Svenska Turistföreningen och Anders Althin har slutit en överenskommelse kring den framtida utvecklingen av Tjärö. Överenskommelsen innebär att Anders Althin köper ön med alla dess fastigheter och den pågående verksamheten och ingår samtidigt ett långsiktigt avtal med Svenska Turistföreningen. Med detta avtal säkras tillgängligheten till ön för Svenska Turistföreningens ca 300 000 medlemmar. Tjärö kommer även fortsättningsvis att vara en del av Svenska Turistföreningens breda utbud av natur- och kulturupplevelser.
Anders Althins vision och målsättning är att Tjärö skall kunna utvecklas till en av Blekinges mest betydande turistattraktioner. Ön med sina unika miljöer har – enligt Anders Althin – absolut potential att nå detta mål. För detta krävs dock betydande investeringar. Utöver renoveringar av byggnader och en standardhöjning av boendet så är Anders Althins uppfattning att det är nödvändigt att bygga ut restaurangverksamheten på Tjärö.
För att locka fler turister till Tjärö är det viktigt att båtförbindelserna till och från ön förbättras och att det anläggs en marina av hög klass som kan ta emot fler båtar. Anders Althins målsättning är även att det skall finnas ett aktivt program för många typer av sporter på Tjärö såsom segling, fiske, kanotpaddling etc. Hans avsikt är även att satsa på olika kulturaktiviteter.
Årets verksamhet har just startat för säsongen under Niklas Pärnerstedt och Martin Schöns ledning.
Svenska Turistföreningen (STF) köpte Tjärö 1940 av öns sista bonde. Verksamheten har 94 bäddar, restaurang, café, gästhamn, camping, butik och möteslokaler. Varsam restaurering av natur och byggnader har återskapat ett unikt kulturlandskap, en oas för dagens besökare, gammal som ung. Tjärö lockar årligen många besökare. Under 2007 övernattade över 6000 gäster Tjärö. 30 000personer besökte ön under dagen. Tjärö har egen båtförbindelse (15 min) från Järnavik. Ön är 2,5 km lång och 1 km bred på bredaste stället och ett naturreservat sedan 1976. Kulturlandskap med ängar, öppna hagmarker och betande djur. Lövskogslundar och hällmarker.
I onsdags 28 maj överlämnades den båt som eleverna på Marintekniska programmet arbetat med hela läsåret. Under en enkel ceremoni fick beställaren ta emot nyckeln till sin Marinett 21. Marintekniska programmet (MT) på Vadsbogymnasiet i Mariestad har funnits i fyra år. MT samarbetar med både Fordons- och Industriprogrammet och blir följaktligen en bred utbildning, vars syfte är att lära eleverna bygga båtar samt underhålla dem. Varje år tas 16 nya elever in på programmet och de flesta av dem har jobb innan de tre åren på gymnasiet är klara.
En båt tillverkas varje läsår i utbildningssyfte. Eleverna ska lära sig alla momenten i hur en båt blir till samt inse hur mycket jobb som ligger bakom. Båten är ett centralt moment under hela årskurs 2 eftersom den används i de flesta praktiska ämnena, som t ex plastreparation, marinelektronik, hantverksteknik, plåt- och svets, träteknik. Eleverna måste också fylla i materialstatistik och arbetskostnad, allt för att likna arbetslivet så mycket som möjligt.
Båtbygget inleds alltid med två koncentrationsveckor på höstterminen då eleverna jobbar skift för att genomföra plastningen. Resten av läsåret ägnas åt att färdigställa båten. Och så i slutet på vårterminen överlämnas båten till sin ägare.
Båtbyggarprojektet finansieras till stor del av privatpersoner som beställer båtar. Just nu finns det beställningar för minst 2 år framåt.
Bilden: Kunden heter Carl-Fredrik Runstrand och eleven heter Andreas Persson.
Text & foto: Jessica Jönsson
Länk: www.vadsbo.mariestad.se
Efter förra årets seger i Gotland Runts X-35-klass tillsammans med åkare ur det svenska alpina skidlandslaget går Audi nu in som en av sponsorerna till årets upplaga av Gotland Runt. Audi Sverige blir ny samarbetspartner till Gotland Runt 2008. Samarbetsavtalet med en av världens största havskappseglingar kommer som en naturlig utveckling av Audis sponsorstrategi där segling är ett av de områden som varumärket engagerat sig stort i de senaste åren. Internationellt är Audi bland annat titelsponsor till Audi MedCup 2008.
Dessutom är Audi i år huvudsponsor till SeaCart 30 Race Week 2008 – en kappsegling för SeaCart 30 trimaraner som seglas i Sandhamn under Gotland Runt-veckan 24 juni – 2 juli.
– Seglingsområdet är ett naturligt komplement till vårt stora vinterengagemang inom den alpina skidsporten. Vi vet att en stor del av vår målgrupp är seglingsintresserade och samarbetet med Gotland Runt ger oss goda möjligheter att komma i kontakt med både existerande och nya kunder, säger Niklas Henning, event- och sponsoransvarig på Audi Sverige.
Under tävlingsdagarna i Sandhamn kommer Audi dessutom vara närvarande med såväl bilutställning som aktiviteter i form av bland annat förlanseringen av svenska Simbins nya racingsimulator ”Audi R8 Challenge” där Audis supersportbil Audi R8 spelar en av huvudrollerna. Under fyra dagar erbjuds besökarna tävla om dagens bästa tid. I anknytning till bilutställningen kan man även delta i en frågetävling där man dagligen kan vinna en veckas lån av nya Audi A3 cabriolet.
Audi medverkade även under fjolårets Gotland Runt då man kom till start med två stycken X-35-båtar – R8 och R10 – med bland annat sex representanter från det alpina landslaget i besättningarna. Efter en tuff kamp och mycket starka insatser korsade Audi R8 mållinjen som första båt, medan den andra X-35:an, Audi R10, slutade på en fin fjärde plats.
Seglingarna i årets Gotland Runt kan också följas på Audis hemsida.
Länk: www.audi.se
Statens maritima museer fördelar årligen 500 000 kr i bidrag till segelfartyg, det så kallade Skutstödet. Bidraget ges för skrovreparationer på fartyg som renoveras med en tydlig kulturhistorisk målsättning.
Nu är årets bidrag beslutade och de går till följande segelfartyg:
ELLEN – 100 000 kr
Ellen är ett före detta seglande fraktfartyg, riggad som skonare. Fartyget ägs av en stiftelse och brukas som skolsegelfartyg. Arbetet med Ellen har en tydlig kulturhistorisk inriktning och omfattande arbeten har gjorts på fartyget under en rad av år. Nu planerar ägaren att byta bord och kölbultar. Ellen är k-märkt och hemmahörande på Beckholmen i Stockholm.
KLARA MARIE – 25 000 kr
Skonaren Klara Marie har renoverats till ett seglande skolfartyg och för chartersegling. Fartyget ägs av en förening som nu planerar för byte av bordläggning och reling. Klara Marie är k-märkt och hemmahörande i Skillinge.
WESTKUST – 375 000 kr
Tremastskonaren Westkust är ett före detta seglande fraktfartyg med en väl fungerande skolseglingsverksamhet. Den nu planerade åtgärden ingår i ett flerårigt renoveringsarbete. Westkust är k-märkt och hemmahörande på Orust.
Fartygsägarna ansöker själva om bidraget och det kan endast ges till seglande fartyg som har varit yrkesverksamma i svenskflaggad sjöfart eller fiske. Läs mer om skutstödet och k-märkning av fartyg på Statens maritima museers webbplats, www.maritima.se.
Bilden: Fartyget Ellen, som tilldelas 100 000 kr.
Foto: Karolina Kristensson, SMM.
Länk: www.maritima.se
Sjöhistoriska öppnar utställning om manligt homoliv på Svenska Amerika Liniens fartyg I en tid då kärnfamiljen var ett ideal fann homosexuella män en frihet till sjöss på Svenska Amerika Liniens fartyg. Sjöhistoriska museet öppnar i Båthall 1 den 25 juni utställningen Frizon, som visar nya perspektiv på vårt maritima kulturarv, sjöhistoria och sjömansliv.
– Utställningen fokuserar på det sociala homolivet ombord, på kompetens, yrkesskicklighet och den frizon som faktiskt fanns för homosexuella män i intendenturavdelningen på Sveriges stoltaste varumärke under efterkrigstiden. Utan manligt homoliv ombord hade inte den omtalade strålglansen varit möjlig, säger Johanna Haverlind, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.
Frizon produceras i samband med att Stockholm i år är värd för Europride och Sjöhistoriska museet medverkar tillsammans med flera andra museer i paraplyutställningen Article 1 i Båthall 1 på Galärvarvet. Utgångspunkten för utställningarna är den första artikeln i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter; ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.”
– Det är sjöfolkens berättelser som är vår sjöhistoria. Utan människors berättelser blir alla våra museiföremål och arkivhandlingar svårtydda och kanske rent av värdelösa. Nu gör vi en utställning om manligt homoliv på Svenska Amerika Liniens båtar. På dessa vackra vita båtar som tryggt förde passagerare mellan det gamla Sverige och den nya världen fann flera homosexuella män en frizon. Dessa män är för de flesta av oss en helt okänd grupp av sjöfarare. Utställningen Frizon synliggör deras del i sjöhistorien. Tack vare deras berättelser kan vi återge en tid då Swedish Grace, rederilogistik, kryssningsliv och gaykultur kunde förenas, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.
Frizon bygger på Arne Nilssons bok ”Såna” på Amerikabåtarna (Normal förlag, 2006). Boken liksom utställningen handlar om homosexuella män i arbetslivet och på Svenska Amerika Liniens fartyg.
Frizon visas i Båthall 1 på Galärvarvet i Stockholm från 25 juni till 24 augusti.
Utställningsproducent: Johanna Haverlind, Sjöhistoriska museet
Formgivare: Tor Cederman
Grafisk formgivare: Cecilia Gustafsson
Bilden: Sjöhistoriska museets utställning Frizon öppnar
i Båthall 1 på Galärvarvet den 25 juni.
Illustration: Cecilia Gustafsson
Länk: www.sjohistoriska.se
Nu är sista pusselbiten på plats i Ericsson Racing Teams nordiska besättningsbygge. Richard Mason kommer att segla en svensk båt i Volvo Ocean Race för tredje gången i rad. – Vi letade efter någon med samma egenskaper och profil som Richard Mason. Men istället för att ta in en sämre kopia valde vi att ta med Mason själv, säger svenske skepparen Anders Lewander.
Richard är gift med svenska Caroline, har två döttrar och bor i seglarmetropolen Saltsjöbaden utanför Stockholm. Och han ser inget problem med språket ombord.
– Jag har bott i Sverige i fem år. Jag förstår tillräckligt, säger Richard som känner sig svensk trots att han är född i Australien, uppväxt på Nya Zeeland och har brittiskt pass.
Richard Mason var tidigare en del av Ericssons internationella besättning men flyttar nu över till den nordiska delen. Därmed får han återigen segla med sin mentor, läromästare och vän Magnus Olsson.
– Det ska verkligen bli kul. Jag trivs mycket bra med Anders Lewander och hela det nordiska gänget. Och Magnus Olsson är anledningen till att jag kom till Sverige från början. Det är kul att segla med Magnus, inte minst jorden runt. Det tar ju ganska lång tid och det betyder mycket att ha en sådan glad, positiv och duktig kille ombord.
Sina 33 år till trots är Richard Mason en mycket erfaren havskappseglare. Han gjorde sitt första Volvo Ocean Race ombord på Assa Abloy som blev tvåa 2001-02 och sitt andra på Ericsson som kom femma förra gången.
– Jag känner mig väldigt svensk och jag kommer att stanna i Sverige. Jag gillar verkligen svenskarna som jag tycker är en lite mer formell version av en kiwi, det vill säga en nyzeeländare, säger Richard.
Senast det begav sig med Volvo Ocean Race var holländska ABN Amro överlägsen vinnare. I år tror Richard att det kommer att bli mycket tuffare, jämnare och tajtare än förra gången. Klassen har utvecklats och många detaljer på båtarna har finslipats.
Med mindre än sex månader kvar till starten är den nordiska besättningen nu komplett. Den består, förutom Richard Mason, av svenske skepparen Anders Lewander, Thomas Johanson från Finland, Jens Dolmer och Stefan Myrälf från Danmark, den norske navigatören Aksel Magdahl, samt svenskarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö.
Ericsson Racing Team har sin träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote på Kanarieöarna där de två besättningarna tränar och förbereda sig inför jorden runt-kappseglingen som startar i spanska Alicante i oktober 2008. I Kista, utanför Stockholm byggs samtidigt den sista av de två tävlingsbåtarna som kommer att sjösättas runt månadsskiftet juni/juli.
Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.
Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.
Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt, Sveriges och en av världens största havskappseglingar, har redan slagit rekord i tidiga anmälningar. Med över en månad kvar till starten i Sandhamn den 29 juni har tävlingsledningen redan tagit emot över 150 anmälda båtar. Det är mer än 30 procent fler än vid motsvarande tid i fjol och ett rekord i modern Eurocard Gotland Runthistoria! Både anmälningar och förfrågningar pekar på att årets intresse för Eurocard Gotland Runt är det högsta under 2000-talet. De hittills anmälda båtarna är både från Sverige och länder som Finland, Storbritannien, Tyskland och Ryssland och representerar alla former av kappseglingsyachter, från mycket stora, utpräglade tävlingsmaskiner till mindre entypsbåtar och ett stort antal familjebåtar.
– Det är roligt att se att det ökande intresset för Eurocard Gotland Runt fördelar sig så brett, säger Fredrik Feldreich, som är EGR:s tävlingsledare. Vi kommer att ha med ett stort antal verkligt häftiga och sevärda racers, som kommer till tävlingen med ambition att vinna och vi kommer att ha med ett rekordstort antal båtar som seglar i klasser som LYS och ORC med allt från kamratgäng till familjeseglare som är här för att göra sitt bästa men framför allt för att ha genuint roligt när de utmanar både sig själva och konkurrenterna. Jag tror att det ökade intresset resulterar att vi i år kommer att ha över 300 deltagande båtar i tävlingen. Det bådar gott både för årets Eurocard Gotland Runt och för seglingssporten, som befäster sin ställning som framtidens miljövänliga fritidsnöje.
Det utan konkurrens största antalet anmälningar kommer från Storstockholmsområdet, men anmälningar från regioner som Göteborg/Halland, Skåne, Småland, Södermanland, Uppland och Värmland visar att många andra starka seglingsdistrikt kommer att vara med i uppgörelsen om klassegrarna.
En genomgång av de anmälningar som hittills kommit in visar upp många annorlunda, kända eller särskilt häftiga ”startekipage”. På linjen utanför Sandhamn kommer vi bland annat att återfinna meteorologen Madeleine Westin på ”Datcha Sailing Team”, ”Pappor på Sjön” med två välkända seglingsprofiler, Gutta Johansson och P-O Söderberg, en kombination som många kommer att följa med stora vinstförhoppningar. Andra båtar som redan nu kan nämnas är de brittiska ”Tilting of the Windmills” med Thorry Gunnersen som skeppare och Swan 66:an ”Lionessa of Douglas” med Andrew Quaterman. Tyska Max Z86:an ”Morning Glory” med skepparen Dr Hasso Plattner är en annan spektakulär båt som kommer att vara intressant att följa.
Precis som i fjol seglas årets upplaga av Eurocard Gotland Runt på fem banor, Bana Alfa som är 567M lång, Bana Bravo 446M, bana Charlie 361M och bana Delta 309M. Bana Classic Yacht Baltic Race på 177M seglas av de klassiska båtarna, som inte rundar Gotland utan vänder vid Salvorev, norr om Gotland.
Årets tävling seglas i nio olika samlingsklasser, ORC International, ORC Club, Grand Open, IRC, LYS, Swanklassen, Multihull 30 och 60 samt Classic Yachts. Dessutom seglas European Gotland Runt i ett antal entypsklasser om minst tio båtar i varje klass.
Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard, men också när det gäller antalet sponsorer slår årets upplaga av tävlingen alla tidigare rekord.
Länk: www.ksss.se
Regeringen utsåg 29 maj ledamöter i styrelsen för Sjöfartsverket. Samtliga ledamöter och ordföranden får nya förordnanden. Vidare utsåg regeringen Jan Sundling att vara ordförande i styrelsen. I styrelsen ingår också generaldirektören för sjöfartsverket, Jan-Olof Selén. Förordnandena gäller från och med 1 juni 2008 till och med 31 maj 2009.
Jan Sundling
Verkställande direktör
Guy Erling
Kommunikationskonsult
Lars Johansson
Professor
Eva Nypelius
Kommunalråd
Lena Göthberg
Senior underwriter
Margareta Lützhöft
Universitetslektor
Elisabeth Nyström
Egenföretagare
Ann Frisk
Utvecklingschef
Billy Wallroth
Personalföreträdare
Tapani Hoffren
Personalföreträdare
Göte Karlsson
Personalföreträdare
Länk: www.sjofartsverket.se
Pressrelease: Säsongens GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-kollektioner har större bredd och mer spännande design är någonsin tidigare. Maximal funktion och rätt detaljer gör ditt aktiva liv skönare och roligare.
Dina bästa kläder och skor är de du knappt märker att du har på dig.
Plagg som ger dig rörelsefrihet, skyddar mot blåst och regn, släpper ut överskottsvärme när du anstränger dig och har funktionella detaljer – kort sagt erbjuder högsta komfort i alla lägen.
Satsar du seriöst på din aktivitet och kanske tävlar är det avgörande att dina kläder och skor fungerar optimalt.
Även om du inte gör det räcker det att du blir för varm eller kall, blöt eller att kläderna känns obekväma för att golfrundan, cykelturen eller löpningen inte blir så avkopplande som du hade tänkt dig.
Årets GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-produkter ger dig alla möjligheter att njuta av sommaren, oavsett vilket väder som bjuds. Att plaggen är helt vindtäta med andningsförmåga är en självklarhet.
Dessutom är du garanterad att dina kläder och skor med GORE-TEX®-material är totalt vattentäta.
Vi har gjort ett urval bland de senaste GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-produkterna hos ArcTeryx, Ecco, Galvin Green, GORE RUNNING WEAR, Haglöfs, Legero, Norrøna, Peak Performance, Puma, Sail Racing, Superfit och Viking. (Se nedladdningsbara bilder)
Många fler modeller hittar du hos andra kända varumärken.
Pressrelease: Följ tävlingen Watski2Star LIVE med ProEvo under 28-31 maj. I samarbete med Trueheading och Stockholm Radio visar nu ProEvo Watski2Star LIVE på webben. Tävlingen omfattar mer än 70 båtar med enbart två seglare ombord på varje, som seglar från Oxelösund den 28 maj med uppehåll i Visby o Borgholm 5 – 6 timmar, totalt 300 sjömil. Målgång under lördagen den 31 maj. Länk: http://watski2star.proevo.nu OBS! Sidan läggs i drift först under dagen den 28 maj, första start är 19.00.
Pressrelease: Stockholms skärgård är Sveriges största med sina drygt 30 000 öar. Den är känd för sina vackra, vidsträckta miljöer och årligen kommer ett stort antal besökare för att njuta av havsvindarna och naturen. Många av öarna är tillgängliga för alla. Man tar sig lätt ut med båt – till många av öarna går reguljär båttrafik året runt – eller till och med bil och buss i vissa fall. Att få uppleva sol på flata klippor och sill och nubbe på glasverandor är något alla borde unna sig, om så bara för en dag. Att gå ombord på en ångbåt mitt i Stockholm och någon timme senare gå i land på en ö med vild natur, martallar och klippor – det är unikt.
ö med vild natur, martallar och klippor – det är unikt!
I Bo och Bada i Stockholms skärgård har författarna besökt 20 av sina favoritöar i skärgården, från norr till söder. Samtliga öar presenteras med stämningsfulla bilder, kartillustrationer och tips om boende, krogar och sevärdheter. Variationen är stor; här finns allt ifrån ensliga tallskogar, välbesökta badplatser och gallerier till utkiksplatser med skärgårdens bästa utsikt.
Den som vill ha det bekvämt tar kanske in på pensionat, annars finns det ofta både vandrarhem och småstugor till uthyrning. En sak är dock säker: varje ö har sin alldeles speciella charm och de är alla värda ett besök.
”Något man absolut inte bör missa när man besöker Nynäshamn är en tur längs romantiska Strandvägen. Från vägen ser man hav och horisont mötas och långt bort i fjärran skymtar Landsorts fyr. Överallt finns små vikar där man kan bada eller bara njuta av vyerna. Precis där utsiktsvägen tar slut finns en Hembygdsgård där man kan stanna och dricka en kopp kaffe.”
Författaren Maria Thulin har tidigare bland annat skrivit den prisbelönta Klassiska hotell och äkta pensionat samt flera andra guideböcker i serien Utmärkta resmål. Fotografen Charlotte Gawell har bland medverkat i Tre Mästare – Tre Trädgårdar med Lotte Möller och Kungliga Kurorter.
Text: Maria Thulin Kindblom
Foto: Charlotte Gawell
Grafisk form: Marja Pennanen
Kartillustrationer: Jerker Eriksson
Omfång: 200 sidor
Format: 170 x 240 mm
Häftad
Ca-pris i handeln: 297:-
Utgivning: april, 2008
ISBN: 978-91-7843-253-0
Pressrelease: Regeringen har lämnat tillstånd till en gruppstation för vindkraft vid Stora Middelgrund i Kattegatt. Med gruppstationen dubbleras den svenska produktionen av vindkraft jämfört med i dag. I beslutet föreskrivs villkor för att skydda miljön. Universal Wind Offshore AB har sökt tillstånd till att sätta upp en gruppstation för vindkraft vid Stora Middelgrund i Sveriges ekonomiska zon. Stora Middelgrund ligger ca 30 km väster om hallandskusten i höjd med Halmstad. Gruppstationen beräknas årligen kunna producera 3 TWh el. Det är dubbelt så mycket som landets totala produktion av el från vindkraft var under 2007.
– Vi ser en rekordtillväxt i vindkraftsinvesteringar. Vi arbetar nu för att ta igen på ett område där Sverige halkat efter och som försummats allt för länge. Satsningarna på vindkraft är avgörande som en del av det europeiska uppdraget för klimatet och förnybar energi, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Regeringen lämnar nu tillstånd till gruppstationen för vindkraft omfattande högst 108 vindkraftverk med en totalhöjd på högst 200 meter och med en installerad effekt på ca 860 MW. Gruppstationen kommer att omfatta ca 60 kvadratkilometer och själva vindkraftverken kommer att uppta en yta på 0,15 kvadratkilometer.
I beslutet föreskrivs villkor bland annat för att skydda miljön. Bolaget ska samråda med bland annat Naturvårdsverket och länsstyrelsen om placeringen av varje enskilt vindkraftverk. Byggnadsarbetena får påbörjas för efter länsstyrelsens godkännande. Bolaget ska även undersöka anläggningens påverkan på bottenfaunan, marina däggdjur, fågelliv samt fiskebestånd och fiske.
I morgon, torsdag 29 maj, ankommer Ostindiefararen Götheborg till Stockholm. Skeppet kommer att ligga vid Vasamuseet för att vara en del av arrangemanget ”Tre Seklers Flaggskepp”. Från och med 3 juni ligger skeppet vid Skeppsbron inför nationaldagsfirandet den 6 juni. Förhoppningen är att skeppets betydelse som svenskt flaggskepp ska förankras i huvudstaden.
Ostindiefararen är nu på väg från Norrköping till Stockholm. I morgon torsdag kl. 15 beräknas skeppet ankomma till huvudstaden. Hon kan då ses från flera platser då hon går in mot Skeppsbron. Vid Skeppsbron skjuter Ostindiefararen salut om 21 skott. Hon vänder sedan tillbaka för att runda Kastellholmen och gå in mot Galärvarvet och Vasamuseet. Utanför Vasamuseet skjuts salut om 8 skott. Skeppet beräknas förtöja vid Vasamuseet kl. 16.
– Förra gången Ostindiefararen besökte Stockholm stod skeppet och besättningen inför den stora utmaningen att segla till Kina och hem igen.
När skeppet nu återvänder är det med erfarenheter och kontakter från hamnar världen över. Det vill vi dela med oss av, säger Emanuel Persson, expeditionsledare för Baltic Sea Tour.
Götheborgs resa började i Stockholm
Ostindiefararen besökte Stockholm redan under sin jungfruresa i augusti 2005, men skeppets koppling till huvudstaden går längre tillbaka i tiden än så. Det var här det hela började när det ursprungliga skeppet Götheborg byggdes vid varvet Terra Nova i Stockholm år 1738. Det är bara ett stenkast från den plats där skeppet kommer att ligga vid Vasamuseet. Stockholm är det första officiella stoppet på sommarens stora expedition, Baltic Sea Tour.
Den 16 maj till 5 september seglar Ostindiefararen i Östersjön. Skeppet kommer att besöka flera svenska städer längsmed Östersjöns kuster, samt fortsätta representera Sverige i utländska hamnar. Under Baltic Sea Tour besöker skeppet Helsingfors och Tallinn.
Den 29 maj – 1 juni är Ostindiefararen en del av arrangemanget ”Tre seklers flaggskepp” vid Vasamuseet. Den 2 juni förflyttas skeppet till Skeppsbron för att vara en del av nationaldagsfirandet. Allmänheten har möjlighet att gå ombord vid Vasamuseet fredag 30 maj kl. 10-20, lördag 31 maj kl. 10-20, söndag 1 juni kl. 10-20. Vid Skeppsbron har allmänheten möjlighet att gå ombord onsdag 4 juni kl. 10-20, torsdag 5 juni kl. 10-20 och fredag 6 juni kl. 10-15. Vi reserverar oss för ändringar i programmet på grund av t.ex. väderförhållanden.
Länk: www.soic.se
Det helsvenska varumärket för seglarkläder, Pelle P, går in i ett treårigt avtal som båt- och klädsponsor i VM-deltävlingen i Matchracesegling, Match Cup Sweden. – En fantastisk fin chans att stärka vårt varumärke i målgrupper som är starkt förknippade med sjöliv, hög kvalitet och designintresse, säger Martin Olsson, Försäljnings- och Marknadschef vid Pelle P.
– Pelle P är ett välkänt och fräscht varumärke för seglarkläder, men med gedigen historia i kappsegling och design och med en marin anknytning som passar väl in som båtsponsor i Match Cup Sweden. Det är väldigt kul att vi har fått ett långsiktigt samarbete, säger Jan Torstenson, vd för Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden, i sportsligt samarbete med GKSS.
Sponsoravtalet innebär att Pelle P profilerar en av de tio tävlingssegelbåtarna under den veckolånga fjärde VM-deltävlingen Match Cup Sweden i Marstrand, 30 juni-6 juli. Tolv av världens bästa matchracingseglare gör upp om trofén och poängen i World Match Racing Tour. Dessutom tävlar åtta kvinnliga världsstjärnor i en egen damklass. Utöver båtsponsorskapet kommer hela funktionärsstaben att kläs i Pelle P:s marina klädkollektion. Varumärket ges också exklusiv rätt att marknadsföra och sälja sina kläder på Marstrand under tävlingsveckan.
– Detta är vår största satsning någonsin på att stärka vårt varumärke och det är ett led i vår långsiktiga marknadsstrategi att växa och bli starka i hela Sverige och i utlandet med våra svenskdesignade marina kvalitetskläder för både kappsegling och leisure, förklarar Martin Olsson.
Pelle P är ett varumärke skapat av Pelle Petterson, Sveriges genom tiderna starkaste och mest framgångsrika namn inom seglingsdesign och kappsegling, en av pionjärerna inom Matchracing och bland annat med två utmaningar i America’s Cup och ett flertal OS- och VM-titlar. Pelle P Yachting Production AB drivs av dottern Cecilia Petterson, som är vd och designer, och Martin Olsson, i Billdal utanför Göteborg.
Match Cup Sweden är Sveriges största seglingsevenemang, med sport i världsklass, publikunderhållning och mötesplatser för näringslivet. Det ingår i World Match Racing Tour.
Pressrelease: Seglarsällskapet Augustimånen har nöjet att inbjuda dig, ditt ekipage och din besättning till vad vi anser är årets höjdpunkt – kappseglingen Augustimånen. Vi seglar efter LYS och banan läggs timmen före start med hänsyn till väderprognosen för helgen. Vid behov ändras banan under seglingen efter väderutvecklingen för att inte riskera säkerheten. Seglingen bjuder på intressanta navigationsmoment och för säkerhet och rapportering har vi en eller flera sambandsbåtar med erfaren besättning.
Fullständiga seglingsföreskrifter (från 2007) hittar du här. Dessa kommer att uppdateras inför skepparmötet.
Samling sker på Bullandö på fredag em för säkerhets- och VHF-besiktning. Bullandökrogen dukar upp en närande kappseglingsmiddag i festvåningen.
Preliminär starttid är 21:00.
Punkter läggs även på 10.000-delskorten från Hydrographica. Kolla hela punktlistan från 2007 (kommer att uppdateras med 4 nya punkter).
Seglingen beräknas pågå i ca 32 timmar, dvs målgång ett par timmar efter midnatt till söndag. Efter en rättvis och tuff kappsegling vinner förstås första båt som går i mål (hur funkar det?!).
På Söndagen kl. 08.30 skjuter vi frukostskott, därefter avnjuter i en gemensam frukost på Bullandökrogen, den mysigaste frukosten på hela året, med eftersnack, en första analys och utdelning av ledarflaggan.
Skepparmöte med genomgång av regler och säkerhetsarrangemang håller vi i SS Brunnsvikens lokaler onsdag 27 Augusti, kl. 18:30. Se karta här intill. Infart från Roslagstull. Kör till N59 21′ 14″ – O18 02′ 59″. Smörgås och dricka severas.
För frågor kontakta någon i styrelsen.
Betala därefter startavgiften 500.- direkt till pg 792009-3 SS Augustimånen, ange båtnamn på talongen. Sista anmälningsdag är 24 aug.
E-mail för info och anmälan till: johan.skantorp@gmail.com
Sjöfartsverket och Maritiman har i samarbete med företaget Oktod AB skapat Sjöfartsverkets första permanenta utställning. Detta i i Sveriges sjöfartsstad nummer ett – Göteborg. Det gamla fyrskeppet Fladen har fått ett varsamt ansiktslyft och hytterna är förvandlade till moderna utställningsmontrar. Invigningen sker kl. 14.00 den 28 maj.
Program för invigning av Fladenutställningen 28 maj 2008:
Samling på pontonen ADA invid Fladen
Flottans män underhåller med Taubevisor
Gästerna hälsas välkomna av
Birger von Hall, ordförande Maritiman och
Per Kärnman, VD Maritiman
Invigningstal av:
Generaldirektör, Jan-Olof Selén
Länsöverdirektör, Göran Bengtsson
Kommunalråd Anneli Hulthén
Gunvor Edlund, Sjöfartsverket, berättar om utställningen
Därefter möjlighet för gästerna att gå ombord på Fladen.
Lars Zimmerman, som själv arbetat på fyrskeppet när det var i aktiv drift, finns på plats och kan svara på frågor och berätta om hur livet var ombord.
Kronprins Frederik av Danmark besöker det danska varvet X-Yachts vid premiären för varvets nya Xc 45. Det är den första modellen i en helt ny linje från det framgångsrika danska företaget.
X-Yachts, som är lokaliserat i den lilla staden Haderslev i södra Danmark, har allt sedan 1979 positionerat sitt varumärke på den internationella marknaden bland de mest respekterade namnen. För snart 30 år sedan blev företaget känt för sina snabba och välseglande racing- och performance cruisers och nu tar X-Yachts ytterligare ett steg för att förbättra sina båtar.
Kronprinsen besöker varvet 17 juni för en demonstration av anläggningen. Han får också se ett antal av företagets båtar. Höjdpunkten blir den officiella presentationen av Xc 45 skrov nummer 1.
Länk: www.x-yachts.com
Båttillbehörsföretaget Watski sponsrar en ny stor segeltävling som genomförs 28 maj till och med 31 maj i samarbete med bland andra Oxelösunds Segelsällskap, som har tio års erfarenhet av Östersjömaran. OBS: TV4 sänder direkt väderprognoserna 07.00-09.00 från Oxelösund(Basområdet) på onsdag med anledning av detta.
Den nya tävlingen heter Watski 2star Baltic – Sailracing with a friend och har blivit en succé i Norge och Danmark. I år blir första gången tävlingen genomförs i Sverige.
Seglingen genomförs på Ostkusten och namnet blir alltså Watski 2star Baltic. Bakgrunden är att Watski under några år har utvecklat ett framgångsrikt “doublehanded koncept” för att organisera kappsegling för två personer och att Oxelösunds SS har stor erfarenhet av liknande arrangemang och en väl etablerad organisation.
Seglingen hålls 28–31 maj. Huvuddragen i konceptet är:
X Banlängd cirka 300 nM med stopp i Visby och Borgholm.
X Start onsdag kväll 28 maj med beräknad målgång lördag eftermiddag.
– Östersjömaran behövde ett nytt koncept och så här blev det. Vi har valt starttidpunkten i slutet av maj vilket innebär att gästhamnarna i Visby och Borgholm har lågsäsong, samt att vattnet börjar ha hyfsad men fortfarande tuff temperatur. Vi har många anmälningar redan. Det här kommer att bli succé, säger Ove Söder, projektledare hos Oxelösunds SS.
Anmälningar till seglingen görs på hemsidan.
Länk: www.watski2star.se
När Helly hansens flytväst av modell ”Navigare Scan” fick ett mycket sämre resultat än Helly Hansens toppmodell för barn ”Kidsafe”, i klassen 10-15 kg, i ett norskt test för en tid sedan, bestämde Helly Hansen sig för att ta bort den äldre modellen i den nämnda storleken från affärerna. De kunder som köpt den äldre modellen och är oroliga kan nu därför få byta in den mot testvinnaren Kidsafe.
– Vår klassiker Navigare Scan är fullt godkänd och det har inte rapporterats om några allvarliga olyckor där barn har använt flytvästen. Men modellen kommer nu att utgå ur sortimentet fortare än planerat. Vi vill inte att föräldrar ska vara oroliga i onödan efter att de eventuellt har hört om testet på Norska TV2. Beslutet att ta bort västen från marknaden sker därför ett år tidigare än planerat. Nu fokuserar vi helt och hållet på testvinnaren Kidsafe, som ändå står för 97 procent av försäljningen av flytvästar för barn, säger Karl Einar Jensen från Helly Hansen.
Alla flytvästar från Helly Hansen, även Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg, är godkända. Skillnaden är att Kidsafe är bättre anpassad till barns anatomi och är betydligt bättre på att vända barnet om de hamnar med huvudet ned i vattnet än de traditionellt utformade flytvästarna, vilket gör den säkrare. Kidsafe har vunnit flera tester, men den speciella designen gjorde att vissa köpare var skeptiska i introduktionsfasen. En skepsis som nu är borta.
– I början var många skeptiska till utseendet på Kidsafe och västen blev därför inte så populär de första säsongerna som vi hade trott. Därför behöll vi Navigare Scan på marknaden fram tills nu. Nu är konsumenterna övertygade och det är en god anledning att fasa ut produkten ur sortimentet, säger Jensen.
De bekymrade föräldrar som under de senaste tre åren har köpt en Helly Hansen Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg och vill returnera produkten kan göra det genom att ta kontakt med butiken där de köpte västen, eller direkt med Helly Hansen. De kommer då att få testvinnaren Kidsafe i samma viktklass som ersättning.
Den 5 juni är det dags för alla hamnar och stränder med den internationella miljöutmärkelsen Blå Flagg att hissa flaggan, som står för en ren, säker och turistvänlig anläggning. I år delar Stiftelsen Håll Sverige Rent ut miljöutmärkelsen till 49 hamnar och 35 stränder. En hamn eller strand som har Blå Flagg arbetar med att öka miljömedvetandet inte bara inom den egna verksamheten utan även gentemot turister och lokalbefolkningen.
– Med miljöutmärkelsen Blå Flagg kan en gästhamn eller badplats systematiskt få hjälp i arbetet med miljö och kvalitetsfrågor, säger Jessica Ångström, projektledare för Blå Flagg på Håll Sverige Rent. För båt- och badturister blir den blå flaggan även en garanti för rena hamnar och stränder med hög säkerhet och service, samt att platsen är fri från skräp och föroreningar. Samtidigt har även individen ett stort ansvar att inte skräpa ner, exempelvis kan en cigarettfimp ligga kvar i naturen cirka1-5 år och ett tuggummi i cirka 20-25 år.
Blå Flagg är den enda miljöutmärkelsen av sitt slag som finns för hamnar och stränder. För att få utmärkelsen Blå Flagg måste stränderna uppfylla 22 och hamnarna 18 obligatoriska kriterier som rör bl a vattenkvalitet, säkerhet, service och miljöinformation. Utöver dem finns ett antal rådgivande riktlinjer. Flaggan måste halas om en kontroll visar att kriterierna inte efterlevs. Hamnarna ska ha en hög säkerhetsstandard, vattnet ska vara rent och fritt från exempelvis oljespill och skräp och en miljöstation måste finnas på plats. Stränderna ska ha god badvattenkvalitet, gott om livräddningsutrustning samt ha information om känsliga naturområden i närheten.
I sommar kommer Håll Sverige Rent att samarbeta med Svenska Livräddningssällskapet (SLS) angående förbättrad badsäkerhet på stränderna.
– Vi kommer åka runt och berätta om Blå Flaggs kriterier till alla hamnar och stränder som har Blå Flagg. Samarbetet med SLS är extra värdefullt då de kan bidra med värdefull kunskap och expertis om säkerhet vid vatten, säger Jessica Ångström.
Blå Flagg är en internationell miljöutmärkelse för hamnar och stränder och drivs internationellt av FEE, Foundation for Environmental Education. Håll Sverige Rent administrerar miljöutmärkelsen i Sverige. I år hissas cirka 3300 flaggor runtom i världen. Sverige är ett av 38 länder, både inom och utanför den Europeiska unionen, där strand- och hamnbesökare kan välja en anläggning med Blå Flagg och därmed försäkra sig om att den har en viss standard.
Länk: www.hsr.se/blaflagg