Nu kan barnen äntligen vara i solen utan att föräldrarna behöver oroa sig. Barnkläder med inbyggt solskydd har börjat slå igenom i Sverige.Nytt funktionellt sommarmode. Tiden då du måste använda stora delar av dagen till att smörja in barnen med solkräm är förbi. Ett av sommarens hetaste sommarmoden gör att barnen alltid är skyddade mot solens cancerframkallande strålar.
-Sunblocks solskyddskläder som säljes i butiker och över internet i Sverige är mycket tätt vävda för att blockera UV-strålarna, säger Marika René, VD Sunblock AB.
Enligt Svenska Cancerfonden har en vanlig t-shirt en solskyddsfaktor på 8. När tröjan blir blöt blir solskyddsfaktorn lägre och t-shirten blir tung och obehaglig att ha på sig. De nya solskyddskläderna som har dykt upp på marknaden denna sommar har en solskyddsfaktor på 50 och är sköna att ha på sig även när de är blöta.
Svenska Cancerfonden är positiva till solskyddskläderna. Svenska Cancerfonden understryker att barn under ett år inte mår bra av överdriven användning av solkräm. Nya studier visar att barnen inte klarar av att göra sig av med de kemiska substanserna i solkräm på samma sätt som vuxna. Cancerfonden rekommenderar därför att de minsta barnen inte skall vara i solen överhuvudtaget, men är positiva till de nya solskyddskläderna.
-Gång på gång blir vi påminda om hur viktigt det är att skydda våra barn när solen är som starkast, men det är svårt att bryta sina vanor. Och det gick ju så bra när vi själva var små, då var det ingen som tänkte på att solen inte bara är varm och skön, säger Anette Serell, Barniallt.se.
-Men nu är det ett erkänt faktum att solskador på barn ökar risken för hudcancer i vuxen ålder och malignt melanom är den tumörform som ökar snabbast i Sverige idag, säger Anette.
-Försäljningsökningen av solskyddskläderna har varit explosionsartad i jämförelse med föregående år, säger Anette, och det känns inte bara som om det är skyddseffekten utan även designen som påverkar, här kan man prata om ett funktionellt mode.
-Medvetenheten hos svensken om riskerna med överdrivet solande har nog nått fram men det känns framförallt som om det är först nu som det finns något som motsvarar föräldrars önskan, säger Anette. Man ser att ens barn är skyddat från skadlig påverkan av solen vilket alltid har varit ett problem med solkrämer. Dessutom har man lättare att hålla uppsikt över sina barn på stranden.
-Att barnen själva tycker att kläderna är tuffa gör det ju lättare att acceptera kläder på stranden, säger Anette.
Foto: Sunblock.
Nu finns det ett speciellt dataprogram frö den som vill köra med riktigt snabba racerbåtar i datorn. Det är Powerboat P1, den världsomfattande tävlingscirkusen för enskrovsbåtar, som har presenterat en ny interaktiv sajt som heter “Grand Prix of the Sea”.
Den nya versionen av programmet uppges vara enastående bra med massor av racingkänsla och hisnande upplevelser.
Siten lanserades lagom till säsongens första tävling, Italien 9 – 11 maj. Sidan har skapats av Haymarket Network, Powerboat P1:s Official Publishing Partner.
Höjdpunkten på sajten är Virtual Spectator, ett revolutionerande verktyg som först användes i Volvo Ocean Race för att följa båtarna på världshaven. Nu kan användaren följa motorracingbåtarna i 3D i farter långt över 100 km/h.
Länk: www.powerboatp1.com
Den milda vintern med lägre kostnader för isbrytning och intäkter för uthyrning av isbrytare är viktiga orsaker till att Sjöfartsverkets första delårsrapport visar på att årets resultat ser ut att bli bättre än förväntat.
Prognosen för rörelseresultatet hela 2008 blir efter bokslutet för januari-mars 83 miljoner kronor. Det är välkomna miljoner som till en del ska användas för att bygga upp resultatutjämningsfonden. Fonden används främst för att utjämna kostnaderna för isbrytning mellan milda och strängare vintrar och den nästan tömdes förra året som en följd av ändrade beräkningar för pensionsskulden.
Sjöfartsverket har också för innevarande år fått ökade anslag för kostnader som inte ska belasta handelssjöfarten. Därför har Sjöfartsverket haft möjlighet att sänka den godsbaserade farledsavgiften med sex procent från 1 april.
Säker sjöfart för människa och miljö.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.
Foto: Sjöfartsverket.
Länk: www.sjofartsverket.se
Patrik Österman seglade nya Finn Flyer 32 CR till seger i sin debutseglats på Lidingö Runt , lördagen 10 maj 2008. Patrik var snabbaste båt i klassen samt vann klart på LYS även enligt korrigerad tid.
Trots kryss i svag vind med självslående fock hela Askrikefjärden upp så lyckades Patrik segla snabbare än alla andra i klassen och även vinna på LYS.
Båten som är en avancerad kompositkonstruktion med full familjeinredning seglade bl.a. snabbare än alla välkänt snabba rena racingbåtar som X99or, samt snabbare än 2 av 3 A35or som startade i en tidigare start likväl snabbare än 3 av 5 Arcona 400.
Båten skulle även placerat sig som den tredje snabbaste båten i den största lysklassen.
Länk: http://www.lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/resultat_2008/prel_res_LR_2008.htm
Sveriges vackra fyrar presenteras i en helt ny bok i stort format av författaren Anders Hedin. Författaren och fyrforskaren Anders Hedin har gått på skattjakt i arkiven och sökt fram originalritningarna till hundra av Sveriges vackraste och mest kända fyrar. Resultatet är en storslagen resa längs hela den svenska kusten.
Det finns nog inga andra byggnader som väcker lika många känslor som fyrar. De varnar och vägleder samtidigt som de andas äventyr och skönhet. Dessutom står fyrarna ofta på öar och uddar som väcker längtan och där enbart namnen känns nästan magiska. Pater Noster, Vinga, Nidingen, Kullen, Sandhammaren, Hoburgen, Söderarm och Svenska Högarna – för att bara nämna ett fåtal.
Den svenska kusten är den kanske mest svårnavigerade i världen och behovet av fyrar har alltid varit stort. Vi har ännu i dag kvar fyrar från mitten av 1600-talet, och ritningarna till dessa majestätiska byggnader är i sig konstverk, sitt konstruktiva ursprung till trots.
Ritningarna återges i originalformat, vilket gör detta till den största fyrbok som någonsin har gjorts i Sverige. Den är över en halv meter hög och väger nästan sex kilo. Den är handbunden i Italien med ett vackert linneband.
Anders Hedin har skrivit en rad böcker om Sveriges kust. Hans senaste bok, Sveriges sjökartor 1539–1836, är Sveriges största bok i modern tid och har blivit
en stor framgång.
Författare Anders Hedin
Formgivning Patric Leo
Omfång 215 sidor
Antal bilder 115 fyrritningar
Format 30 x 50,5 cm
Pris 1 400 kronor.
Länk: www.maxstrom.se
Linnéa Yacht Group heter en ny företagsstruktur inom den skandinaviska segelbåtsindustrin. Ett antal exklusiva tillverkare samlas för första gången i en och samma företagsgrupp och markerar början på en ny era.
Linnéa Yacht Group grundas av Alfred van Wincoop, VD och ägare till Najadvarvet AB. Förutom Najad ingår Maxi Yachts i gruppen, eftersom Linnéa Yacht group köper Maxi från Nimbus. Dessutom kommer man att tillverka segelbåtar i klassisk design under varumärket Aphrodite.
Exklusiva segelbåtar med skandinavisk design
De tre båttyperna tilltalar olika kundkategorier och kompletterar varandra perfekt.
Najad är en snabb, bekväm och modernt designad ocean cruiser i den absoluta toppklassen. Maxi är en lättseglad performance cruiser med en tydlig ”Scandinavian look”. Aphrodite är en klassisk cruiser med traditionell design och gedigen byggkvalitet.
– Linnéa Yacht Group vill erbjuda marknaden exklusiva segelbåtar som kännetecknas av skandinavisk design, skönhet och individualitet, säger Alfred van Wincoop. Med vårt nuvarande program har vi segelbåtar från 35 till 57 fot som uppfyller de flesta behov hos krävande kunder.
Äventyret ska ligga i seglingen
När en båtköpare investerar så pass mycket pengar som det handlar om, vill man gärna ha en unik båt som passar ens egna önskemål och behov. Samtidigt ska det vara ett tryggt köp.
– Man ska inte behöva avstå känslan av trygghet och en säker investering för att man vill ha en båt med individuell prägel, anser Alfred van Wincoop. Äventyret ska ligga i seglingen, inte i båtägandet. Linnéa Yacht Group kombinerar nischtillverkarnas särart med den finansiella tryggheten hos större tillverkare.
Ett enklare och rikare båtliv
För att förenkla båtägandet och öka kundernas möjligheter att använda sina båtar utvecklar Linnéa Yacht Group också nya servicetjänster och produktgrupper. Som exempel kan nämnas varvsservice, vinterförvaring, världsomspännande teknisk assistans och transportservice för båtägare som vill prova att segla sin båt i andra delar av världen.
– Många av våra kunder drömmer om att segla sin båt i Västindien på vintern, säger Alfred van Wincoop. Linnéa Yacht Group kan ta hand om alla praktiska detaljer, transportera båten över Atlanten och ordna hamnplats.
– Vår vision är att fler seglare ska få möjlighet att uppleva känslan och njutningen av verklig skandinavisk segelbåtstradition, genom att erbjuda exklusiva båtar och ett tryggt och enkelt ägande, avslutar han.
Foto: Maxi 1300. Foto: Maxi Yachts.
Länk: www.linneayachtgroup.se
Fredagen den 2 maj levererades det första av tre nya flygplan till svenska Kustbevakningen vid en ceremoni i Toronto i Kanada. Leverantören Field Aviation överlämnade KBV 501, ett plan av typen DASH 8 Q300, till Kustbevakningen och en symbolisk nyckel till Kustbevakningens generaldirektör Hans Lindqvist.
Bland de som deltog vid det högtidliga tillfället var också Sveriges ambassadör i Kanada Ingrid Iremark, ordföranden i Field Aviations moderbolag Richard Hunting, projektledaren vid FMV Philippa Boman och Kustbevakningens projekansvarige tekniska direktören Åke Dagnevik. Som hedersgäst och blivande fadder till flygplanet deltog också Mats Sundin, svensk lagkapten i Toronto Maple Leafs.
– Mats är ju en av de största hockeyprofiler vi har i Sverige. Han är kanske ännu större här i Toronto där han spelat i många år och där man också bygger våra nya flygplan. Han är en mycket populär representant för Sverige och har stort intresse för sjöliv, fiske, natur och miljö. Därför tycker vi det är mycket roligt att han ville vara med här och åta sig det symboliska fadderskapet, säger chefen för Kustbevakningsflyget Lars Franzén.
– Det känns otroligt bra att snart kunna starta resan hem till Sverige i vårt nya flygplan. Det är efterlängtat och kommer att betyda mycket för Kustbevakningens förmåga att övervaka farvattnen runt Sverige i framtiden. De nya flygplanen är utrustade med den absolut bästa tekniken för spaning, övervakning och räddningstjänst och detkommer att innebära väsentligt ökad förmåga till upptäckt, dokumentation och räddningsinsatser, säger Lars Franzén.
Torsdagen den 8 maj kl.1300 landar KBV 501 på Stockholm Skavsta flygplats. Även här kommer en ceremoni att genomföras med representanter för Kustbevakningen och inbjudna gäster, däribland representanter från leverantören. De övriga två flygplanen beräknas anlända till Sverige inom några månader.
Tio av världens bästa skeppare är nu klara för Match Cup Sweden, årets fjärde VM-deltävling i Matchracing. Match Cup Sweden i Marstrand den 30 juni-6 juli är en av nio deltävlingar i världsmästerskapet World Match Racing Tour. Tre svenska seglingsbesättningar kommer till start, där årets tvåa i Matchracing-VM, Björn Hansen, Alandia Sailing Team, satsar på att försvara sin seger förra året.
Tre svenskar utmanar den övriga världseliten. Fjolårssegraren Björn Hansen, Victory Challenge-skepparen Magnus Holmberg och taktikern på samma America’s Cup-båt, Mattias Rahm, möter världsmästaren i Matchracing Ian Williams, olympiske mästare Ben Ainslie, ettan på världsrankingen, Mathieu Richards, framtidslöftet från Australien Torvar Mirsky, och världstourseglarna Paulo Cian, Sebastien Col och Jes Gram-Hansen.
Den tolfte platsen är vikt åt vinnaren i GKSS Spring Cup som seglas sista helgen i maj, och där världssexan Damien Iehl, Frankrike, Alandia Sailing Teams Staffan Lindberg, Finland och Johnie Berntsson, som nyligen blev tvåa i Congressional Cup i Long Beach, USA, är starkaste korten.
– Vi är oerhört glada över det här stjärnspäckade startfältet, det visar att vi på kort tid lyckats skapa ett internationellt VM-arrangemang av högsta klass, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden i sportsligt samarbete med GKSS.
Tävlingen seglas med 11-meters DS37-båtar för femmannabesättningar, först i en serie där alla möter alla, s k Round Robin, sedan går åtta team går till kvartsfinal, fyra till semifinal och finalen som seglas på söndagen. Prispotten uppgår till 200 000 dollar.
Fjolårssegraren Björn Hansen i Alandia Sailing Team ligger just nu tvåa i VM. I den första deltävlingen i VM för herrar vann Paolo Cian över Hansen i en ytterst vindfattig final. Den 7-12 maj avgörs andra deltävlingen i Langenargen i Tyskland, där Hansen är ende svensk i startfältet.
Totalt ingår nio deltävlingar och 17 kvaltävlingar i World Match Racing Tour. Efter sista deltävlingen i Malaysia, koras världsmästaren i Matchracing. Prispotten i WMRT är över 1 miljon USD. Tourens tv-sändningar når 500 miljoner hushåll i över 90 länder.
Egen damklass nyhet i Match Cup Sweden 2008:
Jenny Axhede och Linda Rahm utmanar världstoppen
En nyhet i årets Match Cup Sweden, är att det blir en särskild damklass med åtta besättningar som möter varandra under veckan och seglar finalen på lördagen. Även damklassen har lockat världens bästa skeppare och besättningar. Fransyskan Claire Leroy, som länge varit ohotad världsetta är anmäld liksom tvåan och trean i ISAFs ranking, Lotte Meldgaard Pedersen, Danmark, och Katie Spithill Australien.
Sverige representeras av landets två bästa Matchracingteam, GKSS-skepparna Jenny Axhede, tia på världsrankingen, och Linda Rahm, rankad elva. Prispengarna i damklassen är 50 000 dollar. De fem damerna som är klara till Marstrand kommer också att segla i Lysekil Women’s Match en månad senare. Claire och Jenny seglade i Marstrand redan förra året, men då i samma klass som herrarna. Intresset för Match Racing inom damklassen kan komma att öka då det blir en OS-gren till OS 2012 i London.
VM-seglingarna i Match Cup Sweden, Marstrand 30 juni-6 juli 2008
Match Cup Sweden i Marstrand 2008 seglas den 30 juni-6 juli. VM-seglingarna är ett årligen återkommande evenemang i världsklass, en riktig publikfest med en unik tävlingsarena som lockar över 100 000 åskådare. Match Cup Sweden bjuder på en vecka fylld med roliga aktiviteter och underhållning för hela familjen och är också en uppskattad mötesplats för svenskt näringsliv. Bland annat arrangeras årligen CEMF, Corporate Event Marketing Forum
Under hela veckan i Marstrand uppträder välkända artister och här finns restauranger och nattliv i toppklass, livesändningar i TV, topparna inom svenskt näringsliv samt naturligtvis världens bästa seglare som gör upp om bucklan i den svenska deltävlingen i världsmästerskapet i Matchracing!
Länk: www.matchcupsweden.com
Nimbus Boats AB avyttrar samtliga aktier i Maxi Yachts International AB till Najadvarvet AB. Försäljningen är ett steg i Nimbus strategi att fokusera på motorbåtar.
Efter 18 år som enda segelbåtsmärket inom Nimbusgruppen byter det nu ägare. Maxi Yachts International AB är från 16 maj ett helägt dotterbolag till Orust baserade Najadvarvet AB.
— Mot bakgrund av Nimbus förvärv av finska Paragon Yachts och strategin att fokusera på motorbåtar så är försäljningen av Maxi Yachts strategiskt riktigt för Nimbus. Vi är samtidigt glada att ha funnit en ny bra ägare till Maxiverksamheten i form av Najadvarvet. Jag är övertygad om att Najad har den kunskap och drivkraft som krävs för att vidareutveckla Maxi på det sätt som behövs, säger Erik T Larsson, Nimbus Boats.
Nimbuskoncernen är Skandinaviens ledande tillverkare av fritidsbåtar. Koncernen har drygt femhundra anställda fördelat på sex fabriker och omsätter cirka en miljard kronor. Huvudkontoret finns i Göteborg. Varumärkena inom koncernen utgörs av Nimbus Boats, Ryds, Storebro och Paragon Yachts.
Länk: www.nimbus.se
Länk: www.najad.com
Ericsson Racing Team tar in veteranen Magnus ”Mange” Olsson som besättningsman till sin nordiska besättning i Volvo Ocean Race som startar i oktober. För Olsson väntar nu ett sjätte varv runt jorden i segelbåt. – Ungdomlig entusiasm, vilja och styrka har vi i massor. Nu får vi ombord rutin och erfarenhet också, säger skepparen Anders Lewander.
Mange Olsson seglade sin första Jorden Runt-kappsegling – som då hette Whitbread – redan 1985. Han var med och vann med EF 1997/98, kom tvåa med Assa Abloy 2001/02. I senaste tävlingen 2005/06 var han tekniskt ansvarig inom Ericsson Racing Team, dock utan att delta ombord på båten. Men nu mönstrar han alltså på igen – 59 år gammal.
– Jag ser inte min ålder som ett problem och det gör ingen annan heller. Jag är i bra form och känner att jag har mycket att bidra med ombord på en kappseglingsbåt, säger Mange.
Magnus Olsson har varit en viktig del i Ericsson Racing Team sedan teamet bildades 2005. Han har coachat Anders Lewander och den nordiska besättningen sedan sommaren 2006 då Ericsson beslutade att ställa upp i Volvo Ocean Race en andra gång. Tills nu har Mange främst varit engagerad i rekryteringsarbetet, samt träningen av besättningen, tillsammans med Anders Lewander.
– Sakta har tanken växt fram att även ha Mange i besättningen. Han har tränat med oss varje dag i flera månader och hans kunskaper och erfarenheter är ovärderliga, säger Anders Lewander som därför bad Magnus bli en av besättningsmännen ombord.
– Jag tvekade väl lite, men bara lite, säger Magnus och skrattar. Men det här är det roligast jag vet och om jag inte trodde jag hade mer att ge så skulle jag aldrig tacka ja.
Med knappt sex månader kvar till starten består den nordiska besättningen av svenske skepparen Anders Lewander, Thomas Johanson från Finland, Jens Dolmer och Stefan Myrälf från Danmark, den norske navigatören Aksel Magdahl, samt svenskarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö. En plats återstår alltså att tillsätta.
Ericsson Racing Team har just nu sin träningsbas i Puero Calero på Lanzarote på Kanarieöarna där de två besättningarna tränar och förbereda sig inför Volvo Ocean Race som startar i spanska Alicante i oktober 2008. I Kista, utanför Stockholm byggs samtidigt Ericsson 4 som kommer att sjösättas runt månadsskiftet juni/juli.
Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.
Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.
Fredagen 16 maj sätter Ostindiefararen Götheborg segel för sommarens expedition, Baltic Sea Tour. Den 16 maj till 5 september besöker skeppet ett antal hamnar längs med Östersjöns kuster. SOIC:s nya VD Rikard Thornander ser expeditionen som en förberedelse för kommande långresor.
Nu på fredag den 16 maj är det äntligen dags – Ostindiefararen Götheborg är färdigriggad och segel ska sättas för sommarens expedition, Baltic Sea Tour.
Avgångstiden är beräknad till kl. 14.00 från Pir 4 Eriksberg i Göteborg.
Ostindiefararen kommer att gå in mot operan, där hon skjuter salut. Kl. 15.30 beräknas hon befinna sig vid Nya Älvsborgs Fästning. Även där skjuts salut. Sedan sätts kursen mot expeditionens första hamn, Norrköping. Avseglingen kommer att följas av bland annat handelsminister Ewa Björling.
Hela Sveriges Ostindiefarare
Från Ystad i söder till Luleå i norr. Ostindiefararens turné omfattar 15 hamnar längs med Östersjöns kuster (se turnéplan nedan). Syftet är att förankra Ostindiefararen som ett nationellt projekt och få stöd hos svenska befolkningen för framtida resor som flaggskepp för Sverige. Under Baltic Sea Tour har allmänheten möjlighet att gå ombord och prata med besättningen, ta del av historiskt hantverk, se fotoutställning från Kinaresan m.m.
Expeditionens fyra officiella hamnstopp är Stockholm, Helsingfors, Tallinn och Visby. I Stockholm kommer Ostindiefararen att vara en del av evenemanget ”Tre Seklers Flaggskepp” tillsammans med Vasamuseet och Briggen Tre Kronor.
Den 6 juni är Ostindiefararen även en del av nationaldagsfirandet. I Helsingfors väntar en vecka fylld av historiska upplevelser, artistuppträdanden, seminarier och festligheter. En del av evenemangen knyter an till Märkesåren 1808-1809 och deras konsekvenser för Finlands och Sveriges historia.
Till Kina via Östersjön
Under Kinaresan 2005-2007 visade sig Ostindiefararen vara en framgångsrik plattform för Sverige och svenska företag utomlands. SOIC:s nya VD Rikard Thornander ser Baltic Sea Tour som en förberedelse för kommande långresor:
– Att segla är en förutsättning för att hålla Ostindiefararen i bra skick.
Det ger även möjlighet att förvalta kunskap och kompetens hos besättningen inför kommande långresor. Vår förhoppning är att Ostindiefararen ska fortsätta segla som ett flaggskepp för Sverige och att hon ska göra en ny Kinaresa i samband med världsutställningen i Shanghai år 2010, säger Rikard Thornander.
Turnéplan Baltic Sea Tour
Norrköping (22 – 25 maj)
Stockholm (29 maj – 6 juni)
Helsingfors (8 – 16 juni)
Tallinn (17 – 22 juni)
Åbo (24 – 26 juni)
Nynäshamn (28 juni – 1 juli)
Visby (4 – 13 juli)
Norrtälje (15 – 17 juli)
Gävle (18 – 21 juli)
Sundsvall (23 – 25 juli)
Örnsköldsvik (27 – 29 juli)
Luleå (31 juli – 3 augusti)
Kalmar (15 – 17 augusti)
Karlskrona (22 – 24 augusti)
Ystad (29 – 31 augusti)
Ostindiefararen kommer åter till sin hemmahamn i Göteborg den 5 september.
Swedbank & Göteborgs hamn är Baltic Sea Tour Partner.
Länk: www.soic.se
Sail Racing som grundades redan 1977 och nystartades 1999 är nu redo för ytterligare en internationell expansion. Tidigt förra året togs beslutet att bygga vidare på varumärkets befintliga marknader Sverige, Norge och Japan samt att satsa på nya internationella marknader.
Inför vår/sommar 2009 är fyra nya länder klara – Italien, Belgien, Holland och Danmark.
Detta är strategiskt viktiga marknader för ett varumärke som Sail Racing. Expansionen skall fortsätta i stabil takt med två nya marknader per år, men vi är mycket noggranna med att säkerställa kvaliteten på våra nya samarbetspartners, och inte minst vår egen insats som leverantör. Vi har redan förfrågningar från andra stora marknader i världen, men vi får ta en sak i taget för att kunna hålla vad vi lovar, säger Christian Engström, försäljningschef på Sail Racing.
Sail Racing erbjuder idag ett starkt koncept inom Sport/Casual som gör det möjligt för varumärket att distribueras både inom mode och sporthandel.
Länk: www.sailracing.com
Watski presenterar möbler och inredningsdetaljer i bambu. Detta är en del i företagets satsning som de kallar – Climate smart. Materialet kan på sikt bli ett av flera alternativ till att använda teak i båtar.
Bambu är en tålig naturresurs som lämpar sig utmärkt som ersättare för utsatta exotiska träslag. Det är oerhört starkt, och i Asien flitigt använt inom byggindustrin. Materialet är både starkare och hårdare än andra träslag, 30 % hårdare än ek och 20 % högre flexibilitet än till exempel stål.
Det finns över 1 000 bambuarter på jorden, och variationen gör att materialet kan användas inom mängder av produktområden.
Länk: www.watski.com
Maj-solen har fått tusentals svenskar att ge sig ut i sina kajaker, och paddlingssäsongen är igång på allvar. Svenska kajaktillverkarna Point 65 lanserar inför 2008 de första kajakerna som utvecklats av paddlingslegenden Nigel Foster. – Whisky 16 och Double Shot är resultatet av Nigel Fosters enorma erfarenhet inom paddling. Här har han fått skapa just de kajaker han själv helst vill paddla, säger Tomas Öhman, vd Point 65.
Det är nu 12 år sedan Point 65 sjösatte sin första kajak. Sedan dess har mycket hänt, idag har företaget 16 olika kajakmodeller för allt från nybörjare till proffs och som säljs i 22 länder. I takt med att kajakpaddling blivit en folksport har Point 65 riktat in sig mot fler och bredare målgrupper. I Sverige säljs kajakerna av återförsäljare från Malmö i söder till Luleå i norr, bland annat på detaljhandelskedjan Stadiums butiker.
Sedan två år är brittiske Nigel Foster ansvarig för design och utveckling på Point 65. Foster har vigt sitt liv åt paddling och blivit en av kajakvärldens absoluta frontfigurer. Han är internationellt känd för sina kurser, böcker, artiklar, design av kajaker och inte minst för sina paddlingsexpeditioner i krävande vatten över hela världen.
Inför säsong 2008 kommer nu de första kajakerna från Point 65 som designats helt och hållet av Nigel Foster – Whisky 16 och Double Shot. Dessutom kommer SeaCruiser som är folk-kajaken för långturer på sjön eller i skärgården.
SeaCruiser – folkkajaken för långturer
Tusentals svenskar börjar paddla varje år, och de flesta gör det med syftet att kunna ge sig iväg på dags- och flerdagarsturer på sjöar och i skärgården. Det är för denna stora målgrupp som Point 65 tagit fram SeaCruiser.
SeaCruiser är gjord såväl för träningspass på hemmasjön som för äventyrsexpeditioner med mycket packning. Att den är lättdriven och kursstabil underlättar vid långa paddlingsturer samtidigt som den styva plasten gör den snabb i rörelserna och därmed rolig att paddla. Det svagt v-formade skrovet gör att SeaCruisern är en fröjd att paddla även i grov sjö.
Stabiliteten och det humana priset gör kajakmodellen lämplig som första köp för den som vill ha en kajak att utvecklas i många år i.
SeaCruiserns stabilitet lockar dessutom många äldre paddlare.
Målgrupp:
● Expeditionspaddlaren som söker en stryktålig kajak för alla vatten
● De som vill paddla på långturer.
● Tränings- och motionspaddlare.
● De som söker en allroundkajak som också är rolig att paddla.
● Nybörjare som vill ha en kajak att utvecklas i.
● Äldre paddlare eller andra med krav på bra stabilitet.
Pris: 13 995 kr (med roder 14 995 kr) Längd: 525 cm
Bredd: 58 cm Vikt: 26 kg
Konstruktion: Trelagers sandwich Design: Johan Wirsén
Färger: Röd, orange, gul, grön och blå.
Whisky 16 – för paddlingsvirtuosen
Det här är Nigel Fosters kajak för den avancerade paddlaren. Genom sin stabilitet är den också utmärkt för nybörjare. Tillsammans med Double Shot är Whisky 16 den första svenska kajaken designad i ”brit style”, alltså gjord för paddling i vågor. Whisky 16 är extremt lättmanövrerad och framtagen för lek och surfpaddling i vågigt vatten, till exempel längs stränderna runt Sveriges långa kuststräcka.
– För den som behärskar tekniken är Whisky 16 underbar att paddla nära vågbrytet längs oroliga sten- och klippstränder, vilket Sverige har så mycket av. Men den är också utmärkt att ta på långturer, säger Nigel Foster, utvecklings- och designansvarig på Point 65.
Namnet Whisky 16 kommer från det engelska ordet ”whisk”, som betyder vispa, och Whisky 16 kommer bäst till sin rätt i ”vågvispat” vatten.
– Att det efter en lång paddlingstur kan smaka fantastiskt med en skvätt fin single malt vid en vacker strand har också bidragit till namnet, säger Nigel Foster.
”16” kommer från kajakens längd, 16 fot.
Målgrupp:
● Erfarna paddlare.
● Den som paddlar i vågiga vatten.
● Den som vill leka och trickpaddla.
Pris: 21 999 kr Längd: 489 cm
Bredd: 56 cm Vikt: 25 kg
Konstruktion: Vakuumbakad glasfiber eller kevlar/karbon (Pro Lite version)
Färger: Gul, orange, röd, vit, grå, ljusblå, blå och turkos.
Double Shot – för gemensamma utmaningar
”Varför skulle inte en tvåmanskajak kunna vara lika rolig att paddla som en enmanskajak?” frågade sig Nigel Foster för två år sedan. Sedan satte han igång med utvecklingen av Double Shot. Resultatet kan ses i vår – en tvåmanskajak som kan hänga på i kölvattnet från Whisky 16.
Double Shot är den första svenska tvåmanskajaken som är designad enligt ”brit-style”, vilket ger en större rörlighet än konventionella kajaker avsedda för två personer. Det sänkta däcket gör också att paddlaren kommer nära vattnet, vilket inte brukar vara fallet i tvåmanskajaker.
Point 65 Double Shot är gjord främst för havspaddling, paddling på stora sjöar och fjärdar. I lugna vatten är den ett tryggt val för ovana paddlare. Skrovets utformning med stor volym i för och akter och en svagt rundad bottenform ger den god stabilitet och manöverförmåga. De fem packluckorna erbjuder gott om plats vid längre expeditioner.
Målgrupp:
● Par som vill ha singelkajakens rörlighet
● De som paddlar i stora och vågiga vatten
● De som vill kunna packa för långturer
Pris: 22 999 kr Längd: 610 cm
Bredd: 66 cm Vikt: 33 kg
Konstruktion: Vakuumbakad glasfiber eller kevlar/karbon (Pro Lite version)
Färger: Röd, orange, gul, vit, grå, ljusblå och blå.
Länk: www.point65.se
Just nu pågår ett intensivt arbete i landets hamnar med att iordningställa fritidsbåtarna inför båtsäsongen. I samband med det här uppstår årligen 2000 ton farligt avfall som ska hanteras på rätt sätt erfar SITA.
Det svenska båtlivet är med drygt en miljon fritidsbåtar och två miljoner utövare en av landets största folkrörelser. Inför årets säsong ska båtarna i vanlig ordning servas och iordningställas före sjösättningen. Något som också innebär hantering av stora mängder farligt avfall.
– I Torekovs hamn har vi 400 båtplatser och hanterar årligen uppemot två ton farligt avfall. Eftersom vi vill underlätta för båtägarna och gästerna att sortera sitt avfall rätt använder vi ett system som erbjuder säker och enkel insamling och transport. Och det fungerar bra, säger Hans Fagerberg, hamnkapten i Torekovs hamn.
Systemet, som heter Eco Simplex, är en smidig och enkel lösning för insamling och hantering av farligt avfall som sedan hämtas av godkänt fordon. Vid tömningen lämnas också nödvändiga transportdokument och avfallsstatistik.
Spillolja, oljefilter, lösningsmedel, glykol, bilbatterier och aerosoler är exempel på farligt avfall som uppkommer i hamnarna runt om i landet. Avfall som måste hanteras säkert eftersom det annars kan åstadkomma stor skada i naturen.
– Systemet kostar en liten slant men det blir inga stora pengar om man slår ut det per båtägare. Dessutom är det en service för båtägarna att kunna lämna ifrån sig sitt farliga avfall i hamnen istället för att ta det med sig, säger Hans Fagerberg.
Totalt finns det 1,3 miljoner fritidsbåtar i Sverige. Om de lämnar ifrån sig cirka 1,5 kg farligt avfall om året blir den totala summan för Sveriges fritidsbåtar närmare 2000 ton. Men troligtvis är siffran betydligt högre, erfar SITA.
Totalt samlas cirka 26 000 ton farligt avfall in från hushållen varje år.
För mer information kontakta gärna Jessica Engvall, pressansvarig på SITA, tel 0708-89 57 94 eller Björn Nordén, säljchef i region Syd, tel 0708-87 50 89.
SITA har cirka 1100 anställda på ett 60-tal platser i Sverige; från Örnsköldsvik i norr till Tomelilla i söder. Företaget, som ingår i den franska koncernen Suez Environment, har en årlig omsättning på närmare två miljarder kronor.
Foreca har i samarbete med Audi öppnat en vädertjänst för båtfolk, Audi foreca.mobi – båtvädertjänst.
Båtvädertjänsten innehåller de för planeringen viktiga vind- och
lufttryckskartorna. I tjänsten ingår även aktuella kustobservationer
samt radar- och satellitanimationer. Audi foreca.mobi – båtvädertjänsten
omfattar hela Östersjön. Därför kan båtfolk använda samma vädertjänst
även när siktet är inställt utanför de svenska kustområdena.
”Båtfolk som rör sig på Östersjön behöver inte längre använda sig av
olika vädertjänster och tjänsteleverantörer” , säger Forecas Country
Manager i Sverige Elina Heed. ” All väderinformation finns kompakt på
samma ställe. Vid planeringen av Audi foreca.mobi -båtvädertjänsten
använde vi oss av respons från båtfarare.”
Audi foreca.mobi – båtvädertjänsten är lättanvänd. Det räcker att
användaren skriver in foreca.mobi i mobiltelefonens webbläsare.
Båtvädret finner man när man rullar nedåt på sidan som öppnas. Tjänsten
fungerar i alla mobiltelefoner med färgdisplay och internet-uppkoppling.
Audi foreca.mobi -båtvädertjänsten är riktad till båtfarare på Östersjön
och finns tillgänglig på svenska, engelska och finska.
Audi presenterar båtvädertjänsten under hela säsongen. Tjänsten är
gratis för användaren, men användaren rekommenderas kontrollera
eventuella kostnader för dataöverföring hos sin telefonoperatör.
Utomlands måste man även ta hänsyn till roaming priser.
På foreca.mobi finns även noggranna väderprognoser för över 80.000 orter
runt om i världen. För golfare finns Audi foreca.mobi golfväder.
Åter igen arrangerar Marinmuseum och förlag Albinsson & Sjöberg den populära veteranbåtsdagen i Karlskrona. Ett event för alla som älskar gamla båtar och bilar.
Sista helgen i juni har blivit en tradition för veteranbåtsintresserade och till sommaren satsar Marinmuseum ännu en gång på detta populära evenemang. I år görs det dessutom ännu större med fler deltagare och utställare.
Under veteranbåtsdagen visar båtsägare upp sina klenoder och vi utlovar flera häftiga sevärdheter. Ingrid Bergmans Chris Craft Cavalier 25 från 1960 med namnet ”My Fair Navy” och fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt ”Carl Stuart” kommer till exempel att finnas på plats.
Alla veteranbåtsägare är speciellt inbjudna till Marinmuseum för att visa sina båtar och delta i den maritima delen av Nostalgia Festival på Stumholmen i Karlskrona. Älskare av vackra träbåtar och tidiga plastbåtar garanteras en upplevelserik dag när vinnarna i ”Concours d’Élegance”, ”Concours de Charme” och ”Bästa originalbåt” koras. Presentatör är båtredaktörern Anders Værnéus.
Under dagen kan man också få se mängder med veteranbilar. Nostalgia Festivals veteranbilsrally startar och går i mål utanför museet.
Marinmuseums uppgift är att stödja bevarandet av Sveriges flytande kulturarv. Veteranbåtar är en del av denna skatt.
Veteranbåtsdagen, Marinmuseum, Karlskrona söndagen den 29 juni kl. 9-17
För mer information: www.marinmuseum.se
Foto: Helena Grännsjö/SMM
Tisdagen den 22 maj öppnar utställningen Jagaren Halland – en värld i miniatyr på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Sjöhistoriska har en unik samling fartygsmodeller och när museet nu firar 70-årsjubilem står en ny modell i centrum – HMS Halland, flottans största jagare i skala 1:50. Modellbyggaren Göran Forss har skapat ett mästerverk, som det har tagit honom 10 000 timmar att färdigställa.
– Fast jag hade nog kunnat hålla på några år till, det finns alltid detaljer att arbeta med på en modell, säger Göran Forss, idag pensionär men tidigare anställd som modellbyggare och konservator på Sjöhistoriska museet.
Utställningen är uppbyggd på tre teman som kretsar kring modellen och följer en tidsaxel. Det första temat fungerar som en bakgrund till modellen och handlar om jagarens historia. Det andra temat handlar om Göran Forss och hans arbete med modellen. Dessa två teman ligger i det förflutna medan det tredje temat blickar framåt. Framtiden representeras av Geovanny Hägg, som utbildar sig till modellbyggare på Formakademin i Lidköping.
– Målet har varit att skapa en informativ utställning som också visar upp människan och arbetet bakom modellbygget. Tanken är att i utställningen ge en balans mellan fakta och drömmar för att våra besökare ska känna att de fått reda på någonting konkret samtidigt som de blivit inspirerade när de lämnar utställningen, säger Elin Harland, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.
För att göra stora fartyg gripbara har man sedan flera hundra år byggt modeller. De äldre örlogsmodellerna som finns i Sjöhistoriska museets samlingar har tillkommit av flera olika skäl. De användes till exempel i flottans undervisning och som hjälpmedel för skeppsbyggare. Många av de senare fartygsmodellerna i samlingarna är byggda i museets egen modellverkstad. De är vackra och effektiva representanter för föremål som är för stora att bevara och levandegöra i original.
– Modeller kan visa och berätta mycket, för många säger till exempel en ritning ingenting. Folk är ofta intresserade av modeller och framför allt är det nog detaljrikedomen och ett bra hantverk som fascinerar. Men för mig som modellbyggare är det själva arbetet, att hitta lösningarna som är grejen. När modellen är klar är det roliga över, säger Göran Forss
Sjöhistoriska museets samling av fartygsmodeller hör till de finaste i Europa. Totalt består samlingen av närmare 2000 modeller från 1600-talet och framåt. Den 28 maj är det 70 år sedan museet öppnade och den nya utställningen Jagaren Halland – en värld i miniatyr är en del av jubileumsfirandet.
– Gemensamt för Göran Forss och Geovanny Hägg är att de älskar att bygga modeller. Därför går vi i utställningen också in på vad det är som fascinerar med modeller och miniatyrer. Utställningen riktar sig till såväl gammal som ung och till intresserade av modeller och örlogshistoria, säger Elin Harland.
Jagaren Halland – en värld i miniatyr öppnar den 22 maj.
Utställningsproducent: Elin Harland, Sjöhistoriska museet
Formgivning: Unna Design
Tips: Göran Forss har också varit med och byggt den stora modellen av Vasa (skala 1:10) på Vasamuseet. Modellen har nu bemålats så som man tror att Vasa såg ut 1628. Färgsättningen bygger på mer än 12 år av forskning kring skeppets bemålning. Läs mer på www.vasamuseet.se.
Konsultföretaget WSP har valt att sponsra de svenska seglarna Vendela Santén och Therese Torgersson inför deras deltagande vid sommarens OS i Peking. Vendela och Therese seglar i klassen 470 och tog brons vid OS i Athén 2004. Vendela Santén är i det civila anställd som transportanalytiker på WSP. Nu är hon dock tjänstledig för att satsa fullt ut på seglingen.
De har gjort bra ifrån sig Vendela Santén och Therese Torgersson i sin 470 vid de senaste årens tävlingar. Med undantag av VM 2007 har de varvat guld och bronsmedaljer i EM, VM och OS sedan 2004. Nu satsar de för fullt inför sommarens OS i Peking och som stöd i ryggen har de bland annat Vendelas arbetsgivare WSP.
– Det känns rätt att på detta sätt få ge vårt stöd till Vendela och Thereses satsning säger Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör hos WSP. Att Vendela sedan tidigare är anställd hos oss är förstås en viktig faktor men segling är dessutom en lagsport som ligger väl i linje med WSPs värderingar; förtroende, nytänkande, samverkan, kvalitet och engagemang samt miljömedvetenhet.
Vendela och Therese seglar en så kallad 470, en lätt tvåmansjolle som seglas i både dam- och herrklass vid OS. 470 är en av de mest utbredda seglingsklasserna i världen och till OS tas det endast ut 20 stycken besättningar och som en av de 20 finns i sommar Vendela och Therese. Med sin historik inom detta område får de ses som ett av Sveriges medaljhopp.
– Det är roligt att min arbetsgivare finns med bland våra sponsorer säger Vendela Santén. Att jag valde WSP som arbetsgivare en gång i tiden berodde mycket på deras kompetens och engagemang när det gäller miljöfrågor. Allt detta rimmar nu väl med det seglingen kan tänkas stå för. Samtidigt finns det många paralleller med ingenjörsyrket generellt som noggrannhet, planering och uthållighet. Något jag måste tillämpa både i båten och på kontoret.
Följ Vendelas och Thereses uppladdning inför OS på www.wspgroup.se/os2008.
Bilden: Therese och Vendela. Foto: Håkan Ivarsson
Förra sommaren stals båtar och båtmotorer för mer än en miljon kronor om dagen. Trots den höga siffran har antalet stulna båtar i Sverige minskat betydligt under senare år. Värdet på de stulna båtarna är däremot konstant. Nästan var tredje båt stjäls i Stockholm.
Varje år stjäls båtar och båtmotorer för omkring 250 miljoner kronor. Räknat i antal har stölderna av båtar minskat successivt under 2000-talet. Förra året var minskningen drygt 10 procent, 2 371 båtar stals 2007 jämfört med 2 642 året innan (BRÅ). Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls.
– Vi ser hur tjuvarna söker sig till hamnar med dålig bevakning medan de som sköter vakthållningen bra klarar sig nästan helt utan stölder, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Båtförsäljningen har ökat markant det senaste decenniet. Det minskande antalet båtstölder, trots att beståndet har ökat, visar att skadeförebyggande åtgärder faktiskt ger resultat.
– Redan några enkla tips kan bidra dramatiskt till att minska risken för stöld, säger Dan Falconer.
De flesta båta stjäls från hamnar med dålig bevakning. Därför lanserade If under 2007 en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, sk Säker hamn. Intresset från hamnarna var stort och vid årets slut låg 22 000 svenska småbåtar i Säker hamn.
Tips för att förhindra stölder och inbrott:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med ett klass 3-lås.
• Lås din utombordare vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och säkerhetslås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
• Ta med dig snabbt löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Skyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa en If Tracker. När trackerns ankarvakt är aktiverat går det larm direkt till en larmcentral om båten flyttas av en obehörig. Polisen kan agera omedelbart. Med If Tracker får du upp till 5 000 kr lägre självrisk och 20 procents rabatt på båtförsäkringen.
Det finns över 1 miljon fritidsbåtar i Sverige. Förra året såldes cirka 20 000 nya fritidsbåtar i Sverige. Det är trettonde året i rad som antalet fritidsbåtar i Sverige ökar (Sweboat).
Mer än två tredjedelar av alla båtar är försäkrade i någon form. Närmare 40 procent är försäkrade genom speciella båtförsäkringar. Knappt 30 procent är i stället försäkrade genom hemförsäkringen.
Bilden: Nimbus 30S Nova. Foto: Nimbus Boats.