Det svenska företaget Ekomarine utökar testerna av den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula på Västkusten. Inför säsongen 2009 har en utvecklad färg, med bland annat en längre verkan, tagits fram. Nu söker företaget båtägare som vill vara med och testa alternativet till dagens giftfärger.
Den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula såldes på den svenska Ostkusten under båtsäsongen 2008 och erfarenheterna från säsongen har gjort att produkten kunnat utvecklas. Målet för 2009 är ett brett testprogram för Västkusten för att lansera en Västkustfärg 2010.
– Genom omfattande tester och samarbetsprojekt har vi vidareutvecklat Neptune Formula, säger Claes Tarras Ericsson, vd för Ekomarine. Nu efterlyser vi båtägare på olika platser längs Västkusten som kan använda och utvärdera färgen inför lanseringen nästa år.
Inför säsongen 2009 lanseras även en ny primer som har utvecklats i samarbete med bland annat Ytkemiska institutet. Den nya primern gör att färgen fäster ordentligt oavsett tidigare underlag. 2009 års version av Neptune Formula finns i två kulörer, svart och grå, och klarar upp till 35 knop till skillnad från den tidigare versionen som hade en maxgräns vid 12 knop. Färgen har även längre verkan för att fungera bättre för dem som sjösätter sina båtar tidigt och i vatten där havstulpanerna har en längre spridningsperiod.
– Både primern och båtbottenfärgen använder lågaromatiska lösningsmedel i stället för exempelvis Xylen, vilket gör färgerna trevligare att arbeta med, säger Claes Tarras Ericsson. Torkade färgrester är till och med komposterbara.
Neptune Formula säljs i 0,75 och 2,5-liters burkar och kommer att, tillsammans med den nya primern, finnas i butik inom kort. Liksom tidigare erbjuder Ekomarine branschens bästa nöjd kund-garanti som ger pengarna tillbaka till den som inte är nöjd med resultatet.
Båtägare som vill vara med i testprojektet för Västkusten är välkomna att anmäla sitt intresse i Ekomarines monter på Båtmässan i Göteborg den 31 januari till den 8 februari och meddela var din båt ligger och hur den planerar att användas under sommaren.
Nya produkter från Ekomarine 2009:
Neptune Formula: Giftfri båtbottenfärg för Ostkusten, svart. Max 35 knop. 0,75 liter eller 2,5 liter. Färgen rekommenderas från Södra Östersjön till Bottenviken samt Finska viken och Rigabukten.
Neptune Formula: Giftfri båtbottenfärg för Ostkusten, grå. Max 35 knop. 0,75 liter eller 2,5 liter. Färgen rekommenderas från Södra Östersjön till Bottenviken samt Finska viken och Rigabukten.
Neptune Formula Primer: Grundfärg för Neptune Formula. Off white. 0,75 liter eller 2,5 liter.
Länk: www.ekomarine.se
Lagom till Båtmässan lanserar sjöpolisen ett nytt grepp för att återbörda upphittade båtar. Under ett år kan uppemot 150 sjöfynd anmälas till Polisen. Många av dem kommer tyvärr aldrig tillbaks till sina ägare. Nu hoppas sjöpolisen att en nylanserad hemsida ska ändra på den saken.
Varje år hittas ett stort antal båtar drivande i havet eller ilanddrivna utmed kusten. Oftast är det mindre båtar men även större båtar finns i polisens förvar. Många av dem kommer aldrig tillbaks till sina ägare. Men nu kommer sjöpolisen att lägga ut bilder på sjöfynd som anmälts till polisen. Sjöpolisen hoppas att den nylanserade hemsidan ska göra att fler får tillbaka sina båtar.
-Vi hoppas att de som saknar sin båt ska gå in på www.polisen.se/vastragotaland och se om deras båt möjligtvis är upphittad och anmäld till Polisen, säger Owe Magnusson chef för sjöpolisen i Västra Götaland.
I takt med att nya upphittade båtar anmäls till sjöpolisen kommer antalet båtar på hemsidan att öka efterhand.
Det kommer med all säkerhet bli ett tungt år även för Sveriges idrottsföreningar. Sponsorerna håller i sina pengar och lottförsäljningen minskar. Därför behövs det nya intäkskällor för föreningarna. Svenska Spel samarbete med Sponsorhuset.se är ett av dessa koncept som ökar chanserna till ett bättre ekonomiskt år för svenskt föreningsliv.
Svenska Spel erbjuder via Sponsorhuset 6500 föreningar att få direkt avkastning på spelat belopp. Det enda man behöver göra är att gå in på www.sponsorhuset.se och välja sin favoritförening och
trycka på Svenska Spels banner. Därefter går ett fast belopp för varje ny kund samt en procentsats på
varje spelad krona till föreningen.
Svenska Spel som idag är Sveriges största partner till svenskt föreningsliv delar årligen ut totalt 1,4
miljarder till svenskt föreningsliv, de ser mycket positivt på detta koncept.
– När det råder hårda ekonomiska tider i samhället så passar det väldigt bra att vi erbjuder ett nytt sätt
för föreningarna att tjäna lite extra pengar utan någon större arbetsinsats. Vi hoppas att många tar
chansen att stärka sin ekonomiska situation med vårt enkla nätpartnerupplägg, säger Peter Tumegård
som är Affärsutvecklare hos Svenska Spel.
-Vi är mycket stolta att kunna erbjuda våra 6500 föreningar avkastning på spelat belopp hos Svenska
Spel. Vi kommer jobba hårt på att utveckla detta samt att erbjuda våra föreningar mer möjligheter att
på enklast möjliga sätt få in pengar till föreningen, säger Tobias Myhre som är en av grundarna av
Sponsorhuset.se.
Kontakt: Tobias Myhre, tel 0736-567 900, mail: tobias@sponsorhuset.se
Årets Båtmässaq i Göteborg slog upp portarna i lördags. Nu är nyhetspresentationerna i full gång. Först ut var Nord West Yachts, som hade världspremiär för sin nya 37-fostmodell. Nimbus hade premiär en liten stund senare för sin nya 335 Coupé. Bland segelbåtarna märks nyheter från Bavaria och Regina med flera varv.
Det finns mycket förväntan bland utställarna. Hösten och vintern har varit tung för många båttillverkare och de flesta tillverkarna av småbåtar har haft produktionsstopp i flera månader.
Men i och med mässan kommer vårkänslorna tillbaka bland båtägarna – så även i år. Som vanligt presenteras en hel del nyheter och med stora rabatter och låga räntor kan den som vill köpa ny båt göra ett verkligt klipp.
På mässans hemsida finns massor av tips och nyttig information. Där finns även sändningar via webb-TV och mycket annat roligt.
Länk: www.batmassan.se
Båtmässan i Göteborg är inte bara en mässa med båtar och tillbehör, utan också en upplevelsemässa. Mässan pågår 31 januari-8 februari. Varje dag kan besökarna lyssna till en mängd intressanta föredrag. Allt från seglingsäventyr med Ola Skinnarmo till exotisk drömseglats i Sydamerika, paddling på Grönland och havsfiske utanför Kenya.
Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg, firar i år 50-årsjubileum.
– På Båtmässan finns inte bara 300 utställare som visar segelbåtar, motorbåtar och tillbehör. Båtmässan är lika mycket en upplevelsemässa för alla som är intresserade av vattenliv och natur. Därför satsar vi i år på många intressanta föredrag och aktiviteter, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Varje dag under Båtmässan arrangeras en mängd intressanta och inspirerande föredrag.
Öppningsdagen, lördagen 31 januari, berättar till exempel Peter Lindblom hur han och hustrun Monica förverkligade drömmen att segla till exotiska platser som Kap Vrede, Venezuela och Brasilien.
Samma dag ger P-O Larsson tips om olika naturhamnar runt om i den bohuslänska skärgården.
Länsstyrelsen i Västra Götaland slår ett slag för miljön och informerar om alkylatbensin och miljöanpassad 2-taktsolja. Jan Ahlbom, länsmiljöingenjör och mottagare av 2008 års Göteborgspris för hållbar utveckling, redovisar hur utsläppen från den traditionella 2-taktsmotorn påverkar miljön och vad man kan göra för att minska sina egna utsläpp.
Tisdagens samtal mellan Stefan Rahm, sportchef på Svenska Seglarförbundet, elitseglarna Hans Wallen, Mattias Rahm och Niklas Edler om segling på korta banor kommer säkert att locka många kappseglingsentusiaster.
Lördagen 7 februari är det dags för äventyraren Ola Skinnarmo. Han har släpat, paddlat och seglat sig runt några av de hårdaste platserna på jorden. På Båtmässan berättar han om sitt nya äventyr, att segla genom Nordostpassagen. Den 6 000 sjömil långa resan är beräknad att ta tre månader och inleds runt midsommar från Stockholm.
På Friluftsscenen får alla som är intresserade av paddling och sportfiske sitt lystmäte. Här varvas olika föredrag under hela Båtmässan.
På lördagen berättar till exempel Glenn Mattsings om en paddlingsresa i ett av Grönlands mest spektakulära områden. Paddlingen skedde bland väldiga isberg, knölvalar, sillvalar och vikvalar, allt inramat av snöklädda bergstoppar runt 2 000 meter höga.
Besökarna får också följa med Bosse Hall på en havsfiskeresa till Kenya där haj, tonfisk och svärdfisk nappar. Andra föredrag handlar om tonfiskfångst i Kroatien och havsfiske utanför Marstrand.
Det blir traditionell båtbyggartävling mellan eleverna från Sveriges båtbyggarskolor. Eleverna kommer också att under hela mässan arbeta med att bygga klart en Rydsbåt.
Varje mässdag arrangeras tävlingen “Välj att bli miljönär”. Här kan besökarna testa sina miljökunskaper genom en lättsam frågesport där frågorna enbart handlar om vår miljö, både till sjöss och på land. Tävlingen arrangeras av Båtmässan i samarbete med bland andra Konsument Göteborg och Sjösportskolan.
För barnen blir det under helgerna sjövettsshow med sjövettshjältarna Rummel & Rabalder, en föreställning fylld med sång, dans, musik och sjövettsregler. Efter showen bär det av med de unga till Barnens Sjövettsskola.
Länk: www.batmassan.se
När Albin Expressfyller 30 år firas detta ordentligt med start på Båtmässan i Göteborg. 1979 lanserades Albin Express! Ingen annan båt under 1980-talet såldes i så många exemplar på så kort tid och till så många olika typer av seglare. Expressen vann hjärtat hos kappseglare, nybörjare och unga familjer som ville ha en ny, snabb, enkel och billig båt. Expressen uppfyller de mest varierande önskemålen, som cruisingbåt eller som kappseglingsbåt.
2009 fyller alltså Expressen 30 år. Många båtar har lanserats efter detta. Med blykölar, med gennakers, med kolfiber, med high tech-segel osv. Men Expressen samlar fortfarande en av de största fälten för entypskölbåtar i Sverige idag.
Västkustens Expresseglare är mycket stolta att Sveriges kanske mest framgångsrike båtkonstruktör – och Expressens skapare – PETER NORLIN kommer att besöka oss på Båtmässan i Göteborg för att fira 30-årsjubiléet. Peter Norlin berättar då om hur marknaden såg ut när Expressen skapades, samt lite historia kring båten.
Söndagen 1 februari kl. 13.00 startar firandet i Expresseglarna Västkustens monter (H01:02).
De kommer också att direktsända via X-RaceTV live på webben: www.regatta.nu eller www.expresseglare.org
Nor Star Sverige AB lanserar ett nytt produktsortiment på den Nordiska båtmarknaden. Premiären sker på Båtmässan i Göteborg, som startar nu på lördag. Båtmässan, som arrangeras 31 januari-8 februari på Svenska Mässan i Göteborg, firar i år 50-årsjubileum. – På Båtmässan finns inte bara 300 utställare som visar segelbåtar, motorbåtar och tillbehör. Båtmässan är lika mycket en upplevelsemässa för alla som är intresserade av vattenliv och natur. Därför satsar vi i år på många intressanta föredrag och aktiviteter, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Maril Boats grundades 1996 och tillverkar sina båtar i Koudum, Holland. De har under åren etablerat sig som en av Hollands största tillverkare av “slow boats” och deras båtar tillhör toppskiktet kvalitetsmässigt.
Man har idag 6 modeller på programmet . Från 6 meter till 8,80 meter. Till Båtmässan kommer Maril 625, 725 och 880. Tillverkningen sker till 100 % i Holland . Marils snipor är lätta att underhålla, komfortabla och välutrustade, tillverkad till högsta standard.
En premium snipa som ger båtlivet en annan dimension. Båtarna är vackra att se på och en njutning att färdas i. Förtöjd vid bryggan väcker de beundran från förbi passerande. Med komfortabel sittplats för 8-10 personer är sniporna som gjorda för utfärder med goda vänner.
Att färdas i en vacker modern snipa är inte bara en lisa för själen utan också ett ekonomiskt och miljövänligt sätt att färdas på havet. En snipa är ett bekvämt alternativ om man söker en öppen dagsturs båt. Billig i försäkring och låg bränsleförbrukning bidrar till nöjet att äga en båt. Plats för goda vänner och hela familjen ombord utan att trängas. Mittmonterad motor och stora soffor erbjuder social gemenskap där alla kan samtala med varandra.
Maril 625 är storsäljaren med fler än 1000 levererade båtar. Maril 725 är storasyster som erbjuder större utrymme och ännu högre komfort. Maril 880 är en läcker skapelse som kommer att väcka mycket uppmärksamhet längs västkusten. Perfekt utflyktsbåt som uppmuntrar till längre turer.
Priser med standardutrustning från 306.000 kronor till 770.000 kronor beroende på modell. I standard utrustning ingår bland annat, valbar färg på skrov, kapell och dynor, sprayhood och sittbrunnskapell, dynor, bottenmålning, rattstyrning mm. Samtliga modeller har integrerad innerliner och goda stuv utrymmen.
Länk: www.norstarsverige.se
Länk: www.batmassan.se
Den spanska båten Telefonica Blue vann etappen till Kina i Volvo Ocean Race. Men segern blev inte så stor som många först trodde. I mål var Telefonica Blue endast en liten stund företvåan, Puma, och Ericsson 4 som tog en hedrande tredje plats.
Den här etappen bjöd på all den dramatik som kunde förutses – plus lite till. För att ytterligare spä på spänningen gick Telefonica Blue i mål i tät dimma.
Enligt skepparen på Telefonica Blue, Bouwe Bekking, var detta den tuffaste etappen han någonsin varit med om i Volvo Ocean Race.
Läs de senaste resultaten på: www.volvooceanrace.org
KSSS arrangerar i sommar ett nytt stort kappseglingsevenemang, Sandhamn Race Week 2009, som varar en dryg vecka från 25 juni till 4 juli. Seglingsveckan börjar med starten av sista etappen i Volvo Ocean Race och slutar med havskappseglingen Eurocard Gotland Runt 1-4 juli, som i år startar på en onsdag för första gången.
Pressrelease från KSSS:
– Aldrig förr har vi kunnat bjuda på så mycket spännande kappsegling på en gång i Stockholm, säger Therese Ahlström, KSSS Klubbdirektör.
Sandhamn Race Week blir en seglingsvecka som ska mäta sig med de klassiska internationella evenemangen Cowes Week och Kieler Woche. Seglingsfesten börjar i år med starten på sista etappen för de spektakulära VO70-båtarna i Volvo Ocean Race, fortsätter med tre dagars bankappsegling i Sandhamn och avslutas med den klassiska havskappseglingen Eurocard Gotland Runt.
– Vi vill bjuda alla stockholmare och seglingsentusiaster på fantastiska seglingsupplevelser. Därför skapar vi ett större och bredare seglingsevenemang med flera olika former av kappsegling, nöjen och aktiviteter, för seglingselit, amatörseglare, företag och hela familjen, berättar KSSS tävlingsledare Fredrik Feldreich.
Genom att flytta starten för Eurocard Gotland Runt till onsdagen den 1 juli så kan man locka många kappseglare till Sandhamn Race Week redan till helgen 26-28 juni. Då arrangeras ett stort antal kappseglingar på tre olika banor för såväl elit- som amatörseglare. Kappseglingarna kommer att locka ett hundratal båtar i entypsklasser så som bl a F18, J80, Express, Drake, CB66 och trimaranen SeaCart 30 samt klasserna LYS, IRC, ORC International.
Men startskottet för KSSS nya satsning 2009 går redan torsdagen den 25 juni på Kanholmsfjärden. Då startar de åtta VO70-båtarna på det sista benet från Stockholmsstoppet i Volvo Ocean Race mot målet i St Petersburg. KSSS står som sportslig arrangör av alla tävlingar i samband med stoppet i Stockholm.
KSSS drar även igång nya och intressanta seglingscuper under Sandhamn Race Week där företag får tävla mot företag.
– Det finns ett stort intresse från företag att låta sina anställda tävla mot varandra internt eller mot sina konkurrenter, förklarar Fredrik Feldreich.
Hela Sandhamn sjuder också av en mängd familjeaktiviteter under hela veckan, där KSSS många företagspartners och sponsorer deltar aktivt.
Höjdpunkten på regattaveckan är Eurocard Gotland Runt, en av världens största havskappseglingar, som i år för första gången startar på en onsdag, den 1 juli för att gå i mål på lördagen till prisutdelningen och den stora seglarfesten i Sandhamn den 4 juli.
– Intresset är redan stort för Sandhamn Race Week och tillsammans med ett förhoppningsvis ännu större Eurocard Gotland Runt i år lovar veckan att bli en ny riktigt klassisk seglingsfest, säger Fredrik Feldreich.
Länk: www.ksss.se
Bild från Eurocard Gotland Runt, Sandhamn. Foto: KSSS.
Tillverkaren har lagt fokus på ett enkelt handhavande, flera unika funktioner och samma genuina kvalité som Sailor är världsberömd för. Serien består av två produkter för den europeiska marknaden: SAILOR 6210 och SAILOR 6215 DSC Klass D. DSC Klass D är godkänt att installeras på fartyg som går i kustnära områden och inte har krav om full GMDSS.
Leverantörens pressrelease:
• Hellt vattentät IPX8.
• Unik inspelningsfunktion. Är man osäker på vad som sades/vem som kallade osv kan alltid senaste meddelandet spelas upp igen.
• Stor lättläst display. Bakgrunden är upplyst i rött och den är dimbar för att vara bekväm även nattetid.
• Kraftig högtalare ger utmärkt hörbarhet även i bullriga miljöer.
• Möjligt att välja handset eller handmikrofon och det finns möjlighet att koppla två st till stationen.
• Inbyggd AIS mottagare och interface för visning i PC eller plotter.
• Inbyggt interface för att koppla signalhorn (loud hailer).
• Dual watch (dubbelvakt), Tri-watch (trippelvakt) samt skanning.
Leveranser beräknas till augusti 2009 och rekommenderat pris från 5 995 kr.
Länk: www.cordland.se
Suzuki har presenterat ett par nya utombordsmotorer. Den här gången är det en 8 hk och en 9,9 hk motor. Motorerna är lätta och kompakta och har finesser som till exempel framskjuten vevaxel, vilket tidigare har funnits på Suzuki DF90 och ger en bättre viktfördelning på akterspegeln och minskar vibrationerna betydligt.
Suzukis pressrelease:
Den förbättring i prestanda du ockås får i och med det är ett plus i kanten. Kombinationen av den framskjutna vevaxeln och det nydesignade kompakta växelhuset gör de nya DF90/80/70 till de lättaste och mest kompakta motorerna i sin klass.
De nya motorerna kommer med samma avancerade teknologi som Suzukis större motorer. Alla tre motorer har dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), fyra ventiler per cylinder samt ett strömlinjeformat växelhus som kom första gången på vår DF300.
Designen på växelhuset reducerar vattenmotståndet med hela 36% vilket ger en snabbare acceleration. DF90/80/70 har en mycket smidig växlig genom det nya växlingssystemet. Easy start Det är lätt att starta Suzukis motorer. Nu är det ändå enklare genom Suzukis Easy Start system. Detta gör att du bara behöver vrida nyckeln EN gång, så går startmotorn tills motorerna hoppar igång.
Du behöver inte stå och hålla i nyckeln mera. Easy Start finns endast på vår ny motorserie Långa avstämda insugningsrör Ett sätt att öka en motors prestanda är att se till att motorns lufttillförsel är så jämn och effektiv som möjligt. Därför har DF90/80/70 långa avstämda insugningsrör, specialdesignade för så effektiv lufttillförsel som möjligt.
Länk: www.kgksuzuki.se
Den spanska båten Telefonica Blue är på väg mot en etappseger i Volvo Ocean Race. Med bara Nm kvar till målet i Qingdao leder Telefonica Blue före Puma och Ericsson 4. Den andra “svenskbåten”, Ericsson 3, är redan i hamn på Taiwan (lilla bilden nedan) och ska besiktas innan den reparareras efter sina skador.
Telefonica Blues ledning är dock knapp. Endast 21 Nm före Puma medan Ericsson 4 ligger 25 Nm efter ledaren, som totalt har 129 Nm kvar till etappmålet.
Vem som vinner delsträckan kommer att avgöras under natten, svensk tid. Det blev dock lika tufft som många hade förutspått. Totalt har tre av de kvarvarande båtarna fått ge upp. Den ryska båten ligger fortfarande i hamn på grund av finansiella problem.
Följ upplösningen via racets hemsida.
Länk: www.volvooceanrace.org
Den nordiska båten Ericsson 3 har tvingats avbryta fjärde etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race sedan man börjat ta in vatten från sprickor i skrovet. Telefonica Blue leder fortfarande etappen med drygt 500 Nm kvar till Qingdao i Kina. Ericsson 4 ligger på andra plats (72 Nm efter) och Puma på tredje plats (88 Nm efter).
Samtliga ombord på Ericsson 3 är oskadade och vattenintaget är under kontroll. Båten seglar nu söderut mot Taiwan för att söka hamn och se över skadorna.
– Alla ombord är oskadade och situationen är stabil, rapporterar navigatören Aksel Magdahl.
Det var cirka klockan 08.15 på tisdagsmorgonen lokal tid (01.15 svensk tid) som besättningen på Ericsson 3 upptäckte att de tog in vatten. Man tog snabbt beslutet att sluta kappsegla och vända söderut mot Taiwan 55 sjömil (cirka 100 km) bort.
När man nu seglar med vinden, istället för mot, så har vattentrycket mot skrovet minskat. Som en extra säkerhetsåtgärd har man bett tävlingsledningen om en eskortbåt från Taiwan som kommer ut för att möta Ericsson 3. Strax efter lunchtid, svensk tid, räknar man med att vara i hamn.
Det är på babords sida, framför ett av de vattentäta skotten i fören, som det har blivit sprickor i skrovet. Besättningen har lyckats täta skrovet och vattenintaget är under kontroll. Och man är i ständig kontakt med både tävlingsledningen och teamledningen.
Servicefolk från Ericsson Racing Team är redan är på väg till Taiwan för att ta emot båten och hjälpa till med reparationsarbetet.
– Det är givetvis en stor besvikelse för besättningen att de tvingas avbryta kappseglingen. Men deras säkerhet är det absolut viktigaste just nu. Exakt hur svår skadan är går inte att säga eftersom besättningen inte kan inspektera sprickorna på skrovets utsida, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.
– Nu måste vi analysera situationen och inspektera skadorna ordentligt. Innan vi gjort det vill vi inte spekulera i olika scenario, säger Richard Brisius.
När olyckan inträffade låg den nordiska båten, med skepparen Magnus Olsson, på andra plats av etapp 4 i Volvo Ocean Race och hade drygt två dygn kvar till etappmålet, Qingdao, i Kina. Spanska Telefonica Blue var i ledningen och Ericsson 4 låg på tredje plats.
Länk: www.ericssonracingteam.com
Foto: Ericsson 3. Foto: Oskar Kihlborg/ERT
I år är det jubileum för Båtmässan i Göteborg. 50 gånger har Svenska Mässan arrangerat båtmässa och det firas med en massa nyheter. Vadsbogymnasiets elever på Marinprogrammet är i högsta grad delaktiga i detta firande. Mässan invigs den 31 januari.
Båttillverkaren Ryds låter elever från tre marina gymnasieutbildningar göra slutmonteringen av en modern styrpulpetbåt. Lösa detaljer som styrning, el och instrument ska monteras. Båten kommer att färdigställas på mässan för att sedan säljas.
Detta är ett unikt tillfälle för eleverna att visa för både branschen och besökarna vilka moment de lär sig på sin utbildning. Vadsbogymnasiets elever samarbetar i det här projektet tillsammans med elever från de marina utbildningarna i Uddevalla och på Orust.
Tävling
Förutom att samarbeta ska även de tre utbildningarna tävla mot varandra i en båtbyggartävling. Tävlingen går ut på att göra olika moment i en båt. Det kan handla om att göra inredningsdetaljer eller att bygga om något i båten. Arbetet kommer att bedömas utifrån tidsåtgång och kvalitet. Tävlingen pågår under hela torsdagen 5 februari.
Visa upp utbildningarna
Initiativet till projekten på båtmässan kommer från Sweboat, båtbranschens organisation. Sweboat vill slå ett slag för de marina utbildningarna som finns i Sverige och visa både bransch och allmänhet den höga kvaliteten som finns på de olika skolorna. Samma uupplägg kommer att genomföras på båtmässan när den intar Stockholm i slutet av februari, då med marina utbildningar från ostkusten.
Text: Jessica Jönsson.
Bilder: Stefan Svensson.
Länk: www.vadsbo.mariestad.se
På lördag startar Båtmässan i Göteborg. Den pågår till och med 8 februari. Redan nu är det en rad båtar på väg till mässan. Bland andra nya Najad 505, mässans största båt, som anländer till Göteborg onsdag morgon. Mässan bjuder i år på fem stora världspremiärer, mer tillbehör och en jubileumshall med veteranbåtar. Det är Göteborgs 50:e Båtmässa.
Cirka 300 utställare kommer att finnas på plats på årets Båtmässa.
– Det är ungefär lika många som förra året. Och vi räknar med att locka många besökare, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Även i år finns utställare som Brunswick Marine, Yamaha och Honda med på Båtmässan. Därtill kommer flera utställare som tidigare inte funnits med på mässan. För besökarna innebär det ett stort utbud med många varumärken.
Avdelningen för båttillbehör blir större i år, jämfört med tidigare. Här kommer utställare som Hjertmans, Watski och Nautiska Magasinet att finnas med stora montrar.
Mässans största båt är Najad 505, som kommer till Göteborg lagom till Båtmässan efter att visats upp i Düsseldorf. Båten är 15,3 meter lång, 4,6 meter bred och har en mast som sträcker sig 22,7 meter över vattenytan.
Besökarna på Båtmässan kan räkna med flera efterlängtade världspremiärer. Bland annat kommer Nord West att presentera sin nya 370 Sports Top. Andra världpremiärer är bland andra Westline Boats med Westline 25 Family och norska Skorgenes som kommer med en ny modell av sin flybridge-båt, Skorgenes 395.
På seglarfronten presenterar Vindö sin Regina af Vindö 40 och Bavaria presenterar för första gången sin 3-hytters modell, 35 Cruiser.
– Det är roligt att utställarna fortsätter satsa i Göteborg och att vi har fått hit så många intressanta världspremiärer, säger Bengt Wallin.
I en speciell Jubileumshall uppmärksammas att Båtmässan firar 50 år i Svenska mässans regi. Här kommer besökarna att tas tillbaka i tiden och mötas av lugnet vid gamla fiskebodar och vackra träbåtar.
– Hallen ska bli en samlingsplats där besökaren kan ta en paus i lugn och ro. Här ska de mötas av en rofylld atmosfär och fyllas av en känsla från förr, säger mässans Tommy von Brömsen, som tillsammans med Västkustens träbåtsförening ansvarar för den speciella jubileumsavdelningen.
Följ Najadbåtens resa på nätet:
http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____171614.aspx
När Båtmässan i Göteborg firar 50 år finns bland andra Carlanders Båtvarv AB från Munkedal med. Företaget är den enda utsällaren som har varit med sedan starten. Yngve Carlander har varit med sedan starten 1959 och är självklart med även i år. Redan 1951 ställde Yngve ut en 7 m träsnipa på den då kombinerade båt & motorcykelmässan “På väg & vatten”.
Snipan sålde han & fick två lättviktare i byte. Den ena sålde han under mässveckan & den andra körde han hem till varvet i Munkedal på.
Carlanders Båtvarv ABvid den vackra Gullmarsfjorden
Grundades 1947. Verksamheten består idag av tillverkning & försäljning av Westfjord.
Länk: www.westfjord.com
Cirka 300 utställare kommer att finnas på plats på årets Båtmässa.
– Det är ungefär lika många som förra året. Och vi räknar med att locka många besökare, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Även i år finns utställare som Brunswick Marine, Yamaha och Honda med på Båtmässan. Därtill kommer flera utställare som tidigare inte funnits med på mässan. För besökarna innebär det ett stort utbud med många varumärken.
Avdelningen för båttillbehör blir större i år, jämfört med tidigare. Här kommer utställare som Hjertmans, Watski och Nautiska Magasinet att finnas med stora montrar.
Mässans största båt är Najad 505, som kommer till Göteborg lagom till Båtmässan efter att visats upp i Düsseldorf. Båten är 15,3 meter lång, 4,6 meter bred och har en mast som sträcker sig 22,7 meter över vattenytan.
Besökarna på Båtmässan kan räkna med flera efterlängtade världspremiärer. Bland annat kommer Nord West att presentera sin nya 370 Sports Top. Andra världpremiärer är bland andra Westline Boats med Westline 25 Family och norska Skorgenes som kommer med en ny modell av sin flybridge-båt, Skorgenes 395.
På seglarfronten presenterar Vindö sin Regina af Vindö 40 och Bavaria presenterar för första gången sin 3-hytters modell, 35 Cruiser.
– Det är roligt att utställarna fortsätter satsa i Göteborg och att vi har fått hit så många intressanta världspremiärer, säger Bengt Wallin.
I en speciell Jubileumshall uppmärksammas att Båtmässan firar 50 år i Svenska mässans regi. Här kommer besökarna att tas tillbaka i tiden och mötas av lugnet vid gamla fiskebodar och vackra träbåtar.
– Hallen ska bli en samlingsplats där besökaren kan ta en paus i lugn och ro. Här ska de mötas av en rofylld atmosfär och fyllas av en känsla från förr, säger mässans Tommy von Brömsen, som tillsammans med Västkustens träbåtsförening ansvarar för den speciella jubileumsavdelningen.
Länk: www.batmassan.se
BRP introducerar iControl på marknadsledande Sea-Doo vattenskotrar 2009 – Världens mest avancerade vattenskoterteknologi, som erbjuder körprecision som aldrig tidigare setts på vatten. iControl finns på Sea-Doo RXT iS 255 samt Sea-Doo GTX Limited iS 255.
Här är BRP:s pressrelease om de nya vattenskotrarna:
iControl består av:
• iBR – Intelligent Brake/reverse: Världens första bromssystem för vatten
• iS – Intelligent Suspension: Världens första vattenskoter med full stötdämpning
• iTC – Intelligent Throttle Control: Världens mest avancerade gasreglagekontroll med det första riktiga friläget
• S3 skrov – Världens första stegade vattenskoterskrov
Årets modeller för Sverige:
• RXT iS 255
• RXP-X 255 RS
• GTX Limited iS 255
• GTX 155
• GTI SE 155
• GTI 130
Länk: www.brp.com
Sedan Puma knäckt bommen (stora bilden) och Telefonica Black dragit sig ur den pågående delsträckan i Volvo Ocean Race på grund av sprickor i skrovet återstår bara fyra båtar. Telefonica Blue leder nu knappt 70 Nm före Ericsson 3 och 99 Nm före Ericsson 4. Puma tappar fart och ligger över 200 Nm efter ledaren.
Här är söndagsmorgonens rapport från race office:
With sistership Telefonica Blue at the head of the fleet, this morning the bad news from the limping Telefonica Black became worse when the team informed the Race Office it would be retiring from the leg to Qingdao.
At around 07:00 GMT yesterday, Telefonica Black turned back from the Luzon Strait after taking a hammering in the enraged sea state, whipped up by fierce winds and an opposing current. The team was concerned about a crack that had developed in the hull-deck joint. The initial plan was to find shelter in the lee of the Philippines, and examine the damage.
“The most important thing for this team is the safety of the crew,” said team CEO Pedro Campos at the time. “I’m really proud of the work that both of our teams have done, facing a storm after leaving the coast of the Philippines.”
But this morning, the team has decided there is no chance it can race the boat to Qingdao and retired from the leg. We’re expecting more information from Telefonica Black over the course of the day regarding its plans over the short and medium term.
On the race course, Telefonica Blue continues to lead, showing great skill and daring in tackling the Luzon Strait. At 04:00 GMT, Telefonica Blue was less than 50 miles south of Taiwan and the team appears to have chosen to head to the east of the island. Skipper Bouwe Bekking reported from on board that conditions had moderated somewhat, but that it was still ‘nasty’.
“We survived the worst part of the storm, but still have a stiff breeze and nasty seas,” he wrote. The skipper has been confined to his bunk with a bad back, but he says the rest of the team has done an incredible job. “They all worked as a great team in the last 36 hours. Since I was still stuck to my bunk, with a back muscle injury, the only thing I could do was stay awake and give my input and advice – above all ‘BOYS, KEEP IT ONE PIECE!!!'”
They’ve done that and more, building a 64 mile lead over second-placed Ericsson 3. Under skipper Magnus Olsson, the Nordic crew has shown full confidence in its equipment and sailed agressively into the strong conditions.
Ericsson 4 is in third place, 100 miles back of the leader.
PUMA has left the shelter of the anchorage it tucked into yesterday after breaking its boom. The team returned to the race track near 22:30 GMT last night, and has been making steady progress since then, just under 200 miles behind Telefonica Blue.
Delta Lloyd and Green Dragon remain anchored off Salomague Bay in the Phillipines. Delta Lloyd is assessing damage to its mainsail and steering wheel, while Green Dragon tackles serious structural repairs.
Both teams suspended racing, but the minimum 12 hour pit-stop time has now expired, so both are free to resume racing whenever they deem themselves ready.
På båtmässan i Göteborg, som pågår 31 januari till 8 februari, lanserar Nord West en fjärde version av sin lovordade 37-fotare; Nord West 370 SportsTop. Sedan tidigare finns Flybridge, Coupé och en öppen daycruiser, 370 Sport, som vann Boat Innovation Award vid lanseringen i november.
Här är Nord West Yachts pressrelease om den nya modellen:
Varvet har varit med ett tag och lyssnar på sina kunder. Precis som Sport-versionen så erbjuds sol och salta stänk och med en rymlig cockpit för socialt umgänge. För att kunna förlänga båtsäsongen och öka användandet erbjuds nu SportsTop-versionen med en mer skyddad cockpit med möjlighet att öppna upp taket elektriskt. Annars identisk med 370 Sport. Samma fina driftekonomi, egenskaper och karaktär.
Båten har ett generöst inre – en rymlig förpik med rejäl dubbelsäng, en stor midkabin med dubbelbädd, bäddbar salong om så önskas och WC med gott om svängrum och en duschkabin.
Med en ny placering, jämfört med Flybridge och Coupe, ligger det välutrustade pentryt med bl a gas- eller elspis, dubbelho, varmluftsugn/mikro/grill och ett 130L kylskåp en trappa ner inne i båten. Det är en lättarbetad, ljus miljö med arbetsytor i Corian och smarta skåp för glas, porslin etc. En väl tilltagen badplattform hör till och ger tillsammans med cockpit en naturlig plats för umgänge och avkoppling. Alltid nära till en wetbar med plats för el-grill, ho, kylskåp och ismaskin. Bordet är dessutom el-manövrerat och blir nedsänkt del av en bekväm solbädd. I övrigt finns lättillgängliga, ordentliga stuvutrymmen som underlättar ordning och reda ombord.
Båten är rikligt utrustad redan som standard med t.ex. LED belysning, bogpropeller, värmare, defroster och septiksystem. Nord West 370 har ett mycket väl ljudisolerat maskinrum och kan fås med drev alternativt IPS. Den nya modellen bär med stolthet samma fina känsla för hantverk och material som är Nord Wests kännetecken. In i minsta detalj. Lägg därtill körupplevelse och manövrering – ”best handling in the world” – enligt Motor Boat Monthly`s test av Nord West 370 oktober 2008. – Och där begreppet ”Sport” får en ny innebörd – en ny mening!
Länk: www.nordwest.se
Kommentarer
Why they choose JIB design ???
Fernando Echavarri och hans båt Telefonica Black ledde Volvo Ocean Race när de passerade South Rock Light kl. 03:00 GMT i morse. De båda svenska båtarna ligger 40 Nm (Ericsson 3) respektive 42 Nm efter ledaren. Telefonica Blacks ledning var dock ganska knapp, endast 0,5 Nm före Ken Reads PUMA Ocean Racing.
Som många tippat innan starten av det här benet har skador redan drabbat deltagarna. Sämst har det gått för Green Dragon, som har knäckt sitt förstag (den lilla bilden nedan).
Det är fortfarande cirka 1 200 Nm kvar till målet i Qhingdao, men hittills har båtarna behållit sina inbördes positioner. De båda Ericssonbåtarna har dock ett lite annorlunda vägval än de övriga båtarna, något som kanske kan löna sig mot slutet av etappen.
Länk: www.volvooceanrace.org
Kommentarer
good luck !!!!