Nyheter

Alde International presenterar en modern elpatron och en snygg radiator för fritidsbåtar med vattenburen värme. Företaget är marknadsledare när det gäller utrustning för vattenburen värme i fritidsfordon och använder nu den erfarenheten för att utveckla produkter anpassade för den marina miljön.

Först ut är en rostfri 230V elpatron med två effektlägen, 1 050 respektive 2 100W och en inbyggd 230V cirkulationspump. Temperatur och effektläge styrs av en 12V rumstermostat som får ström från en integrerad transformator. Alla som kompletterar sitt vattenburna värmesystem med en elpatron får en ekonomisk och trygg värme när de ligger på landström. Till exempel en pålitlig underhållsvärme i hemmahamnen. Ca pris 3.900 kr.

Företaget lanserar också en designad radiator med kompakta mått avsedd för montage i trånga utrymmen där det är svårt att få plats med en vanlig konvektor, till exempel på toaletten och i garderoben. Bredden är 220 mm, höjden 700 mm och effekt 150W. Panelradiatorn levereras som standard vitlackerad och i anodiserad aluminium.

Länk: www.alde.se

Nu tar arbetet fart med att utveckla Oceanum – Sjöfartens Värld i Skärhamn. En modell har idag presenterats för kommunstyrelsens arbetsutskott i Tjörns kommun. Huset är ritat av Gert Wingårdh som utformat det utifrån vissa givna förutsättningar såsom tillgänglighet, miljö och övrig hamnutveckling. Husets har en central placering och knyter samman verksamheten i Södra hamnen med torget i Skärhamn.

Projektet lämnade i juni in en framställan om tomt till Tjörns kommun och inom kort ska kommunstyrelsen ta ställning i ärendet.

– Förslaget på placering utgår från den plats som tidigare anvisats av politikerna i Tjörns kommun, säger Annika Kristensson, projektledare för Oceanum. Platsen uppfyller också de önskemål som finns från projektets sida med anslutning till hamnen och båtlivet.

Under 2011 beräknas Oceanum stå färdigt för invigning.

– Med Oceanum vill vi visa hur vi människor påverkas av den verksamhet som pågår på och vid havet och hur havet dikterar förutsättningarna för långt mycket mer än vi oftast tänker på. De maritima näringarna har stor betydelse för allt från det lilla kustsamhället till nationell ekonomi, både historiskt, i nutid och inte minst i framtiden, säger Annika Kristensson.

Oceanum ska vara ett science center som vill synliggöra nationell sjöfart och maritim verksamhet genom utställningar, som mötesplats och informationsbas. Det gäller allt från maritim forskning till havet som arbetsplats och däremellan kulturhistoriska nedslag. Målsättningen är att skapa en ökad kunskap och ökat intresse kring maritima frågor. Oceanums främsta målgrupp är ungdomar.

Projektet är ett samverkansprojekt och drivs av en ideell förening med omkring 25 medlemmar från både myndigheter, företag, föreningar och privatpersoner. Föreningens styrelse representeras av Länsstyrelsen genom Landshövding Lars Bäckström som ordförande, Västra Götalandsregionen, Tjörns kommun, Chalmers, Göteborgs universitet, Sveriges Redareförening och Nordiska Akvarellmuseet. Statens maritima museer är adjungerande till styrelsen. Idag finansieras projektet genom projektstöd från Regionala utvecklingsnämnden och Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen samt från Statens maritima museer.

Yachtbook är först i Sverige med att erbjuda en strukturerad service- och underhållsbok för fritidsbåtar som garanterar servicehistoriken. Yachtbook är Internetbaserat och båtägaren får enkelt access via www.yachtbook.se med sitt personliga login. Båtägaren kan få en service- och underhållsplan till båten och då alla ombordvarande system och annan teknik finns registrerat i båtens profil går det smidigt att få hjälp snabbt, varvet vet exempelvis direkt vilket serienummer motorn har om reservdelar behöver beställas.

Båttillverkare/varv/marinor får genom Yachtbook ett organisations- och planeringsverktyg för de arbetsordrar som utförs genom Yachtbook. Den person som ansvarar för att jobbet blir gjort går efter utfört jobb själv in och dokumenterar tids- och materialåtgång, något som underlättar administrationen.

Målet med att använda Yachtbook för båtägaren:
• Att få hjälp med en service- och underhållsplan för att förebygga driftstörningar under båtsäsong.
• Arbeten blir dokumenterade och läggs i en logg. Vid försäljning av båten går det att visa att båten är väl servad och underhållen.
• Båtägaren kan enkelt sköta kommunikationen med varv och marinor genom att beställa önskade arbeten och få offerter på dessa online.

Målet med att använda Yachtbook för Båttillverkare/varv/marinor:
• Kvalitétsäkring av arbeten på båtarna
• Underlättande av organisering och planering av jobb som ska utföras på båtarna.
• Ett forum för kontakt med båtägaren utan att använda telefon.
• Ökad merförsäljning genom ökad kunskap om kunders båtar och deras ombordvarande system.
• Förenklad arbetsgång då varvet direkt kan få åtkomst till båtens data vid eventuellt fel.

Företaget som har utvecklat Yachtbook har redan fått ett antal kunder bland annat Ramsövarvet och Yacht Help Stockholm. Det har även kommit många förfrågningar från både svenska och internationella intressenter.

Länk: www.yachtbook.se

Sail Racing International AB startar ett samarbete med Skip Novak, en av världens mest erfarna seglare. Skip Novak kommer att vara delaktig i utvecklingen av Sail Racings produkter, främst för höst/vinter, och därmed också att vara en viktig del av Sail Racing Test Team.

Skip Novak har lång erfarenhet inom många olika former av segling. 1988 var han högt involverad i jordenrunt-seglingar med fyra Whitbread-projekt på sin meritlista. Vid den här tidpunkten seglade han med sin 54 fots stålbåt Pelagic för att göra sin första segling/klättrings-expedition till de Antarktiska öarna. Hans passion för segling och äventyr i både de södra och norra breddgraderna har sedan dess utvecklats till en respekterad och välkänd charterrörelse.

2003 sjösatte han en av de få specialbyggda expeditionsbåtarna, den 74 fot långa Pelagic Australis. Detta flagskepp för Pelagic Expeditions tar idag inte bara turister långt söderut för att besöka platser som Antarktis, Cape Horn och Falklandsöarna, utan fungerar även som en plattform för dykare, bergsklättrare och skidåkare, filmteam och forskare.

Under de senaste 20 åren har Skip och The Pelagic figurerat i många dokumentär- filmer och böcker världen över, då intresset för segling i de södra och norra breddgraderna har utvecklats till ett “måste” för alla äventyrslystna seglare

Sail Racing International AB, grundat 1999, återupptog produktionen av kläder under varumärket Sail Racing som hade varit vilande sedan mitten av 80-talet. Grundidén bakom Sail Racing var att skapa innovativa produkter som baserades på seglarnas erfarenheter och behov. Detta vid en tidpunkt då utvecklingen av seglarkläder var långsam jämfört med andra segment som skidkläder, och kläder för klättring, där den hårda konkurrensen skapade krav på mer tekniska material och konstruktioner.

Sedan starten 1999 skapar Sail Racing innovativa och funktionella produkter i material som ger helt nya förutsättingar för rörlighet, andningsförmåga och komfort i en av de mest krävande sporter som finns.

Sail Racing har deltagit som partner till seglingsteam i flera internationella tävlingar som Volvo Ocean Race, Nokia Oops Cup och World Match Racing Tour. Sail Racing var också partner till det svenska syndikatet Victory Challenge som seglade för Americas Cup 2007.

Samarbetet med Skip Novak innebär en möjlighet för Sail Racing att använda Skip och The Pelagic som grund för utvecklingen av produkter för höst/vinter vilket säkert kommer att generera nya Sail Racing-produkter på marknaden. Samarbetet med Skip Novak är även strategiskt viktigt för Sail Racings pågående lansering i övriga världen. Sail Racing är mycket stolta över att ha Skip Novak med i sitt Test Team.

Andra medlemmar i Sail Racing Test Team är Klabbe Nylöf – välmeriterad internationell flerskrovs-seglare, Magnus Holmberg – skeppare på Victory Challenge och internationell match racing-seglare och Malin Millbourn – internationell match racing-seglare.

Sail Racing finns nu etablerat i Sverige, Norge och Japan. Klara marknader för 2009 är Italien, Danmark, Holland, Belgien och Luxemburg. Expansionen ska fortsätta med en stadig tillväxt med fokus just nu på Skandinavien och länderna kring medelhavet.

Länk: www.sailracing.com

Kommentarer

sailorman 14:46:16 2008-09-29

skip for the win! Inte dåligt!

Lördagen den 30 augusti samlades drygt 80 segelbåtar i Sandhamn i strålande väder för att delta i Sveriges nya seglartävling Hyundai Cup. Hyundai Cup är en kappsegling med jaktstart där båtarna startar med olika tidsintervaller beroende på lystal. Man tävlar således på så lika villkor som möjligt. Vilket betyder att en vanlig familjebåt har lika stora chanser att ta hem segern som en avancerad kappseglare.

Det blev också en vanlig fritidsbåt, en Omega 30, med Anders Joachimsson från BOBK som skeppare, som tog hem segern. Men första båt att korsa mållinjen var Hyundaibåten, en 100-fots Super Maxi med Bertil Söderberg som skeppare.

Hyundaibåten deltog utom tävlan, men på samma villkor som alla andra båtar. På grund av sin kapacitet fick Hyundaibåten starta 2 timmar och 40 minuter efter första startande båt. Ändå blev man först i mål. En lika beundransvärd bedrift som att vinna tävlingen med en Omega 30.

Förstapriset var en ny Hyundai i10 miljöbil värd ca 100 000 kronor, andra priset bestod av en Hyundai 46” full HD LCD TV och tredjepriset av seglarställ signerade Pelle Pettersson.

Den gångna helgen avslutades 2008 års seglarevent The Yacht Week. Under två veckor har deltagarna seglat i en armada i Kroatien med 100 båtar och 1 000 personer från tio olika nationaliteter.

Förutom svenska skeppare, moderna yachts, studentpriser och en arrangerad rutt deltog alla i olika event under The Yacht Week, varav de mest populära var två konserter med Andreas Kleerup och Adam Tensta.

En Yacht för en veckas segling kostar från 300 Euro.

Detta tre år unga projekt, startat och drivet av studenter och unga människor på deras fritid, växer för varje år och har som mål att få så många unga människor som möjligt att inse att alla som vill kan och har råd att segla.

Möjligheten att demokratisera segling är något vi tror är på gång i Sverige och runt om i Europa. Precis som skidsemestern under vintern, kan seglingssemestern bli ett välkommet obligatoriskt inslag under sommaren.

Bilder, videor och loggbok
Via länkarna kan du se bilder på blaand annat Andreas Kleerups efterspel ombord på en av båtarna, vår regatta, sagolika dyk, glada ungdomar, YouTubevideor, vår blogg samt en massa härliga seglingsbilder.

Länk: http://www.theyachtweek.com/photos/

Länk: http://www.theyachtweek.com/blog/2008/

Glöm OS och besvikelserna där, för racerbåtsporten har sommaren varit mycket ärorik med tre VM-titlar – hittills! Racerbåtförarna har varit mycket framgångsrika under åren och en titel om året ”brukar” de kunna köra hem. Årets tilldelning har däremot varit över förväntan med hela tre VM guld!

De som lyckats köra hem VM-titlar är syskonen Niklas o Linda Hultberg, Vaxholm som i Offshore 3B (90 hk motorer) tog den första VM-titeln någonsin i klassen i Finland. Niklas körde bättre än någonsin, medan Linda såg till att de inte gjorde några navigeringsmisstag, vilket ett par av konkurrenterna drabbades av.

På rundbana har de svenske lyckats köra till sig två VM-titlar i nya moderna klasser enbart för miljövänliga motorer. Det känns dubbelt bra att de svenska ligger längst fram i de nya klasserna. Unge Douglas Matton, Östhammar har väldigt mycket båtar och båtracing i kroppen o knoppen. Douglas är blott 16 år och torde vara den yngste världsmästare vi haft inom båtracing. Han hade kanske en liten fördel av att VM tävlingen kördes på hemmaplan.

Den tredje titeln går till en ”veteran” Daniel Sparring, Stockholm, som efter några års uppehåll från racing gjort comeback och kör en ny katamaranklass på detta mästerliga vis. Ifjol gjorde han en försmädlig felkörning i den nordiska finalen när han ledde. Att ta hem VM titeln torde därför kännas som en välförtjänt revansch.

Racerbåtsäsongen är ännu inte slut och ett par större VM tävlingar återstår under hösten. Det är inte uteslutet att det kan bli mer VM-guld.

Länk: www.svera.se

Östersjöländerna får generellt underkänt för sitt havsmiljöarbete. Bäst lyckas Tyskland, följt av Danmark medan Sverige hamnar på femte plats, enligt en ny WWF-granskning som presenterades idag under Östersjöfestivalens miljöseminarium. Men det finns ljusglimtar och många goda exempel att ta efter. Finlands president Tarja Halonen tilldelas WWFs pris ”Baltic Sea Leadership Award” för sitt starka politiska ledarskap för Östersjön.

För att komma tillrätta med Östersjöns allvarliga situation måste regeringens Östersjöretorik omsättas till politisk handling. Statsminister Reinfeldt måste tillsammans med övriga regeringschefer agera kraftfullt för att få en EU-strategi för Östersjön inför ordförandeskapet 2009, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWFs Östersjöbarometer (2008 Baltic Sea Scorecard) granskar åtgärder inom sex områden – biologisk mångfald, fiske, miljögifter, övergödning, sjöfart och integrerad havsförvaltning.

Östersjöländerna har långt ifrån klarat av att få bukt med innanhavets miljöproblem. Tyskland, som får mest poäng, uppnår ändå bara 46 procent av de åtgärder som ingår i WWFs granskning. Även när det gäller den allvarligaste miljöfrågan – övergödningen – får samtliga Östersjöländer underkänt. Sju av världens tio största döda bottnar finns i Östersjön och täcker en yta som är dubbelt så stor som Sveriges åkerareal. Trots att en del åtgärder vidtagits mot övergödningen visar rapporten att inget land har gjort tillräckligt.

Men det finns goda exempel att lyfta fram. Tyskland är bäst i klassen när det gäller att skydda marina miljöer ute till havs. Cirka 40 procent av landets havsareal finns inom skyddade områden. Lettland och Litauen har gjort positiva åtgärder för att få ökad kontroll över det illegala torskfisket – bland annat genom att ge fiskeinspektörer möjlighet att genomföra sanktioner direkt på plats. EU har även tagit krafttag gentemot det illegala torskfisket genom att bestraffa Polen med reducerat torskfiske under kommande år för att de överskridit sin kvot under 2007. Finland har som enda land i regionen tagit fram en marin policy som spänner över flera sektorer och ansvarsområden.

Inom flera länder pågår en översyn av den marina förvaltningen. Arbetet med detta – inte minst genom den svenska havsmiljöutredningen – ger Sverige högst poäng av länderna inom området integrerad havsförvaltning.

– Dessa initiativ är bra första steg som förhoppningsvis leder till förändring och inspirerar andra länder att ta efter, säger Åsa Andersson, marinbiolog och Östersjöchef på WWF.

Problemen är komplexa. Östersjön påverkas av en rad olika mänskliga aktiviteter som regleras av ett lapptäcke av internationella organ och nationella myndigheter.

– För att lyckas rädda Östersjön krävs integrering mellan länder och sektorer samt ett starkt politiskt ledarskap på högsta nivå. Ännu är det inte för sent, säger Lasse Gustavsson.

WWFs pris ”Baltic Leadership Award” går till Finlands president Tarja Halonen.

– WWF har under flera år uppmanat till ett starkare politiskt ledarskap. Finlands president Tarja Halonen har under året visat prov på gott ledarskap genom att uppmana alla statschefer runt Östersjön att politiskt stödja och få till stånd åtgärder för att rädda Östersjön. Vår förhoppning är att hennes initiativ blir framgångsrikt, säger Lasse Gustavsson.

Rankingen (enl. WWFs granskning, 2008 Baltic Sea Scorecard):
1. Tyskland (46 % av de åtgärder som ingår i WWFs granskning har uppnåtts)
2. Danmark (41 %)
3. Estland (40 %)
4. Finland (39 %)
5. Sverige (35 %)

Fakta:
Östersjöfestivalen arrangeras för sjätte året i Berwaldhallen, på initiativ av Michael Tydén, dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur- och miljöutbyte. Läs mer om Östersjöfestivalen på www.wwf.se eller www.sr.se/berwaldhallen.

Foto: Östersjövy. Foto: Lasse Burell / Perfectworld.se

Den helt nya Storebro 435 Commander premiärvisas på Nimbus Gruppens egen Öppet hus visning i Långedrag, Göteborg den 22 till 24 augusti. l Storebro 435 Commander är ett nytillskott i Commanderserien. Den har mycket gemensamt med Storebro 410 Commander som introducerades till modellåret 2005. Den har samma luftiga planlösning och erbjuder dessutom ytterligare plats på akterdäck. Dessutom har den en utökad badplattform med mer plats för sol och bad och med god plats för stuvning av en jolle.

Den unika gästkabinen som introducerades i Storebro 410 Commander har utvecklats ytterligare. Den utnyttjar båtens fulla bredd och erbjuder tre separata fullängdskojer.

En ryggdyna fungerar som iläggsdyna mellan två av kojerna så att man kan ändra till en 1.75 m bred dubbelbädd och en enkelkoj.

När det bara är två gäster blir kabinen en ”minisvit” med två kojer, en bekväm sittsoffa och i direkt anslutning en egen toalettavdelning.

Här finns plats för en gästande ung familj med barn och när barnen eller barnbarnen vill ha med kompisar på båtsemestern finns det också gott om extra kojplatser.

Hela inredningen präglas av ljus och rymd. Ljusa textilier har använts. Omfattande ljusinsläpp i kabinerna via stort antal öppningsbara skrovventiler som också ger effektiva ventilationsmöjligheter varma sommardagar. Mycket arbete har ägnats åt att finna belysningslösningar med effektiva energisnåla LED belysningar och behagliga ljusutsläpp via dolda belysningsramper.
Commanderserien där modeller både från Nimbus och från Storebro ingår, är en modern tappning av ”Pilot house” design. En styrhytt som är integrerad i främre delen av däcksalongen innebär en mängd fördelar gentemot mera konventionella designer;
– Dörrar på båda sidor av styrhytten gör att man smidigt och lätt når båda sidodäcken och fördäcket vilket förenklar tilläggningar och landstigningar.
– Styrhytten har fyra framåtvända sittplatser, perfekt sikt och rejäla sjökortsbord.
– Salong och styrhytt i ett och samma utrymme ger en betydligt ökad luftighet och volymkänsla i salongen.
– Invändig trappa från salongen till flying bridge ger en säker och bekväm passage både i hamn och under gång. Den ger dessutom en bekväm genväg från flying bridge till sido- och fördäck vid tilläggningar. En trappa från akterdäck till flying bridge finns också.
– Den längre överbyggnadsdelen för salong+styrhytt ger plats för en större och rymligare flying bridge.
– Varma dagar ger de två sidodörrarna och luckan för den inre uppgången till flying bridge extra fin genomluftning av salong och styrhytt.

Huvuddata
o Längd: 13.2 m
o Bredd (B max): 3.9 m
o Djupgående: 0.9 m
o Vikt: 9.5 ton (ex. bränsle och vatten)
o Bränslekapacitet: 2 x 500 liter
o Vatten: 400 liter
o Holding tank: 135 liter
o El: 12V
o Batterier: Start 1 x 12V /185 Ah, Service 4 x 12V /185 Ah
o Motorer: 2 x Volvo Penta D6-370, diesel

Nya Paragon 25:ans skrovkonstruktion är inspirerat av de välutprövade Search and Resque patrullbåtarna världen över med egenskaper för att klara de värsta möjliga situationer ut till havs under krävande räddningsoperationer. Paragon 25 med sin 26,5 graders V botten är starkt inspirerat på basis av dessa båtars skrov med deras manöverbilitet och gångegenskaper.

När förhållandena ute till havs snabbt förändras behövs en båt som med säkerhet vidstår alla dessa beprövningar. Den nya Paragon 25 erbjuder en oslagbar komfort i sjö i sin klass tack vare dess djupa V-botten. Den djupa V-bottens konstruktionen erbjuder mjuk och komfortabel gång även under alldagliga förhållanden, kombinerad med exakt styrkänsla och sportiga köregenskaper.

Paragon Yachts ägs sedan i våras Nimbus Boats och ingår i Nimbus Group. Det viktigaste momentet i produktutvecklingen av nya Paragon 25 var skrovets utformning för att få inkorporerat komfortabla och tysta gångegenskaper, ett vridstyvt handlaminerat skrov med divinycell samt högklassig inredning med väl fungerande utrymmen, förväntade av en commuter eller weekender. Dessa egenskaper är enligt oss de viktigaste egenskaper på en modern båt idag och för framtiden.

Innovation: Unika lösningar
26,5 graders V-botten.
En starkt formad V botten garanterar bekväm gång vare sig alldags körning i småa korta och skarpa vågor eller under krävande väderleksförhållanden ute till havs. Bekväma långfärder och sportiga köregenskaper erhålles tack vare nya Paragon 25 unika skrovkonstruktion.

Flush deck
Däcket på Paragon 25 är ett sk. flush deck. Ifall en våg bryter sig över däck under gång påverkar dess vattenmassa inte märkbart båtens styrförmåga eller stabilitet tack vare att vattenmassan spolas helt enkelt rakt ut akteröver och rinner ohindrat tillbaka i havet. Detta flush deck konstruktionssätt är känt tex. ifrån tävlingssegelbåtar.

Ponton beklädd med ORCA
Nya Paragon 25 erbjuder med dess pontonbyggnad samma egenskaper som en luftfylld RIB båt, med stabilitet under gång, balans och säkerhet under hårda omständigheter men utan risk för deflation eftersssom pontonen är fylld med nomalen® beklädd med ett neopren yttermaterial av ORCA®. Pontonen skyddar även skrovet emot skråmor och repor vid tilläggning till hamn.

Tre skjutdörrar
Två skjutdörrar till sidodäck samt en stor skjutdörr akteröver förbättrar komforten , rymdkänslan och ökar trivseln ombord.

Eluppvärmd panorama vindruta
Nya Paragon 25 har som standard en dubbel laminerad vindruta med inbyggd eluppvärmning.
Klassens högsta kvalitet på interiör.

Inredning av högsta kvalitet byggd av yrkesmän med gedigen kunskap av produktion för de välkända lyxsegelbåtarna byggda i Jakobstad, Finland. Träinredningen är byggd komplett i afrikansk mahogny med ett golv av exotisk Jatoba kombinerat med det skandinaviska träslaget björk som ger en trevlig kontrast av exklusiva material.
Som tillval finns för Paragon 25 ett Visual paket som innehåller 4 st runda portlights till förkabinen samt två stora skjutbara takluckor till kabinen. Belysningspaketet erbjuder repljus i förkabinen sidor, i sockeln i kabinen samt belysning i motorrummet. Teak däcket är byggt på samma princip som på de finsktbyggda lyxsegelbåtarna, dvs. med utfyllt fiskbensmönster. Ett kylskåp med rostfri front under förarstolen samt ett infällbart gasolkök i diskhon tillhör även tilläggsutrustningslistan.

Motorer: Prestanda och pålitlighet
Motorprogrammet för nya Paragon 25 omfattar Volvo Pentas nya D4 motorer med 225hk, 260hk respektive 300hk versionen. Samtliga hör till de ledande i segmented när det gäller driftekonomi och effektivitet. Med 300hk motorn uppnås maxfart på 37 knop medan 225hk motorn erbjuder en toppfart på 32 knop. Cruisehastigheten uppnår 30 till 33 knop med den starkaste motorn.

Paragon Yachts modellurval kommer i nära framtiden att bestå av 25, 29, 33 och 43 fots versioner.

Länk: www.paragonyachts.fi

Modernt formspråk med fokus på design och innovativa, funktionella lösningar i kombination med ett lättdrivet skrov som ger möjlighet till god fart med en motor. Nimbus 365 Coupé har världspremiär i samband med Nimbus Boats Öppet Hus i Långedrag den 22 till 24 augusti. Båten är den första i en helt ny generation av Coupébåtar som bland annat bygger på det lyckade “sidewalk” konceptet. Sidewalk är namnet på en ny typ av däckslayout där man maximerar gångutrymmet på ena sidan av båten vilket gör enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst.

365 Coupé är den första båten i en ny generation Coupé modeller som bjuder på många spännande nyheter. Förutom sidewalk är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor välvd framruta, öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordsidan och marknadens största öppningsbara glastak. Den innovativa flushmonterade sidodörren medger maximal gångbredd och stor dörröppning samtidigt som dörren blir en integrerad del i designen.

De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och salongen. Den rymliga salongen med sina stora plana ytor upplevs som ljus och modern men mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar och det gedigna träarbetet i salong och cockpit. Förarplatsen och instrumenteringen känns mycket funktionell och modern tack vare helt ny ergonomisk utformning med nya färgkombinationer som reducerar ljusreflektioner.

Interiört bjuder 365 Coupé på fler nyheter. Bland annat är skotten tygbeklädda med ljust material som ökar känslan av rymd men som också dämpar ljud. Toaletten har två ingångar och duschkabin med full ståhöjd.

Utvecklingen av 365 Coupe har utvecklats med ledorden solid funktionell komfort i modern design med miljömedveten produktionsteknik och goda prestanda. Tack vare vår utvecklingsprocess och produktionsteknik (Nimbus Production System), som har stora likheter med bilindustrin, har vi tagit fram en båt som ger svåröverträffade miljöegenskaper. Vid plasttillverkning används enbart vacuuminjicering som är en mycket miljövänlig sluten tillverkningsprocess. Produktionstekniken bygger en ytterform och ett inre membran som ligger mot varandra under vacuum. Undertrycket drar in polyestern mellan formen och membranet och eftersom metoden är sluten blir miljöbelastningen i stort sett obefintlig. Kvaliteten på slutprodukten blir både högre och jämnare. Dessutom blir båten lättare och styvare. Detta medverkar till att båten får god cruising-fart också med en motor vilket jämfört med andra båtar i samma storlek som har två motorer minskar såväl kostnaden vid köpet som bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av avgaser och koldioxid. Nimbus har alltså återigen utvecklat en båt som minskar miljöbelastningen såväl vid produktionen som vid användandet.

Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för en hela familjen eller för att umgås med vänner och bekanta. I den generösa förkabinen inryms en stor dubbel-bädd, med stora förvaringsutrymmen i form av utdragslådor, två garderober och flera välplacerade mindre stuvfack och hyllor.

Gästkabinen på babordssidan har en dubbelbädd med soffa och stor garderob. Dessutom en stor toalett med riktig duschkabin med full ståhöjd och svängdörr. Utöver de två kabinerna i ruffen finns det möjlighet bädda i salongen. I båtens cockpit återfinns pentryt med stora plana träytor generösa avställnings- och förvaringsutrymmen. Spis och handfat ligger dolt under den eleganta träskivan i pentryt vilken snabbt och lätt fälls upp. Gott om utrymmen i utdragslådor, specialdesignad utdragbar vin- och glasförvaring och ett rymligt rostfritt kylskåp.

Enkel kapellhantering, mycket tyst och mjuk gång och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 365 Coupé unika egenskaper. Sammantaget är 365 Coupé en modern, solid och funktionellt båt som med mindre miljöpåverkan passar perfekt för ett okomplicerat och njutbart liv till sjöss.

Nimbus Coupé är marknadens i särklass mest sålda modellserie med över 3 000 producerade båtar genom åren och därigenom en av världens populäraste långfärdsbåtar.

Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.) 10,95 m
Bredd / Width 3,50 m
Djupgående / Draught 1,00 m
Vikt / Weight 6 300 kg
Bränsletank / Fuel tank 700 l
Vattentank / Water tank 250 l
Batterier / Batteries 8x12V-80 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4+2

Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D6-370 (272 kW, 370 hk/hp) 25 kn

Länk: www.nimbus.se

Stenungsbaden Yacht Club har som enda nordiskt hotell nominerats till den prestigefyllda tävlingen The European Hotel Design Awards. Det är hotellets exklusiva och hemtrevliga möteslokaler Villa JC Stevens som tävlar i kategorin för bästa inredning för konferenser.

När The European Hotel Design Awards för elfte året i rad presenterar kandidaterna till årets tävling finns bara ett svenskt bidrag med, det exklusivt och personligt inredda Villa JC Stevens på Stenungsbaden Yacht Club i Stenungssund.

– För oss känns det oerhört stort att bli nominerade i ett så pass exklusivt sammanhang. nomineringen visar att vår satsning på mer hemtrevliga och personliga konferenslokaler ligger rätt i tiden, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Det var här i Villa JC Stevens som Stenungsbaden inledde sin satsning på America´s Cup, kappseglingen som startades av just JC Stevens 1851. Alla tolv rummen i villan är således döpta efter vinnare i America´s Cup. Villa JC Stevens används främst för konferenser och ingår i hotellets koncept kring båtliv i New England–miljö som är skapad av designbyrån Stylt Trampoli. Här tas det marina till sin spets med inredningsdetaljer från Gant, Newport och Ralph Lauren och konferensmiljön är utformad för att ge en känsla av hemtrevnad.

– Villa JC Stevens är ett nytänkande koncept med konferenslokaler i hemmamiljö. Vi har ersatt de sterila mötesrummen, här träffas man istället i bekväma fåtöljer framför öppna spisen eller kring det generösa matbordet i köket. Det ger en personlig känsla av att man är hemma hos någon samtidigt som man slipper tänka på matlagning och disk, säger Erik Nissen Johansen som är Creative Director på Stylt Trampoli.

Övriga nominerade i inredningsklassen för möten och konferenser är Karim Rashids Myhotel i Brighton, Eynsham Hall Hotel Witney av Project Orange och Astoria Luzern i Schweiz vars arkitekter Jacques Herzog och Pierre de Meuron också ligger bakom nationalstadion fågelboet i Beijing som byggdes inför OS. The European Hotel Design Awards avgörs i London 6 november.

Länk: www.stenungsbaden.se

Det blir en stark uppställning av branschens företag på Öppna Varv på Orust, som hålls 22–24 augusti. Öppna Varv har blivit den viktigaste flytande båtmässan i Sverige. Branschens företag satsar för att göra en riktigt bra mässa även i år.

– Trots att läget i branschen verkar lite skakigt så har inte Öppna Varv drabbats av fler avhopp och förändringar än vanligt. Det är roligt att se, säger Annika ”Nicke” Lindqvist, ansvarig för Öppna Varv på Sweboat.

– Vad som också är roligt är att de är fler nykomlingar i ledet av båtutställare och att vi till exempel kommer att kunna visa upp flera segelbåtstyper som inte har varit med tidigare.

Antalet anmälningar är som vanligt mycket stort och även i år kommer att kunna visa drygt 200 större segel- och motorbåtar i de fyra hamnarna, Ellös, Kungsviken, Henån och Vindön.

I Hallberg-Rassys hamn i Ellös blandas segel- och motorbåtar, hos Malö Yachts i Kungsviken visas segelbåtar, både Malös och andra, i Henån visas Najad segelbåtar och Bavaria segel- & motorbåtar och på Vindön visas motorbåtar hos Vindö Marin och Nord West Yachts samt segelbåtar hos Regina af Vindön Yachts.

I Ellös deltar också ett 90-tal tillbehörsföretag, som visar en lång rad olika produkter som motorer, elektronik, inredningsdetaljer, segel etc.

Öppna Varv är det största årliga evenemanget på Orust med 20 000–22 000 besökare under tre dagar i hamnarna. Öppettiden är kl. 10–18 samtliga dagar.

länken ”Utställarförteckning” är respektive ort klickbar och en aktuell förteckning över företag, båttyper samt produkter är lista. Förändringar kan komma att ske.

I Ellös visas bland annat en norsk Hallberg-Rassy 62 med byggnummer 21, ”Fair Lady”, upp i vattnet. Totalt visas tre HR 62 på Öppet Varv; även byggnumren 22 och 23 visas under byggnation i bygghallarna. Dessutom visas 48 stycken Hallberg-Rassybåtar upp i produktion, bland annat den helt nya Hallberg-Rassy 372.

I vattnet i Ellös visas åtta Hallberg-Rassymodeller mellan 31 och 62 fot upp, samt ytterligare 104 båtar mellan 31 och 62 fot från båttillverkare i nio olika länder.

På land ställer 90 relevanta tillbehörsutställare ut på varvets område. 25 000 besökare väntas till Öppet Varv.

Länk: www.sweboat.org

Torsdagen 14 augusti i tryckande hetta gick tusentalet medarbetare från den holländska varvskoncernen Damen Shipyards i Galati i Rumänien man ur huse. Tillsammans med representanter för den svenska Kustbevakningen och inbjudna gäster samlades de på kajen till traditionsenlig ceremoni för att sjösätta Kustbevakningens nya fartyg KBV 002.

Fartygets gudmor, tidigare generaldirektören för Kustbevakningen, Marie Hafström, namngav KBV 002 och önskade fartyget framgång och lycka i alla dess framtida uppgifter. KBV 002 är det andra fartyget i en serie om tre som byggs av Damen Shipyards i Rumänien för svenska Kustbevakningen. Ökande transporter av olja och kemikalier på Östersjön, hotade fiskbestånd och ett starkare internationellt samarbete är anledningen till regeringens satsning på de tre toppmoderna fartygen. De kommer att kunna ta hand om stora mängder olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Bogserkapaciteten är 100 ton vilket ska räcka för att koppla och hålla ett tankfartyg på 150 000 ton i storm.

– Den svenska regeringen beslöt för tre år sedan att Kustbevakningen skulle beställa de här fartygen och i och med sjösättningen idag har vi kommit ett steg närmare leverans hem till Sverige. De här fartygen är mycket efterlängtade. Med dem kan vi utföra många kustbevakningsuppgifter på ett mer effektivt och kraftfullt sätt i framtiden, sa vikarierande generaldirektör Hans Lindqvist i sitt tal under ceremonin i Galati.

KBV 002 i siffror:
Längd över allt: 81,2 m
Bredd: 16 m
Djupgående normalt: 5,5 m
Djupgående fullt lastad: 6,5 m
Deplacement normalt: 3 800 ton
Deplacement fullt lastad: 4 900 ton
Fart, max: 16 knop
Dragkraft: 100 ton
Besättning normalt: ca 15 personer
Besättning maximalt: 44 personer

Länk: www.kustbevakningen.se

FRITIDSSKEPPAREN är en kursbok för förarintyg och kustskepparintyg, men du kan också använda den om du vill lära dig navigation på egen hand eller repetera grunderna.

Teoretiska avsnitt blandas med praktiska anvisningar, råd och tips – allt till nytta och glädje för skeppare och besättning. Här finns även en presentation av användbara hjälpmedel i båtlivet. Elektronisk navigation får större plats och den teoretiska delen av texten exemplifieras med egna erfarenheter och med nya, tydliga illustrationer och foton. Efter varje kapitel i den del av boken som rör förarintyget finns kontrollfrågor. Till kustskeppardelen finns en separat arbetsbok med uppgifter.

Ur innehållet
• NAVIGERING – med och utan instrument, mörkernavigering och de senaste nyheterna inom elektronisk navigering.
• UTMÄRKNING AV FARLEDER – olika typer av sjömärken och sjövägmärken.
• SÄKERHET OMBORD – utrustning, sjövett och sjömanskap.
• VÄDRET – vädersystemens förlopp och hur du själv kan tyda vädret.
• OLYCKSFALL OMBORD – första hjälpens ABC och annat du kan göra för att klara olycksfall.
• SJÖVÄGSREGLERNA – fartygsljus, signaler och väjningsregler.

Länk: www.norstedts.se

I sommar har Lidingö fått sin första båtbottentvätt. Det är Stiftelsen Håll Sverige Rent tillsammans med Lidingö stad som ger fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Med borsttvätten i Käppalahamnen på Lidingö vill Håll Sverige Rent och Lidingö stad visa fritidsbåtägare att det finns alternativa metoder till skadliga båtbottenfärger.

Östersjöns kust och speciellt Stockholms skärgård är områden med intensiv småbåtstrafik. Många båtbottenfärger, som används på båtskrov för att förhindra påväxt av bl.a. havstulpaner och alger, läcker tungmetaller. Höga halter av koppar och TBT har upptäckts i sediment från småbåtshamnar, ämnen som har varit förbjudna i båtbottenfärger på ostkusten i flera år. Eftersom båtarna ofta befinner sig i grunda och skyddade vikar, även kallade havets barnkammare, kan dessa åsamka stor skada på djurlivet.

– Att tvätta båtbotten istället för att måla är inte bara bra för miljön; båtägaren sparar tid och pengar genom att slippa köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla. Allt fler av dagens båtägare har inte heller möjlighet eller intresse att lägga någon längre tid på underhåll av sina båtar, säger Jessica Ångström, projektledare, Håll Sverige Rent.

Lidingö stad är en skärgårdskommun med många båtägare och båtklubbar. Satsningen med borsttvätten i Käppalahamnen är ett led i deras hälsoarbete.

– Genom att erbjuda båtägarna ett lättillgängligt alternativ till att måla båtbotten minskar belastningen på naturen. Dessutom sjunker bränsleförbrukningen, vilket också är en vinst för såväl miljön som för plånboken och hälsan eftersom båtägaren slipper utsätta sig för hälsofarligt damm och färgångor, säger Anne Gilbert, administrativ chef på kultur- och fritidsförvaltningen i Lidingö stad.

Borsttvätten i Käppalahamnen öppnade 15 juli. En tvätt kostar 100 kronor. I borsttvätten borstas båtbotten ren från alger och havstulpaner utan att skada skrovet. Tvätten tar ca 15 minuter och proceduren upprepas tre gånger under säsongen eller när man känner att skrovets yta är angripen. Håll Sverige Rent erbjuder i år en sms-tjänst där man kan få meddelande till sin mobiltelefon eller e-postadress när det är dags att tvätta båten.

Anmälan görs på Håll Sverige Rents webbplats www.giftfrimiljo.nu/sms.www.giftfrimiljo.nu finns även en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.

Bildtext:
Käppalahamnen Lidingö. Foto: Lidingö stad.

Klockan 12.50 på lördagen 17 augusti var HiQ-trimaranen första båt i mål under årets Tjörn Runt. Det innebär att HiQ Sailing Team har tagit ”line honor” i samtliga tävlingar de tävlat i sommar.

– Det har varit en fantastisk kul tävling, vi är på väg tillbaka mot Stenungsund nu och det är massor av båtar överallt, säger en glad Pelle Norberg, VD och projektledare HiQ Sailing Team / Whyshore.

60-fots trimaranen kämpade i 4 timmar och 24 minuter i svag vind, på grund av den svaga vinden tog tävlingsledningen beslutet om att avkorta banan klockan 12.30.

HiQ Sailing Teams meritlista:
”Line honor” i Lidingö Runt, Gotland Runt, Göteborg Offshore Race och Tjörn Runt (2008).
Vinst och banrekord i Själland Runt 2003 med en toppfart på 43 knop. Teamet har även vunnit och slagit banrekord ibland annat Göteborg Offshore Race, Tjörn Runt, Faerder Race och i den fria tävlingen runt Gotland som HiQ Sailing Team seglade vintertid med tiden 17 timmar, 37 minuter och 25 sekunder (2005).

Kolla in video från seglingarna på HiQ Sailing Team YouTube Library:
1.http://www.youtube.com/watch?v=gYPwGlqKxVY
2.http://www. youtube.com/watch?v=YJJdAj4XXYM
3.http://www. youtube.com/watch?v=bgCV4qtJPYM
4.http://www. youtube.com/watch?v=HxllP-RJARA
5.http://www. youtube.com/watch?v=ZhtFDWt7zSA
6.http://www. youtube.com/watch?v=h3LjO5fyj4s
7.http://www. youtube.com/watch?v=rxB6ZOKacm0
8.http://www. youtube.com/watch?v=-q3tKW1rdUQ
9.http://www. youtube.com/watch?v=f88pmLR5Rw8
10.http://www. youtube.com/watch?v=smb2U77a9U0
11.http://www. youtube.com/watch?v=ihENGsvLHXY

I lätta vindar och strålande sol bjöd den 45:e upplagan av Tjörn Runt på svårseglade förhållanden. Men Mats nyttjade vindarna och strömmarna på absolut bästa sätt i sin starbåt under de 6 timmar 54 minuter och 13 sekunder. Den korrigerade tiden blev 7 timmar 52 minuter och 12 sekunder.

Mats är en välkänd och meriterad seglare, som även deltagit i OS, och tog sin andra seger i Tjörn Runt. Genom åren är det bara fem seglare som lyckats vinna Tjörn runt två gånger och en som vunnit tre gånger.

Tävlingsledningen beslöt på grund av den svaga vinden att korta banan. Slutmål blev då etappmål/mellantid vid Vannholmarna/Björholmen. Seglarna blev informerade av speaker på Klädesholmen och i Kyrkesund samt genom signal med “flagga S” på dessa platser samt på målbåten.

539 båtar var anmälda till årets Tjörn Runt. 479 av dessa registrerade sig och 379 genomförde kappseglingen.

Länk: http://www4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=63016

286 jollar gav sig under förmiddagen ut på Hakejorden för att runda Stenungsön. Vinden var stadig och efter rundningen vid Porsholmen låg vågorna på. Under Källöbron var det som alltid svårseglat och upp vid Stenungsöns norrsida dog vinden bitvis ut. Men i stort var förhållandena perfekta och åskådarna fick njuta av seglingen i solskenet.

Tio-i-topp Lilla Tjörn Runt 2008
1 James Olsson KKKK
2 Theodor Hansson KKKK
3 Johanna Skoglund HJBK
4 Calle Erenstedt HJBK
5 Cajsa Svensdotter STSS
6 Gustav Larsson RÅSS
7 Christian Knaack RÅSS
8 Hanna Höije Karlsso KKKK
9 Axel Munkby LDSS
10 Oscar Bengtsson RÅSS

Vinnare i de olika startgrupperna:
RS Feva
SWE 816 Jonatan Bergström (GKSS)
Zoom8
SWE 94 Clara Svensdotter (StSS)
RS Tera
SWE 636 Kevin Olsson (SSWL)
Optimist Blå (1998-)
SWE 4205 Oliver Österberg (KKKK)
Optimist Grön (1997)
SWE 4232 Calle Erenstedt (HjBK)
Optimist Gul (1996)
SWE 4257 James Olsson (KKKK)
Optimist Röd (1995)
SWE 4242 Anton Olsson (StSS)
Optimist Svart (1994-93)
SWE 4246 Gustav Larsson (RåSS)

Länk: www.stss.nu

Nu genomför arkeologer från Statens maritima museer en två veckor lång undersökning av det så kallade Jutholmsvraket vid Dalarö, söder om Stockholm. Under september fortsätter även undersökningarna av det kända Dalarövraket, ett av världens bäst bevarade 1600-talsvrak. Dykningarna kan följas via webbkamera och blogg på Sjöhistoriska museets hemsida (www.sjohistoriska.se)

Arbetet är ett led i planeringen av en dykpark i det mycket vrakrika Dalaröområdet. Många av lämningarna är unika och samtidigt väldigt sköra. Undersökningarna kommer att ge mer komplett dokumentation av vraken, vilket underlättar för arkeologerna att följa hur deras tillstånd förändras över tid. Fler vrak i området kommer att dokumenteras på liknande sätt under de närmaste åren.

Jutholmsvraket påträffades redan 1965 och har genomgått arkeologiska undersökningar tidigare. Dessa har visat att det rör sig om ett handelsfartyg från 1600-talets andra hälft som förliste på väg från svensk hamn med en last av bland annat tjära och stångjärn.

Dykningarna kan följas via webbkamera (direktadress http://live.maritima.se/) kl. 9-16 måndag-fredag. Bloggen finns på Sjöhistoriska museets hemsida (www.sjohistoriska.se)

Marinarkeolog Jim Hansson med måttband vid
Jutholmsvraket. Foto: Jens Lindström, SMM