Nyheter

Honda lanserar ett par nya motorer med elektronisk bränsleipnstutning. De ersätter de äldre BF40 och BF50.

Honda har tillverkat uteslutande fyrtaktsmotorer sedan de började tillverka marinmotorer i början av 60-talet.

De nya motorer som komemr att presenteras närmare under våren ersätter två maskiner som introducerades i mitten av 90-talet. Då var det väldigt moderna motorer, men utan till exempel elektronisk bränsleinsprutning.

Den “gamla” BF 40 presenterades fört som en motor på 45 hk, men fick senare strypas till 40 hk för att klara miljökraven.

www.hondamarine.se

Efter ett späckat år av 175-årsfirande siktar Göta kanal vidare mot kommande århundraden. Inför säsongen 2008 syns mängder av nya aktiviteter på och kring Göta kanal, ett av Sveriges största upplevelseområden. Som en del i framtidssatsningen erbjuds nu besökarna möjligheten att semestra klimatsmart.

– Paddling, cykling och vandring släpper inte ut några växthusgaser och är perfekta sätt att ta sig fram längs Göta kanals upplevelseområde. Vi har massor av upplevelsepaket att välja mellan – allt efter tycke, smak och plånbok säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör.

Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över 3 miljoner besökare varje år. Upplevelseområdet från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön har mer än 60 boendeanläggningar, allt från vandrarhem och bed&breakfast till hotell och pensionat. Dessutom finns ett stort utbud av kaféer och restauranger.

Förra året firades att det var 175 år sedan kanalen färdigställdes. Men fortfarande är kanalens 58 slussar unika konstruktioner som lockar nyfikna både från Sverige och utlandet.

Klimatsmart och kortsemester lockar svenskarna
Paketresorna med cykel och kanot längs Göta kanal är populära, och genom att välja något av dem kan besökaren semestra klimatsmart. Då området har goda kommunikationer med tåg och bussar blir även hitresan miljövänlig.

En trend som slagit igenom är också att svenskarna satsar på fler och korta semestrar. Genom de goda kommunikationerna och ett stort urval av resepaket passar Göta kanal perfekt som resmål för kortsemestern.

– Efter påtryckningar från våra besökare har vi i år ännu fler avkopplande kortsemestrar. Det går att välja mellan boende i alla prisklasser, allt från enklare vandrarhem till exklusiva hotellrum på Baltzar von Platen Lodge. Eller varför inte mönstra på M/S Diana för en tre dagars gourmetkryssning, säger Claes-Göran Österlund.

Turförslag för nedladdning
En dröm och utmaning bland många båtägare är att uppleva Göta kanals och slussningens magi på egen hand och runt 5 000 fritidsbåtar går genom kanalen varje sommar.

En nyhet främst för båtgästerna är Turförslag, vilka kan laddas ned från Göta kanalbolagets sajt. Här ges tips på hur man kan lägga upp sin resa längs kanalen med egen båt. Det finns ett Turförslag med familjeaktiviteter och ett för tips på kulinariska stopp längs kanalen.

Till sommaren kan den som vill övernatta i en torrdocka, då Göta kanalbolaget vattenfyller sin torrdocka vid gästhamnen i Söderköping. Gästhamnen är en av kanalens mest populära och genom detta får ytterligare tio båtar plats.

En annan nyhet är möjligheten att förena det bästa av två världar genom att övernatta i den egna båten i gästhamnen vid restaurang Idas Brygga i Karlsborg och på morgonen få äta hotellfrukost i restaurangen. För 275 kr ingår gästhamnsplats och hotellfrukost för två personer.

Kanalkryssning eller cykelpaket
Att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet är annars det klassiska sättet att uppleva Göta kanal. Här går det välja mellan olika fartyg med turer på en eller flera dagar.

Men väldigt många av Göta kanals besökare väljer att paddla och cykla en sträcka längs vattnet. Här finns allt från lyxiga cykelpaket med fina middagar till enklare arrangemang, dressincykling och längre turer.

En kulinarisk kanal med rekordlångt kafferep
Matupplevelser är en del av kanalens dragningskraft, då den bokstavligt kantas av restauranger och kaféer som serverar direkt vid kajkanten. Under 2008 satsas det extra mycket på mat längs kanalen mellan Karlsborg, Töreboda och Mariestad med bland annat kända matprofiler på besök, kräftfestivaler och skördefester.

Den 7 juli kommer ett enormt kafferep att anordnas längs Göta kanal då alla kaféer, restauranger, byalag, föreningar och andra kommer att servera kaffe och kakor längs kanalen. Förhoppningen är att slå världsrekord och kontrollanter från Guinness rekordbok kommer att finnas på plats. I samma veva kommer också en Göta kanalkaka att utses.

Ett urval av nyheter och aktiviteter längs Göta kanal säsong 2008:

– Afternoon tea på Idas Bakficka i Karlsborg under sommaren

– ”Fri fart på Göta kanal” – klassisk fartfest och nostalgiskt kanalrace vid Museihuset
i Ljung den 26 juli. Gamla mahognybåtar och gnistrande krom. www.museihuset.se

– Hjulångaren Erik Nordevall II sjösätts under sommaren i Forsvik och bogseras till Motala för isättning av ångmaskin och ångpanna. www.nordevall.com

– Sommarteatern ”Gjuta Varg – en verkstadsvarieté” i Forsvik och 1700-talskomedin
”Fröken Pernillas korta frökenstånd” vid kanalen i Norsholm.

– Dans i Kanalhamnen, Söderköping. Varje tisdag under sommaren.

– Midsommarfirande i Sjötorp, Norrkvarn och Vassbacken, vid Bergs slussar med marknad

– Cykla, paddla och åk kanalbåt – många paketlösningar i olika delar av kanalen.

– Smultronstället i Söderköping och Två Små Hus i Motala där det går välja mellan 60 olika glassmenyer.

– ”Sail-in-glassbar” i Töreboda. Lägg till vid bryggan och få glassen serverad i båten.

– Norrkvarns slussområde med Baltzar von Platen Lodge. Professor Gullströms Värld med Barnens Minikanal, Trollstubbar, barnteater och bryggunderhållning. www.norrqvarn.se

– Poolområdet för barn i Töreboda gästhamn. Förra årets succényhet.

– Stor kräftskiva i Karlsborg den 23 augusti.

– Kräftveckan i Motala, 2-9 augusti.

– Kräftfiske vid Göta kanal – paketresor med boende och fiske.
– Skördefest och höstmarknader på flera håll i september.

Kanalturer, paket och aktiviteter återfinns i Resemagasin Göta kanal 2008. Magasinet går också att ladda hem på www.gotakanal.se. Där finns också aktuell information om vad som händer längs kanalen under året.

Vinn en kanalkryssning med din egen båt. Se tävlingen på www.batliv.se

Lagom till sportlov och påskledighet lanserar Doro en outdoor walkie-talkie med en räckvidd på upp till hela 10 kilometer. Doro wt87 är den idealiska reskamraten och erbjuder både enkel, rolig och billig kommunikation under semestern.

Doro wt87 är en kompakt och lätthanterlig sport walkie-talkie som är perfekt att ta med sig i samband med den aktiva semestern. Den används enkelt genom push-to-talk funktionen (PTT) eller det inbyggda röstaktiveringssystemet (VOX). Med drygt 300 möjliga kanalkombinationerna hittar du lätt en egen kanal och slipper störningar från andra användare och enheter. Tack vare den långa räckvidden på uppemot 10 kilometer i öppen terräng går det utmärkt att hålla kontakten även på längre avstånd, såväl i skidbacken som på vandringsleden eller i cykelspåret.

Doro wt87 är en så kallad PMR (Personal Mobile Radio) walkie-talkie, vilket betyder att den fungerar i både Sverige och övriga Europa via det fria FM-bandet 446 MHz. För den semestrande innebär detta en möjlighet att undvika kostsamma mobilsamtal med sina medresenärer. Istället erbjuds gratisprat via walkie-talkien.
– Doro wt87 är ett perfekt komplement till mobiltelefonen när man befinner sig på semester med till exempel familjen. Den fungerar i princip överallt, är inte beroende av mobiloperatörernas täckning och det tillkommer inga samtalskostnader. Dessutom erbjuder walkie-talkies en alternativ kommunikationsform som ofta upplevs som både spännande och rolig, säger Fredrik Forssell, marknadschef på Doro.
Doro wt87 ingår i produktsortimentet för Doro Home Electronics. Här återfinns även nya Doro wt77 – en smidig familje-walkie-talkie med räckvidd på upp till 7 kilometer och Doro hs71pro – en strupmikrofon som är specialanpassad för fysiska utomhusaktiviteter.

Doro wt87 är utformad med en sportig, röd-grå-svart design och levereras i två-pack med en praktisk laddningslösning där walkie-talkie-setet placeras direkt i laddningsenheten. Medföljer gör även ett headset. Doro wt87 finns att köpa i elektronikbutiker över hela landet från februari och kostar cirka 500 kr.

www.doro.se

Webasto lanserar en ny hemsida för marinmarknaden. En av finesserna är att du som båtägare kan konfigurera din egen komfort. Om du ställer in dina egna krav på komfort i den webbaserade komfortkonfiguratorn så visas bästa tänkbara lösning på värmesystem för din båt. Klicka på länken http://www.webasto-marine.com/v_products/index_se.php och kolla komforten.

– Nya hemsidan innehåller en hel del interaktiva moment som gör den både informativ och rolig att besöka. Om du ställer in längden på din båt, vilken typ av farvatten och vilken säsong du oftast är ute i så räknar den automatiskt fram en rekommenderad vatten- eller luftvärmare till just din båt, säger Jonas Andersson, marknadschef på Webasto inom KG Knutsson AB.

Webbsidan är i huvudsak riktad till konsument, men innehåller både teknik och produktinformation som även återförsäljare och folk i båtbranschen kan ha användning för.

– Webastos koncept för komfort ombord går under namnet BlueComfort. Det presenteras mer ingående på hemsidan och besökaren har även här möjlighet till lite interaktivitet. Genom några olika val presenteras hur man kan få ett komfortabelt klimat ombord på sin motor- eller segelbåt med de olika systemen för värme, kyla, ljus och frisk luft.

www.webasto-marine.com

Världens största databas med fritidsbåtsritningar ska skapas av Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet i Stockholm. Det stora skanningsprojektet startar i monter C24:13 på båtmässan Allt för sjön.

Tillsammans äger Museiföreningen och Sjöhistoriska museet 23 000 ritningar av kända och okända båtkonstruktörer. Knud H Reimers, C G Petterssons, Gustav Estlanders och många andra konstruktörers ritningar kommer genom projektet att samlas i en databas. Målet är att göra dem åtkomliga via Internet – en dröm för både båtentusiaster och forskare.

– Vi har en ofantlig guldgruva i Sverige när det gäller fritidsbåtar. Många ritningar och annat material finns i våra arkiv men lika mycket finns undangömt i människors byrålådor. Det skulle vi vilja locka fram och få med i projektet. Folk kan komma till oss och få ritningar dokumenterade. Om inte upphovsrätten lägger hinder i vägen de även läggas ut på nätet, säger Pierre Dunbar som är ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Museiföreningen har inför projektet investerat i en Colour Track – en rullskanner av mycket hög kvalitet och ställer också upp med frivilliga ”skannare”. Digitaliseringen av ritningar kommer att påbörjas i monter C24:13 under mässan. Efter mässans slut fortsätter arbetet inför öppen ridå på Sjöhistoriska museet.

Bilden föreställer en Ruffmotorbåt 9,00×2,10, ritad av C G Pettersson.

www.veteranbaten.se

Tusentals båtägare semestrar i Stockholms skärgård varje sommar. För att minska utsläppen från båt-toaletter till Östersjön bygger Skärgårdsstiftelsen nu två nya tömningsstationer för latriner. De står klara till båtsäsongen 2008. – Övergödningen är ett allvarligt problem och som stora förvaltare av Stockholms skärgård vill vi på Skärgårdsstiftelsen göra vad vi kan för att motverka utsläppen, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.

Östersjön är ett övergött hav och belastas hela tiden med ytterligare näringsämnen från industrier, jordbruk och avlopp. För att motverka de utsläpp som kommer från fritidsbåtars toaletter bygger Skärgårdsstiftelsen under våren tömningsstationer på öarna Grinda och Fejan.

– Båtägaren lägger helt enkelt till vid bryggan, tar slangen och suger upp allt innehåll ur toalettanken. Latrinen går sedan till ett reningsverk och skärgården slipper belastas med ännu mer näringsämnen, förklarar Berndt Festin.

Enkelheten och renligheten är det som Skärgårdsstiftelsen hoppas ska locka båtfolket att använda stationerna istället för att tömma toaletterna överbord. Något som är förbjudet i många andra länder, till exempel Finland.

De två nya tömningsstationerna kommer att komplettera de redan befintliga på Utö och Finnhamn. Genom att de är placerade där mycket människor rör sig och är utspridda från norr till söder och från mellanskärgårdens Grinda till Finnhamn längre ut i Stockholms skärgård är de lättåtkomliga från hela Stockholms skärgård.

Tömningsstationerna finns från och med säsongen 2008 på:

Grinda, Gästhamnen
Fejan, Gasvikshamnen
Utö, Gästhamnen
Finnhamn, Vandrarhemsbryggan

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av 21 000 vänner.

www.skargardsstiftelsen.se

Nordisk Mobiltelefon erbjuder mobilt bredband till sjöss som fungerar längs hela den svenska kusten. Ett Turbo 3G-nät som täcker 90 procent av Sveriges geografiska yta och som har upp till 3,1 Mbit/s i nedlänk och Sveriges högsta upplänk på upp till 1,8 Mbit/s*.

– Vi når nu ut med mobilt bredband till platser där det tidigare inte funnits möjlighet till andra internetförbindelser av god kvalité. Det är många som ser fördelar med att kunna ansluta sig från olika platser som t.ex. från båten och sommarstugan, säger Rikard Slunga vd för Nordisk Mobiltelefon.

Modemen, D-50 och D-35, gör att du kan vara uppkopplad under hela din båtresa. USB-modemet D-50, som även fungerar som ett USB-minne, ger alla på resande fot snabb och pålitlig bredbandstillgång. Modemet kopplas direkt till USB-porten i den bärbara datorn. Gateway D-35 är både modem och trådlös router i ett, vilket möjliggör att flera användare kan koppla upp sig samtidigt. Modemet kopplas till 220 V eller 12 V och är därmed en optimal lösning för att använda i båten eller i sommarstugan.

För att ytterligare stärka prestandan till sjöss lanserar Nordisk Mobiltelefon en båtantenn som är speciellt anpassad för sjölivets tuffa krav med robust design. Antennen är försedd med 1dBd gain vilket ger en förstärkt räckvidd. Antennen går att använda både på segel- och motorbåt.

Nordisk Mobiltelefon har även ett unikt veckoabonnemang utan bindningstid för 149 kronor per vecka.
– Vi vill kunna ge våra kunder friheten att på kort eller lång sikt koppla upp sig trådlöst för tillfällig användning som till exempel under båtsemestern, säger Rikard Slunga.

Nordisk Mobiltelefon kommer att finnas på plats under mässan Allt för sjön i Älvsjö den 29 februari till den 9 mars . Välkomna att besöka oss i vår monter (C21:30) för få veta mer om oss och för att ta del av vårt mässerbjudande.

Nordisk Mobiltelefon Sverige AB erbjuder Mobiltelefoni och Mobilt Bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobiltelefoni och mobilt bredband med nationell täckning. Nordisk Mobiltelefon Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB som även bedriver operatörsverksamhet i bl.a. Norge och Danmark. Läs mer på www.nmt.net

Med en egen 2200 meter lång strandlinje och 44 hektar mark av röd, åländsk granit har HavsVidden ett helt unikt läge på fasta Ålands norra udde. Här har havet format naturen och skapat ett sceneri som aldrig slutar att fascinera besökare. Många väljer att utforska Ålands skärgård med båt – nu får de en perfekt plats för ett minnesvärt strandhugg.

Den första juni kommer HavsViddens nya gästhamn att vara redo att ta emot upp till 30 besökande båtar. Den nya och utbyggda hamnen har ritats för att smälta väl in i naturen och ge ett harmoniskt blickfång från både land och hav.
– Här på HavsVidden har vi en unik natur. Den är vi enormt rädda om och den omsorgen har varit grunden för arkitekternas arbete, berättar VD Mikael Kraft. Det servicecenter som blir färdigt till hösten kommer att integreras i de höga granitklipporna och blir en fantastisk upplevelse.
För att erbjuda riktigt god service till båtgästerna finns inte bara el och vatten till sommarsäsongen kommer hamnen även att kunna erbjuda bränsle för såväl bensin- som dieseldrivna båtar.
I och med utbyggnaden blir maxdjupet för båtar 3 meter för de 20 yttersta platserna och 2 meter för de innersta. Alla båtgäster har dessutom tillgång till HavsViddens övriga faciliteter.
I hamnavgiften på 25€ ingår bland annat fri tillgång till badhuset med pool, herroch dambastu och två jacuzzibad.
– Vi vill att gästerna som kommer med båt ska känna sig minst lika välkomna som hotellets övriga gäster, förklarar hotellchef Heléne Zetterström. Vi lånar gärna ut cyklar, kubb- och boulespel till de som vill roa sig på land. För den som tröttnat på att laga mat i kabyssen står vår härliga restaurang till förfogande. Här kan man slå sig ner vid dukat bord och njuta av allt från åländska specialiteter till mat av internationellt snitt. Med
havsutsikt, förstås!

www.havsvidden.com

Europas största tillverkare av aluminiumbåtar, Fiskars, har totalförnyat den näst största Busterbåten. Nya Buster XXL lämpar sig förutom för traditionell användning som transportbåt även för dagsutflykter, som snabbt blivit allt mer populärt. Båten har stora och väl skyddade öppna utrymmen samt rikligt med förvaringsutrymme.

Jämfört med sin sju år gamla föregångare är den nya Buster XXL 55 cm längre och 15 cm bredare. Den stabila båten av marinaluminium är 6,35 meter lång, men väger endast 850 kg.
De slitstarka materialen och de inre utrymmenas många variationsmöjligheter gör att nya Buster XXL kan användas även i riktigt tuffa förhållanden. Under fisketurer kan sittdynorna lämnas hemma. Vid behov kan aktersoffan enkelt tas bort för att ge plats för fraktutrymme eller ett flertal ståplatser.
Då vi planerat de olika detaljerna har vi utgått från intervjuer vi gjort med Busterägare. Exempel på praktiska lösningar är de låsbara skydds- och förvaringsutrymmena i pulpeterna med rulljalusi, avfrostningen av vindrutan och det stora akterdäcket som gör det lät att röra sig i båten.
De ändringar som gjorts i Buster XXL-modellens mått och utformning märks tydligt i de inre utrymmena som blivit mycket rymliga. Eftersom pulpeterna nu är placerade lite längre fram skapas ett rymligt och väl skyddat akterdäck bakom vindrutan som sveper längs sidorna. På akterdäcket finns en skjutbar soffa som också fungerar som låsbart förvaringsutrymme. Då soffan är framdragen hjälper vidrutan till att ge ett gott vindskydd, samtidigt skapas ett bekvämt utrymme för fiske eller solbad. Soldäck finns som tillbehör.
I vindrutan finns en tvådelad dörr, den nedre delen öppnas inåt och den övre rutan viks över passagerarens ruta. Samma löstagbara förvaringsboxar som finns i Buster X kan med fördel monteras i både de främre och bakre delarna av båten.
I för och akter finns förvaringsutrymmen för förtöjningslinor, paddel, spön, vattenskidor mm. kan förvaras i det 190 cm långa förvaringsutrymmet som finns under durken.

www.buster.fi

Vill du titta under båten utan att själv hoppa i? Vill du skydda fladdrande segel vid hård vind? Är du rädd att ditt barn ska falla överbord? Har du svårt att komma i och ur en kanot? Det får man svar på i Almis nyhetshörna på Båtmässan i Älvsjö där åtta innovatörer möter allmänheten och branschfolk. Almi har samlat ett antal innovationer som alla går ut på att underlätta båtlivet. – Innovationerna är klara att kommersialiseras och nu vill vi se om de håller för allmänhetens och båtfolkets granskande bedömningar, säger Lennart Augustinius, innovationsansvarig på Almi Företagspartner.

Almi-bolagen ger årligen stöd till cirka 2 000 innovativa projekt och bidrar till att cirka 500 innovationer kommersialiseras. Ett sätt är att innovationerna får delta på branschmässor som båtmässan och Tekniska Mässan. – Det är ett framgångsrikt grepp eftersom innovatörerna får möta presumtiva kunder och branschfolk. De kan knyta värdefulla kontakter och lära sig tala för sin sak. Många gånger är det lika viktigt som själva uppfinningen och underlättar kommersialiseringen, säger Lennart Augustinius.

Innovationerna, som visas upp under Båtmässan är patentsökta men har ännu inte börjat säljas eller tillverkas. De åtta innovationerna är;
– Ingvar Ankervik, Vituddens kanotvarv i Västervik har uppfunnit ett tillbehör till kajaker som gör att man enkelt kan stiga i och ur. Det kan också eftermonteras på befintliga kajaker.
– Rickard Granberg från bolaget Moberty i Loftahammar i Kalmar län har utvecklat en motorbåt med en ny sammanfogningsteknik mellan skrov och överbyggnad som gör det möjligt med en helt ny design för motorbåtar.
– Ulf Rickardsson från bolaget Deepwater Vision i Nybro har uppfunnit ett undervattensverktyg som man kan se under vatten med och som kan användas när man ska undersöka vrak, skrov, dammar och bassänger. Det är också ett komplement för dykare vid räddningsaktioner.
– Jan Källmark från bolaget Royal Marine i Västervik har utvecklat en spinnakerstrumpa som stryper seglet vid hissning och halning och en rullgenua som förhindrar fladder vid ökande vind.
– Hanna Fristedt från Gotland har utvecklat en båtbarnstol som avsevärt ökar barnens säkerhet till sjöss.
– Ingvar Jungblom från bolaget IJ´S Marindesign i Trollhättan har uppfunnit en segelbåt med ett hydrodynamiskt skrov som blir stadigare ju mer det tippar och ju högre fart man uppnår.
– Johan Wirsén från bolaget Haveriet i Borgholm på Öland har tagit fram en vattentät däckväska som kan öppnas med en hand. Dessutom har han utvecklat en teknik som kan specialkonstruera kajaker så som beställaren önskar.

Innovationerna återfinns i Almis monter C06:30 där också innovatörerna kommer att finnas till hands.

Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med affärsutveckling och rådgivning. Målet är att fler bärkraftiga innovationer når marknaden, att fler livskraftiga företag startas och att företagens konkurrenskraft, effektivitet och tillväxt ökar. ALMI, som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 21 regionala bolag.

Kommentarer

Mark Alfred Steele 18:20:11 2010-02-10

Venture Hulls Canada Inc.
525 Johnson Street
Victoria
British Columbia
Canada V8W-1M2

350 kvadratmeter sjökort över Stockholms skärgård. Det är världens största sjökort som kommer att pryda entréhallen på Allt för sjön som öppnar den 1 mars på Stockholmsmässan. Bakom jättesjökortet står det nybildade företaget Visit Skärgården vilket är ett nytt skärgårdscentrum som samlar över 70 skärgårdsföretag, kommuner och andra organisationer verksamma i Stockholms skärgård.

Allt för sjön innebär startskottet för Visit Skärgården. Målet är att

marknadsföra skärgården som en destination och inom två år förlänga säsongen med full beläggning i ytterligare en vecka.

– Vi kommer att finnas på entrétorget i en monter som visar vad vår fantastiska skärgård har att erbjuda. Visit Skärgården omfattar hela kuststräckan från Landsort
i söder till Östhammar i norr, säger Bisse Alm vd för Visit Skärgården AB

Världens största sjökort
Stockholms skärgård är stor, och för att visa det låter Stockholms Hamnar trycka en 350 kvadratmeter stor matta i form av ett sjökort som kommer att täcka stora delar av mässans entréhall. Vid ingången till B-hallen finns också en stor monter. Representanter från de olika skärgårdskommunerna, Värmdö, Nynäshamn, Haninge, Tyresö, Nacka, Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar kommer där att guida besökarna till de många smultronställena, de vinteröppna restaurangerna, hotellen och de spännande aktiviteterna.

Aldrig tidigare har hela Stockholms skärgård, samt de företag som verkar därute, gjort gemensam sak i syfte att presentera skärgårdens alla möjligheter. Öppen Skärgård har arbetat på idén med att synas på mässan under nästan två år. Med det nystartade helägda marknadsföringsbolaget Visit Skärgården har det nu blivit möjligt.

– Vi samlar hela Stockholms skärgård under ett paraply och ska nu marknadsföra
det under namnet Visit Skärgården. Vår avsikt är att bygga en marknadsplats på webben samtidigt som vi slår upp dörrarna för vårt skärgårdscentrum på Strandvägen. Det ska bli lätt att besöka skärgården, året runt, säger Bisse Alm, vd Visit Skärgården AB.

Bakom Visit Skärgården AB, som juridiskt är ett aktiebolag finns den ekonomiska föreningen Öppen Skärgård. Öppen Skärgård består av ett stort antal medlemmar: skärgårdskrogar, skärgårdsföretagare, Strömma, Waxholmsbolaget, STF, Skärgårdsstiftelsen och Stockholm Visitors Board. Tanken är att uppmuntra och inspirera människor till att besöka skärgården.

Familjefest
– Besökarna på Allt för sjön kommer att ha väldigt mycket att titta på i år och man får heller inte missa alla de seminarier och aktiviteter som vi bjuder på. Det blir en härlig familjefest där det finns Allt för sjön, så vi ser fram mot tio spännande dagar med start den 1 mars, säger Thomas Sandberg, projektledare på Allt för sjön.

Många nya båtar på plats
Bland båtnyheterna på mässan kan räknas, Bryant 233CC en daycruiser, Nimbus 27 S, Skorgenes 445, Nordstar 40 samt aluminiumbåten Arc 580 som alla har världspremiär. Andra nyheter är aluminiumbåten Alukin 600, Finnmaster 5700 DC, Sportsman 445, Riviera 3600 SY, Drago 610, Arc 580, Triton 29, Arronet 27ci, Yamarin 68 i en DC- och en Cabinversion med flera. Bland nyheterna på segelbåtssidan kan nämnas Bavaria 40, Oceanis 31, Brenta 38SL, Nacra Infusion och en trimaran för ungdom.

Andra spännande nyheter är till exempel ett PGS-system som ger dig full koll på båtens fart, kurs och bränsleekonomi direkt i mobilen, softschackel – ett schackel av tamp, sjökortsplotter som ger äkta 3D, en marinradio som flyter, en flytväst i retrotappning samt det senaste sjömodet.

– Svenska Skärgårdskryssarregeln fyller 100 år, och på mässan visas skönheter i form av en Skärgårds 22:a, en 33:a, en 40:a och en 55:a samt rariteter på motorbåtssidan som Weedo GT, en gammal fin Coronet och ett antal motorbåtar från förra seklet, säger Thomas Sandberg.

Allt för sjön äger rum den 1 – 9 mars på Stockholmsmässan.

Info www.alltforsjon.se

Delphia lanserar nu Delphia Sport Series. Först ut i Skandinavien är Delphia 28.

Delphia 28 är en ny typ av seglare ur Delphia Sport Series, anpassad för en yngre generation. Tuff design och enkelt utrustad från start. Givetvis kan du varvsmontera all komfortutrustning som finns på hennes större systrar – baserat på budget och behov. Mångsidighet är nyckelordet. En sportig dagseglare eller en komfortutrustad semesterbåt med 5 fullängdskojer – kunden bestämmer.

Delphia 28 har skandinavisk premiär på Allt för sjön 29 februari 2008.

Skrovlängd inkl roder, m 8,8
Längd i vattenlinjen, m 7,8
Bredd, m 2,95
Djupgående standard 1,77
Djupgående tillval 0,4/1,42
Kölvikt 840
Deplacement 2840
Storsegel m2 23,2
Stormfock, m2 –
Fock, m2 16,2
Masthöjd öh, m 13

Info www.delphiayachts.se

På Stockholmsmässans Allt för sjön visar Premium Yachts nya Ferretti 510, en 50-fotare med flybridge och en toppfart runt 30 knop. Ferretti 510 visas på Allt för sjön i monter A29:38

Med sina 16 meter och 5 meters bredd är Ferretti 510 en båt som inbjuder till samvaro med sjöutsikt tack vare båtens stora sidofönster. Vid vackert väder erbjuder soldäcket på den stora flybridgen en plats att njuta av solen. Flybridgen med spoiler ger också båten en sportig, dynamisk och elegant profil.

Bakom Ferretti 510 ligger Norberto Ferretti, President of the Ferretti Group, som med den moderna designen vill nå ut till en yngre publik än vad båtar i denna storleksklass annars gör.

– Med Ferretti 510 strävar vi efter att skriva om “reglerna” för båtarna i 50/60 fots segmentet genom bland annat modern design och nya innovationer, säger Fulvio Dodich, koncernchef för Ferretti Yachts, Mochi Craft och Custom Line. Vi strävar efter att bli marknadsledare på den växande marknaden av “få och utvalda” unga och dynamiska människor inom åldersgruppen 40+, vilka ställer höga krav på prestige, kvalitet, komfort och prestanda – utan kompromisser.

Kan både provköras och köpas i Stockholm
– Vi ser verkligen fram emot att bjuda mässans besökare på denna italienska skönhet, säger Lars-Erik Sandhgren, marknadschef på Premium Yachts Nords nyöppnade Stockholmskontor. Båten kommer dessutom att ligga på Biskopsuddens Marina så det är enkelt att komma och provköra nya Ferretti 510.

Kabinlösningarna är sådana som vanligen återfinns i betydligt större båtar, som till exempel möjligheten till tre kabiner som gör det möjligt att också bjuda ombord sina vänner. För de som vill segla med besättning kan Ferretti 510 utrustas med en extra kabin i aktern, som alternativt kan användas som stuvningsutrymme.

Båtens ägarhytt är utrustad med en stor dubbelsäng och två stora fönster med öppningsbara ventiler vilka både skapar rymd och ordentligt ljusinsläpp. Ägarhytten har också ett eget badrum/toalett och en stor garderob. De genomtänkta detaljerna och det optimerade utrymmet gör att Ferretti 510 kan jämföras med betydligt större båtar. För gästerna är Ferretti 510 utrustad med en dubbelkabin i fören och en kabin med två separata sängar. Dessa kabiner har ett gemensamt duschrum.

Flybridge att umgås på
Ferretti 510 har en stor flybridge med plats att både att köra båten, umgås och njuta av det härliga vädret. Flybridgen är också utrustad med sufflett om gästerna föredrar att sitta i skuggan. Här uppe finns styrplats och ett stort bord med en L-formad soffa för åtta personer samt en grill.

Det fullständigt utrustade köket har placerats baktill på styrbords sida och har designats för personer som tycker om att laga mat. På babord finns ett skåp och en stor och skön hörnsoffa med ett utdragbart bord med plats för upp till 6 personer. Framför köket ligger dessutom en tvåpersoners soffa och trappan upp till flybridgen. Förarplatsen är upphöjd vilket tillsammans med de stora fönstren ger en obehindrad utsikt.

Ferretti 510 når med sina två MAN-dieslar på 800 hästkrafter vardera en toppfart på 32 knop och en behaglig marschfart på 28 knop.

– Vi väntar oss mycket av vår nya Ferretti 510, avslutar Fulvio Dodich.

Hemsida: www.premiumyachts.net

Kärcher har tagit fram en bensindriven högtryckstvätt för den som inte har tillgång till el. Tvätten passar till exempel utmärkt på båtklubb.

Våren närmar sig. Mossbelagda ytor, fasader, terrasser, gångar, väggar, trädgårdsmöbler och fordon behöver rengöras. Vad gör man då när det inte finns någon strömförsörjning exempelvis vid fritidshus, bilen eller båten? Vissa använder vattenslangen, men en trädgårdsslang förbrukar mycket vatten utan att ge ett bra rengöringsresultat. Med en högtryckstvätt går det snabbare och mindre vatten förbrukas. En bensindriven högtryckstvätt blir därför det perfekta alternativet. Kärcher lanserar en kompakt och kraftfull högtryckstvätt med bensinmotor – G 4.10 M plus.
Med en robust stålrörsram och grovmönstrade hjul blir Kärcher G 4.10 stabil och enkel att förflytta, även på ojämna underlag. Arbetstrycket är max. 120 bar och vattenkapaciteten 420 liter per timme, vilket kan jämföras med en trädgårdsslang som har ett tryck på ca, 4 bar och använder hela 3500 liter vatten/timma. Förutom att högtryckstvätten ger ett mycket bättre resultat görs det på kortare tid, med mindre vattenförbrukning.

I standardutrustningen ingår ett rotojetmunstycke som är en roterande högtrycksstråle som tar bort hårt sittande smuts och avlagringar, och dessutom snabbt rengör ytor. Variopowerspolröret ger en steglös tryckreglering genom att enkelt vrida spolröret. Dessutom medföljer 6 m högtrycksslang och en integrerad rengöringsmedels-ejektor.

Pris 4 900 kr.

På båtmässan Allt för Sjön, som startar 1 mars, premiärvisar Webasto nya luftvärmarna Air Top Evo 3900 och Evo 5500. Evo står för evolution och Webasto har utvecklat värmarna med flera nya finesser som ska tilltala alla som vill skapa god komfort ombord.

De nya värmarna är en vidareutveckling av föregångarna AirTop 3500 och 5000.
– Air Top Evo-värmarna är lätta att installera och lätta att hantera. Evolutionen står den tekniska uppbyggnaden för, med ny elmotor, nytt värmestift, nytt säkerhetssystem och ett färdigförberett system för fjärrstart, säger Tony Knutsson, produktspecialist för Webastos luftvärmare inom KGK.

Värmarna har en design som både är klassisk, modern och diskret på samma gång. De styrs från en helt nyutvecklad manöverpanel, Evo MultiControl MC 04-M, som gjorts så enkel och funktionell som möjligt. Tydliga symboler markerar värmeläge och det finns två stora vridbara knappar för inställningar. Knapparna är dessutom svagt upplysta så att de går att se även i mörker.

– Webasto har satsat på att få fram energisnåla värmare. Att köra värmarna på ekonomiläge ger en långsam uppvärmning med hjälp av 70 procent av uppvärmningskraften. Detta sänker bränsleförbrukningen och hjälper till att spara kraft på batteriet och håller nere påfrestningarna på miljön, säger Tony Knutsson.

Segling som tidigare varit exkluderad från att vara friskvård, kommer med det nya förslaget bli avdragsgill som friskvård, säger Krister Hammarbergh. Att inte låta segling eller andra undantagna idrotter få ha samma villkor som övrig idrott är förlegat. Jag är nöjd över att arbetet med att få till stånd en förändring äntligen gett resultat.

Skatteutskottet blev igår färdigt med sitt betänkande och föreslår nu att man inför en beloppsgräns för hur mycket en skattefri motion – eller friskförmån ska få kosta. Det betyder att fler motionsformer kommer att rymmas inom det skattefria området.

Krister Hammarbergh har drivit frågan om att ändra reglerna för friskvårdsförmån under ett flertal år.

Systemet kring friskvårdsfrågan blir med det nya förslaget mer neutralt och istället att som förut klassa vilka idrotter som ska godkännas som friskvård föreslås nu alltså en beloppsgräns för hur hög stödet från arbetsgivaren ska vara. Skatteverket arbetar nu med ett nytt regelverk som förhoppningsvis kan träda i kraft snarast möjligt.

Förutom segling, kommer även de tidigare undantagen ridning, golf och utförsåkning att kunna omfattas och bli en skattefri friskvårdsförmån för anställd personal.

Den rafflande kampen och historiska svenska segern under stormvindarna i Match Cup Sweden fällde avgörandet. Björn Hansen med besättning har utsetts till Årets seglare 2007 av Svenska Seglarförbundet. Av alla framgångar han och teamet hade under året rankar Björn segern i Match Cup sweden i Marstrand som nummer ett. I sommar får han chansen att försvara titeln mot världens absolut bästa match racing seglare, tävlingen pågår mellan 30 juni – 6 juli 2008.

– Utmärkelsen känns givetvis helt fantastisk, otroligt roligt, säger Björn Hansen.

Framgångarna var många förra året, men Björn Hansen tvekar inte länge om vilken prestation som var årets höjdpunkt.
– Match Cup Sweden på Marstrand, det var på hemmaplan och då är det extra roligt att prestera. Ända sedan jag var med som gast 1994 har jag drömt om att få stå överst på prispallen.

Juryns motivering bakom utmärkelsen lyder:
Björn Hansen, Gamla Stans Yacht Sällskap, med besättning blev förste svensk att vinna Match Cup Sweden på Marstrand. Därefter tog han sig till final i Bermuda Gold Cup och blev trea på Monsoon Cup i Malaysia. Därmed blev de fyra i World Match Racing Tour, serien som nu för första gången gäller som världsmästerskapet i matchracing. De får också utmärkelsen för det sjömanskap, lagarbete och den ödmjukhet de visade under Swedish Match Cup i hårt internationellt och nationellt motstånd i mycket växlande extraordinärt väder.

– Ofta är det ju rorsman som får mest uppmärksamhet men vi är ett team som vunnit. I fjol var vi 19 personer som alternerade i besättningen och bidrog till resultaten. Alla har dragit sitt strå till stacken, faktiskt ända sedan 1997, fortsätter Björn.

Match Cup Sweden i Marstrand 2008 seglas den 30 juni-6 juli. Det är ett årligen återkommande seglingsevenemang i världsklass och en publikfest som lockar över 100.000 åskådare. Världens bästa seglare gör upp om bucklan i den svenska deltävlingen i världsmästerskapet World Match Racing Tour.

Match Cup Sweden bjuder inte bara på segling i världsklass, det är också en mötesplats för svenskt näringsliv och en vecka fylld med aktiviteter och underhållning för hela familjen.

Kommentarer

K 13:06:11 2008-02-22

spam! ^^

Den 1 april 2009 – om riksdagen i höst tar beslut – träder regeringens planer på obligatorisk behörighet för förande av fritidsbåt i kraft. Fullt genomförd blir den nya lagen först 1 april 2011, efter en tvåårig övergångsperiod. Detta under förutsättning att protesterna inte blir för allvarliga under remissrundan.

Det uppger tidningen Båtliv i sitt februarinummer. Enligt Båtliv blir de nya gränserna:

X Över sju meter i längd eller högre fart än tio knop och 15 års ålder för den lägsta behörighetsgraden.

X 12×4 meter och 18 år för de större, så kallade fritidsskeppen.

X 30 knop och 15 år plus tidigare avlagd behörighet för det så kallade ”högfartscertifikatet”.

För mer information läs Båtliv nummer 1-2008.

Kommentarer

K 15:14:14 2008-02-21

mer information?

FinnYachts Ab i Jakobstad håller på att bygga sin helt nya modell FinnFlyer 36 CR och FinnFlyer 36 Club. Det är en vass Performance Cruiser respektive Racer/Cruiser, med goda seglingsprestanda och segling som en racer och boendekomfort som en ombonad Cruiser. Det första skrovet har nu injicerats på fabriken.

Pressrelease från tillverkaren:

Dagens moderna s.k. Cruiser/Racers med familjeinredning är alldeles för tunga pga att de tillverkas med traditionell byggteknik med lågprismaterial i skrov och inredning, som kraftigt begränsar båtarnas prestanda och den upplevda seglingsglädjen. Mera avancerade byggmetoder måste till för att kunna bygga båtar med familjeinredning som blir både starka och lätta.

FinnYachts Ab har tagit fasta på detta och utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för att tillverka båtar i mindre serier med avancerad kompositteknik som resulterar i ultralätta, starka och snabba segelbåtar med vacker ultralätt träinredning.

ACCY tekniken gör det möjligt att tillverka den optimala Performance Cruisern och Racer/Cruisern,med seglingsprestanda som en Racer, samt med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. En kombination som endast kan levereras av ett kvalitetsvarv med unik och avancerad produktionsteknik och metodik utöver det vanliga.

Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov i vakuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn.
Däck med divinycell som distansmaterial, roder samt hjärtstock i kolfiber.
Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade i GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak eller ljus ek-faner.
Kölfena i behandlad stål med blybulb.
Designer: Stråhlmann Yacht Design
FinnFlyer 36 är designad med modernaste linjerna i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med nedsänkt Racing ratt på 150cm ratt för bästa styrkänsla. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 winchar och tyskt storskotssystem. Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 7 personer runt sittbrunnsbordet som är tillval.
Standardmast med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rod, som tillval erbjudes erbjuds uppgradering till Nordic kolfibermast.
Harkens kullagrade beslag är standard, som tillval erbjuds Harkens nya UD-Furling system och Harken Carbo Foil förstagsprofil.

Interiör:
Traditionell layout med 2 kabiner, salong och pentry samt toalett vid nedgången. Bakom toaletten även stort fullängdsstuv som är inredd med en sjökoj för tillfällig övernattning eller lovartskoj vid kappsegling, U-soffa i salongen samt stor förpik med garderober. Denna layout erbjuder upp till 7 personer kojplatser ombord.

Tack vare den låga vikten, det plana skrovet, den låg tyngpunkten och det minimala motståndet i undervattensskrovet så bjuder FinnFlyer 36 på en verklig seglingsupplevelse med härligt bett på kryssen och med mycket snabba undanvindsbogar var man kan plana i farter upp till 15-20 knop.

FinnFlyer 36 kommer i två olika konfigurationer, CR och Club.
FinnFlyer 36 CR vänder sig till den grupp seglare som älskar att segla fort och långfärdssegla i skärgården men kanske även använda båten för ett antal tävlingar. Båten skall fungera som en bekväm och ombonad sportcruiser på långfärder och på tävlingar skall båten kunna mäta sig med de snabbaste i sin storlek, trots normal nordisk cruisingutrustning.
Kännetecknande för denna är:

L-köl på 2,05 m, (finns även med 1,70m som tillval) Sprayhood med skyddande flik, löstagbara stuvlådor i aktern som även tjänstgör som sittplats för rorsman, instrumentkonsol på rufftak mm

FinnFlyer 36 Club är ClubRacern med gedigen Cruisinginredning, den erbjuder den kräsne kappseglaren snabbaste prestanda med ett ombonat inre. Ett kultiverat alternativ till de enkla raciga entypsbåtarna.
T-köl på 2,2 m, Öppen akter. Prel Orc Int. 2008 GPH 590

Tidtabell :
Skrovformarna blev klara februari 2008,
Första båten vakuuminjicerades den 14 februari 2008,
Första båt planeras att sjösättas juni 2008

Preliminära tekniska data:
Längd 11 m, bredd 3,40 m, Djup CR 2,05 m Club 2,2 m
Deplacement 5 ton
Segelyta: Stor 45,5 m2, 106% Fock 35,6 m2, Spinnaker 105 m2
Motor: VolvoPenta D1-30 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.

FinnYachts Ltd i Jakobstad är ett företag som drivs av Hans Johansson med familj, var kunskap om båtbyggande gått i arv. Fadern var med vid starten av Nautor/Swan samt Baltic Yachts. FinnYachts har nyligen investerat i en modern produktionsanläggning på 2500m2 för tillverkning av FinnFlyer båtar samt underleverantörsjobb till Nautor mm (Swan 53 skrov o däck kommer bla från varvet). Varvet är specialister på material och plastning av kvalitetskryssare. FinnYachts Ltd är ägare och tillverkare av FinnFlyer båtarna. Den avancerade byggtekniken ACCY är framtagen av varvet.

Karl-Johan “Kamu” Stråhlmann är Finlands hetaste båtkonstruktör. Kamu är diplomingenjör och utbildad båtkonstruktör, Kamu jobbar med moderna datorbaserade konstruktionsverktyg och program. Kamu är djupt insatt i konstruktioner för IMS och IRC. Kamu´s konstruktioner är moderna snabba båtar med mycket vackra linjer. Kamu har t.ex. ritat alla nya Finngulf Performance Cruising båtar från 28 fot upp till 46 fot, samt racing båtar från MiniTransat 6,5 till 53 fot. Flera än 100 båtar av Kamu´s konstruktioner seglar i dag. Kamu är även en flitig seglare.

Info: www.sjomanyachting.se

Hur går arbetet med Kronan, vad händer med Vasa och vilka spår från historien finns i vattnen längs våra kuster? Svaren får du under Marinmuseums föreläsningsserie om marinarkeologi.

Föreläsningrna hålls på Marinmuseum i Karlskrona. Program:

Torsdag 21/2 kl 18.00
Regalskeppet Kronan – äventyret fortsätter

Torsdag 28/2 kl 18.00
Sjunkna örlogsskepp – marinarkeologi och den svenska flottan

Torsdag 6/3 kl 18.00
Vasaforskning och Vasabevarande

Under våren satsar Marinmuseum i Karlskrona på att lyfta fram marinarkeologi med tre föreläsningar i ämnet. Ta chansen att lära dig mer om Kronan, vraken längs våra kuster och Vasaskeppets framtidsutsikter.

Först ut är Lars Einarsson från Kalmar läns museum som berättar om regalskeppet Kronan som förliste utanför Öland 1676. Sedan Anders Franzéns upptäckt av skeppet i augusti 1980 har vraket undersökts i 27 år. Sakta börjar bilden av stormaktstidens största skepp att klarna.

Som nummer två i serien föreläser intendent Patrik Höglund från arkeologienheten på Statens maritima museer om sjunkna örlogsskepp, marinarkeologi och den svenska flottan. Längs våra kuster finns mängder mer krigsvrak från 1500-talet och framåt. Patrik Höglund berättar om de spår som dessa vrak har lämnat efter sig. Dessutom, Åke Jahnsson, kännare av Karlskronas undervattensvärd och hängiven dykare svarar på frågor om lokala vrak och dykning i blekinges vatten.

Sist ut är Magnus Olofsson från vasaenheten i Stockholm. Han berättar om Vasaskeppet och hur hon mår. Vilka problem finns när det gäller bevarandet av skeppet, hur har de uppstått och vad kan vi göra åt saken? Magnus Olofsson ger svaren på dessa frågor.

Info www.marinmuseum.se