Under sommaren presenterar Panasonic sin Toughbook CF-U1, som är en extremt tålig UMPC (Ultra Mobile PC). Den mycket tåliga CF-U1 med en lång batteritid och den senaste Intel® Atom™-teknologin med Low Power-processor skiljer den sig mot de flesta andra portabla datorerna då CF-U1 är mycket lättare med sina 1060 gram och är utrustad med en 5,6 tum stor ljusstark pekskärm, som ger bra bild även i solsken. Eftersom den körs med de fullständiga versionerna av Windows® XP eller Windows Vista® har den mobile användaren realtidsåtkomst till information och program och kan på så sätt organisera sitt arbete effektivare, arbeta med uppdaterad information och därigenom fatta bättre beslut på fältet. Med alla dessa fördelar är CF-U1 ett verkligt alternativ till konventionella bärbara persondatorer.
Toughbook CF-U1 är optimalt utrustad för mobila applikationer. Datorn tål fall från upp till 120 cm under drift. Den är vatten- och dammtät (IP54), kan användas i temperaturer mellan -20 °C till +60 °C, är MIL-STD-810F certifierad. Med måtten 151 x 184 x 57 mm och en vikt på bara 1060 gram är denna UMPC en optimal lättviktare i kategorin ”ruggade” Notebooks.
Elektroniken i CF-U1 har optimerats för mobil användning. Den oslagbara kombinationen av en extremt strömsnål Intel-processor, Intel® Atom™ 1,33 GHZ, Solid State Disk (SSD) på 16 GB eller 32 GB och 1 GB RAM ger en kraftfull dator med utmärkta grafikprestanda, samtidigt som strömförbrukningen är mycket låg.
”Processorn Intel Atom ger höga beräkningshastigheter vid mycket låg strömförbrukning, är PC-kompatibel och rent generellt det bästa valet i kategorin små terminalapparater,” enligt Anand Chandrasekher, Intels Senior Vice President och verkställande direktör för Ultra Mobility Group. ”Med Low Power-teknologin från Intel och Panasonics mångåriga marknadsledarskap inom segmentet ”ruggade” datorer kan medarbetare som arbetar ute på fältet bli mer produktiva vilket bidrar till ett lågt Total Cost of Owenership (TCO).
Med en batteritid på ca: 9 timmar som gör det möjligt för en medarbetare att arbeta en hel dag ute på fältet utan att behöva ladda batterierna, skulle man dock behöva byta så kan det göras under drift (Hot Swap). Panasonic bevisar med denna UMPC att robusta och portabla datorer inte behöver vara stora och tunga.
Optimal kombination av kontorsarbete och fältarbete
Vid utvecklingen av UMPC har Panasonic lagt stor vikt vid att den skall tillfredsställa många olika kommunikationsbehov med hög kompatibilitet. Med sina trådlösa anslutningar, WLAN, Bluetooth och HSDPA (tillval) möjliggör Toughbook CF-U1 en optimal konnektivitet mellan medarbetare och företagets IT-infrastruktur. Till skillnad från många andra bärbara datorer och PDAer, som endast arbetar med PDA-centriska operativsystem med ett begränsat användargränssnitt, möjliggör Toughbook CF-U1 användningen av ett fullvärdigt operativsystem, som Windows® XP eller Windows Vista®. Det finns sålunda inget behov att synka företagsinterna system med Toghbook CF-U1, vilket sparar tid och kostnader för programutvecklingen och anpassningen till kundspecifika krav. Alla dessa funktioner ger större organisatorisk effektivitet, bättre informationsnoggrannhet och ökad möjlighet för externa medarbetare att fatta beslut på fältet.
Intel® Atom™-platttformen har integrerat WLAN , som stödjer IEEE 802.11 a/b/g/n.
CF-U1 erbjuder möjlighet till en integrerad HSPDA-modul (tillval) för uppkoppling till det mobila 3G-nätet där det inte finns möjlighet till någon WLAN-anslutning.
Funktioner, som anpassats till specifika kundönskemål och bättre användarvänlighet
Vare sig Toughbook CF-U1 används på kontoret eller på fältet erbjuder den många olika gränssnitt och tillbehör, som anpassar den till alla tänkbara kundönskemål vad gäller mobila och kontorsapplikationer. CF-U1 har möjlighet till integrerad GPS, streckkods-läsare 1D eller 2D, RFID-läsare, kamera 2- Megapixel och fingeravtrycksläsare. Därutöver kan användaren välja mellan ett numeriskt och ett alfanumeriskt tangentbord. CF-U1 kommer som standard med USB 2.0, Blåtand 2.0+EDR Class1, SD-slot och WLAN. I tillbehörssortimentet finns en Mini-Port Replicator med LAN, Serial (RS232) och Smartcard, Laddstation för 4 batterier samt en Dockningsstation med laddfunktion för 2 batterier, LAN, USB x 3, VGA, och Serial (RS232).
Tack vare sina ergonomiska produktfunktioner är CF-U1 mycket användarvänlig för mobil användning under längre tid. På sidorna har datorn en halkfri ytbehandling för tumgrepp, öglan avlastar handleden, den räfflade ytan förhindrar att händerna halkar på tangentbordet vid skrivning. Tangenterna är placerade diagonalt för att ge ett tillräckligt stort avstånd mellan tangenterna för att undvika skrivfel, även vid skrivning med handskar på händerna.
Den 5,6 tum stora LCD-pekskärmen är mycket användarvänlig. Datorn kan enkelt användas med en pekpenna eller det inbyggda tangentbordet. Bildskärmsinnehållet kan zoomas in och användaren kan flytta fönstrets innehåll uppåt och nedåt med de integrerade bläddringstangenterna.
Toughbook CF-U1 finns i handeln från och med juli 2008. Pris: från 1.820 Euro (exklusive moms).
Länk: http://www.toughbook.eu
Högsäsongen för Stockholms skärgård är här. Lagom till semesterperioden lanserar Skärgårdsstiftelsen nu sin nya internetsajt. Här kan besökarna enkelt hitta de öar som passar deras krav och önskemål bäst. – Förutom den användarvänliga sökfunktionen presenterar Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän här sina områden och tipsar om platser man inte får missa. Allt för att inspirera och förenkla för alla som vill ut i skärgården, säger Berndt Festin, vd för Skärgårdsstiftelsen.
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar 15 procent av all mark i Stockholms skärgård. Uppdraget är att ge alla möjlighet att få uppleva och njuta av Stockholms skärgård.
Som ett led i att göra skärgården mer lättillgänglig lanseras nu den nya och utvecklade sajten.
Här kan besökarna kryssa i alla de önskemål de har när det gäller service, boende, restauranger, gästhamn och så vidare. Dessutom om de åker med egen båt eller Waxholmsbåt. När valen är gjorda kommer alla de områden som matchar kraven upp och besökarna kan välja och vraka.
Varje område presenteras av Skärgårdsstiftelsens tillsynsmän, som bor och arbetar ute bland öarna. De tipsar om naturhamnar, undangömda badvikar, sevärdheter och annat smått och gott.
– Det finns inga som är bättre lämpade att presentera sina områden än tillsynsmännen. De kan sina områden som sin egen ficka, säger Ulrika Palmblad, informationsansvarig på Skärgårdsstiftelsen.
För att ge den rätta känslan och inspirera till skärgårdsvistelser finns mängder av vackra bilder på sajten, tagna av de allra främsta skärgårdsfotograferna.
Foto: Christer Lundin.
OpenPort, som lanseras under hösten 2008, är världens första globala höghastighetsinternet. Den erbjuder en dataanslutning som alltid är tillgänglig och upp till tre telefonlinjer som kan användas samtidigt. OpenPort levererar en bandbredd från 9,6 kpbs upp till 128 kbps och man betalar per överförd megabyte.
Med OpenPort ger sig Iridium in i branschen för marin datakommunikation med hög bandbredd. Installationskostnaden är 50-90% lägre än andra marina satellitkommunikationssystem och priset per megabyte beräknas bli minst 30% lägre än andra marina satellitkommunikationssystem.
Dess antenn är i storlek med en vanlig båtradar och kan snabbt och enkelt installeras eftersom den inte innehåller några lösa delar. Antennen behöver inte heller någon stabiliserande plattform och ansluts med en vanlig nätverkskabel.
Det som gör Iridium OpenPort unik är att få tillgång till en bra bandbredd och ändå ha världsomspännande täckning från pol till pol.
Länk: http://www.idgeurope.com/swedish/products/satcom/iridium.shtml
Båtsäsongen är här och det innebär att det är dags att plocka fram din gamla flytväst eller kanske är det läge att köpa en ny och mer bekväm? Det finns numera en uppsjö av modeller på marknaden. SIS, Swedish Standards Institute marknadsför en serie Europastandarder som riktar sig till flytvästtillverkare. Riktlinjerna i standarderna har gjort det lättare för konsumenterna att välja rätt flytvästmodell.
I standarderna ingår riktlinjer för vilken typ av uppgifter som ska finnas med på informationsetiketten i flytvästar. Det handlar om information om bärförmåga, användningsområde och storleksintervall på västen.
– Informationen på insidan av en flytväst är tack vare riktlinjerna lätt att ta till sig och utformad på ett sätt som gör det möjligt att jämföra olika västar. I grunden handlar det om att fråga sig själv om man är simkunnig om en olycka skulle inträffa. Är man det kan man välja mellan alla olika modeller – traditionell väst, upplåsbar räddningsväst eller flytplagg. Annars är det en traditionell orange räddningsväst eller en uppblåsbar flytväst som gäller, säger Per Frode, som år 1977 startade Baltic Safety Products. Idag är företaget Europas största flytvästtillverkare.
– Men det viktigaste är att västen är på och att den är tillräckligt bekväm för att användas under längre stunder. Det är till exempel viktigt att flytvästen inte bara är på i båten utan även till och från, eftersom de flesta olyckorna sker nära stranden, säger Per Frode.
I dag sker omfattande provningar vid utveckling och tillverkning av flytvästar. I Europa finns tio olika Europastandarder i serien Flytvästar SS-EN ISO 12402 som ställer krav på tillverkarna. Flytvästar som uppfyller standarderna blir automatiskt godkända att säljas i hela Europa.
Det finns tre modeller av flytväst att välja på:
Flytplagg 50N som i vardagligt tal kallas för seglar- eller fiskeväst, är en smidig väst som bara ska användas av vuxna personer som kan simma bra och som befinner sig nära land eller annan hjälp. Barn som väger under 25 kilo ska inte använda denna typ av väst.
Räddningsväst 100N ska användas av barn, vuxna personer som inte kan simma och den som efter ett fall i vattnet kan behöva vänta på hjälp i skyddat vatten. Den känns igen på den stora kragen som hjälper till att hålla användaren på rättvänd i vattnet. Västen ska vara gul, orange eller röd. Den ska även vara utrustad med reflexer och visselpipa.
Räddningsväst 150N är tänkt för dem som ställer höga krav på säkerhet. Västen har reflexer, visselpipa och en ögla, som håller att lyfta en människa med tunga blöta kläder. Den tillverkas ofta uppblåsbar för att kunna ge stor rörlighet trots stor flytkraft.
Tips för användning av flytväst:
• Om du har barn kan det vara bra att låta honom eller henne öva med flytvästen på i en bassäng.
• Kontrollera att flytvästen du köper är CE-märkt.
• När du köper en flytväst, tänk efter hur den ska användas och vem som ska ha den på sig. Det är viktigt att du köper en produkt som passar ändamålet.
• Om du köper en begagnad flytväst så bör du kontrollera sömmar, spännen, band och ytterhölje extra noga.
• En barnväst får inte vara för stor. Om barnet hamnar i vattnet kan underkroppen hamna för högt samtidigt som huvudet tippar bakåt.
• Barn som leker på bryggor eller stränder ska också använda en flytväst.
Efter två års förhandlingar är ett avtal klart mellan AB Göta kanalbolag och Banverket. Avtalet reglerar bland annat antalet broöppningar vid Göta kanal, när dubbelspår med ny järnvägsbro byggs genom Motala. Parterna har kommit överens om att järnvägsbron då öppnas 20 gånger per dygn under högsäsong, vilket väl motsvarar dagens öppningar.
Göta kanal fyllde 175 år i fjol och är i dag en av Sveriges mest välbesökta och kända turist-attraktioner. I Motala korsas dess väg av en öppningsbar järnvägsbro. I takt med att efter-frågan på miljövänliga järnvägstransporter har ökat har Banverket fått i uppdrag av regeringen att bygga dubbelspår på sträckan Hallsberg-Mjölby. Den nya dubbelspåriga bro som då byggs genom Motala har kapacitet för fler tåg.
Banverkets förslag har väckt lokal opinion. Man är orolig för att ökad tågtrafik kan äventyra kanalens långsiktiga överlevnad och påverka trafiken med fritidsbåtar negativt.
För att säkra både tåg- och båttrafiken har nu alltså Banverket och AB Göta kanalbolag skrivit under ett avtal.
– Det här är en viktig överenskommelse och det känns angeläget att båda parter är nöjda. Nu kan vi arbeta vidare för miljövänlig och säker gods- och persontrafik på sträckan, säger Daniel Öholm, distriktschef på Investeringsdivisionen, Banverket.
Avtalet innebär bland annat att Banverket garanterar att båttrafiken inte påverkas mer än ”av ringa betydelse” av den nya bron. Samma hänsyn gäller vid underhållsarbete. Järnvägsbron kommer att vara öppningsbar 15 april till 15 oktober, med högsäsong juni-augusti. Då är målsättningen att bron ska öppnas 20 gånger per dygn, kl 08.00-20.00 upp till 15 minuter vid varje tillfälle.
– Efter förutsättningarna som råder tycker vi att vi har fått till ett avtal där alla parter kan känna sig nöjda. Avtalet garanterar ett levande båtliv på kanalen även i fortsättningen, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag.
Arbetena med ett dubbelspår på sträckan Motala-Mjölby har inletts på den södra etappen, men sträckan genom centrala Motala är fortfarande på planerings- och beslutsstadiet.
Byggnationer kommer sannolikt inte att kunna starta förrän tidigast år 2009.
En majoritet av kryssningsfartygen som trafikerar Östersjön fortsätter att släppa ut sitt toa- och avloppsvatten orenat till Östersjön. Det visar en granskning utförd av Världsnaturfonden WWF som publiceras idag.
WWF uppmanade förra året en rad rederier, både färjor och kryssningsfartyg, som trafikerar Östersjön att frivilligt förbinda sig att stoppa alla utsläpp av avfallsvatten till havs – antingen genom att rena avfallsvattnet ombord eller lämna det till reningsanläggningar i hamn. Flera av de stora färjerederierna skrev på WWFs upprop. Men kryssningsfartygen vill i dagsläget inte göra några frivilliga åtaganden.
– Det är allvarligt att kryssningsfartygen inte tar hand om sina utsläpp på ett ansvarsfullt sätt, speciellt med tanke på att de är beroende av Östersjöns unika skönhet och rena miljö för att locka resenärer. Flera länder har redan förbjudit fritidsbåtar att släppa ut avfallsvatten och det är svårt att förstå att kryssningsfartyg och färjor inte tvingas hålla samma standard, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Många mindre kryssningsfartyg klagar över bristen på mottagningsanläggningar och att det är kostsamt att köpa utrustning för att rena ombord.
– Det finns inga bra ursäkter för att dumpa avloppsvattnet överbord. Vi är beredda att hjälpa till och ställa krav i hamnarna, säger Anita Mäkinen, chef för WWF Finlands marina program som ansvarar för granskningen.
– WWF välkomnar de rederier som visar gott ledarskap och ett tydligt engagemang för att skydda Östersjöns känsliga miljö. Även om mängden näringsämnen från utsläpp av avloppsvatten är liten i jämförelse med till exempel jordbrukets utsläpp, har det en lokal betydelse eftersom orenat vatten från fartyg ofta släpps ut i begränsade områden längs större sjöfartsleder, säger Lasse Gustavsson. Dessutom ökar varje nytt kilo trycket på ett redan förorenat hav.
Varje år gästas Östersjön av mellan 250 och 300 stora kryssningsfartyg. Dessa fartyg producerar ca 113 ton kväve och 38 ton fosfor som bidrar till övergödningen. En stor del släpps ut på internationellt vatten. Enligt internationella sjöfartsregler får fartyg släppa ut orenat avloppsvatten om de befinner sig minst 12 sjömil utanför kusten.
Läs mer på: www.panda.org/baltic
Sju bidrag deltog i tävlingen om att bli årets Göta kanal kaka som avgjordes i Sjötorp 7 juli.
Juryn och dess ordförande Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag hade ett tufftjobb i att provsmaka alla de sjusorterna. Juryn blev till sist eniga och vinnaren blev “slussvaktaren” som levererats av Ljungstedts Konditori i Mariestad.
– Kakan var mycket god, den hade en balanserad konsistens och en koppling till kanalen, säger Anders Donlau. Jag längtar redan till nästa år då 2009 års kanalkaka kommer att koras.
Länk: www.gotakanal.se
Båtsystem har kommit med en ny produkt i sin serie med LED-belysning, kallad LEDrail. Det är ett flexibelt system som ger båtägare nya möjligheter till såväl exteriör som interiör ljusdesign.
LEDrail, som är 100% vattentät, fungerar lika bra ute som inne i båten. LEDrail finns med flexibla och enkla fästanordningar där belysningen kan vinklas efter önskemål. På förtält och sprayhood monteras den med rörclips och på storbom med dubbelhäftande tejp eller kardborreband. Inne i båten kan du använda samtliga fästanordningar för att skapa en trevlig och funktionell belysning.
LEDrail finns i två utföranden:
500 mm, 30 LED, 12V/2W, Ca pris 315 kr (inkl moms)
1000 mm, 60 LED, 12V/4W. Ca pris 630 kr (inkl moms)
Båtsystem var en av de första att introducera LED på marknaden och är idag den mest kompletta leverantören.
Länk: www.batsystem.se
Preem anpassar ett av sina raffinaderier till förädling av gröna råvaror. Ombyggnaden av raffinaderiet skall vara klar i slutet av 2009 och kan då förädla 140 000 ton gröna råvaror per år. Preem investerar närmare en kvarts miljard kronor i ombyggnationen som skall öka andelen förnybara bränslen på den svenska marknaden.
Preem, som är Sveriges största producent och leverantör av drivmedel, arbetar för att minska transporternas miljö- och hälsopåverkan genom ständigt förbättrade produkter. Det har länge varit ett mål för Preem att öka andelen biokomponenter i den diesel som företaget erbjuder sina kunder.
”Genom att vi utnyttjar en av våra befintliga anläggningar även för grön produktion blir tillverkningen kostnadseffektiv. De förnyelsebara produkterna har en hög kvalitet och de kan med fördel blandas med befintliga fossila bränslen. Sverige har redan idag världens bästa diesel och nu gör vi den ännu bättre” säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef, Preem Petroleum AB.
Anpassningen gör att raffinaderiet, förutom råolja, även kan förädla olika typer av gröna råvaror, till exempel vegetabiliska oljor och animaliska fetter, till högkvalitativt dieselbränslen. För att inte konkurrera med tillverkning av livsmedel kommer Preem i först hand att använda skogsbaserade råvaror. Preem har som ett led i denna process gått in i företaget Sunpine som delägare tillsammans med Södra Skogsägarna och statliga Sveaskog. En ny fabrik skall byggas i Piteå för 250 miljoner kronor där Sunpine skall tillverka en dieselråvara från tallolja som är en biprodukt från massaindustrin. I Preems bioraffinaderi i Göteborg förädlas talloljan vidare till ett dieselbränsle som räknas till andra generationens biodrivmedel.
I bioraffineringsprocessen förbättras talloljans lagringsbeständighet och förbränningsegenskaper samtidigt som energiinnehållet ökar. Dessutom avlägsnas svavel och andra föroreningar ur produkten vid förädlingen. I slutanvändarledet innebär tillskottet på 100 000 ton råtallolja att utsläppen från fordonstrafiken reduceras med ca 250 000 ton koldioxid per år.
Investeringen i att anpassa raffinaderiet till förädling av gröna råvaror är en av flera insatser som Preem vidtar i sitt engagemang för klimatfrågan. Preem ser på möjligheterna att bygga ut vindkraft och på längre sikt även på avskiljning och lagring av den koldioxid som produceras vid raffinaderierna. Tillsammans med andra aktörer inom energibranschen tittar Preem också på möjligheter att framställa grön vätgas från biomassa och tillsammans med skogsbolagen undersöker Preem andra råvaror från skogen som skulle kunna förädlas till diesel och bensin vid raffinaderierna. Sedan tidigare har Preem ett pågående samarbete med Perstorp för framställning av RME (rapsmetylester) som blandas in i Preems standard diesel med 5 % och med 15-30 % i våra spetsprodukter, Biodiesel 15 / Biodiesel 30, till storkunder.
Andra helgen i juli invaderas världsarvet Birka av horder med vikingar. Men deras avsikter är fredliga. Den 12-13 juli, under Vikingamarknaden, blommar nämligen Birka åter upp som ett centrum för handel. Försäljning, prova-på-aktiviteter, sagoberättande och underhållning kommer att ge känslan av vikingatid.
– Besökaren kommer att få en bild av hur det såg ut här runt 800-talet. För att så många som möjligt ska få chansen att uppleva alltsammans kommer vi att köra skytteltrafik med våra båtar, säger Magnus Krantz, produktchef på Strömma Kanalbolaget.
Semestertid är vikingatid. Åtminstone helgen den 12-13 juli, då mängder av vikingar från bland annat Danmark, Norge, Ryssland, Polen, Tyskland och Sverige kommer att vallfärda till Birka/Björkö för att medverka vid Vikingamarknaden.
Under helgen kommer det åter att myllra av hantverkande vikingar, köpmän och aktiviteter på Birka. Vikingatida smycken, trä- och textilhantverk och keramik kommer att finnas för försäljning. Nere vid vattnet kommer vikingabåtar att ligga förtöjda och den som vill kan få hjälpa till i smedjan, tova ull eller baka bröd. Eller varför inte beskåda de vackra vikingabåtarna eller prova på urgamla kämpalekar?
– Vi vill blåsa liv i handeln på Birka igen för en helg och dessutom visa upp vårt nybyggda vikingakvarter, som rekonstruerats efter fynden vid de utgrävningar som gjorts här på ön, säger Magnus Krantz.
Rekonstruerat vikingatida stadskvarter
Det är under våren som ett vikingatida stadskvarter växt fram på världsarvet Birka/Björkö i Mälaren. Husen har byggts med vikingatida byggnadsteknik av elever och lärare från Högskolan på Gotland och under sommaren kommer besökare att kunna träffa snickare, smeder och textilhantverkare medan husen och inredningen färdigställs. Kvarteret med fem hus är ett första steg mot ett rekonstruerat stadsområde på Birka.
Under marknadshelgen har Strömma Kanalbolaget satt in extraturer från Hovgården till Birka. De går varje halvtimma mellan klockan 10.30 och 17.30. Marknaden är öppen mellan 11.00 och 18.00.
Dåligt väder är det största orosmolnet när man är ute med fritidsbåten. Och en GPS i båten inger lätt falsk trygghet. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Här följer topp 10-listan över vad som skrämmer mest på sjön.
Vädret betyder mycket för både trivseln och tryggheten på sjön. Hela var fjärde båtägare i Ifs undersökning uppgav dåligt väder som den enskilt största källan till oro. Dåligt väder rankas som mer otäckt än både allvarliga sjukdomar eller skador, eller att ramla överbord eller gå på grund.
– Det är intressant att ”gå på grund” kommer så långt ned på listan. Många har GPS i båten idag och det kan ha gjort folk tryggare. Men man får inte glömma att en GPS kan visa fel. Det är viktigt att alltid ha med sig sjökort och kompass så att man kan checka av sin rutt, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Dessutom har ju en GPS ingen radar som känner av andra båtar vid exempelvis dimma. Många olyckor har inträffat då man har suttit och tittat på GPS:en och kolliderat med andra båtar eller med kanotister.
– Även med en GPS måste man alltid hålla minst ett öga på sjön, säger Dan Falconer.
Det här oroar vi oss för när vi är ute med båten:
1. Dåligt väder 26 procent
2. Någon allvarligt sjuk eller skadad 23 procent
3. Bli påkörd 9 procent
4. Någon ska ramla överbord 6 procent
4. Gå på grund 6 procent
4. Att motorn ska gå sönder 6 procent
7. Dålig sikt 4 procent
8. Att köra på någon annan 2 procent
9. Att bensinen ska ta slut 2 procent
10. Annat 3 procent
Frågan om vad som skrämmer på sjön ingår i en större undersökning om båtliv som gjordes av Gallup i april. Frågor om båtliv besvarades av 1000 personer i åldern 16-74 år. 280 av dessa var båtägare.
Uvefalk Trade & Consult och Checkmate marine Inc. har skrivit ett avtal där Uvefalk T&C innehar agenturen inom Europa, Ryssland och Baltikum. Företaget planerar att skaffa återförsäljare i varje land som skall tillhandahålla produkterna på marknaderna. Checkmate fabriken finns i Bucyrus Ohio, USA. Fabriken har funnits i snart 46 år men inte tidigare skaffat agenter utanför USA.
Doug Smith är ägare till fabriken sedan 2007. Doug har tävlingskört racingbåtar och inom tillverkning har han även varit med att bygga upp fabriken som tillverkar BAJA Boats.
Efter att Doug tog över Checkmate fabriken har en hel del ändrats i tillverkningen med t ex ny grafik design, nya färger, ny inredning, utökat standard utrustningen och möjligheten att skräddarsy sin båt s.k. “Custom boats”
Checkmate powerboats har funnits på marknaden i 46 år och är kända för att hålla en mycket hög kvalitet. Båtarna tillverkas för hand utan maskiner, detta gör att kvaliteten blir enastående och vikten blir lägre än liknande båtar. Tack vare den låga vikten ökar prestanda på båtarna.
Fabriken tillverkar ca 200 båtar per år och har hållit fast vid att tillverka båtarna utan maskiner.
Närmsta konkurrenten BAJA valde ”löpande band” modellen. BAJA tillverkas i samma stad som Checkmate. BAJA såldes nyligen av Brunswick koncernen till Fountain Powerboats.
För att bygga högklassiga prestanda båtar måste man ha underleverantörer med hög kvalitet, Checkmatefabriken har valt att arbeta med bl a Mercruiser , Mercury, Evinrude ,Corsa/ Gill , McLeod interiours , Clarion Marine audio , Eddie Marine och Dina Marine för att nämna några.
Alla båtar provkörs i vatten innan leverans om kund önskar.
Fabriken lämnar 10 års garanti på sitt hantverk.
Skrovet är av typ V-form ( 19-24 grader) som ökar prestanda och säkerheten i högre vågor.
Egen färg design, som kund designar du båtens färger helt själv och inredningen kan även den skräddarsys åt kund, detta gör att kunden kan få sin båt med personlig prägel.
Färgen läggs direkt i gelcoten och detta gör att hållbarheten blir mycket stark, det blir inga märken för mindre påstötningar eller “skavsår” efter fenders etc. Färgen klarar av solen mycket bättre än en tradionellt lackerat skrov.
Checkmate är erkänt ett märke med högkvalitet, snabba och bra andrahandsvärden i USA, vi skall nu se till att även Europa får ta del av dessa skönheter.
Båtarna som kommer till Europa är alla CE märkta. heckmate båtarna är högprestandabåtar som har toppfart på upp till 77 knop. / 141 km/tim.
Modelprogramet:
“Pulsare” finns 16 ,18 , 20, 21 & 24 fot. Finns även som BowRider
“ZT” finns 23 , 24 , 26 & 28 fot. Finns även som BowRider
”Convincor” finns 27 , 28 och 30 fot. 27 fot går även att få som BowRider.
Länk: http://www.cig.canon-europe.com/a?i=kIgBXV0TLC
De svenska deltagarna gjorde succé i årets upplaga av Round Britain Race. Särskilt bra gick det för den svenskadesignern Ocke Mannerfelt, vars båtar placerade sig mycket bra.
Båten Vilda kom in på en total tredjeplats i tävlingen, som betraktas som världens längsta och hårdaste offshoretävling. Båten kördes av Mikko Oikari, Henrik Dahl, Michael Backhuvud och Titti Schultz. Den är ritad av Ocke Mannerfelt och byggd av Henrik Dahl.
Dessutom kom en annan av Ockes konstruktioner in på en total nionde plats. Det är en Pascoe RIB med nummerr 96, Mr Mako.
Länk: www.ocke.se
Länk: www.dahlnaval.se
Lördagen den 12 juli från kl. 12.00 är det marknad- och minnesdag över Gösta Söderman (1920-1987, Rödlögabodens skapare). Då finns tillfälle att uppleva genuin miljö, besöka ost- och skärgårdsmarknaden samt njuta av allehanda underhållning.
Bland annat finns en minnesskrift över Gösta Söderman att köpa för 60:-.
Allting sker mellan Rödlögaboden och Café Truten.
Båt trafikerar Rödlöga från Stockholm/Strömkajen (Sjögull) och från Furusund (Viggen), se Waxholmsbolagets turlista.
Länk: www.rodlogaboden.se
Islutet avförra veckan sjösattes Ericsson Racing Teams nya kappseglingsbåt, Ericsson 4. Båten är byggd vid det provisoriska varvet i Kista och ligger nu vid Sune Carlssons båtvarv i Saltsjöbaden.
Båten, som ska delta i Volvo Ocean Race 2008-2009, kördes från varvet i Kista på fredagskvällen till Värtahamnen i Stockholm där hon döptes vid en enkel ceremoni och sjösattes. På lördagen bogserades hon ut från Stockholm genom det trånga Stäket och Knapens Hål i Nacka till Sune Carlssons båtvarv i Saltsjöbaden.
Foto: Oskar Kihlborg/ERT
För andra året i rad blev Ericsson Racing Team första enskrovsbåt i mål av Eurocard Gotland Runt. Runt lunchtid på tisdagen gick båten i mål utanför Sandhamn efter ganska precis två dygns kappsegling på Östersjön.
– Vi har haft en fantastisk fin resa. Hyggligt med vind, lite regn, sol och hårt jobb ombord med väldigt många segelbyten. Det har behövts, men så har vi också haft bra fart på båten nästan hela tiden, säger skepparen Thomas Blixt.
Ericsson var, som sagt, snabbast av alla enskrovsbåtar. Men allra snabbast i årets tävling var 60-fots trimaranen HiQ II med Andreas Andersen som skeppare. De fick målskottet utanför Sandhamn redan kl 04.40 på tisdagsmorgonen efter en snittfart på 14,38 knop på den långa banan som i år gick två varv runt Gotland.
Ericssons svåraste konkurrent bland enskrovsbåtar var den tyska 86-fotaren Morning Glory med Hasso Plattner som skeppare. Men på måndagseftermiddagen, då Morning Glory låg först bland enskrovsbåtarna, råkade man ut för ett mastbrott och tvingades bryta. Ingen ombord skadades och man tog sig för motor tillbaka till Sandhamn.
För Ericsson Racing Team fortsätter nu förberedelserna inför starten i Volvo Ocean Race i Alicante i oktober. Om två veckor sammanstrålar de två Ericsson-båtarna som ska tävla i jorden runt-kappseglingen i höst. De möts i Nynäshamn för att gemensamt segla ner till träningsbasen på Lanzarote. Där väntar en mängd tester och träningar och i mitten av september ska de vara på plats i spanska Alicante.
Volvo Ocean Race är världens längsta och mest krävande kappsegling. Ericsson Racing Team deltar med två båtar i tävlingen – en båt med en internationell besättning och en båt med en nordisk besättning.
Anna Kjellberg är rookien som kom som skjuten ur en kanon till Match Cup Sweden på Marstrand 2008. Inte många visste vem hon var, få trodde att hon skulle ta en plats på pallen. Som silvermedaljör är hon den första i Match Cup Swedens historia som kommer som debutant och tar sig hela vägen till final. – Jag älskar Matchracing, är Annas enkla förklaring.
Det var på seglarskolan allting började.
– Jag var nio år först gången jag satt i en segelbåt. Det var i en optimistjolle på Lessudden i Lerum, säger Anna Kjellberg.
Och som av en händelse råkade alla tre bröderna Rahm bli hennes instruktörer, så det första mötet med segling blev väl minst sagt lyckat.
– Egentligen var det pappa som lockade dit mig. Men sen var det inga problem att hålla mig kvar, det klarade jag på egen hand.
Men Anna säger själv att hon inte placerade sig särskilt bra på juniortävlingarna. När hon började på seglargymnasiet i Lerum åkte hon alltid på tävlingarna som var på lägre nivå än de duktigaste.
– Och jag var så himla arg på det där. Jag bestämde mig för att bli lika bra som dem. Eller bättre. Det var jävlar anamma, säger hon på ett sätt som gör att man inte tvivlar en sekund på hennes målmedvetenhet.
Det där var för åtta år sen. Nu är Anna 24 år, färdigutbildad kustbevakare och en av världens bästa Matchracing-seglare i damklassen. Förr seglade hon E-jolle, men på gymnasiet hade de temadagar där hon fick prova på Matchracing.
– Det var så coolt! Jag kände med en gång att det här jag vill hålla på med. Och sen när Magnus Holmberg anordnade Sailing Factory och jag kände lite mer på det så var jag fast.
Och med den nya klassen kom också de bra placeringarna.
– Jag insåg att jag inte passar så bra som ensamseglare. När jag fick en besättning att snacka med gick det mycket bättre.
För ett år sen började Anna plugga till kustbevakare i Karlskrona. I samma klass hamnade seglaren Maria Malmros. Båda två var trötta på att dambesättningar utan pengar aldrig har råd att åka på internationella tävlingar.
– Vi kan ju inte bara segla mot killar här i Norden. Vi ville ha en damtour för Norden, så vi började dra upp lite riktlinjer.
Resultatet blev en damtour med fyra deltävlingar som seglas i år. Enligt rankingen ligger Anna tre efter två seglade deltävlingar.
– Det som gör mig till en bra seglare är att jag är envis och orädd.
Eftersom hon är ny på den internationella nivån känner hon ingen press.
– Jag har ingen respekt utan går in i fighter utan att tänka mig för. Det är lite som ryska landslaget i fotboll. Mycket anfall och inget försvar!
Anna Kjellberg seglar helt klart i medvind. Och målet har hon klart för sig.
– Jo, jag sparade ju segern här i Marstrand till nästa gång. Och så har jag en dröm om att segla över Atlanten tillsammans med några härliga vänner. Det skulle vara häftigt.
Fem röster om Anna Kjellberg
Björn Alm
Tidigare tränare och även speaker Match Cup Sweden 2008
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Mycket glad, positiv, ödmjuk och med väldigt mycket vilja som kanske inte alltid syns vid första ögonkastet.
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Hon passar som rorsman i Matchracing, hon är ingen fysisk seglare men har en bra känsla för att styra båten i alla vindar. Hon är en lagarbetare och kombinerar det med goda ledaregenskaper. Redan tidigt syntes hennes talang och stora intresse för Matchracing.
Peter Klock
vd GKSS
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Gedigen, målmedveten och pålitlig tjej som själv avgör hur långt hon går både privat och inom seglingen.
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Anna är lite grann av en blandning av den nya aggressiva seglingsstilen och den gedigna jollekunskapen. Till stora delar har hon samma bakgrund som Jenny Axhede och Linda Rahm. Annas stora kärlek för seglingen är förmodligen hennes viktigaste framgångsfaktor just nu.
Annika Ölme
Annas taktiker under Match Cup Sweden 2008
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Glad, sprallig och hon blir lätt upphetsad, så ibland får vi lugna ner henne lite.
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Fokuserad och en naturlig ledare trots att hon är så ung. Hon kan ryta till men kan ta kritik och har inte svårt att tänka om. Hon seglar moget och som rorsman pekar henens kurva brant uppåt.
Claire Leroy
Finalmotståndare i Match Cup Sweden 2008
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Jag känner henne inte, men vi möttes i ett tävling tidigare där hon inte gick vidare, så jag blev lite förvånad att hon gick ända till final. Hon seglade mycket bra idag och hade en samspelt besättning. Starterna var bra och hon var även mycket uppmärksam på mina misstag, vilket även lärde mig något.
Vad tror du om henne i framtiden?
Jag måste passa mig!
Sebastian Östling
Pojkvän och OS-seglare
Hur upplever du Anna Kjellberg som människa?
Ambitiös, framåt, drivande och alltid glad, helt enkelt en grym tjej!
Hur upplever du Anna Kjellberg som seglare?
Anna är aggressiv och går mycket på känsla, så egentligen spelar inte hennes val av sport så stor roll, hon skulle bli bra på allt.
Berätta något som ingen annan vet?
Anna blir sjukt förbannad när hon förlorar i kortspel!
Marstrand: Efter en rafflande finaluppgörelse i Match Cup Swedens damklass, mellan franska världsettan Claire Leroy och svenska rookien Anna Kjellberg, ser de båda fram emot världens största matchracingtävling för damer, Lysekil Women’s Match med 400 000 kronor i prispengar, om en knapp månad: – Det ska bli skitkul. Lysekil Womens’ Match är den bästa damtävlingen, med fullt fokus på oss, säger Anna Kjellberg, sensationell Marstrandsfinalist som bjöd världsettan hårt motstånd men till slut fick acceptera andraplatsen. – Vi ser fram emot Lysekil men får se upp, för de svenska tjejerna kommer dit ännu starkare, kommenterar segrande Claire Leroy.
Den 29 juli – 2 augusti är det återigen dags för världens största matchracingsegling för damer, Lysekil Women’s Match. Sju av de åtta besättningar som i veckan seglat på Marstrand deltar, och dessutom ytterligare fem av världens absolut främsta dammatchracers. Titelförsvarande Linda Rahm, som inte nådde finalen på Marstrand men däremot räddade tredjeplatsen mot Jenny Axhede, inser att det inte blir lätt att ta sig till final i Lysekil ännu en gång:
– Nej, men vi har ju vunnit förut, så vi vet i alla fall hur man gör, skrattar hon.
– Det blir riktigt bra i Lysekil. Alla de som blivit utslagna här på Marstrand kan sticka upp, och så kommer ju fem till som tillhör världstoppen, fortsätter hon och avslöjar att hela laget ska ha semester ända tills det är dags för pressegling i Lysekil den 29 juli.
– Men då kommer både vi i besättningen och vår hejaklack från Team Stena Bulk att vara laddade till tusen!
Laddad för Lysekil Women’s Match är också Jenny Axhede, som gick obesegrad genom grundserien på Marstrand, men sedan slogs ut i semi av uppstickaren Anna Kjellberg och alltså fick stryk i matcherna om tredje pris av Linda Rahm:
– Vi hade inte det lilla extra som behövs, men nu är vi ruggigt revanschsugna och det ska verkligen bli kul att få segla i Lysekil igen, tycker Jenny.
Vid Lysekil Women’s Match delas det nyligen instiftade priset Marstrand Lysekil Women’s Double ut. Priset är en vacker glastrofé från Kosta Boda och går till den besättning som placerar sig bäst sammanlagt på Marstrand och i Lysekil:
– Med upptakt på Marstrand och final i Lysekil tillför den nya trofén en spännande och intressant extra dimension till de båda tävlingarna. Det är glädjande att världens bästa tjejer spenderar så mycket tid i Sverige, tycker Anna-Holmdahl-White, initiativtagare till Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet och Lysekils SS Gullmar.
Deltagare i Lysekil Women’s Match, 29 juli – 2 augusti:
Claire Leroy, FRA, världsranking 1
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 2
Katie Spithill, AUS, 3
Silke Hahlbrock, GER, 4
Elisabeth Baylis, USA, 5
Linda Rahm, SWE, 9
Jenny Axhede, SWE, 10
Sabrina Gurioli, ITA, 12
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 14
Lucy MacGregor, GBR, 22
Anna Kjellberg, SWE, 23
Anne-Claire Le Berre, FRA, 61
En ny seglarstjärna är född. 24-åriga Anna Kjellberg lyste ikapp med den varma Marstrandssolen när hon helt överraskande seglade upp i seglingsvärldens absoluta toppskikt inför en jublande rekordpublik. GKSS-seglaren hade aldrig seglat en Tourtävling och gick ända till final i Match Cup Sweden. Världsettan och fransyskan Claire Leroy fick se sig rejält slagen av Anna i en av de fyra matcherna, men vann till slut med 3-1.
Sensationen inleddes redan under Match Cup Swedens inledande Round Robin-serie. Anna kom från i princip ingenstans. En fjärdeplats i EM 2007, ett wild card till Match Cup Swedens damklass för två veckor sedan och därefter en makalös vecka med segrar i Round Robin-serien som ledde tills semifinal framför några av de bästa damseglarna i världen.
– Det var klackarna i taket när vi fick inbjudan och nu har vi blivit tvåa i finalen. Helt tokigt, jag känner mig alldeles tom i huvudet och kommer knappt ihåg matcherna, utbrister Anna Kjellberg med ett bländande vitt leende.
– Vi tog chansen när vi fick den och sa att nu kör vi vårt bästa – och det gick ju rätt långt.
Anna Kjellberg och hennes team seglade säkert, dominant, aggressivt och var oerhört starka på kryssarna. I semifinalen mötte hon Jenny Axhede som hittills var obesegrad och vann överraskande med 2-1 och gick därmed till final. I den första matchen var Anna lite för aggressiv i starten och drog på sig ett straff för tjuvstart vilket gav fransyskan fördel och segern. Men i andra matchen var det två team i världsklass som seglade, Anna vann först starten och seglade med ideliga slagdueller och taktiska finter mot världsettan. Till slut vann Anna andra matchen klart med tre båtlängder till Leroy inför omkring 30 000 jublande åskådare på klipporna.
– Vi fick verkligen till det och vi kände glädje i varje slag. Tjejerna skrek, kan vi inte gå in i en slagduell till mot Clare?, berättar Anna.
Claire Leroy var överraskad.
– En nykomling som seglade riktigt bra och körde många tricks på oss. Vi lärde oss en del som vi kunde använda i de två sista matcherna, sa Claire Leroy.
Där fick stjärnskottet Anna Kjellberg och de fem tjejerna i besättningen hårdare motstånd. Fransyska vann till slut finalen med 3-1.
– Vi hade bättre taktik i slutet och hade ett bättre grepp om situationen, berättar fransyskan.
I Anna Kjellbergs team var glädjen över andraplatsen minst lika stor som för publiken, funktionärskompisarna från GKSS och en stor del av Seglarsverige som var på plats i Marstrand.
Vad är dina planer nu Anna?
– Vi fick ett wild card även till Lysekil Women’s Match. Vi åker dit med samma rookiekänsla som här.
OS 2012?
– Ja, visst har vi planer på det, Matchracing är det roligaste som finns för oss, sa Sveriges nya seglarstjärna.
Matchen om tredje pris blev en kamp mellan två kvinnliga seglingsgiganter, Jenny Axhede och Linda Rahm. Jenny som gått obesegrad genom Round Robin-serien, presterade inte samma vassa och tuffa segling som hon och teamet visat upp tidigare i veckan.
– Vi var grymt taggade och hade det gott ombord, men hade inte det lilla extra som vi hade i början av veckan när vi trollade till det.
För Linda Rahm kändes det som en seger att bärga tredjeplatsen.
– Jag kände mig lugn inför seglingen men det blev väldigt tajt mot Jenny med massor av duellspel, vi lämnar med en vinnarkänsla och nu siktar vi på seger i Lysekil.
Slutresultat Match Cup Sweden Women’s class
1. Claire Leroy
2. Anna Kjellberg
3. Linda Rahm
4. Jenny Axhede
5. Lotte Melgaard Pedersen
6. Camilla Ulrikkeholm
7. Katie Spithill
8. Sandy Hayes
Finalen
Anna Kjellberg (1) v Claire Leroy (3)
Match om tredjepris
Linda Rahm (2) vs Jenny Axhede (1)
Semifinal
Linda Rahm (0) vs Claire Leroy (3)
Anna Kjellberg (3) vs Jenny Axhede (1)
Den internationella sjösäkerhetsorganisationen IMO har – i ett första steg – godkänt nya säkerhetsåtgärder för fartygstrafiken i Ålands hav.
IMO:s underkommitté Safety of Navigation godkände i dag, fredag, det finsk-svenska förslaget om att införa trafiksepareringar och särskilda farleder för djupgående fartyg i Ålands hav. Detta är ett första steg innan åtgärderna definitivt godkänns och innebär att de med största sannolikhet kommer att införas 1 januari 2010. Det definitiva beslutet kommer att tas av IMO i december 2008.
Åtgärderna innebär att nord-sydgående och ost-västgående trafik separeras. Där dessa trafiksepareringar korsar varandra, s.k. ”precautionary areas”, kommer man i sjökortet att uppmanas att vara extra uppmärksam. Dessutom kommer fartyg med stort djupgående att tilldelas en egen farled.
Idag rör sig fartygen på ett ostrukturerat sätt, vilket skapar många möten som gör att risken för kollisioner ökar. Den trafik som finns i området idag präglas av färjetrafiken mellan Finland och Sverige på ost-västgående blandad med annan handelssjöfart på nord-sydgående. Sommartid är det dessutom många fritidsbåtar i området. Genom införandet av s.k. trafiksepareringar och djupvattenrutter blir det lättare för fritidsbåtar att veta var de kan förvänta sig möten med fartyg.
Med dessa åtgärder kommer sjösäkerheten i området öka väsentligt.