Nyheter

För att underlätta fortsatt expansion slås Pampas Marina, AquaVilla samt Pampas Marinentreprenad samman till koncernen Pampas Marina Utveckling AB.

– Vi är ett familjeföretag som nu satsar på att utvecklas i olika delar av Sverige, säger Christoffer Bergström, vice VD för Pampas Marina Utveckling. – De resurser och kompetenser som de här tre bolagen tillför vår nya koncern är unik vad gäller att bygga upp marina samhällen i strandnära kommuner.

Generationsväxling med extern koncernchef
– Koncernbildningen är en del i den generationsväxling som vårt familjeföretag står inför, och som vi snart ska genomföra under ordnade former, fortsätter Richard Bergström. – Därför söker vi nu även en ny VD/koncernchef för att driva den fortsatta, mycket spännande, utvecklingen.

En av Sveriges mest välkända marinor
Pampas Marina är en av Sveriges mest etablerade marinor och ligger i Mälaren mellan Karlbergs Slott och Hufvudsta Gård i Solna. Här finns förutom sommar- och vinterplatser för några hundratal båtar även båtförsäljning, båtservice och restaurang. Pampas Marina erbjuder infrastrukturen för den verksamheten.

Länk: www.pampas.se

Årets Vildmarksmässa i helgen lovar äventyr för hela familjen. Den inbitne friluftsfantasten kan utmana proffsen på klätterväggen eller slänga sig ut i ett stolphopp, eller sväva i en jättegunga högt ovanför mässgolvet. Den som hellre behåller fötterna på jorden kan prova på att paddla, dyka, lära sig att binda flugor – eller låta sig inspireras i något av mässans 100-tals seminarier. Även de minsta ska få sitt: Skogsmulle kommer på besök och berättar om spännande aktiviteter i skogen.

Undersökning på undersökning visar friluftslivets värde. Samhället förlorar sex miljarder per år på grund av att svenska folket rör på sig för lite! De svenska friluftsorganisationerna kan medverka till att minska den kostnaden. Det lönar sig för samhället om vi kan få ut fler i naturen. Detta högaktuella ämne kommer att diskuteras av politiker från samtliga partier och representanter för svenskt friluftsliv i en debatt på fredagen, mässans öppningsdag.

Vildmarksmässan är en mässa som ligger helt rätt i tiden: Idag inser vi i allt högre utsträckning värdet av att ta hand om oss själva och att skapa en meningsfull fritid för att få en balans i vår stressiga tillvaro. Vi behöver komma ut och hämta kraft i naturen. Intresset för svenskt friluftsliv och Sverige som resmål är dessutom större än någonsin.

– I Sverige har vi naturen runt hörnet och i det rådande affärsklimatet tror vi att allt fler kommer vilja semestra och uppleva Sverige. Målet är att kunna erbjuda besökare inspiration och idéer på vilka äventyr som väntar ute i naturen – bortom pulsen i storstaden. Vildmarksmässan är ett evenemang, såväl för friluftsälskande familjer och nyfikna nybörjare som för de mer våghalsiga äventyrarna, säger Erik Rådström.

Utmaningar på hög höjd
Stockholmsmässans största mässhall är fylld till bredden aktiviteter, resor och äventyr. Du kan utmana svenska äventyraren Fredrik Sträng i isyxehängning (väldigt jobbigt!) eller försöka slå Nya Zeelands klättringsguru Scott Money på klätterväggen.

Trampa vatten eller ro på torra land
Föredrar du vattenaktiviteter kan du bege dig till Diving Village, årets största dykmässa, där du tillsammans med PADI-certifierade instruktörer kan göra ditt första ”prova-på-dyk”. En världsnyhet kommer att presenteras i Diving Village under ett av de många spännande seminarierna som arrangeras på dykscenen.

En aktivitet som rönte stor uppmärksamhet på förra årets mässa är svenska mästerskapet i paddling på paddelmaskin. Aktiviteten erbjuds mässbesökare men det kommer även att ske ett kanotmaraton med den svenska paddeleliten. Fyra maskiner kopplas samman och deltagarnas framfart på den virtuella tävlingsbanan visas sedan på en storbilds-tv.

Den paddlingsintresserade kommer inte att bli besviken på mässutbudet av aktiviteter, uppvisningar, föreläsningar, resmålstips och, inte minst, produkter. I en testbassäng kommer det att finnas möjlighet prova på flera olika slags kajaker och på kanotscenen avlöser de inspirerande föredragshållarna varandra.

Cykeluppvisningar i världsklass
Gotland Bike Battle bjuder på ett smakprov av den nya fartfyllda tävlingsmodellen som är öppen för alla, såväl motionärer som tävlande elit, samt barn och ungdomar. Kom och testa den utmanande mountainbikebanan i montern eller kolla in halsbrytande cykelstunts som framförs varje timme av Bike Trial Strömsund.

Färggranna flugor på Svenska Flugfiskemässan
En av de mer färgstarka upplevelserna på mässan erbjuder den kreativa flugbindargatan på Svenska Flugfiskemässan. Årets gata består av 18 bord där svenska och internationella proffs visar upp sina senaste alster, binder spännande mönster och ger tips om den perfekta flugan. Naturligtvis erbjuds det även möjlighet prova att kasta, samt lära av proffsen.

Årets äventyrare
För den som föredrar att låta sig inspireras av andra finns ett 100-tal seminarier, filmvisningar och fotoutställningar att välja på.

På Vildmarkscaféets scen kommer bland andra Ola Skinnarmo, Fredrik Sträng och Barbro ”Babs” Lindman att berätta om sina våghalsiga äventyr när och fjärran. Under lördagen delas ett pris ut till Årets Äventyrare på Vildmarkscaféets scen. Från och med i år delas även stipendiet till Årets Äventyr ut. Stipendiet är instiftat för att göra det möjligt för oss ”vanliga dödliga” att ge oss av på spännande äventyr.

Aktiviteter för de minsta
Mässan erbjuder även en mängd aktiviteter för de minsta besökarna. Ett exempel är den roliga balanslinan, Slackline, som är lika rolig för vuxna och barn.
I Friluftsfrämjandets monter kan du som förälder få tips på hur du får med dig dina barn ut i naturen. Du kan också bekanta dig med friluftsfrämjandets aktivitetsprogram eller låta barnen träffa Skogsmulle. De som är intresserade av biologi kan titta på naturen genom en lupp eller testa sina olika sinnen genom att exempelvis stoppa ner handen i en känselpåse. I ”Äventyrliga familjers” monter erbjuds ansiktsmålning, samt tips och inspiration för roliga resor med barn.

– Årets upplaga av Vildmarksmässan har aktiviteter för en bredare målgrupp än någonsin, säger Erik Rådström. Jag vågar lova att alla besökare kommer att hitta någon aktivitet som de gillar – För att inte tala om alla nya häftiga prylar som förhöjer upplevelsen och som finns till försäljning på mässan.

Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan äger rum på Stockholmsmässan den 13-15 mars.

Länk: www.vildmarksmassan.se

Svensk båtindustri klarar sig inte undan den internationella finansoron. Flera tillverkare av mindre båtar har stått stilla i flera månader även om Ryds Båtindustri nu har kört igång sin produktion igen. På tisdagen varslade segelbåtstillverkaren Hallberg-Rassy 98 anställda om uppsägning. Sju av dem i administrationen och övriga i produktionen.

Det är finansoron och osäkerheten inför framtiden som ligger bakom Hallberg-Rassys besked. Enligt företagsledningen har varvet full beläggning fram till sommaren, men inför 2010 ser det mer osäkert ut för en del av de idag 242 anställda.

– Det är en hård situation på marknaden, inte bara lokalt utan på många marknader, i denna världsomfattande ekonomiska nedgång. Vi måste se framåt inför 2010 och då ser det betydligt tuffare ut än under de gyllene år som vi har haft från 2006 och framåt, säger Hallberg-Rassys VD, Magnus Rassy, till tidningen Bohusläningen.

Han uppger också att företagets omsättning i år blir den största i företagets historia.

Förutom det nu aktuella beskedet så varslade Hallberg-Rassy 25 anställda i höstas.

Orderingången till den svenska industrin ökade med 1,2 procent från december till januari. Uppgången i januari följde på en nedgång med 7,2 procent från november till december. Under den senaste tremånadersperioden (november-januari) sjönk orderingången med 11,8 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (augusti-oktober).

Den nya näringsgrensindelningen SNI 2007 har införts i statistiken över industrins leveranser och order fr.o.m. referensmånaden januari 2009 med ett nytt basår 2005=100. Samtidigt har orderingången för vissa branscher ersatts med motsvarande leveransuppgifter. För mer information se definitioner och förklaringar i slutet av pressmeddelandet.

I texten angivna procenttal avser, vid jämförelser med föregående period, kalenderkorrigerade och säsongrensade volymuppgifter. Vid jämförelser med motsvarande period föregående år används ej kalenderkorrigerade volymuppgifter.

Nedgången med 7,2 procent mellan november och december innebär en upprevidering med 1,5 procentenheter jämfört med den första publiceringen av decemberuppgifterna enligt SNI 2002.

Orderingången från hemmamarknaden föll med 0,1 procent från december till januari, efter att ha minskat med 5,7 procent från november till december. Under den senaste tremånadersperioden minskade orderingången från hemmamarknaden med 11,8 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Orderingången från exportmarknaden steg med 2,3 procent från december till januari efter att ha minskat med 8,5 procent från november till december. Under den senaste tremånadersperioden minskade orderingången från exportmarknaden med 11,8 procent jämfört med föregående tremånadersperiod.

Den totala orderingången sjönk med 31,9 procent under januari 2009 jämfört med januari 2008. Motsvarande jämförelse för hemmamarknaden ger en minskning med 28,9 procent, och för exportmarknaden en minskning med 33,9 procent. Antalet arbetsdagar var 20 under januari 2009 jämfört med 22 under januari 2008.

Orderingången under december 2008 minskade med 23,0 procent jämfört med december 2007, vilket innebär en nedrevidering med 1,0 procentenheter jämfört med den första publiceringen av decemberuppgifterna enligt SNI 2002.

Investeringsvaruindustrin
Orderingången till investeringsvaruindustrin ökade med 3,3 procent från december till januari, efter att ha minskat med 11,3 procent från november till december. Under den senaste tremånadersperioden sjönk orderingången till investeringsvaruindustrin med 15,6 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Inom inversteringsvaruindustrin är det främst industrin för datorer, elektronikvaror och optik (SNI 26) och motorfordonsindustrin (SNI 29) som är betydelsefulla för utvecklingen.

Orderingången till industrin för datorer, elektronikvaror och optik steg med 5,6 procent från december till januari, och med 2,1 under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Orderingången till motorfordonsindustrin ökade med 2,0 procent från december till januari, men minskade med hela 33,2 procent under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Insatsvaruindustrin
Orderingången till insatsvaruindustrin minskade med 1,7 procent från december till januari och med 13,6 procent under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Industrin för icke varaktiga konsumtionsvaror
Orderingången till industrin för icke varaktiga konsumtionsvaror steg med 2,7 procent från december till januari, och med 0,2 procent under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Industri för varaktiga konsumtionsvaror
Orderingången till industri för varaktiga konsumtionsvaror sjönk med 1,8 procent från december till januari, och med 11,2 procent under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Industrins leveranser minskade i januari
Industrins leveranser minskade med 1,5 procent från december till januari, och med 12,2 procent under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Leveranserna under december 2008 minskade med 9,2 procent jämfört med november, vilket innebär en nedrevidering med 1,6 procentenheter jämfört med den första publiceringen av decemberuppgifterna enligt SNI 2002.

Leveranserna till hemmamarknaden ökade med 1,0 procent från december till januari, men minskade med 10,5 procent under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

Leveranserna till exportmarknaden sjönk med 3,4 procent från december till januari och med 13,3 procent under den senaste tremånadersperioden jämfört med närmast föregående tremånadersperiod.

De totala leveranserna sjönk med 29,4 procent under januari 2009 jämfört med januari 2008. Motsvarande jämförelse för hemmamarknaden ger en minskning med 26,4 procent och för exportmarknaden en minskning med 31,7 procent.

Leveranserna under december 2008 minskade med 15,7 procent jämfört med december 2007, vilket innebär en nedrevidering med 3,3 procentenheter jämfört med den första publiceringen av decemberuppgifterna enligt SNI 2002.

Ericsson 3 behåller sin stora ledning i delsträcka 5 av Volvo Ocean Race. Båtarna har nu cirka 4 400 Nm kvar till etappmålet i Rio. På andra plats ligger Ericsson 4, som är 271 Nm efter. Puma är fortsatt trea, 312 Nm efter. Hoppet ner till fyran, Green Dragon, är hela 576 Nm jämfört med Ericsson 3.

Fortfarande återstår troligen minst en veckas segling till Rio, men Ericsson 3 har fått ett väldigt stort försprång. Om de utnyttjar det på rätt sätt och använder samma sluga navigering som hittills kan de mycket väl bli först i mål.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Five Day 25 Daily Story: Hard Driving As Ericsson 3 Extends Lead

Posted: 10 Mar 2009 06:58 AM PDT

Magnus Olsson/SWE and his team are fully focussed on driving Ericsson 3 hard through the grey/green Southern Ocean, straight towards the western end of the second ice gate. They are expected to cross in a little over 24 hours. Their lead is now 272 nm ahead of Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) and the deficits among the fleet are now the highest seen so far in the Volvo Ocean Race.

The leading trio, Ericsson 3, Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) and PUMA (Kenny Read/USA) are rattling east-southeast, set up to cross the gate at the western end from north to south, while the two southerly boats, Green Dragon (Ian Walker/GBR) and Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) will clip the eastern end.

However, one by one, the boats are dropping off the conveyor belt that is carrying them towards Cape Horn and the talk onboard the chasing pack is of Ericsson 3 slowing down too and the hope of clawing back lost miles. While Ericsson 3 is still averaging 22 knots, the rest of the fleet are now down to 20 knots or less.

At 48 degrees south, Telefónica Blue now races in a different weather system and there is significant risk that they will take a lot longer for the team to reach the ice gate.

In their path is a ridge of high pressure, which will require dramatic action and the next 12 hours will be critical. The team has managed to make a new repair to the temporary patch on their mainsail, which had led the team to sail with the mainsail reefed.

Onboard Green Dragon, just one degree further south, but 176 nm ahead of the blue boat, Ian Walker has his eyes on the seven day forecast and what might be in store for the team when they reach the infamous Cape Horn, a place that he has never been.

“One thing seems certain, it is going to be a very windy, fast, cold blast reach to the Horn in a few days time,” he says. Weather forecasts are indicating a windy rounding of between 35 – 50 knots of breeze.

Walker has surrounded himself with experienced crew; the two Irishmen, Damian Foxall and Justin Slattery, together with Neal McDonald/GBR are all Cape Horn veterans and know very well what could be in store, but he still finds himself monitoring the weather forecast day by day.

At 1300 GMT today, Ericsson 3 had extended her lead by another 64 nm since 1300 GMT yesterday, recording a 24-hour run of 500 nm. The team now has less than 5,000 nm to run to the finish in Rio in this 12,300 nm leg, which started in Qingdao, China 25 days ago.

Leg Five Day 25: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 4,762 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +272
PUMA USA (Ken Read/USA) +329
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +475
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +651

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Viamarekoncernen sponsrar Volvo Ocean Race stoppen i Sandhamn och Stockholm. Orsaken är naturligtvis bolagets maritima inriktning. – Vi ser stoppet i Stockholm som en unik möjlighet att visa upp våra anläggningar, produkter och tjänster, säger Hans Mellström, vd för Viamare Invest.

Att målgången blir i Sandhamn, där Viamare äger Seglarhotellet, och att dotterbolaget Promarina bygger en gästhamn på Skeppsbron, rakt nedanför slottet, var viktiga ingredienser i sponsorbeslutet.

– Vi har ju även Sjöassistans som hjälper till med säkerheten på sjön under stoppet, Nordic Sea Hotel där de internationella seglarna brukar bo när de är i Stockholm, säger Hans Mellström.

Sponsoravtalet innebär att Viamare satsar knappt 2 miljoner kronor på Ocean Race Stockholms marknadsföring, eventhantering, logistik och service.

– Vi räknar med att ta igen en hel del av sponsorpengarna, ja kanske alltihop, redan under målgången i Sandhamn samt stoppet i Stockholm, säger Hans Mellström.

Länk: www.volvooceanrace.org

Bilden: Så här såg det ut vid stoppet i Singapore 2009. I Stockholm kommer VOR-deltagarna att fylla upp hela Skeppsbron.

Ett säkert vårtecken syns nu på Eriksberg i Göteborg. Det gäller Ostindiefararen Götheborg som under hela vintern legat under presenning men nu har täckts och får se solens strålar igen. Nu väntar det stora arbetet med att rigga skeppet.

Under hela vintern har skeppet legat under presenning i skydd från det svenska vinterklimatet. Nu är skeppet avtäckt och ska återfå sin fulla prakt.

Det stora arbetet med att rigga Ostindiefararen inleds helgen den 21-22 mars. Då ska stänger, vant, block och rår upp. Vidare ska en ny storflaggstång, ett extra bramrå och en extra bramstång tillverkas under våren.

Expedition 2009
Samtidigt pågår planeringen för en expedition i Nord- och Östersjön sommaren 2009. Enligt den preliminära planen ska skeppet lämna Göteborg i början av juni och vara ute till mitten av september. SOIC undersöker nu möjligheten att gå till Norge, Danmark, Tyskland, Skottland och Polen.

Länk: www.soic.se

Bilden: Götheborg under fulla segel. Foto: SOIC.

Hurtigrutens Grönlandskryssningar går med årets första resa, från Reykjavik till den grönländska västkusten den 21 maj, in på sin tredje säsong av miljöanpassade och naturnära upptäcktsfärder till samhällen, fjordar och glaciärer på världens största ö. Under sommaren 2009 genomför det specialbyggda fartyget 12 åttadagars- och två femtondagarskryssningar på Grönlands västkust.

Den inledande kryssningen från Reykjavik heter Upptäcktsresor i vikingarnas spår och börjar med ett besök i Grundarfjördur på isländska Vestfirdir innan “M/S Fram” seglar vidare till Grönlands sydspets där Igaliku, Qaqortoq och Quassiarsuk står på programmet. Den senare orten är känd som den första fasta vikingabosättningen på Grönland. År 985 slog sig Erik den Röde ner i denna frodiga bygd med familj och följeslagare.

Från Quassiarsuk stävar “M/S Fram” vidare till Narsaq, staden vid den gröna slätten, till huvudstaden Nuuk, till Sisimut, den jättelika Eqip Sermiaglaciären och sedan vidare till Ilulissat, Itilleq och Kangerlussuaq, längst inne i den vackra och 170 km långa Söndre Strömfjord. Resan avslutas med flyg till Köpenhamn.

De 12 åttadagarskryssningarna utgår från Kangerlussuaq. Under resan besöker “Fram” öns näst största stad, Sisimut, den arktiska forskningsstaden Qeqertarsuaq, Uummannaq, Ukkusissat och tillbringar en dag vid den enorma Eqip Sermiaglaciären. Därefter besöks Ilulissat och det spektakulära bergs-, fjord- och isområdet vid Itilleq. Resan avslutas i Kangerlussuaq varifrån flyget går tillbaka till Köpenhamn.

Förutom de platser som besöks under den kortare kryssningen går 15-dagarsresan långt norrut längs västkusten, till Dundas med sin stora amerikanska flygbas, Siorapaluk med stora fågelberg och sedan vidare till fångstplatsen Qaanaq/Thule. Om isförhållandena tillåter går resan så långt norrut som till Grönlands nordkust. På återvägen till Kangerlussuaq besöks bl.a. Uppernavik och Itilleq vid den oändligt långa Evighetsfjorden.

“M/S Fram” är specialbyggd för att ge kryssningsresenärerna till Grönland en unik reseupplevelse. Tack vare sin smidiga storlek, hon är 114 m lång, 20 meter bred och har ett tonnage på 12 700 bruttoregisterton, kan “Fram” gå in i de flesta fjordar och till nästan alla städer och samhällen längs Grönlandskusten. Fartyget tar maximalt 300 passagerare på sina kryssningar.

“M/S Fram” besöker Stockholm den 1 och 2 maj i år i samband med en specialkryssning på Östersjön.

Länk: www.hurtigruten.com

Nu går det verkligen undan för deltagarna i Volvo Ocean Race. Bäst går Ericsson 3, som efter sitt smarta drag med att välja en egen väg nu leder med hela 258 Nm. Närmast efter ligger systerbåten Ericsson 4. På tredje plats ligger fortfarande Puma,som nu är 317 Nm efter. Med cirka 4 800 Nm kvar av de ursprungliuga 12 500 Nm har nu Ericsson ett bra upplägg för att kunna ta revansch och tjäna in många nya poäng.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Five Day 24 Daily Story: Ericsson 3 Fast And Furious

Posted: 09 Mar 2009 08:59 AM CDT

Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) is stretching out a substantial lead in leg five of the Volvo Ocean Race as the team rides a weather system, which is sweeping them quickly towards Cape Horn and maximum points at the next scoring gate.

Magnus Olsson and his men have now pulled out a lead of 208 nautical miles as they continue to average a boat speed of 24.3 knots, almost four knots faster than the chasing duo of Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) and PUMA (Ken Read/USA). Their latest 24-hour run of 516 nautical miles is 83 nm better than overall race leader Ericsson 4 in the same period.

In the last 24 hours, their lead has nearly doubled, while the rest of the fleet made losses of between 14 nm at the best and 45 nm at the worst. Their pace is fast and furious, but the rest of the fleet has now also been able to set big downwind sails and give chase.

Ericsson 4 and PUMA remain engaged in battle, a little over 200 miles astern of the leader. At 1300 GMT yesterday, PUMA led from Ericsson 4 by seven miles, but today, when the grey mist cleared briefly, the Ericsson 4 could see PUMA two miles behind. They have since extended the margin by 12 miles.

“I expect we will be close to them again before the second ice waypoint,” predicted Ericsson 4’s navigator Jules Salter. “It will be interesting to see how this duel in Ericsson 3’s wake pans out in the next few grey days. It won’t be simple and easy that is for sure,” he said.

The fleet is clearly split with Green Dragon (Ian Walker/GBR) and Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) both down at 45 degrees south, while Ericsson 3 is at 43S and Ericsson 4 and PUMA at 42S.

Green Dragon and Telefónica Blue are both in a position with big breeze and the right angles to cash in and regain some of the massive losses they have suffered to the leading trio.

Bekking says there is a long way yet to go and, because his team is in different breeze from the leaders, they have a different set of options open to them as they approach the second ice gate. “We will see what we can do with those,” he says.

Earlier Telefónica Blue had a near miss with a whale just at sunrise and within a minute of the crew hoisting their large A3 spinnaker. They had already trapped a fish in their paddle wheel, which measures the boat’s speed through the water.

“Just like when we were racing through logs and other debris coming into the Malacca Straits on leg three, we are all very relieved that all these obstacles disappear at night time…” said navigator Tom Addis.

Moral onboard has improved and, despite the grey skies and occasional rain, the weather is not too cold. “It isn’t too wet, and the miles are falling away,” says Simon Fisher. “Cape Horn now does not seem quite so distant and we have the bit between our teeth once more.”

Leg Five Day 24: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 5,227 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +208
PUMA USA (Ken Read/USA) +222
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +346
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +499

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

I den rådande lågkonjunkturen finns det en bransch som står inför en omfattande bemanningsbrist såväl nationellt som internationellt – sjöfarten. Sjöfartsnäringen är en förutsättning för utrikeshandeln eftersom över 90 procent av transporterna sker med fartyg. Pensionsavgångarna de närmsta åren är stora och fler sjöbefäl behöver utbildas för att garantera återväxten. Därför arrangeras nu rekryteringsdagar för sjöfartsutbildningar på Sjöhistoriska museet den 13-15 mars 2009.

Svensk sjöfartsnäring ligger långt framme när det gäller miljötänkande och säkerhet. För att handelsflottan och rederinäringen ska kunna fortsätta att utvecklas krävs kvalificerat yrkesfolk både ombord och i land. Allra störst är bristen på maskinbefäl.

– Jag tror att det under överskådlig tid kommer att finnas fler tillgängliga jobb för sjöbefäl inom den internationella sjöfarten än det finns personal. Inom den svenska sjöfarten är särskilt ungdomar som är kvinnor och ungdomar med invandrarbakgrund välkomna. Sjöfarten är en av få branscher där lönesättningen är helt jämlik, säger Per Sjöberger, direktör på Sveriges Redareförening.

Tillsammans med Sjöfartsforum står Sjöhistoriska museet som värd för rekryteringsdagarna den 13-15 mars. Många utbildningar och organisationer finns på plats för att informera och svara på frågor.

– Vi vill vara en mötesplats för unga människor och för sjöfarten så Sjöhistoriska känns självklar som arena för rekryteringsdagarna, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Fakta
Sjöhistoriska museet står tillsammans med Sjöfartsforum som värd för rekryteringsdagarna den 13-15 mars. Flera stora sjöfartsutbildningar och organisationer finns på plats på Sjöhistoriska museet för att informera och svara på frågor: Högskolan i Kalmar, Chalmers Tekniska Högskola, Högskolan på Åland, Sjömansskolan, Marina Läroverket/Klart Skepp, Försvarsmakten, Sjöskolan, Strömstads gymnasium, Skärgårdsredarna och sjöfackförbunden SFBF, SBF och SEKO Sjöfolk med flera.
Plats: Sjöhistoriska museet i Stockholm. Öppettider: 13-15 mars kl. 10-17. Fri entré.

Hemsida: www.sjohistoriska.se

Håll Sverige Rent har under lång tid verkat för att förbättra den marina miljön och då bland annat tillsammans med fritidsbåtfolket. Miljövänliga alternativ till giftiga båtbottenfärger, minskad användning av kemikalier och korrekt hantering av avfall är några av frågorna som stiftelsen arbetar med.

Nu satsar Håll Sverige Rent på radioreklam för att nå denna målgrupp på ett nytt sätt. Reklamens målsättning är att få båtägare på ostkusten att använda sig av båttvätt som alternativ till båtbottenfärg.

– Vi hoppas, genom den här radiokampanjen, nå en större andel yngre båtägare och fler av de kvinnor som utnyttjar sjön på sin fritid, säger Elin Svensson, projektledare på Håll Sverige Rent. Vi fortsätter att satsa på PR och traditionell annonsering och kommer därigenom totalt att nå ut till en mycket större andel av båtägarna.

I radiokampanjen uppmuntras lyssnare att besöka Håll Sverige Rents webbplats där man bland annat kan få påminnelse om när det är dags att tvätta båten med hjälp av en SMS-funktion. Satsningen görs i samarbete med mediebyrån Carat och produktionsbolaget Delorean samt skådespelarna Lennart Jähkel och Johan Ulveson som medverkar i reklamen. Reklamen kommer att sändas i de största kommersiella radiokanalerna under tre olika perioder i vår och sommar.

– Med hjälp av radio kommer vi att kommunicera väsentligt bredare än tidigare. Tack vare kvalitativa produktioner och karaktärerna, som ju har en koppling till Östersjön genom TV hoppas vi också kunna påverka på ett underhållande och känslosamt sätt, säger Daniel Nellhard, Mediechef Broadcast, Carat.

Eftersom den uttalade målgruppen (yngre och kvinnor) är svåra att nå genom Håll Sverige Rents traditionella mediakanaler tror vi att radio kommer att komplettera kampanjen på ett effektivt sätt.

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Arbetet bedrivs genom kampanjer och projekt, miljöutbildningar och utdelandet av olika miljöutmärkelser.

Kommentarer

Gurra 14:41:07 2009-03-09

Vilklen töntgrej. Grabbarna är kul, men vad är det här? Verkligen?

Susanne 09:10:54 2009-03-10

Överåriga "killar" som tror att de är häftiga.

Ericsson 3 gjorde ett mycket smart drag när de valde egen väg i Volvo Ocean Race. På måndagsmorgonen hade ledningen för Mange Olsson och hans team utökats till 182 Nm före tvåan, Ericsson 4. Puma ligger nu trea, 190 Nm efter ledaren. Nu återstår knappt hälften av den ursprungliga sträckan till Rio, båtarna ska segla ytterligare drygt 5 000 Nm innan besättningarna får vila ut.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Five Day 23 Daily Story: A Taste Of The South

Posted: 08 Mar 2009 08:35 AM CDT

After more days going up wind than anyone in the Volvo fleet cares to remember, the fleet has finally cracked off and is experience ‘proper’ Southern Ocean conditions as the five boats race onwards towards Cape Horn and the second of two scoring gates on this leg of the course.

“What a relief. Finally the breeze has swung enough to le us ease sheets and get the good ship going fast in the right direction,” noted Ericsson 4’s bowman, Ryan Godfrey. “It has been days now that our distance to the finish has not budged, so what a pleasure the past 24-hours were, to be doing 20 knots and heading east,” he said.

Meanwhile, out in front, and averaging a comfortable 18.8 knots, with 3,000 nautical miles to run to Cape Horn is Magnus Olsson and his Nordic team onboard Ericsson 3. Olsson now has a lead of 111 nautical miles over Ken Read and PUMA, with Ericsson 4 a further seven miles in her wake.

As waves roll over the boat, making eyes sting with the salt, four of the five crews are revelling in the speeds and the miles that are steadily clicking off now. The fleet is now split over 400 nautical miles with Ericsson 3 in the north and Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) trapped in painfully light airs in the south.

The crew is not happy, but is making the best of it. Although their 24-hour run was a miserable 266nm, compared with Green Dragon’s 491, now they are beginning to pick up speed as the conditions improve. The team broke their forestay two days ago, which although sounds dramatic, is not such a serious a problem on a Volvo Open 70, according to Chief Measurer for the class, James Dadd.

“In these boats, they do little other than stabilise the rig,” says Dadd. “The bolt ropes in the headsails take the load when hoisted, and you could virtually sail without a forestay a lot of the time,” he adds encouragingly. He advises that Telefónica Blue have to consider their tactics in avoiding going hard on the wind, when the risks of not having the forestay as a back up to the boltrope are more concerning.

Earlier in the week, when Ericsson 3 made her bold move to head north, Telefónica Blue’s Simon Fisher commented that the move could be one of genius or madness.

Now he concludes that it was a stroke of genius, and the southern route taken by his team is, “well, not good, would be a polite way of putting it.” As the rest of the fleet heads north and east, Bouwe Bekking and his men have to sit back and watch the rest of the competition blasting along, while they plod upwind.

For Volvo Ocean Race rookie, Ian Walker in charge of Green Dragon, 23 days is the longest he has ever been at sea, and the fleet has only just passed the half way point on this leg. His Dutch navigator, Wouter Verbraak, was exhausted by all the upwind sailing, and reported that everyone on the boat was miserable. “I find myself having to pull all my will together to get a smile on my face that keeps me going,” he said.

But, as soon as Green Dragon picked up her skirts and began charging towards the scoring gate, and with no prospect of up wind sailing for at least a week, appetites have returned along with enthusiasm.

Kenny Read, skipper of PUMA, however, is just taking it one day at a time. “Nearly every morning, when the sun comes up, I think to myself that the last 24-hours went really quickly and we are one day closer to our destination. To be honest, I couldn’t tell you what day of the week it was or what day it was. I couldn’t say, if my life depended on it, how many days we have been out here. It’s just one day at a time.”

Leg Five Day 23: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 5,743 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +111
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +118
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +227
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +329

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Intresset för fritidsbåtar är enormt i Sverige. Likaså antalet. Båtarna har blivit en del av den moderna historien. Med det nystartade projektet K-märkt fritidsbåt vill Sjöhistoriska museet uppmärksamma de äldre fritidsbåtar som ingår i vårt flytande kulturarv och underlätta bevarandet av dem. Sverige blir därigenom först i Europa med att k-märka fritidsbåtar.

Från att under 1800-talet ha varit ett nöje främst för överklassen har intresset för båtägande ökat under 1900-talet. I folkhemmets Sverige öppnades möjligheten för många att skaffa sig en fritidsbåt.

Antalet har sedan ständigt ökat och intresset för båtliv är väldigt stort. Det innebär att en stor del av det flytande maritima kulturarvet är privatägt och inte förvaltas av museer eller andra traditionella, kulturhistoriska institutioner.

– Genom att k-märka fritidsbåtar vill vi uppmuntra det privata ägandet och brukandet och samtidigt öka kunskapen om de kulturhistoriska värdena och hur de bevaras på bästa sätt. Vi hoppas att k-märkta båtar ska kunna ges förmåner av exempelvis klubbar, hamnar och varv och på så sätt göra ett spännande kulturarv mer synligt, underlätta bevarandet av det och höja statusen på den äldre fritidsbåtsflottan, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Statens maritima museer.

Sjöhistoriska museet driver bevarandefrågor när det gäller fritidsbåtar och förvaltar bland annat den stora samlingen av originalbåtar i Båthall 2 på Galärvarvet i Stockholm. Sjöhistoriska ingår i Statens maritima museer som är den myndighet som formellt fattar beslut om k-märkning. Sedan 2001 k-märker Statens maritima museer i ett liknande projekt kulturhistoriskt värdefulla fartyg. Initiativet till k-märkning av fritidsbåtar togs i slutet av 2007 genom att ett förslag skickades ut på remiss till allmänheten.

– Vi är väldigt glada över det engagemang som båtföreningar och privatpersoner har visat. Trycket utifrån har varit stort och många är positiva till k-märkningen så det känns verkligen kul att projektet nu är igång på allvar, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Statens maritima museer.

Den första ansökningsperioden för K-märkt fritidsbåt är mellan den 16 mars och den 30 april i år.

Fakta: K-märkt fritidsbåt
En k-märkt fritidsbåt ska:
1. ursprungligen vara byggd som fritidsbåt,
2. vara byggd i Sverige eller ritad av en svensk båtkonstruktör eller vara av sådan typ som varit vanlig i landet, eller på annat sätt anses vara nationellt bevarandevärd,
3. vara sjösatt första gången före 1965,
4. ha en väldokumenterad historik,
5. vid tiden för ansökan dels vara i gott, sjövärdigt skick, dels uppfylla de s.k. varsamhetskraven,
6. vara original/autentisk, inte en kopia eller replik av äldre båt,
7. bedömas specifikt som den individ båten är – alltså även om vissa fritidsbåtar tillverkats i serier så avser K-märkt fritidsbåt enbart den specifika båt som ansökan avser, och inte serien eller typen.
Kontaktpersoner

Bilden:
C G Petterssons legendariska flaggskepp Viking X från 1925 köptes nyligen in till Sjöhistoriska museets samling i Båthall 2 på Galärvarvet. I privat ägo hade den varit en klar kandidat till K-märkt fritidsbåt. Foto: Anneli Karlsson, SMM.

Under båtmässan Hiswa Amsterdam Boat Show 2009 har Vivante 43 Cabrio Cruiser från Vivante Yachts i holländska Sneek utsetts till Hiswa Boat of the Year 2009. Båten vann titeln tack vare sina fina detaljer, sin höga komfort och sin goda ergonomi.

Båten har bedömts avseende design, konstruktion, prestanda och pris i förhållande till och även ljudnivån vid olika varvtal samt vändradie. Båtarna bedömdes även vad gäller nytänkande och även där fick Vivante lovord.

Under konstruktionen av båten har stor vikt lagts vid komfort. Till exempel har båten breda skarndäck från för till akter, vilket gör ombordstigningen enkel och säker. Man behöver inte heller snubbla över fendertar ombord eftersom sex stycken fendertar kan stuvas undan helt.

Tekniska specifikationer:
LOA 13.50m
BOA 4.40m
Beam 1.05m
Height 2.60m
Displacement 16 tonnes
Diesel tank 600/1200ltr
Water tank 500 ltr
Holding tank 150 ltr
Category B
Interior design A.R. Design
Exterior design and naval Architecture: Vripack

Länk: www.vripack.com

De båda båtarna från Ericsson Racing Team ligger i ledningen för Volvo Ocean Race när flottan är på väg under den fjärde veckan av Leg 5. Ericsson 3 leder nu med 229 Nm före tvåan, Ericsson 4, efter sitt smarta navigationsval. På tredje plats ligger Puma.

Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:

STOCKHOLM, Sweden (Mar. 9, 2009) – A bold tactical play last week has resulted in Ericsson 3, the Nordic crew of Ericsson Racing Team in the Volvo Ocean Race, stretching a large lead at the head of the fleet on the fourth week of Leg 5.

The team’s second yacht, Ericsson 4, is running second as the yachts make speeds between 20 and 25 knots across the Southern Ocean and advances on Cape Horn, the legendary point at the bottom of South America, some 2,800 nautical miles to the east/southeast. It is hoped that the leaders would reach Cape Horn around Mar. 15.

“Finally we can bear away just a bit and put some pace on,” said Ericsson 3 watch captain Thomas Johanson of Finland. “It’s a relief and it’s so much more fun to sail when you can work the boat in the waves and go around 25 knots instead of 15 to 18.”

At today’s 1259 GMT position report Ericsson 3 had completed a 24-hour run of 516 nautical miles, tops in the fleet, and had 5,227 miles remaining to the finish in Rio de Janeiro, Brazil. Skipper Magnus Olsson’s Ericsson 3 led Ericsson 4, skippered by Torben Grael, by 208 nautical miles.

On the horizon are two obstacles: the second ice waypoint followed by Cape Horn. The next ice waypoint is at latitude 45 South and between longitudes 120 West and 105 West. The fleet must be on or north of the designated latitude at some point between the two stated lines of longitude.

Ericsson 3 today was making a course of 91 degrees along the 43rd parallel. The yacht’s course was 12 degrees higher than its bearing to the western end of the ice waypoint. According to team meteorologist Chris Bedford, the forecast over the coming days should provide a swift and easy course to the waypoint.

“Today’s forecast is relatively free of any pattern that will significantly slow Ericsson 3,” said Bedford, who’s forecasting his third consecutive Volvo Ocean Race. “Ericsson 3 is sailing just ahead of a cold front. Winds are fresh to strong from the northwest, with wind speeds over 30 knots at times.

“The front will catch up to them shortly, and the winds will veer from northwest to southwest,” Bedford continued. “Once the wind is south of due west Ericsson 3 (and Ericsson 4 and Puma) will jibe over onto starboard and start heading on a more east-southeast or even southeast heading.”

The rounding of Cape Horn is a moment that all sailors cherish in this race. The cape has claimed many lives of explorers and adventurers through the years, but those that successfully navigate the rocky outcrop earn a gold earring as a mark of accomplishment.

The crews’ approach this year will be more difficult because of the second ice waypoint at 45 South. The cape is at latitude 56 South, meaning the crews must make a sharp dive to the southeast after honoring the waypoint.

“From the western end of the second ice gate they’ll start to work further south to take advantage of better winds and set up for arrival at Cape Horn,” Bedford said. “The cape is much further south than their current latitude, so they’ll be looking to use the coming left-shifted breeze to angle their course more directly toward Cape Horn.”

Cape Horn also marks the second of two scoring gates on the lengthy leg that originated in Qingdao, China, on Feb. 14. Ericsson Racing Team last week cleared the first gate in first and second place, with Ericsson 4 ahead of Ericsson 3 by 32 minutes.

Soon after clearing the gate Ericsson 3 made its bold move to the north. The crew moved into the lead last Friday and has been extending ever since.

“Our progress southeast is gathering pace and the weather has become more ‘normal’ after the set up at the scoring gate,” said Ericsson 4 navigator Jules Salter, who navigated the second-placed yacht in the last Volvo Ocean Race.

“Our friends on Ericsson 3 used this well to their advantage with a carefully thought out punt over the top,” Salter continued. “This had been lurking as an option, but old school conservative thinking (south is good) rather tempered our risk assessment. This left us taking a loss, but at least we are in touch with our main rivals overall. Good to see the Ericsson 3 move.”

Visit the official Ericsson Racing Team Web site (www.EricssonRacingTeam.com) to participate in a competition against the Ericsson 4 crewmembers, who have provided estimates for their rounding of Cape Horn.

VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Mar. 9, 2009, 1259 GMT)
1. Ericsson 3, 5,227 nautical miles to finish
2. Ericsson 4, +208 NM
3. Puma, +222 NM
4. Green Dragon, +346 NM
5. Telefónica Blue, +499 NM

Bilder:
Aksel Magdahl works the foredeck. Photo Gustav Morin/EricssonRacingTeam

Martin Stromberg grinding. Photo Gustav Morin/EricssonRacingTeam

Early morning on Ericsson 4. Photo Guy Salter/Ericsson Racing Team

Ericsson 3 behåller den ledning de fick efter sin smarta navigering i den pågående delsträckan av Volvo Ocean Race. På söndagskvällen låg Ericsson 3 126 Nm före tvåan, Puma, och 137 Nm före Ericsson 4 på tredje plats. Ericsson 3 sparade in massor av seglad väg på att välja en egen navigering, något som skepparen Mange Olsson har all anledning att vara glad över.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Ericsson 3 Takes Lead As Northern Gamble Pays Off

Posted: 07 Mar 2009 08:15 AM CST

The leaderboard has been turned on its head in the past 24 hours with Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) seizing control as the fleet reaches the halfway point of this 12,300 nautical mile marathon en route to Cape Horn.

Navigator Aksel Magdahl’s gamble on a northern heading, away from the pack and against conventional Southern Ocean wisdom, soon after the scoring gate at 36 degrees south, is paying off for Ericsson 3.

By 13:00 GMT Position Report, the Nordics had hooked up with the low pressure system and were powering south-east at 18 knots to the first ice gate.

While Magdahl is not ready to celebrate wildly just yet, there is the matter of his 30th birthday today. ”I am sitting here by the nav desk with a couple of guys eating our best freeze dried meal as a celebration of my 30th birthday,” he said.

“It will be an unforgettable birthday, really. Sailing straight into the middle of the low pressure with bad sea state and variable breeze, trying to nail a big lead on THE leg of this Volvo Ocean Race. Screaming out on the other side straight for the second ice gate, gaining 50 miles a sched (Position Report).

“The latest report from Volvo Ocean Race HQ shows we have jumped into the lead by 80 miles. And I assume we will gain quite a bit more over the next couple of scheds.”

In fact the gap to second-placed PUMA (Ken Read/USA), which tacked shortly after 22:00 GMT last night, had grown to 110 miles.

The constant beating in 20 knots over the past few days has tested the patience of the crew of il mostro, according to Media Crew Member Rick Deppe. “Having tacked last night at least we finally we have our bow somewhat pointing at ‘The Horn’, a little under 4,000 miles away,” he says.

“That’s the good news. The reality is somewhat bleaker. Who would ever have imagined that we would be in the Volvo Ocean Race, and actually beating in the Southern Ocean?

“And I don’t just mean beating for a few hours, we’re talking days here. It’s madness. And not much fun either. The boat is constantly heeled over at a 23-degree angle and bouncing around violently as we launch off hundreds of waves every hour – I just counted 14 in the last minute – proof enough.”

Deppe’s opposite number on Ericsson 4, Guy Salter, painted an equally grim picture. “I don’t know what the fleet has done to deserve it – but we are still going upwind,” he lamented this morning.

“We hope that the sleigh ride is just around the corner so we can really let E4 do what it does best – the ride onboard won’t be any easier but the daily totals will be healthier and the time to RIo should drop dramatically.”

Overnight leader Telefonica Blue (Bouwe Bekking/NED), has, as expected starting to leak miles to the opposition. Positioned furthest south of the fleet and jury-rigged after breaking its forestay 48 hours ago, the Blue boat has been relegated to fourth place behind Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) place, 176 miles adrift of Ericsson 3.

Leg Five, Day 22: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 6152nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) + 110
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +152
Telefonica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +176
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +228
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefonica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Ericsson 3 lyckades med sitt smarta drag att välja en helt egen väg i Volvo Ocean Race. På lördagsmorgonen hade båten, med Mange Olsson som skeppare, tagit sig förbi alla de andra deltagarna och låg etta. Ledningen före tvåan, Puma, var 79 Nm med Telefonica Blue på tredje plats, 129 Nm efter. Ericsson 4 låg på lördagsmorgonen 146 Nm efter Ericsson 3.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Five Week 3 Weekly Roundup: Highs and lows as the fleet hit the first scoring gate

Posted: 06 Mar 2009 11:30 AM CST

Big decisions have plagued the navigators onboard the Volvo Open 70’s in week three of this, the longest leg of the race. Should we pass to the east of the Fiji islands or dash between them? How do we get round this tricky high pressure, south or north of it? These are just two questions, which must have been bandied around the crowded navigation stations by tense crew members.

Telefonica Blue’s (Bouwe Bekking/NED) navigator Tom Addis was the first to take the move to sail through the middle of the two Fijian islands. “Going through the middle did not look ideal by any means, but it was the only option we could see that didn’t involve realising a certain major loss. Lighter breeze, breeze blowing up the narrow channels, rather than across, and the increased amount of manoeuvring through the reefs were all downsides, but there was a glimmer of hope in the form of reduced distance to sail.”

PUMA (Ken Read/USA) soon joined them in the dash but unfortunately for both of them it turned out not to be the quicker option. They both lost a position on the scoreboard, with il mostro, the race leader at the time, falling into second, letting overall race leader (Ericsson 4/Torben Grael) back into pole position, while the blue boat was bumped into fourth.

The conditions settled down soon after passing the islands on day 16 and the crews all got the chance to relax and recharge their internal batteries. The breeze was constant and the yachts raced along at 14 knots on port tack, which allowed thoughts to turn to food, sleep and home. The New Zealanders onboard the boats were all too close to home for comfort.

Green Dragon’s skipper, Ian Walker had to hide his two kiwi crewmates’ passports. “There was already some talk of swimming ashore as we sailed through the islands off the eastern tip of Fiji, so we will have to stay out of swimming range of the New Zealand coast,” he said.

In the previous edition of the race, Wellington, New Zealand was a well-received stopover where all the teams could prepare themselves and their yachts for the Southern Ocean. This year the crews do not have this luxury and have to head into the harsh elements of the southern latitudes after already being at sea for 19 days. Many of the veterans of the race pondered the “what if’s”, while first timers began to get anxious of what was ahead.

Rick Deppe, media crew member onboard PUMA, who has been in this position before commented, “The Southern Ocean, it’s why people want to do the race and it’s why people keep coming back. It’s a chance to test themselves against the best sailors in the world in the most extreme sailing conditions.”

Whilst Phil Jameson onboard Ericsson 4 ponders his debut on the bow in this ocean, “I really don’t know what to expect. The veterans basically tell me to plan for the worst, so anything better is a bonus.”

As the fleet neared the first scoring gate of the leg, the front-runners PUMA, Ericsson 4 and Ericsson 3 compressed and leapfrogged places, keeping everyone on their toes. Eventually it was overall race leader, Ericsson 4 who took the full four points at 00:21GMT on 4th March, as the first boat to cross the scoring gate set at latitude 36 degrees south. The team now has 53 points in total and a lead of 8.5 points over Telefonica Blue in second place.

Under an hour later, at 00:53 GMT, Ericsson 3 took 3.5 points in second place and decided to make their brave tactical move. They immediately tacked to the north-east, away from all the rest of the fleet. Olsson was officially putting all his trust in his young navigator Aksel Magdahl, who believed that the best course was to the north of the high pressure between them and Cape Horn and not the south.

Despite PUMA’s (Ken Read/USA) crew pushing flat out towards the gate, they finally crossed the line a mere 10 minutes after the Nordic crew. Next came Telefonica Blue (Bouwe Bekking/NED) followed by the Green Dragon just over an hour behind them at 04:31 GMT.

In the next half a day slowly the boats began to follow Ericsson 3’s line, realising it might not be such a crazy idea as first thought. Bekking was the first to voice his concern about their tactic and was subsequently the last boat to turn south-east in agreement. “So now we are on our way into the Southern Ocean, which looks to be a very tricky affair,” he commented. “If that route will win them [Ericsson 3] the leg, they will write history, as up to now in all the legs down south, the south has won.”

Meanwhile, Ian Walker, Green Dragon’s skipper praised the Nordic crew. “E3 had the guts to make this call earliest and may have stolen a march on the fleet – well done to them if it works out.”

Ericsson 3’s fate is still in the balance as the team slowly drops down the scoreboard but this is more due to the fact that they are now the most northerly boat and therefore the furthest from the finish. However, if the predicted weather is to be believed their bottom position could be short lived, as they have the potential to pass over the top of the fleet with good speed.

They say bad luck comes in threes and day 20 saw the crew of Telefonica Blue hit by their third mishap. First, they hit the bottom and damaged the keel at the start of leg five, delaying their start in Qingdao by 17 hours. Then their mainsail started to delaminate, and finally came a broken forestay at 17:40 GMT yesterday. Despite their problems the team’s spirits remain high and positive.

The crew managed to save the mast with their quick thinking and soon had a jury rig set up. They are determined to get to Rio and finish the leg, partly due to New Zealand not being an option because of the weather the would have to face. Bekking commented, “Let’s hope we get some downwind sailing, as there shouldn’t be any problems with that. But tight reaching and upwind will be slow, as we only can hoist a very little jib on separate stay and of course we don’t want to sacrifice the mast in any way.”

Simon Fisher (strategist/helmsman) described the mood onboard. “Despite all the adversity thrown into our path, everyone onboard has remained upbeat and optimistic. I think we are all feeling that we have been quite lucky to escape with the mast intact and with the goal of getting to Rio still well within our grasp, even if now it might take a little longer.”

Leg Five Scoring Gate 1 positions
1. Ericsson 4: 00:21.09 GMT 04.03.09: 4 points
2. Ericsson 3: 00:53.09 GMT 04.03.09: 3.5 points
3. PUMA: 01:03.24 GMT 04.03.09: 3 points
4. Telefónica Blue: 03:16.22 GMT 04.03.09: 2.5 points
5. Green Dragon: 04:31.49 GMT 04.03.09: 2 points

Leg Five Day 21: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTF 6505 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) + 31
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +45
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +99
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +186

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Med hjälp av skrotningsbidrag och överföring av så kallade kilowattdagar vill Fiskeriverket minska den svenska torskfiskeflottan i Västerhavet med 40 procent till år 2015. Det framgår av den plan för anpassning av fiskeflottan av bottentrålande fartyg i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön som Fiskeriverket på fredagen skickade ut på remiss.

– Det svenska yrkesfisket står inför en dramatisk förändring. Den kommer att bli smärtsamt för många yrkesfiskare, men är nödvändigt för att skapa en långsiktig lönsamhet för dem som blir kvar, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

För att få lov att bedriva yrkesmässigt fiske med bland annat bottentrål samt garn och nät krävs tillstånd. Den 1 februari införde EU ett system med tilldelning av så kallade kilowattdagar för fiske i Västerhavet. Samtidigt minskades torskkvoten i Kattegatt med omkring 25 procent.

Den svenska kvoten på torsk uppgår i år till sammanlagt 1.178 ton. Kvoten är fördelad på 576 ton i Skagerrak, 187 ton i Kattegatt och 415 ton i två zoner i Nordsjön.

I december 2008 enades Sverige och Danmark dessutom om att införa ett fiskefritt område i Kattegatt för att skydda torskbestånden.

Överkapacitet på drygt 50 procent

De nya reglerna i kombination med minskad lönsamhet för torskfisket de senaste åren innebär att den svenska fiskeflottan, i likhet med övriga EU-länders fiskenäring, har en rejäl överkapacitet.

Beräkningar som gjorts av Fiskeriverket visar på en långsiktig överkapacitet på drygt 50 procent inom den svenska torskfiskeflottan i Västerhavet.

I den plan för anpassning av fiskeflottan i Västerhavet som sänds ut i dag bedömer Fiskeriverket att det är möjligt att minska flottan med omkring 40 procent fram till år 2015. Det ska ske genom en ny skrotningskampanj i kombination med att det införs en möjlighet att tillfälligt överföra tilldelade kilowattdagar mellan fiskefartyg.

Enligt planen beräknas fiskeflottan minska med 1.100 bruttoton och 5.000 kilowatt år 2009, 2.200 bruttoton och 10.000 kilowatt år 2010 samt 1.400 bruttoton och 5.000 kilowatt år 2011.

Den totala kostnaden för skrotning beräknas till 225 miljoner kronor.

Regeringen har i den havspolitiska propositionen aviserat ytterligare medel för svensk medfinansiering av EU:s fiskefond, vilket ger utrymme för en ökad skrotning av fiskefartyg. Det nya skrotningsprogrammet bör därmed kunna förfoga över minst 100 miljoner kronor under 2009, när det statliga bidraget kompletterats med EU-medel.

Fiskeriverket har också för avsikt att erbjuda ett avgångsvederlag till de yrkesfiskare som lämnar yrket i samband med skrotning.

I skrotningsprogrammet är målsättningen att i första hand behålla fartyg som använder skonsamma redskap och som bedriver kustnära fiske.

För att ytterligare öka möjligheterna för de yrkesfiskare som blir kvar att bedriva ett lönsamt och ekologiskt uthålligt fiske har Fiskeriverket ansökt hos EU om att fiske med kräftrist ska undantas från systemet med kilowattdagar. Ett besked på den svenska begäran väntas komma senast i april.

– En drastiskt minskning av fiskeflottan tillsammans med en satsning på skonsamma fångstredskap är nödvändiga åtgärder för att skapa ett lönsamt och såväl miljömässigt som socialt uthålligt fiske, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

På båtmässan Allt för sjön i Stockholm har alla besökare chansen att besöka en riktig Volvo Ocean Race-båt. Det är Ericsson Racing Team som ger besökarna möjligheten att få en försmak av jorden runt-seglingens besök i Stockholm. Båten finns i monter A 06:20 i A-hallen på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Ombord på Ericsson 1, som deltog i förra omgången av Volvo Ocean Race, visas under ganska realistiska former hur manskapet lever under en jorden runt-kappsegling på den största segelbåt som någonsin visats upp på mässan.

Årets Volvo Ocean Race är det tionde i ordningen. Det spänner över 37 000 nautiska mil, eller 68 524 kilometer. Båttypen, Volvo Open 70, är 70 fot lång, eller 21,4 meter. Den har en mast som är över 30 meter hög. När båten har alla segel hissade är segelytan 855 kvadratmeter, motsvarande tre tennisplaner.

VO 70 är världens snabbaste och mest avancerade enskrovsbåt. När det blåser som mest når båtarna toppfarter kring 35 knop, eller 67 kilometer i timmen. Båten har elva besättningsmän.

I Ericssons monter kan besökarna tävla i Ericssons grindertävling och vinna fina priser samt se filmer från Ericsson 3 och Ericsson 4:s framfart i Volvo Ocean Race.

Race Village på Skeppsbron i Stockholm öppnar 14 juni i år. Båtarna anlöper Sandhamn 16 juni och kommer till Skeppsbron 17 juni, seglar In Port-Race på Kanholmsfjärden 21 juni och avseglar mot St Petersburg 25 juni.

Stockholm Stopover kommer att bli årets största sport- och publikhändelse i norra Europa. Race Village beräknas få minst en miljon besökare, och tävlingsmomenten dra över 5 000 fritidsbåtar.
Under Stockholmsstoppet kommer även Ericsson Jr Cup gå av stapeln där juniorlag om maximalt 100 lag kappseglar i båttypen C55 under två dagar.

Tävlingarna genomförs som ett samarbete mellan Ericsson Racing Team och Svenska Seglarförbundet med stöd av Helly Hansen och Stockholm Stopover.
Se ritningar och schema för tävlingsdagarna i Stockholm Stopover och Ericsson Racing Teams monter.

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Länk: www.oceanracestockholm.se

Länk: www.ericssonracingteam.com

Nu svänger det ordentligt i toppen av Volvo Ocean Race. På fredagsmorgonen hade Telefonica Blue gått upp i ledningen. Hon ligger22 Nm före Puma på andra plats och 43 Nm före Ericsson 4, som är trea. Det ser lite pyrt ut för Ericsson 3, som ligger över 150 Nm efter ledaren. Men Ericsson 3 med Mange Olsson som skeppare är den enda båten som har gjort ett radikalt eget vägval. Det kan lösa sig – än återstår 6 500 Nm till målet i Rio.

Här är morgonens pressreleaser från Race Office:

Leg Five Day 20 Daily Story: All Points North

Posted: 05 Mar 2009 08:06 AM CST

The first milestone of leg five was achieved yesterday, when Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) led the fleet through the first of two scoring gates on leg five of the Volvo Ocean Race, to collect the maximum of four points. The team now has 53 points in total and a lead of 8.5 points over Telefónica Blue in second place. PUMA is just half a point behind the blue Spanish boat in the third podium position.

Hot on the heels of Ericsson 4 at the gate was Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE), who started the leg seven hours after the rest of the fleet left Qingdao in China nearly three weeks ago.

Immediately after passing through the gate, Ericsson 3 made the brave move to point their bows north again, causing Simon Fisher to comment: “We will have to see if their plan was genius or madness.”

Ericsson 3’s navigator, Aksel Magdahl explains: “Until some 24 hours before we tacked away at the 36 south scoring gate, everything looked good to go due south close to New Zealand, with the high pressure system expected to move off to the east. However, 18 hours before the gate, I realised that this high did not seem to move so fast anymore. I was also looking at a very interesting small, but powerful low pressure coming in from the north east, and I thought a bit around whether it was a possibility to use this rather than going slow south underneath the high pressure and even risking getting too close to it.”

The whole fleet has now made the same move. All except Telefónica Blue, who is the southernmost boat in the fleet and is trapped, still waiting for the wind to shift in order to tack. But, on distance to finish, this puts Telefónica Blue into the lead.

“We were the latest to make the decision to turn, which has its pros and cons,” says helmsman Simon Fisher. “We are probably risking lighter winds than the others, but may get a better shift… We all wait here with baited breath once more.”

The reason for heading north is to avoid the ridge of high pressure, which is blocking the way to the strong westerly winds in the south that everyone was so looking forward to. Instead, this could mean sailing upwind for at least another 1000 miles in order to pass north of the high.

“What is up with this leg? I had envisioned us screaming along in the roaring forties and pushing hard to break our 24-hour record soon after passing the first scoring gate. Instead, here we find ourselves, sailing upwind in an easterly breeze and contemplating how to negotiate a tropical cyclone that lies ahead. For God’s sake, we are below 40 degrees south! Give us some downwind sailing and let these Volvo 70s do what they do best,” writes a disappointed Ryan Godfrey from Ericsson 4.

Telefónica Blue has also been sailing heavily reefed while the crew glued patches onto the bottom half of the mainsail, which had completely delaminated.
“It plays on your nerves as you know you are sailing slow, but you just have to be patient, there is nothing you can do,” said skipper Bouwe Bekking.

The next milestone on this 12,300 nautical mile marathon will be the first of two ice gates located southeast of New Zealand at 47 degrees South between the longitudes of 155 west and 140 west. The second gate is set approximately 1,500 nm west of Chile at 45 degrees south between 120 west and 105 west.

In both cases, the intention is to keep the fleet north of known ice masses, and, in both cases, a team must be on, or north, of the designated latitude at some point between the two stated lines of longitude.

“It means the fleet can cross through the gate from south to north, or from north to south, or just stay north of the gate,” explains Race Director Jack Lloyd, who adds that the net result is that the fleet will be directed north. Telefónica Blue is approximate 916 nm north west of the western end of the gate and 114 due north of the Chatham Islands.

Meanwhile Telefónica Black, one of two yachts to retire from leg four due to damage, has arrived at the Marina Da Gloria, the site of the Rio de Janeiro stopover, after being shipped from Singapore.

Skipper, Fernando Echávarri/ESP said, “We are going to spend two weeks repairing the boat and then we will have several days to train and check before the in-port race on 4 April.” The sailing crew will be based in Rio during the next few weeks to help the shore crew and Echávarri himself will arrive on 15 March to oversee the repair work.

Leg Five Scoring Gate 1 positions
1. Ericsson 4: 00:21.09 GMT 04.03.09: 4 points
2. Ericsson 3: 00:53.09 GMT 04.03.09: 3.5 points
3. PUMA: 01:03.24 GMT 04.03.09: 3 points
4. Telefónica Blue: 03:16.22 GMT 04.03.09: 2.5 points
5. Green Dragon: 04:31.49 GMT 04.03.09: 2 points

Leg Five Day 20: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) DTF 6,687 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +8
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +10
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +54
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +106

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org