inledande lättvindsseglingen. Han lyckades sedan hålla undan för den unge holländaren Sil Hoekstra som kom allt närmare i sammandraget under de två sista dagarnas segling i vindar mellan 12 till 15 m/s. Den sista tävlingsdagen blev nervpirrande men Björn lyckades behålla lugnet och kunde säkra guldet genom en andraplats i den sista seglingen, vilket gav en totalpoäng på 26 mot 29 för Sil Hoekstra från Nederländerna som är en av världens främsta juniorer i OS-klassen RS:X.

– Jag är oerhört glad. Det är mitt tredje VM-guld och det klart tuffaste att erövra med den hårdaste konkurrensen. Jag är imponerad av min unge konkurrent och hade vi haft en dag till med hårdvind, hade resultaten kunnat bli annorlunda, säger guldmedaljören Björn Holm.

Björn Holm tävlar för KSSS. Vinsten i 2015 års Kona One-VM är hans tredje. Sedan tidigare har han vunnit världsmästerskapen 2007 och 2013.

Även bronsmedaljen seglades hem till Sverige genom Jonas Davidsson som även han tävlar för KSSS. När resultaten summerades efter tolv seglingar hade Jonas 30 poäng, en mer än silvermedaljen.

– Det har varit ett privilegium att komma hit till denna härliga kappseglingsort. Jag lyckades hålla min segling på en väldigt jämn nivå vilket jag är oerhört nöjd med. Mest stolt är jag över min 14-årige son Elias som var yngst i hela fältet, säger Jonas Davidsson.

Kona One är en entypsklass inom vindsurfing som seglas i alla världsdelar. Damer och herrar tävlar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så jämna förutsättningar som möjligt. Det är en tävlingsklass där taktik och teknik i stor utsträckning kommer främst vilket gör att klassen attraherar såväl unga talanger som erfarna vindsurfare.

Foto (Brouwersdam Zeil & Surfcentrum):
Björn Holm – Guld, Världsmästerskapen 2015, Kona One Sil Hoekstra – Silver, Världsmästerskapen 2015, Kona One Jonas Davidsson – Brons, Världsmästerskapen 2015, Kona One Podium Kona fleet

Kompletta resultat:
www.konawindsurfingworlds.com

Hydrographicas sjökort ingår i 2015 års sjökortsutgåva för Marin Navigator. Användare kan tanka hem svenska sjökort i rasterformat till Androidenheter med Marin Navigator, som även innehåller 88 stycken Hydrographica sjökort.

Följande områden ingår:
Gästrikekusten, Stockholms skärgård, Sankt Anna och Gryts skärgårdar, Blekingekusten, Hallands Väderö, Västkusten Syd, västkusten Koster, Vänern norra och Ekens skärgård.
Den fil som innehåller svenska och Hydrographicas sjökort heter MN_Sweden_HG_2015.zip
Info: www.soltek.se

En av de få verkliga nyheterna på den flytande båtmässan i Oslo var denna Ibiza 801 Sport Cab. Båten ”klarar” den norska lagen om flytväst med 1 cm. Ibiza Boats är en av de få båttillverkarna som fortfarande bygger båtar i Norge och det klarar de dessutom att göra med ett positivt resultat.

Ägaren till Ibiza, Helge Duus, är en av kritikerna till den nya lagen om att bära flytväst, som gäller i Norge. Han är tveksam till att sätta gränsen för när besättningen måste ha flytväst vid just 8,0 m. Det är en av anledningarna till att den nya Ibiza 801 Sport Cab är 8,01 m.
Därmed behöver inte besättningen ha flytväst på utan kan själv bestämma om när det behövs.
– Jag har faktiskt så stor tilltro till mina kunder att de själva vet när de ska ta på sig räddningsvästen, säger Helge Duus till dagstidningen Agderposten.
Båten i sig är en blandning av walk around konsolbåt med kojplatser och bowrider. Det är förvånansvärt gott om plats ombord och när den första prototypen väl är helt färdigställd kan detta bli en storsäljare.
På den flytande båtmässan visades Ibiza 801 Sport Cab med en mäktig Yamaha V8 utombordare. Den såldes dock till ett särskilt mässpris på 799 000 kr med en Yamaha 300 hk utombordare, vilket är mycket konkurrenskraftigt.
Info: www.ibizaboats.no

För andra året i rad vann en racerbåt ritad av svenska Mannerfelt Design Team världens längsta och tuffaste offshore race – Cowes Torquay Cowes. Deras vinnande båt körde de 185 Nm med en rekordartad snittfart på 83 knop.

När båten körde över mållinjen höll den hela 105 knop. Båten är en standard Martini Vector 40 ritad av Mannerfelt Design Team.

– Detta är nog den ”största segern” vi någonsin har vunnit, säger en jublande glad Ocke Mannerfelt.

– Vi vann världens längsta och tuffaste offshore race för andra året i rad. Och detta med en standardbåt!

Den klassiska tävlingen Cowes-Torquay-Cowes powerboat race organiseras av British Powerboat Racing Club. Det är världens äldsta och längsta offshore powerboat race.

Inför årets race samlades deltagarna som alltid vid klassiska Cowes Yacht Haven och drog sedan ut på havet. Själva tävlingen kördes under söndagen.

Resultat och information: http://cowestorquaycowes.co.uk/