Nyheter

Volvo Pentas Aquamaticdrev anses av många vara 1900-talets enskilt viktigaste innovation i båtbranschen. Systemet finns idag i nöjes- och yrkesbåtar över hela världen. I år fyller det berömda Aquamaticdrevet 50 år.

Pressrelease:

Länge hade båtvärlden bara två drivsystem att välja mellan, antingen utombordsmotorer eller inombordsmotorer med axelinstallation.

Men Jim Wynne och Volvo Penta ändrade på detta 1959 genom lanseringen av världens första drev – Aquamaticdrevet.

Den amerikanske ingenjören och båtentusiasten Jim Wynne var nämligen övertygad om att det skulle gå att hitta en teknisk lösning för att kombinera en bilmotor med ett utombordsliknande drev.

Men det var svårt att övertyga omgivningen. Jim Wynne presenterade sina idéer för amerikanska tillverkare, men fick inget gehör.

Startade hemma
Han var dock fast besluten att förverkliga projektet och startade tester på egen hand hemma i sitt garage. Provkörningen visade att hans idéer också fungerade i praktiken.

I augusti 1958 åkte Jim Wynne till Europa och han fick då möjligheten att presentera sina tankar för den dynamiske och legendariske Harald Wiklund, chef för Volvo Penta under 28 år och mannen som förvandlade Volvo Penta från en lokal motortillverkare till ett världsföretag.

Harald Wiklund förstod genast den kommersiella potentialen i Jim Wynnes idé. Och redan efter två dagar skrevs kontrakt.

Succé i New York 1959
Efter intensivt testarbete under hösten 1958 monterade man dagarna före jul ihop det första riktiga drevet, provkörde det i balja, målade och packade ner det i en låda – för vidare befordran till USA.

Det hann fram precis lagom till New Yorks stora båtutställning i början på januari 1959. Det blev succé direkt.

Under lanseringen de efterföljande åren så ökade Jim Wynne intresset för drevet ytterligare genom att med Aquamatic vinna ett antal båttävlingar, ofta i konkurrens mot båtar med betydligt fler hästkrafter.

Aquamatic fick också hjälp av att plasten började slå igenom som tillverkningsmaterial för fritidsbåtar. Aquamatic passade nämligen perfekt för sportbåtar av plast med djupt V-skrov som kom att bli 60-talets storsäljare.

Fortsatt utveckling
Volvo Penta har sedan introduktionen 1959 hela tiden fortsatt att utveckla drevkonceptet – inte minst genom lanseringen 1977 av den klassiska dieselmotorn MD40. Aquamaticdrevet hade dittills enbart kunnat kombineras med bensinmotorer, men med MD40 och nya drev tog Volvo Penta fram ett kraftfullt dieselpaket som tog båtvärlden med storm.

Med dieselmotorer och Aquamatic lansering skapades en helt ny marknad där Volvo Penta sedan dess är den oomstridde ledaren.

1982 introducerades Duoprop, ett Aquamaticdrev med dubbla, motroterande propellrar. Duoprop innebar ett stort utvecklingssteg med fantastiska prestanda, säkert grepp i vattnet och bättre styrning.

Idag har Volvo Penta branschens bredaste motorprogram för drev och det omfattar såväl dieselmotorer som bensinmotorer.

Bildtexter:
Stora bilden:
Amerikanen Jim Wynne har röstats fram som marinvärldens viktigaste person, tack vare hans geniala uppfinning – Aquamaticdrevet.

Bilderna nedan
Den moderna versionen av Aquamatic – Volvo Pentas högteknologiska DPH-drev med D6-370.

Harald Wiklund, legendarisk chef för Volvo Penta från 1949-1977, gjorde Aquamatic till en kommersiell succé.

Kommentarer

Lars Toppar 16:56:49 2012-04-19

Finns det Aquamatic drev till Volvo Penta disel 2003

Olof Malmlöf 11:33:39 2012-04-20

Väldigt bra att Harald var framsynt. Älskar att köra båt med AQ. Men, jag tycker ändå att det under alla dessa år är för mycket kvalitetsproblem och "service" på VP om man t.ex jämför med en utbordare. Till saken hör att Mercury’s Bravo3 är betydligt sämre men det är en klen tröst. Jag ser fram emot Yanmars inträde och kanske XZ framgent att kvaliteten ökar. Skall köpa en båt med senaste generationen DP och D6 nu så får vi se hur långt Penta har kommit…..

Svenske kappseglaren Magnus Woxén är tillbaka i Ericsson Racing Team. Magnus, som seglade ombord på Ericsson i Volvo Ocean Race 2005-06, kliver ombord på Ericsson 3 tillsammans med norrmannen Arve Roaas. Vaktkapten Richard Mason tvingas avstå etappen från Qingdao till Rio de Janeiro på grund av en ryggskada.

Pressrelease:

Klas Nylöf, Sverige och Jann Neergaard, Danmark, som seglade etapp fyra, kommer heller inte att segla etapp fem. Istället kommer norrmannen Eivind Melleby tillbaka. Och en “ny” norrman, Arve Roaas, kliver ombord. I övrigt är det samma besättning som seglade förra etappen.

Magnus Olsson fortsätter som skeppare och behåller även sitt uppdrag som vaktkapten. Den andre vaktkaptenen blir Thomas Johanson, Finland. Magnus Woxen och Arve Roaas blir båda rorsmän/trimmare.

– Jag känner redan alla i besättningen. Även om jag inte har seglat med alla. Och det är ett verkligt bra gäng så det blir inga problem för mig, även om jag kliver ombord mitt i tävlingen, säger Magnus Woxén.

Vaktkaptenen Mason har en ryggskada som blivit något sämre den senaste tiden. Han kommer att flyga hem till Sverige efter helgens start och få sin rygg ordentligt undersökt.

– Om jag skulle ge mig på att segla etapp 5 så finns en risk att ryggen inte håller hela vägen. Och är du inte 100 procent frisk så riskerar du att försätta ditt team i en dålig situation och det hade varit själviskt av mig, säger Richard Mason och fortsäter:

– Personligen så är jag oerhört besviken över att tvingas avstå en etapp när jag varit med så här långt. Jag tycker verkligen att vi varit framgångsrika och både Magnus Olsson och jag känner ett stort ansvar för vårt team. Min intention är att komma tillbaka i bra form så snabbt som möjligt, säger Mason.

Just nu är planen att sjösätta Ericsson 3 på onsdagen och sedan ge sig iväg upp mot Qingdao på torsdagen. Vindarnas styrka och riktning bestämmer givetvis när Ericsson 3 når etappmålet. Starten för etapp 5 går på lördagen och alla inom Ericsson Racing Team jobbar stenhårt för att se till att Ericsson 3 inte ska komma alltför långt efter i starten. När de når Qingdao kommer nya segel, mat och andra förnödenheter att lastas ombord innan det bär av mot Rio de Janeiro.

Arve Roaas gör nu sin första etapp i årets upplaga av Volvo Ocean Race. Senast han deltog i tävlingen var 2001-02 då han seglade ombord på norska Djuice.

– VO 70:an är en fantastisk båt som förtjänar all respekt. Jag ser verkligen fram mot att få uppleva att segla den både runt Kap Horn och till Rio de Janeiro, säger Arve Roaas.

Skepparen Magnus Olsson som just nu följer reparationsarbetet av Ericsson 3 är nöjd med sina nya besättningsmän.

– Både Magnus och Arve har varit med i Volvo Ocean Race tidigare och de har erfarenheter från södra oceanen. De är bra killar som vet vad som väntar dem, säger han.

Bilder:
Magnus Woxen. Foto: Oskar Kihlborg/ERT

Ericsson 3. Foto: Oskar Kihlborg/ERT

In i det sista var det osäkert om In Port racet i kinesiska Qingdao skulle bli av eller inte. Vindarna var väldigt svaga och sikten mycket dålig. Ericsson vann till slut racet, där kampen stod mellan fyra båtar. Övriga tre båtar som deltog till Qingdao var som bekant under reparation, bland dem Ericsson 3.

Ericsson 4 utökade därmed sin ledning totalt. Resultatet i Qingdao speglade väldigt väl den totala ställningen i Volvo Ocean Race 2008-2209.

Provisional Results and Points – Qingdao in-port race day

Race 1
Ericsson 4
Green Dragon
PUMA
Telefonica Blue

Race Two
Telefonica Blue
Ericsson 4
PUMA
Green Dragon

Overall for the day and scoring points
Ericsson 4 – 4 points
Telefonica Blue – 3.5 points
PUMA – 3.0 points
Green Dragon – 2.5

Kommentarer

BÖSS 13:40:13 2009-02-09

Tänk att få 4 poäng för ett litet inport race och bara 6 för att vinna ett race över en hel ocean.

Jens 14:11:51 2009-02-09

Fina bilder.

Att bygga världens första hybridbåt för fast biobränsle innebär inte bara ett stort steg för miljön. Det innebär samtidigt att Precer på allvar tar klivet in i ett affärsområde med mycket stor potential. Det hävdar Martin Larsson, grundare av Precer. Resultatet kan kanske bli att vanliga fritidsbåtar, som till exempel Albin 25 på bilden här intill, kan drivas med gengas eller liknande tekniker.

– Samarbetet med Storsjöbåt öppnar dörrar in på den marina marknaden. Det finns stort behov av nya och miljövänligare lösningar inom båtbranschen, vilket givetvis innebär betydande affärsmöjligheter för Precer, säger Martin Larsson.

Den världsunika satsningen sker tillsammans med Storsjöbåt AS. Det norska företaget ser stor potential i att samarbeta med Precer AB.

– Vi har länge planerat att göra en miljövänlig båt. Men existerande teknik med drivmedel som etanol, metanol eller biodiesel har inte varit tillräckligt attraktivt för oss. Nackdelarna har varit för många, berättar Leif Eikeseth från Storsjöbåt AS.

Genom kontakterna med Precer kunde Storsjöbåt tillslut ta steget mot att bygga världens första hybridbåt för fast biobränsle. Bränslet för hybridbåten är vanligt träpellets, vilket det i princip finns obegränsad tillgång till i motsättning till olja. Det hävdar Leif Eikeseth, som samtidigt poängterar att fördelarna med att använda Precers teknik är många.

– Pellets har en stabil prislinje och kan med fördel produceras lokalt. Och oavsett vad som händer på världsmarknaden, när det gäller oljan, är pellets en energikälla vi kan kontrollera tillgång och pris på själva, säger Eikeseth.

Martin Larsson ser det som en stor tillgång att produktionen av hybridbåten kan ske lokalt i Värmland. Precers lösningar är miljöanpassade biobränslelösningar som klarar alla de krav som ställs på framtidens fordon, båtar och även småskaliga kraftvärmeverk. Precers teknik bygger på att fasta biobränslen (till exempel pellets) används som drivmedel i olika typer av hybridfordon, hybridbåtar och småskaliga kraftvärmeverk. Precer är ett av Inovas inkubatorföretag.

Länk: www.precer.com

Kommentarer

Boan 10:42:14 2009-02-11

100 liter pellets motsvarar ca 300kWh och 100 liter diesel ca 1000kWh. Dessutom är verkningsgraden sämre med pellets som bränsle. Med en fritidsbåts redan små utrymmen hur ska detta bli atraktivt?

Gong 11:01:44 2009-02-11

ibland är kWh/krona mer intressant än kWh/utrymme

Pelle T 16:16:07 2009-02-11

Vilken galning – elda i båten…

Ericsson Racing Teams internationella besättning på Ericsson 4 (bilden) besegrade både lätta och skiftande vindar och sina tre konkurrenter när de vann måndagens in port-race i Volvo Ocean Race i kinesiska Qingdao.

Pressrelease:

Med brasilianske skepparen Torben Grael vid rodret blev Ericsson 4 etta och tvåa i de två hamnseglingarna vilket ledde till en sammanlagd förstplats. Därmed utökar man sin ledning i den totala tävlingen. Fyra poäng skiljer nu mellan ettan Ericsson 4 och tvåan Telefonica Blue, som också var tvåa i in port-racet i Qingdao .

Seglingarna avgjordes i frustrerande lätta vindar mellan två och fyra sekundmeter. Det var bara med fem minuter till godo som båtarna klarade maxtiden på 90 minuter i första seglingen och i den andra var den tjocka dimman besvärlig.

– Det var verkligen extrem lättvindssegling. Men vi hade så pass mycket kontroll som man kan ha när det blåser två sekundmeter och vi är givetvis glada över segern, säger Torben Grael.

Måndagens in port-race kunde genomföras efter att seglingarna fått ställas in både på lördagen och på söndagen då det saknats vind och dimman legat tjock utanför den nordkinesiska hamnstaden.

Nu kommer besättningarna att öka sina förberedelser inför nästa etapp av Volvo Ocean Race som blir den längsta i tävlingens historia. Den startar lördag 14 februari i Qingdao och sträcker sig över 12 300 sjömil (cirka 22 800 km) till Rio de Janeiro i Brasilien dit båtarna beräknas komma runt 20 mars.

Ericsson Racing Teams andra båt i jorden runt-kappseglingen, Ericsson 3, missade in port-racet eftersom båten just nu ligger på ett varv i Taiwan där en skada repareras. Besättningen hoppas kunna avsluta etapp 4, från Singapore till Qingdao, och därefter starta etapp fem mot Rio de Janeiro.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Bilden: Besättningen på Ericsson 4 i Kina. Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Inför 2009 lanserar Sail Racing en rejält uppdaterad serie i kollektionen – 50 KTS Race Edition. Produkterna är utvecklade tillsammans med Sail Racing Test Team som består av flertalet internationella seglare. Serien är uppbyggd så att varje unik produkt ska fylla sin funktion utan konkurrens inom serien.

Pressrelease:

Sail Racing har stämt av sina kärnvärden – Speed, HighTech, Innovation och Test Team, mot varje enskild produkt. – I 50 KTS-serien finns det inga kompromisser när det gäller val av material, detaljer, blixtlås etc. Dessa produkter är seglarens “Workwear” och därför högsta krav på funktion, säger Henric Wikestam, VD och produktchef på Sail Racing. Att ställa varje produkt till svars för våra värderingar gör att vi säkerställer högsta tekniska nivå, fortsätter Henric.

Sail Racings designers, under ledning av chefsdesignern Thomas Nilsson, har ett nära samarbete med seglarna i test-teamet, där utvecklingen av produkterna baseras på önskemål och krav från seglarna själva. Redan ett år före lansering så testas produkterna i form av prototyper under flertalet regattor runt om i Europa.

Detta följs sedermera upp under löpande produktmöten. -Det är en fantastisk tillgång att kunna sammanföra erfarna designers med proffesionella seglare. Det blir en mycket kreativ “verkstad”, där kommentarer och ideer blir en viktig grund för vidare utveckling, säger Henric Wikestam.

I 50 KTS Race Edition finns Orca Jacket, som första gången mötte marknaden 2003. Jackan har levt i Sail Racings kollektioner sedan dess, med utveckling av detaljer från säsong till säsong. Orca Jacket är fortfarande en viktig hörnsten i serien.

Nu presenterar Sail Racing flertalet nya produkter i 50 KTS Race Edition så som underställ, mellanlager och rashgards. -Av naturliga skäl finns önskemål från Skip Novak och hans besättning gällande underställ och mellanlagers-produkter, samtidigt som vi också arbetar mer inom den varmare typen av internationell segling som Audi Med Cup runt medelhavsländerna. Här kan vi nu presentera rashgards, snabbtorkande shorts, tunnare smockar m.m, säger Henric Wikestam. Vi har även adderat nya väskor, flytvästar och balaclava.

Industridesignern Fredrik Magnusson är starkt involverad i framtagningen av nya produkter i Sail Racings sortiment. Framtida produkter som kan komma att implementeras i sortimentet är skor, knäskydd, spray-goggles m.m.

Produkterna i 50 KTS Man och 50 KTS Woman kommer att finnas på marknaden fr.o.m februari/mars 2009.

Länk: www.sailracing.com

Det var en mycket bra kull båtbyggarelever som tävlade på Båtmässan i Göteborg i år. Det konstaterade den sakkunniga juryn, som hade en lång överläggning om vilka som skulle bli pristagare i 2009 års ”båtbyggartävling” på Båtmässan. Efter två dagars drillning i teori och praktik av eleverna, kunde så äntligen nestorn inom båtbyggeri, Christoph Rassy, dela ut blommor, diplom och prischeckar.

Tre olika skolor leade de tre första platserna. Vann gjorde Viktor Adolfsson från Vimmerby gymnasium, tvåa kom Markus Berntsson som utbildats av Mats Snickare på Tjörn och trea kom Jonathan Rundqvist från Båtbyggarlinjen i Henån.

Juryn, som bestod av Lars Alexandersson från Hallberg Rassy, Arne Apelman från Apelmans Båtbyggeri samt Rolf Carlgren från Vindö Marin var helt samstämmiga i sin motivation – att båtbyggarutbildningen i landet blir bara bättre och bättre.

Övriga 10 elever kom från Vadsbogymnasiet i Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Östrabogymnasiet i Uddevalla och Vimmerby Stångabro Gymnasium (Storebro).

Fotnot: Förstapriset var ett stipendium på 15 000,-, andrapriset 5 000,- och tredjepriset 2 500,- kronor. Tävlingen arrangeras årligen av Kärnsund Wood Link AB i samarbete med Hallberg-Rassy, Apelmans Båtbyggeri och Windö Marin samt Båtmässan..

Bilden:
Båtbyggartävlingens vinnare, fr.v. 2:an Marcus Berntsson (Mats Snickare på Tjörn), Vinnaren Viktor Adolfsson (Stångabrogymnasiet, Vimmerby) och 3:an Jonathan Rundqvist (Båtbyggarlinjen i Henån). Foto: Mats Strömberg.

Kommentarer

Pétur 12:01:57 2009-02-16

Skolan heter Vimmerby gymnasium inte stångebro

Årets folkfest på Mälarisarna kan bli Vikingarännet. Det är en tradition för många med långfärdsskridsko. Friluftsfrämjandet och Svenska Skridskoförbundet har gett klartecken för att genomföra det åttonde Vikingarännet söndagen 15 februari. Årets lopp mellan Uppsala och Stockholm kommer att köras i medvind för första gången.

Pressrelease:

Skridskosäsongen har varit den bästa på många år och isarna är mycket bra. Väderprognoserna spår kallgrader under perioden fram till loppet vilket kommer att ge en god istillväxt. I år kommer deltagarna även att kunna njuta av medvind då plats för starten kommer att bestämmas beroende på vindriktning.

– Loppet kommer att kunna vändas, det vill säga starta i till exempel Hässelby om vinden skulle friska i från syd. Allt för att i möjligaste mån slippa motvind, säger Vikingarännets generalsekreterare Anders Tysk.

Vikingarännet är 80 km och banan planeras utifrån väderutsikter. Loppet brukar utgå från Skarholmen i Uppsala, via Sigtuna, Kungsängen och med målgång i Hässelby. De kortare varianterna är Vikingaturen 50 km och Vikingarännet Kortis 20 km. Exakt start och mål för varje lopp meddelas samma vecka som start.

Eliten beräknas kunna åka de 8 milen på 2 timmar och 45 minuter. För vanliga motionärer tar sträckan mellan Uppsala och Stockholm ytterligare några timmar. Vikingarännet är framförallt ett motionslopp för alla långfärdsskridskoentusiaster som har cirka 7 timmar på sig att ta sig de 8 milen.

– Vi tror att alla människor som har provat på de fantastiska isar som legat sedan jul gör sig redo för årets utmaning och tar chansen att ha kul på långfärdsskridskor söndagen den 15 februari, säger Anders Tysk. Våra 300 ideella funktionärer arbetar nu hårt för att ge de bästa förutsättningarna för både elit och motionärer.

Anmälan och information om start och målgång finns på www.vikingarannet.com. Där kan du anmäla dig och betala fram till och med måndag den 9 februari. Startplatser säljs även på Stockholms Central i SJ-biljetthall lördag den 14 februari kl. 11-14 samt vid starten.

Länk: www.vikingarannet.com

Ericsson Racing Teams internationella besättning har återgått till arbetet i kinesiska Qingdao och förbereder sig nu inför In-Port Race, deras tredje liknande segling i detta Volvo Ocean Race. Besättningen, under ledning av skepparen, Torben Grael från Brasilien, hoppas att vinna sin andra seger i ett In-Port Race här. Senast de vann var i förra hamnen, Singapore. Totalt leder Ericsson 4 med sina 45 poäng framför tvåan.

– Förhållandena kan bli allt annat än idealiska. Under dagens träning hade vi lätta vindar och tjock dimma. Jag tror att vi kommer att få segla ganska konservativt och inte driva båten för mycket, säger Torben Grael.

Den här gången skiljer sig In-Port från de tidigare seglingarna eftersom bara fyra av de sju båtar som var med förra gången deltar. Under delseglingen 4 blev manfallet som bekant stort och Ericsson 3 är för tillfället under reparation efter att ha fått omfattande skador i skrovet. Båten repareras i Hualien på Taiwan (lilla bilden).

Här är besättningslistan för Ericsson 4 i racet.

Ericsson 4 crew list, Qingdao In-Port Race
Skipper: Torben Grael (Niterói, Brazil)
Navigator: Jules Salter (Cowes, England)
Tactician: Stu Bannatyne (Auckland, New Zealand)
Mainsail trimmer: Brad Jackson (Auckland, New Zealand)
Trimmers: Horácio Carabelli (Florianópolis, Brazil), Tony Mutter (Auckland, New Zealand), João Signorini (Rio de Janeiro, Brazil)
Pitman: David Endean (Auckland, New Zealand)
Bowmen: Ryan Godfrey (Adelaide, Australia), Phil Jameson (Auckland, New Zealand)
Grinders: Rodney Daniel (Forster, NSW, Australia), Jan Dekker (Cape Town, South Africa)
Media crewman: Guy Salter (Titchfield, England)

Här är även en del filmer med mera att titta på från Volvo Ocean Race:

A Race Against the Clock – an update on the status of Ericsson 3, currently undergoing repairs in Taiwan before the aiming to complete Leg 4 to Qingdao and start Leg 5 to Rio de Janeiro

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Ericsson 3 Crew Update – Richard Brisius talks about the change in skipper on Ericsson 3

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Ericsson 4 – The Directors Cut – Guy Salter’s overview of Leg 4

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Ericsson 4 – Ready to Race – interview with Dave Endean, boat captain Ericsson 4

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida


Göta kanalbolag satsar på servicen för båtgästerna till årets kanalsäsong. Två nya sjömackar invigs och gästhamnen i Söderköping får ny bred ”promenadbrygga”. Kanalfararna får en egen SkepparGuide med all information man behöver inför kanalresan. Och sist men inte minst, utökar Göta kanalbolag sin populära slusskurs, som innehåller både teori och praktik.

Det senaste årets nedläggning av mackar över hela landet har även drabbat båtlivet längs Göta kanal. För att möta det behov som finns gör Göta kanalbolag egna investeringar för att ersätta de mackar som lagts ner längs Göta kanal.

I Karlsborg gästhamn vid Vättern anlägger Göta kanalbolag en ny sjömack i kanalhamnen. Här kan båtarna tanka diesel, bensin och miljöbränslet alkylatbensin. I Motala ersätter Göta kanalbolag den nerlagda macken med en modern sjömack, som tillhandahåller diesel, bensin och alkylatbensin.

Sjömacken placeras vid gästhamnen Motala Verkstad innanför Motala sluss. Utöver de nya sjömackarna finns dieseltankning vid kaj i Sjötorp, Mem och Norsholm.

Populär slusskurs utökas
Göta kanalbolags praktiska slusskurs, som arrangeras tillsammans med Medborgarskolan, blev omgående mycket efterfrågad. I år utökas därför antalet kurstillfällen till fyra och kursen erbjuds på ytterligare en ort. Följande kurstillfällen ges:

Plats: Bergs slussar (utanför Linköping): 13 och 16 maj

Plats: Sjötorp (vid Vänern): 12 och 17 maj

Erfaren personal från Göta kanalbolag ger deltagarna teoretisk kunskap i slussandets konst, men framför allt får deltagarna själva prova på hur det känns att hantera en båt i slussen, lägga tamparna rätt och genomföra en slussning.

Ny SkepparGuide
Göta kanalbolag samlar all information för båtfarare i en ny trycksak: Göta kanal SkepparGuide. Här kan kanalskepparen enkelt hitta information om öppettider, priser, slussning, gästhamnar och andra tips och råd inför sin kanalresa.

SkepparGuiden kan beställas på www.gotakanal.se, där den också kommer att finnas som bläddringsbar pdf direkt på skärmen.

Kanalhamnen i Söderköping
Söderköping är en av de mest populära gästhamnarna längs Göta kanal med många besökande turister. Den 165 meter långa gästbryggan breddas med 1,5 meter för att skapa en bra promenadmiljö i hamnen, en ”riktig Smögenbrygga”. Längs den motsatta kanalbanken i gästhamnen muddras cirka 250 meter, träd tas ner och ny kantskoning läggs. Allt för att ge bättre utrymme åt allt större båtar.

Öppettider och priser 2009
Göta kanal är öppen från 1 maj till 27 september 2009. Under högsäsongen, som är från den 8 juni till den 23 augusti, dagligen, övrig tid efter förbeställning. Priset för att gå hela Göta kanal mellan Mem och Sjötorp är för en båt mellan 9 och 12 meter 5.300 kronor. Göta kanals 20 gästhamnar ingår i priset med upp till 5 fria dygn per hamn inklusive tillgång till gästhamnsservice och el.

Ta båten till upplevelserna längs kanalen…
– Eric Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras över Vättern till Motala för isättning av ångmaskinen, som är byggd på Motala Verkstad. Då har rekonstruktionen av det unika kanalfartyget från 1836 tagit ytterligare ett stort steg mot fullbordande.

Fri fart på Göta kanal
Den klassiska fartshowen och nostalgiska kanalracet har blivit en publikdragare av stora mått vid Museihuset i Ljung, www.museihuset.se
– Segeltävlingen ”Vättern kors och tvärs” med start i Motala 28 juli och målgång i Karlsborg 31 juli.

Länk: www.gotakanal.se

Ett Göteborgsföretag presenterar nu en italienskdesignad styrpulpetbåt som byggs i Kina. Båten är CE-märkt. Detta är inte den första intrudktionen av kinesiska båtar på den svenska marknaden. Tidigare har flera plastbåtar, kajaker i kolfiber och även träsnipor byggda i Kino visats upp.

Företaget som importerar CQ 535 heter CQ Products. Det finns i Göteborg och har nyligen tecknat avtal om import och försäljning av denna bowrider i 5,3-metersklassen med kapell klassificerad för 90 hk utombordsmotor. Båten är designad i Italien.

– Genom anpassning till europeiska kvalitetskrav och fördelen av lägre tillverkningskostnader i Kina finns nu förutsättningar att erbjuda konkurrenskraftiga produkter, säger Lars Danielsson som är CQ Products representant i Shanghai.

– Det kommer att bli ytterst intressant att se hur marknaden kommer att förhålla sig till en marin kapitalvara med Kina som ursprungsland. Kommer man att ha förtroende för produkterna avseende kvalitet relaterat till pris? Vår bedömning är att det finns flera olika kategorier av båtköpare – alltifrån de som vill ha en välkänd imageprodukt till de som önskar en bra fungerande båt till rimligt pris.

Enligt importören är CQ 535 “en robust och välutrustad båt i ett populärt storlekssegment till att attraktivt pris”. Det första demoexemplaret är utrustat med en miljövänlig 4-takts 90 hk Mercury utombordsmotor. Den båten kostar 189 000 kr. Enbart båten är prissatt till 100 000 kr.

Specifikationer:
Längd 5,35 m
Bredd 2,18 m
Vikt: 600 kg
Antal personer: 6
Max motorstyrka: 90 hk

Länk: www.cqproducts.se

Äventyraren Ola Skinnarmo förbereder som bäst sitt nästa äventyr, en seglats på 6 000 sjömil genom Nordostpassagen. Precis som den legendariske polarforskaren Nordenskiöld gjorde 1878. På Båtmässan i Göteborg kommer han under lördagen att berätta om expeditionen och de hårda strapatser som väntar.

– Intresset för Skinnarmos föreläsning är så stort att vi beslutat oss för att flytta den till Kongresshallen, så att alla besökare ska få plats, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Ola Skinnarmos expedition startar i mitten av juni från Skeppsbron i Stockholm. Expeditionen kommer också till Göteborg innan den seglar norrut mot Tromsö. Seglatsen går vidare till Svalbard och Murmansk. Om allt går väl väntas expeditionen nå Berings Sund i mitten av september.

1800-talets äventyrare, Nils Adolf Erik Nordenskiöld skrev för alltid in sig i historieböckerna när han med skeppet Vega 1878-1880 blev den förste att segla Nordostpassagen, från Atlanten till Stilla Havet norr om Sibirien. Resan gick bra tills 100 sjömil återstod. Då frös fartyget fast i isen och Nordenskiöld och hans besättning tvingades övervintra i tio månader.

– Tyvärr är det allt mindre is uppe i Arktis numera. Men det finns ändå en stor risk att fastna. Eftersom isen blivit tunnare rör den sig också snabbare och är svårare att beräkna, säger Ola Skinnarmo.

Han ser expeditionen som en hyllning till Nordenskiöld men vill också sätta fokus på miljön och de förändringar som sker uppe i Arktis.

– Jag har själv sett att den globala uppvärmningen är ett faktum och tycker det är väsentligt att visa hur den kan komma att påverka oss i framtiden.

Expeditionens båt, Explorer av Sweden, är ombyggd och 57 fots Långedrag Marin från 1997 som anpassats för de tuffa förhållanden som väntar. Den har bland annat fått nya segel, ny navigationsutrustning och en genomgång av riggen vid Ö-varvet på Öckerö.

Länk: www.batmassan.se

Länk: www.skinnarmo.com

38 personer omkom eller saknas efter sjöräddningslarm under 2008. Det är 16 flera än 2007. Det visar den preliminära statistiken för Sjöfartsverkets ansvarsområde (hela svenska kusten inklusive internationellt vatten och insjöarna Vänern, Vättern och Mälaren).

Det är, trots den siffermässigt stora skillnaden, omöjligt att tala om några trender eftersom antalet förolyckade/saknade år efter år under mycket lång tid har funnits i intervallet mellan 25 och 40. Noterbart är att det finns tre kvinnor bland de omkomna/saknade, vilket åter visar på att det är männen som dominerar bland olycksoffren.

Under hela 2008 registrerades 1037 sjöräddningsfall, vilket är 250 färre än 2007. Ett larm till sjöräddningen registreras som sjöräddningsfall om det uppfyller något av kriterierna nöd, beredskap eller ovisshet. De flesta sjöräddningsfallen (715) har gällt fritidsbåtar. Övriga fall har bland annat gällt sjuktransporter från fartyg, larm om isolyckor, badolyckor och brohopp.

Vid nästan alla sjöräddningslarm deltar sjögående eller flygande enheter vid eftersökning och räddning. Under 2008 deltog sammanlagt 1691 enheter varav 265 flygande (räddnings- och ambulanshelikoptrar samt spaningsflyg).

Målen som är uppställda för sjöräddningen är att man ska kunna undsätta en nödställd inom 60 minuter i 90 procent av samtliga fall på nationellt vatten och inom 90 minuter på internationellt vatten som ingår i svensk sjöräddningsregion. Målet för nationellt vatten uppnåddes i 94 procent av fallen och till 91 procent på internationellt vatten.

Bilden: Sjöräddningssällskapets RescueRunner är ett av de effektivaste sätten att rädda människor som fallit i vattnet. Foto: Båtliv.

Kommentarer

Lena Johansson 10:11:41 2009-02-05

Som vanligt är det Sjöräddningssällskapets reklamfolk som skickat ut pr-material. Stämmer inte med verkligheten utan syftar bara till att skrämma båtfolket i Sverige så de skall skänka mer pengar till en samling rika gubbars leksaker. Heder åt Kryssarklubbens tidning På Kryss som vågar ifrågasätta. När får vi se samma rakryggade hållning från Båtliv?

Båtliv 11:39:48 2009-02-06

Tack för kommentaren. Underlaget kommer från Sjöfartsverket, inte SSRS. Det är den officiella statistiken för sjöräddningen i Sverige.
Båtlivs redaktion

QINGDAO – Onsdag 4 februari – Ericsson Racing Team har beslutat att Magnus Olsson, som varit tillfällig skeppare på Ericsson 3, behåller ansvaret ombord. Anders Lewander som var skeppare under de tre första etapperna av Volvo Ocean Race kommer att stiga åt sidan.

Pressrelease:

Anders Lewander tvingades avstå etapp fyra av jorden runt-kappseglingen på grund av en knäskada. Han är nu återställd från sin skada men efter en diskussion med teamledningen kommer han att lämna sin position.

– Att vara skeppare i Volvo Ocean Race är otroligt krävande. Uppdraget ställer stora krav på ledarskap. Vem som helst som tar sig an uppgiften vet vilka utmaningar som väntar. Med tanke på de svåra utmaningar som väntar Ericsson 3 så har vi bestämt oss för detta i syfte att ändra inriktning och dynamik ombord. Därför har vi bett Magnus stannar kvar som skeppare, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.

– Den senaste etappen var mycket tuff för Magnus och besättningen då de fick avbryta seglingen och gå in till Taiwan för att reparera sin skadade båt. Och ännu tuffare lär det bli om vi lyckas laga båten och starta nästa delsträcka. Då väntar i princip en enda lång etapp från Taiwan till Rio de Janeiro med bara ett mycket kort stopp i Qingdao för att ta ombord mat och förnödenheter. Med det scenariot är det naturligt för oss att be Magnus fortsätta som skeppare, säger Richard Brisius.

– Anders lämnar teamet men jag vill understryka att han har spelat en viktig roll i vår kampanj sedan han utsågs till skeppare i maj 2007 och har varit ledande i att välja ut och bygga upp besättningen, säger Brisius.

– Självklart är jag besviken över att behöva lämna teamet. Vi har tre pallplatser på de tre första etapperna och jag är stolt över vad vi åstadkommit. Helt klart är att man lär sig av sina erfarenheter och går vidare. Jag kände till förutsättningarna när jag accepterade rollen som skeppare, säger Anders Lewander.

Magnus Olsson, som gör sin sjätte kappsegling jorden runt, är för närvarande kvar med Ericsson 3 i Taiwan för att övervaka reparationsarbetet.

– Det är med blandade känslor jag tar över som skeppare. Jag är givetvis stolt över vad vi åstadkommit. Samtidigt är jag ödmjuk inför det ansvar som Ericsson Racing Team gett mig. Och vi känner alla pressen att fortsätta att leverera bra resultat, säger Magnus Olsson.

Norrmannen Eivind Melleby, som missade etapp 4, är tillbaka ombord på Ericsson 3 för etapp fem.

Bilden:
Magnus Olsson Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Svensk segling satsar på damernas Matchracing i OS 2012. – Vi har beställt åtta tremannabåtar och vill nu matcha de svenska damlagen mot OS i Weymouth, sade förbundskaptenen Magnus Grävare på seglarseminariet Meetingspot Göteborg på Båtmässan i Göteborg.

Pressrelease:

Den tredje upplagan av eventkonsultföretaget Brandspots seglarforum i samband med Båtmässan i Göteborg blev rekordstor och samlade närmare 200 deltagare från hela den svenska seglarvärlden. Stort intresse riktades mot nästa sommar-OS, där svensk segling siktar på revansch.

Fredrik Lööf presenterade sin nye partner på Starbåten, Johan Tillander, med flera mästarmeriter i bland annat Finnjolle och lämpliga fysiska förutsättningar som gast på Staren.

– Vi flyttar nu ner till Gardasjön med familjerna där vi sätter upp ett träningscamp tillsammans. Vi jagar guldet i OS 2012 och skapar nu de bästa möjligheterna för att kunna nå dit, menade Fredrik Lööf som vann brons i OS i Qingdao.

Förbundskaptenen i segling, Magnus Grävare, är också hoppfull inför OS:

– Vi har väldigt goda förutsättningar i den nya OS-grenen Matchracing för damer där Sverige har flera framstående team. ISAF, det internationella seglingsförbundet har bestämt att man ska segla en tremannabåt med avtagbar köl, en Elliott 5,9, så vi har beställt åtta båtar till Sverige.

– Normalt seglar tjejerna med fyra- och femmannabesättningar så det blir en viss omställning, men vår satsning bygger på att skapa goda förutsättningar för framgång i den klassen, sa Magnus Grävare vidare.

Två tjejer som har haft stora framgångar och nu ska jaga den första OS-medaljen gästade också Meetingspot. Linda Rahm tog dambrons i Match Cup Sweden och vann den internationella damtävlingen i Lysekil. Unga krutpaketet Anna Kjellberg gjorde succé i Match Cup Sweden genom att gå till final mot världsettan Claire Leroy.

Anna avslöjade att hon har en ny besättning för året:
– Jag har tagit över några väldigt rutinerade seglare från Malin Millbourns team, Malin Kjellström blir min nya taktiker, så det här blir ett spännande år.

Matchracing växer snabbt i popularitet genom sin publikvänliga och rafflande tävlingsform, vilket gjort den svenska deltävlingen i världsmästerskapet för Matchracing, Match Cup Sweden i Marstrand, till en stor succé på de två år den körts i nuvarande form.

– 2008 hade vi rekordpublik med 130 000 åskådare under veckan och ett fantastiskt internationellt startfält. I år bygger vi ut publikområdet och företagsevenemangen ännu mer och väntar oss ett minst lika stjärnspäckat startfält, berättade projektledaren Maria Carlunger i Brandspot, som tillsammans med GKSS ansvarar för evenemanget.

– Match Cup Sweden är Sveriges viktigaste och största seglingsevenemang och vi satsar i år på att förvalta det stora sportsliga förtroende den internationella seglarvärlden har fått för tävlingen och dess organisation, sa Peter Klock, klubbdirektör i GKSS.

Även VM, World Match Racing Tour, har förändrats i år. Presidenten Scott MacLeod och Tourens nye direktör Craig Mitchell var på plats och förklarade att en ny uttagningsmodell av seglare till VM-touren har lanserats i årets serie.

– De fyra främsta i årets VM är säkra, liksom de två främsta på ISAF-rankingen, två wild cards utses och två tar plats genom seger i de två kvalificeringstävlingarna i Långedrag och St Petersburg.

Vilka som kvalificerar sig från Sverige är inte klart, men såväl Magnus Holmberg som Björn Hansen, Mattias Rahm – årets segrare i Match Cup Sweden – som Johnnie Berntsson har chans att få starta.

Bilden:
Lysekils Women´s Match Cup 2008. Foto: Dan Ljungsvik.

Dåligt underhåll gör att alltfler fritidsbåtar får motorproblem till sjöss. I några fall leder det till allvarliga incidenter. Det visar en färsk rapport från Sjöassistans. Sedan 2004 har antalet fritidsbåtar med motorproblem ökat med 56 procent, till 519 fall 2008.

– Det är femte året i rad som vi kan konstatera en ökning av antalet fritidsbåtar med motorproblem till sjöss. Och det beror inte på sämre motorer utan på att underhållet fallerar, säger Jens Johansson VD på Sjöassistans.

Han pekar på enkla åtgärder som fritidsskepparen själv kan genomföra för att undanröja problemet, till exempel rengöring och översyn av bränslesystemet inför varje säsong.

Sjöassistans har byggt ut sitt nätverk med fler båtmekaniker, varv och marinor för att bistå fritidsskepparna. Vidare har operatörerna genomgått motorutbildning och båtägarna informeras kontinuerligt om den utökade assistansen.

– Vi löser idag sex av tio motorproblem ute till sjöss över telefon eller vhf. För något år sedan var den siffran två av tio. I förlängningen innebär det att allvarliga incidenter minskar då fler båtägare kan fortsätta för egen maskin och därmed slippa ligga och driva med påföljden att det blir ett sjöräddningsfall, säger Jens Johansson.

Sjöassistans samarbetar i Sverige med cirka 650 yrkesverksamma skeppare, 435 båtmekaniker och cirka 120 varv/marinor. Sjöassistans samverkar med Norge, Danmark och Finland. Årligen svarar man på cirka 25 000 samtal och handlägger cirka 1 300 fall. Sjöassistans ingår i Viamarekoncernen.

Länk: www.sjoassistans.se

Filmaren Joakim Odelberg har med sin kamera undersökt hur det ser ut på botten i svenska gästhamnar. Resultatet är en chockerande upplevelse. All slags skräp och avfall vilar under fritidsbåtarna. Filmerna har Joakim klippt ihop till en utställning som premiärvisas i Nordstan, Göteborg, 4 – 7 februari. På TV-skärmar kan man se idyllen ovanför ytan men också kontrasterna mot hur det ser ut på botten.

Så här säger Joakim Odelberg själv om sin utställning:
”Jag fick den här idén när min sambo och jag kom hem från en längre resa i Asien, där vi tillbringat 7 månader med hemkomst 17 april 2008. Låg sömnlös en natt och funderade på allt vackert jag sett när jag dykt där men också allt skräp och skit som jag sett. Det kunde vara plastsäckar, fisknät på drift, det kunde vara en gammal båtmotor, ja nästan vad som helst som vi bara dumpar i havet. Jag började fundera på hur det ser ut här hemma i Sverige och framförallt på västkusten där vi bor. Kom att tänka på småbåtshamnarna och drog en enkel slutsats utifrån vad jag hört från andra och vad jag sett. Där dumpas och slängs en hel del. Och det är just det vi har dokumenterat i populära småbåts/gästhamnar runt våra kuster i Sverige. Resultatet har blivit en utställning i form av en videoinstallation.”

Välkommen till öppningen av ”Så skimrande var aldrig havet” i Nordstans köpcenter.
Onsdag 4 februari, kl.11.00
Joakim Odelberg kommer själv finnas på plats för att berätta om sin utställning och svara på frågor.

Projektet har finansierats med ekonomiskt stöd av Naturvårdsverket. Joakim Odelberg ansvarar själv för eventuella åsikter och budskap som framförs.

Länk: www.leofilm.se

Det står helt klart att de senaste årens trafikökningar på Dalslands kanal inte är en dagslända. Bortsett från ”regnsommaren” 2007 har trafiken ökat kraftigt flera år i rad. Och seglationssäsongen 2008 blev inget undantag – antalet slussande fritidsbåtar ökade med nästan 25 %.

Pressrelease:

– Det är en remarkabel utveckling och vi är väldigt glada för den. Under flera år har kanalbolaget jobbat målmedvetet med att utveckla service och miljö, säger Kanaldirektör Benny Ruus. Vi ser med tydlighet att detta arbete givit resultat. Våra besökare är mycket nöjda och detta rykte sprider sig.

Vad är det då som gör Dalslands kanal blivit så populär? Frågar man gästerna själva svarar de så här: Man slipper västkustens trängsel och hets – Dalslands kanal är en rofylld och stilla upplevelse. Naturen och miljön – Många upplever det genuina båtlivet inte minst de lugna
Naturhamnarna. Det är billigt – Avgifter för slussning och gästhamnar är mycket rimliga. Dessutom är det billigare att bunkra bränsle, handla mat eller gå ut och äta. Spänningen med att slussa och omväxlingen – Det är en så annorlunda upplevelse, idylliska slusstationer och trevliga slussvakter.

Nu förbereder kanalbolaget för en ny seglationssäsong. Två slussportar repareras och en servicebyggnad för personalen skall nybyggas. Dessutom kommer manöverfunktionen vid några slusstationer att ses över.

– Den 10 juni är det dags igen, då ”slår vi upp portarna” för alla kanaltrafikanter och besökande. Om bara vädret står sig bi räknar vi med en fortsättning på de senaste årens utveckling, dvs. liv och rörelse utmed Dalslands kanal och mycket gemyt vid slusstationerna, avslutar Benny Ruus.

Dalslands kanal får ny hemsida
Lagom till båtmässans öppnande i Göteborg öppnar Dalslands Kanal AB också sin nya hemsida.
– Den är verkligen efterlängtad säger kanaldirektör Benny Ruus i en kommentar. Vi har jobbat intensivt med den de senaste två månaderna. Och nu är den färdig, nästan… De utländska språkversionerna återstår visserligen, där får man nöja sig med de gamla ett tag till och en del bilder kommer att kompletteras under sommaren.

Kanalbolaget ser hemsidan som ett strategiskt marknadsföringsredskap. Man har märkt en kraftig ökning av besöken de senaste åren. Därför kommer sidan att utvecklas och marknadsföras under 2009 och 2010.

————————————————————

Katalysator för Västsvensk turismindustri
2003 gjorde Turismens Utredningsinstitut på uppdrag av Dalslands Kanal AB en undersökning där man studerade turismens ekonomiska betydelse i Dalsland och sydvästra Värmland. Man konstaterade då att kanalturismen omsatte 55 miljoner kronor i regionen eller ca 20 % av den totala turismomsättningen. Av antalet övernattningar svarade kanalturismen för ca 22 %. Sett i det perspektivet är kanalens samlade arbete oerhört viktigt i den allt mer betydelsefulla turistnäringen. Betydelsen att vårda ett kulturarv är svårare att sätta kronor och ören på. Men det står mycket klart idag att frågor som har kulturhistoriska kopplingar eller berör vårt kulturarv värderas allt högre.

Kortfakta om Dalslands kanal:
Byggd 1864-1868 av den legendariske friherren och kanalingenjören Nils Ericson,
Antal slussar 31
Längd 253 km
Kanalmått:
Längd för båt 22,75 m
Bredd 4,05 m
Djupgående 1,80 m
Segelfri höjd 17 m till Lennartsfors, därefter 15 m.
Fartbegränsning I farleder 5 knop, i sjöar fri fart.

Länk: www.dalslandskanal.se

I år är det enklare än någonsin att följa Båtmässan i Göteborg. Mässan producerar egna TV-inslag som man kan titta på via nätet. Hittills har mässan tagit fram ett 15-tal inslag som visar på en del av de nyheter som presenteras. Det handlar om intervjuer med båtbyggare och seglare, utställningens chef med flera.

Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken för båtfolket. I år mer efterlängtat än tidigare, inte minst av båtbranschen som har upplevt en mycket tuff höst och vinter.

Samtidigt är det en gynnsam period för alla dem som går i båtköpartankar. De båtar som nu säljs till rätt kraftiga rabatter kommer troligen inte att bli lika billiga igen på många år. Rabatterna varierar, men minst 20 procent är ett utgångsläge hos många båthandlare. I en del fall handlar det om betydligt större rabatter.

Länk: http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____171710.aspx

Petit Hotelkedjan har en renodlad idé om vad hotellen ska erbjuda sina gäster. Den senast tillkomna medlemmen är mer än bara ett hotell, att vara gäst på Björholmens Marina innebär upplevelser av helt nya dimensioner. Ann och Jörgen Rudbäck har lyckats skapa en fulländad komposition av sjöliv, design och gourmetmat.

Pressrelease:

Tjörns nordvästra udde är en magnifik plats för båtentusiaster, esteter och livsnjutare. Här störtar klipporna ner i havet, naturlivet är rikt och marken bär lämningar från forntiden. Mitt i den storslagna miljön bedrivs den speciella verksamheten på Björholmens Marina i regi av ägarna Ann och Jörgen Rudbäck. Sedan några år tillbaka har marinan med dess båthamn utökats med hotellverksamhet och en svanenmärkt gourmetrestaurang.

– Ann är arkitekt och det är hon som har ritat samtliga byggnader på marinan, berättar Jörgen Rudbäck.

På det fyrstjärniga hotellet finns det 31 dubbelrum i tre olika stilar, nautisk, japansk och elegant. Som gäst kan du även hyra studio med pentry för längre vistelser eller hyra sjöstugan.

Dagligen lägger fiskebåten IDUN till vid fiskeläget Björholmen för att förse restaurangen med havets läckerheter. I köket är det just kökschef tillika driftchef Johan Gref som ser till att den halstrade pilgrimsmusslan med champagnesås är till belåtenhet. Restaurangens skaldjur, grönsaker och vilt, som exempelvis hjort, kommer precis som fisken ifrån trakten. Petit Hotel är noga med att samtliga medlemmar lever upp till gästernas förväntningar vad det gäller kreativa kök med gastronomiska matupplevelser.

– Vi kände till Petit Hotel sedan tidigare och tyckte att det var en kedja som stämde bra med vår egen profil, berättar Jörgen Rudbäck.

Havsturer ges bl.a. i form av guidade fisketurer eller hummer- eller sälsafari. På torra land kan man bli en del av Tjörns kulturliv som är innehållsrikt på framförallt bildkonst. Förutom de utställningar som Björholmens Marina organiserar har Tjörn sin egen Påskkonstvandring och här ligger även Nordiska Akvarellmuseet. Fyra kilometer från marinan har en fårfarmare drivit igenom ett spektakulärt konstprojekt. Fårens betesmark har förvandlats till en näst intill surrealistisk plats med stora samtida skulpturer av flera kända konstnärer.

Petit Hotel, som är medlem i Pleasant Hotels Europe, finns idag på 29 platser i Sverige med Björkuddens Hotell & Restaurang i norr till Mötesplats Österlen i söder. Hotellen har som mest runt 30 rum och stora konferensmöjligheter. Gemensamt för hotellen är att de har professionell personal, hög komfort och ett stort och utmärkt kök. Petit Hotel Pearl ingår i kedjan med 10 hotell med liknande koncept i Europa och i Afrika.

Länk: www.petithotel.se