Nyheter

En av världens största och viktigaste havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt 2008, är nu till ända. Regattan, med hela 274 startande yachter, innehöll allt som hör till en stor internationell kappsegling, en magnifik start med massor av åskådare i vackert väder, täta dueller mellan båtar i alla de tretton klasserna, dramatik ute till havs, växlande vindar och svårberäkneligt väder, glädje, god stämning och oväntade upplösningar och segrare, inte minst totalsegraren, Banken Bar.

Den som befann sig i Sandhamn under onsdagskvällen, när yachter i alla klasser passerat mållinjen vid Skanskobb och fått den “Line Honour” som tillkommer första båt i mål, ej att förväxla med slutsegraren i handikappklasserna, kunde lätt konstatera att stämningen på bryggorna var både hög och god och att sammanhållningen mellan seglare på alla typer av båtar är både kamratlig och glad. Det var fest till långt in på natten och hög stämning bland seglare som bara några timmar tidigare kommit i hamn efter ibland 60 timmar till sjöss i hårt arbete med lite sömn. En lysande bild av hårda konkurrenters glada förbrödring.

Efter start i lätt väder med sydvästliga vindar gav sig de 274 båtarna i de tretton klasserna ut på sina fem olika kappseglingsbanor, mellan 177 och 567 M långa. Där väntade vindar i alla kvadranter, bleke, byar av nästan kulingstyrka, solsken, regn och till och med en hagelskur. Och där väntade inte minst en tuff kamp om placeringarna, rundningsmärke efter rundningsmärke, en kamp som många i Sandhamn kunde följa på storskärmar och datorer tack vare videokameror ombord på flera båtar och på mållinjen på Skanskobb och tack vare de positionssändare från True Heading, som fanns ombord på ett sjuttiotal av kappseglingsbåtarna. Den nya tekniken gjorde det också möjligt för alla intresserade med Internet att följa en del av kampen hemifrån.

Årets Eurocard Gotland Runt karaktäriserades av ett omväxlande väder, som gjorde seglingen både oförutsägbar och extra kunskapskrävande för skeppare och besättningar. “I år var det en riktigt tuff tävling som ställde krav på erfarenhet och förmåga att läsa vädret”, sa flera skeppare och jämförde med fjolårets tävling “som mest bestod av medåka”. Det som gjorde årets Eurocard Gotland Runt särskilt krävande var “alla punkteringar i vinden”, som en skeppare uttryckte de många läbälten som drabbade deltagarna.

Årets tävling blev också dramatikens och rekordens Gotland Runt. Mest dramatiskt, men lyckligtvis med en bra upplösning, var den explosionsartade brand som drabbade SeaCart-trimaranen UBS Racing Team mellan Faludden och Hoburgen öster om Gotland. Branden förstörde 30-fotstrimaranens mittskrov och tvingade de fem i besättningen att tillbringa 6 timmar på ett av sidoskroven tills tävlingsdeltagaren Stora Blå fann dem och larmade Sjöräddningen som tog de fem till Gotland, utmattade men oskadda. En annan typ av dramatik stod 86-fotaren Morning Glory när hos bröt masten på väg från Gotland mot Sandhamn. I stället för ett prydligt nytt banrekord blev det motorgång till Sandhamn.

Årets tävling var också överraskningsvinnarnas regatta. I hård kamp med fjolårets totalsegrare, Du Soleil med Ingvar Hertzman som erfaren skeppare tog Banken Bar med Lars Duvander och fyra unga jolleseglare segern i ORC International C och därmed också årets totalseger. Det stora rekordet stod vindsnabba 60-fotstrimaranen HiQ II för i LYS Multi A. Andreas Andersens besättning slog det 11 år gamla banrekordet med två timmar.

Här följer listan på de tre främsta i samtliga klasser i Eurocard Gotland Runt 2008:

Grand Open
1. Ericsson 48:46:20 Skeppare, Thomas Blixt
2. Hyundai Skeppare, Bertil Söderberg
3. Sjambok Skeppare, Jens Kühne

IRC C
1. Serendip 56:09:07 Skeppare, Pär Lindforss
2. Cabernet Skeppare, Lauri Tammik
3. Wait and Sea Skeppare, Claes Brunnhage

IRC D
1. EllvAnn 51:10:39 Skeppare Lars Billström
2. Eminenta Skeppare, Måns Ulfsparre
3. Debora Rodriques Skeppare, Eero Pank

LYS C
1. L´Arc 56:24:28 Skeppare Lisa Fredriksson
2. Zelma Skeppare, Johan Zellman
3. Shogun Skeppare, Janis Straume

LYS D
1. Alda 52:40:27 Skeppare Juha-Pekka Vuorinen
2. Vindile Skeppare, Bengt Eriksson
3. Ancella Skeppare, Mats Gustavsson

Multi-30 Open
1. Mortitia 53:16: 27 Skeppare Anders Arnborger
2. True Look Skeppare, Peter Myhrström
3. Flying Camilla Skeppare, Claus Landmark

ORC Club C
1. Wafi 56:29:03 Skeppare Jesse Aarnio
2. Gunvor XL Skeppare, Carsten C. Witt
3. Stella Skeppare, Vesa Särykangas

ORC Club D
1. Grand Cru 57.01,33. Skeppare Leif Persson
2. Cloud Nine Skeppare, Jesper Weissglas
3. NN Skeppare, Nils Henriksson

ORC Int. C
1. Banken Bar 55:54:14 Skeppare Lars Duvander
2. Du Soileil Skeppare, Ingvar Hertzman
3. Birgitta Skeppare, Anders Helmrich

ORC Int. D
1. Prospect of Whitby 52.31:12 Skeppare, Hannu Narjus
2. Stormsteg Skeppare, Johan Tillander/Charles T.
3. Elixir Skeppare, Petri Jääskeläinen

X-35
1. Audi R8 57:27:12. Skeppare, Leif Carlsson
2. Audi R10 Skeppare, Johan Delin
3. Escape Skeppare, Peter Pohl

Trimaraner, 60 fot
1. HiQ II 39:25:43 Skeppare Andreas Andersen
2. Spirit of Titan Skeppare, Fredde Nylöf
3. Sjövillan Skeppare, Fredrik af Forselles

Match Cup Sweden invigdes officiellt på måndagskvällen i och med en parad genom Marstrand. Efter det följde invigningsmiddag och en defilering med tävlingsbåtarna i hård vind och strålande sol. En av talarna på middagen var GKSS:s ordförande Stefan Holmgren. – Vi har en fantastisk vecka framför oss med segling i absolut världsklass.

Efter att damklassen startat sina seglingar var det dags att även officiellt inviga årets upplaga av Match Cup Sweden. Invigningsmiddagen föregicks av en parad där karoliner ledde seglare, sponsorer och funktionärer över ön till Södra Strandverket.

VD:n för Brandspot, Jan Torstenson, talade inför middagsgästerna om vad som skiljer årets tävling från förra.

– Intresset för seglingarna har ökat. Detta år har vi 51 sponsorer och en fantastisk mix mellan segling, folkfest och näringslivsaktiviteter.

Även seglarna fanns representerade på middagen där den sexfaldige mästaren av Match Cup Sweden, australiensaren Peter Gilmour, höll tal. Herrarnas seglingar startar imorgon och då inleds Peter Gilmours försök att knipa sin sjunde titel på Marstrand. Till sin hjälp har han bland andra Johnnie Berntsson från Stenungsund, som är med som taktiker och storsegeltrimmare.

Över 100 000 åskådare väntas besöka Marstrand för att titta på seglingarna i år. Match Cup Sweden pågår hela veckan. Finalen i damernas klass avgörs på lördag, herrarnas på söndag.

Den snabba Formula 60 Trimaranen HiQ II med Andreas Andersen som skeppare gick klockan 04.40:43 på tisdagsmorgonen i mål i Eurocard Gotland Runts LYS Multi A-klass på ett nytt banrekord. Med en tid av 39 timmar, 25 minuter och 43 sekunder på den 567 M långa banan, som i detta Eurocard Gotland Runt gjorde två i stället för ett varv runt Gotland loggade HiQ II en snittfart på 14,38 knop. Det gamla rekordet, som sattes av norrmannen Knut Frostad år 2004 med trimaranen Academy löd på 13,66 knop.

– Att slå banrekordet var en extra bonus, sa Andreas Andersen sedan han öppnat den traditionella Champagneflaskan och kastats överbord i det 15-gradiga Sandhamnsvattnet av en besättning på strålande humör. Men faktum är, att jag inte började tänka på rekordet förrän Sandhamn var i sikte. Vi var hela tiden fokuserade på att komma före alla andra båtar i mål och hade mer koll på konkurrenterna än på rekordtiden. Att Morning Glory brutit fick vi reda på först när vi passerade Almagrundet.

Trettiofotstrimaranen i SeaCartklassen UBS Racing Team gick runt i vindby och kraftig våg utanför sydöstra Gotland mellan Faludden och Hoburgen under Eurocard Gotland Runt strax efter klockan 9 på måndagskvällen. De fem personerna i besättningen plockades snabbt upp av en annan Eurocard Gotland Runtseglare, Luffe 43:an Stora Blå. Ingen i besättningen har skadats. Båt och besättning hämtas nu av räddningskryssaren Rescue Anders från sjöräddningsstationen i Vendburg.

Skeppare på UBS Racing Team är rutinerade flerskrovsseglaren Johan Gnosspelius och besättningen, som är välbehållen, kommer från Stockholm.

Vid olyckstillfället rådde måttliga men byiga vindar, 5-7 m/sekund. Sikten var god. Klockan 22.50 fortsatte Stora Blå tävlingen. Bärgningen var då överlämnad till räddningskryssaren Rescue Anders och räddningskryssaren Bourgsvik.

En kapsejsad segelbåt av typ trimaran med fem personer ombordobserverades på måndagskvällen öster om Hoburgen. Vid 21.45 på måndagskvällen siktades den kapsejsade segelbåten, som deltog i Gotland Runt, av en annan deltagande båt, Stora Blå. Positionen var ca 8 distansminuter öster om Hoburgen. De fem ombordvarande, som satt ovanpå ett av trimaranens skrov, tog sig över till Stora Blå.

Räddningsbåten “Rescue Anders” från Svenska Sjöräddningssällskapets station i Vändburg larmades, även så en RIB-båt från stationen i Burgsvik.

Vid 23-tiden var räddningsbåtarna framme vid haveristen och kunde ta ombord de nödställda. Man lyckades även ta den kapsejsade båten under bogsering.

De ombordvarande kunde berätta att en brand hade utbrutit ombord ca. fem timmar tidigare, och att man då hoppat i vattnet. Så småningom slocknade elden och man kunde ta sig upp på ett av skroven där man suttit tills man blev upptäckta av Stora Blå.

“Rescue Anders” förde besättningen till Sjövärnskårens förläggning på Hoburgen, där man fick torra kläder, sängplatser, varm mat samt möjlighet att kontakta sina anhöriga.

Kampen mellan de alpina landslagen i Gotland Runts X 35-klass hårdnar. Vid passeringen av Visby tidigt i morse var killarnas båt, Audi R10, sex minuter före tjejerna på Audi R8 men vid halvniotiden på tisdagsmorgonen var tjejbåten återigen i ledning.

Båda båtarna har följts åt stor del av tävlingen och har hittills passerat samtliga rundningspunkter som växelvis första och andra båt i klassen. När båtarna passerade Visby tidigt på tisdagsmorgonen var landslagskillarna ombord Audi R10 med skepparen Johan Delin i ledning, sex minuter före tjejbåten Audi R8 där Leif Carlsson är skeppare.

Men vid halvniotiden på tisdagsmorgonen rapporterade skepparen Leif Carlsson på Audi R8 att man återigen gått om Audi R10, efter en tuff natt och morgon med grova havsvindar.

– Efter att ha legat ihop med killbåten nästan hela tävlingen är vi nu återigen förbi de efter otroligt starka insatser från hela besättningen, berättar Leif Carlsson på Audi R8. Nu ska vi försöka hålla i det här ända in i mål.

– Vi har kämpat som dårar under natten för att ta oss upp i ledningen igen, berättar landslagsåkaren Jessica Lindell Vikarby. Det är så små marginaler, plötsligt ändras vinden och förutsättningarna blir helt annorlunda.

Både Audi R8 och Audi R10 beräknas gå i mål i Sandhamn under tisdagskvällen.

Ombord Audi R8 finns bland annat de alpina landslagstjejerna Maria Pietilä Holmner, Jessica Lindell Vikarby och Frida Hansdotter samt rutinerade seglare som skepparen Leif Carlsson, Tom Whitmore, Hans Bauer och Göran ”Juppa” Olsson. I besättningen på Audi R10 finns bland annat alpinkillarna Hans Olsson, Mattias Hargin och Oscar Andersson under ledning av skepparen Johan Delin.

Följ den den spännande fighten mellan de alpina landslagstjejerna och killarna direkt via webbkamera som dokumenterar allt som sker ombord på Audi R8 och Audi R10 under Gotland Runt. Gå in på www.gotlandrunt.se och klicka på symbolen för ”sändning live”.

Det alpina landslaget deltog även förra året i Gotland Runt då alpinkillarna i Audi R8 korsade mållinjen som första båt. Namnen på de Audi-sponsrade X 35-båtarna som deltar i Gotland Runt – R8 och R10 – härstammar från Audis framgångsrika tävlingsbilar med samma namn som vunnit den legendariska motorsporttävlingen Le Mans 24 h hela åtta gånger totalt.

Audi, som i år även är sponsor till Gotland Runt, har sedan länge varit engagerade i segling och internationellt är Audi bland annat titelsponsor till Audi MedCup 2008.

Stockholm 1 juli 2008 – För andra året i rad blev Ericsson Racing Team första enskrovsbåt i mål av Eurocard Gotland Runt. Runt lunchtid på tisdagen gick båten i mål utanför Sandhamn efter ganska precis två dygns kappsegling på Östersjön.

– Vi har haft en fantastisk fin resa. Hyggligt med vind, lite regn, sol och hårt jobb ombord med väldigt många segelbyten. Det har behövts, men så har vi också haft bra fart på båten nästan hela tiden, säger skepparen Thomas Blixt

Ericsson var, som sagt, snabbast av alla enskrovsbåtar. Men allra snabbast i årets tävling var 60-fots trimaranen HiQ II med Andreas Andersen som skeppare. De fick målskottet utanför Sandhamn redan kl 04.40 på tisdagsmorgonen efter en snittfart på 14,38 knop på den långa banan som i år gick två varv runt Gotland.

Ericssons svåraste konkurrent bland enskrovsbåtar var den tyska 86-fotaren Morning Glory med Hasso Plattner som skeppare. Men på måndagseftermiddagen, då Morning Glory låg först bland enskrovsbåtarna, råkade man ut för ett mastbrott och tvingades bryta. Ingen ombord skadades och man tog sig för motor tillbaka till Sandhamn

För Ericsson Racing Team fortsätter nu förberedelserna inför starten i Volvo Ocean Race i Alicante i oktober. Om två veckor sammanstrålar de två Ericsson-båtarna som ska tävla i jorden runt-kappseglingen i höst. De möts i Nynäshamn för att gemensamt segla ner till träningsbasen på Lanzarote. Där väntar en mängd tester och träningar och i mitten av september ska de vara på plats i spanska Alicante.

Alla de tre svenska skepparna i damklassen säkrade på tisdagsförmiddagen platser i semifinalerna. Jenny Axhede visade hög klass genom att vinna alla sju matcherna. Den stora överraskningen idag stod Anna Kjellberg för genom att vinna fem av totalt sju matcher. Detta är hennes stora internationella genombrott. De återstående två platserna i semifinalen tog Linda Rahm och Claire Leroy som båda vunnit sex av sina sju matcher.

Efter vinsten mot amerikanskan Sandy Hayes i sista matchen var det glädjeyra i sittbrunnen på Anna Kjellbergs båt. Men det var inte förrän Anna och hennes besättning kommit i hamn som de insåg att den offensiva och aggressiva taktiken resulterat i en semifinalplats.

– Jag är helt slut, säger Anna. Detta är galet. Massa beröm till laget, vi har haft en fantastisk stämning ombord. Allt har gått som en dans med båten, rodret och seglen.
Detta är, enligt Anna själv, den största framgången hittills, fjärdeplatsen i EM i Vigo förra året inkluderad och utan tvekan Anna Kjellbergs stora internationella genombrott.

– Detta är första gången vi fått möjlighet att segla i tävlingar av den här storleken, säger Anna. Vi är naturligtvis otroligt glada. Ikväll ska vi fira och sedan börjar laddningen inför lördagens seglingar. Vi är inte nöjda än.

Jenny Axhedes segling höll världsklass. Teamet var helt oslagbart och ställde till det för högstarankade Claire Leroy och de andra seglarna under måndagens och tisdagens seglingar. Sju vinster och noll förluster borgade för segern i damernas Round Robin-seglingar.

– Vi har varit fokuserade och haft fantastiskt teamwork ombord. Hela dagen har manövrarna känts trygga och lugna. Det har varit jättekul därute i blåsten. Detta är årets första tävling i hård vind och det skapar en hel del adrenalin, säger göteborgaren Jenny Axhede.

Under tisdag förmiddag blåste det med hastigheter upp till nio meter per sekund vilket ledde till att båtarna seglade med revat storsegel och en mindre fock. Den tredje svenskan, Linda Rahm, har inte varit helt nöjd med dessa förhållanden och sa att hon och hennes lag inte är helt nöjda.
– Vi är glada att vara i semifinal, men seglingen har inte fungerat hundraprocentigt. Det måste vi förbättra till lördagens seglingar.

Franska Claire Leroy, regerande världsmästare och förstarankad sedan 2005 bland de kvinnliga seglarna, tog också en semifinalplats.
– Vi var mer fokuserade och säkra idag än igår.

Resultat damer, Match Cup Sweden, Marstrand, tisdag den första juli 2008.

Jenny Axhede 7-0
Linda Rahm, 6-1
Claire Leroy, 6-1
Anna Kjellberg, 5-2

Länk: www.matchcupsweden.com

För Marstrands del blir det säkert det allra största evenemanget som någonsin hållits här och med en mycket stor exponering under ett års tid. Marstrand kommer att befinna sig i blickfånget för seglingsintresserade över hela världen tillsammans med orter som Kapstaden, Rio de Janeiro, Singapore, Boston, St. Petersburg m.fl. Mer information om Volvo Ocean Race kan Du få på deras hemsida, www.volvooceanrace.org

På bilden som togs i samband med att avtalet mellan Marstrand och Volvo Ocean Race skrevs under syns Jeremy Troughton th., Operation Director Volvo Ocean Race, med Claes-Göran Nilsson, längst tv; initiativtagare till VOR Marstrand samt Anders Holmensköld, kommunalråd i Kungälvs kommun. Bilden bifogas för fri publicering.

Det är Classe Nilsson som är initiativtagare till idén om att förlägga ett av stoppen på VOR till Marstrand och som har sett till att få idén i hamn. Vi från Team Marstrand och Kungälvs kommun sida har supportrat, och stödjer projektet till fullo.
Classe tycker att Marstrand är perfekt med sina naturliga förutsättningar för ett stopp och har en vision att vi på Marstrand skall kunna bygga upp både kunskap och organisation så att vi själva skall kunna ta hand om sådana här stora evenemang även i fortsättningen. Se bifogad pressrelease från Volvo Ocean Race.

– För Team Marstrand, som består av de turistanknutna företagen på Marstrand, är det näst intill högsta vinsten att få ett sådant här arrangemang just nu, säger Bengt Nejdebring, v.ordf i föreningen.

– Vi hoppas att Volvo Ocean Race skall bli för Marstrand vad friidrotts VM 95 blev för Göteborg, dvs startpunkten där kommun, hela näringslivet och de boende tillsammans börjar utveckla besöksnäringen. Tillsammans med Match Cup Sweden, Marstrands årliga stora seglingstävling, får Marstrand en helt unik position i seglingsvärlden. Förhoppningsvis kan vi ganska snabbt få igång ett eller ett par olika hotellbyggen som så väl behövs på Marstrand samt några andra projekt som väntar på starttecken.

– Vi har vetat om ett tag att det varit på gång, men nu när det är klart känns det givetvis fantastiskt kul att vi kunnat få hit detta globala arrangemang till Kungälvs kommun, säger kommunalrådet Anders Holmensköld.
– Marstrand är ju en del av Göteborgsregionen och det känns roligt att få vara värd för den stora publik som detta kommer att locka.

På bilden t.v. får Kungälvs kommunordförande Elisabeth Mattsson ta emot en modell av en VO70 båt av Anders Löfgren, strategiskt ansvarig för Volvo Ocean Race.

– Det är väldigt roligt att Volvo har valt Marstrand till ett av stoppen på Volvo Ocean Race, säger Elisabeth Mattsson. Stora evenemang är viktiga och ger fantastiska möjligheter inte minst för vår vackra kommundel Marstrand, men även för Kungälvs kommun i helhet.

Om att förlägga ett stopp till Marstrand säger Knut Frostad, CEO, Volvo Ocean Race,
– Detta är stort för racet. Jag har själv seglat i Marstrand vid ett flertal tillfällen och vet hur mycket våra seglare kommer att tycka om öns utmärkta gästfrihet.

I månadsskiftet påbörjas arbetet för att göra Volvo Ocean Race stoppet i Marstrand 2009 till en riktigt stor seglarfest för seglarna, sponsorerna, media, de boende och inte minst för alla besökarna.

WWFs sommarkampanj mot övergödning och för ett friskare Östersjön får nu stöd av KSSS med sina tusentals båtägare och seglare. Alla deltagare i kappseglingen Eurocard Gotland Runt 2008 seglar med en blågrön östersjövimpel som symbol för ett friskt hav.

– Vi är glada över stödet från KSSS och de båtägare och seglingsengagerade som är beredda att vårda och ta ett ökat ansvar för naturen och havsmiljön kring Östersjön. En frisk Östersjö är en förutsättning för ett rikt liv till sjöss, säger Åsa Andersson, chef för WWFs Östersjöprogram.

Samarbetet mellan WWF och KSSS är en långsiktig satsning som på sikt ska lära alla fritidsbåtägare hur de kan dra sitt strå till stacken för ett levande Östersjön.

Övergödning är en av de största orsakerna till Östersjöns dåliga hälsa. Den skadar i första hand djur och växter men drabbar också indirekt fiske, bad och båtliv. Ett av de mest de mest påtagliga bevisen är den årliga algblomningen och att utbredningen av döda havsbottnar ökar. Sju av de tio största döda bottnarna i världshaven finns i Östersjön.

– Vi arbetar långsiktigt tillsammans med alla länder runt Östersjön för att påverka beslutsfattare och minska utsläppen av gödande ämnen. Visionen är att Östersjön blir en region där ekonomisk utveckling och omsorg om naturen går hand i hand. I år lanserar vi Östersjövimpeln på temat ”Stoppa övergödningen – Hissa Östersjövimpeln”. Genom att bära rockmärket eller hissa vimpeln på båten eller bryggan kan människor agera för ett levande hav, säger Åsa Andersson.

– Miljöarbetet är också allt viktigare för KSSS. Vi har sedan länge ett starkt engagemang i miljöfrågor och arbetar tillsammans med kommunen på en långsiktig och miljömässigt hållbar lösning på hur vi ska kunna hantera expansionen av besökande båtar i Sandhamn. Vi behöver mer bryggkapacitet, bättre service-anläggningar som toaletter och duschar och vi måste hitta smarta och enkla lösningar för att ta hand om båtarnas sopor och svartvatten, säger Fredrik Feldreich, ansvarig för Eurocard Gotland Runt på KSSS.

Miljötips:

· Tvätta med miljömärkta och fosfatfria tvätt- och diskmedel.

· Töm inte båttoan eller avloppsvattnet i havet.

· Ät inte torsk eller andra arter av fisk och skalldjur som hotas – följ råden i WWFs konsumentguide ”Fisk till middag”.

· Använd inte giftig båtbottenfärg. Tvätta och skrubba istället undersidan av båten. Kör båten på alkylatbensin och byt ut tvåtaktsmotorn mot en fyrtaktare. Kör mindre bil och välj miljöanpassade fordon och bränslen.

· Släng inte skräp eller hushållsavfall i sjöar, åar och hav. Respektera fågelskyddsområden och håll hunden kopplad.

Läs mer om kampanjen och samarbetet på www.wwf.se

Soligt väder och lätta brisar satte sin prägel på de totalt 273 tävlande båtarna som tagit sig ut till starten utanför Sandhamn. Det soliga vädret lockade också ut åskådare i tusental som kunde lapa sol och se starterna i Sveriges största havskappsegling Eurocard Gotland Runt. Första start gick klockan 12.00 i lätta, varm sydliga vindar.

De 273 båtarna var indelade i 13 olika klasser som i sin tur delats in i åtta startgrupper. Starterna blev relativt odramatiska eftersom de lätta vindarna inte gjorde att båtarna hade så hög fart. Dock skreks det en hel del heta ord i trängseln på startlinjen och tjuvstarter förkom i flera av starterna. Några båtar hamnade också bland alla de åskådarbåtar som smugit så nära starlinjen att de utgjorde ett hinder för de startande.

Vinden mojnade alltmer och när de allra snabbaste båtarna, flerskrovsbåtarna, gick över startlinjen hade de ungefär samma fart som kölbåtarna en halvtimme innan. Till den sista starten, Classic, som samlar alla de fina gamla träbåtarna, kom dock sjöbrisen och satte lite liv i startfältet.

Fem banor

Nytt för i år är att båtarna seglar på fem olika banor beroende på hur stora och hur snabba de är. Den kortaste banan är på 33 mil och den längsta över 100 mil.

Största klassen i Eurocard Gotland Runt startade också först. De 87 båtarna i LYS D gick över startlinjen i vindar kring 3 m/sek. Med tanke på antalet båtar var starten odramatisk och ett stort antal yachter konkurrerade om titeln först ut på den 309 M långa banan. Bland dem fanns Linjett 37:an Ancella med Mats Gustavsson som skeppare, finska Swede 55:an Alda med Juha-Pekka Vuorinen, Anolina, en Bavaria 35 Match med Magnus Adlercreutz, finska Casandra med Erland Mattsson, Vildvittra med Ulf Tjernberg som skeppare, Dehler 34 DD Rabalder med Kjell Enbom och J105:an Junior med Jerry Hellström.

Femton minuter senare startade båtar i tre klasser, IRC D, ORC Club D och ORC International D. Farr Ahead, en Farr 31:a med Robert Lidqvist som skeppare tog starten tillsammans med Pronavia 38:an Ellvan med Lars Billström och estländska Debora Rodriou, en First 34,7 styrd av Eero Pank.

Också i ORC Club var sammanhållningen stor mellan startbojarna och Grand Soleil 40:an NN med Nils Henriksson, finländska Aino med Eero Suonio och Kurt Taxells Hönan Agda slogs med Johan Öbergs Grand Soleil 34 Herta Johanna och finske Tuomas Riskis Blanco om startvinsten.

Jämt i starterna

I ORC International bestod den jämna startklungan av Amarone, Stormsteg, Farr Ahead, Gatcha, som tog starten, Muchacha, estländska Katarina Jee, finska Xantippa och Grand Place.

Goose II, en Mumm 36 med Hugo Stenbeck som skeppare tog starten i IRC C i ett jämnt fält som också bestod av finska Farr Out med Timo Kotilainen, Jonas Hurtigs Farr 40:a Happy och brittiskregistrerade Serendip med svenske Pär Lindforss som skeppare.

De 41 båtarna i LYS C startade en halv timme efter kollegorna på Deltabanan. Vindarna var fortfarande svaga, men ökande. Sune Fogelström med Bill Trip 54:an Anthem tog starten och ledde sedan fältet på väg mot Almagrundet, följd av Wasa Atlantic Fantasia med Gunnar Widerlund.

I ORC Club togs täten av finländska Swan 40:an Barking Mad med Jukka Hyryläinen som skeppare, tyska Mamelie, en Luetje 48:a med Jacob Hinrich Leverku och kanadensiska X-46:an Gunvor XL med Karsten C Witt.

ORC International var startens intensivaste getingbo. Starten togs av estländska Audi Sport, en Grand Soleil 42 R spakad av Juss Ojala från Dagö och Juss utökade sedan sin ledning på väg mot Almagrundet. Hårda konkurrenter var Stark Racing Te med Anders Arnell, Fredrik Odhes First 44,7 Panache, Martin Nilsson i Salona 37:an Capio och fjolårssegraren Ingvar Hertzmans IMX 40:a Du Soleil II. Med i tätklungan fanns också Anders Nordströms UK Syversen och Thorry Gunnersens Tilting at Windmills, en Bermudaslup.

Getingbo i X 35

X35-klassen är ett annat getingbo med bland annat de två Audibåtarna med svenska herr- och damlandslagen i var sin konkurrerande båt, Farsor på Sjön med Gutta Johansson som skeppare och nederländske Nanno Aukes Maas. Samtliga båtar klöv startlinjen inom sekunder från varandra. Audi R10 med herrlandslaget tog ledningen på väg mot Alma.

I Grand Open seglar några av Sveriges genom tiderna mest erfarna skeppare och styrmän, Thomas Blixt, som under de senaste två åren seglat motsvarande fyra gånger jorden runt med sina Ericssonbåtar, Pelle Pettersson, som är styrman på 100-fotaren Hyundai, tävlingens största båt och Henrik Rockler från KSS. Hit hör också Jonas Martin-Löf på Royal Blue, som var den som tog starten i Grand Open B, men som efter en kort stund fick se sig förbiseglad av både Thomas Blixt med VO70:an Ericsson och tyska Morning Glory med Hasso Plattner som skeppare. Med i starttäten fanns också brittisk-finska Lionessa of Douglas.

Sextio- och 30-fotstrimaranerna hade gemensam start och den togs av Pontus Johansson ombord på SeaCarten Knot i tät strid med True Look med Peter Myhrström och norska True Look. Något senare klöv Spirit of Titan startlinjen som första 60-fotare, följd av HiQ. Efter femton minuters segling övertog HiQ ledningen och drygade därefter ut den.

Sista start gjorde de klassiska träyachterna på en slutligen gles startlinje. Anitra, med Henrik Kahm som skeppare, tog starten. Väl ute på banan i friskande vind, nu över 7 m/sek, tog R12:an Clipper, skeppare Hans-Allan Eliasson, ledningen tillsammans med Fredrik Wallenbergs R15 Refanut.

De lätta vindarna består

Enligt väderprognosen kommer de lätta vindarna att bestå under stora delar av seglingen. Från onsdag kan det till och med bleka ur ordentligt och vrida till nordliga vindar. De båtar som då inte kommit i mål får säkerligen tillbringa ännu många timmar med att kryssa upp mot Almagrundet som är den sista posten innan målgången vid Skanskobb bara några hundra meter från Sandhamns klubbhus där kanske prisutdelningen med middag då redan startat.

Länk: www.gotlandrunt.se

Vid niotiden på måndag morgon hade 230 av 274 deltagande båtar i årets upplaga av Eurocard Gotland Runt passerat Fårö på Gotland på sin väg runt ön på någon av de fem banorna. Första båt, den snabba 60-fotstrimaranen HiQ II har redan rapporterat vid Hoburgen utanför Gotlands södra udde. Några timmar efter HiQ II ligger de snabba båtarna i den stora klassen, Grand Open.

HiQ II rundade Hoburgen redan klockan 07.50 och väntas inom kort rapportera vid Knolls grund norr om Öland. Trimaranen rundade vid Fårö fyr 20.27. Andra båt vid Fårö var tyska Morning Glory, som rapporterade strax före midnatt. Därefter följde 60-fotstrimaranen Sjövillan klockan 00.15 och VO 70:an Ericsson med Thomas Blixt vid rodret klockan 01.02. Några minuter efter Ericsson passerade den första 30-fotstrimaranen, Knot, med Pontus Johansson som skeppare Fårö fyr. Samtliga SeaCarts har nu rundat vid Fårö.

Av de stora Grand Openbåtarna har också Hyundai, med seglarlegenden Pelle Pettersson som rorsman passerat Fårö. Det skedde klockan 01.14. Royal Blue rapporterade 03.12. Tyska Outsider rapporterade sin passage 03.47, Essex Girl klockan 04.19 och finsk-brittiska Lionessa av Douglas med Andrew Quarterman som skipper och Calle Piehl som rorsman passerade 04.57. På korrigerad tid leder Morning Glory före Norddeutsche Vermögen Hamburg, som rapporterade vid Fårö klockan 04.45 och med Essex Girl som trea.

I LYS-klassen rundade Linjett 37:an Ansella Fårö fyr klockan 02.32 i nära kamp med Dehler 34:an Rabalder, som rapporterade exakt två minuter senare.

I klassen ORC International rapporterade Perfect Excuse, en X362 vid Fårö klockan 02.50 och i IRC D passerade Ellvann, en Pronavia 38 klockan 02.55.

I den klassiska klassen, med deltagande av några av landets vackraste träbåtar, har en yacht, R12:an Clipper rapporterat vid Salvorev. Det skedde klockan 06.37.

Trefaldige mästaren i Matchracing, Peter Gilmour, förstärker sitt team med svensken Johnnie Berntsson som taktiker i Match Cup Sweden. Nyheten presenterades på en presskonferens i Marstrand på måndag förmiddag i samband med VM-deltävlingens start. – Det här blir en kul utmaning. Det är ett starkt team och ska bli kul att se hur de jobbar, säger Johnnie Berntsson, som seglade tävlingen som skeppare förra året.

Peter Gilmour är en seglare av högsta världsklass och något av en specialist på att segla i Marstrand. Han har vunnit tävlingen sex gånger tidigare och blivit mästare på World Match Racing Tour tre gånger. Nu tar han hjälp av en av en Sveriges främsta Matchracingseglare, Stenungsundsbon Johnnie Berntsson, för att skaffa sig en extra fördel inför årets Match Cup Sweden.

– Det blir riktigt inspirerande att segla med Peter och hans team. Den första utmaningen för mig blir att etablera mig i teamet och ställa om från rorsman till taktiker. Jag ska hålla koll på trim och taktik, berättar Johnnie Berntsson. Att allt går på engelska är också lite nytt.

Match Cup Swedens Open-klass, vilket har samlat tolv av världens bästa Matchracingseglare, går ut på sin första träningssegling på måndag eftermiddag och startar tävlingens Round Robin-serie på tisdag kl 14.

Skeppare i Match Cup Sweden 2008 (WMRT-ranking 2008 inom parantes)

Open (Herr)
Paolo Cian (M1), Italien
Björn Hansen (M2), Sverige
Ian Williams (M3), Storbritannien
Magnus Holmberg (M4), Sverige
Mattias Rahm, (M5), Sverige
Torvar Mirsky (M5), Australien
Ben Ainslie (M), Storbritannien
Mathieu Richard (M), Frankrike
Sebastien Col (M), Frankrike
Jes Gram-Hansen (M), Danmark
Peter Gilmour (M), Australien
Damien Iehl, (M), Frankrike

Den klassiska segelbåten Refanut blev första båt i mål i årets Eurocard Gotland Runt. Hon seglade den kortare banan på 177 sjömil för klassiska båtar, och rundade alltså inte Gotland. Det var en nöjd skeppare Fredrik Wallenberg som strax efter kl 18 på måndagskvällen korsade mållinjen i Sandhamn efter 28 timmar och 33 minuter seglad tid.

”Vi hade god fart hela tiden, det var bland det snabbaste jag seglat med denna båt med en snittfart över sex knop. Vi hade en tuff kamp med Clipper och låg vid sidan av varandra mellan Kopparstenarna och Almagrundet, men sedan hände tydligen något med deras segel”, hann Fredrik säga innan hans besättning traditionsenligt kastade honom i vattnet.

Göteborgskan Jenny Axhede var oslagbar när damklassen tävlade första dagen i Match Cup Sweden. Tre raka segrar i hård vind ingav respekt hos motståndarna, som tillsammans med henne tillhör världseliten bland damseglare. – Det var riktigt kul segling, vi fungerade fint i teamet och hade roligt på vattnet, kommenterade den nöjda damskepparen.

Redan i första matchen mötte Jenny Axhede världsettan Claire Leroy och det märktes hur taggad hela besättningen var. Jenny vann starten och manövrarna och var vassast hela vägen till segern.
I andra matchen utmanade hon sin svenska träningskompis Linda Rahm och vann i en riktig tuff kamp med knappt en halv minut. I den tredje matchen besegrades engelska toppseglaren Katie Spithill med bara ett par båtlängder, trots att Jennys team hade problem med spinnakersättningen före målgång.
– Att få segla i Marstrand är stort, och vi fick bästa tänkbara start på den här veckan, så det känns riktigt bra, menade Jenny Axhede.

Linda Rahm tyckte att vinden var hård, och önskade sig lite mindre resten av i veckan. Men hennes team tog två segrar, mot Anna Kjellberg och danskan Ulrikke Camilleholm.
– Det var en tuff dag på jobbet, sa Linda, men vi är nöjda med två segrar. Vi fick inte alla domslut med oss och skulle önskat att de inte varit så hårda mot våra manövrar. Det blir nog lite roligare med mindre vind i slutet av veckan.

Unga GKSS-seglaren Anna Kjellberg, som fick ett wild card till tävlingen seglade utmärkt, visade ingen respekt för stjärnorna och vann sin match mot danskan Lotte Medgard Pedersen i sin sista match.
– Vi suger i oss all kunskap vi kan här. Vi var inte så vanan vid vågorna, så vi hade en i fören som rapporterade till mig om hur vågorna kom så jag kunde styra perfekt. Det är verkligen skitkul att segla här och vad som helst kan hända. Vi kan båten bra, så jag ser bra möjligheter för oss, konstaterade Anna Kjellberg.

Tisdag morgon fortsätter dammatcherna på förmiddagen och herrarnas första matcher inleds kl 14 på eftermiddagen.

Match Cup Sweden, Damer måndag 30 juni 2008
Flight 1
Anna Kjellberg – Linda Rahm 0-1
Sandy Hayes – Katie Spithill 0-1
Camilla Ulrikkeholm – Lotte Medgard Pedersen 0-1
Jenny Axhede – Claire Leroy 1-0

Flight 2
Claire Leroy – Anna Kjellberg 1-0
Lotte Medgard Pedersen – Sandy Hayes 1-0
Camilla Ulrikkeholm – Katie Spithill 1-0
Jenny Axhede – Linda Rahm 1-0

Flight 3
Lotte Medgard Pedersen – Anna Kjellberg 0-1
Claire Leroy – Sandy Hayes 1-0
Camilla Ulrikkeholm – Linda Rahm 0-1
Jenny Axhede – Katie Spithill 1-0

Ett par dygn innan starten av Eurocard Gotland Runt 2008 kollade KSSS läget med några av favoriterna bland de magnifika segelbåtarna i klassen Grand Open B. Skeppare eller taktiker på båtarna Ericsson, Morning Glory och Royal Blue fick berätta om målsättning, förberedelser och den stentuffa konkurrensen i årets tävling.

På frågan om hur läget är ombord berättar Thomas Blixt, skeppare på Ericsson, det svenska telekombolagets första VO 70-båt, att det känns mycket bra, de är väl förberedda även om det alltid är lite småpill kvar här och där. Under dagen har de sluttestat nya segel. Royal Blues skeppare Jonas Martin-Löf förklarar att spänningen är på topp. Båten har vunnit två av de tre senaste Gotland Runt så de går för seger i år också, på 20-årsjubileumet. Jens Christensen som är taktiker på moderna Morning Glory menar att allt är under kontroll, även de har varit ute och testat lite segel för att trimma det sista.

Thomas berättar vidare att målsättningen är en placering i toppen, även om de har en del PROAM-gäster ombord som inte är så vana seglare så är det förstaplatsen som hägrar för resten av den rutinerade besättningen. Jonas är ännu tydligare med varför de seglar Eurocard Gotland Runt, målsättningen är solklar, de ska vinna tävlingen. Jens satsar först och främst på att komma först i mål, sen hoppas han att tiden ska räcka till en så bra placering som möjligt.

Gällande vilka konkurrenter som blir svårast att slå dyker Essex Girl upp bland svaren om vinden är lite svagare. Thomas på Ericsson behöver stark vind för att kunna använda kölen fullt ut. I övrigt nämner alla tre varandra som huvudkonkurrenter inom klassen.

Det är ingen av de tre båtarna som har förstärkts speciellt inför tävlingen. Thomas berättar istället om att han är väldigt nöjd med besättningen han samlat som kryddats med flera gamla rävar. Royal Blue har uppgraderats kontinuerligt under de tre senaste åren. Inför årets säsong har båten förstärkts ytterligare med ett antal nya segel.

Alla nyfikna kan följa Ericsson runt Gotland tack vare att båten, liksom ett hundratal andra i årets tävling, är utrustad med en AIS-transponder. Tjänsten, som benämns KSSS Yacht Tracking, fungerar både på Internet och i din mobiltelefon.

I helgen startar Gotland Runt. Med i tävlingen är kappseglingsbåten 4Oceans som kombinerar segling med att sprida kunskap om klimat- och miljöfrågan kring Östersjön. Sweco går in som en av sponsorerna i projektet.

– Swecos verksamhet inom vatten och miljö är en av de största i Europa. Därför känns det helt naturligt för oss att vara med och stödja ett projekt som har en så tydlig vilja att vara med och påverka miljön kring Östersjön i en positiv riktning, säger Mats Wäppling, vd och koncernchef på Sweco.

4Oceans kommer att delta i ett flertal kappseglingar i sommar. Utöver att delta i tävlingar kommer besättningen sprida kunskap om hur man kan förbättra miljön kring Östersjön på olika sätt. Budskapet kommer att framföras aktivt genom strandhugg hos båtklubbar, gästhamnar, kommuner och föreningar. Bland annat har 4 Oceans tagit fram rekommendationer och information om vad man som båtägare kan göra själv för att förbättra miljön.

– Vi har valt att satsa på att introducera en ny båtklass, Class 40, i Sverige och samtidigt skapa ett intresse för att diskutera klimat- och miljöfrågan, säger Anders Westin, marknadschef på 4Oceans.

Kappseglingsbåten 4Oceans är en av världens snabbaste enskrovsbåtar med en toppfart på 33 knop. Båten är den första Class 40-båten i Sverige och är specialdesignad för fart och extrema seglingsupplevelser.

Skeppare på båten är den rutinerade seglaren Christopher ”Bamse” Ringhagen. Med i teamet som marinmeteorolog finns även Madeleine Westin.

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 400 anställda i tio länder och omsatte 2007 cirka 4,6 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är medlem på OMX Nordiska Börs i Stockholm.

Foto: Gustav Kaiser.

Under sommaren förvandlas idyllen Sandhamn i Stockholms skärgård till ostkustens seglings- och båtsportscentrum. Och under Eurocard Gotland Runt-veckan, som inleds den 26 juni, växer detta centrum till en mötesplats av internationella dimensioner där seglare från många länder möts och där den ena aktiviteten avlöser den andra i ett intensivt tempo.

De senaste årens utveckling av Eurocard Gotland Runt, en av världens viktigaste havskappseglingar, har accentuerat Sandhamns roll som mötesplats för tävlingsaktiva, sponsorer, organisationer och den intresserade publiken. Årets Mötesplats Sandhamn blir den mest händelserika i Eurocard Gotland Runts historia. Både före och efter startskottet söndagen den 29 juni kokar seglarmetropolen av aktiviteter. Den 26 juni startar Eurocard Gotland Runt-veckan och den avslutas onsdagen den 2 juli med prisutdelning. Från stora scenen bjuds på massor av artistuppträdanden och underhållning, direktsänd Skärgårdsradio, After-sail, allsång, teater, standupframträdanden, tävlingar och kontinuerliga uppdateringar om hur det går i tävlingen. Företag som satsar på segling och annan båtsport finns på plats med service och produkter, organisationer som Rädda Östersjön informerar och KSSS och Eurocard Gotland Runt arrangerar seminarier och möten.

I “Piratlandet” kan barnen hoppa i hoppborgen och bjuds på underhållning, barnteater, sång- och musikframträdanden, trolleri och daglig skattjakt. I år är det lätt att vara liten under Eurocard Gotland Runt-veckan!

Besökarna på Sandhamn kan också se 30-fotstrimaranerna Sea Cart, en flytande båtmässa och själva prova på massor av olika aktiviteter. Under måndagen är det Motorbåtens dag i samarbete med Svenska Racerbåtsförbundet och på tisdag den s k Juniorseglingsdagen. Då har Sandhamn dessutom besök från bland andra Sjöräddningen och Sjöpolisen.

Eurocard Gotland Runt, Sveriges och en av Europas största havskappseglingar seglas i år på fem olika banor med start och mål i Sandhamn utanför Stockholm.

Den längsta banan, Alfa, är på hela 567 distansminuter och kommer att utgöra skådeplats för kampen mellan de stora och mycket snabba, 60 fots flerskrovsmaskinerna i klass Multi LYS. De största och häftigaste enskrovsbåtarna i Grand Open gör upp på bana Bravo, där också de mindre flerskrovsbåtarna startar. I Grand Open märks till exempel ”Defends on Sponsors”, en Imoca 60 med Zbigniew Gutkowski och Steve White som skeppare, finska VO60:an ”Assa Wam” från NJK med Patrick Lindquist som skeppare, tyska ”Morning Glory” en MaxZ86 från Kiel Yacht Club med Dr Hasso Plattner vid rodret, ”Datcha Sailing Team” från Nacka Strand Yacht Club med Christopher Ringhagen som skeppare, VO70:an ”Ericsson” med Thomas Blixt och one offbygget ”HP Essex Girl” med Mats Nilsson vid rodret. Bana Alfa har Almagrundet, Nynäshamns angöring, Salvorev norr om Gotland, Hoburgen, Knolls grund, Visby, Kopparstenarna och Almagrundet som rundningspunkter. En nyhet i år är, att yachterna rundar Gotland två gånger innan de sätter kurs mot mållinjen vid Sandhamn.

Kortaste banan är 177 M lång och seglas i Classic Yacht Baltic Race som innehåller en rad av de vackraste, klassiska, svenska segelyachterna. Här kämpar båtar som ”Refanut” med Fredrik Wallenberg som skeppare, R10:an ”Itaka” med Ingmar Bergman, finska ”Friendship II” från NJK med Hilding Mattsson som skeppare, Christer Saléns havskryssare ”Ballad”, ”Atena” från Team Trosa Lustyachter med Olle Appelberg och R12:an ”Clipper” från Öregrunds Båtklubb med Hans-Allan Eliasson som skeppare. De klassiska båtarna rundar vid Nynäshamns angöring, Gotska Sandön, Salvorev och Almagrundet.

Övriga närmare 300 anmälda båtar gör upp om segern på banorna Charlie på 361 M och Delta med en längd av 309 distansminuter. Dessa banor går runt Gotland på klassiskt manér. Bana Bravo har Almagrundet, Nynäshamns angöring, Salvorev, Hoburgen, Knolls grund, Visby, Gotska Sandön, Gustaf Dalén, Nynäshamns angöring och Almagrundet som rundningspunkter. Charlie följer i stort sett samma rutt, men utan att runda Gotska Sandön och Delta går direkt från starten utanför Sandhamn mot Salvorev, rundar vid Hoburgen och går förbi Visby till Almagrundet och därifrån till mållinjen vid Sandhamn. På Charlie seglar klasserna ORC International 1, IRC och Swan över 36 fot. På Delta kämpar ORC International 2, ORC Club och LYS under 36 fot samt de mindre entypsklasserna.

Indelningen i klasser med varierande båtstorlekar och därmed också olika fartresurser samt i fem banor skapar tätare kappseglingsfält ute på havet samtidigt som de varierande banlängderna ger en mer samlad målgång i Sandhamn.

Ericsson Racing Team presenterade på torsdagen den sista pusselbiten inför Volvo Ocean Race 2008/2009. Med 100 dagar kvar till starten premiärvisades teamets andra tävlingsbåt, för den kommande jorden runt-kappseglingen, för anställda och gäster på båtvarvet vid Ericssons huvudkontor i Kista, Stockholm.

Ericsson Racing Team deltar med två båtar i nästa Volvo Ocean Race som startar i spanska Alicante 4 oktober 2008. Ericsson 3 har varit i vattnet några månader och får nu sällskap av Ericsson 4. Den ena båten kommer att seglas av en nordisk besättning under ledning av svenske skepparen Anders Lewander. Den andra kommer att ha en internationell besättning under ledning av brasilianaren Torben Grael.

– Nu går vi in i ett nytt skede av våra förberedelser. Vi kan säga att vi går över i ett “tävlingsläge”. Vi längtar verkligen efter att börja testa den nya båten om några dagar. Vi har ett bra team, en bra besättning och nu har vi också två riktigt bra båt. Vår båtbyggare Killian och hans team har gjort ett mycket bra jobb, säger Torben Grael.

Byggandet av de två Ericssonbåtarna – som ritats av Juan Kouyoumdjian – har letts av Killian Bushe som, sedan tidigt 80-tal, är världsledande på att bygga båtar i compositmaterial. Han byggde förra Volvo Ocean Race vinnaren ABN Amro samt svenska Victory Challenge som deltog i Americas Cup 2006.

– De andra teamen har byggt sina båtar i existerande båtvarv men vi har skapat vårt egna varv här vid Ericssons huvudkontor. Det är inte särskilt vanligt att starta med en tom lokal i en storstad. Som mest har 32 byggare jobbat här i Kista med att skapa våra båtar, säger Kilian Bushe.

Sedan båtbyggandet startade i Kista har cirka 17 400 Ericssonanställda och gäster besökt varvet och på egen hand kunnat se hur en avancerad, högteknologisk tävlingsmaskin växt fram. Båtarna har byggts i en lokal som ägs av fastighetsbolaget Klövern. Deras engagemang i teamet är en del av deras arbete att marknadsföra Kista som ett attraktivt affärscentrum

Ericsson 4 ska lämna varvet i Kista lördag 5 juli. Under en dryg vecka kommer båten att testas i Nynäshamn några mil söder om Stockholm för att i mitten av juli segla ner till Ericsson Racing Teams träningsläger i Puero Calero på Lanzarote.

Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.

Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.

Fakta om Ericsson Racing Team båtbygge:
2600 kvadratmeter båtvarv
15 månader för att bygga två båtar
40,000 mantimmar per båt
3 ton carbone fiber per båt
110 timmar i ugn för varje skrov