Sommaren är härlig. Men mygg som också hör sommaren till, är för de flesta ett ganska plågsamt fenomen. På apoteket finns Etono – ett effektivt myggmedel med en aktiv substans som ger ett effektivt skydd mot insektsbett. Etono är utvecklat särskilt för att vara skonsam mot både människor och miljö. Dessutom har den en behaglig doft vilket gör att Etono bara håller myggor på avstånd, och inte andra människor.
Det finns flera hundra myggarter i Sverige så det är inte konstigt att vi kan uppleva dem som ett störande moment under sommaren. Att det bara är ett 40-tal arter som sticks är kanske inte särskilt upplyftande när man har tydliga tecken på kliande myggbett. Myggmedel är det smidigaste sättet att slippa myggbett och andra insektsbett.
Med Etono blir man osynlig för myggen
Etono är ett insektsmedel som finns i smidiga format som både spray och roll on och som ger effektivt skydd mot insektsbett i 6 timmar. Etono förvillar myggans målsökningssystem vilket gör att man blir i stort sett osynlig för myggan. Den aktiva substansen i Etono heter IR3535 och är framtagen för att vara skonsam mot både människa och miljö. Etono skyddar dessutom mot knott och minskar även risken för fästingbett.
Mygg skyr myggmedel – och elden
Myggor har en tendens att slå till när man sitter i trädgården och njuter framåt kvällningen och risken att bitas av mygg är också störst från just sen eftermiddag till kvällen.
Myggor trivs också bäst kring lugna vattendrag varför man lätt drabbas av myggbett när man vistas vid insjöar. Personer som har högre kroppstemperatur och avger mer koldioxid via utandningsluft och hud lockar också fler myggor. Det lättaste sättet att slippa myggbett är att använda myggmedel. Utöver detta finns dock några andra knep. För att minska risken för myggbett kan man därför duscha och använda ljusa kläder. Ett knep är också att tända en eld – myggor gillar nämligen inte rök.
Packa ned myggmedlet i semesterbagaget
Utomlands finns det upp emot 2700 myggarter. Det är en bra idé att ta med sig myggmedel köpt i Sverige så slipper man oroa sig för att det preparat som säljs lokalt inte är lika effektivt, och hud- och miljövänligt som det man köper hemma.
Etono från Aco finns som både spray och roll on och säljs på Apoteket.
Pris: 98 respektive 84 kr.
Länk: www.aconordic.com
Götakanalbolaget tycker att båtfolket kan kombinera golf med en resa på Göta kanal. Här hittar du förslag på golfbanor som ligger nära kanalen och vi ger tips på var du bäst kan lägga till med din båt för att komma så nära golfbanan som möjligt.
Tanken är att det ska vara ett så rimligt avstånd till golfbanan att man ska kunna ta taxi. Alla golfklubbarna har utrustning att hyra, men det är säkrast att höra efter i förväg. De nämnda restaurangerna är de som ligger i direkt anslutning till där man lägger till båten, men alla banorna har restaurang utom Ruda Golf där det endast finns lättare förtäring. Söderköping
Vi har valt att börja vår resa på Göta kanal österifrån i Mem. Efter Söderköping kan man som kanalfarare lägga till vid Snövelstorps bro, strax öster om sjön Asplången. Där ligger, alldeles intill kanalen, Hylinge Golfbana, Söderköpings Golfklubb, (tel 011-705 97 www.soderkopingsgolf.se). Klubbhuset ligger på gångavstånd, bara 100 m från kanalen och där finns också en restaurang som har generösa öppettider under säsong.
Avstickare till Kinda kanal – Linköping
Efter att ha passerat Hulta sluss, Bråttom sluss och Norsholm kommer man ut i sjön Roxen. Där kan man göra en avstickare till Kinda kanal och prova Linköpings golfklubbar. Med Göta kanals upplevelsekort slussar du gratis in till Linköping genom Kinda kanals första sluss vid Nykvarn och har ett gratis gästhamnsdygn antingen i gästhamnen mitt i centrala Linköping eller i den lugnare gästhamnen vid Tannefors slussar. Det är viktigt att tänka på att det är en max höjd på 3.09 m på Kinda kanal.
Om man väljer gästhamnen vid Tannefors sluss och sedan passerar Hackefors och Hjulsbro slussar, kommer man till Landeryds Golf (tel 013-36 22 00 www.landerydsgolf.se). Här finns en kanalbrygga, hål nr 4, som hör till golfanläggningen. Från bryggan är det ca 350 m till golfbanan och här finns också en restaurang som har öppet under hela säsongen, 07.00-24.00. Vill man ligga i Linköpings gästhamn är det ca 8 km till Landeryds golf.
Fortsätter man Kinda kanal ytterligare fyra slussar finner man Vesterby Golf (tel 013-410 15 www.vesterby.se). Även här finns en brygga i anslutning till golfbanan och här är avståndet endast 100 m till anläggningen, där det också finns restaurang öppet 07.00-24.00 under säsong .Väljer man att ligga vid gästhamnen i Linköping centrum har man ungefär 4 km till Linköpings Golfklubb (tel 013-26 29 90 www.linkopingsgk.se).
Bergs slussar
Första slussen man passerar från Roxen för att komma vidare på Göta kanal, är Bergs berömda slusstrappa. Från Bergs gästhamn kan man ta en taxi, 4 km, till närbelägna Vreta klosters Golfklubb (tel 013-16 97 00 www.vkgk.se). Härifrån kan man också komma till Linköpings golfklubb, ca 10 km, med taxi tar det drygt 20 min.
Ljungsbro-Borensberg
Resan på kanalen fortsätter förbi Ljungsbro, tills vi kommer förbi Ruda bro, vid Norrbysjön och anländer till Sörby bro och brygga. Här kan man lägga till och har då 1,5 km till Ruda Golf (tel 013-670 57), som ligger alldeles vid kanalen. Här finns ingen restaurang, men lättare förtäring, som glass, dricka och kaffe. Man kan ringa till Ruda Golf och få transport till golfbanan.
Motala
Från Borensberg bär det av över sjön Boren mot Borenshults slussar och vi kommer fram till Motala och kanalens största gästhamn.Här kan man ta en taxi och åka 5 km söder om stan till MotalaGolfklubb (tel 0141-508 40 www.motalagk.se)
Vadstena och Hästholmen
Från Motala kan man göra en avstickare söderut och lägga till i Vadstena gästhamn, som är vackert belägen i vallgraven vid slottet. Till Vadstena Golfklubb (tel 0143-124 40 www.vadstenagk.nu) kommer man med taxi 2 km.Sätter man kurs söderut längs Vätterns östra strand, kommer man till Hästholmens gästhamn vid foten av Omberg. Härifrån behöver man transportera sig i 2 km för att komma till Stora Lunds Golfbana (tel 0144-121 60 www.ombergsgolf.se), Ombergs Golfklubb.
Askersund/Åmmeberg
Om man i stället väljer att gå norrut från Motala till Vätterns nordligaste del, kan man lägga till i Åmmeberg, 8 km sydost om Askersund. I Åmmebergs gästhamn finns det 10 gästhamns platser och Askersunds Golfklubb (tel 0583-349 43 www.askersundsgk.com) ligger i stort sett i direkt anslutning till hamnen. Här finns också en golfrestaurang.
Karlsborg
Nu tar vi oss in i kanalen igen och det gör vi vid Karlsborg på Vätterns västra sida. Göta kanals gästhamn har bryggor på kanalens norra sida. Brevikens Golfklubb (tel 0505-590 75 www.breviken.se) ligger 15 km söder om Karlsborg.
Töreboda
Vi fortsätter kanalen sätter kurs på Töreboda och gästhamnen med platser på båda sidor av kanalen. För att komma till Månsaruds golfbana, Töreboda Golfklubb, (tel 0506-123 05 www.torebodagolfklubb.se) behöver man transport i 7 km. Från Töreboda fortsätter vi till kanalens slutpunkt, eller början, som är Sjötorp vid Vänern.
Mariestad
Många kanalfarare väljer att sätta kurs söderut mot Mariestad och Mariestads gästhamn som ligger nära centrum. 4 km väster om Mariestad, alldeles vid Vänerns strand ligger Mariestads Golfklubb (tel 0501-173 83 www.mariestadsgk.com).
Länk: www.gotakanal.se
En man i 55-årsåldern omkom och en annan man skadades svårt vid en olycka i Bovallstrand på Västkusten på torsdagskvällen. Det var när männen hade jobbat färdigt med sin båt för dagen och troligen grillade med en engångsgrill inne i båten som syret förmodligen tog slut och en av männen omkom på platsen. Den andre mannen fördes till sjukhus med svåra skador. Att grilla i båten och sedan lämna grillen osläckt är mycket riskabelt. Om grillen, eller någon annan öppen eld, fortsätter att brinna förbrukas luftens syre och det blir direkt livsfarligt att vistas i sådana utrymmen. Liknande olyckor har inträffat tidigare, bland annat med en sorts ”grillhink” i plåt som säljs av en båtorganisation. Läs mer: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2279311.ab
Sommarens The Yacht Week är nu utökad till 2 veckor (33 och 34) och resan har blivit betydligt mer internationell sen sist. Studenter från 8 olika länder har hittills bokat de olika segelbåtarna och svenska, kända artister har visat intresse för att köra sommarens spelningar på plats i Kroatien.
Uppstickaren The Yacht Week startades 2006 av studenter, för studenter. Civilingenjörer, fotografer, filmare, mediavetare, ekonomer och skeppare, alla som är med och arrangerar eventet pluggar på universitet och skolor runt om i landet. Det gemensamma målet är att få yachting branschen till något som är prismässigt tillgängligt för alla – även studenter. ”Förhoppningsvis kommer den gemensamma seglingen bli något återkommande, att folk vill fortsätta ses och segla varje sommar” spekulerar William och Erik, företagets grundare.
Konceptet är enkelt: unga människor, bra musik, bra pris och ingen seglingserfarenhet behövs. Det ska vara lätt för kompisar att tillsammans boka en seglebåt och samtidigt ha möjligheten att träffa nya människor från olika länder.
Resan går av stapeln i Kroatien som har en storartad skärgård och bra yachtingbolag med god struktur. Det är ett populärt turistmål med flygplatser nära marinorna. För segling är det perfekt: lagom vindar i skyddade vatten och bra väder. Det finns många öppna hamnar och marinor ( inte bara privata som det ofta är i Italien och Frankrike).
Sommaren 2008: För tredje sommaren i rad arrangerar The Yacht Week en två veckors segling i Kroatiska skärgården med tonvikt på studenter, internationella möten och svensk musik. Under sommaren kommer man kunna träffa svenskar, norrmän, finnar, danskar, italienare, fransmän, holländare och engelsmän på båtarna. Intresset har varit stort i de olika länderna men det är fortfarande övervägande svenskar som bokat. Resan kostar ca 6000kr tur och retur inklusive skeppare. På så sätt kan även människor utan seglingserfarenhet och kompetens vara med på resan.
Länk: www.theyachtweek.com
Det har varit trögt för de svenska varven att satsa på alternativa drivsystem i sina båtar. Malö Yachts i Kungsviken blir först bland de stora svenska varven med att bygga en hybriddriven segelbåt.
Det första projektet hos varvet är en Malö 46 som byggs till den kända journalisten Nigel Calder. Båten är i grunden byggd för att segla, men får dessutom både el- och dieseldrift. Detta för att Calder vill testa fram effektiviteten av de båda motorerna.
– Går allt som det är tänkt kommer dieselmotorn att bytas ut mot en större elmotor. Båten kommer att ha en batterikapacitet för cirka en timmes gångtid vid eldrift och under segling kan motorn användas som generator för att ladda batterierna, säger Ulf Mattsson på Malö Yachts AB.
– Det finns också en dieselgenerator som kan driva elmotorn om batterikapaciteten inte räcker till och även solceller och vindgenerator som kan användas till laddning.
Malö Yachts ingår i en europeisk grupp för utveckling av marin hybridteknologi. Bland de fördelar som gruppen ser med hybridteknologin märks ljudlös manövrering i hamnar, samt mer tillgänglig ström ombord.
Systemet med hybridteknik kan verka enkelt, men på bilsidan är det som bekant nästan bara Toyota som har lyckats sätta det i drift i stor skala. I marinbranschen har ingen presenterat en produktionsfärdig lösning än förutom Lagoon katamaraner som har hybridteknologi i sin 42 fots katamaran.
Marin hybridteknologi kräver en integration av båt, elmotor och generator, batteridesign och konstruktion, energi flöden och övervakning, propellerdesign med mera.
Den marine teknikern Nigel Calder har som en del av sitt journalistiska arbete undersökt den marina hybridutvecklingen under ett antal år. Han har länge insett dess potential och har skrivit om denna teknik i olika tidskrifter. Artiklarna har genererat stort intresse och Nigel har därför tagit initiativ till bildandet av en grupp bestående av ledande företag inom hybridtekniken.
Nigel deltar själv aktivt i arbetet. Gruppen har fått namnet HIH TIRBo (Holistic Integration of Hybrid Technology in Recreational Boats) och leds av EU Recreational Marine Group EURMIG Gruppen består av följande företag:
X Malö Yachts, Sverige,
X Victron Energy, Holland, i samarbete med Dave Tether i USA som är ledande inom utveckling av hybridteknologi.
X Odysess batterier, Storbritannien.
X Brunton Propellers, Storbritannien.
X INSEAN, Italien.
– Som medlem i det här projektet får vi en möjlighet att utvärdera olika system och se hur de fungerar i verkligheten. Vi hoppas kunna bli marknadsledande inom området och därmed kunna erbjuda system som våra kunder i framtiden med stor sannolikhet kommer att efterfråga. Frågan om klimatförändringar och osäkerheten kring tillgången och prisutvecklingen på fossila bränslen gör hybrid drift till en otroligt intressant teknologi vilket leder till minskade utsläpp från fritidsbåtar och mindre fartyg. Vi vill erbjuda en teknologi som sparar både bränsle och miljö, säger Ulf Mattsson.
Länk: www.icomia.cim/eurmig
Den 19-20 april finns några av nordens bästa seglare på plats för att göra upp i kappsegling på historiskt seglarvatten – det var här, på Stenungsbaden Yacht Club som den svenska America’s Cup-satsningen en gång planerades. I april däremot är det båtar i klassen CB66 och C55 som kommer att drabba samman i en tuff kamp. I samband med tävlingen ges även allmänheten chans att provsegla båtarna tillsammans med besättningarna.
Tävlingen som pågår under helgen 19-20 april är ett samarbete mellan Stenungsbaden Yacht Club och Stenungssunds Segelsällskap. Under helgen kommer sundet mellan Stenungsön och Stenungssund att vara fullt av segelbåtar.
– Segling är något vi verkligen brinner för, och det är ju fantastiskt när man kan vara med och arrangera tävlingar som avgörs precis utanför våra bryggor. Som Yacht Club är det en självklarhet för oss att vara delaktiga i att främja segelklimatet, säger Karin Åkerman, marknadschef, Stenungsbaden Yacht Club.
Tävlingarna avslutas de båda dagarna med prisutdelningar och diskussioner på Kookaburra, Stenungsbadens restaurang, döpt efter finalbåten i America’s Cup 1987. Under lördagen kommer det även att organiseras ett seglingsseminarium där världens två största segelmakare, Quantum och North Sails svarar på frågor och ger information om segling och segelmakeri. Helgen avslutas slutligen med International One Meters, en tävling med radiostyrda båtar i enmetersklassen.
– Det här är ett perfekt arrangemang eftersom den sätter seglarna i fokus, säger Stefan Blom, projektledare för tävlingen. Vi vill gärna göra segling till en mer publik sport samtidigt som vi vill öka kunskapen om tävlingar, material och klasser hos allmänheten.
Snabba, moderna seglare
Båtarna som deltar i regattan är av modell CB66 och C55. CB66 är en ny typ av båt som riktar sig till de alla som är förtjusta i fart, spänning och snabba kast. Det är en snabb och modern kölbåt med mycket jollekänsla. C55 är en båt konstruerad av Pelle Petterson och som snabbt blivit populär bl.a. genom att det är en av Svenska Seglarförbundet rekommenderad kölbåt för ungdomssegling och klubbåt.
– För Stenungsunds Segelsällskap är detta en perfekt inledning av säsongen för kölbåtar som en tidig försmak på vattnen inför årets Tjörn Runt. Vi hoppas på en härlig säsong som även kommer att omfatta ett SM i H-båt i juni månad, säger Lars Berglund, ordförande i Stenungsunds segelsällskap.
Stenungsbaden Yacht Club har en gedigen maritim historia och en självklar koppling till seglingsvärlden. Det var här som den svenska America’s Cup satsningen inleddes, planerades strukturerades. Gurra Krantz, skeppare på den svenska utmanarbåten 1992, bodde på Stenungsbaden Yacht Club, rum 125, under 14 månader när satsningen planerades.
Länk: www.stenungsbaden.se
Match Cup Sweden i Marstrand 2008 seglas den 30 juni-6 juli. VM-seglingarna är ett årligen återkommande evenemang i världsklass, en riktig publikfest med en unik tävlingsarena som lockar över 100 000 åskådare. Match Cup Sweden bjuder på en vecka fylld med roliga aktiviteter och underhållning för hela familjen och är också en mötesplats för svenskt näringsliv.
Under hela veckan i Marstrand uppträder välkända artister med gratiskonserter och här finns restauranger och nattliv i toppklass, livesändningar i TV, topparna inom svenskt näringsliv samt naturligtvis världens bästa seglare som gör upp om bucklan i den svenska deltävlingen i världsmästerskapet i Matchracing!
Foto: Dan Ljungsvik
Mer information: www.matchcupsweden.com
Nu kan alla de fyra stora mobiloperatörerna i Sverige d v s Telia, Tele 2, Telenor och 3, lämna positionsuppgifter om mobilsamtal till SOS Alarm vid nödsamtal. Detta har införts successivt med början under förra året men är nu heltäckande. Hittills har SOS Alarm gjort ca 9 000. På årsbasis räknar SOS Alarm med att behöva göra ca 30 000 sådana förfrågningar per år.
Det innebär att SOS Alarm vid mobilsamtal där den inringandes position är oklar kan gå in med en förfrågan till teleoperatören. Det förekommer t ex att den inringande förlorar medvetandet av under samtalet eller att man helt enkelt inte vet var man befinner sig på en väg, i skogen eller på sjön. Det tar 5-10 sek att få fram positionen.
– Genom positioneringen av mobilsamtal kan, enligt EU:s beräkningar, ytterligare ca 100 liv per år räddas i Sverige, säger Nils-Erik Norin som är ansvarig för nödnumret 112 inom SOS Alarm. Det är beräknat efter att positioneringen utvecklats till att omfatta även GPS. I det här första steget kan vi se en yta och i den finns oftast någon hållpunkt t ex en väg som gör att sökytan blir begränsad. I de flesta fall innebär det tillräcklig exakthet och det finns redan många exempel på att tillgången till positionering har haft stor betydelse för utgången av händelser som har kommit in som larm till 112. Se bilaga.
Teleoperatörerna får ersättning för varje uppgift de hämtar åt SOS Alarm. Ersättningen beräknas för enkelhetens skull enligt en modell som motsvarar respektive operatörs marknadsandel, sammanlagt ca 3 Milj kr på årsbasis.
Bakgrunden till positioneringen är att EU genom sitt telekomdirektiv har ställt krav på operatörerna att lämna ut uppgift om position där så är tekniskt möjligt. Regeringen har uppdragit åt SOS Alarm att tillsammans med teleoperatörerna utarbeta en gemensam standard för detta.
– Teleoperatörerna har alla varit angelägna om att tillsammans med oss utveckla denna möjlighet att få hjälp. För de flesta människor är nödnumret 112 nog den viktigaste tjänsten i deras mobiltelefon.
Exempel
Mobilpositionering räddade liv
Natten till den 28 oktober fick SOS-centralen i Norrköping ett nödanrop på nödnumret 112 från en man som har drabbats av kramp och som omedelbart behövde ambulans. Mannen, som ringde från en mobiltelefon, uppgav att han befann sig “någonstans i Linköping”, men kunde inte ange någon exakt adress.
Med hjälp av mobilpositionering kunde man dock på SOS-centralen konstatera att mannen i själva verket befann sig i ett mindre samhälle ca 12 km öster om Linköping. En ambulans dirigerades till platsen och mannen kunde föras till sjukhus.
Enligt de båda SOS-operatörer som arbetade med ärendet hade man sannolikt inte hittat mannen i tid utan mobilpositionering.
Vilsna i skogen funna
med mobilpositionering
SOS-centralen i Uppsala har snabbt kunnat bidra till att människor som har gått vilse i skogen i Uppland har kunnat räddas. Med hjälp av positionering av mobilsamtal till 112 har SOS-operatörer vid två tillfällen i september kunnat lokalisera vilsna personer som inte har hittat hem på egen hand.
En kvinna som nyligen hade flyttat till Söderfors i norra Uppland körde en dag i september med bil till skogen för att plocka svamp. När hon skulle bege sig tillbaka till bilen konstaterade hon att hon hade gått vilse. Det började skymma, hon blev orolig och ringde nödnumret 112.
Operatören på SOS-centralen i Uppsala som tog emot samtalet frågade kvinnan om hon kunde höra någon biltrafik, om hon kunde se någon kraftledning eller liknande. Hon varken hörde bilar eller såg några ledningar eller annat som kunde hjälpa till att lokalisera henne. Under samtalets gång positionerade operatören kvinnans mobiltelefon och medan kvinnan var kvar i telefonen ringde operatören till polisen och lämnade koordinaterna för det område där hon befann sig. Polisen i Tierp ryckte ut och hittade kvinnan.
Vid ett annat tillfälle någon vecka senare hade ett par i Forsmarksområdet gått en promenadslinga i skogen men hamnat vilse. Paret ringde nödnumret 112 och SOS-operatören i Uppsala positionerade mobiltelefonen som paret ringde ifrån och meddelade koordinaterna till polisen som i sin tur kunde leta rätt på de båda personerna.
Aqualiv AB, f.d. Mobwatcher, har lämnat in en stämningsansökan mot ett annat företag inom marinbranschen till Stockholms tingsrätt. Ursprunget till tvisten är i grunden en personlig konflikt mellan det konkurrerande företaget och en f.d. anställd som numera arbetar som konsult åt Aqualiv AB.
I stämningsansökan yrkar Aqualiv AB förbud enligt marknadsföringslagen för det andra företaget att sprida vilseledande, otillbörliga och misskrediterande påståenden om Aqualivs produkter.
Skälet till Aqualivs stämningsansökan är att det andra företaget tagit kontakt med flera av Aqualivs kunder och framfört onyanserade påståenden om Aqualiv och dess produkter.
– Vi behöver inte kopiera någon. Våra produkter liknar varandra men har annorlunda funktionalitet. Vi uppmuntrar konkurrens men accepterar inte marknadsföringsmetoder som strider mot lagen säger Mattias Malmgren vd på Aqualiv AB.
Hemsida: www.aqualiv.com
Posten ger den 15 maj ut nya frimärken för sommarens alla hälsningar från semesterresan, badstranden och hängmattan till släkt och vänner hemma och utomlands. Samma dag kommer också två nya frimärken i serien Fjäriln vingad.
Sommar! Aldrig umgås vi så mycket under lättsamma former som under sommaren. För årets sommarfrimärken har Posten hämtat inspiration i glädjen att flytta ut i bersån eller på gräsmattan med mat och goda vänner.
– Med sommarfrimärkena hoppas vi inspirera till många trevliga måltider utomhus, och till många, många glada sommarhälsningar till nära och kära från hängmattan semesterresan eller badstranden, säger Britt-Inger Hahne, chef för Posten Frimärken.
På fem färgstarka frimärken signerade Inga-Karin Eriksson visas läckra uppdukningar från sommarens ouvertyr midsommarfesten till epilogen kräftskivan i augusti, då kvällarna mörknar tidigt men fortfarande bär sommarens värme.
– Sommar är också vatten, bad och för många båtliv och segling. Årets tema för sommarfrimärkena för utrikes hälsningar är segelfartyg där vi visar några av de fantastiska båtar som vi kan möta runt våra kuster i sommar, säger Britt-Inger Hahne.
Fyra av segelfartygen har seglat på haven i många år, det femte är ett nybygge. Samtliga fungerar som skolfartyg.
Äldst är ketchen Gratitude, byggt 1903 och ägt av Svenska Kryssarklubben. Barken T/S Gunilla började 1940 som motorseglare och gick länge i kusttrafik. Svenska Flottans skonerter Gladan och Falken byggdes i slutet av 1940-talet och spelar fortfarande en viktig roll i utbildningen av marinofficerare.
Yngst i sviten är briggen Tre Kronor af Stockholm, byggd efter en förebild från 1800-talet och sjösatt 2005. Fartyget kommer att användas som skolfartyg men ska också medverka till att främja samarbetet mellan länderna kring Östersjön.
Sommaren är också de stora naturupplevelsernas tid. På strövtåg i skog och mark kanske man får syn på ängspärlemorfjärilen (Argynnis aglaja) eller apollofjärilen (Parnassius apollo), de två nytillskotten i frimärksserien Fjäriln vingad.
Serien har utvecklats i nära samarbete med Postens ombud och kunder och fått en spännande utformning av Lars Sjööblom. Extrema närbilder av vingstrukturen kombineras med små silhuetter av fjärilarna i helfigur.
Sommarbord
Frimärkena har utformats av Inga-Karin Eriksson. Tryckning har skett i 4 färger offset och förpackningen är dels häfte (Äta ute) med 10 självhäftande frimärken och 4 motiv, dels rulle (Kräftfat). Valören är för inrikes brev.
Segelfartyg
Frimärkena har formgivits av Viggo Mörck efter fotografier av Jörgen Hansson/Patrik Eriksson (T/S Gunilla), Sture Haglund (Tre Kronor af Stockholm), Jens Marklund (Gratitude) och Thomas Wingstedt (Gladan och Falken). För gravyren svarade Martin Mörck. Frimärkenas typografi har utformats av Nils Jarlsbo. Tryckning har skett i kombination ståltryck och offset. Förpackningen är häfte med 4 frimärken och 4 motiv. Valören är för utrikes brev, 11 kronor.
Fjäriln vingad – ängspärlemorfjäril och apollofjäril
Frimärkena har utformats och graverats av Lars Sjööblom efter fotografier av Ann Andrén. Tryckning har skett i kombination ståltryck och offset och förpackningen är karta med 40 självhäftande frimärken i varje. Valörerna är 5 kronor (ängspärlemorfjäril) och 10 kronor (apollofjäril).
Nu är det klart att Ostindiefararen Götheborg besöker Visby och Almedalsveckan under sommarens expedition Baltic Sea Tour. Det unika 1700-tals skeppet kommer att ligga i Visby hamn den 4 till 13 juli. Förhoppningen är att politiker på plats ska ta till sig skeppet som en fullvärdig nationalsymbol.
I början av juli kommer Ostindiefararen Götheborg att korsa Östersjön för ett hamnstopp i Visby den 4 till 13 juli. Skeppet kommer att ligga vid inre hamnen och utgöra en spektakulär syn i Visby hamn. Vid ankomsten den 4 juli anordnas en välkomstceremoni och skeppet med besättning kommer att bjuda på en 1700-talsupplevelse både ombord och på kaj.
– Gotlands geografiska läge mitt i Östersjön har i alla tider gjort Visby till en naturlig mötesplats. Det känns väldigt roligt att få ta emot Ostindiefararen, som kommer att utgöra en mäktig syn i Visby hamn, säger Eva Nypelius, kommunstyrelsens ordförande, som personligen kommer att möta skeppet vid ankomsten.
Syftet med att besöka Visby under Almedalsveckan är att stärka skeppet som en fullvärdig nationalsymbol hos det svenska politiska etablissemanget.
– Genom sina expeditioner utgör Ostindiefararen en unik plattform för att marknadsföra svenskt näringsliv, kultur och handel. I skeppet har Sverige ett framgångsrikt verktyg för att främja internationella relationer och knyta vänskapsband världen över, säger Dan-Erik Hägglund, t f VD på SOIC.
Baltic Sea Tour 2008
Efter att ha besökt hamnar världen över under sin Kinaresa 2005-2007, ska Ostindiefararen Götheborg segla i Östersjön sommaren 2008. Under expeditionen ska denna symbol för svenskt näringsliv, kultur och handel göra officiella hamnstopp i våra grannländer runt Östersjön, samt ett tiotal hamnstopp längsmed den svenska Östersjökusten. För tillfället pågår planeringen för sommarens expedition, samt rekrytering av jungmän och volontärer.
Mer information: www.soic.se
Nu presenterar Fujifilm världens minsta långzoom-kamera med 12x optisk zoom, FinePix S1000fd. Ett perfekt alternativ för den som söker fördelarna hos en kompaktkamera vad gäller smidighet och en systemkamera vad gäller prestanda, dessutom till ett överkomligt pris.
Våren och sommaren är fyllda av minnesvärda händelser och intryck som födelsedagar, bröllop och semestrar. Fujifilms lång-zooms digitalkamera FinePix S1000fd har alla funktioner för entusiasten som uppskattar foton med hög bildkvalitet som exempelvis 10 megapixlar och 12x optisk zoom. Långzoomen gör det möjligt att komma närmare motivet och få skarpa närbilder. FinePix S1000fd är enkel att manövrera och har systemkamerafunktioner som erbjuder en roligare fotoupplevelse.
– FinePix S1000fd är en kamera som vi spår kommer att bli vår nästa storsäljare. Bildkvalitén som återges är fantastisk och den är väldigt prisvärd. S1000fd som klippt och skuren för den som har tröttnat på kompaktkameror och vill ha någonting rejälare, säger Björn Israelson, Fujifilm.
Kameran har även många olika motivprogram för enklare och bättre fotografering samt en ljuskänslighet på ISO 1600 som ger skarpa och klara bilder, även i sämre upplysta miljöer. Beteckningen ”fd” står för face detection vilket betyder att kameran känner igen ansikten och lägger automatiskt skärpan där, något som är bra för gruppbilder.
FinePix S1000fd kostar cirka 2 495 kronor och finns i butik från och med april.
I månadsskiftet maj-juni kommer M/S Rosella tillbaka till Roslagen. Fartyget, som under de senaste åren har trafikerat rutten Helsingfors-Tallinn, ersätter M/S Ålandsfärjan på den alltmer populära rutten Kapellskär-Mariehamn. Rosella tar över trafiken tills Viking Lines nybeställda fartyg med arbetsnamnet ”Viking ADCC” sätts in på samma rutt sommaren 2009.
Flytten av Rosella innebär en fördubblad kapacitet på rutten under sommarens högsäsong samt ett bredare restaurang-, nöjes- och shoppingutbud för passagerarna. Flytten betyder även förbättrad anslutningstrafik för kunder från Dalarna, Uppland, Södermanland, Västmanland och Gästrikland.
Rosella kan ta 1700 passagerare och har fler och mångsidigare allmänna utrymmen än Ålandsfärjan. Fartyget är snabbare och restiden förkortas till två timmar. Genom sin storlek erbjuder Rosella en lugnare och stabilare överfart året om i alla väderleksförhållanden.
Rosella kan ta 340 bilar vilket är en fördubbling av bilkapaciteten. Restaurangutbudet omfattar bland annat en buffetrestaurang med 250 platser med en separat à la carte-avdelning, ett Sea Side Café med 205 platser samt ett Street Café med traditionellt pubutbud samt sallader och smörgåsar. I taxfreebutiken utökas utbudet av livsmedelsprodukter. Underhållningsutbudet omfattar levande dansmusik i fartygets dansrestaurang, olika temaavgångar, bingo och andra tävlingar, artistbesök m m. Barnaktiviteter arrangeras varje dag under högsäsong. Trådlös internetanslutning finns i konferensavdelningen samt i både Sea Side Café och i Street Café.
Anledningen till flytten av Rosella är att det första av Viking Lines två nybeställda fartyg, Viking XPRS, sätts in på trafik mellan Helsingfors och Tallinn i slutet av april. Viking Line har även beställt ett nytt fartyg som är specialdesignat för just trafiken mellan Roslagen och Åland. Detta fartyg, med arbetsnamnet ”Viking ADCC” (All-Day Cruising & Commuting), sätts i trafik 2009. Under tiden tar alltså Rosella över.
Rosella byggdes från början speciellt för trafik mellan Stockholm och Åbo och fick sitt namn från Roslagen. Under flera år gick hon i kryssningstrafik under namnet ”Dancing Queen”.
– Efter flera år i Finska viken återkommer Rosella och ger oss större kapacitet på den alltmer populära rutten Kapellskär-Mariehamn, vilket är mycket glädjande. Hon kan ta dubbelt så många bussar och personbilar och till skillnad från Ålandsfärjan har hon ett stort sol- och aktivitetsdäck, större konferensavdelning och nattklubb. Våra passagerare får ett bättre och bredare utbud av mat, dryck, nöjen och shopping i väntan på vårt nya fartyg Viking ADCC, som just nu byggs på varv i Spanien och sätts i trafik 2009, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien.
Fartygsfakta M/S Rosella:
Antal bäddar: 1 184
Passagerarkapacitet: 1 700
Antal personbilar: 340
Antal lastbilar/bussar: 40
Längd: 136 m
Bredd: 24 m
Fart: 21 knop
Statens maritima museer gör nu en enkätundersökning för att få mer kunskap om hur sportdykningen i Stockholms län ser ut. Enkäten som finns tillgänglig på myndighetens webbsida ställer frågor om var sportdykare oftast dyker och vad det är som gör att vissa vrak är mer populära som dykobjekt än andra. Resultatet ska hjälpa arkeologerna att kunna förutse nedbrytningstakten för olika vrak.
Undersökningen är en del av ett större projekt med namnet MACHU (Managing Archaeological Heritage Underwater) där sju EU-länder deltar. Inom MACHU vill man utveckla tekniker och metoder för att lokalisera, undersöka och skydda kulturlämningar under vatten. Samtidigt vill man finna sätt att göra den delen av kulturarvet mer tillgänglig för medborgarna – exempelvis genom dykparker. Den svenska delen av projektet leds av Statens maritima museer och syftar till att utveckla en metod för att kunna förutse nedbrytningstakten för olika typer av vrak.
– Alla vrak på botten bryts ned förr eller senare. Hur fort det går beror på olika faktorer som samverkar. Att det är strömt där vraket ligger, att det är en populär ankringsplats eller en omfattande sjötrafik i närheten är exempel på vad som kan öka nedbrytningstakten, säger Göran Ekberg, arkeolog på Statens maritima museer och medarbetare i projektet.
Statens maritima museers marinarkeologer har redan en relativt god bild av i vilken omfattning exempelvis kabelnedläggningar och muddringar påverkar lämningar under vatten. Däremot saknas en generell kunskap om sportdykningens effekter.
– Enkäten ska hjälpa oss att få en uppfattning om dykfrekvensen i olika områden i Stockholms skärgård samt i vilka miljöer och på vilka typer av vrak som det är attraktivast att dyka på. Kunskapen om alla nedbrytande faktorer tillsammans göra det sen möjligt för oss att bedöma vilka vrak som löper hög risk att brytas ned snabbt, förklarar Göran Ekberg.
Med hjälp av enkäten hoppas de maritima museerna också kunna se hur stor kännedom som finns hos sportdykarna om den svenska fornlämningslagen och vad man generellt tycker om den.
Enkäten som fylls i anonymt finns nu på statens maritima museers webbplats www.maritima.se.
Den kan även nås via www.dykarna.nu, www.sportdykarna.se samt på Svenska Sportdykarförbundets sida www.ssdf.se under perioden 15 april–15 maj.
Förra säsongen åkte rekordmånga passagerare med på Stockholm Sightseeings turer. På grund av det enorma intresset körs fler turer än vanligt igång i början av april. – Det är jätteroligt att så många vill åka med oss. Vi har blivit fullkomligt nedringda av både turister och stockholmare som undrar när turerna kör igång, och till helgen smäller det, säger Carina Elgendahl, produktchef på Stockholm Sightseeing.
På lördag den 12 april börjar Stockholm Sightseeings guidade båtturer Under Stockholms broar och Djurgården runt köras. Det blir en extratidig säsongsstart som svar på ett rekordstort intresse. De senaste två åren har antalet passagerare som åker med Stockholm sightseeings båtar ökat med över 25 procent.
– Ökningen tror vi beror på vårt breda turprogram med en bra mix av historia, skärgård, stad, naturupplevelser och spänning. Dessutom fortsätter antalet utländska turister i Stockholm att öka och ryska och italienska besökare står för en stor andel av våra passagerare, säger Carina Elgendahl.
Under våren är det främst stockholmare och utländska turister som åker med på turerna, medan de svenska turisterna kommer framåt sommaren.
Från historielektioner till racing i skärgården
Turen Under Stockholms broar visar upp Stockholm från vattnet och innehåller historiska och nutida fakta om många av stadens kända byggnader.
På publikfavoriten Djurgården runt kör båten genom Stockholms nationalstadspark i Djurgårdsbrunnskanalen. Förinspelade guideröster med Hasse Alfredson och Pia Johansson berättar intressanta fakta och anekdoter i passagerarnas hörlurar. Specialguidningen för barn står Markoolio för.
Bland de övriga turerna finns allt från den vackert lugna morgonturen God morgon Stockholm till Skärgårdsracet, där passagerarna får uppleva Stockholms övärld i 26 knop.
Startdatum för Stockholm sightseeings övriga turer:
Nybrofärjan till Djurgården 26 april
Hop-on hop-off sightseeing 31 maj
Kungsholmen runt 31 maj
God morgon Stockholm 1 juni
Skärgårdsracet 22 juni
Mer information om avgångar och priser, samt broschyr finns på www.stockholmsightseeing.com
10 000 steg om dagen rekommenderas för att må bra. I Silvas produktserie exercise-4-life® finns redskapen som motiverar till att motionera mer. Nyheten ex3plus är en unik stegräknare som inte behöver sitta på höften och har ett effektivt sjudagarsminne som gör att man kan registrera sin träning vad gäller kaloriförbrukning, distans och hastighet.
Vardagsmotion är all rörelse och motion som enkelt kan utföras i vardagen, från promenaden till bussen till att klippa gräset. Rätt mängd vardagsmotion bygger upp en grundläggande kondition och styrka som krävs för mer planerade motionspass. Det rekommenderas att man går 10 000 steg om dagen för att må bra och uppnå god hälsa, då inkluderas även små ”hit-och-dit-steg” som när du lagar mat, går och hämtar kaffet på jobbet eller städar garaget.
– Alla steg du tar i vardagen räknas. Grunden i vårt koncept för vardagsmotion, exercise-4-life, är våra unika stegräknare som är ett mycket effektivt hjälpmedel för att hålla koll på hur mycket man rör sig dagligen och även för att uppnå sina mål. En hälsosam livsstil bygger på kontinuerlig motion och då räknas även stegen till exempelvis tvättstugan, säger Per Engman, Produktchef Silva Sweden.
ex3plus – stegräknare med ny teknologi
Den nya generationens stegräknare behöver man inte fästa på höften.
ex3plus avancerade treaxliga accelerometer känner av rörelser i tre plan vilket medför att den ger noggrant resultat hur man än bär den, i fickan, väskan eller runt halsen. ex3plus är utrustad med sju dagars separat minne och en stegbarometer som beräknar medelvärdet över sju dagar. ex3plus ger också information om antal steg, distans, kalorier och tid. Vid midnatt nollställs räknaren så att man på morgonen inte behöver tänka på att ställa om den. ex3plus väger endast 20 g.
Silvas stegräknare ex3plus kostar cirka 400 kronor finns att köpa i välsorterade sportbutiker.
Silva är världens ledande tillverkare av kompasser. Företaget grundades 1933, och byggdes kring en svensk uppfinning som resulterade i den världsunika kompassen med vätskefyllt kompasshus och Silvas 1-2-3 system. Idag har företaget en nettoomsättning på över 300 miljoner SEK och har cirka 250 anställda världen över.
Huvudkontoret ligger strax norr om Stockholm och ledande marknader är Europa och USA. Produktportföljen omfattar utöver kompasser och pedometrar även pannlampor, outdoorinstrument, kikare, professionella mätinstrument samt orienteringsutrustning. Sedan september 2006 ingår Silva i den finska Fiskarskoncernen och är därmed noterad på Helsingforsbörsen.
www.silva.se
Säsongens första Match racing-tävling, Ice Breaker i Långedrag 12-13 april, har ett sensationellt starkt startfält, världselitseglare från fyra nationer möts. Världsmästaren i Match racing, Ian Williams, världsfyran Björn Hansen, Staffan Lindberg, Johnnie Berntsson och flera nordiska elitseglare kommer. – Vi vill få en tuff träningstävling inför Match Cup Sweden och VM i Match racing och motståndet här är fantastiskt, säger brittiske världsmästaren Ian Williams.
Förklaringen till det superstarka startfältet i Ice Breaker är att det bara är tre månader kvar till den svenska världsmästerskapstävlingen Match Cup Sweden i Marstrand, som återuppstod i fjol med Brandspot och GKSS som arrangör. Marstrandsseglingen ingår i World Match Racing Tour och blev en stor succé, den helsvenska finalen gick till historien som den tuffaste någonsin – och med en svensk seglare som segrare, stockholmaren Björn Hansen.
Nu utmanar han och hans finländske teamkamrat i Alandia Sailing Team, Staffan Lindberg, britten Ian Williams, svenska toppseglarna Johnnie Berntsson, Mattias Rahm och nordisk seglarelit på Grade 3-tävlingen i Långedrag i helgen.
– Tävlingen har aldrig bjudit på bättre motstånd. Med en delvis ny besättning blir det här en perfekt uppladdning inför första deltävlingen på Touren i Brasilien i slutet av april. Målet är att få segla alla tävlingar på Världstouren i år, förklarar Björn Hansen, som utnämndes till Årets seglare i fjol för sin fjärdeplats på Touren och segern i Match Cup Sweden.
En som inte var helt nöjd med resultatet var britten Ian Williams, som inte blev riktigt vän med den snabba och lättmanövrerade båttypen DS37, men som trots sitt misslyckande i tävlingen vann världstouren och världsmästerskapet i Match racing.
– Nu ska vi lära oss båten och ta revansch i Match Cup Sweden, menar Ian Williams som också vill trimma in sin nya besättning inför årets världsmästerskap i Match Racing.
Som enda svenska kvinnliga seglare får Linda Rahm och Anna Kjellberg chansen att segla mot männen. Linda har klivit på damernas världsranking från en nionde till femte plats.
– Intresset är också rekordstort inför Match Cup Sweden, flera ur den absoluta världstoppen vill komma, så det kommer att bli en rekordtuff VM-tävling, berättar Erik Centerwall, GKSS.
Startlista Ice Breaker, Långedrag, 12-13 april
Deltagare
1. Ian Williams
2. Björn Hansen
3. Staffan Lindberg
4. Peter Wibroe
5. Johnie Berntsson
6. Mathias Lindeborg
7. John Bäck
8. Johan Qviberg
9. Linda Rahm
10. Mattias Rahm
11. Anna Kjellgren
12. Rickard Fornander
Reserver
1. Jenny Axhede
2. Victor Cukierman
3. Anton Johansson
www.matchcupsweden.com
Höj kunskapen om allemansrätten, säkra långsiktigt skydd av naturområden, samhällsplanera för ett aktivt friluftsliv inte minst bland barn och ungdomar och öka fysisk aktivitet på recept. Det är några av de förslag som Svenskt Friluftsliv föreslår i det friluftspolitiska programmet, Friluftslivet och samhället, som lämnas över till miljöministern Andreas Carlgren idag, onsdag 9 april.
– Skriften sammanfattar vad Sveriges ideella friluftsorganisationer vill att politiker ska göra för att bevara och framförallt utveckla friluftslivet i Sverige, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.
För att påverka regering och riksdag har Svenskt Friluftsliv utarbetat programmet Friluftslivet och samhället. Programmet slår fast att en långsiktigt framgångsrik friluftspolitik kräver en stark grund.
– Det vi vill är att det finns en friluftspolitik med tydliga visioner och mål, ändamålsenlig lagstiftning och infrastruktur samt självklart ekonomiska resurser och en lämplig organisation av samhällets resurser, fortsätter Ulf Silvander.
Hela det friluftspolitiska programmet går att ladda ner på www.svensktfriluftsliv.se
(under forskning/rapporter)
Fakta om Svenskt Friluftsliv (www.svensktfriluftsliv.se)
Svenskt Friluftsliv är talesman för de ideella friluftsorganisationerna i Sverige. Svenskt Friluftsliv jobbar för att bevara och utveckla förutsättningarna för ett aktivt friluftsliv och värna allemansrätten. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv – idag och i framtiden.
Svenskt Friluftsliv har 21 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet och Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet
Svenska Kryssarklubben, Båttekniska Nämnden (BTN) vill uppmana alla som har en båt med dieselmotor att i år, extra noggrant kontrollera innehållet i sin bränsletank och filter. Anledningen till detta är att oljebolagen tilläts att fr.o.m. 1 augusti 2006 tillsätta max 5% biologiska oljor (FAME = fettsyrametylester) i dieselbränslet. FAME inblandningen innebär en klart ökad risk för att klumpar bildas till följd av tillväxt av s.k. mikrober/bakterier. Oljebolagen skriver själva att denna risk för klumpbildning är störst vid marin användning.
Än viktigare nu att underhålla bränslesystemet i och med FAME-dieseln
”Maskin/Propellerhaveri” (=ingen framdrift/motorstopp av div. orsaker) är den klart vanligaste orsaken till att Sjöräddningen rycker ut. Statistiken för 2007 angav hela 224 fall av just detta. Vi vet också sedan tidigare att ”skit i bränslet” representerar ett stort antal av motorstoppen. Motorstopp till följd av bränslestopp finns med i de 224 fallen, men däremot inte stopp p.g.a. bränslebrist dvs. tom tank (14 fall). Vi vet också att det slarvas en hel del med bränslesystemets underhåll i båtar. Marginalerna för slarv är betydligt mindre med nya FAME-dieseln.
Vad säger Svenska petroleuminstitutet (SPI)?
I och med att den nya FAME dieseln är betydligt känsligare för uppkomst av mikrober så rekommenderar SPI nu att man ska tömma sin dieseltank på hösten. Man har tagit fram en folder som kan hämtas på; www.spi.se Det framgår dock inte i foldern hur tömning av dieseltankar ska gå till rent logistiskt/praktiskt. Detta handlar kanske om upp till 75 000 båtar som ska dräneras på ”gammalt” bränsle på alla marinor och båtklubbar.
Miljön allt viktigare
Kryssarklubben önskar definitivt inte en utveckling där massor av båtägare häller i miljöfarliga biocider i bränslet (t.ex. Grota Mar m.m.). Dessa biocider är mycket giftiga och en sådan utveckling bidrar sannolikt inte till någon miljövinst totalt sett med den delvis förnybara FAME-dieseln.
Under sommaren 2007 har vissa sjömackar haft FAME inblandning och andra inte. Statoils sjömackar i stockholmsområdet har t.ex. inte haft FAME inblandning och inte heller OKQ8 på sina renodlade sjömackar. Bilden om vilka bolag som har haft FAME inblandning eller inte är lite oklar. På vanliga bensinstationer där båtägare kan handla diesel i dunk där har man garanterat haft 5% FAME i dieseln under 2007.
Troligen kommer all diesel framgent att ha FAME inblandning av miljöskäl. Möjligen kommer syntetisk diesel också att finnas tillgänglig inom en inte alltför avlägsen framtid.
Räkna alltid med lite vatten i tanken
SPI anger att ”så länge som det inte finns vatten i en dieseltank så är det inga problem att förvara FAME-dieseln upp till ett år”.
Problemet för oss båtägare är att man alltid måste räkna med att det finns viss mängd kondensvatten i en dieseltank. Kondensvatten är nästintill ofrånkomligt beroende på temperaturväxlingar och därav kondensering av luftfuktigheten inne i tanken. Dessutom är det liten eller ingen omsättning alls under stor del av året i en fritidsbåt vilket förvärrar.
Mikrober bildar klumpar
Det som gör detta extra allvarligt är att den mängd mikrober som bildats i vissa fall har varit så ”geggiga” att det t.o.m. har satt stopp i det sugrör som finns inne i tanken. Föroreningarna har alltså proppat igen och därmed inte ens nått vattenavskiljare och filter. Vid båtanvändning i lugnt väder kan utfällningarna ligga på tankbotten i åratal, men vid svall eller sjögång blandas tankinnehållet om och utfällningarna kan stoppa bränsletillförseln.
Hur kan man då skydda sig?
Båttekniska Nämnden BTN anser att den nya dieseln med FAME är ett allvarligt säkerhetsproblem såvida man inte har full kontroll på hela bränslesystemet. BTN rekommenderar följande åtgärder (förutom normala filterbyten och rengöring/kontroll av vattenavskiljare):
– Se till att bränsletanken kan inspekteras invändigt och rensugas (på lägsta punkten där slam samlas) genom inspektionsluckan eller via hålet för nivågivaren.
– Sug ur bottenslam med en Oljesug (Bild 2) vår och höst .
– Kan man inte komma åt att inspektera eller suga ur bottenslam så måste tanken göras om. Dieseltankar ska vara byggda så att de kan inspekteras, det har gällt i många år. Skvalpskott ska även ha öppningar i nederkant.
– Dieseltanken bör helst ha en bottenavtappning på lägsta punkten om möjligt. Som alternativ kan ett fast sugrör på lägsta punkten monteras vid ombyggnad. Ett alternativt sätt att slippa dränera tanken varje höst och vinterförvara bränslet (i tät behållare på säker plats), kan vara att blockera tankventilationen helt under vinterförvaringen. En enkel ”Slangtång” som gör att man klämmer till om ventilationsslangen eller att montera en ”Ballofix”/kulventil på ventilationsslangen kan vara lösningen som förhindrar att fuktig luft kommer in i tanken. Man får dock inte glömma att återställa ventilationen på våren.
Bilden visar tankföroreningarna i en Dehler 34 som nylevererades december 2006. Det fanns ytterst lite kondensvatten i form av ett fåtal vattendroppar i tanken.
Stefan Kindeborg
ordf. SXK Båttekniska Nämnden
Kommentarer
Varning! Tillslut INTE tanventilationen uder vintern.När överstående luft kyls under vintern kommer den att minska i volym. Undertrycket kan bli så stort att tanken mer eller mindre imploderar, dvs sjunker ihop och totalförstörs.
Mvh/Leif Ahrgren
Jag har haft stora problem med mikrober i tanken i sommar. Motorn går en timma, sedan stannar den. Får den vila några timmar så går den sen en timma till. Bränslefiltren var rena, men silen i tanken var igensatt av svart geggigt slem. Jag har gjort rent, men problemen kvarstår. Troligen är det en propp någonstans i den 5 m långa ledningen från tanken till motorn.
Jag hade inte hört talas om detta (välkända?) problem, men nu verkar det vara allmänt känt. Jag har tvärtom tidigare fyllt upp tanken med diesel på hösten för att motverka kondens. Gissa om mikroberna har trivts i min tank…
Vid årets Båtriksdag, som hölls i Stockholm 5–6 april, valdes en delvis ny styrelse. Göran Andersson fortsätter som ordförande (tidigare vald) medan ett par ordinarie ledamöter kom in via nyval.
På Båtriksdagen antogs bland annat ett uttalande om regeringens förslag till nya regler för obligatoriskt förarintyg, så kallat båtkörkort.
Främre raden, fr. v.: Kent Danielsson, Leif Stenlund, Denis Helin, Göran Andersson (ordförande), Carsten Syverstad, Martin Nordström, Sten Olsson. Stående fr. v.: Carl R Hellström, Tommy Engvall, Bengt Gärde, Lars Afzelius.
Båtriksdagen 2008 gjorde ett uttalande om de kommnande reglerna för ett eventuellt båtförarintyg:
Regeringens förslag stämmer med båtfolkets åsikt
Svenska Båtunionen, församlad till Båtriksdag i Stockholm 5-6 april, noterar med tillfredsställelse att regeringen har lagt fram ett förslag om obligatoriskt förarbevis för fritidsbåtar, så kallat båtkörkort.
– Detta är nästan helt i linje med vad Svenska Båtunionen sedan lång tid har arbetet för, säger Göran Andersson, ordförande för Svenska Båtunionen.
– Vi ser denna åtgärd som mycket betydelsefull för att höja sjösäkerheten. Detta kombinerat med att staten tar sitt ansvar för infrastrukturen på sjön genom att hålla huvudfarleder även för fritidsbåtar samt nysjömäta och agera för en ökad sjösäkerhet är något som vi välkomnar. Vi ser fram emot remissförfarandet, då vi har möjlighet att lägga fram våra detaljerade synpunkter.
– Vi förutsätter att de närmare 400 000 personer som redan har förarintyg kan fortsätta använda detta i kombination med giltig legitimation. Detta för att få en så smidig övergång som möjligt med så liten administration som möjligt.
Svenska Båtunionen är riksorganisation för 157 000 fritidsbåtsägare i Sverige och en av Europas största båtorganisationer. Svenska Båtunionen organiserar närmare 900 lokala båtklubbar genom regionala båtförbund.
Stockholm 20080405
För ytterligare information:
Göran Andersson, tfn 0730-44 09 44
Kommentarer
Märkligt att fortfarande se elva mer eller mindre skäggiga gubbar i SBU:s styrelse. Tur att inte media bryr sig om att kritisera den katastrofala bristen på jämställdhet. Båtlivet berör ju till 50% kvinnor. Jag vet ju att de kvinnor som försökt ta sig in i "gubbstrukturen" har misslyckats och besvikna dragit sig tillbaka.
Först när alla ombord i en båtägande familj känner att Svenska Båtunionen är en viktig organisation för svenskt båtliv när man lämnar bryggan, då har man nått ett viktigt mål. Om några veckor börjar båtfolket lämna bryggan och ser inga andra hinder än dem man själv kan lösa. Svenska Båtunionen vet många inte ens att den finns. Då och då får dom dock en mycket trevlig tidning hem i brevlådan. Den heter Båtliv. Den har en "viss" anknytning till Svenska Båtunionen i form av ett märke på förstasidan och får ett visst ekonomiskt stöd från SBU.
Detta säger "en av de gamla", som gärna vill retas.
Erik Bohlin
Kommentarer
Hej !
Jag undrade bara hur kan man hitta priser för stockholm sightseeing tur ??!