Holländska Vripack har tagit sina kunders önskemål på allvar när de designat sin nya model 56 Atlantic composite. Det är en planande motorbåt med dubbla maskiner och VP IPS. Varvet har varit särskilt noga med komforten och alla detaljer I den här modellern. Båten är designad i samarbete med Atlantic Motoryachts i Workum i Nederländerna.
Denna eleganta båt är utrustad med en exklusiv, automatisk taklucka av samma modell som blivit väldigt populär på senare tid. Bland annat använder Nord West Yachts och Nimbus detta i sina senaste modeller.
Panoramataket är designat av holländska Vripack och är tillverkat i härdat glas med en mekanisk drivning. Utsidan på båten döljer många finesser som till exempel lätt nåbara förvaringsfack för fendertar, ett ankare som rengör sig självt och en lösning som gör att däcket helt saknar utstickande detaljer.
I aktern finns en stor badbrygga som också har plats för en 3 m lång vattenjetdriven jolle eller vattenskoter, en integrerad badstege och dusch. Båten drivs av dubbla Volvo Penta IPS 600 system som ger upp till 435 hk och en maxfart på 24 knop.
Skrovet och överbyggnaden är tillverkade i kolfiber. Vripack etablerades 1961.
Technical Specifications:
LOA 56’ / 17.0m
LWL 44’ / 13.4m
BOA 16’ / 4.9m
Draught 3’ / 1.0m
Engines 2x Volvo Penta IPS 600, 435hp
Max. speed 20-24kts
Hull Composite
Superstructure Composite
Class CE-A classified
Design Vripack
Builder Atlantic Motoryachts
Länk: www.vripack.com
Under november 2008 sålde Statoil 4,5 miljoner liter av etanolbränslet E85, en minskning med 47 procent sedan föregående månad. Att försäljningen nästan halverats beror främst på att världsmarknadspriset för bensin har fallit och gjort det billigare att tanka en etanolbil med bensin än med förnybar etanol.
– Det är förstås beklagligt att användningen av E85 minskar. Om regeringen vill att E85 ska bli mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensindelen i E85, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil.
Sverige har under flera år satsat kraftigt på etanolbränslet E85, bland annat genom lagkrav om pumpar för förnybara drivmedel och miljöbilspremien.
– Att fler än hälften fortsätter att tanka E85 även när det är dyrare visar att det finns en stor vilja att minska sin klimatpåverkan. Men i takt med att den ekonomiska krisen sprider sig är det möjligt att andelen som tankar etanol minskar ytterligare, säger Helena Fornstedt.
Från den 1 november övergick E85 till vinterkvalitet för att garantera att bilen vid kallare temperaturer startar utan problem. Kvaliteten på E85 har fastställts i en svensk standard som anger en sommar- och en vinterkvalitet. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag. I E85 med vinterkvalitet ökar andelen bensin.
– Ökad andel bensin i vinterkvalitet för E85 innebär att skatten och priset ökar. När vi i våras minskade andelen bensin sänktes priset och när andelen bensin nyligen ökade steg också priset, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
All etanol i Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör. Den är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin. I dagsläget har Statoil 343 tankställen för E85.
Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?
På Åland byggs det en helt ny marina och sjömack enligt ett nytt koncept. Kunderna kan även köpa sig sin egen båtplats med övernattnings del på 16 eller 33 kvm. De kan också välja att hyra ut platsen till besökare. Även en besökshamn finns med i planerna.
I Lumparland planeras en ny marina med plats för 160 båtar. Bakom projektet ligger båtägare som har behov av båtplats i östra skärgården. Initativtagere är Lennart Joelsson och Göran Johansson från Lumparland.
– Det har visat sig att det är stor efterfrågan på permanenta båtplatser och även många turister söker sig till Långnäsregionen, och även bränsleförsäljning saknas i regionen, vi började med att se på en anläggning för vår egen del men mycket snabbt så växte projektet till planen på en fullvärdig marina med boende möjligheter, säger Lennart Joelsson.
– Tillsammans med Lumparlands Kommun och Lemland-Lumparlands församling har bolaget nyttjanderätten på ett område på ca 8 ha lite norr om Långnäs. Området är mycket lämplig som småbåtshamn
– I etapp ett så kommer vi att bjuda ut båtplatser med strandbod inklusive övernattningsdel , de som är intresserade kommer att kunna äga sin båtplats och bod samt övernattningsdelen, bolaget kommer att hyra ut de platser som inte utnyttjas och dela inkomsten med ägaren.
– Vi kommer att provteckna andelar under nov-dec och samtidigt söka miljötillstånd och byggnadsplanera området. Är intresset stort så förverkligas etapp två och tre snabbare, fullt utbyggt så kan det vara tidigast 2010, då kommer Lumparland att ha en marina som kan ta emot 160 båtar ca 100 övernattande gäster i området samt restaurang, badanläggning osv.
Länk: www.fyrensmarina.ax
Den tredje advent blir det riktigt traditionell julmarknad i Stockholms skärgård. Det är Visit SKärgarden som arrangerar julfirandet med halmat golv, tindrande gran och en riktig Tomtefar med Tomtenissar.
Fiskdamm både för de minsta och litet större. Luciatåg med sång 13 december med barn från Runmarö skola.
Visit Skärgårdens fantastiska julorkester spelar upp båda dagarna, en svängom på pontonen kan hålla vem som helst varm och glad!
Promenera till Visit Skärgården eller ta båttaxi från Slussen, landa på Strandvägen och njut av Abborrburgare, strömming, fisk- och skaldjursgryta eller våfflor med sylt…
Ta chansen att fräsa runt på en halvtimmes tur i Ribbåt för endast 300kr per person!
Mer på programmet:
Hemslöjd, Skärgårdsslöjd, Hantverk, Julprydnader, Jultextilier
Handgjorda tomtar, salt- och pepparfyrar, bodar, räddningsplankor, hembakt bröd, sylter, senap, röror och inläggningar mm.
Länk: www.visitskargarden.se
Försvarsmusikcentrum (FöMusC) Marinens musikkår blir kvar i Karlskrona. Det är Försvarsmaktens inriktning efter den utredning som gjorts om Försvarsmusikcentrums framtid. Försvarsmakten har genomfört en utredning avseende den framtida organisationen av Försvarsmusikcentrum, FöMusC. Skälet till utredningen är främst att Försvarsmakten kommer att gå in i ett nytt personalförsörjningssystem. Utredningen är även ett led i att effektivisera FöMusC för framtidens behov.
Försvarsmaktens inriktning efter utredningen är att Försvarsmusikcentrum i framtiden kommer att bestå av tre musikkårer: Arméns musikkår (Stockholm), Livgardets dragonmusikkår (Stockholm) och Marinens musikkår (Karlskrona). Marinens musikkår behåller sin stationering i Karlskrona, även om det innebär något högre verksamhetskostnader.
– En flytt av Marinens musikkår till Stockholm medför uppenbara risker för kompetensförluster som vi inte med säkerhet kan omhänderta, säger Försvarsmaktens produktionschef Jan Salestrand.
Av beslutsunderlaget framgår också att Arméns trumkår upphör som egen kår. Arméns trumkårs nuvarande uppgifter kommer dock att kunna utföras i den nya organisationen.
Samtliga enheter kommer att bli modulärt uppbyggda för att kunna lösa fler uppdrag samtidigt. Dessutom inriktas musikkårerna mot det tänkta personalsystemet, vilket innebär att samtliga musikkårer på sikt kommer att bestå av såväl kontraktsanställda som fast anställd personal.
Inriktningen är att den nya organisationen ska införas under tredje kvartalet 2009.
Bilden:
Marinens Musikkår vid Swedish Military Tattoo.
Foto: Mikael Hallgren/Försvarsmakten
Inför 2009 kommer Quicksilver att introducera flera nya gummibåtsmodeller, bland annat genom att lansera en ny serie med kolfiberdurk i stället för trädurk. Den nya durken är lätt, väldigt stark, vattentät och snygg. Den kommer att finnas i modellerna Sport Enduro och Adventure Enduro (240/270/310/340).
Samtliga 2009 års modeller får även en ny design, som tidigare har visats på 2008 års Limited Edition.
Den största förändringen i modellprogrammet berör modellserien Air Deck. Tidigare fanns det bara en vitgrå modell, men nu presenteras två nya modeller:
Air Deck Ultra Light i tre storlekar: 220 / 250 / 290.
Sportserien har utökats med en ny 380 och 430 Sport XS. De två sistnämnda klarar av motorer upp till 25 hk och även 30 hk och är dessutom försedda med aluminiumdurk.
Brunswick Marine in EMEA, med huvudkontor i Belgien, är den avdelning inom Brunswick som har ansvar för Europa, Mellanöstern och Afrika. Deras varumärken på motorsidan är Mercury, Mariner och Mercury MerCruise. Båtmärkena från Brunswick är Arvor, Bayliner, Boston Whaler, Hatteras, Meridian, Örnvik, Quicksilver, Sealine, Sea Pro, Sea Ray, Trophy, Uttern och Valiant med flera.
Kommentarer
fräsig båt. med den får man nog ligga.
Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära drunkningsstatistik Omkom 10 personer genom drunkning under november månad i år jämfört med 3 personer under november 2007. Totalt har 100 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 102 personer under samma period 2007.
2008 november 2007
4 övriga 2
5 fritidsbåt 1
1 is –
10 Totalt 3
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under november 2008.
2/11, Fritidsbåt
Hökebacken, Hamburgsund, OP-län
En 60-årig man drunknade när han arbetade med sin båt och föll i vattnet.
Enligt polisen fastnade han med ena foten i en tamp och drunknade.
2/11, Fritidsbåt/fiske
Hallaren, Hallarsjöbro, Runhällen, U-län
En 35-årig man avled efter ett drunkningstillbud i sjön Hallaren.
De båda bröderna såg inte att isen lagt sig i viken, båten välte när den träffade iskanten. Männen, som saknade flytväst, hamnade i sjöns kalla vatten.
4/11, Övrigt
Ko Chang, Thailand
En 42-årig man har hittats drunknad, troligtvis har han gett sig ut på en simtur
på morgonen, trots att vågorna var höga.
10/11, Is
Joranträsket, Storuman, AC-län
En 74-årig man påträffades drunknad efter en sparktur. Mannen befann sig under isen och polisen tror att han gått ner i en vak.
10/11, Fritidsbåt
Stockholm, AB-län
En man drunknade när han låg och sov ombord på båten som av okänd anledning
sjönk till botten.
15/11, Fritidsbåt/fiske
Vänern, Mårön, S-län
Två män 64 och 70 år har hittats drunknade. De två männen var ute för att fiska.
Vad som gått snett är oklart. En teori är att båten de färdades i kantrat när de
tagit upp nät.
24/11, Övrigt
Kraftstationen Degerfors, T-län
En äldre kvinna har hittats drunknad i vattnet vid kraftstationen i Degerfors.
25/11, Övrigt
Östersjön, Almagrundet, AB-län
En man tros ha drunknat sedan han fallit överbord från en färja vid Almagrundet.
Färjan vände, men personalen såg inga spår efter mannen. Två helikoptrar och handelsfartyg sökte efter mannen utan resultat.
29/11, Övrigt
Råå, Helsingborg, LM-län
En 73-årig kvinna ropade på hjälp när bilen långsamt rullade mot kajkanten.
Ett vittne såg hur kvinnan försökte ta sig ur bilen. Räddningsdykare lyckades få ut kvinnan ur bilen och hon fördes till sjukhus men hennes liv gick inte att rädda.
I Norge har tidningen Båtmagasinet det senaste året skrivit en hel del om problem med Volvo Pentas senaste generation av dieselmotorer. Injektorer har gått sönder och motorer har skurit. Volvo Penta har dock tagit sitt ansvar och hållit slutkunderna skadeslösa och levererat nya motorer så snart företaget har hunnit.
Problemet verkar vara lokalt och troligen relaterat till den speciella, feta diesel som används i norska sjömackar. I Sverige har inga liknande problem rapporterats, kanske beroende på vår betydligt mer miljövänliga och magrare dieselolja.
– Injektorproblematiken på motorerna i serien D4/D6, som norska tidningar har rapporterat om, är det fortfarande en norsk angelägenhet. Vi har inte kännedom om några fall i Sverige, säger Mats Edenborg, informationschef på Volvo Penta i Göteborg.
– Vi håller på att sammanställa frekvensen av fall i Norge och det ser ut som om det var en minskning av antalet fall jämfört med föregående år.
Bilden:
Mats Edenborg.
När Sjöfartsverket införde krav på utbildning för snabba yrkesbåtar 2004 var Sjösportskolan i samarbete med Chalmers bland de första att bli godkända att hålla denna utbildning. Sedan dess har flera hundra svenskar utbildats i hur man hanterar snabba båtar. Kunderna är både privatpersoner, Kustbevakningen och företag som till exempel Volvo Penta.
Eftersom Sjösportskolan är licensierad även för den enda internationellt gångbara yachtutbildning, Yachtmaster, samt RIB master, har företaget i samarbete med Ullman Dynamics tagit fram en kurs som riktar sig till utländska myndigheter och privatpersoner för att sprida den unika kunskap som Sjösportskolan besitter inom området små snabba båtar.
I den första kursen i Långedrag kom deltagarna från Portugal och Danmark. De arbetar vid sjöpolisen och flottan och fick specialutbildning för att kunna köra säkert med mycket snabba båtar. Utbildningen skedde hos Sjösportskolan i Sjöräddningshuset med praktik ute till havs.
Båtarna som används på kursen är bland de snabbaste som finns på västkusten. Dessutom har en av kunderna med sig en extremt snabb båt, med en maxfart på cirka 80 knop. Ullman Dynamics utformar ergonomisk riktig och säker utrustning för bland annat högfartsbåtar.
Marinediesel i Ängelholm expanderar sin produktlinje samt sin forskning och utveckling. Företagets nuvarande produktfamilj består av högpresterande marina dieselmotorer för fritidsbåtar. Det senaste tillskottet är en serie V8-dieselar på 6,6 liter med Commonrail och effekter på 350–500 hk. Med en totalvikt på låga 460 kg har de ett bra vikteffektförhållande.
De nyaste motorerna från företaget sägs ha marknadens bäst vikteffektförhållande. Motorserien är konstruerad för att klara alla kända avgas- och emissionskrav. De kallas VGT motorer och kommer att släppas till säsongen 2009 med ytterligare en serie kallad TSC inom ett år.
TCS-modellerna får effekter på 400–500 hk och blir de första seriebyggda motorerna med dubbelturbo för marinmarknaden.
Marinediesel expanderar också sin forskning och utveckling.
Länk: www.marinediesel.nu
Preem har låtit AVL MTC, ett svenskt världsledande testcentrum för motorer, genomföra ett omfattande jämförelsetest av svensk diesel i miljöklass 1 (MK1) och Europadiesel (EN590). Testresultaten, som presenterades vid ett seminarium den 3:e december, visar på betydligt bättre miljö- och hälsomässig prestanda hos den svenska MK1-dieseln. Europadieseln uppvisar bland annat väsentligt högre emissioner av skadliga partiklar, PAH och en ökning av mutagena/cancerframkallande effekter.
Testerna visar att emissionen av hälsoskadliga partiklar är 48 procent högre för Europadieseln jämfört med MK1. Det finns åtskilligt med forskningsrön som pekat på sambandet mellan partikelstorlek och negativa hälsoeffekter, så som dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar. Ju mindre (finare) partiklar, desto skadligare. Och här finns alltså en stor skillnad i förekomst mellan MK1 och Europadieseln.
Än allvarligare är att mutagena/cancerframkallande effekter från polyaromatiska kolväten (PAH) ökar med 217 % vid körning med Europadieseln jämfört med MK1. Bilavgaser, slitage av bildäck och slitage av vägmaterial är de största källorna till PAH i luften i de större städerna. PAH är just nu i fokus i debatten om sambanden mellan däckslitage och ohälsa i storstadsområden. Ett skifte från MK1 till Europadiesel skulle dramatiskt öka utsläppen av PAH i Sverige.
– Mycket starka skäl till att fortsatt värna MK1 kvarstår enligt denna rapport. 85 % av alla lastbilar på våra vägar saknar modern reningsutrusning. Tills fordonsparken är utbytt borde våra politiker arbeta för MK1 som ny Europastandard. Det vore ett sätt att gå före och låta även Europas invånare som bor i hårt trafikerade områden få bättre luftmiljö, säger Michael G:son Löw, koncernchef för Preem.
Testet är genomfört på en Scania Euro III motor från 2006, vilket är en mycket vanlig motortyp på de svenska vägarna. Över 80% av dagens fordonspark (personbilar, lastbilar, bussar och entreprenadfordon) saknar den senaste reningsutrustningen, framför allt saknas ett partikelfilter som fångar upp de hälsopåverkande partiklarna i avgaserna. Tyngre fordon står för ca 80 procent av dieselförbrukningen i Sverige, personbilar för ca 20 procent.
I testet ingick också en jämförande granskning av bränsleeffektivitet mellan de två dieselkvaliteterna. Ingen skillnad i bränsleförbrukning kunde detekteras. En övergång till Europadieseln i Sverige skulle också innebära att koldioxidutsläppen ökade med mellan 130 000- 450 000 ton per år.
Länk: Läs mer om rapporten
Sedan 1995 utser Göta Älvklubben i Göteborg ”Årets Sjöfartsprofil”. Syftet är att synliggöra några av alla de som arbetar inom sjöfartsnäringen i Sverige och därmed göra allmänheten uppmärksammad på vad som händer inom den maritima sektorn. Den som utses skall under året ha utmärkt sig med nya idéer, gott entreprenörskap, goda visioner eller på annat sätt visat på den kraft som finns inom dagens svenska sjöfart. Göta Älvklubben är en förening representanter från sjöfartsnäringen och personer från massmedia, med intresse för sjöfart och transportfrågor med maritim anknytning.
Till 2008 års Sjöfartsprofil har utsetts Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk AB, och motiveringen är: ”Som verkställande direktör i tankerrederiet Stena Bulk är Ulf G. Ryder en kraftfull och energisk idéspruta som gynnat såväl miljön som lönsamheten, samtidigt som han i otaliga sammanhang med arrangemang kring sjöfarten är en färgstark och inspirerande profil.” Ulf Ryder mottog priset under en ceremoni på restaurang Palace i Göteborg den 3 december.
År 1982 bildades Stena Bulk AB och Ulf G. Ryder, då 29 år gammal, anställdes för att starta en Bulk- & Tankavdelning inom Stena-koncernen.
Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Genom bland annat en egendesignavdelning levereras nyskapande lösningar för kundernas behov av transport och logistik. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 80 tankfartyg och är aktivt inom alla delar av tankmarknaden. Stena Bulk har även marknadsförings- och driftsansvar för det börsnoterade Concordia Maritimes hela flotta. Förra årets omsättning uppgick till 4,5 miljarder kronor.
”Vår filosofi att olja alltid skall resa i första klass kommer i framtiden att vara mer aktuell än någonsin – och vår position som ansvarsfullt, ledande företag i en av världens mest fokuserade, kritiserade och känsliga branscher har då vuxit sig ännu starkare än idag,” säger Ulf G. Ryder. Stena Bulk firade förra året 25-års jubileum.
Ett urval av de som tidigare år erhållit pris som Årets Sjöfartsprofil:
År 2006 – Olle Rutgersson, professor i skeppsteknik, Chalmers
År 2004 – Dan Sten Olsson, skeppsredare, Stena
År 2003 – Lennart Simonsson, VD, Broströms
Bakgrundsfakta
Göta Älvklubbens syfte är att vara ett forum för representanter från sjöfartsnäringen och personer från massmedia, med intresse för sjöfart och transportfrågor med maritim anknytning, för att sprida kunskap och information. Detta sker bl a genom sammankomster, studiebesök och utflykter, varvid föredrag och diskussioner i aktuella sjöfartsfrågor förekommer.
Garmin Ltd. har idag meddelat att man har slutfört affären om ett övertagande av Sportmanship International AB, distributören av Garmins produkter i Sverige. Företaget byter namn till Garmin Sweden AB och behåller sin företagsledning samt all personal inom försäljning, marknadsföring, kundsupport och eftermarknad bestående av 28 personer. Dr. Min Kao, styrelseordförande och VD i Garmin Ltd. säger, ”Vi välkomnar teamet från Sportmanship International AB in i Garminfamiljen. Sportmanship har gjort Garmin till marknadsledare i Sverige för portabla bilnavigationsenheter (PND), likväl inom marknaderna marinelektronik och Outdoor. Vi förväntar oss att detta övertagande gör det möjligt för oss att stärka vår position ytterligare i de nordiska länderna”. Länk: www.garmin.se
Tyska Bavaria är en av Europas största motorbåtsbyggare förutom att de är bland världens ledande segelbåtsvarv. På båtmässan i Düsseldorf i januari presenteras en helt ny familj med Bavaria motorbåtar. Designen för närmast tankarna till exklusiva italienska varv. Linjerna är svepande eleganta och väldigt moderna.
Vi har inte fått någon närmare information om hur stora båtarna blir eller vad de har för kapacitet. Den enda information hittills har kommit ut är den bild på en 46 fots båt med tre kabiner som vi publicerar här på hemsidan.
Designen är framtagen i ett samarbete mellan Bavaria Yachts och BMW Group DesignworksUSA.
Mässan boot09 i Düsseldorf är världens största båtmässa. Den hålls 17-25 januari.
Länk: www.bavariasverige.se
Länk: www.bavaria-yachtbau.com
Kommentarer
Ser riktigt fin ut.
Ser riktigt DYYYR ut
Skorvet ser ut som Pettersson båtar, fint!
cool
http://www.karlskronaradio.net/
[url]http://www.karlskronaradio.net/[/url]
http://www.karlskronaradio.net/ http://www.karlskronaradio.net/
Viking X – den mest omskrivna av alla Petterssonbåtar – lämnar nu vattnen och flyttar upp för gott på land som museiföremål. Viking X stod färdig 1925 och ritades av den legendariske båtkonstruktören Carl Gustaf Pettersson. Samma år gjorde C G Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han författaren Ragnar Holmström, direktör Barcklind, fotografen Halling samt en levande maskot: grönapan Jocke.
Den 20 juli 1925 lämnade de Stockholm i åska och hällregn. Pentainombordaren på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Den 9 augusti rundades Falsterbo, 24 augusti anlöptes Oslo, 29 augusti klarade man Fiskarebådan, 26 september löpte man in i Trondheims hamn och 9 oktober förtöjde man i Narvik. Där lastades båten på tåget. I Luleå sjösattes Viking X igen och färden fortsatte i vinterväder. Efter 15 veckor var man åter i Stockholm.
Sjöhistoriska museet har köpt Viking X av Gunnar Fritz-Crone som 1980 själv gjorde om långresan.
– Det var dags för Viking X att bli en museibåt. Visst hade det gått att fortsätta åka med henne men man hade blivit tvungen att byta ut många originaldelar. Vi kommer inte att sjösätta Viking X. Vi ska lacka henne men i övrigt bevara henne som hon är, det känns bäst så, säger intendent Eva Berglund Thörnblom.
Viking X kommer att placeras i Båthall 2 på Galärvarvet där Sjöhistoriska museet har sin originalbåtsamling. Båthall 2 håller öppet för besökare under sommarmånaderna.
Petterssonfakta:
C G Pettersson (1876–1953) ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. De har ofta ett “öra” – en karakteristisk rundad övergång från fördäcket till skarndäck. Typiska är också de runda ventilerna.
C G Pettersson ritade inte bara båtar utan gav också namn åt en båttyp som kom till under 1920-talet. Även båtar ritade av andra konstruktörer men med karaktäristiska drag benämns som “Petterssonare”. Hur många ”Petterssonbåtar” som byggdes är det ingen som vet.
I och med förvärvet av Viking X har Sjöhistoriska museet nu i sin samling för första gången en äkta Petterssonbåt.
Bilden:
Viking X på väg in i Båthall 2. Foto: Anneli Karlsson
På båtutställningen i Paris 6-14 december har Jeannéau världspremiär för sina nya modell Prestige 50. Denna modell kommer att levereras både som flybridgemodell och kupébåt, något som blivit väldigt modernt det senaste året. Jeannéau tar i och med den här lanseringen steget från vanliga motorbåtar till större yachter.
Den minsta modellen i Jeannéaus Prestige-serie är på 30 fot och den nya 50-fotsmodellen blir toppmodellen i programmet.
Båten har en skrovlängd på 14,98. I flybridgemodellen har den ett stort akterdäck avskärmat med en rejäl glas/aluminiumvägg, men den som vill kan även välja den mer linjeskön S-modellen. Denna har en stort social cockpit och en solsäng i riktigt stort format.
De nya modellerna är konstruerade av Jeannéau. De utvändiga linjerna och inredningen är gjorda av det italienska företaget Garroni Design. I inredningen dominerar mjuka textilier och träpaneler.
Jeannéau 50 har en totallängd på över 16 meter. Bredden är 4,36 meter. Båten levereras som standard med två Volvo Penta D9-motorer på vardera 575 hk.
Nu börjar det verkligen hända saker på sjöfartens område. Tyska SkySail har länge varit ensamma med sin teknik att förse stora lastfartyg med en fallskärm/drake för att hjälpa till med framdriften. Nu går även anrika Zeppelin Group in i SkySails.De två företagen ska tillsammans bygga en global försäljnings- och serviceorganisation för SkySails verksamhet med framdrift via vindkraft.
Zeppelin Power Systems GmbH & Co. KG i Hamburg, som är en underleverantör till anrika Zeppelin Group går alltså samman med likaledes Hamburgbaserade SkySails GmbH & Co. KG för att öka förutsättningarna på marknaden för vindkraft till handelsfartyg.
Med start nästa år kommer de två företagen att kombinera sin kunskap för att hjälpa sina kunder. De ska också försöka introducera sitt koncept under rubriken “Diesel-wind hybrid power systems”. med tanke på att i stort sett all världens exporthandel skeppas på världshaven finns det enorma summor att spara in. Handelsflottan har i många fall redan sänkt marschfarten för att spara bränsle, men med SkySails koncept skulle de kunna spara ännu mer pengar och miljö.
Zeppelin har varit partner åt amerikanska Caterpillar, världens största oberoende tillverkare av dieselmotorer, i över 50 år och har redan en av de ledande organisationerna för service och kundsupport.
SkySails framdrivningsteknik används för tillfället på två handelsfartyg som tillhör rederieerna Beluga Shipping och Wessels Reederei som en del i en testverksamhet med olika typer av fartyg. SkySails startar sin serieproduktion under 2009 och tillverkningskapaciteten är redan bokad för ett års arbete.
Beroende på vindförhållandena kan SkySails system i genomsnitt spara in mellan 10 och 35 procent av bränslekostnaderna för ett handelsfartyg. Cirka 60 000 av de 100 000 fartyg som används idag kan byggas om för SkySails system eller liknande. mer än 150 miljoner ton klimatnegativa CO2-emissioner skulle därmed teoretiskt kunna sparas in…
Länk: www.skysails.com
Se film:
SkySails – The Technology
Både Ericsson 4 och Ericsson 3 har nu nått indiska Cochin och etappmålet för den andra delsträckan i Volvo Ocean Race. Även Telefonica Blue (bilden) har kommit fram och tog andraplatsen mellan Ericssons båda båtar. Fortfarande återstår några timmar innan de sju första båtarna kommit till målet. För den åttonden båten, Team Russia, återstår kanske ett par dagar. Den har fastnat i ett område helt utan vind…
Volvo Ocean Race är dock inte på något sätt avgjort. Det återstår flera delsträckor och månag poäng som kan förändra ställningen helt.
– Racet är inte alls över, konstaterade Telefonica Blues skeppare, Bouwe Bekking, när han steg av sin båti Cochin.
– Avståndet mellan oss minskar hela tiden oc vi kommer bara att bli bättre. vi kan absolut vinna det här.
Torben Grael, skeppare på Ericsson 4, har ett bättre utgångsläge än Bekking med sina två delvinster så här långt.
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 16 QFB: received 30.11.08 1406 GMT
Heat, tactics and fishing boats
We went stealth yesterday to avoid helping the guys coming from behind. We did not want to show them where we would park so they could sail around us.
It was extremely tricky conditions, once again with no breeze from everywhere and hard to get into the coast to get the coastal breezes. We sailed back and forth for a whole sched, only making good 2.4 miles to the finish. The beam of these boats help on the speed in anything except these light airs.
We are getting closer to the coast and meet massive clouds with building thunderstorms. Hard to say what to prefer: the constant very light breeze or the unknown in the clouds. In these conditions, all is still open, but for now, we are happy to be ahead of the other teams fighting for third.
A few of the guys were knocked out by the heat today, just lying down in whatever shadow available. The computers in the nav station are fortunately waterproof, as it is dripping sweat on them.
Right now, we woke up Thomas (Thomas Johanson/FIN) 20 minutes before his watch: “Thomas! Thomas!! We are tacking. We are tacking! Right now!” It was a joke, but Thomas did not know that and still took a few minutes to get out of his sweaty bunk. He was called again, and to increase his stress level the generator was turned on. We normally use it for tacking the keel from side to side, but not in these four knots of breeze sailing downwind, of course. But it worked, he really got some speed on. He packed up his stuff quickly and ran towards the cockpit with it only to be met by five guys laughing at him.
Tonight there is an armada of small fishing boats around us. They are open wooden boats with two small engines on. Don’t know what fuel they use, it smells very much and very special. A bit embarrassing to think of the fact that we could probably buy the whole fleet for the price of one of our sails, but these guys seem very happy. There are generally four persons per boat, and I do not know which of us think it is most fun to see the other. Now that the sun is down, there are always hundreds of small lights around, very close. We have to be careful about where we go if there is a squall with reduced visibility. But it is a spectacular experience, from not seeing a boat for a week, this is suddenly very social.
Most seems to be lighting for fish, and quite a few have red and blue disco lights flashing! Combined with the lightning from the thundery showers coming off the coast, this is a fantastic view.
Aksel Magdahl – Navigator
Karlskrona och Sjöräddningssällskapets station på Hasslö fick på lördagen en helt ny räddningsbåt. Det är en snabbgående båt ur Victoriaklassen, som har donerats av Mikael Blomqvist. Båten döptes till Michano av sin gudmor, landshövding Gunvor Engström. Karlskronaområdet har saknat en snabbgående båt av den här typen.
Den nya räddningsbåten fyller ett viktigt tomrum. Karlskrona östra skärgård och den delen av Blekinge är starkt trafikerad av både föbipasserande seglare från många nationaliteter och den snabbt växande trafiken med handelsfartyg.
Sjöräddningssällskapets (SSRS) station på Hasslö har tidigare haft en snabbgående Stridsbåt till sitt förfogande båt, mn den fick de lämna tillbaka 2006.
Stationen har dock haft en Victoriabåt på lån från ensttion i Stockholm och på så sätt kunnat utföra sina uppgifter. Nu blir det dock betydligt enklare med en helt ny båt med den allra senaste utrustning både vad gäller elktronik och maskineri (båten har Scandias 12-litersmotorer).
Efter dopet var det dopbuffé under ledning av gudmor, representanter från SSRS och donatorn, affärsmannen Mikael Blomqvist.
Länk: www.ssrs.se
Ericsson Racing Teams internationella båt, Ericsson 4, med brasilianaren Torben Grael som skeppare, vann även den andra etappen av Volvo Ocean Race från Kapstaden i Sydafrika till Kochi på Malabarkusten i Indien. Strax efter klockan fyra på söndags morgonen, lokal tid (runt midnatt i Sverige) gled Ericsson 4 långsamt över mållinjen.
Bakom kämpade systerbåten Ericsson 3, med nordisk besättning, mot spanska Telefonica Blue om andra platsen. När Ericsson 4 gick i mål såg det ut som om Telefonica låg bäst till för att knipa andra platsen.
– Jag är verkligen glad över att vara först i mål, säger Torben Grael. Etappen hade många svårigheter. Det har varit både vått och kallt. Och de lätta vindarna i Doldrums har varit besvärliga. Men som sagt; Vi är glada över att vara först till Kochi.
Navigatören Jules Salter var nästa mer lättad en glad.
– Ja, det är en lättnad att vara i mål. De lätta vindarna i slutet av etappen har varit mer besvärliga än de starka i början. Det har varit svårt att räkna ut var vinden ska komma ifrån. Men till slut gick det ju bra, säger Jules Salter.
Det tog Ericsson 4 drygt två veckor att segla de cirka 4 450 sjömilen (cirka 8 250 km) från Kapstaden till Kochi. Men det var först på tolfte dagen som man ryckte ifrån det övriga fältet. Fram till dess hade Torben Grael ofta legat efter sin kollega Anders Lewander på Ericsson 3. Men Ericsson 4 lyckades fånga vindar under ett regnmoln och lämnade de andra båtarna långt bakom. Sedan dess har man bevakat sin position in till målet
Båtarna kommer nu att stanna i Kochi i cirka två veckor. På Luciadagen smäller starskottet för etapp tre av Volvo Ocean Race. Målet på etappen är Singapore dit båtarna beräknas komma dagen före julafton.
Länk: www.volvooceanrace.org
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 15 QFB: received 29.11.08 1547 GMT
We are currently approaching Cochin in very light winds, 2 miles offshore of the sub-continent, trying to find some night breeze to get us to the finish line.
The air smells damp, earthy and of wood smoke which is generally a good sign that we may get a few zephyrs to move us on our way. The day has been frustrating and we have been slowed by clouds rain and a peak of 5.6 knots of wind speed.
This leg has ended like the lamb rather than the first week of lion-like conditions. We have seen the fleet strung out over 600 miles yet still to me, the final outcome is unsure as the weather is so variable and light, and the factor that these boats are capable of such high speeds.
This time last night I couldn’t type as the boat was bouncing around sitting on 26 knots in 30 knots of wind and I was watching us take 40nm a 3 hour sched out of boats…tonight we are doing 3 knots and losing 40nm a sched.
The tension is mounting amongst the crew that all our hard work on the leg will end with us being overtaken at the finishing post, so some hard night hours ahead, trimming the sails and the boat.
Jules Salter – navigator
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 15 QFB: received 29.11.08 1600 GMT
”Please don’t die”
They are Magnus Olsson’s words. It feels like he has spelled them out enough times in this race. The weather reports are quite unreliable in this part of the world and it would be nice if the report I heard about the wind dropping as we come closer to the finish turns out to be wrong.
We have gained on the others the last scheds and we have had good, but extremely shifty breeze, which means many sail changes.
When it comes to signs of wilderness, this trip has been boringly calm. Until yesterday, we had only seen fins of a bunch of small whales and some albatrosses in the Southern Ocean. They are fantastic birds with a gracious way of flying. To follow ones track for a couple of minutes really takes an effort. They are flying in between the waves, almost touching the surface and they are using the wind so efficiently that they don’t have to flap their wings more than a couple of times per day. Fantastic.
But I was hoping for more than the amazing birds. I was thinking more of sharks, whales and the never-boring dolphins. So far, we only saw the fins of really small whales and we had close contact with a small fish the other day. First, he was caught on our daggerboard. And when he let go of that, he managed to get stuck on the rudder as well. Not good for us and certainly not good for him. I actually think he snapped in half after a while.
Yesterday was the big moment. A huge whale jumped up in the air about 50 meters to leeward. In Swedish, it’s called a Kaskelott. It’s one of those really big ones with a flat nose and no teeth. It was an amazing moment. The only pity about it was that I didn’t see it. Just three guys in the crew did. And they were ecstatic. I have to figure out a way to never miss those moments. Any ideas?
A tired Gustav Morin – MCM
Kommentarer
Äntligen ett beslut som är riktigt!
Varför lägga pengar på musikkårer över huvud taget? Är det inte bättre att lägga de pengarna på flygtimmar för piloter tex? Eller varför inte lägga dem på äldreomsorgen?