nyhetstest

Vid ministerrådsmötet den 22 oktober fattade EU:s fiskeministrar beslut om kvoter för fisket i Östersjön för nästa år. Arterna som omfattas är torsk, sill, skarpsill, lax och rödspätta.

Beslutet innebär minskade kvoter för både det östra och västra beståndet av torsk med 20 procent.

I diskussionen har EU:s fiskeministrar utgått från Internationella havsforskningsrådet, ICES, rekommendationer och EU-kommissionens förslag om fiskemöjligheter.

Alla Östersjöländerna och EU-kommissionen ställer sig bakom beslutet.

Beslutet är i linje med fastställda mål om ett långsiktigt hållbart fiske baserat på inriktningen i den gemensamma fiskeripolitiken.

– Vi hade gärna sett en kraftigare sänkning av torskkvoterna, framför allt i västra Östersjön, men kan samtidig konstatera att sänkningen på 20 procent är större än vad som anges i EU:s nuvarande förvaltningsplan för torsk, säger Gry Sagebakken, utredare vid Havs och vattenmyndigheten.

För torskbestånden innebär beslutet en sänkning av kvoten med 20 procent. Ytterligare ändringar i förvaltning av det västra torskbeståndet är att stoppet för fisket under lekperioden flyttas och förlängs för att bättre skydda lekande torsk.

För sill och skarpsill ändras kvoterna enligt biologisk rådgivning där viss hänsyn även tagits till socioekonomiska effekter.

Sillkvoten i Bottenhavet minskas med 24 procent, och sillkvoten i Rigabukten minskas med 10 procent. Kvoten för sill i centrala Östersjön ökas med 8,6 procent och sillen i västra Östersjön ökas med 18 procent.
Kvoten för skarpsill i Östersjön minskas med 5,2 procent. Laxkvoterna ändras inte, men kvarstår på samma nivå som innevarande år. Kvoten för rödspätta ökas med 18,3 procent.

Laxkvoterna förblir oförändrade för att skydda svaga bestånd i vissa älvar.

Foto och källa: HaV.

Oslo Motor Show har etablerat sig med besked. I år kom hela 40.013 besökare till Norges Varemesse i Lillestrøm för att se det bästa av det bästa i alla fordonskategorier.

Bilar, motorcyklar och lastbilar av högsta klass från hela Skandinavien fyllde mässhallarna och utomhusarenan bjöd på action från fredagen till söndagen. Rallysprint och uppvisningar, inte minst Petter Solbergs bejublade show, fyllde läktarna utomhus.

Traditionsenligt utses Skandinavias Flotteste Bil på Oslo Motor Show. I år gick priset till Nils Eirik Wenaas från norska Måndalen. Bilen ifråga är en Chevrolet Camaro COPO L72 -69, en specialutgåva som endast kunde köpas hos utvalda General Motors-återförsäljare och som idag betingar miljonbelopp. Camaro-entusiasten Nils Eirik letade länge efter sin drömbil och hittade den till slut i USA 2005.

– Jag är mycket glad för det här priset. Många skickliga bilbyggare deltar i tävlingen, det ska man helt klart ha respekt för, säger han.

Foto: Joachim Cruus).

På lördagen hade Sjöräddningssällskapets station på Käringön ett intressant besök. Det var SSRS norska systerorganisation som var på besök och visade upp sina nya båtar i 20 m klassen.

Redningssalskapet i Norges nybyggnad RS 158 IDAR ULSTEIN, den första i deras nya serie i 20 meters klassen, räddningsbåtar byggd av det svenska varvet Swede Ship Marine , med huvudkontor på Tjörn, är moderbolag i en privatägd varvskoncern, som består av verksamheter på Djupviks Varv på Tjörn, Swede Ship Composite i Hunnebostrand och Swede Ship Yachtservice i Göteborg.

Nybyggnation sker i aluminium och i komposit med både nationella och internationella kunder. Varvsgruppen har koncentrerat sig på mycket kvalificerade högteknologiska fartyg, vilket gjort att den klarat sig bra i den stenhårda konkurrensen inom den marintekniska branschen.

Swede Ship Marine har byggt och bygger fartyg åt svenska Marinen och Kustbevakningen, Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet. Man bygger räddningskryssare i olika storlekar för norska Redningsselskapet. Swed Ship har byggt många räddningsbåtar i flera klasser till Norska sjöräddningen och till den Svenska Sjöräddningssällskapet de senaste åren.

Text och foto: Gunnar Arwidson.

Volvo Penta gjorde ännu ett starkt kvartal med en förnyad och innovativ produktportfölj, skriver företaget i sin kvartalsrapport. Försäljningen var 2,3 miljarder kr – en ökning med 18 procent. Rörelsemarginalen var 13,5 procent och orderingången ökade med 10 procent.

Försäljningen steg med 18 % jämfört med föregående år. Företaget hade en hög lönsamhet med en rörelsemarginal på 13,5 %.

I rapporten skriver Volvo så här om Volvo Penta:
Marknaden för motorer till fritidsbåtar är fortsatt stabil, men Volvo Pentas marknadsandelar har ökat något. I september mottogs Volvo Penta Forward Drive med stort intresse under sin europeiska lansering på båtmässan i Cannes. Forward Drive har en patenterad design, med framåtriktade dubbla, motroterande propellrar och drev med justerbart trim, som drar båten framåt genom vattnet i stället för att trycka den framåt. Nya bensinmotorer lanserade också – en linje med 5,3-liters V8:or och en ny 280 hästkrafters V6:a – båda med avsevärt förbättrad bränsleförbrukning och minskade utsläpp.

Marknaden för kommersiella båtmotorer ligger kvar på låga nivåer, men det finns positiva signaler i vissa delsegment, till exempel inom havsbaserade vindkraftsparker. På marknaden för industrimotorer för off-roadbruk är signalerna blandade. Marknaden för industriella motorer för kraftgenerering har en positiv tillväxttakt med en stabil utveckling i Nordamerika och Europa medan Kina försämras.

Nettoorderingången under det tredje kvartalet uppgick till 8.328 enheter (7.570).

Nettoomsättningen det tredje kvartalet 2015 steg med 18% jämfört med föregående år och uppgick till 2.344 Mkr (1.981). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 12%. Försäljningen det tredje kvartalet fördelades mellan affärssegmenten enligt följande: Marin 1.344 Mkr (1.070) och Industri 1.000 Mkr (860).

Rörelseresultatet uppgick till 316 Mkr (253). Rörelsemarginalen var 13,5% (12,8). Lönsamheten påverkades positivt av högre volymer och valutakurseffekter vilket delvis motverkades av en ofördelaktig produktmix. Jämfört med det tredje kvartalet 2014 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser med 83 Mkr.

Det blev en dramatisk målspurt när Clipper Round the World Yacht stormade in i till etappmålet i Sydafrika. Race GREAT Britain tog Line Honours i Stormhoek. Den här etappen seglade båtarna 3 400 Nm från Brasilien till Sydafrika i den andra delsträckan av totalt 14 i tävlingen som omfattar 40 000 Nm jorden runt.

Den här delsträckan bjöd på all den spänning som deltagarna vill ha. Vindarna var förliga och båtarna nådde upp till över 30 knop. Vinnarbåtarna höll i genomsnitt över 10 knop under de 14 dagar som seglingen från Rio de Janeiro till Kapstaden tog.

Den brittiska seglaren Peter Thornton, skeppare på GREAT Britain Skipper, sa så här efter målgången:

– Det är en stor känsla av tillfredsställelse för besättningen och samtidigt en lättnad för oss alla att vara tryggt i hamn. Vi ville verkligen komma först över mållinjen, även om det bara finns en aldrig så liten möjlighet.

Slutspurten fick sin upplösning vid 22-tiden på kvällen, lokal tid (2000 UTC) när tre team samtidigt kom seglande in vid Taffelberget. Moder Natur spelade dock besättningarna flera spratt med kastvindar och vindstyrkor upp till Force 7 och byar upp till 15 m/sek.

– Spänningen vad otrolig de sista sjömilen som vi seglade till målgången. Jag måste medge att jag vara väldigt orolig eftersom vi hade legat riktigt nära Derry~Londonderry~Doire, Garmin och Mission Performance under de sista 72 timmarna. När vi närmade oss Kapstaden var vi så nära varandra att Derry~Londonderry~Doire bara var några meter efter oss, säger Peter Thornton.

En lättnad för besättningarna var att huvudsponsorn vid målgången var sydafrikanska Stormhoek Wines, Official Wine Partner of the Clipper 2015-16 Race, delade ut en speciell upplaga av bubbelvin för att fira seglarna.

Sluttider för de tre första båtarna till Kapstaden:
GREAT Britain 14 days 2 hours 30 minutes
Derry~Londonderry~Doire 14 days 2 hours 40 minutes 18 seconds
Garmin 14 days 3 hours 2 minutes
Mission Performance 14 days 6 hours 53 minutes

Info: www.clipperroundtheworld.com/raceviewer

Clipper Round the World Yacht Race
The Clipper Round the World Yacht Race is the world’s longest ocean adventure and is also regarded as one of the toughest endurance challenges on the planet. At 40,000 miles and taking almost a year to complete, it consists of twelve teams competing against each other on the world’s largest matched fleet of 70-foot ocean racing yachts.

The Clipper Race was established in 1996 by Sir Robin Knox-Johnston, the first person to sail solo non-stop around the world in 1968-69. His aim was to allow anyone, regardless of previous sailing experience, the chance to embrace the thrill of ocean racing; it is the only event of its kind for amateur sailors. Around 40 per cent of crew are novices and have never sailed before starting a comprehensive training programme ahead of their adventure.

This unique challenge brings together everyone from chief executives to taxi drivers, nurses and firemen, farmers, airline pilots and students, from age 18 upwards, to take on Mother Nature’s toughest conditions. There is no upper age limit, the oldest competitor to date was 74.

Whether they choose to take on the whole circumnavigation or compete in one or more of eight individual legs, all our crew achieve something remarkable as they conquer some of the world’s most challenging oceans.

The overall route is split into a series of global races and a maximum 12 points going to first place descending to 1 point for twelfth place. The team with the highest cumulative points at the end of the final race wins the series, and the Clipper Race trophy.

In the 2015-16 edition of this biennial challenge, 700 people of more than 40 nationalities are taking part. Over 3,300 novice sailors have been transformed into ocean racers throughout Clipper Race history so far. The race started in London in August when the fleet sailed to Rio de Janeiro, Brazil. From Cape Town it will race to Australia calling in Albany, Sydney, Hobart and Airlie Beach, before traveling on to Da Nang, Vietnam; Qingdao, China; Seattle and New York in the USA; Derry-Londonderry, Northern Ireland; and Den Helder, The Netherlands. The race will finish in London on 30 July 2016.

To mark this tenth edition of the race, the Clipper Race is proud to support Unicef as our Official Race Charity. Unicef operates in 190 countries around the world, including every country on the Clipper Race route, and ensures more of the world’s children are fed, vaccinated, educated and protected than any other organisation.

Ännu en superyacht med hybriddrift har nu sjösatts. Efter svensken Ian Lundins 85 m hybridyacht, byggd i Nederländerna, är det dags för denna 46 m långa yacht från italienska Wider.

Wider 150 är en typisk italiensk yacht med förfinad design och materialval ända in i minsta detalj. Hon är byggd så att ägaren ska kunna ha maximal sjökontakt, oavsett om yachten är under gång eller ligger still. Tack vare smart konstruktion har hon dessutom större innervolym än många jämförbara yachter.

Båten är byggd helt i aluminium och försedd med ett bulbskrov. Hennes eleganta siluett ansvarar designerna Fulvio De Simoni och Tilli Antonelli för tillsammans med Widers eget designteam.

Bland den här yachtens utmärkande och unika detaljer märks bland annat:
1. Beach Club – En yta på 90 m² inklusive en 7 m djup swimming pool.
2. 32 tender omboard – Ägaren kan därmed ta sig in överallt i grunda vikar eller hamnar.
3. Owner’s Apartment – En ”lägenhet” på 75 m² inklusive 4 m² ”havsterass”.
4. Egen lounge i fören med öppningsbart tak – ger total avskildhet för den som vill vara helt privat.
5. Modern teknik – Komplett system med full ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), brygga med knappkontroll av allt ombord.
6. Diesel-elektrisk framdrift och Azimuthal poddar – Det första varvet som erbjuder detta för den här storleken av yachter.
7. Yachten gör att köra enbart på solenergi och batterier, helt utan ljud eller vibrationer.

Wider 150 färdigställs för närvarande vid varvet Ancona i Italien. Hon sjösattes i oktober i år.

Tekniska fakta
Längd: 46 m
Bredd: 8,53 m
Djupgående: 1,98 m
Skrov och däck: Aluminium 5083
Deplacement: 355 ton fullastad
Konstruktion och design: Wider Engineering, Sydac, Sistemi Tecnici Navali
Bränsle: 45 000 liter
Vatten: 12 000 liter
Räckvidd: Dieselelektrisk framdrift medger olika räckvidd. Upp till 4 200 Nm med dieselelektrisk drift vid 11 knop
Maxfart: 15 knop räckvidd 2 000 Nm
Marschfart: 13 knop räckvidd 3 000 Nm
Ekologisk fart: 5 knop räckvidd beroende på batterikapacitet
Elmotorer: 2 x 531 kW
Generatoror: 4 x 350 kW
Batteripack: 544 kW
Boende: 10 gäster i 5 kabiner
4 hytter för besättning (8 personer plus kapten)

Info: www.wider-yachts.com

Sveriges längsta trädallé har fått kungligt tillskott i form av ett träd som tillägnats Prinsessan Estelle, Hertiginna av Östergötland. I år har 100 nya träd planterats utmed Göta kanal, som ett led i bevarandet av det kulturhistoriska byggnadsverket.

Omkring 16 000 träd planterades längs med Göta kanal när den byggdes mellan 1810-1832. Träden bildar tillsammans Sveriges längsta trädallé. Många träd är för gamla eller har drabbats av sjukdomar och det gör att allén är i ständigt behov av förnyelse. Därför har AB Göta kanalbolag skapat ett trädprojekt där allmänheten, både privatpersoner och företag, kan bidra till återplanteringen. Göta kanals trädfaddrar har tillsammans med Göta kanalbolag bidragit till att över 1 000 träd återplanterats sedan starten år 2000. Träden lever i cirka 200 år och trädsorterna som Göta kanalbolag i år planterar är oxel, lönn och lind.

– Det är otroligt att se vilket engagemang vi har mött från alla som bidrar. Genom att bli trädfadder är man med och bevarar det kulturhistoriska byggnadsverket Göta kanal, säger Anders Donlau vd på AB Göta kanalbolag.

Under veckan har Göta kanalbolag haft 4 trädplanteringar längs Göta kanal, dit trädfaddrarna varit inbjudna. Över 100 träd har planterats och därmed har några sträckor blivit k0mpletta, men det finns fortfarande många platser som behöver nya träd. Under dagens plantering i Borensberg firades det med salut när Prinsessan Estelles träd kom på plats. Trädet är skänkt av föreningen Göta kanals vänner och placerades bredvid Kronprinsessan Victorias träd, som hon själv var med och planterade för 14 års sedan. Där finns också Kung Carl Gustaf, Drottning Silvia, Prins Bertil och Prinsessan Lilians träd planterade.

– Eftersom Prinsessan Estelle, som även är Hertiginna av Östergötland, inte hade möjlighet att närvara så fick vi hjälp av en förskoleklass från Borensberg. Det är en ära för oss att plantera ett träd till Prinsessan Estelle i Sveriges längsta trädallé, avslutar Anders Donlau.

Brittiska turister som semestrar i Göteborg besöker i allt större utsträckning också Bohuslän under sina Sverigeresor. Antalet gästnätter från Storbritannien på bohuslänska hotell, stugbyar och vandrarhem ökade under augusti med hela 111 procent jämfört med samma månad 2014.

Totalt redovisades 750 000 övernattningar i Västsverige under augusti – en ökning med 8,5 procent jämfört med 2014.

Antalet brittiska gästnätter i Västsverige ökar med 33 procent jämfört med augusti 2014 och i Bohuslän går det alltså framåt med anmärkningsvärda 111 procent. Ökat antal flygstolar mellan London och Göteborg (64 procent sedan 2010, fyra flygbolag trafikerar sträckan upp till nio gånger per dag) samt direktlinjer även mellan Göteborg och Edinburgh, Manchester och Cambridge är några av förklaringarna.

— En stor del av de brittiska resenärerna vill kombinera bra boende med shopping, matupplevelser och aktiviteter såsom vandring. Därför har vi de senaste åren gjort en satsning på Bohuslänprodukter i kombination med Göteborg tillsammans med det brittiska researrangörsledet, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation, Turistrådet Västsverige.

Pressresor och kampanjer
Den brittiska marknaden bearbetas också genom skräddarsydda pressresor där tongivande resejournalister och bloggare bjuds in till Västsverige, både individuellt och i grupp. Just nu pågår också en kampanj i Storbritannien som inkluderar synlighet i The Guardians stora nätverk av tryckta och digitala kanaler. Kampanjen är ett samarbete med Göteborg & Co och VisitSweden. Under parollen ”Meet your Sweden” publiceras reportage med lokala profiler från Sverige. För Västsveriges räkning medverkar grundaren av Dalslands Kanotmaraton, Crister Blüme, samt Ellika Mogenfelt från hotell Villa Sjötorp i Ljungskile.

— Att Västsverige och framförallt Bohuslän blir alltmer attraktivt för britterna, märker vi också på intresset från media. Senast igår publicerades ytterligare en stor researtikel från Bohuslän i den stora brittiska dagstidningen the Daily Mail, säger Ann-Charlotte Carlsson.

Ellika Mogenfelt, som alltså medverkar i ”Meet your Sweden”-kampanjen, har också märkt av en ökning av brittiska gäster, främst par i 50-60-årsåldern, de senaste åren:

— De är resvana, uppskattar att det är lätt att ta sig från Göteborg och ut till Bohuslän, och är väldigt väl förberedda och har gjort upp en plan på vad de ska göra när de kommer hit. Många har bokat via en resebyrå och är intresserade av att äta gott och uppleva kultur, säger Ellika Mogenfelt.

Nu är de första besättningarna som ska tjänstgöra i Medelhavet uttagna. I helgen åker de ner till den grekiska ön Samos för att påbörja sitt uppdrag, att undsätta flyktingar i sjönöd.

Rescue 12-29 PostkodLotteriet bemannas av Fredrik Forsman från Mölnlycke och Victor Bogesjö från Göteborg. Rescue 12-30 Handelsbanken Liv bemannas av Rasmus Karlsson från Räfsnäs och John Henriksen från Strömstad. Besättningarna är på plats i två veckor åt gången. Utöver Sjöräddningssällskapets sjöräddare finns plats reserverad för en besättningsman från vårt grekiska systersällskap Hellenic Rescue Team samt en sjöräddningsutbildad reporter från Schibsted Media ombord på respektive räddningsbåt. Besättningarna backas även upp av en landorganisation som nu finns på plats på Samos.
– Vi har ett starkt och extremt kompetent gäng på väg ner till Grekland. Vi känner oss väl förberedda och laddade inför vår viktiga uppgift, säger Andreas Arvidsson, operativt ansvarig på Sjöräddningssällskapet.
Detta är de två första besättningarna som tas ut till uppdraget. Kommande besättningar rekryteras efter hand.

Fredrik Forsman, befälhavare ombord Rescue 12-29
Namn: Fredrik Forsman
Ålder: 42 år
Yrke: Projektledare och doktorand på Chalmers Tekniska Högskola, sjökapten och forskar kring sjösäkerhet och utbildning på Sjöräddningssällskapet.
Bostadsort: Mölnlycke, utanför Göteborg
Familj: Fru och två barn
Fritidsintressen: Uthållighetsidrotter som swimrun och triathlon
”Jag var tio år i försvaret som chef för stridsbåtsutbildningen på Västkusten. Där drev jag utbildningar i högfartsnavigering och utvecklade pedagogiken runt det. Jag fick till och med Elfsborgs regementes förtjänstmedalj för det jobbet, det är lite roligt tycker jag, i ett system när man nästan aldrig får beröm för det man gör! Då var jag militär fartygschef, men fick chansen att även läsa till civil sjökapten. Jag har alltid velat arbeta med Sjöräddningssällskapet och älskar utbildning och pedagogik. När det öppnades en lucka på Sjöräddningssällskapet, som skulle utveckla sin utbildningsorganisation, då stod jag där och knackade på dörren. Det var 2007, och sedan dess har jag i olika grad arbetat med utbildning inom Sjöräddningssällskapet. Det här är en unik chans för mig att få förena teori och praktik. Mina lärdomar från Medelhavet tar jag med mig i min forskning kring sjösäkerhet som jag bedriver på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

När jag fick veta att Sjöräddningssällskapet skulle åka till Medelhavet flög många tankar igenom huvudet. Den allra första tanken var ”Åh, vad bra!”. Den andra ”Vad farligt det kan bli” och den tredje ”Här kan ju jag med min kompetens göra nytta”.
Jag har lång erfarenhet och träning av att jobba under svåra förhållanden och jag känner stor ödmjukhet inför att jag nu kan få möjlighet att hjälpa till. Det kommer verkligen inte bli en dans på rosor, och vi kommer förmodligen att möta döda människor och det är alltid mycket svårt. Men det är bättre att vara där och göra allt vad vi kan, även om vi ibland är otillräckliga. Varje räddat liv är en stor seger.
Det är svårt att sätta sig in i vad som väntar. Vi har förberett oss så bra det bara går och skapat oss en bra bild av hur det ser ut där nere. Men vi som första besättning vet ändå inte vad som väntar oss och hur utmaningarna kommer att vara. Därför måste vi vara ödmjuka och anpassningsbara. Det kommer vara fullt av nya frågor. Men vi är ett väl sammansatt team med bra profil för att ta oss an uppgiften. Tillsammans kan vi utveckla en ”best practise” som vi och kommande besättningar kan utgå ifrån.
Jag tror att min bästa egenskap som sjöräddare är att jag vet av erfarenhet att jag klarar av att ha ett gott ledarskap även i svåra situationer. Jag vet hur jag kan få andra att leverera i grupp och lyckas som team. Jag är bra på att få folk att jobba som ett lag under svåra och föränderliga förhållanden.”

Victor Bogesjö, besättningsman ombord Rescue 12-29
Namn: Victor Bogesjö
Ålder: 32 år
Yrke: Skadehanterare på sjöförsäkringsbolaget The Swedish Club
Bostadsort: Oslo, ursprungligen från Göteborg
Familj: Sambo
Fritidsintressen: Umgås med vänner, fiska, dyka och resa
”Jag har spenderat större delen av min barndoms somrar, helger och lov i Fjällbacka. Redan tidigt blev jag nyfiken på Sjöräddningssällskapets räddningsstation nere i hamnen. När jag fyllde 18 år blev jag frivillig sjöräddare. Det bästa med frivilliguppdraget är att hjälpa andra människor, jag gillar att bidra med något positivt. Man lär sig något nytt på varje uppdrag, och ryggsäcken fylls på med erfarenheter allt eftersom. Jag visste också tidigt att jag ville jobba med sjöfart. Jag pluggade juridik med inriktning sjörätt i Lund och i Oslo. Efter studierna fick jag jobb på The Swedish Club som trainee, och har stannat där sedan dess. Swedish Club är ett försäkringsbolag i shippingbranschen, så mycket i mitt liv handlar om båtar och sjöfart. I höstas fick jag möjlighet att byta arbetsort till Oslo, vilket passade bra eftersom min flickvän är norska. Mitt jobb innebär att hantera skador på fartyg runt om i världen. Det kan vara väldigt olika typer av olyckor och incidenter. Jag gillar att det är väldigt omväxlande jobb, och att jag får ha så mycket kontakt med människor runt om i hela världen.

Min första tanke när Sjöräddningssällskapet började prata om insatser på Medelhavet var att det kändes rätt att vi ska hjälpa till internationellt när det går. Sjöräddningssällskapet ska vara samhällsnyttigt, har vi möjlighet att hjälpa så ska vi också göra det. Det spelar ingen roll om det är i Sverige eller inte.
Jag sökte till uppdraget för att jag vill kunna hjälpa till i den flyktingkatastrof som råder. Jag är glad att jag har möjlighet att göra mer utöver att skänka pengar. Att dessutom åka ner och stötta en systerorganisation på plats känns väldigt bra. Det samarbetet är också viktigt att lyfta fram. Vi gör den här räddningsaktionen tillsammans med Grekland och Hellenic Rescue Team, inte som en egen insats.
Jag kände mig otroligt hedrad när jag fick veta att jag blivit antagen. Det ska bli en stor erfarenhet. Samtidigt är jag väldigt ödmjuk inför uppdraget. Det som händer det händer, och det måste vara utgångspunkten. Så länge vi kan göra en bra insats är jag nöjd. Min förhoppning är att jag ska kunna göra nytta, det är allt. Som person är jag lugn, strukturerad och ansvarstagande. Det är nog också mina bästa egenskaper som sjöräddare. Jag har en ödmjuk inställning och jag gillar verkligen att hjälpa till.”

Rasmus Karlsson, befälhavare ombord Rescue 12-30
Namn: Rasmus Karlsson
Ålder: 27 år
Yrke: Befälhavare och redare
Bostadsort: Räfsnäs utanför Norrtälje
Familj: Sambo
Fritidsintressen: Åka båt, spela trummor, fiska och jaga.
”Jag är uppvuxen på ön Stora Enskär i Roslagen. Det är en liten ö med bara nio hus och de flesta som bor där är släkt. Båtarna är vårt transportmedel, och båtintresset kom väldigt tidigt. Jag kunde nog köra båt innan jag kunde cykla faktiskt. Pappa hade taxibåtar och turbåtar, så jag fick lära mig av honom. Min farfar var med och startade sjöräddningsstationen i Räfsnäs. Så länge jag kan minnas har jag haft ett stort intresse för yrkesbåtar, och särskilt sjöräddningsbåtar.
Jag gick sjömansgymnasiet på Åland och läste sedan vidare till fartygsbefäl klass sju på Chalmers Tekniska Högskola. Under hela studietiden arbetade jag mycket på sjön och började också engagera mig som frivillig sjöräddare. Idag driver jag mitt eget lilla rederi i Räfsnäs, kör fartyg och båtar för andra rederier och är även stationsansvarig på RS Räfsnäs.
Min första reaktion på att Sjöräddningssällskapet skulle åka ner till Medelhavet var ”oj, det här låter spännande”. Och den spontana känslan var att jag ville åka ner. Men sedan började jag tveka lite, jag tänkte mycket på säkerhetsaspekten och den psykiska påfrestningen man utsätts för. Man vet ju inte vilka situationer man kan hamna i. Om det kantrar en gummibåt och det plötsligt ligger massor av människor i vattnet. Det kan bli många svåra situationer. Här hemma i Sverige vet man ju nästan alltid hur många som finns ombord till exempel, hur många man ska leta efter, det vet vi ju inte på Medelhavet. Och sen alla stora tragedier vi kommer att möta. Människor flyr för sina liv från flera år av krig. Hur kommer de känna när de ser oss, kommer de att bli rädda eller glada? Många sådana frågor snurrade runt. Jag funderade mycket och diskuterade med vänner och familj, men så kom jag fram till att ja, jag fixar situationen. Jag vill det här. Jag är van att lösa problem till sjöss och kan ta väl hand om min besättning. En kompis sa till mig att ”Rasmus du är inte den som ska dela ut mackor till dem som kommer hit till centralstationen, du är en person som ska vara där nere, det är ju precis det här du kan”. Så det känns ganska naturligt efter ett tag.
Det kommer att bli en ny och viktig upplevelse och en stor erfarenhet. Jag åker ner för att hjälpa människor i sjönöd och stötta våra grekiska sjöräddarkollegor som behöver hjälp. Det är klart att man ställer upp på det!
Mina bästa egenskaper som sjöräddare är att jag är väldigt lugn och stresstålig. Jag är bra på att ta beslut i stressade situationer men lyssnar alltid på besättningen. Jag har ett stort säkerhetstänk. Jag tänker att båten är ett hem och att besättningen är en familj. Man får inte göra något som riskerar att det raseras.”

John Henriksen, besättningsman ombord Rescue 12-30
Namn: John Henriksen
Ålder: 54 år
Yrke: Custom Process Administration (speditör)
Bostadsort: Strömstad
Familj: Sambo och tre vuxna barn
Fritidsintressen: Sjöräddning, resor och träning
”Jag är född och uppvuxen i Strömstad med norska föräldrar. Min pappa jobbade med spedition och jag halkade tidigt in på samma på samma bana, precis som min bror. Och på den vägen är det. Redan som 10-åring hade jag en egen båt och tillbringade många timmar i Strömstads skärgård. När Sjöräddningssällskapet startade en räddningsstation i Strömstad fick jag frågan om jag ville bli frivillig sjöräddare. Då kunde jag inte på grund av jobb i Norrland, men tre år senare fanns möjlighet att engagera mig och nu är jag inne på mitt tolfte år som aktiv.
Det bästa med att vara frivillig sjöräddare är att kunna hjälpa andra, och känslan i magen när man får uppskattning av den man hjälpt är oslagbar. Sedan har jag förstås en stor förkärlek till havet.
När jag hörde att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet kände jag att här kan jag göra en insats. Man kan ha vilken åsikt man vill om hur flyktingpolitiken funkar, men för mig är det tydligt; människor ska inte behöva drunkna för att de flyr från ett krig. Så ska det bara inte vara. Och det är med den fasta övertygelsen jag åker ner, att kunna rädda människor i sjönöd.
Tidigare har jag suttit och sett insamlingsgalor på TV, och bedövat mitt samvete med att skänka pengar. När jag nu fick möjligheten att åka ner på plats och hjälpa till med något jag kan, då var det inget att tveka på.
Jag är väldigt glad att jag blev utvald att få följa med. Jag är övertygad om att vi kommer att lösa vårt uppdrag, men jag har ingen klar bild framför mig om hur det kommer att bli. Jag är inte den som oroar mig för saker som inte har hänt.
Min bästa egenskap som sjöräddare är att jag är lugn. Att inte tappa fattningen och behålla lugnet även i kritiska räddningssituationer tror jag är viktigt. Kan man förmedla ett lugn så sprider det sig förhoppningsvis. Jag har varit med om en hel del otäcka räddningsinsatser under mina år som frivillig sjöräddare. Det har lärt mig mycket om hur jag själv agerar och fungerar och gett mig en stark grundtrygghet.”

Sjöräddningssällskapets insatser i Medelhavet finansieras av Schibsted Sveriges insamlingskampanj Gula Båtarna samt donationer från PostkodLotteriet och enskilda givare.

Kommentarer

Peter Andersson 07:59:23 2015-10-23

Tack sjöräddningen
Ni sätter: Rädda liv Först – inte Politik!
//Peter

En helt ny form av skatt på allmännyttiga ideella båtklubbar. Det vill Stockholms stad införa. Om planerna lyckas kan landets alla båtklubbar som hyr mark eller bryggor av kommunen drabbas av den nya skatten.

– Det handlar om miljontals kronor som de allmännyttiga ideella föreningarna kan få betala i moms. Det är Stockholms Stad som vill införa den nya skatten, men pengarna går till staten, säger Sören Löfgren, t.f. vice ordförande i Saltsjön Mälarens Båtförbund (SMBF), som företräder 260 båtklubbar i huvudstadsregionen.

Nu vänder sig SMBF till finansminister Magdalena Andersson och till Skatterättsnämnden för att försöka avstyra den nya momsen på ideella båtklubbar.

Stockholms stad gick tidigare i år ut och meddelade att de i efterhand kan komma att kräva kommunens allmännyttiga ideella båtklubbar på moms på den avgift kommunen tagit ut för bryggor och uppställningsplatser. Sedan länge gäller att kommunen äger mark och bryggor, och den hyrs av klubbarna till självkostnadspris. Stockholms stad hänvisar nu till en EU-dom där verksamheten vid en kommersiell marina i Danmark har ansetts utgöra uthyrning av parkeringsplats (båtplats) och att marinan därmed ska be-tala moms.

– Men de ideella allmännyttiga båtklubbarnas hyra kan inte liknas vid att hyra båtplatser hos en kommersiell marina. De bryggor vi hyr av kommunerna är inga färdiga båtparkeringsplatser. Vi får själva komplettera bryggor med till exempel bommar och bojar som är nödvändigt för att båtägare ska kunna förtöja sina båtar. Hela idén med ideella båtklubbar är att medlemmarna hjälps åt och stöttar varandra med arbetet i klubbarna.

– Varför Stockholm stad, kräver klubbarna på moms är obegripligt. Kommunen vinner inget på detta. De som drabbas är de ideellt arbetande båtklubbarna, säger Sören Löf-gren.

Stockholms Stad har nu vänt sig till Skatterättsnämnden för att få ett förhandsbesked som kan ge dem rätt att kräva klubbarna på moms. Om kommunen får rätt att kräva moms så innebär det att alla kommuner i landet kan tvingas lägga moms på båtklubbarnas hyra av mark och bryggor. Stockholms stad höjde tidigare i år arrendeavgifterna med cirka 30 procent för vissa av båtklubbarna. Om de i efterhand också krävs på 25 procent i moms innebär det avgiftshöjningar på drygt 50 procent.

– Jag är rädd för att många ägare av mindre fritidsbåtar, som är de allra vanligaste i våra klubbar, känner att de inte kan ha båten kvar om detta genomförs. Det vore tråkigt om kommunen bidrar till att en mer än 100-årig tradition går i graven och gör att färre kan njuta av vår vackra natur i Mälaren och Saltsjön, säger Sören Löfgren. Stockholms beslut om införande av moms synes också gå stick i stäv med inriktningen i Stadens policy för Stockholms fritidsbåtsliv.

Läs brevet till finansministern och Skatterättsnämnden på SMBF:s hemsida.

Info: www.smbf.org

Kommentarer

Björn Sandhaag 10:12:52 2015-10-22

Personligen kan jag ju tycka att det varit riktigt märkligt att de kommersiella marinorna varit tvungna att ta ut moms av oss båtägare för sommar- och vinterplatser med båtklubbarna har sluppit. En bättre väg för staten att gå är ju att ta bort moms på båtplatser som sådana då det inte är rimligt att vissa platser är momspliktiga och andra inte.

Ture 14:22:35 2015-10-22

Vad begär Stockholmarna när man röstar fram socialister till kommunfullmäktige …?

Henning Rodhe, professor i kemisk meteorologi vid Stockholms universitet får Volvos miljöpris 2015. Priset som delas ut av en fristående stiftelse är på 1,5 miljoner kronor och tilldelas Henning Rodhe för hans banbrytande arbete med att kartlägga partiklar och andra luftföreningar och hur dessa påverkar, klimat, ekosystem och människors hälsa.

Partiklar och andra föroreningar i luften är ett stort hälsoproblem världen över och beräknas leda till tre miljoner dödsfall årligen. Ett av de stora problemen är bildandet av så kallade bruna moln (atmospheric brown clouds), framförallt i Asien.

Det bruna diset i atmosfären härstammar från mänskliga aktiviteter, framförallt från förbränning av biomassa i öppna eldar när människor lagar mat eller bedriver svedjebruk. Men trafik och kolkraftverk bidrar också. De bruna molnen reducerar solljuset och kan påverka det lokala klimatet. Partiklarna från det bruna diset kan tränga in i lungvävnaderna och bidrar därmed till förtida dödsfall.

När Henning Rodhe inledde sin forskarkarriär under tidigt 1970-tal var kunskaperna bristfälliga om hur partiklar och gaser bildas, hur de transporteras och hur de faller ner. När han och hans forskarkollegor hävdade att försurningen av sjöar och skogsmarker i Sverige och Norge till stora delar orsakades av utsläpp från brittiska kolkraftverk, möttes de av misstro och blev avfärdade. Men senare blev deras resultat bekräftade av andra forskare och lagstiftning och regelverk för utsläpp stramades åt.

Henning Rodhes forskning kan beskrivas som ett detektivarbete, där datainsamling och fältarbete kombineras med vetenskapliga hypoteser. Han har i sin forskning tydligt visat att långväga transporter av exempelvis kvicksilver och radioaktiva substanser är vanligare än man tidigare trott. I atmosfären kan partiklar transporteras mycket långa sträckor, och nedfall och problem uppstår därför på oväntade platser. Ett exempel på detta är de svåra luftföreningarna som under hösten 2015 drabbat Sydostasien, orsakade av jord- och skogsbruk enligt hugg-och-bränn metoder i Indonesien.

Henning Rodhe har arbetat i Europa, Asien och Afrika, ofta som mentor åt yngre forskare. Han var under 1990-talet författare till ett antal kapitel i de första rapporterna från IPCC (FN:s klimatpanel). Henning Rodhe var tidigare chef för International Meterological Institute i Stockholm under nästan 20 år, och han har varit gästprofessor på flera amerikanska universitet.

I sitt utlåtande om årets pristagare säger juryn bland annat så här:
”Henning Rodhe har gjort banbrytande insatser till förståelsen av jordens atmosfär, dess beståndsdelar och varför denna kunskap är viktig för mänskligt välbefinnande. Han är en enastående atmosfärforskare med mer än 50 års engagemang i och påverkan på miljöfrågor.”

Volvo Environment Prize grundades 1988 och har blivit ett av världens mest prestigefyllda miljöpriser. Det delas ut en gång om året till personer som har gjort framstående vetenskapliga insatser inom miljö och hållbar utveckling. Priset består av ett diplom, en skulptur i glas och en prissumma på 1,5 miljoner kronor. Priset delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 25 november 2015.

För mer information om 2015 års vinnare och Volvo Environment Prize: www.environment-prize.com

Atmosfärforskaren Henning Rodhe får Volvo Environment Prize 2015. Ett av hans specialområden är forskning om problemen med bruna moln, d v s smog och dis orsakade av mänskliga aktiviteter.

Foto: Tore Marklund

Volvos Miljöpris består av ett diplom, en skulptur i glas samt en prissumma om 1,5 Mkr. Det delas ut årligen av en fristående stiftelse till personer som gjort framstående vetenskapliga insatser inom miljö och hållbar utveckling.

Den 21 oktober avslutas kryssningssäsongen när fartyget Marco Polo kommer till Nynäshamn. Över en halv miljon resenärer har då besökt Stockholm.

Pressmeddelande:

Antalet kryssningsfartyg som besökte Stockholms Hamnar under säsongen april – oktober blev 247 med rekordhöga antalet 530 000 resenärer. Även när det gäller antalet turnaround slår Stockholm rekord, 53 fartyg jämfört med 42 i fjol.

– Turnarounds är extra viktiga för turistnäringen och innebär att passagerare inleder och/eller avslutar sin kryssning här och därför ofta väljer att spendera en extra dag och natt i land, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar. Bland turnaround-fartygen har bland annat Costa Luminosa kommit 16 gånger i sommar.

– I år beräknas kryssningsresenärerna sammanlagt ha spenderat över en halv miljard kronor på sightseeing, hotell, restauranger och shopping i Stockholm. Kryssningsturismen bidrar stort till besöksnäringen och är betydelsefull för våra fortsatta satsningar inom privatresesegmentet, säger Caroline Strand, chef Marknad och Analys på Stockholm Visitors Board.

I juni gästade fartyget M/S Britannia Stockholm och är med sin längd på 330 meter det största fartyg som någonsin besökt staden. Under sommaren gästades Stockholm även av M/S Regal Princess med samma längd.

Miljöfakta
I år lämnade runt 70 procent av fartygen sitt avloppsvatten i Stockholms Hamnar. De flesta kryssningsfartygen har även egna reningsanläggningar ombord och lämnar därför inte i hamn. Närmare 95 procent av alla kryssningsfartyg sorterar sitt fasta avfall.
• Stockholms hamn är en av få hamnar i världen som har möjlighet att kunna ta emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Mottagningsanläggningar finns vid alla kajplatser för kryssningsfartyg i Stockholm och tömning ingår i hamnavgiften.
• Att lämna sopor ingår i avgiften och de som lämnar sorterat får rabatt på hamnavgiften.
• Från den 1 januari 2015 får fartygsbränslen som används på Nordsjön och i Östersjön endast innehålla 0,1 procent svavel.
• Stockholms Hamnar arbetar aktivt i flera samarbeten för att minska påverkan på miljön.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal År 2015 År 2014 År 2013 År 2012
Kryssningsfartyg 247 264 278 275
Varav turnaround 53 42 47 50
Passagerare 530 000 467 000 478 000 469 000

Anytec är kända för hög sina snabba aluminiumbåtar med hög kvalitet mycket goda prestanda. Nu har Anytec ingått ett nytt samarbete med Henrik Andreasson från Flow Naval Architects för att utveckla Anytecs båtmodeller med fokus på prestanda och innovativa lösningar. Resultatet kommer på nästa säsongs Anytecbåtar.

Svenska Anytec utvecklar och designar sina båtar i Sverige, men tillverkningen sker i Riga i Lettland vid en fabrik där även Ockelbo byggs. Ägare av Anytec är före detta hockeyproffset Peter ”Foppa” Forsberg, som själv är en hängiven Anytecägare.

Till nästa säsong kommer Anytec med en rad uppdateringar av flera modeller. Dessutom kommer ett nytt flaggskepp som – enligt våra källor – klarar upp till 4×400 hk utombordare. Att den nya, stora modellen är på gång bekräftades av ”Foppa” i en intervju i Båtliv nr 5-15.

Flow Naval Architects utvecklar och levererar hydrodynamiska lösningar och design. Företaget drivs av den erfarna och uppskattade skrovdesignern Henrik Andreasson. På referenslistan ryms allt från snabbgående patrullbåtar till stora yachter där fokus ligger på hög prestanda – utan att offra båtens estetik eller möjlighet att navigera i höga farter.

– Henrik kombinerar sann passion för båtlivet med både praktisk och teoretisk kunskap. Tillsammans genomför vi nu ett flertal spännande projekt med stor potential, säger Magnus Östman, marknadschef på Anytec Sweden AB.

När hastigheterna ökar ställs allt högre krav på säkerhet, ljudnivå, stabilitet och navigering. Samarbetet omfattar därför hela modellprogrammet samt utveckling av kommande modeller.

– Vi tar nu våra skrovkoncept till nästa nivå genom att vetenskapligt inspektera, mäta och analysera skrovens prestanda på ett sätt som vanligtvis reserveras för större fartyg. Där är Flow Naval Architects en viktig och erfaren samarbetspartner, säger Magnus Östman.

De första resultaten av samarbetet når marknaden redan nästa år.

Info: www.anytec.se

Från och med 1 januari 2016 införs landningsskyldighet i Västerhavet för fiske av kvoterade arter som exempelvis räka, kräfta, torsk och rödspätta. Det innebär att alla fångster av dessa arter ska redovisas, landas och avräknas från tilldelad kvot.

– Vi står inför en väldigt stor förändring och måste nu se över systemet med hur vi fördelar fiskemöjligheter, säger Patrik Persson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Landningsskyldigheten är en viktig del i EU:s gemensamma fiskeripolitik. Syftet är att den ska minimera utkast, oönskade fångster och leda till ett mer selektivt fiske.

– Vi ser flera svårigheter med att kombinera landningsskyldigheten med vårt nuvarande system att fördela fiskemöjligheter, exempelvis de vecko- och månadsransoner vi har för fisket i Västerhavet, säger Patrik Persson, chef på tillståndsenheten på HaV.

Landningsskyldigheten införs stegvis från 1 januari 2016 – 2019 i det demer­­sala fisket (skaldjur och bottelevande fisk) i Västerhavet, det vill säga Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt. I Östersjön omfattar landningsskyldigheten sedan 1 januari i år fiske efter sill, skarpsill, lax och torsk.

I det pelagiska fisket (sill, skarpsill och makrill) och vid fiske efter lax omfattar landningsskyldigheten även bifångster av andra kvoterade arter från och med 1 januari I år.

HaV fördelar i dag fiskemöjligheter med fångstbegränsningar per vecka eller månad (ransoner) för flera arter i Västerhavet. HaV menar att detta system inte är förenligt med landningsskyldigheten. Fördelningen av fiskemöjligheter måste också ta hänsyn till kvoterade arter som fås som avsiktlig eller oavsiktlig fångst i flera olika redskap.

– Om en nationell kvot av en art tar slut tidigt kan det bli så att redskap som fångar den aktuella arten stoppas under resten av året. Ett sådant stopp skulle drabba stora delar av det svenska fisket på västkusten. Ett fördelningssystem bör utformas så att kollektiva redskapsstopp undviks, säger Patrik Persson.

HaV kommer därför att utreda om individuellt tilldelade fiskemöjligheter – med möjlighet till tillfällig överlåtbarhet under året – går att förena med landningsskyldigheten. Ett sådant system måste utformas för att på bästa sätt ta hänsyn till de mål och intressen som finns, exempelvis värnandet om ett småskaligt kustnära fiske.

– Utformningen av ett nytt fördelningssystem sker i samråd med näring och intressenter. Beslut kommer att tas under 2016 och systemet ska införas 2017, säger Patrik Persson.

Källa och foto: HaV.

Beneteau presenterar en helt ny Oceanis 41.1 vid den stora båtmässan i Paris i december. Lanseringen kommer fyra år efter det att Beneteau sjösatte den förra generationens Oceanis 41, 45 och 48, som är erkänt goda seglare och familjecruisers.

Den nya 41:an innehåller, enligt Beneteau, allt det bästa från sina föregångare vad gäller prestanda och smarta lösningar. Målet är att presentera klassens bästa segelbåt.

Samtidigt som nya Oceanis 41.1 är en prestandaseglare finns det många möjligheter att få en personligt planerad och utrustad båt. Hon har också helt klart ett eget linjespel med design av Nauta Design. Båten har gott om plats under däck, inte minst i aktern där det bland annat finns en för den här storleken extra stor sittbrunn.

I aktern finns en utfällbar badplattform, som naturligtvis hålls stängd under segling. När man ligger för ankar eller i hamn kan plattformen fällas ut för att skapa en mycket stor badplattform. Båten har en hög targabåge tvärs över hela sittbrunnen

Att segla Oceanis 41.1 är komfortabelt med ett välbalanserat skrov designat av Finot Conq Architects. Masten står längre akterut än på tidigare modell och segelplanet är optimerat för bekväm segling. Båten kan utrustas med ett ”Performance Pack” (tysk skotning och segel med kolfiberlook), vilket ger Oceanis 41.1 komfortabel seggling med god båtfart.

Inredningen, designad av Nauta Design, finns i två utföranden. Antingen ljus eller mörk ek tillsammans med moderna material i alla boutrymmen och sociala ytor. Även när det gäller textilierna kan kunden välja mellan flera olika material och färger.

Tekniska fakta
Längd ö a: 12,43 m
Längd skrov: 11,98 m
Bredd: 4,20 m
Segelarea: 85,1 m²
Djupgående: 2,18 m (djup köl)
Djupgående: 1,70 m (grund köl)
Deplacement: 8 777 kg
Motor: 30 hk
Bränsle: 200 liter
Vatten: 240 liter
CE-klass: A8/B9/C14
Info: http://www.yachtsale.se/beneteau-segelbatar/

Efter att ha varit med tre gånger tidigare i Mästarnas Mästare slog Tomas Skålén, SM-vinnare i Melges 24 och hans besättning från Åmålsvikens SS, Fredrik Pettersson, Jonas Pettersson-Sand till och tog hem segern i årets Mästarnas Mästare.

Initialt skaffade de sig en betryggande ledning över fältet i den lätta vinden. Men OS hoppet Josefin Olsson lyckades hämta upp en hel del, och i mål skiljde det bara några meter. Josefin Olssons andra plats betydde att för första gången på tio år var det en kvinna på prispallen i Mästarnas Mästare. På tredje plats kom Björn Sandberg, 2krona/Trissjolle.

– Vi är väldigt glada över vinsten, och tänker försöka komma tillbaka minst två år till säger en mycket glad Tomas Skålén. Nästa år är det EM i Frankrike, och året därpå är det VM i Finland för Melges 24, och innan dess byter vi inte klass.

– Det är mycket roligt att vi ser de unga juniorerna ta för sig i Mästarnas Mästare, och att vi har unga tjejer som är med för första gången och slåss långt fram i finalen säger Stefan Rahm, sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Med ett imponerande startfält bestående av 37 av årets svenska mästare med många meriterande namn i besättningarna var det inte enkelt att ta sig vidare till de 16 platser som ledde till semifinalen. När sedan vinden dog ut helt innan lunch, fick omgången för Andra chansen strykas. Till slut kom vinden, och finalseglingen för de åtta främsta besättningarna kunde genomföras.

Därefter Fredrik Åstrand, CB 66 racer, Anna Östling, wildcard och sedan Elin Ax Karjel, Zoom8 tjej. Sjunde platsen tog Ronny Gustavsson, Express och på åttonde och sista finalplatsen kom Staffan Edlund, Neptunkryssare.

Foto: Pekko Svensson

Info: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/gwt/Home.html#/regatta/leaderboard/:eventId=f27b8b88-a7a3-4694-9374-7e5caebb0328&regattaId=M%C3%A4starnas%20M%C3%A4stare%202015%20-%20Final

Nu har Sjöfartsverket och Luleå Hamn lämnat in ansökningshandlingarna till Mark- och miljödomstolen för att få tillåtelse att förbättra framkomligheten, öka säkerheten och minska miljöpåverkan från fartygstrafiken till Luleå. Därmed har projekteringsarbetet nått en viktig milstolpe.

Syftet med projektet är att bredda och fördjupa farlederna till Luleå så att man under den isfria perioden ska kunna ta emot de största fartygen som kan trafikera Östersjön och vintertid kunna ta emot betydligt större fartyg än idag.

De utredningar som har gjorts visar på goda förutsättningar att genomföra muddring och annat arbete som krävs med modern teknik och att Projekt Malmporten, som den samhällsekonomiska kalkylen visar, är en mycket lönsam investering. För LKAB:s del är projektet nödvändigt om företagets expansionsplaner ska kunna genomföras.

Projekt Malmporten är också en viktig investering i ett miljöperspektiv. Riskerna för fartygsolyckor minskar med större marginaler och bättre utmärkning. De fartygsgenererade luftemissionerna minskar när färre fartyg kan ta mera last. Kostnaderna per fraktat ton gods minskar, vilket är en viktig konkurrensfaktor med de kraftigt skärpta krav på minskade svavelutsläppen som gäller i Östersjön (EU:s SECA-direktiv).

Ambitionen är att projektstart ska kunna ske under 2017. Genomförandetiden är beräknad till tre år.

Info: www.säkrafarleder.se

Vi svenskar äter långt mer animaliskt protein än vi behöver och den konsumtionen bidrar till utökad algblomning, döda havsbottnar och andra störningar i havets ekosystem. Många fler aktörer i samhället än bara jordbruket bör ändra beteende visar Havsmiljöinstitutets senaste rapport.

– Vi måste inse att det är vi konsumenter och andra i livsmedelskedjan som driver övergödningen av våra hav, säger Eva-Lotta Sundblad, vetenskaplig koordinator, miljöpsykolog och en av de fyra författarna.

Rapporten Samhällsfenomen och åtgärder mot övergödning av havsmiljön presenteras vid Havsmiljöinstitutets konferens Hav och samhälle 2015 den 21-22 oktober i Marstrand. Där möts regeringskansliets miljömålssamordnare för näringslivet och 80 representanter för näringsliv, kommuner, nationella myndigheter, organisationer, universitet och forskningsinstitut. Sjutton samhällsfenomen med betydelse för övergödning av havet beskrivs i rapporten, tillsammans med förslag på åtgärder för att minska miljöeffekterna. Fyra fenomen presenteras mer ingående: Stort intag av animaliskt protein, Dålig kunskap och medvetenhet om påverkan på havsmiljön, Stora aktörer i livsmedelskedjan och Styrning av offentliga inköp.

Övergödning av havet är ett globalt problem som beror på utsläpp av näringsämnena kväve och fosfor. Det leder till ökade växtplanktonmängder, algblomningar och syrebrist i djupvattnet där stora områden ödeläggs då bottendjur och fiskar försvinner.

Sedan 1970-talet har åtgärder mot övergödningen haft fokus på näringsämnesläckage från jordbruket, rening av toalettavfall, industriutsläpp och förbränning av fossila bränslen. Havsmiljöinstitutets nya rapport pekar på många fler källor i samhället, och dessutom på en orsak till övergödningen av havet: Vi konsumenter vill äta kött och annat animaliskt protein. Dessutom vill vi äta mer och mer. Svenskars genomsnittliga proteinintag har ökat sedan 1970-talet och är idag 110 gram per person och dag, med dubbelt så stor andel animaliskt protein som vegetabiliskt. Det kan jämföras med WHO:s uppskattning av dagsbehovet som innebär att en person som väger 70 kg i genomsnitt behöver ca 58 gram protein per dag.

Just animaliska proteinrika livsmedel som kött, fisk, ägg och mejeriprodukter har högt innehåll av kväve och ofta även fosfor. Hög konsumtion av dessa livsmedel medför höga flöden av näringsämnen genom samhället, med övergödning och störda ekosystem i havet som följd. Utsläpp till vatten och luft orsakas av såväl odling av djurfoder som betesdrift och hantering av gödsel. Styrkan i kopplingen mellan köttkonsumtion och utsläpp framgår av att över 70 procent av Sveriges jordbruksmark utnyttjas för foderproduktion. Trots att reningsgraden är hög för både kväve och fosfor är reningsverken en betydande föroreningskälla.

Tänkbara styrmedel för att minska konsumtionen av animaliskt protein är skatt på kött och bättre information om hur matkonsumtion är kopplad till övergödning av havet. Samverkan mellan myndigheter och kommersiella aktörer är andra exempel på åtgärder som föreslås.

– Det vi kommit fram till i vår undersökning ger myndigheter stöd och argument för åtgärder som medför omställningar i stora delar av samhället. Vårt nästa steg är att beräkna de potentiella effekterna i havet av sådana omställningar.

Rapporten Samhällsfenomen och åtgärder mot övergödning av havsmiljön är skriven av Eva-Lotta Sundblad, Are Vallin, Anders Grimvall och Richard Emmerson.

Kommentarer

Sneseglaren 12:00:50 2015-10-19

Jösses vilket politiskt vinklat inlägg!

Den världsberömda naturfotografen Brutus Östling och producenten Fredrik Granath gav sig i april ut sig på en expedition med start i Arktis. Nu är de hemma igen, men åker snart tillbaks.

Bilderna från första resan nu i somras visar ett fantastiskt djur- och naturliv. Från januari till juni nästa år ska de arbeta runt om i Arktis, främst med isbjörn, för sitt internationella projekt ”Ground Zero”. Med sig har de bland annat Hondas elverk EU 10i.

Projektet handlar om Arktis natur och djurliv, samt vad som sker med ett klimat i förändring. Framtiden för vår miljö och vårt klimat är direkt kopplat till vad som sker i Arktis. Resultatet blir bland annat en stor fotobok som publiceras på tio språk i över 30 länder.

Under månadslånga expeditioner, långt från närmsta bosättning, är tillgång till el en nödvändighet.

– Vi är helt beroende av tillgång till elektricitet, säger Fredrik Granath.

– Inte bara för alla kamerabatterier, utan även för säkerhetsutrustning, som satellittelefoner och annat. Jag har lång erfarenhet av Hondas elverk, och vet att vi kan lita på det, även i extrem kyla. Dessutom är det väldigt portabelt och energisnålt.

Om männen bakom Ground Zero:
Brutus Östling är en av världens främsta naturfotografer. Under de senaste tio åren har han publicerat nio fotoböcker, flera av dem bästsäljare. Brutus har även vunnit många priser, till exempel Augustpriset och Pandapriset, samt blivit utnämnd till årets naturfotograf i både Sverige och Norden.
Fredrik Granath är världsledande på produktion och fältarbete i Arktis. Han har i femton års tid arbetat dels med egna projekt som till exempel ”Vanishing World”, en av de mest framgångsrika fotoböckerna internationellt det senaste decenniet, och dels för andra, som till exempel National Geographic.

Foto: Brutus Östling och Fredrik Granath.

Efter en riktigt dramatisk finalsegling vann svenska Artemis Racing i helgens Louis Vuitton America’s Cup World Series. Teamet kom till seglingarna på Bermuda med mycket att bevisa, men efter den dramatiska upplösningen är det nog ingen som tvivlar på Artemis potential.

Iain Percy, som är både Team Manager och taktiker ombord på Artemis, var väldigt lättad efter vinsten:

– Jag är mycket stolt över mitt team. Vi hade ett hårt tryck på oss, men jag vet att det finns så mycket talang bland våra seglare så att det räcker för att vinna. Saker och ting har dock inte gått vår väg hela tiden när vi gått på grund och kapsejsat och till slut var vi väldigt ifrågasatta. Att under de förhållandena leverera en finalseger är väldigt imponerande.

Artemis Racing fick en riktigt bra start i första racet och ledde en lång stund före Oracle Team USA vid första mållinjen. Vid starten av race två var dock olyckan framme när teamet var inblandat i en rejäl och mycket farlig kollision med en RIB-båt, som dök upp framför Artemis Racing som kunde ha slagits ut av den incidenten. Besättningen blev rejält omskakad vid olyckan, som skedde i cirka 25 knops båthastighet. Det kunde ha slutat med omfattande skador på både besättningen och båten, men Artemis Racing lyckades snabbt reparera skadorna och fortsätta tävlingen.

Artemis Racing tog bort det skadade peket och den då oanvändbara Code Zero på rekordtid. Efter en snabbkoll av allting ombord och med bara ett par minuters marginal var teamet redo för fortsatt segling.

– Det fanns ingen tid kvar för peptalk eller andra förberedelser Vi rensade båtens däcksytor på skräp och kolfiberremsor innan vi kunde andas ut inför starten, säger Iain Percy.

I det tredje och slutliga racet var det svenska teamet tvunget att segla riktigt bra. De gjorde en fantastisk foiljib och kunde därmed ta en fjärdeplats. Det innebar att de fick tillräckligt med poäng för att vinna hela regattan.

Vinsten på Bermuda innebär att Artemis Racing avancerade till fjärde plats totalt i serien. Det var också en värdefull markering inför 35th America’s Cup, som seglas 2017.

Louis Vuitton America’s Cup World Series Bermuda Results:
1. Artemis Racing: 2 – 1 – 4 – 52 points
2. Emirates Team New Zealand: 5 – 2 – 1– 50 points
3. ORACLE TEAM USA: 1 – 3 – 5 – 48 points
4. Land Rover BAR: 3 – 6 – 2 – 44 points
5. SoftBank Team Japan: 4 – 4 – 3 – 44 points
6. Groupama Team France: 6 – 5 – 6 – 32 points

Foto: Sander van der Borch / Artemis Racing.

För sjunde året i rad delas priset för årets Längs Göta kanalföretag ut. Utmärkelsen går i år till Café Baltzar i Sjötorp. De har gjort en fantastisk resa och är idag ett stabilt företag med en bred verksamhet kring kanalen.

Idag samlades 50 företagare från företagsnätverket Officiell Partner Göta kanal i Borensberg. Under mötet delades utmärkelsen Årets Längs Göta kanalföretag ut,
vilket syftar till att uppmärksamma och belöna ett framgångsrikt företag längs Göta kanal.

Årets Längs Göta kanalföretaget har funnits sen 2010 då Monica drev en liten klädbutik, och under åren så har en stabil verksamhet med många områden vuxit fram. Idag driver man café med både fika och lunch, en butik med kläder och heminredning, ställplats, gästhamn, båtuppläggning och det lilla kanalmuseet i övervåningen på huset.

– Vilken jätteöverraskning! Det är en ynnest att få en sån här utmärkelse, speciellt med alla de andra starka företag som är med i nätverket, säger Monica och Peter Lindgren, ägare av Café Baltzar.

– Göta kanal har som besöksmål utvecklats starkt, det är många företag som bidrar till utvecklingen och därför känns det extra kul att varje år få utse Årets Längs Göta kanalföretag och få uppmärksamma en företagare lite extra, säger Anna Meyer, Marknads- och Informationschef på Göta kanalbolag.

Motiveringen för utmärkelsen lyder:
”På kort tid har Monica och Peter Lindgren byggt upp en stabil och lönsam verksamhet som är öppen större delen av året. Med stort engagemang och kraft driver de café, butik, ställplats, gästhamn, båtuppläggning samt kanalmuseum. De samverkar med flera andra företag och föreningar längs kanalen och deltar aktivt i nätverket. Vi är stolta över att ha dem som ambassadörer för besöksmålet Göta kanal.”

Nätverket Officiell Partner Göta kanal består av 45 företag som verkar i besöksmålet Göta kanal. Medlemmarna i nätverket samt kommunerna längs Göta kanal har kunnat nominera företag till utmärkelsen och vinnaren har röstats fram av en jury som bestått av representanter från turismnäringen i Västergötland och Östergötland, förra årets vinnare och en representant från AB Göta kanalbolag.

Tidigare vinnare
2014 Söderköpings Camping och Vandrarhem
2013 Hajstorps Slusscafe & Vandrarhem
2012 Kapten Bille’s, Norsholm
2011 Norrqvarn Hotell & Konferens
2010 Göta Travel Center, Borensberg
2009 Sjötorps Upplevelsecenter

Info: www.gotakanal.se

Seglingssäsongen går på högvarv för OS-seglarna. Inte mindre än 8 klasser har VM under oktober och november. Först ut är 470-seglarna I Haifa, Israel, och Sverige gör succé så här långt.

Anton Dahlberg och Fredrik Bergström gick idag upp i ledningen efter att ha följt upp gårdagens spik med ytterligare en idag. Också Carl Fredrik Fock och Marcus Dackhammar, nu 9:a, har bra chans att komma till den avslutande medaljfinalen på lördag.

Kan vi äntligen vara på väg mot ett nytt VM-guld i en OS-klass?
Sverige har inte tagit VM medalj i 470 på herrsidan sedan 2004 då Johan Molund tog en silvermedalj tillsammans med Martin Andersson. Johan har just gjort comeback och seglar nu tillsammans med Sebastian Östling, efter en fin säsong är det nya i SWE Sailing Team, landslaget i segling.

Enda VM-guldet någonsin i klassen tog för övrigt Therese Torgersson/Vendela Santén vid detta VM 2004, Våren 2004 tog vi också vårt senaste VM-guld på herrsidan då Fredrik Lööf/Anders Ekström vann i Starbåt.

Svenska resultat efter segling 9 med två dagar kvar att segla:
1. Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
9. Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
23. Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS

-Killarna har seglat ruggigt bra i de svåra förhållandena. Men det är helt jämnt topp fem så morgondagen blir viktig för fortsättningen, säger Sv Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare.

Miljoner människor är på flykt undan krig och förtryck. Kenneth Neijnes från Kustbevakningen berättar om sina upplevelser av situationen och arbetet ombord på fartyget KBV 001 Poseidon i Medelhavet 21 oktober.

Kenneth Neijnes medverkade vid den svenska Kustbevakningens insats för att hjälpa flyende människor över Medelhavet.

Vi får höra om hans upplevelser på plats och om det svenska deltagandet i Triton-operationen. Kenneth Neijnjes, regionchef på Kustbevakningen, var ansvarig för det operativa genomförandet av Sveriges uppdrag i operationen.

Ombord på Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon fanns utrustning för att kunna ta hand om många människor och tryggt och säkert föra dem till fast mark. Uppdraget gick ut på att vara ett stöd åt Italien, ett land vars gränsövervakning allt oftare övergår i sjöräddning.

Datum: 21 okt 2015
Tid: 18:00–19:30
Plats: Sjöhistoriska museet, hörsalen.
Fri entré

Info: www.sjohistoriska.se

Foto: Kustbevakningen.

Torsdagen den 15 oktober utsågs förslaget ”Att angöra en brygga” av Sydväst arkitektur och landskap till vinnare i Norrtälje Hamns arkitekttävling. I samarbete med projektet får de nu möjligheten att vara med och utforma det offentliga rummet i framtidens Norrtälje Hamn.

Det vinnande förslaget använder element från hela skärgårdslandskapet för att förstärka Norrtäljes identitet som porten till Roslagen. Sammanfattningen av juryns motivering lyder:
”Förslagets helhetsgrepp är redigt, konsekvent och tydligt – hamnen anknyter till skärgården genom stiliserad natur. Idén håller samman hela hamnområdet och samspelar väl med stadens kvalitéer. Med sin starka idé och kvaliteter i övrigt är förslaget det sammantaget bästa för det fortsatta arbetet med Norrtälje Hamn.”

– Norrtälje Hamn ska utvecklas till en levande stadsdel att trivas i och som lockar besökare att komma tillbaka. Arkitekttävlingen har gett mycket inspiration för hur vi kan utforma det offentliga rummet för att möjliggöra det. Det vinnande förslaget visar på ett bra sätt hur vi kan stärka Norrtälje som skärgårdsstad, där ett mer levande båtliv kommer närmare staden och där staden vänder sig mot vattnet, säger kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S).

Känslan av att vara vid och intill vattnet återges genom hamnens alla delar – inte minst genom en tydlig profil med bland annat formade klippor längs hela området. Förslaget har också varit tydligt inriktat på att ge exempel på hur temat barn, båtar och bad kan implementeras i hamnen. Här tar förslaget upp beskrivningar kring multipla badmöjligheter samt betonar en lekfull miljö för barnaktiviteter, arrangemang och festligheter.

– Sydväst visar spännande och goda kreativa kunskaper i sitt förslag och vi ser fram emot att ta projektet vidare i utvecklingen tillsammans med dem i den fortsatta utbyggnaden av Norrtälje Hamn”, säger Roger Gustafsson, projektledare för Norrtälje Hamn.

I går presenterade Unibet finalisterna till titeln Årets fan. Nu är även finalisterna i kategorin Årets föreningshjälte utsedda. Totalt tävlar tio finalister om äran samt pengar till sig själv och sin förening. Vinnaren presenteras första veckan i november och väljs av en namnkunnig jury där Glenn Hysén är juryordförande.

– Det finns ofantligt många män och kvinnor runt om i Sverige som hjälper till i det tysta och det känns riktigt gött att kunna få visa upp några av dessa för hela svenska folket. Utan alla dessa eldsjälar dör föreningslivet ut och de förtjänar verkligen att hyllas, säger Glenn Hysén, fotbollslegendar och juryordförande för Årets fan.

Tävlingen Årets föreningshjälte syftar till att lyfta fram och hylla alla dem som jobbar i det tysta och tillsammans får Sveriges föreningsliv att gå runt. Nomineringsprocessen har skett i sociala medier via en kampanjsajt på Unibets Facebooksida där vem som helst har kunnat anmäla sig själv eller någon som man anser är värdig att bli Årets föreningshjälte. Vinnaren tilldelas 10 000 kronor till sig själv och 20 000 kronor till föreningen.

I år är andra året då tävlingen genomförs och gensvaret har varit enormt med hundratals inkomna nomineringar.

– Det känns riktigt kul att så många runtom i landet har engagerat sig och att vi fått möjlighet att lyfta fram riktiga eldsjälar som genom sina insatser gör skillnad och får föreningssverige att gå runt. Ett stort tack till alla inblandade, säger Jonas Nilsson, pressansvarig på Unibet.

Och finalisterna är:

Ulf Elm från Växjö. Förening: Växjö Titans.
Ulf Elm har dedikerat 15 år av sitt liv till att bygga upp det som i dag är en av södra Sveriges största kampsportsklubbar – Växjö Titans. Han lägger all sin fritid helt ideellt på att instruera och coacha. Han är prestigelös och jobbar för jämställdhet i sporterna och är på alla sätt ett föredöme för killarna och tjejerna i klubben.

Miranda Kvist från Stockholm. Förening: Team Nordic Trail.
Löparentreprenören Miranda bokade sitt första maraton när hon hela tiden kom sist på alla fystester med innebandyn. Sedan dess har hon samlat kilometer efter kilometer och har bland annat sprungit alla tunnelbanelinjer! Det visade sig senare att terränglöpning var hennes stora passion och idag lägger hon enormt mycket tid, energi och hårt arbete på föreningen Team Nordic Trail. Hon motiverar både unga och gamla att komma ut i skogen och prova Trail, oavsett tidigare erfarenhet. Tack vare Miranda får fler och fler upp ögonen för hur fantastiskt det är träna i naturen.

Kjell Lundkvist från Västerås. Förening: Skiljebo SK.
Kjell började sin karriär i Skiljebo SK 1952 som spelare och har därefter varit föreningen trogen i 63 år. Idag är “Lunkan” materialförvaltare i A-laget. Lunkan gör ett fantastiskt jobb och lägger ner hela sin själ i föreningen. Nyligen fyllde han 80 år men har inga planer på att sluta och tur är nog det, då föreningen hyllar hans arbete.

Urban Karlsson från Umeå. Förening: IBK-Dalen.
Urban Karlsson är klubbdirektör, tränare, make, pappa och framförallt en förebild för väldigt många inom innebandy i Umeå och Sverige. Urban ÄR innebandy i Umeå och han har byggt upp klubben IBK Dalen som på några år har över 40 lag i föreningen. Två lag i SLL och över 1000 medlemmar. Han har ägnat all sin vuxna och vakna tid åt innebandy och fört innebandyn framåt i Sverige likaväl som i Europa.

Stina Byström från Borlänge. Förening: Borlänge basket.
Stina använder den idrott hon älskar för att försöka sprida glädje till andra människor. Hon vill göra skillnad och ge ungdomar och barn en chans att utvecklas och vara delaktiga. Borlänge basket är ingen elitklubb, men den har många härliga unga medlemmar som vågar anta utmaningar och som ställer upp. Hon är inte rädd för att de ska misslyckas, utan för att de inte ska våga försöka. Stina lägger ned enormt mycket ideell tid i veckan, men det finns så mycket som gör henne glad och stolt att det är värt det. Hon har varit engagerad som ledare och diverse annat inom basketen i 17 år nu och det är fortfarande det roligaste hon vet.

Nils-Erik Svensson från Eket. Förening: Goif Eket.
Nils-Erik har varit involverad i fotbollen i hela sitt liv och brinner för föreningen Ekets GoiF. Först spelade han många år innan han gick över till att vara tränare för ungdomslagen. Han har tränat minst ett lag sedan 1968. Hans hjärta slår för Eket och har knappt missat en match. Han är engagerad och hjälper till med allt som rör föreningen. Nils-Erik skapar ett positivt tänk för att få alla ledare och spelare att må bra i alla åldrar!

Marcus Esplund från Örebro. Förening: Örebro SK ungdom.
Marcus är sedan fyra år tillbaka tränare i Örebro SK ungdom och i ur och skur ställer Marcus upp för lagets bästa. Han lägger en stor del av sin fritid på att utveckla pojkarna i P-07 till att bli sitt bästa jag. Han ordnar med cuper, föräldragrupper och avslutningar efter säsongen som stärker gruppen och det är tydligt att han trivs i sin roll. För Marcus är det viktigaste kamratskapet och sammanhållningen i gruppen, på matcherna gäller därför fasta speltider, så alla får chansen att vara med bidra. Martin gör en stor insats som är mycket uppskattad både hos barnen och dess föräldrar.

Arve Thörnqvist från Härnösand. Förening: IF Älgarna.
Arve klev in som ordförande för ett par år sedan när klubben hade åkt ur division 2 och ekonomin var körd i botten. Med en dåres envishet, engagemang och oändligt med timmar har han vänt trenden till ny positiv inriktning. En viktig del har i det hela har varit att endast använda lokalproducerade spelare. Han har fått anläggningen att blomstra upp igen och fått ungdomsledare att vilja prestera och utveckla sina elever med riktigt goda resultat. Fast det ser bra ut nu fortsätter Arve att driva på och slita med ekonomin, sponsorerna och kommun med samma driv. Målet är att klubben ska fylla 100 år med stolthet 2019.

Peter Rothelius från Ljusne. Förening: Söderhamn/Ljusne.
Peter har sedan 1965 utan avbrott varit materialförvaltare i Söderhamn/Ljusne HC (tidigare Ljusne AIK). Vilket innebär att han kommit in minst en timma innan alla andra och gått en timma efter. Oavsett om det har varit match eller träning. Han har ställt upp för föreningen och gjort detta helt ideellt i 50 år, vilket är helt makalöst.

Rolf Solem från Tyresö. Förening: Tyresö FF.
Rolf Solem har varit en trogen materialare för Tyresö FF A-Lag herrar i snart 33 år! Han gör allt för att underlätta livet för spelarna. Han fixar och ordnar från tidig morgon till sen kväll och är utan tvekan en eldsjäl utöver det vanliga!

Vinnaren utses av en jury bestående av fjolårets vinnare av Årets fan – Anders ”Bussis” Carlsten, Unibets ambassadörer Anna Haag, Emil Jönsson, Lisa Nordén, Tomas Brolin, Alexander Gustafsson, Victor Hedman samt Jonas Nilsson, pressansvarig och projektledare för Årets fan på Unibet. Juryns ordförande är Glenn Hysén.

Årets föreningshjälte:
Utmärkelsen Årets föreningshjälte tilldelas den/de som under sportåret, eller under en längre tid, gjort någonting extra för sin klubb/förening och dess medlemmar. Årets föreningshjälte möjliggör och levandegör idrott över hela landet och får Sveriges föreningsliv att gå runt.