Nyheter

Pressrelease: Sjösäkerhetsföretaget CM Hammar satsar på konsumentmarknaden genom att köpa upp varumärket LifeSaver med tillverkning och alla rättigheter. LifeSaver består av en serie specialdesignade livbojar med många unika fördelar och används av bland andra Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS). Livbojarna distribueras via Watski och finns redan i handeln.

LifeSaver är en självuppblåsande livboj designad för att passa alla båttyper, stora som små. Med formen av en rugbyboll är livbojen smidig att förvara, snygg att se på och framför allt – lätt att kasta med längd och precision.

Så fort den hamnar i vattnet öppnas ytterhöljet och livbojen blåses upp automatiskt. Ytterhöljet är fäst i livbojen med en lina och fungerar sedan som drivankare, så att inte livbojen blåser iväg från den nödsatte. Andra viktiga fördelar är att livbojen passar människor av alla storlekar, även barn.

Den är lätt att fästa runt kroppen och smidig att simma med. Det är också enkelt att lyfta en person i bojen. Dessutom gör den gula färgen att livbojen syns tydligt i vattnet. Ytterhöljet är tillverkat av UV-beständig och slagtålig plast. Själva livbojen är tillverkad av samma tåliga material som används i uppblåsbara räddningsvästar.

När LifeSaver säljs direkt till båtägare fästs den enkelt vid pulpit eller andra räcken. LifeSaver levereras också till några av landets största båtbyggare. Precis som hos SSRS fälls den då diskret in i inredningen. LifeSaver har funnits på marknaden sedan 2006 och togs fram i samarbete med SSRS. Utgångsläget var att den traditionella ”hästsko-bojen” inte uppfyllde kraven på säkerhet.

Man bestämde sig för att producera en ny livboj där man åtgärdade svagheterna hos tidigare produkter. LifeSaver distribueras i Sverige, Norge och Danmark via Watski. CM Hammar har även inlett arbetet med att söka upp nya partners utanför Norden. CM Hammar är världsledande när det gäller säkerhetskomponenter för livflottar och räddningsvästar. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför högkvalitativa och innovativa produkter för en säkrare sjöfart.

Länk: www.cmhammar.com

För fjärde året i följd arrangeras världscupseglingen i matchracing Lysekil Women’s Match i Lysekil, 29 juli – 2 augusti, med Stena Bulk och Preem Petroleum som huvudsponsorer. Tävlingen är världens största matchracingsegling för damer med prispengar i storleksordningen 400.000 SEK. Nästa år, 2009, har Lysekil Women’s Match tilldelats VM-status, i konkurrens med stora seglingsmetropoler såsom amerikanska Newport och spanska Vigo, något som otvivelaktigt ytterligare höjer ribban på årets tävlingar.

Tolv av de högst rankade toppbesättningarna bjuds in och bland andra regerande världsmästaren fransyskan Claire Leroy tillsammans med danska Meldgaard Pedersen, tvåa på världsrankinglistan har anmält sitt deltagande. För Sverige kommer förra årets segrare Linda Rahm, Team Stena Bulk, samt Jenny Axhede och Anna Kjellberg att tävla, självklart med ambitionen att försvara de svenska färgerna.

”Tillsammans med Preem har vi tagit ett aktivt intresse i seglingarna i Lysekil sedan starten för fyra år sedan. I år är det dessutom andra året, som Stena Bulk specifikt sponsrar Linda Rahm med besättning, något som självklart är extra spännande eftersom Linda avgick med segern förra sommaren och därmed är titelförsvarare. Seglingarna har blivit en stor publiksuccé och vi ser fram emot några dagars härliga tävlingar”, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk AB.

”Vi har genom vår verksamhet en stark förankring i Lysekil och därför även ett naturligt stort engagemang när det gäller att stötta tävlingarna. Vi hoppas på lika stort intresse som under de senaste åren och önskar deltagare och arrangörer lycka till”, tillägger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB.
Matchracing
Tävlingsformen är den mest lättförståeliga formen av kappsegling – åtminstone för åskådarna. Två båtar möts åt gången och den som är först i mål vinner. Normalt seglar man två varv runt en bana som startar med kryss (motvind) och avslutas med läns (medvind) i mål. Hur snabbt banan seglas har alltså ingen som helst betydelse, utan det gäller att vara först i mål. Besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande.

Bilden:
Linda Rahm med besättning segrar i finalen före Marie Björling.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Helt nya Hallberg-Rassy 372 bygger på den stora framgången med Hallberg-Rassy 342, som sålts i över 220 exemplar på mindre än tre år. HR 372 med aktersittbrunn är i varje avseende en helt ny Frers-konstruktion och baserar sig inte på HR 37 med mittsittbrunn och ersätter inte heller HR 37.

Pressrelease:

Hallberg-Rassy 372 är en ny kustseglare med oceankapacitet. Jämfört med Hallberg-Rassy 37, är 372:an några cm längre, 5 cm bredare och har ett fylligare och bredare akterparti. Skrovdjupet är något grundare, medan kölen är lite djupare och lättare. Språnglinjen är mer uttalad. Båten har karisma.

Masten är 1,05 m högre. Det moderna segelplanet är lätthanterligt med ett stort storsegel och en något överlappande genuafock. Självslående fock finns som tillval. En kraftig mekanisk akterstagssträckare ingår som standard. Riggen är optimerad för bidevindssegling och har tre svepta spridarpar. Toppvanten går nästan ut i fotlisten och undervanten mot överbyggnaden, vilket ger en mycket smidig passage på däck. En gennaker kan föras mellan masttoppen och ett löstagbart bogspröt. Frers fartdiagram indikerar till och med ännu högre farter än för HR 40, som är en erkänt snabb båt.

Aktersittbrunnen är väl tilltagen och ratten är stor med 132 cm diameter. En direktlänksstyrning ger exakt seglingskänsla. Fallen leds dolda under överbyggnaden och hanteras av två vinschar på sittbrunnssargen, och inte som brukligt på de yttre kartborden. Detta möjliggör den Hallberg-Rassytypiska ”Knappseglingen” med elektriska fall- och skotvinschar, även med ett traditionellt icke-rullat storsegel. Det finns två rejält tilltagna yttre kartbord i teak.

Det finns inte mindre än fem stora skylights, alla flushmonterade så att glasytan ligger i nivå med överbyggnaden. Skylightsen till toa respektive akterkabin har mjölkfärgade glas, för att släppa in ljus, men medger ändå inte någon insyn.

Genuafockens rulle är monterad under däck. Trots det har man god sikt föröver vid segling samt riskerar inte att kladda ned seglet vid ankring på lerig botten. Även en elektrisk ankarvinsch kan monteras under däck. Avståndet mellan vinschen och stuvnivån för kättingen är avgörande för att kättingen blir självstuvande. Detta uppnås genom ett speciellt arrangemang av design och layout.

Under däck är inredningen rymlig och ljus. Det finns två skylights i salongen och även skjutluckan har ljusinsläpp. Alla sidofönster är öppningsbara och är för övrigt identiska i storlek med HR 54. Pentryt är väl tilltaget, U-format och sjögående. Pentryts arbetsyta är gjort av PlexiCore, ett kompositstenmaterial. Bägge sofforna i salongen är två meter långa. Det rymliga toalettutrymmet har ett separat duschutrymme med duschväggar i PlexiGlas. Det finns en våtgarderob i toalettutrymmet. Förpiken är osedvanligt rymlig. Kojen är 210 cm lång, 68 cm bred vid fotändan och 202 cm bred I huvudändan. Här finns också en sits, två byråer och två garderober. Även akterkabinen är generös, med en ovanligt bred dubbelkoj.

Motorn är väl tilltagen med 42 kW/55 hk och räckvidden under motor beräknas att vid 2/3 gaspådrag, 6 knop, vara 670 sjömil om man väljer en propeller med överväxel.

Båten visas på Düsseldorfmässan i januari 2009, men kan beställas redan nu för leverans till säsong 2009.

Länk: www.hallberg-rassy.com

Svenska Båtunionen, Sveriges största båtorganisation med drygt 155 000 medlemmar – samtliga båtägare – säger nej till statligt utredningsförslag om att privatisera farleder som huvudsakligen används av skärgårdsbor, fritidsbåtar, fiskebåtar, mindre passagerarbåtar m fl. Enligt utredaren Jonas Bjelvenstam som på torsdagen lämnade över den s k Lotsutredningen – en utredning om Sjöfartsverkets framtida verksamhet – till regeringen, bör Sjöfartsverket avhända sig ansvaret för de s k fritidsbåtfarlederna med motiveringen att dessa inte skall höra till den statliga verksamheten.

– Staten har genom Sjöfartsverket ansvaret för sjösäkerheten och framkomligheten i våra vatten och dessutom sjöräddningen om olyckan är framme, konstaterar Göran Andersson, ordförande i Svenska Båtunionen. Att överlåta ansvaret på kommuner och frivilliga krafter verkar lite väl naivt.

Den kommersiella sjöfarten till Sverige betalar ca 1,2 miljarder kr i farleds- och varuavgifter årligen till Sjöfartsverket men däremot inte någon bränsleskatt. Den inbetalda summan motsvarar ungefär kostnaderna för farledsunderhållet.

Fritidsbåtarna betalar varje år in minst 1,2 miljarder kr i bränsleskatter och andra avgifter men däremot inte några farledsavgifter. Sjöfartsverkets kostnader för att hålla fritidsfarleder kostar 20 miljoner kr per år… Någonstans har utredaren glömt sin miniräknare, konstaterar Göran Andersson.

Svenska Båtunionen gör tummen ned för denna del av den Bjelvenstamska utredningen och hoppas att regeringen gör samma sak efter remisstiden utgång.

Mera info:
Göran Andersson
Ordförande Svenska Båtunionen
Tel 0730-440944
E-mail: ordförande@batunionen.com

Foto: Sjöfartsverket.

Viamarebolag sponsrar Volvo City Sailing – Sveriges största kappsegling vid kajen i tio städer Promarina blir huvudsponsor till Volvo City Sailing, Sveriges största seglingstävling. Tävlingen avgörs i tio städer mellan den 10 maj och 28 september. Kappseglingarna genomförs precis vid kajen. – Tävlingen är ett ypperligt sätt att bredda intresset för seglingssporten. Det är vi gärna med och stödjer, säger Hans Mellström, vd för Promarinas ägarbolag, Viamare Invest.

Promarina utvecklar och driver marinor och hamnar för fritidsbåtar. Båtägarna erbjuds allt ifrån platser vinter och sommar till komplett service året om. Promarina vill med ett större och bättre utbud av kringtjänster i gästhamnarna göra båtägandet enklare.

Volvo City Sailing är ett nationellt amatörmästerskap för tremannabesättningar. Det segrande laget vinner en resa till Volvo Ocean Race-starten i Alicante i början av oktober.
Bakom tävlingen står bland annat Svenska Seglarförbundet, tillsammans med de lokala seglarklubbarna på varje ort. Tävlingen är öppen för alla seglingskunniga, nybörjare så väl som vana seglare.

På varje ort deltar sex båtar mellan 18 och 36 besättningar. Besättningarna seglar CB66 Racers, moderna, lättseglade och extremt snabba kölbåtar. Tävlingsformen är Fleet Race, där flera båtar seglar samtidigt på samma bana. Alla tävlingsdagar innehåller minst nio seglingar i 20-minutersomgångar.
Segrarna på varje ort går till riksfinal i Båstad den 26 till 28 september.

Vasholmarna och Getryggen-Sandryggen utsågs idag till hänsynsområden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Det innebär att de populära naturhamnarna nu enbart ska bli en angelägenhet för båtfolk som vill ha lugn och ro. – Det här är viktigt, säger länsöverdirektör Göran Bengtsson. Vi vill förtydliga allemansrätten. Alla ska ha rätt till att kunna njuta av vår skärgård utan att störas av hög musik, varvande motorer och festskrål. Det handlar om respekt för naturen och stillheten.

Vasholmarna och Getryggen-Sandryggen utsågs idag till hänsynsområden av Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Det innebär att de populära naturhamnarna nu enbart ska bli en angelägenhet för båtfolk som vill ha lugn och ro.

– Det här är viktigt, säger länsöverdirektör Göran Bengtsson. Vi vill förtydliga allemansrätten. Alla ska ha rätt till att kunna njuta av vår skärgård utan att störas av hög musik, varvande motorer och festskrål. Det handlar om respekt för naturen och stillheten.

Vasholmarna ligger utanför Grundsund i Lysekils kommun och Getryggen-Sandryggen är en del av skärgården utanför Fjällbacka i Tanums kommun. Att just dessa platser nu utsetts till hänsynsområden är ett resultat av ett noggrant utredningsarbete.

– Det är en kombination av geografi, popularitet och remissutlåtanden, säger Kerstin Harvenberg, länsmiljöingenjör på Länsstyrelsen. Att vi nu kommit till beslut känns oerhört tillfredställande eftersom vi vet att det handlar om ett efterlängtat initiativ. Inte minst genom enkätsvar och reaktioner vid vår monter under Båtmässan.

Hänsynsområden kommer att utses på flera håll längs den svenska kusten och regelverket bygger mycket på frivillighet.

– Jag är övertygad om att den sociala kontrollen gör att reglerna efterlevs, fortsätter Kerstin Harvenberg. Skyltar informerar om vad hänsynsområdet innebär och tillräckligt många som sökt sig till platsen har gjort det just för att få lugn och ro. Med tanke på att kustlinjen mellan Göteborg och Strömstad är 150 mil lång är det ju inte för mycket begärt att det finns två fredade oaser som alternativ…

En utvärdering av satsningen ska göras under sommaren. De båda bohuslänska hänsynsområdena ska jämföras med två referensområden och om resultatet är positivt kan ytterligare en eller flera naturhamnar komma att öronmärkas på liknande sätt.

Länk:
www.o.lst.se/o/amnen/Miljoskydd/hansynsomraden/Bildade_omraden.htm

Kommentarer

Meta Grunden 18:32:27 2009-07-27

Synd att detta skall behövas göras. Borde väl vara en självklarhet. Men jag ställer mig positiv.

Världens tuffaste båtrace är tillbaka. Round Britain Race är ett skoningslöst äventyr under 10 dagar för offshoremotorbåtar. Det svenska hoppet står till RIX MorronZoos profil Titti Schultz som är en av sex personer i Team Vilda. Tävlingen startar den 21 juni i Portsmouth och rutten går runt hela Storbritannien med målgång den 1 juli, också i Portsmouth. Team Vilda, under ledning av Mikko Oikari, tävlar med en specialbygd DAHL 36” som är utrustad med två Volvo-motorer D435hk.

Titti har tidigare slagit rekordet på sträckan Ystad-Haparanda, det så kallade Blå Bandet, med samma båt, även om den nu är ombyggd för att kunna prestera ännu bättre resultat. Rekordet på sträckan Ystad – Haparanda innehas fortfarande av Team Vilda på tiden 15 h 26 min.

– Runt Storbritannien är sträckorna kortare än det förra racet men däremot betydligt fler, vi vet också att vi kan förvänta oss svår sjö och höga vågor. Irländska Sjön till exempel är inte känd för sin lugna sjö… Vi vet vad som krävs av oss och kommer att leverera därefter, säger Titti Schultz.

Tävlingen har gått två gånger tidigare, 1969 samt 1984.

Länk: www.roundbritainrace.co.uk

Länk: www.teamvilda.se

Idag, den 16 maj, tog länsstyrelsen det officiella beslutet att Nåttarö, Ålö och Rånö i Stockholms södra skärgård ska bli naturreservat. Invigningen sker den 30 maj av landshövding Per Unckel. – Det är utmärkt att öarna nu skyddas för framtiden, såväl den säregna och fantastiska naturen som kulturmiljöerna, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar 15 procent av all mark i Stockholms skärgård. Den målsättning, som nu uppfyllts, har varit att alla marker ska vara naturreservat. Därmed säkerställs att största hänsyn tas till naturmiljöerna, växter och djur, skyddsvärda arter och till kulturhistoriska värden – nu och i framtiden.

– Alla tre öarna har stora värden för friluftsliv och rekreation. Dessutom finns här ytterst intressanta naturvärden, från rika fågelkolonier och strandmiljöer till urgamla skogar och kulturhistoriskt intressanta miljöer, säger Ulf Birgersson, miljöhandläggare på Länsstyrelsen i Stockholms län.

Handikappanpassade naturupplevelser
Naturreservaten blir främst så kallade sociala reservat, det vill säga inriktade mot friluftsliv och naturvård. Skärgårdsstiftelsen och Länsstyrelsen har inför reservatsbildningen genomfört omfattande satsningar på friluftsliv och naturvård, till exempel röjningar, skogsvård, uppförande av långtidskomposterande toaletter, nya grillplatser, vägvisning, reservatsskyltar, anslagstavlor och en informationsfolder om området.

De allra flesta satsningarna har gjorts med tanke på besökare med rörelsehandikapp, till exempel anpassade toaletter, rullstolsramper och viss beredning av vägar och stigar. Eftersom Nåttarö, Ålö och Rånö trafikeras av Waxholmsbolaget är de även tillgängliga för resenärer med rörelsehandikapp.

Från strandparadis till lummiga ekbackar
Nåttarö är förstavalet för alla som gillar långsträckta vita sandstränder och sanddyner. Längs stränderna växer en rad ovanliga växter och Nåttaröfladen har med alla sina många små kobbar och skär stor betydelse för fågellivet.

Rånö består av hällmarker, sand och tallskog men här finns också den frodiga Rånö Ängsholme som har ett av skärgårdens finaste bestånd av gamla ekar.

Ålös kalkhällar tillhör de mest blomrika i skärgården och på östra sidan finns en rad små och mysiga sandstränder. Här finns också den vackra hästskoformade bukten Storsand.

Både på Rånö gård och Ålö gård bedrivs aktiva jordbruk, vilkas boskap ser till att öarna hålls öppna och med en varierande natur.

På både Rånö och Nåttarö finns service som stuguthyrning, livsmedelsaffär, restaurang och bryggor samt naturhamn att lägga till i. Nåttarö har också uthyrning av roddbåtar och kajaker. På Ålö finns en naturhamn och restaurang.

Länk: www.skargardsstiftelsen.se

Foto: Johan Ahlbom

Avancerade kemiska analyser visar att svavel- och järnföreningar med hjälp av listiga avfallsätande bakterier ansamlades i regalskeppet Vasas ekträ under de 333 år som vraket låg på botten i Stockholms hamn. I kontakt med syre i fuktig museimiljö kan föroreningarna i träet utveckla frätande svavelsyra, visar en färsk avhandling i kemi vid Stockholms universitet.

Avancerade kemiska analyser visar att svavel- och järnföreningar med hjälp av listiga avfallsätande bakterier ansamlades i regalskeppet Vasas ekträ under de 333 år som vraket låg på botten i Stockholms hamn. I kontakt med syre i fuktig museimiljö kan föroreningarna i träet utveckla frätande svavelsyra, visar en färsk avhandling i kemi vid Stockholms universitet.

Regalskeppet Vasa har drabbats av mer än 2000 sura utfällningar, som hotar den känsliga träytan. I sin avhandling vid avdelningen för strukturkemi, Stockholms universitet, visar Yvonne Fors att även andra marinarkeologiska träskepp runt om i världen får liknande konserveringsproblem. Avhandlingen behandlar bakgrunden och följderna för denna process, samt vissa åtgärder.

Vasa sjönk på sin jungfruresa 1628 i Stockholms hamn där vattnet med tiden blev allt mer förorenat. Den bakteriella nedbrytningen av avfallet från den växande staden förbrukade det mesta av vattnets syre, vilket ledde till att stinkande svavelväte bildades. I spåren av listiga avfallsätande bakterier ansamlades olika svavel- och järnföreningar i träet under de 333 år som Vasa låg på på Strömmens botten.

– I Vasa har bakterier och svavel trängt in främst i träets yta, medan för andra museiskepp, t.ex. Mary Rose i England, har svavel anrikats genom hela skrovet. Minst 2 ton svavel finns i vardera skeppsvraken, säger Yvonne Fors, som studerat svavlets väg från havsvattnet in i träet. Med hjälp av avancerade röntgenanalyser vid olika internationella forskningscentra i USA och Frankrike har svavelföreningarnas utbredning i trästrukturen kartlagts. I kontakt med syre i fuktig museimiljö kan dessa bilda svavelsyra, vilket på sikt kan skada träet. Det finns redan omkring 2 ton svavelsyra i Vasa skrov.

– Det är viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om hur de olika föreningarna är bundna i trästrukturen för att kunna bedöma hur reaktiva de är och om de går att ta bort, säger Yvonne Fors. För närvarande finns inga färdiga svar på om svavel- och järnföroreningarna går att stabilisera eller avlägsna utan att allvarligt skada det känsliga träet. Det är nödvändigt att hålla ett noga kontrollerat klimat i museet för att fördröja processerna.

Den syra som bildats kan på sikt påverka träets styrka och bör därför neutraliseras. Sådana försök, med ammoniak i gasform, har Yvonne Fors utfört på träbitar från Vasa. Resultatet är lovande men ammoniakbehandlingens långsiktiga påverkan på träet måste undersökas noggrant. Slutsaterna i denna avhandling är ett viktigt steg i arbetet med att försöka förlänga bäst-före-datumet på bevarandet av en gammal älskad nationalklenod.

Avhandlingens titel: Sulfur-Related Conservation Concerns for Marine Archaeological Wood. The Origin, Speciation and Distribution of Accumulated Sulfur with Some Remedies for the Vasa.

Länk: http://www.diva-portal.org/su/abstract.xsql?dbid=7627

PUMA Ocean Racing har döpt sin nya båt för Volvo Ocean Race vid en ceremoni i Boston. Gudmor var filmstjärnan Salma Hayek, som döpte båten till “Il Mostro”. Dopet ägde rum vid ICA/Boston on Fan Pier 12 maj. Dopet kröntes av att den Oscarsbelönade filmstjärnan krossade champagne mot skrovet och tal av PUMA Ocean Racing skeppare, Ken Read. Il mostro har designats av en grupp under namnet Botin Carkeek och har byggts av Goetz Custom Boats i Bristol, Rhode Island New York, i nära samarbete med Customline Yachts. Sjösättningen skedde vid Newport Shipyard i Newport, Rhode Island, i april. PUMA Ocean Racings träningsbas finns i Newport under de kommande fyra månaderna medan teamet förbereder sig för den kommande seglingen på närmare 40 000 Nm. Länk: www.pumaoceanracing.com

För fjärde året i följd arrangeras världscupseglingen i matchracing Lysekil Women’s Match i Lysekil, 29 juli – 2 augusti, med Stena Bulk och Preem Petroleum som huvudsponsorer. Tävlingen är världens största matchracingsegling för damer med prispengar i storleksordningen 400.000 SEK. Nästa år, 2009, har Lysekil Women’s Match tilldelats VM-status, i konkurrens med stora seglingsmetropoler såsom amerikanska Newport och spanska Vigo, något som otvivelaktigt ytterligare höjer ribban på årets tävlingar.

Tolv av de högst rankade toppbesättningarna bjuds in och bland andra regerande världsmästaren fransyskan Claire Leroy tillsammans med danska Meldgaard Pedersen, tvåa på världsrankinglistan har anmält sitt deltagande. För Sverige kommer förra årets segrare Linda Rahm, Team Stena Bulk, samt Jenny Axhede och Anna Kjellberg att tävla, självklart med ambitionen att försvara de svenska färgerna.

”Tillsammans med Preem har vi tagit ett aktivt intresse i seglingarna i Lysekil sedan starten för fyra år sedan. I år är det dessutom andra året, som Stena Bulk specifikt sponsrar Linda Rahm med besättning, något som självklart är extra spännande eftersom Linda avgick med segern förra sommaren och därmed är titelförsvarare. Seglingarna har blivit en stor publiksuccé och vi ser fram emot några dagars härliga tävlingar”, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk AB.

”Vi har genom vår verksamhet en stark förankring i Lysekil och därför även ett naturligt stort engagemang när det gäller att stötta tävlingarna. Vi hoppas på lika stort intresse som under de senaste åren och önskar deltagare och arrangörer lycka till”, tillägger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB.
Matchracing
Tävlingsformen är den mest lättförståeliga formen av kappsegling – åtminstone för åskådarna. Två båtar möts åt gången och den som är först i mål vinner. Normalt seglar man två varv runt en bana som startar med kryss (motvind) och avslutas med läns (medvind) i mål. Hur snabbt banan seglas har alltså ingen som helst betydelse, utan det gäller att vara först i mål. Besättningarnas taktiska förmåga och skicklighet är avgörande.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Statens maritima museer och Kustbevakningen har vid en gemensam besiktning upptäckt att 1600-talsvraket utanför Dalarö utsatts för skadegörelse, där vissa föremål försvunnit och andra flyttats eller förstörts.

Det ovanligt välbevarade Dalarövraket upptäcktes redan 2003 av en grupp dykare men var fram till förra året inte känt av allmänheten. Sedan dess råder dykförbud beslutat av länsstyrelsen. Statens maritima museer har utfört en noggrann dokumentation av vraket, vilket gör att man att man idag kan se omfattningen av det misstänkta brottet.

– Skadegörelsen är ett bakslag i arbetet med att öka kunskapen om och intresset för välbevarade vrak som kan studeras och upplevas intakta i sin undervattensmiljö. Men det inträffade är också en påminnelse om behovet av att bedriva systematiskt dokumentations- och övervakningsarbete av fornlämningar under vatten, säger Björn Varenius, chef för kulturmiljöavdelningen vid Statens maritima museer.

Statens maritima museer arbetar tillsammans med andra myndigheter och organisationer för att synliggöra värdet av ett välbevarat kulturarv och för att utveckla nya och skonsammare former för bruk och tillgängliggörande av kulturarvet. Ett viktigt inslag i arbetet är att skapa en s k dykpark i det vrakrika Dalaröområdet tillsammans med Haninge kommun, Södertörns högskola och flera andra aktörer.

Riksantikvarieämbetet har under 2008 fått ett nationellt uppdrag att tillsammans med Brottsförebyggande rådet föreslå åtgärder mot kulturarvsbrott. I en rapport om Fornminnesbrott som BRÅ publicerade förra året konstaterade man att skadegörelse på fornlämningar pga okunskap är långt större än den skadegörelse som orsakats medvetet.

– Vi arbetar efter flera linjer för att motverka kulturarvsbrott. I det arbetet är det viktigt att information om kulturarvet är så spridd och tillgänglig som möjligt. En brett förankrad kunskap och förståelse är det bästa skyddet mot den här typen av brott, menar Rolf Källman, chef vid Riksantikvarieämbetets informationsavdelning som arbetar målinriktat för att såväl professionella användare som allmänhet ska ha tillgång till kulturarvsinformation via nätet.

Skadegörelsen på Dalarövraket, som begåtts någon gång mellan oktober förra året och april i år, kommer att polisanmälas av Kustbevakningen.

Statens maritima museer arbetar för bevarandet av det maritima kulturarvet. Vi driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet. Utanför museerna verkar vi i en rad nationella och internationella projekt inom marinarkeologi, kulturmiljöfrågor och maritima nätverk.

Länk: www.maritima.se

Sommaren 2009 sätts Viking Lines nästa nybygge i trafik, på rutten mellan Kapellskär och Mariehamn. Viking Line utlyser nu en namntävling bland passagerare och allmänhet för att hitta ett namn till fartyget, som är specialdesignat för trafiken mellan Roslagen och Åland.

Fartyget – med arbetsnamnet “Viking ADCC” (All seasons Day Cruising and Commuting) – byggs på varv i Spanien. Fartyget blir snabbt, miljöanpassat, skräddarsytt för rutten och kan ta 1 500 passagerare samt 320 personbilar.

Fartygsbygget har till stor del baserats på en idétävling som arrangerades bland allmänheten och som utmynnade i över 3 800 idéer från över 500 deltagare.

– Fartyget byggs efter passagerarnas specifika önskemål och vi ser nu även fram emot många bra namnförslag för det fartyg som snart kommer att bli en bekant syn för alla i Roslagens och Ålands skärgård. Senast vi utlyste en namntävling, för vårt nya fartyg Viking XPRS som sattes i trafik två veckor sedan, kom det in hela 16 000 namnförslag och vi får se om vi slår det rekordet, säger Jan Kårström, vd för Viking Line Skandinavien.

Tävlingen pågår till och med 31 juli 2008 och sker på Viking Lines webbplatser. En jury från Viking Lines ledning utser det vinnande namnet bland de inkomna
förslagen. Huvudvinsten består av en inbjudan till fartygets jungfrutur sommaren 2009.

M/S Rosella trafikerar Kapellskär-Mariehamn från och med 30 maj 2008 tills det nya fartyget – med ännu okänt namn – tar över sommaren 2009.

Länk: www.vikingline.se

Fredag 16 maj visas en vätgasbil upp på Statoilstationen i Stenungssund. StatoilHydro koncernen deltar sedan tidigare i projektet HyNor som har som målsättning att göra det möjligt att köra på vätgas från Stavanger till Oslo. Nu undersöks möjligheterna att bygga en vätgastankstation i Stenungssund. StatoilHydro deltar i det arbetet som del av projektet Scandinavian Hydrogen Highway Partnership SHPP.

StatoilHydro har höga ambitioner inom klimatområdet och är intresserad av utvecklingen av vätgas som drivmedel.

– Vi ser att framtidens stationer kommer att ha alltfler drivmedelskvaliteter. Redan idag har vi E85 på cirka 280 stationer och biogas på fem av våra stationer. Vätgas är ett framtida intressant alternativ, säger Helena Winberg, Miljöchef på Svenska Statoil.

Vätgasbilen finns utställd på Statoilstationen vid Tjörnbron mellan klockan 14 och 17 på fredag 16 maj. Den som är intresserad kan passa på att ställa frågor. Vätgasbilen rullar till vardags på gatorna i Malmö och leasas av E.ON. Bilen är en hybridbil och det innebär att den vid tillfälliga stopp och låga hastigheter helt kan gå på el.

– StatoilHydro koncernen satsar resurser på att utveckla och forska kring vätgas som drivmedel och deltar i flera projekt, säger Helena Winberg.

Även i Göteborg och i Halland planeras det vätgasstationer. Dessa stationer ingår i ett nät av vätgastankstationer som Scandinavian Hydrogen Highway Partnership, SHPP, planerar att bygga fram till 2015. Om de kommer till stånd skulle det vara möjligt för vätgasfordon att köra hela vägen från Stavanger i Norge ner till Tyskland, via Malmö, som redan har en station i drift.

Länk: www.statoilhydro.com

Foreca har i samarbete med Audi öppnat en vädertjänst för båtfolk, Audi foreca.mobi – båtvädertjänst. Båtvädertjänsten innehåller de för planeringen viktiga vind- och lufttryckskartorna. I tjänsten ingår även aktuella kustobservationer samt radar- och satellitanimationer. Audi foreca.mobi – båtvädertjänsten omfattar hela Östersjön. Därför kan båtfolk använda samma vädertjänst även när siktet är inställt utanför de svenska kustområdena.

”Båtfolk som rör sig på Östersjön behöver inte längre använda sig av olika vädertjänster och tjänsteleverantörer” , säger Forecas Country Manager i Sverige Elina Heed. ” All väderinformation finns kompakt på samma ställe. Vid planeringen av Audi foreca.mobi -båtvädertjänsten använde vi oss av respons från båtfarare.”

Audi foreca.mobi – båtvädertjänsten är lättanvänd. Det räcker att användaren skriver in foreca.mobi i mobiltelefonens webbläsare.
Båtvädret finner man när man rullar nedåt på sidan som öppnas. Tjänsten fungerar i alla mobiltelefoner med färgdisplay och internet-uppkoppling.

Audi foreca.mobi -båtvädertjänsten är riktad till båtfarare på Östersjön och finns tillgänglig på svenska, engelska och finska.

Audi presenterar båtvädertjänsten under hela säsongen. Tjänsten är gratis för användaren, men användaren rekommenderas kontrollera eventuella kostnader för dataöverföring hos sin telefonoperatör.
Utomlands måste man även ta hänsyn till roaming priser.

På foreca.mobi finns även noggranna väderprognoser för över 80.000 orter runt om i världen. För golfare finns Audi foreca.mobi golfväder.

Foreca är ett fullskaligt väderföretag. Foreca är ett privat företag med huvudkontor i Helsingfors och dotterbolag i Stockholm. Mer information:
corporate.foreca.com/se/

Nu kan barnen äntligen vara i solen utan att föräldrarna behöver oroa sig. Barnkläder med inbyggt solskydd har börjat slå igenom i Sverige.Nytt funktionellt sommarmode. Tiden då du måste använda stora delar av dagen till att smörja in barnen med solkräm är förbi. Ett av sommarens hetaste sommarmoden gör att barnen alltid är skyddade mot solens cancerframkallande strålar.

-Sunblocks solskyddskläder som säljes i butiker och över internet i Sverige är mycket tätt vävda för att blockera UV-strålarna, säger Marika René, VD Sunblock AB.

Enligt Svenska Cancerfonden har en vanlig t-shirt en solskyddsfaktor på 8. När tröjan blir blöt blir solskyddsfaktorn lägre och t-shirten blir tung och obehaglig att ha på sig. De nya solskyddskläderna som har dykt upp på marknaden denna sommar har en solskyddsfaktor på 50 och är sköna att ha på sig även när de är blöta.

Svenska Cancerfonden är positiva till solskyddskläderna. Svenska Cancerfonden understryker att barn under ett år inte mår bra av överdriven användning av solkräm. Nya studier visar att barnen inte klarar av att göra sig av med de kemiska substanserna i solkräm på samma sätt som vuxna. Cancerfonden rekommenderar därför att de minsta barnen inte skall vara i solen överhuvudtaget, men är positiva till de nya solskyddskläderna.

-Gång på gång blir vi påminda om hur viktigt det är att skydda våra barn när solen är som starkast, men det är svårt att bryta sina vanor. Och det gick ju så bra när vi själva var små, då var det ingen som tänkte på att solen inte bara är varm och skön, säger Anette Serell, Barniallt.se.

-Men nu är det ett erkänt faktum att solskador på barn ökar risken för hudcancer i vuxen ålder och malignt melanom är den tumörform som ökar snabbast i Sverige idag, säger Anette.

-Försäljningsökningen av solskyddskläderna har varit explosionsartad i jämförelse med föregående år, säger Anette, och det känns inte bara som om det är skyddseffekten utan även designen som påverkar, här kan man prata om ett funktionellt mode.

-Medvetenheten hos svensken om riskerna med överdrivet solande har nog nått fram men det känns framförallt som om det är först nu som det finns något som motsvarar föräldrars önskan, säger Anette. Man ser att ens barn är skyddat från skadlig påverkan av solen vilket alltid har varit ett problem med solkrämer. Dessutom har man lättare att hålla uppsikt över sina barn på stranden.

-Att barnen själva tycker att kläderna är tuffa gör det ju lättare att acceptera kläder på stranden, säger Anette.

Foto: Sunblock.

Nu finns det ett speciellt dataprogram frö den som vill köra med riktigt snabba racerbåtar i datorn. Det är Powerboat P1, den världsomfattande tävlingscirkusen för enskrovsbåtar, som har presenterat en ny interaktiv sajt som heter “Grand Prix of the Sea”.

Den nya versionen av programmet uppges vara enastående bra med massor av racingkänsla och hisnande upplevelser.

Siten lanserades lagom till säsongens första tävling, Italien 9 – 11 maj. Sidan har skapats av Haymarket Network, Powerboat P1:s Official Publishing Partner.

Höjdpunkten på sajten är Virtual Spectator, ett revolutionerande verktyg som först användes i Volvo Ocean Race för att följa båtarna på världshaven. Nu kan användaren följa motorracingbåtarna i 3D i farter långt över 100 km/h.

Länk: www.powerboatp1.com

Den milda vintern med lägre kostnader för isbrytning och intäkter för uthyrning av isbrytare är viktiga orsaker till att Sjöfartsverkets första delårsrapport visar på att årets resultat ser ut att bli bättre än förväntat.

Prognosen för rörelseresultatet hela 2008 blir efter bokslutet för januari-mars 83 miljoner kronor. Det är välkomna miljoner som till en del ska användas för att bygga upp resultatutjämningsfonden. Fonden används främst för att utjämna kostnaderna för isbrytning mellan milda och strängare vintrar och den nästan tömdes förra året som en följd av ändrade beräkningar för pensionsskulden.

Sjöfartsverket har också för innevarande år fått ökade anslag för kostnader som inte ska belasta handelssjöfarten. Därför har Sjöfartsverket haft möjlighet att sänka den godsbaserade farledsavgiften med sex procent från 1 april.

Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

Foto: Sjöfartsverket.

Länk: www.sjofartsverket.se

Patrik Österman seglade nya Finn Flyer 32 CR till seger i sin debutseglats på Lidingö Runt , lördagen 10 maj 2008. Patrik var snabbaste båt i klassen samt vann klart på LYS även enligt korrigerad tid.

Trots kryss i svag vind med självslående fock hela Askrikefjärden upp så lyckades Patrik segla snabbare än alla andra i klassen och även vinna på LYS.

Båten som är en avancerad kompositkonstruktion med full familjeinredning seglade bl.a. snabbare än alla välkänt snabba rena racingbåtar som X99or, samt snabbare än 2 av 3 A35or som startade i en tidigare start likväl snabbare än 3 av 5 Arcona 400.

Båten skulle även placerat sig som den tredje snabbaste båten i den största lysklassen.

Länk: http://www.lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/resultat_2008/prel_res_LR_2008.htm

Sveriges vackra fyrar presenteras i en helt ny bok i stort format av författaren Anders Hedin. Författaren och fyrforskaren Anders Hedin har gått på skattjakt i arkiven och sökt fram originalritningarna till hundra av Sveriges vackraste och mest kända fyrar. Resultatet är en storslagen resa längs hela den svenska kusten.

Det finns nog inga andra byggnader som väcker lika många känslor som fyrar. De varnar och vägleder samtidigt som de andas äventyr och skönhet. Dessutom står fyrarna ofta på öar och uddar som väcker längtan och där enbart namnen känns nästan magiska. Pater Noster, Vinga, Nidingen, Kullen, Sandhammaren, Hoburgen, Söderarm och Svenska Högarna – för att bara nämna ett fåtal.

Den svenska kusten är den kanske mest svårnavigerade i världen och behovet av fyrar har alltid varit stort. Vi har ännu i dag kvar fyrar från mitten av 1600-talet, och ritningarna till dessa majestätiska byggnader är i sig konstverk, sitt konstruktiva ursprung till trots.

Ritningarna återges i originalformat, vilket gör detta till den största fyrbok som någonsin har gjorts i Sverige. Den är över en halv meter hög och väger nästan sex kilo. Den är handbunden i Italien med ett vackert linneband.

Anders Hedin har skrivit en rad böcker om Sveriges kust. Hans senaste bok, Sveriges sjökartor 1539–1836, är Sveriges största bok i modern tid och har blivit
en stor framgång.

Författare Anders Hedin
Formgivning Patric Leo
Omfång 215 sidor
Antal bilder 115 fyrritningar
Format 30 x 50,5 cm

Pris 1 400 kronor.

Länk: www.maxstrom.se