Nyheter

I dagarna distribueras en reviderad upplaga av boken Hemmahamnar för fritidsbåtar till samtliga båtklubbar och båtförbund inom Svenska Båtunionen (SBU). Hamnboken är en teknisk beskrivning över hur man bygger och sköter en trygg och säker hamn för fritidsbåtar året om.
Text: Anne Adre-Isaksson
– Den som är hamnkapten eller sitter i en båtklubbsstyrelse har förstås en väldig hjälp av boken, säger Staffan Högardh, som är en av dem som arbetat med den nya hamnboken.
– Här hittar man svaren på i stort sett alla sina frågor. Och är det något ytterligare man undrar kan man vända sig till hamnkommittén via SBU:s kansli.
Redan 1978 gav SBU och Naturvårdsverket ut Hemmahamnar för fritidsbåtar. Den fick ett mycket positivt mottagande och spreds till alla båtklubbar, kommuner och företag som projekterar och bygger hamnar för fritidsbåtar.

Nya förutsättningar
Eftersom många hamnar övergått i föreningsdrift gav SBU ut ett komplement till boken 1985 och en rapport om övertagande av hamnar 1993.
– Rapporten var formad som en checklista för båtklubbar och kommuner vid överlämnande av hamnar.
Förutsättningarna för förvaltning och finansiering har förändrats under årens lopp. Tekniska hjälpmedel har förbättrats samtidigt som miljökraven på hamnar har skärpts. Därför var det hög tid att ge ut en reviderad upplaga av hamnboken.
– Idag råder det stor brist på båtplatser framför allt på Västkusten och i Skåne, där det också är väldigt dyrt att bygga. Så den här boken kommer väldigt lämpligt. Det är betydligt mycket billigare att bygga ut en befintlig hamn med nya båtplatser jämfört med att bygga en ny hamn.

Mall för hamnbygge
Samtidigt konstaterar Staffan Högardh att det fanns statsbidrag till alla hamnbyggnader när den förra boken gavs ut. Det får både yrkessjöfarten och yrkesfiskarna även idag. Men inte fritidsbåtarna.
– Då fungerade den gamla boken som en mall. Oerhört många hamnar är byggda efter den. Nu hoppas vi från SBU att även den nya boken kommer till användning vid utbyggnader och tillbyggnader.
Förutom Staffan ingick även Harald Mårtensson, Kent Danielsson och Lasse Bengtsson i den grupp som tog fram Hamnboken 2007.

En ny svensk medlemsklubb förändrar ägandet av exklusiva yachter. Klubben heter Smiling People och säger sig halvera den normala ägandekostnaden. Via en årlig avgift får medlemmarna tillgång till yachter baserade i Sverige och i Medelhavet. Konceptet bygger på att kraftigt reducera de kostnader och arbete som det innebär att själv äga en yacht, men ändå ha tillgång till 6–7 veckors yachtliv per säsong.
Medlemmen delar nyttjandet av yachten med upp till fyra andra medlemmar och kan då halvera den normala ägandekostnaden. Detta innebär också att medlemmarna inte behöver binda upp kapital samt slipper det årliga underhållet. Ett medlemskap i en svensk yacht ger medlemmen rätt till tolv helgdagar och 30 veckodagars nyttjande per säsong. Vid lanseringen består yachtflottan av helt nya eller lätt begagnade motoryachter i storleken 37–62 fot. Info www.smilingpeople.se

Silva Map Measurer Plus heter en ny reseplanerare som enkelt mäter avstånd på en karta, oavsett om det gäller land eller hav. Innan avfärd mäter man på en karta ut sträckor med hög noggrannhet. Med funktionen time-to-go lägger man in med vilken medelhastighet man förväntas röra sig över sträckan och sedan talar Map Measurer Plus om hur lång tid det kommer att ta. Kan ställas in på skalor från 1:1 till 1:99.999.999 för land, bil, marint bruk samt enheterna km, miles och nautiska mil. Info www.silva.se

Bygget av hjulångaren Eric Nordevall II är ett framgångsrikt kompetensutvecklande projekt enligt svenska ESF-rådet. Det har haft avgörande betydelse för senare års positiva utveckling i Forsvik.
Därför registrerar man nu projektet Skeppsbyggare i Forsvik som lärande projektexempel.
Under tre år beviljades projektet Skeppsbyggare i Forsvik medel från Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige, svenska ESF-rådet. Nu har man utvärderat resultatet och det mervärde projektet gett.
Sysselsättning och turism
Skeppsbyggare i Forsvik var ett omfattande kompetensutvecklingsprojekt genom Karlsborgs kommun inom ramen för fonden Växtkraft Mål 3. Projektet genomfördes av Forsviks Ångbåtar ekonomisk förening.
”Projektet har haft avgörande betydelse för senare års positiva utveckling i Forsvik. För att bevara ortens traditioner är det viktigt att det finns ett skeppsbyggeri i Forsvik. Eric Nordevall II är en levande del av museet idag och bedöms kunna bli det framöver”, menar EFS-rådet.
Sysselsättning har skapats i och kring projektet och det pågående skeppsbygget har bidragit till att locka turister till Forsvik och Karlsborgs kommun.
Fått andra jobb
Syftet var att genom kompetensutveckling och utbildning vidareutbilda skeppsbyggare till diplomerade skeppsbyggare och att traditionellt hantverk från 1700- och 1800-talen skulle möta modern teknik i arbetet med ett skepp som är godkänt för att segla på 2000-talet.
Utbildningen bestod av två huvuddelar: 20 veckors träteknisk grundutbildning och skeppsbyggarutbildning på Eric Nordevall II.
Sammanlagt deltog 64 personer i projektet där också utbildningar i modellsnickeri, småbåtsbygge, repslageri, fartygsbesiktning, mässmedverkan och skeppar- och maskinistutbildning ingick. Projektet har gett, och ger, de kringliggande kommunerna Hjo, Tibro, Karlsborg, Töreboda, Mariestad och Skövde ett arbetsmarknadsprojekt för långtidsarbetslösa personer. Drygt hälften av deltagarna har fått arbete efter utbildningen.
Rederi och fartygsvärn
Sedan januari 2006 går färdigställandet av Eric Nordevall II vidare genom medel från arbetsförmedling, länsarbetsnämnd, sponsorer, finansiärer, bidragsgivare och frivilliga. När hjulångaren är färdigställd skall den som en världsunik attraktion gå på Göta Kanal mellan Stockholm och Göteborg och i chartertrafik. Ett rederi skall bildas inför idrifttagandet.
Forsviks varv blir till ett fartygsvärn för restaurering av historiska båtar, maskiner och motorer med bas i den kunskap som projekt Eric Nordevall II genererat
Info www.nordevall.com

Nu kan barnen äntligen vara i solen utan att föräldrarna behöver oroa sig. Barnkläder med inbyggt solskydd har börjat slå igenom i Sverige.
Nytt funktionellt sommarmode. Tiden då du måste använda stora delar av dagen till att smörja in barnen med solkräm är förbi. Ett av sommarens hetaste sommarmoden gör att barnen alltid är skyddade mot solens cancerframkallande strålar.
-Sunblocks solskyddskläder som säljes i butiker och över internet i Sverige är mycket tätt vävda för att blockera UV-strålarna, säger Marika René, VD Sunblock AB.
Enligt Svenska Cancerfonden har en vanlig t-shirt en solskyddsfaktor på 8. När tröjan blir blöt blir solskyddsfaktorn lägre och t-shirten blir tung och obehaglig att ha på sig. De nya solskyddskläderna som har dykt upp på marknaden denna sommar har en solskyddsfaktor på 50 och är sköna att ha på sig även när de är blöta.
Svenska Cancerfonden är positiva till solskyddskläderna. Svenska Cancerfonden understryker att barn under ett år inte mår bra av överdriven användning av solkräm. Nya studier visar att barnen inte klarar av att göra sig av med de kemiska substanserna i solkräm på samma sätt som vuxna. Cancerfonden rekommenderar därför att de minsta barnen inte skall vara i solen överhuvudtaget, men är positiva till de nya solskyddskläderna.
-Gång på gång blir vi påminda om hur viktigt det är att skydda våra barn när solen är som starkast, men det är svårt att bryta sina vanor. Och det gick ju så bra när vi själva var små, då var det ingen som tänkte på att solen inte bara är varm och skön, säger Anette Serell, Barniallt.se.
-Men nu är det ett erkänt faktum att solskador på barn ökar risken för hudcancer i vuxen ålder och malignt melanom är den tumörform som ökar snabbast i Sverige idag, säger Anette.
-Försäljningsökningen av solskyddskläderna har varit explosionsartad i jämförelse med föregående år, säger Anette, och det känns inte bara som om det är skyddseffekten utan även designen som påverkar, här kan man prata om ett funktionellt mode.
-Medvetenheten hos svensken om riskerna med överdrivet solande har nog nått fram men det känns framförallt som om det är först nu som det finns något som motsvarar föräldrars önskan, säger Anette. Man ser att ens barn är skyddat från skadlig påverkan av solen vilket alltid har varit ett problem med solkrämer. Dessutom har man lättare att hålla uppsikt över sina barn på stranden.

-Att barnen själva tycker att kläderna är tuffa gör det ju lättare att acceptera kläder på stranden, säger Anette.

Svenskarna paddlar som aldrig förr och en helt ny grupp fritidspaddlare gör att kajaksporten växer snabbt. För att möta efterfrågan lanserar svenska Point 65 nu tre nya modeller.

Nemo är den lätthanterade, lekfulla och robusta kajaken för kortare turer, SeaCruiser den stabila för längre paddlingsäventyr på större vatten och Fasthing 470 den racinginspirerande men stabila träningskajaken.

– Allt fler hittar till paddlingssporten, vilket är kul. Våra nya modeller riktar sig till såväl nybörjare som mer erfarna äventyrare och är gjorda för att utvecklas i, säger Richard Öhman, Point 65.

Kajaksporten växer lavinartat i Sverige. Allt fler har upptäckt att paddling är givande, vare sig syftet är att hålla sig i form, att ge sig ut på expeditioner i skärgården eller bara ett sätt att få komma ut på vattnet.

För att kunna erbjuda en kajak för varje paddlares behov har nu marknadsledande Point 65 tagit fram tre helt nya kajaker. Gemensamt för modellerna är att de alla är utvecklade i Skandinavien med fokus på formgivningen.

– Design är väldigt viktigt för Point 65. Kajakerna ska inte bara vara funktionella och ha bästa möjliga egenskaper utan även vara aptitliga för ögat. Därför arbetar Point 65 nära designers såsom Johan Wirsén som designat våra modeller Nemo och SeaCruiser och Jan Fasting som står bakom Fasthing 470, säger Richard Öhman, en av delägarna i Point 65.

Fasthing 470 – för den som har sjön som favoritgym

Fasthing 470 är designad av den norske paddlingslegenden Jan Fasting. Som tillägget ”h” i namnet antyder är den också en snabb sak, en ”fast thing”. Linjerna är racinginspirerade för största fartupplevelse, men bredden på 60 centimeter tar bort den rangliga känslan från en tävlingskajak. Med sina 14 kilo i glasfiber/epoxi-utförande och 16 kilo i glasfiber/polyester är Fasthing 470 lättburen och lättpaddlad. Ett höj- och sänkbart roder kommer som standard liksom ett rörligt pedalsystem och Point 65:s nya funktionella ryggstöd.

Fasthing 470 passar för heldagsturer och är den perfekta träningspartnern för den som har sjön som favoritgym.

Målgrupp:

• Den som vill få ut mesta möjliga av sin träningspaddling.

• Nybörjaren med höga krav och som vill ha en kajak att utvecklas i.

• Den som vill paddla på längre heldagsturer.

SeaCruiser – för storvuxna och långturspaddlare

SeaCruiser är en sjöbjörn som lämpar sig för vardagspaddling såväl som avancerade äventyrsexpeditioner. Modellen är en högkvalitativ och mycket bekväm havskajak som ger en omedelbar känsla av trygghet. Det svagt v-formade skrovet i trelagers polyeten gör SeaCruisern rolig att paddla även i grov sjö.

SeaCruiser är lättdriven och kursstabil och har det nya ryggstödet som standard. Sittbrunnen är rymlig med ergonomisk sits och mjukt material vid knän och höfter. Dubbla fikaluckor och två stora ovala lastluckor i för och akter bidrar ytterligare till SeaCruisers kvaliteter för långturer. Den avancerade trelagers sandwichkonstruktion i polyeten gör kajaken styv, lätt och stark.

Målgrupp:

• Den som vill ge sig ut på längre paddlingsturer på större vatten.

• Storvuxna som har svart att få plats i små kajaker med trånga sittbrunnar.

• Passar på grund av sin stabilitet perfekt för nybörjaren.

Nemo – en lätthanterlig kajak för fiske, lek och kortare turer

Nemo är byggd för skojigheter. Den passar för dagsturer, att fiska ifrån eller att bara leka med. Den är bekväm, liten, lätt och söt och är byggd för den som söker en lättpaddlad kajak som är lätt att bära och lasta. Trots sin längd på bara 3,5 meter har Nemo tillräcklig med volym för att bära en tung paddlare med utrustning en heldag på sjön.

Den rotationsgjutna polyetenkonstruktionen gör att Nemo håller för oöm hantering och tuffa lekar.

Målgrupp:

• Den som vill ha en lätthanterad kajak för kortare turer

• Den som vill använda sin kajak till andra aktiviteter, till exempel fiska eller fotografera ifrån.

• Barnfamiljer. Nemo passar perfekt för vattenlek.

För mer information, se www.point65.se

Priset “Mest innovativa utbordare” gick till Suzuki. En jury med internationella båtjournalister utsåg i april Suzuki till “Most Innovative outboard engine”. Priset ges för de innovativa tekniska lösningarna på den första 300 hästars utbordaren på marknaden.
Juryn som utsett Suzukis DF 300 till “Mest innovativa utbordare”, består av journalister som är med i den internationella journalistföreningen Boating Writers International (BWI) och priset delades nyligen ut av National Marine Manufacturers Association, NMMA.
– Jättekul med utmärkelsen. Vi fick vår första leverans av ”300-maskinerna” i början av april. De monterades snabbt på ett antal RIB-båtar och därifrån hör vi redan positiva omdömen. Så jag ser utmärkelsen som ett bevis på att våra kunder har gjort ett bra val. Det betyder också mycket för oss som jobbar med Suzuki, både här på huvudkontoret, och speciellt för våra återförsäljare som får nöjda kunder, säger Lars Johansson, produktchef på KGK Suzuki AB.
Suzukis nya 4-taktare – DF300 – visar att den mycket kraftfull motor också kan vara en lättviktare. Med en vikt på 274 kg är DF300 i samma klass som dagens 250 hk modeller. Designen är en 55 graders V6 moto. Motorn har den största slagvolymen, 4 liter, av alla V6 modeller. Den smala konstruktionen möjliggör dubbel eller trippelmontage.
DF300 är den första motorn som har Suzuki Precision Control – ett elektroniskt reglage för gas och växel, så kallad fly-by wire, och passar för singel, dubbel eller trippelmontage. Den gör att det blir en smidigare och mer precis växling och en snabbare gasrespons.
– Det här är femte gången som Suzuki Marin har fått utmärkelser av NMMA. Fyra av utmärkelserna har gällt Suzukis 4-taktare för att de varit tekniskt långt utvecklade.

I Degerby bjuds besättningarna på dusch & bastu, rabatterat inträde på det lokala museet samt plats att grilla egen mat. Marknadsförsäljning och hantverk. På kvällen ordnas musik- & danstillställningar på flera ställen.
Degerby ligger strax öster om fasta Åland och är en centralort i den åländska skärgården med båtvarv och gamla båtbyggartraditioner. Inom gångavstånd finns flera restauranger. Se www.foglo.ax
Om önskemål finns ordnas i all vänskaplighet en kappsegling till Sjökvarteret i Mariehamn där ÅLANDS SJÖDAGAR fortsätter t.o.m. söndagen den 22 juli.
Under Sjödagarna bjuds fartygen på gratis kajplats, el och vatten, dusch & bastu.
Sjödagarna i övrigt är en blandning av skutor, segling, hantverk, barnprogram, dans, god underhållning och skön stämning. Se www.sjokvarteret.com
Efter Sjödagarna vidtar Cruise Mariehamn med program 23 – 25 juli då skutor från Cruise in Company kommer till Mariehamn. Se www.segel.ax.
Skutträffen och kappseglingen arrangerades första gången 2004 med ett rekordantal deltagare 2005 då hela 18 segelskutor deltog. I år har vi p.g.a.
att Tall Ships Race arrangeras i närvattnen gått in för att tona ned kappseglingen och istället lyfta fram den sociala samvaron i Degerby och Sjökvarteret.
Skutträffen ligger även tidsmässigt väl till för skutor som ämnar delta i TSR etapp 2 Stockholm – Szczecin. Sjökvarteret erbjuder fri kajplats för segelskutor.
Fartyg som ämnar sig till Sjökvarteret bör beakta att farleden in till Slemmern och Österhamn är lodad till 3,7 m och till Sjökvarteret 3,4 m vid normalt vattenstånd. Vid Degerby är vattendjupet ca 5 m.

Anmäl er gärna till till arrangören:
Ålands Sjödagar, Sjökvarteret
AX-22100 Mariehamn, Åland
e-post: info@sjokvarteret.com
Fax. +358(0)18-16034

Bohusbanken har tecknat ett treårigt samarbetsavtal med GKSS för att stärka segelsällskapets juniorverksamhet. Mer än 800 barn och ungdomar deltar i klubbens aktiviteter varje säsong och de får nu en stabil grund för utbildning, träning och tävling.

– Bohusbanken är en lokal bank, som vill verka lokalt, säger Bertil Fröberg, chef i västra regionen av Danske Bank, som Bohusbanken är en del av.

– Vi sympatiserar starkt med GKSS ungdomsarbete och har ambitionen att engagera oss långsiktigt för seglarungdomarna både på bredden och i toppen.

GKSS har nu fått nya förutsättningar att utbilda sina instruktörer, rusta upp ungdomarnas lokaler och köpa in nödvändig utrustning. Dessutom skapas ett årligt stipendium: Bohusbankens stipendium till Årets Junior.

GKSS är en av Sveriges största idrottsföreningar med 4 200 medlemmar och har fostrat många framgångsrika seglare. Åtta av de tolv som ingår i det svenska seglingslandslaget och som slåss om att få representera Sverige i OS nästa år kommer från GKSS.

– GKSS står för starka värden som kompetens, utmaning och tävlingslust, värden som vi i Bohusbanken delar. Två exceptionellt framgångsrika organisationer kan nu samarbeta, och det uppskattar vi, säger Bertil Fröberg.

Bohusbanken har för sjätte året i rad de mest nöjda kunderna, både på privat- och företagsmarknaden, och dessutom de mest nöjda medarbetarna och den största tillväxten jämfört med övriga svenska fullservicebanker.

– Våra ungdomar har stora förväntningar på samarbetet, säger Peter Klock, VD för GKSS, och vi är stolta över att Bohusbanken ser GKSS alla fördelar.

Info www.gkss.se

Nu är det klart att Quantum startar samarbete med Henrik Ottosson Segelmakeri. Efter tre års förhandlingar har Quantum Sails Design Group äntligen hittat en efterlängtad samarbetspartner på västkusten.
När Quantum Sails riktade ögonen mot västkusten för att utvidga sin verksamhet var Henrik Ottosson Segelmakeri förstahandsvalet då Henrik Ottosson Segelmakeri är ett välrenommerat företag som vänder sig till kvalitetsmedvetna kappseglare och cruisingseglare. Segelmakeriet ligger strategiskt placerat i Kungälv, mitt mellan Göteborg och Marstrand.
– Quantumgruppen har under lång tid letat efter en etablerad segelmakare på västkusten som har kunskap och förmågan att jobba direkt med de stora varven och alla kunder längs kusten. Henrik Ottosson är den perfekta samarbetspartnern då det är svårt att hitta någon så väletablerad och välrenommerad. Detta är ett steg i Quantums utveckling då vi tittar vidare på övriga kuster i Sverige och här näst vänder vi oss söderut, säger Klabbe Nylöf som driver Quantum tillsammans med Andreas Andersen.
Henrik Ottosson Segelmakeri startades 1995 och drivs av Henrik Ottosson som arbetat som segelmakare sedan 1990. Henrik Ottosson själv är elvafaldig svensk mästare i express, smaragd, maxi-racer och matchracing.
– Quantum och vi startade samtidigt och jag har följt dem och deras arbete med intresse sedan starten, nu har vi landat med en lösning som känns trygg och bra för oss båda, säger Henrik Ottosson.

Info www.quantumsails.com

1991 upphörde båtindustrin på Finnboda. Det markerade slutet på en varvsindustri som startade 1774 med en fabrik för tjärtillverkning. Under mer än 100 år var Finnboda en av Stockholms största och betydelsefulla arbetsplatser. Idag byggs bostäder på området. Historien om Finnboda varv från beckbruk via varv till bostäder berättas i en utställning som startar på lördag.

Bakom utställningen står Eliane Högberg och Johan Högberg vars farfar, respektive farbror arbetade som VD för Rederi Svea som ägde Finnboda varv.
– Utställningen beskriver Finnboda varvs historia från 1774 då det tillverkades tjära vid en fabrik här via varvstiden och tiden därefter med konstnärsateljéer och rejvpartyn, berättar Eliane Högberg. Mest handlar det dock om varvet.

Varvet var under en tid Sveriges största och i slutet av 1800-talet jobbade 700 personer vid varvet. Idag har varvsområdet omvandlats till bostadsområde men pirer, en byggkran, en svets- och en maskinhall tillsammans med stapelbädden påminner om den gamla tiden.

Utställningen pågår till den sista maj men både Eliane Högberg och Johan Högberg hoppas att utställningen kan permanentas.
– Det är viktigt att aldrig glömma sin historia, menar Eliane Högberg. Varvet var och är en betydelsefull del av Stockholms kulturhistoria.
Finansieringen har säkerställts genom Högbergsfonderna, Länsstyrelsen i Stockholms län, Sjöhistoriska muséet och Swedbank. Utställningen visas i möbelbutiken Fogias lokaler (f.d. Maskinverkstaden) på Finnboda varvsväg.

Namnet Finnboda har enligt uppgift sitt namn från att platsen fungerade som hamn för så kallade finnskutor. Redan på 1700-talet fanns ett beckbruk på platsen och från 1805 ett torp men namnet Finnboda.

1874 köptes Finnboda av Berglunds mekaniska verkstad på västra sidan av Södermalm och ett av landets viktigaste skeppsvarv. Varvet utvecklades till ett av landets största.

1916 köptes Finnboda Slip av Stockholms Rederi AB Svea och ombildades till AB Finnboda Varf. Rederi AB Svea byggde ut och moderniserade varvet med nya stapelbäddar och en maskinverkstad med järnvägsförbindelser.

1917 stod nya arbetarbostäder färdiga på Finnbodaberget.

1930-talet var en lönsam period för Finnboda bl.a. därför att man började använda den nya gassvetsningstekniken.

1940 uppfördes varvets första svetshall och kajerna moderniserades, nya elektriska kranar inköptes och matsalar och personalutrymmen togs i bruk.

I slutet av 1950-talet genomfördes en ny moderniseringsetapp för att bygga fartyg upp till 13 000 dödviktston. Två stora kranar införskaffades och en ny svetshall uppfördes. Ett antal lastfartyg samt passagerarfartyget Birger Jarl byggdes. Fartyget går fortfarande i trafik mellan Stockholm och Åland under samma namn.

Under början av 1960-talet sjösattes bl a passagerarfartyget Svea Jarl som under många år gick i trafik på Finland under Rederi AB Sveas flagg och från 1976 som Vikinglinjens Apollo III.

1970 köptes varvet av Saléns och 1974 blev Finnboda en del av Salénsägda Götaverken. 1977 införlivades Götaverken i Svenska Varv vilket också innebar att verksamheten vid Finnboda avvecklades. Nordic Link var varvets sista egentillverkade fartyg 1981. Finnboda blev sedan ett reparationsvarv.

Under 1990-talet hyrdes Finnbodas lokaler ut till företagare. 1997 köpte HSB området där nu 700 bostäder, affärslokaler och kontor uppförs.

En helgtur med övernattning eller en veckas båtluffande under semestern? I årets Bed & Breakfast-katalog kan man välja bland mer än 600 bäddar i Stockholms skärgård, vare sig man föredrar att bo på vandrarhem, på hotell eller hemma hos skärgårdsbor.

– Bed & Breakfast har blivit jättepopulärt. Det gör det enkelt att komma ut och kostar inte mycket. Dessutom får man ett personligt bemötande och kommer in i ö-livet på ett bra sätt, säger Mats Wåhlin, projektledare på Skärgårdsstiftelsen.

Årets upplaga av Skärgårdsstiftelsens broschyr Bed & Breakfast är en komplett guide till en lyckad skärgårdsvistelse. I den finns alla vandrarhem och hotell i Stockholms skärgård. Dessutom – alla bäddar hos de skärgårdsbor som slår upp dörrarna för besökare.

– Uthyrningen av privata bäddar har varit en stor framgång. Väldigt många som båtluffar i skärgården utnyttjar också boendet hos skärgårdsborna och blir därigenom mer än bara turister, säger Mats Wåhlin, projektledare för Bed & Breakfast på Skärgårdsstiftelsen.

Bed & Breakfast är ett enkelt sätt att få vistas ute i skärgården. Det som bjuds är en säng, tak över huvudet, ett vänligt bemötande och frukost – serverad eller egengjord.

Ger alla chansen att komma ut i skärgården

Bokning av boendet sker direkt hos värden och ofta finns möjlighet att hyra både sänglinne, cyklar och båt. Vissa boenden går bra att ta sig till med buss och bil, andra måste man åka Waxholmsbåt eller ta egen båt för att nå. I katalogen framgår också hur långt det är till närmsta badplats, vilket språk värden talar och annan information som kan vara bra att veta för besökare.

En av dem som tar emot skärgårdsturister är Birgitta Nilsson på ön Yxlan i norra skärgården.

– Det är roligt att så många hittar ut i vår vackra skärgård. Genom Bed & Breakfast får alla chansen att komma ut, även de som inte har egen båt eller sommarstuga, säger hon.

Katalogen Bed & Breakfast finns att hämta på Waxholmsbolagets terminal, i Sverigehuset och i alla turistbyråer i Stockholms län. Den går även att ladda ner digitalt från www.skargardsstiftelsen.se

(2007-04-22, Valencia) Det blev en bekväm seger – efter en tuff inledning. Victory Challenge slog China Team med dagens största segermarginal, tre minuter och 50 sekunder.
– Det viktiga idag var att göra saker enkelt och bara göra jobbet på det sätt vi alla vet att det ska göras. När vi väl utökat vår ledning blev det ett ganska bekvämt race, säger David Endean, fallman på Järv (SWE 96).
– Jag njöt verkligen hela dagen, säger Pelle Petterson, skeppare för de svenska America’s Cup-utmaningarna 1977 och 1980. Han var 18e person ombord.

Med tanke på att bristen på vind Valencia under inledningen av utmanarserien Louis Vuitton Cup gjort att det bara var flight tre av round robin ett som seglades idag – av elva – den söndag när den elfte flighten skulle ha seglats går det inte att dra några slutsatser av resultattabellen ännu.

Men i och med att Victory Challenge vann sin andra match – av tre –ligger teamet för närvarande på en delad tredjeplats i utmanarserien Louis Vuitton Cup, sedan en av huvudmotståndarna i kampen om en av de fyra semifinalplatserna, spanska Desafío Español förlorade idag mot franska Areva Challenge.

– Vi hade inte den bästa av starter och det gjorde livet lite svårt för oss under första halvan av första kryssen. Men allt förberedelsearbete vi genomfört gav resultat, vi lyckades segla på utsidan av kineserna, träffa rätt på ett par vindskiften och komma i en stark position, säger David Endean.

– Därefter handlade det bara om att minimera riskerna.

Ombord som 18e person fanns Pelle Petterson, 74, svensk seglings största namn, två faldig OS-medaljör och skeppare, designer med mera, för de två första America’s Cup-utmaningarna med båten Sverige.

– Det var ett superarbete ombord och jag var imponerad av kommunikationen mellan killarna, sa han efteråt.

Efter att flight tre seglats idag avtog brisen i Valencia igen.

Därmed flyttades Victory Challenges match mot BMW Oracle Racing till imorgon. Oracle hade stora problem under inledningen av sin match idag mot Team Shosholoza (som Victory Challenge slog i fredags). Det sydafrikanska teamet ledde över det amerikanska teamet vid båda rundningarna under första varvet.

– Vi ser fram emot att möta BMW Oracle imorgon, vi hade hoppats få göra det idag, men det kan vänta. Vi kommer att gå in för det racet på samma sätt som vi gör för alla våra race, fokusera på att göra vårt bästa, minimera misstagen och ta hem en seger, säger David Endean.

BMW Oracle Racing är tillsammans med Luna Rossa Challenge och Mascalzone Latino är obesegrade hittills i Louis Vuitton Cup.

Andra match imorgon blir mot tyska United Internet Team som ännu inte vunnit en match.

Pressmeddelande

Internet Konst Scandinavia marknadsför en ny tjänst som heter www.i-konst.se, där man kan beställa en oljemålning som är gjord utifrån ett digitalt fotografi som förlaga.
”-I och med utvecklingen av digitalkameran använde så har fler och fler människor en uppsjö av bilder som de inte gör något med. En massa personliga minnen från semestern, bröllopet, släkten, äventyrsresan, barnen, husdjuren, första träffen och liknande som sedan bara blir liggande på hårddisken. Samtidigt köper folk en mängd reproduktioner och konst som de inte har någon relation till och sätter på sina väggar.” säger Angela Lin Andersson VD för Draupnir Holdings Limited som är företaget bakom tjänsten. ”i-Konst är ett sätt att lyfta fram fram och förädla fina personliga bilder till en annan form. Ett sätt att skapa kvalitets konst från egna bilder och minnen.”

Tjänsten är utformad så att man på www.i-konst.se laddar upp den digitala bild man vill ha en målning av. Alla tavlorna målas i olja på canvas.
Sedan får man välja stil, d v s om man vill ha målningen målad med tunnare eller bredare pensel, samt om man har några speciella övriga önskemål gällande uppmålningen. Företaget anlitar konstnärer som har gedigna kunskaper i måleri i olja och arbetar i huvudsak som frilansare. När målningen är färdig kan den ses av kunden genom inloggning på websidan. De kan alltså bedöma resultatet och godkänna målningen innan den packas och sänds hem till dem.

Tjänsten är tänkt som ett komplement till andra fotografi och konstformer. Kanske vill man ha lite mer personlig konst på sin vägg. En vy av berget man vandrat på, solnedgången på smekmånaden, fågeln som alltid sitter i rönnbärsbusken, barnen när de badar eller morfar hemma i sin trädgård. Bilder talar så många olika språk och när de görs om till oljemålningar så får de dessutom en ytterligare dimension och karaktär. Det är nog många som gärna skulle byta ut den där dyra reproduktionstavlan mot en oljemålning av något som de faktist sett och har minnen eller någon relation till.

Denna tjänst erbjuder nya möjligheter och alternativ för konst i hemmen. Priset är en viktig faktor i valet av konst och när priserna är så här låga för riktig målad konst så blir det möjligt för de flesta att skaffa en egen oljemålning av motiv man tycker om.
Info www.i-konst.se

Pressmeddelande

Vid ett evenemang på Bibliothéque Solvay i Bryssel presenterar Volvokoncernen idag sin egenutvecklade och unika hybridlösning för tunga fordon som lastbilar och bussar. Evenemanget är ett led i Volvokoncernens satsning för att göra kommersiellt gångbar hybridteknologi för tunga fordon tillgänglig på marknaden.

Vid evenemanget deltar bl a Jan-Eric Sundgren, medlem av Volvos koncernledning med ansvar för samhälls- och miljöfrågor, samt Volvo Bussars vd Håkan Karlsson.

Deltagarna får bl a se och testköra en buss med hybriddrift och vidare kommer Volvokoncernens hybridkoncept I-SAM – Integrated Starter Alternator Motor – att presenteras i detalj. I-SAM kan ge bränslebesparingar på upp till 35 % beroende på användningsområde och körförhållanden. Även fordonens underhållskostnader kan sänkas genom minskat slitage av bromssystem. Volvokoncernen utvecklar också hybridteknik för anläggningsmaskiner som t ex hjullastare, där bränslebesparingen kan bli ända upp till 50 %.

”Den allt större uppmärksamheten kring klimatfrågan och osäkerheten kring tillgången på olja med åtföljande ökade bränslekostnader, gör vårt hybridkoncept mycket intressant både för våra kunder och för samhället i stort,” säger Jan-Eric Sundgren, ansvarig för samhällsfrågor i Volvos koncernledning.

Volvokoncernen är ledande inom hybriddrift för tunga fordon som lastbilar och bussar och presenterade i mars förra året en unik hybridlösning som har stor potential att bli kommersiellt gångbar. De första fordonen beräknas komma i produktion 2009.

Pressmeddelande
87 procent av befolkningen i Sverige är positivt inställda till friluftsliv och lika många anser att friluftsliv leder till ökad hälsa. Det visar en aktuell SIFO-undersökning.

– Resultatet från undersökningen bekräftar den bild vi länge haft och ger legitimitet till det arbete som vi bedriver inom Svenskt Friluftsliv, säger Ulf Silvander, generalsekreterare.

Även forskning pekar på det positiva sambandet mellan fysisk aktivitet och ökad hälsa. Samtidigt finns det mycket som tyder på att den fysiska aktiviteten minskar generellt sett i samhället. En studie vid Lunds universitet visar att kostnaderna för den utvecklingen är höga – oavsett om man räknar i pengar eller välmående.

I studien kommer forskarna fram till att bristen på fysisk aktivitet kostar samhället sex miljarder kronor om året, vilket är i samma storleksordning som kostnaden för rökning. Samtidigt är de möjliga besparingarna stora; skulle andelen människor som rör på sig öka med tio procent blir den rent ekonomiska besparingen för samhället cirka 1,7 miljarder kronor.

– SIFO-undersökningen visar att vi värdesätter vårt friluftsliv och de unika möjligheter som allemansrätten ger oss. Samtidigt vet vi att vi rör på oss allt mindre på arbetet, på fritiden och på väg till och från arbete och skola. Stillasittandet är på väg att utvecklas till ett folkhälsoproblem. För att få bästa hälsoeffekt bör vi röra på oss varje dag och därför är det viktigt och riktigt att vi inom Svenskt Friluftsliv fortsätter att arbeta för att skapa goda förutsättningar för det svenska friluftslivet, säger Ulf Silvander.

– En viktig slutsats i undersökningen är också att vi inte kan finna några stora variationer i attityden till friluftsliv mellan grupper med olika politisk tillhörighet, inkomst eller utbildning. I vårt svenska friluftsliv finns något för alla, säger Ulf Silvander.

Vandring, fiske, skidåkning och cykling är de aktiviteter som svenska folket förknippar starkast med friluftsliv. SIFO intervjuade 1 000 personer över 15 år.

Pressmeddelande 070316

Klockan 15.05 inkom larm till Sjöräddningscentralen att bogserbåten Bohus gått på grund mellan Vallerö och Härmanö huvud norr om Käringön, efter att ha drabbats av maskinhaveri.

Situationen bedömdes som allvarlig i den tilltagande vinden, varför en massiv räddningsinsats påbörjades. Följande enheter engagerades:

• Victoria från SSRS Käringön

• Dan Broström från SSRS Käringön

• KBV 303, Kustbevakningen, Skärhamn

• Lotsbåt 740 från Lysekil

• Helikopter Lifeguard 991 från Norrlandsflyg, Säve

• Bogserbåten Boss, Röda Bolaget, Lysekil

Klockan 16.00 vinschades de fyra besättningsmedlemmarna upp av helikoptern och flögs till Säve för medicinsk kontroll, dock förefaller ingen vara skadad.

Bohus, som har 60-70 ton bunkerolja ombord, förefaller ha sprungit läck och uppgifter föreligger om att det finns olja i vattnet

Sjöfartsinspektionen och Kustbevakningen samråder nu för vidare åtgärder avseende eventuell bärgning och miljöräddning.

Sjöräddningsinsatsen beräknas vara avslutad 16.30, varefter Kustbevakningen övertar räddningsledarskapet för eventuell miljöräddningsarbete.

Insatsen leds och koordineras från Sjöfartsverkets sjöräddningscentral i Göteborg.

Inför år 2007 lanserade Sveaskog tillsammans med Statens fastighetsverk Sverigefiskekortet. Hittills har försäljningen visat på en positiv trend. Nu fortsätter satsningen genom etablerandet av en ny samarbetspartner och medverkan på Sportfiskemässan. I dagarna har det blivit klart att Naturkompaniets 22 butiker blir återförsäljare av Sverigefiskekortet.

– Med sina citylägen är Naturkompaniets butiker ett jättebra komplement till våra befintliga återförsäljare, som ofta finns vid våra vatten på landsbygden. Tillgäng-ligheten av kortet ökar vilket är viktigt, eftersom det ska vara enkelt att köpa Sverigefiskekortet, säger Christopher Toll, affärsområdeschef Sveaskog Naturupplevelser.

Som ytterligare ett led i satsningen medverkar Sverigefiskekortet med en monter på Sportfiskemässan i Jönköping helgen den 16-18 mars.

Fakta om Sverigefiskekortet

Sverigefiskekortet är en produkt från Sveaskog och Statens fastighetsverk, som också är ägare till den mark där fiskevatten finns. Kortet lanserades i januari 2007 och ersatte då Sveafiskekortet, som kritiserats för ett komplicerat upplägg i regioner och valörer. Till skillnad från sin föregångare gäller Sverigefiskekortet i hela landet. Kortet ger tillgång till 1 200 fiskevatten i 50 av landets kommuner.

Förutom hos de 120 återförsäljarna (se lista på www.sverigefiskekortet.se) kan Sverigefiskekortet köpas på www.inatur.se, som lanseras i dagarna. Sajten som ska bli den största för naturturism i landet, förväntas bli en viktig försäljningskanal för Sverigefiskekortet. Sverigefiskekortet finns i fyra former; års-, sommar-, vecko- och dygnskort och gäller för hela familjen (två vuxna och barn).

Mer information och pressbilder finns på www.sverigefiskekortet.se

Pressmeddelande från Kustbevakningen

Fartyget Sylve togs på bar gärning när hon släppte ut olja öster om Gotland 2004. Först nu är ärendet avslutat efter en rad överklaganden. Domen: dagsböter för befälhavare och maskinchef plus en vattenföroreningsavgift på 110 040 kr. − Detta är ett starkt prejudikat för Kustbevakningen, säger förundersökningsledare Kenneth Hedström.

Det cypern-registrerade fartyget togs på bar gärning av kustbevakningsflyget KBV 583 den 11 november 2004, när hon öster om Gotland släppte ut minst 6 000 liter diesel i svensk ekonomisk zon. Fartyget beordrades in till Slite där befälhavaren och maskinchefen anhölls och senare häktades.
Kenneth Hedström ledde förundersökningen, som blev unik på flera sätt.

− Det var första gången någon över huvud taget blev anhållen i ett vattenföroreningsärende, och samtidigt första gången en utlänning blev häktad för ett brott begånget i den ekonomiska zonen, säger han.
Häktningsbeslutet prövades i alla instanser ända upp till Högsta domstolen. Själva förundersökningen tog åtta intensiva dygn.
− Det var väldigt forcerat med tanke på all bevisning vi skulle ta fram i form av förhör, undersökningar av fartyget och liknande. Kustbevakningspersonalen i Slite gjorde ett otroligt jobb, säger Kenneth Hedström.

I december 2004 föll domen i Gotlands tingsrätt för befälhavaren och maskinchefen, som båda dömdes att betala 120 dagsböter à 30 kr för brott mot vattenföro-reningslagen. Enligt Havsrättskonventionen är böter det enda straff som kommer i fråga för utländska medborgare som begår brott i svensk ekonomisk zon.
Domen överklagades till Svea hovrätt men fick inget prövningstillstånd.

Vattenföroreningsavgiften på 110 040 kr, beslutad av Kustbevakningen, överklagades också, men utan bifall.
Två år och tre månader senare, den 27 februari i år, avslutades ärendet i och med att vattenförorenings-avgiften betaldes. Kenneth Hedström är glad att kunna lägga det till handlingarna.
− Ärendet var jobbigt på grund av tidspressen under förundersökningen, men det har varit intressant och gett oss värdefull information om sådant vi inte prövat juridiskt tidigare. Man kan säga att det gick vår väg.

Fotnot: Svensk ekonomisk zon = den delen av havet mellan territorialgränsen (drygt 22 km från land) och gränsen mot annat lands vatten.

Text: Johanna Holmer
Foto: Calle Borg, Krister Lundgren

Pressmeddelande

Fiskeriverkets och SCB:s undersökningar visar att 100 000 människor årligen deltar helt ideellt i fiskevårdsarbete. Tillsammans lägger alla entusiaster ner 775 000 fiskevårdsdagar hos bland annat sina sportfiskeklubbar. På sportfiskemässan i Jönköping kommer 200 000 kronor av Sportfiskarnas Fiskevårdsfond delas ut till några sportfiskeklubbar.

– Men det räcker inte bara med engagemang och ideellt arbete. Pengar behövs till material och maskiner för att bygga vandringsvägar förbi vandringshinder och restaurera skadade livsmiljöer för fiskarter i sjöar och vattendrag. Det stöd på 200 000 kr vi får från Fiskevårdsfondens huvudsponsorer: Sportfiskemässan, OK/Q8 och BingoLotto är mycket värdefullt för fiskevårdsarbetet, säger Stefan Nyström, Sportfiskarnas Generalsekreterare.

– Sportfisket är en av Sveriges bredaste folkrörelser med många miljoner utövare och sportfiske ger människor rika möjligheter till avstressning och att komma ut i naturen. Sportfiskebranschen är en växande näring som omsätter miljarder och skapar uthålliga arbetstillfällen samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och på ett ekologiskt uthålligt sätt, säger Joakim Ollén, Sportfiskarnas Förbundsordförande.

– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården, men till slut också för hela sportfiskebranschens framtid. Därför är det naturligt och viktigt för oss att stödja Fiskevårdsfonden säger Eva Anbert som ansvarar för Sportfiskemässan.

Bidragen ur Fiskevårdsfonden delas ut av Joakim Ollén fredagen den 16 mars kl. 15.00 i samband med seminariet ”Sportfisket och Kommunen” på ELMIA Konferenscenter Meetings i Jönköping, Konferenslokal 11.

2007 års bidragstagare är:

50.000 kr, Norsjö SFK, Norsjö, restaurering av den flottledsrensade Skräppträskån och Malån.

15.000 kr, Varbergs Kust- och Fisketillsynsförening, opinions- informationsarbete och fisketillsyn för att följa upp fiskevården i vattendragen.

10.000 kr, Stockholmsdistriktet av Sportfiskarna, Åtgärder för att förbättra tillgången på fiskungar och vuxen fisk i distriktets sjöar.

20.000 kr, Skånedistriktet av Sportfiskarna, Biotopvård i Rydebäcken, Helsingborg, lek- och uppväxtområde för havsöring.

9.000 kr, FK Sydfiskarna, Skåne, Restaurering av Skivarpsån, inventering och fiskevårdsåtgärder.

30.000 kr, SFK Storfiskarna, Örnsköldsvik, Återställning av den flottledsrensade Brattbacksälven i Moälvens vattensystem.

16.000 kr, Gotlands SFK, Biotopvårdsåtgärder i Lummelundaån, återställning av rätad och rensad sträcka.

20.000 kr, SFK Uttern, Dalälven, Biotopvård i tidigare igenlagd sidofåra som öppnats för vattengenomströmning, potentiellt lekområde för öring och harr.

20.000 kr, Tibro SFK, Fiskevård i Gärebäcken och Smulebergsbäcken, Tidans vattensystem. Del av ett större naturvårdsprojekt där Tibro SFK svarar för fiskevårdsdelen.

10.000 kr, Stenungsunds SFK, Bidrag till arbetet i naturvårdsprojektet i fjordsystemen innanför Tjörn och Orust, främst arbetet med att lokalisera lekområden för hotade lokala lekbestånd av torsk samt opinions- och informationsarbete.