nyhetstest

Fusion har på några år blivit den ledande leverantören av bra ljudsystem till båtar. Väldigt många båttillverkare installerar Fusion som standard. Användningsområdet är brett med många olika tillval och nu kan ljudet även styras med en app även via Android.

Fusion Link Remote Control finns för både smartphones och tablets. Via Bluetooth kan hela Fusions musikanläggningar nu styras även från Android mobiler.

Med appen styrs systemets olika inställningar, ljudzoner med mera på ett enkelt sätt. Användarna kan navigera mellan musikalbum, artister och spellistor på ett enkelt sätt.

FUSION-Link Remote control Bluetooth app för Android är kompatibel med följande FUSION-Link stereos via Bluetooth: MS-UD650, MS-AV650, MS-UD750 och MS-AV750. App kan också kontrollera Wi-Fi kontroller för MS-AV750, MS-UD750, MS-IP700i och MS-AV700i.

Info: www.fusionentertainment.com

Info: www.comstedt.se

Om ett par dagar är det dags för den femte omgången av 2015 UIM XCAT World Series. Teamen förbereder sig som bäst för en rafflande och tjat avslutning på årets säsong, där svenska Swecat Racing med Erik Stark och Mikael Bengtsson finns på en fin fjärde plats totalt och siktar på toppen.

Efter vinst i Gold Coast GP i Australien har regerande mästarna XDubai fortfarande möjligheten att ta hem hela serien. De har dessutom fördelen av att köra på hemmavatten.

XCAT World Series anses som en av de häftigaste motorsporterna som körs på sjön med spektakulära hastigheter och team som verkligen kämpar in på mållinjen. Båtarna har dubbla motorer och farterna når ibland upp till 200 km/h (108 knop).

På tredje plats i sammandraget över allt med 103 poäng ligger det italienska teamet Six med Tomaso Polli och Matteo Nicolini. En av seriens nykomlingar, svenska Swecat Racing med Erik Stark och Mikael Bengtsson ombord har lyckats ta en hedrande fjärde plats över allt med 69 poäng och de ser fram emot att få köra i Dubai.

– De sista två racen kommer att bli otroligt intressanta, säger Team Manager Niklas Sjöö.

– Först och främst ska vi försöka försvara vår fjärdeplats, trots att vi har en stor press på oss från andra team, främst Dubai, Yachts, Marine Investimenti Sud, T-Bone Station och Team Saracen Australia.

– Vad som helst kan hända under racet, men framför allt hoppas vi att allt ska fungera bra och att vi kan komma i mål i både Dubai och Abu Dhabi på ett säkert sätt.

Matematiskt sett är en pallplats möjlig att nå för svenskarna, men det gäller att vara realistisk.

– Det är 14 extremt professionella och starka team som tävlar i XCAT World Series. Vi ska göra vårt bästa och vi hoppas att det bästa teamet vinner, säger Sjöö.

– Som ett helt nytt team har vi lärt oss väldigt mycket under 2015 och det kommer vi att ta med oss in i 2016 då våra ambitioner är att placera oss ännu bättre.

Den fjärde omgången av XCAT World Series körs i Dubai International Marine Club (DIMC) – Mina Seyahi 19–21 november med finaltävlingar i Abu Dhabi 25–27 november.

Info: www.xcatracing.com

Sverige behöver bli bättre på att samla in data från yrkesfisket om totala fångster och tillståndet för olika fiskarter. Därför har regeringen gett i uppdrag till Havs- och vattenmyndigheten, HaV, att se hur dagens system kan förbättras.

– Vi föreslår nya rutiner som förtydligar vilket ansvar olika myndigheter och yrkesfisket har för att samla in den här informationen, säger Fredrik Ljunghager på enheten för miljöövervakning på HaV.

Årligen samlar Sverige och EU in data in för att bedöma hur mycket fisk som finns i olika havsområden och hur de kan fiskas på ett hållbart sätt. Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för den nationella datainsamlingen och arbetet styrs av en rad EU-förordningar. Bland annat mäts längd, ålder, vikt och i vissa fall även lekmognad för olika fiskarter samt att det görs uppskattningar av hur mycket fisk och skaldjur som kastas överbord. Informationen används sedan som underlag att uppskatta fiskebestånden, vilket i sin tur ligger till grund för EU:s fiskekvoter.

Ett av sätten att få in data är att forskare följer med ombord på fiskefartyg och tar prover under själva fisket. Provtagningen ombord görs av Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU Aqua, som också ansvarar för vilka fartyg som ska delta. SLU Aqua rapporterar sedan in resultaten till Europeiska Kommissionen och Internationella havsforskningsrådet, ICES.

– Ett antal fiskefartyg väljs varje år ut för provtagningar ombord. Målet är att kunna göra cirka 100 sådana resor per år, säger Fredrik Ljunghager.

Problemet är att det ofta är svårt att genomföra planerade provtagningar. Under åren 2013 och 2014 var det knappt en tredjedel av de tillfrågade befälhavarna som lät observatörer följa med på fiskeresor. Under de tre första kvartalen 2015 deltog endast två befälhavare på trålare i Östersjön.

– Bristen på data gör att det blir svårare att få korrekta uppskattningar av bestånden och att sätta rätt nivåer för kvoter. Det fördyrar den nationella datainsamlingen och Sverige kan inte leva upp till de krav som ställs av EU, säger Fredrik Ljunghager.

Förslaget till ett nytt system för att bättre kunna genomföra provtagningar ombord på fiskefartyg har tagits fram av HaV i samarbete med SLU Aqua. HaV har också haft möten med representanter för yrkesfisket.

– Det finns flera sätt att förbättra dagens system. Vi föreslår tydligare information om hur provtagningen ska gå till. Vi föreslår också en tydligare koppling mellan ombordprovtagning och särskilda tillstånd för yrkesfisket, säger Fredrik Ljunghager.

Enligt förslaget från HaV ska befälhavare som tar med observatörer ut på fiskeresor också få information om resultaten från provtagningen samt viss ekonomisk ersättning. HaV föreslår också att befälhavarna för de utvalda fartygen får ett större ansvar för att provtagningarna genomförs enligt plan.

Här hittar du HaV:s rapport: Åtgärder för att säkerställa datainsamlingen frånfisket (N2015/950/FJR)

Foto och källa: HaV.

Efter många års förhandling med olika europeiska sjöfartsverk utökar nu Seapilot sitt geografiska område ytterligare.

Seapilot arbetar ständigt på att få tillgång till fler sjökortsområden för att få så stor geografisk täckning som möjligt. I vissa fall har det dock varit problematiskt att få tag i S-57 sjökort som Seapilot använder sig av, då vissa myndigheter inte vill ge ut sjökort i det formatet till andra än yrkessjöfarten. Idag är S-57 data det som all sjökortstillverkning bygger på, vilket är det bästa tillgängliga officiella datat.

Efter tidigare framgångar med de Polska myndigheterna tidigare i år har fler länder börjat ge med sig och släpper nu sitt sjökortsdata till Seapilot. Det innebär att Seapilots geografiska område utökas till att täcka hela 21 länder.

De länder som snart kommer finnas tillgängliga är Litauen, Portugal, Italien, Kroatien och Grekland.

Seapilot finns nu tillgängligt i följande länder:

1. USA delat i ostkusten, västkusten och Great Lakes
2. Kanada
3. Norge
4. Sverige
5. Finland
6. Estland
7. Lettland
8. Litauen (kommer snart)
9. Polen
10. Tyskland
11. Danmark
12. Nederländerna
13. Belgien
14. Storbritanien
15. Irland + Nord Ireland
16. Island
17. Frankrike
18. Portugal (kommer snart)
19. Italien (kommer snart)
20. Kroatien (kommer snart)
21. Grekland (kommer snart)

Info: www.trueheading.se

Idag offentliggör Mercury Racing detaljerna kring de nya Veradomotorerna, med det passande smeknamnet “The Big Boss”, som utvecklats specifikt för, och i samarbete med, XCAT World Series. Detta är extra spännande för det svenska teamet i XCAT, Swecat Racing.

– Swecat Racing beställde nämligen, som första team i serien, de nya motorerna redan tidigare i höstas, säger Niklas Sjöö, VD och teamchef för Swecat Racing.

Motorerna kommer att monteras på Swecat Racings Mannerfelt Design-ritade XCAT katamaran efter ordinarie säsongs slut, och efter att akterspegeln förstärkts för att klara den ökade vikten av de nya fyrtaktsmotorerna.

– Vi är enormt spända på att se hur båten kommer att bete sig med de nya motorerna, säger Niklas Sjöö.

– Våra beräkningar indikerar att båten kommer att gå betydligt bättre än nu, och klara den ökade vikten och effekten på ett bra sätt, men samtidigt ger vi oss in på oprövad mark. Vi planerar att montera och testa under januari månad, och kommer att rapportera löpande till våra följare i sociala medier, avslutar Niklas.

– Givetvis kommer båtens balans att förändras, och det kommer att ställa högre krav både på vårt duktiga tekniska team, men inte minst på oss två i cockpit, säger Mikael Bengtsson, ordinarie trottelman (sköter gasreglagen) och styrelseledamot i Swecat Racing.

– Vi gillar utmaningar, och tror att de nya motorerna kommer att vara en fördel för oss i konkurrensen med de stora, etablerade och betydligt mer resursstarka teamen i serien.

Mer info om den nya motorn

MR ROS
The New Boss of XCAT

FOND DU LAC, Wis., Nov. 12, 2015 – Upon the heels of the highly successful Verado 400R outboard is its sinister competition relative, the Mercury Racing ROS (Race Offshore). This potent 4-stroke racer makes its debut next weekend at the Dubai Grand Prix, round five of the 2015 XCAT World Series in Dubai, UAE. XCAT has partnered with Mercury Racing in the development of the engine that will replace the existing fleet of Mercury Racing 2-stroke 2.5L EFI race outboards.

Ronan Morgan, CEO of World Professional Powerboating Association (WPPA) said, “All those involved in the XCAT World Series are looking forward to the introduction of the new Mercury four stroke engines. “Not only are these environmentally friendly, they are reliable and provide a huge increase to the horsepower and torque which are essential for an action packed weekend of racing.”

“As promoters of XCAT Racing, the WPPA have had a long-standing relationship with Mercury Racing. We’ve worked closely together in the testing and development of the engine to provide the ultimate in performance and fan experience,” Morgan added.
Mercury Racing General Manager Erik Christiansen said, “We are very excited to launch our new Race Offshore competition outboard. The venerable 2.5 EFI 2-stroke Mercury’s have been a mainstay for many years and is still a solid product. The ROS builds on that foundation while using the four stroke technology today’s market demands.”
“We worked with the WPPA to develop a strong, reliable engine that meets the new U.A.E. exhaust emissions requirements. The ROS will be homologated into the Union Internationale Motonautique technical specifications for XCAT. Next season will be a transitional year with the entire XCAT field switching to the ROS four-strokes for 2017. I’m looking forward to seeing our new engine compete next weekend in Dubai,” Christiansen added.
(more)

Mercury Racing ROS – Page 2 of 3

The ROS features the 400R powerhead mounted on an all-new race midsection, featuring the competition proven Mercury Racing heavy-duty swivel clamp bracket assembly. A Sport Master gearcase transfers the ROS’s massive power to the water. And to ensure every revolution counts, Mercury Racing has developed an all-new line of CNC cleaver propellers specifically for the ROS.

Short in Stature – Big in Performance
By appearance alone, it is obvious this isn’t a standard Verado. In fact, the similarities end at the powerhead. The AMS midsection is replaced with a custom billet aluminum housing. Mercury Racing developed the new midsection to lower the overall engine center of gravity. The 10-inch mid, coupled with the heavy-duty swivel clamp bracket assembly, brings the overall engine mounting height to 15-inches – matching the current 2.5 EFI configurations. The low CG, combined with solid upper and lower engine mounts, is critical for overall handling at competition speeds, particularly when powering the high-performance catamarans into and out of corners.

The ROS also utilizes a remote dry sump system, which holds 8L of Mercury Racing Four Stroke Oil, the same semi-synthetic 25W-50 oil used to lubricate and ensure long life in the high output QC4v sterndrive product line. A lightweight, carbon fiber lower cowl conceals the transition of powerhead to midsection. Dual rigging tubes facilitate rigging of external systems. To assist in the repower of the fleet, the ROS uses the same high-pressure fuel pump, also mounted in the boat, as the existing 2-strokes.

Zero Effort Controls with Digital Trim
The ROS brings XCAT into the digital age with Mercury Digital Throttle & Shift (DTS).
DTS replaces traditional throttle and shift cables with digital precision, resulting in smoother shifting and instant throttle response. Mercury Racing’s ergonomic, high-style Zero Effort Digital controls precisely signal driver intent to the DTS equipped Mercury Racing ROS outboards. An integral power trim switch in the throttle handle provides fingertip trim control. The DTS system also features one-touch Smart Start and automatic throttle synchronization.

XCAT Graphics
The Mercury Racing ROS features the XCAT World Series logo and color matched orange accent graphics. The custom graphics package is featured as a tribute to the series’ exclusivity in Mercury Racing power and their support in product development.

Custom Props
With the ROS comes a new line of five and six blade CNC Cleaver propellers. The Lab Finished props, featuring a high performance over the hub exhaust design, were developed specifically for surface piercing applications such as those endured in the rigors of offshore powerboat racing. The props are rated for 400 h.p. and are available with blade rake angles of 13, 15, 18 or 21 degrees. A variety of pitch sizes are available to dial-in each hull for maximum efficiency and performance.

Denna 44 m långa yacht är världens första enligt ett helt nytt koncept – ”Sport Utility Yacht”. Den är designad av Fulvio De Simoni och byggd helt i aluminium i samarbete med MC Yacht & CO International för franska Shipyard Ocea Yacht. Med en räckvidd på över 4 000 Nm har hon fantastiska utrymmen ombord för allt från tenders till segelbåtar och jet skis.

Det här är en riktig oceanyacht, som klarar av alla tänkbara förhållanden till sjöss. Både skrov och överbyggnad är gjorda i aluminium.
Räckvidden för yachten är hela 4 000 Nm med en bränsletank på 50 000 liter samt 9 000 liter färskvatten ombord.

Tendergaraget klarar en 7,5 m båt. men här finns även utrymmen för ytterligare en tender, en katamaran, segel- eller sportfiskebåt på det 130 m2 stora halvdäcket.

Yachten har plats för upp till tio gäster i fem sviter samt åtta besättningspersoner i fem kabiner.

Priset beskrivs som konkurrenskraftigt på under 20 MEURO.

Det är efter många års samarbete med Ocea Yacht och erfarenhet av att bygga militär- och fritidsfartyg i aluminium som franska Aldo Manna har beställt den här yachten. Designern, Fulvio De’ Simoni, är en av de bästa i yachtbranschen med ett gott rykte från många andra projekt.

Denna nya yacht i Nemo Class är helt klar för att börja byggas. Det vill inte säga lite i de här sammanhangen, där planering och konstruktion är oerhört omfattande. Hela idén bakom Nemo är att skapa en flytande plattform för alla former av avkoppling.

Yachten har bland annat över 300 m2 öppen duryta, en 25 m2 stor beach club, en swimmingpool, en jacuzzi, flytande vattenleksaker av alla slag med mera. Bland utrymmena finns lounger, lob by, ett gym och allt annat man kan tänka sig behöva för en kryssning jorden runt. Här finns också fem kompletta dubbelhytter med egna badrum inklusive ägarens hytt på 75 m2.

Aluminiumkonstruktionen för skrov och överbyggnad tillåter ett gross tonnage upp till 500 ton.

Nemo är designad för att vara bestyckad med relativt små motorer med en total effekt på 2 800 hk. Detta medger en maxfart på 16 knop och en marschfart på cirka 12 knop.

Nemo är en komplett custom superyacht. Det innebär att alla detaljer ombord kan anpassas för respektive köpare.

NEMO 44M – MAIN CHARACTERISTISTCS
Length 44,0 m
Beam 9,15 m
Draft 1,95 m
Full load displacement 360 t

Fuel capacity 50000 l
Water capacity 9000 l

Engines 2 X CAT C32 ACERT
Power 2 X 1400 HP

Maximum speed 16 knots
Cruising speed 12 knots
Range @ cruise speed 3500 NM
Range @ at 10kn 4000 NM

Guests 10 (5 cabins and 5 bathrooms)
Crew 8 (5 cabins)

Project Manager MC Yacht & Co International
Designer Fulvio De Simoni
Builder Ocea Yacht

VDO, som är en av de största aktörerna i världen, har tillverkat högkvalitativa givare och instrument till såväl fordonsindustrin som marinindustrin i över 50 år.

I den nya produktserien AcquaLink finns bland annat multidisplayer, navigationsinstrument, motorinstrument, nivåinstrument och kontrollenheter.

De modernt designade instrumenten är enkla att använda, har högsta möjliga tillförlitlighet och är tillverkade av högkvalitativt material som mineralglas, stål och aluminium. Det ger mycket bra läsbarhet samt låg energiförbrukning. Alla AcquaLink instrument är blyfria och tillverkade enligt ISO 14001:2009.

AcquaLink kan hantera både analoga som digitala signaler för att integrera olika delar i båten i samma system (NMEA 0183/NMEA 2000/CANBUS/Ethernet/video m fl). Tillsammans med VDOs givare, sensorer, medialösningar och kameror erbjuds en komplett systemlösning för alla typer av båtar och storlekar.

– Vi är glada över att ha ett väletablerat företag som Marinplus ombord med sin expertis av moderna lösningar till den marina industrin. Det är precis vad Continental vill ha för att på bästa sätt kunna sälja och ge support på våra nyaste produkter”, säger Clyde Goedhart, försäljningschef på VDO Marine, säger Clyde Goedhart, försäljningschef på VDO Marine.

– Att få representera VDO är en viktig pusselbit i vår strävan av vara en komplett och marknadsledande leverantör av moderna system, och en naturlig partner för båttillverkare att vända sig till vid utveckling av sitt sortiment, säger Håkan Blumenthal, VD på Marinplus.

Produkterna presenteras på branschmässan METS 17–19 november.

VDO ingår i Continental Automotive som är ett av världens största företag inom automationsindustrin. Koncernen omsätter över 34 miljarder euro i år och har mer än 208 000 anställda i 53 länder.

Marinplus AB är specialist på lösningar som gör båtar modernare, smartare och säkrare. Vi representerar ledande internationella leverantörer inom el- och kontrollsystem, mörkerkameror och navigationssystem som tillsammans med våra tjänster gör det möjligt att få riktigt användarvänliga och innovativa lösningar. Våra kunder är båttillverkare, installatörer, butiker, rederier och myndigheter i Norra Europa.

Info: www.marinplus.se

Nu är de svenska vinnarna i fototävlingen Wiki Loves Monuments utsedda. Bland vinnarbilderna finns de k-märkta fartygen Storskär, Siljan och Flottisten.

Wiki Loves Monuments är enligt Guinness rekordbok världens största fototävling. Tävlingen, där vem som helt får delta, går av stapeln i september för att samla in fria bilder från monument över hela världen. I Sverige tävlar deltagarna i kategorierna k-märkta fartyg, byggnader, fornlämningar och arbetslivsmuseer.

Nu har de svenska vinnarna utsetts.

I fartygskategorin vinner en bild på ångfartyget Siljan, byggt 1868, som hör hemma i Insjön i Dalarna. På andraplats i samma kategori hamnar en bild på ångfartyget Flottisten, med hemmahamn i Rättvik, även det i Dalarna.

– För Sjöhistoriska museet är det viktigt att det flytande kulturarvet är tillgängligt för alla, så det är härligt att se de här bilderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Priset för bästa bildserie går till en fotoserie av fartyget Storskär

– Trevligt att just Storskär uppmärksammas, då det är ett fartyg som är tillgängligt för alla, då det går i reguljärtrafik ute i Stockholms skärgård under sommarmånaderna. Det är alltså ett fartyg som vem som helst kan gå ombord på, säger Fredrik Blomqvist.

Priset för bästa bild, alla kategorier, går till ett nattfotografi på Gamla Upsala kyrka. Denna bild kommer att också att delta i en internationell tävling.

Info: www.wikilovesmonuments.se.

Linjett segelbåtar har alltid byggts för seglaren med möjlighet att anpassas efter varje seglares unika behov.

Pressmeddelande:
Av de segelbåtar som produceras till sommaren 2016 är samtliga anpassade efter seglarens önskemål och bland annat sjösätts den första Linjett 37:an med skrovfönster. Resultatet kommer bli liknande nya Linjett 43, där skrovfönster ger fint ljusinsläpp men även kontakt med havet och skärgården utanför vilket uppskattas av många.

– Även om skrovfönster ligger i tiden just nu så har vi redan för tio år sedan levererat en kundanpassad Linjett 40 med skrovfönster säger Markus Gustafsson.

Alla Linjetter är byggda för hand, bit för bit. Även om det redan idag finns flera varianter av standardutförande finns möjlighet till ytterligare kundanpassningar. Den dolda utrustningen anpassas även den, så som kyl, sötvattentankar, extra varmvatten, batterier mm.

– Allt är möjligt, men varje ändring som tillkommer utöver grundutförandet medför en extra produktionskostnad att ta hänsyn till säger Markus Gustafsson.

Redan när modellen växer fram på ritbordet, eller rättare sagt i badkaret när det gäller Rosättra Båtvarv, så lyssnar man på sina kunder och deras tankar kring en framtida drömbåt.

Unikt för Linjett segelbåtar är det genuina kvalitetsarbetet i kombination med en mycket nära kontakt med seglarna. Inför varje ny modell tar varvet fram en ”plugg” som provseglas, utvärderas och som ger möjlighet till en sista justering innan skrovformar och mallar skapas.

Förutsättningarna för att kunna leverera kundanpassade segelbåtar är hög kompetens hos medarbetarna i produktionen. Här går inget på löpande band, istället är det ofta nya utmaningar!

Kursbåten Nawica var onsdag 11 november ute på båtpraktik med navigationsläraren Henrik Ohlson och räddade då en man från att drunkna. De blivande Kustskeppareleverna övade mörkernavigering och körde sakta förbi Älvsborgs fästning då de hörde en man ropa hjälp ur mörkret och regnet.

De tog fram sökarljus och efter en stunds letande hittade de en man liggande i vattnet. Henrik och eleverna lyckades få ombord den blöte mannen via badplattformen. Han var nedkyld och fick torrt underställ varvid Sweden Rescue larmades via VHF-radion. De kom överens om att ambulans skulle komma till Tångudden och Nawica gick dit och lämnade mannen.

Efter att ha pustat ut fortsatte övningen men man-överbord delen hade redan avklarats av ett gäng stolta navigationselever.

– Detta är en osannolik räddning. Hur stor är chansen att en kursbåt med elever på däck ska råka passera en man som ligger i vattnet och höra när denna ropar på hjälp? I den vattentemperatur som råder nu hade han cirka 20 minuter på sig att bli räddad, säger Karl Nordström på Sjösportskolan.

Nawica är känd av de flesta i Göteborgs båtliv då hon sedan 1987 använts som utbildningsbåt av Sjösportskolan och 1000-tals fått chansen att lära sig båthantering. Hon går de flesta kvällar och helger med elever som lär sig navigera, man över bord räddning, tilläggning etc.

Denna kväll blev det extra dramatiskt med en osannolik räddning i mörkret!

Detta är andra gången som Sjösportskolan lärare Henrik Ohlson räddat någon från att drunkna. Då fick han SLS bragdmedalj.

Info: www.sjosportskolan.se

Kommentarer

Owe Karlsson 16:53:34 2015-11-13

Bra jobbat Henrik!

Bara några månader efter premiären för fyrtaktsmotorn Mercury Verado 400R kommer en ny supermotor från Fond du Lac i USA, där Mercury har sitt huvudkontor. Mercury Racing ROS (Race Offshore) är en riktigt kraftfull maskin med fyrtaktsteknik, som får sin världspremiär 19–21 november vid Dubai Grand Prix, som är den femte omgången i 2015 XCAT World Series i Dubai, Förenade Arabemiraten.

XCAT har gått samman med Mercury Racing för att utveckla denna motor som ersätter den existerande flottan av tvåtakts Mercury Racing 2.5L EFI racingutombordare.

Mer fakta i den amerikanska pressreleasen nedan:

Mercury Racing ROS: The New Boss of XCAT
FOND DU LAC, Wis., Nov. 12, 2015 – Upon the heels of the highly successful Verado 400R outboard is its sinister competition relative, the Mercury Racing ROS (Race Offshore). This potent four-stroke racer makes its debut November 19-21 at the Dubai Grand Prix, round five of the 2015 XCAT World Series in Dubai, UAE. XCAT has partnered with Mercury Racing in the development of the engine that will replace the existing fleet of Mercury Racing two-stroke 2.5L EFI race outboards.
Ronan Morgan, CEO of World Professional Powerboating Association (WPPA), said, “All those involved in the XCAT World Series are looking forward to the introduction of the new Mercury four-stroke engines. “Not only are these environmentally friendly, they are reliable and provide a huge increase to the horsepower and torque which are essential for an action-packed weekend of racing.”
“As promoters of XCAT Racing, the WPPA have had a long-standing relationship with Mercury Racing. We’ve worked closely together in the testing and development of the engine to provide the ultimate in performance and fan experience.”
Mercury Racing General Manager Erik Christiansen said, “We are very excited to launch our new Race Offshore competition outboard. The venerable Mercury 2.5L EFI two-stroke has been a mainstay for many years and is still a solid product. The ROS builds on that foundation while using the four-stroke technology today’s market demands.”
“We worked with the WPPA to develop a strong, reliable engine that meets the new U.A.E. exhaust emissions requirements. The ROS will be homologated into the Union Internationale Motonautique technical specifications for XCAT. Next season will be a transitional year with the entire XCAT field switching to the ROS four-strokes for 2017. I’m looking forward to seeing our new engine compete next weekend in Dubai.”
The ROS features the 400R powerhead mounted on an all-new race midsection, featuring the competition proven Mercury Racing heavy-duty swivel clamp bracket assembly. A Sport Master gearcase transfers the ROS’s massive power to the water. And to ensure every revolution counts, Mercury Racing has developed an all-new line of CNC cleaver propellers specifically for the ROS.
Short in Stature – Big in Performance
By appearance alone, it is obvious this isn’t a standard Verado. In fact, the similarities end at the powerhead. The AMS midsection is replaced with a billet aluminum housing. Mercury Racing developed the new midsection to lower the overall engine center of gravity. The 10-inch mid, coupled with the heavy-duty swivel clamp bracket assembly, brings the overall engine mounting height to 15-inches – matching the current 2.5 EFI configurations. The low CG, combined with solid upper and lower engine mounts, is critical for overall handling at competition speeds, particularly when powering the high-performance catamarans into and out of corners.
The ROS also utilizes a remote dry sump system, which holds 8L of Mercury Racing Four Stroke Oil, the same semi-synthetic 25W-50 oil used to lubricate and ensure long life in the high output QC4v sterndrive product line. A lightweight, carbon fiber lower cowl conceals the transition of powerhead to midsection. Dual rigging tubes facilitate rigging of external systems. To assist in the repower of the fleet, the ROS uses the same high-pressure fuel pump, also mounted in the boat, as the existing two-strokes.
Zero Effort Controls with Digital Trim
The ROS brings XCAT into the digital age with Mercury Digital Throttle & Shift (DTS).
DTS replaces traditional throttle and shift cables with digital precision, resulting in smoother shifting and instant throttle response. Mercury Racing’s ergonomic, high-style Zero Effort Digital controls precisely signal driver intent to the DTS equipped Mercury Racing ROS outboards. An integral power trim switch in the throttle handle provides fingertip trim control. The DTS system also features one-touch Smart Start and automatic throttle synchronization.
XCAT Graphics
The Mercury Racing ROS features the XCAT World Series logo and color matched orange accent graphics. The custom graphics package is featured as a tribute to the series’ exclusivity in Mercury Racing power and their support in product development.
Custom Props
With the ROS comes a new line of five-and six-blade CNC Cleaver propellers. The Lab Finished props, featuring a high-performance over-the-hub exhaust design, were developed specifically for surface piercing applications such as those endured in the rigors of offshore powerboat racing. The props are rated for 400 hp. and are available with blade rake angles of 13, 15,18 or 21 degrees. A variety of pitch sizes are available to dial-in each hull for maximum efficiency and performance.
About Mercury Racing
Based in Fond du Lac, Wis., Mercury Racing, a division of Mercury Marine, is a leading provider of high-performance marine propulsion systems for discriminating boaters worldwide, offering an exciting and fulfilling power boating experience on the water. Using leading-edge technology, Mercury Racing produces high-performance outboards, sterndrives, propellers, parts and accessories. Mercury Racing also produces crate engines for the automotive aftermarket industry. Mercury Marine is a division of Brunswick Corp. (NYSE: BC), the world’s largest manufacturer of recreational products, including pleasure boats, marine engines, fitness equipment, and billiards.

På helgens mässa i Åbo hade nya Nordstar 24 Outboard världspremiär. Modellen, som är den tredje nyheten från Nordstar i år, har tre skjutdörrar till hytten plant akterdäck och en lättskött utombordare på akterspegeln.

Efterfrågan på Nordstar modeller med utombordare har ökat de senaste åren och det är därför naturligt att när Nordstars 24-fotare skulle uppdateras gjordes de speciellt med utombordare i tanken. Båten akterdäck har blivit plant och en tredje dörr har öppnat upp hytten mot akterdäcket.

– Vi tror att Nordstar 24 med utombordare kommer helt rätt i tiden. Den blir en naturlig instegsmodell för båtägare som tidigare kört TG eller Sea Stars hyttbåtar, säger den svenska generalagenten Tore Brännfors på Nordstar Sverige.

Med en 250-hästare på akterspegeln blir toppfarten runt 37 knop och preliminärt pris är 990 000 kr till kund i Sverige. Vill man kan man få betydligt större motoralternativ, även dubbelmontage, med toppfart på runt 50 knop.

Förutom nytt akterdäck och ny dörr har Nordstar 24 Outboard en ny instrumentpanel med plats för stor plotter samt ny design på hytt och tak.

Liksom tidigare går det även att få nya Nordstars 24 med dieselmotor och drev.

Tekniska fakta
Längd: 7,8 m
Bredd: 2,4 m
Vikt: 1 900 kg utan motor
Fart: 30–50 knop
Info: www.nordstarsverige.se

Fiskars har idag ingått ett avtal om att sälja sin båtverksamhet till Yamaha Motor Europe N.V. Transaktionen, som inkluderar försäljningen av aktier i Inhan Tehtaat Oy Ab, varumärket Buster samt tillhörande fabrik och mark i Ähtäri, Finland skall slutföras i början av 2016. Avyttringen förväntas inte påverka Fiskars finansiella ställning eller resultat under det fjärde kvartalet 2015 eller vid avslutande av affären.

Pressmeddelande:
Fiskars strävar efter att fungera som ett integrerat konsumentvarubolag. Som ett led i förverkligande av bolagats strategi har bolaget kommit överens om att sälja båtverksamheten, vilket ytterligare stärker bolagets fokus på sina kärnkategorier: Functional products, Living products och Outdoor products. Sedan början av år 2015 har båtverksamheten rapporterats som en del av Fiskars Övriga segment.

Inhan Tehtaat Oy Ab är Europas största tillverkare av aluminiumbåtar vars största marknad är östersjöregionen. Omsättningen för Fiskars båtverksamhet förväntas vara ungefär 32 milj. euro år 2015 och rörelseresultatet förväntas vara ungefär 1 milj. euro. Företaget har för tillfället ungefär 160 anställda. Buster-båtarna är de mest populära aluminiumbåtarna i Finland, Sverige och Norge och varumärket erbjuder ett brett sortiment av båtar för allt från mångsidigt fritids- till krävande professionellt bruk.

– Med försäljningen av varumärket Buster förstärker vi vårt fokus på Fiskars kärnverksamheter medan vi fortsätter göra framsteg mot att bli ett globalt integrerat konsumentvarubolag. Buster har 60 års erfarenhet av tillverkning av aluminiumbåtar och har på senaste tiden gjort markanta satsningar på sin produktutveckling, formgivning och produktionsprocess. Yamaha är en av världens ledande bolag inom marinbranschen och vi tror starkt på att affären är den bästa vägen framåt för Busters kunder och anställda, säger Kari Kauniskangas, verkställande direktör på Fiskars.

– Buster har redan i flera år samarbetat med Yamaha. Nya ägarskapet möjliggör ett närmare samarbete samt att vi kan utvidga verksamheten till nya marknader, säger Juha Lehtola, direktör Fiskars båtverksamhet.

Garmin presenterar nu echoMAP CHIRP – en ny serie prisvärda kombinationsprodukter med sjökortsplotter och inbyggt ekolod med CHIRP traditionell ekolodsteknik samt CHIRP DownVü™ och SideVü™.

echoMAP CHIRP fungerar även ihop med Panoptix-givare och alla enheter har Garmin Quickdraw™ Contours, en ny mjukvarufunktion som låter dig skapa egna högupplösta kartor med en fots noggrannhet. Via NMEA® 20001, kan den nya echoMAP-serien ta emot information från sensorer, motorer, autopiloter m.m.

– Med den integrerade CHIRP ekolodstekniken, exklusiva kartfunktioner, inbygg GPS, och stöd för Panoptix och NMEA 2000, tar echoMAP CHIRP-serien ett kraftfullt steg framåt i utvecklingen av kombinationsenheter för fiskare, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda dessa produkter till konsumenterna och vi tror att de kommer ge fiskaren den bästa möjliga upplevelsen, samtidigt som de möter den prismedvetne kundens förväntningar.

Precis som tidigare echoMAP-modeller har CHIRP-serien en ljusstark, 4-, 5-, 7- eller 9-tums färgskärm med ett användarvänligt gränssnitt. Alla modeller har en inbyggd högkänslig 5khz GPS-mottagare som uppdaterar din position 5 gånger per sekund för att ge din en så noggrann och tillförlitligt position som möjligt.

För den tydligaste ekolodsscanningen av fisk och bottenstruktur på marknaden, erbjuder nya serien inbyggt CHIRP traditionellt ekolod och CHIRP DownVü och SideVü scanning. Istället för att skicka ut en ensam frekvens så skickar CHIRP ut ett spann med frekvenser och tar emot dem separat för att ge tydligare fiskbågar med bättre separation. För dig som vill kunna se föremål och struktur under din båt ger DownVü en nästan fotolik bild med suverän upplösning och målseparation i båda söt- och saltvatten. echoMAP sv modellerna ger även SideVü scanning som visar vad som finns på båda sidorna av din båt.

Utöver detta så har även 7-tum och 9-tums echoMAP CHIRP stöd för Garmin Panoptix™ all-seeing sonar. Med Panoptix ombord kan du se ekolodsbilderna med hög upplösning och snabb scroll-hastighet i realtid. Den nya echoMAP CHIRP-serien kommer att stödja alla Panoptix-givare inkl. den nya PS21.

Den nya echoMAP CHIRP serien beräknas finnas tillgänglig i januari 2016 till ett rekommenderat cirkapris på mellan 4 599: – och 16 099: – För mer information besök gärna, garmin.com/marine2016.

1Finns tillgängligt till 5-, 7-, och 9-tums modeller.

Info: www,garmin.se

Den allra största yachten hittills från engelska Sunseeker International får sin världspremiär på London Boat Show 2016. Med en totallängd på 131 fot (40 m) blir det den största båten någonsin som får världspremiär i London.

Den enorma 131 Yacht visar på Sunseekers möjligheter att bygga superyachter även för de allra lyxigaste ändamål. Det här blir den första av tre helt nya modeller som ska presenteras tidigt 2016 och den kommer med all sannolikhet att ”stjäla showen” i London. Den kommer att ställas ut tillsammans med sju andra Sunseeker, inklusive den innovativa Predator 57.

Efterfrågan för 131 Yacht är, enligt Sunseeker, redan extremt stor med de fem första båtarna redan sålda. På exklusiva bilder som har visats för spekulanter visar att det här blir en yacht i allra högsta kvalitet ända in i de minsta detaljer, byggda på Sunseekers beprövade superyacht plattform.

En finess som verkligen står ut är användandet av glas i Master Stateroom, salong och övre salong för att ge en komfortabel och lyxig inredning för både ägare och gäster.

Ombord 131 Yacht finns alla möjligheter för ägaren att skräddarsy sin yacht efter alla tänkbara personliga önskemål. Standardkonfigurationen är för tio gäster i fem separata kabiner med möjlighet att ta emot tolv gäster, beroende på layout och andra valmöjligheter. Det rymliga aktergaraget rymmer en tender upp till 6,0 m längd och två vattenskotrar.

Skrovet är klassiskt Sunseeker djupt V-format. Båten har tre huvuddäck och kan utan problem gå i marschfart upp till 1 500 Nm vid 10 knop. Den som har mer bråttom kan köra upp till 23 knop beroende på motorval.

Byggtiden för varje ny 131 Yacht är cca ett år, vilket gör att varvet har kapacitet att bygga upp till fem yachter samtidigt vid sin stora anläggning i Poole på den engelska sydkusten.

Premiären sker på London Boat Show, som hålls 8–17 januari 2016.

Info: www.sunseeker.com

Sunseeker International Limited, som från början hette Poole Power Boats, grundades av bröderna Robert och John Braithwaite 1969. Det bytte namn till Sunseeker International 1985 och har sedan dess ståttt för kvalitet och lyx.
I augusti 2013 köptes en majoritet av aktierna av kinesiska Wanda Group med huvudkontor i Peking.
Sunseeker har cirka 2 000 anställda och bygger runt 150 båtar per år i storlekar på 53–155 fot.

Sunseekers modellutbud består av 17 olika modeller:
Yacht: 155, 131, 116, 28M, 86, 75
Sport Yacht: 130, 101, 80, 68
Predator: 84, 80, 68, 57
Manhattan: 65, 55
San Remo: 53

Cobham SATCOM har lanserat två SAILOR satellitnavigationsmottagare, SAILOR 656X GNSS (Global Navigation Satellite System) och SAILOR 657X DGNSS (Differential Global Navigation Satellite System). De är bägge 100 % producerade i Cobhams egen regi.

Satellitnavigationsmottagarna samlar in satellitdata från alla tillgängliga navigationssatelliter, inklusive GPS och GLONASS och distribuerar den till en mängd olika ombordsystem såsom; ECDIS (Electronic sjökort System), INS (Integrated Navigation System), GMDSS (Global Maritime Distress & Safety System), SATCOM (satellitkommunikationssystem), MCS (Master Clock Systems) och PABX (telefonväxlar).

Bägge är blackbox-produkter utformade för att vara en del av Cobhams system de kallar ”Multi-Function Universe” där man använder en och samma kontrollpanel, en touch-screen skärm SAILOR 6004, till alla funktioner i systemet (ex. Navtex, AIS mm).

Drift av alla system som är anslutna till SAILOR 6004 kontrollpanel är mycket enkel och användarvänlig; Det finns en ikon för varje produkt som ansluts och när man tryckt på den, ges full kontroll över all set-up, funktioner och diagnostik för varje enskild del i systemet. Man har alltså en skärm till en mängd olika produkter där man tidigare behövt en skärm till varje produkt. Det spar utrymme och gör installationen mycket enkel.

Cobham SATCOM erbjuder fyra varianter av satellitnavigationsmottagare:
SAILOR 6560 GNSS-system levereras med SAILOR 6004 kontrollpanel och motsvarande SAILOR 6285 GNSS antenn eller SAILOR 6286 DGNSS antenn

SAILOR 6570 DGNSS-System levereras med SAILOR 6004 kontrollpanel och motsvarande SAILOR 6285 GNSS antenn eller SAILOR 6286 DGNSS antenn

SAILOR 6561 GNSS Basic levereras med antenn
SAILOR 6571 DGNSS Basic levereras med antenn
Alla fyra varianter använder samma patenterade SAILOR 6588 DGNSS mottagare, vilket ger mycket exakta uppgifter, förbättrade med hjälp av satellitbaserad sk. Augmentation System (SBAS) från olika områden, bland annat WAAS (Wide Area Augmentation System) för Förenta staterna, EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) i Europa förutom från Japan, Indien och Ryssland.

Pris från 8 100 kr exklusive moms.

Info: http://www.serviceport.se/sv/produkter/navigation/gnss-dgnss-1/

Efter lyckade prover under hösten har Sjöräddningssällskapet valt att utrusta sina mindre fartyg med trimsystemet Zipwake.

Systemet har på ett övertygande sätt gett både ökad stabilitet och manövreringsförmåga och vi är väldigt nöjda med de prestanda- och komfortförbättringar båtarna därmed har fått, säger Per-Egon Persson, Sjöräddningssällskapet.

Zipwake har börjat installeras på båtar i Gunnel Larsson- och Postkodslotteriklassen. Totalt har Sjöräddningssällskapet fler än 40 fartyg i dessa klasser.

– Vi är oerhört stolta över att Sjöräddningssällskapet valt Zipwake till sina fartyg, säger Mattias Hedlund, Vd Båtsystem.

Detta visar att automatiska trimsystem gör stor skillnad även under de tuffaste förhållanden man kan tänka sig till sjöss, ett mycket meriterande kvitto på systemets förmåga.

Sjöräddningssällskapet har i över 100 år haft uppdraget att rädda människor i sjönöd. Idag har man 69 bemannade räddningsstationer längs kusterna och i de stora sjöarna och därtill drygt 2000 frivilliga sjöräddare. Totalt lämnar SSRS kaj över 8000 gånger varje år och detta ställer högsta krav på besättning, fartyg och utrustning.

Båtsystem AB är en av Sveriges ledande leverantörer av marina tillbehör med mer än 40 år i branschen. Mest kända är de för sina rostfria produkter och belysning men arbetar även med premiumagenturer som JEFA, Prebit, Ilas och Zipwake.

Info: ssrs.batsystem.se

Under helgen den 14 och 15 november håller många av segelbåtsföretagen i Sverige öppet. Några företag visar båtar i sina hallar andra i sjön och kan erbjuda en sen provsegling.

Några företag håller öppet för att du i lugn och ro skall få information och prata båt. Nu är det hög tid att boka för att få segla ny båt sommaren 2016.

Här kan du se vilka företag som håller öppet:
Info: http://segelbatar.org/start/

På flera platser finns även andra aktiviteter med föredrag och leverantörer som informerar om sina produkter.

Yacht Center Orust i Henån arrangerar föredrag om långsegling, Segelvård och trim, Båtvård mm. Här kan du också fråga experterna.

Här hittar du programmet:
Info: http://yachtcenterorust.se/index.html

Svenska Candela Speed Boat AB med kontor i Stockholm kan bli först med en snabb eldriven båt med bärplan. Tack vare en konstruktion i kolfiber hålls vikten nere och energibehovet är reducerat med mer än 50 % jämfört med en traditionellt byggd båt.

I sin egen pressrelease säger Candela Speed Boat AB att det ska bli möjligt att köra båt Stockholm – Möja ToR eller Marstrand–Smögen ToR i 25 knop på el med deras konstruktion. Detta i en båt som är helt tyst och som med hjälp av bärplan inte slår i vågorna. Till en kostnad som är lägre än priset för dagens lunch.

Candela Speed Boat AB, som har fått 1,5 Mkr i bidrag från Vinnova, säger själva att de ”är på väg att revolutionerna båtbranschen”. Helt ensamma är de inte vad gäller eldrift, men kombinationen med bärplan är sällsynt.

Genom en konstruktion i kolfiber, med bärplan och de mest energitäta batterierna utvecklar bolaget en helt eldriven båt med en räckvidd som är fem gånger längre än dagens elbåtar. Det innebär att Candela får en hastighet och räckvidd i nivå med bensin och dieseldrivna båtar. Förutom en bra räckvidd fås en båt som är nästan helt tyst och som går utan stamp i upp till 1 m vågor.

– En vanlig 7–8 meters motorbåt drar ungefär 15 gånger mer bränsle per kilometer än en familjebil. Det är dåligt för miljön och det svider i plånboken, säger Gustav Hasselskog, entreprenören bakom Candela. Det har gjort att alla tidigare försök att bygga en elbåtar har landat i en långsam båt eller en båt med alltför kort räckvidd för att vara intressant på marknaden.

Bärplan – eller vingar under vattnet – är en gammal teknik som gör att hela skrovet är i luften. Teknologin har återigen börjat användas mycket tack vare möjligheterna som kolfiber innebär. Till exempel har man inom America’s Cup, världens största seglingscirkus sedan några år helt gått över till bärplan.

– Genom att gå över till bärplan reduceras energibehovet med mer än 50 %. Om man dessutom, som i Candela, halverar skrovvikten fås en energireduktion på cirka 80 %, säger Hugues de Turckheim, ansvarig för Candelas bärplan och som bland annat har L’Hydroptère – världens snabbaste segelbåt – på sin meritlista.

Just vikten har det internationella teamet jobbat hårt med. Även moderna litiumjonbatterier är tunga och för varje extra kg i skrovet behövs 3 hg mer batterier för att nå en viss räckvidd.

– Gustav gav mig 300 kg när vi drog igång. Det var extremt utmanande, säger Olivier Philippot, ansvarig för kolfiberkonstruktionen. Jag har jobbat med Airbus och Eurocopter men det här var något helt annorlunda. Vi räknar på 12 tons chocklaster i 45 knop. Dessa laster måste ut från huvudvingen och neutraliseras i skrovet. Våra simuleringsdatorer har fått jobba dag och natt säger Olivier och avslutar:

– Jag nådde 280 kg.

Candelas linjer har den svenske bil och båtdesignern Bo Zolland stått för. Enligt Gustav har Bo en unik förmåga när det gäller skönhet:

– Bosse kan på en sekund se vad som skiljer en vacker från en ful linje. Mindre språng, bak med framrutan eller längre badbrygga. Han är helt otrolig att jobba med.

Teamet håller nu på att slutmontera den första prototypen. Därefter kommer en andra prototyp byggas under 2016. Med denna är målet att pressa inköpspriser och produktionskostnader. Lansering är planerad till våren 2017.

– Så här långt har intresset varit fantastiskt. Vi har redan fått tio beställningar från kunder i hela världen, från Seattle till St Petersburg utan en krona i marknadsföringsbudget, avslutar Gustav.

Info: www.candelaspeedboat.com

Princess vilar inte på lagrarna utan fortsätter att utveckla allt lyxigare yachter. Här är inredningen ifrån den eleganta nya Princess S65, där Princess Design Studio ansvarar för designen. Denna den senaste modellen i S Class sportbridge serien har fartfyllda linjer samtidigt som det är en riktig lyxyacht.

Båten har en mycket öppen planlösning med bland annat pentryt placerat akter om salongen, skjutdörrar ut till akterdäck och en helt öppningsbar elektriskt manövrerad taklucka som släpper in massor av sol och ljus. Akteröver finns bland annat en bar.

Båten är designad för att passagerarna ska kunna få mesta möjliga glädje av den oberoende av vädret.

Innerutrymmena är avsedda för åtta personer fördelade på fyra kabiner, av vilka tre stycken har eget badrum. För den som har besättning med sig finns det möjlighet att ha särskilda boutrymmen för dem.

I aktern finns en extra bred badplattform, garage för en 3,3 m RIB med mera.

Marschfarten för S65 är över 30 knop, men hon kan komma upp i 38 knop beroende på motorval.

Princess S65 hade världspremiär på Southampton Boat Show i september i år.

PRINCIPLE DIMENSIONS
Length overall (Incl. pulpit) 66′ 20.12 m
Length overall (excl. pulpit) 65′ 1″ 1 9.83m
Beam 16’9” 5.08m Draft (at full load) approx 4’9” 1.47m
Displacement approx (lightship) 30.5 tonnes
Fuel capacity 4100 litres / 902 gal / 1083 USG
Water capacity (Incl. calorifier) 873 litres / 192 gal / 230 USG
Hot Water calorifiers 73 litres/ 16 gallon / 19 USG
Black water tank 272 litres / 60 gal / 72 USG

ENGINES – DIESEL
Twin Caterpillar C18 Acert (2 x 1150mhp) Maximum speed – 32-34 knots*
Twin MAN V8 (2 x 1000mhp) Maximum speed – 30-32 knots*
Twin MAN V8 (2 x 1200mhp) Maximum speed – 33-35 knots*
Twin MAN V12 (2 x 1400mhp) Maximum speed – 36-38 knots*

Info: www.princessyachts.com

Garmin presenterar nu ett nytt sortiment av ekolodsgivare som är designade för att ge dig som fiskare den bästa upplevelsen inom scanning och CHIRP ekolodsteknik. De nya givarna är kompatibla med Garmin Striker™, echoMAP™ CHIRP, GPSMAP® och GSD™ 25 ekolodsmodul. Givarna kommer att finnas både som CHIRP traditionell, CHIRP DownVü och CHIRP SideVü.

Pressmeddelande:

– Våra nya CHIRP-givare visar att vi kan erbjuda den bästa möjliga ekolodsscanningen oberoende av var och hur du fiskar, säger Dan Bartel, försäljninschef på Garmin International.
– Oavsett om du befinner dig på en sportfiskebåt, i en eka eller ute på isen är Garmins CHIRP-teknik nu mer tillgänglig än någonsin.

GT8HW-seriens givare erbjuder high-band 150-240kHz traditionell CHIRP med en bredare konvinkel för att ge dig en tydlig struktur över ett större område. Givarna finns för akterspegelsmontering och i silikon för isfiske som är designad för att klara kalla och hårda vinterförhållanden.

För inombordsmontering finns 8-pins GT15M-IH som är en mid-band 85-165kHz CHIRP traditionell givare som är utmärkt för båtar med glasfiberskrov och med en skrovvinkel på 0 till 25 grader. Gjord för dig som vill kunna åka i höga farter men ändå få en noggrann djupsiffra.

För dig som vill ha klara och tydliga fiskbågar med överlägsen separation och även kunna se bottenstrukturen under båten presenterar vi tre nya 8-pins givare med CHIRP traditionell och CHIRP DownVü. GT22HW-TM är en high-band 150-240kHz med 455/800kHz CHIRP DownVü givare med bred konvinkel, perfekt för dig som fiskar i sötvatten och som vill montera på akterspegeln eller trollingmotorn. GT23M är en mid-band 80-160kHz CHIRP med 260/455 kHz CHIRP DownVü för dig som fiskar i havet och som vill montera givaren på akterspegeln eller genom skrovet.

Den sista givaren i familjen är en 12-pin GT52HW-TM med high-band 150-240kHz CHIRP traditionellt, 455/800 kHz CHIRP DownVü och CHIRP SideVü, som är designad för sötvattensfiskaren som vill ha det bästa av ekolods- och scanning-teknik i en och samma givare. GT52HW-TM har en kompakt form som gör den ideal för montering på en trollingmotor.

Givarna är fullt kompatibla med Garmin Striker, echoMAP och GPSMAP och även kompatibla med GSD 25. Våra nya CHIRP givare beräknas finnas tillgängliga i december till ett rekommenderat cirkapris på mellan 1 699: – och 8 499: –

På garmin.com/marine2016 finns ”Garmins givarguide” för att du lättare skall kunna välja vilken givare som passar dig bäst.

Styrelsen i Scania har utsett Henrik Henriksson till verkställande direktör och koncernchef i Scania AB. Han tillträder befattningen den 1 januari och efterträder Per Hallberg. Henrik Henriksson kommer från samma datum att utses till medlem av ledningen för Volkswagen Truck & Bus (Truck Board).

− Henrik Henriksson är en kompetent och erfaren person, som med sin entreprenörsanda och visionära ledarskap har rätt profil för att långsiktigt leda och utveckla bolaget, säger Scanias styrelseordförande Andreas Renschler.

Henrik Henriksson, född 1970, är civilekonom och ingår sedan 2012 i Scanias verkställande ledning med ansvar för försäljning och marknadsföring. Han anställdes vid Scania 1997 som trainee och har innehaft ett flertal ledande befattningar inom bolagets marknadsorganisation.

− Jag ser fram emot uppdraget att fortsätta utveckla Scania i enlighet med de mål och strategier som företagets ledning och styrelse har slagit fast. Vi ska fortsätta att bredda erbjudandet av produkter och tjänster som driver såväl våra kunders som vår egen lönsamhet och arbetet för att bli ledande inom hållbara transporter. En viktig uppgift för Scania är också att ta till vara möjligheterna att utveckla märkesunika kundlösningar som öppnas genom samarbetet inom Volkswagen Trucks & Buses, säger Henrik Henriksson.

Per Hallberg lämnar under 2016 sina operativa uppdrag. Han har varit anställd vid Scania sedan 1977 och ingått i den verkställande ledningen sedan 2001.

− Jag vill tacka Per Hallberg för att han sett till att Scania har fortsatt prestera på hög nivå och behållit de anställdas motivation sedan han med kort varsel tog över posten som vd i den situation som uppstod i april i år, säger Andreas Renschler.

Det blir ingen utvärdering av sjöfyllerilagen, trots ett tiotal riksdagsmotioner om detta. Nuvarande sjöfyllerilag har varit i kraft sedan 2010.

De som hade motionerat om en utvärdering av lagen är främst borgerliga riksdagsledamöter från M och C.

Diskussionen har stundtals varit mycket hög om lagens berättigande och om gränsen på 0,2 promille är för låg. Olika lobbygrupper har debatterat för att få till stånd en utvärdering, något som säkert många hade hoppats på men som Civilutskottet säger nej till i sitt betänkande
2015/16:CU2.

Info: https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Sjofylleri_H301CU2/#_Toc433704459

Kommentarer

Sneseglaren 13:27:17 2015-11-09

Partierna bryter – som vanligt – sina löften innan valet. All utvärdering hittills visar att lagen är verkningslös, kostar stora pengar att övervaka (KBV) och att den i grunden saknar vetenskapligt stöd. Riksdagstomtarna vet detta och vad en formell utvärdering skulle leda till. Därför duckar man. Det kommer nya val o/e parlamentariska situationen. Över tiden kan man inte hålla fast vid denna "uppfostringslag" – om man inte önskar att politikerföraktet bubblar över helt!

Nisse 14:11:33 2015-11-11

Vilken utvärdering visar detta? Tvärtom så vet vi att kostnaden för övervakningen är relativt sett liten. Och att stödet hos för lagen är stort. Även polisen och KBV är positiva och anser att den gjort nytta.
Att vissa högljudda minoriteter tycker annorlunda är inget man kan ha som bas för hur man styr ett land.

Sneseglaren 12:51:14 2015-11-12

Transportstyrelsens statistik är tämligen talande, sjörättsinstitutet har publicerat en bok med uppföljning. I övrigt finns inga fakta som talar för lagen. Norge har bl.a med officiell referens till fakta i Sverige avstått att sänka till 0.2. Finland likaså. Motfråga: Var kan vi se att kostnaden är liten? KBV har ju inte ens klarat budget, begärt mer pengar och hänvisat bl.a till denna övervakning. Tyckanden från Polis och KBV är inte fakta. Du påstår därtill helt ogrundat att det är "högljudda minoriteter" som skulle ha krav på att styra båtsverige. ALLA båtorganisationer i Sverige samt båtbranschen kräver att lagstiftning skall vara baserad på fakta – inte tyckande. Att påstå att det är minoriteter bland båtfolk som är motståndare är ren lögn och alldeles oavsett om en majoritet tror och tycker att jorden är platt är det minoriteten med fakta och kunskap som måste vara riktmärke.

Sneseglaren 12:54:13 2015-11-12

Tillägg: Finns inte ens någon utvärdering som visar att 1990 års sänkning från 0.5 till 0.2 i vägtrafiken har haft någon positiv effekt. Något Leif GW Persson t.o.m påtalade för Riksdagen innan beslutet!

Nisse 02:36:36 2015-11-15

Sjörättsinstitutet består i princip av en enda person, som också råkar tillhöra den högljudda minoriteten. Till råga på allt så har analysen den boken grova metodfel.
Att kostnaden är förhållandevis liten framgår av KBVs egna siffror. Och att sluta utföra nykterhetskontroller skulle inte leda till någon besparing alls, eftersom personal och båtar skulle finnas kvar.
Och lägg märke till att de många organisationerna uttalat att de vill ha en översyn, inte nödvändigtvis att de vill att lagen skall försvinna. En översyn idag skulle med stor sannolikhet leda till att lagen skärptes till att även inkludera mindre båtar, eftersom den godtyckliga gränsen vid 10 meter och 15 knop inte stämmer väl med då det sker tragiska olyckor till sjöss.

Sjöräddningssällskapets insats på Medelhavet har nu varit igång i två veckor. 93 liv har räddats, varav 36 under den gångna natten. Idag är det besättningsbyte på Samos.

Nu är den andra omgången besättningar på plats i Medelhavet. De kommande två veckorna ska sjöräddarna Anna, Fredrik, Sven, Ulf, Jonas och Josef undsätta flyktingar i sjönöd med bas på den grekiska ön Samos. Sjöräddningssällskapets verksamhet i Medelhavet har varit i drift i drygt två veckor och har redan räddat 93 liv. Senast under natten till idag undsattes 36 personer, varav åtta barn, som blivit strandsatta på en mycket svårtillgänglig klippa längs den sträcka på nordöstra Samos som kommit att kallas “Dödens kust”, då många flottar förliser här.

Insatsen finansieras av Schibsteds insamlingskampanj Gula Båtarna, PostkodLotteriet och enskilda donatorer.

Läs mer om besättningsmännen nedan.

Anna Henningsson

Ålder: 47

Yrke: Narkossköterska på Astrid Lindgrens Barnsjukhus

Bostadsort: Årsta, Stockholm

Familj: Singel

Fritidsintressen: Umgås med vänner, resa, träna.

Räddningsstation: RS Möja och RS Stockholm

”Jag är tidigare yrkesofficer med inriktning mot sjukvård, brand- och flygräddning inom Flygvapnet. Jag var stationerad i Norrköping och Uppsala, men hade i princip hela Sverige som arbetsplats eftersom jag arbetade med sjukvårdsutbildning av soldater. Jag lämnade försvaret efter 10 år och började läsa till sjuksköterska och specialiserade mig senare till narkossköterska, vilket jag jobbat med de senaste sex åren. En av mina viktigaste erfarenheter från försvaret har jag med mig från mitten av 90-talet. Då var jag chef för en FN-styrka i Bosnien. Det var många utmaningar. För det första var kriget på Balkan inne i en stökig fas, det var en helt annan sak att arbeta där jämfört med att jobba här hemma. Dessutom hade vi med oss frivillig civil personal, vilket ställde helt andra krav på ledarskap jämfört med att bara jobba med militära kollegor.

Den erfarenheten tar jag med mig till Grekland nu, liksom det jag dagligen ställs inför i mitt arbete: Att snabbt kunna ta beslut i stressade situationer och att arbeta med människor i kris. Nästan allt på jobbet handlar om akuta situationer på liv och död. Det kräver att jag kan vara flexibel och tänka utanför boxen.

Min första tanke när jag hörde om att Sjöräddningssällskapet skulle åka ner till Medelhavet var att det är ett fint uppdrag vi ska göra, där jag verkligen kan åka ner och göra nytta. Jag blev väldigt stolt över att bli uttagen och att mina kvalifikationer gör mig lämplig. Samtidigt är jag ödmjuk inför uppgiften.

Jag kom med som frivillig sjöräddare för fem år sedan, då jag höll i en stor sjukvårdsövning för Sjöräddningssällskapet. De som var med ville ha min kompetens ombord och frågade om jag ville vara med. Jag är inte uppvuxen på sjön, men organisationen passar mig ändå jättebra, jag gillar att vi alla är frivilliga och har olika bakgrund men är där för att rädda tredje man. Min bästa egenskap som frivillig sjöräddare är att jag är stresstålig och strukturerad i jobbiga situationer. Har nog alltid varit det, men jag har självklart kunnat träna upp det ytterligare på mina arbetsplatser. Dessutom har jag i mitt nuvarande yrke fått mycket kompetens kring att möta barn i krissituationer, vilket är ett stort plus också som sjöräddare.

Lite extra roligt är det att jag ska få vara på ”min” båt i Grekland. Rescue Handelsbanken Liv ligger vanligtvis i Möja, där jag är frivillig. Och så måste jag få ge min underbart stöttande chef ett tack för att jag kan åka. När jag sade att jag ville det var svaret ”när du än åker så löser jag det”. Det stödet känns helt fantastiskt!”

Fredrik Sundberg

Ålder: 42

Yrke: Sjökapten

Bostadsort: Västkustbo i exil i Kalmar

Familj: Fru

Fritidsintressen: Sjöräddning, segling och skidåkning. Vatten i de flesta former.

Räddningsstation: RS Kalmar

”Jag är född i Göteborg och flyttade upp till Orust under högstadiet. När jag var 13 år seglade jag skolfartyg för allra första gången, det blev min väg in i sjöfarten. Sedan dess har jag seglat många segelfartyg, bland annat den danska fullriggaren Georg Stage, det var där jag gjorde min matrosutbildning.

Jag läste till sjökapten och påbörjade min mastersutbildning på Chalmers i Göteborg. Sedan 1998 har jag jobbat som styrman och kapten, mestadels på tankbåtar men även segelfartyg. Bland annat på Gunilla, den seglande gymnasieskolan i Göteborg.

De senaste fem åren har vi bott i Kalmar. För ett par år sedan när jag jobbade på en tankbåt var jag med och räddade två hummerfiskare tillsammans med räddningsbåten Ilse Sanne från RS Käringön. Då kom jag på att jag också ville engagera mig som frivillig. Jag tog kontakt med stationen i Kalmar och har varit frivillig sjöräddare sedan dess.

Jag är en ganska lugn och strukturerad person, som lyckas få saker gjorda även när det hettar till. Jag är trygg i min befälhavarroll. Det viktigaste ombord är samarbetet, men det är också viktigt att i rollen som befälhavare kunna fatta beslut när det krävs.

Det kändes som en ynnest att bli utvald att få åka ner. Att få åka ner i ett tidigt stadie, som den andra omgången, känns väldigt spännande. Vi är lite pionjärer. Innan jag bestämde mig pratade min fru och jag igenom riskerna. Jag är inte rädd för min fysiska säkerhet, mer om vad man kommer att vara med om där nere och hur det påverkar mentalt. Men jag känner mig trygg i den uppbackning som finns på Sjöräddningssällskapet.

Det är med lite skräckblandad förtjusning jag nu packar för att åka ner. Jag känner mig väldigt ödmjuk inför det faktum att vi möter folk i nöd och som är lidande på olika plan. Risken att behöva lämna någon i vattnet om det är många båtar som välter samtidigt är ett skräckscenario. Men det känns väldigt bra att kunna hjälpa till med något jag verkligen kan. Att jag kan göra något mer än att skänka pengar. Pengar är också viktigt men här kan jag också använda min kompetens. Speciellt just nu när det verkar vara brist på både båtar och räddningspersonal i Grekland. För vilket land kan förbereda sig för den mängd flyktingar som nu kommer?

Jag har länge funderat på vad vi på Sjöräddningssällskapet kan göra för att hjälpa, och ibland undrat varför vi inte gör något. Så det kändes väldigt skönt när det väl hände något och Sjöräddningssällskapet fick möjlighet och medel för att åka. Dessutom var det perfekt timing för mig som för närvarande inte har jobb som kapten.”

Jonas Laveryd

Ålder: 29

Yrke: Matros och utbildare inom sjösäkerhet

Bostadsort: Visby

Familj: Sambo och ett barn

Fritidsintressen: Dyka

Räddningsstation: RS Visby

”Jag gick sjöfartsprogrammet på gymnasiet och har jobbat på sjön sedan dess, mest på tankbåtar och färjor. Jag vet inte riktigt varför jag blev sjöman, men det ligger nog i släkten. Och så är man ju så nära havet här på Gotland.

Första gången jag gick med som frivillig sjöräddare var 2005, på räddningsstationen i Visby. Jag började fundera på vem som skulle rädda mig om det hände mig någonting när jag var på sjön. Då fick jag reda på att sjöräddningen sköttes till stor del av frivilliga sjöräddare och bestämde mig för att bli en av dem. Jag drivs av att hjälpa andra, det är det absolut bästa med att vara frivillig sjöräddare.

Jag var väldigt snabb med att skicka in en intresseanmälan när det blev klart att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet. Jag har pratat med kustbevakare som var nere och jobbade i somras och kände starkt att jag också ville åka dit och göra en insats.

Sjöräddningssällskapet gör helt rätt typ av insats, vi gör precis samma sak som vi gör här hemma. Jag gillar att vi varken blandar oss in i politik eller militär.

Jag vet inte riktigt vad som väntar oss. Jag vill försöka hjälpa så många som möjligt. Särskilt barnen, de är de det är mest synd om. De har inte själva valt det här. Jag tänker att det förmodligen kommer att bli väldigt tufft, men jag har förberett mig så gott jag har kunnat. Om det är någon som ska göra det här så är det vi! Det känns helt naturligt att vår organisation gör detta, och då vill jag vara en del av det. Jag är van att vara på sjön. Jag är en god sjöman och jag tror jag kan göra nytta.”

Sven Johnsson

Ålder: 56

Yrke: Brandförman på Storstockholms brandförsvar

Bostadsort: Dalarö

Familj: Två barn

Fritidsintressen: Fotografering

Räddningsstation: RS Dalarö

”Jag har alltid haft ett intresse att jobba inom räddningstjänst. Jag gick med i frivilligbrandvärnet i Dalarö 1977 och är sedan 1980 heltidsanställd brandman. På den tiden ville man ha brandmän med yrkesverksam bakgrund. Själv är jag fordonsmekaniker i bakgrunden. Jag har varit inom brandkåren i hela mitt yrkesverksamma liv. Idag jobbar jag som brandförman.

Eftersom jag bor och verkar på Dalarö finns ett stort intresse för sjön. Vi har sommarställe ute på Huvudskär i familjen, där det tidigare låg en sjöräddningsstation. Vi var ett gäng på Dalarö som redan på nittiotalet började prata om att vi också borde ha en station hos oss. 2003 var stationen på plats, och idag är vi en av de stationer i Sverige som har flest uppdrag.

Nu ser vi ett uppenbart stort behov på Medelhavet. Vi på Sjöräddningssällskapet har bra båtar som passar för det här uppdraget. Och kan man hjälpa till så bör man göra det. Vi ser ju redan på de insatser som gjorts att vi gör mycket stor nytta. Att Grekland som nation och den grekiska kustbevakningen har svårt att själva mäkta med den extrema situationen är fullt förståeligt med den anstormning av människor som sker.

Jag har lång internationell erfarenhet efter att ha jobbat i utlandstjänst i över tjugo år, mestadels via Röda Korset. Jag har också ett stort intresse för sjöräddarverksamhet. Om det är på Dalarö eller Samos har mindre betydelse, uppdraget är det samma. Jag tvekade aldrig att söka.

Jag har inte byggt upp så många förväntningar, mer än att vi ska operera som vi brukar göra. För mig innebär det att vi åker ner för att fylla en arbetsuppgift och ett tomrum som finns. Vi ska vara professionella och göra ett bra jobb utifrån vårt uppdrag, då kommer vi också att kunna hjälpa många människor som är i nöd. Jag hoppas att vi kan få verka som det är tänkt och planerat.

Min bakgrund, såväl inom internationellt hjälparbete och som inom räddningstjänst gör att jag är van att jobba i krissituationer och i räddningsstationer där man måste fatta snabba beslut i en föränderlig miljö. Jag har också god vana av att arbeta i internationell miljö och med andra aktörer. Det är viktigt att ha förståelse för den byråkrati och hierarki som råder i andra länder.

Jag tycker om att vara ute på havet och att åka ut och hjälpa människor. Det ligger någon form av patos i att jobba på det viset. Jag drivs av att få hjälpa andra.”

Josef Carlsson

Ålder: 28

Yrke: Styrman på Briggen Tre Kronor

Bostadsort: Göteborg

Familj: Mor och far

Fritidsintressen: Skidåkning, segling och traillöpning

Räddningsstation: fd RS Nynäshamn

”Jag är från Nynäshamn, söder om Stockholm men har nu min bas i Göteborg. Fast jag bor och jobbar mest till sjöss, faktiskt. På vinter och vår åker jag skidor istället, nere i alperna.

Jag halkade i sjön på ett bananskal kan man säga. Jag är uppvuxen i Nynäshamn, ganska nära inpå havet. När stationen i Nynäshamn startade 2007-2008 var jag frivillig sjöräddare, och då väcktes intresset för sjön och att jobba på sjön, ha det som yrke. Av olika anledningar hamnade jag i Kalmar och började läsa fartygsbefäl klass sju. Jag tyckte att det var en väldigt kul och bred kurs. Men vägen till styrman har inte varit spikrak. Jag har tagit avbrott och provat på lite allt möjligt. Nu jobbar jag på Briggen Tre kronor på sommartid och vikarierar även på supplyfartyg på Nordsjön då och då.

Jag tycker att segling är väldigt kul. Med Briggen Tre kronor jobbar vi aktivt med våra passagerare, de är delaktiga i arbetet ombord. Vi jobbar mycket som ett lag. Vi seglar bland annat med gymnasieungdomar. Inte sällan är det ungdomar som inte haft kontakt med sjön tidigare. Vi seglar också med ungdomar som kommer från trassliga uppväxter eller ungdomar med invandrarbakgrund. Men vi gör även företagsseglingar och har en tydlig miljöprofil.

När jag fick höra om Sjöräddningssällskapets planer tänkte jag wow, det här vill jag verkligen vara med på! Jag har tidigare följt bekanta som åkt ner på egen hand till gränserna mellan Serbien, Makedonien och Kroatien för att hjälpa flyktingar. Deras beskrivning av vad de har upplevt har påverkat mig väldigt mycket. Varför åker inte fler ner tänkte jag. Det här är något vi måste ta på allvar, det liknar inget annat vi i vår tid tidigare sett. Och det händer här i Europa, så nära oss. Om man kan hjälpa till känns det så självklart.

Jag tror att jag som person är ganska sympatisk och anpassningsbar till situationer. Jag är intresserad av psykologi och fick idén att fördjupa mig i det när jag deltog i Sjöräddningssällskapets flotteövning förra våren. Jag vill lära mig mer om hur människor fungerar i extrema situationer och brinner för utveckling. Nu läser jag psykologi på halvfart. Sjukvård är något som också finns naturligt yrket och som finns med i utbildningen till sjökapten. När man seglar med passagerare har man ett stort medicinskt ansvar, om någon skulle bli sjuk ombord. Då är det bara att försöka lösa situationen även om det är långt till land.

Jag har tänkt väldigt mycket kring olika sorters situationer som kan uppstå där nere sedan jag fick reda på att jag skulle åka. Nu är jag väldigt sugen på att komma ner och börja handla iställe Mycket handlar ju om problemlösning på plats. Jag är mest orolig för att det kanske kommer bli mycket stillasittande, när man går och väntar på att vara till nytta. Jag hoppas verkligen att vi ska göra en skillnad för så många människor som möjligt.”

Ulf Jakobsson

Ålder: 68 år

Bor: Ödby ö, mellan Smögen och Hunnebostrand.

Familj: Fru, två barn samt två busiga barnbarn, Emilio och Zander

Yrke: Jobbar med fastigheter, tidigare utvecklingschef på teknikbolag och entreprenör

Fritid: Åker båt och tränar jiujitsu (instruktör med första dan)

Räddningsstation: RS Smögen

”Jag är alltid haft ett intresse för båtar och sjöliv. Jag har varit aktiv dykare med egen dykbåt, gjorde lumpen i marinen och lägger några veckor varje år på att segla någonstans i världen. Förra året var jag för skojs skull i England och genomgick en utbildning till Yachtmaster där. När jag för sju år sedan hade flyttat till Smögen tog jag kontakt med en i Sjöräddningssällskapet här, jag ville känna på livet som frivillig sjöräddare och det passade mig alldeles utmärkt. Förutom mitt marina intresse hade jag tidigare i yrkeslivet varit ombord på sjöräddningsbåtar, eftersom ett bolag jag arbetat för levererade teknik till båtarna.

När jag fick höra om att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet var första tanken: Yes! Jag har länge funderat på att göra en humanitär insats någonstans i världen, men aldrig hittat ett projekt där jag haft något att tillföra. Men det fanns nu. Det här är verkligen en humanitär insats, vi kan ha olika politiska åsikter om orsakerna till denna katastrof, men jag vill bara ner för att rädda liv. Efter den första reaktionen kom mer tankar om hur detta ska bli, och jag tänkte givetvis också på sin familj. Men efter att jag gått och dragit på det några dagar lade jag fram för min fru att jag hade funderingar på att söka till uppdraget. Hon bara tittade på mig och sade ”Självklart!”. Då var det inget mer att fundera på.

Efter allt funderande har jag också kommit fram till att grunden i uppdragen i Grekland antagligen blir desamma som här hemma: Det blir inte som man tänkt sig när man lämnar kajen. Man måste kunna improvisera, vilket är en av mina stora styrkor som frivillig sjöräddare. Jag jobbar också bra i grupp och framförallt är jag lugn när det hettar till.

Det senare är något jag lärt mig bland annat från jiujitsun. Det finns en övning som heter randori som går ut på att tio personer står i en ring runt dig. Vem som helst av dem kan göra ett utfall mot dig, och du vet inte varifrån attacken kommer. När du lagt ner den första kommer nästa, och sedan nästa, och så vidare. Övningen handlar mycket om att hantera stress, ju längre detta pågår desto närmare reptilhjärnan kommer du. När man tränat upp denna förmåga höjer man också sin egen stresströskel.”

Det blir Öppet Showroom hos Hallberg-Rassy Varvs AB på Orust veckoslutet 14-15 november.

På plats finns bland annat en Hallberg-Rassy 64, 55, 43 Mk III, 412 och 372 i Hallberg-Rassys showroom i Ellös veckoslutet 14-15 november 2015, varje dag kl 11.00-16.00. Fri entré och fri parkering.

Showroomet är även öppet varje arbetsdag hela vintern från mitten november.

Info: www.hallberg-rassy.se