Navico, världsledande tillverkare av marinelektronik för fritidsbåtar, har tecknat ett långsiktigt avtal med den Finska båtbyggaren Bella Boats för att kunna erbjuda ett fantastiskt erbjudande till deras kunder.
Under första halvan av 2008 kommer Bella att erbjuda ett specialpaket ihop med sju av sina mest populära båtmodeller. Paketet inkluderar en motor och en Northstar Explorer 550 kartplotter med motorinterface.
Northstar Explorer 550 är en kraftfull, 12.7cm kartplotter i färg med en mängd olika navigations möjligheter, delad skärm samt kan fås med både extern och inbyggd antenn. Med motorinterface som tillbehör kommer den även att visa bränsleflöde, hur mycket bränsle som är kvar, räckvidd och bränsle ekonomi.
Northstar´s serie av navigations och kommunikations instrument har ökat I popularitet i Europa sedan Nortstar integrerades i Navico. Erbjudandet från Bella Boats gäller I Finnland till slutet av Juni och finns till följande sju modeller: Bella 512EX, Bella 530EX, Bella 572C, Bella 621DC, Bella 600 Twin, Flipper 520 HT och Flipper 630CC.
Navico, världsledande tillverkare av marinelektronik för fritidsbåtar, kommer att stödja Earthrace vid sitt försök att sätta ett nytt rekord för en motordriven världsomsegling under 2008.
Earthrace är en unik 78-fots (23.75 meter) våg genomträngande trimaran byggd helt i karbon. Båten drivs med biodiesel, projektets mål är att öka miljötänkandet och medvetenheten vad det gäller långvarig resurshantering.
Rekordförsöket kommer att ställa stora krav på besättning, båt och utrustning eftersom Earthrace har en toppfart på 40 knop. Adam Carlson, navigatör på Earthrace säger att: “Navico har försett oss med special utrustning, inklusive Northstar and Navman produkter, vilket är avgörande i våra försök att slå rekord.
“Båten är utrustad med två radarskärmar vilket innebär att vi kan ha två personer på vakt hela tiden som följer stormar och dåligt väder. Allt för att optimera navigationen för att få den bästa rutten. Annan utrustning ombord är; VHF-radio och GPS, utan dessa skulle det vara helt omöjligt för oss att starta vårat äventyr än mindre försöka slå rekord!”
Pete Bethune, skeppare på Earthrace avslutar: “Tack vare Navico kan vi på ett säkert sätt få Earthrace att gå i rätt riktning och komma segrande tillbaka till Spanien”.
“Earthrace strävan efter en hållbar miljö ligger helt i linje med Navico´s förhållningssätt” säger Navico´s VD Jens-Thomas Pietralla. “Navico lägger stor vikt vid att ta hand om och återvinna förbrukad marinelektronik och är stolta över en marknadsledande position i utvecklingen av motorstyrsystem som tillåter båtägare att maximera sin bränsleekonomi vid bibehållen prestanda.”
Även Earthrace rekordförsök under 2007 gjordes med produkter från Navico, tyvärr var den tvungen att avbrytas efter 51 dagar då båten fått betydande skador under en storm i Medelhavet . Under årets rekordförsök kommer båten att vara utrustad med en Northstar 6100i integrerad navigations system ihop med en 4kW HD digital radar och en Navman 3380 autopilot.
Länk: www.navico.com
Länk: www.earthrace.net
Nu startar högsäsongen för båtstölder. Förra sommaren stals båtar och båtmotorer för mer än en miljon kronor om dagen. Trots den höga siffran har antalet stulna båtar i Sverige minskat betydligt under senare år. Värdet på de stulna båtarna är däremot konstant. Nästan var tredje båt stjäls i Stockholm.
Varje år stjäls båtar och båtmotorer för omkring 250 miljoner kronor. Räknat i antal har stölderna av båtar minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen drygt 10 procent, 2371 båtar stals 2007 jämfört med 2642 året innan (BRÅ). Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.
– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Båtförsäljningen har ökat markant det senaste decenniet. Det minskande antalet båtstölder, trots att beståndet har ökat, visar att skadeförebyggande åtgärder faktiskt ger resultat.
– Redan några enkla tips kan bidra dramatiskt till att minska risken för stöld, säger Dan Falconer.
Säker hamn
De flesta båta stjäls från hamnar med dålig bevakning. Därför lanserade If under 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, sk Säker hamn. Intresset från hamnarna var stort och vid årets slut låg 22 000 svenska småbåtar i Säker hamn.
– Det är mycket glädjande att så många valt att gå med redan första året. Det räcker med ganska enkla åtgärder för att avskräcka tjuvarna. Certifieringen bidrar till att höja tryggheten för båtägare i hela landet, säger Dan Falconer.
För att bli certifierad som Säker hamn krävs först och främst att hamnen ska ha bevakning på nätterna. Syftet med vakthållningen är att minska risken för båtstölder, det kanske största gisslet för båtägarna.
Det andra certifieringskravet är att hamnen ska vara skyddad mot öppen sjö och mot svall från utomstående båttrafik.
Ett ytterligare kriterium är att hamnen ska ha kontroll över andrahandsuthyrningen av båtplatser.
If kommer att presentera Säker hamn på följande platser i sommar:
Borstahusen, Landskrona 27 april
Oxnö, Stockholm/Dalarö 1 maj
Föreningshamn, Ängelholm 4 maj
Sandö Hamn, Göteborg/Onsala 4 maj
Saltholmen, Göteborg 4 maj
Björlanda, Göteborg 11 maj
Stora Enen, Göteborg/Onsala 17 maj
Karlslund, Stockholm/Dalarö 17 maj
Getterön, Varberg 24 maj
Det finns över 1 miljon fritidsbåtar i Sverige. Förra året såldes cirka 20 000 nya fritidsbåtar i Sverige. Det är trettonde året i rad som antalet fritidsbåtar i Sverige ökar (Sweboat).
Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.
Ifs tips för att förhindra stölder och inbrott:
– Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
– Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
– Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
– Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
– Ta med dig snabbt löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
– Skyddsmärk båten och motorn.
– När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
– Skaffa en If Tracker. När trackerns ankarvakt är aktiverat går det larm direkt till en larmcentral om båten flyttas av en obehörig. Polisen kan agera omedelbart. Med If Tracker får du upp till 5 000 kr lägre självrisk och 20 procents rabatt på båtförsäkringen.
Fredagen 2 maj levererades det första av tre nya flygplan till svenska Kustbevakningen vid en ceremoni i Toronto i Kanada. Leverantören Field Aviation överlämnade KBV 501, ett plan av typen DASH 8 Q300, till Kustbevakningen och en symbolisk nyckel till Kustbevakningens generaldirektör Hans Lindqvist.
Bland de som deltog vid det högtidliga tillfället var också Sveriges ambassadör i Kanada Ingrid Iremark, ordföranden i Field Aviations moderbolag Richard Hunting, projektledaren vid FMV Philippa Boman och Kustbevakningens projekansvarige tekniska direktören Åke Dagnevik. Som hedersgäst och blivande fadder till flygplanet deltog också Mats Sundin, svensk lagkapten i Toronto Maple Leafs.
– Mats är ju en av de största hockeyprofiler vi har i Sverige. Han är kanske ännu större här i Toronto där han spelat i många år och där man också bygger våra nya flygplan. Han är en mycket populär representant för Sverige och har stort intresse för sjöliv, fiske, natur och miljö. Därför tycker vi det är mycket roligt att han ville vara med här och åta sig det symboliska fadderskapet, säger chefen för Kustbevakningsflyget Lars Franzén.
– Det känns otroligt bra att snart kunna starta resan hem till Sverige i vårt nya flygplan. Det är efterlängtat och kommer att betyda mycket för Kustbevakningens förmåga att övervaka farvattnen runt Sverige i framtiden. De nya flygplanen är utrustade med den absolut bästa tekniken för spaning, övervakning och räddningstjänst och detkommer att innebära väsentligt ökad förmåga till upptäckt, dokumentation och räddningsinsatser, säger Lars Franzén.
Torsdagen den 8 maj kl.1300 landar KBV 501 på Stockholm Skavsta flygplats. Även här kommer en ceremoni att genomföras med representanter för Kustbevakningen och inbjudna gäster, däribland representanter från leverantören. De övriga två flygplanen beräknas anlända till Sverige inom några månader.
Länk: www.kustbevakningen.se
Det svenska miljöteknikföretaget Ekomarine har tecknat avtal med återförsäljare i Finland. Den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula säljs nu på den finländska marknaden av företaget Aquastore.
För några månader sedan lanserade Ekomarine färgen Neptune Formula i Sverige. Färgen bygger på företagets patenterade teknik för att skydda mot marin beväxning på båtbottnar utan att använda gifter.
– Intresset för färgen är större än vi väntade oss, så här första säsongen, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Att vi börjar sälja Neptune Formula i Finland är en framgång. Dessutom finns färgen redan tillgänglig hos dubbelt så många svenska återförsäljare som vi planerade för. Intresset för färgen grundar sig framförallt i att många båtägare efterfrågar ett miljösäkert alternativ till giftfärgerna.
– Det är roligt att kunna vara en föregångare när det gäller att erbjuda miljötrygga alternativ, säger Erkki Aaurinkoski, försäljningschef på Aquastore i Finland. Som återförsäljare har vi märkt att miljöintresset bland båtägare är stort, så det är viktigt att kunna möta den efterfrågan.
Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och skyddas även i bland annat EU, USA, Japan och Sydkorea. Företaget bygger sin teknik på upptäckten att en naturlig bakteriefilm skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet som avskräcker bland annat havstulpaner.
Länk: www.neptuneformula.com
Både Björn Hansen i Alandia Sailing Team och Magnus Holmberg, Victory Challenge, tog sig till semifinalen i VM-seglingarna i Vitoria i Brasilien. Nu möter de varandra i den andra semifinalen på lördagen. Och därmed är också en svensk klar för att segla finalen i årets första VM-deltävling i World Match Racing Tour.
– Vilken kanonstart på året. Vi lyckades riktigt bra i starterna och kunde hålla farten genom båda racen, kommenterar Björn Hansen efter sin hyggligt komfortabla 2-0-seger i kvartsfinalen mot dansken Peter Wibroe.
Det blev Hansens andra raka seger mot Wibroe, som han även slog i serieseglingen.
Magnus Holmberg slog Mattias Rahm i den andra kvartsfinalen med två raka segrar. Rahm gjorde en felmanöver i den andra flighten, och fick ett straff som Holmberg förvaltade till sin fördel.
Det var ännu inte klart vilka två andra team som möts i den andra semifinalen. Men klart är att en svensk kommer att segla finalen i årets premiärtävling i VM för Matchracing.
Foto: Dan Ljungsvik.
Länk: www.brasilsailingcup.com
Jonas Andersson skrällde till ordentligt vid årets första Formel 1 race, genom att vinna tävlingen i Qatar för en månad sedan. Det var första gången på 10 år som en svensk vunnit i Formel 1. Nu till helgen körs säsongens andra deltävling i Portimao vid Algarve kusten i Portugal. Här får Jonas sällskap av fjolårets bäste svensk i F1, Pierre Lundin. Det blir en högintressant racerbåthelg.
Jonas Andersson gjorde en storstilad insats i Qatar. Han var snabbast under tidsträningen, hade loppets snabbaste varv och vann så också tävlingen. Det var klass på den vinsten. Det ger dock inga garantier för fortsatta framgångar. Regerande världsmästaren Sami Seliö som vunnit två av de tre senaste F1 loppen blir livsfarlig liksom superstjärnan Guido Cappellini. Italienaren har vunnit 9 VM titlar och kommer nu med en ny båt. Hans företag DAC bygger de flesta båtarna i F1, nu kommer han med en ny generation av dessa båtar. Den ska vara något längre och stabilare i gången. Cappellini har vunnit sju gånger i Portimao, han vet vad som krävs. En annan storfavorit är Emirat teamets Al Qamzi som ledde premiärloppet i Qatar när hans motor lade av. Det finns en rad stora utmaningar för Jonas, som under fjolåret var snabb i många tävlingar och tidsträningar. Men ifjol var han också den förare som fick bryta mest för motorhaverier. Nu hoppas Jonas att vinterns idoga arbete ger fortsatt resultat i form av en hållbarare maskin. Dessutom har han tränat upp sin fysik på ett helt annat sätt än tidigare.
Eskilstuna förare Pierre Lundin gjorde en fantastisk säsong ifjol. Var tillförlitligheten själv och knaprade åt sig poäng i rader av race. Det slutade på en sensationellt stark fjärdeplats totalt. Över alla förväntningar. Ifjol körde Pierre för ett italienskt Comparato team. Det fungerade alldeles utmärkt. Ett problem inför årets säsong var dock att teamet fordrade mer i betalning i år, något som Pierre trots en sällsynt fin marknadsföringskampanj hade svårt att nå upp till. Nyligen så fick Pierre dock en förfrågan från ett fransk-kinesiskt team om styrningar i år. Den kinesiske föraren lyckades ifjol inte så väl och fick inte med sig några VM poäng. Kina teamet var stolta över sin inhemske förare, men man ville ha resultat också. Därför gick budet nu över till Pierre Lundin som villigt tackade ja. En poäng i historien är att Lundin och Kina föraren i fjolårets avslutning krockade kraftigt ihop. Det renderade två gula kort till Kinesen. Nu får Pierre sätta sig i den. Den båten är också modernare än den båt Pierre körde till sig sin 4:e plats med! Pierre har också lite blandade känslor inför Portimao. För några år sedan så rullade han kraftigt runt just här, vilket medförde att han ådrog sig en ryggskada som medförde ett drygt års tävlingsuppehåll. Nu är dock Pierre Lundin tillbaka, med bättre fysik en fantastisk fokusering på sin körning och nu med bättre material än någonsin i Formel 1.
På lördag körs trädning och tidsträning i Portugal, medan Grad Prix loppet startar på söndag (4 maj) eftermiddag.
Länk: www.svera.org
Om tre månader, närmare bestämt den 29 juni, går starten för årets upplaga av Eurocard Gotland Runt utanför Sandhamn. Som vanligt blir tävlingen en av seglingsvärldens stora fester – och en av världens absolut största havskappseglingar alla kategorier.
Redan 90 dagar före starten och i början av den officiella anmälningstiden, kan tävlingsledningen se klara tecken på att intresset för den klassiska regattan, som nu anordnas för 49:e gången, ökar. Ett fyrtiotal båtar finns redan på startlistan och antalet förfrågningar är betydligt större än i fjol. Då samlade Eurocard Gotland Runt 246 båtar och drygt 2000 aktiva deltagare, och tog ett stort steg mot de gamla rekordsiffrorna från 70- och 80-talen.
– Det är roligt att se hur intresset för Eurocard Gotland Runt stadigt ökar igen, säger Fredrik Feldreich. Det är ett tecken på att seglingen är på ordentlig frammarsch, både som miljövänlig fritidssysselsättning och som en sport som utnyttjar den mest förnyelsebara av alla energiformer, vindkraften. Vi kanske aldrig får se de stora startfälten från Gotland Runts rekordår, men allt tyder på att ett av världens största seglingsarrangemang går mot en ny storhetstid. I dag är de tävlande båtarna så mycket större och kräver fler besättningsmän än förr i tiden. Vårt mål är därför en hygglig ökning av antalet yachter och en betydande ökning av antalet seglare.
Precis som i fjol seglas årets upplaga av Eurocard Gotland Runt på fem banor, Bana Alfa 567M, Bana Bravo 446M, bana Charlie 361M och bana Delta 309M.
Bana Classic Yacht Baltic Race på 177M seglas av de klassiska båtarna, som inte rundar Gotland utan vänder vid Salvorev, norr om Gotland.
Årets tävling seglas i nio olika samlingsklasser, ORC International, ORC Club, Grand Open, IRC, LYS, Swanklassen, Multihull 30 och 60 samt Classic Yachts. Dessutom seglas European Gotland Runt i ett antal entypsklasser om minst tio båtar i varje klass.
Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard.
Länk: www.ksss.se
Bilden är tagen under Gotland Runt 2004. Foto: Fredrik Forsman.
Varje sommar besöker miljontals personer Stockholms skärgård. Många av dem övernattar hos någon bed & breakfast-värd. Och nu är den här, den kompletta guiden för boende i skärgården – katalogen Bed & Breakfast. – Bed & Breakfasts popularitet beror på att den gör Stockholms skärgård tillgänglig för alla. Det är billigt, personligt och mysigt att övernatta hos en bed & breakfast-värd. Dessutom får man som en personlig guide till området, säger Mats Wåhlin, projektledare på Skärgårdsstiftelsen.
I Stockholms skärgård går det alltid att få tak över huvudet. I Bed & Breakfast-katalogen finns 564 sängplatser hos 80 värdar utspridda mellan Singö och Landsort samlade.
I årets katalog är det Roslagen som ökar mest, nu finns en fjärdedel av alla bed & breakfast-värdar i norra skärgården.
Den numer klassiska Bed & Breakfast ges för femtonde året ut av Skärgårdsstiftelsen och Waxholmsbolaget. Här finns en kort beskrivning om varje boende och området, information om pris, hur man tar sig dit, vilka språk värden talar, om det går att hyra även under vintern samt kontaktuppgifter. Dessutom anges om det finns cykel-, båt- eller kanotuthyrning och liknande.
Bed & breakfast, eller rum och frukost, är en enkel form av skärgårdsturism.
– Vad du har att vänta sig är en säng, tak över huvudet, ett vänligt bemötande och frukost – serverad eller egengjord, säger Mats Wåhlin.
Allt fler besökare under våren
Kerstin Öhman Moberg är bed & breakfast-värd på Nämdö. Hon tar emot gäster året om och har de senaste åren märkt ett ökat intresse även utanför högsäsong.
– Under sommarsäsongen har det alltid varit fullbokat, men på sistone har intresset för helgvistelser även nu under våren ökat. De som kommer är allt från par, grabb- och tjejgäng till sportfiskare och människor som bara längtar efter en helg med tystnad och lugn, säger Kerstin Öhman Moberg.
I Bed & Breakfast finns även alla vandrarhem och hotell i Stockholms skärgård samlade. Tillsammans med bed & breakfast-värdarna blir det mer än 1800 sängplatser ute på öarna. Lägg där till skärgårdens alla campingplatser, som också finns listade.
Skärgårdsnatur 2008 – med fakta om Skärgårdsstiftelsens kulturbyggnader
De som ska ut i skärgården behöver självklart också information om vad som finns där. Skärgårdsnatur 2008 innehåller information om Skärgårdsstiftelsens områden, om natur- och gästhamnar, krogar och utflyktsställen. Här kan läsaren också få veta lite mer om sälar, havsörn och skarv och om Skärgårdsstiftelsens naturvårdsarbete.
Nytt för i år är avsnittet om några av de kulturbyggnader som Skärgårdsstiftelsen förvaltar. Där står till exempel om 1700-talsfyrarna på Örskär och Grönskär, Simesgården på Arholma,
Utö kvarn, doktorsvillan ”Kongo” på Fejan med mer.
Guideboken Skärgårdsnatur är rikt illustrerad med inspirerande foton från några av Sveriges mest erkända kustfotografer.
Bed & Breakfast och Skärgårdsnatur delas ut gratis på Skärgårdsstiftelsens områden, i gästhamnar och turistbyråer, Waxholmsbolagets terminaler, Sverigehuset och genom Skärgårdsstiftelsens kansli. De går även att ladda ner digitalt från www.skargardsstiftelsen.se
Både Björn Hansen i Alandia Sailing Team och Magnus Holmberg, Victory Challenge, tog sig till semifinalen i VM-seglingarna i Vitoria i Brasilien. Nu möter de varandra i den andra semifinalen på lördagen. Och därmed är också en svensk klar för att segla finalen i årets första VM-deltävling i World Match Racing Tour.
– Vilken kanonstart på året. Vi lyckades riktigt bra i starterna och kunde hålla farten genom båda racen, kommenterar Björn Hansen efter sin hyggligt komfortabla 2-0-seger i kvartsfinalen mot dansken Peter Wibroe.
Det blev Hansens andra raka seger mot Wibroe, som han även slog i serieseglingen.
Magnus Holmberg slog Mattias Rahm i den andra kvartsfinalen med två raka segrar. Rahm gjorde en felmanöver i den andra flighten, och fick ett straff som Holmberg förvaltade till sin fördel.
Det var ännu inte klart vilka två andra team som möts i den andra semifinalen. Men klart är att en svensk kommer att segla finalen i årets premiärtävling i VM för Matchracing.
För mer information om VM i Matchracing och Brasil Sailing Cup, kontakta Lars-Ola Nordqvist, Presschef Match Cup Sweden, 070-689 11 20, lars@comvision.se, eller besök www.brasilsailingcup.com, www.worldmatchracingtour.com och www.matchcupsweden.com
Den 25 april uppvaktades miljö- och fastighetsborgarråd Ulla Hamilton (m) av representanter från Skärgårdsstiftelsen. Stiftelsens ärende var att bekräfta sitt intresse för att överta de markområden på Södertörn som Stockholms stad planerar att sälja. – Vi vill säkerställa att allmänheten också i framtiden kommer att få tillträde till de populära naturområdena runt Häringe och Hammersta, säger Raymond Svensson, ordförande för Skärgårdsstiftelsen.
Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård och har uppdraget att göra skärgården tillgänglig för alla. I verksamheten ingår att främja utvecklingen av friluftsliv, rekreation, kultur, turism och dessutom att verka för en levande skärgård.
För att förhindra att Stockholms stad säljer ut områdena i Hammersta och Häringe till privata intressen vill nu Skärgårdsstiftelsen att marken överlåts till dem.
Utför stora naturvårdsinsatser
Skärgårdsstiftelsen förvaltar sedan 1998 redan områden i Häringe och Hammersta, där de arrenderar ut två jordbruk. Gårdarna håller genom sin verksamhet landskapet öppet och varierat. Dessutom utför arrendatorerna, enligt avtalet med Skärgårdsstiftelsen, omfattande naturvårdsarbeten på de delar av gårdarna som är naturreservat, till exempel fågelområdet Bobäcken i Häringe.
Jordbruken riskerar gå omkull
Betydande delar av de två gårdarnas åker-, skogs- och ängsmark ligger dock på de delar som ägs och utarrenderas av Stockholms stad. Det är de som nu planeras säljas ut. En försäljning innebär att det kan komma att byggas till exempel bostäder eller golfbanor på marken, och att den därmed inte längre blir tillgänglig för allmänheten. Om marken säljs minskas även odlingsmarken för gårdarna väsentligt, vilket får ekonomiska följder.
– Gårdarnas nuvarande storlek är en förutsättning för att de ska kunna gå runt ekonomiskt – och därmed för att Skärgårdsstiftelsen ska klara av att utföra naturvårdsarbetet i naturreservaten i Häringe och Hammersta, säger Raymond Svensson.
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av 21 000 vänner. www.skargardsstiftelsen.se
Bilden:
Rågskär. Foto: Johan Ahlbom.
Klas Hjelm, naturvårdschef på Naturskyddsföreningen får Artdatabankens naturvårdspris för 2008. Han får det får sin mångåriga kamp för naturvård och biologisk mångfald.
Klas Hjelm har arbetat på Naturskyddsföreningens kansli i 35 år. Han är en välkänd profil i naturvårdssverige. Det senaste åren har fokus legat på biologisk mångfald och arbetet med att se till att arter skyddas i hav och på land.
– Klas mångåriga erfarenhet är en viktig kraft i miljösverige och hans stora engagemang för naturvården driver Naturskyddsföreningens arbete framåt och jag är mycket glad för att han nu fått denna uppskattning, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.
Prismotiveringen från Artdatabanken lyder:
“Med en mild men bestämd framtoning är Klas Hjelm en kraft i svensk naturvård. Med ödmjukhet och lyhördhet för andras åsikter har han gjort enastående insatser för att bevara den biologiska mångfalden i Sverige och internationellt. Som drivande person i Naturskyddsföreningens rikskansli sedan 35 år är han en ivrig förkämpe för naturvården på gräsrotsnivå och förkroppsligar tesen ’tänk globalt, verka lokalt’.”
Bilden:
Klas Hjelm och miljöminister Andreas Carlgren vid utdelningen av ArtDatabankens naturvårdspris 2008.
Foto: Tommy Westberg
Svenska seglarna Magnus Holmberg och Björn Hansen är med tre segrar var på väg mot kvartsfinal i VM i Matchracing i Brasilien, den första deltävlingen i World Match Racing Tour, där även Match Cup Sweden ingår. Den tredje svensken Mattias Rahm har två segrar och två förluster efter två dagars seglingar.
Efter två segrar första dagen vann Björn Hansen, som seglar för Alandia Sailing Team, över den skicklige matchrace-veteranen, italienaren Paolo Cian i team Shosholoza, som leder gruppen med fyra segrar. Björn gjorde en fräck startmanöver och smet förbi Cian redan vid startbojen och behöll sedan ledningen in i mål.
Men i mötet med sin landsman Mattias Rahm, taktiker på America’s Cup-båten Victory Challenge, fick han sin första förlust.
– Vi hade ändå bättre fart i båten idag än igår, så det känns bra inför fortsättningen, sa Björn Hansen.
Magnus Holmberg, Victory Challenge, vann tre raka matcher på tisdagen, men de lätta vindarna omöjliggjorde segling andra dagen i Grupp A, de ska istället seglas idag om vädret tillåter.
Både Björn Hansen och Magnus Holmberg, liksom Paolo Cian och världsmästaren Ian Williams, ligger i topp i sina grupper och ser nu ut att gå mot kvartsfinal i den första deltävlingen i VM i matchracing, där den svenska deltävlingen Match Cup Sweden avgörs i Marstrand 30 juni – 6 juli.
Resultat VM i Matchracing, Brasil Sailing Cup efter dag 2:
Grupp A (oförändrat från dag 1):
Ian Williams, Team Pindar 3-0
Magnus Holmberg, Victory Challenge 3-0
Torvar Mirsky, Mirsky Racing Team 2-1
Adam Minoprio, Emirates Team New Zealand, BlackMatch Racing 1-2
Daniel Glomb, Team Bravissimo 0-3
Juan Grimaldi, Tag Heuer Sailing Team 0-3
Grupp B
Paolo Cian, Team Shosholoza 4-1
Bjorn Hansen, Alandia Sailing Team 3-1
Mattias Rahm, Stenna Bulk Sailing Team 2-2
Henrique Haddad, Giant Sailing Team 2-3
Peter Wibroe, Wibroe Sailing Team 1-3
Pierre Antoine Morvan, Equipe de France espoir de match racing 1-3
Länk: www.brasilsailingcup.com
Länk: www.worldmatchracingtour.com
Länk: www.matchcupsweden.com
Genom köpet av finska Paragon stärker Nimbus sin position ytterligare som en av Nordens ledande motorbåtstillverkare.
Paragon är en ”sport-utility” båt och har med sin nyligen lanserade 25-fotare rönt mycket stor uppmärksamhet i branschen och bland kunder. Den har också utsetts till ”Boat of the Show” på båtmässan i Helsingfors och fått stor uppmärksamhet i press och TV.
Med sin unika design och produktegenskaper kompletterar 25-fotaren, och kommande större modeller, Nimbus befintliga modellprogram. Paragon arbetar med flera större modeller som befinner sig i olika stadier i utvecklingsprocessen.
…”Paragon har ett motorbåtskoncept med mycket spännande egenskaper som vi inte sett hos någon annan tillverkare. Genom köpet av Paragon kan vi snabbare erbjuda en attraktiv produkt i ett segment som vi vill etablera oss inom samtidigt som vi kan fullfölja vår offensiva produktutveckling inom våra befintliga segment.”, säger Lennart Svantesson, Nimbus Boats.
…” Nimbus är med sitt stora båtkunnande, kvalitet, produktionskapacitet och stora återförsäljarnät den bäste ägaren till det starkt växande Paragon. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Nimbus och fortsätta utveckla de kommande Paragonmodellerna”, säger Sakari Mattila, grundare av Paragon Yachts Oy.
Nimbuskoncernen är Skandinaviens ledande tillverkare av fritidsbåtar. Koncernen har drygt femhundra anställda fördelat på sex fabriker och omsätter cirka en miljard kronor. Huvudkontoret finns i Göteborg. Varumärkena inom koncernen inkluderar Nimbus Boats, Maxi Yachts, Ryds, och Storebro.
Länk: www.nimbus.se
NEC ShieldPRO är en bärbar dator som kombinerar bra prestanda, utmärkt ergonomi och låg vikt med en ruggad design som tål extrema temperaturer, stänkande vatten och hårda stötar. NEC ShieldPRO utvecklades ursprungligen som ett verktyg för serviceorganisationer som tar med sig sina datorer ut i de allra svåraste väder- och miljöförhållandena, men som samtidigt kräver absolut pålitlighet.
Marknaden för så kallade ruggade bärbara datorer växer snabbt. Allt fler organisationer blir beroende av sina IT-verktyg även ute på fältet, till sjöss, på vägarna och i skogen. Att ta med en vanlig bärbar dator för kontorsbruk ut i fältet slutar ofta med att fukt, skakningar eller damm förstör datorn.
NEC ShieldPRO FC-N21S är NECs första ruggade PC i Europa. Maskinen utvecklades ursprungligen av en särskild enhet inom NEC som har stor erfarenhet av att bygga analysverktyg och annat för fältbruk. Många andra datorer av denna typ har ofta varit mer eller mindre lyckade kompromisser mellan ergonomi och tålighet. Men NEC ShieldPRO har utrustats med en ljusstark (600 cd/m2) 12,1-tums LCD-skärm med LED-bakgrundsbelysning och en upplösning på 1024×768 pixels som enkelt kan läsas även i solljus. Tangentbordet har fått samma utseende och känsla som på en vanlig bärbar dator men tål till exempel att översköljas med vatten.
Utvecklad för tuffa förhållanden
– NEC ShieldPRO utvecklades ursprungligen för ett kraftbolag vars servicetekniker åkte ut och felsökte infrastruktur i regn, slask och snö. Eftersom NEC länge har tillverkat verktyg och instrument för denna typ av användning var steget inte långt till att utveckla en bärbar dator som kunde motsvara samma högt ställa krav, säger Carl Persson, ansvarig för affärsområdet IT på NEC Scandinavia.
För att kunna skydda en dator mot de påfrestningar som den utsätts för ute på vägarna och i fält har den byggts på ett mycket speciellt sätt. Chassit är byggt som ett tätt skal av magnesium som är extremt tåligt och som också fungerar som en kylare för datorns komponenter. Inuti är komponenterna skyddade genom speciella upphängningar och genom att de bäddats in för att tåla stötar och vibrationer. Med sin Intel Core Solo ULV (ultra low voltage)-processor klarar maskinen upp till åtta timmar på en laddning men har tillräckliga prestanda för de flesta applikationerna.
Stöt och temperatursäker
Hårddisken på 40 eller 60 gigabyte är särskilt utvecklad för att kunna motstå kraftfulla vibrationer och stötar där datorn tappas från upp till 90 centimeter mot ett betonggolv. En annan unik egenskap är att hårddisken har utvecklats för att kunna starta i temperaturer ned till -20 grader vilket är en stor skillnad mot andra liknande produkter som kräver förvärmning.
– Denna lösning tillsammans med en skärm som enkelt kan läsas i dessa låga temperaturer och särskilda batterier som kan leverera sin ström ned till -20 gör att vi räknar med att NEC ShieldPRO kommer att bli mycket populär bland företag och myndigheter i norra Europa, säger Carl Persson.
NEC ShieldPRO har inbyggt stöd för WLAN (WiFi) och inbyggt modem. Den har också ett antal säkerhetsfunktioner som till exempel stöd för TPM (Trusted Platform Module) som lagrar krypteringsnycklar och annan säkerhetsinformation på ett särskilt säkerhetschip vilket är säkrare än om informationen lagras på hårddisken. Den har också en inbyggd läsare för fingeravtryck.
Länk: www.nec.se
Helgen den 19-20 april arrangerade Stenungsbaden Yacht Club tillsammans med Stenungsunds Segelsällskap Hake Race för CB66 och C55 där Arne K. Larssen, GKSS, stod som segrare. Här fanns några av nordens bästa seglare på plats för att göra upp i kappsegling på historiskt seglarvatten. Seglingarna skedde precis utanför hotellet i det smala sundet. Det lockade många åskådare som njöt av den tajta kampen i vårsolen.
När helgens seglingar var över stod team regatta.nu, med skeppare Arne K. Larssen och Fredrik Åstrand, rorsman, som segrare. Båda seglarna tävlar för GKSS (Göteborgs Kungliga Segel Sällskap).
Efter lördagens fem seglingar ledde Tomas Dahl (GKSS) efter hela tre suveräna spikar. Söndagens seglingar bjöd på mer svårseglade förhållanden på grund av lättare vind. Det visade sig även i resultatlistan för CB66:orna. Team regatta.nu hade efter lördagens seglingar “skruvat lite” och kom igen med full fart. Tomas Dahl med besättning fick se sig besegrad av klubbkompisen med ett ynka litet poäng!
C55orna kunde genomföra 4 seglingar i den lätta vinden på söndagen. Den överlägsne vinnaren blev Johan Formgren med gast från Kullavik Kanot- och Kappseglingsklubb.
– Vi är mycket nöjda med tävlingen, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden. Det blev en toppenhelg med seglarseminarium, fint väder och spännande tävlingar.
Stenungsbaden Yacht Club har en gedigen maritim historia och en självklar koppling till seglingsvärlden. Det var här som den svenska America’s Cup satsningen inleddes, planerades och strukturerades. Gurra Krantz, skeppare på den svenska utmanarbåten 1992, bodde på Stenungsbaden Yacht Club, rum 125, under 14 månader när satsningen planerades.
Länk: www.stenungsbaden.se
Företaget Pivotion AB lanserar ett helt nyutvecklat och egentillverkat rörfäste med ett sekundsnabbt vridgrepp. Rörfästet, Pivotion® RailGrip, bygger på den självklara principen att saker ska gå att placera i båten där de behövs, när de behövs.
RailGrip är därför lätt att fästa och flytta med sig dit man behöver det för stunden. Ett brett sortiment av tillbehör finns att hänga på rörfästet, med genomtänkta funktioner för ett bekvämare liv ombord.
RailGrip lanseras för 25 mm rör och finns i tre olika färgutföranden. Produkterna är patentsökta och mönsterskyddade. Ca pris för RailGrip är 85 kr. Tillbehör finns från 79 kr. Tillverkas och marknadsförs av Pivotion AB, Tranås.
Länk: www.pivotion.se
Bilden: Flera olika tillbehör erbjuds till Pivotion® RailGrip. Hållare för burkar och termosar, upphängningskrokar och multihållare är de första tillbehören som lanseras. Cirkapriser från 79 kr. Finns i flera matchande färger.
Navionics har börjat leverera sina nya elektroniska sjökort med ultrahög upplösning. Korten kallas Platinum+ och sägs sätta en ny standard för elektroniska sjökort.
Platinum+ kombinerar extremt hög upplösning med översiktsbilder och 3D-kort med batymetrisk information och används tillsammans med navigatorer från Navionics, Geonav, Humminbird och Raymarine. Andra tillverkare kommer säkert att följa efter inom kort.
De högupplösta bilderna täcker marinor, hamnar, kanaler och farleder i XGA-upplösning (1024×768). Platinum+ finns tillgängligt för Navionics XL3-regioner och levereras på 8GB SD eller CF minneskort. Pris 499 Euro plus moms.
Länk: www.navionics.com
Kommentarer
snygg karta