Nyheter

EU:s miljöfond LIFE+ ger Sveaskog sex miljoner kronor för naturvård i ekopark Ridö-Sundbyholmsarkipelagen. Bidraget gör det möjligt för Sveaskog att vidta snabba åtgärder för att rädda ekoparkens hotade skogar. Sveaskog går själv in med 2,5 miljoner kronor. – Det känns fantastiskt roligt, vi jobbade febrilt med ansökan inför förra årsskiftet och efter det har vi väntat och hoppats, säger Mats Larshagen, Sveaskogs handläggare för LIFE+-projektet i ekopark Ridö-Sundbyholmsarkipelagen.

Ekoparken, som ligger i den inre delen av Mälaren, invigdes 2005 och sedan dess har Sveaskog arbetat med att restaurera gamla hagmarker och lövskogar. Med pengarna från EU öppnas nya möjligheter.

– Vi kommer framför allt att använda dem för att stängsla större betesmarker och ta ut gran som växer in i ädellövskogarna. Dessutom tänker vi satsa stort på information och guidningar för besökare, säger Mats Larshagen.

Ridö-Sundbyholmsarkipelagen är unik genom sina stora lindskogar där mistel klänger i lövverken. Här har också flera sällsynta skalbaggar sin enda förekomst i Sverige. Ekoparken består av 70 öar i Mälaren som är populära utflyktsmål och lockar många besökare.

Projektet kommer att pågå till år 2014 och blir ett samarbete mellan länsstyrelserna i Västmanland, Södermanland och Uppsala, samt Sveaskog och Upplandsstiftelsen.

Foto:
Ekopark Ridö-Sundbyholmsarkipelagen bifogas. Foto: Marcus Samuelsson.

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Vi arbetar med markaffärer och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala entreprenörer inom naturbaserad turism. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda.

Länk: www.sveaskog.se

Ericsson 4 har slagit en riktig drömgräns genom att segla över 600 Nm på ett enda dygn. Den “svenska” båten har fått ordentlig fart under kölen och leder med cirka 75 Nm och har 1 100 Nm kvar till etappmålet i Kapstaden. Även Ericsson 3 med skepparen Anders Lewander ligger bra till och har ett fast grepp om tredjeplatsen.

Här är den engelska releasen om rekordet:

Wednesday 29 October 2008 20:00 GMT – Updated at 07:00 GMT, 30 October

By Cameron Kelleher

Ericsson 4 broke through the 600-mile barrier as their historic run continued with the log reaching 602.66 nautical miles at 18:54 GMT.

The record must now be ratified by ISAF and the World Sailing Speed Record Council. That is likely to happen a week after the fleet’s arrival in Cape Town, which, at the going rate, is predicted as Monday 3rd November.

The new mark established by Torben Grael’s men translates into an average speed of 25.11 knots, according to the telemetry received from the boat at Race Headquarters.

It eclipsed the previous best 24-hour run for a racing monohull of 562.96 miles set by Sebastian Josse and the crew of ABN AMRO TWO on the second leg of the 2005-06 race from Cape Town to Melbourne. Ericsson 4 added nearly 40 miles to that figure.

Grael and his crew had been pushing the boat hard for well over 24 hours, first toppling the previous mark at 03:55 GMT with a run of 566.57 miles. They raised the bar repeatedly and by 13:00 GMT, 593 miles were on the board as the magical 600-mark grew nearer. By 14:25, they had clocked 594.23 as they moved onwards and upwards. Then came Grael’s holy grail.

The achievement is all the more credible given that Ericsson 4 have been sailing a man down since dropping off Tony Mutter, one of their drivers, at the Cape Verde Islands.

Drained by the experience, Grael is not about to get too carried away with the record when the serious business of being first to Cape Town remains top of the to-do list.

The conditions were not ideal given the sea state overnight. Winds approaching 40 knots are one thing, boisterous seas of eight metres in pitch darkness quite another. Shattered records, shattered bodies it seems.

’We have been on the edge’

“The record is a great achievement,” an audibly spent Grael said in an interview with Amanda Blackley earlier in the day. “To be honest we were not really looking for records we were looking for a good ride on this weather system for as long as possible.

“Conditions were marginal, especially during the night. It was no fun at all. The problem was the waves, especially during the middle of the night as there is no moon and it is very difficult to read them so the boat has been jumping about.

“We have been very much on the edge, if we had an easier sea state we could have gone faster.”

Guy Salter, the Media Crew Member on board added: “It’s not everyday you get to have a ride as we have had over the past day or so, and to get a new 24-hour record has been superb.

“The reality of that feat out here hasn’t really sunk in, we know we have a record but what is more on our minds is getting to Cape Town and hopefully at the front of the pack, avoiding damage to ourselves and the yacht.

“All the boys look really drained – sleep is not the easiest on E4, I can only describe the motion as I would imagine re-entry on the Space shuttle is like. Everything is bouncing – including every cell in our bodies and the mundane tasks are near impossible.”

The Volvo Ocean Race mutual admiration society issued statements as news of Ericsson 4’s achievement went out on the bush telegraph.

Green Dragon’s Ian Walker said: “Hats off to ERT 4 for a storming 24 hours. We have just about been able to match them when we have had a steady three hours but sail changes, reefing and backing off at night has kept our 24 hour mileage in check.”

“The news of the day has been the new 24-hour new record established by Ericsson 4. Congratulations from Telefonica Negro. Good boat good sailors,” wrote Media Crew Member Mikel Pasabant.

“It has been a hard night, with rough seas and winds which exceeded 40 knots. In a pitch dark night, imagine the conditions to steer.”

Telefonica Blue’s Simon Fisher, the navigator on ABN AMRO TWO in 2005-06, said: “It has been hard not to smile a little when you see the pace that Ericsson 4 has laid down. Deeply, deeply impressive to say the least. It is a shame to see our old record from ABN AMRO TWO go but at the same time these things are made to be broken and those boys are certainly doing it with style.”

’They have been blasting’

Fisher’s skipper, Bouwe Bekking, was the first owner of the record for a Volvo Open 70 when his movistar clocked a relatively pedestrian 530 miles on the boat’s delivery run from Melbourne to Sanxenxo, Spain ahead of the previous race.

The Dutchman said: “Well done to the guys. They have been blasting. It’s really the first time that a lot of our guys have been sailing in big, big breeze so we’ve been taking it a bit easy and keeping the boat in one piece.

“But what Ericsson have done is impressive, congratulations to them. Its pretty hard to control the boats right now.”

Juan Kouyoumdjian, the designer of both Ericsson boats – and previous record holder ABN AMRO TWO, said: “I am very happy to receive this kind of satisfaction. As designers we provide the instrument that the crews have to play, but only that. This record belongs to the crew.”

Ericsson 4’s mighty effort has created breathing space to second-placed PUMA. By the 19:00 GMT Position Report, Ken Read’s men trailed by a Distance to Leader (DTL) of +46 despite getting to within a mile of ABN AMRO TWO’s record with a run of 561 miles.

Elsewhere, the pursuers are leaking miles to the leading pair. Green Dragon, following the tracks of the duo are +105 but peering over their shoulders as they prepare to fall out of the low pressure system.

“We are starting to see the effect of ‘stepping off the train’ on Delta Lloyd and Team Russia and we want to delay that as long as we can. Sooner or later it will happen to us but the faster we go the later it will be. We are now directly East of our closest competitors for third place so they should suffer first.”

Ericsson 3, chasing the Dragon, are at (+138) while Bekking’s Telefonica Blue (+174) hold sway over sister ship Telefonica Black (+200).

The black boat has had a torrid time. Sailing at around 25 knots, Fernando Echávarri’s men launched off a large wave and crash landed to discover that one of the rudders had sheared off and part of a daggerboard and the bowsprit were gone.

The crew, unharmed, have mounted an emergency rudder and are continuing on course to Cape Town, albeit rather more sedately.

Behind them, Delta Lloyd (+355) and Team Russia (+376) continue to scrap over the crumbs.

Diva 35 presenteras i ett nytt utförande på mässan Scandinavian Boat Show i Stockholm. Diva 35 var redan tidigare en unik båt med egenskaper som ingen båt i storleksklassen kan visa upp. Den har störst sittbrunn, störst pentry, störst ägarhytt och plats för åtta personer runt bordet för att ge några exempel på komfortskapande egenskaper.

Diva35 har även mycket goda och, enligt tillverkaren, unika seglingsegenskaper. Detta ger en oöverträffad kombination av fart, smidighet och enmanshantering.

På mässan presenteras båten med ljusare och exklusivare inredning. Mer ljusinsläpp med fler och större skylights. Ljusa textilier och mer belysning. Resultatet är en ännu modernare båt.

Länk: www.bavariasverige.se

Den nyainredningen i Diva 35.

Kommentarer

Sven H 16:07:37 2008-10-30

Snygg båt! Är det den som byggs i Estland men är ritad av en svensk?

JB 20:27:10 2008-10-30

Vad är nytt förutom färgen?

Ericsson 4 drygar ut ledningen på väg mot Kapstaden. På onsdagsmorgonen låg Torben Grael med besättning 28 Nm före Puma och 58 före trean, Green Dragon. Även Ericsson 3 har fått ordentligt med vind i seglen. Den båten, med skepparen Anders Lewander, är nu uppe på en fjärde plats, 86 Nm efter Ericsson 4.

Tätbåtarna har nu cirka 1 900 Nm kvar till Kapstedan. De seglar med god fart, de flesta över 20 knop. Med tanke på att det brukar vara rikligt med vind i de vatten de kommer att passera kan det bli en mycket spännande final.

Länk: www.volvooceanrace.org

Marinplus AB lanserar NaviGear™ – framtidens system för navigation, kommunikation, säkerhet och underhållning i båten. NaviGear är ett modernt, flexibelt och användarvänligt navigationssystem. Enligt företaget passar det för alla som vill ha en plotter, ett avancerat större system, marinanpassa din navigationsdator eller komplettera befintlig navigationsutrustning.

Förutom goda navigationsegenskaper kan systemet visas och styras från flera stationer. Bärbara datorer kan integreras trådlöst. Mediaspelare ansluts med USB. Mobilt bredband från ice.net med bästa täckning för marint bruk. Det går att larma och övervaka båten från distans. Och självklart kan NMEA 0183/2000-produkter anslutas.

“Ta plotterns fördelar och komplettera med kraften och flexibiliteten från en dator. Lägg till program och tillbehör som förhöjer funktionen till ett komplett system för navigation, kommunikation, säkerhet och under-hållning. Då får du NaviGear – enkelt, roligt och säkert och samtidigt extremt kraftfullt. Att det dessutom kan anpassas efter varje båtägares behov gör valet självklart.”, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

NaviGear Station
Består av hårdvara utvecklad för professionell marin användning, det extremt användarvänliga navigationsprogrammet Coastal Explorer, sjökort samt en GPS-antenn. NaviGear finns i storlekarna 8.4”, 10.4”, 12.1”, 15”, 17”, 19” och 23”, med transflektiva ljusstarka pekskärmar som klarar direkt solljus, är dimbara 0-100 % med vridratt och som är vädertåliga.

NaviGear Pro
NaviGear Pro är skräddarsydda stationer för användare med avancerat behov. Till exempel dubbelinstallation för styrhytt och flybridge, radarstyrning från navigationsplatsen eller en planerings- och underhållningsstation i salongen.

NaviGear Accessories
Ett heltäckande sortiment tillbehör som till exempel framåtseende ekolod, väderstationer, värmekameror, AIS-transponder, flera skärmar, joystick, mobilt bredband, radar, videokameror, trådlös anslutning till en dator, larm och anslutning av media. NaviGear ger båtägaren en enkel, rolig och säker tillvaro till sjöss.

Coastal Explorer
Extremt användarvänligt navigationsprogram framtaget för pekskärm och joystick. Använder officiella sjökort (ENC) för bästa resultat. Flera visningsalternativ gör det enkelt att välja och helt anpassa bilden efter eget önskemål. Flera kartor, video och radar kan visas samtidigt. AIS-visningen ger detaljerade uppgifter om båtar runt omkring. Fartygens position och rörelser visas exakt, röstvarningar och färgändringar gör det enkelt att planera kursen. Information och bilder på fartygen kan hämtas och delas med andra båtar.

Ruttplaneringsverktyget uppfyller kraven för höghastighets- och radarnavigering. Kurs- och distansvisning samt tvärsmärken och passageavstånd för varje girpunkt gör det enkelt att planera och navigera efter en rutt. Avgångstiden beräknas efter när du vill vara framme.

”Behovet av användarvänliga och säkra system ökar mer och mer. Inget annan etablerad tillverkare har kunnat erbjuda en särskilt bra lösning eller haft ett komplett sortiment som stödjer en modern livsstil och ökade säkerhetskrav till sjöss. NaviGear är modern teknik och innovation i ett och gör det möjligt att använda sin båt oftare och säkrare”, fortsätter Christer Ullskog.

Priser
Pris för en NaviGear Station är från 29 900 kr för en 8.4” skärm till 59 900 kr för en 23” skärm. Coastal Explorer kan även köpas separat i PC-version för 3 990 kr. Alla priser är inkl moms.

Produkterna lanseras i monter A14:10 på Scandinavian Boat Show 2008.

Länk: www.marinplus.se

De nya modellerna CF-F8, CF-W8 och CF-T8 har utrustats med den senaste tekniken och nya lösningar för mobil kommunikation. Samtliga modeller är utrustade med den senaste Intel® Centrino® vProTM –teknologin tillsammans med Intel® Core® 2 Duo-processor (Penryn) för kraftfullare prestanda. Den mest mobila modellen CF-F8 är utrustad med en 14,1 tums widescreen skärm, ett nytt integrerat handtag och når marknaden som den lättaste datorn i sin kategori.

Pressrelease:

Panasonic presenterar med Panasonic Toughbook Executive-modellerna CF-F8, CF-W8 och CF-T8 efterföljarna till de framgångsrika ultraportabla Business Notebook-datorerna CF-Y7, CF-W7 och CF-T7. Panasonic har vid vidareutveckling av Toughbook-modellerna i Executive-serien framför allt fokuserat på affärsanvändarnas behov. Den nya Toughbook-generationen övertygar med mobil kommunikation med lång räckvidd, kraftfulla prestanda och låg vikt. Med sina 1.660 gram är CF-F8 den lättaste 14,1 tums datorn i sin kategori*.

Hög grafikprestanda, låg energiförbrukning och mobilitet gör att de nya Executive-modellerna är optimalt balanserade för professionella affärsanvändare. Batteritiden är ett nyckelelement för affärsanvändaren och de nya modellerna har utvecklats med Intel DPPM (Dymanic Power Performance Management)-teknologin. CF-F8 är den mest mobila produkten i serien och har med det nya bärhandtaget och den sofistikerade designen i svart och silver ett högt igenkänningsvärde.

De nya Panasonic Toughbooks CF-F8, CF-W8 och CF-T8 hör tack vare den ultralätta konstruktionen till lättviktarna i sin klass och ger obegränsad mobilitet i affärsvardagen: CF-F8 väger bara 1.660 gram, medan CF-W8 väger 1.280 gram och CF-T8 1.385 gram.

Alla tre modeller är tack vare ett speciellt dräneringssystem på ett optimalt sätt skyddade mot stänkvatten. Med hjälp av ett ledningssystem rinner till exempel vatten, som av misstag hällts över tangentbordet bort utan att känsliga elektriska komponenter skadas. De nya Business-Ruggidized-modellerna kan utan problem utsättas för tryckbelastningar på upp till 100 kg, utan att LCD-displayen eller hårddisken skadas. Ett brottsäkert magnesiumhölje och fyra stötdämpare i högteknologiska material skyddar hårddisken mot yttre inverkningar, såsom till exempel vibrationer och stötar. Även vid svåra yttre förhållanden är risken liten för att känsliga data skall gå förlorade, vilket gör Notebook-datorerna till idealiska följeslagare vid externt säljarbete, service och på affärsresor.

Tack vare den senaste Intel® Centrino® med vProTM –teknologin tillsammans med en Intel® CoreTM 2 Duo-processor med klockfrekvens på 2,26 Gigahertz och tre Gigabyte arbetsminne i CF-F8 kan kraftfull beräkningsprestanda och låg strömförbrukning kombineras utan problem. CF-F8 är utrustad med ett Mobile Intel® GS45 (ICH9M-Enhanced) Express Chipset med Intel® Active Management-teknologi version 4.0. Den grafiska prestandan ger den stora 14,1 tum stora WXGA TFT Widescreen-skärmen på CF-F8 en upplösning på 1280 gånger 800 pixlar, medan modellerna CF-W8 och CF-T8 är utrustade med en 12,1 tums XGA-skärm. Bildskärmens ljusstyrka på CF-F8 har förbättrats ytterligare utan att energiförbrukningen ökat. Ett speciellt mervärde vid externt försäljningsarbete och service ger CF-T8 med pekskärm. Order kan på så sätt registreras snabbt med pekbaserade applikationer.

De nya Toughbook-modellerna i Executive-serien bevisar att höga processorprestanda och en kraftfull grafik går att kombinera med långa batteritider: Upp till sex timmars batteritid för CF-F8 och åtta timmar för CF-W8 och CF-T8 ger nästintill obegränsade mobila arbetsmöjligheter. På så sätt är Toughbook-modellerna pålitliga följeslagare i affärsvardagen, även där det inte finns något vägguttag. Denna kombination av långa batteritider och låg vikt gör den nya CF-F8 till den lättaste 14,1 tums Widescreen Notebook-datorn och med den längsta batteritiden på marknaden.

Trådlös anslutning på resande fot

Flexibilitet vid varje tidpunkt garanterar de nya CF-F8, CF-W8 och CF-T8 genom den senaste trådlösa kommunikationsteknologin. Utöver en Bluetooth®-modul är CF-F8 utrustad med den senaste Intel® WiFi Link 5100-teknologin och stödjer de gängse WLAN-standarderna (IEEE 802.11a/b/g/draft-n). På så sätt är dataöverföringshastigheter på upp till 300 Megabit per sekund möjliga med CF-F8. Även CF-T8 och CF-W8 har vardera en integrerad Bluetooth®- och WLAN-modul (IEEE 802.11a/b/g/draft-n). Som ett tillval kan en Gobi HSPA 7.2M-modul från Qualcomm byggas in i Notebook-datorerna.

I CF-F8 och CF-W8 är en DVD-Multi-Drive integrerad, som tack vare sin konstruktion i form av en Open-Top-enhet kräver mindre plats och är lättare än en vanlig enhet. Externa enheter kan utan problem anslutas till de tre Notebook-modellerna tack vare ett flertal USB-portar och en PC Card-slot. En ytterligare DC Card-Slot gör det möjligt att läsa minneskort även på resande fot. Som tillval till CF-T8 och CF-W8 finns en portreplikator, som ansluts via ett proprietärt gränssnitt och som förfogar över fyra USB-gränssnitt och vardera en VGA-, LAN- och DC-In-anslutning. Portreplikatorn till CF-F8 (tillval), som ansluts via ett proprietärt gränssnitt förfogar över fyra USB-gränssnitt och vardera en Display-port, en LAN- och en DC In-anslutning.

Tillgänglighetsdata och priser på de nya Panasonic Toughbook-modellerna:
Från och med november 2008 finns CF-W8 för 1.815€, CF-T8 för
1.935€ och CF-F8 för 2.060€ i handeln. (nettopriser, exklusive moms).

De ledande båtarna i Volvo Ocean Race fortsätter att segla väldigt jämnt. På tisdagsmorgonen låg Puma i täten, följd av Ericsson 4 och Green Dragon. Här följer den senaste releasen från Ericsson 4, utsänd sent på måndagen.

ERICSSON 4 LEG ONE DAY 17 QFB: received 27.10.08 1248 GMT

The fleet is compressing in this race once more as we start to make the turn east to Cape Town. We have been having some interesting skirmishes with Puma throughout this race and again we find ourselves within 4 miles of each other with them in the ascendancy. The pursuers, which range from Green Dragon in the south, to Telefónica Blue to the North, all have better wind than us right now – the Irish have probably got themselves into the best position leverage-wise for a move to the front of the pack…we shall see.

Problem for us is how to minimise the losses against these guys as the wind field evens out then increases for all…and then on the smaller scale keeping the Puma at bay. Oh to be in 3 places at once. Never mind, we are still leading though being down to 10 men (soccer pundits insert your cod 11 versus 10 team psychology here….).

We seem to hang in there with Puma but only just, are we faster? Our perception on board is not as the shoe boat keeps gaining then a light spot or angle change seems to give us another lucky jump and the process begins again…it will be interesting to hear the Puma guys thoughts on this.

The latest weather models route us through some big wind areas so we will have to take a view on that, always better to get there with some points than not at all. This class of boat still does not fully convince me of its robustness in winds greater than 35 knots. Some exciting sailing ahead for those who like sailing then, for the others like me who don’t, it will be a period of constant worrying below decks with the odd stroll on deck to prove man’s efforts at making oilskins that work have not moved on much since wool dipped in tar and oil was donned by whalers down here 200 years ago…or maybe it is just that people were tougher back then.

Jules Salter – navigator

Fortfarande är intresset för fiske stort hos unga. Nära 70 procent av alla barn i åldern 10 till 15 fiskar varje år och fler unga tjejer fiskar ofta. Fiskevatten nära hemmet är en viktig faktor. Det visar en undersökning som organisationen Sportfiskarna gjort med stöd av Fiskeriverket. Många barn säger i undersökningen att de skulle vilja fiska mer men saknar tillgång till fiskevatten i närheten. Undersökningen visar också att fiskeintresset är minst i storstäderna. Barn som har fiskevatten nära hemmet eller sommarstugan, fiskar oftare.

– Vi har tidigare visat att merparten av vuxnas fiske sker inom tre mil från hemmet. Närfiskevatten är naturligtvis ännu viktigare för barn som har svårare att ta sig långt. Från Fiskeriverket har vi ambitionen att göra särskilda satsningar på att främja allmänhetens fiskemöjligheter kring städerna, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

Barn som fiskar visar sig i undersökningen ha större kunskap om natur och miljöfrågor än de som inte fiskar alls.
– Det verkar som att fisket för barnen är en del av en livsstil som ger bättre kunskap om natur och miljö, säger Joel Norlin från Sportfiskarna som ansvarat för undersökningen.

Undersökningen visar också att fiskeintresset hos unga tjejer har ökat. En jämförelse med en studie från 1994 tyder på att fler flickor fiskar ofta idag. Fortfarande är dock fler pojkar intresserade och framför allt är de riktiga entusiasterna till allra största delen pojkar: nästan fyra gånger fler pojkar säger att de är mycket intresserade av fiske. Jämförelsen med 1994 tyder också på att de som är mycket intresserade av fiske totalt sett blivit något färre och att andelen barn som fiskar någon gång per år är i stort sett oförändrad.
– Den samlade bilden är att fiske fortfarande står sig väl som fritidsaktivitet trots konkurrens från många nya aktiviteter, säger Joel Norlin.

743 elever i årskurs 4 till 9 från skolor över hela landet har deltagit i undersökningen, som ingår i projektet Storstadsnära fiske. Projektet drivs sedan 2007 av Sportfiskarna med finansiering från Fiskeriverket. Målsättningen är att förbättra fiskemöjligheterna och öka befolkningens tillgång till fiske i storstadsregioner.

Ericsson 4 har åter tagit ledningen i Volvo Ocean Race första delsträcka och ligger nu i ledningen, 9 Nm före Puma. Trea är fortfarande Green Dragon, som ligger 34 Nm efter Ericsson 4. Anders Lewander med Ericsson 3 ligger på sjätte plats, 63 Nm efter ledaren.

Här är Ericsson 4:s senaste pressrelease:

ERICSSON 4 LEG ONE DAY 18 QFB: Received 28.10.08 1104 GMT

You all get to see the footage of these Volvo 70’s surfing down waves at break-neck speeds and plowing their way through the ocean to their next port of call, but what you don’t get to see is the life down below the deck….which can be as extreme!!!

I have just come off my morning watch 6 -10am, so I thought I would give you a brief description of what happens in the 20 minutes prior to going on deck. I could get up earlier and have more time for all this, but sleep is king!!!

0540 – Get woken up by Blood (Phil Jameson). Usually with some sort of crass remarks, followed by a brief description of what is going on outside with regards to conditions and general performance of the boat. This is the most important time of the pre-watch period. I am normally the guy at home who drives my wife nuts by hitting the snooze button three times before actually getting up. No time for that here. The race is on…for the toilet. You could set your watch by my body clock, and at 0542, I need the toilet pretty bad. The unfortunate thing is my watch mate, Joca (Joao Signorini), needs it as well and sometimes one or two of the other 11 guys on board. The only advantage I have is my bunk is further forward, so I generally beat them all to it.

So, out of the bunk. This is about 7 feet in the air and some minor acrobatics are involved there I can tell you, to make sure I don’t land on the guy sleeping 2 feet below me, or the puddle of water that has accumulated in the bilge below our bunks. Tip toe to the toilet dodging all the puddles without slipping and breaking your neck, or getting your thermal underwear wet.

0548 – Finish toilet programme (that’s a story in itself which I won’t go into). Head via galley to grab a bowl of porridge, and then proceed as far back in the boat as I can to have my breakfast and start to get changed. All the weight on board needs to be near the back of the boat when going downwind in these sorts of conditions. Helps to prevent nose diving….hopefully!

0555 – Back to the galley to rinse the bowl. Back to the hanger where all our wet weather gear is hung. Double check you have enough clothing on without over doing it. You don’t want to sweat too much in these conditions. Finish getting dressed, and lose your balance, placing your dry foot and sock into the puddle of water mentioned above….! Get over it, both boots will be wet in a matter of an hour or so.

Dave Endean – pitman

Foto: Ericsson Racing Team.

Ericsson 4 behåller ledningen i Volvo Ocean Race. Med knappt 2 800 Nm kvar till Kapstaden leder båten med 3 Nm före Puma. Ericsson 3 ligger nu på sjätte plats, 73 Nm efter Ericsson 4. Seglingen sker i ganska lugnt väder och båtarna gör 12-16 knop fär tillfället.

Länk: www.volvooceanrace.org

Engelska Princess Yachts International plc laddar rejält inför London International Boat Show 2009 (9 – 18 januari). Företaget kommer då att ha sitt största deltagande någonsin på mässan, som hålls i anläggningen Excel. Princess monter omfattar bland annat Princess V85 och både Princess 85 Motor Yacht och varvets flaggskepp, Princess 95 Motor Yacht som visas för första gången på en internationell båtmässa.

Bland nyheterna som visas upp finns även nya Princess V42, en helt ny uppföljare till den tidigare V42:an som har blivit en av de mest sålda sportbåtarna i sin klass.

Princess Yachts International etablerades 1965 i Plymouth i England och har idag över 2 000 anställda där. Omsättningen för 2007 uppgick till över 2,5 miljarder svenska kr. Båtarna säljs i över 65 länder.

Princess Yachts modellutbud omfattar båtar på 42 – 95 fot.

Mått och fakta om nyheterna:
Princess V42 – Principal Dimensions
Overall Length (incl pulpit) 44ft 6in (13.56m)
Overall Length (excl pulpit) 43ft 6in (13.26m)
Beam 13ft 1in (3.99m)
Draft 3ft 6in (1.07m)
Displacement approx. (Twin MTU 1200hp) 9.26 tonnes*
Fuel Capacity 187 gallons (850 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 73 gallons (332 litres)

*Displacements are calculated with full fuel and water but with no optional equipment fitted or other gear or crew aboard.

Länk: www.princessyachts.com

Kommentarer

Berra 08:41:15 2008-10-27

Pincess bygger världens snyggaste motorbåtar. Eller hur?

Ericsson 4 håller undan i täten och behåller ledningen på väg mot etappmålet i Kapstaden. Båtarna har fått mer vind och ökat farten betydligt de senaste timmarna. Vi lunch rapporterade de genomsnittliga hastigheter på 16-19,5 knop. Tvåa är fortfarande Puma med Green Dragon som trea.

Glädjande nog så avancerar Ericsson 3 lite grand. Båten ligger sexa för tillfället, men det är ganska jämnt i fältet och förändringar kan komma snabbt.

Länk: www.voloceanrace.org

Dixon Yacht Design har flera gånger överraskat båtvärlden med sina stora och häftiga båtar. De har oftast innovativ design som fungerat som föredöme för andra varv och konstruktörer. Bill Dixon och hans team har nu tagit fram en 80 meter lång segelbåt, som enligt Bill innebär en ny definition på begreppet segling.

Denna enorma skapelse är en seglande yacht med flybridge. Sådana finns redan på marknaden, men med sina 80 m totallängd är det här något alldeles extra.

Till skillnad från många andra seglande yachter har 80 m båten kabiner och utrymmen för ägaren och VIP-gäster i mitten av båten och ovanför vattenlinjen. Övre däck fungerar inte bara som styrplats utan är även salong för gästerna ombord. Totalt finns det plats för 12 gäster med kabin och 18 besättningsmän.

Båten kan riggas antingen som ketch eller som skonare, den senare lösningen passar för dem som vill kunna passera Panamakanalen. Båten har tre styrplatser och massor av utrymme för leksaker och småbåtar.

Länk: www.dixonyachtdesign.com

Helly Hansen lanserar sin första ekologiska kollektion Ekolab – ett projekt som kommer att göra hela företaget mer miljövänligt. Helly Hansen ska ta ett helhetsgrepp kring begreppet ekologi och kommer inte enbart att se till materialval i kläderna, utan även till hur produkterna förpackas, transporteras och tillverkas.

Helly Hansens projekt Ekolab är mer än bara en kollektion – det är ett experiment som ska leda till att hela företaget tar ett större ansvar för den värld vi lever i.

– Genom att testa material och ytbehandlingar ur ett miljöperspektiv har vi redan efter vår första kollektion hittat nya ytbehandlingar och produktionssätt, som ersatt flera av de metoder vi tidigare använt i den vanliga kollektionen. Tack vare att vi använder oss av dessa upptäckter i resten av verksamheten gör att Ekolab kan ses som ett experiment för att utveckla och förnya hela Helly Hansens miljöarbete, förklarar Øyvind Vedvik, Outdoor Category Manager på Helly Hansen.

Vid tillverkningen av Ekolab har Helly Hansen fokuserat på att i mesta möjliga mån närproducera produkterna och använda sig av material och delar som tillverkas så nära fabrikerna som möjligt. Produkterna förpackas i förpackningar tillverkade av återvunnen kartong och papper och försluts med förpackningsband eller folie utan PVC. Transporterna sker huvudsakligen med båt. I Ekolabs kollektion har man dessutom redan på designnivå tänkt på miljön. Till exempel har man genom optimal användning av material fått mindre spilltextilier. I tillägg har man använt miljövänliga tyger samt dragkedjor, märken, hängare och fodermaterial som baseras på samma miljötänk.

Ekolab kommer under 2009 att utökas till en större kollektion med nya material och ytbehandlingar, framtagna i projektet. Materialen och ytbehandlingarna kommer dessutom att implementeras i Helly Hansens övriga kollektioner.

I kollektionen Ekolab finns skidbyxor, skidjacka, underställ i fleece samt bastoppar. Materialen i plaggen är organisk bomull, återvunnen polyester (utgör 60 procent av materialet i samtliga fleeceplagg) och tyger certifierade enligt Öko-Tex Standard 100.

Länk: www.oeko-tex.com

Ericsson 4 ligger en mycket tajt ledning på väg mot Kapstaden. Tvåa är Puma, som bara ligger 1 Nm efter. Trea är Green Dragon, som är ytterligare 25 Nm efter. Det ryska teamet har hamnat på efterkälken ordentligt och ligger nästan 200 Nm efter.

Även Ericsson 3, med skepparen Anders Lewander, ligger efter, 81 Nm efter ledaren. Det är illa för Lewander eftersom båten dras med straffpoäng efter fadäsen med en allt för lätt köl, vilket ger tunga minuspoäng.

Båtarna hade på söndagskvällen under 3 000 Nm kvar till Kapstaden.

Länk: www.volvoocearace.org

bilden:
Ericsson 4 vid rundningen utanför Brasilien. Foto: Rick Tomlinson.

Jonas Andersson från Frövi, körde idag Formel 1 VM för racerbåtar i Kinesiska Shenzhen. Efter ett mindre problem i starten fick Jonas jaga hårt, han gjorde till och med racets snabbaste varv. Han lyckades därmed komma i mål på fjärde plats, samma position som han först startade ifrån.

Jonas har tidigare vunnit två race och brutit i tre. Senast för två veckor sedan rollade han vid en boj när han låg på tredjeplats. Därför pressade han inte ytterligare idag, utan säkrade poäng nog för att behålla sin andra plats i serien. Även Jonas Team, F1 Team Sweden ligger på andra plats i teammästerskapet.

Serieledande Jay Price från USA tog andraplatsen och drog ifrån lite till. Vann gjorde Sami Seliö, som är regerande världsmästare, och han ligger nu bara två poäng efter Jonas Andersson. Två tävlingar återstår, de går 5/12 och 12/12 i Förenade Arabemiraten.

Bilden:
Jonas Andersson i kinesiska Shenzhen. Foto: Philippe Stiernon.

Det var skador och förnedring när Kung Neptun besökte Ericsson 4 vid ekvatorn. Här följer Gustav Morins berättelse. Han är mediaman ombord. Vilket svar vi än kom med var det fel och vi straffades med att dränkas i gammal mat. Igår rann en mix av gröt, chili con carne och några indiska frystorkade rätter från huvudet och ner i kalsongerna på alla ombord, utom på skeppare Anders Lewander och vaktkaptenerna Magnus Olsson och Richard Mason.

De har varit igenom rutinen förr och njöt istället av ögonblicket av förnedring som Kung Neptun har all rätt att utföra på förstagångsbesökare av hans vatten, på de södra breddgraderna.

Mitt ute på havet, i 17 knops fart under en låg men ganska stökig bidevindsbog, föregick alltså detta. Det hela var lika roligt som absurt. Efter att vi alla fått vår dos av äckligheter balanserade vi oss fram på fördäck och duschades rena av de översköljande sjöarna.

Inatt rundade vi ön Fernando vid Brasiliens kust. Dessvärre var vi tvungna att ta en liten omväg för att få ombord en ny sattelitmottagare. Inget vidare att behöva göra för oss som redan förlorat mer än måttligt till våra konkurrenter.

Vi kämpar nu för allt vad tygen heller för att ta igen förlusterna från Doldrums. Dessvärre är det svårare nu eftersom vi inte kommer att gå in i några fler lika ostadiga områden. Men det är inte omöjligt. Fortsätter vi utan att göra misstag och får några fördelar i vädret kan vi komma ikapp.

En stor sak är också att alla i besättningen är hela, vilket är ganska svårt när sjön går hög. Varje rörelse måste tänkas igenom innan den utförs. Tappar man greppet kan man slå sig illa. Marginalerna är små.

Det blev inte minst Mange Olsson påmind om igår när han halkade i pentryt och slog i revbenen. Det var en rejäl smäll som nästan bröt revbenen, och det är imponerande hur han kämpar på och fokuserar på allt annat än sin skada, trots smärtan.

“Att han fortfarande sysslar med yachting på den här nivån är otroligt. Jag har redan ont i ryggen och tycker att det är hårt slit”, säger Richard Mason som är 33 år och gör sitt tredje Volvo Ocean Race.

Mange är 26 år äldre…

Gustav Morin/Ericsson 3

Ericsson har tagit en knapp ledning på 4 Nm när båtarna i Volvo Ocean Race har drygt 3 000 Nm kvar till etapmålet i Kapstaden. Därmed är över hälften av delsträckan avklarad. På andra plats ligger Puma och på tredje Telefonica Blue, som är 6 Nm efter Ericsson 4.

Det har börjat friska i lite mer och tätbåtarna gjorde på lördagsförmiddagen cirka 17 knop. Ericsson 3 med Anders Lewander & Co. låg då på 7:e plats, 41 Nm efter ledaren.

Efter halva sträckan genomförd skiljer det inte mer än 93 Nm mellan ledaren och den sista båten i fältet (Team Russia). Det innebär att det blir kamp ända in i mål.

Länk: www.volvooceanrace.org

Bilden: Ombord på Ericsson 3. Foto: Gustav Morin.

True Heading AB och FLIR Systems Inc. USA har tecknat avtal om distribution i Sverige gällande värmekameralösningar för fritidsbåtsmarknaden. True Heading AB, kompletterar nu sitt sortiment av högkvalitets-produkter för fritidsbåtsmarknaden med de kända värmekamerorna från FLIR. Detta är ett naturligt steg för att kunna erbjuda ett komplett system för navigering i svensk miljö för alla årstider och väder med både radar, AIS och kameror.

FLIR Systems Inc är världsledande på tillverkning av värmekameror och verksamma i alla områden inom detta produktsortiment. Huvudprodukten bland kamerorna avsedda för marintbruk på fritidsbåtar är Navigator. Navigator finns i både rörligt och fast utförande. Kamerorna är underhållsfria och installeras enkelt ombord och kopplas för presentation till TV, PC eller plotter.

True Heading AB är ett ledande bolag inom marintelematik och transponderteknologi som tillhandahåller den högsta kvalitet och service på de arbeten och produkter vi marknadsför. Vi samarbetar med våra kunder så att de ökar sin effektivitet, interna kvalitet och egna kapacitet. True Heading följer upp och ser till att målen som våra klienter satt upp tillsammans med oss för de tjänster och produkter vi tillhandahåller uppfylls. Vårt mål är att tillhandhålla garanterat innovativa lösningar som ger nöjda kunder.

Länk: www.trueheading.se

Ericsson 4 med brasilianske skepparen Torben Grael var på torsdagseftermiddagen andra båt att runda ön Fernando de Noronha utanför den brasilianska kusten. Därmed tog Ericssons internationella besättning 3,5 viktig poäng och stävar nu vidare mot Kapstaden i Sydafrika och målet för etapp 1 av Volvo Ocean Race.

Ericsson 4 var endast 13 sjömil (cirka 25 km) efter irländsk/kinesiska Green Dragon som rundade först. Trea var amerikanska Puma alldeles bakom Ericsson 4. Tillsammans med de poäng som båtarna fick efter in port-racet i Alicante för drygt två veckor sedan betyder det att samtliga tre båtar i topp har sex poäng.

Bakom ledartrion seglade de två spanska Telefónica-båtarna (Black och Blue) på väg mot rundningen på torsdagskvällen. Efter dem såg det ut som om Ericsson 3 med svensk skepparen Anders Lewander och hans nordiska besättning skulle runda som sjätte båt. Ericsson 3 var då cirka 120 sjömil efter Green Dragon. Men på torsdagsmorgonen hade avståndet varit 170 sjömil så båtarna längre bak i fältet hade bättre vindar under torsdagen och avståndet i fältet krymper.

Ericsson 3 fastnade i Doldrums – dvs de stiltjebälten som rör sig runt ekvatorna – i flera dygn. Drygt 15 timmar längre satt Ericsson 3 fast i nästan total stiltje jämfört med Ericsson 4 som valde en västligare väg. Och för en av besättningsmedlemmarna ombord den nordiska båten var det extra jobbigt.

Dansken Stefan Myrälf fick sätta sig i “tandläkarstolen” sedan han bitit av en tand. Men den lagades provisoriskt av Richard Mason som tillfälligt fick lämna sitt jobb som vaktkapten och agera “tandläkare”. Enligt rapporterna mår Myrälf bra.

Nu ger sig båtar ut på en sydostlig kurs ner mot etappmålet Kapstaden som ligger cirka 3300 sjömil (6100 km) från torsdagens rundning. Navigatörerna på båtarna kommer att försöka hitta en kurs precis i kanten av högstryckssystemen där det blåser ost till nordost. De som lyckas bäst kan räkna med en behaglig seglats ner till Kapstaden.

VOLVO OCEAN RACE LEADERBOARD
(Okt. 23, 2008, 1600 GMT)
1. Green Dragon 3,343 sjömil till mål.
2. Ericsson 4, 5 sjömil efter ledare.
3. Puma, 6 sjömil efter.
4. Telefónica Black, 8 sjömil efter.
5. Telefónica Blue, 67 sjömil efter.
6. Ericsson 3, 121 sjömil efter.
7. Delta Lloyd, 142 sjömil efter.
8. Team Russia, 171 sjömil efter.

Bilden: Foto: Rick Tomlinson.