Den 6 december öppnar marinmåleriutställningen Möt horisonten på Sjöhistoriska museet. Utställningen bygger på näringslivsdoldisen Erik Ekegrens omfattande samling. Tavlorna ackompanjeras av texter på temat havet och människan skrivna av rapartisten Petter Askergren och konstnären Sigvard Olsson.
Möt horisonten visar många aspekter av marinmåleriet och verk av erkända konstnärer blandas med mer schablonmässiga fartygsporträtt. Men utställningens primära syfte är inte den konstnärliga bedömningen.
– Jag ser snarare målningarna som en spegel för människors längtan ut, för drömmar om andra kontinenter, säger Pia Frände, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.
Tavlorna kan också berätta mycket om sina målare, motiv och tidsepoker. Och om sin samlare.
– Förutom det uppenbara intresset för hav och båtar visar den väl också på ett visst mått av galenskap. Att få sin samling visad så här är förstås en samlares dröm, säger Erik Ekegren.
Han har under 30 år lett bagerikoncernen Pågen AB. Lika länge har han samlat målningar, affischer och frimärken med marina motiv. Det stora intresset har lett till djupa kunskaper och gjort honom till en efterfrågad specialist på området.
Till utställningen har konstnären Sigvard Olsson och rapartisten Petter Askergren fritt skrivit texter på temat havet och människan.
– De representerar två generationer och har olika erfarenheter av havet, säger Pia Frände.
Möt horisonten öppnar för allmänheten den 6 december
Utställningsproducent: Pia Frände, Statens maritima museer
Formgivare: Mattias Lind, White arkitekter
Vernissage 5 december
Vernissage kl. 17-19
Talare:
Hans-Lennart Ohlsson, museichef Sjöhistoriska museet
Ronald Bergman, ordförande i Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm
Erik Ekegren, samlare och företagsledare
Musik: Ensemble A Chantar
Bilden:
Karlskrona inlopp med bland annat fregatten Eugenie efter världsomseglingen. Johan Christian Berger 1855 olja/duk. Foto: Johan Jonsson / SMM
Den förre presidenten Bill Clintons klimatinitiativ har valt Volvo som samarbetspartner när det gäller hybridbussar och effektiva bussystem. Volvos lösningar kan bidra till den sänkning av koldioxidutsläppen som 40 av världens storstäder arbetar för tillsammans med Clintons klimatinitiativ.
För ett drygt år sedan bildades Stiftelsen Clinton Climate Inititative (CCI) av Clinton Foundation. Stiftelsen arbetar för att minska utsläppen av växthusgaser. En del i det arbetet är C40-gruppen, en sammanslutning av 40 av världens storstäder. Tillsammans med CCI försöker de hitta lösningar som kan minska koldioxidutsläppen, bland annat inom transportsektorn.
CCI har uppmärksammat Volvos satsningar på hybridbussar och Bus Rapid Transit, BRT, och har därför skrivit ett avtal med Volvo. CCI kommer att använda sitt kunnande och sina kontakter i de 40 storstäderna för att visa vilka stora möjligheter hybridtekniken och BRT-system ger när det gäller att minska koldioxidutsläppen.
Den 3-5 december samlas ledande företrädare för de 40 storstäderna i London för att diskutera lösningar när det gäller klimatpåverkan från transporter. En av talarna på mötet är Volvo Bussars miljöchef Edward Jobson.
Lägre utsläpp av koldioxid
”Bus Rapid Transit är ett av de effektivaste sätten att minska koldioxidutsläppen. Med separata bussgator, bussar med hög passagerarkapacitet och trafikinformationsssystem får man effektiva bussbaserade transportsystem.”
”Med färre men större bussar och en jämnare trafik minskar utsläppen rejält. Men den största effekten på miljön får man genom att många invånare ställer bilen eller motorcykeln tack vare att bussresan går snabbare och smidigare.”
Han pekar också på att bussbaserade transportsystem har en investeringskostnad som endast är 10 procent av vad det kostar att bygga ett spårbundet system.
”Bland de 40 städerna finns flera som redan har BRT-system med Volvobussar, till exempel Bogotá i Colombia och Mexico City”. Dessa system är så framgångsrika att städerna planerar att bygga ut dem ännu mer.”
Edward Jobson presenterar i sitt tal i London också Volvos hybridbussar där en egenutvecklad hybridlösning ger upp till mer än 30 procents bränslebesparing.
Hybridbussar sparar bränsle
”Vår hybridutveckling har nu nått det stadium att den är kommersiellt i nivå med våra dieselbussar. Det gör att det nu finns förutsättningar för att hybridbussar skall få ett stort genomslag på marknaden.
Det tredje miljöalternativet från Volvo Bussar som Edward Jobson tog upp i sitt tal var företagets biogasbussar.
”Vi vet alla att vi i framtiden måste klara oss helt utan fossila bränslen. Vi erbjuder redan idag en gasbuss som kan drivas på biogas. Biogas har den stora fördelen att den tillverkas i stort sett uteslutande av restprodukter som avloppsslam. Det behövs inga färska råvaror och konkurrerar därmed inte med annan odling.”
C40-gruppen består av: Addis Abeba, Aten, Bangkok, Beijing, Berlin, Bogota, Buenos Aires, Caracas, Chicago, Delhi, Dhaka, Hanoi, Hong Kong, Houston, Istanbul, Jakarta, Johannesburg, Kairo, Karachi, Lagos, Lima, London, Los Angeles, Madrid, Melbourne, Mexico City, Moskva, Mumbai, New York, Paris, Philadelphia, Rio de Janeiro, Rom, Sao Paulo, Seoul, Shanghai, Sydney, Toronto, Tokyo och Warszawa.
Strömstad har utnämnts till årets svenska turistkommun. Det är Sveriges Hotell och Restaurangföretagare, SHR, och Svensk Handel som i samarbete med American Express för första gången har sammanställt en helt ny rapport om turism- och besöksnäringen i Sverige – län för län, kommun för kommun.
I rapporten “Turismen i Sverige – Kommun för kommun 2007” sammanställs statistik och begrepp som attraktion, inflöden och köpkraft för varje kommun i Sverige. Snabba svar finns därmed på om sommar eller vinterdestinationer går bäst, hur turismen utvecklas på Gotland jämfört med Borgholm, hur östkustens kommuner står sig mot västkustens och mycket mer.
Vid offentliggörandet av rapporten har Strömstad kommun utnämnts till 2007 års svenska turistkommun. Strömstad får bland annat priset för sin framgångsrika detaljhandel, pådriven av sommarturism och gränshandeln med Norge samt genom sin topplacering som båtkommun.
Ett hederspris tilldelades också till Årets Turistkomet, vilket är den kommun som har avancerat mest i turistrankingen. Priset tillfaller år 2007 Älmhults kommun.
Den svenska besöksnäringen är viktigare än någonsin, inte minst med tanke på dess omsättning på över 200 miljarder kronor årligen. Rapporten “Turismen i Sverige – Kommun för kommun 2007” bidrar till en tydligare förståelse för hur ett län, en region eller en kommun förhåller sig till omvärlden.
Info www.shr.se
Smaragdförbundet har gjort en helt ny hemsida. Den innehåller massor av bilder, videos och en egen blogg. Klassförbundet hoppas därmed att de kan hjälpa till att blåsa nytt liv i Smaragdklassen. Inför SM 2008 satsar förbundet också på ett gigantiskt rekordförsök. De ska slå det gamla rekordet med 54 båtar från 1986. På årsmötet var intresset större än på många år och nu jobbar förbundet för fullt med att få alla i klassen att ställa upp. Både nya och gamla ägare. SM 2008 hålls 30/7-2/8 i Sandhamn. Info www.smaragdforbundet.com
Minskad tilldelning av utsläppsrätter till industrin och mycket snålare personbilar – det är de två viktigaste åtgärderna i Naturskyddsföreningens förslag.
Den handlar om hur utsläppen av växthusgaser kan minska med 40 procent i Sverige fram till 2020. Förslaget är riktat till regeringens klimatberedning som i början av nästa år ska föreslå ett nytt svenskt klimatmål.
Föreningen föreslår dessutom att 3 miljarder per år ska anslås för klimatsatsningar i tredje världen.
– Hanterar man klimatpolitiken rätt, går det att minska utsläppen kraftigt utan nämnvärda effekter på tillväxten och välfärden, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningen skriver i sitt förslag att det är direkt oförnuftigt att inte hålla ett någorlunda jämt tempo i klimatarbetet. Om Sverige lägger målet för 2020 lägre än minus 40 procent skjuts problemen på framtiden och kostnaderna för att nå de långsiktiga minskningsmålen på 80-90 procent till 2050 stiger.
I Sverige släpptes 2005 ut ca 67 miljoner ton växthusgaser. Av dessa kommer ca 15 miljoner ton från den energiintensiva industrin som är med i EU:s handelssystem för utsläppsrätter. Med hänvisning till beräkningar från Konjunkturinstitutet markerar Naturskyddsföreningen att det är avgörande för politiken att tilldelningen av utsläppsrätter till industrin minskas.
– I den tunga industrin kan utsläppen minskas till låg kostnad. Ju större tilldelning till industrin, desto större börda måste andra sektorer ta och desto dyrare blir det att minska utsläppen, säger Svante Axelsson.
Transportsektorn i Sverige står för ca 20 miljoner ton koldioxidutsläpp och dessa väntas öka om inget görs. Naturskyddsföreningen presenterar en rad förslag på åtgärder för att minska utsläppen från transporterna.
– Priserna på bensin och diesel måste höjas kraftigt. För att det inte ska ge orimliga effekter för låginkomsttagare och glesbygdsbor är det avgörande att de nya bilarna snabbt blir mycket mera bränslesnåla, säger Magnus Nilsson, trafikhandläggare på Naturskyddsföreningen.
Se listan på åtgärder som Naturskyddsföreningen föreslår:
http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/40procentlistan.pdf
Läs hela rapporten på:
http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/rap-40%procent.pdf
Den världsunika hjulångaren Eric Nordevall II:s första skovelhjul är klart! Det är 950 kg tungt, tillverkat i smidesjärn med skovlar i ek, 3,60 i diameter och 1,20 meter brett och utgör en magnifik anblick invid skrovet på Forsviks Varv.
Nationell yra råder nu i Forsvik, där landets största skeppsbygge pågår.
Med kanonsaluter och högtidstal av ”överstelöjtnant mekanikus Eric Nordevall”, den framstående kanalbyggaren som är namne till hjulångaren, avtäcks skovelhjulet.
– Det är mig en sann glädje att hjulångaren Eric Nordevall II snart skall segla på vår stolta kanal mellan Stockholm och Göteborg, precis som på min tid, deklarerar han med distinkt 1800-tals stämma.
Sparbanksstiftelsen Alfa har finansierat tillverkningen av skovelhjulet, själva symbolen för en hjulångare i drift. Vid ceremonin kommer dess representant bankchef Conny Jakobsson att högtidligen överlämna hjulet till Karlsborgs kommunalråd Kjell Sjölund och vice kommunalrådet Peter Lindroth.
Info www.nordevall.com
Bilden:
Alla fönsterupptagningar gjorda med karvlar som binder samman spanten på hyttsidan, nästa moment är att sätta dit fönsterkarmarna av ek.
EU-projektet Baltic SeaBreeze avslutade sitt treåriga arbete mot ett renare Östersjön med en slutkonferens i finska Nådendal den 21-22 november.
Stiftelsen Håll Sverige Rent är övergripande ansvarig för projektet som involverar 34 partners från länderna runt Östersjön. De samlades tillsammans med inbjudna gäster och talare för att diskutera Östersjöns framtid och hur man kan fortsätta med arbetet även efter slutet på Baltic SeaBreeze.
Östersjön är ett hav som mår dåligt. De 85 miljoner människor som bor kring Östersjön påverkar alla havet i slutändan. Övergödning, överfiskning och utsläpp av kemikalier är några exempel på hot som påverkar både mångfalden och det marina livet i havet. Östersjön är också ett extra känsligt hav med bräckt vatten och brist på syre på grund av det instängda läget. Det är en gemensam europeisk angelägenhet att arbeta för att Östersjöns tillstånd inte förvärras.
Baltic SeaBreeze övergripande målsättning har varit att minska de marina föroreningarna i Östersjön. Genom att sprida kunskap och väcka engagemang hos marinor och gästhamnar, fritidsbåtsägare, fiskare och sjömän vill Baltic SeaBreeze minska den negativa påverkan dessa grupper kan ha på havet.
Under de tre åren som projektet varit aktivt har mer än 1700 båtägare och hamnpersonal deltagit i seminarier och utbildningar på båtklubbar och i hamnar. De har utbildats i särskilda frågor om Östersjöns ekologi, alternativ till farliga båtbottenfärger, alkylatbensin och sugtömningsstationer för att nämna några exempel. Över 2200 fritidsbåtsägare har anmält sig till Individuell Blå Flagg som är ett frivilligt åtagande för att minska sin påverkan på miljön.
Projektet har valt ut sex goda exempel på fritidsbåtshamnar i Sverige, Finland, Tyskland, Danmark, Litauen och Ryssland. I Sverige är det Nynäshamn gästhamn som blivit utvald. De hamnar som blivit utsedda till bra exempel inom Baltic SeaBreeze erbjuder miljövänliga alternativ som de kan dela med sig av till andra och arbetar också kontinuerligt mot ständiga förbättringar.
Under projektets ledning har kurser i marin miljökunskap för fiskare, sjömän och studenter från sjöfartshögskolor genomförts på Chalmers i Sverige respektive Litauen. Kurserna har gett deltagarna fördjupad insikt i de problem och lösningar som Östersjön står inför men även fördjupat samarbetet inom och mellan yrkesgrupperna såväl lokalt som regionalt.
På konferensen i Nådendal samlas Baltic SeaBreeze projektet partners en sista gång för att diskutera och summera projektets aktiviteter samt Östersjöns framtid. Bland de inbjudna talarna finns bland annat representanter för Baltic 21 och HELCOM.
Foto: Jan Eve Olsson.
I samband med Motorsportmässan på Stockholmsmässan i Älvsjö blir det smygpremiär för Kamasa Tools verktygskatalog 2008. Katalogen bjuder på intressant läsning och spännande innehåll lagom till jul.
– Egentligen är det inte releasedatum förrän den 1 december, men vi kommer att ha katalogen med oss i vår monter på Motorsportmässan helgen den 23 – 25 november. Den som vill vara först med att läsa katalogen får gärna besöka oss där och hämta den, säger Ted Öqvist, affärsenhetschef på Kamasa Tools inom KG Knutsson AB.
2008 års katalog rymmer förutom Kamasa Tools ordinarie sortiment även 100 nya produkter.
– Vi presenterar bland annat tre nya spärrnycklar med minimala huvud, en T-nyckel med momentbegränsande tändstiftshylsa, avdragare för vindrutetorkararmar samt en fjäderbensspännare för MacPherson fjäderben. Dessutom visar vi upp ett helt nytt profilklädsortiment.
Sedan förra katalogen har Kamasa Tools satsat på att utveckla och förädla sina produkter.
– Många av nyheterna är just kompletteringar och breddningar av sortimentet inom våra befintliga produktkategorier, ett nytt tryckluftsdrivet bromsoksverktyg är exempel på det.
Verktygskatalog -08 kommer ut i 44 000 exemplar i sex länder.
– Vi gör den i sex språkversioner; fyra av de nordiska språken samt engelska och ryska. Ryssland har utvecklats till vår största marknad så det är extra viktigt att det finns en katalog på ryska, säger Ted Öqvist.
De 100 nyheter som presenteras i katalogen kommer att få sällskap i sortimentet av fler produktnyheter framöver.
– Vår produktutveckling går bra, efterfrågan på våra verktyg ökar och vi är stolta över att kunna presentera ett så brett sortiment. Vi har flera nyheter under utveckling, vi firar 40-års jubileum och 2008 ser ut att kunna bli ett mycket positivt år för Kamasa Tools.
Info www.kamasatools.com
Naturfotografen Brutus Östlings bok Örnarnas rike blev vald till Årets Pandabok 2008 av Världsnaturfonden WWF. Bilderna i boken har fotograferats helt och hållet med Canons EOS-system.
– Vi gratulerar Brutus Östling för hans fantastiska prestation. Årets Pandabok har varit ett mycket bra sätt att höja engagemanget i Sverige för djur och natur. Eftersom Canon har varit en stor sponsor till WWF sedan 1998 är vi väldigt glada över att associeras med Örnarnas rike, säger Ingvar Krüss, Sverigechef Canon Consumer Imaging.
Efter åratal av fotografering övergick Brutus Östling för några år sedan helt till det digitala. Idag väljer han, i de allra flesta situationer, att fota med Canons digitala systemkamera EOS 1D Mark III.
– Under arbetet med den här boken hjälpte Canons digitala kameror mig att fånga bilder som jag aldrig kunde ha fotat tidigare. Särskilt under extremt dåliga ljusförhållanden producerar de helt fantastiska resultat, säger Brutus Östling.
Juryn för Årets Pandabok prisade bokens betydande bidrag till naturfotograferingen. Juryns motivering löd: “I den mäktiga boken Örnarnas rike förenas två storheter – foto och text till en enhet som känns unik även om motivet kan vara bekant. Ledsagade av texter som visar vårt vackra språks många nyanser och möjligheter, får vi uppleva en bildexposé i en tidigare okänd dimension: örnar som symboler, örnar med själ och starka uttryck och örnar som huvudaktörer i spännande och dramatiska fotosekvenser.
Årets Pandabok har sedan 1972 delats ut som en hyllning till årets bästa naturskildring i ord och bild. Det är andra gången som Brutus Östling, som tillsammans med författaren Staffan Söderblom producerade Örnarnas rike, fått motta priset. Under de senaste åren har Brutus Östling etablerat sig som en naturfotograf i världsklass. Han utsågs till Årets Naturfotograf 2006. Hans bok Mellan vingspetsarna valdes till Årets Pandabok 2006 och boken Pingvinliv var nominerad till Augustpriset 2006.
Alla som bidrar till WWF Världsnaturfondens arbete genom att bli WWF Vän får köpa Brutus Östlings Örnarnas rike till reducerat pris. Mer information samt anmälningsformulär finns på: www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1073159.
Mer om Brutus Östling finns på hans hemsida www.brutusostling.se.
Snart är det också dags att lämna in bidrag till 2009 års Pandabok. För den som vill delta ska förslagen vara WWF tillhanda senast den 22 januari 2008. Utnämningen sker i mars 2008 och avser titlar som kommer att ges ut på svenska under hösten 2008. Utmärkelsen Årets Pandabok 2009 delas ut av Hans Majestät Konungen vid Världsnaturfondens höstsammanträde i oktober 2008. Mer information på www.wwf.se .
Ostindiefararen Götheborg besöktes i mitten av november av deltagarna i den tilltänkta svenska olympiska truppen till OS i Peking 2008.
De svenska olympierna befann sig i Göteborg under två dagar för en kickoff inför OS i Peking 2008, och bland aktiviteterna ingick ett besök ombord på Ostindiefararen. Deltagarna fick information om projektet och Ostindiefararens genomförda besök i Kina, och visades även runt på skeppet av delar ur besättningen.
Svenska Ostindiska Companiet ägs av en icke vinstdrivande stiftelse som står bakom projektet Ostindiefararen Götheborg. Skeppet är en kopia av den
Ostindiefarare som år 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. Skeppsbygget baseras på en marinarkeologisk utgrävning av lämningarna efter det grundstötta fartyget. Målet är att som flaggskepp för svenskt näringsliv, handel och kultur segla Ostindiefararen till Kina längs samma rutt som de historiska Ostindiefararna på 1700-talet och hem igen.
Den 2 oktober 2005 påbörjade Ostindiefararen Götheborg sin expedition till Kina. På vägen till Kina har skeppet besökt Spanien, Brasilien, Sydafrika, Australien och Indonesien .I juli 2006 nådde Ostindiefararen Guangzhou (Canton) i Kina och var framme i Shanghai i augusti.
Hemfärden påbörjades den 28 oktober 2006 när skeppet lämnade Shanghai och seglade via Hong Kong, Singapore och Indien. Skeppet har sedan gått via Suezkanalen, korsat Medelhavet till Nice. London var det sista hamnstoppet innan Ostindiefararen kom hem till Göteborg den 9 juni 2007. Kung Carl XVI Gustaf är projektets högste beskyddare.
Info www.soic.se
Team Zystems har summerat sin första säsong i Drakklassen. Målsättningen var att komma på pallen i SM samt topp-tio på VM.
Teamet bestämde sig tidigt för att vara med på alla lokala regattor för att lära känna båten och deltog således i Vårdraken, Rutgerson Cup samt Marstrandsregattan. Trots att vi var rookies och att båten är erkänt svårseglad lyckades vi kapa både första och andraplatser.
Sedan bar det av till Saltsjöbaden där SM (35 båtar) skulle avgöras. Det blev ett hårdvinds SM med grymt skiftande förhållanden (Baggen…say no more). Trots att det kändes motigt med fart och taktik lyckades vi kämpa oss till en andraplats. Det som var lite värre var att vi fortfarande inte riktigt hade lärt oss båten och nu var det VM nästa!
Nu hade dock alla säsongens regattor varit hårdvindsbetonade och vi var helt inställda att ett VM på Irland skulle bli riktigt blåsigt. Tji fick vi, hela tävlingen präglades av lättvind och vi hade bekymmer med timingen i starterna samt lite ”rackig” gång. Efter halva regattan hittade vi dock farten efter mycket filande och snackande med ”gubbarna”, nu var vi på gång och vi hade tätkänning! Tyvärr blev det bara en segling (där vi blev tvåa) med den goa’ känslan ombord och Team Zystems slutade som nia. Surt, men vår målsättning med säsongen blev ändå uppfylld.
Som avslutande bonus blev väl valda delar av besättningen nedbjudna till Cannes av Staffan Larswall för att segla Medelhavsmästerskapen i november. Nu satt fart, taktik och starter och trots att vi inte hann vara med på sista seglingen vann vi hela regattan!
Vi har haft ett mycket trevligt första år i Draken och är imponerade av de fina arrangemangen och även av alla sympatiska seglare vi har träffat. Dessutom är det kul på mästerskapen där mängder av gamla rävar och legender är med.
Team Zystems består av Lars Idmyr (rorsman), Peter ”Krull” Anderson (trim) och Peter Lindh (taktik/fördäck).
Team Zystems seglar för GKSS och består, förutom besättning, av:
– Zystems by Semcon
– Sailracing
– Quantum Sails
– Robship
– Utveckling Norra Älvstranden
– Dirty Dogs Eye Wear
Polhemspriset, Sveriges Ingenjörers anrika pris på 125 000 kronor, tilldelas i år uppfinnaren Karl Gustaf Derman.
Polhemspriset, Sveriges Ingenjörers anrika pris på 125 000 kronor, tilldelas i år uppfinnaren Karl Gustaf Derman.
Karl Gustaf Derman är serieinnovatör inom marin-, maskin- och byggnadsteknik med 60 patent och uppfinningar, varav flera på världsmarknaden. Några exempel:
V-ringen för tätning av kullager, hans ekonomiskt sett mest betydelsefulla som beräknas ha omsatt minst fem miljarder kronor i tillverkningsledet.
Ett egenutvecklat kullager kallat Deringen.
Tätning av båtmotorer mot saltvatteninträngning i propelleraxeln.
Ryckdämpare till förtöjningstampar.
En teknik för att spräcka berg med hjälp av hydraltryck i stället för explosiva ämnen, kallat Dermanite.
Derman är idag 80 år och fortfarande i allra högsta grad aktiv som innovatör. Han är bosatt i Kärna på västkusten och nu verksam vid KG Derman AB, det egna företaget han bildade 1969 efter att i många år ha varit anställd på SKF där han 1957 gjorde sin första uppfinning O-ringen på kona.
Derman, som även blivit utsedd till en av Sveriges Ingenjörers ingenjörshjältar, har beskrivit hur idéerna bara kommer för honom och de första skisserna nedtecknas ofta på det som för tillfället råkar finnas till hands.
Årets Polhempris delas ut den 19 november i samband med Sveriges Ingenjörers fullmäktigemöte på Djurö. Karl Gustaf Derman får då 125 000 kronor och Christopher Polhem-medaljen i guld.
Polhemspriset instiftades 1876 och delas ut vartannat år för att uppmuntra och belöna viktiga tekniska rön och framsteg inom svensk industri och byggnadskonst. Bland tidigare pristagare märks Carl Ångström (1882), Baltzar von Platen och Carl Munthers (1925), Hannes Alfvén (1950) och Mats Leijon (2001).
Sveriges Ingenjörer bildades då Civilingenjörsförbundet och Ingenjörsförbundet gick samman 1/1 2007. Det är med sina 115 000 medlemmar det största förbundet inom akademikerorganisationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se
Intresset för den nya resmässan Travel är stort. Två månader innan öppningen, den 24 januari 2008, har mer än 200 företag anmält sig som utställare. Bland dessa kan nämnas utställare från Lappland i norr till Sydafrika i syd, samt alla nordiska och baltiska turistbyråer. En anledning till det stora intresset är placeringen i Stockholm som gör mässan lättåtkomlig för fler personer i branschen, samt att stockholmspubliken nu får en stor och samlad resmässa på nära håll.
Bland utställarna finns nischade hotell samt aktivitetsarrangörer för privatresenärer, men även många konferensanläggningar, eventbyråer och mötesexperter som tidigare varit på SHIE, som nu är en integrerad del av Travel. På öppningsdagen hålls en internationell konferens kring temat miljö och klimatförändringar som belyser rese- och mötesindustrins ansvar och utmaningar
De två första mässdagarna, reserverade för branschen, kommer att bjuda på seminarier, workshops och föreläsningar. Allmänhetens dagar innehåller ett späckat aktivitetsprogram för alla smaker och intressen.
Branschbesökare och utställare kan boka in sina personliga affärsmöten i en Business Partnering lounge med hjälp av ett nytt bokningssystem och privatresenärerna kommer att kunna fynda resor på plats.
– Vi vill att Travel ska fungera som en samlad inspirationskälla och affärsskapande miljö både för branschen samt för privatbesökarna, säger Jan Klingeborn, projektledare för mässan. Vi har anlitat den prisbelönade arkitekten Caroline Heiroth, som har bland annat ansvarade för utställningar som Routes och Swedish Style in Tokyo och uppseendeväckande installationer på Stockholmsmässans invigning av Rica Talk Hotel.
Fakta om Travel
Travel går för första gången torsdagen den 24 till söndagen den 27 januari 2008 på Stockholmsmässan och kommer därefter att arrangeras vartannat år. Utställarna är turistorganisationer, researrangörer, resebyråer, agenter, hotell- och konferensanläggningar, transportörer, uthyrningsfirmor med flera. SHIE (Scandinavian Hospitality Incentive & Event Exhibition) integreras i de första två dagarna av Travel som riktar sig till branschen. Lördag och söndag är publikdagar där utställare erbjuder massor av upplevelser och aktiviteter för hela familjen. Stockholmsmässan i Älvsjö är Nordens största och ledande mäss- och kongressarrangör med ca 1,3 miljoner besökare per år.
Info www.travelshow.se
Sjöfartsverkets utbildningsanläggning på Arkö utanför Norrköping är späckad med teknik och simulatorer. Här kan man på virtuell väg skapa allt som behövs för att lära sig manövrera stora fartyg i alla tänkbara situationer.
Den gamla lotsstationen på Arkö är numera ett högteknologiskt utbildningscenter. Här utbildar Sjöfartsverket sin personal – lotsar, båtsmän och trafikdirigerare. Fem kompletta simulatorer övervakas av kameror som ser till att allt spelas in på hårddisk. Med hjälp av den här tekniken kan varje order och rörelse på ”bryggan” i efterhand analyseras av deltagarna själva och instruktörerna.
– Vi utbildar, vidareutbildar och tränar all personal som rör sig längs våra kuster. Det rör sig om närmare 400 personer som går igenom någon form av utbildning varje år, säger Peter Nydahl som är tekniskt ansvarig för anläggningen och instruktör.
– Det kan handla om att lära sig en viss farled, att faktiskt kunna manövrera båten, om ledarskap och om hur man fungerar i grupp.
De fem simulatorerna är byggda som tre kompletta manöverbryggor för fartyg samt två VTS-centraler (Vessel Trafic Service). Här kan man föra befälet över allt från jättetankers på 360 000 ton till mindre fiskefartyg. Den komplett utrustade bryggan har allt från roder, radar, elektroniska sjökort och allt annat som behövs för att ratta stora fartyg i trånga farleder och besvärliga situationer.
På stora skärmar visas naturtrogna vyer över hur det ser ut framför fartyget. Här kan man programmera in hårt väder med kraftig sjögång, tidvatten, våghöjd, djup, mörker och dimma. Man kan också välja mellan ett 40-tal olika fartygstyper, ett 30-tal miljöer i svenska farvatten och mellan en rad stora utländska hamnar.
De fem simulatorerna styrs av 46 datorer kopplade till ett stort kontrollrum där man övervakar besättningarnas agerande, ger instruktioner och ändrar förutsättningar och scenarier.
Under övningen filmas allt som händer med Sonys övervakningskameror. Totalt har man fem kameror varav två är rörliga. Bilderna från bryggan kan ses i monitorerna i kontrollrummet och spelas in på hårddisk. Kamerorna fångar upp allt som händer på bryggan, vad besättningen säger och gör i olika lägen. Kamerorna styrs av Sonys mjukvara Real Shot Manager.
– Att kunna kameraövervaka hur man agerar i olika situationer har visat sig vara mycket värdefullt. Det är ett effektivt sätt att göra eleverna medvetna om sitt agerande.
– Här är Sonys kameror mycket smidiga och passar bra in i vårt system. Dessutom kunde vi själva installera kameror och mjukvara, säger Peter Nydahl.
Är det så att Sjöfartsverkets utbildningssystem kan kallas för Sveriges största dataspel?
– Nja, men nog hörs en och annan avundsjuk suck från besökande skolklasser när jag berättar vad vi håller på med hela dagarna, säger Peter Nydahl.
– Det var en härlig kväll med många goda minnen och glada skratt. Kvällen återspeglade verkligen den familjära känsla som man upplever varje gång man arbetar med Sjösportskolan, berättar Brynolf Holmqvist, instruktör sedan 1980-talet och numera lärare på Medborgarskolan Trollhättan.
Över 200 gäster var närvarande fredagen den 9 november när Sjösportskolan i Långedrag firade 40 års jubileum i nya lokaler på Talattagatan. Flera av västkustens båtlivsorganisationer som t.ex Sjöräddningsällskapet, GKSS, Seglarförbundet, Kryssarklubben, Västkusten Båtförbund, Göteborgs Qvinnliga Segelsällskap m fl. fanns på plats. Gästerna bjöds på ett kåseri om hur Sjösportskolan en gång startade med inköpet av smugglarskutan m/s Westkust. Via diverse olika projekt som t ex Maxiskolan, seglarläger för Röda Korset, Sjösportgården i Smögen har företaget växt och utvecklats till att ha sex fast anställda och trettiotalet skeppare och instruktörer. Sedan maj finns kontoret i nybyggda Sjöräddningshuset i Långedrag. Idag har Sjösportskolan fritid och yrkesutbildningar i navigation i samarbete med Chalmers, samt skeppad charter både i Sverige och utomlands.
-Jag är glad att Sjösportskolan är i trygga händer hos Nina och Kalle, och inte minst att de lyckats expandera så sedan de tog över för snart 10 år sedan, säger Dick Berghede grundare av Sjösportskolan 1967.
För kontakt med Sjösportskolan ring Karl Nordström på telefon 0705-29 20 33.
För kontakt med Dick Berghede ring på telefon 0705-59 24 30.
Sjösportskolan har sedan 1967 organiserat kurser och seglingsevenemang för privatpersoner och företag. Kontoret ligger i SSRS’s nya hus i Långedrag. Sjösportskolan ägs samt drivs av Karl och Nina Nordström. I direkt anslutning till lokalerna finns brygga med båtar från 39 till 72 fot. För mer info se www.sjosportskolan.se
– 2 500 nordbor i stor attitydundersökning om 4×4 Hur ser den genomsnittlige ägaren till en fyrhjulsdriven bil ut i Norden? En man med ett mycket aktivt fritidsliv och som framhåller köregenskaper när han väljer bil, visar Nissan Nordics attitydundersökning. En tredjedel av de tillfrågade i Sverige använder sin bil för sitt seglingsintresse.
Totalt har 2561 nordbor som äger och kör en fyrhjulsdriven bil tillfrågats om attityder till bland annat användning, ägande, säkerhet och symbolvärde. Svaren visar att den genomsnittlige ägaren i alla de nordiska länderna är en man i åldern 31-50, som har ett mycket aktivt fritidsliv och gillar bilens terrängegenskaper. Bland de svarande i Sverige bor merparten i södra Sverige och många av ägarna är högskoleutbildade.
En majoritet uppger att viktigaste anledningen till att äga en 4×4-bil är framkomligheten och dess praktiska fördelar. I Sverige svarade 43 procent att detta var viktigast, i Norge är siffran hela 49 procent.
– Det är häftigt att de fyrhjulsdrivna bilarna kommer till sin rätt – att man använder bilens fulla potential, säger Helena Turkel, VD för Nissan Nordic Sverige. Detta är verkligen en typ av bilar som gör det möjligt att ha ett aktivt liv, vare sig man vill åka snowboard eller plocka svamp, och Nissan har ett mycket brett utbud av fyrhjulsdrivna bilar.
Även bilarnas vintervägegenskaper framhålls som en viktig aspekt. Mer än en fjärdedel av svenskarna och norrmännen uppger det som svar på frågan om varför man köpt en fyrhjulsdriven bil. Bland finländarna är siffran 13 procent.
Även säkerhet kommer med på listan, bland de svarande i Finland uppger cirka åtta procent det som skäl, samma siffra gäller för norrmän. Bland svenskar är siffran något högre, 15 procent.
Segling populärt bland 4×4-ägare
En tydlig sak de tillfrågade nordborna har gemensamt är att man använder bilen för ett aktivt fritidsliv. Segling exempelvis kommer högt upp på listan över saker de tillfrågade använder bilen till på fritiden. I Sverige och Finland svarar nästan en fjärdedel så. Även andra fritidsintressen som jakt (Sverige 32 procent), hästsport (Danmark 10 procent), skidåkning (Sverige 33 procent) och vandring (Norge 80 procent), båtliv (Finland 46 procent) hamnar långt upp på listan över vad bilen används till.
På frågan om vad man tror en fyrhjulsdriven bil signalerar svara hela 50 procent av svenskarna ”kraftfullhet” och att den möjliggör en aktiv livsstil. Flertalet av de tillfrågade svarar att även deras nästa bil med stor sannolikhet blir fyrhjulsdriven.
I Nissans utbud på den svenska marknaden finns Nissan Qashqai, X-TRAIL, Murano, Pathfinder och Navara som fyrhjulsdrivna. Dieselvarianterna är utrustade med dieselpartikelfilter.
Så gjordes undersökningen
Undersökningen genomfördes under augusti månad med hjälp av fyra undersökningsföretag i respektive nordiska land. I Sverige gjordes den av SIFO.
När den 11:e Scandinavian Boat Show stängde 11 november kunde de 220 utställarna summera år 2007 som ett av de bästa båtåren någonsin. Tongångarna bland utställarna angav att det också sålts fler båtar i år än under förra året. Antalet personer som besökte Stockholmsmässan i år, 32 173 stycken, var i stort sett detsamma som under förra årets Scandinavian Boat Show.
Totalt visades 190 båtar, varav en tredjedel var segelbåtar. Största båt var över 19 meter lång. Sex världsnyheter var på plats och ca 57 båtar var nyheter som inte visats på mässan tidigare. Antalet besökare på årets båtmässa var 32 173 personer jämfört med 32 186 personer jämfört med föregående år.
– Vi har i stort sett bara hört positiva tongångar från alla som ställt ut på den här 11:e Scandinavian Boat Show. Försäljningen under mässan verkar ligga i nivå med förra året och orderböckerna för säsongen 2008 tycks vara välfyllda. Det är mycket kul, säger Thomas Sandberg, projektledare på Scandinavian Boat Show som nu startar arbetet med Nordens största båtmässa Allt för sjön 2008 den 1 – 9 mars 2008.
Silver tog guld – Nyinstiftat pris Boat Innovation Award
Priset Boat Innovation Award, som delades ut för första gången under Scandinavian Boat Show, gick till båten Silver Condor 730. Det innovativa kan utgöras av en nydanande design, ny teknik, miljöfördelar, eller något som påtagligt kan påvisa en “innovationshöjd” i detaljer eller som en helhet. Syftet med det nya priset är att premiera kreativa idéer som utvecklar båtlivet i Norden. Priset har tillägget – Båtjournalisternas innovationspris, vilket anger att det är åtta av Nordens främsta journalister som utser vinnaren. Alla har de fritidsbåtar och båtliv som huvudsakligt arbetsområde. I juryn ingår: Atle Knutsen- Båtmagasinet (Norge), Lars-Åke Redéen-Båtliv, Elias Johansson-Båtnytt, Bengt Jörnstedt-Frilans, Erling Matz-På Kryss, Mats Göthlin-Segling, Lars H Lindén-Frilans, Kari Wilén-Vene (Finland).
Motiveringen till årets pris lyder: “Att köra motorbåt kan vara som att köra bil på en usel skogsväg. Ändå har fritidsbåtarnas förarplatser hittills inte utvecklats som i till exempel bilar. Silver Condor 730 har ändrat på det. Silver har satt ergonomin och en funktionell förarplats i centrum. Båten har fjädrande
stolar, ställbar ratt, bekväm mittkonsol samt alla reglage lätt åtkomliga. Strömbrytarna är logiskt placerade och GPS-plottern har fått en given plats mellan förare och passagerare.
Silver Condor 730 är utan tvivel en förebild för framtidens motorbåtar.”
Priset mottogs av: Pär Åbrandt, produktchef på Brunswick, HannaKaisa Raiskinmäki Account Manager på Silver -Veneet Oy samt Kyösti Törnqvist, produktutvecklare på företaget.
– Newport i USA och Vigo i Spanien slogs ut av den bohuslänska seglingsmetropolen
Lysekil: Världens största seglingstävling i matchracing för damer, Lysekil Women’s Match, får VM-status 2009. Beslutet fattades nyligen vid det Internationella Seglarförbundet, ISAF:s, årsmöte i Estoril. Anna Holmdahl White tog initiativet till Lysekil Women’s Match och har varit projektledare sedan premiären 2004. Hon fanns på plats i Portugal för att presentera ”sitt” evenemang:
– Det var riktigt tuff konkurrens främst från Newport och Vigo, erkänner hon och avslöjar vad som avgjorde till Lysekils fördel:
– Vi har med kontinuitet lyckats kombinera en hög idrottslig nivå med ett starkt publikt intresse!
Just hemkommen från Portugal och det Internationella Seglarförbundets möte är Anna Holmdahl White påtagligt nöjd. Hon kan konstatera att tävlingens goda rykte var till stor nytta i ansökan om VM-status:
– Ja, visst är det så. Vi hade lagt mycket arbete på vår ansökan och jag åkte ner till Portugal för att presentera konceptet, men utan alla seglarnas egna positiva upplevelser från Lysekil hade vi förmodligen inte nått så här långt, analyserar hon och ser tillbaka på tre år – 2004, 2006 och 2007 – med världens främsta matchracingtävling för damer.
– Att vi nu får VM-status är ett kvitto på att vi satsat rätt, och att det hårda arbetet ger resultat. Vi arrangerar den bästa damtävlingen i matchracing i världen, och det tycker jag att alla inblandade ska känna sig väldigt stolta över!
Även hos Lysekils Segelsällskap Gullmar, som arrangerar Lysekil Women’s Match i samarbete med Anna Holmdahl Whites bolag Sailnet, står glädjen naturligtvis högt i tak. Beskedet om att tävlingen får VM-status 2009 togs emot med både entusiasm och lättnad av ordföranden Gert-Ove Forsberg:
– De senaste dagarna har jag fått många frågor från medlemmarna och folk på stan om hur det går. Nu kan jag äntligen säga att vi fick VM, jublar han upprymt och konstaterar att det bara är att kavla upp ärmarna ännu mer nu.
– Ja, det ställs ju ännu större krav på oss funktionärer framöver, även om vi redan har ett väloljat maskineri. Vi får se nästa års seglingar som en generalrepetition som ger oss chansen att finslipa vissa detaljer inför VM:et året därpå, skrattar han.
Det kommunala stödet till Lysekil Women’s Match har funnits där redan från start. Folkpartisten Roland Karlsson, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Lysekil, ser mycket positivt på samarbetet med tävlingsorganisationen även framöver:
– Först och främst vill jag gratulera arrangörerna till ett fantastiskt jobb, som har lett till att vi nu kan hälsa VM i matchracing för damer välkommet hit. Jag är tacksam att vi får hjälp att placera Lysekil på världskartan på det här fina sättet, och vi kommer givetvis att fortsätta stötta tävlingen, säger han.
Oljebolaget Preem har tillsammans med rederiet Stena Bulk säkrat tävlingen ekonomiskt fram till och med 2009, vilket också bidrog till Internationella Seglarförbundets välvilliga inställning i VM-frågan. 2007 års Lysekil Women’s Match vanns av Linda Rahm och hennes besättning i just Team Stena Bulk, och hennes inställning till VM-seglingar i Lysekil 2009 är glasklar:
– Vi ska snart ha ett besättningsmöte och då får vi helt enkelt bestämma oss för att göra en tvåårssatsning istället för att ta ett år i taget som vi först hade tänkt, skrattar hon.
Vid VM 2006 i Danmark blev det en bronsmedalj för Linda & Co, men på hemmavattnen i Lysekil ställs siktet mot ädlare valör:
– Vi trivs i DS-båtarna som seglas i Lysekil och vi tycker att arrangemanget växer för varje år, så varför inte?
Vid mötet i Estoril beslutade ISAF även att seglingsdisciplinen matchracing återinförs för damer på OS-programmet i London 2012, något som bör innebära ett ökat intresse för VM i Lysekil 2009 från många av de toppseglare som satsar på OS 2008.
Lysekil Women’s Match är med 400 000 kronor i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande fighter som lätt kan förstås och följas av publiken. Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Stena Bulk, med Lysekils Kommun, Carpe Diem Beds of Sweden, Musto och Concordia Maritime som partners. 2008 års Lysekil Women’s Match seglas 29 juli – 2 augusti.
Bilden: Linda Rahm med besättning segrar i finalen före Marie Björling. Foto: Dan Ljungsvik.
Nu undersöker Statens maritima museers arkeologer pålar och kulturlager som man funnit under vattnet utanför vikingastaden Birka.
Det är första gången som en utgrävning sker i Birkas hamn. Redan första dagen fann man fynd av organiskt material som bevarats bra i vattnet. Under veckan görs också försök med att visa arkeologernas arbete under vatten i realtid via Internet.
Statens maritima museer har under flera år genomfört arkeologiska undersökningar under vattnet vid Birka, på Björkö i Mälaren. Hittills har undersökningarna visat att det finns stora mängder nedslagna pålar i ett flera hundra meter långt stråk utanför Svarta jorden där den vikingatida staden låg.
Utöver pålanläggningen ligger mängder av fynd utspridda på sjöbotten. Troligtvis rör det sig om resterna av Birkas sopor som bevarats i vad som kallas kulturlager. Under höstens fältarbete kommer kulturlagren i hamnen att undersökas för första gången.
Avsikten är att ta reda på hur tjocka lagren är, hur bevarandeförhållandena ser ut och vilka typer av fynd de innehåller. Vad kan dessa lager ge för ny information om Birka? Kanske innehåller de föremål som inte är bevarade i marken på land. Arbetet med att datera pålanläggningen fortgår samtidigt. Arkeologernas hypotes är att pålarna har hört till någon form av hamnanläggning, anlagd under 900-talet.
Ett försök kommer också att göras att visa arkeologernas arbete under vatten via Internet. På http://live.maritima.se kan alla följa utgrävningsarbetet med hjälp av en webbkamera, kl 10 -15, måndag till fredag.
– Vi vill testa nya metoder för att låta allmänheten ta del av vårt arbete. Det är förmodligen första gången som alla kan följa marinarkeologers arbete i realtid, säger Andreas Olsson, chef för arkeologienheten på Statens maritima museer.
Bevarandeförhållandena för organiskt material som trä, läder eller ben är ofta goda under vatten, särskilt om det varit inbäddat i bottensediment.
– I sedimentet vi gräver i nu finner vi mängder av träflis, huggspån och enstaka föremål, bland annat en träsked och en träskål. Ett roligt fynd som gjordes i torsdags är halv pärla av bärnsten och avfall från tillverkning av pärlor, berättar Andreas Olsson.
Fältarbetet under vattnet påbörjades i torsdags och kommer att pågå till och med fredag 16 november. Undersökningen, som sker i samarbete med Södertörns högskola, är inte omfattande utan sker i form av ett antal mindre provgropar på olika platser.
Arkeologernas arbete kan följas på: http://live.maritima.se
kl 10–15, måndag till fredag
En halv bärnstenpärla.
Foto: Jens Lindström / SMM
Världsmästerskapet i Match racing-segling, World Match Racing Tour, får 2008 tio deltävlingar, 20 kvaltävlingar och åtta damtävlingar – och mer prispengar.
– Det är ett steg mot att fler seglare på världsnivå ska ha möjlighet att kvalificera sig till mästerskapstävlingarna. Därigenom kan vi ytterligare öka antalet toppseglare och därmed höja kvaliteten på World Match Racing Tour, förklarar Scott MacLeod.
En rad viktiga förändringar genomförs till nästa års seglingsvärldsmästerskap i Match racing. Det nya konceptet för 2008 offentliggjordes på onsdagen av Scott MacLeod, President i World Match Racing Tour, som grundades 2000 av den svenska tävlingens dåvarande sponsor Swedish Match i Marstrand. 2006-2007 fick World Match Racing Tour ISAFs världsmästerskapsstatus, samma ”Special event”-status som America’s Cup och Volvo Ocean Race, och touren har nu genomförts över 1,5 år med 16 deltävlingar, där två race nu återstår, i Brasilien och Malaysia.
– 2008 övergår vi till en serie på tio tävlingar över ett kalenderår men inför samtidigt högre krav på genomförandet, och 20 nya regionala utslagsgivande kvaltävlingar, samt en serie på åtta damtävlingar, förklarade Scott MacLeod på en pressträff på Båtmässan i Stockholm på onsdagen.
– Det öppnar möjligheter för Sverige att på allvar blanda sig i världsmästerskapet i Match racing, säger Erik Centerwall, som ansvarar för det sportsliga genomförandet i Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen på Världstouren.
Även kvalitén på tävlingsevenemangen ska stärkas:
– Prispengar, kringevenemang som höjer intresset från sponsorer och företag och ökad TV- och mediebevakning är några av de ingredienser som vi ställer höga krav på, säger Scott MacLeod, som tar svenska Match Cup Sweden och Monsoon Cup i Malaysia som två goda exempel.
– Match Cup Sweden står för ett intressant, nytt evenemangskoncept där den sportsliga prestationen får en fantastiskt fin inramning för både publik och näringsliv. Monsoon Cup har höjt de ekonomiska ramarna och får ett statligt stöd på 40 Mkr, fortsätter MacLeod.
Till 2008 höjer arrangören i Match Cup Sweden nivån på prispengarna till 250 000 USD och fortsätter de framgångsrika näringslivsarrangemangen i samband med tävlingen i Marstrand, med bland annat Corporate Event Marketing Forum.
– Vårt mål är att Match Cup Sweden ska bli den mest attraktiva mästerskapstävlingen för alla deltagare, seglare, företag, media och publik, deklarerar Jan Torstenson, vd för arrangören Brandspot, som tar ansvar för marknadsföring, finansiering och genomförande av evenemanget 10 år framåt, och där GKSS ansvarar för det sportsliga.
World Match Racing Tour är idag den kanske mest rättvisa och spektakulära tävlingsformen i segling, där besättningar i identiska kappseglingsbåtar möts båt mot båt i en serie utslagningsdueller. Allt sker på en naturlig arena i städer eller miljöer där hundratusentals åskådare kan se kappseglingarna. Ett flertal av de främsta och mest namnkunniga seglarna i America’s Cup och Match racing deltar, däribland de svenska