Motorer som kan drivas med alla förnybara drivmedel som idag finns tillgängliga på marknaden är en av flera nyheter som Scania i morgon, onsdag, presenterar i samband med sin kapitalmarknadsdag i Södertälje.
Scania breddar också sitt lastbilsprogram med den nya G-serien och en utökning av P-serien. Det bredare utbudet gör det möjligt för kunderna att specificera fordon som mer exakt passar deras behov.
Även bussprogrammet breddas med nya modeller för linjetrafik.
På den snabbt växande och allt viktigare tjänstemarknaden finns också flera nyheter som bidrar till att maximera tillgängligheten och intjänandeförmågan för kunden. Scania gör till exempel en global satsning på förarträning och lanserar ett nytt system för uppföljning av fordonen i åkeriägarens vagnpark.
Info www.scania.com
När hösten nu närmar sig Skandinavien tar Ericsson Racing Team ett nytt kliv i sin satsning mot Volvo Ocean Race 2008-2009. På tisdagen lämnade Ericssons träningsbåt Stockholm med siktet inställt på Lanzarote och träningscampen som ska bli teamets bas i nästan ett år.
– Den här resan blir vår första längre testsegling. Framför oss har vi drygt 2 500 sjömil som vi ska klara av på 9-10 dagar. Och vi har med oss fyra-fem nordiska seglare som ska övertyga oss om att de ska vara med i vår besättning i Volvo Ocean Race, säger den svenske skepparen Anders Lewander.
Det är Ericssons träningsbåt, som nu lämnat Sune Karlssons båtvarv i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Den hette tidigare ABN AMRO One och vann förra Volvo Ocean Race. Nu är den träningsbåt för Ericsson Racing Team och därmed även målad i helt ny design. De två båtar som ska tävla för Ericsson i nästa Volvo Ocean race byggs i Kista utanför Stockholm. Den första sjösätts i sent i höst och den andra under våren.
För besättningen kommer Ericsson Racing Teams nya träningsbas på Kanarieöarna att bli deras hem i vinter. Platsen är vald med omsorg. Den kanariska arkipelagen har ett av världens bästa klimat med bra vindförhållanden och väldigt få regndagar. Det ger bra förutsättningar för effektiv träning och få förlorade dagar på grund av ingen vind eller regn som påverkar det tekniska utvecklingsarbetet.
Basen blir Puerto Calero på Lanzarote. Det är den enda marinan i arkipelagen som kan erbjuda kajplats, landbas, segelloft och boende, inom fem minuters promenad. Dessutom ligger Puerto Calero endast tio minuter från flygplatsen på Lanzarote och marinan ställer upp som officiell träningsbas åt teamet.
Photo: Oskar Kihlborg
Två män i 50- resp 25-årsåldern omkom på tisdagen efter att en segelbåt slagit runt. Personerna och båten återfanns i sundet mellan Öregrund och Gräsö.
Sjöräddningscentralen har med ett flertal båtar och en helikopter sökt igenom området kring fyndplatsen utan att finna några ytterligare personer. Polisens efterforskningar har kunnat säkerställa, att inga ytterligare personer funnits ombord.
Orsaken till olyckan är inte känd. Det är ej heller klarlagt var och när olyckan inträffat.
Insatsen är härmed avslutat som Sjöräddning. För övriga frågor kring händelsen och personerna hänvisas till Polisen i Uppland.
Nedan följer pressinformation nr 1
Segelbåt slog runt utanför Öregrund – 2 personer hittills funna
2 ej kontaktbara personer har hittills återfunnits efter att deras segelbåt slagit runt, utanför Öregrund. Sjöräddningscentralen bedriver nu efterforskning efter ytterligare personer i området runt fyndpositionen.
Vägfärjan Pluto larmade Sjöräddningscentralen kl 14:20 om att man observerat en 5-6 m lång segelbåt, som låg upp och nedvänd i sundet mellan Öregrund och Gräsö. Sjöräddningssällskapets båtar från stationen i Öregrund, Olof Wallenius II och Björn Christer engagerades.
Kl 1452 larmar en person från varvet i Öregrund, att man från land observerat en person i vattnet. Denna person, en man, var vid återfinnandet ej kontaktbar.
Enheterna fann kort därefter, kl 1500, ytterligare en man i vattnet. Även denne var ej kontaktbar.
De två männen förs i ambulans till sjukhus. Deras identitet är i nuläget ej känd, varför det heller ej är känt om de var flera i båten. Man får alltså utgå ifrån att det kan vara flera personer som fallit i vattnet från segelbåten.
Följande resurser deltar just nu i sökandet:
• Rescue Olof Wallenius II
• Rescue Björn Christer
• Rescue Manon Wallenius
• Helikopter Lifeguard 992
• Dykare från Räddningstjänsten Östhammar.
• Flamman från Räddningstjänsten Östhammar
• Privat båt från varvet Öregrund
Polisen har fått i uppgift att efterforska personernas identitet, samt undersöka om någon kan veta hur många man var i segelbåten.
Vädret på platsen: vind mellan nord och nordväst, 24-25 m/s i byarna.
Informationen utsänd av Sjöräddningscentralen i Göteborg
Foto: Sjöräddningssällskapet
När Tjörn Runt avgjordes 18 augusti seglade svenska HiQ Sailing Team åter hem vinsten. 60 fots-trimaranen HiQ med skeppare Klas ”Klabbe” Nylöf i spetsen har därmed klarat av ytterligare en etapp på ”Rekordsommaren”.
Under tävlingen Tjörn Runt slogs det gamla rekordet med ca en halvtimmes marginal när trimaranen seglade in på 2 timmar och 8 minuter och över mållinjen gick det i över 30 knop!
Sommaren 2007 går i rekordens tecken för HiQ. Målet har varit att vinna alla stora kappseglingar samt slå så många rekord som möjligt och än så länge är målet inom räckhåll.
Trimaranen har deltagit i ett flertal kappseglingar, bland annat Lidingö Runt, Gotland Runt, Göteborg Offshore Race samt nu senast Tjörn Runt.
– Det har gått väldigt bra under sommarens seglatser och vi är otroligt nöjda. Vi ser fram emot helgens rekordförsök i Danmark Runt, men även sensommarens höjdpunkt Blå Bandet då vi kommer segla two-handed från Ystad till Haparanda, säger Klabbe Nylöf, skeppare HiQ Sailing Team.
Den 29 september är det även dags för Nacka Speed Sailing Day där HiQ Sailing Team även satsar på att hamna överst på prispallen.
HiQ-trimaranen mäter 18 x 18 meter, väger 5 ton samt uppnår en toppfart på ca 40 knop.
–”En ökning av antalet utställda båtar med ca 65% jämfört med förra året! Visserligen har samarbetet med Biskopsudden bidragit, men att ökningen skulle bli så här stor, är till och med vi arrangörer imponerade av, säger en nöjd Picko Troberg. Jag ser det som ett bevis för att marknaden för nya båtar fortfarande är minst sagt het och tack vare ovanligt många nyheter får mässbesökarna mycket intressant att se fram emot”.
Mysteriet med den försvunna lyxbåten.
Vem minns inte alla skriverier om den läckra motoryachten Itama 40 som “någon lånade” och som under mystiska förhållanden hittades i Göta Kanal några dagar senare… Hon är tillbaka och i ett strålande skick.
Notera även världsnyheterna Bavaria 33 Sport och 37 Sport, samt för Sverige helt nya Örnvik 700 Weekend, Elling E3 och Flipper 705 DC.
Träbåtsälskarna får också sitt.
Miss Chris… Vi pratar om en 26 fots skönhet i vackraste trä, kallbakad kryssfanér i mahogny, av klassisk 30-talsmodell. Helt nyproducerad efter dagens krav på säkerhet – men med den rätta känslan inbyggd. Det lilla västkustföretaget SeaMaster presenterar denna klassiska drömbåt, nybyggd av högsta kvalitet och största hantverksskicklighet – på andra sida jordklotet.
På segelbåtssidan finns mycket spännande – bland annat MacGregor 26 som tack vare sänkköl gör den trailerbar och medger tillträde till riktigt grunda vikar. I brist på vind gör båten 22 knop med sin 50 hk motor!
På plats finns också den imponerande Ocean Race-deltagaren – Ericssons V70 – mässans största båt!
Förutom alla nya båtar finns mycket annat som inte visats tidigare. En helt ny typ av fender presenteras, liksom ett nytt ankarspel, Anchormatic en ännu lättare kompaktmodell som väger endast 19 kg! Ett ankarspel som underlättar ankringen maximalt för alla ombordvarande och är idealiskt vid ensamturer. Man sköter enkelt och smidigt ankringsprocessen från förarplatsen med hjälp av frikopplingsfunktionen.
Dessutom presenteras en värmekamera som väsentligt förbättrar säkerheten ombord vid navigering i såväl mörker som dimma.
Nimbus 27 Nova S har världspremiär i samband med Nimbus Boats Öppet Hus i Långedrag. Båten är den andra i ordningen i Nimbus nya serie av båtar, kallad S-serien. S står för sidewalk vilket innebär en layout där det är enkelt att kliva på båten och vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst.
Nya sportiga familjebåten 27 Nova S är lillasyster till 30 Nova S och bygger på samma framgångsrika koncept. Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det LÄTT att röra sig ombord och att lasta jollen eller fiskeutrustningen.
Utvecklingen av Nova 27 S har gått under måttot LÄTT. Båten har låg vikt, är lätt att handha samt den är lätt att producera. Detta ger en mängd fördelar både för båtägaren och i tillverkningen samt, inte att förglömma, för miljön. Genom att båten är lätt gör den god fart också med mindre motor vilket minskar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av både skadliga avgaser och koldioxid. Eftersom vikten är låg förbrukas mindre råvaror och i hela kedjan från tillverkning till kund uppnås miljöfördelar. På toppen av detta används för nästan all plasttillverkning en mycket miljövänlig sluten tillverkningsprocess. Produktionstekniken som används kallas vacuminjicering och bygger på 2 formar som ligger mot varandra under vacum. Undertrycket drar in polyestern mellan formarna och eftersom metoden är sluten blir miljöbelastningen i stort sett obefintlig. Dessutom blir kvaliteten på slutprodukten både högre och jämnare.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Konceptet ”sidewalk” möjliggör för storleksklassen unika utrymmen. Trots att båten mäter endast 27 fot passar den utmärkt för hela familjens önskemål om allt från sport och fiske till bekväma långturer. Goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj är ovanligt i denna storleksklass. I den generösa ruffen inryms en stor v-bädd i fören samt en stickkoj bakåt i båtens styrbordssida. Dessutom en stor toalett med duschmöjlighet. Kojerna avdelas med utrymme för klädförvaring. Utöver kojerna i ruffen finns under kapellet i sittbrunnen en bäddbar dinett.
I båtens cockpit återfinns riktigt pentry med spis, handfat och kyl. På babordssidan finns soffor med bord emellan och akterut ett däck med soffa likt storasyster 30 Nova S.
Enkel kapellhantering, sportiga och samtidigt okomplicerade köregenskaper, rejäla avbärarlister och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 27 Nova S unika egenskaper. Detta ger båtägaren en lätt båt som med minimal miljöbelastning passar perfekt för de flesta aktiviteter som utövas till sjöss.
Info www.nimbus.se
När ”God Morgon Stockholm” i Radio Stockholm /P4 utlyste en tävling där lyssnarna på fick rösta fram det foto som ”bäst skildrade Sommar-Stockholm” vann en bild från evenemanget The Tall Ships´Races 27-30 juli 2007 då 116 av världens största och mindre segelfartyg gästade Stockholms hamn.
Fotografen, som har använt en liten Canon Ixus 4.0, heter Monica Remne. Konkurrensen var inte dålig; 90 stycken ofta utsökta Sommarstockholm-bilder! Se dem alla på Radio Stockholm/P4:as webb.
– Jag tyckte liksom att det här är Stockholm i sin prydno, fantastiskt vackert och tjusigt och massor med människor och så Stockholms hus i bakgrunden genom det här skeppet då, säger Monica Remne i radion.
BIlden: Det magnifika vita fartyget i förgrunden är mexikanska Cuauhtémoc, en över 90 meter lång bark. Foto: Monica Remne.
* Nästa gång ni kan se The Tall Ships´Races är 2008 mellan Liverpool, England- Målöy, Norge – Bergen, Norge – Den Helder, Holland.
* Nästa gång i Östersjön är år 2009: Gdnyia, Polen – St Petersburg, Ryssland – Åbo, Finland – Klaipéda, Litauen
* År 2013 finns det chans att återse de fantastiska fartygen i Stockholm, om vi ansöker om att få delta.
Etapperna år 2007 i Östersjön har varit:
Århus i Danmark. 5-8 juli
Kappsegling till Kotka den 9 juli
Kotka i Finland. Hamnfestival 18-21 juli.
Vänskapssegling till Stockholm den 22 juli.
Stockholm. Hamnfestival 27-30 juli.
Kappsegling till Szczecin den 31 juli.
Szczecin i Polen Hamnfestival 4-7 augusti
Öppna Varv på Orust fortsätter att växa och slår i år rekord. Årets utställning blir den största hittills och hålls 24–26 augusti.
Redan i mitten av maj var cirka 200 båtar anmälda till Öppna Varv. Taket för antalet deltagare går dock vid 180 båtar, så arrangörerna har haft ett styvt arbete med att försöka bereda plats för alla som vill vara med.
– Arbetet med Öppna Varv är i full gång och till vår glädje är det fortsatt högtryck som råder för arrangemanget. Det är cirka 200 båtar anmälda men vi har bara plats för cirka 180 båtar i hamnarna så några får kanske stryka på foten, säger Annika Nicke Lindqvist på Sweboat, ansvarig för Öppna Varv.
Bland förändringarna i år märks att Regina Yachts af Vindö kommer att ligga i hemmahamn på Vindön för första gången. Företagets båtar har tidigare legat i Henån.
– I år kommer vi även utöver det dryga 80-talet tillbehörsutställarna i Ellös att ha några utställare av tillbehör till motorbåtar uppe på Vindön och några av Najadvarvets underleverantörer kommer att ställa ut i hamnen i Henån.
– Det enda vi inte kan planera för eller med är vädret, men vi hoppas att solen ska skina på oss som vanligt.
Öppna Varv arrangeras i år 24–26 augusti.
Info www.sweboat.org
Foto: Peter Szamer
Stockholm 20 augusti 2007- Ericsson Racing Teams amerikanske skeppare John Kostecki har sagt upp sig och lämnar sitt uppdrag som skeppare för en av de två Ericssonbåtarna i Volvo Ocean Race 2008-2009.
– Jag lämnar teamet för att kunna ägna mer tid åt min familj. Jag känner att det inte är rätt tillfälle för mig att satsa all tid och kraft i ett jorden runt-projekt, säger John Kostecki.
Ericsson Racing Team förlorar en erfaren kraft men alla förberedelser för Volvo Ocean Race 2008-2009 fortsätter som planerat. Besättningen på den internationella båten fortsätter sina förberedelser och arbetet att finna en ny skeppare är redan igång. Kandidater saknas inte, vare sig externt eller internt. Och det återstår drygt ett år till starten. Därmed finns en hel del tid att hitta en ny skeppare, få honom att komma in i gänget och vara väl förberedd när skottet smäller i Alicante 11 oktober 2008.
– Jag har förståelse för Johns beslut och kan bara önska honom lycka till när han nu väljer att låta familjen gå i första hand. För alla oss andra i Ericsson Racing Team gäller det att arbeta vidare på samma sätt som vi gjort det senaste året, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team och fortsätter.
– Vi har redan en träningsbåt igång och under hösten kommer vi att inleda besättningsträning samt båt- och segeltester på vår träningsbas. Vi har ett fantastiskt team med designers, båtbyggare, seglare och annan personal av yttersta världsklass. Och vårt mål är fortfarande att en av våra båtar ska vinna nästa Volvo Ocean Race.
Besättningarna slutför nu de sista förberedelserna inför flytten till träningslägret på Lanzarote. Träningsbåten, vinnarbåten från förgående tävling, sjösätts inom kort efter en omfattande upprustning, nu bärande Ericssons färger och teamets grafik.
Ericsson Racing Team sjösätter i höst den första av två båtar som ska kappsegla i Volvo Ocean Race 2008-2009. En båt ska ha internationell besättning medan den andre kommer att bli en ren nordisk affär med nordisk besättning under ledning av den svenske skepparen Anders Lewander.
Till årets Lilla Tjörn Runt var 322 anmälda. Tyvärr var vädret tufft och många seglare valde att inte gå ut. Men det var många som försökte. En del fick ge upp men 145 tappra seglare tog sig i mål.
Av de optimisterna som tog sig i mål blev det Hermann Tomasgaard, från norska Drøbaks SF, som knep första platsen. Två blev Victor Abenius från NYC. Bäste zoom 8 blev Oskar Sömermaa från KSS, bästa RS Tera L blev Emma Pakki från LSS och bäste Tera S Andreas Landahl från SSKA.
Det var i startområdet som vinden låg på som mest. När seglarna rundade Stenungsöns södra udde kunde de följa med vågorna och under Källösundsbron kom de i lä för vinden och det blev bitvist svårseglat.
Men det är inte alltid viktigast att blir totalvinnare. Det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen.
Blå startgrupp
1 Hanna Höije Karlsson (1997) KKKK 1:34:12
2 Albin Warnicke (1997) SSW 1:37:50
3 Stefenie Lindh (1997) RÅSS 1:39:13
Grön startgrupp
1 James Olsson (1996) SSKA 1:18:55
2 Andreas Svensson (1996) BKS 1:21:20
3 Johanna Skoglund (1996) VÄSS 1:22:24
Gul startgrupp
1 Lovisa Karlsson (1995) HJBK 1:15:41
2 Anton Olsson (1995) STSS 1:16:42
3 Madeleine Lexén (1995) RÅSS 1:18:20
Röd startgrupp
1 Hermann Tomasgaard (1994) DSF 1:10:16
2 Victor Abenius (1994) NYC 1:10:55
3 Harald Fæste (1994) DSF 1:11:03
Svart startgrupp
1 Oscar Lundqvist (1993) KKKK 1:12:22
2 Magnus Andersen (1993) Nesodden 1:12:38
3 Patrik Sturesson (1992) RÅSS 1:12:57
För fler resultat se www.stss.nu
Ingen kunde klaga på för lite vind under lördagens Tjörn Runt. Det blåste en stadig vind på 10-14 m/s, regnet höll sig (nästan) borta och det var grov sjö utanför Tjörns södra udde och västsida.
Göran Haglund i sin Neptunkryssare var den som nyttjade vinden och vågorna på allra bästa sätt och tog sig runt Tjörn på den vinnande tiden 4:57:02. Starkt gjort! Förra årets segrare, Hans Oskarsson, slutade på en 7:e plats men vann även i år sin startgrupp.
Även ett spektakulärt tidsrekord sattes när HiQ med Clabbe Nylöf vid rodret tog sig runt Tjörn på tiden 2:08:47.
531 båtar var anmälda till årets Tjörn Runt. 500 av dessa registrerade sig och 425 genomförde kappseglingen.
För mer resultat följ länken http://www.svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=822042
Första start går kl. 08:20
Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas och årets kappsegling kommer nog att seglas i friska vindar. Första start går kl. 08:20 och därefter starter var 6:e minut.
I årets startfält av Tjörn Runt är hittills 488 båtar anmälda. Av dessa är 69 anmälda som familjebesättning och 12 med kvinnlig besättning. Efteranmälan kan göras under fredagen och vi hoppas naturligtvis på ytterligare deltagare.
Vem vinner, ja det är givetvis frågan… I startfältet finns förra årets vinnare Hans Oskarsson med sin Accent (nr 1010) och den tidigare flerfaldige vinnaren Emil Sandberg med sin Smaragd (nr 550). I de övriga besättningarna lurar flera väl meriterade seglare och många tidigare startgruppsvinnare. Johnie Berntsson står som rorsman på Toyota Edin Progressiva (nr 300) och vinnaren av PRO Tjörn Runt Mats Berntsson deltar med sin First (nr 526).
Info www.stss.nu
Den brittiska barken Lord Nelson, som seglar med handikappade trainees, vann det allra finaste priset i The Tall Ships´Races:”The Sail Training International Friendship Trophy”, utdelat som de andra priserna i sluthamnen Szezcin i Polen. Vandringspriset är ett vackert silverfat. Denna prestigefyllda trofé tilldelas det fartyg som under tävling och i hamn gjort mest för att främja internationellt samarbete och visat särskild god kamratanda. Vinnaren utses genom omröstning bland fartygens besättningar och är kanske vad man kan kalla ”The Tall Ships´Races ”själ”. Över hälften av besättningarna på alla fartyg skall vara mellan 15 och 25 år. Allt för att främja samarbete och utveckling mellan ungdomar från olika nationer.
Lord Nelson är utrustad för att segla med trainees med skilda fysiska funktionshinder. T ex deltog i år över 10 rullstolsburna trainees. De stora däcken och samarbetet gör att alla kan finna sin plats i teamen och delta.
Lord Nelsons kapten, Clare Cupples, är överväldigad:
– Det har varit vårt mål i de 17 år vi deltagit i tävlingen. Vi förstod att vi aldrig skulle komma att vinna kappseglingarna men på vårt stora fartyg kunde vi göra allt för att göra det möjligt för alla att delta i seglingen.
Info www.tsr07.se
Norska fullriggaren Christian Radich vann för tredje året i rad såväl A-klassen för de största fartygen sammanlagt för Race 1 och 2, som ”over all” för samtliga deltagande klasser i världens största kappsegling för stora segelfartyg The Tall Ships´Races 2007. Tilläggas kan att den stora skönheten Christian Radich, 70 år i år, också vann sin klass i det allra första The Tall Ships´Races år 1956 samt är känd som ”filmstjärna” såväl i vidvinkelfilmen Windjammer som kom 1958 och i TV-serien Onedinlinjen.
Varför vann Christian Radich?
Sista kappseglingssträckan startade 8 distansminuter sydost om Revengegrundet utanför Sandhamn i Stockhoms skärgård mot Szczecin i västra Polen.
Starten för de största fartygen i klass A, som skedde i härligt solsken och nordvästlig bris blev dramatisk då mexikanska barken Cuahtémoc och ryska fullriggaren Shtandart trängde varandra och tvingades tjuvstarta. Bägge valde att fortsätta seglingen med poängavdrag i stället för att göra en omstart. Christian Radich drog ifrån och låg snart etta.
Vinden ökade till 10 meter per sekund ((m/s) och vred ganska snart till sydväst, d v s ren kryss mot målet.
Plötsligt hade Christian Radich halkat ner på 24:e plats.
Vad hade hänt? Ett snillrikt drag eller bort-segling?
Så här gick det till:
I det läge som rådde hade de flesta stora fartyg med råsegel – som är bäst i medvind – fortsatt öster om Gotland i sydvästvinden fastän målet var i Szczecin i västra Polen. Christian Radich däremot slog vid Gotska Sandön mot svenska kusten och Bråviken. Allt sedan starten hade de räknat med att vinden kortvarigt skulle vrida mot väst igen närmare svenska kusten. När de efter fyra timmar fick västvinden så kunde de slå igen igen och segla rakt sydvart ner mellan Öland och Gotland. Även om sydvästvinden senare återkom, hade de skaffat sig ett ointagligt försprång gentemot övriga A-klassare, vilka fick kryssa hela vägen.Christian Radich kan också segla ovanligt högt mot vinden för att vara fullriggare – ca 60 grader mot vindögat. Jämför andra råseglare som kanske bara klarar 70-80 grader.
Bästa svenskar
Svenska Kryssarklubbens Seglarskola hade två fartyg med: Kuttern Gratitude som kom 2:a i sin klass B och 7:a totalt och ketchen Gratia som även hon kom på en fin placering: 3:a in klass B och 11:a totalt.
Tippade med stora chanser utgick
Några tippade segrare utgick av skilda skäl. Cuathémoc som på grund av sydvästvind i flera dagar bröt för att hinna i tid för sina officiella plikter i Szczecin. Likaså Statsraad Lehmkuhl som hade engagemang i annan hamn.
Skutlys
Vinner alltid störst?
Inte alls. Alla fartyg i de deltagande klasserna A-D kan tävla mot varandra. Det beror på vad man kallar
Time Correction Factor (TCF), även kallat ”Skutlys”. En ”handikappberäkning” alltså, som i golf.
Varje deltagande fartyg uppger en mängd parametrar, bl a längd, bredd, djupgående och kvadratmeter segel som grund för beräkning av TCF.
En deltagande segelbåt kan t ex ha TCF 1. En skuta 0.5-0.6. Denna siffra multipliceras sedan med den seglade tiden.
Info www.tsr07.se
Den 15 augusti 2007 går startskottet för en ny VTS – Sound VTS – placerad i
Malmö och bemannad med operatörer från både Sverige och Danmark.
Vi har skapat ett pilotprojekt där det är frivilligt för fartyg att rapportera till
sjötrafikinformationscentralen. Alla fartyg med minst 300 bruttoregisterton
uppmanas att delta i projektet.
Det frivilliga rapporteringsområdet omfattar farlederna Drogden och Flintrännan
utanför Malmö och Köpenhamn – på den svenska sidan området mellan
Barsebäckshamn och Höllviken och på den danska sidan mellan Skovshoved och
Köge Bugt.
Den service som kommer att tillhandahållas för fartygen är information om
fartygsrörelser av betydelse, hinder i farleden, navigationsvarningar (som utfärdas
innan ordinarie utsändning från Sthlm Radio/ Lyngby Radio), extraordinära
metrologiska förhållanden, vatten- och strömförhållanden och isförhållanden.
Mer än 40 000 fartyg passerar årligen genom Öresund som är internationellt vatten.
Sjöfartsverket har tillsammans med danska sjöfartsmyndigheter för avsikt att göra
en gemensam ansökan till IMO om att Öresund ska bli ett VTS-område med
obligatorisk rapportering.
Göteborgs Kanotförening arrangerar SM i kanotsegling 1619 augusti 2007.
Tävlingarna äger rum i vattnen utanför Hinsholmen och Fiskebäckskil utanför Göteborg.
Göteborgs Kanotförening är en mycket livaktig förening och har haft sin verksamhet på Saltholmen sedan 1914. Föreningslokalerna är kulturminnesmärkta. Det utmärkande för kanotsegling är en kombination av smäckra träbåtar, egna konstruktioner och byggen samt en lång tradition.
Svenska mästerskapen avgörs i sex olika klasser:
€ IC-kanoter (International Canoe). En entypsbåt som finns i flera länder och är extrema kappseglingsmaskiner för en person.En särskild slide gör att båten kan seglas i hårt väder i höga farter.
€ E- kanoter en konstruktionsklass där finns flera nybyggda båtar med intressanta lösningar. Planande och snabba båtar.
I den här klassen tävlar bland andra båtbyggaren och göteborgaren Torsten Sörvik som har konstruerat de nyaste E-kanoterna.
€ D-kanoter här finns gamla vackra båtar från 30-talet. Båtarna var ursprungligen tänkta som campingbåtar men också byggda för kappsegling.
Båtarna byggs även i dag..
€ C-kanot finns både nya och äldre konstruktioner. C-kanoten är en av föregångarna för dagens jollesegling. Bland deltagarna märks Bernt Andersson, som konstruerat en ny typ av C-kanot och har placerat sig högt i VM i Finnjolle.
€ B-kanot – en entypsbåt för ungdomar upp till 19 år. Väldigt snabb och rolig att segla men samtidigt billig och ofta självbyggen.
€ A-kanot – en entypsbåt för de yngsta (1114 år). En mycket livlig och riktig jolle, mycket roligare än Optimistjollen.
Under juli månad genomförde Ostindiefararen Götheborg en turné längs Bohus- och Hallandskusten. Intresset i de 6 hamnarna skeppet besökte hade inga gränser. Mer än 64 000 tog chansen att gå ombord på skeppet.
Sommarens succé längs Västkusten tar skeppet vidare mot nästa äventyr, turnén i Östersjön nästa sommar.
Under Västkustturnén, som påbörjades den 1 juli, besökte Ostindiefararen Marstrand, Uddevalla, Grebbestad, Halmstad, Skärhamn och Lysekil, populära sommarhamnar längs den svenska Västkusten. Trots en regnig sommar ville köerna och intresset för skeppet aldrig sina. Ett besök ombord är en upplevelse för alla och under sommaren har besökare med intresse för bland annat historia, skeppsbyggeri, segling och äventyr fascinerats av den vackra fullriggaren. Med mer än 64 000 besökare ombord har Västkustturnén varit en fullkomlig succé och i Halmstad slogs dagsrekord i antal besökare ombord sedan hemkomsten från Kina med över 5 000 besökare på en dag.
– Tack vare ett mycket bra samarbete med respektive ort och att ca 120 volontärer ställde upp och satsade en eller två semesterveckor för att guida ombord kunde kostnaderna hållas på ett minimum och större delen av intäkterna går nu till skeppets fortsatta underhåll och drift. Det är oerhört glädjande att det finns ett sådant intresse för att se skeppet och det stärker oss i våra planer att vända fören mot Östersjön nästa sommar, säger SOICs VD Stellan Mjärdner.
Antal besökare ombord under Ostindiefararens Västkustturné,
1 juli – 3 augusti:
Marstrand: 3276
Uddevalla: 13 128
Grebbestad: 11 470
Halmstad: 13 504
Skärhamn: 13 756
Lysekil: 9487
Under hösten finns chansen att besöka Ostindiefararen vid Pir 4 Eriksberg, där hon ligger sedan Västkustturnén avslutades. Vid ett besök ombord får man förutom en visning av skeppet chansen att prata med besättningen ombord.
Möjlighet ges även att se filmklipp från seglatsen till Kina och besöka den historiska utställningen om Svenska Ostindiska Companiet. Under Göteborgs kulturkalas den 14-19 augusti kommer kajen dessutom att fyllas med barnaktiviteter, såsom porslinsmålning och besök av de Tordenskioldska soldaterna. Under kulturkalaset bjuds även på längre öppettider och halva entrépriset. Skeppet håller öppet för allmänheten den 14-17 augusti kl.11.00-20.00, samt den 18-19 augusti kl. 11.00-18.00.
För övriga öppettider under augusti, samt september och oktober, se www.soic.se.
Havskappseglingen Göteborg Offshore Race i Marstrand den 9 – 11 augusti avslutades under lördagen. Starten gick 13.45 fredagen den 9 och målgången var avslutad strax efter klockan 17.30 den 11.
För att båtar av olika typer skall kunna tävla mot varandra förses båtarna med ett mättal, LYS-tal. De snabba båtarna har höga och de långsamma har mindre LYS-tal.
Först i mål var den snabba trimaranen HiQ, med mättalet 3,38 och seglad tid 9:12:25. Den blev också slutsegrare i tävlingen. Båten med minst mättal, 1,20 – Windwalker, en Gecco 39 – med seglad tid 27:46:39 blev efter korrigering av tid trea och slog således de flesta båtarna i tävlingen, inklusive den imponerande Super Maxi-båten Hyundai.
Vi svenskar reser mycket året runt, såväl utomlands som inom Sveriges gränser. Hela 40 procent av oss svenskar* har dock någon gång varit åksjuka och kan därmed inte njuta fullt ut av sin resa. Över hälften behandlar inte heller sin åksjuka överhuvudtaget. Calma är ett effektivt receptfritt tuggummi mot åksjuka. Det har en god smak av mint och till skillnad från många andra läkemedel mot åksjuka kan man ta Calma efter de första tecknen på åksjuka.
Den vanligaste orsaken till åksjuka är bilåkning. Åkattraktioner på nöjesfält är den näst vanligaste orsaken följt av båt, buss och tåg. Symptomen är oftast illamående eller yrsel. Åksjuka beror på att den del av hjärnan som bearbetar kroppens balanssignaler blir överbelastat.
– Åksjuka är för många ett stort problem när de ska ut och resa, men det finns vissa saker man kan göra på egen hand för att lindra symptomen. I första hand bör man se till att man är utvilad inför resan. En kolhydratsrik kost inför resan är också bra. Vidare bör även undvika alkohol och vätskedrivande drycker. Stress har också en negativ inverkan på åksjuka. Idag finns även bra receptfria preparat man kan ta mot åksjuka, säger Christian Geisler, läkare på kliniken för audiologi och yrselsjukdomar vid Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm.
Calma är ett genombrott då det nu för första gången finns ett receptfritt tuggummi som både ger snabb effekt samt att man kan behandla symptomen så sent som när de redan uppstått. Studier visar även att tuggandet i sig har positiva effekter mot åksjuka. Att det är i tuggummiform är dessutom bra för dem som ogillar att svälja tabletter eller när man inte har tillgång till vatten för att svälja ned en tablett.
– I en undersökning, där man kartlagt vilka egenskaper som är viktiga vid val av behandlingsmetod mot åksjuka, visar att snabb effekt samt att den är effektiv är de viktigaste kriterierna. Calma uppfyller båda dessa krav. Med Calma kan man enkelt förvandla en påfrestande och besvärlig resa till ett rent nöje, säger Lina Netz, nordisk produktchef för Calma.
Ett tuggummi ska tuggas minst i 10 minuter. Helst bör tuggummit tas 15-30 minuter före avfärd. Ytterligare ett tuggummi kan tas 30 minuter senare. Detta kan upprepas en gång. Effekten varar i cirka 4-6 timmar. Rekommenderad dos är max 4 stycken tuggummin per dag. Calma rekommenderas från 12 år.
Calma finns i två förpackningsstorlekar, 10 stycken tuggummin respektive 20 stycken. Priset för ett paket med 10 stycken kostar 79,50 kronor och ett paket på 20 stycken kostar 139 kronor.
Den sjunde upplagan av Archipelago Raid avslutades 3 augusti i Sandhamn med fransmännen Jean Christophe Mourniac och Franck Citeau/Hobiecat Nissan France högst på prispallen. Den extrema uthållighetstävlingen har gått genom de hundratusentals öarna i Stockholms och Ålands skärgårdar under fem intensiva och händelserika dygn. I en jämn kamp mellan fransmännen, lokala svenska lag och de holländska europeiska mästarna i båttypen, lyckades fransmännen ta hem segern efter att ha seglat genomgående starkt under hela tävlingen. Martin Strandberg och Mathias Almstedt/Team Thule blev bästa svenska lag på en tredje plats.
Toppseglare från tio nationaliteter antog utmaningen att non-stop i fem dygn segla nästan 500 sjömil på de fysiskt påfrestande små 18-fots katamaranerna genom Stockholms och Ålands skärgårdar. I år var tävlingen lika händelserik som dess sex tidigare upplagor med stundtals svår segling, vilket innebar två brutna master, en båt som var nära att sjunka, flera grundstötningar och trasiga centerbord liksom brutna spinnakerbommar och rivna segel.
Olympiska medaljörer har tävlat mot America’s Cup- eller Volvo Ocean Race-seglare. Nykomlingar har utmanat de mer erfarna. Under hela tävlingen har det varit mycket jämnt mellan båtarna, vilket inneburit en hård kamp för att hålla sig i toppen. Det lag som har lyckats med båtfart, skarp navigering, rätta taktiska beslut samt fysisk och psykisk uthållighet har vunnit.
”Det är ett fantastiskt race. Det har varit otroligt svårt fysiskt och navigeringen har varit tuff. Vi är trötta nu och glada att det är över,” sa den väderbitne fransmannen och segrare Christophe Mourniac vid målgången. Mourniac och Citeau deltog i Archipelago Raid för första gången men har en imponerande meritlista från både Formula 18-katamaraner och andra seglingsgrenar.
Den första dagen uteblev vinden och banan modifierades till en övernattning på den avlägsna stranden på Björnö i Stockholms skärgård innan båtarna i gryningen begav sig mot ön Fejan, där deltagarna kunde få sig ett rejält mål mat och lite vila före de två krävande dygnen i Ålands skärgård. Under det femte dygnet mojnade vinden och deltagarna har seglat och paddlat om vartannat från Mariehamn på Åland över Ålands hav till Rödlöga i Stockholms norra ytterskärgård, vidare mot ytterligare tre kontrollpunkter före målgången i Sandhamn under eftermiddagen.
OS-medaljören Martin Strandberg och Mathias Almstedt/Team Thule var först i mål i Sandhamn och slutade trea totalt. Även för den svenska duon var det premiär i Archipelago Raid. ”Det går så fort. Det är fullt ös hela tiden och man hinner knappt uppleva vad som händer,” sa elitseglaren Martin Strandberg i Sandhamn och tillade. ”Det är långt. Man hinner vara glad, förbannad, entusiastisk, trött. Det var speciellt svårt när vi navigerade fel, gick på grund och började läcka in vatten i ena skrovet. Efter varje sträcka har vi fått tömma vatten ur skrovet.”
29 båtar med två besättningsmän per båt tog starten i måndags. Fem lag har brutit på grund av diverse båtskador. Fredrik Karlsson och Magnus Groth/White Knuckles lyckades införskaffa en annan båt och fortsätta utmaningen, efter att ha varit nära att sjunka när de seglade på en stock. Efter att ha brutit masten lyckades Per Westergren och Jonatan Singman/Voltaren med nödrigg segla till en strand, där de lagade riggen och fortsatte tävlingen.
Slutresultat de 10 första båtarna
– Efter åtta seglade delsträckor
Totalt åtta delsträckor har seglats med 5-7 kontrollpunkter att passera under varje delsträcka. Resultatet bygger på ett poängsystem fördelat på rangordningen efter varje delsträcka samt 0.5 poäng i bonus för segraren av varje enskild kontrollpunkt.
1. Nissan Hobiecat FRA (Mourniac/Citeau) 214.5
2. Yamaha Red NED (Heemskerk/Tentji) 190
3. Team Thule SWE (Strandberg/ Almstedt) 184.5
4. Nissan Hobicat SWE (Kjerstadius/Tempelman) 170
5. Wippies FIN (Karto/Öhman) 165
6. Team Musto Australia AUS (Pellew/Macpherson) 162.5
7. Catella Racing Team FIN (Johanson/Gahmberg) 161
8. Sundsvalls Bygg SWE (Ekman/Tempelman) 161
9. Team Brossard SWE/FRA (Hennix/Vauchel) 149
10. RBSC Murphy Nye BEL (Desmesmaeker/Thery) 146
Uppdaterade resultat, nyheter, information om deltagarna och bilder finns på www.archipelagoraid.com