nyhetstest

Båtretur är nu igång på allvar i Sverige. Efter en period för att etablera kontakter och underleverantörer kan Båtretur.se nu ta emot båtar för återvinning. Båtretur är ett samarbete mellan Sweboat, Båtskroten Sverige och Stena Recyling.

Efter långa förberedelser är Båtretur redo att ta emot båtar. I ett samarbete mellan Sweboat, Båtskroten Sverige och Stena Recycling ska båtar landet runt kunna återvinnas i större skala under det gemensamma namnet Båtretur.

– Vi drar igång i höst. Tanken är att båtägare ska kunna lämna sin båt var de än befinner sig i Sverige, säger Maria Rindstam på Båtskroten AB.

– Båtägarna ringer ett särskilt telefonnummer eller mailar oss så har vi kontakterna för att ta hand om båtarna. Allt information finns på vår hemsida.

Hur mycket återvinningen kommer att kosta båtägarna är inte klart än. Enligt Maria Rindstam och Josefin Ahrénborg på Båtskroten Sverige handlar det om cirka 2 800 kr per ton plus transportkostnad.

– Själva skrotningskostnaden är den minsta i sammanhanget, det är transporterna som är dyrast. I vårt nätverk ingår Stenas filialer, åkerier, varv, dykare och andra som kan lösa problemet med att få bort en båt oavsett var den ligger, säger Josefin Ahrénborg.

Även Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, är med i återvinningsarbetet. Det var Sweboat som från början utredde hur arbetet skulle gå till efter att de hade fått ekonomiskt stöd från bland annat Tillväxtverket.

– Vi måste ta hand om de båtar som ingen vill ha längre. De blir stående på båtklubbar och ligger i strandkanten hos båtklubbar och marinor, vilket skapar negativa vibbar hos myndigheter. Det här är branschens sätt att ta ett ansvar för de båtar som vi har sålt under årens lopp, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.

Även Stena Recycling, som återvinner allt från bilar till kylskåp, är redo att ta hand om de första båtarna.

– Vi har tagit emot båtar tidigare, men nu blir det förhoppningsvis i större skala. Det kan dock inte jämföras med bilbranschen som återvinner cirka 200 000 bilar per år, säger Anders Sverkman på Stena Recycling.

– Vi hoppas att det ska kännas värt att lämna in båtarna. Vi tar emot båtarna, delar upp och sorterar materialet.
I princip kan allt i båtarna återvinnas. Men ju mer som kan materialåtervinnas i stället för att gå till energiåtervinning, desto bättre är det.

Info: www.båtretur.se

0771-80 81 81

Bildtext:
Fr. v. Mats Eriksson (Sweboat), Josefin Ahrénborg och Maria Rindstam (Båtskroten Sverige) och Anders Sverkman (Stena) ska börja återvinna båtar.

Ett nytt svenskt båtmärke närmar sig lansering när HOC 33 P går i sjön för tester utanför Visby i november. Den nya båten har en en patentskyddad bottenskonstruktion. Båtliv har pratat med Ville Djurberg, personen bakom HOC.

HOC 33 P – första modellen för nytt svenskt båtmärke
Vilhelm Djurberg, som under många år arbetat med exklusiva segelbåtar är personen bakom det nya motorbåtsmärket HOC. Hans kappseglingskompis Jonas Danielsson på Petestep AB berättade om Petesteps innovation för planande båtar och Ville blev snabbt på det klara med vad han ville göra härnäst.

– Petestep hade just lämnat in patentansökan på en ny teknik för planande båtar och i mina ögon verkar den kunna bli rena paradigmskiftet för planande båtar, berättar Vilhelm. Båtarna blir mjukare, snålare, tystare, sidstabilare och säkrare än båtar med vanlig v-botten eller stegad botten.

Tanken på en ny sorts motorbåt och att vara först med Petestep blev starten på HOC Yachts. Designerna Jens Blomquist och Patrik Ekman kontrakterades inom dagar och man enades om en 33 fots båt i komposit. På Gotland gick några av Sveriges bästa båtbyggare lediga efter att Nimbus konkurs hade dragit med sig båtfabriken i Visby i fallet. Ett nytt bolag, Swedish Composites AB, hade startat och de blev snabbt med i processen. Idag arbetar där 14 av landets mest erfarna båtbyggare som bygger HOC på heltid med en högre kvalitetsnivå än man tidigare haft i fabriken där Nimbus och J-Craft tillverkats.

HOC 33 P har moderna men ändå klassiska linjer. Detaljerna och systemen i båten ska hålla en mycket hög nivå enligt Ville. Man säger sig ha varit i varenda detalj för att se om den kan förbättras mot dagens och menar att det gör skillnad på HOC 33 P. Man har även lagt stor möda på att integrera produktion och konstruktion för att få högsta kvalitet och en mycket effektiv byggprocess. Om resultatet blir vad man säger så verkar det lovande.

Enklast märker man ambitionerna på förarmiljön där man tagit stora steg, inspirerade av nya Volvo XC90, Tesla, Apple och Google. Hela färden och alla instrument och informationer finns på en 29” välvd skärm, men kan lika lätt presenteras och användas på tablets och smartphones.

Ville berättar att ett separat bolag har bildats för att på sikt kunna sälja båtsystemet till andra.

– Vi tänker lite som man gör med paddorna och Sonos, fyller Vilhelm på. Vi vill att HOC 33 P ska vara enkel att använda så att man kan njuta fullt av färden och stunderna ombord.

Den allra största nyheten med HOC 33 P är ändå båtbotten.

– Vi har kört med Petesteps teknik och vet att den ger en tidigare omöjlig kombination av mjukhet och snålhet. Petestep omvandlar båtens spray till framfart, lyft och stabilitet. En ytterligare effekt är att mycket av dagens skrovljud försvinner.

Vi räknar med bekväma och säkra färder även när det blåst upp och andra båtar i samma storlek har det jobbigt. Vi kan hålla hög fart över havet och även åka långt på en tank eftersom förbrukningen är låg.

Läs mer om HOC 33P och Petestep på www.batliv.se under vintern.

Tekniska fakta
Båtdata
Längd 10,17 m
Bredd 3,04 m
Bränsletank 400 liter
Vattentank 100 liter
Svartvattentank 100 liter
Batterier 12V/ 400 Ah
Bäddar 2 + 2
CE-klass B (Offshore), 8 pers
Motor Volvo Penta D6-400 hk
Info www.hocyachts.com

Pris presenteras vid lansering på www.hocyachts.com där man även kommer att kunna beställa sin HOC. Följ HOC Yachts på Facebook.

Kommentarer

RIB-joint 12:04:30 2015-10-19

Hur ser botten ut? Varför blir det mjukare gång? Intressant, behöver verkligen hända något. Trött på alla påståenden om "fantastiska sjöegenskaper" som fullständigt saknar substans. Vill veta mera ….

Petestep AB 21:34:11 2015-10-19

Svar till "RIB-joint".
Petesteps botten kommer att presenteras offentligt inom någon månad, men Petesteps patent finns redan att studera.

Principen är att spray, som annars bara är förlorad energi och oftast även våt yta som bromsar båten, omvandlas till lyft och framdrift med svepta deflektorer, av en typ som aldrig funnits på planande skrov tidigare. "Genialiskt enkelt" har varit den vanligaste kommentaren från de professionella experter som tagit del under sekretess genom åren.

Det ligger åtta års forskning och utveckling sam några m€ bakom patentet. Mycket av arbetet har varit utveckling och verifiering av designstöd och simuleringsverktyg. Under processen har tre 24-fotare byggts om mer än 100 ggr och testats med vetenskapliga metoder. Utifrån dessa och ett flertal andra experiment vet Petestep troligen mest i världen idag om hur vattenströmmar och spray beter sig på planande skrov och vad man kan göra för att nyttja energin och minska våta ytan. Kunskapen har använts för att utveckla innovationen, men främst för att kunna tillämpa den.

Den första seriebyggda båten med Petestep blir HOC 33P från HOC Yachts.
Tvåan är hemlig och lanseras efter nyår.
Trean är de två båtar som under sommaren tävlat i V 150 och V 115 i Sverige under vilka tävlingar de varit en viktig del av att stresstesta innovatörens senaste idéer och faktiskt ha lite kul i väntan på lansering. De säljs nu i innovatörens bolag. Det projektet har inte tydligt visat vad vi har att erbjuda på nya båtar åt världens tillverkare av planande båtar, men ändå har absolut spelat roll för oss.
Fyran är en one off i aluminium som blir klar efter nyår.

En planande båt med Petestep kan förväntas gå mjukare, snålare, sidstabilare, tystare och säkrare än samtliga idag kända v-botten skrov, med eller utan spraylister, och med eller utan bruten köllinje med tvärgående steg. En Petestep-båt med 24° bottenresning kan bli mjuk som 30° och samtidigt snål och sidstabil som 20°!

Om du är tillverkare, eller har ett blivande båtprojekt och vill veta mer redan nu nås vi enkelt på info@petestep.com Hemsidan är inte uppe innan lansering. Håll koll på www.petestep.com eller på Facebook – Petestep

Åsa Lindstedt 11:27:08 2015-10-22

I artikeln är inte båtbyggarna som är del i båtens utveckling nämnda, vilka är det?

Håkan Lindström 13:58:37 2015-10-23

HOC Yachts ägs av Knot AB, unä till HOC Yachts AB, VD Vilhelm Djurberg, som givetvis också definierat och drivit HOC 33P-projektet. Samtliga omnämnda parter i detta svar har arbetet nära med varandra från dag 1 i projektet för att säkerställa hög kvalitet ur alla synvinklar.

HOC 33 P är designad och konstruerad av Ekman Blomquist Yacht Design AB.

Petestep AB har designat båtbotten och medverkat i samtliga väsentliga beräkningar avseende HOC 33 P.

HOC 33 P byggs i Visby av 14 av Sveriges bästa båtbyggare på företaget Swedish Composites AB. Den genuina båtbyggarkunskapen har fått stort genomslag i konstruktionen av HOC 33 P för att kunna bygga effektivt och med högsta kvalitet.

Nu har den första More 55:an sjösatts vid More Sailings varv i Kroatien. Den nytillverkade båten ligger riggad och redo för sin jungfrufärd över Atlanten som deltagare i Atlantic Rally for Curises.

– Vi har provseglat den sjösatta båten och de går perfekt i vattnet, ser fram emot resan över Atlanten, säger Einar Halldin, VD på More Sailing.

I slutet av förra året öppnade charter- och seglingsföretaget More Sailing båtvarvet More Boats nära Split i Kroatien. På varvet har man under nästan ett års tid tagit fram den egentillverkade performance cruisern More 55. Nu är äntligen den första More 55:an sjösatt och redo för sin jungfrufärd. Det är den första av tio som kommer tillverkas framöver på More Sailings nya varv.

Men även om More 55 är en helt ny skapelse är båten full av hantverk och båtbyggartradition. Varvet är visserligen nytt men båtbyggarna i kroatiska Split bär på en stolt historia. Här är man van vid att bygga båtar av hög kvalitet. Designen är italiensk och kommer från Cossutti Yacht Design som bland annat har vunnit ”European Yacht of the Year” 2013 och ”Boat of the year” 2015.

– More 55 är stor – hela sexton meter lång – och byggd med hög kvalité och en lätt grundstruktur vilket gör den snabb, bekväm och funktionssäker. Den är byggd för att segla och inte ligga vid bryggan, en riktig performance cruiser, säger Einar

Den sjösatta båten kommer nu göra sin jungfrufärd över Atlanten som deltagare i Atlantic Rally for Cruisers, världens största transatlantiska segeltävling. Tävlingen går av stapeln den 22 november från Las Palmas och går i mål i Saint Lucia i Karibien, där båten kommer att seglas under vinterhalvåret.

– Det är tredje året i rad vi är med i Atlantic Rally for Cruisers och i år blir det extra spännande då det blir More 55’s jungfrufärd, säger Einar Halldin

More Sailing började med att paret Einar Halldin och Malin Stom fick idén att arrangera seglingsresor för vänner och bekanta i Kroatien. Sedan dess har företaget vuxit kraftigt och även breddats. I dag erbjuder man seglingsresor, hyr ut segelbåtar med eller utan skeppare i den kroatiska skärgården och i Karibien. Dessutom arrangerar företaget äventyrsseglingar, över Atlanten, och en egen årlig regatta i Kroatien. I dag seglar More Sailing totalt 45 båtar i både Kroatien och i Karibien, men framöver kommer flottan att utökas med tio nybyggda More 55.

Info: www.moresailing.se

Flera av de seglare som deltog i senaste Volvo Ocean Race kan bli vinnare när det internationella seglarförbundet (ISAF) utser det senaste årets bästa seglare.

Den vinnande skepparen av Volvo Ocean Race 2014-15, Ian Walker, på Abu Dhabi Ocean Racing och Team SCA:s skeppare Sam Davies finns båda med på listan för att utses till det prestigefulla ISAF World Sailor of the Year Awards.

Britten Walker är tvåfaldig olympisk medaljör. I den senaste, tolfte upplagan av Volvo Ocean Race blev han vinnare efter att ha ställt upp i tävlingen tre gånger.

– Att vinna Volvo Ocean Race var inte bara en speciell upplevelse för mig personligen utan också en särskild händelse för hela Abu Dhabis sporthistorik, säger Walker.

– The Volvo Ocean Race är en enorm mental och fysisk utmaning. Jag är extremt stolt för att ha följt i fotspåren av några av mina stora hjältar som till exempel Sir Peter Blake.

– Personligen tog det mig åtta år av hårt arbete att vinna det här racet. Men man kan inte uppnå något sådant utan ett bra team med människor som jobbar tillsammans, att ha blivit nominerad till ISAF Rolex World Sailor of the Year Award är en stor ära.

I den kvinnliga kategorin har SCA:s skeppare, Sam Davies, nominerats efter sin insats för Team SCA.

Davies besättning stod för den första helkvinnliga utmaningen på över ett decennium. Davies och hennes team har uppmuntrat och utmanat en helt ny generation av kvinnor och visat att de kan anta utmaningen i Volvo Ocean Race.

Team SCA skrev historia när de vann Leg 8 med mål i Lorient i Frankrike 11 juni. De blev därmed den första helt kvinnliga besättningen att vinna en delsträcka i Volvo Ocean Race på 25 år.

Utnämningarna kommer att presenteras 10 november på en plats med stark anknytning till Volvo Ocean Race – Sanya i Kina. Volvo Ocean Race-besättningarna besökte Kina i februari i år som mål på Leg 3.

Ytterligare en nominerad i manliga kategorin är Team Volvos världsmästare, Finnjolleseglaren Giles Scott.
Vinnarna utses av ISAF:s medlemmar.

Idag har WWF utsett Årets Miljöhjältar 2015 – Mats Karström från Vuollerim prisas för sina insatser att rädda och bevara skogar och Supermiljöbloggen för sitt arbete med att sprida kunskap i miljöfrågor. Kung Carl XVI Gustav delade ut utmärkelsen till vinnarna på WWFs höstmöte på Ulriksdals slott i Stockholm.

Utmaningen Årets Miljöhjälte startades år 2010 för att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och inspirerar andra att bli lite grönare. Priset delas ut i två kategorier: Biologisk Mångfald och Ekologiska Fotavtryck.

Årets Miljöhjälte – Biologisk Mångfald: Mats Karström, Vuollerim
Mats Karström har engagerat sig för miljön i 30 års tid. Han har tagit fram metoder för bedömning av skyddsvärda skogar och var initiativtagare till skogsgruppen ”Steget Före”. Mats jobbar som lärare på Bokenskolan i Jokkmokk.

Juryns motivering:
”Mats Karström i Vuollerim är en verkligt sann miljöhjälte med över 30 års ideellt naturvårdsarbete bakom sig. Mats var pionjär med att utveckla en inventeringsmetodik för naturvärdesbedömning av skyddsvärda skogar. Vissa arter är så kräsna att de endast överlever i gammelskog och många av dess arter är idag hotade. Genom sin metodik, som numera används av myndigheter, naturvårdsorganisationer och skogsföretag i hela landet, har Mats fått fram viktiga argument för att skydda skogar med höga naturvärden. År 1987 startade Mats skogsgruppen Steget Före och sedan starten har Steget Före medverkat till att långsiktigt skydda fler än 100 ur-och naturskogar. Därigenom har stora arealer med värdefull natur fått ett formellt skydd.”

Årets Miljöhjälte – Ekologiska Fotavtryck: Supermiljöbloggen, Beatrice Rindevall
Supermiljöbloggen startades 2010 och är idag en av Sveriges största miljösajter. Bloggen sprider aktuella nyheter, debatter och åsikter om miljö och hållbarhet och drivs helt av ideella krafter.

Juryns motivering:
”När medias intresse för miljöfrågor sviktar så finns hela tiden Supermiljöbloggen som en pålitlig kanal för att debattera och informera om miljöfrågor. Supermiljöbloggen har blivit en självklar scen för aktuell och viktig debatt. Beatrice Rindevall är redaktör på Supermiljöbloggen som drivs av frivilliga krafter. Beatrice Rindevall och Supermiljöbloggen är en fin förebild för ett samhällsengagemang som tack vare bloggen fortsätter att spridas till många.”

Fågelfotografen och författaren Brutus Östling, Höör, tog i dag för tredje gången emot Världsnaturfonden WWFs utmärkelse Årets Pandabok. Boken ”Bevingat” handlar om fascinerande fåglar från hela världen och är enligt juryn ”… en bok fylld med magi som ger mersmak”.

Pressmeddelande:

Brutus Östling tog emot utmärkelsen av Kung Carl XVI Gustaf i samband med WWFs höstmöte på Ulriksdals slott.

– Som medlem i WWF sedan många år betyder utmärkelsen mycket för mig. I år betydde den extra mycket, dels för att jag utöver att ha tagit bilderna även har skrivit texten och dels för att boken handlar om något jag verkligen brinner för – de olika livsmiljöer där fåglar lever, livsmiljöer som på ett eller annat sätt är hotade eller håller på att förändras på ett negativt sätt, säger Brutus Östling.

I boken följer vi med Brutus Östling till olika fågelmarker. Vi besöker tundran och taigan, följer havsfåglar från Svalbard i norr till de subantarktiska öarna i söder, möter lövskogarnas färggranna invånare i södra Europa: biätare, härfåglar och blåkråkor, och besöker våtmarker från Sverige till södra Europa, Indien och Brasilien.

Det är miljöer där fåglar bott och anpassat sig under hundratusentals, ibland miljontals år, men där många nu kämpar för sin överlevnad.

JURYNS MOTIVERING:
”Boken Bevingat tar med sina spektakulära bilder och inlevelsefulla texter läsaren med till möten med fåglar och andra djur i en föränderlig värld. Med sina oförutsedda kameravinklar och ljussättningar lyckas Brutus Östling fånga djuren i de mest fantastiska situationer – en bok fylld med magi som ger mersmak.”

Om Brutus Östling
Brutus Östling, född 1958, slog igenom som fågelfotograf med debutboken ”Mellan vingspetsarna” som blev Årets Pandabok 2006 (med Magnus Ullman). Två år senare var det dags igen för utmärkelsen, då ”Örnarnas rike” blev Årets Pandabok (tillsammans med Staffan Söderberg). Brutus Östling har även fått flera andra utmärkelser, som Årets Naturfotograf och Nordisk Naturfotograf.

Om Årets Pandabok
Årets Pandabok är en utmärkelse som Världsnaturfonden WWF delat ut varje år sedan 1972 till årets bästa naturskildring i ord och bild, publicerad på svenska. Årets vinnare “Bevingat – Magiska möten i fågelmarker” är utgiven hos Bonnier Fakta.

Den nya båten från ALUKIN aluminiumbåtar byggdes för att matcha Finnhamns behov av snabba transporter för många passagerare, med komfort och trygghet anpassad för nordiska väderförhållanden – året om.

En timmes båtfärd från Stockholm och fredagsölen kan avnjutas tillsammans med en ocean av naturupplevelser på Finnhamn. Här anordnas konferenser och events, samt en och annan After Work för dem som snabbt vill komma bort från storstadsluften för några timmar eller något dygn. Katarina och Michael Vinell driver verksamheten på Finnhamn som är ett populärt utflyktsmål bland båtfolket under sommaren. Men hösten och de andra årstiderna är minst lika fantastiska.

– Vi vill utöka tillgängligheten till Finnhamn året om och erbjuda våra gäster en trygg och bekväm transport i en säker och tålig båt under större delen av året, säger Michael Vinell.

Michael kontaktade Peter Nikula på Marinteknik i Norrtälje AB som konstruerar och bygger ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen, för att se vilka möjligheter som fanns att beställa en större båtmodell än de redan befintliga båtarna i ALUKINs modellserie. Tillsammans gick de igenom vad som var viktigt och utifrån dessa behov skapades den nya modellen ALUKIN C 950 som är en större version av storsäljaren ALUKIN C 750.

Båten mäter som man kan ana av namnet, hela 9,5 meter i totallängd och har stor öppen hytt med över 2 meter i ståhöjd. I hytten finns gott om utrymme med sittplatser för 12 personer och nödvändigheter som behövs året om ute på ön. Båten är utrustad med 500hk, det vill säga dubbla 250hk SUZUKI motorer och Transas navigationssystem av absolut toppklass som också används av Kustbevakningen, Sjöpolisen och Försvaret.

– Detta blir den största båten i modellprogrammet fram tills i dag och premiärturen gjorde vi igår säger Peter Nikula, konstruktör på Marinteknik i Norrtälje AB. Den här båten är baserad på samma trygga skrov som vår populära C 750 modell och premiärturen gick utmärkt, berättar Peter.

Upplev Finnhamn året om
Att kliva iland på Finnhamn är en naturupplevelse som är svår att beskriva i ord, de måste upplevas. Finnhamns krog har ett av skärgårdens finaste kök med en lika bra vinlista. Ovanpå krogen ligger takbaren med 250 kvm ren skärgårdsutsikt, en bar som innehåller det mesta. Sliphuset, ett gammalt båthus med portarna öppna mot havet är helt perfekt för middagar och musikkvällar. Det rymmer sällskap på upp till 130 personer och är öppet till kylan sätter sig för hårt.
www.alukin.se

Nu tar Göteborgs universitet genom Lovéncentret i Kristineberg ett gemensamt initiativ till en ny mötesplats där alla krafter i Lysekil med omnejd, som jobbar för havets framtid, kan samlas. Den 15 oktober är det dags för det första evenemanget som riktar sig mot allmänheten.

− Här i området finns många marina organisationer. Till exempel lärosäten och privata företag med starka profiler inom marin forskning, utbildning och teknologi, men det är inte så allmänt känt. Det här initiativet är en del av en bredare strategi vi har för att uppmärksamma den marina profilen i Lysekils kommun, säger Michael Klages, föreståndare för Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet.

Plastskräp hotar havets framtid
Havet är livsviktigt för vår gemensamma framtid och spelar en avgörande roll för klimatet och för rekreation. Sjötransporter, fiske, tillgång på livsmedel och råvaror är andra betydelsefulla aspekter av havet. Men havet är hotat av mäniskans aktiviteter. Mängder av platsskräp flyter omkring och riskerar inte bara marina arters hälsa utan även människans.

I trakten kring Lysekil finns många goda krafter som arbetar för havets framtid. Mikael Klages vill samla dessa och bilda ett nätverk i kampen för ett friskare hav och för att skapa ett forum där allmänheten kan ta del av kunskapen.

− Om vi inte involverar allmänheten i de problem vi har i haven idag kommer det att vara svårt att utveckla lösningar för problemen.

Samarbete för ett rikare och renare hav
Det första mötet, som sker den 15 oktober, är ett gemensamt initiativ som tagits av Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet och Centrum för Hav och Samhälle vid Göteborgs universitet tillsammans med Skaftö Skola och Gullmarsstrand Hotell & Konferens för att möjliggöra att mötas ett par gånger om året och diskutera havets framtid; hot och möjligheter.

Inte minst den förväntade havsnivåhöjningen, närmare två meter inom några decennier, är en utmaning för dem som bor i kustområden och kräver strategier. Prognoser anger att år 2050 förväntas hälften av de då nio miljarder som lever på jorden bo i kustområden.

Foto: Carina Eliasson.

För den som ännu inte tagit upp båten börjar det nu bli dags. Men även en båt på vinterförvaring kan vara utsatt för risker – med vår checklista undviker du dem.

När sommarsäsongen lider mot sitt slut börjar det bli dags för Sveriges hundratusentals båtägare att lägga båten på vinterförvaring. Men det är tyvärr inte bara till sjöss som det kan inträffa skador. Även på land kan tyvärr mycket hända.

Enligt en tidigare sammanställning från If inträffar en tredjedel av alla skador på båtar under vinterhalvåret – 2014 kostade dessa skador på vilande båtar totalt 19 miljoner kronor.

Båtar som blir frostskadade, välter där de står uppallade och motorer som blir stulna är tyvärr vanligare än båtägare skulle önska.

Som tur är finns det några saker som går att tänka på för att ge båten en säkrare vintervila. Här följer några exempel – du hittar hela listan på vår hemsida.

Har du en presenning över båten utomhus är det viktigt att skapa en taknock med fall. Då kan snö falla av och du slipper smältvatten som rinner in till båten.
Har båten inombordsmotor är det viktigt att tappa av den eller köra igenom den med frostskyddsvätska. En frostskadad inombordare kan kosta från 50 000 kronor och uppåt att reparera.
Har du en utombordare bör den inte förvaras tillsammans med båten utan inlåst på annat håll. Båtmotorer är eftertraktade byten för inbrottstjuvar.

Läs hela checklistan: https://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/batforsakring/vinterforvaring/pages/skador-pa-baten-under-vintern.aspx

Svenska Sjös kundnöjdhetsmätning vid skada- höga betyg har blivit ännu högre. Båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö mäter löpande kundnöjdheten i form av en enkät-undersökning som alla kunder som nytecknat eller haft en skada får möjlighet att delta:

• För helåret 2014 satte 83 % betyg 4–5 varav 58 % angav betyg 5 (femgradig skala).
• För jan–sep 2015 satte hela 86 % betyg 4–5 varav 60 % angav betyg 5

– Vi är glada för betygen i sig och i förbättringen som vi tolkar som mycket bra. Som ägda av båtägarorganisationerna och dess medlemmar är det extra viktigt för oss att ha hög kundnöjdhet. Det är som att ha bra relationer inom familjen, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö.

Info: www.svenskasjo.se

Nya Absolute Navetta 52 är en riktigt lyxig yacht som hade premiär på båtmässan i Cannes i september. Den är byggd enligt ungefär samma idéer som Azimuts långfärdskryssare, där fokus ligger på bekvämlighet och att kunna kryssa länge med familj och vänner.

Absolute är ett privatägt varv och ett av ganska få italienska båtvarv som fortfarande har kraften att ta fram nya modeller. Konkurrenter som till exempel Sessa Marine har haft några riktigt tunga år.

Navetta 52 är 16,00 m lång och planlösningen i det breda skrovet gör att hon har riktigt rymliga kabiner. Salongen på huvuddäck har gott om fönster och ljusinsläpp medan alla utrymmen under däck är sparsamt ljussatta, förutom ägarkabinen mitt i båten som har panoramafönster ut mot havet på båda sidor.

En av tankarna med långfärdsbåtar av den här typen är att de ska ha stabil flybrigde med gott om plats. Det gäller i högsta grad Navetta 52, där besättningen kan tillbringa en stor del av tiden på sjön här uppe. Flybridge är bra disponerad med bland annat två L-soffor.

På huvuddäck finns alla sociala utrymmen med soldäck, matplats och salong. Föröver har båten ett stort soldäck med dynor.

Liksom ett stort antal andra italienska varv använder Absolute svenska dieselmotorer från Volvo Penta, gärna i kombination med IPS och joystick.

Tekniska fakta:
Längd: 16 m
Bredd: 4,65 m
Vattentank: 600 liter
Bränsletank: 2 000 liter
Motorer: 2xD6-IPS600 (2×320 Kw-2×435 HP)
Info: www.absoluteyachts.com

Efter andra världskriget sänktes flera fartyg i vattnen utanför Måseskär på västkusten. Enligt olika källor kan dessa varit lastade med senapsgasbomber som möjligen börjat rosta och läcka ut miljögifter.

– Höga halter av arsenik förekommer i området, halter som är betydligt högre än vad som anses normalt. Höga halter av arsenik kan indikera dumpade stridsgaser, då dessa ofta spetsats med arsenik, säger Ulf Olsson på Sjöfartsverket.

I en tidigare rapport har Sjöfartsverket pekat ut 31 vrak som särskilt miljöfarliga i svenska vatten, utifrån den last och mängd bränsle som fanns ombord då fartygen förliste. 2014 startade projektet ”Miljörisker sjunkna vrak”, ett regeringsuppdrag som har letts av Sjöfartsverket i samverkan med Havs- och vattenmyndigheten, Kustbevakningen, Statens Maritima Muséer, Totalförsvarets forskningsinstitut och Chalmers. Syftet var bland annat att undersöka om det går att identifiera eventuella miljöeffekter på havsmiljön vid vraken.

– Vi valde att undersöka några vrak närmare, bland annat Altnes i Kattegatt, Thetis i Skagerrak, Villon i södra Östersjön, Harburg i Stockholms skärgård, Skytteren i Skagerrak väster om Måseskär, säger Ulf Olsson.

Förra höstens delrapport pekade bland annat på det oklara rättsläget som råder för sjunkna vrak i Sverige, att det behövs riskanalyser av vraken och en prioritering av hur och när de ska saneras. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslogs få ett övergripande ansvar i arbetet med miljöfarliga vrak.

Om några veckor kommer slutrapporten. Men redan idag måndag presenteras slutsatserna och nya rön på den internationella vrakkonferensen Wrecks of the World III i Göteborg.

– Vi har länge befarat att fartygen som sänktes utanför Måseskär efter kriget är lastade med kemiska stridsmedel som senapsgasbomber. Nu har vi tydliga indikationer på att det verkligen är så, bland annat genom bottenprover som visar förhöjda halter av arsenik i området, säger Ulf Olsson.

Projektgruppen hoppas också få bildbevis på att vraken innehåller senapsgasbomber. Under oktober kommer Sjöfartsverket och Försvarsmakten att försöka filma vraken utanför Måseskär.

– En annan sak som vi upptäckt är att det pågår väldigt mycket fiske i det här området, trots att sjökortet varnar för bottenaktiviteter som exempelvis trålning. Under senaste året kan vi konstatera att det förekommit mycket trålning mellan vraken, de bilder vi har tillgång till tyder på att det kan röra sig om ett hundratal tråldrag, säger Ulf Olsson.

Ett av projektgruppens förslag är därför att undersöka om det går att införa förbud mot fiske, dykning och ankring i området vid Måseskär.

Det kemiska stridsmedlet senapsgas är trots namnet ingen gas utan en trögflytande och klibbig vätska. Avsikten var att den lätt skulle fastna på hud, kläder och föremål. I fast form kan senapsgasen ge allvarliga brännskador vid direktkontakt med huden. När temperaturen blir över 14 grader börjar den avge ånga och kan vara farlig att andas in. Så fort behållare rostar och senapsgasen kommer i kontakt med havsvattnet så börjar den att brytas ner. Gasen kan då ge ifrån sig giftiga ämnen och kemikalier, exempelvis arsenik som kan vara skadligt för fisk, alger och musslor.

Ulf Olsson presenterar de nya rönen i dag måndag den 12 oktober på den internationella konferensen Wrecks of the World III. Konferensen pågår 12-13 oktober i Göteborg och samlar vrakexperter från hela världen.

Zipwake Sea Trial Ryds 23WA from Zipwake on Vimeo.

Den svenska småbåtstillverkaren Ryds har valt att teckna ramavtal med Båtsystem gällande interceptorbaserade trimsystem till sina båtar.

– För Ryds som har målet att bygga de bästa småmotorbåtarna i Europa var valet enkelt, säger Tom Kühne, VD Ryds.

Ryds kommer till att börja med ha Zipwake till sina S-linemodeller och premiärvisning sker i samband Göteborgsmässan med nya 628 S-line.

– Vi är mycket glada över att Ryds som första småbåtstillverkare valt Zipwake till sina båtar säger Mattias Hedlund VD, Båtsystem.

– Detta visar att även mindre båtar har stor nytta av snabba automatiska trimsystem för att göra båtåkandet till en ännu bättre upplevelse. Både Ryds och Zipwake är helt svensktillverkade kvalitetsprodukter i hjärtat av Småland.

Zipwake Dynamic Trim Control System är ett supermodernt helautomatiskt trimsystem, med snabbverkande interceptorer som på ett effektivt sätt får upp båten i planingsläge. Interceptorernas snabbhet och den automatiska funktionen gör stor skillnad på komforten ombord, framförallt vid sidsjö eller snedlastning. I och med att båten når sin planingströskel snabbare och även behåller planingsläget i lägre farter får båten en betydligt lägre bränsleförbrukning jämfört med traditionella trimplan.

Systemet är konstruerat för modern serietillverkning i Sverige vilket ger en mycket konkurrenskraftig prisbild.

Det blev Cape Crow Yacht Club från Hönö som tog hem segern på Allsvenska kvalet 2015. Därmed får de tillsammans med Jollekappseglarna Västerås och Segelsällskapet Kaparen från Gottskär en plats i Allsvenskan i segling 2016.

Allsvenskan Segling hade premiär 2015 och blev genast en succé. 18 klubbar deltog i en serie av deltävlingar och Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, vann Allsvenskan 2015.

De tre bottenlagen i serien fick segla kval och efter helgens seglingar kan vi konstatera att inget av dessa lag lyckades ta sig tillbaka till 2016 års Allsvenska säsong.

I det vinnande laget från Cape Crow seglade Jakob Wilson, Holger Tidermand, Lovisa Karlsson och Johan Olsson.
Ifrån JK Västerås seglar Björn Sandberg, Johan Lönn, Cecilia Olsson och Mathias Beckman. Laget från SS Kaparen seglades av Thomas Hansson-Mild, Jonas Qvist, Johan Björling och Tomas Berg.

Allsvenskan seglas i båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord. Båtarna tillhandahålls av arrangören.

Slutresultat Allsvenska kvalet:
1. Cape Crow Yacht Club, CCYC, 83 poäng
2. Jollekappseglarna Västerås, JKV, 77 poäng
3. Segelsällskapet Kaparen, SSKa, 75 poäng
4. Rörviks Segelsällskap, RöSS, 64 poäng
5. Kungälvs Motorbåt och Segelbåtssällskap, KMS Nordön, 58 poäng
6. Särö Båtklubb, SÄRÖ, 55 poäng
7. Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb, EBK, 54 poäng
8. Lerums Segelsällskap, LeSS, 50 poäng
9. Trälhavets Båtklubb, TäBK, 51 poäng
10. Upsala Segelsällskap, USS, 42 poäng
11. Råå Helsingborgs Segelsällskap, 41 poäng
12. Stockholms Segelsällskap, 36 poäng
13. Göteborg Grötö Segelsällskap, 28 poäng

Info: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/gwt/Home.html#/regatta/leaderboard/:eventId=2fb987e1-f96d-4f33-8eb1-f2e144ae791a

Slovenen Igor Stropnikförverkligar sina mål med segelbåt. Den här filmen visar hur han “seglade” från Slovenien till Kirkenes, en sträcka på 400 svenska mil.

Segelturen bestod till en början främst av trailerdragning. Men efter sjösättning i Nordtyskland seglade Igor verkligen till Kirkenes.

De flesta bilderna visar segling i vackert väder. Men Igor hade också en hel del strapatser på sin färd.

Se filmen och läs mer på hans fina hemsida, där det också finns filmer från flera andra seglingsprojekt.

Info: http://www.alivesailing.com/skipper-igor.html

Den 13-14 oktober firar det regionala miljöövervakningsnätet Krondroppsnätet 30 år. Sedan 1985 har forskarna inom nätverket följt utvecklingen av svavel- och kvävenedfall och dess påverkan på markvattenkvaliteten i Sverige. Mätningarna visar att stora delar av södra Sverige fortfarande är försurade och att återhämtningen går långsamt. Det finns också tecken på att skogen närmar sig kvävemättnad och att det finns risk för att kväve läcker ut till grund- och ytvatten och ytterligare bidrar till övergödningen.

Krondroppsnätets övervakning omfattar över 70 provytor i skog och på öppet fält fördelade över hela landet. Där mäts atmosfäriskt nedfall och markvattenkemi för ett stort antal ämnen, och parametrar som har stor betydelse för försurningen och övergödningen av mark, sjöar och vattendrag. Mätningarna är en del av underlaget för det regionala och nationella miljömålsarbetet.Krondroppsnätet samordnas och drivs av IVL på uppdrag av framförallt av olika luftvårdsförbund, länsstyrelser och Naturvårdsverket.

I samband med att Krondroppsnätet nu fyller 30 år presenteras en populärvetenskaplig temarapport där forskarna sammanfattar tre decenniers övervakning av luftföroreningar och dess effekter på skogsmark.

Både svavel och kväve uppvisar en kraftig gradient över landet med högst nedfall i sydväst och lägst i norra Sverige. Trots att svavelnedfallet minskat kraftigt sedan mätningarna startade på 1980-talet pekar mätningar och modellering på att återhämtningen från försurningen går långsamt, och att mark och ytvatten i södra Sverige kommer att vara försurade under lång tid framöver.

– Markvattnet i sydvästra Sverige är fortfarande kraftigt försurat. På vissa platser kan vi se en återhämtning, på andra ställen ser vi ingen förbättring alls. Därför är det viktigt att fortsätta arbetet med att få ner svavel- och kväveutsläppen ytterligare, både i Sverige och i övriga Europa, säger Gunilla Pihl Karlsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Nedfallet av kväve har visat sig vara svårare att minska än svavelnedfallet.

– Våra mätningar i markvatten visar att halten nitratkväve är kraftigt förhöjd på flera platser i sydväst. Detta indikerar att skogen närmar sig kvävemättnad och att det finns risk för att kväve läcker ut till grund- och ytvatten och bidrar till övergödningen, säger Gunilla Pihl Karlsson.

Klimatförändringen och ett förändrat skogsbruk kan få stora effekter på återhämtningen från försurning och risken för kväveutlakning till sjöar och vattendrag. Ett ökat uttag av grenar och trädtoppar i samband med skogsavverkning medför att buffrande näringsämnen försvinner från skogsekosystemen, ämnen som skulle ha motverkat försurning om de fått finnas kvar.

Från danska RAND Boats kommer denna lätta och tuffa motorbåt, som drivs med Torqeedo elutombordare. Designen är skandinavisk och över 100 båtar har redan sålts.

Båtmodellen på bilderna heter RAND Picnic. Den är godkänd för upp till tio personer och, enligt leverantören, byggd i lättviktsmaterial som är lätta att underhålla. Båten är osänkbar och självlänsande. Den senaste versionen av båten byggs i glasfiber från vingarna till vindkraftverk, som återanvänds på det här smarta sättet.

RAND picnic är dynamiskt optimerad för en kraftfull upplevelse även på bara elektricitet. Ett skandinaviskt båtuthyrningsföretag har redan kommit igång och gjort bra affärer genom att hyra ut standard-modellen per timme till fler än 60 000 personer i tre städer under elva månader.

Utgångspriset är EUR 9 995. Då ingår rorkultstyrning och i den nya Sportmodellen även centerstyrningskonsol och display för förbrukning och återstående körtid. Det största batteriet räcker upp till 16 timmar med en maxhastighet på 10 knop, så nu kan du njuta av mängder av kvalitetstid till havs från ditt hushålls eluttag – till en bråkdel av priset för bensin.

Tekniska fakta
Längd: 5,00 m
Bredd: 2,05 m
Vikt: 280 kg (exkl. motor och batterier)
CE-klass: C
Byggmaterial: Första båtarna byggda i glasfiber. Nu används återanvänd glasfiber från vingar till vindkraftverk
Elmotor: Flera alternativ. 24–48 V respektive 2700–6400 kWh.
Info: www.randboats.com
https://www.facebook.com/randboats/

Den senaste trenden för motorbåtar är utfällbara paneler. Båtarna får därmed mycket större durkyta och helt nya användningsområden. Ett bra exempel är denna EVO 43, som premiärvisades i Cannes.

EVO 43 är den första modellen från Evo Yachts. Den cirka 13 m långa och kolsvarta båten visades intill både Nimbus och Windy i Cannes, där den såg ungefär lika stor ut som sina skandinaviska systrar. Men när de utfällbara panelerna fälldes ut fick båten enorma ytor och slog alla med häpnad.

Bakom båtens konstruktion, design och tillverkning står italienska Sea Engineering Group. Interiören är gjord av Valerio Rivellini medan övrig konstruktion är av Studio Rivellini.

Att båten är 13 m lång är enkelt att förstå. Men bredden kan variera och durkytan kan ökas med 40 procent till en totalt 25 kvm stor ”beach”.

Båten är byggd i glasfiber som vakuuminjicerats, stål och glas. Jämfört med en traditionellt tillverkad båt är den cirka 20 procent lättare, enligt tillverkaren.

Motoriseringen är två stycken Volvo Penta IPS 600, vilket ger en toppfart på 38 knop och en räckvidd på cirka 300 Nm.

Båten har fått en hel del uppmärksamhet på höstens båtmässor. Inte minst i Cannes och Monaco, där Rossi Navi, en av de mest kända italienska byggarna av megayachts, valde nya EVO 43 som officiell tender till varvets yachter.

I grunden är EVO 43 en snabb 13 m lång day cruiser med minimal design. Linjerna är raka och ganska kantiga, men båten har något tufft över sig och utspeglar verkligen kraft.

Väl framm i badviken eller på svaj är det en fantastisk möjlighet att kunna fälla ut båtens durk på det sätt visas på bilderna. Liknande lösningar visades i Cannes av bland andra polska Galeon, som har en 50-fotare med flera utfällbara paneler.

Här är resten av EVO Yachts pressrelease på engelska:
The minimalist helm station features a curved dashboard in light wood with a joystick for controlling the two powerful Volvo IPS 600 engines, rudder wheel, and all the electronics for control and command of the boat. The pilot has full ease and 360-degree view.
The cockpit – which, like the rest of the craft, is entirely covered in teak – features an area that can be easily arranged through modular cube-shaped seats with backrests in marine fabric featuring leather stitching, as well as an extensible dining table and a large wet bar: a foldaway piece of furniture containing an induction stove, countertop, sink and refrigerator. An icebox beneath the pilot’s seat has an outstanding capacity of 180 litres.
The cockpit can be shaded by a large awning kept by four carbon fibre poles or, in option, by an awning that slides from a carbon tower, or again by a T-top, still made of carbon.
The stern features the boat’s principal innovation. At the touch of a digital control, the beach area changes completely: the bulwarks open in less than thirty seconds, increasing the usable space by 40% and thus transforming the cockpit into a 25 sqm pieds dans l’eau terrace that can be used as a lounge, sitting room, sun deck with built-in deck chairs, or diving platform.
This is a small revolution, a key factor that makes the EVO 43 unique on the market: guests on board can make use of this technically complex innovation simply at the touch of a screen, thanks to the engineering work of EVO Yachts designers, Studio Rivellini in collaboration with Sea Engineering Group. Also from the dock you have the wow factor: at the mere touch of an iPhone the boat transforms. This transformation is not for the sake of it, but a way of achieving the comfort and space proper of much bigger boats (6.31m is the beam of vessels measuring twice the length of the EVO 43).
Even the most demanding owners can get an ultimate distinctive feature: the large aft platform – built-in into the beach area – can be mechanically extended and rotated on its longitudinal axis by almost 270°, providing total flexibility. This modular platform can be used with ease to support boarding or disembarking the boat at the dock, as a ladder for stepping back on board after a pleasant swim, or even as a diving platform with adjustable height.
Below deck, every detail is once again designed to ensure form and function. Noble materials such as teak, glass, leather and exclusive fabrics, please the senses, providing an atmosphere of simple yet refined contemporary luxury.
A lockable door opens onto a designer companionway in tempered glass featuring large, lit-up steps. This leads to a double cabin to port side, with its own entrance door, stowage area and wardrobe. The bathroom is at starboard and features full height shower and sink finished in wood and ceramic. Straight ahead there’s a v-shaped dinette with foldaway table that makes space for another comfortable double bed; while a 42’ TV set by Bang & Olufsen integrated in a mirror is a further touch of luxury. Surprisingly roomy for just a 13-metre vessel, with its four beds and separated bathroom with shower, EVO 43 gets the benefits of space also thanks to the choice of compact Volvo IPS engines, and to an ergonomic layout designed with care by Sea Engineering Group.
That said, the EVO 43 is not just about design, comfort, form and function. Although these features would be enough to make it a boat of great interest, the designers’ efforts at Sea Engineering Group focused above all on cruising dynamics.
The boat is built in composite material – resin-infused fiberglass – that allows accurate control of thickness and weight, thus a 20% gain in displacement compared to boats of the same type and length and with the same engines. To power the vessel, Sea Engineering Group has chosen two Volvo Penta IPS 600 engines (for a total of 870 HP): the best on the market in terms of performance, reliability, sound proofing, ease of use and moderate consumption, these units also grant absolute safety and comfort for the owner and his guests. Safety aboard is also enhanced by warning alarms during all the automatic movements (hangar, hydraulic cockpit bulwarks, bow tilting platform).
The hull, sporting a 18° deadrise, is designed by Studio Rivellini with extensive CFD studies, to make the new EVO 43 a keen efficient boat, with maximum speed up to 38 knots, cruising of 30, and a range of 300 nautical miles.
EVO 43 is the first model of the new Evo Yachts brand, born at the beginning of 2015 from the passion, expertise and capabilities of the Sea Engineering Group, which has been operating in the pleasure boating industry since 2008 with more than 150 boats produced under the Blue Ice and Blue Martin brands.
Evo Yachts sales in Italy is managed directly by Sea Engineering Group, while international sales will count on the qualified support of Moravia Yachting based in the Principality of Monaco.
Ing. Vito Prato – CEO Sea Engineering Group: “From the very beginning our goal was to build an innovative and different boat. The nautical industry is recovering, but there are still only few novelties around, and this does no good neither to shipyards, that need to sell their product, nor to customers that could enjoy them. So we decided to introduce Evo 43: a brand new boat that offers spaces never seen on a 13-meter. We worked hard, we put the soul and heart in it, and now we know that it was worth it. Evo 43 is a new boat, exciting, versatile, and entirely made in Italy. “
Ing. Valerio Rivellini – Studio Rivellini Technical Director and EVO 43 Designer:”The Evo43 project focused on innovation and ease of use as well, because it means peace of mind for the owner. Side-walls, stemhead, tables … all the electronic handling can be controlled with a simple touch on a tablet or smartphone. But everything can also be activated manually. It ‘a boat mobile-friendly, but with all the safety and the simplicity of a traditionally operated vessel “.

Nu är det återigen dags att kora årets Mästarnas Mästare bland de svenska seglarna. I årets upplaga finns troligen både de förväntade och de oväntade mästarna, landslagsseglare blandas med tidigare olympier och Sveriges vassaste juniorer.

Årets laguppställningar offentliggörs den kommande veckan, men vi kan redan nu avslöja att OS hoppen Josefin Olsson och Jesper Stålheim kommer att vara på startlinjen och kämpa mot bland annat matchracingessen Johnie Berntsson och Anna Östling.

Mästarnas Mästare är den tävling under året då de flesta av de bästa svenska seglarna är samlade på en och samma plats, och garanterat enda gången alla dessa seglare seglar mot varandra i samma typ av båtar.

Under lördagens regattamiddag avslöjas också vilka som får årets mest prestigefyllda seglarutmärkelser såsom årets seglare, årets kvinnliga seglare, årets manliga seglare mfl samt om någon väljs in i seglingens Hall of Fame.

Svenska Seglarförbundets sportchef Stefan Rahm, även en av Sveriges mest erfarna kappseglare, rapporterar ute från vattnet. OS-medaljören och Hall of Fame-medlemmen Marit Söderström Nord, samt Claes Olivecrona från Hamnen.se, håller ställningarna i studion med intervjuer och spännande bakgrundssnack.

Program
Lördag 17 okt 09.30-16 Gruppseglingar
19.00 Regattamiddag med utdelning av årets utmärkelser
Söndag 18 okt 09.30-ca 12 Avslutande gruppseglingar
Ca 12-14 Semifinaler och finaler

Var: Seglingarna pågår utanför Hamnen, Båstad, utmärkelserna delas ut i Orangeriet, Norrvikens trädgårdar, Kattviksvägen 233, Båstad

Arrangör: Svenska Seglarförbundet i samarbete med Båstad båt och Segelsällskap

Hur: Tävlingen seglas i J/70 med ett besättning bestående av 3-5 personer.

Läs mer om Mästarnas Mästare på www.svensksegling.se/MastarnasMastare

Foto: Pekko, Sailingbastad.

True Heading AB (publ) noterat på Aktietorget varslar och organiserar om för att fokusera på Seapilot-appen. Utveckling av egen hårdvara avvecklas för att istället kunna erbjuda tredje parts hårdvara som komplement till Seapilot.

True Heading AB har 6 oktober meddelat att genomförd företrädesemission endast blivit tecknad till 1/3 av tänkt fullteckning. Detta innebär att bolaget nu avbryter planerade satsningar och påbörjade utvecklingsprojekt, framförallt inom hårdvara.

Bolaget kommer att fokusera på Seapilot-appen som har 70 000 användare och utveckla den affären, både produktmässigt och geografiskt. Det kommer inte att utveckla ny egen hårdvara utan istället sälja tredjepartsprodukter som komplement till Seapilotappen. Ett arbete inleds för att försöka hitta en köpare av hårdvaruverksamheten och varumärket True Heading.

Organisationen ses nu över och kostnaderna anpassas till bolagets nya inriktning. Därför har beslutats att varsla bolagets anställda om uppsägning.

Ett omfattande besparingsprogram har inletts. USA-satsningen skjuts på framtiden tills den kan egenfinansieras samtidigt som den lönsamma holländska verksamheten bibehålls.

Fokus kommer nu att ligga på Seapilots utveckling med försäljning i norra Europa och bolaget räknar med ett positivt kassaflöde från den operativa verksamheten och lönsamhet på EBITDA-nivå under Q2 2016. Nuvarande VD Jens Johansson kommer att leda omorganisationen till 31 december 2015 och ersätts därefter tillfälligt av grundaren, tidigare VD och nuvarande styrelseordföranden Anders Bergström.

Garmin presenterar nu GMR 2524 xHD2 och GMR 2526 xHD2. Två öppna radarvingar för större båtar. Dessa HD radarantenner har 25 kW uteffekt, en räckvidd på upp till 96 nautiska mil och Pulse Expansion1 som förtydligar mindre mål på skärmen.

Pressmeddelande:
– Jämfört med våra tidigare radar är nya xHD2-serien dubbelt så kraftfull, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

GMR2524 xHD2 på 4 fot och GMR 2526 xHD2 på 6 fot har Pulse Expansion, en funktion som förlänger varaktigheten på sändningspulsen, och på så vis maximerar energin på mål och ökar dess storlek. Med Pulse Expansion kan du enklare identifiera mål på längre distanser som du annars kunnat missa. Pulse Expansion kommer även finnas tillgängligt till våra nuvarande xHD2 öppna vingar samt xHD radomer genom en gratis mjukvaruuppdatering.

Dessa nya kraftfulla radarenheter har även Auto Bird Gain2, en unik funktion som hjälper dig att urskilja fågelflockar på vattenytan som kan indikera ett bra fiskeläge. Dessutom kommer xHD2 öppen vinge med dual radar support som standard så att du kan ansluta två radarantenner till ett och samma system.

Fler funktioner som finns i xHD2 25 kW serien är dual range3, som gör båtturen säkrare, genom att visa både korta och långa signaler samtidigt. Detta eliminerar behovet av att växla mellan vyer, och gör det enklare att hålla koll på omgivningen för att säkerställa väder och landförhållanden. Radarantennen har även ”Dynamic Auto Gain”och ”Dynamic Sea Filter” som ständigt anpassar sig till omgivning, vatten och väderförhållanden för att ge optimal prestanda och samtidigt minska onödiga störningar och klutter. Tillsammans med åtta bitars True Color, ger det en exakt bild av vädermönster och faror som närmar sig.

GMR 2524 xHD2 pris 106 999 kr och GMR 2526 xHD2 113 999 kr. Båda enheterna är kompatibla med Garmin GPSMAP sjökortsplottrar, kombinationsenheter och multifunktionsdisplayer.

1 Kompatibel med GPSMAP 7400/7600, och 8000/8500 serien.
2 Kompatibel med GPSMAP 7×1, 8×0, 10×0, 7400/7600, och 8000/8500 serien.
3 Kompatibel med GPSMAP 4000, 5000, 6000, 7000/7200, 7400/7600, och 8000/8500 serien.

Info: www.garmin.se

Tidigare i år firade torrdockan i Motala 200 år och under hösten har dockan renoverats. Bland annat har de gamla portarna ersatts med renoverade portar helt i trä som tidigare har suttit i slussen i Mariehov Övre, Söderköping.

De nya portarna innebär att tiden det tar att vattenfylla dockan har halverats, då de har fyra luckor mot tidigare två. Portarna har dessutom försetts med renoverade originaldelar som luckspel (ett hjul för öppning av luckorna) och gångspel som gör att de går att öppna för hand. Renoveringen av portarna med tillhörande manövreringsdelar har utförts i Göta kanalbolagets verkstad i Berg av bolagets egen personal.

– Vi känner en stor stolthet i den renovering vi har gjort och att vi nu säkrat torrdockans funktion för många år framåt. Det är speciellt kul och värdefullt att vi själva har kunskapen att återskapa de gamla funktionerna på slussportar som används mer sällan. Tidigare har portarna i dockan öppnats och stängts med hjälp av en lastmaskin. Motala har fått något nytt och unikt att visa upp, säger Anders Donlau, vd AB Göta kanalbolag

Fredagen den 9 oktober dockar båtarna in i Göta kanalbolags torrdocka i Motala.

7.30 Dockan börjar fyllas med vatten

ca 9.00 Båtarna går in, det tar ca 30-40 minuter för alla båtar att komma på plats

ca 10.00 Vattnet tappas ur, vilket tar ca 3-4 timmar

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

En blåsig morgon 2013 tröttnade Stina på alla ständiga klagomål över störande blåst och brus då hon pratade i sitt mobilheadset och plötsligt kläcktes idén om ett vindskydd för just ett mobilheadset.

Pressmeddelande:
Det började med att jag stickade en strumpa för att se om det fungerade, säger Stina, och jag märkte att det genast blev skillnad men att det fortfarande kom in störande vind.

Stina berättade om idén för Jessica som arbetar som ljudtekniker och kreativiteten började genast sprudla.

– Vi vände och vred, funderade och testade i oändlighet tills vi äntligen kom fram till hur Pinoccen skulle se ut. Vi visste tidigt att Pinoccen inte bara skulle lösa ett problem utan att den också skulle vara en snygg mobilacsessoar! Jessica har lagt mycket tid på att jobba med designen på produkten och vindskyddet finns numera i många snygga och stilrena färger, säger hon.

Med en Pinocc på mobilheadsetet hörs samtalet klart och tydligt. Det irriterande ljudet från blåsten reduceras och den eliminerar dessutom friktionsprasslet som kan uppstå när mikrofonen ligger mot kläderna. Vindskyddet slås om mikrofonen och fästs med kardborren i det självhäftande tyget. Vindskyddet är väldigt enkelt att sätta på och ta av och är dessutom vatten- och fuktavvisande.

Info: http://www.smartasaker.se/sv/artiklar/vindskydd-for-mobilheadset.html

Garmin presenterar en ny genomskrovsgivare till sina populära Panoptix ekolod. Panoptix är ett scannande ekolod som visar i realtid vad som händer under båten och passar utmärkt på lite större sportfiskebåtar. Genomskrovsgivaren PS60 är det senaste tillskottet i Panoptix-familjen, som också inkluderar monteringsalternativ för akterspegel and trollingmotor.

Pressmeddelande:
– Till skillnad från traditionella ekolod som endast visar historiken av vad som har hänt visar Panoptix i realtid vad som händer under din båt, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Vi är glada över att nu även kunna erbjuda en genomskrovsgivare så att fler sportfiskare skall kunna använda denna revolutionerande teknik.

Panoptix är en innovativ och unik ekolodsteknik som ger en realtidsvy av botten, även när båten står still. Med PS60 kan du ta del av tre enastående ekolods vyer: LiveVü Down, RealVü 3D Down och RealVü 3D Historical.

• LiveVü Down ger rörliga ekolodsbilder i realtid. Du kan se fisk som simmar mot eller bort från båten
• Med RealVü 3D Down kan båten ligga stilla och området scannas så du kan se saker i 3D runt båten.
• RealVü 3D Historical används för att hitta fiskar medan båten rör sig. Den visar hela den vattenkolumn du har färdats över i 3D från botten till ytan och all fisk däremellan.
Panoptix PS60 levereras med en monteringssats som passar för båtar med en skrovvinkel på mellan 0 och 25 grader. Givaren är utrustad med en Attitude Heading Reference System (AHRS) sensor som kontinuerligt justerar ekolodskonen efter båtens rörelser.
Garmin Panoptix PS60 genomskrovsgivare beräknas finnas tillgänglig i november till ett rekommenderat cirkapris på 40 299 kr.

Alla Panoptix givare är kompatibla med Garmin GPSMAP 7400 serien, GPSMAP 8000 serien och GPSMAP 721, 820, och 1020. För mer information, besök garmin.com/panoptix.

Info: www.garmin.se

Helt nya Beneteau Gran Tursimo 40 är en sport cruiser med många innovationer och smarta lösningar. Den här modellen ersätter Gran Turismo 38 och är bland annat försedd med ett skrov kallat Air Step 2, som ger tre gånger mer luft in under båten än ett traditionellt skrov.

Med Air Step 2 ökar även toppfarten upp till 1,5 knop med motsvarande motor samtidigt som båten kan bära upp till 700 kg mer last. Den första generationens Air Step-skrov har redan funnits ett tag, så detta är en vidareutveckling.
Den här modellen är den första som har det nya designspråk som Beneteau ska ge hela serien med Gran Turismo. Vi skandinaver känner igen en hel del av linjeföringen från finska Grandezza och till viss del även någon modell från engelska Princess.

GT40 har skarpa linjer, men i kombination med en ”lugn” färgsättning och bra materialval upplevs hon som stilig och elegant med en mycket inbjudande cockpit, där det finns gott om plats för familj och vänner.

Båten är designad för att passa både dem som vill ha en sportig båt och familjebåtsägarna. Den har kapacitet för upp till tio personer.

För designen svarar duon Nuvolari and Lenard. De säger att Air Step teknologin för GT40:s planande skrov ger en mycket bekväm upplevelse även i farter över 35 knop. Skrovets konstruktion bygger på en skarp V-form med hårda steglister som ger ett bra grepp i sjön. Dessa skapar även ett slags luftkudde, som ger en mjukare gång i sjön. Air Step 2 har olika luftintag under skrovet, intag som dramatiskt ökar luftflödet under båten. Resultatet är att Air Step 2 på GT40 ger 1,5 knop extra i toppfart, minimal stegring av fören vid planing och kapacitet för 700 kg mer last.

Båten har en öppningsbar hard top, som kan skjutas helt tillbaka och därmed skapa luftiga ytor ombord. Även en del av sidofönstren är skjutbara för att ge mer ljus in i båten och skapa en känsla av öppenhet.
Badplattformen är hög- och sänkbar (tillval) ner till under vattenytan.

Tekniska fakta
Längd: 12,55 m 41’2’’
Bredd: 3,87 m 12’8’’
Vikt: 7 650 kg 16,861 lbs
Bränsle: 2 x 325 liter 2 x 86 US Gal
Vatten: 200 liter 53 US Gal
Motorer max: 2 x 272 kW – 2 x 370 HP 2 x 370 HP
Maxfart: 38 knop

Info: www.dreammarine.se