Martin Krite är en av besättningsmännen ombord på Ericsson 3, en av de åtta båtarna i Volvo Ocean Race. Här är hans egen berättelse om livet ombord. Text & foto: Gustav Morin/ERT.
– Jag är så imponerad av min fru. Det är otroligt att hon klarar av vardagen ensam med vår son, sin forskning och allt runt omkring. Min vardag här ute är se mycket enklare.
Orden kommer från 28-årige fördäckaren Martin Krite som sedan 1,5 år är pappa till William.
– Det är fantastiskt att vara pappa och väldigt jobbigt att vara ifrån fru och son så här länge. Jag saknar dem enormt, men jag tycker också att det är jobbigt att lämna Emelie ensam. Jag vet hur mycket som krävs av en förälder. Att ta hand om William ensam, så som min fru gör nu, tror jag knappt att jag skulle klara av. Barn kräver ju otroligt mycket tid och uppmärksamhet. Man har aldrig en ledig stund.
Martin blickar ut över havet som för tillfället glittrar och bjuder på riktigt behaglig sjögång. Det står 20 knop på vindmätaren och lite mer på loggen. Fantastiska seglingsförhållanden.
“Trim! skriker trimmern och Martin, som står vid grinderpiedestalen, vevar ursinnigt tills han hör; ”Stopp!”. Han blickar upp och pustar;
– Även om det här är väldigt fysiskt och tufft, och trots att man utsätter sig för väder och vind på ett extremt sätt, så tycker jag att det här livet är mycket enklare än att vara hemma, arbeta och vara småbarnsförälder på heltid. Jag tror att jag sover ännu mindre hemma och jag är alltid upptagen. Här är jag ju ledig fyra timmar två gånger per dygn. Vilken lyx.
Men det är knappast “ledigheten” som lockat Krite hit. Han har seglat hela sitt liv och deltog i America´s Cup på Nya Zeeland 2002–2003 med det svenska teamet svenska Victory Challenge. Martin var också med Victory Challgene under förseglingarna till America´s Cup. Men han tröttnade och tänkte lägga seglingen på hyllan, till förmån för familj och ett mer normalt liv.
Väl hemma började han segla “lite på kul” igen. Gnistan kom snabbt tillbaka och han fick snart chansen att vara med ombord på Ericsson 3, flytta till Lanzarote och förbereda båt och träna ett år innan start. Efter gemensamt beslut med frun tackade han ja.
– Jag tror att alla ombord söker kickar på ett eller annat sätt. Har man en gång seglat på hög nivå se är det svårt att få det ur blodet. Inte minst efter att ha seglat VO70 i hårt väder till havs. För att få samma kick i vardagen krävs nog att man börjar köra bil på fel sida av vägen, avslutar Martin, som vanligt, med ett garv och mungiporna i topp.
Det hjar varit stora förändringar i täten för Volvo Ocean Race det senaste dygnet. Ericsson 3 ligger idag tvåa, 39 Nm efter ledande Green Dragon. Ericssons andra båtar ligger på sjunde plats. Här nedan följer några av dagens pressreleaser.
TEAM RUSSIA LEG ONE DAY 9 QFB: received 10.10.08 1712 GMT
It is getting very hot here inside the boat, I am wet and sticky in our navstation trying to pick a way through the doldrums. Wouter, our navigator and meteorologist on board came up with some good analysis and we made a plan we trust so far. It seems other people have similar plans as the fleet generally converges between 027.30 and 028.00 W.
The sun is really high already, must be at approximately 73 degrees at noon, just a guess as our sun tables are vacuum packed to keep them dry. It is still a rule of the race to have a sextant, table and an accurate time piece on board, just in case something happens with the GPS system.
We all look very much forward for the first rain cloud to pass over us to take a shower, the last decent shower was more than a week ago in Alicante.
Aeh
Andreas Hanakamp – skipper
ERICSSON 4 LEG ONE DAY 9 QFB: received 19.10.08 1422 GMT
One week after the start and a lot of different feelings on board. After an intense race with Puma for the lead of the leg, where at some stages both boats had just a few metres from each other, we had the call from Volvo doctors that Tony Mutter (helmsman and sail coordinator), had to come off the boat, as his knee infection was not getting better. We changed our course to Cape Verde, as it would be Tony’s last chance get off the boat before Noronha. We lost a few hours dropping Tony to a motor boat and then went back to the race.
Later came the message that Tony arrived safe at Cape Verde and our team doctor was already with him. It was a sad moment on board, as everybody was worried about Tony’s health and that we were losing a very important crew member, but it was the right decision, otherwise he could be in risk.
Right now we are approaching the equator with not many miles from the leg leader. It’s been very warm inside the boat. Yesterday we had our first big cloud with intense sails change and a lot of rain that gave us the opportunity to have a shower.
We are losing ground to all boats which is not good. All the fleet is still very close and we are trying to get the best points at the scoring gate of Noronha.
Good winds, Joca
Joao Signorini – trimmer
HUNTED BY BIG, BLACK CLOUDS: WELCOME TO THE DOLDRUMS BOYS
“The heaters have been turned on and the grinders have been turned off – for the moment anyway,” says Ken Read/USA, skipper of PUMA who is still in the lead, as the fleet racing in leg one of the Volvo Ocean Race enters the calm, oily stillness of the Doldrums.
Temperatures rise as the eight-strong fleet dodges the big black clouds and the squalls which accompany them, typical of the Doldrums. “We are being hunted by clouds,” said Ericsson 3’s navigator Aksel Magdahl. “It does not feel fair that once again it pays off to be behind. It should not be like that in sailing. The rich should always get richer.”
Ericsson 3 is clinging onto second place and was hoping to avoid a repeat of their exit from the Mediterranean earlier in the week when their comfortable lead was sucked away by an adverse current and they were ‘parked’ for half a day, being passed by several boats. “After finally fighting our way back into contention, the same is happening again,” worries Magdahl.
In third place, progress has been rapid for the Green Dragons (Ian Walker/GBR) and the team is looking for a podium position when they round the scoring gate at Fernando de Noronha in about three days time. “West is best they say and we’ve had to give up a lot to get out here,” said navigator, Ian Moore in a radio interview today. “We all talked about it and so often it pays, but it was pretty hard watching the other guys turn south towards the Doldrums,” he said.
It’s going to be an exciting 48 hours as the fleet bunches together, but it is a very fickle part of the world and the whole fleet could very easily be turned on its head. It will be the Wind Gods who will decide the fate of the fleet and who gets free first, back into the trade winds.
The effects of being one man down onboard Ericsson 4 (Torben Grael) in fourth place are being felt, according to Guy Salter/GBR. Tony Mutter was one of the top trimmers and drivers onboard and his lack of presence in the team has made it a lot harder on the rest of the crew. It is frustrating Salter, himself a competent sailor and previous competitor in this event, as the media crew member (MCM) not being able to join in with sailing the boat.
“We are suffering from not being as far west as we would have liked to have been at this point,” said Salter, whose brother Jules is the navigator onboard. “Skipper Torben Grael has had to stand a watch now as well as being involved in the major decisions which is proving very difficult physically,” he said.
The team on Delta Lloyd (Ger O’Rourke/IRL) has been putting in a superb performance, for fifth place after eight days of racing, but the team is watching the weather carefully, particularly a tropical storm which is approaching the fleet. “It’s 75 nm wide and heading straight for the fleet’s path,” said Ger O’Rourke last night. “There could be big wins and losses in how the fleet manages this obstacle. These storms suck up and disturb the direction of the wind. Let’s hope we get our timing right,” he said.
Capitalising on the front runners hitting the Doldrums wall, Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) is right back into contention, just 48 nm behind PUMA, helped by the wind moderating at the head of the fleet and by being able to use their repaired spinnaker to catch the fleet.
“For the last few days with the sail problems we have had, it has been a bit like boxing with one hand tied behind your back,” said Bekking.
Gone now are the big waves and nose diving for Telefónica Blue as the sailing becomes more subtle with the crew teasing the best speeds possible out of the boat as the team edges south into softening winds and, eventually, the Doldrums.
Five nautical miles behind Telefónica Blue is the Russian team, which reports that their boat Kosatka smells like a stable for a horse, as the temperature below rises.
Onboard Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP), Mikel Pasabant (MCM) says that the crew is missing cookies and chocolate, but otherwise they are eating and drinking very well. “Some of the crew say they are even getting fatter,” he reports. The black Spanish boat is 71 miles behind PUMA.
Keeping hydrated in the Doldrums sauna is very important. “The water make is a value that we could not do without and seems to get run overtime down here,” says PUMA’s Ken Read. “”We are constantly preaching ‘drink water’. If you don’t, you develop hangover symptoms pretty quick. Not that I have those symptoms often when on land, but I have been told,” he says.
As the fleet negotiates the big, black clouds of the Doldrums, the race veterans onboard PUMA wisely nod their heads and say, ‘welcome to the Doldrums, and if this isn’t it, then we are really close.’
“I can’t wait for them to say, ‘welcome to the south east trades,” laughs Read.
At the 1300 GMT position report today, the whole fleet had made gains on PUMA, whose lead had been reduced to a mere four nautical miles. With still 4210 nm left of this leg to Cape Town for the leaders, Telefónica Blue and Telefónica Black had both notched up the highest average boat speed (12.8 knots) for the hour preceding this report, with Ericsson 4 averaging 12.5. Telefónica Blue also claimed the highest 24-hour run of 335 nm.
Leg One Day 9: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to leader)
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) 4210 DTF
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +4
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +8
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +33
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) +41
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +48
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +53
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +71
När svenska Sjöfartsverket införde krav på utbildning för snabba yrkesbåtar 2004 var Sjösportskolan i samarbete med Chalmers bland de första att bli godkända att hålla denna utbildning. Sedan dess har flera hundra svenskar utbildats i hur man hanterar snabba båtar. Kunderna är både privatpersoner, kustbevakningen och företag som tex Volvo Penta.
Eftersom Sjösportskolan i Göteborg (Långedrag) är licensierad även för den enda internationellt gångbara yachtutbildning Yachtmaster samt RIB master, har vi i samarbete med Ullman Dynamics tagit fram en kurs som riktar sig till utländska myndigheter och privatpersoner för att sprida den unika kunskap som Sjösportskolan besitter inom området små snabba båtar.
Den första kursen pågar i Långedrag denna veckan, och deltagarna kommer från Portugal och Danmark. De arbetar vid sjöpolisen och flottan och får nu även specialutbildning för att kunna köra säkert med mycket snabba båtar.
Utbildningen sker hos Sjösportskolan i Sjöräddningshuset. Praktik hålls ute till havs. Båtarna som används på kursen är bland de snabbaste som finns på västkusten. Dessutom har en av kunderna med sig en extremt snabb båt, med en maxfart på ca 80 knop.
Ullman Dynamics utformar ergonomisk riktig och säker utrustning för bl a högfartsbåtar.
Länk: www.sjosportskolan.se
Puma är tillbaka i ledningen av Volvo Ocean Race. Ledningen framför Ericsson 3 med skepparen Anders Lewander ärendast 7 Nm men Ericsson 4 med skepparen Torben Grael ligger 61 Nm efter Puma. Båtarna seglar söderut med cirka 10 knops fart i relativt lätta vindar. Det återstår 4 500 Nm till etappmålet i Kapstaden. Ericsson 4 fick via en fiskebåt hastigt sätta iland besättningsmannen Tony Mutter (bilden) under fredagen efter att denne blivit sjuk i ett knä.
Här är den senaste pressreleasen frånEricsson Racing team:
ERICSSON RACING TEAM REMOVES MUTTER DUE TO MEDICAL CONCERNS
STOCKHOLM, Sweden (Oct. 17, 2008) – At 1800h local time today, Tony Mutter, of Auckland, New Zealand, was removed from Ericsson 4 via a fishing boat due to medical concerns. Mutter, 39, had been suffering from an infected knee and was receiving antibiotics.
Mutter was transferred onto a fishing boat from Mindelo, São Vicente, Cape Verde Islands. Team representatives took him to a hospital in Mindelo where he was expected to be examined. Once doctors are happy with his condition, Mutter will join his wife and son in Cape Town.
Mutter awoke yesterday with his left knee swollen and painful. Onboard medic Phil Jameson, with assistance from watch captain Stu Bannatyne and directions from on-call race medic Dr. Spike Biggs, administered an anaesthetic, drained the knee of fluid and then lacerated it to remove the infected area.
The difficult decision to transfer Mutter was made early this morning by Ericsson 4 skipper Torben Grael.
“The Race Doctor told us that Tony had to be evacuated because the leg had become significantly more swollen over night, and the uncertainty of how quick his condition will improve,” said Grael. “Both he and I agreed that it would be a prudent and precautionary measure to evacuate him from the boat. He needs to get proper treatment. In addition once we have passed the Cape Verde Islands, we have a period of some 1,300 nautical miles of open ocean ahead of us.
“Our onboard medics, Phil and Stu, have done a great job. They were told by the race doctor that had we been in the Southern Ocean, they would have to give Tony intravenous fluids with antibiotics,” Grael said.
Mutter is understandably very disappointed.
“It’s a tough call, but given the state of the infection an easy call,” said Mutter. “Bearing in mind that the conditions in which we live onboard are not ideal for dealing with infections, and add to this the increasingly hot and humid conditions as we reach the Equator and the Doldrums, this is for sure the best course of action.
“My priority is to get back to 150 percent fitness and rejoin Ericsson 4 in Cape Town,” Mutter said.
The transfer happened just west of São Vicente. Ericsson 4 did not suspend racing, nor did it receive a replacement for Mutter. It will complete the leg with nine active crewmembers that now are heading towards the scoring gate outside Brasil and Cape Town.
Kommentarer
Det är väl som i all annan idrott. Vid 30 är man för gammal
Vi får väl se hur det går för Roger Nilsson på Telefonica Black, han närmar sig 60…..
Under september 2008 sålde Statoil över 8,3 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 1,8 procent sedan föregående månad och med hela 82 procent jämfört med september 2007. All etanolen i bränslet var verifierat hållbar.
I dagsläget har Statoil 320 tankställen för E85. Registreringarna av miljöbilar ökade under september med 105 % och miljöbilsandelen i september var 37,9 %, den högsta noteringen för en enskild månad enligt Bil Swedens statistik.
– Framtidens stationer kommer att ha flera olika drivmedel. Genom att erbjuda E85 möter vi efterfrågan från våra kunder som köpt miljöbilar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil.
All Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör.
– Den E85 vi säljer vid våra stationer är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
Försäljning över Statoils stationer under september 2008 utgjordes till 9,6 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57,5 procent, medan andelen diesel uppgick till 32,9 procent.
Statoils nationella försäljning av biodrivmedel under september 2008 minskade utsläppen av växthusgaser med 22 178 ton, motsvarande nästan 7 500 genomsnittliga bensindrivna personbilar. Att andelen diesel ökar, på bekostnad av bensin, leder också till minskade utsläpp, eftersom en dieselbil i genomsnitt släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil.
Samtidigt som Statoil satsar på nya tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av etanol i den vanliga bensinen från 5 till 10 procent.
– Ökad inblandning är ett effektivt sätt att snabbt minska koldioxidutsläppen från trafiken. Därför vill vi öka inblandningen av biodrivmedel till 10 procent, säger Helena Fornstedt.
Kommentarer
Det är väl bara i Sverige vi köper sån här skit. Hoppas det aldrig kommer till sjömakarna.
Men om konsekvensen blir mindre antal träd i regnskogen så kanske det rent av blir negativ effekt på miljön.
Båttillverkningen står för mindre än 1% av regnskogsanvändningen. Suck!
Många bäckar små…..
De båda Ericssonbåtarna i Volvo Ocean Race ligger hack i häl på ledande Puma. Enligt de senaste rapporterna leder Puma med 4 Nm över Ericsson 4 och ytterligare 12 Nm över Ericsson 3. Båtarna har drygt 4 800 Nm kvar till målet i Kapstaden. Fältet med de totalt åtta deltagande båtarna har spridits ut ordentligt. Telefonica Black ligger nästan 200 Nm efter ledaren.
Här är morgonens engelska pressrelease:
Friday 17 October 2008 07:00 GMT
When Mike Sanderson won the last edition of the Volvo Ocean Race, his crew nicknamed their boat ‘Black Betty’ and heaped praise upon it, touting its speed and reliability.
Fast-forward three years and Irishman Ger O’Rourke acquired ‘Black Betty’ just months before the start. Then, his entry was in doubt until Delta Lloyd stepped in with some much needed financing.
Sailing an ‘old’ boat, with a crew that was assembled, literally, at the last minute, not many observers gave Ger and his men much of a chance – especially in the early going. But a look at the leaderboard at 0400 this morning shows Delta Lloyd has slipped into the top half of the fleet, just 73 miles behind the leader.
O’Rourke and his crew have gained by sliding down the African coast, and waiting until the last minute to gybe west. But they’re currently on the same line as race leader PUMA, and in a tight battle with Green Dragon who are converging from the north just seven miles behind.
The rest of the fleet is noticing. This from Bouwe Bekking on Telefonica Blue: “One thing I have to mention, it is good to see how well Delta Lloyd is going, not only they have been sailing very smart, but they are not slow either. That will open doors for the next race, and hopefully more teams will use older generation boats, and still be competitive.”
The other team making a move overnight is Torben Grael’s Ericsson 4, who are positioned furthest south, and sailing a lower angle as the fleet moves west. This has allowed Grael to move back into second place on the leaderboard, just four miles behind PUMA on the 0400 position report.
But life hasn’t been without its drama on Ericsson 4 where ‘Doctor Phil’ Jameson put his medic training to good use.
“Tony’s knee was giving him a bit of bother so I called Dr Spike Biggs, one of the race’s medical experts, and he advised me to try and drain his knee. So with the help of Stu [Bannaytne] we gave Tony an anesthetic and proceeded to suck some of the fluid off using a syringe, then we carefully cut the infected area with a scalpel. We then bandaged him up and sent him to his bunk for 24 hours. We hope that he that he will be running around in no time!”
Meanwhile, most of the fleet has moved as far west as poor Telefonica Black, which means the Spanish crew can no longer claim they have leverage out on that side of the race track. Thus their loss is pretty much ‘locked in’ as they remain more than 200 miles back of the leader.
Kommentarer
Ericsson får nog snabba på lite för att ge aktieägarna valuta för pengarna. Båtarna kostar nog minst en miljard att driva…
I helgen, 18–19 oktober, samlas närmare ett hundratal fartygsentusiaster på Maritiman i Göteborg. Det är årets Fartygsforum som går av stapeln. Fartygsforum är ett nätverk och en mötesplats för alla som bevarar och brukar historiska fartyg. Statens maritima museer står som värd för mötet som hålls varje år på olika orter i landet.
En av årets programpunkter handlar om utvecklingen av Statens maritima museer arbete med den maritima kulturmiljövården. Myndigheten fördelar idag det så kallade skutstödet för skrovreparationer och k-märker kulturhistoriskt intressanta och bevaransvärda fartyg. Nu arbetar man med att utveckla stödformerna.
– Vi vill bredda stödet så att det kopplas ihop med k-märkningen och att alla fartyg som av oss har klassats som kulturhistoriskt intressanta, oavsett fartygstyp, också ska kunna ansöka om ekonomiskt stöd, säger Claes Wollentz, intendent på Statens maritima museers kulturmiljöavdelning.
På söndagen talar Lars Bergström och Bosse Lagerqvist från Västarvet om planerna för det maritima kulturarvet. På programmet finns också information om Sjöfartsinspektionen och hur deras verksamheten omorganiseras efter årsskiftet.
Det årligt återkommande forumet är ett tillfälle för ideella aktörer, myndigheter och institutioner att mötas och tillsammans diskutera och samtala om angelägna frågor.
Hela programmet finns på vår webbplats:
www.martitima.se (under fliken verksamheter och Fartygsforum)
På fredagslunchen tog Ericsson 4 med skepparen Torben Grael en knapp ledning över Puma i Volvo Ocean Race. Ledningen var bara 1 Nm och Ericsson 3 låg ytterligare 13 Nm efter tätduon. Det har blivit en intensiv fajt mellan de tre tätbåtarna. Anders Lewander, som är skeppare i Ericsson 3, har fått bra fart på sin nordiska båt där Magnus “Mange” Olsson (59 år) en av besättningsmännen.
Telefonica Black däremot halkar efter lite mer vartefter flottan rör sig framåt. När Ericsson 4 hade gått upp i ledningen var Telefonica Black 199 Nm efter.
Team Rusia har den mest extrema båten i hela fältet. Den båten ligger på femte plats, 69 Nm efter Ericsson 4.
Länk: www.volvooceanrace.org
Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3, har skrivit sitt första veckobrev efter sex dagar till sjöss. Båtliv publicerar det här nedan i sin helhet.
Glada leenden när jag skakar liv i Eivind och Stefan, “Nu gippar vi västerut” och lämnar afrikanska kusten och västra Sahara bakom oss. Det är mitt i deras ”off watch” och nu bryts den tre timmar korta möjligheten till sömn.
Alla man på däck och vi jippar säkert i den 23 knop starka vinden. Det är härligt att känna den rutin som nu finns på däck. Den är minimalt energikrävande. Alla vet vad de ska göra och varje detalj av manövern går per automatik. Gippen sitter perfekt i en surf och den nya kursen mot norra området av Cape Verde öarna känns av, ny vinkel mot vågorna, nytt tryck i surfen och nya bäringar att vänta mot konkurrenterna i norr.
All utrustning flyttas till lovart under däck, all mat och all utrustning som är lastad längst akterut i det trånga utrymmet akter om rattarna är en svettig uppgift, allt är blött och svetten fullkomligt forsar. Det är 75 cm högt och vinylsäckarna hala när de trycks upp mot däcket och surras fast, samtidigt som alla spjärnar sig fast med armbågarna och huvudet i den höga sjön.
Vi ä just nu placerade längst söderut i fältet. Normalt är det hög risk att vara se här långt söderut, men med den stora utbredning som passadvindarna nu har är vi säkrade i vindstyrka. Vår navigatör Aksel Magdahl har gjort sina beräkningar och tolkningar. Och vinden vrider nu som väntat inte helt till vår fördel mot fältet men vi premieras av vindstyrkan.
Prestanda mässigt kämpar vi på. Vi har stunder av briljans och stunder då vi inte seglar upp till båtens fulla potential. Erfarenheten är en faktor i den ständigt föränderliga sjön. Den kan variera och förändras inom en timme och våra två bästa rorsmän Eivind Melleby och Thomas Johanson får verkligen jobba hårt för att finna rätta vägen utmed vågorna. Det är inte bara att lyckas surfa, det viktigaste är att minimera stoppen, att inte fastna i vågdalen utan att komma upp. Skillnaden blir enorm på snittfarten, om vi lyckas accelerera ner i en våg så relativa vinden blir brant och farten 21 knop istället för 16 knop.
Vår medieman Gustav Morin klipper och klistrar i FinalCut, det video redigeringsprogram som används ombord. Normalt skall klippen bara sättas ihop och komprimeras. Men jag har precis sett några mycket fina redigeringar och presentationer av vår fina besättning. Det är en stor tillgång med Gustav.
Fördäcksgastarna Martin Krite och Anders Dahlsjö är fantastiskt starka i sina uppgifter framme på det mullrande fördäcket som ett par gånger i minuten är helt under vatten. Grabbarna är fastkopplade och selen sitter på jämt. Krite håller ständigt koll på förslitningar och ”rigg check” är en daglig rutin. Anders som även har båtbyggeri som ansvar ombord har haft epoxin framme och reparerat lite småskador under däck. Men vår båt är fantastisk – så stark och välbyggd! Det spara oss enormt med energi och ger oss mojligheten att driva på i varje sekund!
Anders Dahlsjö och Jens Dolmer delar också uppgiften att ladda batterier och köra watermakern. Vi har en rutin ombord med laddning som följer när vi skickar iväg allt material och laddar ner väder. Bredbandsuppkopplingen slukar mycket energi.
Vaktkaptenerna Mange Olsson och Richard Mason lyser och delar sina erfarenheter till alla i varje sekund. Jag känner att mycket av deras energi återvinns i att vi alla driver på i våra roller och visar att vi har utvecklats under året som gått. Erfarenheter kommer så här på havet ofta i galna historier som lite bekräftas och nu upplevs av alla ombord.
Bilden:
Anders Lewander, skeppare på Ericsson 3, in action. Foto: Oskar Kihlborg / ERT
Länk: www.ericssonracingteam.com
Kommentarer
Stå på dig, Anders!
Det blir inte allvar förrän i södra Atlanten.
Har dom inte kommit i mål än?
4200 sjömil kvar i värmen och solen…
4200 sjömil?! väck mig när det är 10 kvar.
Puma med skepparen Ken Read har under natten utökat sin ledning i Volvo Ocean Race. Tidigt på morgonen ledde Puma med 37 Nm över Ericsson 3 med Ericsson 4 ytterligare 12 Nm efter. Utvecklingen är intressant. Båtarna har seglat en sjättedel av hela första benet och enligt erfarna Volvo Ocean Race-seglare bör de skillnader vi redan har sett mellan båtarna ge en viss vägledning om hur det ska gå under resten av racet.
Här är Pumas pressrelease för torsdagsmorgonen:
Thursday 16 October 03:12
PUMA – Kenny Read (skipper)
good evening. Grave yard shift happening as we speak. Mood is clearly good on PUMA il mostro. “The Monster” clearly likes this 20 knot running.
Which is a relief I guess, but we really haven’t had many good line ups in anything other than breezy running and light air upwind. But so far we certainly like our craft. Hopefully as we learn our strengths and weaknesses against the fleet we will grow to love the monster.
Tactically we are in a cat and mouse game with the fleet as to who will break first for the west. Telefonica Black broke from the pack yesterday in what we believed to be a light wind forecast.
We chose to stay in pressure all day and continue down the coast. We will certainly find out in a couple of days who is right and wrong but so far we like our spot. That is the beauty of ocean racing.
You never really know until all the cards are dealt – sometimes days after decisions are made, and this dash to the west is just starting for us all. Who will pick the correct line? Just wait and see.
I have to admit that one of the odd things to get used to out here is the fact that there is no internet allowed. MEaning that there is no news.
We can get e mails, and we can get phone calls. But by rule all of our weather comes from the race headquarters. And they effectively shut off the internet to our satellite communication systems.
So we have to rely on outside sources. And as a hint … Juggy Smith, the major of PUMA City, is the only one to come through on news and sports. Twice. And we have been out here 5 days (I think). So the news program could use a shot in the arm.
Other than that, just about the nicest sailing conditions you could imagine right now. Surfing down Atlantic swells under a full moon with an average boat speed in the low 20’s. All in a days work …
Länk: www.volvooceanrace.org
Volvo Penta varslar idag 90 personer om uppsägning vid sin motorfabrik i Vara. Det är ett resultat av att fritidsbåtsmarknaden har minskat kraftigt den senaste tiden. Varslen kommer knappast som någon överraskning. Försäljningen i Nordamerika, som är väldigt viktig för Volvo Penta, nådde sin topp redan 2005. Därefter har försäljningen sjunkit och Brunswick, som är Volvo Pentas största konkurrent på motormarknaden, har redan vidtagit kraftfulla åtgärder.
I Sverige försökte Volvo länge hantera situationen genom att hyra ut personal till andra fabriker inom AB Volvo. På lång sikt var detta inte möjligt utan företaget tvingas alltså varsla om uppsägning.
– Vi varslar 90 personer om uppsägning. Förhandlingar med fackföreningarna startar nu och vår ambition är att ha det klart under första kvartalet 2009, säger Mats Edenborg, informationschef hos Volvo Penta.
– Nedgången i Nordamerika, som främst gäller bensinmotorer, är cirka 50 procent, vilket innebär historiskt låga nivåer. I Europa är nedgången mindre, kanske 25–30 procent.
Flera stora båttillverkare, som är Volvo Penta-kunder, har sett efterfrågan sjunka rejält. Bavaria och SeaLine är bara två exempel på företaget som har tappat ordentligt i försäljning.
Volvo Penta har även tvingats göra justeringar vid sin fabrik i Lexington. Där tillverkas bensinmotorer och drev.
Kommentarer
det kommer bara bli mer
Lika bra att flytta alltihop till Kina
Med vinkelsliparna GWS 22 LV-I Professional och GWS 24 LV-I Professional sätter Bosch en helt ny standard för stora vinkelslipar. Inte enbart i förhållande till viktiga faktorer som styrka och arbetskomfort, utan även när det gäller säkerhet särskiljer sig Bosch från andra tillverkare på marknaden.
Arbetet på byggarbetsplatser är krävande och kan många gånger vara farligt. Något som ställer krav på såväl verktygets styrka som säkerhet. De nya vinkelsliparna från Bosch har full styrka men vikten är 20 procent lägre än på befintliga verktyg i samma klass. Detta ger hantverkaren möjlighet att utnyttja verktyget maximalt på byggarbetsplatsen. Samtidigt säkerställer genomtänkta skyddsfunktioner att säkerheten är på topp.
20 procent lägre vikt
De nya vinkelsliparna GWS 22 LVI Professional och GWS 24 LVI Professional från Bosch ligger långt framme när det gäller att erbjuda största kraft i förhållande till vikt. Tack vare tekniskt utvecklingsarbete har Bosch gjort det möjligt att minska motorns storlek genom att förbättra induktionsflödet i motorn. Något som gör det möjligt att krympa motorn utan att minska verktygets effekt.
De nya BOSCH vinkelsliparna har en vikt som är upp till 20 procent lägre än andra modeller på marknaden. Detta ger en märkbar fördel då vikt är en avgörande faktor vid arbetet med stora vinkelslipar. Särskilt viktigt vid arbete över huvudhöjd eller när verktyget hanteras i vågrätt plan med sträckta armar under längre tid.
Säkerhet i fokus
När man arbetar med kraftfulla verktyg som stora vinkelslipar är säkerhet A och O. Med vinkelsliparna GWS 22 LVI Professional och GWS 24 LVI Professional har Bosch satt helt ny standard för säkerhet på området. Vinkelsliparna har en lång rad viktiga skyddsfunktioner som säkrar verktyget snabbt om något skulle gå fel.
Länk: www.bosch.se
Lava Electronics nya tv, FLEX Line, är en tekniskt komplett design-tv i praktiskt format. Den är anpassad för miljöer där utrymmet är begränsat och där det behövs en apparat som kan klara av flera uppgifter på en gång. FLEX Line är en multimediaapparat med bland annat inbyggd DVD-spelare, FM-radio, MP3-spelare och USB-ingångar. På FLEX Line finns dessutom möjlighet att byta dekorram efter favoritfärg eller övrig inredning.
Nu kan du följa ditt favoritprogram, titta på foton eller koppla av i sommarstugan eller husvagnen med din musik, precis som du gör hemma, men utan att släpa med dig extra apparater. FLEX Line har allt du kräver av din vanliga tv, DVD-, eller musikspelare men i en och samma apparat. Den inbyggda digitalboxen gör det dessutom möjligt att ta med sitt Boxer-abonnemang på semestern.
– All teknik du kan önska dig och dessutom riktigt snygg. Vi är mycket stolta över det senaste tillskottet i vår tv-familj, säger Per Kristiansson, produktansvarig på Lava Electronics. På bara några sekunder kan du med våra dekorramar dessutom byta stil på tv:n, vårt tips om den ska byta miljö, från husvagnen till flickrummet under vintern kanske, avslutar Per Kristiansson.
FLEX Line är en av de första TV-apparaterna där du enkelt kan byta ramar efter inredning och humör. FLEX Line finns i storlekarna 15 tum, 19 rum och 22 tum och säljs hos Expertkedjan och andra välsorterade elektronikaffärer.
FLEX Line är utrustad med:
– HD-ready godkänd
– Digitalbox och Common Interface möjliggör att ta emot Boxers betalkanaler
– FM-radio
– DVD-spelare som stödjer de flesta format
– CD-spelare
– MP3-spelare
– Flertalet ingångar för externa källor
– Kortläsare för olika typer av minneskort.
– Hörlursuttag
– Möjlighet att byta färg på ramen med dekorramar: vit, svart, röd, orange, rosa, grön
Ungefärligt pris i butik:
LD-15DVD-CI: 4 995 kr, dekorram 295 kr
LD-19DVD-CI: 5 495 kr, dekorram 345 kr
LD-22DVD-CI: 6 495 kr, dekorram 395 kr
Den första delsträckan i årets Volvo Ocean Race har fått en tuff och tajt start. På onsdagsförmiddagen låg Ericsson 4 i en mycket knapp ledning före Puma.Ericsson 3 låg på tredje plats, 29 Nm efter ledaren.
Det innebär en radikal förändring mot måndag lunch, då Telefonica Black låg i ledningen. Den båten hade på onsdagsförmiddagen 52 Nm till ledaren.
Ett myckt bra sätt att följa tävlingenär i Race Viewer på tävlingens egen hemsida. Där presenteras och uppdateras ställningen kontinuerligt och man kan själv se hur båtarna har seglat hittills.
Länk: www.volvooceanrace.org
På Ericsson Racing Teams hemsida kan du följa Ericssons båtar och prenumerera på nyhetsbrev med mera.
Simrad tar marinelektronik för superyachter till nästa nivå genom introduktionen av StellaMaris™. Systemet innebär en revolution inom området för fullt integrerad kontroll av styr- och navigationssystem för superyacht från Navico, den största distributören av marinelektronik.
Simrad har lyssnat på kundernas krav och behov. StellaMaris™ har teknologisk överlägsenhet och är utvecklat för att möta det efterfrågade behovet från tillverkare, designers och varv som vill byta ut den smått röriga layouten av en typisk superyacht kommandobrygga med något helt nytt. Målet har varit att skapa ett system som tydliggör och förenklar styrning och kontroll från en enda position, men som också erbjuder sober och elegant design i samspel med övrig inredning och utrustning som är typisk för en modern superyacht.
StellaMaris™ är ett fullt integrerat system för lyxyachter som tillåter total överblick och kontroll av fartygets alla kommandon. Systemet kombinerar alla grenar inom navigation, elektroniska system, kommunikation, internet och underhållning.
I linje med Navico’s övertygelse att öka systemens tillgänglighet har StellaMaris™ möjlighet till fjärröverskådning av systemen vilket ger realtids systemanalys. Detta ger oanade möjligheter till kontroll och systemunderhåll och en möjlighet att reducera tiden som spenderas på underhåll av systemen när fartyg ligger i hamn.
Möjligheten att ladda ner nya uppdateringar från Internet säkerhetsställer att systemet alltid är up-to-date, och StellaMaris™ kommer självklart att innefattas av Navicos globala service, support och nät av distributörer för att försäkra service och support på plats vart man än befinner sig.
Introduktionen av StellaMaris™ kommer att ge stor påverkan på hur design och kontroll kommer att se ut ombord på en superyacht i framtiden. Den mest synliga skillnaden kommer att vara upp på kommandobryggan, där den nuvarande samlingen av en mängd olika skärmar och elektroniska instrument och övrig utrustning kommer att ersättas av några få identiska och diskreta skärmar.
Båtbyggare och båtvarv kommer att dra nytta av lägre installationskostnader och mindre tidskrävande installation genom att använda sig av ett enda gemensamt nätverk i hela fartyget. Det kommer inte heller krävas lika mycket personal på kommandobryggan då en person ensam kan anpassa och övervaka fartygets alla elektroniska och mekaniska system från en enda kontrollposition ombord.
Simrad´s StellaMaris system visades för första gången på Genoa International Boat Show 2008 i Pavilion ‘S’. Systemet har redan mötts av stort intresse från olika båtvarv världen över. Den bakomliggande teknologin visar på ett mycket tydligt sätt resultatet av Navico’s utvecklingsprogram och som kommer att implementeras i framtida produkter under de kommande åren. Även mindre båtar kommer att dra nytta av detta system vilket innebär att tekniken kommer tillämpas i mindre former som ger tillgång till de många fördelar som integrerade kontroll och styrsystem innebär.
Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt: Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport: Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.
Pressrelease från Volvo:
Varför ger sig ett bilföretag in i seglingssporten? Och varför köpa en hel tävling? Svaret är enkelt: Volvo Ocean Race passar perfekt in på vad Volvo Personvagnar önskar sig av en satsning på en sport: Varumärket blir mer känt, tillfällena att möta kunder och göra affärer ökar och de anställda kan motiveras och stimuleras.
Karin Bäcklund är ansvarig för Volvo Ocean Race-satsningen på Volvo Personvagnar. Hon har målen glasklara:
– Volvonamnet blir naturligtvis mer känt när vi ses av miljontals människor världen över. Då är det viktigt är att vi förstärker de aspekter i varumärket som handlar om spänning och äventyr. Att vi går från att uppfattas som mer emotionella och inte bara rationella.
Spänning och äventyr bjuder Volvo Ocean Race på i överflöd, en av världens tuffaste seglingstävlingar där eliten av världens seglare gör upp om vem som kan segla runt jorden snabbast. Då måste man veta att man har den bästa tänkbara säkerhetsutrustning och lita på den.
– Det handlar, som i alla extremsporter, om respekt för säkerheten. Att använda den utrustning som finns. För om du är säker kan du ha mer kul, säger Karin Bäcklund.
Säkerhet i världsklass
Hon påpekar att Volvos kärnvärden säkerhet och miljö vävs på ett naturligt sätt ihop med sporten. Båtarna som används är både kvalitetsmässigt och tekniskt i absolut världsklass och tävlingsformen miljövänlig.
Säkerheten i kappsegling har, precis som i personbilarna, ökat för varje år. Numera är det obligatoriskt att bära flytväst och säkerhetslina ombord när situationen kräver det. GPS navigeringen är en teknik som används både av bilar och båtar. I Volvo Ocean Race innebär det inte bara ett navigeringshjälpmedel, men också ett sätt att låta the Race Office veta var båten befinner sig, riktning och hastighet varje minut. Så fort något ändras drastiskt, blir det känt på Race Office. Nytt är också att en del av kölen och botten på alla båtar målas orange för att lättare kunna upptäcka dem från luften.
Exponering jorden runt
Volvo Ocean Race är mycket väl bevakat av media. Förra tävlingen gick 2005-2006 och rapporterades om i 192 länder. Mediesiffrorna är imponerande. Över 1,8 miljarder tv-tittare kunde följa tävlingen, mer än 17 500 artiklar skrevs och det totala medievärdet är 86 miljarder USD, eller dryga 533 miljarder kronor.
En bred exponering gör inte bara varumärket mer känt, det säljer också bil. Det finns tydliga kopplingar att de som känner till Volvo Ocean Race i högre grad än andra överväger att välja en Volvo som sin nästa bil.
– Men det handlar inte bara om medier. Förra gången kom 2,8 miljoner människor till någon av hamnarna under racet. Vi räknar med ännu fler denna gång, säger Karin Bäcklund.
Gäster kan provköra
I hamnarna visar Volvo Personvagnar upp sina bilar och sina kärnvärden i en stor vandrande utställning. Här erbjuds provkörning till alla inbjudna gäster, både Volvos och syndikaten som till exempel Puma och Ericsson. I några hamnar blir det möjligt att provköra också för allmänheten.
– Vi har en fantastisk möjlighet att bygga relationer med nya och gamla kunder och affärspartners i en miljö där det inte finns några konkurrenter. I år räknar vi med sammanlagt 15 000 unika Volvogäster i de elva stopover-hamnarna.
Fokus för året blir två nyheter: senaste bilmodellen Volvo XC60 och senaste nyheten inom säkerhet; Volvo City Safety. Om bilen är på väg att i låg hastighet köra in i något, bromsar den själv. Ett sätt att minska lågfartskrockar på till exempel parkeringsplatser.
Volvo XC60 lanseras vid stop-over
Många marknader samordnar lanseringen av Volvo XC60 med Volvo Ocean Race. I Spanien körs den lokala provkörningarna av Volvo XC60 kring Alicante i samband med starten. Sydafrika och Singapore är andra länder som lanserar bilen när Volvo Ocean Race-båtarna är i stan.
– Volvo Ocean race kombinerar evenemangsmarknadsföring, försäljning, introduktion, lansering, produkt och varumärke vid samma tillfälle. På så sätt får vi ut så mycket som möjligt av evenemanget, konstaterar Karin Bäcklund.
Under 2008 säljs tre Volvomodeller i en speciell Volvo Ocean Race edition i antingen Ocean Blue eller Electric Silver. Försäljningen ser ut att hamna kring 8 500 bilar
Lagarbete och hög prestanda
Kopplingen inåt företaget handlar inte så mycket om segel och distansminuter som om lagarbete och prestanda. Ombord på en 21,5 meter lång segelbåt ska elva man inte bara samsas om utrymmet, utan i varje givet ögonblick försöka segla snabbare och smartare än medtävlarna. Parallellerna till den tuffa bilindustrin är tydliga.
– Också Volvokulturen präglas av laganda, samarbete över yrkesområdena och en vi-känsla som, när den får blomma ut, kan försätta berg, säger Karin Bäcklund.
Puma med skepparen Ken Read har tagit en knapp ledning i Volvo Ocean Race, som nu har passerat Kanarieöarna. Ericsson 4 ligger tvåa, ett par Nm efter Puma, medan Ericsson 3 är 37 Nm efter Puma. Det har skiftat snabbt mellan de två tätbåtarna och förändringarna kan bli många även de närmaste timmarna. Sista båten, Telefonica Blue, är över 100 Nm efter täten.
Här är dagens sammanfattande pressrelease på engelska:
Wednesday 15 October 2008 10:00:00 GMT
THE TEN ZULU REPORT, LEG 1, DAY 5
Green Dragon hit the StealthPlay button this morning at 04:00 – and disappeared. We won’t see them again for another 12 hours, at the 16:00 Position Report.
Ian Walker and his team are the first to use this new tactical weapon – an innovation for this edition of the Volvo Ocean Race. So what moves are they going to pull while they’re off the radar?
At 10:00 Zulu they had been in Stealth mode for six hours, and the rest of the fleet were in the transit lounge of the Canary Islands at the beginning of what could be a critical couple of days.
Almost everyone in the lead pack has had a go at the front in the last 24 hours: Telefonica Black at 13:00; Green Dragon at 16:00; Ericsson recapturing the lead at 19:00 – nothing between them as they hurtled down the track. Average speeds are high – we’re seeing 18, 19, 20 knots being sustained over an hour – smoking south in a northerly breeze that’s blowing at well over 20 knots.
Right now, PUMA and Ericsson 4 are leading the fleet, with over 30 miles to the next boat, Ericsson 3, thanks to their drive to the south. But here’s an idea for you – the DTL (Distance to Leader), isn’t the story at the moment, it’s all about positioning. To find out why, we need to back up to yesterday afternoon.
Scattered like slingshot
We left the fleet all on port gybe, headed slightly east of south, towards the coast of North Africa, which the previous 24 hours had taught us was where the strongest breeze was to be found. This nice tidy pattern didn’t last for long, and by 13:00 the fleet had scattered like slingshot. Telefonica Black gybed away from the leading pack first and headed west – grabbing the lead for the 13:00 report.
It was an interesting move, given that this came in from Bouwe Bekking on stablemate Telefonica Blue just before it was made – “Navigator, Simon Fisher and I are spending heaps of time behind the computer and looking into all the options. We don’t want to do anything crazy. Once you are behind, you are tempted to take bigger risks, but we are happy with any small cookie we can get.” After making losses, Bouwe eventually chose to tuck in behind the leading pair – but their frontline spinnaker for these conditions is shredded, and they are struggling right now.
Meanwhile, Ericsson 4 and PUMA were headed for the beach, with Ericsson 3, Team Russia and Delta Lloyd also intent on checking out the action inshore, as Ger O’Rourke put it in yesterday’s email, ‘Anyway the lads are happy as they reckon they may see some babes on the beach.’
By late afternoon, the boats had pretty much made their choices and set-up for the short-term – which was the transition of the Canary Islands. We’ve been saying for a couple of days that the Deckman for Windows weather routing put the optimum course right on the Moroccan coast, all the way past the Canaries, and now it was about to happen.
At 19:00 yesterday, the front row were strung out in a line from north-west to south-east. Taking the northerly, high road, were Green Dragon and Telefonica Black. In the middle was Ericsson 3, and to the south, Ericsson 4 and PUMA. And the distance between them, strung out across the ocean, was over 70 miles.
It’s time for ‘L’ word
OK, there’s no getting away from it, it’s time for the ‘L’ word – no, not Liberal – but Leverage. It’s one inescapable piece of sailing jargon/terminology, and it means much the same as it does in financial markets. It’s a measure of risk. And risk in sailing terms is measured by the distance between you and your competitors across the race course, perpendicular (at right angles) to where you’re going.
The greater the leverage, then the greater the risk of gain or loss as the wind shifts or the strength of it increases unevenly. That old basketball cliché – stay between the man and the hoop – applies equally to sailing. It’s hard to get past someone who’s directly in front of you – although not impossible as we saw on Day 2 with the Buffalo Gals move. But in general, staying on the direct course to the mark, with your competitors directly behind you, is about as safe a tactical situation as you can come up with in sailing.
And so far, that’s pretty much how it’s been played. We’ve not had much leverage – the fleet has been stuck in a two pretty tight bunches, with little lateral separation across the race track. But by the time the flurry of afternoon gybes was done, there was over 70 miles of leverage from wing-tip to wing-tip of the formation. And ahead lay the Canary Islands – high mountains, turbulent winds, local effects and a real spin of the roulette wheel.
So, how is this going to play out? Leaving out the Stealth mode-ing Green Dragon, Telefonica Black is the only boat that will go to windward of all the islands. Ericsson 3 look to have chosen a route right through the middle. Delta Lloyd and Team Russia started by gybing down the southern coasts of Lanzarote and Fuerteventura, pretty close in, with PUMA, Ericsson 4 and Telefonica Blue also going to leeward of all the islands, but set up further offshore.
Remember, Ericsson 4, with the vastly-experienced Torben Grael and Jules Salter having trained with these boats – and in these waters – for months.
And perhaps Kenny Read agrees – PUMA has been locked beside Ericsson 4 for the last 24 hours. In an email off the boat early this morning, he gave us some idea of how close the racing has been for these two. “I was just told that the TP52 Worlds are going on in Lanzarote … not only did we just sail right past that island, but did so in the middle of a gybing duel with E4 – with them about two boat lengths ahead of us at times. No matter how close the TP52 event is, my guess is that there won’t be any tighter racing than E4 and ourselves are having right now.”
Sails on the rail
Kenny went on to describe watching the boys on Ericsson 4 start to move their stack (sails on the rail) – in preparation for a gybe – with the night vision binoculars. How the game has changed … back in the day, the only clue you had was a feeble, bobbing little red or green navigation light.
Read (PUMA) and Grael (Ericsson 4) must be pretty confident that the breeze is going to hold for them until they are past the Canaries. It’s daylight, they have more than 20 knots of north-northeasterly breeze, and they are hammering along at average boat speeds that are in the high teens. They should travel around two hundred miles before it gets dark – when the cooling effect can soften the wind – and that ought to be enough to get them clear.
And those Data Centre numbers confirm that the southern boats have nothing to worry about right now. At 07:00 they had more breeze than our friends in the north, with 19-20 knots true wind speed (TWS) in comparison to Telefonica Black’s 15.8. But we’ll have to wait till tomorrow to find out whether the current gains hold through the whole transit of the islands.
But we mustn’t forget the long game – the bigger, longer term question is still all about positioning for the Doldrums. Telefonica Black have got themselves over 130 miles of leverage from PUMA and Ericsson 4. That’s a couple of degrees of longitude separation in the approach to the Doldrums, and that could convert to vastly different conditions in six days time when they hit the wall.
The Deckman for Windows weather routing has the optimum route (the thin red line) still hugging the coast until about half way between the Canary and Cape Verde Islands.
And the pedestrian crossing through the Doldrums looks to be best at about 20-22E, thanks to a low forming off Sierra Leone – that’s 300 to 400 miles east of the historical optimum. Right now my money is on the inshore boats, PUMA and Ericsson 4, to pick up the scoring gate points at Fernando de Noronha. There, that’s sticking my neck out.
The Ten Zulu Report (so called because it follows the 10:00 GMT fleet position report, and Zulu is the meteorologist’s name for GMT).
Länk: www.volvooceanrace.org
Aqualiv har fått en order om 300 NavEye-produkter från den svenska importören av Honda, Honda MC Svenska AB. Aqualivs primära fokus är riktat mot marin säkerhet. Ordern från Honda MC Svenska AB är ett kvitto på att Aqualivs produkter även kan användas inom andra områden.
Honda MC Svenska AB säljer omkring 2 500 maskiner per år, varav cirka 1 000 stycken är fyrhjulingar så kallade ATV. Dessa maskiner är ytterst stöldbegärliga och som i ett led i att förhindra stölder har Aqualiv nu fått en första order om 300 NavEye-produkter. Detta är första steg i det som kommer att bli ett långtgående samarbete på återförsäljarsidan inom den svenska ATV och MC marknaden.
– Ordern är ett kvitto på att våra produkter har ett brett användningsområde och jag säker på att vi ska se spin-offeffekter i form av att fler tänkbara kunder förstår potentialen och den breda kundnyttan med NavEye, säger Kjell Hansson, försäljningschef Aqualiv.
– Vi har goda förhoppningar om att vi med NavEye ska kunna bidra till en ökad trygghet för våra kunder. Maskinerna som vi säljer är väldigt stöldbegärliga och därför är det extra viktigt för oss att hitta lösningar på dessa problem, som vi nu har gjort med Aqualivs NavEye, säger Robert Paschetto VD Honda MC Svenska AB.
Länk: www.aqualiv.com
Svenska och danska naturskyddsföreningarna uppmanar nu i ett brev fiskeministrarna i de bägge länderna att införa områden med fiskeförbud i Kattegatt. – Förbudet måste innefatta också sånt fiske där man får upp torsk som bifångst, annars blir det verkningslöst, säger Svante Axelsson generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.
Torskbestånden i Kattegatt är kanske de mest hotade av alla torskbestånd. Allt för hårt fiske i många år har lett till en situation där ett flertal bestånd är hotade. Flera lokala bestånd är sannolikt redan helt borta. De senaste sju åren har Internationella Havsforskningsrådet (ICES) rekommenderat att inget fiske på torsk ska bedrivas i Kattegatt. Även inför 2009 har ICES rekommenderat inget fiske efter torsk. EU:s fiskeministrar har tyvärr inte följt forskarnas råd utan beslutat om fortsatt fiske år efter år. Detta har lett till att beståndet nu är nere på historiskt låga nivåer.
Nyligen enades svenska Fiskeriverket och dess motsvarighet i Danmark, DTU Aqua, om bilden av det katastrofalt dåliga läget för torsken i Kattegatt och föreslår nu fiskeförbud i vissa områden för att skydda beståndet.
– Det viktiga då är att ett fiskestopp också innefattar fiske av andra arter där man får upp torsk som bifångst, annars kan vi inte rädda torsken i Kattegatt, säger Svante Axelsson.
Naturskyddsföreningen i Sverige och Naturfredningsforeningen i Danmark, som tillsammans företräder ca 320 000 medlemmar, har arbetat länge för friska marina ekosystem med livskraftiga fiskebestånd.
– Vi är mycket oroade över den negativa utveckling vi sett under en följd av år. Trots att målen med den gemensamma fiskepolitiken är högt satta har tyvärr utarmningen av ekosystemen fortsatt och fiskbestånden minskat allt mer. Vi menar därför att det nu är mycket bråttom att åtgärder omgående vidtas för att stoppa fortsatt utfiskning av torsken i Kattegatt och det resursslöseri som utkasten medför, säger Klas Hjelm naturvårdschef på Naturskyddsföreningen.
Föreningarna uppmanar därför sina fiskeministrar att…
· i första hand verka för ett totalt temporärt stopp för allt fiske som fångar torsk, både målinriktat och som bifångst, i Kattegatt;
· i andra hand att fatta beslut om att stänga fisket helt under första kvartalet i de områden i Kattegatt som fiskemyndigheterna i Sverige och Danmark föreslagit och dessutom inrätta ett område med permanent fiskeförbud i enlighet med det förslag som fiskemyndigheterna har enats om;
· i tredje hand att verka för ett tillfälligt stopp för torskfisket i Kattegatt i enlighet med ICES´ rådgivning.
Läs brevet till fiskeministrarna här
http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/fiskeministerbrev.pdf
Kommentarer
pappa till Martin Krite. Jag åkte rallybil Martin var som liten med och åkte i servicebilen Martin mamma Margaretas värsta mardröm skulle vara att Martin skulle bli rallyåkare. Nu tävlar Martin i något som förmodligen
är 20ggr tuffare och farligare.