Nyheter

Mysteriet med hur vissa marina djurarter kan lysa har kommit ett litet steg närmare sin lösning. Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att det självlysande kräftdjuret krill reglerar ljusstyrkan med hjälp av speciella och tidigare okända muskler.

Fenomenet med levande organismer som kan alstra ljus kallas bioluminiscens och är ganska vanligt, inte minst hos marina arter. Det är känt att ljuset alstras genom kemiska reaktioner och att syremolekyler där spelar en viktig roll. I naturen och hos djuren sker denna kemiska reaktion i speciella lysande celler, fotocyter. Dessa sitter i sin tur samlade i komplicerade ljusorgan där ljusets intensitet regleras av nervsignaler och ljuset kan modifieras med hjälp av reflektorer, linser och filter. På så sätt kan den självlysande organismen anpassa ljusets våglängd, spridning och styrka efter situationen – men hur den processen går till i detalj är fortfarande i stora delar okänt.

Forskaren Jenny Krönström vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, har genom att undersöka ljusorganen hos marina nässeldjur, kräftdjur och fiskar fogat ytterligare en bit till pusslet. Hon kan i sin avhandling avslöja att det självlysande kräftdjuret krill är utrustad med speciella muskler, som genom att de spänns och slappnar av reglerar ljusstyrkan. Även här tycks kväveoxiden spela en viktig roll i bioluminiscensen. Hos krillen skapas kväveoxiden i de tunna kärl som försörjer fotocyterna med syre, samt i speciella slutarmuskler, sfinktrar, som sitter där dessa kärl tömmer blod bland fotocyterna. Experiment med avslappnande respektive sammandragande substanser visar att när slutarmusklerna slappnar börjar krillen att lysa, förmodligen genom att mer syresatt blod då släpps in till fotocyterna.

Eftersom bioluminiscens har uppstått flera gånger under evolutionen har olika arter utvecklat olika lösningar för hur ljuset kontrolleras och sänds ut. Jenny Krönströms forskning visar att även kväveoxiden kan ha olika effekter: hos den märkliga djuphavsfisken Olfers silveryxa (pärlemorfisk), som har en rad lysorgan längs buken, har kväveoxid en dämpande effekt på ljusreaktionen – medan kväveoxid hos den amerikanska Sångfisken tvärtom ökar ljusintensiteten.

Ljuset som skapas är inte bara till nytta för organismen som en biologisk ficklampa, kamouflage eller som kommunikationssätt. De ämnen som ingår i den kemiska, ljusalstrande reaktionen ­har också visat sig användbara i modern molekylärbiologi, där det så kallade green flourescent protein, som ger grönt ljus hos nässeldjur, så sent som 2008 gav Nobelpriset i kemi.

Avhandlingen Control of bioluminescence: Operating the light switch in photophores from marine animals försvaras vid disputation den 20 februari.

Bildtext:
Exemplar av Olfers silveryxa (pärlemorfisk) fångat i Medelhavet. Foto: Jenny Krönström.

Ericsson 4 har under helgen lyckats dryga ut sin relativt knappa ledning i Volvo Ocean Race. Båtarna har nu cirka 9 000 Nm kvar av sin grymt långa etapp till Rio de Janeiro, en total seglad sträcka på över 12 000 Nm. Ericsson 4 leddde med 22 Nm på måndagsmorgonen. Tvåa var Puma, trea Ericsson 3 som låg ytterligare 3 Nm efter. Gapet mellan Puma och Ericsson 3 ser därmed ut att krympa ihop.

Här är de senaste pressreleaserna från Race Office:

PUMA Leg Five Day 9 QFB: received 22.02.09 1614 GMT

Posted: 22 Feb 2009 09:14 AM CST

It seems that the fire-hosing up on deck is coming to an end (for now) and I’m sure this is a huge relief to the guys who have been going hard at it for days now. We have a list as long as your arm of little jobs that need to be attended to ; there’s a hole in one of the kettles, lots of little rigging fixes, and with the conditions easing up Casey has also decided that its time to re-attach the starboard steering wheel. Although it doesn’t look likely that we’ll be tacking any time soon.

People have started peeling off the layers and no doubt some are relishing the thought of a rain squall and the shower it will provide, they’ll have to remember to lather up quick and rinse off even quicker though! These tropical rain squalls can end as quickly as they appear, often leaving the unfortunate bather covered in soap with no way to rinse off until the next squall that might never come.

We just got news that Michi’s (Michael Mueller/GER) partner gave birth to a healthy little girl. Congratulations to you both and a message for Micki (that’s the mother) we will try and get to Rio as quick as we can so that we can stick Michi on a plane ASAP. After we got the news a bottle of champagne appeared very quickly and was gone even quicker. We have another little party planned for the new father tomorrow. I think that Bob Greenhalgh is feeling a little out of it now because he’s the only crewmember who’s not a father! Dad’s army for sure.

Rick Deppe – MCM

PUMA Leg Five Day 8 QFB: received 22.02.09 1614 GMT

Team Puma has a documentary team following us around in port – it’s my job to fill in the blanks when we are at sea. I was having a beer with DK, the sound guy, while we were in Qingdao and we got to talking about some of the funny stuff that’s happened on the boat while we have been at sea. I was telling him about the first time the boat crossed the Equator on leg one and how on that occasion ‘there had been a number of first timers including Kenny, who we had initiated with Vegemite (which he hates) in his hair. I told him that someone who hasn’t crossed the equator is called a Pollywog and that there is a name for someone who has but that I was not sure of the word….. “Shellback”, he said immediately, turns out that DK had been in the US Navy prior to being a sound guy and was very familiar with equator crossing ceremonies. I decided to do a little research and came up with the following on Wikipedia… there’s much more.

The ceremony of Crossing the Line is an initiation rite in the Royal Navy, U.S. Navy, U.S. Coast Guard, and other navies which commemorates a sailor’s first crossing of the equator. Originally the tradition was created as a test for seasoned sailors to ensure their new shipmates were capable of handling long rough times at sea. Sailors who have already crossed the equator are nicknamed (Trusty) Shellbacks, often referred to as Sons of Neptune; those who have not are nicknamed (Slimy) Pollywogs.

Il Mostro will make its third equator crossing tomorrow as we head back to the southern hemisphere, I’m guessing that the event will occur with hardly a mention.

Rick Deppe – MCM

Leg Five Day 9 Daily Story: Doldrums Compression Gives Hope To Back Markers

Posted: 22 Feb 2009 07:45 AM CST

Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), pathfinders in this 12,300 nm leg from Qingdao to Rio de Janeiro, has arrived in the Doldrums, much to the relief of the Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) who started leg five of the Volvo Ocean Race some 19 hours behind the rest of the fleet and now has a chance to close their deficit.

“The last sched has just come in and Ericsson 4 has finally parked – so, at last, the Doldrums are really there – people were starting not to believe me,” wrote Tom Addis, the navigator onboard the blue boat.

Telefónica Blue still has good breeze and is all set to make up some miles while the pressure holds. “We normally dread the light breeze that comes with this sort of transition, but, to be honest, we are all looking forward to the change in routine and the opportunities that it presents,” Addis said. The boat is still averaging 16 knots to Ericsson 4 and PUMA’s nine.

Meanwhile, in the thick of clouds and light winds, Joca Signorini, the Brazilian trimmer on Ericsson 4, says the last 10 hours or so have been painful. “We are now trying to keep moving and waiting to see what happens with the others,” he said.

It will be an exciting few days now, as the backmarkers make gains on the leaders who are struggling. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE), currently in third place, reports wind speed of below five knots, so this team too, has arrived at the ITCZ (Inter-tropical Convergence Zone otherwise known as the Doldrums). The Telefónica Blue team reckons they only have a few hours to go before they too, will be fighting with clouds and fickle winds.

The fleet is still picking its way through the Marshall Islands, a group of 29 atolls and five islands. Green Dragon (Ian Walker/GBR) on her course, some 100 nm east of the track of Ericsson 4, will pass closer to the islands than the rest of the fleet.

The islands sound so interesting, according to the digital version of the Pacific Ocean pilot book, which Telefónica Blue has onboard, that Tom Addis thinks he might like to return one day for a more relaxed sailing holiday with his family, although he says, “If you see me in the street, please remind me not to set out from Qingdao in a Volvo 70.”

With the Doldrums comes rain, often in heavy bursts, which in turn, means clean crews and less smelly boats, as everyone onboard is able to have a tropical shower and a change of clothes. Ken Read, skipper of second-placed PUMA, says he has been in some smelly situations, but the interior of PUMA is rapidly passing them all as a top player in this week’s smelliest place on earth.

The monotony of a week of blast-reaching has not even been broken by wildlife to observe. Magnus Olsson (Ericsson 3) is very disappointed about this. No dolphins, no whales and no birds have been sighted, just the odd flying fish. That will all change, once the fleet reaches the Southern Ocean and the home of the Albatross and other sea life. “The birds down there are just fantastic,” says Olsson, who has a big fascination of the Albatross and its way of sweeping over the surface and diving between the waves without moving its wings.

Magnus will be pleased to learn that a large part of the monies raised from the Virtual Volvo Ocean Race competitors is to be donated to the Save the Albatross campaign in order to help prevent the extinction of these majestic birds.

At 1300 GMT today PUMA is 21 nm behind Ericsson 4, but averaging the same speed. Ericsson 3, however, is putting the pressure on PUMA from just three miles astern and is still averaging just over 11 knots. The gap of over 200 nm for both Telefónica Blue and Green Dragon has now been cut significantly. Telefónica Blue has closed to 170 nm, making a gain of around 90 nm in the last 24 hours, while Green Dragon is still going strong, out to the east, and has cut 77 nm out of Ericsson 4’s lead.

Leg Five Day 9: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 9,545 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +21
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +25
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +170
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +196

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Automatiska trackingsystem är ett bra sätt att ha koll på var båten befinenr sig. AutoPosition TR-151 ready2Go är ett nytt sådant system. Om båten stjäls kan man med hjälp av AutoPositions enhet följa båtens färdväg och direkt meddela polisen båtens aktuella position.

Pressrelease:

Enheten kan användas som både stöldlarm och som nödlarm när man är ute på sjön. Stöldlarmet kan utlösas om förtöjning lossnar eller om någon stjäl eller bogserar bort båten. Som stöldlarm får man ett SMS direkt till sin mobiltelefon och man kan på AutoPositions karttjänst på Internet direkt se var båten befinner sig.

Vid en nödsituation eller trängt läge skickas ett SMS med positionsinformation till en eller flera förinställda mottagare. Det är en stor trygghet att veta att någon direkt kan se ens position om det skulle inträffa en olycka.

Systemet kan också användas för att i efterhand se hur man seglat eller kört. Enheten skickar med inställbart tidsintervall sin position, informationen lagras på AutoPosition server och man kan enkelt med webbkarta se vart man har varit och hur man har seglat eller kört. Om man vill kan man låta sina vänner och bekanta, via karttjänsten på Internet, hålla koll på vart man befinner sig. AutoPositions karttjänst AutoPosition@WEB är en modern webbplats med ett brett användningsområde. Den är utformad för att passa de som har ett enklare behov av positionering lika väl de som vill få ut mer av sitt system.

Länk: www.autoposition.se

Kommentarer

Goran 20:40:21 2009-02-23

Vilken räckvidd har den och vad kostar det att skicka meddelanden?

Magnus 14:48:42 2009-02-24

Enheten kommunicerar via GSM/GPRS så räckvidden är samma som GSM’s täckning. Den har ett Telia Refill kontant kort och larm skickas till vanlig SMS kostnad. Tracking sker via GPRS och kostar inte särskilt mycket.

Nu finns det ett nytt vandrarhem på Nåttarö i Stockholms skärgård. Vandrarhemmet inryms i Östermars gård på öns norra sida. Gården består av fyra hus och ligger i ett mycket naturskönt område, nära till både badstrand och klippor. Sammanlagt har vandrarhemmet 32 bäddar fördelade i 4 hus. I den gula huvudbyggnaden finns en liten bröllopssvit inrymd med, i stort sett, bara en stor säng.

Vandrarhemmet öppnar verksamheten den 12 juli och är anslutet till STF. Detta innebär att det går att boka via STF:s hemsida. För att komma till Nåttarö utan egen båt är det lättast att ta Waxholmsbåt från Nynäshamn, därifrån tar det cirka 30 minuter att komma till Nåttarö.

Nåttarö blev utnämnt till naturreservat förra året på grund av sin fina natur. Ön har mycket bra badmöjligheter med både klippor och sandstränder (Stora Sand och Skarsand). Fiskemöjligheterna räknas som goda med förekomst av gädda, abborre och inte minst havsöring. Till det sevärda räknas Dovhjortarna som orädda betar i flock, havsörnen som har kommit tillbaka, märkliga jättegrytor och Drottninggrottan.

Nåttarö vandrarhem drivs av Din Skärgård som är en ekonomisk förening som har ägnat sig åt turism i Stockholms skärgård i cirka 20 år.

Hurtigruten, världens vackraste sjöresa, har länge varit ledande rese- och äventyrsarrangör på Svalbard, dvs. både huvudön Spetsbergen och omkringliggande ögrupper. Rederiet genomför såväl veckolånga sjöresor runt huvudön som tre- och fyradagarskryssningar från “huvudstaden” Longyearbyen till nordligaste delen av Spetsbergen och tillbaka.

I sommar utökar Hurtigruten sin kryssningskapacitet med över 50 procent genom att sätta in ett tredje fartyg, “M/S Expedition” i seglingarna på Svalbard.

Det nya Svalbardfartyget “M/S Expedition” kompletterar från och med början av juni den befintliga Hurtigrutenflottan på Svalbard, som består av det klassiska Hurtigrutenfartyget “M/S Nordstjernen” och det isbrytande expeditionsfartyget “Polar Star”. Liksom “Polar Star” kommer “M/S Expedition” att göra veckolånga kryssningar runt hela Spetsbergen, med början och slut i Longyearbyen, Svalbards huvudort med drygt 2200 invånare, ett antal bra hotell och restauranger, universitetsfilial och förmånlig shopping.

“M/S Expedition” har tidigare gått i reguljär trafik mellan Sverige och Åland. Fartyget, som har isklass 1B, byggs för närvarande om till mycket hög standard vid Aker Yards i Finland där det får 58 moderna utsideshytter med toalett och dusch och sammanlagd plats för 120 passagerare. Ombord finns efter ombyggnaden Isbjörnsklubben, Albatrossbaren, en utsiktssalong med 360 graders panorama över omgivningarna, stor, modern restaurang med plats för samtliga passagerare i en sittning, bastuavdelning, träningslokaler och stora däcksutrymmen med bl.a. utomhusplats för matlagning och grillning. Fartyget är på 6 336 bruttoton och är 105 meter långt.

– Med “Expedition” ökar vi vår kryssningskapacitet från ungefär 200 passagerare i veckan till över 300, säger Anne Ljungdahl, som är chef för Hurtigrutens verksamhet i Sverige, Finland och de baltiska länderna. Det gör att vi äntligen kan möta den kraftigt växande efterfrågan som under flera år funnits efter kryssningar runt Svalbards spännande och natursköna kuster där det både är de många, jättelika glaciärerna och det unika djurlivet med isbjörnar, valrossar och valar som lockar.

De veckolånga kryssningarna med “M/S Expedition” kommer att utgå från och avslutas i Longyearbyen varje tisdag från början av juni till början av september.

Länk: www.hurtigruten.com

STOCKHOLM, Sweden (Feb. 23, 2009) – På den andra veckan av Leg 5 i Volvo Ocean Race ligger Ericssons båda båtar på första respektive tredje plats på väg mot Rio de Janeiro i Brasilien. De tre ledarbåtarna har nu passerat ekvatorn i Stilla Havet med Ericsson 4 i ledningen. De senaste dagarna har besättningarna seglat i lätta och lugna vindar.

Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:

The top three in the fleet have crossed the Equator in the Pacific Ocean, led by Ericsson 4 earlier today. The past few days have seen the sailors contending with the light and shifty winds and sudden squalls associated with life at the Equator.

Ericsson 4, skippered by Brazil’s Torben Grael, gave up half the lead it held on Friday afternoon as a result of leading into the unsettled weather, but today had reopened an advantage of 21 nautical miles over Puma at the 1306 GMT position report.

“We think we’re through the Doldrums, and we passed the Equator early on today,” said Ericsson 4 media crewman Guy Salter. “We slowed down probably more than the boats behind us. On the satellite pictures there were a lot more clouds that seem to have evaporated as time went on. We slowed for a bit, but it wasn’t the classic Doldrums experience through the Atlantic.”

Ericsson 4 was approximately 100 nautical miles south/southeast of Nauru, the world’s smallest island nation (in area). Teammate Ericsson 3, led by Sweden’s inimitable Magnus Olsson, was 24 miles behind.

“It has been a very nice and at the same time an enormously exciting day in the Volvo Ocean Race,” said Gustav Morin, media crewman aboard Ericsson 3. “During the night we made huge gains on the front fleet and in the morning we could see Puma in bearing 90 degrees. And by then we were still gaining. On the [latest] sched Puma was three miles ahead and our sistership [24] miles. No big gains or losses during the day between us.”

The fleet has covered more than 3,000 nautical miles in the first 10 days since setting off from Qingdao, China, putting the five boats on a fast pace. With the Equator cleared, the next tactical hurdle is the southern hemisphere inter-tropical convergence zone, around latitude 8 degrees South, another area of light and shifty winds.

Their decisions in the coming days will not only affect how they traverse that area, but also how they set up for a run at the leg’s first scoring gate at latitude 36S. The first boat across the parallel off New Zealand earns 4 points and each boat thereafter a half-point less.

“Our long-term plan is to aim for gap between Vanuatu and Fiji, with a restriction on not passing west of Vanuatu,” said team meteorologist Chris Bedford. “South of Fiji we expect the wind to be southeasterly. Because it’s hard to make easting in a southeasterly wind, we would prefer to be closer to Fiji for a better angle south towards the scoring gate. To be west, near Vanuatu, could mean a course dead upwind to the gate.”

Fiji lays more than 1,000 nautical miles on the horizon, which means the leaders will probably pass by there later this week.

VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Feb. 23, 2009, 1306 GMT)
1. Ericsson 4, +9,303 nautical miles to finish
2. Puma, +21 NM
3. Ericsson 3, +24 NM
4. Green Dragon, +126 NM
5. Telefónica Blue, +135 NM

Se på film från båtarn:
Racing Team meteorologist will be available on

www.r2prod.net/ERT

www.thenewsmarket.com/Ericsson

Bilderna:
Stora bilden:
Magnus Woxen vid rodret på Ericsson 3. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam.

Lilla bilden:
Eivind Melleby till rors med PUMA i bakgrunden. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam.

När vi kommer in på bryggplatsens portal möts vi först av lite båt & natur relaterade nyheter, och vi känner oss genast hemma. Efter en stund har vi upptäckt att det finns en karta med Sveriges gästhamnar och naturhamnar utmärkta, och faktiskt inte bara det, utan även mindre bryggplatser som man troligast inte skulle hitta i någon turistguide, och genast blir man nyfiken om den där lilla bryggan finns med som jag brukar åka till när vi skall bada.

När iden om portalen började gro, var det faktiskt just dom mindre och inte alltid välkända “naturhamnarna” jag var mest intresserad av att kartlägga säger Jerry Edfors, (Skapare och redaktör på bryggplatsen). När jag sedan spann vidare kom liksom resten av funktionerna med av sig självt.

Hamnarna i kartans databas kan vem som helst bedöma, redigera, skapa nya, bifoga bilder osv. Vi hittar till och med funktion att kopiera en karta med valfri hamn till sin egen hemsida.

Sen finns det en loggbok, eller alla som blir medlem kan få en egen loggbok, vilket är ett bearbetat blogg-system, bl.a. kan man med Google-karta lägga till position i sina logg/blogg inlägg.

En annan intressant finess i loggboken är ett gps program du kan installera på din mobil telefon om den har inbyggd gps, och på så sätt spåra dina båtresor, och få den lagrad i din loggbok där du sen kan välja om du vill spara privat, publicera eller blogga om den.

Vi har en hel del planerade tester och artiklar, samt lite andra projekt och lekar som skall komma under vår/sommar berättar Jerry, jag vill inte avslöja allt, möjligtvis kan jag berätta att jag har fått tag i en bra Kock som skall ha en en matspalt på sidan, och om allt blir som vi planerat blir det verkligen en annorlunda och häftigare matspalt än vi är vana vid.

Länk: www.bryggplatsen.se

Kommentarer

Petter 15:16:25 2009-02-20

Kjempe fin side. Kommer til å bruke denne masse til sommeren når turen går til svenskekysten.

nils 18:22:43 2009-02-20

bryggplatsen var ju riktigt finurlig

I Kolström, den lilla farleden för småbåtar förbi Ingarö kyrka mellan Baggensfjärden och Ingarö, kommer en båttvätt att etableras alldeles under motorvägsbron till Ingarö.

Pressrelease:

Ägaren, Bengt Nordfors, välkänd operasångare bland annat från Fantomen på Operan vill slå ett slag för miljön och göra det möjligt för motor- och segelbåtar att bottentvätta i hans nya anläggning.

I planerna ingår också att starta Café Kolström ombord på husbåt i hamnen.

Båttvätten, en ECO S 300, kan tvätta motor- och segelbåtar med maxbredd i vattenlinjen om 3 m och största köldjup om 2 m. All materia som borstas bort, samlas upp för senare destruktion.

Anläggningen kommer att vara i drift från den 1 maj.

Bengt Nordfors:
“Jag har länge velat göra något för miljön. Som båtägare och ägare till en mindre båthamn har jag länge funderat på problemen med bottenfärgers giftighet. Jag vill ge båtägarna en chans att äga sina båtar utan att behöva bottenmåla alls.”

Gustaf O Douglas:
“Vi är glada över att äntligen få en båttvätt i Värmdö-området. Att från Värmdö/Ingarö köra till andra båttvättar i Nynäshamn, Trosa, Lidingö eller Vaxholm har inte varit optimalt. Vi önskar Bengt lycka till med sin satsning på miljön.”

Bilden visar Boatwasher i arbete i Vasahamnen i Stockholm. Foto: Boatwasher.

Nu har det böärjat röra på sig på allvar för den “klimatsmarta” vattenfarkosten Evolo. Det är några studenter på KTH som har kommit ganska långt i studierna och arbetet med denna annorlunda farkost.

Ett av sätten att skapa mer intresse kring produkterna är en blogg som nyligen har startats. Där finns både inlägg och kommentarer samt en video.

Länk: www.kthpainsidan.se/category/bidrag/klimatsmart-vattenfarkost

Kommentarer

Jocke 12:22:44 2009-02-20

Bloggen har pågått ett tag på www.evolo.se. Där finns också lite mer aktuella bilder!

Det börjar bli riktigt tajt i toppen för Volvo Ocean Race på väg mot Rio. Bara 2 Nm skiljer ettan Ericsson 4 från tvåan, Puma. Även Ericsson 3, på tredje plats, har tagit in en del på Torben Grael & Co. ombord på Ericsson 4. Det skiljer endast 65 Nm mellan ettan och trean när 10 300 Nm återstår av denna enorma etapp.

Här är den senaste pressreleasen från Volvo Ocean Race högkvarter:

Leg Five Day 6 Daily Story:Wet, Hot And Manky

Posted: 19 Feb 2009 07:25 AM CST

It is still a hot port-gybe reach for the five boats engaged in the charge south during leg five of the Volvo Ocean Race. The fleet is currently 1200 nm north of New Ireland in the Solomon Islands, the area where the doldrums are lurking and light and shifty breeze await.

Top boat is Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), with PUMA (Ken Read/USA) positioned neatly on her starboard hip, 45 nm to the northwest, but only 10 nm astern. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) has chosen the middle road, while Ian Walker still has Green Dragon in the east, 156 nm further east than PUMA. Bringing up the rear is Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED), who is ploughs a lonely furrow almost exactly the wake of Ericsson 3, but 267 nm behind Ericsson 4.

Reaching, although rather monotonous, does have its advantages. There are no sails or gear to stack when the boat tacks, and it looks as if this will be the case for at least another week. “The stack has stayed pretty much in place for the best part of a week, apart from a bit of carting it forward and aft to help the trim of the boat,” says Telefónica Blue’s Simon Fisher.

The downside of reaching is the spray, which soaks the crew’s eyes with salt. “They get red and very sore,” explains Ericsson 3’s MCM, Gustav Morin. “We have helmets with eye protection and different kinds of goggles to protect them, but it’s tricky to see through the glass.”

Onboard Telefónica Blue, various fashion items have appeared to deal with the spray situation. “Whilst the majority have stuck with the trusty old surf helmet and visor, David Vera has mixed things up a little with a very fetching pair of safety goggles and Michael Pammenter is sporting a pair of scuba goggles. The latter, whilst looking a little ridiculous, seem to be pretty effective, although this was almost not the case, as, whilst getting them out of his bag, Mike managed to stamp on them, popping the lenses out,” said Simon Fisher.

Although the miles are clicking off nicely, around 2,000 nm already safely consigned to history, conditions for the fleet are, in the words of Ericsson 4’s watch captain, Brad Jackson, “wet, hot and manky,” – the ideal breeding ground for all sorts of nasty rashes and sores. “I am not looking forward to what Ryno (Ryan Godfrey), Nipper (Guy Salter) and Blood (Phil Jameson) start coming out with. Over the length of this leg, there could be some new varieties,” he said.

Hold that thought until 1300 GMT tomorrow.

Leg Five Day 6: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 10,549 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +10
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +105
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +246
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +267

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Båtliv ökade förra året upplagan till 142 000 ex per utgivningstillfälle och är ohotad som Sveriges största båttidning. Det är TS (Tidningsstatistik AB) som står för den officiella kontrollen av tidningarnas upplagor. Båtliv har betydligt större upplaga än alla andra svenska båttidningar tillsammans.

Av de svenska båttidningarna är Båtliv, Praktiskt Båtägande och På Kryss (Svenska Kryssarklubbens medlemstidning) TS-redovisade.

Medan Båtliv ökar sin upplaga med hela 2 800 exemplar till 142 000 så minskar På Kryss med 300 ex till 27 300 ex. Praktiskt Båtägande minskar med 500 ex till 22 100 ex per utgivningstillfälle.

Båtlivs upplaga är fullt jämförbar med flera andra stora organisationstidningar. Båtlivs prenumeranter betalar för sin tidning som en del av medlemskapet i en båtklubb.

– Detta är en av Båtlivs största fördelar. Vi vet att alla våra läsare har en egen båt, det är därför de får tidningen, säger chefredaktör Lars-Åke Redéen.

– Båtliv är unik bland båttidningar i hela Europa med sin höga upplaga. Den har en mycket starkt ställning på marknaden och både för oss som skriver i tidningen och för annonsörerna är det en väldigt stor fördel att veta att läsarna har en egen båt.

Fotnot: Båtnytt, Vi Båtägare och Segling är inte TS-redovisade, men brukar uppge upplagor på 20 000 (Vi Båtägare och Segling) – 30 000 ex (Båtnytt).

Kommentarer

E. Johansson 11:02:56 2009-02-20

Grattis till en bra tidning!

Nya Nord West 370 SportsTop kommer att visas för första gången på svenska ostkusten den 27 februari – 8 mars på Stockholmsmässan. Detta är den fjärde version av Nord Wests lovordade 37-fotare; Nord West 370 SportsTop. Sedan tidigare finns Flybridge, Coupé och en öppen daycruiser, 370 Sport, som vann Boat Innovation Award vid lanseringen i november.

Pressrelease:

Liksom Sport-versionen erbjuder den här båten sol och salta stänk och med en rymlig cockpit för socialt umgänge. SportsTop-versionen har samma driftekonomi, egenskaper och karaktär.

Båten har en rymlig förpik med rejäl dubbelsäng, midkabin med dubbelbädd, bäddbar salong om så önskas och WC med en duschkabin.

Med en ny placering, jämfört med Flybridge och Coupe, ligger pentryt med bl a gas- eller elspis, dubbelho, varmluftsugn/mikro/grill och ett 130L kylskåp en trappa ner inne i båten. Det är en ljus miljö med arbetsytor i Corian och smarta skåp för glas, porslin etc. Bordet är dessutom el-manövrerat och blir nedsänkt del av en bekväm solbädd. I övrigt finns lättillgängliga, ordentliga stuvutrymmen som underlättar ordning och reda ombord.

Båten är rikligt utrustad redan som standard med t.ex. LED-belysning, bogpropeller, värmare, defroster och septiksystem. Nord West 370 har ett väl ljudisolerat maskinrum och kan fås med drev alternativt IPS.

Länk: www.nordwest.se

Kommentarer

Anders 16:28:58 2009-02-20

Givetvis en direktlänk till www.nordwest.se.
Synd att inte Båtliv själva kan skriva nåt. Jag hade själv en sån båt en gång, men den fastnade, tyvärr.

Lars-Åke Redéen 11:04:05 2009-02-21

Synd att du fastnaden med båten, men det kanske berodde påföraren?
Vi skriver så mycket material vi hinner själva, men vi tar även in pressreleaser på hemsidan. När vi gör det märker vi dem tydligt.
Båtlivs redaktion

Anders 14:12:51 2009-02-26

Tycker fortfarande att ni är dåliga på skriva!!!

Lars-Åke Redéen 19:00:34 2009-02-26

Jag tror att vi har förstått det.

På Allt för sjön i Stockholm är det svensk premiär för Bavarias senaste motorbåtsserie. Den modell som visas är Deep Blue 46. Allt för sjön pågår 28 februari till och med 8 mars. Båten hade världspremiär på båtmässan i Düsseldorf i januari och kommer att visas på flera mässor under våren, men i Stockholm är det nordisk premiär.

Den nya båtserien har tagits fram i samarbete mellan BMW Group Designworks USA. Designteamet har skapat ett helt nytt modernt mjukt formspråk med funktion i centrum.

Båten kommer att sätta en ny standard för utrymmen invändigt och utvändigt. En ny typ av skrovform, en slags “full body”, ger enligt generalagenten en fantastisk volym invändigt.

En innovativ lösning av däcket ger ”promenadstråk” från badbryggan till stäven. En unik lösning av layouten på sittbrunnen ger fartygskänsla.

På samma sätt som med övriga Bavariabåtar är priset väldigt konkurrenskraftigt. För Deep Blue 46 är grundpriset från cirka 4 070 000 med dubbla Volvo Penta D6-330 hkk dieselmotorer.

Länk: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Bernt 08:54:56 2009-03-06

Vilka snygga linjer! Verkligen något nytt i motorbåtsvärlden.

Hans 10:05:03 2009-03-06

Snyggt? Jag tycker att det ser ut som en sardinburk.

Mackan 13:27:47 2009-03-07

Du har rätt, men är det verkligen sant?

Anders 08:31:30 2009-03-08

Ja, jag tycker fortfarande att 4 miljoner är ganska mycket pengar.

Andreas Sundberg 23:08:21 2009-06-24

Mycket pengar absolut men helt klart den snyggaste båt jag nånsin sett.

Under januari minskade Statoils försäljning av E85 med 65 procent jämfört med toppnoteringen i oktober 2008. Den minskade försäljningen motsvarar ett ökat koldioxidutsläpp om drygt 7 800 ton under januari. Detta trots att 18 731 nya etanolbilar har registrerats i länet sedan oktober 2008.

Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 353 stationer. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin.

– En effektiv åtgärd för att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, från dagens fem till tio procent. Nyligen sa EU ja till ökad låginblandning. Nu återstår det för svenska politiker och myndigheter att se till att den ökade långinblandningen kan införas så snart som möjligt i Sverige, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under januari 2009 utgjordes till 6,9 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60,1 procent, medan andelen diesel uppgick till 33 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under januari 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 13 045 ton, motsvarande cirka 4 387 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

– Många vill minska sin klimatpåverkan och fortsätter att tanka E85 trots att det blir dyrare per kilometer än att tanka bensin. Men i tider med ekonomisk oro är det bara att konstatera att det finns en hel del som väljer det alternativ som är billigaste snarare än det som är bäst för klimatet, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.

All etanol i svenska Statoil försäljning av E85 är verifierat hållbar. Det innebär att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kommer från brasilianska sockerrör vilket minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.

Ericsson 4 har det senaste dygnet lyckats utöka sin ledning i Volvo Ocean Race etapp till Rio de Janeiro med några sjömil. På onsdagsmorgonen var ledningen över tvåan i tävlingen, amerikanska Puma, 13 Nm.

Ericsson Racing Teams internationella besättning fortsätter dock att kämpa för att behålla ledningen och vinna Leg 5. De båda tätbåtarna bevakar dock varandra och släpper inte varandra ur sikte.

Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:

As if stuck together by bungee cord, Ericsson 4 stretches out a bit before Puma reels in the lost miles. This has played out over the past three days, since the conditions have abated from the full-on blow the first two nights of the leg bound for Rio de Janeiro, Brazil.

At today’s 1300 report, Ericsson 4 led Puma by 4 nautical miles. Ericsson 4 was about 24 nautical miles east of Puma as they made a course due southeast to the east of the northern Mariana Trench.

The International crew’s lead is down from a peak of 9 miles at the 0408 report, but still better than the even pacing the two were recorded as at last night’s 1918 report.

“Racing-wise, things are going really well,” said Ryan Godfrey, bowman aboard Ericsson 4. “The boat loves these reaching conditions and with every sched we gradually build our lead over the chasing Il Mostro.”

As the leaders cross the 20th parallel, the conditions have warmed considerably from the first two nights. The leaders are still anticipating reaching the northeasterly trade winds tomorrow or the day after, but in the meantime they’re taking an opportunity to pack away some of the cold-weather gear for awhile, until they dive into the Southern Ocean.

“Dry-out time aboard today,” said Godfrey. “The temperature has really made a change for the better and this afternoon has been a great opportunity to pack up the double layer sleeping bags and mattresses. It’s also been nice to see all the condensation moisture that forms throughout the boat start to evaporate away.”

Life is similarly pleasant aboard Ericsson 3, which has been at sea for all of the past seven days, save for two hours, after departing Taiwan to complete Leg 4.

Firmly entrenched in third place, Ericsson 3 was pacing 142 nautical miles behind the fleet leader. The Nordic crew has welcomed the two newcomers with jokes and tales.

“There is good mood among the guys,” said media crewman Gustav Morin. “Everyone is joking, telling stories and laughing while we are trying to make the boat go as fast as possible.”

Newcomers Arve Roaas and Magnus Woxen are race veterans, but Roaas has never sailed the VO 70 before. Woxen did the last race as a member of Ericsson Racing Team.

“The VO 70s are better in every way,” said Roaas. “They’re a lot quicker and actually a bit drier, under deck that is. And if the swing keel system is as reliable as I hear it is, it’s a lot better than the water ballast system.”

VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Feb. 18, 2009, 1321 GMT)
1. Ericsson 4, +10,886 nautical miles to finish
2. Puma, +4 NM
3. Ericsson 3, +142 NM
4. Green Dragon, +207 NM
5. Telefónica Blue, +284 NM

Här är en vodcast (video) från Chris Bedford, Ericsson Racing Teams meteorolog:
http://www.r2prod.net/ERT/folders/FLASH_FILES/preview.php?video=videos/BEDFORD_WX

En professionell OS-satsning och en välförtjänt bronsmedalj gav starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Anders Ekström utmärkelsen Årets seglare 2008. – Det är jättekul, verkligen en ära, säger Anders Ekström.

Pressrelease:

Det är andra gången som den framgångsrika besättningen får utmärkelsen. Första gången var 2003.

– Men det gör det inte mindre roligt att vi får priset igen. Alla gånger är lika roliga, säger Anders och skrattar.

– Årets seglare borde ju gå till någon av Sveriges bästa seglare så det känns mycket skoj, säger Fredrik Lööf som även fått utmärkelsen 1994, 1997 och 2000 för sina resultat i finnjolle.

Efter OS i Aten lade Fredrik och Anders all fokus på Qingdao 2008. Under den perioden gjorde de även flera lyckade placeringar på olika världscuptävlingar och mästerskap, bland annat med en andraplats på EM och en fjärdeplats på VM 2005. De får utmärkelsen Årets seglare för den väl genomförda OS-satsningen som resulterade i ett olympiskt brons.

Fredrik Lööf och Anders Ekström har nu valt att avbryta sin gemensamma satsning. Fredrik Lööf satsar vidare mot OS 2012 tillsammans med tidigare finnjolleseglaren och VM-femman Johan Tillander. Anders Ekström tar en paus från heltidsseglingen och ska i stället slutföra sina studier.

– Men jag håller på med en del mindre projekt under tiden. Och så är det ju VM i starbåt i Varberg i sommar, säger Anders.

Motivering
Efter ett mindre lyckat OS i Aten 2004 lade Fredrik Lööf och Anders Ekström, KSSS, upp en strategi inför OS 2008 i Qingdao. Under en fyraårsperiod lade de all fokusering på Kina, där de efter en lysande grundserie ledde inför medaljfinalen. Där försvann dessvärre guldet men killarna får utmärkelsen efter att ha genomfört en professionell OS-satsning och tagit en mycket välförtjänt bronsmedalj.

Övriga utmärkelser från Svenska Seglarförbundet Vinges Kanna – bästa manlige kappseglare Stellan Berlin blev världsmästare i 2.4mR-klassen på Gran Canaria, Spanien. Med sina fem VM-guld är han därmed en av Sveriges mesta mästare i segling.

Reimerspokalen – bästa kvinnliga kappseglare Josefin Olsson, Oxelösunds SS, tog med en makalös nervkyla VM-guld i e-jolle. I tight strid med danskan Anne-Marie Rindom tog hon hem slutsegern med bara en poäng till godo. Josefin vann såväl SM som JSM i e-jolle och efter VM inledde hon sin nya karriär i laser radial med årets tredje SM-guld.

Halvan – bästa juniorplacering på ett VM, EM, JVM eller JEM
Josefin Olsson, Oxelösunds SS, tog med en makalös nervkyla VM-guld i e-jolle. I tight strid med danskan Anne-Marie Rindom tog hon hem slutsegern med bara en poäng till godo.

Geddapokalen – bästa junior
Jesper Stålheim, KSSS, har genom hård träning, framför allt under sin tid på seglargymnasiet i Ängelholm, utvecklats till ett av Sveriges största framtidshopp i en av de tuffaste juniorklasserna. Han får Geddapokalen för sin seger i JEM i laser i Frankrike.

Lyftet – bästa utveckling
Anna Kjellberg, GKSS, med besättning fick ett wildcard till damtävlingen i Match Cup Sweden. De åkte dit med ambitionen att se och lära – och tog sig till final. Där blev emellertid världsettan Claire Leroy, Frankrike, för stark. Under året har Anna och hennes besättning också tagit hem totalsegern i Nordic Women’s Matchracing Tour.

Besättningen har under året bestått av: Annika Ölme, Ann Dahlsten, Vanja Lundberg, Johanna Lyrstrand, Anna Nordlander, Theres Benito, Linda Johansson, Malin Källström, Madeleine Magnusson, Lotta Harrysson och Nina Barne.

Nakterhuset – bästa havskappseglare
Med den imponerande serien 1-1-1-1-2-1-(6)-3-1 vann Ralf Aspholm, KSSS, med besättning årets EM i havskappsegling enl ORCi-regeln och hade hela 36,25 poäng tillgodo på tvåan. Man blev även svenska mästare under året.

Besättningen bestod av Ralf Aspholm, skeppare och pitman; Matthew Humphries; taktiker; Emil Wiberg, rorsman; Johan Barne, navigatör; Tore Lewander, stortrimmer; Peter Andersson, spinnakertrimmer; Christofer Brugge, försegelstrimmer; Fredrik Aurell, fördäck; och Kimon Sfiris, mastman.

Nakterhuset utses av Svenska Havskappseglingsförbundet

Årets tränare
Jimmy Talén har ställt om arbetet från riksidrottsgymnasium till regionalt gymnasium i Ängelholm och dessutom även utvecklat delar av verksamheten. Han har organiserat och genomfört flera uppskattade träningsläger och delat med sig av sina kunskaper till många seglare. Genom idogt sailcoacharbete har Jimmy en stor del i den tränarutbildning och klubbutveckling som skett i hans region.

Årets arrangör
SS Norderviken genomförde med bravur SM i laser master. Med en stor portion kraft och energi har SS Norderviken arrangerat ett gemytligt och proffsigt event såväl på vattnet som på land. Möjligheten att inför SM-dagarna kunna delta i träningsläger på plats gör också helhetsintrycket av tävlingen än bättre.

Utdelning av utmärkelser
Utmärkelserna delas ut på Allt för sjön-mässan, Älvsjö.
Tid: Torsdag den 5 mars kl 17:45.
Plats: Mustos monter, C11:29

Regattaprogram för SWE Sailing Team
ISAF Sailing World Cup
4-10 april – Prinsessan Sofias regatta, Palma de Mallorca (Spanien)
18-24 april – Semaine Olympique Francaise, Hyères (Frankrike)
27-31 maj – Delta Lloyd Regatta, Medemblik (Nederländerna)
20-24 juni – Kieler Woche, Kiel (Tyskland)
14-19 september – Skandia Sail For Gold Regatta, Weymouth/Portland (Storbritannien)

VM/EM i de olympiska klasserna
5-14 juni – 470-EM, Traunsee (Österrike)
3-11 juli – finnjolle-VM, Köpenhamn (Danmark)
5-12 juli – starbåts-EM, Kiel (Tyskland)
9-17 juli – laser radial-EM, Köpenhamn (Danmark)
12-19 juli – 49er-VM, Riva del Garda (Italien)
27 juli–1 augusti – matchracing-VM (dam), Lysekil (Sverige)
30 juli – 9 augusti – laser radial-VM, Karatsu (Japan)
30 juli–9 augusti – starbåts-VM, Varberg (Sverige)
31 juli–7 augusti – laser-EM, Borstahusen (Sverige)
6-9 augusti – matchracing-EM, Middelfart (Danmark)
20-26 augusti – laser-VM, Halifax (Kanada)
20-28 augusti – 470-VM, Köpenhamn (Danmark)
21-29 augusti – finnjolle-EM, Varna (Bulgarien)
29 augusti–5 september – 49er-EM, Zadar (Kroatien)

I Båtliv nr 6 skriver Svenska Båtunionens ordförande, Göran Andersson, ett öppet brev riktat till infrastrukturminister Åsa Torstensson. I brevet efterlyser Göran Andersson, som representerar 160 000 båtägare över hela landet, ett svar som Åsa Torstensson utlovade förra året…

Ur Båtliv nr 1-2009:

Grundstött förslag?
Hallå, infrastrukturminister Åsa Torstensson!
Inför Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen, i april 2008 fick jag ett brev där du lovade att ett förslag till obligatorisk Båtförarutbildning var klart att skickas på remiss.
Mycket riktigt kom det en remiss, som SBU och flera andra svarade på i september 2008. Regeringsförslaget var enligt dessa svar byråkratiskt med fel gränser för fart och längd samt utan hänsyn till NFB:s(Nämnden för Båtlivsutbildning) nuvarande utbildning och den utredning som departementets Lars Högdahl gjort. Det fanns inte heller något förslag om att Sverige skulle ratificera FN-resolution 40, som innehåller förslag till Internationellt båtförarcertifikat liknande dagens Förarintyg.
Vi förstår, efter några enkla frågor inom politiska kretsar, att regeringen är oense om behovet av ett obligatorium och att det är detta som gör att det inte kommer någon proposition som bygger på inkomna remissvar. Borde det inte väga tungt att Sveriges och en av Europas största båtorganisationer på goda grunder begär att det införs ett så kallade Båtkörkort?
Vi står dessutom till förfogande för samtal kring detta när som helst.
Det är dags att komma med ett besked till alla båtintresserade. Vi vill veta om frågan är avförd och vi kan fortsätta med det frivilliga Förarintyget hos NFB som förut.
Från Svenska Båtunionen tycker vi givetvis att regeringen skall fastna för vårt förslag till lösning och i varje fall inför Sveriges ordförandeskap i EU under hösten ratificera FN resolution 40. För att ta ditt förslag av grundet så måste det kanske stuvas om.
Läs mera på www.batunionen.com och www.batliv.se om Svenska Båtunionens remissvar eller kontakta ordforande@batunionen.com
Göran Andersson
Ordförande Svenska Båtunionen

Länk: https://www.batliv.se/batforarintyg.asp

Kommentarer

Jim Huzell 16:22:37 2009-02-19

VIKTIGT! Jag är en av de 160.000 båtägare det hänvisas till. För det första står långt ifrån alla av oss bakom SBU’s tidigare förslag och åsikter. Förstår att regering och partier är oense också. Vi behöver inget båtkörkort. Finns INGET vetenskapligt eller statistiskt stöd för det överhuvudtaget. Uppmanar alla att läsa Erling Mats utmärkta genomgång av sjöräddning och olyckor. Igen inget stöd för ofta framförda åsikter om snabba båtar etc. Det äri reella och faktiska tal seglare och roddbåtar som har mest problem. Att införa båtkörkort öppnar för en myriad av underliga gränsdragningar och legala problem. Tycker SBU skall verka för den utmärkta frivilliga utbildningen och mycket viktigare att Sjöbefäl 3/4/5 (bl.a tidigare Skepparexamen) får internationell ackreditering. Nu får man ta Svenskt OCH RYI eller Amerikanskt!

Så Ja till frivillghet och NFB men NEJ NEJ till att lagen skall in och tafsa här.

Olof Malmlöf 00:14:36 2009-02-21

Man blir vansinnig när Göran påstår sig representera 160.000 båtägare. Vår klubb skall lämna den här organisationen! Så här höll fackföreningar på förr. Tvångsanslutning till sossarna!

Göran Andersson 15:10:17 2009-02-21

Svenska Båtunionens Båtriksdag(årsmöte) är vårt högsta beslutande organ med representanter från 26 regionala förbund som representerar ca 900 båtklubbar med 160.000 medlemmar.Beslut om att driva frågan om obligatoriskt förarintyg togs enhälligt av Båtriksdagen 2005.

Olof Malmlöf 02:08:22 2009-02-23

Har vänner i flera klubbar. Ingen kan påminna sig om att man förhörde sig om medlemmarnas åsikt. Väldigt få jag träffar stöder det här. Ifrågasätter demokratin i detta. Därtill vad STÖDER man detta antagande om att det är bra med körkort på? Så vitt jag kan se bara lösa antaganden och allmänna "besserwisserattityder". Det blir som vid båtregistreringen – civil olydnad. Jag reggade ingen av mina båtar. Lämnar inte klubben SBU gör jag och 10 till det och vi lämnar båtar till varv istället. Klubbandan ändå borta.

Fortum har tillsammans med Uppsala universitet tidigare satsat resurser i en testanläggning för vågkraft utanför Lysekil. Nu har Fortum och Seabased Industry, den svenska leverantören av utrustningen, tagit nästa steg och lämnat in en intresseanmälan till Energimyndigheten om investeringsstöd till en fullskalig anläggning med 500 aggregat och en effekt på 10 MW, en sammanlagd investering på nära en kvarts miljard kronor.

Vi ser vågkraft som en viktig del i jakten på framtidens energi. Fortfarande är vågkraften under utveckling, men vi bedömer att den är så intressant att vi nu vill undersöka möjligheterna till en vågkraftsanläggning i full skala, säger Göran Hult chef för Fortums vattenkraft.

Vatten i rörelse innehåller mycket energi och har potential att utnyttjas en stor del av tiden. Beräkningar visar att det enbart i det relativt lugna Östersjön skulle gå att få ut omkring 24 TWh. Det motsvarar nästan all den el som samtliga svenska hushåll förbrukar under ett år.

Den vågkraftsanläggning som intresseanmälan avser beräknas kosta närmare en kvarts miljard kronor och vi hoppas att Energimyndigheten kan bidra med en delfinansiering. En storskalig anläggning skulle bidra till en snabbare utveckling av denna förnyelsebara energikälla till en kommersiellt fungerande produktionsform och det är viktigt enligt Göran Hult.

– Regeringens ambitiösa mål med en utökning av elcertifikatssystemet till 25 TWh förutsätter att alla tillgängliga källor till förnybar energiproduktion utnyttjas. Vi bedömer att vågkraftenhar mycket stor potential, avslutar Göran Hult.

Bakgrund:

Energimyndigheten har fått i uppdrag att stötta och stimulera utvecklingen av kommersiellt gångbar förnyelsebar energiproduktion genom investeringsstöd. Myndigheten har nu som första steg begärt in intresseanmälningar. Efter det att Energimyndigheten lämnat besked om hur de ställer sig till ansökan, något som sker senare i år, fattar Fortum beslut.

Seabased Industry AB är ett Uppsalabaserat företag som utvecklar en ny teknik för att utvinna energi ur havsvågor. Företaget är nära kopplat till den forskning om vågkraft som sker vid Uppsala universitet.

Tridentnav Systems har nu nu officiellt registrerats som en OEM (Original Equipment Manufacturer) inom IHO S-63 Data Protection Scheme. Därmed kan användare av Tridentnavs navigeringsprogram Tridentnav ECS nu även utnyttja krypterat sjökortsdata enligt S-63-standarden, vilket ger tillgång till sjökortsdata över hela världen med uppdateringar varje vecka.

Användare som sedan tidigare har prenumeration på sjökortsdata i S-63-format kan nu använda sina existerande prenumerationer även i Tridentnav ECS, utan att behöva någon ny prenumeration för sjökortsdata.

Krypteringsstandarden S-63 är utvecklad av IHO (International Hydrographic Organization), för kryptering av elektroniska sjökort (ENC). De ursprungliga okrypterade ENC-filerna är producerade av ansvariga myndigheter i respektive land, enligt IHO-standarden S-57. I Sverige är det Sjöfartsverket som står för produktion av sjökortsdata för svenska farvatten.

En fördel med S-63 är att navigatören har möjlighet att köpa rättigheter till sjökortsdata separat, oberoende av vilket eller vilka navigeringssystem man sedan väljer att använda. En prenumeration på sjökortsdata i S-63-format är fortsatt giltig även om man byter navigeringssystem ombord.

Tridentnav Systems navigeringsprogram Tridentnav ECS stöder utöver S-63-formatet även liksom tidigare sjökortsdata i Tridentnavs eget format, som levereras enligt avtal direkt med Sjöfartsverket. Båda alternativen har S-57-data i grunden och ger samma höga kvalitet på sjökortsbilden.

Möjligheten att använda S-63 ger tillgång till sjökort som tidigare inte var tillgängliga för Tridentnav ECS användare, t ex de ryska och polska delarna av Östersjön.

Länk: www.tridentnav.se

Canon introducerar sin första vattensäkra digitalkamera: PowerShot D10 med 12,1 megapixels. PowerShot D10 är utformad för en äventyrlig och aktiv livsstil, och är tillräckligt säker för att kunna tas med överallt, dessutom har den utmärkt bildkvalitet.

Pressrelease:

Canons DIGIC 4-processor ger en mycket snabb prestanda och enastående detaljerade bilder, samtidigt som tekniken för motivigenkänning används till att enkelt ge bra bilder i det nya smarta automatiska läget. PowerShot D10 kan bäras var som helst, och är kompatibel med ett stort antal tillbehörssystem.

PowerShot D10 är utformad för att kunna följa med på alla äventyr – från surfing till snorkling. Den är vattentät ned till 10meter*, håller för att tappas från 1,22meters höjd, är dammsäker** samt fungerar ända ned till -10C.

Det finns ett antal tillgängliga accessoarer för att skydda och ta med sig kameran i utmanande miljöer, bland annat en mjuk väska, en axelrem, en halsrem och en rem med karbinhake***. Tack vare ett innovativt anslutningssystem i kamerans alla hörn går det att välja monteringsplats av de olika remmarna . Dessutom går det att ändra kamerans utseende med hjälp av tre stycken olika skal.

En upplösning på 12,1 megapixels fångas med sensorn i kameran, vilket innebär att foton kan beskäras eller förstoras utan att förlora några detaljer. Objektivet med 3x zoom ger möjlighet till ett antal olika kompositionsalternativ och bildstabilisatorn förhindrar att kameraskakningar orsakar oskärpa. Det här är särskilt praktiskt under den typ av aktiviteter som kameran är utformad för.

För att se till att användaren kan fokusera på det som händer används DIGIC 4-processorn för ett antal intelligenta funktioner som gör det enkelt att ta bra foton. I det nya smarta automatiska läget används tekniken för motivigenkänning till att analysera motivet i detalj, som ljusstyrka i motivet, kontrast i motivet, avstånd till motivet och färgton i motivet. Kameran väljer sedan den bästa metoden av de 18 tillgängliga, så att inställningarna blir perfekta för motivet.

Även de mest aktiva tillfällena kan fotograferas utan oskärpa tack vare Canons teknik för rörelseigenkänning, som upptäcker både kamera- och motivrörelser och justerar inställningarna efter det. Det går att ta naturliga bilder av personer med hjälp av tekniken för ansiktsigenkänning. Den innehåller nu även tekniken för blinkningsigenkänning, som minskar risken för att ta foton av personer när de blundar. Canons i-Contrast-teknik gör mörka områden i foton ljusare, utan att överexponera de ljusa områdena.

PowerShot D10 har även en särskild 2,5-tums PureColor-LCD II-skärm, som har utformats särskilt för utomhusbruk. Skärmen skyddas av ett 2mm tjockt skydd och har dubbla ljusstyrkan jämfört med vanliga PureColor-LCD II-skärmar, vilket gör det enkelt att komponera motiv och granska bilder nästan var som helst.

Det finns ett stort antal fotograferingsmetoder och speciella motivprogram för allt från stranden till backen – inklusive metoderna Under Vatten, Snö och Strand – vilket gör att du snabbt kan få åtkomst till rätt inställningar. FaceSelf-Timer förenklar gruppbilder genom att vänta med att ta foton tills användaren syns.

– PowerShot D10 är en innovativ ny kamera, säger Roel Lammers, produktchef för foto/video Canon Svenska AB. Den gör att man får tillgång till de utmärkande egenskaperna för PowerShot-kamerorna – utmärkt bildbehandling och lättanvändbarhet – till platser dit man helt enkelt inte kan ta med sig de flesta andra kameror.

Funktioner:
Vattensäker (till 10m), stötsäker (1,22m), köldtålig (-10°C) och dammsäker digitalkamera 12,1 megapixels objektiv med 3x optisk zoom och optisk bildstabilisator
smart automatiskt läge med teknik för motivigenkänning DIGIC 4-processor för snabba svarstider, suverän bildkvalitet och intelligenta tekniker ljusstark 2,5-tums PureColor-LCD II-skärm med 2mm tjockt skydd motverka oskärpa med hjälp av bildstabilisering och tekniken för rörelseigenkänning enkelt att fotografera människor tack vare tekniken för ansiktsigenkänning, ansiktsval- och spårning, blinkningsigenkänning – samt FaceSelf-Timer och automatisk borttagning av röda ögon tillbehörssystem med axelrem, halsrem, rem med karbinhake samt framlockssats många fotograferingsmetoder och speciella motivprogram VGA-filmer med 30b/s Leveransstart i maj 2009. Rekommenderat cirkapris är 3 900 kronor inklusive moms (SEK 3120 kronor exkl. moms).

Lnk: www.canon.se