Nyheter

Pressmeddelande

Den 1 mars släpptes Skärgårdsstiftelsens årliga rapport Levande skärgårdsnatur, en stor inventering av hotade djur och växter i Stockholms skärgård. Årets rapport visar bland annat att sälstammen i Stockholms skärgård har återhämtar sig efter att ha varit nära utrotning på grund av miljögifter.

– Genom inventeringar kan vi följa utvecklingen av sälstammen från år till år. Det materialet bearbetas sedan av forskare, och fungerar som en larmklocka när Östersjön mår dåligt, säger Cecilia Wibjörn på Skärgårdsstiftelsen.

Förra året räknades till cirka 24 000 sälar i Stockholms skärgård, mot bara 4 000 under

70-talet. Den positiva utvecklingen hotas av en annan trend som Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och forskare kan se. I rapporten konstateras att sälarna blir allt magrare och har invärtes sår på tarmarna, utan att någon kan förklara vad det beror på.

Projektet Levande skärgårdsnatur har pågått i mer än 20 år och fungerar som en väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän gör inventeringar av vissa djur och växter och resultatet utvärderas av forskare.

– De arter vi har med i Levande skärgårdsnatur är utvalda eftersom de reagerar på förändringar i miljön. Hur sälarna mår och hur populationen utvecklas är ett mått på hälsotillståndet i hela Östersjön, säger Cecilia Wibjörn.

Blåstången visar att Östersjön mår bättre

En art som visar på en positiv utveckling i Östersjön är blåstången, som på vissa lokaler åter finns på samma havsdjup som på 1940-talet. Det är ett tecken på att vattnet i skärgården i vissa områden har blivit renare. Blåstången är viktig för många djur- och växtarter och därmed för Östersjöns ekosystem.

Rapporten Levande Skärgårdsnatur 2007 är en redovisning av resultat från förra årets inventeringar. Några exempel på vad rapporten tar upp är:

Svärta har minskat i antal och nu befaras att arten helt kommer att försvinna från Stockholms skärgård.

Mellanskarven fortsätter att öka , förra året gjordes toppnoteringen på över 5000 häckande par. Mellanskarvar ringmärkta i Stockholms skärgård har påträffats i Estland, Frankrike och Spanien.

En sillgrissla som ringmärktes för 30 år sedan har fått sin utslitna ring utbytt.

Berguvarnas häckning gav dåligt resultat , endast tre ungar kläcktes. Orsaken kan vara den sena våren med snö ända fram i april, eller fågelinfluensan.

Ejderboräkning har pågått i mer än hundra år och antalet bon är nu rekordlågt, kanske på grund av den ökade populationen av mink och havsörn.

Mnemosynefjärilen är sällsynt men har ökat något i antal.

Guckuskons antal halverades från 300 till 150 blommande individer. Den sällsynta orkidén finns på en av Möjaskärgårdens öar.

För att ladda ner rapporten Levande Skärgårdsnatur , gå in på www.skargardsstiftelsen.se

Pressrelease

(2007-02-28, Valencia) För vinterträningen i Dubai behövde Victory Challenge temporärt förstärka seglingsteamet. Eftersom några i besättningen samtidigt var inblandade i färdigställande av Järv (SWE 96) i Valencia.
En av extra-seglarna var Keats Keeley, 33, mittfördäckare i Young America i America’s Cup 2000.
Han är nu den 40e medlemmen i Victory Challenges seglingsteam för 32a America’s Cup.
– Jag hade tur. Det är mycket som är annorlunda från senaste utmaningen jag var med om. Allt är större. Jag är imponerad.

Keats Keeley har varit professionell seglare i mer än 15 år. Han har mycket erfarenhet, inte bara från America’s Cup utan också från en rad internationella regattor och världsmästerskap. De senaste två åren har han i huvudsak seglat på Rosebud, en Transpac 52-yacht, som varit framgångsrik i en rad regattor särskilt i Karbibien. Från Rosebud känner han två av Victory Challenges seglare, Morgan Larson och Matt Smith. Det var dessa som rekommenderade honom när Victory Challenge behövde extra-seglare för vinterträningen i Dubai.

Insatserna under den hårda racingen i Förenade Arabemiraten ledde till att han erbjöds jobb av Magnus Holmberg, Victory Challenges skeppare och rorsman.

– Han fick hoppa in på en rad positioner och gjorde ett kanonjobb. Han är stor och stark, har rätt attityd och har rätt erfarenhet, säger Magnus Holmberg.

För Keats Keeley betydde det ändrade planer:

– Min kalender var fylld för våren, men det gick inte att tacka nej och Rosebud Racing var generösa och gav mig ledigt, säger Keats Keeley.

– Victory Challenge är ett team som är betydligt större och med helt andra resurser än vi hade i Young America som var privat sponsrat av en yachtklubb.

Han är den 40e seglaren – och den femte amerikanen – i Victory Challenges besättning. För Auckland 2002-2003 var det uteslutande seglare från Sverige, Danmark, Norge och Finland under utmanarserien Louis Vuitton Cup.

När Louis Vuitton inleds denna gång – den 16 april – har Magnus Holmberg seglare av elva olika nationaliteter att välja från.

Av de 40 ingick 14 i seglingsteamet i Auckland. Ytterligare 15 har America’s Cup-erfarenhet, varav sex från GBR Challenge i Auckland. Merparten av de övriga har seglat Volvo Ocean Race eller OS.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro och Viasat Broadcasting är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Svenska Flaggfabriken, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Kommentarer

Henrik 13:36:37 2013-03-22

heja heja!

Pressrelease

(2007-02-28, Valencia) För vinterträningen i Dubai behövde Victory Challenge temporärt förstärka seglingsteamet. Eftersom några i besättningen samtidigt var inblandade i färdigställande av Järv (SWE 96) i Valencia.
En av extra-seglarna var Keats Keeley, 33, mittfördäckare i Young America i America’s Cup 2000.
Han är nu den 40e medlemmen i Victory Challenges seglingsteam för 32a America’s Cup.
– Jag hade tur. Det är mycket som är annorlunda från senaste utmaningen jag var med om. Allt är större. Jag är imponerad.

Keats Keeley har varit professionell seglare i mer än 15 år. Han har mycket erfarenhet, inte bara från America’s Cup utan också från en rad internationella regattor och världsmästerskap. De senaste två åren har han i huvudsak seglat på Rosebud, en Transpac 52-yacht, som varit framgångsrik i en rad regattor särskilt i Karbibien. Från Rosebud känner han två av Victory Challenges seglare, Morgan Larson och Matt Smith. Det var dessa som rekommenderade honom när Victory Challenge behövde extra-seglare för vinterträningen i Dubai.

Insatserna under den hårda racingen i Förenade Arabemiraten ledde till att han erbjöds jobb av Magnus Holmberg, Victory Challenges skeppare och rorsman.

– Han fick hoppa in på en rad positioner och gjorde ett kanonjobb. Han är stor och stark, har rätt attityd och har rätt erfarenhet, säger Magnus Holmberg.

För Keats Keeley betydde det ändrade planer:

– Min kalender var fylld för våren, men det gick inte att tacka nej och Rosebud Racing var generösa och gav mig ledigt, säger Keats Keeley.

– Victory Challenge är ett team som är betydligt större och med helt andra resurser än vi hade i Young America som var privat sponsrat av en yachtklubb.

Han är den 40e seglaren – och den femte amerikanen – i Victory Challenges besättning. För Auckland 2002-2003 var det uteslutande seglare från Sverige, Danmark, Norge och Finland under utmanarserien Louis Vuitton Cup.

När Louis Vuitton inleds denna gång – den 16 april – har Magnus Holmberg seglare av elva olika nationaliteter att välja från.

Av de 40 ingick 14 i seglingsteamet i Auckland. Ytterligare 15 har America’s Cup-erfarenhet, varav sex från GBR Challenge i Auckland. Merparten av de övriga har seglat Volvo Ocean Race eller OS.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro och Viasat Broadcasting är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Svenska Flaggfabriken, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Kommentarer

Henrik 13:36:37 2013-03-22

heja heja!

Pressrelease

Stockholms skärgård har hundratusentals besökare per sommar. Många av besökarna är naturintresserade och vill lära sig mer om de växter som möter dem i klippskrevor och strandkanter. Därför är Skärgårdsstiftelsens vänbok 2007 ett praktverk om skärgårdens blommor, späckad med vackra bilder och med beskrivningar av både skärgårdsmiljöer och enskilda arter.

– Jag hoppas att årets vänbok kommer att få skärgårdsbesökarna att upptäcka skärgårdens blommor och lära sig mer om deras unika växtplatser, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.

Blommande skärgård är en nyutgiven bok av biologen, naturfotografen och skärgårdsbon Klas-Rune Johansson. Den skickas i dagarna ut till de 17 000 medlemmarna i Skärgårdsstiftelsens vänner och finns också att köpa i bokhandeln.

Blommande skärgård är en genomgång i ord och bild av de blomstermiljöer som finns i skärgården. Boken börjar vid innerskärgårdens vitsippsbackar och tar sig sakta ut till gräslök och gul fetknopp i ytterskärgården. Den innehåller beskrivningar av miljöer och växtbetingelser, men också författarens personliga betraktelser av skärgårdsnaturen. Här kan man läsa om utskärens tranbär, eller tränjon som de kallas av skärgårdsborna, som färgar myrarna rosa under blomningen och vars pyttesmå blommor på nära håll liknar en cyklamen.

Här finns miljöbilder som doftar hav och tång, och närbilder där blommorna är i fokus. Blommande skärgård innehåller också rena artbeskrivningar där den nyfikne kan läsa på om olika blommor, deras växtplatser och blomningstid.

– Bilderna och texterna i boken ska inspirera läsaren till att besöka skärgården och kanske se på skärgårdsnaturen med nya ögon, säger Klas-Rune Johansson.

Inspirerande och lärorik

Skärgårdsstiftelsen arbetar aktivt genom sina tillsynsmän för att upprätthålla skärgårdens unika miljöer, både i odlingslandskap och skogsbruk. Det i sin tur bidrar till att skärgårdsblommorna får ha kvar sina växtplatser.

– Vänboken är inte bara en vacker och inspirerande bok, man kan också lära sig ett och annat av den. Inte bara vad blommorna heter utan också var de växer och lite om varför vissa blommor trivs på vissa ställen, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.

Blommande skärgård ges ut av Wahlström & Widstrand och kommer att säljas i bokhandeln från mars. Rekommenderat cirkapris är 299 kronor. ISBN 978-91-46-20401-5

Pressrelease

Göta kanal firar 175 årsjubileum med tårtkalas och jubileumsfester under hela sommaren. Trots sin höga ålder är Göta kanal piggare än någonsin och ett av Sveriges största upplevelseområden med över 3 miljoner besökare per år. Kanalens 58 slussar
är fortfarande unika konstruktioner som lockar nyfikna både från Sverige och utlandet.

– Vi välkomnar både stora och små att vara med på Sveriges längsta födelsedagskalas. Hela vägen längs kanalen, från Östersjön till Vänern, blir det festyra i sommar, säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör på Göta kanalbolag.

Den stora högtidsdagen för Göta kanals jubileum blir i Sjötorp den 28 juni, men det blir också tårtkalas på Baltzar von Platens födelsedag och jubileumsfester på olika platser hela sommaren.

Göta kanal går genom hela Sverige och är ett av Sveriges mest kända besöksmål, vare sig man åker med klassiska kanalbåtar, med egen båt, cyklar eller besöker någon av anläggningarna intill kanalen. Upplevelseområdet från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön har mer än 60 boendeanläggningar, från vandrarhem och bed&breakfast till hotell och pensionat samt ett stort utbud av kaféer och restauranger.

Egen båt eller kanalkryssning

En dröm och en utmaning för många båtägare är att själva uppleva slussningens magi på
Göta kanal. Runt 5 000 fritidsbåtar går genom kanalen varje sommar. För fritidsbåtarna erbjuder Göta kanal flera nyheter för året, bland annat en resa under för- och eftersäsong med gemensamma stopp för sevärdheter eller en snabb transport på tre dagar, Göta kanal Express. Den som inte har egen båt kan hyra en båt på Göta kanal, intresset för det växer varje år och
i år utökas charterverksamheten ytterligare.

Att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet är annars det klassiska sättet att uppleva Göta kanal. Här går det att välja på olika fartyg med turer på en eller flera dagar.

Bad och bus för barnen

För de många barnfamiljer som besöker Göta kanal finns flera nyheter. Lagom till sommaren öppnar Sveriges första sail-in glassbar i Töreboda där glassen serveras från bryggan direkt över relingen. I samma gästhamn invigs en helt ny tempererad utomhusbassäng och en barnpool. I Norrkvarn finns ett upplevelseområde för barn med flera nyheter för året. Det är Professor Gullströms värld med ett forskningsfartyg för lek, klättring och upptäckter och ett kråkslott för den som vill busa på landbacken. Sedan tidigare finns redan en plaskvänlig
minikanal och en sagoskog med kanalens ovanligaste boende, två inredda trollstubbar.

Nya paket efterfrågas

Förutom de klassiska kanalkryssningarna är några av de mest populära arrangemangen längs med Göta kanal paketresorna med cykel eller kanot. Hittills har cirka 12 000 personer köpt en paketresa med cykling. Nyheter för i år är kombinationsresor, med cykel och kanot respektive cykel och kanalbåt.

– Göta kanal är ett unikt byggnadsverk och många drömmer om att komma hit och själva få slussa eller bara uppleva atmosfären kring kanalen. Med våra miljontals besökare är vi ett av Sveriges populäraste semestermål, säger Claes-Göran Österlund.

Ett urval nyheter och upplevelser längs med Göta kanal sommaren 2007
175-års jubileets stora högtidsdag firas i Sjötorp den 28 juni.

Jubileumsfester i Motala den 20-22 juli, Karlsborg den 27-29 juli, Söderköping
den 25-26 augusti, Norsholm den 18 augusti.

Revy och operett – jubileumsrevy och Östgötaoperettens jubileumsföreställning.

Tårtkalas längs kanalen den 29 maj för att fira Baltzar von Platens födelsedag.

Jubileumsutställning Baltzar von Platens brev i Motala hamn.

Visioner vid vatten – ett konstprojekt längs med Göta kanal som har vernissage den 30 juni.

Kanalbåt – ett klassiskt sätt att sakta glida fram längs med kanalen.

Norrkvarns slussområde. Nya konferenslokaler invigs i Baltzar von Platen Lodge,
ett exklusivt och historiskt boende, vandrarhem och hotellrum.

MC-cruising längs med kanalen den 16 juni – 300 motorcyklar spinner loss mellan
Borensberg och Söderköping.
Kyrkbåtar från Hälsingland på kanalen 25-28 juli, 100 kyrkbåtsroddare ror en vecka

Besök inspelningsplatserna för ”Göta kanal 2 – Kanalkampen.”

Cykla eller paddla och kombinera med kanalbåt– olika paketlösningar vid olika delar av kanalen.

Kräftfiske vid Göta kanal – paketresor med fiske.

Kanalturer, paket och aktiviteter återfinns i Resemagasin Göta kanal 2007. För att ladda hem Resemagasin Göta kanal 2007 som pdf-fil, gå in på www.gotakanal.se.

Pressmeddelande

Under 2006 lyckades Therese Torgersson och Vendela Zachrisson vinna den förolympiska
regattan i Qingdao, Kina, ta medalj på VM, då de efter en fantastisk sista
segling gick från sjätte till tredje plats, och nå en fin fjärdeplats på EM. 2006 var därmed
det fjärde året i rad som paret tog en mästerskapsmedalj.
Varje år delar Svenska Seglarförbundet ut en rad utmärkelser till de seglare som gjort en extra
stor prestation under det gångna året. Den kanske mest åtråvärda är Årets seglare som delas ut
till den seglare som gjort den största kappseglingsprestationen.
Övriga pristagare:
Sandra Sandqvist, KSSS – Reimerspokalen, årets bästa kvinnliga kappseglingsprestation
Rasmus Myrgren, GKSS – Vinges Kanna, bästa manliga seglare eller besättning
Emil Cedergårdh, Lerums Segelsällskap och GKSS – Geddapokalen, mest meriterade junioren
Roger Nilson, KSSS – Nakterhuset, bästa havskappseglaren
Johan Tillander, Jollekappseglarna Västerås – Lyftet, årets Rookie
Victor Bergström, SS Kaparen – Halvan, bästa juniorresultat på internationellt mästerskap
Emma Aspington – Årets tränare
Utmärkelserna delas ut på Allt för sjön, Stockholmsmässan, C-hallen, fredagen den 2
mars kl 14.30. Enklare förtäring serveras i Svenska Seglarförbundets monter, C22:38,
efter ceremonin.
Tidigare har SK Kaparen utsetts till Årets arrangör. Den utmärkelsen delas ut på Seglardagen
den 21 april.
Motiveringarna
Årets seglare har utdelats till förtjänta seglare sedan 1978. Pokalen är uppsatt av Svenska
Seglarförbundet och är ständigt vandrande. Pokalen tilldelas den eller de seglare som under året enligt
Svenska Seglarförbundets styrelse gjort den bästa kappseglingsprestationen. För andra gången går
utmärkelsen till Therese Torgersson och Vendela Zachrisson, GKSS. Under 2006 lyckades de vinna den
för-olympiska regattan i Qingdao, Kina, ta medalj på VM, då de efter en fantastisk sista segling gick
från sjätte till tredje plats, och nå en fin fjärdeplats på EM. 2006 var därmed det fjärde året i rad som
paret tog en mästerskapsmedalj. De tar nu definitivt en plats bland våra främsta seglare genom tiderna.
Reimerspokalen tilldelas av Svenska Seglarförbundet den kvinnliga kappseglare som gjort den främsta
prestationen. Sandra Sandqvist, KSSS, vann E-jolle-VM i så överlägsen stil att hon inte behövde ställa
upp i de två sista seglingarna. Tidigare under veckan hade hon tagit silvret på Open Week. Hon visade
också i sin kölbåtsdebut i ”Mästarnas Mästare” med en fjärdeplats att hon besitter stora all roundegenskaper
i sporten.
Vinges Kanna tilldelas till den manlige seglare som gjort årets seglingsprestation. Rasmus Myrgren,
GKSS gjorde 2006 en fantastisk comeback i Laserklassen efter ett par års uppehåll. Med en bronsmedalj
på världsmästerkapet i Jeu jeu, Sydkorea, i den mest spridda och konkurrenskraftiga jolleklassen visar
Rasmus att han är en talang utöver den vanliga med förmågan att prestera när konkurrensen är som
tuffast.
Geddapokalen skänktes till Svenska Seglarförbundet 1965. Pokalen ska årligen delas ut till den mest
meriterade junioren. 18-årige Emil Cedergårdh, Lerums Segelsällskap och GKSS, har på mycket kort
tid etablerat sig i Sverigeeliten i Laser. Vid årets ungdoms-VM i Weymouth i England blev Emil tvåa
efter att länge ha lett regattan. Med ambition, vilja och stor träningsflit har Emil vad som krävs för en
lång karriär inom sporten.
Nakterhuset (Diones vandringspris) Detta antika, stiliga nakterhus skänktes av Ola Wettergren 1985
till Svenska Seglarförbundet för att årligen utdelas till välförtjänta havskappseglare. Roger Nilson,
KSSS, har under mycket lång tid havskappseglat med stora framgångar och inte minst som en mycket
god navigatör och initiativtagare till nya projekt.
Svenska Havskappseglingsförbundet anser att Atlantrekordet 2006 gör Roger Nilson till en värdig
vinnare.
Lyftet tilldelas den eller de seglare som genomgått en dramatisk utveckling under året eller gjort ett
imponerande ”lyft” inom seglingen. Johan Tillander, Jollekappseglarna Västerås, har vid 29 års ålder
tagit steget in i världseliten i Finnjolle. Han blev sjua både på VM i Split, Kroatien, och EM i Palamos,
Spanien. Med en fjärdeplats vid de förolympiska seglingarna i Qingdao, Kina, visade Johan att han nu
efter en envis satsning gjort det stora lyftet och blivit en het OS-aspirant inför 2008.
Halvan tilldelas den junioridrottsman/lag som under året erhållit den bästa placeringen på ett VM, EM,
JVM eller JEM. 2006 tilldelas priset Victor Bergström, 17 år från SS Kaparen. Han tog silver vid årets
E-jolle-VM som hölls i vattnen utanför Skovshoved, Danmark. I vår tuffaste juniorklass visade Victor
återigen att han är en av de största talangerna som kommit fram i svensk segling på senare år. Han blev
dessutom svensk mästare i klassen.
Årets Tränare utdelas varje år till den tränare/coach som under året bidragit med värdefull utveckling
av en enskild seglare eller besättning men kan även tilldelas tränare/ledare för ett lag eller en förening.
Utmärkelsen går till Emma Aspington som har gjort en stor insats inför ungdoms-VM, med
förberedelser och träningsläger. Hon coachade också det svenska laget på ett förtjänstfullt sätt.

Pressrelease

(2007-02-21, Valencia) Victory Challenge tillkännagav idag att Pergo, ett av världens ledande golvföretag, blivit officiell leverantör av golv för teamets America’s Cup-bas i Valencia.

Det handlar om mer än 1.000 kvadratmeter golv som läggs för kontor och hospitality-avdelning.

– Vår bas är av standardstorlek för baserna i America’s Cup-hamnen i Valencia, men ändå är den dubbelt så stor som den vi hade i Auckland, det handlar om stora ytor som under en relativt kort period kommer att utsättas för ett omfattande slitage. Därför är vi mycket glada över att ha Pergo med oss som officiell leverantör av laminatgolv, säger Johan Stenman, VD för Victory Challenge.

Victory Challenges bas togs i besittning när teamet återvände efter vinteruppehållet ifjol. Då handlade det om båtvarv och segelloft och intilliggande kontor för segeldesignern Laurent Delage.

Under vintern har kontorsdelen – 500 kvadratmeter – gjorts klar med Pergo-golv.

Just nu färdigställs övervåningen som bland annat är avsedd för hospitality och för teamets möten och måltider, liksom ett gym och lokaler för Viasat Sport som sänder direkt från de avslutande seglingarna inom ramen för 32a America’s Cup.

När tävlingarna startar den 3 april med Valencia Louis Vuitton Act 13, den sista för-regattan före utmanarserien Louis Vuitton Cup, har också butiken på bottenvåningen öppnats och fått Pergo-golv. Där kommer bland annat Victory Challenges seglingskläder från Sail Racing att finnas för försäljning.

Det var Pergos dåvarande moderbolag Perstorp som uppfann laminatgolvet i i Sverige slutet av 1970-talet. Det har sedan dess lanserats i Europa och i Nordamerika och säljs även i Asien, i huvudsak i Indien och Kina.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro och Viasat Broadcasting är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Volvo Penta har troligen marinvärldens rikaste innovationshistoria med världsinnovationer som exempelvis Aquamatidrevet, de motroterande propellrarna Duoprop, och nu senast, IPS-systemet med de framåtriktade propellrarna.

Volvo Pentas motorer är kända för sin kvalitet och långa livslängd. Ett vanligt önskemål från ägare av äldre Volvo Pentamotorer är att få tillgång till instruktionsböcker och manualer till motorer som inte längre är i produktion.

Lagom till jubileet lanserar nu Volvo Penta en internetsajt som gör diverse publikationer tillgängliga för i stort sett alla motorer som Volvo Penta lanserat sedan starten 1907:

http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/out_of_production_engines/

Pressrelease

I en nyutkommen bok presenteras ett flytande kulturarv. Statens maritima museer k-märker fartyg som bedöms vara kulturhistoriskt värdefulla. Hittills har ett 70-tal fartyg k-märkts – bogserbåtar, passagerarångfartyg, segelskutor och fiskebåtar, men också en bilfärja från 1963 och en sightseeingbåt från 1947.

I boken presenteras hur k-märkning går till och varför det görs. I artiklar av sakkunniga författare diskuteras tekniska, samhällsekonomiska och skeppsarkitektoniska strömningar i historien, som de olika typerna av k-märkta fartyg representerar. I reportage får läsaren också möta de verkliga eldsjälarna. Att bevara gamla fartyg är ofta en kamp mot ekonomisk knapphet och en balansgång mellan att antikvariskt bevara och att anpassa till moderna sjösäkerhetskrav. I många fall är det en livsstil att bevara och bruka ett gammalt fartyg. I slutet av boken finns en 20-sidig katalog över samtliga nu k-märkta fartyg i Sverige.

Boken är utgiven som Sjöhistorisk årsbok 2006–2007 av Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm och producerad av Sjöhistoriska museet. Den är rikt illustrerad med nytagna färgfotografier.

Pressrelease

Naturskyddsföreningen blir först i Sverige med en tjänst på nätet för att lätt hitta alla skyddade och skyddsvärda naturlokaler. På naturkartan, [ http://www.snf.se/naturkartan ]www.snf.se/naturkartan, kan den natur- och friluftsintresserade få tips på intressanta platser att besöka.

Naturkartan är en interaktiv karttjänst där besökaren kan zooma in och ut från kartan för att lokalisera intressanta platser. I den första lanseringen är följande typer av områden utmärkta:
– Nationalparker
– Naturreservat
– Djurskyddsområden (t ex fågelskyddsområden och sälskyddsområden)
– Nyckelbiotoper (skogsstyrelsen)
– Natura 2000-områden
– Ängs- och betesmarker (TUVA-projektet, resultatet av Jordbruksverket
inventering)
Syftet är att hjälpa människor besöka nya platser att göra nya upptäckter.
Det finns alltid nya utflykter att göra. På kartan finns även platser och områden som normalt inte är utmärkta, t.ex. de pärlor som Jordbruksverkets ängsinventering Tuva lokaliserat. Lanseringen idag innebär ett första steg och redan finns idéer att utveckla tjänsten med flera tips på platser.
– Våra kretsar och länsförbund har stor kunskap om bra och skyddsvärda naturlokaler. Det finns massor av värdefull natur som ännu inte är skyddade. Den kunskapen skulle vi kunna sammanställa och dela med oss av, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
Webbadressen till naturkartan:
[ http://www.snf.se/naturkartan ]http://www.snf.se/naturkartan

Pressrelease

Ostindiefararen skapar enorm uppståndelse i hamn efter hamn, Chennai är inget undantag. I lördags, den 10 februari, lämnade skeppet Indien med flaggan i topp. Den snabbt växande handeln mellan Sverige och Indien har stått i fokus och har väckt rekordstort intresse på högsta politiska nivå.

Det största internationella arrangemanget Sverige någonsin haft i Indien har gått av stapeln under Ostindiefararens besök. Ett näringslivsseminarium med handelsrelationerna mellan Sverige och Indien i fokus lockade mer än 300 indiska topp-politiker.

Även bland allmänheten har intresset varit enormt, och mer än 25 500 indier fick chansen att titta närmare på skeppet och köerna såg inget slut.
Medierna har hårdbevakat det svenska skeppets besök, vid presskonferensen ombord vid skeppets ankomst infann sig 130 journalister som snabbt spred nyheten över hela landet i både TV och tidningar.

Indiens planer på framtida miljösatsningar med bland annat ”hållbara städer”
är något som särskilt engagerat den svenska näringslivsdelegationen och Maud Olofsson. Dessutom har ett seminarium om miljöteknik och hållbara städer arrangerats av Business Region Göteborg tillsammans med SIDA, Svenska ambassaden i Indien och IIT-Madras, i samband med Ostindiefararens besök.

– Jag har träffat många indiska ministrar och vi har diskuterat hur Sverige och Indien ska samarbeta på det affärsmässiga planet, framförallt har jag lyft fram miljöfrågor. Nu förstår jag varför folk är så imponerande av det här skeppet, säger Maud Olofsson, Sveriges vice statsminister och näringslivsminister.

Seglatsen hemåt fortsätter nu för Ostindiefararen. I Djibouti på Afrikas horn byts elevbesättningen ut för att ta skeppet vidare mot Medelhavet.

Volvo, SKF, Swedbank och Göteborgs Hamn är Officiella Partners till Ostindiefararen Götheborg.

Pressmeddelande

Båtmässan i Göteborg, som avslutades 11 februari, blev den bästa någonsin.
94 430 besök räknades in – den högsta publiksiffran sedan 1989. Och försäljningen slog alla tidigare rekord:
– Jag har aldrig varit med om något liknande, säger utställaren Runo Gillholm, som sålde nio riktigt dyra båtar rakt över disk.
Årets upplaga av Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg går till historien som den största och kommersiellt mest lyckade: det såldes båtar som aldrig förr – stora som små.
Och publiken strömmade till: 94 430 besök innebär den högsta noteringen sedan rekordåret 1989 (103 546 besök), då “casinoekonomin” stod på sin höjdpunkt. Men inte ens då var utbud och efterfrågan lika stora som i år.
På årets mässa deltog 350 utställare. Totalt ställdes 510 båtar ut på 18 500 kvadratmeter utställningsyta. Nya rekord i båda fallen.
Bengt Wallin, mässansvarig, gläder sig framförallt åt den sensationella försäljningen:
– Vi får en entydig bild av våra utställare: så här bra har man aldrig sålt tidigare!

Pressrelease

(2007-02-10, Valencia) Solen gick sakta ned över Valencia och färgade himlen i lila och orange. På vattnet utanför Malvarossa-stranden blåste 18-20 knop.
Där styrde Magnus Holmberg, när dagljuset gick över till kvällsmörker, SWE 96 på sin jungfrutur.
– Vilken skönhet. Fantastiskt. En otrolig känsla. Ojämförbart, sa travaren Santiago Lange.

Det var lördag och dagen efter sjösättningen av SWE 96 och de första strukturtesterna i hamn. Det var också en dag när flera av America’s Cup-teamen, Team Shosholoza, Areva Challenge och Mascalzone Latino, låg och väntade på att kunna segla men valde att avbryta förberedelserna på grund av allt för hård vind.

Victory Challenges meteorologer trodde dock att ett seglingsbart vindfönster skulle öppnas senare på eftermiddagen. Så 16:45 samlades teamet vid båten. Beslutet var fattat. SWE 96 skulle bogseras ut ur America’s Cup-hamnen.

– Vi åker ut och kollar, vi vet ännu inte om vi kan segla, sa Magnus Holmberg varvid shore managern Sam Murch gick igenom vad som skulle göras i händelse av segling.

Hissande av storsegel och genua. Strukturtester på kryssen. Med begränsad belastning på utrustningen. Om allt gick bra skulle man kunna börja slå.

Det är rutinmässigt för en nybyggd America’s Cup-båt att genomgå sådana tester under ett antal dagar innan man börjar segla den för fullt.

Att solen redan var på väg ned var inget hinder för Victory Challenges team denna sena eftermiddag i februari. Så intensivt ville alla segla SWE 96 för första gången.

Killian Bushe, båtbyggarchefen var med, liksom Mani Frers, båtdesignern.

Väl ute på vattnet hade vindhastigheten minskat till 15 knop. Det skulle gå att segla.

Mittfördäckaren Andy Meiklejohn skickades upp i masten för att förbereda hissandet av storseglet.

Så hissades det, med segelnumret SWE 96 för första gången synligt på vattnet där den avslutande för-regattan före utmanarserien Louis Vuitton Cup, Valencia Louis Vuitton Akt 13, inleds om 51 dagar. Det var ett storsegel som i fler avseenden såg annorlunda ut än dem som använts vid för-regattorna under 2005 och 2006. Med ytterligare en officiell leverantör bredvid Sail Racing, Rutgerson Marin. Och med nytt utseende på Tele2-logotypen.

Men framförallt befann sig besättningen för första gången på den nya båt som ska användas i de avgörande seglingarna inom ramen för 32a America’s Cup.

Med en helt ny utforming av Red Bull på skrovet inleddes seglingen på kryssen. En spänd förväntan byttes snart mot leenden. Och ett beslut om ett första slag.

Det låter väldigt mycket om en America’s Cup-båt. Det alla lyssnade efter var ljud utöver de vanliga. Tecken på strukturella fel. Killian Bushe lutade örat mot däck. Sam Murch och Mani Frers befann sig under däck.

Efter ett antal slag skedde snabbt samråd mellan dessa och Magnus Holmberg. Beslutet var enkelt. Seglingen skulle fortsatta, samtidigt som vinden tilltog, upp till 18-20 knop, och solen sänkte sig för Valencia. Det var 17 grader varmt i luften.

Gatljusen vid Malvarossa började tändas.

– Så långt allt väl, sa Killian Bushe, med ett stort leende.

Grindern Sebastian Tenghage log lika mycket:

– Det här är riktigt skoj.

Belastningen på utrustningen ökades successivt.

– Hon beter sig som vi önskat och hoppat, sa Mani Frers.

– Förbered er på en lång kväll, tillade Magnus Holmberg.

Det hade blivit mörkt.

– Inget problem när vi nu har lysdioder på instrumenten, sa han halvt på allvar, halvt på skämt.

Samtidigt som man diskuterade sina intryck. Som att man kunde segla och utnyttja hela vattenlinjen på SWE 96, en tydlig förbättring jämfört med SWE 63 och SWE 73.

– Hon seglar majestätiskt, sa Magnus Holmberg.

Inte förrän klockan 19:30 var SWE 96 åter vid basen inne i America’s Cup-hamnen.

– Vi har aldrig tidigare seglat när det varit så mörkt.

Det var ett lättat och lyckligt team som gick i land. Lyckligt och lättat och samtidigt väl medvetet om detta bara var ett första av många tester på väg mot America’s Cup.

– Vi har en lång väg kvar, sa Killian Bushe, fortfarande med ett leende.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro, Viasat och Bet24 är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Pressrelease

Earthrace väljer Halmstad som ett av sina två stopp i Sverige på sin resa jorden runt. Devisen för Halmstad 700 år. dåtid – nutid – framtid, blir en verklig sanning under Halmstads marinfestival 2007. Mitt i bland stolta fartyg med gamla anor kommer den spektakulära framtidsbåten Eartrace att finnas. Vi välkomnar en del av framtiden till Halmstad!

Earthrace är båten som åker jorden runt för en bättre värld. Målet är att ta sig jorden runt på 65 dagar och – att göra det på enbart förnybart bränsle. Med sin unika och mycket uppmärksammade design speciellt framtagen för att klara höga hastigheter i världens tuffaste vatten och vid behov, likt en ubåt, dyka ner under höga vågor, blir båten något utöver det vanliga i Nissans vatten under festivaldagarna 19-22 juli.

Designen och sjöegenskaperna tillsammans med att den drivs med miljövänlig, förnybar biodiesel gör Earthrace helt unik i sitt slag.
-” Vi är mycket glada och hedrade att Earthrace med dess besättning kommer till Halmstad”, säger Jeanette Winberg, projektledare för Halmstads Marinfestival.

Bakgrund
Earthrace är en ideell organisation som startade i Nya Zeeland och består helt av frivilliga personer och sponsorer. Den 24 februari 2006 sjösattes båten och har sedan dess turnerat runt om i världen för att skapa uppmärksamhet och debatt om vår miljö, miljövänlig teknik och förnybart bränsle.

Världsrekordet
Den 6 mars startar Eartrace sin resa i Barbados för att slå rekordet att ta sig runt jorden på 65 dagar på bara förnybart bränsle. Tävlingen är världens längsta på 24 000 nautiska mile under tävlingen kommer 12 stopp att ske.
Rekordet hålls av idag av den brittiska båten Cable & Wireless och sattes 1998. Cable & Wireless tog sig runt på 75 dagar.
Läs mer om Earthrace, Halmstads marinfestival och Halmstad 700 år på www.halmstad.se

Pressrelease

CE-reglerna för fritidsbåtar är komplicerade och omfattar över 10000 sidor totalt. Information om regelverket har mestadels kommit från myndigheter, branschorgan och (ofta dåligt underbyggda) artiklar i fackpressen. Informationen har oftast vänt sig till alla olika grupper som kan tänkas beröras av regelverket. Det är inte konstigt att det har varit svårt att få överblick av vad som gäller för olika båttyper och situationer.

Vår hemsida är utformad så att man snabbt får en uppfattning av vad som gäller och hur det går till, oavsett om man är båttillverkare, importör eller vill köpa/sälja båt som privatperson, utan att behöva läsa en massa man inte behöver.

CEproof har specialiserat sig på CE-reglerna för att kunna bistå större och mindre båttillverkare, importörer och privatpersoner med projektledning under hela eller delar av CE-märkningsprocessen.
Ceproof Scandinavia, som är en del av CEproof International, arbetar i ett nätverk av experter inom båtbranschen. Vi har goda kontakter med regelmakare, Anmälda Organ (Notified Bodies), branschorganisationer och myndigheter m.fl. Vi blir kontinuerligt uppdaterade med nyheter och förändringar. CEproof har 11 kontor runt om i världen.
I CEproofs personal finns bl.a. en tidigare chef på ett Anmält Organ, båtkonstruktörer, personal med flerårig erfarenhet från Anmälda Organ, tidigare båtbyggare och produktionsledare, båtbesiktningsmän, programmerare, specialister inom hållfastighet och andra närliggande områden, till hands för att lösa tekniska problem som kan uppstå i tillverknings- eller certifieringsprocessen. Vi har praktisk erfarenhet av båtproduktion i GRP, stål, trä, kolfiber och aluminium.

Information om CE-märkning av båtar på www.ceproof.se

Pressrelease

Båtägare har länge tvingats finna sig i att inte omedelbart få hjälp om båten gått sönder eller blivit stulen efter kontorstid.
Nu räcker ett enda telefonsamtal för att få hjälp – dygnet runt, alla dagar i veckan.
Sjöassistans lanserar nu marknadens mest kompletta båtförsäkring.
– Tanken med försäkringen är förutom konkurrenskraftiga premier minimera besväret för den drabbade båtägaren. Ett samtal är allt som ska behövas för att få omedelbar hjälp, information och rådgivning, säger Joakim Andersson, VD för Sjöassistans.
– Att sin ögonsten har gått på grund och blivit skadad kan vara ett trauma nog. Då är det skönt att bara behöva ringa ett samtal, fortsätter Joakim Andersson
Här är det unika med Sjöassistans nya båtförsäkring:
• Hjälp nåbar dygnet runt via telefon och/eller VHF
• Professionell handläggning
• 15 dagars behandlingstid vid stulen båt
• 700 servicebåtar runt hela Sveriges kust som omedelbart kan rycka ut och assistera
• Olycksfallsförsäkring ingår i grundförsäkringen
• Kontakt med 145 varv/marinor och 435 båtmekaniker garanterar en snabb service
• Omedelbar efterlysning via VHF om din båt stjäls

– Om båten blir stulen går vi ut med en efterlysning på VHF radionätet direkt efter utsändningen av sjövädret. Efterlysningen når yrkestrafiken och fritidsbåtar i det aktuella området vilket ökar sannolikheten att snabbt hitta båten, säger Joakim Andersson.

Info www.sjoassistans.se

Pressrelease

Göta kanalbolag var nominerad till en Plexidrake i kategorin ”Bästa inspelningsplats”
för filmen ”Göta kanal 2 – Kanalkampen”.

Göta kanalbolag vann i konkurrens med ytterligare tre av årets svenska filmer:
”Säg att du älskar mig”, ”Farväl Falkenberg” och ”Du och jag”.

Priset delades ut på Plexidrake-galan under ledning av Erik Blix på fredag kväll den 2 februari under Göteborg International Film Festival och mottogs av Gunilla Hjertstedt och
Anna Meyer från AB Göta kanalbolag.

– Vi är oerhört stolta och glada över utmärkelsen, säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör, det är en fin present nu när Göta kanal fyller 175 år!”

Juryns motivering:
”Att upplåta hela Göta kanal för filminspelning, dag som natt, utan att begära en krona i ersättning, är en makalös generositet som saknar motstycke i svenska filmhistoria – dessutom fyller kanalen 175 år 2007!”

Plexidraken instiftades av Göteborg International Film Festival år 2004.
Den är festivalens alternativ till Guldbaggen och delas ut till förtjänstfulla,
men oftast underskattade insatser under det gångna filmåret. Syftet är att
synliggöra och uppmuntra doldisarna i filmbranschen.

Varje år utses 8 olika kategorier där producenterna/regissörerna till
årets premiärfilmer fritt får nominera.

Pressrelease

Vatten i frusen form är deras normala element.
Nu ska Kallio & Co testa den smälta varianten också: i sommar går Frölunda Indians till sjöss! På Båtmässan utrustas hockeykrigarna med var sin Uttern-båt!

Spelarbilar finns idag i vartenda topplag. Men spelarbåtar är något nytt.

– Uppgörelsen med Frölunda är ett led i vår satsning att nå nya målgrupper och skapa intresse för båtliv, säger Jörgen Lundén, marknadsansvarig på Uttern-båtarna.

– Hockeyfrälsta tillhör inte det normala båtfolket. Det vill vi ändra på. Vi vill riva murarna, se till att fler kommer ut på sjön och upptäcka hur härligt det är – speciellt här på västkusten, med dess fantastiska skärgård.

Som en upptakt inför Båtmässan, som öppnar i morgon på Svenska Mässan i Göteborg, överlämnas idag, fredag 2 februari, den första spelarbåten till anfallsstjärnan Tomi Kallio.

Båten är försedd med hans namn, spelarnummer (71), är stripad i Frölundas färger och med Frölunda-logotypen längst fram. På mässan finns också Niklas Anderssons båt utställd, nr 24.

(2007-02-01, Dubai) Det är dessa två troféer det handlar om. Louis Vuitton Cup och America’s Cup.
Är det möjligt för Victory Challenge att erövra dem?
Magnus Holmberg, skeppare och rorsman, svarar på frågan när han sitter mellan dessa de mest prestigefyllda pris som finns i seglingsvärlden.
– Vi kommer att slåss för att ta oss till semifinalerna i Louis Vuitton Cup. När du väl är där ökar pressen på de större teamen och då kan vad som helst hända, säger han.

Vid sin sida har han Bruno Troublé, eller Mr. Louis Vuitton Cup som han kallas, och Yves Carcelle, styrelseordförande och koncernchef för Louis Vuitton. Platsen är 27e våningen på Burj Al Arab Hotel i Dubai. Louis Vuitton håller presskonferens med Victory Challenge i samband med teamets vinterträning i Förenade Arabemiraten.

Läs mer på www.victorychallenge.com.

Pressmeddelande

Kustbevakningen har fått in över 3800 ansökningar till aspirantutbildningen som startar i höst. Det är den högsta siffran i myndighetens historia och på Kustbevakningens personalavdelning är man överväldigad.

– Så här många ansökningar har vi aldrig fått in tidigare. Kanske kan den höga siffran bero på TV-serien Kustbevakarna som visades i höstas – vi vet att serien hade många tittare och var uppskattad bland ungdomar. Vi har också bedrivit ett mer omfattande rekryteringsarbete och bland annat deltagit i flera utbildningsmässor runt om i landet, säger Fredrik Björklund, utbildningsansvarig på Kustbevakningen.

Nu väntar ett digert arbete för medarbetarna på personalavdelningen. Av de 3800 ansökningarna ska runt 200 personer kallas till intervju. Efter ytterligare tester återstår så småningom runt 50 personer som ska bli erbjudna en aspirantplats till hösten.

– Vi ser redan nu att det är många kvinnor som sökt till utbildningen – hela 20 % av ansökningarna, jämfört med 9 % förra året, kommer från kvinnor. Det är mycket positivt! Jobbet som kustbevakare passar lika bra för kvinnor som för män och det har vi försökt att tala om i vår rekryteringsinformation. Morgondagens kustbevakare kommer dessutom att arbeta i ett mer mångkulturellt samhälle och vi hoppas också på fler sökande med annan etnisk bakgrund än den svenska, säger Fredrik Björklund.