Nyheter

Svenska Kryssarklubben, Båttekniska Nämnden (BTN) vill uppmana alla som har en båt med dieselmotor att i år, extra noggrant kontrollera innehållet i sin bränsletank och filter. Anledningen till detta är att oljebolagen tilläts att fr.o.m. 1 augusti 2006 tillsätta max 5% biologiska oljor (FAME = fettsyrametylester) i dieselbränslet. FAME inblandningen innebär en klart ökad risk för att klumpar bildas till följd av tillväxt av s.k. mikrober/bakterier. Oljebolagen skriver själva att denna risk för klumpbildning är störst vid marin användning.

Än viktigare nu att underhålla bränslesystemet i och med FAME-dieseln
”Maskin/Propellerhaveri” (=ingen framdrift/motorstopp av div. orsaker) är den klart vanligaste orsaken till att Sjöräddningen rycker ut. Statistiken för 2007 angav hela 224 fall av just detta. Vi vet också sedan tidigare att ”skit i bränslet” representerar ett stort antal av motorstoppen. Motorstopp till följd av bränslestopp finns med i de 224 fallen, men däremot inte stopp p.g.a. bränslebrist dvs. tom tank (14 fall). Vi vet också att det slarvas en hel del med bränslesystemets underhåll i båtar. Marginalerna för slarv är betydligt mindre med nya FAME-dieseln.

Vad säger Svenska petroleuminstitutet (SPI)?
I och med att den nya FAME dieseln är betydligt känsligare för uppkomst av mikrober så rekommenderar SPI nu att man ska tömma sin dieseltank på hösten. Man har tagit fram en folder som kan hämtas på; www.spi.se Det framgår dock inte i foldern hur tömning av dieseltankar ska gå till rent logistiskt/praktiskt. Detta handlar kanske om upp till 75 000 båtar som ska dräneras på ”gammalt” bränsle på alla marinor och båtklubbar.

Miljön allt viktigare
Kryssarklubben önskar definitivt inte en utveckling där massor av båtägare häller i miljöfarliga biocider i bränslet (t.ex. Grota Mar m.m.). Dessa biocider är mycket giftiga och en sådan utveckling bidrar sannolikt inte till någon miljövinst totalt sett med den delvis förnybara FAME-dieseln.
Under sommaren 2007 har vissa sjömackar haft FAME inblandning och andra inte. Statoils sjömackar i stockholmsområdet har t.ex. inte haft FAME inblandning och inte heller OKQ8 på sina renodlade sjömackar. Bilden om vilka bolag som har haft FAME inblandning eller inte är lite oklar. På vanliga bensinstationer där båtägare kan handla diesel i dunk där har man garanterat haft 5% FAME i dieseln under 2007.
Troligen kommer all diesel framgent att ha FAME inblandning av miljöskäl. Möjligen kommer syntetisk diesel också att finnas tillgänglig inom en inte alltför avlägsen framtid.

Räkna alltid med lite vatten i tanken
SPI anger att ”så länge som det inte finns vatten i en dieseltank så är det inga problem att förvara FAME-dieseln upp till ett år”.
Problemet för oss båtägare är att man alltid måste räkna med att det finns viss mängd kondensvatten i en dieseltank. Kondensvatten är nästintill ofrånkomligt beroende på temperaturväxlingar och därav kondensering av luftfuktigheten inne i tanken. Dessutom är det liten eller ingen omsättning alls under stor del av året i en fritidsbåt vilket förvärrar.

Mikrober bildar klumpar
Det som gör detta extra allvarligt är att den mängd mikrober som bildats i vissa fall har varit så ”geggiga” att det t.o.m. har satt stopp i det sugrör som finns inne i tanken. Föroreningarna har alltså proppat igen och därmed inte ens nått vattenavskiljare och filter. Vid båtanvändning i lugnt väder kan utfällningarna ligga på tankbotten i åratal, men vid svall eller sjögång blandas tankinnehållet om och utfällningarna kan stoppa bränsletillförseln.

Hur kan man då skydda sig?
Båttekniska Nämnden BTN anser att den nya dieseln med FAME är ett allvarligt säkerhetsproblem såvida man inte har full kontroll på hela bränslesystemet. BTN rekommenderar följande åtgärder (förutom normala filterbyten och rengöring/kontroll av vattenavskiljare):

– Se till att bränsletanken kan inspekteras invändigt och rensugas (på lägsta punkten där slam samlas) genom inspektionsluckan eller via hålet för nivågivaren.
– Sug ur bottenslam med en Oljesug (Bild 2) vår och höst .
– Kan man inte komma åt att inspektera eller suga ur bottenslam så måste tanken göras om. Dieseltankar ska vara byggda så att de kan inspekteras, det har gällt i många år. Skvalpskott ska även ha öppningar i nederkant.
– Dieseltanken bör helst ha en bottenavtappning på lägsta punkten om möjligt. Som alternativ kan ett fast sugrör på lägsta punkten monteras vid ombyggnad. Ett alternativt sätt att slippa dränera tanken varje höst och vinterförvara bränslet (i tät behållare på säker plats), kan vara att blockera tankventilationen helt under vinterförvaringen. En enkel ”Slangtång” som gör att man klämmer till om ventilationsslangen eller att montera en ”Ballofix”/kulventil på ventilationsslangen kan vara lösningen som förhindrar att fuktig luft kommer in i tanken. Man får dock inte glömma att återställa ventilationen på våren.

Bilden visar tankföroreningarna i en Dehler 34 som nylevererades december 2006. Det fanns ytterst lite kondensvatten i form av ett fåtal vattendroppar i tanken.

Stefan Kindeborg
ordf. SXK Båttekniska Nämnden

Kommentarer

Leif Ahrgren 22:54:18 2008-06-01

Varning! Tillslut INTE tanventilationen uder vintern.När överstående luft kyls under vintern kommer den att minska i volym. Undertrycket kan bli så stort att tanken mer eller mindre imploderar, dvs sjunker ihop och totalförstörs.
Mvh/Leif Ahrgren

Kjell Vågfelt 15:02:06 2009-08-08

Jag har haft stora problem med mikrober i tanken i sommar. Motorn går en timma, sedan stannar den. Får den vila några timmar så går den sen en timma till. Bränslefiltren var rena, men silen i tanken var igensatt av svart geggigt slem. Jag har gjort rent, men problemen kvarstår. Troligen är det en propp någonstans i den 5 m långa ledningen från tanken till motorn.

Jag hade inte hört talas om detta (välkända?) problem, men nu verkar det vara allmänt känt. Jag har tvärtom tidigare fyllt upp tanken med diesel på hösten för att motverka kondens. Gissa om mikroberna har trivts i min tank…

Vid årets Båtriksdag, som hölls i Stockholm 5–6 april, valdes en delvis ny styrelse. Göran Andersson fortsätter som ordförande (tidigare vald) medan ett par ordinarie ledamöter kom in via nyval.

På Båtriksdagen antogs bland annat ett uttalande om regeringens förslag till nya regler för obligatoriskt förarintyg, så kallat båtkörkort.

Främre raden, fr. v.: Kent Danielsson, Leif Stenlund, Denis Helin, Göran Andersson (ordförande), Carsten Syverstad, Martin Nordström, Sten Olsson. Stående fr. v.: Carl R Hellström, Tommy Engvall, Bengt Gärde, Lars Afzelius.

Båtriksdagen 2008 gjorde ett uttalande om de kommnande reglerna för ett eventuellt båtförarintyg:

Regeringens förslag stämmer med båtfolkets åsikt

Svenska Båtunionen, församlad till Båtriksdag i Stockholm 5-6 april, noterar med tillfredsställelse att regeringen har lagt fram ett förslag om obligatoriskt förarbevis för fritidsbåtar, så kallat båtkörkort.

– Detta är nästan helt i linje med vad Svenska Båtunionen sedan lång tid har arbetet för, säger Göran Andersson, ordförande för Svenska Båtunionen.

– Vi ser denna åtgärd som mycket betydelsefull för att höja sjösäkerheten. Detta kombinerat med att staten tar sitt ansvar för infrastrukturen på sjön genom att hålla huvudfarleder även för fritidsbåtar samt nysjömäta och agera för en ökad sjösäkerhet är något som vi välkomnar. Vi ser fram emot remissförfarandet, då vi har möjlighet att lägga fram våra detaljerade synpunkter.

– Vi förutsätter att de närmare 400 000 personer som redan har förarintyg kan fortsätta använda detta i kombination med giltig legitimation. Detta för att få en så smidig övergång som möjligt med så liten administration som möjligt.

Svenska Båtunionen är riksorganisation för 157 000 fritidsbåtsägare i Sverige och en av Europas största båtorganisationer. Svenska Båtunionen organiserar närmare 900 lokala båtklubbar genom regionala båtförbund.

Stockholm 20080405
För ytterligare information:
Göran Andersson, tfn 0730-44 09 44

Kommentarer

Erik Bohlin 17:04:57 2008-04-09

Märkligt att fortfarande se elva mer eller mindre skäggiga gubbar i SBU:s styrelse. Tur att inte media bryr sig om att kritisera den katastrofala bristen på jämställdhet. Båtlivet berör ju till 50% kvinnor. Jag vet ju att de kvinnor som försökt ta sig in i "gubbstrukturen" har misslyckats och besvikna dragit sig tillbaka.
Först när alla ombord i en båtägande familj känner att Svenska Båtunionen är en viktig organisation för svenskt båtliv när man lämnar bryggan, då har man nått ett viktigt mål. Om några veckor börjar båtfolket lämna bryggan och ser inga andra hinder än dem man själv kan lösa. Svenska Båtunionen vet många inte ens att den finns. Då och då får dom dock en mycket trevlig tidning hem i brevlådan. Den heter Båtliv. Den har en "viss" anknytning till Svenska Båtunionen i form av ett märke på förstasidan och får ett visst ekonomiskt stöd från SBU.
Detta säger "en av de gamla", som gärna vill retas.
Erik Bohlin

Tävlingen ”Vinn en Göta kanalresa med din båt” är nu avgjord. Bland 115 inkomna svar har följande vinnare utsetts bland de rätta svaren. Båtliv och Göta kanal gratulerar vinnarna!

1:a pris
En resa på Göta kanal, Mem-Sjötorp, ToR med egen båt
Vinnare: Bo Svensson, Lidköping
Motivering: ”På Göta kanal finns gemytet, lugnet och friden, något vi alla behöver nu för tiden”

2:a – 5:e pris
Boken ”Göta kanal – den blå vattenvägen genom Sverige”
Vinnare:
Carola Granberg, Västerås
Susanne Sillerström, Sundsvall
Bertil Johansson, Västerås
Daniel Nydegger, Hjälteby

Rätt svar:
1. Göta kanal Express är en 3-dagarsresa mellan Mem och Sjötorp på för- och eftersäsong.
2. Fem gästhamnar i Göta kanal har trådlöst internet
3. Göta kanal invigdes år 1832.

www.gotakanal.se

Regeringen klargjorde 3 april sin åsikt om reglera för det kommande båtförarintyget (Båtkörkortet). Enligt infrastrukturminister Åsa Torstensson blir de nya reglerna så här.

Tre olika behörighetsbevis föreslås införas:

1. Obligatoriskt behörighetsbevis ska gälla för båtar vars skrovs längd är minst 10 meter eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Krav på behörighetsbevis för fritidsbåt ska inte gälla personer som vid lagens ikraftträdande fyllt 55 år eller för permanent boende på öar utan bro- och bilfärjeförbindelser.

2. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsskepp (längd minst 12 m/bredd minst 4 meter). Detta motsvarar dagens behörighetsbevis för skepp, den s.k. skepparexamen.

3. Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsfartyg ska gälla för båtar som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 30 knop.

Innehav av behörighetsbevis kommer att krävas från 1 april 2011. Ambitionen är att reglerna om godkännande av utbildare, utväxling av befintliga bevis ska träda i kraft under 2009.

Regeringen arbetar nu med de sista justeringarna i lagtexten och planerar att skicka ut en departementspromemoria på remiss inom kort.

Halmstads Marinfestival erbjuder även i år möjligheten att boka seglatser via vår hemsida www.halmstad.se . Ett smidigt sätt att försäkra sig om en plats på de fina traditionsfartygens turer på vattnet utanför Halmstad.

Halmstads Marinfestival fyller fyra år i år! 17-20/7 firar vi med fyra festivaldagar fyllda med marina aktiviteter, seglatser, mat & dryck, artister m m. Ett tjugotal traditionsfartyg är på väg mot Halmstad i år också. Onlinebokningen för seglatserna öppnas för bokning på vår hemsida idag. Via www.halmstad.se når man enkelt bokningen.

De fartyg som är kontrakterade kommer bl a från Danmark, Holland, Tyskland och Sverige. En del är gamla vänner som kommer igen, några är nya. Exempelvis är Störtebeker , en bark från Tyskland en ny skönhet. Så är även Christine af Bro , Kristinehamns stolthet som fraktas hit från Vänern, en nutida bojort, sjösatt 2002.

Tillgängligheten ökar
En annan nyhet för i år är att vi lyckats få hit Kvartsita, vi kan i år skryta om att både festivalområdet OCH seglatserna är tillgängligt för alla. Detta handikappanpassade tvåmastade skolskepp från Bohuslän, gör det möjligt för funktionshindrade att segla ut i Kattegatt.

Flyg en tur
Vill man inte segla utan hellre ge sig upp i det blå så kan vi presentera ett sjöflygplan som kommer att starta och landa på Nissan. Halmstad Hamn och Stuveribolag fyller 100 år och guidade turer med dubbeldäckare till vår idag moderna handelshamn kommer att köras under festivalen. En utställning i Kajskjulet kommer att visa vår hamns historia.

www.halmstad.se

Som det första kajakföretaget i världen inför nu Point 65 ett pantsystem för sina kajaker. Det innebär att kunden får 500 kronor i pant när han eller hon lämnar in sin gamla kajak. Kajaken tas omhand av SRV återvinning, som Point 65 slutit avtal med. – Pantsystemet är en viktig del i vårt miljöprogram. Vi börjar i Sverige i år och kommer att utvidga till övriga Skandinavien och så småningom till alla de 22 länder där våra kajaker säljs, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.

Svenska Point 65 är det ledande kajakföretaget i Nordeuropa. Nu blir företaget även föregångare i världen när det gäller miljöansvar, då pantsystemet för kajaker blir det första någonsin i sitt slag.

– Som utvecklare och tillverkare av kajaker jobbar vi hela tiden nära naturen. Därför känns det naturligt med denna långsiktiga satsning att ta vårt miljöansvar och ta hand om gamla och utrangerade kajaker, inte minst då vi växer snabbt och numera säljer en väldig massa kajaker, säger Richard Öhman.

Det företag som fått i uppdrag av Point 65 att återvinna de utrangerade kajakerna är SRV återvinning som ägs av kommunerna Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn och Salem. Kajakerna kommer att fraktas till SRV:s återvinningsanläggning i Gladökvarn där de omvandlas till bränslefraktion.

De kajaker som ska ”pantas” lämnas in hos Point 65:s lager i Tomteboda, Solna. Alla Point 65-kunder som lämnar in sina kajaker får, förutom att kajaken kostnadsfritt tas omhand på ett miljöriktigt sätt, även ett presentkort värt 500 kronor att nyttja vid köp av nästa kajak. Avtalet gäller för kajaker köpta 2005 eller senare och där garantiformuläret fyllts i och registrerats.

Enligt Naturvårdsverkets utredning “Genomförande av EUs utsläppstakdirektiv – en lägesrapport för Sverige 2006” uppgår mängden utsläpp av växthusgaser från fritidsbåtar till över 7 500 ton per år. De 430 000 fritidsbåtarna i Sverige förbrukar mer än 100 000 kubik – alltså en miljard liter – bränsle varje år.

www.point65.se

Grand Hôtel har utökat sitt konferensutbud genom ett nära samarbete med exklusiva båten SeaLounge. Båten sjösattes förra veckan och ligger nu vid Skeppsbron nedanför Kungliga Slottet. Från och med idag kan Grand Hôtel nu erbjuda en unik plats för heldagsmöten till havs.

SeaLounge är ett spännande komplement med många möjligheter till Grand Hôtels rum för möten och fester. Den gemensamma satsningen går under namnet SeaLounge Grand Hôtel Stockholm. Från och med idag, den första april, erbjuder Grand Hôtel ett nytt och unikt forum för konferenser med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

Det är en utmärkt plats för möten, upplevelser och rekreation ute till havs med förstklassig mat, dryck och bemanning ombord.

Stockholmsarkitekten Pontus Lomar svarar för den nya designen av högklassiga SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

Lomar Arkitekter har skapat en tydligare loungekänsla och gett utomhusbaren på övre däck en varmare inramning. Den flytande loungen är utformad för att erbjuda maximal komfort och funktion oavsett om det är för en konferens, lunch, affärsmiddag eller fest. Ombord finns modern, trådlös konferensteknik, lounge, cocktailbar, utomhus-jacuzzi, inglasad bastu och utomhusbarbeque. Båten kan ta upp till 30 mat- och konferensgäster eller 44 gäster till fest och mingel.

– Med tanke på den ökande efterfrågan på konferenslokaler känns det fantastiskt att ligga i framkant vad gäller nya mötesplaster. Med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm kan vi erbjuda en helt unik konferensupplevelse till havs, säger Nils Axing vd på Grand Hôtel.

Förutom mötesytor och middagslokal kan båten även arrenderas som festvåning. Den flytande loungen bjuder på kulinariska läckerheter från Grand Hôtels kök, som kökschefen Peter Frohm står bakom. Mötet eller middagen kan efterföljas med ett bastubad och dopp i havet i den rofyllda skärgårdsmiljön eller med en avslappnad cocktail i utomhus-jacuzzin.

SeaLounge Grand Hôtel Stockholm avgår från Skeppsbron nedanför Kungliga Slottet, mittemot Grand Hôtel, och tar gästerna till olika platser i Stockholms skärgård eller Mälaren efter önskemål. Till sommaren kan Grand Hôtel också erbjuda hotellets gäster, turister och allmänheten möjligheten att köpa biljetter till fasta turer med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt erbjudande av förstklassiga upplevelser. Därför blir samarbetet med SeaLounge Grand Hôtel Stockholm ett utmärkt komplement till vårt befintliga erbjudande, avslutar Nils Axing vd på Grand Hôtel.

www.grandhotel.se

Racerbåtesset Jonas Andersson lyckades med vad han själv knappast trodde var sant. Han vann i lördags sin första pole position och fick därför starta först. Vid starten rykte tvåan Thani Al Qamzi snabbt förbi, och det blev ett tätt race där Jonas bakom sig hela tiden var förföljd av Jay Price med flera. På 30:e varvet fick ledande Thani motorhaveri och Jonas gick upp i ledningen som han höll trots stundtals hård anstormning bakifrån. Jonas Andersson tog Formel 1 segern i Qatar!

Det var ett oerhört tufft och krävande race och blott hälften av deltagarna kom i mål. Det är tio år sedan en svensk vann ett Formel 1 lopp, då var det Göran Karlöf som vann i Tammerfors.

Jonas Andersson visade ifjol att han var mycket snabb, men han hade problem med motorerna som han pinade för hårt och han hade bara ett par målgångar. När han kom i mål då blev det placeringar på podiet. Ambitionen i år var att ta sig till mål och samla VM-poäng. Nu tog han maxpoäng direkt!

Ur svensk synpunkt blev det här en super fullträff. Jonas Andersson vann racet, tvåa blev Qatar teamets Jay Price och där är svensken Pelle Larsson manager för teamet. Dessutom blev Jonas Andersson eget team, F1 Team Sweden, bästa team med alla tre båtarna i mål på poängplats.

– Nu har svensk båtsport fått en verklig stjärna för ungdomarna att se upp till. Vi hoppas att detta gör att vår stora ungdomssatsning får verkligt stort genomslag så att vi får många fler som vill köra racerbåt och kanske att vi kan köra ett eget Formel 1 lopp i Sverige inom 3-4 år, säger förbundsordföranden Christer Gustafsson.

Resultat Formel 1 Doha, Qatar 29/4 2008
1) Jonas Andersson, Sverige, 48 varv
2) Jay Price, Qatar, 48 v, + 1,76
3) David Trask, Australien, +18,20
4) Sami Seliö, Finland, + 23,25
5) Guido Cappellini, Italien, + 15,51 (-1 varv för påkörd boj)
6) Uvis Slaktaris, Lettland, – 2 varv
7) Philippe Chiappe, Frankrike, – 3 varv
8) Stan Kourtsenovsky, Ryssland, – 3 varv
9) Philippe Tourre, Frankrike, – 3 varv
10) Massimo Roggiero, Italien, – 3 varv

Nästa Formel 1 race: 4-6/5 Portimao, Portugal

www.svera.org

Visit Skärgården, som presenterade sig med ett jättelikt sjökort på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, håller på med vårförberedelserna. Snart flyttar organisationen in i Celsinghuset på Strandvägen i huvudstaden.

Många nya, spännande aktiviteter är planerade. Läs mer på deras hemsida.

www.oppenskargard.se

Sail Racing lanserar Limited Edition, ett antal produkter i begränsad upplaga. Produkterna i Limited Edition är tillverkade i lätta och smidiga material med funktionella egenskaper som vattentäthet, vindtäthet och andningsförmåga. Varje enskild produkt finns tillverkad endast i vitt i en upplaga om 100 st och säljs exklusivt på den svenska marknaden hos 15 utvalda återförsäljare. www.sailracing.se

Som första billeverantör i Sverige inför Toyota i april 2008 en energideklaration av alla nya Toyota-bilar. Deklarationen, som helt följer det förslag som Konsumentverket har tagit fram, ska göra det lättare för bilköparna att göra ett miljöriktigt val. Hittills har inga båtföretag gjort något liknande, men det kanske är på väg.

Toyotas energideklaration påminner om den märkning som sedan flera år tillbaka används för bland annat vitvaror. En skala mellan A och G visar på ett pedagogiskt sätt hur energi­effektiv bilen är, det vill säga hur mycket koldioxid (CO2) som bilen släpper ut per kilometer. ”A” är bäst, med ett koldioxidutsläpp under 100 g/km.

Från april ska den nya energideklarationen finnas på informationsskyltarna vid alla nya bilar hos Toyotas återförsäljare. Successivt kommer den också att finnas i allt broschyrmaterial.

– Vi vill på ett tydligt sätt visa hur mycket koldioxid våra bilmodeller med olika motoralternativ släpper ut. Därigenom hoppas vi kunna påverka bilköparna att göra ett så energieffektivt val som möjligt, säger Hans-Eric Almebäck som är vd för Toyota Sweden AB. Det handlar inte om att till varje pris välja en liten bil, utan om att fatta ett medvetet beslut om vilken bil man ska köpa oavsett storleksklass.

Toyota i Sverige har miljödeklarerat sin bilar sedan 15 år tillbaka. Hittills har det dock inte gått att på ett tillräckligt enkelt och tydligt sätt se hur energieffektiv en speciell bilmodell är.

– Det förslag som Konsumentverket har tagit fram är mycket bra och kommer förhoppnings­vis att införas mer allmänt i bilhandeln 2009 eller 2010. Vi vill inte vänta så länge. Det är en så angelägen fråga att vi har beslutat att börja redan nu, säger Hans-Eric Almebäck. Det ligger också helt i linje med de tydliga mål som vi satte upp i fjol för våra återförsäljare om att sänka de genomsnittliga koldioxidutsläppen för nybilsförsäljningen.

– Konsumenterna kommer i slutänden att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Eftersom samtliga bränslepriser lär fortsätta att stiga, kommer energieffektiva bilar absolut att ha ett högre andrahandsvärde. Då är den miljö­märkning som vi nu inför till mycket god hjälp när man köper ny bil.

Det svenska företaget Ekomarine, som bland annat Östersjöstiftelsen står bakom, ser en ökad efterfrågan på giftfri båtbottenfärg. På kort tid har företaget lyckats nå ut till dubbelt så många återförsäljare som planerat med sin nya giftfria bottenfärg Neptune Formula.

– Den senaste tidens fokus på giftig bottenfärg i Östersjön har gjort att många fritidsbåtsägare efterfrågar giftfria alternativ som också fungerar som ett skydd mot beväxning, såsom havstulpaner och annan påväxt, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine.
– För första gången kan nu återförsäljarna erbjuda kunderna ett miljösäkert alternativ, säger Claes. Den största anledningen till att så många återförsäljare är intresserade är att båtägare själva frågat efter miljöalternativ hos handlarna.
Totalt finns färgen Neptune Formula hos 40 återförsäljare längs Ostkusten i stället för 20 som var målet för året. Intresserade båtägare som vill använda Neptune Formula har också hört av sig från Västkusten och från Danmark och Norge, trots att garantin inte gäller där i år.
Ekomarines färg Neptune Formula är inte giftig, utan har i stället en biologisk effekt. Bakom företaget står bland annat Östersjöstiftelsen samt Allba Invest AB. Färgen har utvecklats i samarbete med Tjärnö marinbiologiska laboratorium i Bohuslän samt Ytkemiska Institutet. Färgen bygger på Ekomarines patent i Sverige samt internationellt i bland annat USA och EU.

www.neptuneformula.com

För första gången någonsin startar nu Jonas Andersson i pole position i Formel 1. Han fick till en riktig fullträff i sin avgörande körning och utklassade sina konkurenter fullständigt.

Jonas var näst snabbast av alla under det fria tidsträningspasset. När sedan det blev
officiell tidsträning höjdes tempot betydligt, Jonas kapade nästan 1,5 sekund men åkte
ändå ner en placering.

Till det andra och avslutande tidsträningen blev det blåsigt och ingen lyckades förbättrea sina tider.

Helt avgörande är sedan resultaten under Shot out varven, som de sex främsta får köra helt ensamma på banan. Det var blåsigt, men Jonas hade duktigt flyt med både körningen och med vågorna. Han körde in på särklassigt snabbaste tid. Utklassade världsmästaren Seliö, flerfaldige världsmästaren Cappellini och Qatars hemmaförare Price med 1,4 sekunder.

Nu satsar Jonas helt klart på att få en topplacering också i racet. Han går igenom ekipaget på nytt och sätter på en ny motor, berättar han glädjestrålande från Doha, Qatar.

Formel 1 GP tävlingen i Doha, startade kl 16.00 på lördagen. Resultat se www.svera.org

Officella slutresultat från Shot out, tidsträning Formel 1, Doha, Qatar

1 14 ANDERSSON Jonas SWE F1 Team Sweden 43.64 – 150.14 km/tim
2 5 AL QAMZI Thani UAE Team Abu Dhabi 44.08 +0.44
3 1 SELIO Sami FIN Woodstock Red Devil Racing 45.04 +1.40
4 74 CAPPELLINI Guido ITA Tamoil F1 45.11 +1.47
5 11 PRICE Jay USA F1 Qatar Team 45.13 +1.49
6 2 ROGGIERO Massimo ITA Woodstock Red Devil Racing 47.13 +3.49

www.svera.org

Den 19-20 april finns några av nordens bästa seglare på plats för att göra upp i kappsegling på historiskt seglarvatten – det var här, på Stenungsbaden Yacht Club som den svenska America’s Cup-satsningen en gång planerades. I april däremot är det båtar i klassen CB66 och C55 som kommer att drabba samman i en tuff kamp. I samband med tävlingen ges även allmänheten chans att provsegla båtarna tillsammans med besättningarna.

Tävlingen som pågår under helgen 19-20 april är ett samarbete mellan Stenungsbaden Yacht Club och Stenungssunds Segelsällskap. Under helgen kommer sundet mellan Stenungsön och Stenungssund att vara fullt av segelbåtar.

– Segling är något vi verkligen brinner för, och det är ju fantastiskt när man kan vara med och arrangera tävlingar som avgörs precis utanför våra bryggor. Som Yacht Club är det en självklarhet för oss att vara delaktiga i att främja segelklimatet, säger Karin Åkerman, marknadschef, Stenungsbaden Yacht Club.

Tävlingarna avslutas de båda dagarna med prisutdelningar och diskussioner på Kookaburra, Stenungsbadens restaurang, döpt efter finalbåten i America’s Cup 1987. Under lördagen kommer det även att organiseras ett seglingsseminarium där världens två största segelmakare, Quantum och North Sails svarar på frågor och ger information om segling och segelmakeri. Helgen avslutas slutligen med International One Meters, en tävling med radiostyrda båtar i enmetersklassen.

– Det här är ett perfekt arrangemang eftersom den sätter seglarna i fokus, säger Stefan Blom, projektledare för tävlingen. Vi vill gärna göra segling till en mer publik sport samtidigt som vi vill öka kunskapen om tävlingar, material och klasser hos allmänheten.

Snabba, moderna seglare
Båtarna som deltar i regattan är av modell CB66 och C55. CB66 är en ny typ av båt som riktar sig till de alla som är förtjusta i fart, spänning och snabba kast. Det är en snabb och modern kölbåt med mycket jollekänsla. C55 är en båt konstruerad av Pelle Petterson och som snabbt blivit populär bl.a. genom att det är en av Svenska Seglarförbundet rekommenderad kölbåt för ungdomssegling och klubbåt.

– För Stenungsunds Segelsällskap är detta en perfekt inledning av säsongen för kölbåtar som en tidig försmak på vattnen inför årets Tjörn Runt. Vi hoppas på en härlig säsong som även kommer att omfatta ett SM i H-båt i juni månad, säger Lars Berglund, ordförande i Stenungsunds segelsällskap.

Stenungsbaden Yacht Club har en gedigen maritim historia och en självklar koppling till seglingsvärlden. Det var här som den svenska America’s Cup satsningen inleddes, planerades strukturerades. Gurra Krantz, skeppare på den svenska utmanarbåten 1992, bodde på Stenungsbaden Yacht Club, rum 125, under 14 månader när satsningen planerades.

En av ostkustens största kappseglingar ingår även i år Stockholm LYS-cup, meddelar arrangören Tyresö Båtklubb. Nytt för i år är att vi har två LYS totalt – LYS total enskrov och LYS total flerskrov.

– Den 31 maj smäller det och målsättningen är att vara 200 deltagare, säger Stefan Larsson tävlingsledare.

I förra årets regatta i strålande solsken och svag sydvästlig vind startade 161 båtar för att segla Ornö Runt. Flerskrovsbåtarna, som startar sist och jagar fältet, blev en succé som vi även kör i år på den 23 sjömil långa banan.

Bloggen skota.se skrev så här om förra året regatta:
Kudos till Ornö Runt arret som är en riktig segelfest för proffs och amatörer i största samklang! Tumme med vädret verkar dom ha också då dagen blev en kopia av 2006!

Planera in lördag 31 maj och delta i årets kappsegling, som är en jubileumsregatta, den 35:e! Efter målgång arrangeras After Sail innan det gedigna prisbordet dukas upp.

www.ornorunt.se

Sjöfartsverket fortsätter sin TV-satsning med ett nytt program och i en ny kanal. På söndag är det dags för första programmet. Klockan 18.30 i TV 8. Det ersätter det nedlagda Kasta Loss som visades under flera säsonger i TV4+.

I samband med nystarten byter de ansvariga både upplägg och programledare:

Agneta Engström är utomordentligt hemma i båt oavsett om den drivs med segel eller motor, kanske dock mest bekant med segelfarkoster, eftersom hon varit seglingsproffs i ett antal år. År 2000 tävlade hon med det svenska landslaget i OS i Sydney. Agneta gillar att meka med båtar, vilket är ganska ovanligt bland fritidsbåtägare idag. Agneta har jobbat som matte- och NO-lärare och en del av er har sett henne som programledare i Skrotslaget.

Angelica Torsslow har gått IHM – Institutet för högre TV-utbildning i Göteborg, men är också utbildad inom arkeologi. Hon har ett vetenskapligt intresse och är en dessutom en passionerad skidåkare. Angelica gillar fart och fläkt även på sjön och hennes specialitet i den marina världen är vattensporter av olika slag; från vattenskidor och wakeboard till skärmflygning efter båt.

Gustav Morin är en styv motorbåtsförare och en inte oäven seglare. (Han var en i besättningen ombord på Victory Challenge). Gustav har tidigare jobbat som redaktör och reporter på tidningen Båtnytt, med specialitet att köra högfartsbåtar. Han ser det som en viktig uppgift att göra båtlivet tillgängligt för allmänheten för en relativt blygsam penning.

Bland vårens reportage kommer du att se följande inslag:

– Plast-, aluminium. eller RIB-båt? Vilken passar bäst för mina behov?
– Baskunskap på sjön – Agneta dammar av våra grundkunskaper om sjövett inför säsongen.
– Båtturismen är ett måste för många kustkommuner. Angelica har gjort ett nedslag i Lysekil, som satsar hårt på turistnäringen, som är den näst största arbetsgivaren i bygden.
– På luffen i Stockholms skärgård. En utflykt i Stockholms skärgård i en katamaran som tack vare att den inte sticker många centimeter djupt kan ta sig in i de grundaste vikar.
– Vem älskar fyrar? Ett reportage om Stora Jungfrun i Söderhamns skärgård.
– Vattensport – att åka wakeboard, wakeskate, wakesurf, ringar m.m. blir allt populärare. Vi har testat några av de vanligast förekommande artiklarna.
– Båtbranschen – stockkonservativ….? Det har sannerligen inte hänt särskilt mycket på utvecklingssidan i båtbranschen de senaste decennierna. De flesta lösningar är desamma som de alltid varit.
– Navigation förr, nu och i framtiden. Ett reportage om navigationshjälpmedel från 1400-talet till en bra bit in i 2000-talet.
– Billigare båtliv. Entrébiljetten till båtlivet måste inte kosta sex- eller sjusiffriga belopp. Vi har kollat begagnatmarknaden och hittat tre utmärkta motorbåtar för 20 000:-, 25 000:- och 40 000:- och vi har provkört dem.

Europas största seglingstidning, Yacht från Tyskland, gör varje år en omfattande läsarundersökning. I år svarade 3 902 av de 180 000 läsarna, vilket får anses som en hög siffra, på undersökningens frågor. Många frågor ställdes. En av dem var: “Från vilket varv kommer din drömbåt?” Svaret var solklart: ingen annan kommer ens i närheten av Hallberg-Rassy. Jämfört med föregående år hade Hallberg-Rassy till och med dragit ifrån och ökat, medan de övriga i “topp fyra” hade minskat i popularitet.

I sommar kommer Kroatien och Grekland lysa vitt av vajande segel när Skandinaviens största seglats går av stapeln. Under tre veckor kommer över 800 studenter och unga synas segla i en armada på 90 båtar kring öarna i Medelhavet.

The Yacht Week, kallas veckan då studenter och unga från hela Skandinavien och Europa sammanstrålar för att segla och umgås.

De två studenterna bakom projektet Erik Biörklund och William Wenkel startade företaget The Yacht Week år 2006 med viljan att göra seglingssemestern tillgänglig för alla. ”Segling ska inte vara en lyxturism” menar dem. ”Det skall vara självklart för unga människor att åka till Medelhavet och segla en vecka på sin semester, även om man har lite pengar och aldrig har seglat tidigare”.

Sedan 2006 har de noterat ett stegrande intresset. Första sommaren deltog 254 personer från hela Sverige fördelat på 26 segelbåtar, sommaren 2007 hade antalet ökat till 500 personer fördelade på 57 segelbåtar och i år hoppas de kunna fylla 120 båtar totalt i både Grekland och Kroatien.

Hittills har seglatserna utförts i Kroatiska skärgården, med ön Split som utgångspunkt, men i år seglar de även i Grekland. Under veckan arrangeras aktiviteter så att de deltagare som vill kan träffas och umgås. Fokus ligger på musik och sommaren 2007 seglade rockbandet Teddy Bears Sthlm med och uppträdde. Inför 2008 finns flera av Sveriges kända band med på önskelistan men vilka som slutligen följer med vill Erik och William inte avslöja.

Inför sommaren har seglarveckan lanserats i hela Skandinavien och delar av Europa vilket gör den helt unik. ”Det kommer vara bred mix av nationaliteter, åldrar och språk som möts på våra båtar i sommar” avslutar Erik Biörklund.

www.theyachtweek.com

Nävekvarns Båtklubb har tillsammans med QSTAR investerat i en ny sjömack för bensin och diesel. Satsningen görs för att komplettera de senaste årens förbättringar som bland annat utökning av antalet gästbåtplatser och en modern serviceanläggning med toaletter, duschar och tillgång till tvättmaskin.

Med den nya sjömacken blir Nävekvarns Gästhamn komplett inför årets båtsäsong. Macken har också placerats så att även bilar kan utnyttja den, vilket är viktig för en liten ort som Nävekvarn, som under något år varit utan bensinmack.

Till årets båtsäsong fortsätts den lyckade satsningen med hyrbil. Nävekvarns båtklubb tillsammans med Hyrbilen i Nyköping AB erbjuder gästande båtresenärer att hyra bil, för att göra korta utflykter i närområdet, t.ex. till Nyköpings Hus eller Kolmårdens Djurpark.

I direkt anslutning till Nävekvarns Gästhamn finns Museet Aktersnurran, som på ett intressant sätt visar på aktersnurrans historik och utveckling. Vidare finns under sommaren turistinformation i museet, samt möjligheter att hyra havskajaker. Några hundra meter från gästhamnen finns också ortens lokala matvaruaffär Coop Nära.

Svensk båtindustri går på högvarv. Under 2007 såldes cirka 25 100 fritidsbåtar i landet vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med 2006. Den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön pekar åt samma riktning, uppåt. För många utställare blev det en rekordmässa vad gäller sålda och beställda båtar.

Båten mot strömmen? Ja det verkar så. Trots en skakig och vacklande ekonomisk oro i världen, med en svajig börs och fallande kurser, ser det ut som om båtbranschen kan hålla greppet om en fortsatt positiv utveckling. Det visar Nordens genom tiderna största båtmässa Allt för sjön, som gick på Stockholmsmässan 1 – 9 mars 2008.

– Vi kan konstatera att besökarna är mycket intresserade och beredda att lägga en hel del pengar på sitt båtintresse, vare sig det handlar om att köpa båt eller investera i olika tillbehör, berättar Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Ny hall
Med ökad efterfrågan på utställaryta kunde mässan öppna en ny hall, Victoriahallen, som fick namnet Suzukihallen eftersom det i hela hallen visades båtar, motorer och tillbehör från KGK Suzuki.

– Den nya hallen har slagit väl ut hos besökarna att döma av utställarnas rapporter, fortsätter Thomas Sandberg. Det är idel positiva tongångar, vilket känns skönt och Suzukihallen kommer att finnas med som en del av mässan även de kommande tre åren, efter att ett flerårskontrakt skrivits mellan Stockholmsmässan och KGK Suzuki.

Fler flerårsavtal
Intresset för flerårsavtal har väckts också bland andra utställare.

– Vi ser en tydlig trend mot flerårsavtal, säger Thomas Sandberg. Fler och fler inser fördelarna i form av ökad trygghet, enklare planering och möjligheter att styra sin marknadsföring bättre.

Rekordmånga utställda båtar
Årets upplaga av Allt för sjön samlade över 1 120 båtar, vilket är drygt tio procent fler än förra året. Det totala antalet besökare blev 108 421 jämfört med 2007 års besökarsiffra som stannade på 111 521.

– Vi är mycket nöjda med 2008 års besökarantal som stärker oss både inför höstmässan Scandinavian Boat Show 2008 och nästa års Allt för sjön, avslutar Thomas Sandberg. Nu håller vi tummarna för att sommaren 2008 blir fin och tar revansch på förra årets regn. Båtfolket är tåligt, men visst är det roligare med sol och värme.

Världens största skärgård inomhus
En av de lite udda nyheterna på mässan var ett 350 kvadratmeter stort sjökort över Stockholms skärgård som prydde golvet i entréhallen. Bakom idén med det gigantiska jättesjökortet stod det nybildade företaget Visit Skärgården, som samlar över 70 skärgårdsföretag, kommuner och andra organisationer verksamma i Stockholms skärgård. Det gemensamma målet är att marknadsföra skärgården som en destination och att inom två år förlänga säsongen med full beläggning i ytterligare en vecka.

Omkring två miljoner svenskar är ute i fritidsbåt varje år och båtlivet omsätter omkring 15 miljarder kronor.

www.alltforsjon.se