Den 28 juni sker sjösättning av en seglande räktrålare för första gången i Sverige, på Skeppsholmen, Stockholm. Båttypen är en så kallad Nobby som byggdes på den engelska västkusten kring Liverpool fram till mitten av 1930-talet.
Plats: Östra Brobänken, Skeppsholmen, Briggen Tre Kronors ponton vid Kastellholmsbron.
Tid. 28 juni 16.00
Den här typen av båtar var kända för att vara snabba och sjövärdiga. Besättningen på dessa räktrålare använde båtarna för kappsegling när de inte trålade.
Idag finns en förening med ett 40-tal båtar kvar som varje år ordnar regattor (se länk nedan).
Längd: 10,5 m
Förtöjningslängd: 14,5 m
Bredd: 2,60 m
Djup: 1,20 m
Segelarea: 75,5 m. Gaffelriggad.
Motor: OZecoDrive elmotor
Material: furu på ek, målad med linoljefärg, segelduk Canvas Clipper.
Båten är byggd av Tobias Ed, skeppstimmerman med lång och gedigen erfarenhet av renovering av skutor och båtar.
De senaste sju åren har han varit med och byggt Briggen Tre Kronor, som nu är ute på sin jungfruresa.
Byggandet av denna “Nobby” har varit ett fritidsprojekt.
Förhoppningen finns att kunna bygga fler Nobbys i Stockholm, då det är en båt som utseendemässigt tilltalar såväl kappseglare som träbåtsentusiaster.
Länk: www.nobbyownersassociation.co.uk
Länk: www.briggentrekronor.se
Bo Streifferts oumbärliga hjälpreda för båtfolk innehåller snabbfakta om det mesta när skepparen behöver friska upp minnet. Perfekt att alltid ha till hands i sittbrunnen eller vid styrpulpeten.
Sjömärken och navigering, fartygsljus och signaler, ankring och förtöjning, sjösjuka och första hjälpen.
Salta boken är en båtlivets klassiker som utkom i sin första upplaga redan 1968. Boken har aktualiserats elva gånger under årens lopp i takt med bland annat ändringar i utprickning och sjökortens utformning. Boken fångar också upp de elektroniska navigationshjälpmedlens snabba utveckling under senare år.
Salta boken innehåller allt fritidsskepparen behöver kunna för att säkert framföra sin båt, både vad gäller navigering och praktiskt sjömanskap – mer än nog för att klara Kustskepparintyget – allt på bara 24 sidor.
Materialet är överskådligt, koncentrerat och lättbegripligt presenterat i samspelande texter och pedagogiska färgillustrationer. Salta boken är tryckt på fukttålig, laminerad kartong, och fakta finns omedelbart till hands där de bäst behövs – ute i sittbrunnen!
Under sommaren kommer sjöpolisen i Västra Götaland att satsa extra resurser för att förebygga olyckor till sjöss. – Genom att kontrollera hastigheten med laser och ha en hög polisnärvaro i skärgården medverkar vi till att säkerheten till sjöss förbättras, menar Owe Magnusson, chef för sjöpolisen.
Redan nu utökar sjöpolisen sin verksamhet. Under våren har flera nya sjöpoliser utbildats och under sommaren utgör de ett extra tillskott för sjöpolisen. I Kungshamn kommer arbetsstyrkan fördubblas vilket gör det möjligt att öka sjöpolisens närvaro i norra Bohuslän.
Många larm under sommaren
Under sommar ökar båttrafiken kraftigt vilket innebär fler larm om fylleri och olyckor. Inte minst midsommar är en intensiv helg för polisen och särskilt vid kusten. Under midsommar kommer därför sjöpolisen att ha samtliga sina båtar igång för att bevaka bland annat Marsstrand, Kungshamn/Smögen och Göteborg.
Ny lättare båt
Under sommarmånaderna polisen hyrt in en snabbare och lättare båt för att kunna köra utryckning utan att orsaka olägenheter.
– Med den nya båten kan vi att på ett bättre sätt genomföra kontroller och utryckningar i hamnar och farleder, säger Owe Magnusson.
Fartkontroller
Sjöpolisen har fartkontroller till sjöss i stort sett varje dag. Med hjälp av laser mäts fartyg som inte håller hastighetsbegränsningarna i farleder och hamnar. Att köra sex knop över den tillåtna hastigheten kan kosta föraren 1 500 kronor.
Sjöpolisen vill inför sommaren uppmana att båtägare att vara extra uppmärksamma på de hastighetsskyltar som finns uppsatta vid hamnar och farleder samt att undvika alkohol i samband med båtkörning.
7 av de 10 största döda bottnarna i världshaven finns i Östersjön, visar en sammanställning av Världsnaturfonden WWF baserad på forskningsdata från World Resources Institute (WRI). De döda bottnarna täcker områden som är dubbelt så stora som Sveriges samlade åkerareal.
Forskare i världen ser med ökad oro hur arealen döda bottnar i kustområden ökar. Under de senaste åren har antalet ökat från 44 (1995) till 169 stycken. Området med döda bottnar täckte förra året en yta dubbelt så stor som Sveriges åkerareal, motsvarande 70 000 kvadratkilometer.
– För Östersjön kan de döda bottnarna förorsaka total kollaps för hela ekosystemetom utvecklingen får fortsätta, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
Döda bottnar förorsakas av övergödning och kan förekomma både i sjöar och hav. För stora mängder kväve och fosfor fungerar som gödningsämnen i vattnet och ökar produktionen, inte minst av alger.
Bottendöden uppkommer när alger och andra organismer sjunker till botten och bryts ned av bakterier som förbrukar allt tillgängligt syre under den processen. I Östersjön är jordbruk den absolut största enskilda källan men avlopp, industrier, förbränning av fossila bränslen inom transport och energisektorn bidrar också.
WWF visar i en annan forskningsrapport att effekterna av klimatförändringarna gör att de föreslagna åtgärderna för att minska övergödningen är otillräckliga. Ett varmare klimat ökar med största sannolikhet mängden alger i Östersjön, speciellt där algförekomsten är stor. Klimatförändringen leder till mera regn och stigande medeltemperaturer. Mildare vintrar och minskat istäcke leder till att mer näringsämnen – främst fosfor och kväve – rinner ut i Östersjön. Speciellt utsatta områden är Finska viken, Skärgårdshavet och Rigabukten.
– Det enda sättet att stoppa utvecklingen är att drastiskt skära ner på utsläppen i Östersjön, säger Lasse Gustavsson.
WWF kräver snabba och resoluta åtgärder för att minska utsläppen inte minst från jordbruket runt Östersjön.
Länk: www.panda.org/baltic
Länk: www.wwf.se
Bilden: Algblomning. Foto: Anders Modig/Naturbild.
Med anledning av pressmeddelande från Svenska Kryssarklubben och artikeln “Olycklig statistik” i senaste numret av På Kryss och till rors, lämnar Sjöfartsverket följande kommentar. Svenska Kryssarklubben beskriver på ett bra sätt hur sjöräddningen fungerar och hur de olika insatserna klassas som ”nöd, ovisshet eller beredskap”. Dessa klassningar följer SAR-konventionen och den internationella flyg- och sjöräddningsmanualen, vilket innebär att exakt samma bedömningssystem används över hela världen.
Emellertid kan man få intrycket från både artikeln och den pressrelease som kopplades till denna att Sjöfartsverket ansåg att samtliga fall var nödsituationer eller som man uttrycker det “olyckor till sjöss”. Anledningen tycks vara en tidigare pressrelease från Sjöfartsverket där vi har använt ordet “nödsituation” på ett olyckligt sätt, eftersom “nödsituationen” i det sammanhanget ska ses mot bakgrund av hur den potentiellt nödställde uppfattar situationen då han larmar sjöräddningen – inte hur Sjöfartsverket uppfattat och sedan bedömt den. Sjöfartsverkets uppfattning om situationen framgår av den klassning som räddningsledaren sedan gör, d.v.s. nöd, ovisshet eller beredskap.
Vid tidpunkten för den aktuella pressreleasen från Sjöfartsverket var det inte klarlagt hur stor del av insatserna som representerade var och en av de olika klassningsgrunderna. Därför tillsatte Sjöfartsverket i samråd med Sjösäkerhetsrådet en utredning om orsaken till det ökade antalet sjöräddningsinsatser som alltså omfattar samtliga klassningsgrunder.
Vi anade redan vid den aktuella pressreleasen att det var ett ökat antal beredskapslägen som orsakat det ökade antalet sjöräddningsinsatser. Utredningen, som kommer att publiceras när den färdigställts, visar att detta verkligen var den huvudsakliga orsaken.
I övrigt kan Sjöfartsverket meddela att man sedan en tid arbetar med att utveckla datasystemet för sjöräddningsstatistik, så att det i framtiden blir enklare att följa upp antalet sjöräddningsinsatser och vad som föranlett dessa. Vi har även lanserat MRCC Online, där man på vår webbplats kan följa aktuella sjöräddningsinsatser. Sidan hade redan under den första veckan ett rekordhögt antal besökare.
Länk: www.sjofartsverket.se
Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt blir den lättaste att följa för kappseglingsintresserade världen över. Fler än 60 av de ca 300 deltagande yachterna är nämligen försedda med automatisk positionsrapportering och båtarnas position på banorna från runt Gotland kan hela tiden följas på den stora havskappseglingens egen webbsida, www.gotlandrunt.se eller via KSSS egen sida www.ksss.se
Systemet med sk AIS-transponders, där AIS står för Automatic Identification System, har varit med och utvecklats av det svenska företaget True Heading och används huvudsakligen för den kommersiella sjöfarten, där de automatiska positionssändarna identifierar och ger fartygens position, något som bidrar till kraftigt ökad säkerhet till sjöss, inte minst i mörker och dålig sikt. Genom att utveckla prisvänliga AIS-sändare också för fritidsbåtar har True Heading emellertid också skapat helt nya förutsättningar för både aktiva tävlingsdeltagare och publiken i land att i realtid följa tävlingsdramatiken ute på de stora havskappseglingsbanorna med hjälp av Sjöfartsverkets nätverk med kontinuerlig realtidsrapportering av identifikationssignalerna från AIS-transpondrarna.
I årets Eurocard Gotland Runt deltar ett sextiotal yachter som är utrustade med egna AIS-system. Dessutom installerar True Heading ett antal lånesystem i andra deltagande segelbåtar. Det betyder att kanske så mycket som en fjärdedel av tävlingsdeltagarna kontinuerligt kommer att rapportera sin position på banorna vilket i sin tur gör att såväl tävlingsledning som publik kan följa tävlingsdramatiken i Eurocard Gotland Runt.
– AIS ger havskappseglingen en ny dimension, säger Anders Bergström på True Heading, som själv deltar i tävlingen med en Grand Soleil 40:a med namnet ”True Heading”. Systemet, som skapades för att öka säkerheten till sjöss visar nu också hur tävlingen utvecklar sig timme för timme och skepparna har fått en ny möjlighet att segla taktiskt genom att följa hur konkurrenterna utnyttjar vindskiften och väljer väg på sjön. Det här ger en extra kick för tävlingsdeltagarna och gör att vem som helst i land med tillgång till Internet kontinuerligt kan följa tävlingen som om de nästan själva var med.
För att uppmuntra fler tävlande att använda sig av AIS-systemet har True Haeding och tävlingsledningen för Eurocard Gotland Runt i år utlyst en tävling i tävlingen bland de båtar som är utrustade med transponders. Vinnaren i den tävlingen kammar hem utrustning från True Heading för 20 000 SEK. Ännu ett skäl av visa vem och var man är!
Ett AIS-system för fritidsbåtar kostar i dag ca. 6 900 SEK.
I ett öppet brev till över 100 kommunpolitiker protesterar boende på Ljusterö mot Kraftö ABs förslag att förstöra en svensk skärgårdsidyll. Det privatfinansierade företaget har för avsikt att storskaligt etablera 23 vindkraftverk mitt i den känsliga mellanskärgården. De 150 meter höga kraftverken är de största i sitt slag och största delarna av ön kommer att beläggas med en bullermatta på nivåer som överstiger naturvårdsverkets rekommendationer i miljöer som fjäll och skärgårdar där en bullerfri miljö eftersträvas.
Ljusterö med närskärgård utgör en central del av den unika och levande mellanskärgården. Naturupplevelser, fridlysta djur och fågelarter, rekreation, turism och småskalig affärsverksamhet utgör grunden för hundratusentals besökare och de trettiotusen som bor på och kring ön. Ljusterö är tätbefolkad med stor visibilitet från närskärgården och få små fria naturområden. Ljusterö har dessutom en vindprofil som inte är lämplig för vindkraftverk. Detta försöker Kraftö AB lösa genom att föreslå en etablering av 23 av Sveriges högsta vindkraftverk, 150 meter höga och jämförbara med Kaknästornet, för att nå vindströmmar som kan ge en lönsam energiproduktion.
Stockholms skärgård är ett område av riksintresse. De stränga reglerna för strandskydd, fridlyst natur djur och fågelliv samt bebyggelse värnar skärgårdens sköra och unika miljö, samt kulturskydda den bebyggelse som är genuin i landskapet. Detta skydd borde omöjliggöra byggandet av en så dominant vindpark i området. Större delen av norra mellanskärgården, vilket även innefattar flera naturreservat, kommer att påverkas av den tänkta ”vindkraftfabriken” på Ljusterö. Boverket och Länsstyrelsen i Stockholm avråder klart i sina omfattande utredningar från storskalig utbyggnad av vindkraft i Stockholms skärgård av hänsyn till dess världsunika och känsliga karaktär, betydelsen för rekreation, upplevelseturism samt mångfald av intressen.
– Vi har skrivit ett öppet brev till våra kommunpolitiker för att få dem att öppna ögonen för en osannolik exploatering för privata intressens skull. Ljusterö är en mycket populär natur och kulturbyggd och att en exploatering i linje med den som KRAFTÖ AB föreslagit riskerar att förstöra stora ekonomiska värden för kommunen, påverka den unika skärgårdsmiljön med flera fridlysta arter så som havsörn. Vi hoppas att genom detta brev får stöd från våra folkvalda och att det nu lyssnar till sina väljare, säger Mats Gröndahl från Bevara Ljusterö
Småskalig vindkraft kan lösa lokala behov energi runt om i Sverige, så även på Ljusterö. Storskalig vindkraft däremot kräver etablering på av riksintresse lämpliga platser, där såväl vindkraftspark och infrastruktur har förutsättning att etableras av långsiktiga ägare och utan att känsliga miljöområden påverkas. I en nyligen presenterad översyn av Energimyndigheten presenterar de områden som är lämpliga för etablering av vindkraftverk. Enligt Energimyndigheter gäller goda vindförhållanden i främst södra Sveriges och Norrlands inland samt till havs. Ljusterö ingår inte i denna lista.
Länk: www.bevaraljustero.nu
Eric Proust och Romain Motteau, Team Kalix, har genomfört en enastående insats under den sex dygn långa katamaran-orienteringen i Stockholm, Åland och Finlands skärgård. Sedan första dagen har det erfarna laget jagats av skåningarna Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule, som tog en hedervärd andre plats. Sedan i fredags har deltagarna passerat 47 kontrollpunkter and seglat totalt 550 – 600 sjömil.
Det var skepparen Eric Prousts femte deltagande i Archipelago Raid. I år har den franska duon visat sig vara laget att slå och efter flera tidigare pallplaceringar tog de äntligen hem segern. ”Vi har förberett oss väl i år. Romain har tränat i en månads tid enbart för raiden!” kommenterar Proust efter framgången och summerar tävlingen i tre ord ”svår, superb, unik”.
Av de 22 startande lagen passerade 20 av dem mållinjen utanför Djurgården i Stockholm efter sex dygns intensivt seglande på små Formula 18-katamaraner. Archipelago Raid är betraktad som en av världens tuffaste seglingstävlingar med fysisk segling 14-16 timmar om dagen. De korta nordiska nätterna innebär lite sömn, 2-5 timmar per natt. Navigeringen är komplicerad med alla öar, grynnor och skär utspridda i skärgården. Den höga nivån på deltagarna ger inget rum för taktiska misstag. Uthållighet, laganda och en god förmåga att reparera båtar är också viktiga ingredienser för att lyckas.
De segrande fransmännen hela tiden i nära konkurrens med en intressant mix av internationella lag, där svenskarna Martin Strandberg och Johan Örtendahl, Team Thule, ofta var i täten. Efter en mycket väl utförd tävling slutade de erfarna match racing-seglarna totalt tvåa. Det var Martins andra deltagande i Raiden och Johans första! “Det är första gången vi seglar en lång tävling tillsammans och det gick jättebra. Johans navigering var lysande. Hade det varit ett pris för bäste navigatör hade han tagit hem det utan tvekan! Raiden är lång och otroligt slitsam men ett fantastiskt sätt att segla i skärgården och uppleva naturen,” säger Martin Strandberg efter målgång.
Det har varit nästintill idealiska förhållanden för den åttonde upplagan av Archipelago Raid, med varierande vind och väder. I år seglades den längsta banan sedan tävlingens start 2001. Ytterst lite paddling har varit nödvändigt och bra taktik har varit avgörande.
Finaldagen, som betraktades som den tuffaste med starka vindbyar, inleddes med en tidig start klockan 02.00 utanför Sandhamn i Stockholms skärgård. Medan semesterfirare kom ut ur nattklubbarna på Sandhamn kämpade de 20 lagen i en tät strid över startlinjen! Team Thule ledde fältet under morgonen men gick på grund och centerbordet gick sönder i tre delar. Vid nästa kontrollpunkt fick laget vända på båten och använda såg för att få ut det trasiga centerbordet! De lämnade ön som nionde båt med endast ett centerbord men lyckades ta in på ledarfältet, ta täten, riva sönder förseglet i en stark vindby före mållinjen, stanna vid kaj för att rulla in det och ändå avsluta dagen utanför Djurgården i Stockholm på en hedervärd första plats, och tvåa totalt.
Den världsberömde soloseglaren Ellen MacArthur var en av fyra deltagande tjejer i tävlingen. Det var hennes andra Archipelago Raid och med sin besättningsman Greg Homann (Aus) på BT slutade de på en nionde plats. “Det har varit fantastiskt, tävlingen är superb. Vi visste att vi inte kunde vinna eftersom vi har lite erfarenhet av den här båttypen. Men tävlingen har varit lysande och vi har lärt oss mycket. Stämningen har varit avslappnad trots den höga nivån på seglarna.”
Totalt Resultat
11 seglade delsträckor
1. Team Kalix, Eric Proust & Romain Motteau – Fra
2. Team Thule, Martin Strandberg & Johan Örtendahl – Swe
3. X-Leisure, William Sunnucks & Simon Farren – UK
4. Team BLUE Oceans, Conrad Humphreys & Ryan Crawford – UK
5. RBSC Huysman, Patrick Demesmaeker & Michel Proot – Bel
6. Team Garmin, John Bäck & Gustav Morin – Swe
7. One Design Center, Martin Hållsten & Malcom Hanes – Swe
8. SWE 558, Ola Person & Tomas Westergren – Swe
9. BT, Ellen MacArthur & Greg Homann – UK/Aus
10. Dare 2, Vincent Andre & Alessandro Vercio – Belg/Ital
11. N-Group, Matti Nieminen & Mikko Nieminen – Fin
12. HH-Marin, Thomas Ekefalk & Carl Johan Söder – Swe
13. GB Glace, Karin Almquist & Karin Berg – Swe
14 Cottonfield, Jouni Romppanen & Jari Pekka Kiiski – Fin
15. Team GUL Sweden, Noel Barkelius & Henrik Gattberg – Swe
16. ÅBIT, Ronny Haals & Jonathan Barck – Ål
17. Stelacon, Lars Linder & Karl Petersson – Swe
18. First Hotels, Rune Aasberg & Kristian Ask – Nor
19. Berotec, Paul Rosenquist & Charlotte Willemse – Ned
20. Team NCC, Olof Berensson & Magnus Wadstein – Swe
Avbrutit:
Klinger (14/6), Thommy Sundström & Markus Lagerqvist – Swe
Sundvalls Bygg (16/6), Fredrik Ekman & Gustav Tempelman – Swe
Den 21 startade den mycket tuffa engelska racerbåtstävlingen Round Britain Rrace. På startlinjen fanns bland annat tre båtar designade av svenska Ocke Mannerfelt Design.
De “svenska” båtarna är:
Klass RB3
Båt nr 9 Vilda – website http://www.vildarib.se/teamvilda/swe-index.html och http://vilda.proevo.nu/
Team Vilda har dessutom kört till tävlingen i England från Nacka Strand i Stockholm på tre dagar, i motvind.
Båt nr 11 no worries
Klass RB4
Båt nr 45 Team Jersey – website http://teamjsy.com/
Båt nr 96 Mr Mako – website http://www.theunagroup.co.uk/noworries/
Åtta av tio svenskar anser att det borde vara samma fyllerilag på sjön som det är på vägarna. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Det innebär att gränsen för sjöfylleri skulle gå vid 0,2 promille istället för 1,0 som idag (grovt sjöfylleri).
Från och med den 1 juli 2008 får även Kustbevakningen och Tullen ta alkoholutandningsprov till sjöss. Tidigare var det endast polisen som hade den befogenheten. Man kommer också att få rätt att omhänderta båtnycklarna vid sjöfylla.
Men majoriteten av svenskarna tycker att det behövs kraftigare åtgärder för att komma tillrätta med problemen med alkohol på sjön. Över 82 procent av personerna i undersökningen om båtliv, som If gjort, tycker att det borde ske en kraftig skärpning av sjöfyllerilagen, från 1,0 promille som idag, till 0,2 promille som är gränsen för rattfylleri.
– Många allvarliga olyckor på sjön orsakas av alkohol. Undersökningen visar att många svenskar tar frågan på stort allvar. Återstår att se vad regeringen är beredd att göra för att tackla problemet, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Alkoholkonsumtionen har ökat kraftigt efter Sveriges inträde i EU, idag till över 10 liter ren alkohol per invånare över 15 år.
– Svenskarna dricker oftare idag än för 10 år sedan. Därmed ökar risken att drickandet sammanfaller med att man behöver ta sig från en plats till en annan. Somliga tar då tyvärr det synnerligen okloka beslutet att ge sig ut på sjön eller sätta sig i bilen, trots att de är alkoholpåverkade, säger Dan Falconer.
Det finns omkring 1,3 miljon fritidsbåtar i Sverige.
Fakta om sjöfylleri
Promillegränsen för grovt sjöfylleri är 1,0. Föraren kan dömas till fängelse i högst två år. Det finns ingen nedre promillegräns för sjöfylleri. Polisen gör istället en bedömning i varje enskilt fall. Om föraren anses vara en fara för sig själv och sin omgivning kan hon eller han dömas för sjöfylleri även med en lägre promillenivå i blodet. Straffet för sjöfylleri är böter eller fängelse i högst 6 månader.
Undersökningen gjordes av Gallup i april. Frågor om båtliv besvarades av 1000 personer i åldern 16-74 år.
Söndagen 15 juni spelades en scen in till nya biofilmen ”Brölloppsfotografen” med Johannes Brost i en av rollerna på en Hallberg-Rassybåt. Utgångspunkten var Mollösund och filmteamet seglade en dag ut på havet i en stor Hallberg-Rassybåt.
Andra skådespelare i filmen är Tuva Novotny och Kjell Bergqvist. Produktionsbolag är Bob Film. Filmens är en komedi och manus och regi görs av Ulf Malmros, som bland annat vunnit två Guldbaggar. Filmen får biopremiär i september 2009.
Länk: www.hallberg-rassy.com
En sommarresa med Hurtigruten, Världens vackraste sjöresa, är inte bara en färd längs en av världens mest spektakulära kuster, den är också en resa som erbjuder en rad unika och mycket spännande specialarrangemang och utflykter, från havsörnsafari och ishavsfiske till glaciärbesök, båtutflykter i Polcirkellandet och närkontakt med ishavskusten så långt norrut det går att komma i Skandinavien.
Att resa med Hurtigruten är att uppleva både det vackraste och mest ödsliga som de nordiska kusterna har att erbjuda. Den nästan 200 mil långa resan från Bergen i söder till Kirkenes i norr är full av intryck, naturupplevelser, kultur och gammal och ny historia. Men Hurtigruten nöjer sig inte med att erbjuda sina resenärer världens vackraste sjöresa, rederiet arrangerar också ett stort antal specialarrangemang och utflykter av många olika slag under resan från söder till norr – och tillbaka.
För den som väljer att resa norrut från t.ex. Tromsö, som ju i sommar får flygförbindelser direkt från och till Stockholm erbjuds bland annat en fascinerande utflykt på 2,5 timmar mellan två av världens nordligaste fiskelägen, Kjöllefjord och Mehamn. Utflykten kallas “En smak av Lappland” och innehåller besök vid världens nordligaste kulturcenter och i ett samiskt sommarläger. Kostnaden är 655 SEK. Vid Hurtigrutens vändpunkt, Kirkenes nära den ryska gränsen, erbjuds två intressanta utflykter, en tur till själva gränsen och en safari med traditionell nordnorsk flodbåt på gränsfloden med stora möjligheter att få se både ren och björn. Utflykterna är 2 respektive 2,5 timmar långa och kostar 350 respektive 950 SEK.
För den som reser norrut med Hurtigruten från Trondheim, som ju sedan länge har direkta flygförbindelser med Arlanda står flera spännande utflykter på schemat. Här kan passagerarna välja att ta en paus från det stora fartyget och med små, snabba motorbåtar bege sig till Svartisen, Norges och Skandinaviens näst största glaciär, för att efter närmare 6 timmar och ett besök i ett av kustens intressanta, små fiskelägen åter ansluta till sin kryssning i Bodö, Nordlands huvudstad. För den som älskar att beskåda vår största havsrovfågel och som dessutom vill uppleva världens starkaste tidvattenström är havssafarin till Saltströmmen, söder om Bodö den optimala upplevelsen. Det är en fyra timmar lång utflykt som kostar 935 SEK och som är värd vartenda öre i spänning och upplevelser.
Hurtigruten erbjuder under sommaren flera paketresor till specialpaket med flyg från och till både Tromsö och Trondheim.
Medvetenheten om solens farliga strålar i kombination med ett ökat resande har lett till ett behov av nya barnkläder. Lagom till sommarsäsongen lanserar svenska Solkatt en serie unisexkläder för såväl strand som stad. Solkatts kläder erbjuder det bästa dokumenterade skyddet mot UV-strålning som finns, 50+.
Solkatts tyg har genomgått marknadens strängaste tester och är certifierat av International UV Testing Laboratories i USA.
– Solsäkra och väldesignade kläder med ett brett användningsområde är nytt, säger Åsa Carlberg. Solens strålar når barnen med samma styrka överallt. Solkatts kläder är därför lika användbara i parken, ombord på båten, på dagisutflykten eller då barnet leker vid vattnet.
Textilen andas och är skön mot huden samtidigt som den stänger ute 97 procent av solens farliga strålar.
– Som föräldrar letade vi efter sköna, skylande solkläder till våra barn och förvånades över att utbudet var så litet, säger Åsa Carlberg. När vi efter mycket letande fann det bästa tyget i USA bestämde vi oss för att ta fram en egen serie.
Resultatet blev en kollektion av fem kombinerbara plagg – unisexbyxa, skjorta, tunika, solhatt och solrock – i storlekarna 62-104. Premiärkollektionen går i färgerna oliv, khaki och vanilj.
– Det var viktigt att färgerna skulle kännas svala samtidigt som de skulle passa både tjejer och killar. Idén till färgskalan fick vi då vi promenerade längs en strand på Österlen, strandvassens grågröna ton mot sanden tilltalade oss.
Solkatts kläder finns till försäljning på www.solkatt.nu
sdag 8 juli 2008 kl 1400 – 1500 Folkuniversitetets lokaler Skeppsbron 18 Visby Vad betyder fritidsbåtslivet för det lokala näringslivet i skärgårdsglesbygden? En skärgårdsbo har ofta många uppdragsgivare. Det finns exempel på öar där 30 boende har cirka 20 företag för att kunna bedriva sina olika verksamheter. Skärgårds- och kustsamhällenas ekonomi vilar ofta på flera ben, ett av de ben som ökat betydligt på senare tid är besöksnäringen.
Mer än 2,5 miljoner svenskar vill vara ute på sjön. De är också intresserade av upplevelser runt båtlivet. I praktiken ställer dessa grupper nya krav på besöksorten som tillgång på övernattning, varvsservice, restauranger, guider m.m. Många fritidsbåtsägare har idag möjlighet att nyttja sin båt under perioden maj till september. Men de möts ofta av ett begränsat serviceutbud under våren och hösten, den tid då skärgården erbjuder en fantastisk naturupplevelse. Detta innebär ett krav på en ökad mångfald av det lokala serviceutbudet. För att skärgårdsbefolkningen ska få lönsamhet på sin serviceverksamhet till skärgårdsturisterna är det dessutom nödvändigt med en säsongsförlängning av skärgårdsturismen.
Under 2008 har frågan om bränsletillgången i skärgårds- och kustsamhällena ställts på sin spets då ett av de större bränslebolagen sagt upp kontraktet med alla sina sjöstationer. Vad händer när sjömacken inte finns kvar? Kommer båtturisterna då också eller väljer de att åka till andra platser. Kan avvecklingen av sjöstationer innebära att den så kallade ”dunkningen” ökar.
Behövs det ett riksgemensamt utvecklingsprogram för Sveriges skärgårdar?
Seminariedeltagare: Riksdagsman Rune Wikström, Landstingsrådet Gustav Andersson, Kommunalrådet Peter Roslund, Direktör Bisse Alm, Visit Skärgården och Generalsekreterare Hans W Berglund, Svenska Båtunionen.
Seminarieledare Bengt Anderhagen.
Efter seminariet bjuder SBU på kaffebuffé. där man kan ventilera sina tankar med övriga deltagare. För att kunna välja storlek på kaffepannan är vi tacksamma om du mailar din anmälan till visby@batunionen.com
Foto: Nimbus Boats.
Just nu växer ett vikingatida stadskvarter fram på världsarvet Birka/Björkö. Husen byggs med vikingatida byggnadsteknik, och under sommaren kommer besökare att kunna träffa snickare, smeder och textilhantverkare som fyller kvarteret med liv samtidigt som de färdigställer husen och inredningen. Kvarteret med fem hus är bara ett första steg mot ett rekonstruerat stadsområde. – Projektet Birka Vikingastaden är helt unikt i sitt slag eftersom det är rekonstruktioner från utgrävningar som gjorts på ön, och eftersom vi bygger helt enligt gamla traditioner, säger Magnus Krantz, produktchef på Strömma Kanalbolaget.
Rekonstruktionerna av de vikingatida byggnaderna görs av Strömma Turism & Sjöfart i samarbete med Högskolan på Gotland, som under fem år förlägger kursen Vikingatida byggnader till Birka. Många av studenterna får jobb som vikingatida hantverkare under sommaren, när Birka/Björkö tar emot cirka 35 000 svenska och 8 000 utländska besökare.
Strömma Turism & Sjöfart har under våren tecknat ett femårigt avtal med Riksantikvarieämbetet som gör det möjligt att planera för Birka Vikingastaden på längre sikt. Fram till år 2012 kommer 16 hus med inredning att stå klara, men också ett långhus, pålspärrar och bryggor med vikingaskepp. Alla byggnader är rekonstruktioner av utgrävningar som gjorts på Birka/Björkö av arkeologerna Björn Ambrosiani och Lena Holmquist Olausson. Under tiden som Birka Vikingastaden växer fram kommer området också att befolkas av hantverkare och besökare.
– Redan nu har vi barn på skolresor som sover över i de rekonstruerade miljöerna, men i framtiden tänker vi oss att kunna hyra ut husen även till familjer och andra sällskap som får komma ut och leva vikingaliv, säger Magnus Krantz.
I avtalet med Riksantikvarieämbetet ingår också att Strömma Turism & Sjöfart ska hyra museet, restaurangen och gästhamnen på Birka/Björkö.
Under högsäsong (28 juni – 17 augusti) finns dagliga avgångar till Birka från Stockholm, Hovgården, Södertälje, Strängnäs och Härjarö.
Säsongen 2008 går startskottet för STARK Racing Team, en satsning där eliten i kappseglingsvärlden möter fastighetsbranschen. Skepparen Anders Arnell har lång erfarenhet från att driva fastighetsbolag och ser likheter mellan kappseglingen och de projekt han drivit på land. Den 10 maj deltog teamet i tävlingen Lidingö Runt för första gången – och vann direkt!
– För att nå vårt mål och bli ett vinnande team krävs, precis som i byggprojekt, att man är väl förberedd. Men också kontroll och uppföljning är viktigt för att man ska veta exakt var man är och var man ska här näst, säger Anders Arnell, som med sig ombord har sina söner Jon, Arthur och Alexander, samt några av Sveriges mest meriterade seglare.
En som ska hjälpa dem med detta är teamets segelmakare och coach Stefan Winberg, tvåfaldig Gotland Runt vinnare som genom åren har synts på prispallen i ett antal svenska och internationella segelmästerskap.
– Min uppgift handlar om att komma med råd och tips där det behövs, men också att få besättningen att jobba tillsammans och lägga tid och tankar på rätt saker. En av besättningens styrkor är deras entusiasm och en bra stämning är otroligt viktigt när man ska bygga ett team. Det finns också flera mycket erfarna personer i besättningen och vi kommer nu att jobba för att överföra deras kunskap till resten av teamet.
Först runt ön vinner
I kappsegling gäller det att trimma seglen rätt, ha vikten rätt placerad och att ha en besättning som gör alla manövrar på snabbaste och bästa sätt.
– Men det är också mycket annan kunskap och erfarenhet som måste finnas ombord, säger Stefan. Man behöver kunna läsa väder och vind, bygga en strategi för racet, göra riskbedömningar och ta beslut om hur man taktiskt ska förhålla sig till de andra båtarna.
– Förutsättningarna finns här, säger Stefan och jag tror att teamet kommer att kunna blixtra till redan på några av racen den här säsongen. Och mycket riktigt, Team STARK vann sin första tävling: Lidingö Runt.
Att få ha med sig STARK Fasadrenovering på den här resan, har betytt mycket för teamet.
– Deras stöd har lyft hela vårt projekt till en ny nivå, säger Jon den äldsta av sönerna och keyboard ombord. Nu är vi STARK Racing Team och har våra egna supportrar på bryggan – våra vänner från Stark och deras gäster. Det ger extra energi och svetsar samman besättningen på ett nytt sätt.
– Företaget är framgångsrikt på putsade fasader och byggentreprenader; det blir ju väldigt passande om deras båt blir detsamma inom havskappsegling! ler Jon.
Livsöde som binder samman
Anders och hans söner började kappsegla tillsammans sommaren 2005.
– Jag är uppvuxen på Orust om somrarna och seglade innan jag kunde cykla, berättar Anders. Det samma gäller för min fru och våra söner. Vi började kappsegla som ett sätt att samla familjen, efter att vår äldsta dotter gått bort vid en hjärttransplantation. Den tragiska händelsen för åtta år sedan har gjort att familjens sammanhållning idag bara ökar. Jag och min fru beslöt oss för att köpta en båt som vi skulle kunna segla Gotland Runt med varje år. Och ifjol investerade vi denna nya båttypen X-41 One Design, en båt i formel 1 klass.
Båten den enda i Sverige
Den första X-41:an sjösattes 2007 i Danmark – en nästan 14 meter lång båt som är byggd och optimerad för kappsegling. Kolfiber mast och rätt skrovdesign håller vikten nere. Mesta delen av den vikt som finns är placerad i kölen, vilket gör att båten kan klara den nästan 100 kvm stora segelytan som storseglet och genuan utgör. Sittbrunnen är utformad för att besättningen enkelt ska kunna göra sitt jobb, utrustad med Harken-vinschar med tre hastighetslägen samt en gigantisk ratt som ger rorsman en extra känsla i styrningen – också den i kolfiber.
I mitten av juli återvänder STARK Racing Team till Danmark igen för att delta i klassens inofficiella världsmästerskap. I startfältet finns många vassa besättningar med både OS- och Amercias Cup seglare ombord.
– Det kommer att bli höjdpunkten på vår säsong. Båttypen X-41 One Design är så ny att vi i år inte kan kalla tävlingen för VM, men över 19 nationer kommer att vara representerade och över hälften av de cirka 60 X-41:or som hittills byggts kommer att vara med, berättar Jon som är teamleader.
Att med en båt i den här storleken kunna samla ett så stort startfält är lite ovanligt. Något som besättningen tycker är kul, men det ställer också höga krav på dem – i Danmark kappseglar de på bana och behöver vara otroligt samspelta och behärska snabba manövrar och närkamper. I andra tävlingar som Gotland Runt, är utmaningen på öppet hav.
Gotland Runt är ytterligare en av sommarens höjdpunkter för teamet. På bryggan är det folkfest men för teamets del betyder det att i cirka tre dygn segla non stop runt Gotland. Starten går utanför Sandhamn i Stockholms Skärgård och de tävlar både mot X-41:or och andra båttyper. Det är en tävling som ställer nya krav på besättningen och som handlar om uthållighet, att orka kämpa och att fortsätta jaga den extra lilla fartökningen även om man fryser och inte fått sova.
Kappsegla på olika orter och vara ute flera dygn i sträck ställer stora krav på logistik och planering. Den biten är Jon, som också är teamets projektledare, ansvarig för. Han jobbar, liksom sin far och ytterligare en bror, i byggbranschen. Också han ser likheter mellan kappseglingssatsningen och sin vardag som projektledare på ett stort byggföretag.
– Alla har tydliga roller och ansvar och precis som på ett bygge gäller det att ha rätt utrustning och kompetens ombord. Man måste också planera väldigt noga i förväg. Det duger inte att dyka upp dagen före byggstart med en skruvdragare i handen och undra vem som köpt plankorna. På samma sätt kan man inte bara dyka upp på bryggan någon timme innan start och tro att man ska vinna – en lyckad kappsegling börjar långt innan startskottet går.
Den brittiska lyxmotorbåtstillverkaren Sunseeker International kommer att finnas med även i den kommande James Bond filmen. Filmen heter Quantum of Solace och blir den fjärde filmen där James Bond och/eller hans kombattanter använder de engelska båtarna.
Total har fem olika Sunseekermodeller funnits i de tidigare Bondfilmerna. I Casino Royale (2006) användes en 108 Predator plus en XS 2000 och en Sportsfish 37. Halle Berry klev ombord i en Superhawk 48 i filmen Die Another Day (2002) och i The World is Not Enough (1999) dånade en Superhawk 34 nedför Thames i London i över 60 knop.
Sunseeker är ett av världens största varv för lyxiga fritidsbåtar. Företaget har över 2 500 anvställda vid varvet på Englands sydkust och exporterar mer än 99 procent av sin tillverkning.
Quantum of Solace släpps på bio 31 oktober.
Länk: www.sunseeker.com
Kommentarer
Det kan ju vara viktigt att veta…
En motorbåt, Askeladden Z8, som stals natten till den 16 juni 2008 från Rågårsvik i Lysekil, återfanns inom ett dygn tack vare att ägaren monterat in ett redKnows GPS-larm.
En Askeladden Z8 daycruiser värd 1,6 Mkr som stals natten till måndag 16/6 i Lysekil återfanns på eftermiddagen idag efter ägaren kunnat följa båtens färd söder ut under förmiddagen och larmat polisen.
Båten var försedd med ett redKnows söksystem så att ägaren blev larmad om stölden och kunde följa båtens färdväg och meddela polisen aktuell position. När den stulna båten närmade sig Helsingborg gick Kustbevakningen ut för att borda, varvid tjuvarna satte full fart mot Helsingör, där de körde upp båten på land och springande försvann
från platsen.
Axtech AB som säljer redKnows, berättar att de följde hela dramat live under förmiddagen och såg att tjuvarna gått in i Grundsund för att tanka. De ringde då marinan som läste av numret på det kreditkort tjuvarna använde och detta vidarebefordrades till Polisen.Om inte även kortet var stulet finns alltså visst hopp om att kunna gripa tjuvarna.
Axtech är en etablerad leverantör av GPS-larm och söksystem med en marknadsledande position på marinsidan i Sverige och distributörer i ett flertal länder. Axtech, som bedriver egen utveckling, producerar och säljer söksystem med GPS under egna varumärket redKnows.
Länk: www.axtech.se
Hansestaden Bremen firar jämnt jubileum med stor hansafest och Koggen-Sail i augusti.
Den 3 augusti har Bremen varit hansestad 650 år. Med anledning av Bremens inte helt frivilliga inträde i den betydande sammanslutningen av handelsstäder den 3 augusti 1358, hit hörde exempelvis också Bremen, Visby och Köpenhamn, kommer det att erbjudas ett omfattande fest- och evenemangsprogram i den nordtyska metropolen. I centrum av festligheterna står besöket av fyra hansakoggar, en koggparad och en koggfest i Vegesacks hamn i Bremen.
Fredagen den 22 augusti reser fyra hansakoggar, bland dem också ”Roland von Bremen” från Bremerhaven till Vegesack. När fartygen har anlänt börjar koggfesten i Vegesack som håller på fram till söndag kväll, här erbjuds ett hanseatisk underhållande folkfestprogram med konserter, teater på fartygen, mycket roligt för barn och familjer plus ett rikligt kulinariskt utbud. Helgens höjdpunkt är den unika koggparaden. På lördagen den 23 augusti lämnar koggarna hamnen i Vegesack och börjar ackompanjerade av andra fartyg färden till Bremen och vändbassängen i oceanhamnen. På den här resan är gäster hjärtligt välkomna på fartygen. Cyklister kan följa koggarna från stranden längs med dammvallarna.
Bremens konsthögskola erbjuder hanseatisk kultur att lyssna på. Med titeln ”Mare-Balticum – gammal musik från Östersjöområdet” äger fyra konserter rum den 15 till 17 augusti i kulturkyrkan St. Stephani med ensemblen Villancico från Stockholm (musik från Gotland), den polska ensemblen Harmonia Sacra från Krakau (musik från manuskript från Danzig), ensemblen Weser-Renaissance (musik från 1500-talet) och Barock Consort från Bremen (klanger från Stralsund och Königsberg).
Nordtyska Bremen ligger ungefär två biltimmar från den tyska gränsen. Det går att flyga direkt från Stockholm till Bremen med lågprisbolaget Ryanair. Den 29 oktober öppnar Ryanair dessutom en ny rutt mellan Göteborg och Bremen.
Mer information om evenemangen, övernattningsmöjligheter och Bremen generellt finns hos Bremer Touristik-Zentrale, service-telefon 0049-421-3080010 eller på internet på www.bremen-tourism.de.
Kommentarer
Båtlivs-undersökningen: "88,8% är positiva lagen. Av de som känner till att det kommit en ny lag om sjöfylleri vet knappt tre fjärdedelar
(73,9 %) vad den nya lagen innebär". OCH !: "Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda individer
baserade på ett stratifierat urval. Undersökningen riktade sig till hushåll i Sverige där någon av personerna är mellan 20 och 74 år. " Kyss mig i aktern för denna undersökning!
Den"undersökningen" saknar totalt trovärdighet. Jag känner inte en enda båtägare som tycker denna nya lag om "fylleri" för bra