Pressrelease: Gelins KGK introducerar startbooster från italienska ”SOS Booster”. Boostrarna klarar att starta bensin och dieselmotorer under extrema förhållanden på -30 till +60°C och motorer upp till 1500 hk som stått still länge utan batteri.
Boostrarna finns i både 12 och 12/24 volts utförande. De skadar inte elektroniken i fordonet då de är elektronik skyddade.
Klämmorna är av mässing och kan öppnas stort.
Höljet är gjutet i ett 5 mm tjockt och hållbart lager av polyetylen.
Radaflex startkablar är extra långa och mjuka och har mycket hög ledningsförmåga.
Boostrarna är utrustade med automatiska elektroniska laddare med konstant ström. Laddar och håller batterierna i perfekt skick så att boostern kan ge full kraft vid starten.
Länk: www.gelins-kgk.se
Söndagen 29 juni arrangerar Marinmuseum och Förlag Albinsson & Sjöberg Veteranbåtsdagen på Marinmuseum. Den är öppen kl. 9-17. Veteranbåtsdagen i Karlskrona är ett event för alla som älskar gamla båtar och bilar.
Sista helgen i juni har blivit en tradition för veteranbåtsintresserade och till sommaren satsar Marinmuseum ännu en gång på detta populära evenemang. I år görs det dessutom ännu större med fler deltagare och utställare.
Under veteranbåtsdagen visar båtsägare upp sina klenoder och vi utlovar flera häftiga sevärdheter. Ingrid Bergmans Chris Craft Cavalier 25 från 1960 med namnet ”My Fair Navy” och fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt ”Carl Stuart” kommer till exempel att finnas på plats.
Alla veteranbåtsägare är speciellt inbjudna till Marinmuseum för att visa sina båtar och delta i den maritima delen av Nostalgia Festival på Stumholmen i Karlskrona. Älskare av vackra träbåtar och tidiga plastbåtar garanteras en upplevelserik dag när vinnarna i ”Concours d’Élegance”, ”Concours de Charme” och ”Bästa originalbåt” koras. Presentatör är båtredaktörern Anders Værnéus.
Under dagen kan man också få se mängder med veteranbilar. Nostalgia Festivals veteranbilsrally startar och går i mål utanför museet.
Marinmuseums uppgift är att stödja bevarandet av Sveriges flytande kulturarv. Veteranbåtar är en del av denna skatt.
Länk: www.marinmuseum.se
Länk: www.fabas.se under evenemang Nostalgia Festival
Foto: Foto: Peter Törnqvist/FABAS
Tisdagen den 10 juni invigde Lantmännen Aspen och Romelanda Motorsågsservice den första mobila tankstationen för Aspen alkylatbensin. Platsen var Kungälv som − likt många andra mindre orter − nu får bättre tillgång till alkylatbensin.
Den mobila tankstationen i Kungälv är först ut i Lantmännen Aspens nya satsning och kommer att fungera som en referensanläggning. Målet med satsningen är att kunderna ska kunna tanka den miljöanpassade petroleumprodukten alkylatbensin från pump, vilket är såväl billigare som mer flexibelt och rationellt för dem.
− Nu blir det lättare för alla typer av kunder att komma åt vår alkylatbensin. På en mobil tankstation kan både mindre och större kunder tanka i egna medhavda dunkar och på det viset få ner kostnaden, säger Claes Alin, vd Lantmännen Aspen.
Hittills har Aspen-återförsäljare på ett 60-tal orter i Sverige visat intresse för en egen mobil tankstation.
− Självklart hoppas vi att många återförsäljare ska nappa. Inte minst miljön skulle tjäna på att fler kunder gick över till vårt miljöanpassade alternativ, säger Claes Alin.
Lantmännen Aspen är marknadsledande på alkylatbensin i Sverige och resten av Europa. Bolaget tillverkar och marknadsför alkylatbensin, som är en miljöanpassad petroleumprodukt för främst småmotorer såsom gräsklippare, motorsågar, skotrar, båtmotorer och mopeder. Alkylatbensin är inte bara skonsam för miljön utan också bevisat bättre för användaren och motorn. Lantmännen Aspen ingår i Lantmännenkoncernens affärsområde Energi.
Lantmännen Energi har en nyckelroll i omställningen till förnybar energi. Affärerna bedrivs inom biodrivmedel, fasta biobränslen, värme samt maskin och miljö. Varumärkena heter Aspen och Agrol. Lantmännen Energi ingår i Lantmännen som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Koncernen ägs av 42 000 lantbrukare, har 13 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor.
Länk: www.lantmannen.com
IDG Europe AB på Lidingö erbjuder nu ett omfattande vädertjänstprogram i HD-upplösning som heter ClearPoint. Genom ClearPoint kan man på ett enkelt sätt få noggranna och högupplösta väderleksrapporter som bygger på data insamlat från över 10 000 olika källor runt om i världen. Framförallt vänder sig programmet till båtägare, kappseglare och fiskare, men också marina och kustliggande resorter kan ha stor nytta av det. Detta då ClearPoint ger information om bland annat vind, våg, vattenströmmar, väderfronter, nederbörd, sikt, moln, åska, luft- och vattentemperatur, orkaner, satellitbilder och pollenrapport.
Med detta och mer på menyn, levererar ClearPoint tio gånger mer information än konventionella väderleksrapporter och kan ge såväl aktuell status på vädret som för flera dagar framåt. Man kan enkelt få tillgång till ClearPoint på alla datorbaserade produkter med display och som har en anslutning till internet.
Programmet är utformat så att nedladdningstiden ska bli så minimal som möjligt för att minska kostnaden om man exempelvis är uppkopplad via satellit.
Clearpoints täckning är världsomspännande, med de sju kontinenterna, nord och sydpol, samt de sju haven och har en vindprecision på en sjömil.
Länk://www.idgeurope.com/products/weather/weather.shtml
Statens maritima museer har fattat beslut om k-märkning av tre fartyg. Sedan 2001 k-märker Statens maritima museer fartyg som bedöms vara kulturhistoriskt värdefulla. 80 fartyg har fått den skylt som visar att fartyget är k-märkt och nu har listan drygats ut med tre nya fartyg.
De fartyg som K-märks är:
Gunhild
Segelfartyg byggt 1905 i Sjötorp.
Hemmahamn på Beckholmen i Stockholm.
Storskär
Passagerarångfartyg som firar 100 år i år.
Byggt 1908 på Lindholmens varv i Göteborg. Hemmahamn i Stockholm.
T46
Motortorpedbåt byggd 1957 på Kockums varv i Malmö.
Ägs av HM Konungens Motortorpedbåtsklubb och det är på kung Carl XVI Gustafs initiativ som fartyget bevarats och brukas.
Hemmahamn på Gålö.
Fakta om k-märkningen:
Fartygsägare ansöker om att få sina fartyg k-märkta. K-märkningen ska fungera som en uppmuntran, ett stöd och en hjälp till fartygsägarna i deras förvaltning av det historiska arvet.
Statens maritima museer arbetar för bevarandet av det maritima kulturarvet. Vi driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet. Utanför museerna verkar vi i en rad nationella och internationella projekt inom marinarkeologi, kulturmiljöfrågor och maritima nätverk.
Bilden:
Storskär, ett av fartygen som nu k-märks.
Foto: Bill Östring
Bilden kommer från Sjöhistoriska museets arkiv.
Länk: www.maritima.se
Yanmar Marine har godkänt B5 Biodiesel att användas i flertalet av företagets marinmotorer. Detta för att kunderna ska kunna köra så miljövänligt som möjligt.
Den inblandning i dieseln som godkänns av Yanmar är max 5 % B5 Biodiesel som blandats måste stämma med standarderna ASTM D6751 eller ISO EN14214.
De motorer som omfattas är:
YANMAR MARINE ENGINES APPROVED FOR B5 BIODIESEL USE –
1GM10, 2YM15, 3YM20, 3YM30,
3JH4E, 4JH3-HTE, 4JH3-DTE, 4JH4E, 4JH4-TE, 4JH4AE
4LHA-HTP, 4LH-HTZP, 4LHA-DTP, 4LHA-DTZP, 4LHA-STP, 4LH-STZP
4BY150, 4BY150Z, 4BY180, 4BY180Z, 6BY220, 6BY220Z, 6BY260, 6BY260Z
6LPA-DTP, 6LPA-DTZP, 6LPA-STP, 6LPA-STP2, 6LPA-STZP, 6LPA-STZP2
6LYA-STP, 6LY2A-STP, 6LY3-ETP, 6LY3-STP, 6LY3-UTP
6CXM-STP, 6SY-STP, 6SY-STP2, 6SY655, 8SY-STP
Länk: www.yanmar.se
Sören Colbing Nautiska Förlaget Sören Colbing från Nynäshamn är en av Sveriges bästa skärgårdsfotografer. Han är specialist på båtar och marin miljö och hans bilder beskriver vår kust på ett fantastiskt sätt.
Colbings senaste projekt – Kustens pärlor – har tagit flera år att färdigställa. Sören har dokumenterat Kosteröarna, Väderöarna, Måseskär, Vinga, Ven, Hanö, Utklippan, Harstena, Västra Stendörren, Landsort, Gotska Sandön, Huvudskär, Stora Nassa, Svenska Högarna, Holmön, Haparanda Sandskär och flera andra platser.
Boken är en väldigt fin skildring av pärlorna i den del av landet som båtfolket besöker och vistas i. Den håller ett mer ”normalt” format än flera andra liknande böcker som har getts ut. Bilderna kanske hade blivit ännu bättre i större format, men det här är ändå en mycket bra kustbok. Pris 475 kr. ISBN 978-91-89564-52-7.
Lars-Åke Redéen
Göteborgsföretaget Pring Marina introducerar Kiel Classic båtarna på den svenska marknaden. De är utvecklade av den kände marinfotografen Peter Neumann. Efter att ha havererat fler än 20 båtar under sina 30 år på havet hade han både motivationen och erfarenheten för att bygga en båt som tål tuffa tag. Kravet var att den skulle vara vacker, snabb och samtidigt klara alla väder. Vid en första anblick kan en Kiel Classic likna en ”Petterssonbåt” men det är en modern konstruktion med djupt V-format skrov.
En Kiel Classic är en ulv i Fårakläder. Skrovet och hela båten är oerhört välbyggt för att klara riktigt svåra förhållanden i farter över 30 knop. Kiel Classic har tillverkats sedan mitten av 90-talet. Första båten var en 27-fotare med retrodesign. Denna båt blev en trendsättare och bröt tidigare regler och konventioner. Sedan dess har Kiel Classic alltid varit en föregångare bland Modern Classics i Europa.
Kiel Classic båtarna tillverkas i toppmoderna anläggningar i Brodersby, vid västra Schleifjorden i Nordtyskland. Båtarna handbyggds efter kundernas önskemål. Teak, lackad mahogny, handupplagda skrov och beslag, i rostfritt stål, som tillverkas i egen smedja gör varje Kiel Classic till ett unikt exempel på maritimt artisteri.
Kiel Classic utmärker sig med sitt upphöjda långa fördäck, raka stäv och den elegant svepande vindrutan. Förskeppet är mycket skarpt och skrovet är djupt V-format vilket gör det möjligt att färdas snabbt, torrt och bekvämt även i höga vågor och svåra väderleksförhållanden. Kiel Classic båtarna är till för dem som gillar att ”gå ut” när andra föredrar att stanna hemma.
Sittbrunnen i en Kiel Classic är skyddad från både fartvind och stänk. Sittplatserna är bekväma och multifunktionella. Det finns flera eleganta lösningar som till exempel ”cabriolet-funktion” för sittbrunnskapell och skjutbara soffor. Under det upphöjda fördäcket finns kojer, toalett och pentry, allt smakfullt inrett och med högsta kvalitet.. De lackade ytorna är i princip underhållsfria tackvare en avancerad lackmetod som förhindrar vatteninträngning samtidigt som ytorna blir extremt släta och får en djup lyster.
Sommarmat med Fredrik & Fredrik, Bokförlaget Forum Grilla för finsmakare, Bokförlaget Forum
Ett par rejäla böcker för grillning passar bra i skeppsbiblioteket. De här båda böckerna innehåller det mesta man behöver veta.
Sommarmat med Fredrik & Fredrik är två kockars receptsamling med lite modernare recept. Fredrik Klein och Fredrik Hed har tagit med allt, från aptitretare och drinkar till olika sorters mat som passar lika bra i båten som vid sommartorpet.
Namnen på maträtterna är annorlunda men recepten tydliga och bra att jobba efter. Bilderna, som tagits av Erik Olsson, är både vackra och frestande. Pris 320 kr. ISBN 9789137131993.
Grilla för finsmakare av Linda Tubby är minst lika läcker att bläddra i – det riktigt vattnas om mungiparna på varje sann grillare. Bilderna (av Martin Brigdale) visar elegant upp nyskapande recept som kan vara bra att kombinera det gamla vanliga köket med.
I boken finns omkring 65 recept på alla möjliga läckerheter. Pris 280 kr. ISBN 9789137132822.
Lars-Åke Redéen
Facktermer för båtfolk Bengt O. Hult Nautiska Förlaget
Bengt O. Hult har en mycket gedigen erfarenhet som båtmänniska. Den kompetensen delar han med sig av i Nautisk uppslagsbok. Det är en ny bok som passar alla som vill ha information om den senaste tekniska utvecklingen eller vill veta mer om fartyg och båtar i äldre tider.
Här finns allt från båtens olika beståndsdelar till olika slags utrustning, sjövägsregler, utprickning, väder, fyrar, biografiska uppgifter och mycket mer. Boken är också illustrerad, men vi hade gärna sett lite fler bilder.
På land klarar man sig långt med Google och Wikipedia. Men i båten fyller en sådan här bok verkligen sin plats. Dessutom är det ofta svårt att få svar på verkligt fackmässiga uttryck, men författaren har fått med allt det viktigaste här. Förutom uppslagsord finns även tabeller över vindhastigheter och internationella kappseglingsbåtars nationalitetsbeteckningar med i boken.
Detta är den fjärde upplagan av Nautisk Uppslagsbok. Totalt finns cirka 3 300 uppslagsord med i denna närmast nödvändiga båtbok. Pris 330 kr. ISBN 978-91-89564-64-0.
Lars-Åke Redéen
Ericsson Racing Team har under vintern och våren förberett sig på Lanzarote inför Volvo Ocean Race. Teamet seglar minst 500 Nm i veckan med varje båt och båtarnas besättningar är väl förberedda inför starten i Alicante 11 oktober.
Text & foto: Lars-Åke Redéen, Foto: Oskar Kihlborg
Ericsson Racing Team kommer extremt väl förberett till starten av Volvo Ocean Race med sina två båtar. Brasilianaren Torben Grael är skeppare på den internationella båten medan svensken Anders Lewander är skeppare på den ”nordiska” båten.
Båtliv har besökt träningsbasen Puerto Calero på Lanzarote. Platsen är noga utvald eftersom förutsättningarna för att träna havskappsegling är nästan idealiska med massor av friska vindar och skiftande seglingsförhållanden.
Vi fick känna av den kraften i vindarna under några timmars segling. Vinden var stadig 17–20 m/sek och båtens fart hela tiden med råge över 20 knop.
150 ville vara med
Anders Lewanders (44 år) jobb som skeppare är en tuff utmaning. Med sin bakgrund i jollesegling och som segelmakare har han goda förutsättningar att lyckas.
– Jag har varit mycket i småbåtsmiljö, men mitt yrke som segelmakare har gjort att intresset för större båtar har ökat.
En avgörande faktor för en lyckad insats i Volvo Ocean Race är valet av besättningsmedlemmar.
– Vi fick in 150 seriösa ansökningar för att segla med oss och har provat över 100 killar ombord under tolv besättningstester off shore i Ericsson One. Det finns ett regelkriterium, men den röda tråden har varit att hitta rätt personligheter. De vi har valt ut är bra sjömän och bra personer för gruppen med stort yrkeskunnande för olika sysslor.
Inga ja-sägare
– Men vi är verkligen inte en grupp snälla ja-sägare ombord utan en grupp med starka individualister. Om man har förståelse för varandra och kan visa varandra respekt utan att behöva bekräfta sig själv så fungerar det bra. Besättningen får slipa bort kanterna hos sig själva och skapa en gruppdynamik som fungerar, säger Anders.
Förberedelserna kan vara helt avgörande inför Volvo Ocean Race. På den punkten ligger Ericsson Racing Team långt framme och har utnyttjat tiden på ett effektivt sätt. Trots det finns det mycket kvar att göra.
– Vi seglar 500 Nm i veckan. Det är verkligen inga lunchseglingar utan ren kvalitetstid på havet. En av de mest gynnsamma komponenterna är dock att vi har en bra båt och att vi har haft gott om tid.
– Jag känner respekt för att det är väldigt mycket kvar att lära, men det är många grejer som ska göras. Det är svårt att förstå hur mycket tid det tar att kartlägga en båts prestanda för att kunna utnyttja den fullt ut. Vi måste veta exakt båtens prestanda i alla vindstyrkor och vindvinklar – annars kan vi inte göra våra taktiska val rätt.
– Det här är en båt som kräver väldigt mycket närvaro. Seglar man lite fel vinkel med fel segel så får det oerhört stor betydelse. Tre knop mindre betyder att konkurrenterna försvinner bakom horisonten på ett par timmar. Då kan man missa en front som de andra kan hänga på.
Ericsson Racing Teams båda båtar i Volvo Ocean Race heter Ericsson 3 och Ericsson 4.
Fotnot: De navigationsprogram som används ombord: Maxsea, Expedition och Deckman.
Bildtexter:
Ericsson Racing Team har tränat intensivt vid sin träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote på Kanarieöarna med de två besättningarna. Båtarna är 70 fot (21,5 m) långa och 5,7 m breda. De har en masthöjd på 31,5 m och väger cirka 14 ton.
Den japanska biltillverkaren Toyota fortsätter att stödja utvecklingen av bränslecellssystem för produktion av el och varmvatten i japanska hushåll. Projektet är ett led i den japanska regeringens stora bränslecellsprojekt och stöds av Toyota för tredje året i rad.
Bränslecellssystemet för hemmabruk består av en stationär bränslecell på 1 kW och genererar elektricitet och återvinner överskottsvärme för hushållsuppvärmning. Systemet kommer nu att förevisas inom ramen för det bränslecellsprojekt som anordnas av det japanska departementet för finans, handel och industri (METI). Sammanlagt 24 bränslecellssystem kommer att installeras i hushåll belägna i Aichi-, Gifu- och Mie-distrikten för att utvärderas i slutet av mars 2009.
Toyotas bränslecellssystem är framtaget tillsammans med Aisin Seiki Co Ltd, och består av en stationär bränslecell och en varmvattenberedare. Systemet har genom ständiga förbättringar, som till exempel ett modifierat system för återvinningscirkulation, ökat återvinningseffektiviteten med nära 20 procent med bibehållen effektgenerering. Resultatet innebär en avsevärd sänkning av hushållens energikonsumtion och därigenom lägre koldioxidutsläpp.
Som en del i sitt ansvarstagande i samhället (CSR – corporate social responsibility), har Toyotas högsta ledning sedan länge angivit hållbar miljö som ett högprioriterat område och därför aktivt arbetat med att ta fram tekniska och kommersiella lösningar som aktivt främjar en hållbar miljö. Engagemanget i forskning och utveckling av bränslecellsystem för hemmabruk är ett led i detta arbete.
Det svenska företaget Cordland Marine AB, som arbetar med kommunikationsutrustning för marint bruk, ska leverera drygt 800 personliga nödsändare till landets motorflygklubbar. Bakgrunden till den stora ordern är de nya kraven på att även mindre privatflygplan, som väger under 2 ton, ska vara utrustade med nödradiosändare som har GPS-funktion.
Syftet med de nya reglerna är att höja säkerheten inom privatflyget och göra det lättare att spåra mindre flygplan som fått någon typ av haveri eller tvingats nödlanda. Detta innebär att privatpiloter utan fast monterad nödsändare ombord runt om i landet måste ta med sig en portabel nödsändare på flygturen. De över 800 nödsändarna som levereras av Cordland Marine, distribueras ut till landets flygklubbar genom Kungliga Svenska Aeroklubbens inköpsorganisation KSAB.
Ny typ av personlig nödsändare
De nödsändare som KSAB beställt är av fabrikatet McMurdo Fastfind MaxG. Det är en ny typ av personlig nödsändare, i fickformat, som sänder på 406 MHz/121,5 MHz och fungerar över hela världen. Den har även en inbyggd 12-kanals GPS för att kunna sända exakt positionsangivelse. När sändaren aktiverats sänder den en unik identifieringskod som når lokala räddningsstyrkor i det land som flygplanet befinner sig i.
Innan KSAB bestämde sig för att välja McMurdo Fastfind gjordes en ingående utvärdering av alla de bärbara nödsändare som finns på marknaden. Att MaxG sänder i nödsignalen i hela 48 timmar och att användaren själv enkelt kan byta batteri var faktorer som vägde tungt. Cordland Marine, som distribuerar och marknadsför McMurdos produkter, har lång erfarenhet av säkerhetsutrustning för marin användning. Cordland Marine AB har sitt säte i Åsa på Västkusten.
Länk: www.cordland.se
Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över tre miljoner besökare varje år. Förra året var det 175 år sedan kanalen färdigställdes. Fortfarande lockar kanalens 58 slussar nyfikna både från Sverige och utlandet.
Göta kanal är ett av Sveriges mest kända besöksmål och tar emot över tre miljoner besökare varje år. Förra året var det 175 år sedan kanalen färdigställdes. Fortfarande lockar kanalens 58 slussar nyfikna både från Sverige och utlandet.
En nyhet främst för båtgästerna är Turförslag, som kan laddas ned från Göta kanalbolagets hemsida. Där finns tips på hur man kan lägga upp sin resa längs kanalen med egen båt. Det finns ett Turförslag med familjeaktiviteter och ett för tips på kulinariska stopp längs kanalen.
I sommar kan den som vill övernatta i en torrdocka eftersom kanalbolaget vattenfyller sin torrdocka vid gästhamnen i Söderköping. Gästhamnen är en av kanalens mest populära och genom detta får ytterligare tio båtar plats. En annan nyhet är möjligheten övernatta i den egna båten i gästhamnen vid restaurang Idas Brygga i Karlsborg och på morgonen få äta hotellfrukost i restaurangen. För 275 kr ingår gästhamnsplats och hotellfrukost för två personer.
Att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet är annars det klassiska sättet att uppleva Göta kanal. Här går det välja mellan olika fartyg med turer på en eller flera dagar.
Matupplevelser är en del av kanalens dragningskraft, då den bokstavligt kantas av restauranger och kaféer som serverar direkt vid kajkanten. Under 2008 satsas det extra mycket på mat längs kanalen mellan Karlsborg, Töreboda och Mariestad med bland annat kända matprofiler på besök, kräftfestivaler och skördefester.
Göta kanal är öppen 2 maj till 28 september.
Läs mer: www.gotakanal.se
Bildtext:
Det finns många nyheter för båtfolket kring Göta kanal i sommar.
Det nya, gränslösa EU har öppnat en inre marknad som ger oanade möjligheter för såväl konsumenter som företag vad avser fri rörlighet/tillgång, handel med varor och tjänster mellan medlemsländerna. De olika medlemsländernas respektive ekonomiska utvecklingar, olika valutasystem och momssatser kan göra det ekonomiskt lönsamt att förvärva och importera en vara från annat EU land. I grunden gäller en fri rörlighet för produkter och tjänster medlemsländerna emellan.
Text: Bengt Gärde
Eftersom momssatserna inom EU kan variera med nästan tio procent så kan, vid köp av dyra kapitalvaror, slutpriset som en konsument får betala bli betydligt lägre än om varan köpts i hemlandet. Den stora prisskillnaden genom de olika momssatserna kan också uppmuntra till köp i annat EU-land. Vissa är också beredda att ta en viss/stor skatterisk för att uppnå en viss sådan vinst.
Ett köp utomlands, vad avser nya båtar och import av dessa, kan dock för den oinvigde vara förenat med mycket stor risk såväl skattemässigt som eventuellt straffrättsligt för det fall aktuellt svenskt regelverk inte efterlevs. De skattemässiga, och även straffrättsliga konsekvenserna för åsidosättande av importbestämmelserna är många gånger betydligt mera långtgående och kännbara än vad de flesta i allmänhet vet om.
Köp av båtar utomlands regleras under en bestämmelse som kallas ”Förvärv av nya transportmedel” (som även avser bilar). Denna reglering är, enkelt uttryckt, en begränsning av EU:s fria rörlighet och avser båtar som är längre än 7,5 m. Sådana båtar omfattas då i grunden av EU:s momsdirektiv och svensk momslagstiftning med innebörd att ”förvärvet” ska införselanmälas hos skatteverket.
Sommartur räcker inte
Enligt 1 kap 4§ ML inträder skatteskyldigheten vid gemenskapsinterna förvärv vid tidpunkten för förvärvet. Denna tidpunkt anses inträffa den 15:e i månaden efter den månad under vilken varan har levererats. Om en faktura utfärdats till förvärvaren innan dess, inträder skattskyldigheten vid utfärdandet av fakturan.
Dessa regler gäller även om en köpt båt ännu ej införts i Sverige men avsikten är att göra detta. ML 1 kap 13§ p.2 anger att ett nytt tranportmedel är ett fartyg över 7.5 m, om det omsätts inom tre månader efter det att fartyget tagits i bruk första gången eller före omsättningen har färdats högst 100 timmar.
Ligger ditt utländska båtköp inom dessa kriterier ska du således till skatteverket införselredovisa båten. Detta gäller även om du inte tar hem båten omedelbart. Man ska då betala svensk moms på köpet av båten.
En längre sommarsegling utanför Sveriges gränser innan båten införs till Sverige befriar inte köparen att erlägga moms vid införseln till Sverige.
Platsen avgör
En annan viktig fråga ur momsperspektiv är på vilken plats varan/båten omsatts/övergått till köparen. Köper man båt i Sverige och tar emot den i Sverige är det lätt, då ska moms ingå i priset och betalas då till det svenska säljarbolaget. Om köpeavtalet innehåller att båten ska levereras i exempelvis Tyskland för att man själv ska segla hem den och därigenom spara en slant, så anser skatteverket att momspliktig omsättning inte skett i Sverige innebärande att svensk säljare inte ska debitera ut momsen på köparen utan att köparen ska införselredovisa båten själv och därefter erlägga momsen till skatteverket.
Köparen kan också i säljarlandet ansöka om att få slippa betala moms om man kan visa att båten ska föras ut ur säljarlandet i vissa fall. Säljarlandets exakta regler bör dock undersökas. Här föreligger således stor risk att en oförsiktig köpare kan få betala moms två gånger för det fall alla regler inte följs. Bestämmande är var båten befann sig vid förvärvstillfället. Vid detta tillfälle får man också betala moms på momsen.
Att själv hämta båt utomlands som köpts i Sverige kan således medföra att man får betala moms två gånger om köpekontraktet anger leveransadress utanför Sveriges gränser, se ML 5 kap 1-3§, 1 kap 1§ 2, 2 § 5, 2a kap 2-3§§.
Köparen ska bevisa
För att köp av ny båt utomlands överstigande 7.5 m inte ska momsbeläggas vid senare införsel till Sverige krävs att avsikten med köpet var att nyttja båten utomlands, det vill säga inte ta den till Sverige alls. För att inte bestämmelserna ska kunna kringgås med hänvisning till avsikten ligger bevisbördan på båtägaren att visa att avsikten var att nyttja båten utomlands och då inte bara kortare tid.
Detta kan ske genom uppvisande av utländsk försäkring, vinter- sommarplatsintyg från utländsk hamn, intyg från hamnfogde. Bevisbördan ligger här på köparen och skatteverket låter sig inte bevekas så lätt. Svensk medborgare bosatt i Sverige presumeras i grunden ha för avsikt att införa båten i Sverige. Tidsaspekten mellan köp och införsel är här viktig.
För förvärv av ny båt inom EU ska moms i princip tas ut i det land där fartyget avses att stadigvarande brukas. Följer man inte dessa regler är sannolikheten stor att man även påförs en ”kostnadsränta” enligt 19 kap SBL, vilken kan vara nog så kännbar.
Som om detta inte vore nog så kan även skattetillägg påföras ända upp till 40%, av den skatt/moms som undanhållits från beskattning samt att man kan bli föremål för en straffrättslig prövning.
Går det då att köpa ”ny” båt i annat EU-land med dess lägre momssatser för att sedan direkt ta den till Sverige? Som rättsläget är nu, och med beaktande av skatteverkets syn på frågan, så är detta inte möjligt.
Fotnot: Bengt Gärde är ordförande i SBU:s Juridiska kommitté.
Göteborg – Svinesund Hanne och Jörn Engevik Skagerrak Forlag
Det känns faktiskt lite pinsamt att erkänna det men detta är ett faktum: Den bästa hamnguiden över Bohuslän är gjord av ett norskt par. Det är en maffig, vacker och synnerligen konstruktiv handbok för alla som vill färdas i den bohuslänska skärgården. Boken är späckad med kartor, fotos av hamnar och naturhamnar, flygfotografier och direkta beskrivningar för att ta sig in i en del naturhamnar…
Just det, den här hamnguiden tar också tag i de många naturhamnarna – bra illustrerat och lätt att ta till sig.
Det norska paret, Hanne och Jörn Engevik, presenterar sina hamnar och smultronställen med fin känsla för vad som är värt att berätta och alltsamman har fått en förpackning som jag aldrig tidigare sett maken till.
Den här boken är guld värd, både i sommar i båten och nu innan seglatserna börjat på riktigt. Boken, i svensk översättning, finns hos Nautiska Magasinet i Stockholm, Nautic Center i Västra Frölunda samt Nautiska Magasinet i Göteborg. Den kan också finnas hos välsorterade tillbehörsbutiker.
Priset kan tyckas högt men det är en fin investering. Pris 480 kr. ISBN 978-82-92284-23-0.
Lasse Bengtsson
Under torsdagen den 5 juni meddelades att 60 anställda kommer att varslas på produktionsenheten i Visby. Nimbus Produktion i Visby AB på Gotland har flest anställda och på grund av lägre efterfrågan samt försäljningen av Maxi Yachts har verksamheten övertalighet och behöver anpassa kapaciteten. … ”Med anledning av den vikande konjunkturen och minskade efterfrågan inom båtbranschen är vår bedömning att vi kan stå inför en längre konjunkturnedgång. Med hänsyn till det förändrade marknadsläget har jag beslutat att anpassa produktionskapaciteten och strukturen för Visbyenheten” säger Christer Winberg, verkställande direktör för Nimbus Produktion i Visby AB. Fackliga förhandlingar kommer att inledas under torsdagen den 5 juni.
Pressrelease: Stockholm, den 9 juni, 2008 22 lag från 10 länder tävlar i årets Archipelago Raid, som startar utanför Junibacken på Djurgården i hjärtat av Stockholms stad på fredag. I sex dagar och fem nätter kommer lagen att utmana den mänskliga kraften och det svårnavigerade landskapet i Stockholm, Åland och Finlands skärgård på de små och mycket snabba 18-fots katamaranerna.
Lagen om två kommer från Sverige, Finland, Norge, England, Frankrike, Belgien, Holland, Italien, Australien och Åland. Hälften av lagen har aldrig deltagit i Archipelago Raid men har stor erfarenhet av antingen segling, uthållighetstävlingar, skärgården eller alla tre. Tre lag har redan stått på podiet i tidigare upplagor: matchracing-seglaren Martin Strandberg, Team Thule, tog en imponerande tredjeplats i fjol, första gången han deltog i tävlingen. Engelsmannen William Sunnucks, X-Leisure, vann 2004 och katamaranproffset Eric Proust, Team Kalix, från Frankrike har redan haft tre tidigare pallplaceringar.
Bland de 22 lagen finns ett tjejlag: Karin Almquist, 26, och Karin Berg, 22, båda från Göteborg och tillhörande svenska landslaget i båttypen 470. Tjejlaget går under namnet GB Glace och är sponsrade av Unilever Nordic, som även är huvudpartner till tävlingen.
Det är ytterligare en kvinnlig deltagare i denna tuffa uthållighetskappsegling, världens snabbaste och förmodligen mest kända kvinnliga seglare just nu, Ellen MacArthur. “Jag var i Stockholm ett par dagar i förra veckan och vädret var helt fantastiskt. Vi hade bra vind, klarblå himmel och jag påmindes om att Sverige, Åland och Finlands skärgård verkligen är några av världens vackraste områden att segla i. Jag ser fram emot att ge mig ut där igen och delta i Archipelago Raid, fastän jag vet från tidigare erfarenhet från 2003 att vi kommer att vara helt slut när det är över!…”
Från och med imorgon måste alla båtar vara på plats på Junibacken, Djurgården, för allmänhetens beskådan och för att göra de sista förberedelserna före den stora utmaningen som startar på fredag den 13 juni, klockan 11.00.
Banan:
Fredag 13 juni: start 11.00 Junibacken/Djurgården till Lidö.
Lördag 14 juni: omstart Lidö kl. 03.00 för att korsa Ålandshav till Lappo i Ålands skärgård.
Söndag 15 juni: från Lappo till Nagu i Åbolands skärgård (Finland).
Måndag 16 juni: tillbaka till Ålands skärgård, Rödhamn, säte för ÅSS, Ålands Segelsällskap.
Tisdag 17 juni: korsa Ålandshav igen till Sandhamn i Stockholms skärgård, via Fejan.
Ondsdag 18 juni: Sandhamn till mållinjen utanför Gröna Lund/Djurgården vid 14.00-15.00. Prisutdelning på stora scenen på Gröna Lund vid 18.00.
Länk: www.archipelagoraid.com
Pressrelease: Vi svenskar vill gärna förlänga sommaren så länge som möjligt och fortsätter att åka till sommarstuga, husvagn och båt långt in på hösten – somliga hela året runt. Men en kall säng med fuktiga lakan kan ta udden av vilken romantisk afton som helst, eller kan se till så att du får stanna hemma med sjukt barn under påföljande vecka, på grund av att sängen är det sista som värms upp i det utkylda huset. Tack vare OBH Nordicas nya bäddvärmare kan du krypa ner i en varm och skön säng utan att få klimatångest. Den drar nämligen inte mer ström än en vanlig glödlampa.
Det finns 400 000 fritidshus, 196 000 husvagnar och närmare 150 000 motor- och segelbåtar avsedda för övernattning i Sverige dit människor gärna åker långt in på hösten under helgerna. Men frampå höstkanten kan det bli ganska kyligt och rått på kvällar och nätter både ute och inne. Det som värms upp allra sist när man slagit på värmen är sängen och vi låter därför avancerade termostater sätta igång värmen i upp till ett dygn i förväg. Vad kan då passa bättre än en energisnål bäddvärmare som gör att sängen blir varm på en halvtimme? Denna klimatsmarta produkt är ett effektivt sätt att minska uppvärmningskostnaderna utan att tumma på bekvämligheten.
– Hur många gånger har man inte huttrande krupit ner i en kall och fuktig säng i stugan, husvagnen eller båten, säger Sarah Frelin Ekvall, PR- och Kommunikationsansvarig på OBH Nordica. Vi tycker att ingen ska behöva värma upp en iskall säng på vintern med sin egen kroppsvärme. Och det behöver inte leda till någon klimatångest eftersom bäddvärmaren bara drar 50 watt ström, det vill säga mindre än en vanlig glödlampa.
Men också i permanentbostaden kan man ha glädje av OBH Nordicas bäddvärmare. Det är allmänt känt att man sover bättre när det är svalt i sovrummet. Den perfekta sovtemperaturen i ett rum är enligt sömnexperter 12-18 grader, alltså betydligt svalare än den normala inomhustemperaturen som brukar ligga på 20-22 grader. Om man har en bäddvärmare kan man sänka temperaturen i sovrummet och ändå krypa ner i en varm och skön säng. Då sover man bättre samtidigt som man sparar energi.
OBH Nordicas bäddvärmare finns i tre olika färgställningar och utföranden:
Ljusblå- och vitrandig bäddvärmare för den klimatsmarte
Mjuk bäddvärmare, 150 cm x 80 cm, med två temperaturinställningar och 30 minuters uppvärmningstid (innan den når sin maxtemperatur). Översidan är klädd i randigt bomullstyg och bäddvärmaren kan maskintvättas i 40º C. Har överhettningsskydd och avtagbar strömbrytare. Energiförbrukning är 60 watt, alltså inte mer än en vanlig glödlampa.
Pris: 579 kronor
Exklusiv mörkblå- och vitrandig bäddvärmare för den riktigt frusne, värms upp på bara tio minuter
Mjuk bäddvärmare med nio temperaturinställningar och extra snabb uppvärmningstid på bara ca tio minuter. Automatisk avstängning efter 75 minuter eller 12 timmar. Översidan är klädd i randigt bomullstyg och bäddvärmaren kan maskintvättas i 40º C. Överhettningsskydd och avtagbar strömbrytare. Energiförbrukning är 150 watt för denna något mer exklusiva variant.
Pris: 745 kr
Ljusblå bäddvärmare i standardmodell med låg energiförbrukning
Bäddvärmare i polyester, storlek 150 cm x 70 cm, med två temperaturinställningar och 30 minuters uppvärmningstid. Kan maskintvättas i 40º C och har överhettningsskydd och avtagbar strömbrytare. Energiförbrukning som en glödlampa: 50 watt.
Pris: 495 kr
Bäddvärmarna finns hos etablerade återförsäljare runtom i landet, exempelvis hos Electrolux Home, Elkedjan, Elon, Hemma, Järnia, Onoff, MediaMarkt och övriga elfackhandlare.
Stiftelsen Håll Sverige Rent och Länsförsäkringar inleder insamlingen Giftfri miljö i lantbruket bland Länsförsäkringars lantbrukskunder i Göteborg och Bohuslän för att rensa bort farligt avfall och omhänderta det på ett miljöriktigt sätt. 1,1 miljon liter spillolja beräknas finnas på lantbruken i området. Insamlingen är ett led i strävan att skapa världens renaste lantbruk. För första gången sker en insamling av farligt avfall med en försäkringslösning.
– Varje steg som tas för att förbättra miljön är ett steg i rätt riktning. Och det här är utan tvekan ett mycket stort steg, kommenterar jordbruksminister Eskil Erlandsson initiativet.
Att transportera farligt avfall kan vara både besvärligt och kostsamt, eftersom många produkter är klassade som farligt gods och måste hanteras därefter.
– Den beräknade mängden spillolja som finns på lantbruken i Göteborg och Bohuslän är 1,1 miljon liter, berättar Lars Alm, projektledare för Giftfri miljö, Håll Sverige Rent. Det motsvarar uppvärmningen av 377 villor under ett år. Kampanjen tar oss närmare ett långsiktigt hållbart samhälle och vår ambition är att skapa världens renaste jordbruk.
För första gången samlas farligt avfall in genom en försäkringslösning. Återvinningsförsäkringen ingår som en del i grundskyddet vid försäkring för lantbruk och hästverksamhet. Genom försäkringen hämtas farligt avfall och lantbruksskrot en gång om året. Lantbrukaren beställer själv hämtningen och Håll Sverige Rent samordnar transporterna.
– Länsförsäkringar försäkrar 6 av 10 lantbruk och hästgårdar i Göteborg och Bohuslän. Genom återvinningsförsäkringen kan vi tillsammans med lantbrukaren och hästägaren göra en rejäl insats för en bättre miljö. Vi ser också återvinningsförsäkringen som en skadeförebyggande insats mot framtida miljöskador, säger Lars-Olof Bladh, lantbruksansvarig Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.
Om insamlingen: Hämtning av farligt avfall och skrot beställs av Håll Sverige Rent på 020-75 76 00, vardagar kl. 08–17 eller på www.giftfrimiljo.nu. Sista datum för beställning 2008 för kunder i Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är 4 juli. Hämtningarna sköts av återvinningsföretaget Stena Recycling. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän är ett av 21 länsförsäkringsbolag som erbjuder återvinningsförsäkringen.
Fakta om farligt avfall: Farligt avfall som olika typer av olja, frätande kemikalier och handelsgödsel återfinns ofta på lantbruk. I värsta fall läcker miljöskadliga ämnen, t ex olja, ut i miljön. Likaså blir uttjänta lantbruksmaskiner i många fall stående i diken, skogar, på åkern eller gårdsplanen där de rostar sönder och kan läcka miljöskadliga ämnen. Det rör sig även om ett enormt resursslöseri då stora mängder farligt avfall och metall aldrig återvinns. Det går t ex åt 75 procent mindre energi vid tillverkning av stål från återvunnet material jämfört med ny råvara.
Länk: www.giftfrimiljo.nu
Länk: www.lansforsakringar.se
Kommentarer
Vad gäller för båtar under 7,5m ?
Båtar under 7,5 m kan du köpa var du vill inom EU med respektive lands moms och ta med hem till Sverige på trailer. Kolla med skattekontoret i Ludvika för närmare detaljer.
Oj, reglerna för vat, moms, är inte bra. Sjukt krångliga 🙁
Vågar man köpa en båt i eu land där båtens VAT är betald utan att man riskerar få betala moms på båtfan?
Känns som att det bästa skulle vara att EU unionen skötte all VAT/moms och medlemsländerna slipper då kontrollen av momsavgifter…
Hej inga problem att köpa vilken båt som helst av privat person EU . Bästa är att köpa beg båt av privat person/ via mäklare. Problemet gäller nya båtar .
Men skall man köpa båt i EU land utomlands utan moms och inte ta hem den. då blir det komplicerat.
Jag har tänkt köpa båt i Italien , hur gör jag lättast för att få info som är proffesionellt ,
//mojje
Om jag nu köper en ny båt under 7.5 meter i danmark som inte där är momsad hur gör jag då när jag passerar tullen in i sverge o hur betalar jag då den svenska momsen?
Särskilda skattekontoret i Ludvika har aktuell information som svar på era frågor om moms och införsel av båtar.