Nyheter

Inför våren 2008 lanserar Point 65 två kajaker som tagits fram av Nigel Foster, britten som är nummer ett i världen inom kajakpaddling. Kajakmodellerna heter Whisky 16 och Double Shot. Dessutom kommer folk-kajaken för långturer – SeaCruiser.

– Whisky 16 och Double Shot är resultatet av Nigel Fosters enorma erfarenhet inom paddling. Här har han fått skapa just de kajaker han själv helst vill paddla, säger Tomas Öhman, vd Point 65.

För snart 12 år sedan sjösatte Point 65 sin första kajak. Sedan dess har mycket hänt, idag har företaget 16 olika kajakmodeller för allt från nybörjare till proffs och som säljs i 22 länder. I takt med att kajakpaddling blivit en folksport har Point 65 riktat in sig mot fler och bredare målgrupper. I Sverige säljs kajakerna av återförsäljare från Malmö i söder till Luleå i norr, bland annat på detaljhandelskedjan Stadiums butiker.

Sedan två år är brittiske Nigel Foster ansvarig för design och utveckling på Point 65. Foster har vigt sitt liv åt paddling och blivit en av kajakvärldens absoluta frontfigurer. Han är internationellt känd för sina kurser, böcker, artiklar, design av kajaker och inte minst för sina paddlingsexpeditioner i krävande vatten över hela världen.

Inför säsong 2008 kommer nu de första kajakerna från Point 65 som designats helt och hållet av Nigel Foster – Whisky 16 och Double Shot. Dessutom kommer SeaCruiser som är folk-kajaken för långturer på sjön eller i skärgården.

SeaCruiser – folkkajaken för långturer
Tusentals svenskar börjar paddla varje år, och de flesta gör det med syftet att kunna ge sig iväg på dags- och flerdagarsturer på sjöar och i skärgården. Det är för denna stora målgrupp som Point 65 tagit fram SeaCruiser.

Den är gjord såväl för träningspass på hemmasjön som för äventyrsexpeditioner med mycket packning. Att SeaCruiser är lättdriven och kursstabil underlättar vid långa paddlingsturer samtidigt som den styva plasten gör den snabb i rörelserna och därmed rolig att paddla. Det svagt v-formade skrovet gör att SeaCruisern är en fröjd att paddla även i grov sjö.

Stabiliteten och det humana priset gör kajakmodellen lämplig som första köp för den som vill ha en kajak att utvecklas i många år i.

Whisky 16 – för paddlingsvirtuosen
Det här är Nigel Fosters kajak för den avancerade paddlaren. Genom sin stabilitet är den också utmärkt för nybörjare. Tillsammans med Double Shot är Whisky 16 den första svenska kajaken designad i ”brit style”, alltså gjord för paddling i vågor. Whisky 16 är extremt lättmanövrerad och framtagen för lek och surfpaddling i vågigt vatten, till exempel längs stränderna runt Sveriges långa kuststräcka.

– För den som behärskar tekniken är Whisky 16 underbar att paddla nära vågbrytet längs oroliga sten- och klippstränder, vilket Sverige har så mycket av. Men den är också utmärkt att ta på långturer, säger Nigel Foster, utvecklings- och designansvarig på Point 65.

Namnet Whisky 16 kommer från det engelska ordet ”whisk”, som betyder vispa, och Whisky 16 kommer bäst till sin rätt i ”vågvispat” vatten.

Double Shot – för gemensamma utmaningar

”Varför skulle inte en tvåmanskajak kunna vara lika rolig att paddla som en enmanskajak?” frågade sig Nigel Foster för två år sedan. Sedan satte han igång med utvecklingen av Double Shot. Resultatet kan ses i vår – en tvåmanskajak som kan hänga på i kölvattnet från Whisky 16.

Double Shot är den första svenska tvåmanskajaken som är designad enligt ”brit-style”, vilket ger en större rörlighet än konventionella kajaker avsedda för två personer. Det sänkta däcket gör också att paddlaren kommer nära vattnet, vilket inte brukar vara fallet i tvåmanskajaker.

Point 65 Double Shot är gjord främst för stora sjöar och fjärdar, men i lugna vatten är den ett tryggt val för ovana paddlare. Skrovets utformning med stor volym i för och akter och en svagt rundad bottenform ger den god stabilitet och manöverförmåga. De fem packluckorna erbjuder gott om plats vid längre expeditioner.

Info www.point65.se

Bålstasläpets nya trailer REG-3500F är utrustad med tippvagga som gör att båten kommer extra långt ut i vattnet vilket är en fördel vid sjösättningen. De självjusterande sidostöden gör också att båten glider rakt ut i vattnet och inte lägger sig på sidan vid sjö- och landsättning. Med den nya trailerna kan en person ensam ta upp en båt på nästan tre ton. Trailern får köras i 80 km/h och finns i storlekar till båtar från 1-3,5 ton.

Att traila båten är ett bra ekonomiskt alternativ. Båtägaren slipper betala bryggplats och uppläggningsplats. Han eller hon spar också in på bottenmålning och det inte alltid så roliga arbetet med att tvätta båten på hösten. I stället kan båten vaskas av när som helst och man slipper havstulpaner och annan påväxt. För miljön betyder det att båten inte avger några gifter från bottenfärgen och att den inte drar onödigt mycket bränsle. En trailer räknar de flesta båtägare hem ekonomiskt på bara några år.

En annan fördel är att man inte behöver vara orolig för båten när hössttormarna sätter in, och det kan vara bekvämt att ha båten nära till hands vid service av motorn och allmänt pyssel med båten. Stöldrisken minimeras också.

REG-3500F är en 2-axlad bromsad trailer anpassad för båtar på mellan 7 – 9 meter. Den får köras i 80 km/h på allmänna vägar. Trailern har en självjusterande tippvagga och fyra par sidostöd som gör det enkelt för en person att ensam sjösätta båten. Andra finesser är:
• Stora kölrullar (dia.=200mm) glidlagrade i mässingsbussningar
• Grå sidostöd som inte missfärgar båten
• Löstagbar ljusramp med snabbfästen
• 2-växlad vinsch med vajer och broms
• Surrningsöglor
• 14” hjul
• 2x1800kg hjul-axel från Tyska BPW
• Stort stödhjul fram.
• Trailer med V-chassi
• Tillverkad i Sverige
• 1:a service ingår inom 6 månader fritt Bålsta
• Levereras registrerad & besiktad fritt Bålsta
• Finns även i 30km/h utförande

Länk till demofilm : http://www.chris.balsta.tv/balstaslapet/reg3500_384.wmv

Allt för sjön på Stockholmsmässan blir den största båtmässan någonsin i Sverige och Norden. På mässan visas över 1 000 båtar, mängder av tillbehör och 2008 års sjömode.

Allt för sjön, Nordens i särklass största båtmässa, ökar ständigt. I år är den rekordstor och förutom Alfa, Bravo och Charlie hallarna har ytterligare en hall öppnats, Suzukihallen, för att ge plats för ännu fler utställare och nyheter.

Allt för sjön är en mässa för hela familjen. Här visas allt från marina smycken, båtporslin, segeljollar, fiskeutrustning, senaste navigationsprylarna, m.m. Dessutom visas över 1000 båtar varav de flesta är under sju meter och avsedda för familjebruk.

På mässan får man till exempel lära sig att laga god “sjömat”, hjälp att välja kikare, se de senaste sjökläderna, surfa och åka vattenskoter på simulatorer, segla och tävla med radiostyrd båt, höra på spännande föredrag och prata med representanter från olika kommuner och hämta information om sommarens planerade färdmål och mycket mycket mer.

Mässan kan presentera två världspremiärer, Bryant 233CC och Nord West 370, samt ett flertal Sverigepremiärer.

Allt för sjön pågår 1–9 mars på Stockholmsmässan. Info www.alltforsjon.se

En kartläggning gjord av Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund visar att minst 42 vattendrag över hela landet hotas av vattenkraftsutbyggnad.

– Det är subventioner genom elcertifikatssystemet som gör att intresset för vattenkraftsutbyggnad har ökat. Energitillförseln är dock minimal medan skadorna på miljön är mycket stora, säger Stefan Nyström, generalsekreterare i Sportfiskarna.

Kartläggningen omfattar planer på nya kraftverk eller effekthöjningar i befintliga kraftverk som innebär negativa konsekvenser för vattenmiljön. Sportfiskarna menar att elcertifikatssystemet som är tänkt att stödja utveckling av ny förnyelsebar energi orsakar stor miljöskada genom att öka trycket att bygga ut de sista kvarvarande strömmarna.

– Vattenkraften är en energikälla med välbeprövad teknik och låga driftkostnader som därför inte borde omfattas av stödet. Subventionerna bidrar inte till att lösa energiproblemen. Det finns helt enkelt för få strömmande vatten kvar och miljövärdena i dessa är mycket stora, enligt Stefan Nyström.

Den småskaliga vattenkraften lyftes bort ur elcertifikatssystemet av den förra regeringen. Ett av alliansregeringens första beslut var att återinföra subventionerna. Vattenkraften subventionerades 2006 med hela 386 miljoner kr.

– Vi är starkt kritiska till att elkonsumenterna tvingas subventionera vattenkraften med närmare 400 miljoner kr per år samtidigt som energitillförseln är minimal och miljöskadorna från ny vattenkraft är stora och irreversibla, säger Stefan Nyström.

Riksdagen har beslutat om högt ställda miljömål och genom EU:s ramdirektiv för vatten har Sverige förbundit sig att alla vatten ska nå god ekologisk status. För att uppnå dessa mål satsar staten bland annat pengar på att riva ut vandringshinder och dammar i vattendrag.

– Samtidigt som staten med ena handen gör en offensiv satsning för miljön använder man med andra handen elkonsumenternas pengar för att subventionera en motsatt utveckling. Detta är naturligtvis helt absurt och vi kräver att regeringen lyfter bort vattenkraften ur elcertifikatssystemet, avslutar Stefan Nyström.

Foto: Joel Norlin/Sportfiskarna.

Franska Rhéa Marines succévåg över Skandinavien fortsätter. Efter framgångarna med Rhéa 650, 750, 850 och 900 är det nu dags att presentera Rhéa 800. Båten hade skandinavisk premiär på Båtmässan i Göteborg.

Rhéa 800 är en klassisk ”trawler” med samma walk around-koncept som Rhéa 750. Skrovet har fått en accentuerad V-form för mjukare gång och den utökade bredden har gjort att motorn kommer helt under akterdäcket. Rhéa 800 har full ståhöjd i hytten och stor salong med soffa, bäddbar till stor dubbelkoj. Pentry med 85 liters kylskåp, två-lågigt kök med diskho och tryckvatten. Förkabinen har dubbelkoj och toalett / dusch .

Det stora plana självlänsande akterdäcket har sittplatser för sex personer på bänkar i U-form. Som alltid i franska Rhéa Marines design präglas materialval och detaljer av högsta kvalitet.

Ädelträet och de sobra färgerna, samt retroformen på skrovet får Rhéa 800 att stå ut i mängden.

Info www.rheamarine.se

Den sakkunniga juryn hade lång överläggning om vilka som skulle bli pristagare i 2008 års ”båtbyggartävling” på Båtmässan. Efter två dagars drillning i teori och praktik av eleverna, kunde så äntligen Pelle Petterson dela ut prischeckarna!

Återigen var det Orust Båtbyggarutbildning i Henån som vann genom Pontus Andersson. Tvåa var Niklas Andersson från Uddevalla Gymnasium och från samma skola kom trean Pontus Larsson.

Juryn var samstämmig i sin motivation – att årets upplaga av elever var den bästa hittills i Båtbyggartävligens historia. Och det var en fin uppvisning i båtbyggeriets fina konst av dessa tredjeårselever inom båtbyggarlinjen. Båtvarven söker skickliga hantverkare hela tiden och i vilket hantverkaryrke kan man direkt efter skolan få ett spännande jobb med bra begynnelselön och förmodligen inga studieskulder?

I år deltog tre elever från varje skola; Vadsbogymnasiet i Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Uddevalla Gymnasium och Vimmerby Gymnasium (Storebro).

Förstapriset var ett stipendium på 15 000 kr, andrapriset 5 000 kr och tredjepriset 2 500 kr. Tävlingen arrangeras årligen av Kärnsund WoodLink AB i samarbete med Båtmässan, Hallberg-Rassy, Apelmans Båtbyggeri och Windö Marin.

Text & foto: Mats Strömberg

Info www.batmassan.se

Finlands största mässa för båt- och sjöliv Vene 08 Båt öppnas igen i Helsingfors Mässcentrum. Här presenteras över 600 båtar och allt om båtsport, livet till sjöss och skärgårdsturism. Som vanligt kan du resa till mässan med Båtlivs specialresa tillsammans med Viking Line (se annons på www.batliv.se). Mässan pågår 9-17 februari.

Pröva på dykning med aggregat, få tips om spinnfiske, se sköna naturbilder och upplev paddling. Det är några av aktiviteterna på Vene 08 Båt i Helsingfors – Finlands största evenemang i båtbranschen

Årets mässtema, alla de olika möjligheterna som sjölivet ger, betonas av sloganen “Trodde Du att mässan bara handlar om båtar?” Mässans utbud riktas särskilt till dem som än så länge inte är båtfolk.

På mässan presenteras motor- och segelbåtar, träbåtar, småbåtar som rodd- och stugbåtar, kanoter och s.k. RIB-båtar. Likaså visas ett stort urval båttillbehör och -elektronik samt skärgårdsturism, dykning, fiske och kanotsport. 320 utställare är med på mässan.

Program för barn och vuxna
Sjön fascinerar de flesta och erbjuder fina fritidsmöjligheter. Om båtlivet är nytt för Dig, kan Du på mässan få fina tips om hur Du bäst kommer igång, i den information för nybörjare som hålls av Sjöfartsstyrelsen. Är Du intresserad av dykning kan Du pröva på dykning med andningsaggregat, med handledning av erfarna instruktörer från PADI. Vid en bassäng med höga vågor kan Du följa med erfarna kanotisters kamp i bränningarna, och du kan försöka Dig på att manövrera radiostyrda segelbåtar. Upplevelsen i simulatorn för segling i Volvo Ocean Race görs extra realistisk med kalla vattenstänk.

Sportfiskebitna serveras tips om hur lax och gädda fås att nappa på drag. Föreningen Ulkosaariyhdistys visar medryckande diabilder av skärgårdsnaturen i Finska viken, Skärgårdshavet, Ålands hav och Bottniska viken. Andra fotoutställningar från kanotturer och skärgården visar naturen i hela dess prakt.

Skärgårdsdelegationen och turistorganisationerna för skärgårds- och sjöturism håller en gemensam monter för främjande av turismen i skärgården. Fyrtio turistföretagare från skärgården och Insjöfinland håller informationsshower med musik och presentationer av intressanta turistmål, från Fredrikshamn till Nådendal, från Lovisa till Björneborg.

För barn blir det särskilda programpunkter. Sjöräddningssällskapets livbåt Elias, välkänd från en film, hjälper barn i bassängen. Elias informerar också om hur man rör sig säkert till sjöss, med hänsyn till andra människor och med respekt för naturen.

Alla programpunkter för allmänheten ingår i inträdespriset. De exakta programtiderna finns att läsa på Båtmässans förnyade webbplats www.venemessut.fi

Toppförmågorna i båtbranschen premieras
Under mässan väljs Mässans motorbåt och Mässans segelyacht. Finalisterna som tävlar om titlarna presenteras på öppningsdagen och vinnarna koras på onsdagen den 13 februari. Finnboat delar som vanligt ut pris till Årets båthandlare och Årets båttillbehör. Båtjournalistföreningen rf publicerar på pressmötet den 8 februari Årets Båtbragd 2007.

Ett tips för alla som reser iväg under sportlovet: torsdagen den 14 februari är båtmässan öppen ända till klockan 21! Det är ju samtidigt Alla hjärtans dag, så en glad sambaprocession tågar genom mässan kl. 18.30 och 20.00!

Vene 08 Båt, Helsingfors Mässcentrum 9-17.2.2008. www.venemessut.fi Öppettider må-fre kl. 11-19, lö och sö kl. 10-18. På torsdagen 14.2 är det förlängd tid till kl. 21. Fredagen 8.2 kl. 10-18 reserveras mässan för yrkesfolk i båtbranschen samt media.

Det går fortsatt mycket bra för svenska AB Volvo Penta. Den marina försäljningen är stark i hela världen utom på den nordamerikanska marknaden.

Starkare marinmarknad i Europa, svagare i USA
Totalmarknaden för marinmotorer i Europa var fortsatt stark under fjärde kvartalet, främst tack vare stark efterfrågan på större fritidsbåtar, från cirka 35 fot och uppåt. I USA däremot noterades en fortsatt försvagad totalmarknad för marinmotorer. Den totala efterfrågan på industrimotorer stärktes i Europa, Fjärran Östern och på många andra tillväxtmarknader, exempelvis Indien och Turkiet.

Volvo Penta har fortsatt att öka sina marknadsandelar på marinsidan, inte minst på marknaden för bensinmotorer i USA. I inombordssegmentet har Volvo Penta väsentligt stärkt sina positioner tack vare en mycket stark utveckling för drivsystemet IPS. Antalet sålda IPS-system under fjärde kvartalet var 80% högre än motsvarande period föregående år.

Volymen i orderboken var den 31 december 2007 i nivå med samma tidpunkt föregående år.

Försäljningen ökade med 9%
Volvo Pentas försäljning under det fjärde kvartalet uppgick till totalt 2 859 Mkr (2 612), vilket är en ökning med 9% jämfört med föregående år. Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 10%. Försäljningen fördelades mellan de tre affärssegmenten enligt följande: Marin Fritid 1 773 Mkr (1 609), Marin Kommersiellt 306 Mkr (275) och Industri 780 Mkr (718).

Rörelseresultatet uppgick till 177 Mkr (227). Resultatet påverkades negativt av beslutade kostnader avseende investeringar i logistik- och IT-struktur för att säkerställa högt kapacitetsuttag och kortare ledtider i produktionssystemet. Rörelsemarginalen uppgick till 6,2% (8,7).

För helåret 2007 steg nettoomsättningen med 9% till 11 719 Mkr (10 774). Rörelseresultatet steg med 6% till 1 173 Mkr (1 106) och rörelsemarginalen var 10,0% (10,3).

Nya industrimotorer
Volvo Penta lanserade under fjärde kvartalet en ny 13-liters industrimotor baserad på Volvokoncernens gemensamma dieselmotorplattform. Den nya motorn lanseras i tre olika effektklasser anpassade för dieseldrivna generatoraggregat, s.k. gensets – Volvo Pentas viktigaste segment inom industrimotorer. Under kvartalet lanserades också uppgraderade versioner av Volvo Pentas 16-litersmotor anpassad för marina gensets i kommersiell sjöfart.

Kustbevakningen har valt mobilt bredband från TC Connect och Nordisk Mobiltelefon till sina fartyg och båtar. Detta betyder att Kustbevakningen nu fått en mobil dataförbindelse som fungerar utmed hela den svenska kusten. Att bredbandet även fungerar i våra grannländer som Norge, Danmark och mot finländska gränsen uppe i Bottenviken förbättrar funktionen ytterligare.

Sedan hösten 2007 finns mobilt bredband via CDMA450-nätet installerat på ett antal fartyg och båtar utmed hela den svenska kusten. Uppkopplingen till internet sker via det nya CDMA450-nätet som opereras av Nordisk Mobiltelefon. Nätet utnyttjar de tidigare NMT450-frekvenserna där ny digital teknik är installerad. Nätet är uppbyggt med en standard som heter CDMA2000. Idag är CDMA2000 världens största 3G standard med mer än 400 miljoner användare över hela världen.

– När alla fartyg har installerat mobilt bredband kan besättningen få en kontinuerlig tillgång till myndighetens nättjänster inom hela det normala operationsområdet. Stor bandbredd är bra, men än viktigare är att ha tillgång till bra räckvidd. Dessutom slipper man beroendet av uppringda förbindelser, säger Jan Gustafsson, TC Connect.

Kombinationen av den låga frekvensen 450 MHz och CDMA-tekniken passar mycket bra utmed våra kuster och även ute på internationellt vatten där Kustbevakningen opererar. Nätets geografiska täckning på 90 procent av Sveriges yta i kombination med en bandbredd på upp till 3,1 Mbit/sek är idag unikt. Dessutom erbjuder systemet marknadens bästa bandbredd vid sändning av data, upp till hela 1,8 Mbit/s*.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda Sveriges största Turbo 3G-täckning till professionella användare längs hela den svenska kusten, säger Rikard Slunga vd på Nordisk Mobiltelefon.

– Vi är mycket glada att vi fått förtroendet att få leverera denna nya tjänst vilken har överlägsen radiotäckning och unika bredbandsprestanda till Kustbevakningen. Vårt goda samarbete med operatören Nordisk Mobiltelefon säkrar att vi tillsammans kan ge den bästa servicen till Kustbevakningen och deras personal, säger Jan Gustafsson.

För andra året i rad kommer Bothnialoppet fylla isarna mellan Luleå och Piteå med långfärdskridskoåkare från 5 olika nationaliteter. En riktig folkfest utlovas med många nyheter för hela familjen.

Med drygt en månad kvar till genomförande har Bothnialoppet 475 st anmälda, det är att jämföra med fjolårets siffra som vid samma tid var 31 st. Ett tak på 1000 tävlande har sats i år för att deltagarna ska bli garanterade en dag med hög service.

– Det är roligt att loppet växer i den takten. Vi har infört ett sista anmälningsdatum för att underlätta planeringen av evenemanget. Den 22 februari stängs anmälningstiden till årets lopp. Om det finns platser kvar kommer det att vara ett eftersläpp under tävlingsdagen, berättar Björn Dahlfors, informationsansvarig för Bothnialoppet.

Nyheter under året som kommer
Men även om det är fullt på tävlingsbanorna kommer det under årets evenemang att finnas något att göra för alla. Vid både start och målområdet kommer bland annat Lilla Bothnia loppet att köras för första gången.

– Vi vill att hela familjen ska få något roligt att göra. Så detta gör vi för att barnen som inte orkar åka hela sträckan ska få prova på att få ha en startlapp, få medalj och pröva på lite, säger Björn.

På både start- och målområdena kommer det att finnas flera olika aktiviteter utöver Lilla Bothnialoppet. Alla nyheter som planeras kommer att presenteras närmare loppet och det utlovas många spännande och isande aktiviteter.

Förnyad bansträckning
Det är inte bara kringaktiviteterna som är förnyade och förbättrade. I fjol genomfördes en enkätundersökning bland loppets deltagare och ett genomgående önskemål var en förbättrad bansträckning. Ifjol fanns det vissa problem med vatten på isarna i strax innan Luleå.

– Under natten innan loppet hade det blivit högvatten och på de grundare delarna av banan hade vattnet tryckts genom isen, berättar Ove Persson, ordförande för Bothnialoppet.

Därför förändras bansträckningen i år och går över större djup för att undvika flödesvatten, men även för att minska gångstråken under loppet.

Även det var ett önskemål från fjolårets åkare, speciellt var det många som reagerade på passagen vid Trundön, säger Kjell Skogsberg, is- och säkerhetskommiten. I år ska loppet gå utanför istället för över Trundön.

Totalt kommer det att bli tre landpassager, men detta är till stor del bra för deltagarna.

– På en så lång åksträcka som 65 km är det bra att få ta en paus i skridskoåkandet för att gå några sträckor, annars är det lätt att man får kramp i benen, säger Kjell Skogsberg.

Naturens krafter
I år saknas än så länge de långa kalla perioderna som gör att isarna fryser. Man behöver inte komma långt utanför kuststräckan för att möta öppet vatten. För att loppet ska genomföras krävs en istjocklek på 40 cm.

– Det är naturens krafter vi arbetar med, inget är konstlat. Vi gör det allra bästa av det för att få en unik upplevelse, säger Björn Dahlfors. Men enligt prognosen kommer nu kallare vinterdagar här framöver.

Bothnialoppet arrangeras av STIL och Friluftsfrämjandet i Luleå och Piteå men har stor hjälp av lokala föreningar. Längs banan kommer det att finnas 6 st servicestationer, de är anpassade för att ge bästa möjliga förutsättning för energipåfyllning och dessa sköts av de lokala föreningarna.

Bra länkar:
www.bothnialoppet.se
www.pitea.se
www.lulea.se

För första gången lanseras nu en giftfri bottenfärg baserad på det svenska miljöteknikföretaget Ekomarines patent. Färgen, Neptune Formula, innehåller enligt tillverkaren varken tungmetaller eller andra gifter.

Neptune Formula har utvecklats sedan 2001 och utvecklingen har skett bland annat i samarbete med Tjärnö Marinbiologiska Laboratorium i Bohuslän. Genom att utnyttja naturliga processer i havet fungerar Neptune Formula på ett helt annat sätt än andra båtbottenfärger.

– Färgen fungerar som ett underlag för mikroorganismer som skapar ett syrefattigt tunt skikt i vattnet närmast skrovet, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Det avskräcker havstulpaner och annan beväxning från att sätta sig där.

Färgen är helt giftfri och innehåller varken tungmetaller som koppar eller zink eller några andra gifter. Att få bästa möjliga prestanda på färgen har varit högsta prioritet under utvecklingsarbetet.

– Alla vi som tycker om att segla vet ju att det helt enkelt inte fungerar med beväxning på botten, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Beväxt båtbotten leder också till försämrad bränsleekonomi samt lägre hastigheter och därmed ökade utsläpp. Samtidigt vet jag att jag inte är ensam om att oroa mig för hur vi påverkar livet i vattnet.

Den första versionen av Neptune Formula kommer att vara främst till för den svenska Ostkusten på båtar som går upp till 12 knop. Men en Västkustfärg väntas vara testad och klar till nästa säsong. Neptune Formula är en självpolerande, men inte kritande, färg som dessutom enbart innehåller lågaromatiska lösningsmedel, vilket gör den mindre hälsovådlig att arbeta med än många andra bottenfärger.

Under utvecklingen av färgen har den utprovats både i laboratorieförsök och på båtar runt Sveriges kuster samt i Danmark. Dessutom utvecklas färgen under vintersäsongen även i Florida, i USA där värmen och salthalten i vattnet gör att beväxningen är kraftigare än i svenska vatten.

Info www.ekomarine.se

Mer om färgen www.neptuneformula.com

Sex världspremiärer och massor av nya båtmodeller! Det väntar besökarna på Båtmässan, som öppnar på lördag. – Vi upplever ett enormt drag just nu, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Måndagen 28 januari började det välla in båtar till årets Båtmässa, som arrangeras 2-10 februari på Svenska Mässan i Göteborg.

Totalt visas runt 500 båtar på årets mässa, som på förhand ser ut att bli något alldeles extra.

– Vi hade 95 000 besök i fjol och vi hoppas kunna matcha den siffran i år. Årets mässa är ovanligt fullmatad och förhandsintresset är på topp, säger Bengt Wallin.

Över 350 utställare, fler än i fjol, har bokat in varenda kvadratcentimeter i alla mässhallar.

Sex av dem väljer att lansera helt nya modeller, d v s världspremiärer, på årets mässa. Ytterligare ett 30-tal visar nya båtmodeller för första gången i Sverige eller Skandinavien.

Världspremiärerna är Nord West som visar upp sin nya Nord West 37 Flybridge. Från Stockholm tar Fair Marin med sig 40-fotaren Gannet 40AWC.

I mindre storlekar visar West Line, Linder och Grisslan från Sverige samt Buster Boats från Finland helt nya modeller.

I övrigt innehåller årets Båtmässa bl a ett stort antal kostnadsfria föredrag kring bl a segling, sportfiske, mat ombord och äventyr. I samarbete med Svenska Kanotförbundet blir det också en satsning på kanot/kajak. Bl a medverkar OS-guldmedaljören Henrik Nilsson.

Två tävlingar avgörs på mässan: dels båtbyggartävlingen mellan elever från båtbyggarskolor, dels finalen av Tekniktävlingen bland sjätteklassare, i samarbete med Tekniska Samfundet.

Foto: Jorma Valkonen

Info www.batmassan.se

Trött på naturhamnar med stök, stoj och störiga båtgrannar? Alternativ är på gång. Redan i sommar planerar Länsstyrelsen i Västra Götalands län att införa två hänsynsområden längs Bohuskusten. – Vi vet att många har längtat, säger Kerstin Harvenberg, länsmiljöingenjör på Länsstyrelsen.

Fågelvägen mellan Göteborg och Strömstad är 20 mil, men med vikar, öar och fjordar handlar det om en kustlinje på hela 150 mil. Sommartid har gästhamnarna hälften av Sveriges totala beläggning och trycket på naturhamnarna är maximal. Men alla tillfälliga gäster är inte lika förtjusta i volymstark musik, högljutt festande eller gummibåtar som kör runt.

– Det ska finnas plats för alla typer av människor, säger Kerstin Harvenberg. I somras genomförde vi en enkätundersökning med båtfolk och majoriteten var positiv till ett införande av lugnare alternativ. Vi vet att vi har ett stort stöd för våra planer.

Idén med hänsynsområden kommer att lanseras runtom i landet, men Västra Götalands län hör till pionjärerna tillsammans med Stockholms län. Redan i sommar är det meningen att två områden ska öronmärkas. Fem alternativ är just nu ute på remiss. Skyltar kommer att markera varje beslutat hänsynsområde. Kryssarklubben har lovat att uppmärksamma nyheten i sina pärmar och på sikt kommer troligen även sjökorten att utmärkas med de aktuella områdena.

– En hastighetsbegränsning på 5 knop är det enda som handlar om lagstiftning, säger Kerstin Harvenberg. Annars är det bara omtanke och sunt förnuft som gäller. Vi uppmanar exempelvis till dämpad volym för prat och musik, att inte tomgångsköra motorer, åka vattenskidor eller tömma toaletter och skräpa ner. Hänsyn helt enkelt – precis som namnet antyder.

Länsstyrelsen finns med på årets Båtmässa, som pågår under tiden 2-10 februari på Svenska Mässan i Göteborg, i monter H05:03 som delas med Västkustens Båtförbund.

Info www.o.lst.se/o/amnen/Miljoskydd/hansynsomraden

De tre svenska seglarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö kommer att ingå i besättning på en av Ericsson Racing Teams två kappseglingsbåtar i Volvo Ocean Race som startar hösten 2008.

Samtliga tre seglare har sina rötter på den svenska västkusten och står nu inför sina livs första jorden runt-kappsegling. Ericsson Racing Team ställer upp med två båtar varav den ena har en renodlad nordisk besättning. Tanken är bland annat att ge unga nordiska seglare en chans att slå sig in i en mycket liten internationell kappseglingsvärld.

– I våras läste jag om att Ericsson skulle satsa på en nordisk besättning och då såg jag min chans. Det är oerhört svårt att få in en fot bland de internationella besättningarna men nu förstod jag eventuellt hade en möjlighet att komma med, säger Anders Dahlsjö, som precis som sina kompisar kan se fördelar med att vara med för första gången.

– Erfarenhet i all ära, men man seglar inte enbart på gamla meriter, säger Martin Krite och fortsätter: Jag lovar att ingen av oss på den nordiska båten kommer att segla jorden runt och vara nöjda med att bara få vara med. Jag tror att med bra laganda och rätt inställning så ska vi nog kunna överraska några.

Yngst i Ericssons nordiska besättning är 25 årige Martin Strömberg:

– Jag tror de har letat efter personligheter som passar med de andra ombord. Det känns som om alla i det nordiska gänget är ganska lugna och ödmjuka personer. Och det tror jag passar in på mig också.

Ericsson Racing Team har sin träningsbas på Lanzarote där teamet tränar och testar båtar och utrustning. I oktober 2008 startar Volvo Ocean Race i spanska Alicante för att avslutas i S:t Petersburg, Ryssland i juli 2009.

Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.

Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.

Volvo Ocean Race är världens längsta och mest krävande kappsegling. Ericsson Racing Team deltar med två båtar i tävlingen. För uppdateringar och bilder på Ericsson Racing Teams deltagande i Volvo Ocean Race, besök www.ericssonracingteam.com

Doghouse Marine har blivit utsedda och utbildade till auktoriserande installatörer av Nexus samtliga produkter.

Pressrelease:

”Doghouse Marine har ett geografiskt läge som passar Nexus kunder, vid bryggan med mastkran, de är riggspecialister och duktiga hantverkare vilket säkerställer bra montering av vindinstrument. Doghouse Marine arbetar nära seglare, Nexus stora målgrupp, man kappseglar – vilket är otroligt viktigt för oss och de förstår vikten av precision i data man läser av på sina instrument. Sist men inte minst är de ett trevligt gäng som gilla båtar” säger Mathias Hellgren, Sales Executive Nexus Marin.

Doghouse Marine erbjuder installation, service och försäljning av hela Nexus Marines produktlinje. Servicen görs i första hand på Svinninge marina. Ambitionen är att kunna erbjuda snabb och effektiv installation direkt vid bryggan. Samtliga båtklubbar och marinor i Stockholms nordostsektor ses av Doghouse Marine som hemmaplan. I mån av resurser och tid görs även installation på andra platser.
– Sedan starten av Doghouse Marine har det varit en målmedveten strävan att utföra tjänster och sälja produkter som både ökar seglingsupplevelsen och förenklar hanteringen av båten. Nexus instrument passar mer än väl in i denna strävan samtidigt som det ger oss en än mer heltäckande service och produktportfölj, säger Gunnar Sahlin grundare och ägare av Doghouse Marine.
Info www.doghousemarine.se

För femte gången har några av Europas ledande båtjournalister valt Europas bästa motorbåt. Årets vinnare blev Fjord 40 Open, som därmed är European Powerboat of the Year 2008.

Juryn hade att välja mellan över 90 nya motorbåtsmodeller. Utseendet med en distinkt och tydligt modern design samt konceptet hos Fjord 40 Open gjorde dock att valet föll just på denna båt.

Bakom designen står ingenjörerna hos Patrick Banfield. Framdrivningen sköts med dubbla Volvo Penta IPS-motorer, som ger en toppfart på 44 knop.

Läs mer om Fjord 40 Open och systerbåten Fjord 40 Cruiser i nästa nummer av Båtliv.

Info www.fjordboats.com

Fjolårets mässa slog alla rekord, men Båtmässan 2008 är redan ännu bättre. – Det gick så otroligt bra 2007 att det kanske är svårt att tro, men Båtmässan fortsätter att växa. Alla mässans hallar är fulla och vi har fler utställare än förra året, säger mässansvarig Bengt Wallin.

Båtmässan 2008 är även något av premiärernas mässa. Ett flertal båtmodeller har svensk-, skandinavisk- eller världspremiär under mässdagarna. Bland annat visas:

Gannet 40AWC – en ny 40 fots motorbåt för åretruntbruk, framtagen av Fair Marin i Stockholm
Sportsman 445 – som fyller luckan mellan Sportsman 400 och Arkip 460
GP700 SE – en ovanligt rymlig 23 fots motorbåt
Rhea 800 – en vidareutveckling av Rhea 750
Buster XXL – en utveckling av konceptet enkelt båtägande
– Det är jättekul att Göteborg är en så viktig marknadsplats att företag väljer att presentera sina produkter här, säger mässansvarig Bengt Wallin.

Men det är inte bara båtar som har premiär. Tre nya restauranger påminner om att Båtmässan är så mycket mer än häftiga båtar.

– Båtliv är livskvalitet, god mat är livskvalitet och tanken är att man ska tänka: kommer du ihåg det där sköna vädret då vi satt och käkade räkor efter en dag på havet. Det är helhetsupplevelsen som är viktig.

I Filéalen presenterar Båtmässan en meny inspirerad av samarbetspartnerna Åstols Rökeri och Grebbestad Bryggeri, vilket bland annat innebär en härlig buffélunch. I D-hallen erbjuder RIB Café mat och dryck i en miljö präglad av RIB-båtar – ett av de just nu snabbast växande segmenten av båtar. Och i nya Suzukihallen bjuder Skaldjurscaféet på allt från Hotel Gothia Towers räkmacka till fisksoppa och ostron. Allt serverat på en brygga högt över mässgolvet.

Bilden föreställer den helt nya Linder 445 Sportsman.

Info www.batmassan.se

KGK Suzuki inför nu 5 års motorgaranti på alla sina utbordare från 2,5hk till 300hk. Den nya motorgarantin borgar för ett tryggt ägande som i kombination med tidigare Suzukiförsäkring också kan ge upp till 48 procent rabatt på premien.

KGK Suzuki är en av de båt- och motorleverantörer som expanderade snabbast under 2007. De nya framgångarna följs nu upp med ytterligare ett konkurrenskraftigt erbjudande.

Den nya garantin gäller för Suzukis utombordsmotorer från DF2.5 till DF300 och som sålts efter den 1 oktober 2007. Den täcker ursprungliga tillverkningsfel och följer produkten, oavsett ägare, bara service och de vanliga villkoren uppfylls.

– Med vår nya femårsgaranti vill vi visa våra kunder att de köper en utbordare med hög kvalitet, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Suzuki AB. Motorgarantin ihop med vår egen båtförsäkring som tagits fram tillsammans med Atlantica och det nya Suzukikortet ger kunden en trygg investering.

48 procent på premien
I försäkringen erbjuder KGK Suzuki ett säkerhetspaket som gör det svårare för tjuven att ta båten och lättare att spåra den. I säkerhetspaketet ingår bland annat ett aktivt söksystem, elektronisk startspärr och märkning av motorn med Securmark Stöldskyddsmärkning.

– Kunden får upp till hela 48,7 procents rabatt på premien, säger Lasse Johansson. I det ingår bland annat 25 procents rabatt när båten utrustas med Defa Stöldskydd och Defa Tracking och ytterligare 20 procent vinterförvaringsrabatt på försäkringspremien när utombordaren vinterförvaras hos marinverkstad.

Räntefritt med nya Suzukikortet
Med det nya Suzukikortet kan kunden lägga upp en betalningsplan på upp till 72 månader. Vid avbetalning på 12 månader utgår ingen ränta alls. Maximalt kreditbelopp är 100 000 kr. Kortet kostar inget och kan beställas direkt på nätet.

Info http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1074323

Goovinns och North Sails håller gemensamma seminarium för seglingsintresserade på Båtmässan i Göteborg, som hålls 2-10 februari. Seminarierna är bra tillfällen för att höra hur mästarna nått sina framgångar. Seminarierna 3 och 4 kör North sails utan Goovinn med Mattias Gustavson.

Progframmet för seminarierna är:

Björn Österberg, VD North Sails Sverige och flerfaldig Svensk Mästare – Berättar om segeltrim och seglens samverkan för optimal fart.

Lars Idmyr, VD Goovinn och rorsman i Team Zystems – Berättar om det vinnande konceptet bakom Team Zystems mästerskapsframgångar i Express, H-båt och Drake.

Tillfälle 1:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-02
Tid: 15:00 till 16:15

Tillfälle 2:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-03
Tid: 13:00 till 14:15

Tillfälle 3:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-09
Tid: 13:00 till 14:15

Tillfälle 4:
Plats: Svenska Mässan, konferensrum J1 (beläget i anslutning till seglarbaren)
Datum: 08-02-10
Tid: 13:00 till 14:15

Seminariet är kostnadsfritt.

Inträdesbilljetten till Båtmässan i Göteborg 2008 måste du lösa själv.

Bilden föreställer Peter Krull Andersson på North Sails, en av arrangörerna.

Info www.batmassan.se

Finska Sea Star har fått en generalagent för sina båtar i Sverige från och med 2008. Det är KGK Suzuki som nu ytterligare förstärker sitt båtprogram och som i och med det får ännu en akterspegel till företagets utbordare. För det finska båtföretaget innebär det att de nu får ett stort återförsäljarnät som ska bidra till att öka företagets båtförsäljning i Sverige.

Sea Star 660 blir den första båten i KGK Suzukis program, en modell som kommer att visas i nya Suzukihallen på Svenska Mässans båtmässa och på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

– Båtmodellerna från finska Sea Star som är anpassade för oss nordbor blir ett mycket bra komplement i vår båtflotta, säger Lasse Johansson produktchef på KGK Suzuki Marin.

Sea Stars båtar är byggda av handupplagd glasfiberarmerad plast och håller en hög och jämn kvalitet. Säkerheten är högt prioriterad och märks till exempel på de stabila rostfria räckena på både för- och akterdäck och på tak. Den skyddande styrhytten, med klassens bästa ståhöjd, ger bra skydd i sjögång.

– Båtarna är väl genomtänkta för att klara alla typer av sjötransportbehov på ett enkelt och praktiskt sätt, fortsätter Lasse Johansson. Sea Star 660 har en stor transportkapacitet och det är lätt att komma ombord tack vare det stabila peket och en bred dörr in i styrhytten.

Välutrustade båtar
Utrustningen i Sea Stars båtar är av hög kvalitet med exempelvis rostfria syrafasta räcken samt fönster och dörrar med aluminiumramar. Inredningen i teak och de utvalda textilierna ger en varm och ombonad känsla i hytten.

I standardutrustningen finns till exempel trimplan, hydraulstyrning, en integrerad dubbel badplattform, rostfri syrafast badstege, ankarbox i fören, stuvutrymmen i för och akter, rikligt med stuvutrymmen i hytten, klädkrokar och en bred taklucka med flera fasta lägen.

För att erbjuda ägarna en bra säkerhet kan detaljer som kompass, lanternor, elektrisk länspump och brandsläckare nämnas i standardutrustningen.
KGK Suzuki har under de senaste åren genomfört en medveten satsning på att ökat sitt marina program. Från att ha varit en generalagent för Suzukis båtmotorer till att idag kunna erbjuda marknaden både utbordare, båtar, stöldskydd, tillbehör och speciella Suzukiförsäkringar.

KGK Suzuki är idag generalagent för Suzukis utbordare, Sea Star, AMT, MV-Marin, Capelli och Suzumar gummibåtar. I det marina programmet ingår också samarbeten med RING Powercraft, Galeon boats, Ideal båtar, HR boats och Rocad.

Info www.suzuki.se