Nyheter

Italienska Iveco har presenterat en ny dieselmotor på 560 hk med mycket låg totalvikt. Motorn, som premiärvisades på Genuamässan, är den lättaste i 600 hk-segmentet och mer än 200 kg lättare en Yanmars nya motor i samma klass.

Motorn heter N67 560 och är på 6,7 liter. Den levererar 560 hk vid 3 000 rpm och väger 610 kg utan backslag.

Motorn håller samma mått som tidigare varianter av Iveco N60-motorn, men har fått en nyutvecklad intercooler. Detta ger ett vikt-effekt-förhållande på 0,92hk per kg, vilket är bäst i klassen. Yttermåtten är L 1090mm, B 780mm och H 790mm.

Det var en motor av den här typen som tog hem totalsegern i årets upplaga av Round Britain Race. Den finns tillgänglig i februari 2009.

Länk: www.fptpowertrain.com

Puma och Ericsson 4 med skepparen Torben Grael fortsätter att jaga efter ledande Green Dragon med skepparen Ian Walker. Green Dragon, med irländsk-kinesisk besättning ombord, har hittat ett vinnande spår och har lett Volvo Ocean Race de senaste dygnen. De åtta deltagande båtarna är nu mycket nära rundningsmärket utanför Brasiliens kust och kommer att runda detta under det närmaste dygnet. Till slutmålet i Kapstaden återstår dock 3 400 Nm.

Spridningen mellan de deltagande båtarna har blivit lite mindre det senaste dygnet. Sista båten, Team Russia, ligger drygt 200 Nm efter ledaren. Ericsson 3 med skepparen Anders Lewander ligger på sjätte plats, 174 Nm efter. Men mycket kan hända beroende på hur båtarna tar sig ut ur stiltjebältena.

Igår kväll skickade Gustav Morin, mediaman ombord på Ericsson 3, detta meddelande inför passagen över ekvatorn:

Stundande förnedring

“Se till att inte slänga någon mat från och med nu. Gör du det blir det bara värre för dig själv. He he he”.

Kung Neptun är på väg ombord för att förnedra alla som inte korsat ekvatorn tidigare. Han är härskare över havet och man måste genomgå en, enligt ryktet, ganska otrevlig ceremoni för att han ske ge oss tillåtelse att segla på hans vatten.

De inledande orden kom från Volvo Ocean Race-räven Richard Mason som förmodligen kommer att leda hela spektaklet, vilket ryktet säger ska äga rum imorgon bitti.

Det kommer nog att bli ganska intensivt eftersom alla utom tre i besättningen, Richard Mason, Magnus Olsson och Anders Lewander, korsar ekvatorn för första gengen.

Stay tuned
Gustav Morin/Ericsson 3

En revolutionerande uppfinning inom antenntekniken gör att nya satellittelefoner blir mycket mindre än sina föregångare. Det är företagen Iridium Satellite LLC och Sarantel som har presenterat den nya antennen, kallad Sarantel PowerHelix. Denna teknologi har byggts in i Iridiums nya handburna enhet, Iridium 9555 .

Iridium 9555 har flera nyheter som användarna kommer att uppskatta. Till exempel en mycket skarpare skärm, högtalartelefon, SMS och E-mailfunktioner, en uppdaterad mini-USB data port, intern antenn och väsentligt mycket mindre yttermått. Den är också programmerbar på 14 språk.

Länk: www.iridium.com

Steyrs hybridsystem, som är det första för marint bruk som serielevereras, har belönats med innovationspriset på mässan IBEX 2008. På Öppna Varv visades en Steyr 256H45 med hybridsystem. Detta kan monteras på alla Steyrs marinmotorer och med alla alternativ till transmissioner i företagets motorprogram på 55– 280 hk. Hybriddelen, som väger 75 kg, kan till exempel ersätta dieselmotor med separat elverk och ger 7kW vid 48V. Kostnaden är 134 000 kr förutom motor.

Steyr Motors GmbH får innovationspriset på IBEX (International BoatBuilders Exhibition & Conference) i Miami i kategorin inomborsmotorer. Juryn bestod av BWI (Boating Writers International) och priset delades ut av NMMA (National Marine Manufactorers Association).

Länk md mer att läsa: www.steyr-motors.com/news/PR_AWARD_Hybrid_IBEX2008.pdf

Länk: www.steyr-motors.se

Kommentarer

Olle B 13:05:24 2008-10-23

Mycket intressant. Men hur kan en sån liten klump va så dyr?

Båtarna i Volvo Ocean Race är på väg ut ur Doldrums, de stora stiltjebältena kring ekvatorn. På torsdagseftermiddagen låg Green Dragon alltjämt etta med Puma som tvåa och Ericsson 4 på en tredje plats. Team Russia har halkat efter och ligger 204 Nm efter ledaren. Även för Ericsson 3 ser det lite bekymmersamt ut. Båten ligger på sjätte plats, 168 Nm efter ledaren, men allt kan ändras snabbt om det bara börjar blåsa ordentligt.

En nyhet är att man kan lyssna på en intervju med besättningen ombord. Du kan lyssna på en intervju med Anders Dahlsjö.

Klicka här för radiointervjun!
högerklicka och välj spara mål som för att spara filen

Bilden:
Anders Dahsljö tillsammans med Thomas Johanson och Magnus Olsson. Foto: Gustav Morin.

Kommentarer

Erik 14:41:00 2008-10-23

Kul att ni har börjat lägga upp filer man kan lyssna på!

Diva 14:41:03 2008-10-23

Kankul! Nu kan alla vi seglingsintresserade lyssna på skvalpet.

Diva 14:41:32 2008-10-23

Hur kul är det egentligen?

Ett aktivt båtliv kräver sin utrustning. Arbesko är en av Nordens ledande tillverkare av skydds- och yrkesskor och utvecklar ständigt nya skomodeller. Nu presenterar företaget en ny skyddssko som med sin ergonomi, sitt skydd och sina vattenavstötande egenskaper även passar det aktiva arbetet på och kring båten.

Arbesko har sedan 1952 arbetat för att utveckla skydds- och yrkesskor av högsta kvalitet med unika egenskaper inom ergonomi, design och skydd. Nu har företaget tagit ytterligare ett steg i sin produkt-utveckling och lanserar flera nya modeller av skyddsskor, däribland den nya modell 465.

– Den här säsongen satsar vi stort på en kollektion av skor som har hög säkerhet kombinerat med en oslagbar smidighet. Tack vare detta passar de flesta modellerna både tyngre uppgifter på arbetsplatsen och fysiska aktiviteter under fritiden. Modell 465 har vi försett med ett ypperligt halkmotstånd och vattenavstötande egenskaper som gör den väl anpassad för båtlivet, säger Peter Svensson, affärschef Arbesko.

Modell 465 är en smidig sko i tuffa färger som sticker ut. Skon har aluminiumtåhätta och mjukt spiktrampskydd utan metall. Skinnet är impregnerat och vattenavstötande, fodret är ventilerande och lästen mycket rymlig. Skon har även Arbeskos unika Energy Gel duo som ger foten maximal avlastning i klack och trampdyna. Sulan är även försedd med nitrilgummi i klacken för bästa tänkbara halkskydd. Storlekar: 35-48. Pris 1 259 kr.

Länk: www.arbesko.se

Nu finns det en specialgjord utrustning för den som jobbar med båtens botten medan båten är kvar i vattnet. Utrustningen heter Mini-B och presenteras på båtmässan i Earl´s Court i London, 25-30 november. Med Mini-B kan de flesta båtägare kontrollera båtens botten, skrapa bort beväxning och avhjälpa mindre fel vid behov.

Tillverkaren rekommenderar Mini-B främst för arbete på grunda vatten, vilket passar i de flesta marinor och båtklubbar. Mini-B är tillverkat med högsta kvalitet i material och säkerhetsdetaljer och kostar cirka 11 000 kr plus moms.

Länk: www.mini-b.com

Green Dragon är fortfarande i ledningen och har gjort det smartaste vägvalet hittills i Volvo Ocean Rce. De åtta båtarna är snart vid vändningspunkten utanför Brasilien, dit åskådarbåtar ska kunna ta sig ut för att se deltagarna på närmare håll. Puma ligger på andra plats medan Ericsson 4 är trea. Avståndet till etappmålet i Kapstaden är cirka 3 600 Nm.

Det har varit stora variationer i ledningen för den här första etappen, som startade från Alicante i Spanien. De speciella vindförhållandena runt Dldrums med sina stora stiltjebälten ställer stora krav på navigatörerna i båtarna. Roger Nilson, svensk veteran i Telefonica Black, har de sneatse dagarnas positiva utveckling mildrats lite, idag ligger den båten 70 m efter ledaren.

Ericsson 4 med Torben Grael vid rodret, ligger 37 Nm efter Green Dragon medan Ericsson 3 med Anders Lewander ligger på sjätte plats, 179 Nm efter.

Här nedan följer de senaste pressreleaserna.

Länk: www.volvooceanrace.org

THE WORLD’S LARGEST DOLDRUMS

The temperatures continue to rise onboard the Volvo Open 70’s out on the race course, as well as the frustrations of the crews. Over the past 24 hours PUMA (Ken Read/USA) and Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) have gained on the leader Green Dragon (Ian Walker/GBR). The two yachts are currently positioned 65 nautical miles to the east of Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) and slowly overtook the black boat over the hours of darkness as they tracked south. They now sit in second and third respectively.

For Ken Read/USA on il mostro the time to face King Neptune is nearing, but before that the crew of PUMA haa a few good miles to pick its way through the doldrums. Andrew Cape predicts there is 60 nautical miles to go before they might reach the trade winds again.

Thoughts have turned philosophical for Read, as he considers today their tactical plans down the Atlantic, as they led into the “world’s largest doldrums”.

He joked, “Early in the race we knew that this was going to be a major trap. The doldrums as described by Capey in his typical understated tones were ‘unusually large’, which translates to, ‘Holy crap, there isn’t any wind forever!’ Actually what he described is that the doldrums are exactly where they usually are, and aren’t really that large, but there is a huge band of no wind to the north of the doldrums making it seem like the worlds largest doldrums. And he was right.”

Their tactic to get through the extended light airs was to stay between their enemies and the scoring gate at Fernando de Noronha but in retrospect Read wonders if they were too tactically conservative. “In the Green Dragons case, they did a really nice job, back a hundred miles at one point, sailing right around the fleet to the west. Same thing with Ericsson 4, who after dropping off Tony (Mutter) for medical help found a way back and also boogied to the west.”

Ericsson 4 is a mere 24 miles from the leader and has had the best 24 hour run with 189 miles, 6 miles more than PUMA. Ryan Godfrey, bowman, reported on the crew’s jolly mood, “We have been in relatively good sailing conditions compared to our competitors and are slowly earning back the ground that we had sacrificed for a more westerly route several days ago. So far, we have managed to avoid any major ‘park-ups’ in the numerous windless zones that dominate this doldrums area.”

The media crew member, Guy Salter also had something to add today about life onboard their carbon fibre oven of a boat. “There are some budding tailors onboard and the odd wannabe ballet dancer (in lycra skin tight leggings), but for me the prize for most marginal has to go to a Brazilian and his very short shorts (they get shorter by the day). At least the Speedos have not made an appearance yet, probably because the shoe horn needed to get into them has been left ashore! How about getting your crew shorts back on Torben! Please!” At least the humour has not run out onboard.

As of 1000 GMT the whole fleet made a concerted decision to head south west towards the waypoint and they have carried on this track for the past three hours. Green Dragon is now 505 miles from the Brazilian island of Fernando de Noronha, with a current speed of 6.7 knots compared to a more healthy 9, 8 and 9.5 knots average on the three boats behind. Yet the only boat to gain on the leader is PUMA since the last report with a three mile gain. Green Dragon is sailing more directly at the mark.

Bouwe Bekking (NED) skipper of Telefónica Blue is another tense man today as he is chased by the Nordic crew of Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE). Yesterday saw the two boats within 4 miles of each other as they dodged wind holes. Overnight two boats manoeuvred their way through the squalls but the blue boat extended away from Ericsson 3 and is currently nine miles to the south west.

Bekking described the hard night’s work, “It was our turn again tonight to have a park-up. We saw thunder and lightning on the horizon appear, so switched our radar on to see if there was any rain. Rain in general is bad news, especially if you are in the wake of a cloud. We could see that the rain was about 16 miles away, so roughly 30 km, and you would expect that there is no impact over such a big distance. But we know better, Ericsson 3 had seen the same thing, and we both tried to sail higher to avoid it as well as possible.

“But again we both ran into the wall. FULLSTOP for two hours, sails flapping. Anyway nice to have a boat right next to you in these conditions, as you can see immediately if you do things right (or wrong) as you have good gauge right next to you. In that sense we have been sailing well.”

Leg One Day 11: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to leader)

Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) DTF 3863
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +19
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +24
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +31
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +64
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +73
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +91
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) +132

ERICSSON 4 LEG ONE DAY 11: received 21.10.08 1304 GMT

Afternoon everyone,

Things have been going well on E4 for the past day or so. We have been in relatively good sailing conditions compared to our competitors and are slowly earning back the ground that we had sacrificed for a more westerly route several days ago. So far, we have managed to avoid any major ‘park ups’ in the numerous windless zones that dominate this doldrums area.

The temperature both on deck and below is reaching well into high thirties at times which is making life somewhat unpleasant in regards to sleeping during your off watch. The warmth is doing no favours for the body odour of a select few of our crewmates. Hopefully an upcoming rain cloud will inspire them to take an outdoors shower!

We are looking forward to soon getting into the South East trade winds and increasing our speed towards Cape Town and few drinks with friends and family.

Ryan Godfrey – bowman

Media Crew Member Note

The hot weather – although uncomfortable has brought its fair share of laughs, namely in the array of marginal clothing being sported. There are some budding tailors onboard and the odd wannabe ballet dancer (in lycra skin tight leggings) but for me the prize of most marginal has to go to a Brazilian and his very short shorts (they get shorter by the day). At least the Speedos have not made an appearance yet, probably because the shoe horn needed to get into them has been left ashore! How about getting your crew shorts back on Torben! Please!

Guy Salter – MCM

PUMA LEG ONE DAY 11 QFB: received 21.10.08 1138 GMT

Rags to riches to rags, over and over again. The story of the worlds largest doldrums.

It is well documented that this is my first doldrums crossing–and of course my first equator crossing. Yeah yeah, I know. The antics of “King Neptune” are not far away now. Casey Smith, Mickey Mueller and myself have that to look forward to! But, for the last couple of days or so it has felt like we would never get to those antics. Light air running – just getting going only to be smacked by a cloud that has no wind. Then a cloud with pressure gives you hope. And then a clearing that brings slapping sails. And it goes on, and on, and on.

Early in the race we knew that this was going to be a major trap. The doldrums as described by Capey (Andrew Cape – navigator) in his typical understated tones were “unusually large”. Which is translated to,” Holy crap, there isn’t any wind forever!” Actually what he described is that the doldrums are exactly where they usually are, and aren’t really that large, but there is a huge band of no wind to the north of the doldrums making it seem like the worlds largest doldrums. And he was right.

So we entered the lead with only our historical data, some pretty sketchy weather analysis and a prayer. Just hoping to get out within some shot of the lead, and not put ourselves in position to have to play a substantial catch up game in the next part of this race, which is notoriously hard to catch up in.

We aren’t out yet. Capey figures 60 miles to go as I write this. And our goal isn’t secured to get out within a shot of the lead either. Things are just now starting to become clearer though. I think in this particular case it was certainly a disadvantage to enter this massive doldrums in the lead.

A few of the boats had a nice shot at seeing our 3 hour position reports and seeing what the wind was doing with us and evaluating their weather files and deciding where to go next.

We always like the west, but to go there meant to jibe away from the entire fleet at one point and give up the lead for positioning sake – while still in the lead. A lead that we had planed down the Atlantic Ocean to grab. And there was certainly some of the old adage – “if you don’t have a clear picture – stay between your competitors and the mark”. Well, we ended up losing the lead by being too tactically conservative at the front end of the doldrums. In the Green Dragons case, they did a really nice job, back a hundred miles at one point, sailing right around the fleet to the west. Same thing with Ericsson 4, who after dropping off Tony (Mutter) for medical help found themselves a ways back and also boogied to the west.

We got to the west finally as well, although a little late. And hopefully this strategy will inevitable pay off for us over this last 60 miles. I will tell you it is no fun seeing a particular 3 hour boat position report and finding out that by sailing sideways on the race track to get to the west, you actually gained little to no ground toward the mark and lost 15+ miles to most of the other competitors each time we did it.

All for the end game though. And in this case the end game is getting out of this bear trap called the “extended” doldrums. And we don’t even know for sure if this will work yet in the end! Did I mention that it is pretty hot as well?

We are working hard to keep things loose on the craft. Pretty easy to do when you are sailing with some of the most sarcastic people on earth. Makes it quite enjoyable actually, especially during trying times like “:massive doldrums” and a bad position report or two.

I bet all of you at home are tearing your hair out watching this unfold. Believe me, I know exactly how you feel!

Hopefully the next writing can come from il mostro with a bit more conviction and normalcy. Dear Lord I hope so!

Kenny Read – skipper

ERICSSON 3 LEG ONE DAY 11: received 21.10.08 1300 GMT

Last night: Thunderstorm! There was a sudden huge wind increase and shift, we were quickly sailing 90 degrees off course at five times the speed with way too much sail area. The bow was digging into the water because of all the sails on the bow to keep the stern out of the water in the light airs.

It was a massive tropical rain shower and hard to see anything. Screaming between helmsman and trimmer. “Ease more!”, “Get more topmast backstay on!”, “Where are we in this squall on the radar?”, “Stand by to furl!” and “No, let’s ride it out!”

Good action for a change compared to the dull last couple of days. But that marked the end of breeze for us really, so it has been a painful night. Right now we are out in the southerly breeze, but very light and changeable. If our karma has not changed, the thundery clouds will probably move after us.

Aksel Magdahl – navigator

Norska media har upptäct att det säljs falskskyltade vattenskotrar till den europeiska marknaden. Skotrarna är försedda med fejkade skyltar från Det Norske Veritas (DNV) på motorerna. Skyltarna är dock lätta att känna igen eftersom de saknar både signatur och stämpel. Det är en kinesisk tillverkare som via en holländsk importör förser den europeiska marknaden med dessa produkter som alltså inte får användas. Dessutom lär det inte finns varken garantier eller liknande.

De aktuella modellerna har typbeteckningarna SPV-JS1400A respektive SPV-PWC001 och kommer från tillverkaren HaiNing SPV Vehicle Manufacturing Co, LTD.

Priset på vattenskotrarna är lågt, men värdet är troligen betydligt lägre eftersom de inte får användas eller säljas över huvud taget på marknaden. Även försäkringsbolagen lär vara totalt kallsinniga till att hantera dessa produkter.

Det finns gott om piratimporterade vattenskotrar på den europeiska marknaden. Det kommer rätt stora mängder lätt begagnade skotrar främst från USA

Läs mer om de kinesiska vattenskotrarna: www.Baataktuelt.no.

Kommentarer

Lasse 10:30:23 2008-10-22

En polare köpte en beggad vattenskoter från USA. Den höll i två år, nu är den helt kass…

Kenna 13:29:09 2008-10-22

Jag har ocksdå köpt en där. Funkar perfekt!

Klas 00:57:58 2008-12-11

Samma här funkar PERFEKT! Skitsnack allt annat..

Dr Snuggles 16:47:33 2008-12-11

Jag har köpt 5 därifrån och alla har exploderat i ett klot av eld.

Grävlis 11:54:58 2008-12-12

Jag har köpt 10 därifrån och alla har smält och runnit ned i en golvbrunn.

Micke 03:47:49 2009-07-09

Jag har köpt en Arctic cat tigershark från Miami och det ärä en kanonmaskin men det är inget kina plock heller jag tror med rätt under håll funkar även kina maskinerna.

Napoleon 21:36:43 2009-07-13

Har ni något telefon nummer boys! jag vill köpa en sån ! Mvh

Gustav 19:25:47 2010-12-22

Waow, ett klot av eld alltså!

Deltagarna i Volvo Ocean Race är nu på väg över ekvatorn. I ledningen finns Green Dragon med skepparen Ian Walker. De svenska båtarna återfinns på tredje respektive sjätte plats. Under onsdagen har avståndet mellan de åtta båtarna successivt ökat. Den sista båten i fältet – Delta Lloyd – låg på onsdagseftermiddagen 223 Nm efter ledaren.

Här följer dagens sammanfattande pressrelease på engelska.

Länk: www.volvooceanrace.org

One by one, the eight boats racing in leg one of the Volvo Ocean Race popped out the other side of the Doldrums and hooked into the south-easterly trade winds. In a drag race south, the fleet is steadily clicking off the miles towards Fernando de Noronha, around 253 nautical miles ahead of Ian Walker’s Green Dragon and the chance to score more points.

After the painful drifting of the Doldrums, when the fleet all but came to a standstill, now onboard everyone is interested in the position reports and the universal question is: ‘Do we still have a chance?’ And, everyone is watching the Dragons, as they continue to hang onto their lead.

“There is full traffic by the nav station. Now everyone wants to have a look at the computers to see how the others are doing’, writes Gustav Morin MCM onboard Ericsson 3 (Anders Lewander/SWE).

Gone is the languishing on deck, searching for shade. Today the crews are reaching for their wet weather gear as speeds pick up again to around 12 knots. “It looks like we are back to normal sailing then,” said the crew of third placed Ericsson 4 (Torben Grael/BRA).

Out to the west, Green Dragon is sailing fast and straight for the islands, reaping the rewards of the westerly position the team opted for, four days ago. Bouwe Bekking/NED in charge of Telefónica Blue observed, “We all know by now that the west paid off hugely, but probably the best route has been by Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP). They will make some good gains on the leaders in the next 36 hours,” he said. And Bekking is right. Telefónica Black is now only 64 nm from Green Dragon.

“Life goes on as usual, except for the use of oilskins on deck, it is not very comfortable as you approach the Equator, but you can not have everything,” says Mikel Pasabant, the MCM. “We have caught up with the fleet in front of us, and split a little bit more with the boats behind, as we have been the quickest boat since the last position report. GO BLACKIES GO,” he adds enthusiastically.

Although pleased about the success of their team mates, the Telefónica Blue team is disappointed about their own position. “Of course we are not happy. We would have liked to be more west, but missed the boat, literally, when we parked up,” Bekking said.

From onboard seventh-placed Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT), Telefónica Blue’s situation looks rather enviable. “During the Doldrums we lost an awful amount of miles to our opponents. The worst example is Telefónica Blue who was 140 miles behind us and now is ahead. That should not be possible. Even Green Dragon was very far behind and now they are in the lead,” said Gustav Morin.

“It looks like they [Green Dragon] picked the winning side this time,” says Ger O’Rourke/IRL, skipper of Delta Lloyd who opted for the easterly side of the course and is 223 nm out of touch. Earlier today his team had a near miss with a 200 mtre ship who decided that power must not give way to sail. “The watch-leader miscalculated our crossing, called for permission to cross, but the master of the 200m ship held his ground and speeded up, eventually passing us an embarrassing half a mile ahead. It was the source of much amusement,” O’Rourke added.

After 12 days at sea, as the sweat ran off the crews in the scorching heat, there has been time for reflection, especially among those who have dreamed about competing in this race, and have followed the progress of their heroes during previous races. “Is it what I expected?” Nick Bubb, a trimmer with Team Russia asks himself? “Every bit and more,” he said.

“It still feels a little surreal for me to be out here as a competitor. So many of my idols have cut their teeth on this race track and I’m ‘stoked’ to be given my chance,” he said. “Each time I go offshore I am struck by how simplistic life can be. No ‘phone calls or emails, no day-to-day hassles. Just four hours on and four hours off.” For 6,500 nautical miles.

At the 1300 GMT position report today, average boat speed for the hour preceding the report was up to around 12 knots with Telefónica Blue and Ericsson 3 both averaging 12.8 knots. The positions in the fleet have remained stable for 24 hours, and Green Dragon has clocked the highest 24-hour run of 254 nm. The team has 253 nm to run until she reaches Fernando de Noronha, which will take them about 24 hours if they maintain the current speeds.

Leg One Day 12: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to leader)

Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) DTF 3612
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +30
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +33
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +64
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +138
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +183
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +205
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) +223

Kommentarer

JB 18:24:16 2008-10-22

engelska…

Handelsbanken Finans har i samarbete med Rädda Barnen tagit fram ett helt nytt sätt att skänka pengar. Lösningen är ett betalkort där bonusen på en halv procent på alla inköp går till Rädda Barnens katastroffond för akutinsatser vid väpnade konflikter och naturkatastrofer. Kortet har fått namnet en slant varje gång och innebär att kortinnehavaren ger ett bidrag varje gång kortet används utan att det kostar något.

Viljan att skänka pengar till behövande har ökat kraftigt under de senaste tio åren. Det beror dels på att välgörenhet har blivit mer synligt genom de stora TV-galorna, dels fick tsunamikatastrofen 2004 effekten att en katastrof långt borta kändes nära.

Samtidigt är välgörenhet något svårt för många eftersom det inte är lätt att få pengarna att räcka till. Dessutom är det lite krångligt att skänka pengar även om det idag finns autogiro, TV-galor och vanliga insamlingar.

– Vi tror att biståndsviljan i Sverige är betydligt större än utfallet. Handelsbanken Finans har därför valt att hjälpa Rädda Barnen att ta fram ett sätt där det är enkelt att göra gott och utan att det kostar något, säger Niclas Andersson på Handelsbanken Finans.

Lösningen är ett helt rött MasterCard betalkort där texten en slant varje gång är präglat på framsidan. Varje gång kortet användas går en bonus på en halv procent av inköpsbeloppet till Rädda Barnens katastroffond för akutinsatser vid väpnade konflikter och naturkatastrofer.

– Det här sker automatiskt och det enda kortinnehavaren behöver göra är att använda kortet. Ju mer kortet används, desto mer pengar till katastroffonden. Många små slantar kan bli riktigt mycket pengar i slutänden, säger Niclas Andersson.

Syftet med Rädda Barnens katastroffond är att bygga upp en beredskap för att snabbt kunna bistå barn vid väpnade konflikter och naturkatastrofer. Dessa behov uppstår blixtsnabbt och pengarna måste därför redan finnas tillgängliga så att Rädda Barnen omedelbart ska kunna skydda, stödja och lyssna på barnen. Ju snabbare personal eller insatser är på plats, desto fler liv kan räddas.

– Det fina med en slant varje gång är att katastroffonden fylls på varje gång kortet används. Det här sker varje dag utan att någon speciell katastrof eller konflikt är uppmärksammad i media. En slant varje gång är ett enkelt sätt att göra skillnad i vardagen, säger Niclas Andersson.

För intresserade är det enkelt att ansöka om kortet på www.enslant.se. För att så många som möjligt ska prova kortet tas ingen årsavgift ut under de första tolv månaderna och kortet kan sägas upp när som helst. Efter provtiden är årsavgiften 195 kronor.

Under hösten delar reptillverkaren LIROS ut gratis splits CD till alla som vill lära sig splitsa, tagla eller andra sjömansarbeten. I CD:n finns instruktioner hur man splitsar bland annat 3-slagna och dubbelflätade linor. CD:n beställs genom att man skickar ett E-mail till info@lirosropes.se , med uppgifter om namn och adress. Mailet märks med ”CD”

Kommentarer

Erling 13:57:46 2009-05-10

Ser mot få skivan då jag vill lära mig splitsa ogöra öglor med moderna matrial då jag har segekbåt modell äldre triss magnum ska fallen ner i sittbrunnen för lättare sköta det därifrån

Claes-Göran Wallin 16:54:26 2009-05-11

Jag vill lära mig att splitsa dubbelflätade linor

walle-viking@hotmail.com

Lars Erik Tällberg 16:30:45 2009-05-15

Skulle vilja lära mig Splitsa för set är så användbart inte bara inom båtlivit.
le.tallberg@helsingenet.com

Thomas Bolen 23:41:00 2009-07-07

V-by 216
89396 Sidensjö

Hej

Ser fram emot att få cd skivan om splitsning

Anders Myrén 03:44:01 2010-10-11

Ljunggatan 3
66432
Grums
CD

Lars Myrén 03:12:35 2011-05-11

Skulle väldigt gärna vija ha CD-skivan om splitsning.
Lars Myrén
Vitmossavägen 12
66432 Grums
CD

Jens Gradstock 14:07:24 2011-09-13

Hej jag vill väldigt gärna ha cd om splitsning
MVH
Jens Gradstock
Härnevi, Rotbrunna 30
745 96 Enköping

Green Dragon behåller ledningen i Volvo Ocean Race även efter det senaste dygnets segling. Den kinsisk-irländska båtens besättning håller undan för tvåan, Puma, som ligger 10 Nm efter ledaren. De båda svenska båtarna, Ericsson 3 och Ericsson 4, håller god fart, men verkar inte riktigt kunna matcha ledarna.

Utvecklingen ger en helt annanbild av racet än för bara ett par dagar sedan, då Ericssons båda båtar låg i täten tillsammans med Puma.

Navigeringen spelar en stor roll de närmaste dagarna för hur dennaden första etappen ska utvecklas. Telefonica Black med den svenske veteranen Roger Nilson som navigatör har ryckt upp sig i tävlingen och ligger nu trea, 16 Nm efter Green Dragon. Rogers stora rutin av oceankappsegling kan mycket väl göra att båten placerar sig ännu bättre efter denna delsträckan.

Länk: www.volvooceanrace.org

En ny anläggning för miljöanpassad båttvätt har öppnats på Pampas Marina i Solna. Alla föroreningar som tvättas bort från båtarnas botten förs bort via en spolplatta och tas omhand på ett miljöriktigt sätt. Solna stads borgmästare, Lars-Erik Salminen, ledde ceremonin vid invigningen den 14 oktober.

– Miljöfrågorna står högt i Solna. Att nu tvättvattnet renas så att olja, färg och andra gifter tas om hand på ett miljöriktigt sätt är mycket bra. Vattnet är vårt främsta livsmedel. Alla åtgärder som görs för att minimera riskerna att vattnet förorenas är ovärderliga, sa Lars-Erik Salminen i sitt invigningstal.

Över 1 000 båtar miljötvättas
Hädanefter kommer Pampas Marina varje år att miljötvätta 1000-tals båtar. – Merparten av de ca 2500 båtar som vi lyfter varje år tvättar vi, och det blir med miljötvätten från och med nu, säger Toni Parwén, vd på Pampas Marina. Alla båtar som tas upp för vinterförvaring på den egna marinan miljötvättas och såväl borttvättad olja, färg, tungmetaller, gummi, plast, fetter, silikon som fosfater tas om hand på ett miljöriktigt sätt.

Unik reningsteknik för båttvätt
– Vi är mycket stolta att som första marina i landet installera en så här avancerad båttvättsanläggning. Båttvätten är den mest miljövänliga i Sverige, fortsätter Toni Parwén. Reningsanläggningen skiljer sig från alla andra båttvättsanläggningar i Sverige och använder samma reningsteknik för spillvatten som nyttjas i bl a fordonsindustrin, mekaniska verkstäder och biltvättar.

– Att tvätta en båt på land, ovanpå en spolplatta, ger de bästa förutsättningarna att ta bort de miljöfarliga gifter som kan finnas i tvättvattnet. Båttvättar som ligger i vatten och borstar båtens botten tar i bästa fall hand om grova partiklar som frigörs vid tvättning. För att det ska vara miljövänligt förutsätts att båtarna är helt omålade, vilket inte är en realitet idag. De gifter som frigörs vid tvättningen i dessa båttvättar åker till stor del helt orenat ut i vattnet. Därför känns vår nya miljötvätt som en viktig miljöinvestering för oss, fortsätter Toni Parwén.

Öppen för allmänheten
Vattenreningskapaciteten på Pampas Marinas nya båttvätt är upp till 3000 liter per timme. – Det ger oss kapacitet att miljötvätta ett 20-tal båtar per dag. Man behöver inte ha båtplats hos Pampas Marina för att dra nytta av tjänsten. Alla som vill miljötvätta sin båt hos oss är välkomna från och med nästa båtsäsong, avslutar Toni Parwén.

Bilden:
Pampas Marina. På bilden syns bland annat de Aquavillor, flytande privata bostäder, som var de första flytande bostäder i Sverige där boende kan folkbokföra sig och bo permanent.

Kommentarer

Henke 16:22:35 2008-10-21

Vicken kanonbra grej! Ska tvätta min båt där nästa sommar.

Bengt A 09:48:56 2008-10-22

Jag tycker det verkar knäppt. Bättre att måla med riktig färg och slippa tvätta mitt i sommaren.

Martin Krite är en av besättningsmännen ombord på Ericsson 3, en av de åtta båtarna i Volvo Ocean Race. Här är hans egen berättelse om livet ombord. Text & foto: Gustav Morin/ERT.

– Jag är så imponerad av min fru. Det är otroligt att hon klarar av vardagen ensam med vår son, sin forskning och allt runt omkring. Min vardag här ute är se mycket enklare.

Orden kommer från 28-årige fördäckaren Martin Krite som sedan 1,5 år är pappa till William.

– Det är fantastiskt att vara pappa och väldigt jobbigt att vara ifrån fru och son så här länge. Jag saknar dem enormt, men jag tycker också att det är jobbigt att lämna Emelie ensam. Jag vet hur mycket som krävs av en förälder. Att ta hand om William ensam, så som min fru gör nu, tror jag knappt att jag skulle klara av. Barn kräver ju otroligt mycket tid och uppmärksamhet. Man har aldrig en ledig stund.

Martin blickar ut över havet som för tillfället glittrar och bjuder på riktigt behaglig sjögång. Det står 20 knop på vindmätaren och lite mer på loggen. Fantastiska seglingsförhållanden.

“Trim! skriker trimmern och Martin, som står vid grinderpiedestalen, vevar ursinnigt tills han hör; ”Stopp!”. Han blickar upp och pustar;

– Även om det här är väldigt fysiskt och tufft, och trots att man utsätter sig för väder och vind på ett extremt sätt, så tycker jag att det här livet är mycket enklare än att vara hemma, arbeta och vara småbarnsförälder på heltid. Jag tror att jag sover ännu mindre hemma och jag är alltid upptagen. Här är jag ju ledig fyra timmar två gånger per dygn. Vilken lyx.

Men det är knappast “ledigheten” som lockat Krite hit. Han har seglat hela sitt liv och deltog i America´s Cup på Nya Zeeland 2002–2003 med det svenska teamet svenska Victory Challenge. Martin var också med Victory Challgene under förseglingarna till America´s Cup. Men han tröttnade och tänkte lägga seglingen på hyllan, till förmån för familj och ett mer normalt liv.

Väl hemma började han segla “lite på kul” igen. Gnistan kom snabbt tillbaka och han fick snart chansen att vara med ombord på Ericsson 3, flytta till Lanzarote och förbereda båt och träna ett år innan start. Efter gemensamt beslut med frun tackade han ja.

– Jag tror att alla ombord söker kickar på ett eller annat sätt. Har man en gång seglat på hög nivå se är det svårt att få det ur blodet. Inte minst efter att ha seglat VO70 i hårt väder till havs. För att få samma kick i vardagen krävs nog att man börjar köra bil på fel sida av vägen, avslutar Martin, som vanligt, med ett garv och mungiporna i topp.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Kommentarer

klas andersson 17:59:51 2008-11-13

pappa till Martin Krite. Jag åkte rallybil Martin var som liten med och åkte i servicebilen Martin mamma Margaretas värsta mardröm skulle vara att Martin skulle bli rallyåkare. Nu tävlar Martin i något som förmodligen
är 20ggr tuffare och farligare.

Det hjar varit stora förändringar i täten för Volvo Ocean Race det senaste dygnet. Ericsson 3 ligger idag tvåa, 39 Nm efter ledande Green Dragon. Ericssons andra båtar ligger på sjunde plats. Här nedan följer några av dagens pressreleaser.

TEAM RUSSIA LEG ONE DAY 9 QFB: received 10.10.08 1712 GMT

It is getting very hot here inside the boat, I am wet and sticky in our navstation trying to pick a way through the doldrums. Wouter, our navigator and meteorologist on board came up with some good analysis and we made a plan we trust so far. It seems other people have similar plans as the fleet generally converges between 027.30 and 028.00 W.

The sun is really high already, must be at approximately 73 degrees at noon, just a guess as our sun tables are vacuum packed to keep them dry. It is still a rule of the race to have a sextant, table and an accurate time piece on board, just in case something happens with the GPS system.

We all look very much forward for the first rain cloud to pass over us to take a shower, the last decent shower was more than a week ago in Alicante.
Aeh

Andreas Hanakamp – skipper

ERICSSON 4 LEG ONE DAY 9 QFB: received 19.10.08 1422 GMT

One week after the start and a lot of different feelings on board. After an intense race with Puma for the lead of the leg, where at some stages both boats had just a few metres from each other, we had the call from Volvo doctors that Tony Mutter (helmsman and sail coordinator), had to come off the boat, as his knee infection was not getting better. We changed our course to Cape Verde, as it would be Tony’s last chance get off the boat before Noronha. We lost a few hours dropping Tony to a motor boat and then went back to the race.

Later came the message that Tony arrived safe at Cape Verde and our team doctor was already with him. It was a sad moment on board, as everybody was worried about Tony’s health and that we were losing a very important crew member, but it was the right decision, otherwise he could be in risk.

Right now we are approaching the equator with not many miles from the leg leader. It’s been very warm inside the boat. Yesterday we had our first big cloud with intense sails change and a lot of rain that gave us the opportunity to have a shower.

We are losing ground to all boats which is not good. All the fleet is still very close and we are trying to get the best points at the scoring gate of Noronha.

Good winds, Joca

Joao Signorini – trimmer

HUNTED BY BIG, BLACK CLOUDS: WELCOME TO THE DOLDRUMS BOYS

“The heaters have been turned on and the grinders have been turned off – for the moment anyway,” says Ken Read/USA, skipper of PUMA who is still in the lead, as the fleet racing in leg one of the Volvo Ocean Race enters the calm, oily stillness of the Doldrums.

Temperatures rise as the eight-strong fleet dodges the big black clouds and the squalls which accompany them, typical of the Doldrums. “We are being hunted by clouds,” said Ericsson 3’s navigator Aksel Magdahl. “It does not feel fair that once again it pays off to be behind. It should not be like that in sailing. The rich should always get richer.”

Ericsson 3 is clinging onto second place and was hoping to avoid a repeat of their exit from the Mediterranean earlier in the week when their comfortable lead was sucked away by an adverse current and they were ‘parked’ for half a day, being passed by several boats. “After finally fighting our way back into contention, the same is happening again,” worries Magdahl.

In third place, progress has been rapid for the Green Dragons (Ian Walker/GBR) and the team is looking for a podium position when they round the scoring gate at Fernando de Noronha in about three days time. “West is best they say and we’ve had to give up a lot to get out here,” said navigator, Ian Moore in a radio interview today. “We all talked about it and so often it pays, but it was pretty hard watching the other guys turn south towards the Doldrums,” he said.

It’s going to be an exciting 48 hours as the fleet bunches together, but it is a very fickle part of the world and the whole fleet could very easily be turned on its head. It will be the Wind Gods who will decide the fate of the fleet and who gets free first, back into the trade winds.

The effects of being one man down onboard Ericsson 4 (Torben Grael) in fourth place are being felt, according to Guy Salter/GBR. Tony Mutter was one of the top trimmers and drivers onboard and his lack of presence in the team has made it a lot harder on the rest of the crew. It is frustrating Salter, himself a competent sailor and previous competitor in this event, as the media crew member (MCM) not being able to join in with sailing the boat.

“We are suffering from not being as far west as we would have liked to have been at this point,” said Salter, whose brother Jules is the navigator onboard. “Skipper Torben Grael has had to stand a watch now as well as being involved in the major decisions which is proving very difficult physically,” he said.

The team on Delta Lloyd (Ger O’Rourke/IRL) has been putting in a superb performance, for fifth place after eight days of racing, but the team is watching the weather carefully, particularly a tropical storm which is approaching the fleet. “It’s 75 nm wide and heading straight for the fleet’s path,” said Ger O’Rourke last night. “There could be big wins and losses in how the fleet manages this obstacle. These storms suck up and disturb the direction of the wind. Let’s hope we get our timing right,” he said.

Capitalising on the front runners hitting the Doldrums wall, Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) is right back into contention, just 48 nm behind PUMA, helped by the wind moderating at the head of the fleet and by being able to use their repaired spinnaker to catch the fleet.

“For the last few days with the sail problems we have had, it has been a bit like boxing with one hand tied behind your back,” said Bekking.

Gone now are the big waves and nose diving for Telefónica Blue as the sailing becomes more subtle with the crew teasing the best speeds possible out of the boat as the team edges south into softening winds and, eventually, the Doldrums.

Five nautical miles behind Telefónica Blue is the Russian team, which reports that their boat Kosatka smells like a stable for a horse, as the temperature below rises.

Onboard Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP), Mikel Pasabant (MCM) says that the crew is missing cookies and chocolate, but otherwise they are eating and drinking very well. “Some of the crew say they are even getting fatter,” he reports. The black Spanish boat is 71 miles behind PUMA.

Keeping hydrated in the Doldrums sauna is very important. “The water make is a value that we could not do without and seems to get run overtime down here,” says PUMA’s Ken Read. “”We are constantly preaching ‘drink water’. If you don’t, you develop hangover symptoms pretty quick. Not that I have those symptoms often when on land, but I have been told,” he says.

As the fleet negotiates the big, black clouds of the Doldrums, the race veterans onboard PUMA wisely nod their heads and say, ‘welcome to the Doldrums, and if this isn’t it, then we are really close.’

“I can’t wait for them to say, ‘welcome to the south east trades,” laughs Read.

At the 1300 GMT position report today, the whole fleet had made gains on PUMA, whose lead had been reduced to a mere four nautical miles. With still 4210 nm left of this leg to Cape Town for the leaders, Telefónica Blue and Telefónica Black had both notched up the highest average boat speed (12.8 knots) for the hour preceding this report, with Ericsson 4 averaging 12.5. Telefónica Blue also claimed the highest 24-hour run of 335 nm.

Leg One Day 9: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to leader)

PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) 4210 DTF
Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) +4
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +8
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +33
Delta Lloyd IRL (Ger O’Rourke/IRL) +41
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +48
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +53
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +71

Puma har under natten återtagit ledningen i Volvo Ocean Race och ligger därmed före de båda Ericssonbåtarna. Båtarna seglar cirka 12 knop och det är inga större skillnader mellan dem. Avståndet mellan den första och andra båten är till exempel endast 3 Nm. Länk: www.volvooceanrace.org

När svenska Sjöfartsverket införde krav på utbildning för snabba yrkesbåtar 2004 var Sjösportskolan i samarbete med Chalmers bland de första att bli godkända att hålla denna utbildning. Sedan dess har flera hundra svenskar utbildats i hur man hanterar snabba båtar. Kunderna är både privatpersoner, kustbevakningen och företag som tex Volvo Penta.

Eftersom Sjösportskolan i Göteborg (Långedrag) är licensierad även för den enda internationellt gångbara yachtutbildning Yachtmaster samt RIB master, har vi i samarbete med Ullman Dynamics tagit fram en kurs som riktar sig till utländska myndigheter och privatpersoner för att sprida den unika kunskap som Sjösportskolan besitter inom området små snabba båtar.

Den första kursen pågar i Långedrag denna veckan, och deltagarna kommer från Portugal och Danmark. De arbetar vid sjöpolisen och flottan och får nu även specialutbildning för att kunna köra säkert med mycket snabba båtar.

Utbildningen sker hos Sjösportskolan i Sjöräddningshuset. Praktik hålls ute till havs. Båtarna som används på kursen är bland de snabbaste som finns på västkusten. Dessutom har en av kunderna med sig en extremt snabb båt, med en maxfart på ca 80 knop.

Ullman Dynamics utformar ergonomisk riktig och säker utrustning för bl a högfartsbåtar.

Länk: www.sjosportskolan.se

Puma är tillbaka i ledningen av Volvo Ocean Race. Ledningen framför Ericsson 3 med skepparen Anders Lewander ärendast 7 Nm men Ericsson 4 med skepparen Torben Grael ligger 61 Nm efter Puma. Båtarna seglar söderut med cirka 10 knops fart i relativt lätta vindar. Det återstår 4 500 Nm till etappmålet i Kapstaden. Ericsson 4 fick via en fiskebåt hastigt sätta iland besättningsmannen Tony Mutter (bilden) under fredagen efter att denne blivit sjuk i ett knä.

Här är den senaste pressreleasen frånEricsson Racing team:

ERICSSON RACING TEAM REMOVES MUTTER DUE TO MEDICAL CONCERNS

STOCKHOLM, Sweden (Oct. 17, 2008) – At 1800h local time today, Tony Mutter, of Auckland, New Zealand, was removed from Ericsson 4 via a fishing boat due to medical concerns. Mutter, 39, had been suffering from an infected knee and was receiving antibiotics.

Mutter was transferred onto a fishing boat from Mindelo, São Vicente, Cape Verde Islands. Team representatives took him to a hospital in Mindelo where he was expected to be examined. Once doctors are happy with his condition, Mutter will join his wife and son in Cape Town.

Mutter awoke yesterday with his left knee swollen and painful. Onboard medic Phil Jameson, with assistance from watch captain Stu Bannatyne and directions from on-call race medic Dr. Spike Biggs, administered an anaesthetic, drained the knee of fluid and then lacerated it to remove the infected area.

The difficult decision to transfer Mutter was made early this morning by Ericsson 4 skipper Torben Grael.

“The Race Doctor told us that Tony had to be evacuated because the leg had become significantly more swollen over night, and the uncertainty of how quick his condition will improve,” said Grael. “Both he and I agreed that it would be a prudent and precautionary measure to evacuate him from the boat. He needs to get proper treatment. In addition once we have passed the Cape Verde Islands, we have a period of some 1,300 nautical miles of open ocean ahead of us.

“Our onboard medics, Phil and Stu, have done a great job. They were told by the race doctor that had we been in the Southern Ocean, they would have to give Tony intravenous fluids with antibiotics,” Grael said.

Mutter is understandably very disappointed.

“It’s a tough call, but given the state of the infection an easy call,” said Mutter. “Bearing in mind that the conditions in which we live onboard are not ideal for dealing with infections, and add to this the increasingly hot and humid conditions as we reach the Equator and the Doldrums, this is for sure the best course of action.

“My priority is to get back to 150 percent fitness and rejoin Ericsson 4 in Cape Town,” Mutter said.

The transfer happened just west of São Vicente. Ericsson 4 did not suspend racing, nor did it receive a replacement for Mutter. It will complete the leg with nine active crewmembers that now are heading towards the scoring gate outside Brasil and Cape Town.

Kommentarer

T G Rael 11:24:30 2008-10-18

Det är väl som i all annan idrott. Vid 30 är man för gammal

BÖSS 10:04:41 2008-10-19

Vi får väl se hur det går för Roger Nilsson på Telefonica Black, han närmar sig 60…..

Under september 2008 sålde Statoil över 8,3 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 1,8 procent sedan föregående månad och med hela 82 procent jämfört med september 2007. All etanolen i bränslet var verifierat hållbar.

I dagsläget har Statoil 320 tankställen för E85. Registreringarna av miljöbilar ökade under september med 105 % och miljöbilsandelen i september var 37,9 %, den högsta noteringen för en enskild månad enligt Bil Swedens statistik.

– Framtidens stationer kommer att ha flera olika drivmedel. Genom att erbjuda E85 möter vi efterfrågan från våra kunder som köpt miljöbilar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil.

All Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör.

– Den E85 vi säljer vid våra stationer är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.

Försäljning över Statoils stationer under september 2008 utgjordes till 9,6 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57,5 procent, medan andelen diesel uppgick till 32,9 procent.

Statoils nationella försäljning av biodrivmedel under september 2008 minskade utsläppen av växthusgaser med 22 178 ton, motsvarande nästan 7 500 genomsnittliga bensindrivna personbilar. Att andelen diesel ökar, på bekostnad av bensin, leder också till minskade utsläpp, eftersom en dieselbil i genomsnitt släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil.

Samtidigt som Statoil satsar på nya tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av etanol i den vanliga bensinen från 5 till 10 procent.

– Ökad inblandning är ett effektivt sätt att snabbt minska koldioxidutsläppen från trafiken. Därför vill vi öka inblandningen av biodrivmedel till 10 procent, säger Helena Fornstedt.

Kommentarer

Nisse Alkylat 10:52:51 2008-10-17

Det är väl bara i Sverige vi köper sån här skit. Hoppas det aldrig kommer till sjömakarna.

BÖSS 13:30:40 2008-10-17

Men om konsekvensen blir mindre antal träd i regnskogen så kanske det rent av blir negativ effekt på miljön.

Nisse Alkylat 14:04:20 2008-10-17

Båttillverkningen står för mindre än 1% av regnskogsanvändningen. Suck!

BÖSS 14:53:27 2008-10-17

Många bäckar små…..