Regeringen måste öppna upp berganläggningen på Muskö för civil verksamhet. Det kräver Nynäshamn och Haninge kommuner tillsammans med Kockums och Muskövarvet. Gemensamt vill de göra Musköanläggningen till ett centrum för marin utveckling i stockholmsregionen. Närheten till Stockholm-Nynäshamns nya hamn i Norvik gör att området erbjuder fantastiska möjligheter för etableringar av fler företag.
Haninge och Nynäshamns kommuner agerar gemensamt med Kockums och Muskövarvet för att ta tillvara de stora möjligheter som finns i Musköanläggningen och Muskös närhet till Norvik. Kommunerna kommer att uppvakta regeringen med krav för att hinder för tillväxten på Muskö undanröjs.
– Det är en väldigt spännande utveckling. Muskö har legat dolt under årtionden. Successivt öppnas nu området och därmed även möjligheterna för näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande i Haninge Gilbert de Wendel (m).
– Musköanläggningen måste öppnas upp för civil verksamhet och i stället för statlig hyressättning med höga hyror kräver vi rimliga hyresvillkor med bibehållen service för att fler arbetstillfällen ska skapas, säger kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn Ilija Batljan (s).
Stockholms hamnar flyttar till Norvik i Nynäshamn och Kockums och Muskövarvet har flyttat in i delar av Muskö örlogshamn. Ytor i och utanför berganläggningen kan ta fler företag och erbjuder fantastiska möjligheter.
– Nu arbetar vi i de berörda kommunerna gemensamt med företagen för att ta tillvara och skapa storstockholms marina center. Här i området med både Norvik och Muskö finns förutsättningarna, kunskapen och erfarenheten, säger Gilbert de Wendel (m).
Torben Grael (bilden) och hans besättning på Ericsson 4 behåller ledningen i Volvo Ocean Race. På måndagsmorgonen låg de etta, 6 Nm före Ericsson 3 med Anders Lewander och hans besättningen. På tredje plats låg PUMA, 38 Nm efter ledaren.
De största förändringarna det senaste dygnet har varit mellan ledarbåtarna, som har skiftat placering flera gånger.
Nu återstår knappt 1 500 Nm av delsträckan innan båtarna kommer fram till Cochin i Indien. Nästa uppdatering av positionerna kommer måndag förmiddag.
Länk: www.volooceanrace.org
Rapporter från båtarna
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 9 QFB: received 23.11.08 1649 GMT
3400 miles from Cape Town. We have all experienced demanding conditions in the southern ocean. We have had opportunities provided for big different tactics and leverage around the gate. But still all boats are gathered so close; maybe you can use the saying, like in the eye of a needle in a haystack
We can’t see the opposition but certainly feel their close appearance. I have just been off watch resting away in thoughts of the race with Pink Floyd, but yet somehow relaxing from the hunt we feel from the other boats and the great offensive attitude we have forward. We are in the lead, and the routing has us all in a main and jib setup with fast steady momentum and rhythm here in the trade winds of the Indian Ocean.
How do we gain now? How do we go faster? It’s in the small details now, that we can gain immediate effect, rethink the stack to gain a few kilos outboard, small sail trim change, steer to the wind pressure, changes and wave state and millions of other small, small ever-changing factors to improve our performance.
The fleet changes in position, beside speed, is to prepare the strategic around the positioning of doldrums both in respect of light fields and to your close opponents.
Next time, during my off watch, I will turn down the system with a soft Swedish tune instead, dream away with my family and get a deep short rest.
All well onboard Ericsson 3.
Anders Lewander – skipper
DAMAGE FOR TELEFÓNICA BLUE
Just when everything seemed to be going right for Bouwe Bekking and his men on Telefónica Blue, it all went wrong again. The boat was loving the conditions, the crew were pushing hard, and slowly, but surely, climbing back up the leaderboard, when the crew heard a big bang, and everything changed.
“We snapped one of our daggerboards, the boards which prevent the boat from slipping sideways,” explained skipper Bouwe Bekking. “We destroyed it and had to stop the boat for 45 minutes,” he said. Even worse for the crew, the little speed they were able to do, was on the wrong tack and sailing away from the finish in India and they lost 10 precious miles.
The crew found hammers, chisels and hacksaws to try and cut the board free, but, in the end, Pepe Ribes from Spain was lowered into the water to get rid of all the bits and pieces so that the board could be raised again.
The team is underway again, but sailing much slower than they would like. The good news is that Laurent Pages from France, who was injured in the big weather last week when he was washed down the boat, is back up on deck and even trimming the mainsail.
“You can’t stop him,” says Bekking. “He [Laurent] was getting very, very bored, so we have given him this joy, as the conditions are not too bad.” The crew have braced Pages between two spinnakers and made a little stand to lock his feet in to. His injured arm is hanging limply beside his body and he is still unable use it.
The jury is clearly out on Green Dragon (Ian Walker/GBR) as to whether the crew should attempt to repair their broken boom or not. Skipper Ian Walker says the boat is still going well with no boom.
“When we have the mainsail set up, it looks good. The problems are when we need to react quickly to shifts of gusts as have about four sheets hanging off it.” He says repairing the boom could be more of a distraction, especially as even with the repair, it will far from 100 percent.
Meanwhile, Tom Braidwood/AUS and Damien Foxall/IRL have been busy fixing other things, including water leaking badly through the glue joining the port daggerboard. While they were making the repair, the steering sheave, which prevents the boat from Chinese gybing, came off.
Braidwood assessed the damage and decided on stopping the leak first, as the team was able to steer with the leeward wheel. Braidwood is in the mood for repairs and is keen to have the challenge of repairing the boom, but he is waiting for Ian Walker to give him the go ahead. If the repair is attempted, Braidwood says it will be from a combination of mainsail battens, glue, carbon and anything else he can find. He says it will look ugly, but if it works, he will be very happy.
Meanwhile, the Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT) crew was unfortunate enough to catch about seven metres of heavy, arm-thick rope around the port rudder, which stalled the boat and slowed it down.
The fleet is all beam reaching towards the finish in Cochin, India, and is in, or almost into the tradewinds. There will be around three more days of these fast conditions before the teams arrive at the lottery of the Doldrums for the second time in this race. It will be interesting to see how the fleet tackles this obstruction. “Fore sure, there will differing opinions,” says Bekking. Mark Chisnell looks in detail at the fleet’s strategy for the next three days in today’s TEN ZULU report at: http://www.volvooceanrace.org/news/article/2008/november/TEN-ZULU-REPORT-L2-D9/index.aspx .
Today at t 1300 GMT, the lead had swapped and it was Ericsson 3’s (Anders Lewander/SWE) turn at the front, seven miles ahead of yesterday’s leader Ericsson 4 (Torben Grael/BRA). Ericsson 3 is creaming along at around 19 knots, the highest average in the fleet. Telefónica Blue and PUMA have both overtaken Green Dragon, to move up to third spot and fourth respectively. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) hasswapped places with Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT) and Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP) brings up the rear.
PUMA LEG TWO DAY 9 QFB: received 23.11.08 0913 GMT
Hi there!
The heat is back, it’s a good thing. We are doing some good miles towards the finish, that’s also a good thing. Il Mostro is in fifth place, that’s a good and bad one… We could be delivering the boat in slow speed instead of racing, so for this reason, we cannot complain but as a ‘racer’, it is always frustrating to have someone’s transom in front of us…
To tell the truth, I am looking forward to the Doldrums and a new situation where anything could happen. But, once again, the Ericsson boats are in the lead and, so far, they deserve it! Conditions are pretty easy and the team is working well, this is a satisfaction.
I take the opportunity of this little text to raise my hat to Casey (Casey Smith/AUS) , our boat captain, Chris Nicholson (AUS), Salty ( Rob Salthouse/NZL) and our German legend Michi Mueller who worked together to repair Il Mostro. ‘Battler’ (Robbie Naismith), has been enjoying the strong
conditions, especially the 48 knot gusts with a full main, he loved it!
No pirates around, only few flying fish. Bring them on, we are looking for action here!
I am going to get some good dreams…another voyage!
See ya!
Sidney Gavignet
Till den nya serien med Heavy-Duty-borrskruvdragare och slagborrmaskiner GSB/GSR 14,4/ 18 VE-2LI har BOSCH utvecklat två övervakningssystem EMP (Electronic Motor Protection) och ECP (Electronic Cell Protection). Maskinerna är avsevärt starkare och skiljer sig markant från liknande modeller vad gäller robusthet och prestanda.
I den nya serien från BOSCH med ECP och EMP Protection skyddas batteri och motor optimalt genom att strömstyrkan till motorn kontinuerligt övervakas. Dessutom skyddas de nya sladdlösa borrskruvdragaren från överbelastning, överhettning samt djupurladdning genom att batteriet är försett med ett chip som övervakar temperatur och belastning. Om temperaturen blir för hög eller batteriet överbelastas stängs strömmen av.
Robust och starkt
Litiumjon-tekniken ger batterierna en unik uthållighet och låg vikt. Höljet av Dura-shield gör verktyget tåligt mot stötar och slag. Verktygen håller även om de tappas i ett betonggolv från två meters höjd.
Den nya kraftiga BOSCH-motorn ger borrskruvdragaren ett extremt högt vridmoment. I serien av sladdlösa borrskruvdragare och slagborrmaskiner finns följande modeller: Borrskruvdragarna GSR14.4 VE-2LI och GSR 18 VE-2LI Professional samt slagborrmaskinerna GSB 14 VE-2 LI och GSB 18 VE-2LI Professional.
Samtliga maskiner i serien använder Bosch specialutvecklade litiumjonbatteri. Batterierna kan användas till samtliga maskiner i serien och kännetecknas av extremt snabb uppladdning och praktiskt taget ingen självurladdning.
Länk: www.bosch.se
Ericssons båda båtar fortsätter att kämpa med varandra om förstaplatsen på etappen till Indien. Ericsson 4 har ökat på sin ledning en aning och ledde på måndagseftermiddagen över Ericsson 3 med 5 Nm. Till båt nummer tre, som var PUMA, var avståndet ytterligare 39 Nm. Nu återstår bara cirka 1 400 Nm för de åtta båtarna i Volvo Ocean Race. De seglar med cirka 20 knop båtfart och bör angöra Cochin inom de två närmaste dygnen.
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 10 QFB: received 24.11.08 1306 GMT
It’s been a pretty wet 24 hours aboard the good ship Ericsson 4! We have been sailing along making a very high average boatspeed. Not quite record pace, but very close.
We have a wind angle of roughly 100 degrees. Anything in that sort of region means some serious fire hosing on deck!
For Ryan Godfrey and I, this is where we get a sort of revenge on the rest of the crew. We spend our lives completely underwater up on the foredeck while the other boys take great delight in laughing at us. At this angle, they get a taste of it, but still no way near as bad as at the front end. It humours us to hear them complaining about the water.
We got our first sighting of Ericsson 3, four hours ago. She is roughly 8 miles dead astern of us, and sailing a very good race. I imagine we’ll be tied together for a while now. It is quite good to have another boat in sight as it pushes you to race a bit harder.
We’ve had a few crimes onboard recently… The latest one was in the toilet. I won’t go into detail, but I can assure you, it wasn’t pretty. Another crime was the loss of the serving spoon, which Dave Endean decided to throw overboard with the leftover food. We are now stirring our meals with a winch handle! In Dave’s defence, he was handed the pot in pitch-blackness and asked to ditch the food overboard. There is another culprit involved…
Everything else seems to be rumbling along okay. We’ve had our fair share of breakdowns, downtime and bad luck in this leg. We’re just doing our best to minimise all that nasty stuff and keep the bow pointing toward India.
Crew are doing well with only minor injuries, which is a good thing. Tony (Tony Mutter/NZL) is enjoying being back on the yacht. He’s being extra careful not to hurt himself. I guess he just doesn’t want me near him with the medical kit again!
Phil ‘Blood’ Jameson
HELMETS AND GOGGLES
The eight-strong Volvo Ocean Race fleet is cracking along now at a steady 20 knots, broad reaching in the southeast trade winds and clicking off the miles towards the finish in Cochin. The helmets and goggles are back on as the waves crash over the boat, but the motion is better and the water is warmer.
“It is pretty hard to move around down below as the boat shudders and shakes, but there is no violent slamming motion that you get jumping waves downwind or the abrupt deceleration of nosedives,” says Green Dragon skipper, Ian Walker/GBR.
The teams are lining up for the Doldrums lottery, just over a day a way, and the direct route to Cochin is blocked by a windless area the size of Spain. Will the fleet go through it or around it? Ian Walker explains the position: “Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) seems to have had a change of heart and has dived north for a more direct crossing near Diego Garcia. The Telefónicas are out west, with PUMA (Ken Read/USA) in the middle near the Ericsson boats. We are holding the eastern flank, while Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP) and Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT) further east and behind.”
Walker says it is not too late for the fleet to change its mind and this is what the Green Dragons are trying to decide now. Walker thinks that there looks to be better wind to the east, but it means sailing more miles. Going direct (in the west) is very appealing, but looks easier for the leaders than those behind as the Doldrums are expanding in this area. With such a tight race, even a few hours of no wind could make the difference between first and fifth place.
Since losing their port daggerboard yesterday, life for Bouwe Bekking/NED and his men racing Telefónica Blue has become a whole lot tougher. “We have had the rug pulled out from under us somewhat,” says navigator Simon Fisher/GBR.
“The reaching that we were so looking forward to during the previous days, as we felt we would be in good shape to make gains, has now become an exercise in damage limitation,” he says.
Rather than eagerly awaiting the position reports to see if his team has gained, Fisher now awaits them grimly, hoping that the loss in miles is not going to be too great. Bouwe Bekking reckons that the damage was caused by a collision with an object. Now, the boat is not easy to steer, as there is nothing to prevent her from slipping sideways. The normally straight ‘rooster tail’ wake from the back of the boat is now a zigzag all over the ocean.
Towards the back of the fleet, the crew of Delta Lloyd is in sight of the Russians. Instead of racing a blip on the computer, they can see the boat, which is just ahead and to leeward. “Everyone is fired up,” says navigator Matt Gregory from the USA. “Racing a ‘real’ boat’, that you can see with your own eyes, brings out the intensity in everyone onboard,” he says.
At 1300 GMT today, with 1415 nm to run to the finish, it was still an all-Ericsson show, but with Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) regaining the lead from Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE) although only by five miles. PUMA and Telefónica Blue had swapped places, with PUMA now in third place, 44 nm behind the leaders. The order of the chasing pack has not changed over the last 24 hours, and although the top five boats have made small gains, the bottom three boats have all lost miles to the leader over the previous three hours.
Speeds are all around the 20-knot mark, with Ericsson 4 achieving the highest 24-hour run of 479 nm. The computers are predicting an arrival date of 18 November for the leader, but this will undoubtedly change once the fleet becomes embedded in the Doldrums. The picture should be clearer in the next day or so.
Leg Two Day 10: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 1415
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +5
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +44
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +51
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +72
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +117
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +198
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +214
Position reports are issued daily at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours.
Länk: www.volvooceanrace.org
Att inte lämna något åt slumpen har varit Gunde Svans recept för framgång både som skidåkare och som Tv-programledare. Som chef för svenska landslaget i längdskidåkning fortsätter världs- och olympiamästaren i samma anda. Inför världscupspremiären i Gällivare den 22 november presenterar han tillsammans med Scania en nyhet som ska ta de svenska skidåkarna mot nya höjder: En skräddarsydd vallalastbil!
– Jag ser alltid en fördel med att vara först. Med den här lastbilen tar vi täten när det gäller vallaservice. Den ger en mental fördel för de aktiva, men den innebär framför allt en effektivare vallningsservice och en avsevärt förbättrad arbetsmiljö för våra vallare. Lastbilen är en innovation som ska ge vårt svenska topplag världens bästa vallaservice. Förhoppningsvis tar det några år innan våra konkurrenter lyckas kopiera det här konceptet, säger Gunde Svan.
Med denna unika lastbil går Scania in som teamsponsor för landslaget i längdskidåkning. Avtalet med Svenska Skidförbundet löper över två år.
– Svensk längdskidåkning har precis som Scania ett starkt internationellt varumärke och skidåkare i världseliten står för många egenskaper som stämmer överens med hur våra produkter uppfattas, säger Scanias informationsdirektör Erik Ljungberg.
Gunde Svan satsar inför årets säsong extra på helheten i laget, där stödet till de aktiva i form av tillgång till tränare, vallare och andra nyckelfunktioner har utökats. Att det är viktigt att satsa på helheten är en inställning som stämmer väl överens med hur Scania ser på stödet till sina kunder.
– För att varje individ i laget ska kunna prestera sitt bästa på tävlingarna krävs att det finns en organisation bakom som stöttar de aktiva. Ett bra servicenätverk är lika viktigt för Charlotte Kalla, Emil Jönsson och de övriga åkarna i Ski Team Sweden som det är för Scanias kunder, säger Erik Ljungberg.
Specialbyggd med standardkomponenter
Lastbilen väcker uppmärksamhet redan från utsidan. Inte bara därför att den är lackerad i svenska flaggans färger och landslagets logotype, utan också för dess ovanligt stora, fyradörrars hytt med beteckningen Scania CrewCab. Den är mycket uppskattad av kunder som har behov av en hytt med plats för många passagerare, som till exempel brandkårer och andra utryckningsfordon.
Inne i den drygt tre meter långa hytten finns sju sittplatser, och en våning upp finns två sovplatser. Utrustning som kylskåp, kaffebryggare och mikrovågsugn gör hytten till både en bekväm arbetsplats och ett ställe för mat och avkoppling.
Längs väggarna inne i det nästan 20 kvadratmeter stora skåpet finns gott om förvaringsutrymmen med plats för vallor och utrustning, liksom bänkar där sju servicetekniker samtidigt kan arbeta med att förbereda landslagsåkarnas skidor. Längst bak finns en sinnrikt konstruerad förvaringsmodul med plats för 400 par skidor. När bilen står uppställd, skjuts modulen bakåt och ut från skåpet, så att golvytan frigörs.
Lastbilen är också utrustad med ett eget elverk, som gör hela ekipaget självförsörjande med el för belysning, värme och ventilation på platser där det inte finns möjlighet att ansluta till det allmänna elnätet
Skidlandslagets vallachef Larry Poromaa är nöjd med bygget och övertygad om att lastbilen kommer att bli ett lyft och en konkurrensfördel.
− Lastbilen kommer att göra stor skillnad. Vi får en arbetsmiljö som slår allt som tidigare skådats i vallasammanhang. Vi som sköter vallningen blir också mycket effektivare och kommer att kunna testa många fler skidor både mellan och under tävlingarna. Hanteringen av lagets material blir mycket smidigare, och skidorna kommer att sparas från de skavanker som brukar uppstå under transport. Det är härligt att vi ligger före våra konkurrenter, säger Larry Poromaa.
Vallalastbilen är inte bara en innovation som ska höja nivån på servicen till de svenska landslagsåkarna. Även lagets sponsorer tas till högre höjder − via en trappa som leder upp till en exklusiv åskådarplats på lastbilsskåpets tak.
Ericsson Racing Teams båda båtar i Volvo Ocean Race har bytt positioner med varandra under natten. På söndagsmorgonen var Ericsson 3 i ledningen med endast 6 Nm före Ericsson 4. Även de båtar som ligger närmast efter Ericsson i fältet är väl samlade. För sista båten i fältet – Delta Lloyd – ser det dock svårt ut att komma ikapp ledarna.
Nästa rapport kommer vid lunchtid på söndagen.
Länk: www.volvooceanrace.org
Foto: Gustav Morin/ERT.
De senaste 24 timmarna harvarit extremt spännande för deltagarna i Volvo Ocean Race. I den andra delseglingen, på väg mot indiska Cochin, återstår nu cirka 2000 Nm. Lejonparten av delsträckan är avverkad och efter några spännande dagar kan det nu bli lugnare segling. Flera av båtarna seglar inom synhåll av varandra.
Tidigt i morse hade Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) Green Dragon (Ian Walker/GBR) på ena sidan och PUMA (Ken Read/USA) på den andra.
Den stora torkan har nu drabbat deltagarna.Allt det som blev blött och iskallt i södra Ishavets snabba segling kan nu torkas upp och sådant som har gått sönder ombord kan repareras.
– Runt om hela båten hänger det saker och kläder som vi försöker torka upp innan raet mot etappmålet tar vid. Då kommer vi att seglame mot babord, säger Simon Fisher, navigatör på Telefónica Blue.
Ställningen var så här mitt på lördagen:
Leg Two Day Eight: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 2239 nm
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +3
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +28
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +34
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +40
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +79
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +88
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +104
Länk: www.volvooceanrace.org
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 8 QFB: received 22.11.08 1003 GMT
The pace of life has slowed dramatically over the last 24hrs on Ericsson 4. We gybed early this morning as we approached the start of the wind transition area, which will ultimately get us into the SE trades and on our way.
It’s been time for drying out and a repair to one of the helmsman’s foot chocks that broke a couple of days ago. Dave Endean/NZL and his faithful side kick Phil ‘ Blood’ Jameson/NZL set about it with drills and grinders and we are now waiting for the epoxy to kick before reinstalling it.
It was weird to see Blood wearing 2 gloves (during the repair) for a change as he has been getting called ‘Michael Jackson’ onboard due to his recent habit of wearing one glove – the reason? – because of some nasty splits he had developed on his hand due to the constant damp conditions. The deep splits resembled small open mouths at the base of his fingers and looked pretty painful, but this didn’t stop the joking about. The small tears took on a new meaning to the recent street saying ‘Speak to the hand as the face ain’t listening’ as Ryan thought that Blood’s hand could talk back and if you asked the hand a question it would actually answer back – albeit in Ryan’s high pitched Monty Python style woman’s voice.
Unfortunately for Ryan, but lucky for Blood, the splits are healing nicely – so we only have the Michael Jackson references and no matter how many times any of us do any high pitched ‘hee hee’s’, ask for a ‘moon walk’ or say ‘chamone’ (in true Jackson style) Blood refuses to put on a ‘self professed messiah – misfit’ show for us, which is a shame as I can just see Blood trying to moon walk in all his gear including his blue gardening glove.
On a more serious note, Dave Endean/NZL threw our serving spoon overboard last night – although he can’t really be blamed, as it was I who didn’t take it out of the pot before asking him to empty the left over food in the ocean. (Tried thinking of a good spoonerism to put in that statement – but couldn’t see one!)
We have a constant high-pitched wail coming from the rudders and it is slowly driving us all insane (I think testament to that is above!) – so in some way losing the spoon was a good move as it is one less weapon to be used onboard when one of us finally does snap due to the aural torture.
Guy Salter – MCM
Ericssons båda båtar behåller tätplatserna i Volvo Ocean Race. Ericsson 3 med Anders Lewander ligger på första plats, 33 Nm före Ericsson 4. På fjärde plats fins fortfarande Puma, 49 Nm efter ledaren. Det återstå nu cirka 2 500 till etappmålet i Cochin i Indien.
ERICSSON 4 LEG TWO DAY 7 QFB: received 21.11.08 0828 GMT
I guess it must be huge news onshore but in the last day, we have been getting the news of the piracy off Somalia, apologies if this is the thousandth blog mentioning the fact!
Pirates come in all shapes and forms, from the fully organised terrorist style, which we are reading about so much, to the opportunists. There are a lot of reported incidents, which are not piracy at all. I have sailed many, many miles throughout SE Asia and piracy was one of the big worries in this area, all too often curiosity is reported as piracy.
Many a time I would be several hundred miles from land and a small fishing boat would follow you – sometimes for hours on end. On the odd occasion, the fishing boat would come right along side – often with the occupants fully clothed – even the face covered up – and in 30 degrees or more heat.
Now this always looks a worry when confronted by masked assailants, but in reality, the fishermen cover themselves completely to protect themselves from the sun, they can’t go and buy sun cream – no matter what factor! They often come and try to sell you very, very fresh fish – usually for next to nothing or some western food.
These fishermen have probably been on the ocean every day of their lives since their early teens and have not seen a state-of-the-art yacht, which we are so used to in our world. If they are ‘for-real pirates’ – then they will have so much fire power that you would not be able to do anything even if you wanted to.
We are jib reaching along in 16kts of wind, there is still the odd wave over deck and a lot of spray – but nothing like a few days ago. The temperature is rising quickly and the kit bags are filling up with the thermals – which we won’t see until washday (by which time they will probably have learnt to talk…). Life onboard is definitely more civilized
Back to pirates – the only pirates I can think of right now are CBBC’s ‘Space Pirates’ – a show all parents of the young ones will be familiar with and all of whom will surely be able to sing the theme song – which will probably be stuck in my head for the next 24hrs
All good here
Guy Salter – MCM
ERICSSON 3 LEG TWO DAY 6 QFB: received 20.11.08 1833GMT
Great feeling
In the middle of nowhere, with only open seas surrounding and only birds and fish listening and watching, six guys are making big noises of joy. With fists in the air, screaming and laughing, we are celebrating being the second boat to the scoring-gate along the 58 longitude.
Second is second and we are certainly aiming to beat everyone. But, it still feels very good and from where we are now our navigator, Aksel Magdahl, thinks that we are looking good for the rest of the race as well.
The boat feels great and the guys are all in all in pretty good shape. The boat has been handling nicely and we feel confident for the coming Southern Ocean leg. We now know that we can handle rough seas and strong winds for a long period of time without problems.
The toughest part sailing-wise for this leg should be over. Now we are heading north into the unknown and therefore the most exciting part of this race.
We have of course made a lot of research on the area before the race, but since no one has been racing here before, there is limited information. So far, the weather information has been very precise, something we probably will not experience from now on.
There has been a lot of talking about the dangers of piracy in the areas we are sailing into. Their best business is to take hostages and demand money. Hmm, I wonder how much a bunch of professional sailors would be worth?
We will probably never find out. Firstly, because I’ve heard that you should never pay people for hostages, since it will only make them commit the same crime again and they will probably kill you anyway. The other reason is that I don’t think we will see any pirates at all. We will never be closer than 1400 NM to the coast of Somalia and if the waves are higher than two meters and we are sailing in more than 15 knots of boatspeed, I don’t think they will even consider trying to catch us.
Gustav Morin – MCM
ERICSSON RACING TEAM FIRST AND SECOND THROUGH SCORING GATE
STOCKHOLM, Sweden (Nov. 19, 2008) – Ericsson Racing Team strengthened its overall lead in the Volvo Ocean Race this morning when Ericsson 4, skippered by Brazil’s Torben Grael, cleared the Leg 2 scoring gate in first place. A few hours later teammate Ericsson 3, led by Sweden’s Anders Lewander, cleared the gate in second.
Ericsson 4 was awarded four points for being the first boat to the gate at 058E longitude, while Ericsson 3 received a welcome 3.5 points for crossing second.
“We are well prepared and we have a good boat. The shore crew prepared the boat well for Leg 2,” said Grael, the Brazilian Olympic medalist competing in his second Volvo Ocean Race. “We had a good start and sailed well. It’s everything put together that made us arrive first at the scoring gate.”
“Second at the gate and fifth overall is a morale boost,” said Gustav Morin, Ericsson 3 media crewman. “Everyone’s quite tired and there are some injuries onboard; everyone has extremely sore hands. This makes it easier to keep on pushing.”
The two Ericsson yachts were among the most southerly boats in the fleet this week in their quest for maximum points at the scoring gate. A southerly course meant a shorter distance to the gate, but it came at a price.
The crews have had to contend with very difficult sailing conditions. Windspeeds were steadily around 25 knots with a very confused and steep sea state. Sudden squalls brought winds up to 40 and 50 knots. Both boats broached several times and blew out sails, but haven’t reported any major damage.
“It has been a hard five days leading up to the scoring gate,” said Horacio Carabelli from Ericsson 4. “The squalls didn’t let up and some of them made it very difficult to try and control the boat. One of the 40-knot squalls also gave us hail, which (accumulated) to about one centimeter in the cockpit, and generally this is at night.”
Aboard Ericsson 3, Morin reported a very similar story. Besides the sore hands, one crewman, Anders Dahlsjö, injured his ribs when he was washed into a winch handle as the boat submerged in a wave.
“Anders has taken some time off, a few hours more sleep than usual,” Morin said. “He was on deck today and is alright, but is in pain. It’s a common injury. Magnus (Olsson, watch captain) did it last leg. But they keep working, they’re tough guys.”
With the scoring gate cleared, the two crews are pushing northwards in calmer conditions and towards warmer climates. Morin reported flat seas, sunny skies and a boatspeed of 24.5 knots.
According to the 1300 GMT position report, Ericsson 3 led the fleet with 2,969 nautical miles to the finish in Cochin, India. Ericsson 4 was third, 23 miles behind. Although there’s less than 3,000 miles to go, there are still many minefields ahead to navigate.
“It’s not going to be very easy to get first to India,” Grael said. “I thought we would pay a higher price for going for first place at the gate, but we are still in good position among the fleet, which is very good for us. It’s a difficult leg from now to the finish. We are going to go through many transition areas, at least two or three important ones, and that’s going to be decisive.”
VOLVO OCEAN RACE LEG 2 LEADERBOARD
(Nov. 20, 2008, 1300 GMT)
1. Ericsson 3, 2,969 nautical miles to finish
2. Puma, 8 NM to leader
3. Ericsson 4, 23 NM to leader
4. Green Dragon, 51 NM to leader
5. Telefónica Blue, 65 NM to leader
6. Kosatka, 89 NM to leader
7. Telefónica Black, 95 NM to leader
8. Delta Lloyd, 192 NM to leader
VOLVO OCEAN RACE OVERALL LEADERBOARD
(After Leg 2 scoring gate)
1. Ericsson 4, 18.0 points (1st at scoring gate)
2. Green Dragon, 14.0 (3rd)
2. Puma, 14.0 (7th)
4. Telefónica Blue, 12.0 (5th)
5. Telefónica Black, 8.5 (6th)
6. Ericsson 3, 8.5 (2nd)
7. Kosatka, 5.5 (4th)
8. Delta Lloyd, 5.0 (still approaching gate)
Det nya RIB-konceptet X-Craft presenteras i december på Millionaire Fair i Amsterdam. Konceptet är framtaget av ND Marine Projecten och är en riktigt snabb båt för entusiaster.
Fokus för denna båttyp ligger på fart, konfort och design. Basmodellen i serien utvecklades redan förra året av ND Marine Projecten, i samarbete med Simonis Voogd Design.
X-Craft RIB finns i två utföranden: X9.0 med en inombordsmotor (till exempel Volvo Penta D6-370) och X8.0 med antingen en eller två utombordare, till exempel Mercury 250 hk Pro XS. Båda modellerna har mycket höga prestanda med komfortabel körning även över 55 knop, enligt tillverkaren. Båtarna har flera finesser som till exempel stötdämpade säten.
Utställningen Millionaire Fair pågår i utställningshallarna RAI i Amsterdam 11-15 december.
Länk: www.xcraft.nl
Den amerikanska Hallberg-Rassy 62:an “Between the Sheets“ vann både racingdivisionen (!) och var första båt över mållinjen i Caribbean 1500, och totalsegrare blev Hallberg-Rassy 49:an “Elusion”. Detta gör Hallberg-Rassy till trippelvinnare!
Caribbean 1500 startar i Hampton, VA, USA och går till Tortola, British Virgin Islands, Karibien. Seglingen tar mellan sex och tio dagar att genomföra.
Ett stort grattis till totalsegraren Kirt Schuldt och hans besättning på Hallberg-Rassy 49:an “Elusion” och till vinnarna av både första båt över mållinje samt segraren i racingdivisionen, Diane och Tom Might med Hallberg-Rassy 62:an “Between the Sheets”!
Även med i Bondfilm
I den senaste James Bondfilmen, Quantum of Solas, medverkar en Hallberg-Rassy 62. Scenen utspelar sig på Haiti efter en vild båtjakt. HR 62:an står på land och till och med logotypen för HR 62 zoomas in och syns mycket tydligt.
Man skulle kunna tro att detta är en dyr produktplacering, men båten har hamnat där av en tillfällighet. Det kan vara väldigt bra att ha 8 600 Hallberg-Rassybåtar utspridda över världen…
Länk: www.hallberg-rassy.se
Med IPS-systemet så har Volvo Penta revolutionerat marknaden för traditionella inombordsinstallationer. Med nya och större drivenheter breddar nu Volvo Penta IPS-konceptet med ytterligare två effektklasser: IPS900 och IPS800. De nya paketen kommer att kunna installeras i båtar på upp till 100 fot och därmed erbjuda aldrig tidigare skådade egenskaper för miljö, manövrering, komfort och prestanda i denna typ av båtar.
Volvo Penta IPS är det världsledande systemet i båtbranschen för s k pod-installationer. Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta med hjälp av IPS-systemet successivt tagit allt större andel av inombordsmarknaden. Och tack vare systemets stora flexibilitet med multipla installationer erbjuds IPS nu i allt fler olika båttyper – ända upp till 100 fot.
Motorerna i IPS-systemet har hittills varit Volvo Pentas 4- och 6-liters dieselmotorer på maximalt 435 hk. Nu lanseras två helt nya effektklasser med större drivenheter och större motorer.
Kraftfullare drivenheter
Större motorer med högre effekter och mer än dubbelt så höga vridmoment ställer stora krav på drivenheterna. Till IPS800 och IPS900 har Volvo Penta därför utvecklat en större och avsevärt kraftfullare IPS-drivenhet samt en ny serie propellrar.
Den större drivenheten har med sig alla de fördelar och egenskaper som gjort det ursprungliga IPS-systemet så framgångsrikt.
Undervattenskropp och propellrar har utvecklats med hjälp av mycket avancerade datormodeller tillsammans med omfattande provning i kavitationstunnel och test i båt. Resultatet är ett integrerat system för framdrivning med mycket hög effektivitet. Båtägaren får avsevärt lägre bränsleförbrukning och avgasemissioner samt branschens bästa egenskaper för prestanda, komfort och manöverbarhet med den uppmärksammade joystickfunktionen.
Precis som till tidigare drivenheter är propellerserien systematisk, vilket innebär att båtbyggaren väljer propeller efter IPS-modell och toppfart på båten.
11-litersmotor
Motorn för de nya effektklasserna är Volvo Pentas 11-litersmotor, D11, på 700 hk resp 600 hk. Motorn är utrustad med en twin-entry turbo som möjliggör s k pulsladdning, en teknik som tillsammans med en mekanisk kompressor ger kraftigt vridmoment från låga varvtal. I kombination med de större IPS-dreven och de dubbla framåtriktade, motroterande propellrarna ger detta mycket snabb acceleration och omedelbar respons på förarens kommandon.
Den högre effektiviteten ger IPS900 och IPS800 bättre prestanda i kombination med lägre bränsleförbrukning och – inte minst – lägre totala emissioner. Komforten med sänkt ljud och vibrationer är dessutom påtagligt bättre i de båtar som har IPS jämfört med de båtar som har rak axel.
Multipla installationer
IPS-systemet finns vanligtvis som dubbelinstallation, men för att kunna erbjuda systemet för större båtar finns IPS även som trippelinstallation och kvadrupelinstallation. Det innebär att IPS-systemet nu täcker in båtar från storleksklassen 40 fot ända upp till 100 fot.
En quad-installation av Volvo Penta IPS900 ger motsvarande 3.600 hästkrafter. Bränsleförbrukning och räckvidd förbättras med drygt 30 procent jämfört med båtar som har traditionell axelinstallation. Båten blir samtidigt tystare, renare – och får avsevärt bättre prestanda.
För båtföraren innebär det ingen skillnad om båten drivs med två, tre eller fyra IPS-system. Gas och växling sker på samma sätt. Inga ytterligare reglage behövs.
IPS-enheterna är kompakta vilket möjliggör helt nya och djärva designlösningar för båtarna. Ombordplatsen blir mycket större samtidigt som båtbyggarnas installationstider reduceras med 50% och i en del fall ännu mer.
De nya IPS800 och IPS900 kommer att finnas tillgängliga fr o m våren 2009.
Tekniska data
Modellbeteckning IPS800 IPS900
Cylindervolym 10,8 l 10,8 l
Motortyp Rak 6-cylindrig rak 6-cylindrig
Vevaxeleffekt
vid 2300 v/min
600 hk (441 kW)
700 hk (515 kW)
Laddning Twin-entry turbo och mekanisk kompressor med laddluftkylare
Fartområde 28 till 40 knops toppfart
Länk: www.volvopenta.se
Här kommer en färsk rapport från Anders Lewander och Ericsson 3 som just nu är i ledningen av andra etappen i Volvo Ocean Race. Tvåa ligger Ericsson 4 cirka 20 sjömil efter den nordiska båten. Trea är Puma ytterligare cirka 20 sjömil efter.
Rapport från skepparen på Ericsson 3, Aders Lewander:
En havskappseglares största utmaning
Åtta man i vår besättning har aldrig seglat i The Southern Ocean tidigare. Säkerligen har detta mäktiga hav varit den starkast tilldragande, men samtidigt mest skrämmande platsen, att förbereda sig för. Det är ett drömscenario att få upplevs detta hav med vår extrema kappseglingsmasskin i yrkesrollen som havskappseglare.
Nu har vi nyligen passerat den sk scoring gaten på Longitud 58 och drömmen har blivit till en erfarenhet för Krite, Dahlsjö, Jens, Martin, Tompe, Eivind, Gustav och Aksel. En erfarenhet som ingen kan ta ifrån oss. För Mange och Mason är det mer en vana än en erfarenhet. För mig är detta mitt andra besök. Oavsett hur många gånger man besökt platsen framstår den nog alltid som skrämmande och okänd med många starka intryck.
Nyvunna erfarenheter och fighting spirit blandas nu när vi har upplevt Southern Ocean på riktigt! Vi har trots relativt hårda förhållanden placerat oss som tvåa efter Ericsson 4 í gaten i ett fält av erfarna havskappseglande kollegor, Det är vi stolta över,
Det södra djuphavet visade sin ílskna sida denna gång. Det är ett hav med enorma ytor och obegränsade möjligheter att bygga vågor. Lågtrycket vi seglade i fördjupade sig med en grundvind omkring 30 knop från sydväst. Tros de fria ytorna är havet under ständig förändring och man kan inte alls veta eller förutspå vad som väntar. Det råder olika vattentemperaturer och olika strömmar í kurslinjen och de skapar hela tiden nya förhållanden.
I ena stunden kan en varm motström skapa ett virrvarr av vågor från alla håll, ett kaos av 6 meter höga helt oförutsagda väggar som utan förvarning slår till fribordet från sidan. Eller så bildar de skrämmande utförsbackar där botten bara försvinner djupare och djupare ner, och plötsligt kommer mot oss i 35 knop och fullständigt begraver vår 70 fot stora båt i mörkt vatten och skum.
I nästa stund har kylan slagit till och vi är i kallare vatten med över hundra meter mellan vågtopparna. Vi kan lugnt surfa utför de jämna fina vågorna och glädjas åt tjusningen att segla på dessa stora och välutvecklade vågor.
Men lugnet är kortvarigt och återigen möter vi nya förhållanden i en molnlinje. Plötsligt sveper ett mer aktivt område av regn in med kraftiga vindbyar från ett annat håll än grundvinden. Vi måste snabbt reva seglen ytterligare och ta oss igenom en timme av 35 till 45 knops vindar.
Framför oss stundar många utmaningar och vi trimmar vår kappseglingsmaskin till det yttersta och mäter prestanda i varje sekund. Just nu går vi snabbare än konkurrenterna och vi jobbar för att vinna distans inför nästa kommande utmaning – de svagare vindarna i Indiska Oceanen.
Í ett längre perspektiv har vi Southern Oceans Stilla Havs område framför oss i februari, 4500 sjömil mellan Nya Zeeland och Kaphorn.
Never leave the race!
Hälsningar från Anders Lewander med besättning ombord på Ericsson 3.
Rörliga bilder
Bilden: Ericsson 3 från höjden. Foto: Gustav Morin/ERT
Sjöfartsverket och Norrköpings kommun ansökte i somras om investeringsbidrag från EU till farledsförbättringar i inseglingen till Norrköpings hamn. Den 19 november fattades ett positivt bidragsbeslut om EU-finansiering, vilket innebär att Sjöfartsverket och Norrköpings kommun kommer att få 10 procent av investeringssumman i bidrag, det vill säga cirka 30 Mkr.
– Det är glädjande att sjöfarten får ta del av EU-finansiering för infrastruktursatsningar och beslutet visar att projektet har betydelse för transporterna i ett europeiskt perspektiv, säger Sjöfartsverkets generaldirektör Jan-Olof Selén.
– Att förbättringarna av farleden får ta del av EU-finansiering är positivt då projektet stärker tillväxten och skapar nya arbetstillfällen i Norrköping, säger Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.
Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.
Länk: www.sjofartsverket.se
Statens maritima museer startar nu ett nytt forskningsprojekt med syfte att försöka förstå och stoppa nedbrytningen av Vasas trä. Forskningen sker i samarbete med flera institutioner och finansieras av forskningsrådet Formas, Stiftelsen för Strategisk Forskning (SFF), Vetenskapsrådet och innovationsmyndigheten Vinnova.
Forskningsprojektet, En framtid för Vasa, är en uppföljare till det tidigare internationellt erkända forskningsprojektet Bevara Vasa som pågick mellan 2003 och 2006. Då var det larmet om svavelutfällningar på både skeppet och lösa föremål som gav upphov till forskningen. Genom Bevara Vasa fick man svar på många frågor och bland annat mer kunskap om vilka kemiska processer som pågår i Vasas trä. Men forskningen ställde också nya frågor och det är där som En framtid för Vasa tar vid. Forskargruppen ska nu titta närmare på Vasas trä och bland annat söka svar på hur snabb nedbrytningen av träet är och vilka påfrestningar träet tål.
– Vasa kommer någon gång att brytas ned men vi vet inte hur snabbt det går. Vårt jobb är att se till att det går så långsamt som möjligt, säger Magnus Olofsson, chef på Vasaenheten.
Idag är Vasas hälsa stabil och den nya klimatanläggningen som installerats har varit ett effektivt vapen i kampen mot nedbrytningen förklarar Magnus Olofsson.
– Idag finns inget larm om Vasas hälsa. Den nya klimatanläggningen har varit mycket bra. År 2000 for luftfuktigheten upp och ner och kemikalier transporterades ut och in i träet. Men nu är det stabilt. Det ser inte ut som vi haft några nya saltutfällningar under de senaste två åren.
Liksom Vasa var en föregångare när hon började byggas 1626 är forskningen som bedrivs den första i sitt slag och den följs med intresse världen över då den är av allmän relevans för konserveringen av marinarkeologiskt material.
– Det är svårt men fantastiskt spännande. Alla strålkastare är riktade mot oss, säger Magnus Olofsson.
Forskningen kommer att pågå i tre år och sker bland annat i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Skogsindustrins tekniska forskningsinstitut (STFI), Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Danmarks nationalmuseum. Sammanlagt har sex och en halv miljoner kronor beviljats av forskningsrådet Formas, Stiftelsen för Strategisk Forskning (SFF), Vetenskapsrådet och innovationsmyndigheten Vinnova. Dessutom bidrar insamlingsstiftelsen Bevara Vasa med en och en halv miljoner kronor och Statens maritima museer med två och en halv miljoner.
Statens maritima museer arbetar för bevarandet av det maritima kulturarvet. Vi driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet. Utanför museerna verkar vi i en rad nationella och internationella projekt inom marinarkeologi, kulturmiljöfrågor och maritima nätverk.
www.maritima.se
Foto: Åke E:son Lindman.
När Råd och Rön genomförde ett test av underställ i nr 9 2008, blev Helly Hansens Prowool-plagg bäst i test. Aspekter som testades var bland annat värmeförmåga, fuktkänsla, komfort och doft. Underställen innehåller en blandning av ull och Lifa T3TM, vilket gör att plaggen transporterar bort fukt från kroppen, samtidigt som de torkar fort. Materialsammansättningen finns i flertalet plagg och utöver funktionalitet ligger fokus på design som gör att plaggen passar i såväl skidbacken som på afterski. Länk: www.hellyhansen.com
Vid årsskiftet släpps en specialversion av den digitala SLR-kamera Pentax K-m, helt klädd med kristaller från Swarowski, delvis i form av ett orientaliskt färgsprakande drakmönster. För att bli ägare till denna bling-kamera som produceras i en ytterst begränsad upplaga, får man räkna med att punga ut med ca 30 000 kronor. I priset ingår ett 18-55 mm zoomobjektiv.
”Detta är den ultimata statusprylen med rejäl blingfaktor”, säger Per Skog hos Pentax generalagent Focus Trading. ”Swarovskikristallen innehåller ca 32 procent bly för att maximera reflektionen, vilket gör denna kamera till ett gnistrande fyrverkeri av ljus och färger.”
Kameran är konstruerad för nybörjare inom digital SLR-fotografering, och erbjuder förenklad hantering i ett lättmanövrerat kompakt kamerahus med låg vikt. Den har en uppgraderad version av Pentax Auto Picture mode, som automatiskt detekterar typ av motiv och väljer lämpligt fotograferingsläge. Den har även en lång rad med avancerade egenskaper och sofistikerade funktioner – däribland en innovativ bildstabiliseringsmekanism inbyggt i kamerahuset. Följden blir enkel användning, även för oerfarna förstagångsanvändare.
Pentax kristallprydda kamera är funktionellt identisk med den nyligen lanserade digitala SLR-kameran Pentax K-m.
HUI, Handelns Utredningsinstitut, räknar med nytt rekord för julhandeln, trots finanskris, börsras och varsel enligt många källor. Hos Godhandling.se kan du shoppa med gott samvete. Där ser du till att dina pengar gör nytta även för andra. Du väljer själv vem du vill stödja när du får välgörenhet på köpet. Och det bästa är att det inte kostar dig något extra.
På Godhandling.se kan du shoppa från hundratals välkända nätbutiker och se till att dina pengar gör nytta för andra när du ändå handlar julklappar. Du kan välja att stödja 56 olika välgörenhetsorganisationer. Röda Korset, Barncancerfonden, Rädda Barnen, BRIS, Cancerfonden, SOS-Barnbyar, Plan Sverige, Djurens Rätt, Djurskyddet, Naturskyddsföreningen, BRIS, Sjöräddningssällskapet samt Vi-skogen är några av dem. Julklapparna kan helt enkelt göra världen lite bättre. Det är ett modernt sätt att stödja välgörenhet på utan att det kostar dig ett öre mer att handla. Alla små insatser är oerhört viktiga.
– Vi kände att det borde finnas mer att göra för att kunna hjälpa organisationerna att göra världen lite bättre och startade därför Godhandling.se, säger Jenny Karlsson, projektledare för Godhandling.se. Intresset har varit väldigt stort bland både nätbutiker och organisationer. Och att shoppa med gott samvete är ju det folk vill kunna göra. Men än så länge är detta fortfarande en oupptäckt möjlighet av allmänheten i Sverige, tillägger Jenny.
Medvetenhet skapar nya vanor och att handla via Godhandling.se kan vara en ny vana som gör att du ser till att pengarna gör nytta även för andra. Du kan handla det mesta här. Du hittar allt ifrån upplevelser, resor, bläckpatroner och julklappar för både stora och små.
Kommentarer
Mycket bra initiativ!
Köp tv-spel för pengarna istället!
Den vindpinade fyren på Tylön utanför Halmstad har sedan februari genomgått en välbehövlig renovering. Fyren har plockats ner i minsta beståndsdel och skadat material som bl a plåt och trä har bytts ut. Statens fastighetsverk (SFV) ansvarar för renoveringen – ett arbete som går in i sin slutfas då lanterninen och urverket flygs tillbaka med hjälp av en helikopter måndagen den 24 november.
Den gamla Heidenstamsfyren på ön Tylön, belägen strax utanför Tylösand i Halland, var i dåligt skick då SFV i februari påbörjade renoveringsarbetet. Det utsatta läget och hårt väder har genom åren satt sina spår. Fyrens nedre del, den så kallade kappan, var så sönderrostad att hela fyren kom i gungning vid hård vind.
Snickare, smeder och plåtslagare är några av de yrkeskategorier som varit inblandade i projektet – ett arbete som resulterat i att fyren nu, efter närmare tio månaders renovering, åter blir en prydnad för Tylön.
– Jag tror inte att det finns några fyrar i Sverige – förutom Pater Noster och nu Tylön – som fått en så grundlig genomgång. Tylöns fyr har plockats ner i minsta beståndsdel och skadat material, framförallt trä och plåt har bytts ut, säger Pär Färdmo, fastighetschef på Statens fastighetsverk.
Precisionsarbete för att få lanterninen på plats
Måndagen den 24 november kommer den nyrenoverade lanterninen och urverket att flygas tillbaka till Tylön, ett arbete som kräver stor precision.
– Lanterninen väger runt ett ton. De tio järnen som utgör lanterninens hörn ska sänkas ner i motsvarande hål i plåtstommen. Det krävs med andra ord en skicklig pilot, säger Anders Röös, förvaltare på Statens fastighetsverk.
Tätpositionerna förändras snabbt i Volvo Ocean Race. Med mindre än 3 000 Nm kvar till etappmålet leder fortfarande Ericson 3 med Anders Lewander som skeppare. Puma har gått upp på andra plats och Ericsson 4 ligger nu trea.
Det har varit tuffa tag nere i södra Ishavet och flera av båtarna har rapporterat olika incidenter. Följ deras rapporter på Volvo Ocean Race hemsida.
Länk: www.volvooceanrace.org
POINTS NORTH
Ericsson Racing Team made it a one/two this morning when Torben Grael/BRA and his team racing Ericsson 4 cruised through the scoring gate on leg two of the Volvo Ocean Race at 0340 GMT, adding another four points to their tally, bringing their total to 18. On their heels was Anders Lewander/SWE and his Nordic team racing Ericsson 3, crossing at 0651 and swiping another 3.5 points. They now have 8.5 points overall.
The wounded Green Dragon (Ian Walker/GBR) is still going in strong, although with one wing clipped when she broke her boom two days ago. She crossed at 0840 GMT, scoring three points (total now 14 points).
“We are thrilled to get third place and three points at the scoring gate,” said Green Dragon’s skipper, Ian Walker this morning. “This has been our focus since breaking the boom two days ago. We seem to be able to sail downwind with spinnakers quite well, and, even now, reaching with one reef seems OK. It is the upwind sailing that we must hope to avoid,” he said. The team hopes to start repairs on the boom once the temperature rises further so that the glue and resin they have onboard will cure. “I’m not wildly optimistic, but I think the lads are looking forward to the challenge,” says Walker. “I just have to stop them cutting the boat up in the process,” he laughed.
A good showing from the Russians on Kosatka (Andreas Hanakamp/AUT) who crossed just under an hour after Green Dragon at 0936 GMT, meant that a much-needed 2.5 points were added to their tally, bringing their overall score up to 6.5. Hanakamp and his team were very happy with their 2.5 points. The boat is as solid as the day is long, although Hanakamp says there is a certain luck factor involved with not breaking anything. “During the leaps we did in the bigger waves there were no scary noises from the structure of the boat, just the big bangs when you slam onto the water in 30 knots, which is scary and deafening in itself.”
Next through the gate was Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) at 1140 GMT earning 2 points (total now 12 points). Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) just pipped PUMA (Ken Read/USA) at the post, nine minutes apart. Telefónica Black earns 1.5 points (total now 8.5), while the limping PUMA collected just one point (total now 14 points).
The last boat to cross was Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP) at 1321 GMT, scoring 0.5 points – total now 4.5 points.
The wind has eased into the high teens and now the race focus shifts towards the finish in Cochin, India as the fleet points its bows north.
Tactics for the second half of leg two will be influenced by high pressure, which has been building slowly to the south of Madagascar since Tuesday, and which the fleet must skirt. Andreas Hanakamp says, “Having the right wind speed and angle is critical, even though the fleet will be compressed later on. This could well change, and, at the end, you want to come out of the compression as much ahead as possible.”
So, no holding back now, it is foot to the floor for the fleet. The position of the high will make for at least 12 hours of light winds along the rhumb-line course between the boats’ current positions and Cochin, but then the teams can look forward to a few days of trade wind sailing.
Moods have improved as the air temperature gets hotter and the boats begin to dry out. The Southern Ocean is officially left behind, until it makes its reappearance in leg five from Qingdao in China to Rio de Janeiro, which takes the fleet around the infamous Cape Horn.
Scoring Gate (check out the full scoring situation in our race data centre at http://www.volvooceanrace.org/rdc/ – choose the scoreboard tab).
Leg Two Day Six: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) DTF 2969 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +8
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +23
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +51
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +65
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +89
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +95
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +192
Position reports are issued daily at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours on www.volvooceanrace.org . Click on RESULTS at the top of the page to go straight to the points table and onboard data.
Kommentarer
Hahaha skön snubbe 🙂
"det går som faann… det e skitbraa"