nyhetstest

Att använda motorbåtar som verktyg i rehabiliteringssyfte är en effektfull metod för att skapa mod och motivation och överbrygga rädslor för vatten.

Pressmeddelande:

Det blev många leenden och en stor dos av ökad självkänsla hos alla åtta ensamkommande ungdomar samt tre boendecoacher när de en augustidag fick tillfälle att tillsammans med en båtcoach lära sig navigera och manövrera motorbåtar mitt i Stockholm City.

Båtlivet är för många förknippat med välbefinnande, men det kan också vara förknippat med oro och dåliga erfarenheter av att vara på vattnet. Genom att själv få tillfälle att lära sig lite om navigation och även uppleva hur det känns att sitta bakom ratten och styra en motorbåt är därför ett effektfullt verktyg för att träna mentalt fokus och få bättre självkänsla – både på vatten och på land.

Läs mer här: http://www.neptunia.se/aleris-skriver-om-neptunias-bataktivitet-for-ensamkommande-ungdomar/

Vid nomineringarna till ”Powerboat of the Year”, som presenteras i Cannes vid den stora båtmässan där i september fanns den här eleganta motorbåten med. Sasga Yachts Minorchino 34 hade världspremiär i Cannes och är utan tvivel en elegant och välbyggd båt.

Nya Minorchino 34 nominerades i klassen för motorbåtar under 35 fot till 2016 Powerboat of the Year Awards. Denna retroinspirerade båt var ett tydligt undantag från alla planande och deplacerande båtar vid båtmässan.

Den retroinspirerade Minorchino 34 byggs i sandwichkomposit vid Sasga Yachts på Menorca. Båten är ritad av Barracuda Yacht Design, som säger att de har hämtat mycket av sin inspiration från klassiskt sjövärdiga och praktiska båtar.

Båten är en karakteristisk stäv och höga fribord, vilket ger flera goda egenskaper och dessutom skapar en säker känsla ombord. Båten har en rejäl bredd i förhållande till sin längd (10,00×3,80 m), vilket innebär mycket stor innervolym.

De sociala utrymmena är koncentrerade till en stor salong med ett välutrustat pentry. Båten har stora ljusinsläpp, framför allt genom sidofönstren och även ett öppet akterdäck skyddat av ett långt utdraget tak.

Den version som syns på bilderna har två kabiner, varav en större ägarkabin och en gästkabin. Tillsammans med extrabäddar i salongen kan man få totalt sex kojer.

Däcksytorna är relativt stora med soldäck och rejäla skarndäck så att det är enkelt att ta sig runt båten.

Med standardbestyckningen – 2 x Volvo Penta D4 à 225 hk – är marschfarten allt mellan 12 och 19 knop medan toppfarten är 21 knop. Bränsletanken på 650 liter diesel ger en räckvidd på 333 Nm (16 liter/timme) vid 8 knop.

Det finns ingen svensk generalagent för tillfället, men priset för en standardutrustad båt är 256 000 Euro plus moms.

Tekniska fakta
Längd: 10.00m
Bredd: 3.80m
Djupgående: 0.60m
Motorer: 2 x 225 hk Volvo Penta
Maxfart: 21 knop
Marschfart: 12–19 knop
Vikt: 8 500 kg
Kabiner: 2
Kojer: 4 + 2
Bränsle: 650 liter
Vatten: 350 liter
CE-klass: A Ocean
Info: www.sasgayachts.com

Idag kl. 07.00 gick starten för årets hummerfiske. Sjöräddningssällskapet har placerat 200 vattentäta mobilfodral på hummertinor längs västkusten, för att uppmuntra till hummerfiskare till sjösäkerhetstänk under fisket och förebygga olyckor. Se filmen här!

Klockan 07:00 går startskottet för årets hummerpremiär. För Sjöräddningssällskapet väntar en period med mycket att göra, då hummerfiskare är en olycksdrabbad grupp.

Förra året ryckte SSRS ut över 40 gånger under hummerfiskets första veckor. De jobbar hårt med att informera om sjösäkerhet för att förebygga olyckor. Varje år fäster de vattentäta mobilfodral på hummertinor runt om på Västkusten dagarna före premiären, för att uppmärksamma hummerfiskare om vikten av att kunna larma om olyckan skulle vara framme. Idag har SSRS bland annat varit på Rörö, i Göteborgs norra skärgård.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. De är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. SSRS arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.

Engelska Fairline tar ett nytt stort steg när de introducerar den helt nya modellen Targa 53 GT. Det är en båt med mer lyx än tidigare och samtidigt en ny modell där kunderna har fått påverka en stor del av utvecklingen.

Fairline har hamnat lite i skuggan av Princess de senaste året. Princess har tack vare sina starka ägare kunnat utveckla ett stort antal nya modeller i alla storleksklasser upp till riktiga yachter.

Fairline har dock stolta traditioner att försvara och visar med den nya 53:an att de absolut är att räkna med. Den nya 53GT premiärvisades på den nyligen avslutade båtmässan i Southampton.

Bland nyheterna i 53:an, som förutom i Targaversionen även finns med samma skrov och flybridge under namnet Squadron 53, märks att kunderna kan påverka just sin båts utseende och design väldigt mycket.

Förarplatsens placering är en av de större saker som kunderna kan bestämma. De kan också bestämma inredning och utrustningsnivå på flera områden.

Liksom många andra nya motorbåtar har nya Targa 53 stora ljusinsläpp, bland annat genom ett elektriskt öppningsbart glastak.

Under däck finns tre kabiner, badrum etc.
Motoriseringen är som standard två stycken Volvo Penta D11 dieselmotorer på vardera 675 hk, vilket ger en toppfart på cirka 30 knop.

Tekniska fakta:
Längd: 16,92 m
Bredd: 4,52 m
Kojer: 6–7
Djupgående: 1,20 m
Vikt: 19 500 kg
Bränsle: 2 412 liter
Vatten: 550 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D11-675 EVC (30 knop)
2 x Volvo Penta D11-725 EVC (32 knop)

Info: www.fairline.com

Havets fiskarter har blivit allt mer populära att rikta sitt fiske efter. Här simmar både stort och smått, i alla upptänkliga färger och former.

En av de mindre arterna, som registrerats relativt flitigt i Sportfiskarnas Storfiskregister i år är brunsnultran (även kallad brungylta). Latinska namnet lyder Acantholabrus palloni på denna lilla fiskart som till hör läppfiskartna och lever relativt djupt, ofta ner mot 100 meter. Maxstorlek ligger på runt 30 centimeter.

– Den första att överträffa rekordet var Anders Dahlén från Ljungskile.Under en fisketur vid Svaberget väst om Smögen den 17 juli fångade han en brunsnultra vägandes 296 gram, med en längd om 29 centimeter. Betet var räka och metoden bottenmete på 26 meters djup, informerar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg. 


Rekordet skulle dock inte stå sig så länge. Den 22 augusti begav sig kände storfiskaren Sten-Sture Jönsson från Huskvarna ut på vattnen nordväst om Ramsvik och gav sig i kast med att hitta några brunsnultror av acceptabel storlek. 45 meter ner, även i detta fall på en räkagnad krok, lurade han en fisk som var 28,5 centimeter lång, vägandes prick 300 gram.

– Båda fiskarna har fångats under korrekta former, samt vägts på kontrollerade butiksvågar. Sten-Sture Jönsson är därmed nuvarande rekordhållare för brunsnultra, avslutar Nicka Hellenberg.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten finns påwww.sportfiskarna.seunder Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 31 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

På måndagsmorgonen den 21 september klockan 7 är det dags för de bohuslänska hummerfiskarna att agna säsongens första tinor. I princip samtidigt som de första burarna sätts ut går också startskottet för tre intensiva månader av bohuslänsk hummerturism – en näring som växer sig starkare för varje år. Turistrådet Västsverige bidrar med paketeringshjälp, produktutveckling och marknadsföring.

Sveriges isfriaste kuststräcka, där det rena salta och varma Atlantvattnet som kommer in med golfströmmen skapar perfekta förutsättningar för ett rikt (och välsmakande) hummerbestånd – det är en av förklaringarna till att Bohuslän har blivit ett riktigt hummerparadis. Något som besöksnäringen verkligen har sett till att dra nytta av.

Stannar flera nätter

Den äventyrslystne och hummersugne kan boka ett antal olika paket där man kombinera hummersafari med hummersupé och samt övernattning och frukost på något av alla hotell som finns i Bohuslän med omnejd. Everts Sjöbod i Grebbestad var först ut på banan med sina hummersafaris redan 2002.

— Hummerturismen har blivit en riktig säsongsförlängare både för vår del och för hela branschen. 90 procent av de hummergäster som kommer hit under hösten köper ett paket med safari, supé och boende. Och många passar dessutom på att stanna två nätter eller mer, vilket ger ringar på vattnet även för andra aktörer häromkring, säger Per Karlsson på Everts Sjöbod.

Drygt 75 procent av de besökare som kommer till Everts Sjöbod med fokus på hummer är svenskar – många av dem från östkusten, som ju inte har några egna hummervatten. Svenska humrar finns mestadels utmed kusterna vid Skagerack, Kattegatt och norra Öresund. De utländska gästerna kommer främst från Danmark och Norge.

Fokus på skaldjursupplevelser i marknadsföringen i höst

Förutom att stötta besöksnäringsföretagen med produktutveckling och paketering hjälper Turistrådet Västsverige till med marknadsföring. En vecka efter hummerpremiärer lanseras en höstkampanj där skaldjursturismen har en central roll.

— Kampanjen riktar sig till svenska barnfamiljer och par som reser utan barn. Syftet är att målgruppen ska få upp ögonen för hela Västsverige och allt man kan uppleva här. Det kan handla om skaldjursfiske i Bohuslän, paddling i Dalsland eller löjrom i Vänern – budskapet är att det alltid finns nya höstupplevelser att upptäcka i Västsverige, säger Jennie Renström, kampanjansvarig, Turistrådet Västsverige.

Gåshaga Marina, generalagent och svensk återförsäljare av det franska segelbåtsmärket Dufour, satsar vidare med olika aktiviteter för sina kunder och båtägare. Community marketing tror vi stenhårt på, det skall vara enkelt och kul att äga och segla en Dufour och framförallt måste vi skapa forum där våra kunder ges möjlighet att träffas, segla och bygga relationer och där vi kan stärka vårt varumärke”, säger Anders Almén, VD på Gåshaga Marina.

I helgen var det full aktivitet i Gåshaga Marina och på vattnen i Stockholm City. Dufour Yachts körde sin årliga City Sailing & Kräftskiva dit alla Dufourägare i Sverige blir inbjudna.

– Som mest har vi varit 50 båtar på våra Dufour-event och helgen var vi nästan 30 båtar och över 100 personer som seglade och åt kräftor. Otroligt trevligt och uppskattat, säger Anders Almén.

– För att sälja fler segelbåtar i framtiden och för att kunna entusiasmera både befintliga och presumtiva Dufourägare måste vi inse att det inte enbart går att stå till tjänst med att sälja båten. Vi måste bygga vidare vår närvaro på marknaden och vidareutveckla vårt engagemang och koncept både innan, under och efter det att våra kunder har köpt en Dufour, säger Anders.

– Vi fortsätter satsa på trevliga och proffsiga seglingsevent för Dufour-ägare.

– Vi måste bli ännu bättre på att positionera oss och bli duktigare på att kommunicera allt roligt man kan göra som segelbåtsägare. Att skapa livsstilsaktiviteter och att kombinera olika möjligheter inom båtlivet kommer bli allt viktigare för den som vill bli framgångsrik.

– Pelle Norberg, VD och ägare av Norberg Yachting AB, med lång erfarenhet från näringslivet, kappsegling, Volvo Ocean Race och HiQ Sailing Team/Nokia Oops Cup (60-fotstrimaraner), kommer fortsatt arbeta tillsammans med oss för att skapa en stark ”community” bland befintliga Dufourägare samt vidareutveckla vår marknadsföring. Dufour Yachts Sailing Team är arbetsnamnet för projektet, avslutar Anders Almén.

Den här rejäla RIB-båten kommer från Nya Zeeland. Tillverkaren Sealegs International i Auckland har sjösatt sin hittills största RB – Sealegs Interceptor 9000.

Marknaden är främst militära och kommersiella användare, men säkert finns det många andra som också skulle kunna ha användning av båten. Eftersom den kan köras upp på land är den idealisk för att frakta prylar.

Interceptor 9000 drivs med en 300 hk Yamaha utombordare. Båten är kapabel till 44 knops toppfart med full last på 700 kg.

Enligt tillverkaren är sjöegenskaperna riktigt bra tack vare ett V-skrov med 23 graders bottenvinkel. Skrovet är tillverkat i 5 mm aluminium och för att spara besättningen är båten försedd med rejäla stolar, åtta stycken Jolt Rider stötdämpade säten. Bredden är hela 3 m, vilket ger en stor däcksyta och en bra arbetsplattform.

Tack vare Sealegs system för motoriserade båtar går det att köra den här RIB:en i upp till 7 km/h (fram eller back) med hjälp av en 22 hk Honda hydraulmotor. Därmed kan man köra båten rätt ut från garaget i vattnet, vilket borde göra den lämpligt för till exempel sjöräddning eller andra som vill förvara båten säkert och tryggt men ändå kunna sjösätta snabbt.

I vattnet fäller man upp hjulen och kan därefter köra den som en vanlig RIB. När man närmar sig land är det bara att fälla ner hjulen och tuffa upp på torrt underlag.

För den som är i Nya Zeeland finns det möjlighet att se Sealegs 9 m Amphibious Interceptor på Auckland On-the-Water Boat Show, som hålls 24–27 september.

Tekniska fakta:
Längd: 9 m
Bredd: 3 m
Skrov: 5 mm aluminium
Höjd hjul nere: 2,45 m
Bottenvinkel: 23 grader
Vikt torr: 2 240 kg
Last max: 700 kg
Tuber: Hypalon
Bränsle: 250 liter
Motor: 300 hk utombordare
Toppfart i sjön: 44 knop
Toppfart på land: 7 km/h
Info: www.sealegs.com

Kemetyl T-Tenol med artikelnummer 2303 och batchnummer SE10036836, SE10038624 och SE10040193 har felaktig text på framsidesetiketten. Tenol är ett specialbränsle som används i spritkök och spritbrännare. På etiketten anges att produkten kan användas som ”eldningsolja för fotogenkök-/lampor och båtvärmare” vilket är felaktigt användningsområde.

Pressmeddelande:En analys i vårt laboratorium visar att om produkten hälls i en behållare med oljerester exempelvis en fotogenlampa, kan produkten brinna okontrollerat, och i det fall att T-Tenol hälls i en sluten behållare med veke kan en explosion uppstå när eventuella ångor antänds.

Kemetyl återkallar därför omedelbart produkten T-Tenol med den felaktiga texten “eldningsolja för fotogenkök-/lampor och båtvärmare”.

Vi har inte fått in några rapporter om skador på grund av felaktigt bruk, och olyckor av det här slaget är väldigt sällsynta, men vi väljer ändå att dra tillbaka produkten.

Vi vill också poängtera att det är inte är något fel på innehållet i flaskorna, det är etiketterna som har fått en felaktig text. Flaskorna innehåller Tenol och medför vid korrekt användning ingen olycksrisk.

Konsumenter som har köpt Tenol ombedes kontrollera batchnummer och text på etiketten. Ifall du har köpt en produkt med felaktig text, önskar vi få denna i retur för att undvika felaktig användning. Kontakta försäljningsstället där du har köpt produkten. Våra återförsäljare har informerats via telefon och brev.

Kemetyl AB beklagar eventuella olägenheter som detta medför för våra kunder och konsumenter. Vi värderar säkerhet mycket högt och ser med största allvar på det inträffade och gör vårt yttersta för att minimera skaderisken för slutanvändaren.

Nu är det skördetid för de internationella ligor som specialiserat sig på att stjäla utombordare. När bryggor och sommarstugeområden blir tomma slår tjuvarna till. Kraftiga lås, stöldskyddsmärkning och spårsändare ger ett visst skydd men det enda som verkligen stoppar tjuvarna är att förvara båtmotorn i ett låst utrymme menar Svedea. Och för att komma tillrätta med problemet behövs en kraftigt förbättrad utförselkontroll.

Under månaderna september till november när bryggorna blivit folktomma sker många båtmotorstölder. Det är framförallt internationella ligor som år efter år stjäl utombordare i Sverige för att sedan sälja dem utanför landets gränser.

– Under de senaste fem åren har det försvunnit båtmotorer för mer än åttahundra miljoner kronor från Sverige. Det är ett jätteproblem som totalt överskuggar alla andra skadekostnader som drabbar båtägarna, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

Stöldskadorna står för cirka 65 procent av den totala skadekostnaden för utombordsmotorbåtar. Det stora antalet båtmotorstölder drabbar därför båtägare också i form av högre försäkringskostnader.

– På vissa håll i landet har antalet stölder kunnat påverkas genom aktiv samverkan mellan båtorganisationer och polisen men det som verkligen skulle göra skillnad är ökad utförselkontroll. Det är idag på tok för enkelt att passera gränsen med en lastbil fylld med stulna båtmotorer, menar Göran Södergren.

Det säkraste sättet att minska stöldrisken är att förvara sin motor inomhus då ytterst få motorer stjäls från låsta och insynsskyddade utrymmen. Det är dock inte så enkelt då en lite större båtmotor kan väga från hundra kilo och uppåt och ta ett par timmar att montera av även med rätt utrustning. Och att hyra en förvaringsplats inomhus som rymmer både båt och motor kostar en hel del.

– Här finns utrymme för kreativitet både i båtbranschen, bland båtägare och hos oss som arbetar med försäkring för att skapa trygga lösningar. Ett antal försäkringsbolag rabatterar försäkringspremien för den som förvarar sin båtmotor inlåst vilket ger ett bidrag till kostnaden för vinterförvaringen, säger Göran Södergren.

Genom att utbilda marinvetare i hur man förmedlar kunskap om havet vill Göteborgs universitet tillsammans med Universum, Sjöfartsmuséets akvarium, Havets hus och Naturum på Koster hitta en väg att nå ut till allmänheten.

I EU-projektet Sea for Society, som innefattar nio länder, har man konstaterat att människors bristande förkunskaper om havet är ett hinder för ett hållbart utnyttjande av havet.

Workshop visar vägen
Därför ska nu marina lärare vid Göteborgs universitet under en tre dagars workshop den 21-23 september få lära sig hur man bedriver utbildning i att förmedla kunskaper om havet.

− Göteborgs universitet har bjudit in gäster från Lawrence Hall of Science, det offentliga vetenskapscentret vid University of California i Berkeley, som har utvecklat kurser för att kommunicera havsforskning till breda grupper, säger Torsten Linders, som är en av två projektledare.

I Berkley har man tagit fram konceptet COSIA, Communicating Ocean Sciences to Informal Audiences, som nu ges som universitetskurs vid 25 olika universitet i USA. I COSIA varvas undervisning om havsvetenskap i informella miljöer med praktik.

− Syftet med COSIA och vår workshop är att de marina studenterna ska lära sig hur man får bättre genomslag hos vanliga medborgare. Det gäller att som lärare och forskare inte bara kunna saker utan också att kunna nå ut med kunskaperna till allmänheten, säger Torsten Linders.

Ny utbildning under nästa år
Tanken är att denna workshop också blir utgångspunkt för en ny universitetskurs på Göteborgs universitet under 2016.

− Under utbildningskursen ska de marina studenterna, som ju är blivande forskare och lärare, få lära hur de ska kunna förmedla marin forskning och kunskap om havet till allmänheten i informella miljöer som till exempel science centers eller offentliga akvarier, säger Torsten Linders.

Läs mer om COSIA här: http://www.coseeca.net/programs/communicatingoceansciences/cosia/

Fisken i haven har minskat drastiskt och många bestånd riskerar att kollapsa. Sedan 1970-talet har populationerna av marina däggdjur, fåglar, kräldjur och fisk i snitt halverats, och många viktiga livsmiljöer fortsätter att försvinna. Det visar en ny global kartläggning av havens marina arter som WWF släpper idag.

– Miljön i haven har försämrats dramatiskt. Om det som skedde under den glittrande blå ytan inträffade på land skulle det orsaka ramaskri. Nu krävs krafttag för att bevara ett rikt liv och säkra havens livsnödvändiga resurser för mänskligheten, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

WWF-rapporten Living Blue Planet Report har studerat drygt 5 800 populationer av 1234 arter. Datamängden är nästan dubbelt så stor som i tidigare studier, och resultatet är alarmerande. På drygt fyrtio år har populationerna av marina arter minskat med i snitt 49 procent, och för flera arter är nedgången betydligt större. Makrill och tonfisk har minskat med 74 procent.
Samtidigt fortsätter vi att fiska på tok för mycket. Den globala fiskeflottan är två-tre gånger större än vad som är hållbart, visar rapporten.

Ett stort problem är också de ohållbara fisken som bottentrålar på ner till 2000 meters djup, förstör havsbottnen och sätter ett hårt tryck på våra djuphavslevande arter. I allmänhet ger trålning också stor bifångst av exempelvis sköldpaddor och valar som går en grym död till mötes.

Haven förser oss med hälften av det syre vi andas och absorberar nästan en tredjedel av människans koldioxidutsläpp. Nära tre miljarder människor är beroende av haven för sitt dagliga proteinintag.

– Haven är oerhört viktiga för oss. Om havens ekosystem kollapsar får det allvarliga konsekvenser för vår livsmedelsförsörjning, för fattigdomsbekämpning, arbetstillfällen och ekonomisk utveckling, säger Åsa Ranung, chef för vattenmiljö på Världsnaturfonden WWF.
Korallrev, mangroveskogar och sjögräsängar – livsmiljöer som är livsnödvändiga för livet i havet – har också minskat kraftigt. Tropiska rev har förlorat mer än hälften av sina revbyggande koraller de senaste 30 åren. En tredjedel av alla sjögräsängar, som är barnkammare för många arter, har försvunnit under de senaste hundra åren.

– Den goda nyheten är att det finns lösningar. Vi vet vad som behöver göras och vilken nytta ett friskt hav ger oss. Att satsa på havsmiljön är en smart och nödvändig investering för det mänskliga samhället, säger Håkan Wirtén.

På ett toppmöte den 25-27 september ska världens stats- och regeringschefer formellt godkänna FN:s nya hållbarhetsmål fram till 2030. För att vända den nedåtgående trenden krävs att världens ledare agerar med kraft för en välmående havs- och kustmiljö när de tillämpar målen.

I december 2015 möts världens länder på FN:s klimatmöte i Paris. Då vill vi se att världens ledare enas om ett ansvarsfullt och ambitiöst klimatavtal som även bidrar till att hejda uppvärmningen och försurningen av haven.

Mer ur rapporten:

Klimatförändringen och människans påverkan genom fiske och habitatförstörelse gör att haven förändras snabbare nu än vad som skett under många miljoner år.
Den fisk vi äter per person och år har globalt nära fördubblats sedan 1960-talet, från 9,9 till 19,2 kilo.
Mer än en tredjedel av all olja och gas vi tar upp kommer numera från havet, trots att det saknas hållbara metoder för detta.
Varje år subventioneras fiske, främst i utvecklade länder, till ett värde av cirka 100–200 miljarder kronor – trots att den globala fiskeflottan redan är 2-3 gånger större än vad som är hållbart
Världens länder har enats om att skydda 10 procent av världens havsområden till år 2020. Idag är bara 3,4 procent skyddat.
FAKTA:

Living Blue Planet Report visar att världens marina arter har minskat med 49 procent mellan 1970 och 2012. Resultaten baseras på ett artindex, Living Planet Index, och en databas som byggts upp av organisationen Zoological Society of London.

Tidigare i år släppte WWF rapporten Reviving the Ocean Economy – the case for action 2015. Den visar att havets årliga omsättning av varor och tjänster motsvarar cirka 21 tusen miljarder kronor och att två tredjedelar av detta värde är direkt beroende av välmående hav.

Antalet besökare som fått uppleva ubåten Neptun har fördubblats jämfört med förra sommaren. Bästa månaden var juli, då nära 80 000 personer besökte Marinmuseum i Karlskrona.

I april månad i år tog Marinmuseum, som är en del av Statens maritima museer, hem titeln Årets museum 2015* och redan då förberedde sig museet på ett större antal besökare. Publikmässigt kommer museet nära den succén som blev under invigningsåret 2014.

”I sommar har jag träffat besökare från Polen, Tyskland, Danmark, Sydafrika, Frankrike, Belgien, Schweiz och Holland. För att nämna några”, säger Marie Chen, programkoordinator på Marinmuseum.

”De vill alla uppleva en riktig ubåt som varit med om spännande händelser! Många säger att museet är mycket vackert och en vanlig kommentar är att barnen inte vill följa med ut från museet när det är dags att gå”, berättar Marie.

Samtidigt har Marinmuseum fått utmärkelsen Certificate of Excellence från Tripadvisor där flertalet besökare angett betyget ”utmärkt besöksmål”.

”Att besökarna ger oss fina kommentarer och omdömen är ett riktigt fint bevis på att vi är ett uppskattat besöksmål. Nu hoppas vi att besökstrenden håller i sig resten av året. I höst har vi flera spännande föreläsningar och den 20 september startar Söndagskul för alla barn”, säger Mats Sellfrid, tillförordnad museichef.

Förra året slog museet publikrekord. Efter öppnandet av Ubåtshallen i juni 2014 ökade besöksantalet stort och besöksantalet landade på nära 323 000 besökare.

*Utmärkelsen ”Årets museum 2015” delas ut av Riksförbundet Sveriges museer tillsammans med Svenska ICOM (International Council of Museums).

Svenska Watersprint AB utvecklar och är först i världen att tillhandahålla vattenrening baserat på UV-LED-teknik. Swedish GTC AB erbjuder världsledande produkter för rening av bräckt vatten.

Idag finns nästan allt i moderna båtar och husbilar men ofta saknas vattenrening. Det finns ibland en oro att dricka vatten från färskvattentanken eller så tar det helt enkelt slut. Watersprints och Swedish GTCs produkter löser dessa problem på ett nytt, innovativt och enkelt sätt.

Watersprints produkter är små, energieffektiva och säkra vilket möjliggörs genom användandet av LED teknik. Fördelarna är många, bland annat kan storleken på produkterna minskas väsentligt vilket gör att de blir kompakta och passar i alla miljöer, exempelvis i båtar, husbilar och för boende i skärgården som inte har tillgång till färskt dricksvatten. Vidare är de extremt energieffektiva då UV-LED dioderna endast är aktiva när vattnet flödar och förbrukar då endast 7 watt. Till detta kan tilläggas att tekniken renar extremt effektivt vilket ger ett säkert vatten.

Swedish GTC utvecklar och erbjuder kompletta produkter för vattenrening till båtar, skärgårdsöar, sjönära områden och brunnar. Enkelt sagt så kan man tillverka rent och friskt vatten utav bräckt vatten.

Genom samarbetet blir Swedish GTC distributör av Watersprints UV-LED produkter för definierade segment. UV-LED produkterna kommer även att integreras i Swedish GTCs produkter för rening av bräckt vatten.

”Genom detta samarbete kan vi erbjuda marknaden den bästa vattenreningen. Swedish GTC har utvecklat och försett marknaden med produkter för rening av bräckt vatten sedan 2008. Vi har nu förbättrat produkten ytterligare och lagt till sista pusselbiten, Watersprints UV-LED rening för att ytterligare säkerställa bakterie och virusfritt vatten”, säger Peter Mattsson, VD Swedish GTC.

”Watersprints produkter levereras idag till bland annat kommunal och privat verksamhet. Båt och husbilsmarknaden är ny för oss”, säger Anders Ruland, VD på Watersprint. ”Genom detta samarbete kan vi bearbeta denna marknad där produkter med LED teknik passar perfekt då det är små, energieffektiva 12voltsprodukter som är lätta att installera och renar från bakterier och virus”, fortsätter Anders Ruland, VD på Watersprint.

Det är stor efterfrågan på svenska Linjett segelbåtar. Varvet behöver utöka personalstyrkan, och det rejält.

Rosättra Båtvarv och Linjett segelbåtar har medvind. Så pass att det lilla varvet utanför Norrtälje behöver nyanställa och öka personalstyrkan med drygt 10% inom flera områden som finsnickeri, lackering, laminering, elektronik, rekonditionering och riggning.

– Efterfrågan på Linjett segelbåtar ökar liksom behovet av vinterförvaring med service så vi söker skickliga hantverkare med känsla för kvalitet säger Daniel Gustafsson på Rosättra Båtvarv.

De senaste åren med svagare konjunktur i branschen har Rosättra Båtvarv, förutom att leverera segelbåtar, använt till att utveckla sina tjänster för att erbjuda ett enkelt båtägande.

Nya modellen Linjett 43 sjösattes förra sommaren och intresset har varit stort. Linjett 43 är dessutom nominerad till Årets Båt. Vinterns produktion av nya Linjetter är i full gång och tillsammans med Linjett 34 och Linjett 37 kommer nya Linjett 43 vara bland segelbåtarna som levereras sommaren 2016.

En ökad produktion ger även en större efterfrågan på vinterförvaring och service. En ny hangar för vinterförvaring stod klar 2014 vilket ger totalt 12.000 kvm under tak med plats för över 200 Linjetter.

– Vårt motto är att erbjuda samtliga Linjettägare ett enkelt båtägande kring allt från montering av utrustning till vinterförvaring med önskad service inför sjö- och torrsättning berättar Daniel.

Mer information om tjänsterna hittar du på www.linjett.se.

Även husvagnsfolket gillar närheten till vatten och båtar. I en omröstning som gjorts av tidningen Husbil & Husvagn har ställplatsen vid Kaffeteriet i Borensberg vunnit titeln Årets ställplats 2015. Med hela 36% av rösterna vann ställplatsen överlägset över de fyra andra kandidaterna.

Ställplatsen ligger alldeles invid Göta kanal och förutom sitt fina läge vid kanalen är det nära till butiker, kafé och turistinformation. Här finns också ett alldeles nybyggt servicehus med alla bekvämligheter man kan önska som husbilist, skriver Husbil & Husvagn.

-Det här är otroligt kul, ett bevis på att satsningen vi gjort på landturism och husbilar är helt rätt, säger Anders Donlau, VD på Göta kanalbolag. Ställplatsen i Borensberg kommer användas som ett föredöme när vi utvecklar andra ställplatser längs kanalen. En tredjedel av de som köper husbil idag är tidigare båtägare och det visar tydligt på att Göta kanal fortfarande är attraktivt när de väljer var de vill semestra.

-Helt fantastiskt!, säger Catharina Rodling som driver Kaffeteriet och ställplatsen i Borensberg. Vi har ett unikt läge längs Göta kanal och fokus har legat på bra service och ordning och reda. Utmärkelsen som Årets ställplats är ett bevis på att vi har satsat rätt och ger oss enorm energi att fortsätta vår utveckling, avslutar Catharina.

Fakta:
2014 gjordes en utbyggnad av gästhamnen i Borensberg. Ställplatsen med den nya serviceanläggningen invigdes i juni och inrymmer också kafé och turistbyrå.
Ställplatsen har 19 platser varav 15 med el och 4 utan.
Tidningen Husbil och Husvagn har sedan 2009 anordnat tävlingen Årets ställplats. Läsare får nominera ställplatser till tidningen och redaktionen väljer sen ut fem kandidater som läsarna får rösta på. Röstningsresultat 2015
Borensberg: 36 %, Tosteberga: 23 %, Bauergården: 19 %, Getterön Marina: 18 %, Falu gruva: 4 %

Thomas Andersson (bilden), Polisområde Fyrbodal i Västra Götaland, tilldelas SSF Stöldskyddsföreningens Polisstipendium för Båtsamverkan. Bakgrunden till projektet är att polismyndigheten under flera år haft stora problem med organiserade stölder av båtmotorer, vilka sedan till stor del försvann ur landet.

Projektets mål har varit att med bestående effekt kraftigt reducera antalet båtmotorstölder utmed Bohuskusten med fokus på samverkan med bransch och försäkringsbolag samt båtsamverkan tillsammans med båtägare i regionen.

Resultatet är mycket positivt. Antalet stölder har minskat kraftigt det senaste åren och visar en fortsatt nedåtgående trend. I polisens statistik framgår att föreningar med Båtsamverkan drabbas av få stölder medan de utan Båtsamverkan drabbas i större omfattning, vilket bekräftar att metoden gett effekt.

– Projektet visar tydligt att samverkan mellan olika aktörer ger positiva effekter. Båtsamverkan är en metod som med rätt fokus kan ge mycket goda brottsförebyggande resultat och därmed skapa ökad trygghet, vilket ligger helt i linje med SSF:s övergripande målsättningar, säger Annika Brändström, vd SSF Stöldskyddsföreningen.

– Genom ett föredömligt fokuserat metodiskt arbete och goda kommunikationsinsatser i samverkan med aktuella aktörer har polisen under ledning av Thomas Andersson etablerat ett arbetssätt som har förutsättningar att ge effekt över tid, säger Anders Hall, chef för Nationella utvecklingsavdelningen vid Polisen.

Motivering:
”Sedan 2012 har polisen i västra Götaland fokuserat och långsiktigt arbetat för att med bestående effekt kraftigt reducera antalet båtmotorstölder i regionen. Resultaten har varit mycket goda och en framgångsfaktorer har bland annat varit att bygga nätverk mellan båtägare, polis, bransch och försäkringsbolag. En annan viktig parameter har varit att man nått ut brett med kommunikation och möjliggjort dialog via olika sociala medier. Stölderna har i stort sett upphörd i de områden man har startat Båtsamverkan. Konceptet är skalbart och vår förhoppning är att metoden ska spridas till övriga delar av landet.”

Ett hedersomnämnande får Anna-Lena Tapper och Ditte Westin, Nationellt bedrägericenter, Polismyndigheten, region Stockholm, för arbetet med att genom anpassade kommunikationskanaler och utbildningsinsatser öka medvetenheten hos äldre så att de tidigt kan upptäcka om de är på väg att bli utsatta för brott.

Yamarin Cross 46 Side Console är en rymlig båt med starkt skrov. Yamarin 46 SC är designad som en allroundbåt, därför är den rymlig och praktisk. I fören finns en lång sidobänk och i förvaringsutrymmet framför pulpeten finns det plats för två 24-liters lösa bränsletankar. Det breda skrovet och höga fribordet bidrar ytterligare till att öka säkerheten och ger mycket plats ombord.

Pressmeddelande:
Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083-aluminium, som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.

Aluminiumtjocklek: Botten: 4 mm Reling: 3 mm . Akterspegel: 4 mm V-vinkel: 17°

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010. Under säsongen 2015 innehåller båtprogrammet nio modeller. Båtarna tillverkas av Fenix Marin Oy i Valkeakoski. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy. Yamarin Cross är en produkt som har beviljats Nyckelflaggan i Finland.

Standardutrustning
Badplattform och ankarbox i aktern
Brandsläckare
Fenderhållare (2 st.)
Fjärreglage
Handskfack
Integrerade navigationsljus
Kompositpollare (4 st.)
LAN-multifunktionsinstrument Yamaha (2 st.)
Låsbara stuvutrymmen (2 st.), 1-nyckels lås (Abloy)
Monteringsplats för 8″ kartplotter
Muggställ
NFB-styrning
Plats för två stycken 24-liters lösa bränsletankar
Sittdynor
Syrafasta räcken, stävögla, godkänd låsögla, handtag, badstege med grabbräcke
Teflon-kablar för fjärreglage
12 V-uttag

Extra tillbehör
Akterkapell
Aluminiumdurk
Transportpresenning

Tekniska data:
Längd 4,62 m
Bredd 1,85 m
Vikt ungefär 375 kg
Personer 4
Rekommenderad motor 30–40 hk
Akterspegel lång
Båtkategori C
Topphastighet 40 hk 26 knop marschfart 18 knop

Trafikverket Färjerederiet är första rederi i världen att erbjuda utbildning i ecoshipping i egen regi. I dag invigdes Färjerederiets ecoshippingcentrum på Vaxholms kastell.

Svensk sjöfart ska bidra till Sveriges miljökvalitetsmål, som innebär att bryta beroendet av fossila bränslen. Detta mål har väglett Trafikverkets färjerederi att utbilda all personal i ecoshipping.

Ecoshipping innebär att manövrera ett fartyg så att förbrukningen av drivmedel och utsläpp av avgaser, kraftigt minskas. Färjerederiet arbetar sedan ett par år med att befälhavare ska tillämpa bränslesnålare körning, och har redan sett resultat. Ett exempel är Gräsöleden i Uppland, där man efter införandet av ecoshipping, minskade den totala bränsleåtgången med 16 procent.

Färjerederiet är pionjär med ett eget centrum för ecoshipping. Träningen genomförs i specialbyggda simulatorer på Vaxholms kastell.

– Nyckeln till minskad negativ miljöpåverkan till sjöss ligger i ökad kunskap, aktiva åtgärder och en ständigt pågående attitydpåverkan. Här kan sjöfarten bidra i större utsträckning än i dag. Färjerederiets satsning på ecoshipping innebär ett stort steg mot ett långsiktigt hållbart samhälle, säger Pia Berglund, vd för redareföreningen Svensk Sjöfart, som förrättade invigningen.

Utbildningen är öppen även för andra rederier och redan före kursstart finns en kö av redare som vill satsa på ecoshipping. Kurserna ges i samarbete med Linnéuniversitetet i Kalmar.

– Ecoshipping är en satsning i linje med Trafikverkets arbete för en bättre miljö. Det ökar sjöfartens attraktivitet. En förhoppning är att den arena Färjerederiet nu erbjuder kan leda vidare till nya idéer och samarbeten inom sjöfartsområdet, som gynnar miljön säger Bo Vikström, ordförande i Färjerederiets internstyrelse.

Färjerederiet bedriver kollektivtrafik till sjöss på 41 färjeleder i hela riket. Man förfogar över 69 fartyg och genomför årligen 22 miljoner persontransporter. 713 personer arbetar med vägfärjetrafiken.

Sjövägen till Nacka väntas slå passagerarrekord under 2015 med runt en halv miljon passagerare. Det visar på att pendelbåtstrafiken är ett populärt och användbar del av kollektivtrafiken och Centerpartiet och Alliansen kommer nu att fortsätta utveckla båttrafiken, säger Lukas Forslund (C), Ordförande för Trafiknämndens Sjötrafikberedning.

Under året har antalet passagerare på Sjövägen ökat med upp till 77 % per månad och förväntas dubblas sedan 2013. Om årets ökning håller i sig så kommer över en halv miljon passagerare att ha åkt med Sjövägen under 2015.

– Vi är glada att Sjövägen är så populär. En halv miljon passagerare visar utan tvivel att pendelbåtstrafiken är ett populärt och användbart trafikslag. Jag är glad att Centerpartiet och Alliansen under året har fattat beslut att utveckla även trafiken i Mälaren, med start med linjen mellan Norr och Söder Mälarstrand nästa år, säger Lukas Forslund (C).

– Att Sjövägen är så populär visar på att vi har gjort rätt vägval när vi satsat på sjötrafiken. Det står bortom allt tvivel att pendelbåtstrafiken är ett trafikslag som har framtiden för sig i en vattennära region som Stockholm, säger Lukas Forslund (C).

– Att vi kan använda hybridteknik även på vattnet visar på att den gröna omställningen går att genomföra för samtliga trafikslag. Centerpartiet vill använda hybridteknik och miljövänliga bränslen på vattnet. Vi kommer fortsätta att satsa på att bygga ut en miljövänlig sjötrafik, säger Lukas Forslund (C).

Landstingets trafikförvaltning har ett pågående arbete med att starta tre nya pendelbåtslinjer i Mälaren, där en linje mellan Norr och Söder Mälarstrand är först ut med trafikstart under 2016.

– När Stockholm växer och stora projekt som Nya Slussen drar igång så är det viktigt med avlastning och alternativa resvägar för att kollektivtrafiken ska fungera smidigt. Centerpartiets och Alliansen arbete för att bygga ut pendelbåtstrafiken är en framtidssatsning som jag är mycket stolt över att ha varit med om att sjösätta, avslutar Lukas Forslund (C).

Regeringen höjer anslaget till friluftslivets organisationer med 20 miljoner kronor per år från och med 2016. Förslaget finns med i den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson kommer att presentera den 21 september. Det är ett mycket glädjande besked för det svenska friluftslivet.

Pressmeddelande:
Satsningen på friluftslivet är ett led i arbetet med att nå målen för friluftslivspolitiken där regeringen bland annat vill stärka friluftsorganisationernas stöd till skolans verksamhet med friluftsdagar och utomhuspedagogik samt satsningar på utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

– Det är mycket glädjande att anslagshöjningen äntligen blir av. Det innebär att regeringen nu förstår vilka positiva effekter och bidrag friluftslivet levererar till samhället – inte minst vad gäller förbättrad folkhälsa och ökad miljömedvetenhet bland barn, ungdomar och vuxna. Men även de bidrag friluftsrörelsen ger till demokratisk skolning, integration och arbetstillfällen är säkert sådant som legat till grund för regeringens bedömning, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

– Beskedet innebär att friluftslivets organisationer nu äntligen kan stärka och säkra den långsiktiga verksamheten och genomföra specifika satsningar inte minst för barn och ungdomar och för integration och mångfald. Detta är mycket, mycket glädjande för oss, säger Per Klingbjer, styrelseordförande för Svenskt Friluftsliv.

Företrädare för Socialdemokraterna och Miljöpartiet har vid flera tillfällen de senaste åren lovat att höja anslaget till det svenska friluftslivet och nu blir det verklighet från och med 2016.

Läs mer på regeringens hemsida: http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/ny-satsning-pa-friluftslivet/

Den 10 september genomfördes den årliga miljöräddningsövningen Balex Delta utanför Polens kust. Balex Delta anordnas av HELCOM, ett internationellt samarbetesorgan i frågor som rör sjöfart och bekämpning av olje- och kemikalieutsläpp i Östersjön.

I takt med att allt fler och större fartyg korsar Östersjön ökar även riskerna för fartygskollisioner. Det är därför viktigt att ansvariga myndigheter och organisationer övar för att vara förberedda när olyckan är framme. I somras kolliderade till exempel en passagerarfärja med en tanker strax utanför Göteborg. Lyckligtvis skadades varken miljö eller människor vid kollisionen men det är inte alltid man har sådan tur.

För fyra år sedan inträffade en fartygskollision utanför Danmarks kust som kom att leda till ett av de värsta oljeutsläppen i Sverige på många år. Under Operation Kyrkesund sanerades cirka 1300 ton oljekontaminerat material på västkusten under nästan två år.

Även övningsscenariot för årets Balex Delta involverar en fartygskollision som resulterar i två fiktiva utsläpp på 500 respektive 150 kubikmeter tjock olja. Ett 20-tal fartyg från åtta länder deltog i övningen och fick i uppdrag att gemensamt hindra oljeutsläppet från att nå två närbelägna naturskyddsområden. Oljan simulerades av miljövänlig expanderad perlit som är helt fri från giftiga kemikalier.

Från Sverige deltog Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 033 som ingick i en grupp tillsammans med fartyg från Estland och Finland för att bättre efterlikna ett enskilt lands miljöräddningsresurser. De tre ländernas fartyg leddes av en utsedd NOSC (National On Scene Co-ordinator) som fanns ombord den finska marinens fartyg Louhi.

– Att vi använder samma typ av oljeupptagningsutrustning som Finland och Estland underlättade samarbetet och utbytet av erfarenheter säger Per-Arne Arnerlind, befälhavare på KBV 033.

Övningen gick bra för Kustbevakningens fartyg som deltog för första gången och fick med sig en hel del erfarenheter hem.

– Det var rätt så blåsigt under övningen med en vindar på ungefär 10 m/s. Det gjorde att vi fick öva på att samla upp olja i lite hårdare väder vilket såklart är nyttigt, säger Per-Arne Arnerlind.

– Vi hittade även en metod att få ut vattnet ur borstresässen efter avslutad övning genom att köra med de främre portarna öppna cirka 30 grader i 8 knop, på så vis behövde vi inte pumpa ut vattnet.

Dagen efter övningen var det öppet skepp på de deltagande fartygen, ett sätt att nätverka och lära sig mer om grannländernas utrustning och arbetsmetoder. Dagen avslutades traditionsenligt med en sjumannarodd där danskarna tog hem segern tätt följda av svenskarna ombord KBV 033.

– Jag är mycket nöjd med vår insats, både i rodden och under övningen summerar Per Arne Arnerberg stolt.

År 2018 är det Sveriges tur att stå som värdland för Balex Delta.

Foto: Kustbevakningen.

På Cannes båtmässa, som hölls förra veckan, var det Europapremiär för en helt ny modell från amerikanska Sea – den helt nya 510 Fly. Båten hade USA-premiär för drygt ett år sedan, på Ft. Lauderdale International Boat Show. Med den här modellen markerar Sea Ray att de vill etablera sig med sina Sport Yachts även i den här storleksklassen.

Liksom för många andra båttillverkare är det stor innervolym och mycket ljus i båten som sätts i främsta rummet vid designen. Det är det som kunderna vill ha och med modern byggteknik och moderna material går det att komma väldigt långt.

– Med 510 Fly har fokus för oss varit större öppna ytor och bättre boutrymmen ombord, säger Luca Brancaleon, ansvarig för International Sport Yachts and Yacht sales.

– Båten har en master cabin med full bredd och stora fönster, så att man känner närheten till havet. Det finns tre stora kabiner ombord med två stycken badrum, där Sea Ray har lagt stor vikt vid ergonomi och bekvämlighet.

För den europeiska marknaden har båten fått ett större urval av material till interiören. Dessa inredningslösningar gör att båten upplevs större och mer elegant samtidigt som mer ljus släpps in.

Båten kan fås med flera framdrivningssystem, bland annat olika podsystem. För under som vill ha mer traditionella system utan att ge avkall på manövrerarbarheten levereras den även med traditionella axlar tillsammans med ett joysticksystem.

Båten har ett öppet och stort pentry i nära anslutning till förarplatsen. Uteplatserna på 510 Fly är rymliga för att ge plats åt familj och vänner.

I versionen med axeldrift kan kunder även välja att få besättningskabin. Något som knappast blir aktuellt i Skandinavien.

Tekniska fakta
Sea Ray 510 Fly
Längd: 15,5 m
Bredd: 4,6 m
Djupgående: 1,27 m
Vikt: 20,2 ton (torrvikt med vinkelväxel)
Bränsle: 1 892 liter
Vatten: 492 liter
Hålltank: 257 liter
Personer: 8
Motorer:
Twin Cummins® QSC 8.3 – 600 HO
Diesel V-Drives w/ETS
(T-574 hp – 428 kW)

Scania adderar en uppdaterad 16,4-liters V8-motor till företagets motorprogram för marina tillämpningar. Den nya motorn kan leverera upp till 1 150 hk (846 kW) med mycket bra bränsleekonomi. Samtidigt bygger motorn på Scanias modulsystem, vilket garanterar högsta tillgänglighet.

Motorn använder den beprövade bränsleinsprutningstekniken XPI, som sedan länge används i Scanias motorer för lastbilar och för industrimotorer. Det betyder att den nya marinmotorn bygger på välbeprövad teknik med högsta tillförlitlighet och tillgänglighet.

– Den här V8-an står på samma grund som alla våra tidigare motorer. Det som står ut med den nya motorn är bästa möjliga bränsleeffektivitet, tillgänglighet och effekt-viktförhållande, säger Joel Granath, Senior Vice President inom Scania Engines.

I kombination med Scanias egenutvecklade styrsystem EMS, Engine Management System, levererar tekniken oöverträffade nivåer av bränsleeffektivitet: bränslekonsumtionen är fem procent lägre jämfört med tidigare versioner.

Effekten i den nya V8-an sträcker sig från 900 hk (662 kW) till 1 150 hk (846 kW) beroende på applikation och driftsprofil. Samtidigt som det innebär en ökning i effekt jämfört med den förra generationen har den fysiska storleken av den kompletta motorn faktiskt minskat.

Scanias motorer är välkända för sina oöverträffade effekt-viktförhållande och kraftiga vridmoment. Den nya motorplattformen flyttar fram de här egenskaperna ytterligare ett steg, med ännu högre produktivitet som resultat.

Den nya V8-an med insprutningssystemet commonrail XPI med effekter från 900 till 1 150 hk passar både för propeller- och vattenjetsapplikationer.

Bildtext:
Watercat M18 AMC (t. v.) och räddningskryssaren Björn Christer. Båda är utrustade med Scanias nya V8-motor på 1 150 hk.

Mia Blomgrens nya porträttserie i fyra delar handlar om att vara sjöman – förr och nu. Svenska sjömän startar måndag 5 oktober i Tendens i P1 och avslutas med P1-dokumentären ”Nisses äventyr på land och till sjöss” söndag 11 oktober.

– Hur många gånger har du seglat genom Panamakanalen? frågar Mia Blomgren den 87-årige sjömannen Nisse Andersson.

– 93 gånger, svarar Nisse stolt.

Som 14-åring lämnar Nisse den lilla och kvävande torparstugan utanför Örebro och ger sig ut på de sju haven. På en bar i den tyska staden Rendsburg blir han som 16-åring vittne till när Gestapo skjuter en kvinna mittemellan ögonen. Svendomen blir Nisse av med på ett jordgolv i en hydda på Kanarieöarna. En natt flyr han från ett fartyg i Sidney och blir kvar i Australien i över tjugo år. Där gifter han sig med Jackie, arbetar som valfångare, får dottern Jan och skiljer sig. I hamnen i Valparaiso väntar alltid Maria på honom. Även efter att han flyttar ihop med Britta i Göteborg.

I dag sitter Nisse i sin lägenhet i Majorna och tittar ut över hamnen och Göta Älv. Han har hudcancer, stål i knäna, stomi-påse och under den tatuerade rosen på bröstet tickar en pacemaker. Ibland vaknar Nisse till på natten av att han har svårt att andas. Men han är redo. Nisse har skrivit sitt testamente och hans sista önskan är att hans aska ska kastas i vattnet utanför Vinga fyr.

Dokumentären Nisses äventyr på land och till sjöss av Mia Blomgren sänds söndag 11 oktober kl. 15.03 i P1.

Det första programmet i Mia Blomgrens serie Svenska sjömän startar i Tendens måndag 5 oktober kl. 11.03 i P1.

– Jag har seglat genom Panamakanalen en gång, säger 29-årige Rasmus Blomqvist, och då var det jag som styrde båten genom slussarna. Rasmus tillhör den nya generationens sjömän som associerar ordet frihet med sin långa ledighet i land. Han har inga tatueringar och vet att jobbet numera inte är ett sätt att få se världen. Men Rasmus älskar utmaningen med att lösa alla de olika situationer som dyker upp på ett stort fartyg som ibland är långt från närmsta fastland. Rasmus stora bekymmer är krisen för svensk sjöfart och att Sverige, som har EU:s längsta kust, är på väg att förlora den maritima kunskapen som är nödvändig för ett land som ju faktiskt är en ö.

Det andra programmet i Mia Blomgrens serie Svenska sjömän sänds i Tendens tisdag 6 oktober kl. 11.03 i P1.

– Två gånger har jag åkt genom Panamakanalen, berättar Veronica Schultz, som blev färdig kapten när hon var 37 år. Hon kallar sig själv Kapten Sol men blir ibland Kapten Moln när hon får frågan av svenska manliga passagerare hur många gånger hon gått på grund? Men ute på de sju haven där hon bossat över stora besättningar har hon aldrig haft problem med att få respekt som kapten. Veronica som idag är 57 år har varit med om en hel del motgångar i livet och egentligen alltid känt sig annorlunda. Men det var också det som gjorde att hon en gång bestämde sig för att bli sjöman.

Det tredje programmet i Mia Blomgrens serie Svenska sjömän sänds i Tendens onsdag 7 oktober kl. 11.03 i P1.

– Jag har åkt genom Panamakanalen 38 gånger, säger Ingwar Gemzell medan hans man Rolf Mayer seglat igenom kanalen åtta gånger. Ingwar och Rolf träffades för första gången för 55 år sedan på amerikabåten Kungsholm och sedan dess är de ett par. Det var en hel del homosexuella män som arbetade inom intendenturen på amerikalinjens båtar. Livet ombord var helt enkelt friare och betydligt roligare än i land. Men efter ett tag sadlade Ingwar om till präst där han fick stor användning för den tolerans han fått med sig från livet på sjön.

Första bilden:
87-årige sjömannen Nisse Andersson i P1 Dokumentär: Nisses äventyr på land och till sjöss av Mia Blomgren. Foto Mia Blomgren/Sveriges Radio