Pressrelease
Nya Finn Flyer 32 CR är ett High Tech bygge, byggd uppe i Jakobstad , kvalitetsvarvens Mekka.
– Skrovet är vakuminjicerat med vinylester harts och riktad E-glas och rowing, med kevlar midskepps samt i förskeppet.
– Bottenstockar samt röstjärn är byggda helt i kolfiber
– Rodret samt hjärtstock är byggda helt i kolfiber , väger endast ca 14 kg !
– Skrovet sluthärdas i ugn för sluthärdning samt bästa styrka.
– Hela båten inklusive inredning är ett sandwichbygge med divinycell som distansmaterial.
– Inredning samt skott är glasfiberlaminerade sandwichkonstruktioner med vakumlaminerad satin lackad teakfaner som ytmaterial
– Båten är första seriebåten som är helt ljudisolerad pga byggteknik med divinycell i väggar, dörrar, skott, durk , däck och skrov mm
– Kölfena i galvaniserad stål med blybulb.
– Komplett 10 meters båt fullt inredd med bekvämligheter väger endast 3,4 ton !
Classe Westerlund har har fått motgångarna travade på hög. Trots detta har han envist vägrat ge sig. Nu är han Världsmästare.
Blott en svensk vågade sig ända ner till Italien för att anta utmaningen om årets VM titel i Offshore 200. I år kom 30 båtar till Venedig och Italien från 6 länder. Ett bra och utmanande startfält.
Det var första gången som Claes Westerlund och Daniel Svenson körde i Italien, så det var också en stor upplevelse och utmaning.
VM körs under en vecka med tre race. Första start gick under betydligt lugnare väder/vind och vågor än under testerna dagarna innan.
Strålande sol men vinden hade vänt och det var under förmiddagen frånlandsvind. Utifrån testerna igår så hade teamet en god överblick över vilken setup de skulle åka på. Claes valde en propeller med bra acceleration samt god toppfart kombinerat med en lite tunnare och mjukare matta än vanligtvis. Det skulle visa sig att denna setup var helt rätt! De gjorde en fin fin start och ledde redan vid första boj. De fortsatte i samma stil, körde lite försiktigt taktiskt, men hade ändå kapacitet att inte chansa något. Det blev en klar seger, före två italienska team. Efter segern var de officiella italienska besiktningsmännen idoga i sin kontroll, för att leta efter dolda vattentankar. Men de fann inga, för de fanns ju inget att finna.
Det andra loppet förlöpte på ungefär samma sätt. Vind och vattenförhållanden var desamma så Claes o Daniel behöll samma inställningar. Det blev en ny seger.
Inför den sista deltävlingen såg man till att ha egen nattvakt i depån. Det här guldläget fick bara inte saboteras bort.
– Det var hur nervöst som helst, berättade Claes efteråt. Jag tror vi gick igenom allting minst 10 gånger, ingenting fick ju klicka under det sista och längsta racet.
Vattenförhållandena var i princip fortsatt desamma, vilket gynnade svenskarna som behärskade snabbast av alla. Starten gick bra, men nu tog värsta konkurrenten Testa ledningen. Svenskarna behövde dock inte hetsa, eftersom de i poängsammandraget ledde så mycket att det skulle räcka med en 4:e plats för dem i sista loppet. Westerlund nöjde sig dock inte med att ligga tvåa utan körde snart upp sig till ledningen.
– Jag har väl aldrig längtat efter en mållinje så mycket som i det racet, förklarade en otroligt nöjd nybliven världsmästare Claes Westerlund efteråt.
Westerlunds främsta merit tidigare var en VM medalj i den mindre Offshore klassen för 90 hk motorer, som han tog i Sydafrika 2002. Samma år körde han också till sig EM silver, då hade han Daniel Svenson med sig i båten. Sedan dess har Claes satsat mer och hårdare än någon annan svensk offshore förare. Oturen har oftast grinat honom i ögonen.
I fjol kördes VM:et på hemmaplan i Öregrund, då blev Westerlund näst bäste svensk med en 5:e plats. I år har han helt och hållet koncentrerat sig på de stora titeltävlingarna, EM och VM. Båten en Twister katamaran på 25 fot med en Mercury 200 Optimax XS är densamma som han skaffade till sin första säsong i 200 hk klassen, men den har utvecklats och byggts om hela tiden – senast i vintras gjordes den 30 cm kortare, och lite lättare. Det blev ett vinnande koncept – ett VM koncept.
– Vi visste att Classe Westerlund var en medaljaspirant, det visade han senast vid EM:et tidigare i somras, men att han skulle dominera VM-tävlingarna så fullständigt att han
vann alla tre deltävlingarna är otroligt. Jättegrattis, säger svenska förbundsordföranden Christer Gustafsson.
Resultat
VM Offshore 200, Venedig, Italien
1) Claes Westerlund/Daniel Svenson, Sverige, 1215 p
2) Diego Testa/Di Meglio, Italien 840 p
3) Bianchini/Bubabco/Busanel, Italien 493 p.
Låt inte mörkret hindra arbetet i höst och vinter – pannlampan LX är den perfekta partnern när du jobbar i mörker eller trånga utrymmen, inomhus eller utomhus i alla väder. Utvecklad för tuffa förhållanden och varierande användningsområden.
Uppföljaren till pannlampan L1 har fått en ännu starkare LED-diod, 5W jämfört med 3W. Den lyser extremt långt (75m) och starkt i jämförelse med konkurrenter, tack vare Silvas unika kylsystem. LED-dioder hettas snabbt upp när de lyser och saknar lampan ett effektivt kylsystem kan den på grund av hettan inte lysa lika starkt. Den här tekniken innebär att LED pannlamporna nu börjar närma sig halogenlamporna i prestanda, med fördelen av att ha en betydligt längre brinntid.
En annan vinst med LX-lampan är att den har ett externt batteripack som fästs i ett midjebälte, batterisele eller läggs i ryggsäck eller ficka. Huvudenheten blir således extremt lätt och om du bär batterierna innanför kläderna är skyddade från väder och vind samtidigt som de hålls varma. Varma batterier ger bättre prestanda, kalla batterier laddas snabbt ur.
Batterierna är uppladdningsbara miljövänliga NiMH batterier och förutom snabbladdaren som du får med i paketet, finns det även en billaddare att köpa till, så du alltid har fulla batterier när du ska ut.
Priset på lampa inkl laddningsbart 4.5 Ah batteri och en snabbladdare ligger på ca 1500 kr och den finns att köpa i välsorterade sportbutiker.
NCC har fått i uppdrag av Västerås Stad att muddra för hamnbassäng och bygga en
40 meter lång kaj på Lövudden i Västerås. Ordern är värd 14 MSEK.
En av de småbåtshamnar som finns i Västerås i dag ligger på Öster Mälarstrand. Där planeras fler bostäder, varför småbåtshamnen måste flytta. Ny plats blir Lövudden, där NCC inom kort börjar arbetet med att anlägga en hamn.
– Vi ska muddra för en hamnbassäng samt bygga en pir och en 40 meter lång kaj. I uppdraget ingår även mark- och ledningsarbeten. En del i det är att vi ska göra markarbeten för båtupptagningsplatser, säger NCC:s affärschef Jerry Myhrgren.
Markarbetet har precis börjat och i september 2008 är hamnen färdig att tas i bruk. Projektet sysselsätter ett tiotal personer.
Jeanneaus senaste segelbåtsmodell är Sun Odyssey 45 DS, där DS som tidigare står för ”deck saloon”. Den är exteriört den senaste som lanseras i DS-serien, d v s durk och överbyggnad är något förhöjda för att ge plats för fler och större rutor som i sin tur genererar ett större ljusinsläpp och mer volym. Tidigare modeller i denna serie är SO 54 DS, SO 49 DS, SO 42 DS samt SO 39 DS.
Interiört överraskar nya SO 45 DS ännu mer, då den helt tydligt är en modell som presenteras med en helt ny inredningsstil jämfört med existerande systermodeller. Man kan tydligt se släktskapen med övriga Jeanneau-båtar, men denna båt ger både ett något modernare och lite lyxigare / påkostat intryck. Mycket smakfullt och stilrent. Tanken är att denna båt dels ska ta det goda från de större båtarna såsom bra funktion och hög komfort, dels bli en ny trend- och stilbildare för kommande modeller med sin nya interiör. Den känns både rymlig och ljus men samtidigt ombonad. Både salongen och förpiken har gott om förvaringsutrymme, det finns en bra separat dusch, 2 eller 3 kabiner att välja på, ett mycket luftigare intryck tack vare DS-konceptet, vackert läderklädda grabbräcke, större sittbrunn (se bif.) och samtidigt fortfarande systermodellen Sun Odyssey 45:ans goda seglingsegenskaper.
Grundpris 2 048 400 kr.
Info www.navark.se
Pressrelease
Nimbus 27 Nova S har världspremiär i samband med Nimbus Boats Öppet Hus i Långedrag. Båten är den andra i ordningen i Nimbus nya serie av båtar, kallad S-serien. S står för sidewalk vilket innebär en layout där det är enkelt att kliva på båten och vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst.
Nya sportiga familjebåten 27 Nova S är lillasyster till 30 Nova S och bygger på samma framgångsrika koncept. Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det LÄTT att röra sig ombord och att lasta jollen eller fiskeutrustningen.
Utvecklingen av Nova 27 S har gått under måttot LÄTT. Båten har låg vikt, är lätt att handha samt den är lätt att producera. Detta ger en mängd fördelar både för båtägaren och i tillverkningen samt, inte att förglömma, för miljön. Genom att båten är lätt gör den god fart också med mindre motor vilket minskar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av både skadliga avgaser och koldioxid. Eftersom vikten är låg förbrukas mindre råvaror och i hela kedjan från tillverkning till kund uppnås miljöfördelar. På toppen av detta används för nästan all plasttillverkning en mycket miljövänlig sluten tillverkningsprocess. Produktionstekniken som används kallas vacuminjicering och bygger på 2 formar som ligger mot varandra under vacum. Undertrycket drar in polyestern mellan formarna och eftersom metoden är sluten blir miljöbelastningen i stort sett obefintlig. Dessutom blir kvaliteten på slutprodukten både högre och jämnare.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Konceptet ”sidewalk” möjliggör för storleksklassen unika utrymmen. Trots att båten mäter endast 27 fot passar den utmärkt för hela familjens önskemål om allt från sport och fiske till bekväma långturer. Goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj är ovanligt i denna storleksklass. I den generösa ruffen inryms en stor v-bädd i fören samt en stickkoj bakåt i båtens styrbordssida. Dessutom en stor toalett med duschmöjlighet. Kojerna avdelas med utrymme för klädförvaring. Utöver kojerna i ruffen finns under kapellet i sittbrunnen en bäddbar dinett.
I båtens cockpit återfinns riktigt pentry med spis, handfat och kyl. På babordssidan finns soffor med bord emellan och akterut ett däck med soffa likt storasyster 30 Nova S.
Enkel kapellhantering, sportiga och samtidigt okomplicerade köregenskaper, rejäla avbärarlister och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 27 Nova S unika egenskaper. Detta ger båtägaren en lätt båt som med minimal miljöbelastning passar perfekt för de flesta aktiviteter som utövas till sjöss.
Info www.nimbus.se
Pressrelease
Nej, man behöver inte snö eller is för att köra snöskoter. Det har vi nu bevisat på hemmaplan när vi arrangerade en snöskotertävling på vattnet i södra hamnen i centrala Piteå. Dagens moderna maskiner klarar utmärkt att köra en bana med hopp och kurvor på öppet vatten. Men visst, den som stannar får bereda sig på en simtur och det är kanske därför den här färska sporten är en sådan otrolig publikfriare.
Vi har nu lastat snöskotrarna för åka nästan 100mil söder ut och slåss om en första andra och tredjeplats. Förutom snöskotrarna har vi även vår specialtillverkade bärgningsflotte som ska bemannas med en dykare och en funktionär för att plocka upp förare och maskiner i nöd.
Snöskotrarna är helt i originalutförande förutom vissa åtgärder till exempel backventiler och trycktäta kärl som förhindrar miljöfarliga utsläpp om någon av snöskotrarna sjunker.
Så, missa inte den här fantastiska mixen av fjällvärldens nöjesmaskiner och Stockholms vackra vatten. Snöskotertävlingar vid slussen hör inte till vardagen, så skriv upp den 15e september i almanackan och se till att vara på plats från klockan 17:00. Missa inte en världspremiär!
Genom att samla sina försäkringar hos If sänkte Lisa Persson premien för sin ögonsten, en 26-fots Aquador Coupé med vitt skrov, ankarspel, teakdäck och en VP D6, med 20 procent. Totalt kapade Lisa kostnaden för sina försäkringar med 2.819 kronor när hon valde If Plus.
Genom att samla två eller flera av sina försäkringar i förmånsprogrammet If Plus hos If kan båtägare, mopedister, bilister och hojåkare spara betydande summor på för-säkringspremierna för sina klenoder.
Lisa Persson här ovan, som har en nästan ny båt av det lite bättre slaget (köpet möjliggjordes genom ett oväntat arv), sparar 2.214 kronor om året på sin båtförsäk-ring hos If tack vare If Plus-rabatten. Allt som krävs är att hon även har sin hemför-säkring, som är If Plus-rabattgrundande, hos If.
Lisa har även en moped och en veteranbil, en älskad Ford Anglia 105E -59. Även moppen blir billigare att försäkra med If Plus men veteranbilsförsäkringen får hon ingen rabatt på. Men om hon gör slag i saken och köper den tre år gamla Golf en arbetskamrat har erbjudit henne (Anglian har, i ärlighetens, namn varit rätt tjurig de senaste vintrarna med sitt sexvoltssystem) så får hon If Plus-rabatt på bilen också, och dessutom får hon ännu större rabatt på båtförsäkringen.
Info:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/829301C9074EBE76C1257090004DB15B
Helly Hansensponsrade Ericsson Racing Team har nu påbörjat förberedelserna inför Volvo Ocean Race 2008-2009. Testseglatsen gick mellan Stockholm och Lanzarote där den första uppsättningen av tekniska seglingskläder från Helly Hansen testades. Besättningen kommer att testa kläderna under vintern och våren för att eventuella förbättringar ska kunna göras och utrustningen ska vara i absolut toppklass när tävlingen väl drar igång.
I en tävling som Volvo Ocean Race måste besättningen vara utrustad med funktionella kläder som kan klara av alla tänkbara väder. Tävlingen går jorden runt vilket medför allt mellan stekande hetta till bitande snöstorm. Helly Hansen har utnyttjat sina många års erfarenhet av havssegling för att ta fram kläderna till Ericsson Racing Team. Helly Hansen har även hämtat idéer och kunskap från andra produktområden man arbetar med, exempelvis skid-, frilufts- och arbetskläder.
– Segling är en elitidrott där utrustningen spelar en avgörande roll, säger Karl-Einar V. Jensen på Helly Hansen. Volvo Ocean Race är omöjlig att genomföra utan rätt utrustning och kunnig besättning. Vårt mål är att Helly Hansens kläder ska ge Ericsson Racing Team en fördel gentemot konkurrenterna, fortsätter Jensen.
Även vanliga konsumenter kommer att kunna dra nytta av samarbetet mellan Helly Hansen och Ericsson Racing Team. Från och med våren 2008 kommer de tekniska lösningar och förbättringar som utvecklats i samarbete med Ericsson Racing Team att användas i Helly Hansens kollektioner.
Pressmeddelande
Fr o m den 1 augusti är Mastervolt Sweden AB exklusiv distributör för de världsledande marinelektronikmärkena Simrad samt B&G. Mastervolt fortsätter även med distributionen för Northstar marinelektronik och representerar nu alla tre fabrikaten i Sverige.
Mastervolt Sweden AB tar också över det Svenska dotterbolaget, Navico AB, från moderbolaget i Norge.
”Vi vill expandera vår produktportfölj på marinelektronik och med Simrads breda och kompletta sortiment samt B&G:s världsledande instrument för de professionella seglarna, kan vi erbjuda våra kunder ett mycket stort och komplett produktutbud.” säger Ulf Andersson, VD på Mastervolt Sweden AB
”Med alla nyheter från Simrad och B&G som kommer att lanseras på den svenska marknaden under hösten får de svenska konsumenterna ett bredare sortiment än någonsin att välja på.” fortsätter Ulf Andersson.
“Mastervolt Sweden AB kommer att öka Navico´s service och support rejält för både båtvarven och konsumenter på den svenska marknaden” säger Jens-Thomas Pietralla, Navico President och CEO.
Simrad är idag en av de världsledande tillverkarna av marinelektronik och är representerat i över 60 länder. Simrad har ett av de allra största och bredaste produktsortimentet med bl a radar, plotter, fishfinder, autopiloter, VHF, sattelit kommunikation, instrument, m.m.
B&G är världsledande på navigationsutrustning till framförallt racingsegelbåtar och seglare som kräver det absolut bästa, t ex de flesta Volvo Ocean Racebåtarna.
Mastervolt är världsledande på strömförsörjningsprodukter, t ex batteriladdare, inverters, elverk, paneler m.m. Mastervolt installeras på fler än 90% av alla båtar över 22 fot som byggs i Sverige.
Navico är moderbolaget för sju etablerade marinelektronikfabrikat: B&G, Eagle, Lowrance, Navman, MX Marine, Northstar samt Simrad. Navico har ca 2800 anställda och en omsättning på ca 2,5 miljarder SEK.
Info www.mastervolt.se
I nästan tio år har svenska reningsverk stått frågande till varifrån de höga halterna av det farliga miljögiftet nonylfenol kommer. Analyser som Naturskyddsföreningen nu gjort av handdukar visar att dessa innehåller så höga halter av giftet att det kan förklara halterna i avloppsvattnet.
Flera kommuner och kommunala vattenverk upptäckte de höga halterna av nonylfenoler i avloppsvattnet för ungefär tio år sedan. Hur giftet hamnar där har varit en gåta och stora ansträngningar har gjorts för att hitta källan. Inom EU är det nämligen förbjudet att använda nonylfenol eller nonylfenoletoxilat, som bryts ner till nonylfenol, i verksamheter som innebär att ämnet kan komma ut i miljön.
– Textilier importerade från länder utanför EU innehåller farliga miljögifter, ämnen som till stor del kommer ut i den svenska vattenmiljön.
Det är dags att EU och de svenska myndigheterna sätter stopp för detta, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.
Nonylfenol är svårnedbrytbart och tas upp av växter och djur i miljön.
Ämnet är mycket giftigt för vattenorganismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter på miljön. Nonylfenol har hormonstörande effekter vilket innebär att t.ex. hanfiskar kan få honegenskaper. Det finns idag inget förbud att importera varor som innehåller nonylfenoler eller nonylfenoletoxilater.
Inför Naturskyddsföreningens kampanj ”Tyg eller Otyg?” under Miljövänliga Veckan (v. 40) har föreningen låtit analysera 20 handdukar inköpta i svenska butiker. Alla handdukarna visade sig innehålla nonfenoletoxilat, ett ämne som snabbt bryts ner till nonylfenol. I en av handdukarna, en handduk inköpt på Coop, var halten mycket hög – 1 procent.
Resultatet av analysen är nu överlämnat till Kemikalieinspektionen som ska avgöra om åtgärder ska vidtas mot återförsäljarna. Analyserna visade också att handdukarna innehöll flera olika tungmetaller, bland annat bly, kadmium och krom. Dessutom innehöll flera handdukar formaldehyd och några brom i höga halter.
Undersökningar och beräkningar gjorda på Stockholm Vatten har visat att det under ett år passerade 1,6 ton nonylfenol genom stockholmarnas avloppsvatten. Enligt preliminära beräkningar kan innehållet i textilproverna förklara hela den mängden. Ungefär 30 procent av nonylfenolet hamnar i avloppsslammet, 30 procent bryts ner och resten, alltså 40 procent, följer det renade avloppsvattnet ut i omgivande vattendrag.
– Vår bedömning är att det handlar om tiotalts ton av detta farliga gift som sprids i naturen i Sverige varje år, säger Mikael Karlsson.
Nonylfenol används i olika tvättprocesser under tillverkningen av handdukarna.
– Som konsument står man handfallen, det är omöjligt att veta vilka handdukar som är ofarliga. Nu är det upp till de svenska butikskedjorna att ta ansvar för sina produkter och ge konsumenterna mer information. Vi hoppas att fler väljer att miljömärka sina handdukar med Bra Miljöval, Svanen eller EU-blomman, det gör det lättare för konsumenterna, säger Frida Hök, handläggare på Bra Miljöval, Naturskyddsföreningen.
Mer fakta:
Hela listan på handdukarna med miljögifter [ http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/handdukar_tabell.pdf
Efter nästan nio år vid rodret på Göta kanalbolag lämnar Claes-Göran Österlund bolaget under början av 2008. Under Österlunds tid som kanaldirektör har Göta kanal genomgått en utveckling från vattenled till ett upplevelseområde och ett av Sveriges mest besökta turistmål.
– Skälet till att jag lämnar bolaget, säger Claes-Göran Österlund, är att jag har jobbat mycket, vilket gjort att min familj fått sköta allt hemma, hus och djur. Jag älskar mitt jobb och kanalen. Det enda sättet att varva ner är att sluta. Nu vill jag ge tillbaka till min familj, det som de har gett mig under 23 år.
– Jag känner att Göta kanal är väl rustad för framtiden med ett starkt varumärke och en pågående turistisk utveckling av kanalen, säger Claes-Göran Österlund.
– Som ordförande i Kanalbolaget har det varit underbart att jobba med Claes-Göran Österlund, säger Björn Eriksson, landshövding i Östergötland.
– Vad som hänt med Kanalbolaget under hans ledning saknar motstycke. Under sina år på Göta kanal har Claes-Göran utvecklat verksamheten från en vattenled till ett upplevelseområde. Det han har gjort kommer att kommas ihåg historiskt.
– Claes-Görans vilja att av personliga skäl avgå respekterar jag till fullo. Han kommer för alltid att personifiera kanalen, avslutar Björn Eriksson.
Fakta om Göta kanal
Göta kanal byggdes mellan 1810 och 1832 och har i år firat 175 år. Totalt deltog 58.000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar och är 190 km lång. Göta kanalbolag bildades 1810. Fram till 1978 var kanalen i privat ägo då bolaget övertogs av staten och ligger numera organisatoriskt under näringsdepartementet.
Göta kanal är idag ett av Sveriges mest populära resmål med 1,4 milj gästnätter och en turismomsättning på 614 milj kr.
Info www.gotakanal.se
Den fjärde modellen som snart sjösätts av Delta Powerboats har kommit till som ett resultat av tidigare kunders önskemål.
Det är en allvädersbåt med det bästa från de andra Delta-båtarna i en unik kombination. Skrovformen är i stort sett lika som hos Delta 40 Walkaround, med ett tvärsteg som ger högre fart, lägre bränsleförbrukning och samtidigt ett stabilt gångläge.
Salongen är hämtad från Delta 25 SC, med föraren i centrum bakom passagerarna och med samma stora taklucka. Skillnaden är att det blivit mer svängrum och en glasvägg mot akterdäck som i sin tur har en sidogång på styrbordssidan fram till det nedsänkta fördäcket. Allt för ökad komfort och säkerhet.
Förkabinen har en stor dubbelkoj plus en mindre stickkoj och här finns också en riktig toalett med tank. Ett utfällbart pentry och ett matbord kommer att finnas som extrautrustning för de som inte bara vill ta sig “från A till Ön”. Delta 29:an är ovanligt mångsidig och fungerar lika bra som weekend eller semesterbåt, som till snabba transporter eller sportfiske.
Längd 9,25 m
Bredd 2,70 m
Design Lars Modin
Vikt ca 2.500 kg
Motor VolvoPenta D4 300 hk
När statistiken för sommarmånaderna, juni, juli och augusti, summeras så har det slagits besöksrekord på Vasamuseet i år igen. Drygt en halv miljon besökare klev in på Vasamuseet denna sommar. Det är 40 000 fler än i fjol. Hittills totalt i år har Vasamuseets besöksantal ökat med ca 9%. Detta avspeglar direkt det ökande resandet till Stockholm. En del av museets publikökning beror på det stora antalet kryssningsfartyg som anlöpt Stockholm hamn i sommar.
Ibland har köerna ringlat sig till museet och besökare har fått vänta på att komma in. Så är det också vid andra stora besöksmål i världen, som Sixtinska kapellet eller Louvren. Vasamuseets chef Klas Helmerson säger, att museets stora popularitet är glädjande, och att man nu måste nu titta på möjligheterna att öka husets kapacitet för att kunna härbärgera långt fler besökare än vad det byggdes för.
De utländska besökarna utgör enligt stickprovsenkäter den största besökskategorin, 75 %, med tyskar och amerikaner i topp. Andelen svenskar är därmed 25% – en siffra som ökat från fjolåret då undersökningarna visade på endast 15%. En regnig sommar ger ofta fler svenska besökare.
Sjöhistoriska museet visar strålande besökssiffror. Hittills i år har 46202 personer besökt museet, vilket är 10000 fler än vad man hade under hela 2004, senaste året med entréavgift.
Höjdpunkten var juli månad då Sjöhistoriska kunde räkna lika många besökare som i juli 2005 respektive juli 2006, de år då fri entré gällde.
– Just nu är vårt stora dragplåster utställningen ”Tintin till sjöss” som öppnade i maj. Tintin är en upplevelse, men Tintin-besökarna stannar också och ser annat i museet och går hem med ny kunskap. Just så vill vi att Sjöhistoriska museet ska fungera!, säger museichef Hans-Lennart Ohlsson.
Sju års intensivt rekonstruktions- och tillverkningsarbete lider mot sitt slut. De sista detaljerna till hjulångaren Eric Nordevall II:s balansångmaskiner är strax klara för montering på Motala Verkstad. Samma verkstad som 1836 tillverkade Daniel Frasers sinnrika originalmaskineri.
Snart är det dags för provkörning.
Maskinerna, som är på vardera 17 hk och härstammar från 1700-talets teknik, är de enda i sitt slag i världen.
Storslagen händelse
– Det är en storslagen händelse som nu närmar sig, säger maskinsamordnare Anders Hellberg på Föreningen Forsviks Varv.
– Några detaljer ska justeras och fininpassas, men snart är vi redo för sanningens minut efter sju års ihärdigt arbete och finansieringsbestyr, förklarar Anders Hellberg.
Föreningen Forsviks Varv i Forsvik driver och samordnar projekt Eric Nordevall II, en replik av 1836 års hjulångare med samma namn som sjönk till Vätterns botten 1856. Ett världsunikt projekt.
Exklusiv hjulångare
1980 återfanns det nästan helt intakta fartyget och efter många års marinarkeologiska undersökningar påbörjade Forsviks Varv det omfattande replikbygget av världens äldsta bevarade maskindrivna fartyg.
Förutom samordningen av projektet byggs i Forsvik det 28,6 meter långa skrovet som beräknas vara sjösättningsklart 2008. Där läggs just nu de sista invändiga garneringsvarven och det första, 3,6 diameter stora skovelhjulet färdigställs.
Karlskronavarvet tillverkar den 20 ton tunga ångpannan av 15 mm tryckkärlsplåt som nitas och diktas enligt 1836 års metoder.
Eric Nordevall II får en totalvikt på 150 ton och ska som sin föregångare gå i exklusiv passagerartrafik på Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg och på de stora sjöarna.
Info www.nordevall.com
Förra året upplevde över 22 000 besökare Skepps- och Kastellholmarnas alla evenemang. Nu är det dags för årets Skeppsholmsdag, söndagen den 9 september kl. 11-17.
Succén Skeppsholmsdagen återkommer
Skeppsholmsdagen, som blivit ett årligt evenemang, hålls för sjunde gången i rad. Årets tema är “kajkant” och under dagen bjuds på upplevelser inom konst, teater, dans och båt- och byggnadskultur. Öns olika maritima och kulturella aktörer visar upp sina verksamheter och det finns garanterat något för alla smaker. Statens fastighetsverk visar Skeppsholmskyrkan, Styckekranen, Boställshusen och Vattentornet, som under resten av året inte är öppna eller tillgängliga för beökare. Läs mer om programmet i dokumentet nedan.
TTG har förvärvat maringuiden.se
– Maringuiden.se är landets ledande och äldsta båtsajt. Den passar bra in i vår satsning på båtsegmentet och kompletterar våra magasin samtidigt som den stärker vår position på webben, säger Christopher Holmerin Chef TTG nya medier.
– Vi har en lång tradition och unik kompetens när det gäller båtjournalistik. Nu skall vi ytterligare stärka varumärket och se till att maringuiden.se befäster sin ställning som den ledande båtsajten i Sverige, säger Mats Göthlin ansvarig utgivare för Båtnytt och Segling.
Maringuiden.se startades 1996 och har fram till förvärvet drivits av grundarna Dick Jexby och Jan Andreasson. Dick Jexby är mycket nöjd med att just TTG tar över sajten då de har de rätta förutsättningarna för att utveckla den såväl redaktionellt som kommersiellt.
– Vi vill genom förvärvet av maringuiden.se ge annonsörerna attraktivare kommunikationsmöjligheter till våra läsare oavsett om det är i tryckt eller digital form, säger Henrik Salén försäljningschef för båtsegmentet på TTG.
Info www.maringuiden.se
Motorer som kan drivas med alla förnybara drivmedel som idag finns tillgängliga på marknaden är en av flera nyheter som Scania i morgon, onsdag, presenterar i samband med sin kapitalmarknadsdag i Södertälje.
Scania breddar också sitt lastbilsprogram med den nya G-serien och en utökning av P-serien. Det bredare utbudet gör det möjligt för kunderna att specificera fordon som mer exakt passar deras behov.
Även bussprogrammet breddas med nya modeller för linjetrafik.
På den snabbt växande och allt viktigare tjänstemarknaden finns också flera nyheter som bidrar till att maximera tillgängligheten och intjänandeförmågan för kunden. Scania gör till exempel en global satsning på förarträning och lanserar ett nytt system för uppföljning av fordonen i åkeriägarens vagnpark.
Info www.scania.com
När hösten nu närmar sig Skandinavien tar Ericsson Racing Team ett nytt kliv i sin satsning mot Volvo Ocean Race 2008-2009. På tisdagen lämnade Ericssons träningsbåt Stockholm med siktet inställt på Lanzarote och träningscampen som ska bli teamets bas i nästan ett år.
– Den här resan blir vår första längre testsegling. Framför oss har vi drygt 2 500 sjömil som vi ska klara av på 9-10 dagar. Och vi har med oss fyra-fem nordiska seglare som ska övertyga oss om att de ska vara med i vår besättning i Volvo Ocean Race, säger den svenske skepparen Anders Lewander.
Det är Ericssons träningsbåt, som nu lämnat Sune Karlssons båtvarv i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Den hette tidigare ABN AMRO One och vann förra Volvo Ocean Race. Nu är den träningsbåt för Ericsson Racing Team och därmed även målad i helt ny design. De två båtar som ska tävla för Ericsson i nästa Volvo Ocean race byggs i Kista utanför Stockholm. Den första sjösätts i sent i höst och den andra under våren.
För besättningen kommer Ericsson Racing Teams nya träningsbas på Kanarieöarna att bli deras hem i vinter. Platsen är vald med omsorg. Den kanariska arkipelagen har ett av världens bästa klimat med bra vindförhållanden och väldigt få regndagar. Det ger bra förutsättningar för effektiv träning och få förlorade dagar på grund av ingen vind eller regn som påverkar det tekniska utvecklingsarbetet.
Basen blir Puerto Calero på Lanzarote. Det är den enda marinan i arkipelagen som kan erbjuda kajplats, landbas, segelloft och boende, inom fem minuters promenad. Dessutom ligger Puerto Calero endast tio minuter från flygplatsen på Lanzarote och marinan ställer upp som officiell träningsbas åt teamet.
Photo: Oskar Kihlborg
Två män i 50- resp 25-årsåldern omkom på tisdagen efter att en segelbåt slagit runt. Personerna och båten återfanns i sundet mellan Öregrund och Gräsö.
Sjöräddningscentralen har med ett flertal båtar och en helikopter sökt igenom området kring fyndplatsen utan att finna några ytterligare personer. Polisens efterforskningar har kunnat säkerställa, att inga ytterligare personer funnits ombord.
Orsaken till olyckan är inte känd. Det är ej heller klarlagt var och när olyckan inträffat.
Insatsen är härmed avslutat som Sjöräddning. För övriga frågor kring händelsen och personerna hänvisas till Polisen i Uppland.
Nedan följer pressinformation nr 1
Segelbåt slog runt utanför Öregrund – 2 personer hittills funna
2 ej kontaktbara personer har hittills återfunnits efter att deras segelbåt slagit runt, utanför Öregrund. Sjöräddningscentralen bedriver nu efterforskning efter ytterligare personer i området runt fyndpositionen.
Vägfärjan Pluto larmade Sjöräddningscentralen kl 14:20 om att man observerat en 5-6 m lång segelbåt, som låg upp och nedvänd i sundet mellan Öregrund och Gräsö. Sjöräddningssällskapets båtar från stationen i Öregrund, Olof Wallenius II och Björn Christer engagerades.
Kl 1452 larmar en person från varvet i Öregrund, att man från land observerat en person i vattnet. Denna person, en man, var vid återfinnandet ej kontaktbar.
Enheterna fann kort därefter, kl 1500, ytterligare en man i vattnet. Även denne var ej kontaktbar.
De två männen förs i ambulans till sjukhus. Deras identitet är i nuläget ej känd, varför det heller ej är känt om de var flera i båten. Man får alltså utgå ifrån att det kan vara flera personer som fallit i vattnet från segelbåten.
Följande resurser deltar just nu i sökandet:
• Rescue Olof Wallenius II
• Rescue Björn Christer
• Rescue Manon Wallenius
• Helikopter Lifeguard 992
• Dykare från Räddningstjänsten Östhammar.
• Flamman från Räddningstjänsten Östhammar
• Privat båt från varvet Öregrund
Polisen har fått i uppgift att efterforska personernas identitet, samt undersöka om någon kan veta hur många man var i segelbåten.
Vädret på platsen: vind mellan nord och nordväst, 24-25 m/s i byarna.
Informationen utsänd av Sjöräddningscentralen i Göteborg
Foto: Sjöräddningssällskapet