Effektiv och säker hantering är ett måste för alla som hanterar båtar. Det gäller såväl båtklubbar som företag i branschen. Förr handlade det bara om att få upp båtarna ur vattnet, men idag handlar det om en allt större hantering på land. Dyviks Marin har vi provat många lösningar, men ingen har varit så snabb och säker som med deras nya franska hydrauliska båtvagn från Mecanorem.
Vagnen hanteras enkelt av en man och hydrauliken lyfter vagnen rakt upp eller ner vilket innebär att båten ställs exakt på den plats där vagnen står.
Vagnen levereras fullt utrustad med stöttor för både motor- och segelbåtar, hydraulik och färdig att använda. Den finns i olika storlekar med kapacitet från 3 upp till 20 ton. Alla vagnarna går att använda för upptagning och sjösättning och direkt avställning på pallning. Priset för en 3 tons vagn komplett ligger på ca 100.000 inkl moms.
www.dyvik.se
Varje år stjäls båtar och båtmotorer för över 200 Mkr, de flesta från hamnar med dålig bevakning. Därför lanserade försäkringsbolaget If under 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallat Säker hamn. Vid årets slut låg 22 000 svenska småbåtar i Säker hamn.
– Det är mycket glädjande att så många valt att gå med redan första året. Det räcker med ganska enkla åtgärder för att avskräcka tjuvarna. Certifieringen bidrar till att höja tryggheten för båtägare i hela landet, säger Matts René, båtexpert på If och initiativtagare till Säker hamn.
För att bli certifierad som Säker hamn krävs först och främst att hamnen ska ha bevakning på nätterna. Syftet med vakthållningen är att minska risken för båtstölder, det kanske största gisslet för båtägarna.
Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen nära åtta procent. Men talen är fortfarande höga, under 2007 anmäldes nästan exakt 6000 stulna båtar och båtmotorer. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls. Förra året stals båtar och båtmotorer för 200–250 Mkr, vilket är på samma nivå som året innan.
– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Matts René.
Det andra certifieringskravet är att hamnen ska vara skyddad mot öppen sjö och mot svall från utomstående båttrafik. Ett ytterligare kriterium är att hamnen ska ha kontroll över andrahandsuthyrningen av båtplatser.
– Båtklubbarna behöver ha en bra kontakt även med dem som hyr båtplats i andrahand. Anonymitet mellan båtägarna i hamnen är tjuvarnas bästa vän, säger Matts René.
Huvudvinsten för båtfolket med certifieringen är att risken för att få båten stulen eller skadad minskar när trygghetstänkandet förstärks. Dessutom får den som har sin båt i en Säker hamn 15 procents rabatt på båtförsäkringen hos If.
Totalt finns det 1000 hamnar i Sverige som är stora nog för att vara aktuella för Ifs säkerhetsmärkning. Här har omkring hälften av de cirka 300 000 småbåtar som finns försäkrade i Sverige sin hemmahamn. If är näst störst på den svenska båtförsäkringsmarknaden.
Stockholm är inte bara en vacker stad, den är också byggd på öar. Därför får Stockholm från i år ett eget kanotmaraton mitt i staden. Lördagen den 30 augusti går startskottet för Stockholm Kanotmaraton 2008 på Pampas Marina. – Äntligen ett kanotlopp mitt i stan! Sporten har vuxit enormt och vi väntar oss minst 500 paddlare mitt i city. Det kommer att bli en riktig publikfest, säger Ulf Öjebo, tävlingsledare.
Boston har det, Cape Town har det och Venedig har det. Ett kanotmaraton mitt i städerna, där hundratals tävlande tampas mot vågor och tid, med stränder och kajer kantade av publik. Nu är det alltså Stockholms tur.
Lördag den 30 augusti går starten för Stockholm Kanotmaraton 2008. Start och mål kommer att gå i Pampas Marina vid Karlbergs strand, ett stenkast från Karlbergs Slott och Karlbergskanalen. Banan kommer att gå utmed innerstadens promenader. Tävlingsledare är Ulf Öjebo och Mikael Jansson från Lidingö Multisport, som håller i arrangemanget.
– Det kommer att bli en mäktig syn med hundratals paddlare som drar iväg framför Karlbergs slott. Sista lördagen i augusti har folk kommit tillbaks till staden så det kommer att krylla av flanörer, släkt och vänner som hejar på, säger Ulf Öjebo.
Tävlingsbana mitt i Stockholm
För den ringrostige och den som vill ha en mysig paddeltur bjuds på en halvmara på 14 km, medan den som söker en större utmaning kan ge sig ut i en bana på 30 km. Följebåtar och en strandnära banläggning gör att säkerheten kommer att vara hög.
– En del vill bara ställa upp för att ha ett träningsmål, andra söker utmaningen. Men när man väl sitter i sin kajak kommer det att vara ruskigt inspirerande med alla andra tävlande runt omkring. Nu är det bara att anmäla sig, säger Ulf Öjebo.
Faciliteter och mässa i Pampas Marina
I Pampas Marina, som också är en gästhamn, finns alla faciliteter som duschar, sekretariat, parkering, restaurang med mera. I samband med Stockholm Kanotmaraton arrangeras också en Outdoor-, paddlings- och multisportmässa på Pampas Marina.
Arrangör och sponsorer
Lidingö Multisport har skrivit ett 3-års avtal med Point65, Sveriges ledande kajakföretag, som går in som huvudsponsor. Även PampasKajak, Sveriges ledande kajakbutik, Werner Paddles, Stadium samt PampasMarina går in som medsponsorer, vilket garanterar arrangemanget ekonomiskt fram till 2010.
Tävlingsbanan
Tävlingen går genom centrala Stockholm. Efter startskottet drar fältet iväg mot Tranebergsbron och efter att ha rundat Kungsholmen fortsätter paddlarna under Essingeleden och klämmer sig mellan Långholmen och Södermalm. Här kan flanörer heja fram paddlarna på armslängds avstånd. Riddarfjärdens ofta krabba vatten blir nästa utmaning för paddlarna med siktet inställt på Stockholms Stadshus. Och när kajakpaddlarna klämmer sig in i den vindlande och långa Karlbergskanalen är det dags för Kungsholmens och Vasastans invånare att heja fram fältet. Slutspurten går förbi det sagolikt vackra Karlbergs Slott där de nu slutkörda maratonpaddlarna kan se den hägrande målgången och lägga in sista växeln. Men för de ambitiösa väntar ytterligare ett varv runt Kungsholmen.
Anmälan till Stockholm Kanotmaraton 2008 görs till www.kanotmaraton.com
Nu kan du vinna en kanalresa längs Sveriges Blå Band – Göta kanal – genom att tävla med Båtliv. Hela tävlingen finns längre ned på den här sidan.
Mer information om resan längs Göta kanal: www.gotakanal.se
1:a pris
En resa på Göta kanal, Mem-Sjötorp ToR, med din båt.
Värde 5 100 – 9 800 kr.
2:a – 5:e pris
Boken ”Göta kanal-den blå vattenvägen genom Sverige”. Kanalens spännande historia tillsammans med en rik flora av råd och tips på vad man kan se och få uppleva, 160 sidor. Gullers Förlag. Värde 350 kr.
Fyll ifrågorna för tävlingen här nedan. Tävlingen pågår 1 februari – 15 mars. Vinnarna meddelas per E-mail och publiceras på denna hemsida och www.gotakanal.se Vinnarna står själva för eventuell vinstskatt.
En grupp av europeiska båtjournalister har utsett Jeanneau Sun Fast 3200 till Årets Båt 2008. Redan förra året utsåg den tyska seglingstidningen Segeln Sun Fast 3200 som den mest innovativa båten på marknaden.
Utmärkelsen till Årets Båt delades ut på den pågående båtmässan i Düsseldorf i Tyskland, som är Europas största båtmässa alla kategorier. Journalister från elva länder var med i juryn, bland andra Curt Gehlin från Båtnytt i Sverige.
Övriga tidningar som var representerade var Badnyt i Danmark, Voile Magazine i Frankrike, Fare Vela i Italien, Seilas i Norge, Swissboat Yachting i Schweiz, Waterkampioen i Nederländerna, Yacht i Tyskland, Yachting World i England, Yacht Revue i Österrike och Yate i Spanien.
Jeanneau Sun Fast 3200 vann klassen “European Yacht of the Year” för båtar på över 10 m. Båten har redan väckt stor uppskattning och 15 stycken är sålda till nästa Transquadra ocean race.
www.jeanneau.com
LeFant har tagit fram en ny högeffektiv giftfri bottenfärg som heter AllCoast. Färgen är helt giftfri och innehåller varken tenn eller koppar. AllCoasts beväxtningsskydd ligger på ett fysikaliskt verkande plan vilket innebär att färgen skapar en ogästvänlig miljö för målorganismer i vattnet, såsom till exempel havstulpaner och alger.
Färgen rekommenderas av tillverkaren till både västkusten och den känsliga och restriktiva östkusten, samt alla övriga vatten i Skandinavien. AllCoast helt vattenbaserad och innehåller inga lösningsmedel.
AllCoast sägs ge mycket bra skydd mot beväxtning på alla Sveriges kuster, effektiviteten är i nivå med de giftiga kopparfärgerna på västkusten!
Effektivitetstesterna av färgen har varit mycket omfattande. AllCoast har bland annat testats på östkusten, västkusten, i Nordsjön, längs norska kusten, i Medelhavet och i Stora barriärrevet i Australien. På alla ställen har färgen presterat utmärkt enligt tillverkaren och fick därför sitt namn.
LeFant AB, som utvecklar tillverkar och marknadsför LeFant Marine Line, är ett helsvenskt Stockholmsbaserat företag med mer än 30 års erfarenhet av att genom innovativt tänkande, skapa lättanvända, effektiva produkter för användare med höga krav och förväntningar.
AllCoast är skapat av samma företag som skapade VC17m.
www.lotrec.se
Biobränslen har hittills varit problematiska att använda till sjöss. Men nu lanserar Neste Oil andra generationens biobränsle med avsevärt förbättrade egenskaper. Volvo Penta är med i utprovningen och ser mycket positivt på bränslets framtid.
NExBTL (Next Generation Biomass to Liquid) är en produkt som utvecklats av det finska företaget Neste Oil. Det är ett nytt biobaserat dieselbränsle med kvalitet och prestanda som helt motsvarar, och till och med överträffar, traditionell fossil diesel. Bränslet kommer att kunna användas i alla dieselmotorer på precis samma sätt som vanlig diesel, utan behov av motorkonverteringar.
Problemet med dagens biodiesel (första generationen) är att motorerna behöver viss konvertering och att bränslet har begränsad hållbarhet. Fritidsbåtar har inte lika många gångtimmar som exempelvis personbilar eller lastbilar och risken för att bränslet helt enkelt härsknar (oxiderar) i tanken är mycket stor. Detta kan leda till att båtägaren tvingas renovera hela bränslesystemet. Volvo Penta avråder därför sina kunder att använda biodiesel som bränsle i sina båtmotorer.
Fältprovning i Stockholm
Men utvecklingen inom alternativa bränslen går för närvarande snabbt framåt och Volvo Penta har nu ingått samarbete med finska Neste Oil angående NExBTL.
Som en del i ett större EU-projekt kommer NExBTL att fältprovas på Waxholmsbolagets passagerarbåtar i Stockholm och dessa båtar är utrustade med Volvo Pentas dieselmotorer. Ingenjörer från Volvo Penta kommer att följa upp proven och bland annat studera emissioner och följa upp hur motorerna påverkas av bränslet. Projektet startar till hösten och kommer att pågå under tre år.
Tillgängligt för konsument
Tillverkningen startar nu hos Neste Oil och under hösten kommer det att vara i full produktion.
För att bränslet skall bli tillgängligt för båtägarna krävs att något av de stora oljebolagen tar upp det i sitt ordinarie sortiment på sina tankställen. Och sådana initiativ har redan tagits. Svenska OK/Q8 kommer under året att lansera ett dieselbränsle med 20%-ig inblandning av NExBTL.
Fler tillverkare än Neste Oil kommer också att producera andra generationens biobränsle, vilket innebär att det kommer att kunna finnas tillgängligt i avsevärda kvantiteter inom bara några år – antingen som egen produkt eller som inblandning i vanlig fossil diesel.
Volvo Penta stärker ytterligare sin position som världsledande inom drevmotorer. Det nya Aquamaticprogrammet innehåller världens starkaste dieselmotor för drev och världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor.
Dieselmotorer kopplade till drev är ett av Volvo Pentas allra viktigaste produktområden och här har företaget sedan många år marknadsledande positioner.
I takt med ett ökande miljömedvetande i båtbranschen ökar intresset ytterligare för dieselmotorer med drev. De tre motorserierna i Volvo Pentas program – D3, D4 och D6 – är alla helt elektroniskt styrda med sk common rail högeffektiva insprutningssystem. Emissionsnivåerna är låga och uppfyller såväl de europeiska RCD samt amerikanska EPA steg 2. Lika viktigt är effektiviteten i själva drivsystemet: Aquamaticdrev med motroterande propellrar, Duoprop, ger mycket hög verkningsgrad vilket i kombination med bränslesnåla dieselmotorer ger lägsta möjliga bränsleförbrukning och därmed emissioner. .
D4-300
Världens starkaste fyrcylindriga dieselmotor ger 300 hästkrafter i ett mycket kompakt paket. Prestanda och installationsmått är båda jämförbara med s k big-block V8 bensinmotorer.
– Vi har tagit teknologin från 6-cylindriga D6-435, som lanserades ifjol, och överfört den till 4-cylindriga D4. Det är i huvudsak ett nytt topplock, nya injektorer och nya ventiler. Dessutom har
D4-300 en ny turbo och laddluftkylare, vidareutvecklad kompressor, ny motorstyrning samt helt nyutvecklade motorkuddar, säger Björn Säljö, produktplanerare på Volvo Penta.
Även när det gäller komforten har D4 tagit ett tydligt kliv framåt.
– D4 tar nu steget upp i en effektklass där det hittills bara funnits 6-cylindriga alternativ. Vi måste fullt ut matcha sexans mjuka gång och gör det med en balanserad grundkonstruktion, effektiv ljudisolering på kompressorn, integrerade balansaxlar samt de helt nyutvecklade motorkuddarna.
D4:ans kompakta yttre ger fördelar för båtbyggare och båtägare. Det blir möjligt att installera mer effekt på en begränsad yta, vilket ger mer utrymme över till passagerare eller last.
D6-370
Världens kraftfullaste dieselmotor med drev hade tidigare 350 hk, nu har den 370.
– Nya D6-370 bygger på samma motor som används till IPS500. Vi har optimerat motorn till
DPH- och DPR-dreven som anpassats till den högre effekten. Resultatet är minst sagt bra. I dubbelinstallation klarar den att driva en båt på drygt 10 ton i över 40 knop. Till snabba sportbåtar
i enkelinstallation ger den mycket bra prestanda med låg bränsleförbrukning, säger Björn Säljö.
D6-seriens andra modell har också uppgraderats, från 310 till 330 hk.
Powertrim assistant
Till diesel Aquamaticprogrammet finns ett brett urval tillbehör från Volvo Penta. Powertrim Assistant ger automatiskt båten bra gångläge för säkerhet och komfort. Fartegenskaper och bränsleekonomi blir också bättre med Powertrim Assistant.
Drevet trimmas i fem olika lägen som förinställs mot ett motorvarvtal. Det trimmas in maximalt under acceleration så att båten skall komma snabbt upp i planing och fälls sedan gradvis ut för att ge båten bästa, och mest bränsleeffektiva gångläge.
Tekniska data
D4-300
Vevaxeleffekt: 300 hk (221 kW)
Max vridmoment: 702 Nm (518 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 3,7 l (224 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 663 kg
D6-370
Vevaxeleffekt: 370 hk (272 kW)
Max vridmoment: 883 Nm (651 lbf.ft) vid 2000 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop eller för båtar med toppfart över 50 knop DPR Duoprop
Vikt: 770 kg
D6-330
Vevaxeleffekt: 330 hk (243 kW)
Max vridmoment: 810 Nm (598 lbf.ft) vid 2500 v/min
Cylindervolym: 5,5 l (336 in3)
Drev: DPH Duoprop
Vikt: 750 kg
Kommentarer
Hur mycket väger D3-an och passar den i en Nimbus 21DC 1987?
400 motorbåtar i test är den första stora sammanställningen över äldre och nyare motorbåtar mellan 17 och 59 fot. Boken ger beslutsunderlag för alla som drömmer och planerar att köpa båt, men den ger också en orientering av motorbåtsmarknaden för dig som vill få mer kunskap. Boken recenseras i Båtliv nr 2, som ges ut 28 mars.
Pressrelease från bokens förlag:
De elva båtkategorierna – cruiser, daycruiser, flybridgebåt, halvpla¬nare, hyttbåt, dubbelruff, högfartsbåt, kabinbåt, snipa, träbåt och walkaround – ger en god överblick, men också en uppfattning om den tänkta båttypen passar dig.
Nordiska, engelska och amerikanska modeller beskrivs med bak¬grund, inredning, utförande, uppbyggnad och köregenskaper. Här finns också uppgifter om tillverkare, tillverkningsår, antal byggda exemplar, motoralternativ, toppfart samt båtens mått, vikt och djup¬gående. Det här är fakta som annars kan vara svåråtkomliga i samlad form. Inredningsbilder och layoutskisser förtydligar bilden.
Alla de vanliga frågorna vid köp får svar i 400 motorbåtar i test:
• Vem byggde båten och varför?
• Hur är den byggd?
• Vilken motor sitter i båten och vad är toppfarten?
• Hur går den i sjö?
• Hur är båten planerad?
• Vilka svagheter har typen?
• Vilka fördelar har modellen?
• Hur är utförande och kvalitet?
Författare är Curt Gelin, uppvuxen i Göteborg, där båtintresset tidigt väcktes med seglingar på familjens SK 40, Miss Lona. Nu färdas han helst i sin Folkbåt eller i sin nyinköpta Fjord 19 Wing.
Som fristående båtskribent har Curts specialitet sedan 1970 varit tester av nya och begagnade motorbåtar samt segelbåtar. Han skriver regelbundet i olika media, men berättar framför allt i varje nummer av Båtnytt om sina intryck. Curt har tidigare skrivit 300 segelbåtar i test och 500 segelbåtar i test, utgivna på Nautiska Förlaget.
Pris 437 kr.
www.nautiskaforlaget.se
Många tappra kämpade på skridskor i ett snöigt Bothnialopp. Väderleken var inte optimal för skridskoåkning. Av de över 600 anmälda var det 474 som kom till start, Björn Dahlfors informationsansvarig för Bothnialoppet vill hylla deltagarna: – Det är imponerade att se alla som kämpat i snö och motvind och trots det håller uppe en glad min, för oss är det hjältar allihop så väl den förste som den som passerade mållinjen sist.
I blåst och snöfall genomfördes andra upplagan av Bothnialoppet, ett lopp som ska gå mellan Piteå och Luleå men i år har arrangörerna fått rita om banan två gånger på grund av väderlek och den uteblivna kylan.
– Vädret är inget vi rår över, vi hoppas att alla som startade är nöjda med allt utom vädret. Det är imponerade att se alla som kämpat väl, säger Björn Dahlfors.
Fjolårssegraren tog ny seger
Mikael Ronnle, från Luleå, var återigen först i mål i Bothnialoppet, på tiden 2 timmar 7 minuter och 11 sekunder. Vann damklassen gjorde Skellefteåtjejen Helena Gustafsson som kom i mål cirka en halv timme efter herrsegraren, sträckan man tillryggalagt vid målgång var 59 km.
– Det var kul att få försvara segern och att vara den som var jagad, men visst hade man stor press på sig, berättar Ronnle efter att ha tagit emot vandringspriset för andra gången.
Helena Gustafsson, segraren i damklassen är en ovan långfärdsskrinnare:
– Jag har bara tränat lite hastighetsskridsko och trodde att loppet skulle vara värre än vad det var. Man hade inte så stor koll på hur motståndarna låg till, men när jag gick i mål kändes det riktigt bra, säger hon med ett stort leende.
Ett varv
Vädret sög musten av många åkare och cirka tvåhundra av de startande valde att bara åka ett varv av de två. En som nöjde sig efter tre mil var Jan Zakariasson från Villands Vånga, i Skåne.
– Motvinden var jobbigt samt att isen var lite snöig, men jag är nöjd med min insats, säger en trött kämpe.
Rickard Skiöld från Arvidsjaur valde att fullfölja loppet och var helnöjd med sitt dagsverke. För att ta sig genom snö och blåst hade han en egen taktik för sin första skridskotur för året.
– Det är bara att stänga av hjärnan så känns inte kylan särskilt mycket.
Spridning bland deltagarna
Den stora majoritet av deltagarna kommer från Norrbotten men även många andra län är representerade i Bothnialoppet 2008, Västerbotten representeras av cirka 50 deltagare, men även mer långväga deltagare från södra och mellan Sverige, drygt 20 av deltagarna var hemmahörande i Stockholmsregionen och tio skridskoseglare kommer från Skåne, 14 deltagare har annan nationalitet än svensk.
– Det är roligt att loppet sprids över landet, vi hoppas på att det kommer fler från södra delarna av landet nästa år, säger Björn Dahlfors som är inriktad på att loppet kommer leva vidare:
– Självklart siktar vi mot 2009, har vi lyckats genomföra loppet med årets förutsättningar så bör vi klara av de mesta.
Bilden:
Många trotsade snö och blåst och kom till start i Bothnialoppet 2008. Foto: Henrik Lideberg.
Marindepån arbetar med lösningar som skall göra det bättre för alla båtkunder. I samband med båtmässan lanseras försäljning av kompletta och körklara båtpaket under varumärket Marindepån COMPLETE™. Samtidigt lanserar man en 5-årig motorgaranti för att ytterligare öka tryggheten för kunden.
Marindepån kommer att erbjuda de populäraste båtmodellerna som kompletta båtpaket under varumärket Marindepån Complete™. Dessa båtpaket är utformade med stor omsorg och innehåller det bästa valet av motor och tillbehör. Det finns tre starka fördelar för kunden med denna lösning:
• Vi vill kunna erbjuda båtpaket med hög och välanpassad utrustningsnivå till attraktiva priser. Genom mer rationell montering och strukturerade inköp kan kostnaderna hållas nere.
• Vi vill underlätta båtvalet och valet av utrustningen. Alla båtar vi säljer är av hög kvalitet och har goda sjöegenskaper. Genom att presentera komplett utrustade båtar kan mer fokus läggas på vilken modell som är det bästa valet för varje kund.
• Vi vill kunna erbjuda snabba leverenser även för båtar som beställs under säsong. Genom att erbjuda kompletta paket kan vi ha mycket av monteringsarbetet genomfört i förväg.
De flesta båtpaket som säljs under varumärket Marindepån Complete™ monteras i vår nya monteringsanläggning i Gävle redan under vintern och våren. ”Detta ger en ökad kvalitet eftersom båtarna kan monteras av dedikerad monteringspersonal under hela året utan tidspress. Processen tillåter kvalitetskontroll i flera steg” säger Jörgen Lundén VD Marindepån Produktion.
Dessutom kommer en stor del båtar att finnas färdigmonterade när säsongen startar och kan därmed levereras på kort tid. Monteringsanläggningen på 1.600 kvadratmeter ingår i Marindepågruppen och är beläget i de tidigare skeppsbyggnadslokalerna på Gävle Varv.
”När vi utformat Complete™-versionerna av varje modell så har vi utgått från den mångåriga erfarenhet som finns inom koncernen kring varje modell, motor och tillbehörsalternativ. Vi har sällan valt det billigaste alternativet utan försökt att hitta de bästa alternativen till rätt priser.”, säger Björn Sandhaag VD Marindepån. ”Därför har vi för tillbehören valt strategiska leverantörer som Garmin, DEFA, International och ABUS. De är alla marknadsledande inom sina områden så kombinationen blir oslagbar. Alla Marindepån Complete™-båtar är komplett utrustade för att sjösättas och användas direkt. Båtarna är utrustade med bottenmålning, klass 3 lås och kätting, startspärr, bultlås, förtöjningspaket och gps-plotter. Många är även utrustade med fler tillbehör som till exempel kapell, teak och dynsatser. Allt för att möjliggöra ett enklare och roligare båtliv för våra kunder.”
Dessutom introducerar Marindepån 5 års motorgaranti för alla utombordare och MerCruiser inombordare som vi levererar. Det är Marindepån själva som står för garantin bortom den som redan finns från tillverkaren. Den femåriga motorgarantin bygger på att kunderna låter serva sina motorer efter tillverarkarens rekomendationer på någon av våra fem serviceverkstäder. Detta leder till ytterligare fördelar för kunderna eftersom vi vet att en välservad motor nästan aldrig får problem. I förlängningen hoppas vi att detta även leder till att kunden får bättre betalt för sin produkt om han väljer att sälja den.
Marindepån bedriver idag marinförsäljning i Danderyd, Dalarö och vid Skanstull Marin i centrala Stockholm. I mars kommer bolaget även att öppna försäljning i Gävle. Försäljningen kommer att bedrivas i en stor utställningshall på Gävle Varvsområdet. Märken som kommer att finnas representerade är Bella, Bayliner, Jeanneau, Linder, Silver, TG, Uttern, Mercury och Honda.
www.marindepan.se
Kommentarer
Hej jag har första tjing på en 37meters bilfärja som har två inredda lägenheter o div annat, det hör inte till saken det som ärrelevant är.. vart kan ja hitta en kajplats till denna? ja har inte köp den en eeftersom ja lä ju ha nånstans att stå med den först.. ja är inte så poåsjkig bara jag har tillgång till vatten och el.. helst om det går att ställa den någon stans mot en strand ed nosen in mot stranden.. eftersom det är transport hiss på den.. 🙂 HJÄLP MIG hitta båtplats till drömskeppet..MVH/Jmmie Sjölander
Marina organismer som växer på en propeller kan minska dess prestanda betydligt. De sänker motorns verkningsgrad, ökar bränsleförbrukningen och kan även ge upphov till ökat buller och vibrationer
Dessutom kan det vara tidsödande och besvärligt att ta bort beväxning från propellern. Hempels propellerprodukter är framtagna för att eliminera beväxning på propellrar och drev innan detta blir ett problem. Företagets beväxningshindrande sprayprodukter skyddar propellrar och drev snabbt och enkelt utan besvärliga metoder för att få jobbet gjort.
Hempels nya Prop Primer torkar snabbt, har utmärkt vidhäftningsförmåga och kan övermålas med alla typer av bottenfärger. Den praktiska sprayförpackningen gör den mycket enkel att applicera efter förbehandlingen av propellern. Det innebär att exponerade metallytor inte hinner missfärgas. Produkten är biocidfri och klibbfri på bara 20 minuter vid 20ºC.
Prop-Primer kompletterar Hempels Mille Drive, som är en välkänd och omtyckt bottenfärg för skydd av propellrar, drev, trimplan och bogpropellrar. Den finns i grått eller svart.
Produkten är avsedd att användas över nya spraybara Prop Primer, eller alternativt över Hempels epoxybaserade tjockskiktsfärg Light Primer. Mille Drive är liksom Prop Primer klibbfri på 20 minuter ved 20ºC. Båda produkterna finns i praktisk 500 ml sprayburk.
www.hempel.com
Nu finns Skärgårdsstiftelsens årliga rapport Levande Skärgårdsnatur ute. Det är en sammanställning av inventeringar och insatser för hotade djur och växter i Stockholms skärgård. I år visar rapporten bland annat att beståndet av skarv har ökat. – Ökningen av skarv har visat sig vara positiv för havsörnen som har hittat en ny näringskälla i skarvkolonierna. Dom fungerar som rena restauranger för havsörnarna, säger Karin Strandfager, miljöhandläggare på Skärgårdsstiftelsen.
Projektet Levande skärgårdsnatur har pågått i 22 år och fungerar som en väckarklocka för miljöfrågor i skärgården. Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och naturbevakare gör inventeringar av djur och växter i Stockholms skärgård och hjälper även till med transporter och bevakning inom flera nationella projekt. Resultaten sammanställs och utvärderas av medarbetande forskare och av Länsstyrelsen. Levande Skärgårdsnatur 2008 är en redovisning av resultat från förra årets inventeringar. I årets upplaga har skarven fått en central roll.
Skarven finns på 20 öar
Den första skarven i Stockholms skärgård i modern tid upptäcktes 1994 på ön Grän av en av Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän och sedan dess har beståndet spridit sig till stora delar av skärgården. Den fiskätande sjöfågeln beskylls ofta för att gå hårt åt fisk i grunda kustvatten, men faktum är att ingen forskning tyder på att skarven påverkar fiskbestånden negativt. Däremot kan skarven vara ett problem för yrkesfiskare eftersom skarv kan äta upp en del av nätfångsten och även trassla in sig och drunkna i näten. Många upprörs även av hur skarvens basiska avföring gör att växtligheten dör på de öar som skarven häckar på.
– Man ska dock komma ihåg att det bara finns skarvkolonier på cirka 20 av Stockholms skärgårds 30 000 öar. Dessutom kommer växtligheten snabbt tillbaka när skarven lämnat kolonin eftersom avföringen innehåller massor med näring. Den konflikt som framför allt ska tas på allvar är just den som upplevs av yrkesfiskare. Det är också en anledning till att det nu finns skyddsjakt på skarv, säger Karin Strandfager på Skärgårdsstiftelsen.
Världens äldsta havsörn
I rapporten går att läsa om förra sommarens inventeringar av havsörn som visade att hela 35 havsörnspar i Stockholms skärgård lyckades med sina häckningar. Det är ett resultat som är i nivå med referensnivån från innan 1950, det vill säga innan miljögifter på allvar började påverka havsörnarnas fortplantning. Totalt producerade de kontrollerade paren minst 53 ungar.
Skärgårdsstiftelsens arbete med havsörnar ingår som en del i Naturskyddsföreningens “Projekt Havsörn”. Där bedrivs även ett internationellt ringmärkningsprogram för havsörn. Vid sommarens inventeringar återfanns en havsörnshona som ringmärktes som unge 1978. Därmed blev hon världens äldsta kända havsörn, som dessutom fick en livskraftig unge tillsammans med sin 25-åriga partner under häckningen 2007.
Några exempel på vad rapporten tar upp är:
Gråsälen fortsätter att öka i hela Östersjön, efter att ha varit nästan utrotad under 1970-talet. I Stockholms skärgård räknades 4300 sälar, vilket är en toppnotering sedan projektet började.
Berguvarna har fått ett uppsving efter flera dåliga år. Under sommaren 2007 ringmärktes 13 ungar, vilket är klart över det normala.
Blåstången återhämtar sig på många ställen. Inventeringar gjorda av tillsynsmännen visar att tången har kommit tillbaka på flera ställen där den tidigare varit försvunnen.
Sjöfågeln svärta fortsätter att minska. I år räknades det lägsta antalet sedan 1986. Även tordmulen minskar.
Antalet sillgrisslor var däremot högre än någonsin, efter bottenåret 2006. Dessutom hittades en 35-årig sillgrissla, vilken blev den äldsta av sin art någonsin i Europa.
Den rödlistade apollofjärilen har siktats på ett flertal öar i södra skärgården, medan den inte hittats alls i norra skärgården.
31 skräntärneungar har ringmärkts. Skräntärnan är en hotad art och omfattas av ett Åtgärdsprogram mellan 2007 och 2011.
För att ladda ner rapporten Levande Skärgårdsnatur, gå in på www.skargardsstiftelsen.se
Foto: Johan Ahlbom.
Kärchers pumpautomat BPP 4500/50 pumpar med full kraft vatten till hela huset då eget vatten används. Den förser exempelvis tvättmaskinen och toaletten med vatten, och kan med fördel även användas vid trädgårdsbevattning.
Pumpen startas automatiskt när vatten behövs och stoppar efteråt. BPP 4500/50 passar utmärkt för installation av vatten i sommarstugan eller i fritidshuset.
Kärchers pumpautomater tillgodoser alla typer av vardagliga vattenbehov till hushållet. Den låga ljudnivån gör det möjligt att placera pumpen centralt i huset. BPP 4500/50 har en hydropresstank som skapar en tryckutjämning, vilket gör att pumpen inte behöver starta/stoppa så ofta. Den har även enkel avluftning.
Alla nödvändiga funktioner finns inbyggda, som exempelvis förfilter och backventil, samt att start- och stopptryck är förprogrammerad (1,8-3,0 bar). ”Plug-and-go” gör pumpen klar att använda bara genom att ansluta in- och utgående vatten.
Motoreffekt: 1.200 watt
Sughöjd: 8 meter
Tryckhöjd: 50 meter
Pumpkapacitet: 4.500 liter/tim max.
Vikt: 18 kilo
Väderleksprognosen för helgen ser besvärlig ut: snö, mildväder och vind säger prognosen men det stoppar inte Bothnialoppet. – Vi ger inte upp, loppet ska genomföras, säger Kjell Skogsberg som är ban och säkerhetsansvarig för Bothnialoppet.
Isläget för Bothnialoppet ser bra ut och bara några mindre förändringar kommer att göras av bansträckningen.
– Isen är tjock men vi har haft lite problem med sprickbildning så vi har tvingast förändra banan lite grand. Det är inget som påverkar längden och vi hoppas att alla kommer att få en så bra skridskoupplevelse som möjligt, säger Kjell Skogsberg, ban- och säkerhetsansvarig för loppet.
Bothnialoppet trotsar den dystra väderleksrapporterna, som säger snö, milt och blåst, och arbetet med banan har pågått under hela veckan och gör även så i skrivandets stund.
– Våra plogare gör en fantastisk arbetsinsats som vi är mycket tacksamma för, det är härligt att de är hängivna och att de tror på projektet, säger Kjell Skogsberg.
Väderleksprognosen för söndag säger snö men det är inget som ska stoppa loppet.
– Vi har hyrt in en extra hyvel från Kiruna, så vi kommer ha två hyvlar, samt att vi har tillgång till flera olika fordon med snöskrapor och snöslunga. Håller väderleksprognosen i sig så kommer vi att underhålla banan medan loppet pågår.
Den förändrade bansträckningen har väckt frågan om återbetalning av startavgifter, budskapet från organisationen är nej.
– Det har kommit några förfrågningar om avanmälan men vi har gjort bedömningen att vi inte ska återbetala några startavgifter då loppet inte är inställt. Jag hoppas att de flesta av våra deltagare tycker att vi gör rätt som genomför loppet trots den otroligt märkliga vintern som sätter käppar i hjulen för oss, säger Björn Dahlfors, informationsansvarig för Bothnialoppet.
Det har varit tvära kast rörande Bothnialoppet 2008 och den varma vintern har ställt till det rejält för arrangörerna som trots allt kämpar vidare
– Med förutsättningarna som råder är det inte lätt att få en ekonomi i ett sånt här projekt, just är det bara att köra på, loppet ska genomföras, säger Björn Dahlfors.
Loppet växer
Bothnialoppets organisation spände bågen högt och satsade på 1000 deltagare i årets lopp, torsdagen innan loppet är strax över sex hundra anmälda.
– Vi var kanske lite rusiga efter fjolårets succé och vi kanske satte ett lite väl optimistiskt mål men deltagarantalet har växt och det är positivt och inspirerade, säger Björn Dahlfors som redan nu är har börjat planera inför nästa års lopp.
Bilden:
Snöslugorna gick för full under onsdagen och för att röja bort snö där banan ska gå.
Med fyra år på nacken har den ambulerande Sportfiskemässan hunnit bli ett väletablerat forum för Sveriges sportfiskare. Marknaden för sportfiske fortsätter att växa och när Sportfiskemässan öppnar den 11-13 april på Svenska Mässan i Göteborg dignar den av nyheter, sportfiskekunnande och upplevelser.
– Ambitionen har hela tiden varit att skapa en angelägen mötesplats för Sveriges alla sportfiske-entusiaster och vi kan nu bara konstatera att Sportfiskemässan blivit en succé. Monterförsäljningen har gått oerhört bra och mässan har varit slutsåld sedan länge. Nu finputsar vi på det breda aktivitetsprogrammet och ser fram emot en härlig mässa i april, berättar projektledare Eva Andbert.
Ett axplock ur besökaraktiviteterna är;
Göteborgskomikern Per Fritzell inviger Sportfiskemässan fredagen den 11 april kl. 12.00 med
sportfiskesång
Dagliga modevisningar där de stora grossisterna presenterar säsongens trendigaste och mest
funktionella plagg för fiske och fritid
Föredrag och bildvisning med Per-Ola Johannesson, Arktiska fiske- och vildmarksäventyr
Inspireras av professionella flugbindare som bland annat Paul Little och Helén Kensby
Flera kastbanor med kastuppvisningar av professionella flugfiskare bl. a. Gunnar Rask Nielsen
och Gary Loomis
På utställningen “Nyhetstorget” presenteras de senaste sportfiskeinnovationerna i branschen.
Besökarna kan här rösta fram The gear of the year.
På Rullakuten erbjuds besökare hjälp och råd med sina rullar från Shimano och Ambassadeur
För mässans yngre besökare, 7-12 år, arrangeras Sportfiskeskolan med fiskemetoder, fiskarter,
knutar, tackel och sportfiskeetik på schemat.
Dragbassäng, karpbassäng
Sportfiskemässan vänder sig till såväl nybörjaren som den professionelle utövaren och har ambitionen att vara en dynamisk och lärorik mötesplats för alla sorters sportfiskare. På Sportfiskemässan deltar branschledande leverantörer och återförsäljare av sportfiskeutrustning tillsammans med skolor, föreningar, guider, destinationer, fiskevårdsprojekt mm.
www.sportfiskemassan.se
Honda lanserar ett par nya motorer med elektronisk bränsleipnstutning. De ersätter de äldre BF40 och BF50.
Honda har tillverkat uteslutande fyrtaktsmotorer sedan de började tillverka marinmotorer i början av 60-talet.
De nya motorer som komemr att presenteras närmare under våren ersätter två maskiner som introducerades i mitten av 90-talet. Då var det väldigt moderna motorer, men utan till exempel elektronisk bränsleinsprutning.
Den “gamla” BF 40 presenterades fört som en motor på 45 hk, men fick senare strypas till 40 hk för att klara miljökraven.
www.hondamarine.se
Efter ett späckat år av 175-årsfirande siktar Göta kanal vidare mot kommande århundraden. Inför säsongen 2008 syns mängder av nya aktiviteter på och kring Göta kanal, ett av Sveriges största upplevelseområden. Som en del i framtidssatsningen erbjuds nu besökarna möjligheten att semestra klimatsmart.
– Paddling, cykling och vandring släpper inte ut några växthusgaser och är perfekta sätt att ta sig fram längs Göta kanals upplevelseområde. Vi har massor av upplevelsepaket att välja mellan – allt efter tycke, smak och plånbok säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör.
Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över 3 miljoner besökare varje år. Upplevelseområdet från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön har mer än 60 boendeanläggningar, allt från vandrarhem och bed&breakfast till hotell och pensionat. Dessutom finns ett stort utbud av kaféer och restauranger.
Förra året firades att det var 175 år sedan kanalen färdigställdes. Men fortfarande är kanalens 58 slussar unika konstruktioner som lockar nyfikna både från Sverige och utlandet.
Klimatsmart och kortsemester lockar svenskarna
Paketresorna med cykel och kanot längs Göta kanal är populära, och genom att välja något av dem kan besökaren semestra klimatsmart. Då området har goda kommunikationer med tåg och bussar blir även hitresan miljövänlig.
En trend som slagit igenom är också att svenskarna satsar på fler och korta semestrar. Genom de goda kommunikationerna och ett stort urval av resepaket passar Göta kanal perfekt som resmål för kortsemestern.
– Efter påtryckningar från våra besökare har vi i år ännu fler avkopplande kortsemestrar. Det går att välja mellan boende i alla prisklasser, allt från enklare vandrarhem till exklusiva hotellrum på Baltzar von Platen Lodge. Eller varför inte mönstra på M/S Diana för en tre dagars gourmetkryssning, säger Claes-Göran Österlund.
Turförslag för nedladdning
En dröm och utmaning bland många båtägare är att uppleva Göta kanals och slussningens magi på egen hand och runt 5 000 fritidsbåtar går genom kanalen varje sommar.
En nyhet främst för båtgästerna är Turförslag, vilka kan laddas ned från Göta kanalbolagets sajt. Här ges tips på hur man kan lägga upp sin resa längs kanalen med egen båt. Det finns ett Turförslag med familjeaktiviteter och ett för tips på kulinariska stopp längs kanalen.
Till sommaren kan den som vill övernatta i en torrdocka, då Göta kanalbolaget vattenfyller sin torrdocka vid gästhamnen i Söderköping. Gästhamnen är en av kanalens mest populära och genom detta får ytterligare tio båtar plats.
En annan nyhet är möjligheten att förena det bästa av två världar genom att övernatta i den egna båten i gästhamnen vid restaurang Idas Brygga i Karlsborg och på morgonen få äta hotellfrukost i restaurangen. För 275 kr ingår gästhamnsplats och hotellfrukost för två personer.
Kanalkryssning eller cykelpaket
Att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet är annars det klassiska sättet att uppleva Göta kanal. Här går det välja mellan olika fartyg med turer på en eller flera dagar.
Men väldigt många av Göta kanals besökare väljer att paddla och cykla en sträcka längs vattnet. Här finns allt från lyxiga cykelpaket med fina middagar till enklare arrangemang, dressincykling och längre turer.
En kulinarisk kanal med rekordlångt kafferep
Matupplevelser är en del av kanalens dragningskraft, då den bokstavligt kantas av restauranger och kaféer som serverar direkt vid kajkanten. Under 2008 satsas det extra mycket på mat längs kanalen mellan Karlsborg, Töreboda och Mariestad med bland annat kända matprofiler på besök, kräftfestivaler och skördefester.
Den 7 juli kommer ett enormt kafferep att anordnas längs Göta kanal då alla kaféer, restauranger, byalag, föreningar och andra kommer att servera kaffe och kakor längs kanalen. Förhoppningen är att slå världsrekord och kontrollanter från Guinness rekordbok kommer att finnas på plats. I samma veva kommer också en Göta kanalkaka att utses.
Ett urval av nyheter och aktiviteter längs Göta kanal säsong 2008:
– Afternoon tea på Idas Bakficka i Karlsborg under sommaren
– ”Fri fart på Göta kanal” – klassisk fartfest och nostalgiskt kanalrace vid Museihuset
i Ljung den 26 juli. Gamla mahognybåtar och gnistrande krom. www.museihuset.se
– Hjulångaren Erik Nordevall II sjösätts under sommaren i Forsvik och bogseras till Motala för isättning av ångmaskin och ångpanna. www.nordevall.com
– Sommarteatern ”Gjuta Varg – en verkstadsvarieté” i Forsvik och 1700-talskomedin
”Fröken Pernillas korta frökenstånd” vid kanalen i Norsholm.
– Dans i Kanalhamnen, Söderköping. Varje tisdag under sommaren.
– Midsommarfirande i Sjötorp, Norrkvarn och Vassbacken, vid Bergs slussar med marknad
– Cykla, paddla och åk kanalbåt – många paketlösningar i olika delar av kanalen.
– Smultronstället i Söderköping och Två Små Hus i Motala där det går välja mellan 60 olika glassmenyer.
– ”Sail-in-glassbar” i Töreboda. Lägg till vid bryggan och få glassen serverad i båten.
– Norrkvarns slussområde med Baltzar von Platen Lodge. Professor Gullströms Värld med Barnens Minikanal, Trollstubbar, barnteater och bryggunderhållning. www.norrqvarn.se
– Poolområdet för barn i Töreboda gästhamn. Förra årets succényhet.
– Stor kräftskiva i Karlsborg den 23 augusti.
– Kräftveckan i Motala, 2-9 augusti.
– Kräftfiske vid Göta kanal – paketresor med boende och fiske.
– Skördefest och höstmarknader på flera håll i september.
Kanalturer, paket och aktiviteter återfinns i Resemagasin Göta kanal 2008. Magasinet går också att ladda hem på www.gotakanal.se. Där finns också aktuell information om vad som händer längs kanalen under året.
Vinn en kanalkryssning med din egen båt. Se tävlingen på www.batliv.se
Lagom till sportlov och påskledighet lanserar Doro en outdoor walkie-talkie med en räckvidd på upp till hela 10 kilometer. Doro wt87 är den idealiska reskamraten och erbjuder både enkel, rolig och billig kommunikation under semestern.
Doro wt87 är en kompakt och lätthanterlig sport walkie-talkie som är perfekt att ta med sig i samband med den aktiva semestern. Den används enkelt genom push-to-talk funktionen (PTT) eller det inbyggda röstaktiveringssystemet (VOX). Med drygt 300 möjliga kanalkombinationerna hittar du lätt en egen kanal och slipper störningar från andra användare och enheter. Tack vare den långa räckvidden på uppemot 10 kilometer i öppen terräng går det utmärkt att hålla kontakten även på längre avstånd, såväl i skidbacken som på vandringsleden eller i cykelspåret.
Doro wt87 är en så kallad PMR (Personal Mobile Radio) walkie-talkie, vilket betyder att den fungerar i både Sverige och övriga Europa via det fria FM-bandet 446 MHz. För den semestrande innebär detta en möjlighet att undvika kostsamma mobilsamtal med sina medresenärer. Istället erbjuds gratisprat via walkie-talkien.
– Doro wt87 är ett perfekt komplement till mobiltelefonen när man befinner sig på semester med till exempel familjen. Den fungerar i princip överallt, är inte beroende av mobiloperatörernas täckning och det tillkommer inga samtalskostnader. Dessutom erbjuder walkie-talkies en alternativ kommunikationsform som ofta upplevs som både spännande och rolig, säger Fredrik Forssell, marknadschef på Doro.
Doro wt87 ingår i produktsortimentet för Doro Home Electronics. Här återfinns även nya Doro wt77 – en smidig familje-walkie-talkie med räckvidd på upp till 7 kilometer och Doro hs71pro – en strupmikrofon som är specialanpassad för fysiska utomhusaktiviteter.
Doro wt87 är utformad med en sportig, röd-grå-svart design och levereras i två-pack med en praktisk laddningslösning där walkie-talkie-setet placeras direkt i laddningsenheten. Medföljer gör även ett headset. Doro wt87 finns att köpa i elektronikbutiker över hela landet från februari och kostar cirka 500 kr.
www.doro.se
Kommentarer
var kan mat köpa dessa vagnar
mvh mattias
Hos dyviks varv.
www.dyvik.se