HUI, Handelns Utredningsinstitut, räknar med nytt rekord för julhandeln, trots finanskris, börsras och varsel enligt många källor. Hos Godhandling.se kan du shoppa med gott samvete. Där ser du till att dina pengar gör nytta även för andra. Du väljer själv vem du vill stödja när du får välgörenhet på köpet. Och det bästa är att det inte kostar dig något extra.
På Godhandling.se kan du shoppa från hundratals välkända nätbutiker och se till att dina pengar gör nytta för andra när du ändå handlar julklappar. Du kan välja att stödja 56 olika välgörenhetsorganisationer. Röda Korset, Barncancerfonden, Rädda Barnen, BRIS, Cancerfonden, SOS-Barnbyar, Plan Sverige, Djurens Rätt, Djurskyddet, Naturskyddsföreningen, BRIS, Sjöräddningssällskapet samt Vi-skogen är några av dem. Julklapparna kan helt enkelt göra världen lite bättre. Det är ett modernt sätt att stödja välgörenhet på utan att det kostar dig ett öre mer att handla. Alla små insatser är oerhört viktiga.
– Vi kände att det borde finnas mer att göra för att kunna hjälpa organisationerna att göra världen lite bättre och startade därför Godhandling.se, säger Jenny Karlsson, projektledare för Godhandling.se. Intresset har varit väldigt stort bland både nätbutiker och organisationer. Och att shoppa med gott samvete är ju det folk vill kunna göra. Men än så länge är detta fortfarande en oupptäckt möjlighet av allmänheten i Sverige, tillägger Jenny.
Medvetenhet skapar nya vanor och att handla via Godhandling.se kan vara en ny vana som gör att du ser till att pengarna gör nytta även för andra. Du kan handla det mesta här. Du hittar allt ifrån upplevelser, resor, bläckpatroner och julklappar för både stora och små.
Den vindpinade fyren på Tylön utanför Halmstad har sedan februari genomgått en välbehövlig renovering. Fyren har plockats ner i minsta beståndsdel och skadat material som bl a plåt och trä har bytts ut. Statens fastighetsverk (SFV) ansvarar för renoveringen – ett arbete som går in i sin slutfas då lanterninen och urverket flygs tillbaka med hjälp av en helikopter måndagen den 24 november.
Den gamla Heidenstamsfyren på ön Tylön, belägen strax utanför Tylösand i Halland, var i dåligt skick då SFV i februari påbörjade renoveringsarbetet. Det utsatta läget och hårt väder har genom åren satt sina spår. Fyrens nedre del, den så kallade kappan, var så sönderrostad att hela fyren kom i gungning vid hård vind.
Snickare, smeder och plåtslagare är några av de yrkeskategorier som varit inblandade i projektet – ett arbete som resulterat i att fyren nu, efter närmare tio månaders renovering, åter blir en prydnad för Tylön.
– Jag tror inte att det finns några fyrar i Sverige – förutom Pater Noster och nu Tylön – som fått en så grundlig genomgång. Tylöns fyr har plockats ner i minsta beståndsdel och skadat material, framförallt trä och plåt har bytts ut, säger Pär Färdmo, fastighetschef på Statens fastighetsverk.
Precisionsarbete för att få lanterninen på plats
Måndagen den 24 november kommer den nyrenoverade lanterninen och urverket att flygas tillbaka till Tylön, ett arbete som kräver stor precision.
– Lanterninen väger runt ett ton. De tio järnen som utgör lanterninens hörn ska sänkas ner i motsvarande hål i plåtstommen. Det krävs med andra ord en skicklig pilot, säger Anders Röös, förvaltare på Statens fastighetsverk.
Tätpositionerna förändras snabbt i Volvo Ocean Race. Med mindre än 3 000 Nm kvar till etappmålet leder fortfarande Ericson 3 med Anders Lewander som skeppare. Puma har gått upp på andra plats och Ericsson 4 ligger nu trea.
Det har varit tuffa tag nere i södra Ishavet och flera av båtarna har rapporterat olika incidenter. Följ deras rapporter på Volvo Ocean Race hemsida.
Länk: www.volvooceanrace.org
POINTS NORTH
Ericsson Racing Team made it a one/two this morning when Torben Grael/BRA and his team racing Ericsson 4 cruised through the scoring gate on leg two of the Volvo Ocean Race at 0340 GMT, adding another four points to their tally, bringing their total to 18. On their heels was Anders Lewander/SWE and his Nordic team racing Ericsson 3, crossing at 0651 and swiping another 3.5 points. They now have 8.5 points overall.
The wounded Green Dragon (Ian Walker/GBR) is still going in strong, although with one wing clipped when she broke her boom two days ago. She crossed at 0840 GMT, scoring three points (total now 14 points).
“We are thrilled to get third place and three points at the scoring gate,” said Green Dragon’s skipper, Ian Walker this morning. “This has been our focus since breaking the boom two days ago. We seem to be able to sail downwind with spinnakers quite well, and, even now, reaching with one reef seems OK. It is the upwind sailing that we must hope to avoid,” he said. The team hopes to start repairs on the boom once the temperature rises further so that the glue and resin they have onboard will cure. “I’m not wildly optimistic, but I think the lads are looking forward to the challenge,” says Walker. “I just have to stop them cutting the boat up in the process,” he laughed.
A good showing from the Russians on Kosatka (Andreas Hanakamp/AUT) who crossed just under an hour after Green Dragon at 0936 GMT, meant that a much-needed 2.5 points were added to their tally, bringing their overall score up to 6.5. Hanakamp and his team were very happy with their 2.5 points. The boat is as solid as the day is long, although Hanakamp says there is a certain luck factor involved with not breaking anything. “During the leaps we did in the bigger waves there were no scary noises from the structure of the boat, just the big bangs when you slam onto the water in 30 knots, which is scary and deafening in itself.”
Next through the gate was Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) at 1140 GMT earning 2 points (total now 12 points). Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) just pipped PUMA (Ken Read/USA) at the post, nine minutes apart. Telefónica Black earns 1.5 points (total now 8.5), while the limping PUMA collected just one point (total now 14 points).
The last boat to cross was Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP) at 1321 GMT, scoring 0.5 points – total now 4.5 points.
The wind has eased into the high teens and now the race focus shifts towards the finish in Cochin, India as the fleet points its bows north.
Tactics for the second half of leg two will be influenced by high pressure, which has been building slowly to the south of Madagascar since Tuesday, and which the fleet must skirt. Andreas Hanakamp says, “Having the right wind speed and angle is critical, even though the fleet will be compressed later on. This could well change, and, at the end, you want to come out of the compression as much ahead as possible.”
So, no holding back now, it is foot to the floor for the fleet. The position of the high will make for at least 12 hours of light winds along the rhumb-line course between the boats’ current positions and Cochin, but then the teams can look forward to a few days of trade wind sailing.
Moods have improved as the air temperature gets hotter and the boats begin to dry out. The Southern Ocean is officially left behind, until it makes its reappearance in leg five from Qingdao in China to Rio de Janeiro, which takes the fleet around the infamous Cape Horn.
Scoring Gate (check out the full scoring situation in our race data centre at http://www.volvooceanrace.org/rdc/ – choose the scoreboard tab).
Leg Two Day Six: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) DTF 2969 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +8
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +23
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +51
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +65
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +89
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +95
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +192
Position reports are issued daily at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours on www.volvooceanrace.org . Click on RESULTS at the top of the page to go straight to the points table and onboard data.
Puma behåller ledningen i Volvo Ocean Race och ligger på första plats på väg mot Indien. Erisscon 3 är uppe på andra plats och ligger bara 7 Nm efter Puma med en båtfart på 23 knop. Ericsson 4 är på tredje plats, 13 Nm efter Puma.
Det går verkligen undan när de åtta båtarna seglar mot Indien. Samtliga båtar seglar cirka 20 knop eller mer och ingen har halkat efter på samma sätt som under det första racet, då skillnaderna blev stora i de stora stiltjebältena runt ekvatorn.
Länk: www.volvooceanrace.org
Sveaskog och Nordic Footprints AB har skrivit ett avtal som löper i tre år. Avtalet avser en jakträttsupplåtelse för småvilt i området Vegån, sydost om Idre, på ca 1 600 hektar.
– Vi söker ständigt nya jaktmarker och fiskevatten för att kunna erbjuda befintliga och nya kunder olika naturupplevelser. Avtalet med Sveaskog ger oss den möjligheten vilket är mycket glädjande, säger Samuel Jacoby, Nordic Footprints AB.
Sveaskog har ett tydligt uppdrag att främja naturbaserad turism, vilket sker främst genom att upplåta mark och vatten till lokala turismföretagare.
– Samarbetet med Nordic Footprints har stor potential. Det område som företaget har sin bas i, södra Sälen till norra Idre, är ett attraktivt område för skidturism. Med företagets verksamhet förlängs turistsäsongen och turister kan erbjudas naturupplevelser och aktiviteter i området även under vår, sommar och höst, säger Gunilla Andersson, företagsupplåtare på Sveaskog.
Familjeföretaget Nordic Footprints startade år 2007 och erbjuder paketerade naturupplevelser med fokus på jakt, fiske och vandringar med kunniga guider.
Utgångspunkten är personlig service, små grupper och rika naturupplevelser. Jaktgästerna består av både inhemska jägare utan egen mark och utländska jägare som söker exklusiva jakter som skogsfågeljakt och ripjakt. Verksamheten idag sträcker sig från Norra Dalarna via Jämtland till Estland.
– På den aktuella marken finns det redan ett befintligt jaktlag för högvilt. Men genom våra tydliga avtal och genom samverkan mellan turistföretag och jaktlag kan vi göra marken tillgänglig för fler entreprenörer, säger Gunilla Andersson.
Länk: www.nordicfootprints.se
Kontaktpersoner:
Gunilla Andersson, företagsupplåtare Sveaskog Naturupplevelser AB, tfn 08-655 90 97
Samuel Jacoby, Nordic Footprints AB, tfn 0703-749074 alt 0280-84085
Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Vi arbetar med markaffärer och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala entreprenörer inom naturbaserad turism. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se.
Kommentarer
det är en död fisk.
ja, en rödspätta.
suck
Simon Bank, Aftonbladet, Lasse Granqvist, Canal plus, och Chris Härenstam, SVT. Där har ni några av vinnarna av Guldskölden 2008 om man får tro oddsen hos spelbolaget Paf.
Det mest prestigefyllda priset, ”Sveriges bästa sportjournalist alla kategorier”, plockas i år hem av Lasse Granquist, som förra året tog fyra titlar när Guldskölden delades ut. Spelbolaget Paf håller honom som favorit framför utmanarna Simon Bank och Erik Niva på Aftonbladet.
Bank kommer dock inte att gå tomhänt från prisutdelningen. Han är favorit att vinna Guldskölden i kategorin ”Sveriges bästa krönikör”.
Pris till Strömberg
Bästa sportbloggare blir, enligt Paf, Henrik Rydström på FotbollsExpressen.se. Inom TV och radio förväntas även Chris Härenstam och Glenn Strömberg prisas för sina insatser under det gångna året.
Guldskölden delas ut i december av SvenskaFans.com. Vinnarna röstas fram av dem som besöker hemsidan.
Här är alla odds från www.paf.com:
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa Sportbloggare
Henrik Rydström, FotbollsExpressen.se 2,75
Marcus Birro, FotbollsExpressen.se 3,25
Robert Laul, Aftonbladet.se 4,25
Erik Niva, Aftonbladet.se 5,00
Patrik Ekwall, Fotbollskanalen.se 7,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa Sportkommentator
Chris Härenstam, SVT 2,50
Lasse Granqvist, Radiosporten/Canal Plus 2,75
Niklas Holmgren, Canal Plus 4,00
Roberto Vacchi, Eurosport 8,00
Jesper Hussfelt, TV4 10,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa krönikör
Simon Bank, Aftonbladet 2,70
Marcus Birro, Expressen 4,00
Erik Niva, Aftonbladet 4,00
Mats Olsson, Expressen 4,00
Olof Lundh, Fotbollskanalen 8,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa programledare
Lasse Granqvist, Canal Plus 2,20
André Pops, SVT 3,25
Ola Wenström, Viasat Sport 3,50
David Fjäll, SVT/FANTV 8,00
Nora Strandberg, Canal Plus 12,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa sportjournalist alla kategorier
Lasse Granqvist, Radiosporten/Canal Plus 2,00
Simon Bank, Aftonbladet 3,50
Erik Niva, Aftonbladet 4,50
Roberto Vacchi, Eurosport 7,00
Olof Lundh, TV4/Fotbollskanalen 10,00
Guldskölden 2008 – Sweden’s Best Expert Commentator
Glenn Strömberg, SVT/Viasat Sport 2,10
Niklas Wikegård, SVT 2,50
Jens Fjällström, Canal Plus 3,75
Pontus Kåmark, TV4 15,00
Anders Adamson, Eurosport 25,00
Kommentarer
simon bank? …. ….. . what?
ja, vemfan är Simon Bank?
Från och med nu kommer alla nya plottrar från Raymarine vara laddade med Navionics digitala sjökort. Redan vid leverans är de utrustade med kartografi över hela Europa.
– Detta sätter en helt ny standard som ingen annan är i närheten av. Våra kunder kommer verkligen få ytterligare mervärden och valuta för sina pengar, säger Henrik Kuhlman, försäljningsansvarig på Navship.
– Den inbyggda kartografin från Navionics har fått namnet Basic, vilket är missvisande, säger Henrik. Kartografin är allt annat än basic, alla detaljer finns med från 10 meters djup och grundare.
Själva kartbilden ser precis ut som vanliga papperskort och presenteras ”sömnlöst”, utan skarvar.
Nya A-seriens plottrar och kombinerade plotter/fishfinders är de första Raymarineprodukterna som levereras med inbyggd kartografi.
Länk: www.navship.se
Ericssonbåtarna har fallit tillbaka kraftigt i Volvo Ocean Race och ligger nu på femte respektive sjätte plats. I stället är Puma tillbaka i ledningen tillsammans med de båda spanskaTelefonicabåtarna.
En förändring kan dock vara på gång under dagen. Ericssons båda båtar har god fart och seglar snabbare än ledarna för tillfället. Eftersom det “bara” återstår knappt 3 700 Nm av delsträckan kommer det att bli en spännande segling de närmaste dagarna.
Länk: www.volvooceanrace.org
Vinnande bilder med humor Humor blev den vinnande ingrediensen i Båtlivs stora fototävling 2008. Trots att tema var ”Säkert Båtliv” innehöll ett stort antal av de insända bidragen väldigt mycket glädje och skratt. Folk drattade i vattnet tillhöger och vänster och många verkade ha kul på sjön.
Förstapriset går till Stefan Svensson (stora bilden) från Mariestad, som tog sin vinnarbild under ett besök vid Göta Kanal i år. Stefan har fångat en situation som alla båtmänniskor känner igen med glimten i ögat. Vem väjer för vem?
Andrapriset står Sven Olof Blomster (bilden nedan) från Västerås för. Han har skickat in ett par bidrag där man ser vad som kommer att ske, men där huvudpersonen får finna sig i händelseutvecklingen och i att bli blöt.
Vinsterna kommer i år från Nikon. Vinnaren får en Nikon D60 och andrapristagaren en Nikon Coolpix P5100.
Båtliv gratulerar vinnarna och tackar för alla insända bidrag och de tiotusentals röster som våra läsare står för.
Redaktionen
Under oktober 2008 sålde Statoil 8,4 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 0,4 procent sedan föregående månad och med 71 procent jämfört med oktober 2007. All etanolen i E85 var verifierat hållbar.
I dagsläget har Statoil 331 tankställen för E85. Drygt 28 procent av de bilar som nyregistrerades i Sverige i oktober 2008 var etanolbilar, enligt Bil Swedens statistik.
– Framtidens stationer kommer att ha flera olika drivmedel. Genom att erbjuda E85 möter vi efterfrågan från våra kunder som köpt miljöbilar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil.
All Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör.
– Den E85 vi säljer vid våra stationer är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
Försäljning över Statoils stationer under oktober 2008 utgjordes till 10 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57 procent, medan andelen diesel uppgick till 33 procent.
Statoils nationella försäljning av biodrivmedel under oktober 2008 minskade utsläppen av växthusgaser med 23 496 ton, motsvarande cirka 7 900 genomsnittliga bensindrivna personbilar. Att andelen diesel ökar, på bekostnad av bensin, leder också till minskade utsläpp, eftersom en dieselbil i genomsnitt släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, enligt Naturvårdsverket.
Från 1 november går E85 över till vinterkvalitet för att garantera att bilen startar utan problem även under vintern. Kvaliteten på Etanol E85 har fastställts i en svensk standard – SS 15 54 80 – som anger en sommar och en vinterkvalitet. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag I E85 med vinterkvalitet ökar andelen bensin till 25 procent bensin istället för 15 procent. Ökad andel bensin innebär att skatten för E85 ökar vilket ger ett något högre pris. Eftersom bensin har ett högre energiinnehåll än etanol innebär det en viss kompensation i bränslekostnaden per mil beroende på det aktuella fordonets förbrukning.
Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?
Puma med skepparen Ken Read är kvar i ledningen. De båda svenska båtarna har klättrat uppåt i resultatlistan. För närvarande ligger Ericsson 3 på en tredje plats, endast 9 Nm efter Puma, medan Ericsson 4 ligger på femte plats, totalt 22 Nm efter Puma.
Eftersom det bara återstår drygt 3 000 Nm av den här delsträckan börjar det bli bråttom för den som vill ta en seger till etappmålet i Indien. Båtarna seglar för närvarande med cirka 20 knop båtfart.
Länk: www.volvooceanrace.org
Tillverkarna av världens mest stryktåliga mobiltelefon lanserar nu telefonen för friluftsentusiaster och människor som arbetar i tuffa miljöer. Sonim Technologies, som gjort den prisbelönta stryktåliga mobiltelefonen Sonim XP1 lanserar idag sitt senaste tillskott, Sonim XP3 som är världens första helt vattentäta GSM-mobiltelefon.
XP3:an har förstärkts ytterliggare och klarar nu ännu mer stryk än sin föregångare. Det mest anmärkningsvärda är att XP3 utan problem klarar 30 minuter under vatten. Dessutom har XP3 en IP-57 klassificering och en 810F Mil-Spec beteckning mot salt, dimma, luftfuktighet, transport och värme. Telefonen är robust in i minsta detalj, knappsatsen är till exempel testad att klara över 500 000 tryck.
– När vi lanserade Sonim XP1 förra året var det med en tydlig målsättning. Vi ville skapa telefoner för människor som jobbar och tillbringar sin fritid i väldigt tuffa miljöer. För dessa människor är telefonen ett redskap och inte en modeaccessoar. De behöver en telefon som klarar av naturens påfrestningar. Sonim XP3 fungerar utan problem mellan -20C och +60C, säger Bob Plaschke VD på Sonim.
Eftersom XP3 är ett kommunikationsverktyg som är till för att användas i tuffa miljöer är den utrustad med ett kraftfullt batteri på 1180 mAh som ger telefonen 5.5 timmars taltid och över 9 dagars standby-tid. Den är även utrustad med en stark ficklampa och extra hög volym på högtalaren för att nå fram i bullriga miljöer. Som ett ytterliggare bevis på Sonims tilltro på sina produkter kommer telefonen med en 3 års garanti utan förbehåll.
– Det spelar ingen roll hur du har sönder telefonen, Sonim ger dig en ny telefon utan att fråga vad som har hänt. Vi ser gärna att övriga i branschen vågar matcha vår garanti. Våra kunders behov har glömts bort av mobilbranschen. Vi har lyssnat på feedback från vår huvudmålgrupp såsom rörmokare, byggnadsarbetare och även personer inom räddningstjänsten. Det spelar ingen roll hur tufft klimat våra kunder befinner sig i. Vi levererar en telefon som utan problem klarar av alla påfrestningar, säger Plaschke.
Sonim XP3 finns inom kort i butik i Sverige, Australien, Tyskland, Holland, Storbritannien och Schweiz. Återförsäljare i Sverige är Dialect, Expert, RingUp, StjärnaFyrkant, Svenska Foder, Telia och The Phone House. Priset beräknas bli ca 399 EUR.
Länk: www.sonimxp3.com
Visste du att Östersjön är världens yngsta hav och att fosforläckaget från sedimenten i Östersjön är tre gånger större än det från land? Att Öresund är det enda område längs den svenska kusten som inte är överfiskat och att det saknas bra kartor över havsbotten? Att klimatet i framtiden kommer att förändra förhållandena i Östersjön, att kusterosionen på sina håll utgör ett stort hot mot våra stränder och att Sverige har ett stort kulturarv under havsytan?
I en unik ämnesöverskridande satsning samlar nu Lunds tekniska högskola (LTH) och Lunds universitet (LU) en stor del av sin havsrelaterade forskning under Havsportalen. Syftet med Havsportalen är dels att främja tvärvetenskaplig forskning inom LTH/LU och dels att förenkla samhällets kontakter med forskarna.
– Vi har en unik bredd inom havsforskningen i Lund som inte riktigt synts tidigare eftersom alla arbetat inom begränsade forskningsområden. Men när vi samlar forskningen tematiskt blir det tydligt vilken oerhörd kunskap och kompetens som finns vid LU, säger Kjell Andersson, teknisk geologi, som är en av initiativtagarna.
– Det handlar också om att sätta Lund på den nationella “marina kartan”, tidigare har det varit andra universitet som, åtminstone utåt sett, dominerat den marina forskningen, säger professor Svante Björck, kvartärgeologi.
Det finns mycket att vinna på ett tvärvetenskapligt perspektiv på havet eftersom allt hänger ihop. Vad som händer vid till exempel ett oljeutsläpp berör en mängd olika vetenskapliga discipliner, ekologi och fågelliv påverkas, men utsläppen hänger också samman med transporter och transporter hänger samman med hamnutveckling och vad kostar det en kommun om turister inte kan bada på ett år? Hur påverkar oljeutsläpp glasskiosken på stranden?
Visionen är att Havsportalen ska inspirera till nya och fortsatta tvärvetenskapliga samarbeten samt göra det enklare att få kontakt med havsforskare. Under invigningen den 26 november bjuder vi på seminarier om Östersjön och visar upp Lunds fantastiska kunskapsbredd inom det marina området.
Medverkande i Havsportalen idag: Analytisk kemi, Anestesiologi och intensivvård, Brandteknik och riskhantering, Byggproduktion, Elektrisk mätteknik, Historisk arkeologi, Juridicum, Kvartärgeologi, Limnologi, Livsmedelsekonomiska institutet, Marinbiologi, Matematisk statistik, Teknisk geologi, Teknisk vattenresurslära, Teoretisk ekologi, Zooekologi och Zoologisk cellbiologi.
Länk: www.lth.se/havsportalen
De båda Ericssonbåtarnahar gått upp i en gemensamledning i Volvo Ocean Race, som är på väg till etappmålet Kochi i Indien. Ericsson 3 med Anders Lewander lede över Ericsson 4 medan Green Dragon ligger på tredje plats.
Det går undan betydligt bättre idag än efter starten från Kapstaden. De tre främsta båtarna i fältet seglar i över 20 knop och övriga 15-18 knop. Distansen till Kochi är cirka 4 000 Nm.
Det är dock inga större skillnader mellan båtarnas positioner. Därför kommer vägvalet den här gången att vara extremt viktigt och utslagsgivande.
Följ båtarnas segling på Volvo Ocean Race egen hemsida. Där finns en Race Viewer med exaktapositionsuppgifter.
Länk: www.volvooceanrace.org
Det blev en jämn och spännande start när de åtta deltagarna i Volvo Ocean Race startade från Kapstaden. Målet för den påbörjade delsträckan ligger i Indien, dit deltagarna har över 4 000 Nm. De båda svensk båtarna ligger på fjärde (Ericsson 3) respektive sjunde (Ericsson 4) plats, men än så länge har båtarna seglat för kort distans för att det ska ge ett tydligt utslag.
Förhållandena är väldigt lugna med en genomsnittlig båtfart runt 7 knop. Här följer det första meddelandet från Ericsson 3:
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 2 QFB: received 16.11.08 0949 GMT
No one that was watching the Cape Town start from a boat will never ever forget it. It was like experiencing the whole first leg in one hour. We had everything from 25 knots to almost no wind at all. The fleet was a bit separated after 25 minutes, but then we went into a big light spot, just outside the harbour, in the wind shadow from Table Mountain. It felt like a mini Doldrums where anything could happen.
And things were really happening. But mostly before the ‘Doldrums’. From our perspective, not everything went very smoothly. Our jib got caught on the radar in one of the first tacks and got a small rip. The sail was not the most irritating part, but the fact that the radar was hanging on a thread. It was about to get even worse.
In the third tack, the sail got caught again and ripped badly. At the same time, the radar fell down in the cockpit. Not a very nice feeling when you are heading for the Southern Ocean and later up to India, passing the equator where big squalls are very common and the radar can guide you through them.
Well, on the lucky side is that no one was hit and that we managed to stay in the race. Hopefully we can fix it. According to Jens Dolmer, our hard working handyman, it is possible.
The sail has already been fixed. Skipper Anders Lewander and Martin Stromberg started repairing straight away and finished a couple of hours later. It was quite a big rip and the sail will never be as good as it was, but pretty close to it, the guys did a great job.
Now I’m sitting in the darkness beside the media desk. It is very hard to stay awake before you get use to rhythm onboard. I don’t know how many times I have fallen asleep during the time I’ve been writing. I always wake up in a few seconds with the screen full of letters, which I have pushed in my sleep.
Over and out from Ericsson 3, meet you soon again.
Gustav Morin – MCM
Länk: www.volvoceanrace.org
I över tio år har Wenger haft förmånen att vara officiell partner till Patrouille des Glaciers, ett internationellt evenemang som anordnas vartannat år av det schweiziska försvaret. Tillsammans med experter från armén, har Wenger utvecklat speciella klockor och knivar som nu också tillgängliga för allmänheten.
Denna outdoorkniv är en ny modell i kollektionen NewRanger, vars särskilda kännetecken är ett stort och starkt blad med säkerhetslåsning och ergonomiskt formade handtag. Bortsett från välbekanta grundläggande verktyg som konservöppnare, kapsylöppnare, syl och korkskruv är kniven utrustad med ett tandat blad med säkerhetslåsning. Den innehåller också en högkvalitativ tång i rostfritt stål med avbitare och grepp för muttrar.
En speciell nyhet med detta mästerverk är ett ¼ tums-fäste på sidan av handtaget för att hantera medföljande sexkantsbits. Hela knivens längd kan användas som en hävstång för högsta möjliga kraft.
Denna outdoorkniv är perfekt för alla friluftsentusiaster som vill ha rätt utrustning för snowboard- eller skidåkning, vandring, cykling eller klättring.
Vare sig det gäller en enklare utflykt, en helg utomhus eller en extrem expedition är NewRanger Touring 174 med sin mångsidighet och användarvänlighet den perfekta följeslagaren vid utomhusaktiviteter.
NewRanger Touring 174 – 16 funktioner
Tandat blad med säkerhetslåsning. När bladet är fullt utfällt självlåses det och frigörs genom att trycka på symbolen med det schweiziska korset.
Högkvalitativ tång i rostfritt stål (helt infällbar)/avbitartång/mutternyckel.
Spårmejsel med säkerhetslåsning, kapsylöppnare, verktyg för att böja ståltråd o. dyl.
1/4” fäste för bits: Phillips PH3 och 0,6×45 mm spårbit medföljer.
Konservöppnare/korkskruv/syl, syl med trådöga
Handtagets yta: ingraverad pyramidstruktur på bägge sidor som garanterar ett fast grepp. Formen på handtaget har optimerats för maximal ergonomi, och för maximalt grepp även om handtaget skulle vara fuktigt.
Symbol med det schweiziska korset – Detta är också knappen för att öppna bladets låsmekanism. Wengernamnet präglat på sidan garanterar produktens äkthet.
Längd: utfälld 220 mm – infälld: 120 mm
Länk www.wengersverige.se
Bilden:
Wenger NewRanger 174 – Touring har ett ¼ tums-fäste på sidan av handtaget för att hantera medföljande sexkantsbits. Hela knivens längd kan användas som en hävstång för högsta möjliga kraft.
Gasolspecialisten Alde presenterar dräneringskärl och reduceringsventiler anpassade för marint bruk. En välkommen nyhet är det robusta dräneringskärlet av rostfritt stål. Diametern 280 mm och höjden 350 mm ger plats för en en 2 kg gasolflaska (2012) eller en 3 kg internationell flaska.
Kärlet väger 3,6 kg och levereras med färdig genomföring för enkelt montage av fjärravstängningsventil. Pris i butik ca 1 850 kr inklusive moms.
Alde utökar samtidigt sortimentet reducerventiler för gasol ombord på fritidsbåtar. Ventilerna får en mycket hög driftsäkerhet tack vare rostfria komponenter och invändig ytbehandling med speciallack. De är godkända enligt EN12864 Annex M för att klara internationell standard ISO 10239. Pris från ca 170,00.
Länk: www.alde.se
Amerikanska Lazzara Yachts gjorde förra året succé med sin 75-fotare som hade fyra stycken Volvo Penta IPS-motorer ombord. Båten var mycket tyst och lättmanövrerad och behövde inte ens ha någon bogpropeller tack vare de kraftfulla IPS-maskinerna.
Nu presenterar det amerikanska varvet efterföljaren: den helt nya Lazzara LSX 92. Den hade sin världspremiär på båtmässan i Fort Lauderdale i oktober.
Lazzara LSX 92 har ett ännu mer kraftfullt motorpaket: fyra stycken Volvo Penta IPS 850. Dessutom finns det två stycken Onan elverk à 27,5 kW ombord. För att försörja maskinerna har den 62 ton tunga båten 6 500 liter diesel ombord.
Lazzara LSX 92 är på 27,4×6,4 m.
Länk: www.lazzarayachts.com
Allvaret närmar sig för att dela ut Tummen Upp 2009. Utdelningen sker som vanligt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars.
Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB. Varje år belönas någon som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar, de ”go´a kompisarna” i båtklubben.
Stipendiaten belönas med en summa på 15 000 kr.
Båtlivs läsare nominerar kandidaterna till Tummen Upp! Skicka därför in ett E-mail eller brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst några bilder på personen.
Vi behöver anmälningarna senast 10 januari. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
eller till:
Tummen Upp!
Båtliv
Ö. Vittusgatan 36
371 33 Karlskrona
/ Båtlivs redaktion
Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Bilden:
Tore Augustsson från Stenungsunds Båtklubb fick stipendiet Tummen Upp! förra året. Tore fick utmärkelsen för sina insatser i båtklubben och i sitt eget båtliv.
Foto: Roland Brinkberg.
Kommentarer
Får man nominera andra än sig själv?
Martin Strandberg, meriterad flerskrovs seglare är från november anställd hos North Sails. North Sails vill fortsätta den positiva utvecklingen och förstärka sin service gentemot seglarna. Martin Strandberg kommer kunna ge seglarna bättre support och ha en närmare kontakt till den sydsvenska marknaden en önskan hos North Sails sedan många år tillbaka.
Martin Strandberg började tidigt segla på elit nivå i Optimistjolle. Gick sen via E-jollen in i OS klasserna 470 och Tornado där han stannade och seglade OS i Sydney och Athen.
Vid sidan om Jollesegling har också kölbåtsegling funnits med i form av matchracing, Gotland- och Sjælland-runt samt flerskrovssegling, 60-fots trimaran, Seacart och F18 där han är regerande Svensk Mästare. Under 2006 ingick Martin i Victory Challenges seglingsteam.
Länk: www.northsails.se
Kommentarer
Mycket bra initiativ!
Köp tv-spel för pengarna istället!