Puma behåller ledningen i Volvo Ocean Race och ligger på första plats på väg mot Indien. Erisscon 3 är uppe på andra plats och ligger bara 7 Nm efter Puma med en båtfart på 23 knop. Ericsson 4 är på tredje plats, 13 Nm efter Puma.
Det går verkligen undan när de åtta båtarna seglar mot Indien. Samtliga båtar seglar cirka 20 knop eller mer och ingen har halkat efter på samma sätt som under det första racet, då skillnaderna blev stora i de stora stiltjebältena runt ekvatorn.
Länk: www.volvooceanrace.org
Sveaskog och Nordic Footprints AB har skrivit ett avtal som löper i tre år. Avtalet avser en jakträttsupplåtelse för småvilt i området Vegån, sydost om Idre, på ca 1 600 hektar.
– Vi söker ständigt nya jaktmarker och fiskevatten för att kunna erbjuda befintliga och nya kunder olika naturupplevelser. Avtalet med Sveaskog ger oss den möjligheten vilket är mycket glädjande, säger Samuel Jacoby, Nordic Footprints AB.
Sveaskog har ett tydligt uppdrag att främja naturbaserad turism, vilket sker främst genom att upplåta mark och vatten till lokala turismföretagare.
– Samarbetet med Nordic Footprints har stor potential. Det område som företaget har sin bas i, södra Sälen till norra Idre, är ett attraktivt område för skidturism. Med företagets verksamhet förlängs turistsäsongen och turister kan erbjudas naturupplevelser och aktiviteter i området även under vår, sommar och höst, säger Gunilla Andersson, företagsupplåtare på Sveaskog.
Familjeföretaget Nordic Footprints startade år 2007 och erbjuder paketerade naturupplevelser med fokus på jakt, fiske och vandringar med kunniga guider.
Utgångspunkten är personlig service, små grupper och rika naturupplevelser. Jaktgästerna består av både inhemska jägare utan egen mark och utländska jägare som söker exklusiva jakter som skogsfågeljakt och ripjakt. Verksamheten idag sträcker sig från Norra Dalarna via Jämtland till Estland.
– På den aktuella marken finns det redan ett befintligt jaktlag för högvilt. Men genom våra tydliga avtal och genom samverkan mellan turistföretag och jaktlag kan vi göra marken tillgänglig för fler entreprenörer, säger Gunilla Andersson.
Länk: www.nordicfootprints.se
Kontaktpersoner:
Gunilla Andersson, företagsupplåtare Sveaskog Naturupplevelser AB, tfn 08-655 90 97
Samuel Jacoby, Nordic Footprints AB, tfn 0703-749074 alt 0280-84085
Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Vi arbetar med markaffärer och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala entreprenörer inom naturbaserad turism. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se.
Simon Bank, Aftonbladet, Lasse Granqvist, Canal plus, och Chris Härenstam, SVT. Där har ni några av vinnarna av Guldskölden 2008 om man får tro oddsen hos spelbolaget Paf.
Det mest prestigefyllda priset, ”Sveriges bästa sportjournalist alla kategorier”, plockas i år hem av Lasse Granquist, som förra året tog fyra titlar när Guldskölden delades ut. Spelbolaget Paf håller honom som favorit framför utmanarna Simon Bank och Erik Niva på Aftonbladet.
Bank kommer dock inte att gå tomhänt från prisutdelningen. Han är favorit att vinna Guldskölden i kategorin ”Sveriges bästa krönikör”.
Pris till Strömberg
Bästa sportbloggare blir, enligt Paf, Henrik Rydström på FotbollsExpressen.se. Inom TV och radio förväntas även Chris Härenstam och Glenn Strömberg prisas för sina insatser under det gångna året.
Guldskölden delas ut i december av SvenskaFans.com. Vinnarna röstas fram av dem som besöker hemsidan.
Här är alla odds från www.paf.com:
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa Sportbloggare
Henrik Rydström, FotbollsExpressen.se 2,75
Marcus Birro, FotbollsExpressen.se 3,25
Robert Laul, Aftonbladet.se 4,25
Erik Niva, Aftonbladet.se 5,00
Patrik Ekwall, Fotbollskanalen.se 7,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa Sportkommentator
Chris Härenstam, SVT 2,50
Lasse Granqvist, Radiosporten/Canal Plus 2,75
Niklas Holmgren, Canal Plus 4,00
Roberto Vacchi, Eurosport 8,00
Jesper Hussfelt, TV4 10,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa krönikör
Simon Bank, Aftonbladet 2,70
Marcus Birro, Expressen 4,00
Erik Niva, Aftonbladet 4,00
Mats Olsson, Expressen 4,00
Olof Lundh, Fotbollskanalen 8,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa programledare
Lasse Granqvist, Canal Plus 2,20
André Pops, SVT 3,25
Ola Wenström, Viasat Sport 3,50
David Fjäll, SVT/FANTV 8,00
Nora Strandberg, Canal Plus 12,00
Guldskölden 2008 – Sveriges bästa sportjournalist alla kategorier
Lasse Granqvist, Radiosporten/Canal Plus 2,00
Simon Bank, Aftonbladet 3,50
Erik Niva, Aftonbladet 4,50
Roberto Vacchi, Eurosport 7,00
Olof Lundh, TV4/Fotbollskanalen 10,00
Guldskölden 2008 – Sweden’s Best Expert Commentator
Glenn Strömberg, SVT/Viasat Sport 2,10
Niklas Wikegård, SVT 2,50
Jens Fjällström, Canal Plus 3,75
Pontus Kåmark, TV4 15,00
Anders Adamson, Eurosport 25,00
Kommentarer
simon bank? …. ….. . what?
ja, vemfan är Simon Bank?
Från och med nu kommer alla nya plottrar från Raymarine vara laddade med Navionics digitala sjökort. Redan vid leverans är de utrustade med kartografi över hela Europa.
– Detta sätter en helt ny standard som ingen annan är i närheten av. Våra kunder kommer verkligen få ytterligare mervärden och valuta för sina pengar, säger Henrik Kuhlman, försäljningsansvarig på Navship.
– Den inbyggda kartografin från Navionics har fått namnet Basic, vilket är missvisande, säger Henrik. Kartografin är allt annat än basic, alla detaljer finns med från 10 meters djup och grundare.
Själva kartbilden ser precis ut som vanliga papperskort och presenteras ”sömnlöst”, utan skarvar.
Nya A-seriens plottrar och kombinerade plotter/fishfinders är de första Raymarineprodukterna som levereras med inbyggd kartografi.
Länk: www.navship.se
Ericssonbåtarna har fallit tillbaka kraftigt i Volvo Ocean Race och ligger nu på femte respektive sjätte plats. I stället är Puma tillbaka i ledningen tillsammans med de båda spanskaTelefonicabåtarna.
En förändring kan dock vara på gång under dagen. Ericssons båda båtar har god fart och seglar snabbare än ledarna för tillfället. Eftersom det “bara” återstår knappt 3 700 Nm av delsträckan kommer det att bli en spännande segling de närmaste dagarna.
Länk: www.volvooceanrace.org
Vinnande bilder med humor Humor blev den vinnande ingrediensen i Båtlivs stora fototävling 2008. Trots att tema var ”Säkert Båtliv” innehöll ett stort antal av de insända bidragen väldigt mycket glädje och skratt. Folk drattade i vattnet tillhöger och vänster och många verkade ha kul på sjön.
Förstapriset går till Stefan Svensson (stora bilden) från Mariestad, som tog sin vinnarbild under ett besök vid Göta Kanal i år. Stefan har fångat en situation som alla båtmänniskor känner igen med glimten i ögat. Vem väjer för vem?
Andrapriset står Sven Olof Blomster (bilden nedan) från Västerås för. Han har skickat in ett par bidrag där man ser vad som kommer att ske, men där huvudpersonen får finna sig i händelseutvecklingen och i att bli blöt.
Vinsterna kommer i år från Nikon. Vinnaren får en Nikon D60 och andrapristagaren en Nikon Coolpix P5100.
Båtliv gratulerar vinnarna och tackar för alla insända bidrag och de tiotusentals röster som våra läsare står för.
Redaktionen
Under oktober 2008 sålde Statoil 8,4 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 0,4 procent sedan föregående månad och med 71 procent jämfört med oktober 2007. All etanolen i E85 var verifierat hållbar.
I dagsläget har Statoil 331 tankställen för E85. Drygt 28 procent av de bilar som nyregistrerades i Sverige i oktober 2008 var etanolbilar, enligt Bil Swedens statistik.
– Framtidens stationer kommer att ha flera olika drivmedel. Genom att erbjuda E85 möter vi efterfrågan från våra kunder som köpt miljöbilar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil.
All Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör.
– Den E85 vi säljer vid våra stationer är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
Försäljning över Statoils stationer under oktober 2008 utgjordes till 10 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57 procent, medan andelen diesel uppgick till 33 procent.
Statoils nationella försäljning av biodrivmedel under oktober 2008 minskade utsläppen av växthusgaser med 23 496 ton, motsvarande cirka 7 900 genomsnittliga bensindrivna personbilar. Att andelen diesel ökar, på bekostnad av bensin, leder också till minskade utsläpp, eftersom en dieselbil i genomsnitt släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, enligt Naturvårdsverket.
Från 1 november går E85 över till vinterkvalitet för att garantera att bilen startar utan problem även under vintern. Kvaliteten på Etanol E85 har fastställts i en svensk standard – SS 15 54 80 – som anger en sommar och en vinterkvalitet. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag I E85 med vinterkvalitet ökar andelen bensin till 25 procent bensin istället för 15 procent. Ökad andel bensin innebär att skatten för E85 ökar vilket ger ett något högre pris. Eftersom bensin har ett högre energiinnehåll än etanol innebär det en viss kompensation i bränslekostnaden per mil beroende på det aktuella fordonets förbrukning.
Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?
Puma med skepparen Ken Read är kvar i ledningen. De båda svenska båtarna har klättrat uppåt i resultatlistan. För närvarande ligger Ericsson 3 på en tredje plats, endast 9 Nm efter Puma, medan Ericsson 4 ligger på femte plats, totalt 22 Nm efter Puma.
Eftersom det bara återstår drygt 3 000 Nm av den här delsträckan börjar det bli bråttom för den som vill ta en seger till etappmålet i Indien. Båtarna seglar för närvarande med cirka 20 knop båtfart.
Länk: www.volvooceanrace.org
Tillverkarna av världens mest stryktåliga mobiltelefon lanserar nu telefonen för friluftsentusiaster och människor som arbetar i tuffa miljöer. Sonim Technologies, som gjort den prisbelönta stryktåliga mobiltelefonen Sonim XP1 lanserar idag sitt senaste tillskott, Sonim XP3 som är världens första helt vattentäta GSM-mobiltelefon.
XP3:an har förstärkts ytterliggare och klarar nu ännu mer stryk än sin föregångare. Det mest anmärkningsvärda är att XP3 utan problem klarar 30 minuter under vatten. Dessutom har XP3 en IP-57 klassificering och en 810F Mil-Spec beteckning mot salt, dimma, luftfuktighet, transport och värme. Telefonen är robust in i minsta detalj, knappsatsen är till exempel testad att klara över 500 000 tryck.
– När vi lanserade Sonim XP1 förra året var det med en tydlig målsättning. Vi ville skapa telefoner för människor som jobbar och tillbringar sin fritid i väldigt tuffa miljöer. För dessa människor är telefonen ett redskap och inte en modeaccessoar. De behöver en telefon som klarar av naturens påfrestningar. Sonim XP3 fungerar utan problem mellan -20C och +60C, säger Bob Plaschke VD på Sonim.
Eftersom XP3 är ett kommunikationsverktyg som är till för att användas i tuffa miljöer är den utrustad med ett kraftfullt batteri på 1180 mAh som ger telefonen 5.5 timmars taltid och över 9 dagars standby-tid. Den är även utrustad med en stark ficklampa och extra hög volym på högtalaren för att nå fram i bullriga miljöer. Som ett ytterliggare bevis på Sonims tilltro på sina produkter kommer telefonen med en 3 års garanti utan förbehåll.
– Det spelar ingen roll hur du har sönder telefonen, Sonim ger dig en ny telefon utan att fråga vad som har hänt. Vi ser gärna att övriga i branschen vågar matcha vår garanti. Våra kunders behov har glömts bort av mobilbranschen. Vi har lyssnat på feedback från vår huvudmålgrupp såsom rörmokare, byggnadsarbetare och även personer inom räddningstjänsten. Det spelar ingen roll hur tufft klimat våra kunder befinner sig i. Vi levererar en telefon som utan problem klarar av alla påfrestningar, säger Plaschke.
Sonim XP3 finns inom kort i butik i Sverige, Australien, Tyskland, Holland, Storbritannien och Schweiz. Återförsäljare i Sverige är Dialect, Expert, RingUp, StjärnaFyrkant, Svenska Foder, Telia och The Phone House. Priset beräknas bli ca 399 EUR.
Länk: www.sonimxp3.com
Visste du att Östersjön är världens yngsta hav och att fosforläckaget från sedimenten i Östersjön är tre gånger större än det från land? Att Öresund är det enda område längs den svenska kusten som inte är överfiskat och att det saknas bra kartor över havsbotten? Att klimatet i framtiden kommer att förändra förhållandena i Östersjön, att kusterosionen på sina håll utgör ett stort hot mot våra stränder och att Sverige har ett stort kulturarv under havsytan?
I en unik ämnesöverskridande satsning samlar nu Lunds tekniska högskola (LTH) och Lunds universitet (LU) en stor del av sin havsrelaterade forskning under Havsportalen. Syftet med Havsportalen är dels att främja tvärvetenskaplig forskning inom LTH/LU och dels att förenkla samhällets kontakter med forskarna.
– Vi har en unik bredd inom havsforskningen i Lund som inte riktigt synts tidigare eftersom alla arbetat inom begränsade forskningsområden. Men när vi samlar forskningen tematiskt blir det tydligt vilken oerhörd kunskap och kompetens som finns vid LU, säger Kjell Andersson, teknisk geologi, som är en av initiativtagarna.
– Det handlar också om att sätta Lund på den nationella “marina kartan”, tidigare har det varit andra universitet som, åtminstone utåt sett, dominerat den marina forskningen, säger professor Svante Björck, kvartärgeologi.
Det finns mycket att vinna på ett tvärvetenskapligt perspektiv på havet eftersom allt hänger ihop. Vad som händer vid till exempel ett oljeutsläpp berör en mängd olika vetenskapliga discipliner, ekologi och fågelliv påverkas, men utsläppen hänger också samman med transporter och transporter hänger samman med hamnutveckling och vad kostar det en kommun om turister inte kan bada på ett år? Hur påverkar oljeutsläpp glasskiosken på stranden?
Visionen är att Havsportalen ska inspirera till nya och fortsatta tvärvetenskapliga samarbeten samt göra det enklare att få kontakt med havsforskare. Under invigningen den 26 november bjuder vi på seminarier om Östersjön och visar upp Lunds fantastiska kunskapsbredd inom det marina området.
Medverkande i Havsportalen idag: Analytisk kemi, Anestesiologi och intensivvård, Brandteknik och riskhantering, Byggproduktion, Elektrisk mätteknik, Historisk arkeologi, Juridicum, Kvartärgeologi, Limnologi, Livsmedelsekonomiska institutet, Marinbiologi, Matematisk statistik, Teknisk geologi, Teknisk vattenresurslära, Teoretisk ekologi, Zooekologi och Zoologisk cellbiologi.
Länk: www.lth.se/havsportalen
De båda Ericssonbåtarnahar gått upp i en gemensamledning i Volvo Ocean Race, som är på väg till etappmålet Kochi i Indien. Ericsson 3 med Anders Lewander lede över Ericsson 4 medan Green Dragon ligger på tredje plats.
Det går undan betydligt bättre idag än efter starten från Kapstaden. De tre främsta båtarna i fältet seglar i över 20 knop och övriga 15-18 knop. Distansen till Kochi är cirka 4 000 Nm.
Det är dock inga större skillnader mellan båtarnas positioner. Därför kommer vägvalet den här gången att vara extremt viktigt och utslagsgivande.
Följ båtarnas segling på Volvo Ocean Race egen hemsida. Där finns en Race Viewer med exaktapositionsuppgifter.
Länk: www.volvooceanrace.org
Det blev en jämn och spännande start när de åtta deltagarna i Volvo Ocean Race startade från Kapstaden. Målet för den påbörjade delsträckan ligger i Indien, dit deltagarna har över 4 000 Nm. De båda svensk båtarna ligger på fjärde (Ericsson 3) respektive sjunde (Ericsson 4) plats, men än så länge har båtarna seglat för kort distans för att det ska ge ett tydligt utslag.
Förhållandena är väldigt lugna med en genomsnittlig båtfart runt 7 knop. Här följer det första meddelandet från Ericsson 3:
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 2 QFB: received 16.11.08 0949 GMT
No one that was watching the Cape Town start from a boat will never ever forget it. It was like experiencing the whole first leg in one hour. We had everything from 25 knots to almost no wind at all. The fleet was a bit separated after 25 minutes, but then we went into a big light spot, just outside the harbour, in the wind shadow from Table Mountain. It felt like a mini Doldrums where anything could happen.
And things were really happening. But mostly before the ‘Doldrums’. From our perspective, not everything went very smoothly. Our jib got caught on the radar in one of the first tacks and got a small rip. The sail was not the most irritating part, but the fact that the radar was hanging on a thread. It was about to get even worse.
In the third tack, the sail got caught again and ripped badly. At the same time, the radar fell down in the cockpit. Not a very nice feeling when you are heading for the Southern Ocean and later up to India, passing the equator where big squalls are very common and the radar can guide you through them.
Well, on the lucky side is that no one was hit and that we managed to stay in the race. Hopefully we can fix it. According to Jens Dolmer, our hard working handyman, it is possible.
The sail has already been fixed. Skipper Anders Lewander and Martin Stromberg started repairing straight away and finished a couple of hours later. It was quite a big rip and the sail will never be as good as it was, but pretty close to it, the guys did a great job.
Now I’m sitting in the darkness beside the media desk. It is very hard to stay awake before you get use to rhythm onboard. I don’t know how many times I have fallen asleep during the time I’ve been writing. I always wake up in a few seconds with the screen full of letters, which I have pushed in my sleep.
Over and out from Ericsson 3, meet you soon again.
Gustav Morin – MCM
Länk: www.volvoceanrace.org
I över tio år har Wenger haft förmånen att vara officiell partner till Patrouille des Glaciers, ett internationellt evenemang som anordnas vartannat år av det schweiziska försvaret. Tillsammans med experter från armén, har Wenger utvecklat speciella klockor och knivar som nu också tillgängliga för allmänheten.
Denna outdoorkniv är en ny modell i kollektionen NewRanger, vars särskilda kännetecken är ett stort och starkt blad med säkerhetslåsning och ergonomiskt formade handtag. Bortsett från välbekanta grundläggande verktyg som konservöppnare, kapsylöppnare, syl och korkskruv är kniven utrustad med ett tandat blad med säkerhetslåsning. Den innehåller också en högkvalitativ tång i rostfritt stål med avbitare och grepp för muttrar.
En speciell nyhet med detta mästerverk är ett ¼ tums-fäste på sidan av handtaget för att hantera medföljande sexkantsbits. Hela knivens längd kan användas som en hävstång för högsta möjliga kraft.
Denna outdoorkniv är perfekt för alla friluftsentusiaster som vill ha rätt utrustning för snowboard- eller skidåkning, vandring, cykling eller klättring.
Vare sig det gäller en enklare utflykt, en helg utomhus eller en extrem expedition är NewRanger Touring 174 med sin mångsidighet och användarvänlighet den perfekta följeslagaren vid utomhusaktiviteter.
NewRanger Touring 174 – 16 funktioner
Tandat blad med säkerhetslåsning. När bladet är fullt utfällt självlåses det och frigörs genom att trycka på symbolen med det schweiziska korset.
Högkvalitativ tång i rostfritt stål (helt infällbar)/avbitartång/mutternyckel.
Spårmejsel med säkerhetslåsning, kapsylöppnare, verktyg för att böja ståltråd o. dyl.
1/4” fäste för bits: Phillips PH3 och 0,6×45 mm spårbit medföljer.
Konservöppnare/korkskruv/syl, syl med trådöga
Handtagets yta: ingraverad pyramidstruktur på bägge sidor som garanterar ett fast grepp. Formen på handtaget har optimerats för maximal ergonomi, och för maximalt grepp även om handtaget skulle vara fuktigt.
Symbol med det schweiziska korset – Detta är också knappen för att öppna bladets låsmekanism. Wengernamnet präglat på sidan garanterar produktens äkthet.
Längd: utfälld 220 mm – infälld: 120 mm
Länk www.wengersverige.se
Bilden:
Wenger NewRanger 174 – Touring har ett ¼ tums-fäste på sidan av handtaget för att hantera medföljande sexkantsbits. Hela knivens längd kan användas som en hävstång för högsta möjliga kraft.
Gasolspecialisten Alde presenterar dräneringskärl och reduceringsventiler anpassade för marint bruk. En välkommen nyhet är det robusta dräneringskärlet av rostfritt stål. Diametern 280 mm och höjden 350 mm ger plats för en en 2 kg gasolflaska (2012) eller en 3 kg internationell flaska.
Kärlet väger 3,6 kg och levereras med färdig genomföring för enkelt montage av fjärravstängningsventil. Pris i butik ca 1 850 kr inklusive moms.
Alde utökar samtidigt sortimentet reducerventiler för gasol ombord på fritidsbåtar. Ventilerna får en mycket hög driftsäkerhet tack vare rostfria komponenter och invändig ytbehandling med speciallack. De är godkända enligt EN12864 Annex M för att klara internationell standard ISO 10239. Pris från ca 170,00.
Länk: www.alde.se
Amerikanska Lazzara Yachts gjorde förra året succé med sin 75-fotare som hade fyra stycken Volvo Penta IPS-motorer ombord. Båten var mycket tyst och lättmanövrerad och behövde inte ens ha någon bogpropeller tack vare de kraftfulla IPS-maskinerna.
Nu presenterar det amerikanska varvet efterföljaren: den helt nya Lazzara LSX 92. Den hade sin världspremiär på båtmässan i Fort Lauderdale i oktober.
Lazzara LSX 92 har ett ännu mer kraftfullt motorpaket: fyra stycken Volvo Penta IPS 850. Dessutom finns det två stycken Onan elverk à 27,5 kW ombord. För att försörja maskinerna har den 62 ton tunga båten 6 500 liter diesel ombord.
Lazzara LSX 92 är på 27,4×6,4 m.
Länk: www.lazzarayachts.com
Allvaret närmar sig för att dela ut Tummen Upp 2009. Utdelningen sker som vanligt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars.
Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB. Varje år belönas någon som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar, de ”go´a kompisarna” i båtklubben.
Stipendiaten belönas med en summa på 15 000 kr.
Båtlivs läsare nominerar kandidaterna till Tummen Upp! Skicka därför in ett E-mail eller brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst några bilder på personen.
Vi behöver anmälningarna senast 10 januari. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
eller till:
Tummen Upp!
Båtliv
Ö. Vittusgatan 36
371 33 Karlskrona
/ Båtlivs redaktion
Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Bilden:
Tore Augustsson från Stenungsunds Båtklubb fick stipendiet Tummen Upp! förra året. Tore fick utmärkelsen för sina insatser i båtklubben och i sitt eget båtliv.
Foto: Roland Brinkberg.
Kommentarer
Får man nominera andra än sig själv?
Martin Strandberg, meriterad flerskrovs seglare är från november anställd hos North Sails. North Sails vill fortsätta den positiva utvecklingen och förstärka sin service gentemot seglarna. Martin Strandberg kommer kunna ge seglarna bättre support och ha en närmare kontakt till den sydsvenska marknaden en önskan hos North Sails sedan många år tillbaka.
Martin Strandberg började tidigt segla på elit nivå i Optimistjolle. Gick sen via E-jollen in i OS klasserna 470 och Tornado där han stannade och seglade OS i Sydney och Athen.
Vid sidan om Jollesegling har också kölbåtsegling funnits med i form av matchracing, Gotland- och Sjælland-runt samt flerskrovssegling, 60-fots trimaran, Seacart och F18 där han är regerande Svensk Mästare. Under 2006 ingick Martin i Victory Challenges seglingsteam.
Länk: www.northsails.se
Tillsätt en speciell samordnare som analyserar industrins framtid på Gotland. Det kravet riktar IF Metall till regeringen efter dagens besked om Nimbus flytt från Visby. Arbetslösheten bland industriarbetarna kan fördubblas om inte den negativa utvecklingen bryts.
– Det här är ännu ett hårt slag mot Gotland. Ön behöver industrijobb för att klara sysselsättningen. Det är viktigt att se till helheten och Gotlands behov av ett varierat näringsliv, säger IF Metalls förste vice förbundsordförande Leif Ohlsson.
Enligt Leif Ohlsson bör regeringen utse en speciell kontaktperson med uppgift att granska situationen och ta kontakter med företag som kan tänkas vara villiga att investera på Gotland.
– Från IF Metalls sida bidrar vi gärna till arbetet med den kunskap och erfarenhet som vi har från fackligt håll. Vi ska göra vad vi kan för att värna den gotländska industrin, säger Leif Ohlsson.
IF Metalls avdelning på Gotland är idag bland de hårdast drabbade av arbetslöshet med 5,57 procent. Med de nu aviserade varslen riskerar arbetslösheten att mer än fördubblas bland de gotländska industriarbetarna.
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 9 personer, varav en utländsk medborgare, omkom genom drunkning under oktober månad i år jämfört med 6 personer under oktober 2007.
Totalt har 90 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 99 personer under samma period förra året.
2008 oktober 2007
3 övriga 3
4 fritidsbåt 3
1 fritidsbåt, utländsk –
1 bad –
9 totalt 6
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2008.
5/10, Övriga
Fiskarehamnen, Västervik, H-län
En 19-årig man som varit anmäld försvunnen, har hittats drunknad
i Fiskarehamnen. Mannen var på besök hos vänner för en fest. På
något sätt har mannen kommit ifrån sina kompisar.
6/10, Övriga
Ribersborg, Malmö, M-län
En man hittades drunknad vid kallbadhuset på Ribersborg. En man som rastade sina hundar fann mannen och larmade räddningstjänsten. Omständigheterna kring mannens död är oklara men polisen misstänker inget brott.
12/10, Övrigt
Gapern, S-län
En 65-årig man har hittats drunknad vid sjön Gapern.
13/10. Fritidsbåt/fiske
Skedvisjön, Kolsva, U-län
En 42-årig man som gett sig ut för att fiska med båt, har hittats drunknad.
Polisen fick larm om att mannen saknades sedan båten observerats övergiven med motorn igång.
18/10, Fritidsbåt/fiske
Haraudden, Jokkmokk, BD-län
En 58-årig man kapsejsade med sin kanot i samband med fiske. Mannen fördes starkt nedkyld till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.
23/10, Bad
Fästningen, Varberg, N-län
En 80-årig man har hittats drunknad i havet utanför nakenbadet i Varberg.
30/10, Fritidsbåt
Östersjön mellan Landsort och Gotland, I-län
En man drunknade efter att ha fallit överbord från en segelskuta. Räddningshelikoptern från Gotland lyckades bärga mannen efter det att han legat ca. en och en halv timme. Mannen fördes till sjukhus där man konstaterade att han var död. Mannen var troligen inte svensk.
31/10, Fritidsbåt
Mälaren, Ridön, Västerås, U-län
Två män 20 och 60 år har drunknat efter en båtolycka i Mälaren.
Totalt var det fyra män i båten som hade varit på Ridön för att hugga skog.
Två av männen lyckades simma iland på ön Stora Sandskär. 20-åringen saknas fortfarande. Ingen bar flytväst.
En ny 31-fots modell från Paragon Yachts som förenar Skandinavisk stilren, modern och innovativ design med sportig prestanda och säkra sjöegenskaper. Modernt och stilrent formspråk med fokus på design och innovativa, integrerade funktionella lösningar är några av de egenskaper som utmärker nya Paragon 31.
Nya Paragon 31 hade smygpremiär i samband med Scandinavian Boat Show i Stockholm 5-9 november. Båten är den andra modellen i en helt ny generation av “året-runt-båtar” som bygger vidare på det mycket lyckade Paragon 25 konceptet. Goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora sociala utrymmen som passar för hela familjen, dagsturer med vänner och bekanta, transporter, fiske eller andra aktiviteter till sjöss.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Förutom stora plana däcksytor och den kraftiga avbärarlist är det mest tydliga ett modernare formspråk, limmade rutor med stor panoramaframruta, öppningsbara skjutdörrar på båda sidor och stort “flushat” glastak med öppningsbar del.
De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden betyder förutom ett modernt utseende att överbyggnaden får en unik stabilitet och en mycket tyst salong. Dessutom bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och en “flybridge”. Den ljusa och moderna salongen upplevs som rymlig och mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar i salong och cockpit. Förarplatsen och instrumenteringen känns mycket funktionell och modern tack vare en helt ny ergonomisk utformning med nya färgkombinationer som reducerar ljusreflektioner.
I förkabinen ryms en stor dubbelbädd och pentry. Pentryt har generösa avställnings- och förvaringsutrymmen. Spisen ligger dold under den eleganta bänkskivan i pentryt vilken snabbt och lätt kan fällas upp. Utöver det finns en stor toalett med full ståhöjd. Akterkabinen har två full-längds bäddar och smarta förvaringsutrymmen.
Teknisk översikt
Längd / Length over all (L.O.A.) 9,85 m
Bredd / Width 3,30 m
Djupgående / Draught 1,10 m
Vikt / Weight 3 800 kg
Bränsletank / Fuel tank 450 l
Vattentank / Water tank 200 l
Batterier / Batteries 4x12V-80 Ah
CE-kategori / CE-category B
Antal kojer / No. of beds 4
Motoralternativ / Engine alternative
Volvo Penta D6-330 (228 kW, 328 hk/hp) 36 kn
Volvo Penta D6-370 (272 kW, 370 hk/hp) 39 kn
Länk: www.nimbus.se
Kommentarer
det är en död fisk.
ja, en rödspätta.
suck