nyhetstest

Fjärde numret av prisbelönade tidningen Hav & Vatten granskar begreppet ekologisk kompensation. När behövs det, var fungerar det och hur görs det bäst?

Läs om hur ett nytt kraftverk i Sigtuna ledde till ett rikare fågelliv, hur bygget av Botniabanan ledde till fem nya naturreservat och hur stålverket i Oxelösund bidrog till flera nya våtmarker. Läs hela artikeln….

Igår söndag den 22 november gick starten för ARC, Atlantic Rally for Cruisers. Det är en årlig tävling över Atlanten med över 250 båtar som kappseglar från Las Palmas till St Lucia. Med på startlinjen fanns bland andra en More 55.

I år firar tävlingen ARC hela 30 år och More Sailing, som drivs av svenskar, är med för tredje året i rad.

”I år deltar vi för första gången med vår egna båtmodell More 55. Pixel som båten heter är den första tillverkade More 55 från vårt varv”, skriver More i en pressrelease.

Ombord på båten finns två skeppare från More Sailing och nio betalande gäster. Följ Pixels position via länken nedan.

Info: http://www.worldcruising.com/arc/arc/eventfleetviewer.aspx

Svenska Båtunionen – riksorganisationen för Sverige båtklubbar – har bytt till en ny och fräsch hemsida. Samtidigt ändrar SBU även adress till www.batunionen.se

SBU är medlemsorganisationen för cirka 900 av landets 1 000 båtklubbar. De är organiserade i båtförbund, som är ett ”mellanled” mellan klubbarna och SBU.

Med totalt cirka 170 000 medlemmar har SBU därmed ett oerhört omfattande kontaktnät i hela Båtsverige. Hemsidan i sitt tidigare utförande har varit ett kontaktforum för alla som vill komma i kontakt med Unionen. Här finns också en stor mängd protokoll, kontaktuppgifter och mycket mera som båtägare, klubbar och förbund kan ha nytta av i sitt dagliga arbete.

Info: www.batunionen.se

Den internationella seglingsorganisationen ISAF har gett FAREAST 28R status som OneDesign klass. Det innebär att samtliga ansökningar från det kinesiska företaget har godkänts av ISAF:s Equipment Committee och Oceanic & Offshore Committee utan kommentarer.

Tillväxten för FAREAST 28R har varit mycket starkt. 120 båtar har sålts under det första året sedan båten lanserades i oktober 2014. Båtliv beskrev i en test i nr 2–15 båten som snabb och välbyggd., priset till konsument är under 400 000 kr.

– FAREAST 28R har sålts till flera länder under sitt första år. Med ISAF status kommer vi att se ytterligare tillväxt, säger Mats Runström, som är internationell marknadsföringschef för Fareast.

FAREAST 28R kommer att visas på den stora båtmässan BOOT Düsseldorf i januari 2016.

Info: www.fareast28R.com

Skärgårdsfotografen Sören Colbing säljer nu sitt eget båtprojekt. Så här skriver han själv om ”Skärgårdsströvande – En vision angående ett miljöbåtsprojekt”.

– Min uppväxt i skärgården med naturen och djurlivet inpå knuten samt tillgång till i stort sett alla typer av båtar har präglat mitt liv. Visionen om en miljövänlig och sjöduglig motorbåt resulterade i mitt miljöbåtprojekt ”Skärgårdsströvaren”. Ett mycket bra koncept sas det från många håll men jag fick också höra att jag var för tidigt ute – marknaden var inte mogen för denna helhetslösning med focus på miljöhänsyn. Det var för fyra år sedan. I dag låter det annorlunda! Inte minst utvecklingen när det gäller elmotorer och på batterisidan samt även att elbilarna får allt större marknadsandelar och allt fler konsumenter får upp ögonen för det praktiska med eldrift, säger Sören Colbing.

Nu är det med andra ord rätt tid för ”Skärgårdsströvarna” som nu är ett helt modellprogram från 20 fot upp till 32 fot. De oerhört lättdrivna skroven passar som hand i handske för eldrift.

– Mitt arbete som skärgårdsskildrare – fotograf och författare – har hittills resulterat i ett tiotal böcker. Nu har jag bok- och filmprojekt som kommer att ta all min tid de närmaste tre till fyra åren. Jag inser att ”Skärgårdsströvarnas” egenskaper kommer att bli allt viktigare, inte minst för vår miljös skull, och att det behövs en kraft som kan engagera sig nu! Jag önskar därför finna någon som vill ta över det här som jag ser det – framtidsprojektet, säger Sören Colbing.

Bilderna:
Skärgårdsströvare som har måtten längd 6,1 meter och bredd 1,7 meter. Denna 20-fotare är i första hand avsedd för eldrift.

Skärgårdsströvare som kabinbåt.

Copyright: STRÖVAREN AB,2015.

Kustbevakningen och Försvarsmakten har beviljats medel från Östersjöprogrammet till projektet DiveSMART Baltic. Genom att kartlägga dykerikompetenser och dykutrustning i länderna runt Östersjön samt utveckla gemensamma metoder och rutiner vid räddningsarbete kommer vi framöver att vara bättre rustade inför stora olyckor till havs.

Projektet har sin bakgrund i olyckan med kryssningsfartyget Costa Concordia i Italien 2012. Olyckan innebar stora utmaningar för de italienska dykarna som deltog i räddningsarbetet. Vid en föreläsning i Karlskrona samma år berättade en representant för italienska försvarsmakten att arbetet hade kunnat göras bättre om de nationella dykeriresurserna kartlagts och om det funnits gemensamma rutiner för hur dessa resurser snabbt kan mobiliseras.

Det blev starten på det nationella projektet DykSMART som Kustbevakningen och Försvarsmakten bedriver 2013-2016. Syftet är att kartlägga och föra in data över Sveriges dykerikompetenser och dykutrustning i en databas tillgänglig för alla samverkanspartners samt att ta fram gemensamma manualer för räddningsarbetet, och öva ihop. Förutom Kustbevakningen och Försvarsmakten omfattar nu projektet samtliga Räddningstjänster med dykare, och polisens dykgrupp, och målsättningen är att skapa ett nationellt centrum för kompetens och utveckling inom dykeri.

Internationell nivå
Med DiveSMART Baltic lyfts nu arbetet till en internationell nivå genom att omfatta Östersjöregionen.

– Vi är utomordentligt nöjda att vi fått förtroendet att leda utvecklingen inom en viktig del av krisberedskapen i Östersjön, och tar oss med glädje an utmaningen säger Dan Thorell, Chef för Avdelningen för Räddningstjänst och Sjöövervakning, Kustbevakningens Huvudkontor.

Målet med projektet är att:
Kartlägga och föra in data över kompetenser och utrustning i en databas tillgänglig för räddningsorganisationer runt Östersjön.
Ta fram rutiner för hur dessa resurser kan mobiliseras
Skapa utbildnings- och övningstillfällen
Ta fram gemensamma manualer för räddningsarbete
Studera räddningsutrustning och dykutrustning
Skapa möjligheter till kunskapsutbyte mellan professionella dykskolor och forskare inom dykeri och navalmedicin, runt Östersjön
Huvudsamarbetspartners
Kustbevakningen leder projektet, men arbetet genomförs i samverkan med

Försvarsmakten
Finska gränsbevakningen
Sjöfartskontoret i Gdynia/Polska sjökrigsskolan
URSUK (finskt företag inom dykutrustningssektorn)
Cold Cut Systems (Sverigebaserat företag specialiserat på vatten-/sandskärmaskiner)
YRGO (Yrkesdykarskola i Göteborg)
Dessutom deltar The Royal Danish Naval Diving Centre och tysk sjöpolis.

Finansiering
Projektet kommer att pågå i tre år och finansieras dels med nu beviljade EU-medel, dels av deltagande myndigheter, organisationer och företag. Projekt Totalbudgeten är cirka 27 miljoner kronor .

Östersjöprogrammet är EU:s program för territoriellt samarbete.

Källa och foto: Kustbevakningen.

På söndagsmorgonen 22 november kl. 4:01:58 GMT gick starten för ett nytt försök att sätta rekord i Jules Verne Trophy. Det är trimaranen Spindrift 2 under ledning av Yann Guichard som är på gång ny. Hon passerade utanför fyrhuset vid Créac’h (Ushant ön i Frankrike) för att segla till Lizard Point (England) för starten av denna non-stop circumnavigation.

Det här rekordförsöket av Dona Bertarelli och Yann Guichard med besättning startade för fyra år sedan. Nuvarande rekordhållare är Loïck Peyron. Hans båt Banque Populaire V satte rekord med en genomsnittsfart på 19,75 knop (36,58 km/h) på den teoretiskt kortaste distansen 21 600 Nm, men de seglade i verkligheten 28 965 Nm med en genomsnittsfart på 26,5 knop (49,08 km/h) under sex veckor. Totaltiden blev imponerande 45d 13h 42m 53s.
Enligt Yann Guichard var vinden vid starten 8–10 knop. Förhållandena var tuffa med en stark ström. Vinden beräknades dock nå upp till 30 knop (cirka 15 m/sek) på Biscaya.

För att slå nuvarande rekordtid måste Spindrift 2 återvända till Ushant innan 17:43:51 GMT 6 januari 2016, det vill säga en minut snabbare än nuvarande tid. De 14 seglarna ska segla jorden runt via de tre hornen (Good Hope, Leeuwin och Horn) på världens snabbaste racing trimaran. De får stöd från sin bas i land, som leds av Jean-Yves Bernot i La Rochelle i Frankrike.

THE JULES VERNE TROPHY:

  • Start and finish: a line between Créac’h lighthouse (Ushant island) and Lizard Point (England)
  • Course: non-stop around-the-world tour travelling without outside assistance via the three capes (Good Hope, Leeuwin and Horn)
  • Minimum distance: 21,600 nautical miles (40,000 kilometres)
  • Ratification: World Sailing Speed Record Council, www.sailspeedrecords.com
  • Time to beat: 45 days, 13 hours, 42 minutes and 53 seconds
  • Average speed: 19.75 knots
  • Date of current record: January 2012
  • Holder: Banque Populaire V, Loïck Peyron and a 13-man crew
  • Stand-by start date for Spindrift 2: October 19th, 2015

SPINDRIFT 2 CREW:

  • Yann Guichard, skipper
  • Dona Bertarelli, helmsman-trimmer
  • Sébastien Audigane, helmsman-trimmer
  • Antoine Carraz, helmsman-trimmer
  • Thierry Duprey du Vorsent, helmsman-trimmer
  • Christophe Espagnon, helmsman-bowman
  • Jacques Guichard, helmsman-trimmer
  • Erwan Israël, navigator
  • Loïc Le Mignon, helmsman-trimmer
  • Sébastien Marsset, bowman
  • François Morvan, helmsman-trimmer
  • Xavier Revil, helmsman-trimmer
  • Yann Riou, onboard reporter
  • Thomas Rouxel, helmsman-bowman
  • Jean-Yves Bernot, onshore router

Photos © Eloi Stichelbaut – Spindrift racing et Thierry Martinez I Spindrift racing

Info: www.spindrift-racing.com/jules-verne
Info: www.spindrift-racing.com/jules-verne/en/live
Twitter: @spindriftracing
Instagram: https://instagram.com/spindrift_racing/
Facebook: www.facebook.com/spindriftracing

För den som vill ha en almanacka med några av de allra bästa seglingsbilderna i världen så är det här ett säkert kort. Den 28:e upplagan av Rick Tomlinson Portfolio and Desk Calendars finns nu tillgänglig inklusive tolv härliga bilder från seglingar över hela världen.

Årets kalender omfattar bland annat bilder från Volvo Ocean Race at Cape Horn, Royal Yacht Squadron Bicentenary Regatta, Sir Ben Ainslie’s Americas Cup utmaning, segling i Grönland plus flera andra bilder från internationella regattor.

Action och fina bilder har alltid varit Ricks kännetecken.

– Varje bild kommer att hänga på väggen under en hel månad och därmed ge betraktaren något som man inte alltid ser vid första anblicken, säger Rick.

– Min särskilda favorit i år är en bild av Brunel vid Kap Horn.

Kalendern kostar £17.50 (cirka 200 kr) plus frakt och paketering. En Desk Calendar kostar £7.50 plus p&p.

Info: www.rick-tomlinson.com

Om Rick Tomlinson
Rick har deltagit i fyra Whitbread Round the World Races ombord på Drum, The Card, Intrum Justitia och Team EF.

Han grundlade sin karriär genom att fotografera ombord på Drum och har därefter blivit en av de mest uppskattade marina fotograferna i världen. Bland hans många projekt finns Volvo Ocean Race, America’s Cup och många uppdrag med olika Superyachts. Han var nyligen även officiell fotograf för Team SCA.
Rick arbetar med sitt galleri i Cowes på Isle of Wight som bas.

Den största båten hittills i den högaktuella serien med nya motorbåtar från Axopar i Finland – Axopar 37 – har nu testats ordentligt och Båtliv har fått tillgång till testresultaten. Båda versionerna med Cabin respektive TTop har testats.

Båten har ett rejält V-format skrov och låt motstånd i vattnet, enligt tillverkaren. Detta tillsammans med ett stegat skrov med låg tyngpunkt ger många fördelar vad gäller sjöegenskaperna i båten.

Axopar kör hårt med sina fyra grundkonfigurationer på skroven – T-Top, Cabin T-Top, Cabin och Aft Cabin. Den nya Axopar 38 är en större version av grundmodellen på 28 fot, men här finns mycket mer av utrymmen och storlek som gynnar bland annat levandskomforten ombord.

– Med god respons i manövreringen och en intuitiv styrning med god båtkänsla är det här en väldigt kul båt att köra. Axopar 37 har på alla sätt överträffat vår målsättning med båten, säger Jan-Erik Viitala, VD för Axopar.

För Axopar 37 är motorvalet unikt beroende på köparens önskemål, men tillverkaren rekommenderar Mercury Verado L6 motorer från 200 Pro till 350 hk med XL rigglängd för dubbelmontage. Med Mercury Enertia ECO propellrar kan toppfarten ökas ytterligare upp mot 20 %.

Under testkörningarna av TTop klockades farter upp till 50 knop med den ultimata utrustning med dubbla Verado 350 XL och Cabins toppfart uppmättes till 47knop med dubbla Verado 300 XL.

Med en normal marschfart på 21–35 knop är den mest bränsleeffektiva farten cirka 28 knop med en uppmätt bränsleförbrukning på 2,3 l/Nm. Max räckvidd blir därmed med 770 liters tankar 330 Nm och även vid farter runt 35 knop är räckvidden cirka 300 Nm.

Båten får sin världspremiär i Düsseldorf i januari. Prisbilden blir klar inom den närmaste månaden.

Tekniska fakta

  • Length (excl. engine) 11.20m / 36ft 9inch
  • Beam 3.30m / 10ft 10inch
  • Draft to props 0.85m / 2ft 9inch
  • Weight (excl. engine) 2950kg / 6500lbs
  • Berths / Max Passengers 2 / 10
  • Hull Design Twin stepped / 20° ‘sharp entry’ V
  • Construction Resin Infused GRP
  • Classification B-offshore

Info www.axopar.fi

Kristdemokraterna föreslår att ett försök startar med snabbgående pendelbåt mellan Stockholms city och Vaxholm. Efter trafiknämndens beslut att stoppa planerna på en pendelbåtslinje till Solna strand finns pengar som kan användas.

– Med snabbgående pendelbåtar kan vi nästintill halvera restiden för pendlare i Vaxholm. Det skulle också innebära att vi knyter ihop delar av länet med SL-trafiken så att fler kommuner kan växa och utvecklas, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Arbetet fortsätter med två av landstingets tre planerade pendelbåtslinjer. Trafikförvaltningen har däremot inte hittat någon medfinansiering för bryggor och andra investeringar när det gäller den tredje linjen mellan Solna strand och Årstadal. Där avbryts planerna tills vidare, vilket frigör 21 miljoner kronor för 2016 och 51,5 miljoner för 2017.

– På den här sträckan kan vi använda bryggor och annan infrastruktur som redan finns, och därför behövs inte lika stora investeringar. Kristdemokraternas initiativ Sjövägen är ett exempel på en pendelbåtslinje som har uppskattats mycket av både resenärerna och de inblandade kommunerna, säger Karl Henriksson.

Salem Al Adidi och Eisa Al Ali la den senaste och ganska dåliga rundan i UIM XCAT World Series bakom sig och slog till med det snabbaste träningsheatet i den femte omgången av Series in Dubai i XCAT den här helgen.

Paret tävlar i Dubais båt med nummer sju. De lyckas flippa över på sidan två gånger vid Gold Coast GP i Australien i augusti, en gång i träning och en gång i racet Dubai Duty Free Speed Cat Run, och missade därmed alla möjligheter att ta poäng där.

Men de gjorde det allra bästa av förutsättningarna på hemmaplan under torsdagen och slutförde ett varv på 2:37.25. Teamet French Yachts med Francois Pinelli och Saul Bubacco var näst snabbast på 2:37.62 medan Swecat (Mikael Bengtsson och Erik Stark) kom in som trea på 2:37.73.

De nuvarande totalledarna, XDubai, var fjärde snabbaste team med 2:37.76, men Arif Al Zaffain och Nadir har mycket kvar att ge och kommer tillbaka vid själva racet.

Speed Cat Run kör en drag race bana över 1km. Huvudracet Dubai GP körs på söndag, 21 november kl. 14.00.

Info: www.xcatracing.com

Info: https://www.facebook.com/swecatracing

BAVARIA PROJECT DA10 heter den tyska båttillverkarens senaste projektstudie. Här är de första bilderna av de båtar som troligen kommer att bli storsäljare om ett tag.

800_1(242)-front

De allra första skisserna visades i september, men sedan dess har Bavaria gått vidare och presenterar nu de här tydliga databilderna. Den första prototypen i PROJECT DA10 kommer att sjösättas våren 2016.

Utvecklingsteamet från Giebelstadt i Tyskland, där Bavaria har sin bas, har visat de här skisserna på en 40 fot lång motorbåt. Mycket har tagits med i beräkningen av den här nya båtfamiljen, allt från kundernas behov och önskemål till vad återförsäljarna säger och önskar.

I utvecklingsarbetet har Bavaria samarbetat med holländska Vripack, som är en av världens mest välkända designer för yachter.

Designen beskrivs som ”klassiskt modern” med ett smart koncept där båtens ytor utnyttjas maximalt. På bilderna syns hur Bavaria har dragit nytta av ny teknik och nya metoder att till exempel limma glas som en del av konstruktionen.

Som oftast kommer den här nya båten i flera versioner. Två av dem är redan klara: Sedan och Flybridge. Båten kommer att erbjudas i olika alternativ med två respektive tre kabiner. Centralt ombord är en stor salong, en välplanerad förarplats och ett bra pentry.

Båten får gott om utrymmen i aktern medan ägarkabinen planeras till fören. Över allt med fullt ljusinflöde via stora fönster och luckor.

Skrovet är halvplanande, vilket innebär att DA10 inte främst är designad för höga farter utan mer ekonomisk marschfart i harmoni med besättning och naturen. Motoralternativen är Volvo Penta på 75–300 hk.

Namnet på nya PROJECT DA10 kommer att bli officiellt på båtmässan boot i Düsseldorf i januari.

Info: www.bavariasverige.se

Nu kan hem- och båtägare förebygga stölder genom ny app för grannsamverkan och båtsamverkan. De svenskutvecklade kommunikationsplattformarna Coyards och Coboats lanseras nu på den svenska marknaden och under våren 2016 väntar en etablering i flera länder i Europa.

800_Coboats låg

– Innehållet i applikationerna är ett resultat av 100-tals intervjuer med bostadsägare, båtägare, grann- och båtsamverkare, försäkringsbolag, poliser, myndigheter med flera. Våra plattformar är helt unika, säkra och har rönt ett stort intresse, säger Alexis Nicou, VD och en av grundarna av Grannkompaniet.

Enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ) ökade antalet anmälda bostadsinbrott med ca 45 % senaste 10 åren. Utvecklingen har lett till ett ökat behov av att hantera säkerhetsfrågor och där visar forskning att grannsamverkan är en mycket effektiv metod. I de områden där det finns mänsklig närvaro i form av nyfikna och engagerade grannar som samverkar sker det färre brott än i andra områden.

Enligt en intervjustudie med dömda brottslingar utförd av BRÅ framkommer det att 19 av 20 inbrottstjuvar undviker områden med grannsamverkan och forskning visar att inbrotten minskar med upp till 25 % i dessa områden.

Coyards är skräddarsytt för grannsamverkan. Den är fullmatad med tekniska funktioner som bidrar till ökad trygghet, minskad brottslighet och ett säkrare samhälle. Tekniken bakom Coyards möjliggör för enskilda grannar, kontaktombud, bostadsrättsföreningar, hyresgästföreningar med flera att kommunicera ut viktig information till ett fåtal utvalda grannar eller till alla grannar i ett helt område.

Plattformen Coboats är speciellt framtagen för båtsamverkan. Ledningen för en marina, båthamn, båtklubb eller båtförening kan enkelt skapa olika grupper för olika typer av kommunikation. Det kan till exempel vara en grupp för ledningen, en för alla båtägare i hamnen, en för västra bryggan och en för östra bryggan. Även enskilda båtägare kan skapa egna grupper. Kommunikationen kan på så sätt anpassas till en specifik båtägare/båtplats alternativt ett fåtal medlemmar eller hela bryggan eller båtklubben.

Coboats gör det även möjligt att snabbt hitta kontaktuppgifter till medlemmarna i en grupp man tillhör. Det går att sortera gruppmedlemmarna efter båtplats eller namn. Funktionerna i plattformarna gör det enkelt att kommunicera utan att känna till mottagarens e-postadress eller telefonnummer. Det går att skicka akutmeddelanden, rapportera om brott och misstänkta händelser, se hur det står till i bostadsområdet eller hamnområdet via en aktivitetskarta, läsa polisnyheter, dela kalenderhändelser i gruppvis, skapa checklistor m.m.

För båtsamverkan har det även tagits fram ett verktyg som automatiserar skapandet av ronderingsscheman och där sedan medlemmarna enkelt kan byta tider med varandra. För att underlätta för lokala samhällsaktörer (polis, räddningstjänst, kommun med flera) att nå ut med viktig lokal information till allmänheten har Grannkompaniet tagit fram ett specialanpassat administrationsgränssnitt. Tjänsten gör det möjligt för dessa aktörer att lokalt snabbt och enkelt informera om samhällsviktig information, göra efterlysningar samt varna för brott, olyckor, oväder m.m. I samband med att Coyards i oktober blev tillgänglig på Google Play och i App Store sjösattes ett samarbete med Staffanstorps kommun som de senaste åren intensifierat arbetet med att skapa en trygg och säker kommun.

Med Coyards i kommuninvånarnas mobiltelefoner kan nu kommunen snabbt kommunicera ut samhällsviktiga händelser. Grannkompaniet har även inlett ett samarbete med Stiftelsen Tryggare Sverige. Syftet är att förbättra och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området genom att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.

– Vi är självklart mycket glada över att både Staffanstorps kommun och Tryggare Sverige valt att samarbeta med oss och vi ser det som ett bevis på att vi har en genomtänkt, funktionell och säker produkt som fyller ett stort behov, säger Alexis Nicou.

I slutet av november lanserar Grannkompaniet ytterligare en plattform, Coprofs, som är inriktad på företagssamverkan. En rad samarbeten har redan inletts för betatestning. Mer information kommer i samband med att Coprofs finns tillgängligt i Google Play och App Store. Teknisk fakta: All kommunikation sker i slutna grupper med en eller flera administratörer. Kommunikation via pushnotiser (kopia via SMS och e-post).

Info: www.coboats.se

True Heading har fått en ny större tillägsorder från världens största försvarsindustrikoncern Lockheed Martin.

True Heading fick under 2014 en första beställning av special AIS-mottagare värd över en kvarts miljon kronor, i augusti 2015 lades ytterligare en beställning på nästan lika mycket. Produkterna används i ett större program för US-Navy kallat BLQ-10 och nu beställs ytterligare produkter till ett värde av 33 000 USD. Planen är att BLQ-10 systemet skall finnas ombord på ett stort antal av US Navy’s alla fartyg. Information om att denna order med stor sannolikt skulle komma fanns med i pressreleasen den 18 augusti i år.

– Det är glädjande att en sådan stor koncern som Lockheed har fortsatt förtroende för oss och våra produkter trots den omstrukturering vi för närvarande genomför utifrån deras process- och kvalitetskrav vid inköp, säger Anders Bergström, arbetande styrelseordförande.

Svenska Humphree, med huvudkontor i Göteborg, vann på tisdagen det internationella designpriset DAME Awards på branschmässan METS i Amsterdam. De gjorde det med sitt elektriskt styrda stabiliseringssystem ”Electric Stabilising Fin & Interceptor System”.

800_Humph

DAME Design Award är den marina världens mest prestigefyllda pris för innovationer och nya produkter. Bland de tidigare vinnarna finns bland andra svenska Seldén och norska Sleipner. En internationell jury utser vinnarna i hård konkurrens med produkter från hela världen.

Humphree är redan välkända internationellt för sin interceptorsystem, det vill säga avancerade trimfunktioner liknande trimplan men med helt annan teknik. Det nya systemet bygger på fenor i tre olika storlekar som monteras på båtar och yachter upp till cirka 100 fot i dagsläget. De ger stora fördelar inte minst när yachten ligger still. Utan stabilisering kan många båtar vrida och röra sig i sjön, vilket kan vara jobbigt för besättningen. Med stabilisering ligger båten helt stilla.

Systemet kan även bland annat användas för att bestämma båtens rörelsemönster (attityd) hur den går och rör sig i sjön. Smala båtar med flybridge och därmed högre tyngdpunkt kan till exempel fås att gå betydligt bättre i sjön utan att lägga sig kraftigt på sidan. Båtarna kan tack vare systemet även få mycket mindre svängradie.

METS står för Marine Exhibition Trade Show.

Här är alla vinnarna i årets DAME Award
This year’s Category winners

Marine electronics and marine related software
Simrad HALO Pulse Compression Radar

Interior equipment, furnishing, materials and electrical fittings used in cabins
WAECO CRX-80S 0

Marina equipment, boatyard equipment and boat construction tools and materials
Tru-Design Load Bearing Collar

Deck equipment, sails and rigging
NautiBuoy Marine Multi-functional Inflatable Platforms

Clothing and crew accessories
Henri Lloyd Flex 3D Jacket

Lifesaving and safety equipment
Spinlock Lume-On

Machinery, propulsion, mechanical and electrical systems and fittings
Humphree Electric Stabilising Fin & Interceptor

Joint Overall DAME Design Award Winners
Humphree Electric Stabilising Fin & Interceptor Syste

Spinlock Lume-On ™

Special mentions
Marine electronics and marine related software
Navionics Dock-to-dock Autorouting

FLIR AX8 Marine Thermal Monitoring System

Interior equipment, furnishing, materials and electrical fittings used in cabins
Solgaz flameless gas hob GPC-2

Deck Equipment, sails and rigging
Colligo Marine ELHF, Extra Light Headsail Furling system

Lewmar EasyAir

Spinlock Rig-Sense

Clothing and crew accessories
TackingMaster by IDFX

Lifesaving and safety equipment
Regatta AD EXPLORER floatation vest

Machinery, propulsion, mechanical and electrical systems and fittings
Van Oossanen Hull Vane

Svenska Båtunionen, Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen har beviljats 3 470 000 kronor till projektet Ren Botten Utan Gift som har till syfte att sprida information om och få båtägare att använda miljövänligare alternativ till bottenfärg.

Projektet är en fortsättning på vårt projekt som startade hösten 2014 och som bland annat omfattade återstarten av webbplatsen Båtmiljö.se, sms-tjänsten ”Havstulpanvarningen” och att ta fram informationsmaterial.

– Att samarbeta över organisationsgränserna, men med ett gemensamt mål är både intressant och givande. Vi är inte eniga i alla frågor, men vi har hittat frågeställningar och målbilder som vi alla kan enas om, Säger Peter Karlsson, Verksamhetschef för Svenska Båtunionen

Om skrovet har mycket påväxt av alger eller havstulpaner så påverkas båtens fart och bränsleförbrukningen ökar. Den vanligaste metoden för båtägare att hålla skrovet rent är att måla botten med giftiga färger, så kallade biocidfärger.

– Vi är medvetna om att det finns problem med användningen av bottenfärger som innehåller biocider och att vi behöver minska användningen av dem. Vi båtägare älskar havet och våra skärgårdar så det är klart att vi måste ta vårt ansvar för att skydda miljön, fortsätter Peter Karlsson

Projektet ”Ren båtbotten utan gift 2.0” drivs av Svenska Båtunionen, Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen, och Sportfiskarna och det ska pågå fram till oktober 2017. Dessutom samarbetar projektet med tolv andra organisationer, bland andra Stockholms universitet, Sweboat och Svenska Kryssarklubben.

Denna gång är målet att nå ut med information på bred front till minst 100 000 båtägare och att få fler båtägare att välja alternativ till giftiga färger och att kunskaperna om båtlivets miljöpåverkan gör att fler båtägare får kunskaper om hur de kan minska påverkan.

Svenska Båtunionen är en ideell organisation som drivs genom våra båtklubbar. Projektmedlen gör att vi nu får resurser att nå ut på bred front och till alla båtägare, säger Peter Karlsson

Info: www.båtmiljö.se

Cykelvägen/dragvägen längs Göta kanals norra sida i Motala, mellan Platens grav och Charlottenborgsbron, kommer tillsvidare stängas av på grund av rasrisk.

Den 17 november upptäcktes sprickbildningar i cykelvägen vilket indikerar att kanalbanken rör på sig. Den aktuella sträckan har nu spärrats av som en säkerhetsåtgärd.

Imorgon kommer AB Göta kanalbolag fortsätta tömma kanalen på vatten under tiden som det aktuella området noggrant kommer att kontrolleras och inspekteras. Först efter att kanalen tömts på vatten kan vidare beslut tas om aktuell avspärrning och kommande åtgärder.

– Det här var en indikation som inte var väntad men om det ska ske är det bra att det inträffar när vi tömmer kanalen under kontrollerande former, men det är givetvis tråkigt att vi måste spärra av dragvägen som dagligen nyttjas av många människor. Sättningen i kanalbanken visar hur komplex Göta kanal är som byggnadsverk, men det ger oss samtidigt en bra förståelse för vad som skulle kunna hända vid en eventuell krissituation, säger Henrik Remmerfelt, Anläggningschef på Göta kanalbolag

Den 9 november började AB Göta kanalbolag tömma kanalen mellan Motala sluss och Borenshults sluss på vatten för att undersöka eventuella läckage eller svaga partier mellan Göta kanal och Motala Ström. Arbetet är ett led i det dammsäkerhetsarbete som Göta kanalbolag gör för att säkra Göta kanal.

– Det här visar ännu en gång att vi måste ta hand om kanalen på ett bättre sätt än tidigare för framtiden, säger Anders Donlau, VD, Göta kanalbolag

Området som nu spärrats av är inte det område som man först misstänkt vara svagt. Mer svar på varför sprickbildningar uppstått hoppas Göta kanalbolag få efter att ha undersökt kanalbanken ordentligt.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting har beslutat att uppdra till tre leverantörer att bedriva den kollektiva sjötrafiken i Stockholms skärgård. Blidösundsbolaget AB, TRSM Group 1, samt Utö Rederi AB kommer från och med april 2016 att bedriva trafik inom sex olika trafikområden från Arholma i norr till Landsort i söder.

I uppdraget ingår att driva och förvalta landstingets (Waxholmsbolagets) egna fartyg men även att tillhandahålla eget tonnage eller att anlita underleverantörer.

Leverantören får ersättning utifrån utförd trafik och målet är att öka antalet resande i skärgården, att behålla en hög kundnöjdhet samt effektivisera verksamheten.

Följande tre leverantörerer har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden för Trafiknämnden:

Blidösundsbolaget AB inom område norr- och innerskärgården,
TRSM Group 1 inom område norra och södra mellanskärgården
Utö Rederi AB inom område södra samt sydöstra skärgården

– Waxholmsbolagets trafik garanterar en levande skärgård för besökare, näringsliv och boende. Jag är glad att vi med detta beslut kommer att kunna vidareutveckla trafiken och fortsätta att erbjuda en uppskattad och viktig trafik för resenärerna, säger Trafikförvaltningens tf förvaltningschef Ragna Forslund.

Totalt avtalsvärde ca 311 Mnkr/år med en något högre avtalskostnad det första avtalsåret då leverantören erhåller en ersättning för etablering.
Avtalstiden är 12 år och trafikstart är den 15 april 2016.

Den 17 november offentliggjorde Sveriges Olympiska Kommitté de första namnen i truppen för OS i Rio de Janeiro 2016. Fem framgångsrika seglare var med bland dem som presenterades vid en presskonferens på Olympic Camp på Playitas, Fuerteventura där 200 svenska idrottare från alla Olympiska sporter är samlade för att förbereda sig för OS.

De som namngavs idag är idrottare som med god marginal uppnått SOK:s kriterier för deltagande, de har presterat bland de åtta främsta på uttagningstävlingarna och deras prestationer gör att de bedöms ha en god medaljchans vid OS.

Seglartruppen så här långt:

Josefin Olsson, 26 år från Nyköping, KSSS, Laser Radial
Josefin som tog silver vid VM 2014 har flera starka resultat under 2015. Hon kvalificerade sig till OS genom sin 3:e plats vid världscupen i Hyeres, 8:e platsen i Weymouth och 6:e platsen vid För-OS i augusti. Laser Radialklassens VM 2015 äger rum i Oman med start den 20 November. Josefin blev 18:e på OS i London 2012

Lisa Ericson, 26 år, Göteborg & Hanna Klinga 25 år, Norrköping, GKSS, 49er FX
Lisa och Hanna har gjort en raketkarriär i den nya OS-klassen 49er FX. Efter endast 2 år tillsammans har de nått världstoppen. De kvalificerade Sverige till OS vid VM i Santander genom sin 9:e plats (7 nation). Under 2015 har de presterat bland de 8 främsta på samtliga kvalificeringsregattor och de krönte sin säsong med en bronsmedalj på För-OS i augusti. I konkurrens med hela världseliten på OS-banorna i Rio slogs de om segern på regattan fram till sista undanvinden på medaljracet. Detta blir Lisas andra OS, hon deltog i 470-klassen i London 2012. Hanna kommer att gör OS-debut.

Anton Dahlberg, 30 år, Växjö & Fredrik Bergström 25 år, Onsala, KSSS, 470
Anton och Fredrik kvalificerade Sverige till OS vid VM 2014. Efter en lite svagare inledning på säsongen 2015 så slogs de i toppen på de bägge regattorna som var säsongens stora mål för teamet. De blev 5:a på För-OS där de hade medaljchans under de avslutande medaljracet. Under VM i Israel i oktober tog de ytterligare ett kliv. De ledde VM-regattan regattan fram till de 2 avslutande seglingarna men föll ned till en 6:e plats. OS i Rio blir Anton Dahlbergs 3 OS-start, nu tillsammans med debuterande Fredrik Bergström som bland andra framgångar kan ståta med ett guld på JVM i 470 klassen 2011.

Det har varit stor konkurrens med flera svenska besättningar om de åtråvärda OS-platserna men tyvärr får ju bara en besättning deltaga i varje klass. I 470 klassen hotade Johan Molund/Sebastian Östling den nu uttagna besättningen framför allt under vårsäsongen med en pallplats på Mallorca och vinst i Medemblik som bästa resultat, men de lyckades inte lika bra på de regattor som var defiinierade som uttagningsgrundande, Världscuperna i Hyeres och Weymouth, EM, VM samt för-OS. Också den lovande besättningen Carl-Fredrik Fock och Marcus Dackhammar gjorde en strong insats när de blev 8:a på VM i klassen. Men då endast Anton & Fredrik varit nära pallplatserna och SOK gör bedömningen att en tidig uttagning och möjlighet till goda förberedelser till OS är betydelsefulla var det Anton och Fredrik som nu drog det längsta strået.

I 49er FX så hade och har vi stora förhoppningar på Julia Gross och Cecilia Jonsson med säsongen och utvecklingen har inte blivi som de önskat, kanske främst på grund av att skador hindrat dem från att förbereda sig som de önskar. De bedöms kunna bli stora medaljhopp till OS i Tokyo 2020. Det visar på en styrka i svensk segling att de finns många besättningar som pushar varandra till allt högre nivåer och vi tackar dem som inte kom hela vägen denna gång.

Sverige förväntar sig ta flera platser till OS, bland annat i Finnjolle som börjar sina VM seglingar nästa vecka på Nya Zealand. 49er-seglarna som försöker kvala in nationen på VM i Buenos Aires som startade igår samt Laser, där Jesper Stålheim presterade bra på världscuperna i våras men svagare resultat på VM och För-OS gör att han får vänta lite på sin uttagning av SOK.

Info: http://www.svensksegling.se/SWESailingTeam

Garmin presenterar GPS 73, en ny marin handburen GPS för dig som vill ha en enkel, robust och tillförlitlig navigationslösning. GPS 73 är enkel att använda och fullmatad med specifika marina funktioner som MOB, marina larm, ruttplanering och navigation. Nya SailAssist har också lagts till med seglingsinspirerade funktioner som virtuell startlinje, nedräkningstimer, avstånd till startlinjen, farthistorik och kryssningsguidning.

– GPS 73 är en uppdaterad version av GPS 72 som har varit en kraftfull lösning till en låg kostnad för sjömän i över ett decennium, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Med ännu fler funktioner är GPS 73 den perfekta handburna GPS:en för motorbåtar, segelbåtar eller små vattenskotrar som inte har en plotter ombord eller som en backup till din plotter.

SailAssist är en serie avancerade men lättanvända seglingsspecifika funktioner. Du får de data och den hjälp du behöver för att både vinna och ha kul. GPS 73 kan enkelt sätta upp en virtuell startlinje mellan två GPS-positioner. Den kombinerar sedan startlinjens data med den inbyggda nedräkningstimer för att beräkna både avstånd och fart, vilket gör att man kan passera startlinjen vid rätt tidpunkt och med hög hastighet. När kappseglingen har börjat, växlar GPS 73 över till “kryssfunktions”-läge och indikerar om båten seglar på optimal vindvinkel.

Med sin högkänsliga GPS-mottagare kan du snabbt och enkelt få din position med GPS 73. Du kan markera och sparar upp till 1000 waypoints och 100 spår, som kan föras över till andra enheter via USB eller NMEA 0183. Du kan också ansluta GPS 73 till din dator och använda gratisprogrammet Garmin HomePort™ trip planning för att planera kommande rutter och lagra spår, rutter och waypoints som backup.

Batteritiden är upp till 18 timmar på två AA batterier. Den är vattentät ner till 1 meter i 30 minuter och den flyter. GPS 73 har en skärm med hög kontrast som syns bra i solljus. Den har också inbyggd data som soluppgång och solnedgång, samt jakt- och fiskekalender. Pris 1 899 kr.

Info: www.garmin.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, anslår 3 470 000 kronor till ett projekt för att minska användningen av giftiga båtfärger.

Pengarna ska användas för att få fler båtägare att välja miljövänligare metoder.

– En stor fördel med projektet är att det knyter samman flera organisationer som arbetar med de här frågorna. Vi tror att de tillsammans kan nå ut väldigt bra, säger Frida Åberg på HaV.

Om skrovet har mycket påväxt av alger eller havstulpaner så påverkas båtens fart och bränsleförbrukningen ökar. Den vanligaste metoden för båtsägare att hålla skrovet rent är att måla botten med giftiga färger, så kallade biocidfärger. Ungefär 80 procent av gifterna beräknas läcka ut i vattnet under sommaren De giftiga ämnena kan också läcka ut på land i samband med att båtägare tvättar, slipar eller borstar sina båtar.

– Vi behöver minska användningen av giftiga båtbottenfärger. De innehåller metaller och svårnerbrytbara föreningar som läcker ut i vattnet och som kan skada både djur och växter, bland annat kan de störa fiskars reproduktion. Det är också ämnen som stannar väldigt länge i miljön och kan ställa till skada under lång tid, säger Frida Åberg på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

Projektet ”Ren båtbotten utan gift 2.0” leds av Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen, Svenska Båtunionen och Sportfiskarna och det ska pågå fram till oktober 2017. Dessutom samarbetar de med tolv andra organisationer, bland andra Stockholms universitet, Sweboat och Svenska Kryssarklubben.

Projektet kan ses som fortsättningen på ett projekt som startade hösten 2014 och som bland annat omfattade sms-tjänsten ”Havstulpanvarningen” och att ta fram informationsmaterial.

Denna gång är målet att nå ut med information på bred front till minst 100 000 båtägare, att få fler båtägare att välja bort giftiga färger, att fler känner till HaV:s riktlinjer för båtbottentvätt och att fler båtklubbar underlättar för medlemmar som vill välja miljövänliga alternativ.

– Det finns många olika alternativ för den som inte vill måla sin båt med giftig bottenfärg, och med det här projektet hoppas vi att båtägare ska få lättare att hitta en metod som fungerar bra för dem, säger Frida Åberg.

Foto och källa: HaV.

Två välkända seglare med bakgrund i Volvo Ocean Race har belönats av det internationella seglarförbundet, ISAF Annual Conference. Det är Sir Peter Blake (Nya Zeeland) och Torben Grael (Brasilien) som valdes in i World Sailing Hall of Fame – den största hedersbetygelsen inom seglingen.

Utmärkelsen instiftades 2007 för att markera eliten och de viktigaste inom seglingen. Villkoren omfattar både dem som har gjort mycket för seglingssporten på kappseglingsbanorna och de som på annat sätt bidragit till seglingens utveckling på ett extra utmärkande sätt.
Ingen motsvarar de villkoren mer än den numera bortgångne Sir Peter Blake. Denna tuffa Kiwi är synonym med Volvo Ocean Race. Han deltog i den första upplagan någonsin och var därefter med i fyra olika projekt med olika roller under två decennier.

Hans premiär i Volvo Ocean Race skedde som vaktkapten på Burton Cutter 1973–74. Han blev därefter co-skipper på Heaths Condor 1977–78 och gick vidare till att bli skeppare på både Ceramco New Zeeland och Lion New Zeeland 1981–82 respektive 985–86.

Blakes troligen största upplevelse inom segling kom i racet 1989–90 när han som skeppare på Steinlager 2 ledde sin besättning till en överlägsen totalseger och seger på varje delsträcka.

Förutom Sir Peter har även brasilianaren Torben Grael valts in i Hall of Fame. Han har seglat Volvo Ocean Race tre gånger och är därmed veteran, dessutom med totalseger 2008–09 som skeppare på Ericsson 4.

Som en av sitt lands största seglingsföreträdare har Grael även vunnit fem olympiska medaljer i två olika klasser, Louis Vuitton Cup och flera VM. Detta gjorde bland annat att han utsågs till ISAF World Sailor of the Year 2009.

– Som seglingsorganisation känns det väldigt bra att kunna ge det här erkännandet till två av våra allra främsta ambassadörer, säger Knut Frostad, VD Volvo Ocean Race.

– Det här understryker det extremt rika arv som racet kan vara stolt över. Sir Peter och Torben tillhör n väldigt speciell grupp med talanger.

– Sir Peter Blakes ande är fortfarande levande i det här arrangemanget. Det gäller hans hängivenhet till segling, att upptäcka nya platser på jorden och en ständig känsla för vår miljö.

Frostad tillägger:
– Jag har själv seglat med Torben två gånger i racet, ombord Innovation Kvaerner som skeppare 1997–98 och på Brasil 1 2005–06. Jag har själv fått se vilken extremt begåvad seglare han är.

Det här är andra gången som nya medlemmar har valts in i World Sailing Hall of Fame. Nästa tillfälle blir 2019.

Sea Ray har världspremiär för en helt ny 400 Sundancer på den stora båtmässan i Düsseldorf i januari. Båten är helt ny både på utsidan och insidan och byggd för att familj och vänner ska kunna njuta av livet på sjön.

Nya 400 Sundancer har en öppen planlösning, som det brukar heta när man talar om moderna hus. Nu slår detta igenom allt mer även på båtsidan och i den här modellen har anrika Sea Ray satsat på stora utrymmen förbundna med varandra.

Salongen är ljus och rymlig med stora fönster och en elassisterad taklucka för att kunna öppna upp ordentligt. Sittgrupperna omfattar bland annat en L-soffa med plats för åtta personer och utrymmena kan enkelt öppnas upp med olika skjutdörrar och fönster. På däck finns solbäddar som kan fällas ut och in i olika positioner efter behov.

– Nya 400 Sundancer handlar främst om komfortabla och sociala utrymmen för att kunna koppla av maximalt, både dag och natt, säger Sea Ray Groups VD, Tim Schiek.

– Fokus för båtens design är öppna ytor i ett plan på huvuddäck. Layouten omfattar ett rejält pentry och stora fönsterrutor som gör att mycket naturligt ljus kan flöda in. På kvällen är det enkelt att förvandla båten till mysig med olika sorters belysning.

Boendeutrymmena under däck är främst fördelade på två fullstora hytter. Ägarhytten har ett väl tilltaget garderobsutrymme, men kan i stället förses med ett extra utrymme för bad och dusch. Akterhytten har bäddar för tre plus sittutrymmen som kan användas som dubbelkoj.

Materialen är allt från eleganta trädurkar till mjuka textilier för att ge en bekväm tillvaro ombord och ge en utökad känsla av utrymme. Pentryt är, enligt pressreleasen, lyxigt med toppmoderna maskiner och gott om stuvutrymme. Förarplatsen är välplanerad och har bland annat joystick-kontroll.

I aktern finns en hydraulisk badplattform (tillval) och en ny typ av badstege för att underlätta för den som behöver ta sig ombord.

Tekniska fakta
Längd: 12,2 m (skrov)
Längd ö a: 13,26 m
Bredd: 4,08 m
Vikt: 12 935 kg
Djupgående: 1,01 m (strendrive)
Bränsle: 1 211 liter
Vatten 378 liter
Hålltank: 159 liter
Personer: 6
Motorer: 2xMerCruiser 8.2 MAG HO Axius, Bravo IIIx (T-430 hk – 321 kW)

Info: www.searay.com

Laura Piriz har fått Naturvetarnas pris för förtjänstfulla insatser till gagn för naturvetenskapen. Hennes arbete inom vatten och miljö, både här hemma och internationellt, har gjort avtryck. Prissumman är 15 000 kronor och delas ut på Naturvetarnas kongress i dag.

För Laura Piriz är samtalet lösningen på många problem. Genom möten kan olika sidor belysas och alla parter får komma till tals inför viktiga beslut. Det gäller bland annat samförvaltning av fisket i Sverige, som ska bedrivas hållbart och ansvarsfullt.

– Jag är också stolt över att ha bidragit till bildandet av Sveriges första marina nationalpark, Kosterhavet, som tog form efter samtal med brukare, forskare, politiker och andra. Deltagande föder engagemang och ansvar, säger hon övertygande.

I gränslandet mellan naturvetenskap och samhällsvetenskap jobbar Laura Piriz för att skapa bindande internationella avtal. De kan leda till att länder ställs inför rätta i EU-domstol om de inte minskar sina utsläpp.

– Nu när isen smälter i Arktis är en utmaning att komma överens om förvaltningen av det unika området. Ännu en utmaning är att åtgärda den historiska miljöskulden i Östersjön, där närsalter har ansamlats i bottensedimenten.

Att bevara den biologiska mångfalden och att minska tillförseln av mikroplatser i haven är andra uppgifter som Laura Piriz har tagit sig an.

– Lösningen ligger både i att informera konsumenten, utveckla alternativa produkter och att få effektivare reningsverk, säger doktorn i humanekologi som är marinbiolog i botten.

Hennes bakgrund som flykting från Uruguay på 70-talet har präglat henne.

– Tidigare låg fokus på att göra insatser för den fattiga delen av världen. I dag vill jag ge tillbaka till Sverige, som är en drivkraft för många flyktingar.

Laura Piriz är anställd på Havs- och Vattenmyndigheten, HaV,

Gaff Yacht Society har sedan 1960 verkat för att bevara våra kulturskatter i form av segelbåtar med unik form, design eller rigg. Sedan den första plastbåten kommit under slutet av 1950-talet hade dessa skapelser mer och mer tagit över från de klassiska skrovmaterialen trä, metall eller betong.

Medlemmarna i GYS såg då att det var dags att göra något åt det återstående beståndet av klassiska segelbåtar. Av trä, metall eller betong.

Därför instiftades GYS Stipendium för bevarande av äldre kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar av trä eller annat byggnadsmaterial samt äldre segel- och riggtyper redan för 25 år sedan.

Stipendiet, som är på 10 000 kr, utdelas sedan några år i samband med invigningen av Classicavdelningen vid båtmässan Allt för sjön i Älvsjö.

Hittills har hela 25 segelbåtar erhållit GYS Stipendium. Det är segeljakter av mycket skilda slag som catboaten Ellen (1999) som byggdes redan 1896 till SK 150 Beatrice Aurore (1991), byggd 1920 och konstruerad av August Plym.

Med tiden har Stipendiet blivit alltmer ansett som ett av de viktigaste incitamenten bland ägarna till äldre båtar av olika slag att göra en insats för att bevara sin klenod. Stipendiet har hjälpt många ägare att kunna skaffa utrustningsdetaljer till sin renovering eller underhåll av sin kulturskatt. Med tiden har ju även segelbåtar byggda av plast blivit klassiska och även ägare till en sådan kan alltså söka GYS Stipendium!

Senaste stipendiet som delades ut vid Allt för Sjön i början av mars 2015 gick till den lilla unika loggertriggade jakten Vanjara som fått en genomgripande renovering och nu är i lika gott skick som när hon var ny!

GYS Stiftelses arkiv med ansökningar till Stipendium behöver alltid fyllas på med nya ansökningar. Skicka in din ansökan till:

GYS Stiftelse
c/o Matton
Lostigen 68
139 40 Värmdö
De uppgifter som behövs är:
Namn och adress
Telefon
E-postadress
Båtnamn, konstruktionsår, konstruktör, varv
Båttyp
Gjorda arbeten
Har seglat sedan renoveringen
Sista ansökningsdagen är 10 januari 2016

Bilderna:
Beatrice Aurore (stora bilden)
Ellen (liten med fyrkantigt segel)
Vanjara (loggertriggade)