Nyheter

Bert-Ola Lindros på Sjöräddningssällskapets station i Hörvik i Blekinge tog på söndagskvällen emot Folkspels miljöstipendium i samband med Svenska Rikslotteriets direktsända TV-gala ”Våra Eldsjälar”. Stipendiet avser Sjöräddningssällskapets satsning på att kunna göra en första insats vid miljöolyckor.

Sjöräddningssällskapets huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. Idag svarar Sjöräddningssällskapet för 70 procent av all svensk sjöräddning. På 15 minuter lämnar de frivilliga besättningsmännen kaj när larmet går och är därför ofta tidigt på plats när olyckan är framme. Under 2007 har Sjöräddningssällskapet påbörjat ett arbete med att utrusta sjöräddningsstationerna ytterligare. Detta för att även kunna göra en första insats när olyckan är ett hot mot Sveriges kuster och hav. För dessa insatser skänker Folkspel sitt miljöstipendium på 50 000 kr till räddningsstationerna i Hörvik, Munsö, Hammarö och Nynäshamn.

20 stationer runt våra kuster utrustas nu, tack vare en donation från oljeföretaget Nynas, med miljöräddningssläp som gör det möjligt för Sjöräddningssällskapet att aktivt delta i kust- och havsmiljöräddning. Miljöräddningssläpen är utrustade med högsjölänsar, ankare och annan tillbörlig utrustning. De sjöräddningsstationer som nu belönats var de fyra första som tog emot ett miljöräddningssläp och de frivilliga besättningsmännen har under hösten utbildats av Nynas i hur man begränsar olja i olika miljöer och situationer.

– Vår station ligger i ett område med flera stora hamnanläggningar och industrier och det känns jättebra att vi kan vara med och begränsa skadorna om det skulle hända en miljöolycka. Vi kan snabbt vara på plats och ringa in ett utsläpp. Det är som första hjälpen på miljön, säger Bert-Ola Lindros som är uppsyningsman och ansvarig för sjöräddningsstationen i Hörvik.

Kommunal räddningstjänst och Kustbevakningen har ledningsansvaret för miljöolyckor och larmar ut Sjöräddningssällskapets miljöräddningssläp. Miljöräddningssläpet är på väg inom 30 minuter från det att larmet går.

– Detta är ett led i Sjöräddningssällskapets miljösatsning som dessutom innebär att vi ser över internmiljön på vår befintliga flotta och på våra stationer. Vi arbetar också med att ta fram en miljövänlig räddningsbåt och tittar på förebyggande åtgärder, säger Rolf Westerström, VD Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med ca 1500 frivilliga sjöräddare. Dygnet runt året om är de redo att på 15 minuter lämna kaj när larmet går. Vi svarar på mer än 2000 larm per år och deltar i 70 % av all sjöräddning i Sverige. Under 100 år har Sjöräddningssällskapet undsatt mer än 25 000 fartyg och över 75 000 människor. Sjöräddningssällskapet begär inga statliga bidrag, de frivilliga besättningsmännen har kunnat ut utföra dessa räddningar tack vare generöst stöd från medlemmar, givare och donatorer.

Info www.ssrs.se

Segelbåten Delphia 33 fortsätter att skörda framgångar även utanför Sverige. Den senaste framgången är utmärkelsen ”årets import båt” i USA. Det är tidningen Crusing World som står bakom utmärkelsen. Delphia 33 är också nominerad till ”Årets båt” i Europa.

Delphia 33 får priset för sina seglingsegenskaper, gedigna konstruktion och för väl disponerade utrymmen under däck.

Crusing Worlds sammanfatting:
” All in all, the Delphia 33 packs a lot of fine livability details into a small package that will handily take a family coastal cruising in comfort.”

Delphia 33 hade premiär på Scandinavian Boat Show i Stockholm 2006. Det är en väl genomtänkt och prisvärd utmanare i klassen kring 10 meter.
Delphia 33 följer storasystrarna Delphia 37 och 40 i linjerna och spås att bli varvets nya storsäljare i Skandinavien. En vass lätthanterlig seglare, med stora välplanerade utrymmen under däck. Kvalitén på plast och träarbeten ligger som vanligt i toppklass. Hon är redan i sitt standardutförande väl utrustad för skandinavisk segling. 7/8 rigg från Seldén, Furlex rullfock, rorkult, kölficka, varmvatten, batteriladdare och en Volvo Penta D1-30.
Alla bäddar är av fullängd lite över 2 m. Även toaletten är en liten dröm – dusch, stor toalettskål och bra plats att hänga regnkläder.
Delphia 33 är ritad av Polens mest välmeriterade konstruktör, Andrzej Skrzat. Priset för standardutrustad båt, fritt varvet, med rorkult är 765 000,- kronor. I priset ingår bland annat fullattestor, rullfock, varmvatten, landström med jordfelsbrytare, batteriladdare, ST60 Tridata, och Isoterms kylbox på 75 liter.

Delphia Yachts är Polens största varv och tillverkar cirka 3400 båtar varav 400 segelbåtar per år. Delphia Yachts AB bildades 2005 och marknadsför Delphias segelbåtar i Skandinavien. Bolaget har återförsäljare i Stockholm, Malmö, och Göteborg samt agenter i Oslo och Köpenhamn.

Info www.delphiayachts.se

Bygget av den nya “ExclusivE 76”, en ny typ av lyxig katamaran för cruisingsegling, har påbörjats. Den första båten är under produktion hos varvet i Olonne sur mer i västra Frankrike. Ett charterföretag i Västindien har tecknat sig för det första exemplart.

Varvet som bygger båtarna heter Mulitplast shipyard och ligger i Bretagne. Modellserien kallas “ExclusivE Marine” och det första skrovet har redan lämnat formarna.

För designen svarar Ollier design, som bland annat har försett båten med 70 kvadratmeters yta i salongen och övriga boytor, vilket gör “ExclusivE 76” till den rymligaste båten i sin klass. Allt ombord är dock byggt enligt kundanpassningar och kan därför specialbeställas.

Djupgåendet är enast 1,25 meter, vilket gör att denna stora båt ändå kommer in i många naturhamnar. Info www.exclusive-marine.com

Marinplus AB lanserar nyckelringen Waterbuoy; en nyckelring som om den faller i vattnet reagerar på ett par sekunder och blåser, med hjälp av en inbyggd gaspatron, upp en kraftig gul ballong.

I ballongen börjar en lampa blinka vilket gör att ballongen upptäcks på mer än 250 m avstånd i mörker. Waterbuoy lyfter mer än 1 kg och flyter i minst 24 timmar.

Waterbuoy finns till försäljning från januari 2008 och kostar cirka 199 kr inkl moms.

Info www.marinplus.se

Båtsystems nya undervattensbelysning, Aqualight, ger båtägare nya möjligheter till exteriör ljusdesign. Belysningen monteras under vattenlinjen vilket ger både en stämningsfull och funktionell effekt.

Aqualight lyser upp det omgivande vattnet och ger en vacker inramning till kvällarna i sittbrunnen eller till kvällsdoppet från din badplattform. Med en eller flera lampor skapas olika stämningar och effekter. Belysningen underlättar också vid tilläggning och när du drar upp ankarspelet.

Aqualight, som är 100% vattentät, är tillverkad i homogen förkromad mässing och har dubbel vattentätning. Den monteras med hjälp av en hålborr och lamporna byts enkelt inifrån båten. Aqualight finns med PowerLED 3W eller halogenlampa på 20-50W (MR16).

Cirkapris för PowerLED är 2 850 kr inkl moms och MR16 är 2 615 kr inkl moms.

Info www.batsystem.se eller www.frilight.se

Marinplus AB, svensk distributör för bland annat FLIR marina värmekameror, Interphase marinelektronik och C-Map sjökort, har blivit utsedd till svensk distributör för Comar Systems Ltd (UK) och lanserar nu marknadens bredaste sortiment av AIS-produkter för både kommersiell trafik och för privatpersoner.

Comar Systems har i 25 år utvecklat och tillverkat avancerad marinelektronik och utvecklade en av de första mottagarna i världen för AIS-trafik (Automatic Identification System) – Comar SLR 200.
Comar AIS-sortiment består av mycket prisvärda högkvalitativa mottagare och sändare (transpondrar klass A och klass B) för både kommersiell användning och för privatpersoner.
Alla mottagare innehåller äkta 2-kanals VHF-mottagare för komplett mottagning av samtliga AIS-utsändningar.
Fartyg som är certifierade enligt SOLAS kan ha transponder CSA 200 (klass A) tillsammans med displayen CSD 200.
– Oavsett om en användare vill ha en AIS-mottagare till en bärbar dator, plotter eller ett nätverk ombord på ett större fartyg eller i land för att övervaka AIS-trafiken, har Comar en AIS som passar. Lägger vi dessutom till transpondrar för utsändning av sitt eget fartygs rörelser för både klass A och klass B samt separata displayer med möjlighet att använda C-Map sjökort för fartygspositioner, får vi ett komplett program av AIS-produkter för både kommersiella användare och privatpersoner, säger Håkan Blumenthal, VD för Marinplus AB.
– Marinplus AB är ett nytänkande företag som arbetar med att göra det enkelt och säkert till sjöss. Vi är övertygade om att våra produkter kommer att bli framgångsrika i Sverige med Marinplus som vår distributör, säger Peter Cotton, VD för Comar Systems Ltd.
Produkterna, som har full världsgaranti, är mycket prisvärda och finns till försäljning hos återförsäljare i januari 2008.
Prisexempel: Från 3 595 kr inkl moms för en 2-kanals AIS-mottagare (AIS-2-NMEA), 7 695 kr inkl moms för en transponder klass B (CSB 200) och 24 990 kr inkl moms för en transponder klass A (CSA 200).

AIS, Automatic Identification System, är ett system som gör det möjligt att identifiera och följa ett fartygs rörelser från ett annat fartyg eller från land. Syftet är att öka säkerheten till sjöss. AIS, som delvis utvecklats av Håkan Lans, är i dag obligatorisk utrustning för kommersiella fartyg över 300 bruttoton.
Information om fartygets namn, storlek, användning, fart, kurs mm skickas till trafik i närheten via VHF. Alla som har en AIS-mottagare kan se fartyg i närheten och var de är på väg. Det går även att se fartyg från Internet.
Kommersiella fartyg över 300 bruttoton skall enligt SJÖFS 2006:17 vara utrustad med en transponder (sändare och mottagare) av AIS klass A. Annan kommersiell trafik och fritidsfartyg kan utrustas med en transponder av AIS klass A eller klass B.
Varför är en AIS-mottagare bra att ha ombord?
Med en AIS-mottagare från Comar ombord visas andra fartyg och dess rörelser inom VHF-räckvidd även om de inte är synliga.
Vilken information visas med AIS?
Fartyg med en AIS-transponder skickar automatiskt fartygsnamn, position, anropssignal, storlek, kurs, fart, destination och ankomsttid till mottagare inom VHF-räckvidd.
Varför är en transponder användbar för en privatperson?
Förutom att du sänder ut viktig säkerhetsinformation till andra fartyg kan du med en egen transponder lätt identifieras. Om flera båtar med en transponder ombord är på väg till en mötesplats kan ni enkelt se i vilken vik den första båten har lagt till utan att behöva leta.
Vad krävs för att ta emot AIS-information?
För att ta emot all AIS-information behövs en äkta 2-kanals mottagare, en VHF-antenn och en plotter, AIS-display eller en dator.
Hur får jag ett AIS-tillstånd?
Det behövs inget tillstånd för att ha en AIS-mottagare. För att ha en transponder ombord ska ett VHF-tillstånd finnas med tillägg för AIS. Det görs hos Post- och Telestyrelsen, www.pts.se. Transpondern programmeras med uppgift om bland annat båtens namn, MMSI-nummer, storlek och anropssignal. Detta görs hos en återförsäljare och kan inte göras av användaren själv.
Om Marinplus AB
Marinplus AB är vårt namn. Smaka på ordet. Marina produkter med något extra – Marinplus! Vår affärsidé är att det ska vara enkelt, roligt och säkert till sjöss. Därför har vi valt att satsa på riktigt vassa produkter som uppfyller dessa kriterier till 100 %. Våra produkter ser och syns – över eller under vattnet!

Info www.marinplus.se

Farledsavgiftens godsdel sänks med fem procent och miljöincitamentet i fartygsdelen förstärks. Fartyg som tillämpar bästa möjliga rening blir helt befriade från fartygsavgiften från den 1 april 2008.

Detta framgår av Sjöfartsverkets budget för år 2008 som verkets styrelse beslutade i dag.

I investeringsplanen för nästa år om ca 230 miljoner kronor görs bland annat miljösatsningar på verkets fartyg för att minska utsläppen av svavel och kväveoxider. Fortsatta satsningar görs också på IT-system för att uppfylla kraven på en 24-timmarsmyndighet och för att minska administrationskostnaderna för sjöfartssektorn. I planen ingår också ett sjöräddningsfartyg som kommer att ställas till Sjöräddningssällskapets förfogande för placering vid Fårö.

EU:s fiske- och jordbruksministrar kom tidigt på morgonen 19 december överens om kvoterna för 2008. Kvoten för torskfisket i Nordsjön ökar med 11 procent, i Kattegatt sänks den med 8 procent jämfört med kommissionens förslag på en minskning med 25 procent.

– Med dagens beslut fortsätter det slösaktiga fisket. Det är fullständigt ofattbart att historien går igen och att vi fortfarande inte har lärt av våra misstag, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Genom att ignorera den biologiska rådgivningen underminerar fiskeministrarna, nu liksom tidigare, torskbeståndens återhämtning.

Tidigare i år har Internationella havsforskningsrådet ICES meddelat att Nordsjötorsken börjat återhämta sig men inte tillräckligt för att tillåta höjda kvoter.

Trots att fiskeministrarna tagit viss hänsyn till bifångsterna i kvotbesluten, är åtgärderna helt otillräckliga

– Om det inte finns tydliga krav på selektiva redskap för att undvika att ung eller lekande torsk tas upp som bifångst, kommer mängden torsk som kastas överbord även i fortsättningen att vara hög och torskens förutsättningar för återhämtning försämras, säger Inger Näslund.

Enligt havsfiskelaboratoriet i Lysekil är situationen för torsken i Kattegatt värre än någonsin och forskarna har sedan 2002 förordat fiskeförbud.

Men istället för att stoppa torskfisket i Kattegatt tycks EUs fiskeministrar endast vilja satsa på kortsiktiga kommersiella och politiska vinster. Risken är stor att torskbestånden kollapsar och försvinner för alltid som de gjorde utanför Kanadas kust under 1990-talet. Där tog det för lång tid innan åtgärder sattes in, torsken försvann och har sedandess inte kommit tillbaka.

Med tanke på EUs tidigare rapport om medlemsstaternas svartfiske och bristfälliga kontroll borde fiskeministrarna satsa mer på en effektivare övervakning av fisket.

Tills dess att kontrollen är tillförlitlig anser WWF att fiske på svaga bestånd inte ska tillåtas.

Läs WWFs förslag på hur man kan få laglig fisk
på tallriken: Recipe for legal fish på www.wwf.se

Hur räddar man livet på en medmänniska som drabbats av hjärtstillestånd? Hur stoppar man en svår blödning tills man får hjälp? Karin Sedig, läkare, som många följde i serien om ambulanshelikoptrarnas verksamhet och Anders “Mora” Eriksson, brandman vid Solna brandstation, visar vad som är viktigt i ett krisläge.

SVT har visat två säsonger av serien Livräddarna, som båda blev stora tittarsuccéer. Den första följde ambulanshelikopterteamet i Stockholms län och läkaren Karin Sedig blev snabbt en tittarfavorit, med sin varma och professionella framtoning. Den andra säsongen handlade om den dramatiska vardagen för brandmännen på Solna brandstation och här var det framför allt den jordnära dalmasen Anders “Mora” Eriksson som tittarna slöt till sitt hjärta. Ett bevis för seriens popularitet är att den vann publikens pris i tv-galan Kristallen 2005 för Bästa program alla kategorier.

Nu är Karin och Anders tillbaka med ett program som kan rädda liv, bokstavligt talat. I Livräddarnas tips ger de båda konkreta råd om hur man ska agera när någon har drabbats av hjärtstopp eller en massiv blödning.
Vid sådana akutlägen är omgivningens insatser, under de kritiska minuter som går innan räddningspersonal hinner fram, ofta avgörande för om den drabbade ska överleva.

Förutom Karins och Anders tips så får vi också följa med på två mycket dramatiska larm, ett hjärtstopp och en omfattande blödning. I båda fallen överlevde de drabbade tack vare rådiga och snabba ingripanden från medmänniskor.

Programmet sänds i SVT2 fredag 21 december kl 21.30: Livräddarnas tips.

Bilden:
Karin Sedig och Anders ”Mora” Eriksson. Foto: Jan Rus.

SeaQueen af Orust AB har förvärvat formar och rättigheter till motorbåten SeaKing 38 som tidigare har tillverkats i halvfabrikat av SeaKing i Norge.

Båtmodellen har nu ändrat namn till SeaQueen 38 och kommer att finnas i flera olika modeller, bland annat SeaQueen 38 Coupe Sport, SeaQueen 38 Coupe Cruising samt SeaQueen 38 Flybridge.
SeaQueen kommer att byggas efter kundens specifikation med olika inredningslösningarna, motoralternativ mm.
SeaQueen 38 erbjuder mycket hög komfort och har tre kabiner som standard.
Tack vare sitt enligt tillverkaren lättdrivna skrov klarar sig SeaQueen 38 med en 315 hk motor, men går att få med upp till 2 st 315 hk Yanmar med Bravo drev.
Båten är välutrustad som standard, bland annat ingår bogpropeller, kylaggregat, värmare, varmvattenberedare, Raymarine ST 60 logg och lod.

Flera båtar är redan i produktion och den första kommer att sjösättas våren 2008.

Info www.cryachts.se

Amerikanska Sailing World magazine har genomfört årets utnämningar av världens segelbåtar. I en av kategorierna inom Boat of the Year tog en dansk båt hem förstapriset.

Danska X-41 One-Design fick utnämningen som “Best Crossover”, vilket innebär att den ansågs vara bäst val för den som söker en båt mellan racer och cruiser. Den bästa allroundbåten, med andra ord.

“X-Yachts har lagt mycket vikt vid att göra en så bred båt som möjligt användarmässigt och även lagt stor vikt vid detaljarbetet i båten. Den har en kombination av köl, skrov, rode och rigg som hos en racingbåt och är relativt enkel att segla riktigt snabbt och vinna kappseglingar med, säger juryn i sin motivering.

Juryn bestod av oberoende experter/seglare som hämtade de deltagande 17 båtarna från båtmässan U.S. Sailboat Show i Annapolis, Maryland, i USA i oktober.

Över 60 stycken X-41 har sålts i hela världen och det första X-41 International Event kommer att hållas i Köpenhamn 16-19 juli 2008. Över 30 båtar beräknas komma till start.

Info www.x-yachts.com

Nu är Ericsson Racing Teams tävlingsbåt för Volvo Ocean Race 2008-09 färdigbyggd. Med mindre än 300 dagar kvar till starten i spanska Alicante lämnade “Ericsson 3” varvet i Kista på Luciadagen för vidare transport till träningsbasen på Lanzarote.

– Det är nästan sex månader sedan vi började bygga båten och vi är alla stolta över vad vi åstadkommit när hon nu lämnar Kista. Det har mycket hårt arbete men också väldigt givande och stimulerande inte minst för att vi har haft fler än 9 000 intresserade besökare här på varvet, säger Killian Bushe som varit ansvarig för båtbygget.

Sent på kvällen, den 13:e december, gick den stora transporten från Kista mot Frihamnen i Stockholm där hon lastades på ett lastfartyg för vidare transport till Lanzarote dit båten anländer i slutet av december. Det var inget litet båtskrov som gav sig ut på stockholmsvägarna på Lucianatten. Med en längd på 21,5 meter, men framför allt en bredd på närmare sex meter, så krävdes det mycket planering och specialfordon för att klara transporten.

Ericsson har redan två VO70-båtar igång för tester och träning. Det är dels den båt som Ericsson seglade med i förra Volvo Ocean Race, samt båten som vann förra gången under namnet ABN Amro One. Dessa två heter numera Ericsson 1 och Ericsson 2.

Info www.ericssonracingteam.com

– Det ska bli spännande att få börja träna med den nya båten och det är viktigt att komma igång med två båt-testerna. Det har vi verkligen sett fram mot, säger svensk skepparen Anders Lewander.

På den 39:e båtmässan i Düsseldorf i Tyskland kommer finska Nautor att presentera en ny modellserie. De nya modellerna omfattar de nyheter som Nautor’s Swan annonserade tidigare under namnet SwanLine.

Den 39:e mässan Dusseldorf International Boat Show hålls 19 – 27 januari. Nautor’s Swan kommer att visa sina nya modeller i stand 07A / B17 i hall 7. De nyheter som visas är One Design Club Swan 42, Swan 90 och 40-årsjubileumsmodellen av den nya Swan 66.

2008 SwanLine
· Club Swan 42
· Swan 45
· Swan 53
· Swan 66 (FD, S)
· Swan 70
· Swan 75 (FD, S)
· Swan 82 (FD, S)
· Swan 90 (FD, S)
· Swan 100 (FD, S)

Info www.nautors-swan.com

FinnYachts Ltd i Jakobstad expanderar sin flotta av Racer/Cruisers, byggda i avancerad kompositteknik, med FinnFlyer 41 CR och FinnFlyer 41 Club.

Den ökade efterfrågan på välbyggda Racer/Cruisers i storleken kring 40 fot har gjort att FinnYachts expanderar med en 41-fotare som komplement till de existerande modellerna, FinnFlyer 32 CR/Club samt FinnFlyer 36 CR/Club.
Målsättningen med nya FinnFlyer 41 är att erbjuda marknaden den optimala Racer/Cruisern, med seglingsprestanda, rolig segling som en Racer och med boendekomfort som en ombonad Cruiser.

Dagens moderna s.k. Cruiser/Racers med familjeinredning blir enligt varvet för tunga pga att de tillverkas med traditionell byggteknik med lågprismaterial i skrov och inredning, som kraftigt begränsar båtarnas prestanda och seglingsglädje.

FinnYachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för att tillverka båtar i mindre serier med avancerad kompositteknik som resulterar i ultralätta, starka och snabba segelbåtar med vacker ultralätt träinredning.

Fakta FinnFlyer 41
Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov i vakuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Däck med divinycell som distansmaterial, roder samt hjärtstock i kolfiber. Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning i riktad fibrer med divinycell som kärna, beklädda med teak eller ljus ek-faner.

Info www.sjomanyachting.se

– Tusentals valrossar har dött och isbjörnarna kan inte komma iland för att föda sina ungar. Det är en chockerande och smärtsam syn, säger Tom Arnbom, biolog från Världsnaturfonden WWF, som just nu besöker en isbjörnspatrull i Tjukotka i nordöstra Sibirien.

Samtidigt som världens ledare samlas på Bali för att diskutera klimatfrågan så drabbas den arktiska delen av östra Ryssland av en storskalig ekologisk förändring på grund av att havsisen smälter bort.

– Jag är här med WWFs isbjörnspatrull för att titta på den stora isbjörnsvandringen, men istället möts jag av det framtidsscenario som forskare har förutspått ska ske om först 50 år – den stora avsmältningen av den arktiska havsisen, säger Tom Arnbom.

Tusentals valrossar har dött längs havsstränderna i nordöstra Sibirien. Orsaken tros vara den svåra isbristen i havet.

– Valrossarna ser välnärda ut och svälter inte. Eftersom det är brist på drivis måste de simma långa sträckor för att hitta viloplatser. När de kommer iland trängs de på väldigt små utrymmen och ungarna trampas ihjäl, säger Tom Arnbom.

Under de senaste tio åren har havsisens utbredning minskat dramatiskt längs Tjukotkas kust. Sommarisen är helt borta och vinterisen är cirka två månader försenad. I år fattas hundratals isbjörnar, men de kan fortfarande vara strandsatta på Wrangelön eller långt norrut på packisen.

Valrossar har alltid använt sommarisen att vila på efter att ha ätit musslor på grunda havsbottnar. När isen är borta måste de ta sig iland för att vila och det kan vara tiotals mil från födoområdena. Nu är de koncentrerade till tre platser längs kusten. Oron har också vuxit för hur det ska gå för isbjörnarna i området. Några honor brukar komma i land längs kusten på vintern för att föda ungar, men i år har inga dykt upp.

Om den svåra isbristen är ett tillfälligt fenomen eller något bestående är det ingen som vet i dagsläget. Men Tom Arnbom anser att det är sannolikt att förändringen är en effekt av den pågående klimatuppvärmningen.

– Valrossen är en viktig födokälla för oss kustlevande tjuktjer, men nu är den traditionella jakten ute på isen förbi. Det finns ingen drivis på sommaren längre, säger Vlad Kavry, tjuktjer och erfaren jägare.

Normalt fryser den fasta vinterisen till i slutet av september, men fortfarande i december ligger havet helt öppet i norra Tjukotka. Det medför att dräktiga isbjörnshonor som snart ska föda sina ungar inte kan ta sig från packisen in till kusten för att finna ett ide. De kan bli tvungna att föda ungarna ute på isen, vilket medför en mycket större risk att ungarna kommer att dö.

Viktor Nikiforov från ryska WWF menar att det är bara ett av många bevis på att klimatförändringarna drabbar Arktis. Förutom isbjörn och valross har tjuktjerna sett att antalet ripor minskar längs kusten. Isbarken som bildas efter vinterregnet fungerar som ett utestängande lock över maten. Under de senaste veckorna har allt fler alarmerande rapporter kommit som berättar om att det har bildats isbark på tundran. Det finns risk för att även rennäringen slås ut.

– Vi måste minska utsläppen av växthusgaser kraftigt för att hejda klimatförändringens negativa effekter i framtiden. Nu krävs riktigt ledarskap på FN-toppmötet på Bali, avslutar Tom Arnbom.

Foto: WWF.

Hittills i år har Statoil sålt över 38 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 114 procent jämfört med motsvarande period förra året. I november såldes totalt över 4,5 miljoner liter etanol, en ökning med 173 procent jämfört med november förra året.

– Det stora engagemanget i klimatfrågan och regeringens miljöbilspremie gör att allt fler väljer att tanka E85. Siffror från BilSweden visar att i november är två av tre sålda miljöbilar etanolbilar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Nu under årets kallaste månader gäller vinterkvalité för etanolbränslet E85. Det vill säga att E85 innehåller mer inblandning av bensin för att bränsleflexibla etanolbilar ska starta utan problem.

– Vi ökar andelen bensin i E85 under vintern så att bilmotorn startar lättare. Om motorn går igång lättare minskar utsläppen vilket är bra för klimatet. Det finns ingen anledning att göra egna blandningar av E85 och bensin som vissa instruktionsböcker rekommenderar. Våra kunder kan tryggt fortsätta att tanka E85 hela vintern utan att oroa sig för om bilen startar eller inte, säger Sofia Sjöström, t.f. drivmedelsansvarig på Statoil.

Det är inte unikt att E85 har en vinterkvalitet. Samma förhållande gäller även för bensin och diesel. Standarden för E85 har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag.

– Etanolen är befriat från energi- och koldioxidskatt medan bensinandelen i E85 är belagd med både energiskatt, koldioxidskatt samt moms på skatten. Det betyder att priset på E85 skiljer sig mellan sommar- och vinterkvalitet, säger Helena Fornstedt.

Eftersom bensin har ett högre energiinnehåll innebär detta att bränslekostnaden per mil blir jämförbar mellan vinter- och sommarkvaliteterna. I det flesta fall är det också billigare att under vintermånaderna tanka en flexifuelbil med E85 än med bensin. Det visar beräkningar från Svenska Petroleum Institutet, SPI.

I dag har Statoil 272 stationer över hela landet där det går att tanka E85. Etanol är ett förnybart drivmedel som framställs ur bland annat sockerrör och spannmål. Att ersätta bensin med etanol leder till väsentligt lägre utsläpp av växthusgasen koldioxid.

Statoils inblandning av fem procent etanol i bensin motsvarade i november över 4 miljoner liter etanol.

Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport ”Vad har vi i tankarna? Drivmedelsmarknaden 2006” på www.statoil.se

Ett gäng rockmusiker som gillar att fiska såg det tusentals andra sportfiskare uppmärksammat – att miljön i många vatten mår dåligt och att något måste göras åt miljöskandalen som lurar under ytan.

Resultatet blev samlingsskivan “Ge fan i våra vatten” som ges ut tillsammans med organisationen Sportfiskarna. Skivan har blivit en succé som uppmärksammat problemet och hittills samlat in nästan 200 000 kr.

På albumet finns spår från bland annat Millencolin, Backyard Babies, The Hives, Soundtrack of our lives och The Hellacopters.
– Många av våra polare i andra band gillar att fiska. När vi träffats har vi också snackat om vad vi kan göra för fisken och fisket. Till slut blev det till en samlingsplatta och det känns grymt kul att det blivit en sån succé, säger Erik Ohlsson, fiskande bandmedlem i Millencolin och en av initiativtagarna.

Stefan Nyström från Sportfiskarna är också nöjd med resultatet.
– Behovet av pengar för att vårda våra vatten och fiskbestånd har verkligen fått uppmärksamhet av musikernas engagemang. I dagsläget är överskottet i projektet nästan 200 000 kr och vi fortsätter kampanjen. Innan sommaren passerar vi sannolikt en kvarts miljon, tror Stefan Nyström.

Inför lanseringen av skivan pekades två särskilda satsningar ut som prioriterade att använda de insamlade medlen till. Inlösen av laxfällor som hindrar laxens vandring till sina lekplatser och forskning om varför gäddan minskat kraftigt på ostkusten.
– Just nu håller vi på att välja ut de konkreta projekt som pengarna ska satsas i, säger Stefan Nyström.
– Vi kommer att offentliggöra satsningarna i vår, lagom tills fiskesäsongen drar igång på allvar, berättar Kimmo Kirvesmäki som tillsammans med Erik Ohlsson tog initiativet till projektet.

Musikerna skrev också en debattartikel i Aftonbladet där man frågade ansvarige minister Eskil Erlandsson vad han tänkte göra för att skaffa fram de nödvändiga pengarna till fiskvård.
– Eskil svarade att han inte hunnit lösa frågan. Nu har det gått ett halvår till och fortfarande har inget hänt. Eskil måste inse att det är bråttom, medan politikerna dribblar försvinner fisken, avslutar Erik Ohlsson.

Bilden:
Erik Ohlsson från Millencolin med en fin gädda. Foto: Sportfiskarna.

En heldag för familjen och en helkväll med livemusik, mat och spektakulär ljusshow. Så vill projektledare Helena Grännsjö åter dra blickarna till renoveringen av Jarramas.

För två år sedan inleddes arbetet med att återställa fullriggaren Jarramas till samma skick som år 1946 när hon seglade sin sista tur som skeppsgossarnas utbildningsfartyg. Men det har inte varit helt lätt. Trots att både företag och privatpersoner bidragit med pengar återstår en hel del att samla in.
– Vi saknar 20 miljoner för att Jarramas ska kunna återställas i det skick som vi önskar och vi hoppas att fler ska få upp ögonen för detta, säger Marinmuseums nytillträdda chef Richard Bauer.

Helena Grännsjö är Jarramas nya projektledare och hon jobbar för fullt med aktiviteter som ska sätta fokus på insamlingskampanjen med namnet ”Rädda Jarramas”. Syftet är att påminna om den ekonomiska hjälp som behövs för att rädda denna flytande kulturskatt. Något hon bland annat gör genom att välkomna allmänheten till ett Jarramasevent den 15 december.
– Då bjuder vi på en heldag med fri entré för hela familjen. Det blir skeppsgosselekar, tävlingar, sagostunder, barnkonsert och mycket mer, säger hon.

På kvällen kommer de vuxna att få sitt med livemusik, mat, bar och mingel. Bland annat ska bandet Hempoland med den i Karlskrona så kända Hempo Hilden spela soulig rock. En annan attraktion är konstnären Bengt Saltös spektakulära ljusshow i Galjonshallen.
– Han har satt ihop ett fantastiskt ljusspel till musik som kommer att visa galjonsfigurerna som vi aldrig sett dem förut. Ett konstverk som endast kan upplevas denna kväll, berättar Helena Grännsjö.

Med eventet hoppas Helena Grännsjö att man återigen ska inse att Sveriges sista fullriggare är värd att bevara och kanske kan nya samarbetspartners komma till.
– Skeppet är helt unikt och en nationell angelägenhet som borde intressera alla som värnar om vår marina historia. Jag hoppas kunna sprida det budskapet till så många som möjligt, säger hon.

Bilden:
Bandet Hempoland uppträder på Event Rädda Jarramas. Foto: Erling Klintefors/SMM

I början av nästa år är det dags för det nyaste fartyget i kustbevakningsflottan att få vattenkontakt – då sjösätts kombinationsfartyget KBV 001 på varvet i Galati, Rumänien.

Under ett års tid har fartygskroppen sakta tagit form, plåt för plåt, först inne i en varvshall och sedan på slipen utanför. Nu är KBV 001 så långt gången att hon ska förflyttas till sitt rätta element, och det firas med en ceremoni på varvet Damen Galati vid Donaus strand, 80 kilometer från mynningen i Svarta havet.

− Just nu pågår ett febrilt arbete här. Kontroller av målning, svetsning, isolering, rördragning och provtryckning av tankar är sånt som fyller våra dagar, säger Kjell Göthesson, platschef på Kustbevakningens kontor i Galati och tillika fartygets blivande befälhavare.

Innan sjösättningen ska skrovet hinna blästras och grundmålas, men den kustbevakningsblå färgen målas inte på förrän till våren när KBV 001 läggs i torrdocka en period.

− Vi hinner inte med det nu för vi måste i sjön, andra fartyg står på kö, säger Kjell Göthesson och berättar att varvet har ett 40-tal fartygskonstruktioner på gång samtidigt.

KBV 001 och hennes två efterföljande systerfartyg kommer att ha liknande arbetsuppgifter som myndighetens övriga utsjöbevakningsfartyg, men med bättre prestanda och kapacitet. Förmågan till miljöskydd, oljeupptagning och lagring ombord är stor. Till exempel är bogserkapaciteten 100 ton, vilket ska räcka för att fånga och hålla ett tankfartyg på 150 000 ton i storm.

Vid sjösättningen får alla varvsarbetare som jobbat med fartyget ledigt för att vara med. Även representanter från Kustbevakningen, varvskoncernen Damen Shipyards och inbjudna gäster deltar i ceremonin. Den riktigt stora invigningen och dopet sker dock när KBV 001 kommer till sin hemmahamn Göteborg under sensommaren nästa år. Då får fartyget även ett ”riktigt” namn och inte bara en sifferbeteckning. Vilket det blir är dock hemligt än så länge.

Info www.kustbevakningen.se

Jabsco är världens ledande konstruktör och tillverkare av båttoaletter och fortsätter att söka efter nya sätt att förbättra sina produkter och deras funktion. Den nya manuella toalettserien Twist ‘n’ Lock gör just detta när det gäller skydd mot översvämning och svartvattenläckage.

I sina monteringsinstruktioner har Jabsco alltid rekommenderat bottenförskruvningar, ventilerade böjar och rätt placering av avfallstankar. Dagens båtdesign motverkar dock ofta dessa grundprinciper – bottenförskruvningarna är dolda och även avfallstankarna monteras ovanför toaletten i stället för nedanför.

Jabscos nya Twist ‘n’ Lock design har en omgjord kolv i utpumpningsaggregatet. I slutet av vanlig utpumpning längst ned på pumpslaget ska man bara vrida handtaget 90º. Detta låser fast kolven på bottenutloppsventilen så att den hålls säkert stängd. När handtaget vrids till normalt funktionsläge öppnas låset igen.

Det är en enkel och självklar lösning men det betyder att skepparen kan sova lugnt i vetskap att det inte är någon risk att vatten – eller något värre – letar sig in i hytten, inte ens i hård sjö med en toalett som inte är perfekt installerad.

Twist ‘n’ Lock-systemet installeras nu på alla Jabscos manuella toaletter, både med kompakt och stor skål, och utan att riktpriset ökar.

Mer information om nya Twist ‘n’ Lock manuella toaletter finns på www.jabsconews.com