Nyheter

Den mobila bredbandsleverantören ice.net inleder ett samarbete med Eurocard Gotland Runt. Vid årets tävling får publiken i Sandhamn för första gången möjlighet att live följa kampen mellan båtarna ute på Östersjön.

Under årets Eurocard Gotland Runt kommer publiken i Sandhamn att för första gången live kunna följa tävlingen och aktiviteten ombord. Företagets mobila bredband möjliggör live-sändningar från ett antal båtar utmed hela tävlingsbanan, samt bloggande och chat med publiken. Sändningarna kommer även att läggas ut på Eurocard Gotland Runts officiella hemsida, så att tävlingen kan följas i resten av landet och internationellt.

– Vi är mycket glada över att ice.net förser oss med mobilt bredband under tävlingen. ice.net besitter de egenskaper som tävlingen kräver bland annat genom sin unika täckning i Stockholms skärgård, runt Gotland och till havs. För oss är detta samarbete ett led i att ytterligare stärka vår position som ett professionellt och publikvänligt arrangemang, säger Fredrik Feldreich, tävlingsledare för Eurocard Gotland Runt.

ice.net har Sveriges största Turbo 3G-täckning av mobilt bredband med 90 procent av Sveriges geografiska yta samt utmed hela den svenska kusten. Dessutom erbjuder företaget fri roaming inom Skandinavien.

– Vi är mycket glada över samarbetet . Vi kan erbjuda överlägsen täckning och prestanda längs hela den svenska kustremsan och vi uppfyller därmed de krav som detta internationella och tuffa sportevenemang kräver, säger Peter Simonsson, försäljningsdirektör för ice.net i Sverige.

Om ice.net
ice.net erbjuder mobiltelefoni och mobilt bredband med Turbo 3G i hela Sverige. Företaget kombinerar pålitlig täckning i likhet med det analoga NMT 450-nätet med hög datahastighet från modern 3G teknologi. Affärsidén är att erbjuda såväl privatpersoner som företag avancerade kommunikationslösningar i form av mobiltelefoni och mobilt bredband med nationell täckning. ice.net är det gemensamma varumärket för Sverige, Norge och Danmark. Företagsnamnet Nordisk Mobiltelefon Sverige AB kvarstår och är ett helägt dotterbolag till Nordisk Mobiltelefon AB.

Länk: www.ice.net

Länk: www.gotlandrunt.se

Dubai Victory Team har skrivit avtal om att bygga, marknadsföra och köra Class III båtar designade av svenska Ocke Mannerfelt Design med kontor i Viggbyholm. Victory Team, som grundades 1989 , är utan tvivel världens mest framgångsrika offshore racing team. Deras båtar har tävlat framgångsrikt i bland annat UIM Class I och Class II och vunnit elva VM-titlar med racebåtar byggda efter världens högsta standard.

I årets Round Britain Race finns en svensk båt med på startlinjen. Båten körs på egen köl från Nacka Strand 14 juni till starten i England.

Länk: www.dahlnaval.se

Den svenska båten är ritad av Ocke Mannerfelt. Närmast unikt i de här sammanhangen är att båten efter racet ska köras hem som vanligt.

Ocke har förutom den helsvenska båten ytterligare tre båtar som hans företag har ritat med i tävlingen:

En Pascoe rib i klass RB3

En B-28 i klass RB4

En Pascoe rib i klass RB4

Totalt är 8 procent av de 50 startande båtarna ritade av Ocke Mannerfelt Design.

Tävlingen startar den 21 juni.

Länk: www.ocke.se

Försäljningen för Clas Ohlson, som bland annat säljer båttillbehör, uppgick under verksamhetsåret 2007/08 uppgick till 4 662 Mkr, vilket är en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år (4 101 Mkr). Av försäljningen fördelar sig 4 541 Mkr på butiker och 121 Mkr på postorder/Internet. Försäljningsökningen var 14 procent för butikerna varav jämförbara butiker var oförändrad i lokala valutor.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 588 Mkr jämfört med 538 Mkr motsvarande period föregående år, en ökning med 9 procent. Vinsten per aktie uppgick till 6,43 kr (föregående år 5,88 kr).

Utdelningen föreslås bli 5,00 kr per aktie (4,50 kr), vilket utgör 78 procent av resultatet för verksamhetsåret 2007/08.

I verksamhetsårets fjärde kvartal ökade försäljningen med 13 procent till 987 Mkr (871 Mkr). Resultatet efter finansiella poster minskade med 15 procent till 54 Mkr (63 Mkr).

Första butiken i Storbritannien

Clas Ohlson har gjort en överenskommelse gällande etablering av en butik i Storbritannien. Butiken, som kommer att ligga i The Whitgift Croydon med en butiksyta på 1900 kvm, är den första av de 2-4 butiker som är planerade att etableras under verksamhetsåret 2007/08. The Withgift Croydon är ett shoppingcenter i sydöstra London med ett upptagningsområde på cirka 512 000 människor, 7 000 parkeringsplatser och 25 miljoner besökare per år.

VD Klas Balkow säger i en kommentar:

”Såväl tillväxt som resultat under fjärde kvartalet har påverkats av en avmattning inom detaljhandeln i Sverige. Det lägre resultatet under kvartalet beror också på redovisningseffekter av engångskaraktär samt på ökade inköpskostnader. Kvartalets kassaflöde förbättrades väsentligt som ett resultat av en effektiv lagerstyrning”, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Clas Ohlson.

”Vi har nu gjort en överenskommelse om vårt första butiksläge i Storbritannien med planerad butiksöppning under tredje kvartalet 2008/09. Detta blir en viktig milstolpe i vår utveckling mot att bli ett europeiskt detaljhandelsföretag. Vi ska fortsätta att ta marknadsandelar på samtliga marknader men kommer parallellt att arbeta med effektiviseringar för att anpassa oss till nya marknadsförutsättningar”, tillägger Klas Balkow.

Försäljningen i maj ökade med 6 procent

Försäljningen under maj uppgick till 330,4 Mkr mot 313,0 Mkr föregående år, en ökning med 6 procent. Jämfört med samma månad föregående år har 15 butiker tillkommit.

Inte sedan de verkligt stora regattaåren under 1980-talet har så många båtar varit anmälda till Sveriges och en av världens viktigaste havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt. Drygt två veckor före starten i Sandhamn, den 29 juni, finns närmare 270 yachter på startlistan. Det är mer än 10 procent fler än fjolårets hela startfält. – Jag räknar med att vi kommer att nå en bit över 300 startande båtar i år, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich. Det är i paritet med de stora åren under 70-talet och även om vi inte är tillbaka till 80-talets rekordsiffror på hela 400 deltagande yachter kan vi redan nu säga att det blir fler aktiva seglare som deltar i årets Eurocard Gotland runt än någonsin tidigare.

Pressrelease: Gelins KGK introducerar startbooster från italienska ”SOS Booster”. Boostrarna klarar att starta bensin och dieselmotorer under extrema förhållanden på -30 till +60°C och motorer upp till 1500 hk som stått still länge utan batteri.

Boostrarna finns i både 12 och 12/24 volts utförande. De skadar inte elektroniken i fordonet då de är elektronik skyddade.
Klämmorna är av mässing och kan öppnas stort.
Höljet är gjutet i ett 5 mm tjockt och hållbart lager av polyetylen.
Radaflex startkablar är extra långa och mjuka och har mycket hög ledningsförmåga.
Boostrarna är utrustade med automatiska elektroniska laddare med konstant ström. Laddar och håller batterierna i perfekt skick så att boostern kan ge full kraft vid starten.
Länk: www.gelins-kgk.se

Söndagen 29 juni arrangerar Marinmuseum och Förlag Albinsson & Sjöberg Veteranbåtsdagen på Marinmuseum. Den är öppen kl. 9-17. Veteranbåtsdagen i Karlskrona är ett event för alla som älskar gamla båtar och bilar.

Sista helgen i juni har blivit en tradition för veteranbåtsintresserade och till sommaren satsar Marinmuseum ännu en gång på detta populära evenemang. I år görs det dessutom ännu större med fler deltagare och utställare.

Under veteranbåtsdagen visar båtsägare upp sina klenoder och vi utlovar flera häftiga sevärdheter. Ingrid Bergmans Chris Craft Cavalier 25 från 1960 med namnet ”My Fair Navy” och fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt ”Carl Stuart” kommer till exempel att finnas på plats.

Alla veteranbåtsägare är speciellt inbjudna till Marinmuseum för att visa sina båtar och delta i den maritima delen av Nostalgia Festival på Stumholmen i Karlskrona. Älskare av vackra träbåtar och tidiga plastbåtar garanteras en upplevelserik dag när vinnarna i ”Concours d’Élegance”, ”Concours de Charme” och ”Bästa originalbåt” koras. Presentatör är båtredaktörern Anders Værnéus.

Under dagen kan man också få se mängder med veteranbilar. Nostalgia Festivals veteranbilsrally startar och går i mål utanför museet.

Marinmuseums uppgift är att stödja bevarandet av Sveriges flytande kulturarv. Veteranbåtar är en del av denna skatt.

Länk: www.marinmuseum.se

Länk: www.fabas.se under evenemang Nostalgia Festival

Foto: Foto: Peter Törnqvist/FABAS

Tisdagen den 10 juni invigde Lantmännen Aspen och Romelanda Motorsågsservice den första mobila tankstationen för Aspen alkylatbensin. Platsen var Kungälv som − likt många andra mindre orter − nu får bättre tillgång till alkylatbensin.

Den mobila tankstationen i Kungälv är först ut i Lantmännen Aspens nya satsning och kommer att fungera som en referensanläggning. Målet med satsningen är att kunderna ska kunna tanka den miljöanpassade petroleumprodukten alkylatbensin från pump, vilket är såväl billigare som mer flexibelt och rationellt för dem.

− Nu blir det lättare för alla typer av kunder att komma åt vår alkylatbensin. På en mobil tankstation kan både mindre och större kunder tanka i egna medhavda dunkar och på det viset få ner kostnaden, säger Claes Alin, vd Lantmännen Aspen.

Hittills har Aspen-återförsäljare på ett 60-tal orter i Sverige visat intresse för en egen mobil tankstation.

− Självklart hoppas vi att många återförsäljare ska nappa. Inte minst miljön skulle tjäna på att fler kunder gick över till vårt miljöanpassade alternativ, säger Claes Alin.

Lantmännen Aspen är marknadsledande på alkylatbensin i Sverige och resten av Europa. Bolaget tillverkar och marknadsför alkylatbensin, som är en miljöanpassad petroleumprodukt för främst småmotorer såsom gräsklippare, motorsågar, skotrar, båtmotorer och mopeder. Alkylatbensin är inte bara skonsam för miljön utan också bevisat bättre för användaren och motorn. Lantmännen Aspen ingår i Lantmännenkoncernens affärsområde Energi.

Lantmännen Energi har en nyckelroll i omställningen till förnybar energi. Affärerna bedrivs inom biodrivmedel, fasta biobränslen, värme samt maskin och miljö. Varumärkena heter Aspen och Agrol. Lantmännen Energi ingår i Lantmännen som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Koncernen ägs av 42 000 lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor.

Länk: www.lantmannen.com

IDG Europe AB på Lidingö erbjuder nu ett omfattande vädertjänstprogram i HD-upplösning som heter ClearPoint. Genom ClearPoint kan man på ett enkelt sätt få noggranna och högupplösta väderleksrapporter som bygger på data insamlat från över 10 000 olika källor runt om i världen. Framförallt vänder sig programmet till båtägare, kappseglare och fiskare, men också marina och kustliggande resorter kan ha stor nytta av det. Detta då ClearPoint ger information om bland annat vind, våg, vattenströmmar, väderfronter, nederbörd, sikt, moln, åska, luft- och vattentemperatur, orkaner, satellitbilder och pollenrapport.

Med detta och mer på menyn, levererar ClearPoint tio gånger mer information än konventionella väderleksrapporter och kan ge såväl aktuell status på vädret som för flera dagar framåt. Man kan enkelt få tillgång till ClearPoint på alla datorbaserade produkter med display och som har en anslutning till internet.

Programmet är utformat så att nedladdningstiden ska bli så minimal som möjligt för att minska kostnaden om man exempelvis är uppkopplad via satellit.

Clearpoints täckning är världsomspännande, med de sju kontinenterna, nord och sydpol, samt de sju haven och har en vindprecision på en sjömil.

Länk://www.idgeurope.com/products/weather/weather.shtml

Statens maritima museer har fattat beslut om k-märkning av tre fartyg. Sedan 2001 k-märker Statens maritima museer fartyg som bedöms vara kulturhistoriskt värdefulla. 80 fartyg har fått den skylt som visar att fartyget är k-märkt och nu har listan drygats ut med tre nya fartyg.

De fartyg som K-märks är:

Gunhild
Segelfartyg byggt 1905 i Sjötorp.
Hemmahamn på Beckholmen i Stockholm.

Storskär
Passagerarångfartyg som firar 100 år i år.
Byggt 1908 på Lindholmens varv i Göteborg. Hemmahamn i Stockholm.

T46
Motortorpedbåt byggd 1957 på Kockums varv i Malmö.
Ägs av HM Konungens Motortorpedbåtsklubb och det är på kung Carl XVI Gustafs initiativ som fartyget bevarats och brukas.
Hemmahamn på Gålö.

Fakta om k-märkningen:
Fartygsägare ansöker om att få sina fartyg k-märkta. K-märkningen ska fungera som en uppmuntran, ett stöd och en hjälp till fartygsägarna i deras förvaltning av det historiska arvet.

Statens maritima museer arbetar för bevarandet av det maritima kulturarvet. Vi driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet. Utanför museerna verkar vi i en rad nationella och internationella projekt inom marinarkeologi, kulturmiljöfrågor och maritima nätverk.

Bilden:
Storskär, ett av fartygen som nu k-märks.
Foto: Bill Östring
Bilden kommer från Sjöhistoriska museets arkiv.

Länk: www.maritima.se

Yanmar Marine har godkänt B5 Biodiesel att användas i flertalet av företagets marinmotorer. Detta för att kunderna ska kunna köra så miljövänligt som möjligt.

Den inblandning i dieseln som godkänns av Yanmar är max 5 % B5 Biodiesel som blandats måste stämma med standarderna ASTM D6751 eller ISO EN14214.

De motorer som omfattas är:
YANMAR MARINE ENGINES APPROVED FOR B5 BIODIESEL USE –

1GM10, 2YM15, 3YM20, 3YM30,

3JH4E, 4JH3-HTE, 4JH3-DTE, 4JH4E, 4JH4-TE, 4JH4AE

4LHA-HTP, 4LH-HTZP, 4LHA-DTP, 4LHA-DTZP, 4LHA-STP, 4LH-STZP

4BY150, 4BY150Z, 4BY180, 4BY180Z, 6BY220, 6BY220Z, 6BY260, 6BY260Z

6LPA-DTP, 6LPA-DTZP, 6LPA-STP, 6LPA-STP2, 6LPA-STZP, 6LPA-STZP2

6LYA-STP, 6LY2A-STP, 6LY3-ETP, 6LY3-STP, 6LY3-UTP

6CXM-STP, 6SY-STP, 6SY-STP2, 6SY655, 8SY-STP

Länk: www.yanmar.se

Sören Colbing Nautiska Förlaget Sören Colbing från Nynäshamn är en av Sveriges bästa skärgårdsfotografer. Han är specialist på båtar och marin miljö och hans bilder beskriver vår kust på ett fantastiskt sätt.

Colbings senaste projekt – Kustens pärlor – har tagit flera år att färdigställa. Sören har dokumenterat Kosteröarna, Väderöarna, Måseskär, Vinga, Ven, Hanö, Utklippan, Harstena, Västra Stendörren, Landsort, Gotska Sandön, Huvudskär, Stora Nassa, Svenska Högarna, Holmön, Haparanda Sandskär och flera andra platser.

Boken är en väldigt fin skildring av pärlorna i den del av landet som båtfolket besöker och vistas i. Den håller ett mer ”normalt” format än flera andra liknande böcker som har getts ut. Bilderna kanske hade blivit ännu bättre i större format, men det här är ändå en mycket bra kustbok. Pris 475 kr. ISBN 978-91-89564-52-7.

Lars-Åke Redéen

Göteborgsföretaget Pring Marina introducerar Kiel Classic båtarna på den svenska marknaden. De är utvecklade av den kände marinfotografen Peter Neumann. Efter att ha havererat fler än 20 båtar under sina 30 år på havet hade han både motivationen och erfarenheten för att bygga en båt som tål tuffa tag. Kravet var att den skulle vara vacker, snabb och samtidigt klara alla väder. Vid en första anblick kan en Kiel Classic likna en ”Petterssonbåt” men det är en modern konstruktion med djupt V-format skrov.

En Kiel Classic är en ulv i Fårakläder. Skrovet och hela båten är oerhört välbyggt för att klara riktigt svåra förhållanden i farter över 30 knop. Kiel Classic har tillverkats sedan mitten av 90-talet. Första båten var en 27-fotare med retrodesign. Denna båt blev en trendsättare och bröt tidigare regler och konventioner. Sedan dess har Kiel Classic alltid varit en föregångare bland Modern Classics i Europa.

Kiel Classic båtarna tillverkas i toppmoderna anläggningar i Brodersby, vid västra Schleifjorden i Nordtyskland. Båtarna handbyggds efter kundernas önskemål. Teak, lackad mahogny, handupplagda skrov och beslag, i rostfritt stål, som tillverkas i egen smedja gör varje Kiel Classic till ett unikt exempel på maritimt artisteri.

Kiel Classic utmärker sig med sitt upphöjda långa fördäck, raka stäv och den elegant svepande vindrutan. Förskeppet är mycket skarpt och skrovet är djupt V-format vilket gör det möjligt att färdas snabbt, torrt och bekvämt även i höga vågor och svåra väderleksförhållanden. Kiel Classic båtarna är till för dem som gillar att ”gå ut” när andra föredrar att stanna hemma.

Sittbrunnen i en Kiel Classic är skyddad från både fartvind och stänk. Sittplatserna är bekväma och multifunktionella. Det finns flera eleganta lösningar som till exempel ”cabriolet-funktion” för sittbrunnskapell och skjutbara soffor. Under det upphöjda fördäcket finns kojer, toalett och pentry, allt smakfullt inrett och med högsta kvalitet.. De lackade ytorna är i princip underhållsfria tackvare en avancerad lackmetod som förhindrar vatteninträngning samtidigt som ytorna blir extremt släta och får en djup lyster.

Länk: http://www.pringmarine.se/

Sommarmat med Fredrik & Fredrik, Bokförlaget Forum Grilla för finsmakare, Bokförlaget Forum

Ett par rejäla böcker för grillning passar bra i skeppsbiblioteket. De här båda böckerna innehåller det mesta man behöver veta.

Sommarmat med Fredrik & Fredrik är två kockars receptsamling med lite modernare recept. Fredrik Klein och Fredrik Hed har tagit med allt, från aptitretare och drinkar till olika sorters mat som passar lika bra i båten som vid sommartorpet.

Namnen på maträtterna är annorlunda men recepten tydliga och bra att jobba efter. Bilderna, som tagits av Erik Olsson, är både vackra och frestande. Pris 320 kr. ISBN 9789137131993.

Grilla för finsmakare av Linda Tubby är minst lika läcker att bläddra i – det riktigt vattnas om mungiparna på varje sann grillare. Bilderna (av Martin Brigdale) visar elegant upp nyskapande recept som kan vara bra att kombinera det gamla vanliga köket med.

I boken finns omkring 65 recept på alla möjliga läckerheter. Pris 280 kr. ISBN 9789137132822.

Lars-Åke Redéen

Sommarmat med Fredrik & Fredrik, Bokförlaget Forum

Facktermer för båtfolk Bengt O. Hult Nautiska Förlaget

Bengt O. Hult har en mycket gedigen erfarenhet som båtmänniska. Den kompetensen delar han med sig av i Nautisk uppslagsbok. Det är en ny bok som passar alla som vill ha information om den senaste tekniska utvecklingen eller vill veta mer om fartyg och båtar i äldre tider.

Här finns allt från båtens olika beståndsdelar till olika slags utrustning, sjövägsregler, utprickning, väder, fyrar, biografiska uppgifter och mycket mer. Boken är också illustrerad, men vi hade gärna sett lite fler bilder.

På land klarar man sig långt med Google och Wikipedia. Men i båten fyller en sådan här bok verkligen sin plats. Dessutom är det ofta svårt att få svar på verkligt fackmässiga uttryck, men författaren har fått med allt det viktigaste här. Förutom uppslagsord finns även tabeller över vindhastigheter och internationella kappseglingsbåtars nationalitetsbeteckningar med i boken.

Detta är den fjärde upplagan av Nautisk Uppslagsbok. Totalt finns cirka 3 300 uppslagsord med i denna närmast nödvändiga båtbok. Pris 330 kr. ISBN 978-91-89564-64-0.

Lars-Åke Redéen

Ericsson Racing Team har under vintern och våren förberett sig på Lanzarote inför Volvo Ocean Race. Teamet seglar minst 500 Nm i veckan med varje båt och båtarnas besättningar är väl förberedda inför starten i Alicante 11 oktober.

Text & foto: Lars-Åke Redéen, Foto: Oskar Kihlborg

Ericsson Racing Team kommer extremt väl förberett till starten av Volvo Ocean Race med sina två båtar. Brasilianaren Torben Grael är skeppare på den internationella båten medan svensken Anders Lewander är skeppare på den ”nordiska” båten.

Båtliv har besökt träningsbasen Puerto Calero på Lanzarote. Platsen är noga utvald eftersom förutsättningarna för att träna havskappsegling är nästan idealiska med massor av friska vindar och skiftande seglingsförhållanden.

Vi fick känna av den kraften i vindarna under några timmars segling. Vinden var stadig 17–20 m/sek och båtens fart hela tiden med råge över 20 knop.

150 ville vara med

Anders Lewanders (44 år) jobb som skeppare är en tuff utmaning. Med sin bakgrund i jollesegling och som segelmakare har han goda förutsättningar att lyckas.

– Jag har varit mycket i småbåtsmiljö, men mitt yrke som segelmakare har gjort att intresset för större båtar har ökat.

En avgörande faktor för en lyckad insats i Volvo Ocean Race är valet av besättningsmedlemmar.

– Vi fick in 150 seriösa ansökningar för att segla med oss och har provat över 100 killar ombord under tolv besättningstester off shore i Ericsson One. Det finns ett regelkriterium, men den röda tråden har varit att hitta rätt personligheter. De vi har valt ut är bra sjömän och bra personer för gruppen med stort yrkeskunnande för olika sysslor.

Inga ja-sägare

– Men vi är verkligen inte en grupp snälla ja-sägare ombord utan en grupp med starka individualister. Om man har förståelse för varandra och kan visa varandra respekt utan att behöva bekräfta sig själv så fungerar det bra. Besättningen får slipa bort kanterna hos sig själva och skapa en gruppdynamik som fungerar, säger Anders.

Förberedelserna kan vara helt avgörande inför Volvo Ocean Race. På den punkten ligger Ericsson Racing Team långt framme och har utnyttjat tiden på ett effektivt sätt. Trots det finns det mycket kvar att göra.

– Vi seglar 500 Nm i veckan. Det är verkligen inga lunchseglingar utan ren kvalitetstid på havet. En av de mest gynnsamma komponenterna är dock att vi har en bra båt och att vi har haft gott om tid.

– Jag känner respekt för att det är väldigt mycket kvar att lära, men det är många grejer som ska göras. Det är svårt att förstå hur mycket tid det tar att kartlägga en båts prestanda för att kunna utnyttja den fullt ut. Vi måste veta exakt båtens prestanda i alla vindstyrkor och vindvinklar – annars kan vi inte göra våra taktiska val rätt.

– Det här är en båt som kräver väldigt mycket närvaro. Seglar man lite fel vinkel med fel segel så får det oerhört stor betydelse. Tre knop mindre betyder att konkurrenterna försvinner bakom horisonten på ett par timmar. Då kan man missa en front som de andra kan hänga på.

Ericsson Racing Teams båda båtar i Volvo Ocean Race heter Ericsson 3 och Ericsson 4.

Fotnot: De navigationsprogram som används ombord: Maxsea, Expedition och Deckman.

Bildtexter:

Ericsson Racing Team har tränat intensivt vid sin träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote på Kanarieöarna med de två besättningarna. Båtarna är 70 fot (21,5 m) långa och 5,7 m breda. De har en masthöjd på 31,5 m och väger cirka 14 ton.

Den japanska biltillverkaren Toyota fortsätter att stödja utvecklingen av bränslecellssystem för produktion av el och varmvatten i japanska hushåll. Projektet är ett led i den japanska regeringens stora bränslecellsprojekt och stöds av Toyota för tredje året i rad.

Bränslecellssystemet för hemmabruk består av en stationär bränslecell på 1 kW och genererar elektricitet och återvinner överskottsvärme för hushållsuppvärmning. Systemet kommer nu att förevisas inom ramen för det bränslecellsprojekt som anordnas av det japanska departementet för finans, handel och industri (METI). Sammanlagt 24 bränsle­cellssystem kommer att installeras i hushåll belägna i Aichi-, Gifu- och Mie-distrikten för att utvärderas i slutet av mars 2009.

Toyotas bränslecellssystem är framtaget tillsammans med Aisin Seiki Co Ltd, och består av en stationär bränslecell och en varmvattenberedare. Systemet har genom ständiga förbätt­ringar, som till exempel ett modifierat system för återvinningscirkulation, ökat återvinnings­effektiviteten med nära 20 procent med bibehållen effektgenerering. Resultatet innebär en avsevärd sänkning av hushållens energikonsumtion och därigenom lägre koldioxidutsläpp.

Som en del i sitt ansvarstagande i samhället (CSR – corporate social responsibility), har Toyotas högsta ledning sedan länge angivit hållbar miljö som ett hög­prioriterat område och därför aktivt arbetat med att ta fram tekniska och kommersiella lösningar som aktivt främjar en hållbar miljö. Engagemanget i forskning och utveckling av bränslecellsystem för hemmabruk är ett led i detta arbete.

Det svenska företaget Cordland Marine AB, som arbetar med kommunikationsutrustning för marint bruk, ska leverera drygt 800 personliga nödsändare till landets motorflygklubbar. Bakgrunden till den stora ordern är de nya kraven på att även mindre privatflygplan, som väger under 2 ton, ska vara utrustade med nödradiosändare som har GPS-funktion.

Syftet med de nya reglerna är att höja säkerheten inom privatflyget och göra det lättare att spåra mindre flygplan som fått någon typ av haveri eller tvingats nödlanda. Detta innebär att privatpiloter utan fast monterad nödsändare ombord runt om i landet måste ta med sig en portabel nödsändare på flygturen. De över 800 nödsändarna som levereras av Cordland Marine, distribueras ut till landets flygklubbar genom Kungliga Svenska Aeroklubbens inköpsorganisation KSAB.

Ny typ av personlig nödsändare

De nödsändare som KSAB beställt är av fabrikatet McMurdo Fastfind MaxG. Det är en ny typ av personlig nödsändare, i fickformat, som sänder på 406 MHz/121,5 MHz och fungerar över hela världen. Den har även en inbyggd 12-kanals GPS för att kunna sända exakt positionsangivelse. När sändaren aktiverats sänder den en unik identifieringskod som når lokala räddningsstyrkor i det land som flygplanet befinner sig i.

Innan KSAB bestämde sig för att välja McMurdo Fastfind gjordes en ingående utvärdering av alla de bärbara nödsändare som finns på marknaden. Att MaxG sänder i nödsignalen i hela 48 timmar och att användaren själv enkelt kan byta batteri var faktorer som vägde tungt. Cordland Marine, som distribuerar och marknadsför McMurdos produkter, har lång erfarenhet av säkerhetsutrustning för marin användning. Cordland Marine AB har sitt säte i Åsa på Västkusten.

Länk: www.cordland.se

Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över tre miljoner besökare varje år. Förra året var det 175 år sedan kanalen färdigställdes. Fortfarande lockar kanalens 58 slussar nyfikna både från Sverige och utlandet.

Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över tre miljoner besökare varje år. Förra året var det 175 år sedan kanalen färdigställdes. Fortfarande lockar kanalens 58 slussar nyfikna både från Sverige och utlandet.

En nyhet främst för båtgästerna är Turförslag, som kan laddas ned från Göta kanalbolagets hemsida. Där finns tips på hur man kan lägga upp sin resa längs kanalen med egen båt. Det finns ett Turförslag med familjeaktiviteter och ett för tips på kulinariska stopp längs kanalen.

I sommar kan den som vill övernatta i en torrdocka eftersom kanalbolaget vattenfyller sin torrdocka vid gästhamnen i Söderköping. Gästhamnen är en av kanalens mest populära och genom detta får ytterligare tio båtar plats. En annan nyhet är möjligheten övernatta i den egna båten i gästhamnen vid restaurang Idas Brygga i Karlsborg och på morgonen få äta hotellfrukost i restaurangen. För 275 kr ingår gästhamnsplats och hotellfrukost för två personer.

Att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet är annars det klassiska sättet att uppleva Göta kanal. Här går det välja mellan olika fartyg med turer på en eller flera dagar.

Matupplevelser är en del av kanalens dragningskraft, då den bokstavligt kantas av restauranger och kaféer som serverar direkt vid kajkanten. Under 2008 satsas det extra mycket på mat längs kanalen mellan Karlsborg, Töreboda och Mariestad med bland annat kända matprofiler på besök, kräftfestivaler och skördefester.

Göta kanal är öppen 2 maj till 28 september.

Läs mer: www.gotakanal.se

Bildtext:
Det finns många nyheter för båtfolket kring Göta kanal i sommar.

Det nya, gränslösa EU har öppnat en inre marknad som ger oanade möjligheter för såväl konsumenter som företag vad avser fri rörlighet/tillgång, handel med varor och tjänster mellan medlemsländerna. De olika medlemsländernas respektive ekonomiska utvecklingar, olika valutasystem och momssatser kan göra det ekonomiskt lönsamt att förvärva och importera en vara från annat EU land. I grunden gäller en fri rörlighet för produkter och tjänster medlemsländerna emellan.

Text: Bengt Gärde

Eftersom momssatserna inom EU kan variera med nästan tio procent så kan, vid köp av dyra kapitalvaror, slutpriset som en konsument får betala bli betydligt lägre än om varan köpts i hemlandet. Den stora prisskillnaden genom de olika momssatserna kan också uppmuntra till köp i annat EU-land. Vissa är också beredda att ta en viss/stor skatterisk för att uppnå en viss sådan vinst.

Ett köp utomlands, vad avser nya båtar och import av dessa, kan dock för den oinvigde vara förenat med mycket stor risk såväl skattemässigt som eventuellt straffrättsligt för det fall aktuellt svenskt regelverk inte efterlevs. De skattemässiga, och även straffrättsliga konsekvenserna för åsidosättande av importbestämmelserna är många gånger betydligt mera långtgående och kännbara än vad de flesta i allmänhet vet om.

Köp av båtar utomlands regleras under en bestämmelse som kallas ”Förvärv av nya transportmedel” (som även avser bilar). Denna reglering är, enkelt uttryckt, en begränsning av EU:s fria rörlighet och avser båtar som är längre än 7,5 m. Sådana båtar omfattas då i grunden av EU:s momsdirektiv och svensk momslagstiftning med innebörd att ”förvärvet” ska införselanmälas hos skatteverket.

Sommartur räcker inte

Enligt 1 kap 4§ ML inträder skatteskyldigheten vid gemenskapsinterna förvärv vid tidpunkten för förvärvet. Denna tidpunkt anses inträffa den 15:e i månaden efter den månad under vilken varan har levererats. Om en faktura utfärdats till förvärvaren innan dess, inträder skattskyldigheten vid utfärdandet av fakturan.

Dessa regler gäller även om en köpt båt ännu ej införts i Sverige men avsikten är att göra detta. ML 1 kap 13§ p.2 anger att ett nytt tranportmedel är ett fartyg över 7.5 m, om det omsätts inom tre månader efter det att fartyget tagits i bruk första gången eller före omsättningen har färdats högst 100 timmar.

Ligger ditt utländska båtköp inom dessa kriterier ska du således till skatteverket införselredovisa båten. Detta gäller även om du inte tar hem båten omedelbart. Man ska då betala svensk moms på köpet av båten.

En längre sommarsegling utanför Sveriges gränser innan båten införs till Sverige befriar inte köparen att erlägga moms vid införseln till Sverige.

Platsen avgör

En annan viktig fråga ur momsperspektiv är på vilken plats varan/båten omsatts/övergått till köparen. Köper man båt i Sverige och tar emot den i Sverige är det lätt, då ska moms ingå i priset och betalas då till det svenska säljarbolaget. Om köpeavtalet innehåller att båten ska levereras i exempelvis Tyskland för att man själv ska segla hem den och därigenom spara en slant, så anser skatteverket att momspliktig omsättning inte skett i Sverige innebärande att svensk säljare inte ska debitera ut momsen på köparen utan att köparen ska införselredovisa båten själv och därefter erlägga momsen till skatteverket.

Köparen kan också i säljarlandet ansöka om att få slippa betala moms om man kan visa att båten ska föras ut ur säljarlandet i vissa fall. Säljarlandets exakta regler bör dock undersökas. Här föreligger således stor risk att en oförsiktig köpare kan få betala moms två gånger för det fall alla regler inte följs. Bestämmande är var båten befann sig vid förvärvstillfället. Vid detta tillfälle får man också betala moms på momsen.

Att själv hämta båt utomlands som köpts i Sverige kan således medföra att man får betala moms två gånger om köpekontraktet anger leveransadress utanför Sveriges gränser, se ML 5 kap 1-3§, 1 kap 1§ 2, 2 § 5, 2a kap 2-3§§.

Köparen ska bevisa

För att köp av ny båt utomlands överstigande 7.5 m inte ska momsbeläggas vid senare införsel till Sverige krävs att avsikten med köpet var att nyttja båten utomlands, det vill säga inte ta den till Sverige alls. För att inte bestämmelserna ska kunna kringgås med hänvisning till avsikten ligger bevisbördan på båtägaren att visa att avsikten var att nyttja båten utomlands och då inte bara kortare tid.

Detta kan ske genom uppvisande av utländsk försäkring, vinter- sommarplatsintyg från utländsk hamn, intyg från hamnfogde. Bevisbördan ligger här på köparen och skatteverket låter sig inte bevekas så lätt. Svensk medborgare bosatt i Sverige presumeras i grunden ha för avsikt att införa båten i Sverige. Tidsaspekten mellan köp och införsel är här viktig.

För förvärv av ny båt inom EU ska moms i princip tas ut i det land där fartyget avses att stadigvarande brukas. Följer man inte dessa regler är sannolikheten stor att man även påförs en ”kostnadsränta” enligt 19 kap SBL, vilken kan vara nog så kännbar.

Som om detta inte vore nog så kan även skattetillägg påföras ända upp till 40%, av den skatt/moms som undanhållits från beskattning samt att man kan bli föremål för en straffrättslig prövning.

Går det då att köpa ”ny” båt i annat EU-land med dess lägre momssatser för att sedan direkt ta den till Sverige? Som rättsläget är nu, och med beaktande av skatteverkets syn på frågan, så är detta inte möjligt.

Fotnot: Bengt Gärde är ordförande i SBU:s Juridiska kommitté.

Kommentarer

Nemo 16:29:41 2013-04-24

Vad gäller för båtar under 7,5m ?

Lars-Åke Redéen 10:49:01 2013-04-25

Båtar under 7,5 m kan du köpa var du vill inom EU med respektive lands moms och ta med hem till Sverige på trailer. Kolla med skattekontoret i Ludvika för närmare detaljer.

Gäst 02:10:06 2014-04-03

Oj, reglerna för vat, moms, är inte bra. Sjukt krångliga 🙁
Vågar man köpa en båt i eu land där båtens VAT är betald utan att man riskerar få betala moms på båtfan?
Känns som att det bästa skulle vara att EU unionen skötte all VAT/moms och medlemsländerna slipper då kontrollen av momsavgifter…

Ulf J 10:59:23 2014-06-04

Hej inga problem att köpa vilken båt som helst av privat person EU . Bästa är att köpa beg båt av privat person/ via mäklare. Problemet gäller nya båtar .

Men skall man köpa båt i EU land utomlands utan moms och inte ta hem den. då blir det komplicerat.

Mojje 19:43:41 2014-08-16

Jag har tänkt köpa båt i Italien , hur gör jag lättast för att få info som är proffesionellt ,
//mojje

Peter 11:02:51 2015-02-08

Om jag nu köper en ny båt under 7.5 meter i danmark som inte där är momsad hur gör jag då när jag passerar tullen in i sverge o hur betalar jag då den svenska momsen?

Redaktionen 08:23:59 2015-02-09

Särskilda skattekontoret i Ludvika har aktuell information som svar på era frågor om moms och införsel av båtar.

Göteborg – Svinesund Hanne och Jörn Engevik Skagerrak Forlag

Det känns faktiskt lite pinsamt att erkänna det men detta är ett faktum: Den bästa hamnguiden över Bohuslän är gjord av ett norskt par. Det är en maffig, vacker och synnerligen konstruktiv handbok för alla som vill färdas i den bohuslänska skärgården. Boken är späckad med kartor, fotos av hamnar och naturhamnar, flygfotografier och direkta beskrivningar för att ta sig in i en del naturhamnar…

Just det, den här hamnguiden tar också tag i de många naturhamnarna – bra illustrerat och lätt att ta till sig.

Det norska paret, Hanne och Jörn Engevik, presenterar sina hamnar och smultronställen med fin känsla för vad som är värt att berätta och alltsamman har fått en förpackning som jag aldrig tidigare sett maken till.

Den här boken är guld värd, både i sommar i båten och nu innan seglatserna börjat på riktigt. Boken, i svensk översättning, finns hos Nautiska Magasinet i Stockholm, Nautic Center i Västra Frölunda samt Nautiska Magasinet i Göteborg. Den kan också finnas hos välsorterade tillbehörsbutiker.

Priset kan tyckas högt men det är en fin investering. Pris 480 kr. ISBN 978-82-92284-23-0.

Lasse Bengtsson