Nyheter

Ryds är först ut bland de skandinaviska båtproducenterna med att starta produktionen igen efter ett långt stopp. Flera medarbetare har sagts upp sedan rekordsommaren 2008 och fabriken har stått stilla länge, men nu är det alltså dags att bygga båtar igen. En av årets nya modeller från den småländska båttillverkaren är Ryds 20MC (bilderna).

Pressrelease från Ryds:

Efter årets första båtmässa som just har avslutats i Göteborg, verkar det som vindarna har vänt. Intresset för mässan var långt över förväntan, vilket bland annat resulterade i en rekordartad direktförsäljning för många utställare.

– Vi upplevde ett mycket stort intresse för våra båtar och nådde ett resultat som tangerar det bästa vi någonsin haft”, säger Pelle Svensson som är försäljningschef på Ryds.

Som en direkt följd av framgången öppnar nu Ryds fabriksportarna igen och sätter full fart på produktionen. Det blir en hektisk tid framöver då över 1000 skrov ska produceras och levereras innan sommaren.
– Det känns verkligen som en stor lättnad att vi kan sätta igång produktionen igen. Det har varit en tryckt stämning med mycket osäkerhet ett tag och tyvärr har vi tvingats säga upp några av våra anställda”, säger företagets VD, Ulf Hansén.

– Nu ser vi en strimma av hopp även om det är för tidigt att dra några växlar på de senaste veckornas utveckling. Det blir i alla fall mycket intressant att studera om mässan i Stockholm – “Allt för sjön” – blir lika framgångsrik.”

På “Allt för sjön” finns Ryds representerade med ett 15-tal av sina närmare 30 modeller. Fokus ligger på de nya båtarna som lanseras i vår. Där genererade den nya mittkabinbåten – 20 MC – stort intresse i Göteborg och den bör passa väl så bra även på ostkustens farvatten.

“Allt för sjön” öppnar den 28 februari på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Länk: www.rydsbatar.se

På Helsingfors Internationella Båtmässa valdes den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula till Årets Båtprodukt 2009. Mässbesökarna röstade fram sin favorit bland tio utvalda produkter. En femtedel av de över tusen röstande valde Neptune Formula.

Pressrelease:

Neptune Formula är en patenterad, biologiskt verksam bottenfärg utvecklad av det svenska företaget Ekomarine. Färgen lanserades i Finland i samband med båtmässan i Helsingfors den 6-15 februari.

– Vi har fått ett mycket positivt mottagande i Finland, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Att dessutom belönas med titeln Årets Båtprodukt känns fantastiskt roligt och visar att arbetet för en giftfri Östersjö är viktigt även för det finska båtfolket.

Neptune Formula-produkterna distribueras i Finland via Aquastore. Ett återförsäljarnätverk som är under uppbyggnad kommer att presenteras i mars.

Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA. Ekomarine belönades med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience 2009, samt valdes till Årets Båtprodukt i Finland 2009.

Länk: www.neptuneformula.com

Ericsson 4 håller tätplatsen i Volvo OceanRace på väg mot Rio de Janeiro, tävlingens längsta etapp någonsin. Tvåa är fortfarande Puma (+11 Nm), men försprånget minskar och allt kan hända under de över 11 000 Nm som återstår innan målgången. På tredje plats ligger Ericsson 3.

Här är racets egen pressrelease från tisdagsmorgonen:

The islands of southern Japan are now safely behind the Volvo Ocean Race fleet and the five teams have now plunged into the Pacific Ocean on their way southwards towards New Zealand, which must be left to starboard.

“The boat was practically flying,” said MCM Gustav Morin as Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) took off in a 40-knot gust, reaching 36 knots of boat speed. “When you reach speeds like that, you know it isn’t going to last for long. King Neptune usually puts an enormous wave in front of the boat on occasions like that, just to see some action and make his everyday life, looking at a deserted sea, a bit more fun,” added Morin.

“It has been a tough 36 hours, with winds in the 20s and 30s (knots) and lots of pressed- up reaching. The decks have been awash and it has been survival suits, lifejackets and harnesses all round, day and night,” wrote Ian Walker from fourth placed Green Dragon.

Walker is missing the helming skills of his Olympic partner John Merricks, who was tragically killed in 1997. Today would have been John’s birthday. “How he would have loved to have been doing what I am now. We could have done with his driving skills onboard last night as we fought to keep control at up to 30 knots of boatspeed in the pitch black. He was one of the best heavy-air sailors I ever sailed with or against,” Walker said.

The high-speed reaching conditions have been boosted by four-knots of the warm-water Kuroshio Current, also known as the Black Tide, but there is little chance of any passing lanes on this course of sailing. King Neptune has continued to amuse himself by testing the fleet in any way that he can. Thankfully, for now, the white water spray that is constantly dousing those on deck is relatively warm, due to the Black Tide, but that will change once the fleet is in the Southern Ocean in approximately 14 days time. The water temperature has risen from six degrees to just over 20 degrees centigrade in 24 hours.

Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) leads PUMA by 16 nm. During the night, as the team passed Korea, they saw two Japanese boats fishing together. At 25 knots of boat speed, it was too late to alter course and the team sailed straight between the two, hoping that they were not connected. “Ten seconds later, we could breathe again and keep on going, looking for the next group,” explained trimmer, Horatio Carabelli/BRA.

PUMA has had some problems onboard including snapping a wheel in half when ploughing into the bottom of a big wave, and a mechanical issue with a steering quadrant. “A loss of about 15 miles over a couple of hours, but a small price to pay now that we have peace of mind that it is all fixed,” said skipper Kenny Read/USA/.

Overnight, Ericsson 3 passed Green Dragon and the other later starter, Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED), is also making good progress. She is now just over 10 hours (197 nm) behind Ericsson 4. “We are staying honest with ourselves and sailing a course which we think is best for us – even if it is similar to the others,” explained Tom Addis, the navigator onboard Telefónica Blue for this leg. “Better and less risky opportunities will arise further down the track I am sure,” he added.

Meanwhile, PUMA has been enjoying the company of a small pod of playful dolphins. Ken Read has taken this as a good omen and is hoping that it is a sign that PUMA’s passage through the Pacific will be swift and safe.

There is a long way to go.

Leg Five Day Three: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 11,653 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +16
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +63
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +74
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +197

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Kommentarer

Håkan Nilsson 12:26:48 2009-02-17

Jag förstår inte allt ståhej kring Volvo Ocean Race och inte en rad om världens tuffaste kappsegling, Vendée-Globe, 24000 NM ensamsegling utan uppehåll och utan assistans jorden runt under tre månader non-stop. Kolla www.vendeeglobe.org/en där de första båtarna nu är i mål, tre britter och tre fransmän bland de sex främsta. VOR-seglarna har det tufft, men har långa vilouppehåll mellan etapperna där man vilar ut på lyxhotell!

Professor Kerstin Johannesson vid Göteborgs universitet är en av Sveriges ledande marina forskare. Nu får hon Börssällskapet i Göteborgs stipendium om 650 000 kronor för fortsatta insatser inom marin evolution. Kerstin Johannesson, professor vid Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet och verksam vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper på Tjärnö, studerar hur arter förändras genom evolutionen. Trots att processen beskrevs av Charles Darwin redan på 1800-talet har vi dålig kunskap om hur evolutionen går till i detalj.

Men forskningen står på tröskeln till ett genombrott. En utveckling av DNA-tekniken gör det nämligen möjligt att lämna laboratoriemiljön för att göra DNA-studier av djur och växter direkt i naturen.

I fokus för Kerstin Johannesson forskning står strandsnäckor och tång, där hon kunnat visa att nya arter bildas ständigt – och det går betydligt mycket snabbare än forskarna tidigare trott.

-Det behövs inga storskaliga, geologiska förändringar. Våra sista resultat visar att en ny art av tång, nära släkt med vanlig blåstång, har bildats i Östersjön under de senaste tusen åren. Det är ur ett evolutionsperspektiv en mycket kort tid, säger Kerstin Johannesson.

Nu får Kerstin Johannesson som första naturvetenskapliga forskare ett stipendium från Börssällskapet i Göteborg. Stipendiet, som är på 650 000 kronor och utdelas till någon “som under året har gjort en väsentlig insats inom sitt intresseområde och där denna insats haft praktisk betydelse för näringslivets utveckling”, blir ett viktigt tillskott i Kerstin Johannessons fortsatta forskning:

-Analyser av geners uppbyggnad är mycket dyra. Med dessa pengar kan vi gå vidare och göra mer omfattande analyser, för att förstå hur snabbt ärftliga förändringar kan uppkomma i nya miljöer. En kunskap som också leder till en förståelse om evolutionens potential att förändra arter i en alltmer föränderlig värld, säger hon.

Stipendiet utdelas den 10 februari vid en ceremoni på Börssällskapet i Göteborg.

Börssällskapets motivering:
“Börssällskapets stipendium 2009 tilldelas Professor Kerstin Johannesson Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet och fältstationen Tjärnö. Hon får stipendiet som stöd för sin forskning inom marin evolutionsbiologi. Frågan om hur biologisk mångfald uppkommer och utvecklas är viktig för naturens och människans framtid. Kerstin Johannessons arbete har kastat nytt ljus över de processer som kan leda fram till uppkomsten av nya ekotyper och arter i våra närliggande marina miljöer.”

Fakta Börssällskapet i Göteborg
Börssällskapet i Göteborg bildades 1894 med syftet att genom “meningsutbyten i allmänna frågor, företrädesvis sådana, som röra Göteborgs handel och sjöfart, söka i sin mån främja samhällets utveckling”.

Den invasiva kammaneten som har vänt upp och ner på marina ekosystem i bland annat Svarta havet har tidigare befarats kommit till Östersjön. Forskare vid Stockholms universitet har under hösten undersökt spridningen av kammaneten och funnit att proverna innehöll en helt annan art som aldrig förr hittats i Östersjöns vatten.

Bara för några få år sedan observerades några individer av den invasiva Amerikanska kammaneten Mnemiopsis leidyi för första gången på Sveriges västkust. Arten trivdes mycket bra i vårt vatten och population växte snabbt. Det var då man började ana att kammaneten var på väg uppåt i Östersjön. Men hur pass fort skulle detta ske?

Redan år 2007 kom alarmerande rapporter om att arten fanns i hela Östersjön, till och med i Bottniska viken. Man fann kammanetens ägg och larver, vilket tydde på att den trivdes. Hur skulle denna invasion påverka det redan känsliga marina ekosystemet?

För att undersöka och kartlägga distributionen av den Amerikanska kammanetens population mer exakt har forskare vid Stockholms universitet i samarbete med kollegor i Finland samlat in prover under hösten 2008.

– Vi blev minst sagt förvånade när de genetiska testerna visade att alla prov innehöll Mertensia, en helt annan art. Kammaneten Mertensia har aldrig förut observerats i Östersjön, men eftersom det är en arktisk välspridd art, så har den antagligen funnits här ganska länge, eftersom vi vet att flera arter har kommit hit från Ishavet under Östersjöns tidiga stadier, säger Elena Gorokhova, vid Systemekologiska institutionen, Stockholms universitet.

Hon menar att det finns en risk att de morfologiska likheterna mellan dessa arter har vilselett forskarna vid tidigare studier också och i andra delar av Östersjön. Därför går det inte att lita på resultaten av undersökningarna år 2007, eftersom man inte artbestämde med hjälp av DNA då.

– Det kan tyckas att det är lite rörigt just nu kring var och vilka arter av kammanet som finns i våra vatten och man vet inte riktigt heller vad den “nya” arktiska kammaneten har för funktion eller hur länge den har funnits här. Den goda nyheten är ju att det verkar som att den invasiva Amerikanska kammaneten inte har tagit sig lika långt upp i Östersjön som man har befarat tidigare. Dessutom har vi utvecklat en bra molekulär teknik såsom genetisk fingerprinting för att kunna identifiera kammaneter och deras larver. Med hjälp av denna metod ska vi kartlägga kammaneternas förekomster och få en helhetsbild av olika arters spridning för att förutse möjliga effekter.

2008 års bästa hotellinredning i Europa finns i Villa J C Stevens på Stenungsbaden Yacht Club. Åtminstone enligt juryn för European Hotel Design Awards, som delade ut det prestigefyllda priset i London i början av november. – Att få hotellvärldens “Oscar” ser vi som ett erkännande till alla som varit med om den genomgripande förvandlingen av vår konferensvilla J C Stevens, säger Petter A Stordalen, ägare till Choice Hotels-kedjan där Stenungsbaden Yacht Club ingår.

Pressrelease:

Den vinnande inredningen har arbetats fram av designbyrån Stylt Trampoli från Göteborg. Juryn uppskattade särskilt den ombonade hemkänslan, och motiverade utmärkelsen bland annat med att det var just här de själva helst skulle vilja mötas.

– Arbetsgruppen har gjort ett fantastiskt jobb! Villa J C Stevens har blivit en exklusiv mötesplats med ett urstarkt koncept, som nu utgör basen för hela vår verksamhet, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Interiören i Villa J C Stevens präglas av starka Newport-influenser med högsta kvalitet i minsta detalj och många marina inslag, men det handlar inte bara om klassisk Ivy League-känsla. Inget rum är det andra likt.

– Inredarna har vågat ta ut svängarna och bryter upp det klassiska med extremt trendiga accenter här och var, på ett stilsäkert sätt som känns väldigt fräscht. Vi är verkligen stolta över resultatet, och naturligtvis mycket glada över att ha fått en så prestigefylld utmärkelse, avslutar Karin Åkerman.

Länk: www.stenungsbaden.se

Det är tätt i toppen när Volvo Ocean Race är på väg mot Rio de Janeiro. De fem båtar som återstår i tävlingen ska segla över 12 000 Nm innan de når nästa etappmål – den längsta delsträckan någonsin i tävlingen. Seglingen går genom alla årstider i de besvärligaste förhållandena hittills.

På måndagsmorgonen ledde Ericsson 4 med 18 Nm före Puma. Då återstod hela 11 700 Nm till Rio. Ericsson 3 låg på tredje plats, 49 Nm efter, följd av Green Dragon och Telefonica Blue.

Här är den senaste pressreleasen från race office:

Leg Five Day 2 Daily Story: Speed Is King As Temperatures Plummet

Posted: 15 Feb 2009 07:51 AM CST

After a slow get away from Qingdao in China on leg five of the Volvo Ocean Race (12,300 nm – the longest leg ever to be set in the history of the race), the wind has arrived on schedule and the first three boats are up, up and away. But, Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) who had barely two hours after crossing the finish of leg four yesterday to re-provision the boat, load sails and extra clothes, before crossing the start line just under seven hours after the official leg start, is hunting the leaders down in grand style.

Bouwe Bekking’s Telefónica Blue had a disaster on the start line yesterday after running aground, requiring Bekking to return to Qingdao and haul his boat out for inspection and immediate repair. The team resumed racing last night, 19 hours behind the fleet. At 1300 today, they were 202 nm in arrears, amounting to approximately nine hours in the current conditions.

The fleet is now being catapulted towards the southern tip of Japan at breakneck speed. Ken Read/USA onboard PUMA reported a steady boat speed of 30 knots earlier this morning in 27 knots of wind. For Telefónica Blue, the start was anything but slow, which was tough on the crew and Xabier Fernandez from Spain was seasick. In the first hour of racing, the crew made four sail changes and saw their first snowflakes.

The light airs in the initial stages of the leg helped Ericsson 3 to catch the leaders and during their first two hours of racing, they drew them in by 30 miles. “We really have to fight the cold at these speeds,” said MCM Gustav Morin. “It is really tough when the freezing water is spraying us all the time,” he explained.

At 1300 GMT today, the leader of the pack, Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) was 155 nautical miles from the southern tip of Japan south island and averaging a boat speed of 22 knots. PUMA was 20 nm behind her and in third place was Green Dragon (Ian Walker/GBR) 44 nm behind Ericsson 4. Walker will be looking anxiously over his shoulder as Ericsson 3 has closed the margin to just six miles. Ericsson 4 achieved the fastest 24-hour run of 415 nm.

Leg Five Day Two: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 12,076 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +20
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +44
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +46
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +202

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Jobos photoGPS är en komptakt GPS-mottagare för montering på kamerans blixtsko, utan kablar. Den samlar sedan in klockslag och GPS-data varje gång man trycker på avtryckaren, för senare uppmärkning av bilderna. Detta skapar helt nya möjligheter att organisera och söka i sina bildsamlingar.

Pressrelease:

Jobo photoGPS är lätt att använda och extremt kompakt, vilket gör den smidig att ta med på resan. Till skillnad mot andra lösningar för så kallad geotaggning, märker photoGPS upp bilderna helt automatiskt.

Väl ansluten till kamerans blixtsko fångar Jobo photoGPS automatiskt in rå GPS-data och lagrar denna information i sitt internminne. I samband med att man för över sina bilder till sin dator, överförs även den lagrade GPS-informationen med hjälp av medföljande programvara.

Därefter kopplar systemet upp sig via Internet mot Jobos GPS-server för att med hjälp av historiska sattelitdata beräkna aktuella positioner och märka bilderna med information som land, region, stad, postnummer, gatunamn samt närliggande sevärdheter, som turistattraktioner, stränder, bergstoppar, museer, operahus, teatrar, koncerthallar, sportarenor, parker etc. Bilderna märks dessutom med aktuell longitud, latitud och altitud, vilket sammantaget ger en mängd sökmöjligheter.

Jobo photoGPS förbrukar minimalt med energi, endast 18 millijoule per bild, och den väcks automatiskt upp från sitt viloläge av kamerans blixtsynkronisering.

Lagringskapaciteten är ca 1 000 positioner med en noggrannhet på ca 10 meter. Enheten har även en så kallad GeoHint-knapp för användning av senast kända position, exempelvis vid inomhusbruk.

”Vi har märkt av en klart ökad efterfrågan på geografisk märkning av fotografier, så denna lansering kommer lägligt för oss”, säger Per Skog hos Jobos generalagent Focus Trading.

Jobo photoGPS blir tillgänglig i handeln omgående och kostar ca 1 995 kr inklusive moms.

Kvinnor på sjön är en portal och ett nätverk för kvinnor som är verksamma inom båtvärlden och/eller arbetar för fler kvinnor på sjön. På båtmässan Allt för sjön i Stockholm arrangerar Kvinnor på sjön ett stort antal seminarier. Du hittar även information och enkäten under www.kvinnorpasjon.nu

Pressrelease

Tjejbåtsprojektet ber alla tjejer och kvinnor som seglar eller som åker motorbåt att tycka till om hur ni vill ha er båt.

Nu har du chansen att tycka till i en enkät! Hur vill du ha just din båt? Vad vill du förbättra, förfina, förenkla eller utveckla så att båten ska passa just för dig? Det är bara du som kan svara på den frågan och vi vill gärna ha just ditt svar!

Tänk dig om vi gemensamt kan forma en båt eller en båtdetalj som är bra för oss tjejer! Och är det bra för oss tjejer så är det naturligtvis bra även för andra. Ta chansen och utveckla dina idéer!

Du som får denna information och är administratör – vi ber dig vidarebefodra till alla kunder eller medlemmar inom företaget, klubben eller föreningen.

Du som man eller kvinna – hjälp oss sprida informationen så att det når kvinnor som kan vilja svara på enkäten. Tack på förhand!

Enkäten är uppdelad i två delar:

Första delen är frågor som kan ställas både till seglande kvinnor och kvinnor som åker motorbåt. Det handlar bl.a om bekvämlighet och säkerhet.

Andra delen riktar sig enbart till seglande kvinnor och är mer inriktad på segeltekniska frågor.

När du svarar på enkäterna – ta god tid på dig – tänk kreativt – tänk innovativt. Vänd upp och ner begreppen. Stora som små detaljer.

Vill du tex ha en “fast” kofångare runt hela båten istället för att hålla på med fendrar?

Har du sett reklamen om kastrullen med hällpipar, glaslock och durkslag inbyggt i locket? Hur lång tid tog det inte att komma på denna enkla men ack så genialiska lösning.
Två gennakrar samtidigt, som inte släpper ut någon luft mellan seglen vid förstaget, istället för en spinnaker. Kan det vara något? Då slipper man ju spinnakerbommen.

Du behöver inte ha lösningen på alla dina önskemål eller idéer, utan du kan önska dig någon förbättring som sedan konstruktörer får gnugga sina hjärnceller för att lösa. Utifrån alla svar så fortsätter vi in i designfasen och därefter presenteras vad ni bidragit med på Scandinavian Boatshow i Stockholm hösten 2009 !

Släpp allt vad som har med ekonomi att göra. Tänkt fritt – tänkt nytt!

Tjejbåtsenkät del 1. https://surveys.itkroonan.se/form?form=openmind1*1232620435*sv

Tjejbåtsenkät del 2. https://surveys.itkroonan.se/form?form=openmind1*1230395969*sv

Enkäten är producerad av Eva Sporrner med stöd av Svenskt Marintekniskt Forum, Fyrbodal, Nutek och Sweboat. Ev frågor och kommentarer kan skickas till kvinnorpasjon@kvinnorpasjon.nu

Länk: www.kvinnorpasjon.nu

Ericsson Racing Teams nordiska besättning avslutade på lördagen etapp 4 av Volvo Ocean Race någon vecka för sent – och startade etapp 5 några timmar för sent. Men skepparen Magnus Olsson var allt annat än nedslagen.

– De såg oss. Och jag såg hur de gjorde allt för att segla fortare eftersom de är rädda att vi ska komma ikapp, sade han och syftade på de andra båtarna som lämnade Qingdao samtidigt som Ericsson 3 kom dit.

Lördagen blev en annorlunda dag för Ericsson 3 i jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Först gick de i mål på etapp 4 cirka 16 dygn efter de andra båtarna. Lite senare gav de sig iväg på etapp 5 cirka 50 sjömil efter de andra båtarna. Och på babords sida av skrovet hade båtbyggarna ritat en streckad linje för att markera den del av skrovet som bytts ut.

– Jag tror jag har gjort minst 40 etapper i Volvo Ocean Race och jag har alltid kommit i mål. Men det här var nog den bästa målgången av de alla, sade Magnus Olsson.

Den nordiska besättningen i Ericsson Racing Team fick knappt två timmar i den kinesiska hamnstaden Qingdao, för att packa segel, fylla på bränsle, mat och förnödenheter innan de gav sig ut på den längsta etapp i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia, från Qingdao till Rio de Janeiro. Drygt 40 dygn beräknas den 12 300 sjömil långa sträckan ta båtarna att avverka.

– Jag har fullt förtroende för vår båt. Våra båtbyggare har gjort ett fantastiskt arbete och jag vet att de aldrig skulle skicka ut oss om lagningen inte var 100 procent. Nu kör vi, säger Magnus Olsson.

Några timmar tidigare hade starten gått av etapp 5, i mycket lätta vindar, med bara fyra båtar på startlinjen. Men strax innan skottet smällde vände Telefonica Blue tillbaka in till kajen. De hade stött på något och fått en spricka i kölen. Exakt hur allvarlig den är och när de kan börja tävla igen är osäkert.

Därmed är Ericsson 4, Puma och Green Dragon på väg mot Rio, med Ericsson 3 några timmar efter. Telefonica Blue ligger kvar i Qingdao medan Delta Lloyd och Telefonica Black kommer att fraktas till Rio för att återuppta kappseglingen därifrån.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Foto Ericssonbilderna: Oskar Kihlborg/ERT

Foto Puma: Dave Kneale/Volvo Ocean Race

Det norska prestandabåtsföretaget Goldfish Boats har fått en order från norska Försvaret på ett tiotal specialbyggda 36 fots båtar (se bilden). Ordern är värd cirka 87 MNOK och omfattar även en Goldfish 29 till den norska kungayachten, ”Norge”.

Goldfish är välkända för sina snabba skrov och sin höga kvalitet i båtarna. Den höga ordersumman tyder på att det norska Försvaret knappast har valt något billighetsalternativ, trots att de kunde ha valt någon annan leverantör.

För Goldfish innebär orderna att produktionen är säkrad för ett stort antal anställda vid produktionen i fabriken i Son, som ligger sydost om Oslo längs Oslofjorden.

Goldfish säljs på flera marknader: Norge, Sverige, Spanien, Storbritannien, Frankrike/Monaco och Grekland. Företagets modellserie omfattar fem modeller på 22–26 fot.

Länk: www.goldfishboat.com

Norska Viknes presenterar en båt med en lite annorlunda idé. Båten heter Viknes 1030 Sunbridge och sjösattes i början av februari. I stället för flybridge har den en ”solbrygga”, något som ser ut att kunna fungera riktigt bra. Båten bygger på Viknes 1030, som är en väl beprövad båtmodell som har sålts i betydande serier främst i Norge. Den är trygg och ombonad och dessutom försedd med en rejäl kabin.

Världspremiären för den nya båten sker på båtmässan Dra til Sjøs 2009 i Bergen. Den hålls på Arenum Messesenter 12–15 februari.

Liksom övriga Viknesmodeller är den här båten försedd med en Yanmar dieselmotor. I Viknes 1030 kan kunderna välja mellan fyra kraftfulla motoralternativ:

Std. Båt med Yanmar 290 hk
Std. Båt med Yanmar 340 hk
Std. Båt med Yanmar LY3-369 hk
Std. Båt med Yanmar LY3-425 hk

Tekniske data 1030
CE / Designkategori B
Längd: 10.42 m
Bredd: 3.42 m
Djup: 0.95 m
Vikt med fulla tankar: 5 500 kg
Tankkapacitet diesel: 2 x 350 liter
Tankkapacitet vatten: 160 liter
Tankkapacitet septik: 140 liter
Tankkapacitet varmvatten: 40 liter

Länk: www.viknes.no

Det italienska varvet Cantieri di Sarnico presenterar en helt ny modell på 80 fot. Den är mycket modern i linjerna och designad i samarbete mellan varvets egna konstruktörer och duon Carlo Nuvolari och Dan Lenard. Skrovet är dock ritat av Victory Design och deras Brunello Acampora, som är expert på snabba motorbåtar.

Varvet har en tradition att utveckla nya båtar genom att bygga så kallade ”mock ups”, det vill säga fullskaliga modeller i trä, av det som senare blir en färdig båt. Metoden ger en god överblick över det slutliga resultatet och har använts i flera tidigare Cantierimodeller.

Alla utrymmen ombord har konstruerats för högsta komfort och för god ergonomi. Moderna material har blandats med klassiskt fint hantverk.

Båten drivs av två stycken MAN turbodieslar med commonrail. Motorerna är av den senaste generationen och ger 1 550 respektive 1 800 hk vardera. Motorstyrkan är inte extrem men ger goda prestanda.

Tekniska specifikationer
Längd: 23,95 m
Bredd: 5,95 m
Vikt: 42 ton
Motorer: diesel MAN 2 x 1550 eller 2 x 1800 hk
Bränsletank: 6 000 liter
Färskvattentank: 1 300 liter

Länk: www.cantieridisarnico.it

Italienska Pershing har just levererat en ny Pershing 115 som inom kort avseglar med transportbåt till en kund I Rio de Janeiro I Brasilien. Men först ska den spektakulära båten runda Italien, vilket tar cirka en vecka. – Sydamerika är en extremt viktig marknad för oss och vi har haft stor framgång där, säger Tilli Antonelli, VD och grundare av Pershing S.p.A.

Den 35 m långa megayachten – flaggskeppet från Pershing – är som standard utrustad med dubbla MTU dieselmotorer på totalt 7 400 hk, i kombination med den enorma dragkraften hos två Kamewa Rolls Royce vattenjetaggregat, vilket garanterar en topphastighet på cirka 40 knop.

Den aktuella båten har dock en betydligt ”vassare” utrustning med den senaste generationen av gasturbiner från Vericor TF50, som ger över 5100 hk. Det betyder att den här båten når en toppfart på hela 52 knop.

Båten har dessutom en mängd annan specialutrustning. Till exempel speciella träslag som har använts i inredningen, LED-belysning och en hel uppsättning halogen spotlights. Hela inredningen är planerad för en tillvaro i yttersta lyx.

Läs mer i den engelska pressreleasen här nedan.

Länk: www.pershing-yacht.com

Pershing 115’ Gas Turbine: Fano – Rio de Janeiro one way trip!
Fano – February 12, 2009

The latest unit of the Pershing 115’ will leave shortly the moorings of the Marina dei Cesari in Fano for Brazil, last stop Rio de Janeiro. It will take the yacht about a week to sail round Italy, after which she will be loaded onto a large transport ship which will plough through the Atlantic Ocean to Brazil where her owner is eagerly waiting for her.
“South America is an extremely important market for us, and one on which we are achieving very good results. This is also due to the support of our dealers like, Spirit Yachts, which has been working with us for over 25 years,” comments Tilli Antonelli, President and Founder of the Pershing S.p.A. shipyard.
Pershing 115’ is the finest expression of the company’s distinctive values, a style revolution created to surprise. Developed by means of a design challenge which has kept Pershing staff, De Simoni Designer and Ferretti S.p.A.’s AYT (Advanced Yacht Technology) busy, this model is characterised by the highly original external lines, both sinuous and resolute at once, as well as the extraordinary performance of which she is capable while still maintaining a high level of comfort.
This 35 metre maxiyacht – flagship of the Pershing shipyard – is both bright and aggressive. The technical and style solutions chosen are highly innovative, painstaking care has been taken over the tiniest of details and the yacht guarantees an outstanding performance. The standard version of Pershing 115’ is powered by twin MTU diesel engines totalling 7400hp, combined with the applied thrust of two Kamewa Rolls Royce hydro-jets guaranteeing a top speed of around 40 knots. The recently launched Pershing 115’ features a significant innovation which makes her stand out from many megayachts. She has, in fact, been strengthened by a new generation Vericor TF50 gas turbine, able to create a power of over 5100hp, with a central hydro-jet thrust. The result is an improvement in both performance, with an equal overall weight, and resistance to significant stress. This technology, typical to aircraft, is rarely used on yachts due to its complexity and the cost of the individual components. In fact, its use requires special accessories, mechanical parts, and technologies incorporated in the entire system such as the titanium exhaust, and the reduction unit. Another huge advantage of this structure is that the yacht is quieter with no vibrations..…even at a top speed of 52 knots!
This yacht encompasses all those features which have made Pershing a world leader in the production of open yachts: innovation, comfort, performance, design and class.

A host of different features characterise the new yacht, making her unique. A very special wood – frise sycamore maple has been used for all the furniture, which includes an innovative LED lighting system integrated and concealed within and throughout the interior. The interior of the yacht is illuminated using warm led lighting in order to make the various environments more inviting and reducing the tiresome overheating produced by traditional halogen spotlights.
The bow is furnished with a semicircular divan and a table which can be lowered to the height of the settee in order to create a single sundeck area protected by a retractable bimini top. The large upper sundeck has been designed in such a way that it features an area, where those aboard can relax in the sun in complete privacy.
The fly deck features an innovative steering console, sundeck, an ice box built into the bench and three chaise loungues making this area both independent and functional, somewhere to fully enjoy relaxing on board.
The large cockpit in the vast covered area can be used both during the day and in the evening, and features seats, a teak table which can seat 10, a bar unit and a large sun pad area.
The details of the Pershing 115’ salon have been redesigned whilst still maintaining the original layout: three large, circular sofas at the entrance in white “Perrenials” fabric, a unit housing the 52’’ television featuring a special lift, a seat back unit which creates a division to the dinning table, wall-mounted unit with small goods lift, fridge and storage for the tableware. The tables, both those for dinning and at the entrance, are made in burgundy-coloured crystal and can both be opened out, produced by “Naos”. The dinning table features ten chairs in cognac coloured leather. There is parquet flooring in the dinning area and fitted carpet in the salon area, again featuring a design and colours which have been personalised for Pershing by O.T. Four white opal glass “Marioni” lamps complete the furnishings.
The helm station, covered in dark grey ultra leather, features three raised seats in carbon black leather, the height and inclination of which can be adjusted. The seats are set opposite the instrumentation panel using the most modern navigation and communications technology, such as the Raymarine G17 series system.
A special area has been created in the day zone, midway between the upper floor and below deck areas. A highly original cut in the line of the superstructure has allowed for the creation of an entertainment area, the Playroom, featuring an L-shaped divan. The designers have paid particular attention to the arrangement of the audio/visual equipment here, using the features of the components and materials to the very best in order to create a suitable environment for both listening to music and watching the 42’’ television set. The walls are covered in cream-coloured leather with built-in led light, just like the stern wall, which features leather tiles with contrasting stitching. The parquet flooring, part of which has a fitted carpet, features the same design as that of the upper salon and the lamps with ecru–coloured fabric lampshades produced by “Marioni” make the environment both warm and comfortable.
The night area features four cabins: the full beam master cabin in the centre of the yacht, complete with private head, the two guest cabins and the VIP cabin to bow, all of which have independent heads.
The layout of the large, double cabin has been redesigned with the introduction of an equipped unit, completely covered in leather. This position at the entrance to the cabin creates an area which allows more privacy to the owner as the interior of the cabin is no longer visible from the corridor.

The walls are covered in camel-coloured leather, and have been padded to double as backrests for the two side benches in “De Le Cuona” design cream-coloured fabric. The wall in which the bed is inserted is marked horizontally by the lighting system. A large mirror above the bed follows the wall around. Underneath, on the other hand, the headboard is camel-coloured once again. A writing-desk complete with “Flos” lamp could be utilised as an office. The large dressing area is in sycamore maple and the floor covering is custom made.

The head is extremely spacious with predominant colours of ecru, white and grey. The floor, grating of the shower and bench inside have been built in white “Tassos” marble. The “Bisazza” coverings are a white and white gold coloured mosaic and feature a waterfall design. The shower also operates as a Turkish bath with colour therapy. The surface of the vanity unit, which also features the led lighting has been produced in grey tempered crystal with built-in “Antonio Lupi” washbasins. The polished chrome taps and fittings, such as the bathroom accessories featuring parts in white Corian®, are all produced by “Gessi”.
The guest cabins are also built in frise sycamore maple and feature camel-coloured leather. One cabin also has a pullman bed. In the VIP cabin, different and unusual in shape, the entire circular wall of the headboard is covered in camel-coloured leather and lit by concealed led lights. A curved “De Le Cuona” divan in cream coloured fabric completes the furnishings.
The corridor and stairs leading to the main deck have been built in durmast broad-leaf treated with white oil and the stairs feature a steel torus with “scotch bright” finish and led lighting. The rectangular section handrail is made in leather with stainless steel ends.
Lastly, the exclusive decor, entirely Fendi definitely needs a mention. The prestigious Italian brand gives substance to an ideal way of enjoying the living areas – warm, refined environments and a sought-after evocation of simple, elegant luxury create an ideal setting for an icon of Italian-made style.
Astern, and accessible from both inside and outside the yacht, there are comfortable accommodations for the crew in three double cabins with services and laundry area and galley complete with Miele electrical appliances.
A large hangar able to house a 4.20 metre tender is located astern. Pershing 115’ provides for a second hangar at bow which can store water toys and relative haulage crane.
Pershing 115’ has received a number of awards, such as the “ICE Award 2004 – The Italian Style MegaYacht”, for the elegance of her interiors, the “Showboats Award”, the “Robb Report Best of the Best Award” and the “Performance Award” at the Boat International “World Superyacht Awards”.

PERSHING AND FERRETTI S.p.A
Pershing is a brand of Ferretti S.p.A., a world leader in the design, construction and sale of luxury motoryachts, with a unique portfolio of nine of the most exclusive, prestigious brands in the nautical world: Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Apreamare, Mochi Craft, CRN and Custom Line.The Ferretti group, founded by Norberto Ferretti in 1968, is on the cutting-edge of the nautical world, thanks to constant product and process innovation, and continuous research within the sphere of technology. Luxury yachts are designed by a team of about 90 designers and specialised technicians (Advanced Yacht Technology), and built in the Group’s 25 production units. The Group’s over 3,000 employees, led by Chairman Norberto Ferretti and CEO Vincenzo Cannatelli, share a continuous quest for quality, technological excellence, top performance, an exclusive, innovative design, maximising comfort and taking painstaking care over detail. This common, daily commitment has taken Ferretti group to the very heights of the nautical world. The group is present in Asia, through a branch of representation and promotion in Shanghai, and on the American continent. An exclusive network of around 85 carefully selected dealers market group yachts in over 80 countries, and guarantee clients the very best assistance in marinas all over the world.

For further information, please contact:

Pershing S.p.A.:
Virginia De Carlo – virginia.decarlo@pershing-yacht.com

Promarina Management AB tar genom ett arrende över de kommunala fritidsbåtplatserna i Strängnäs och Mariefred. Även driften av gästhamnarna i de båda städerna ingår i avtalet. – Vi planerar att redan till årets säsong utvidga gästhamnen i Mariefred med ytterligare 100-150 platser, säger Mats Bylund, VD för Promarina Management AB.

Pressrelease:

I Mariefred, där åtagandet omfattas av cirka 350 båtplatser, finns också ambitionen att utveckla hamnens kringfunktioner tillsammans med kommunen och de befintliga aktörer som är etablerade runt hamnen. Den nuvarande hamnplanen ska göras om till ett välkomnande område med ett utbud av attraktioner som matställen, caféer och mindre butiker som knyter ihop staden med vattnet.

I Strängnäs, med totalt cirka 250 fritidsbåtplatser, planeras det att till säsongen 2010 bygga om Västervikens Småbåtshamn till en modern högklassig hamn med fullt serviceutbud på bryggorna. Där finns också goda möjligheter att utveckla funktioner runt hamnen, i samarbete med kommunen, för att öka attraktiviteten hos hamnen under en längre säsong, såsom utökade handelsmöjligheter mm.

– Vi strävar hela tiden efter en hög servicegrad i hamnarna, vilket syns genom att det alltid finns hamnvakter på bryggorna i gästhamnarna under dagtid. Vi samarbetar också med lokala aktörer vad gäller service och reparationer för att lösa både akut och planerad service på ett för kunden bästa sätt, säger Mats Bylund.

Han vill också lyfta fram Promarinas miljöarbete. Ambitionen är att få den internationella miljöutmärkelsen Blå Flagg som tilldelas de hamnar och stränder som uppfyller ett antal kriterier som rör vattenkvalitet, säkerhet, service och miljöinformation.

– Vi har även ett pågående samarbete med Håll Sverige Rent för att ytterligare utveckla vårt miljöarbete, säger Mats Bylund.

Promarina driver och utvecklar hamnar. Företaget vill skapa framtidens marinor med en inriktning och kvalitet som morgondagens båtägare önskar. Promarina erbjuder ett fullservicekoncept för båtägare där de förutom båtplats också kan välja allt från traditionell vinterförvaring till att få kylskåpet fyllt inför helgens utflykt. Promarina Management AB är en del av Viamaregruppen.

Även på årets båtmässa i Helsingfors har Mässans motorbåt och Mässans segelbåt valts. Motorbåtstiteln tillföll TG Alfa. Bland segelbåtarna var domarnas val enhälligt, Finn Flyer 36. Det var nu för elfte gången som mässans båtar utsågs.

Pressrelease:

TG Alfa är en välkonstruerad passbåt, byggd med omsorg och av utmärkta material för att utan kompromisser motsvara sitt syfte. Domarna berömde den överskådliga, personbilsmässiga förarplatsen, de utmärkta stuvningsutrymmena, sitsarna av ny typ med stöd för korsryggen samt de breda dörrarna. Ombordstigningen bedömdes vara lätt. I motorbåtskategorin deltog 21 båtar och av dem hade 7 tagits till final.

I segelbåtskategorin var domarna eniga om årets vinnare, Finn Flyer 36, en utpräglad kappseglingsbåt. Vinnaren är en sportig helhet som ändå är helt beboelig. Utrymmesdispositionen är konventionell, men stor omsorg har lagts ned på finslipning av detaljerna. Däckslayouten är ändamålsenlig, båten är tekniskt avancerad och en superb seglare. Bland segelbåtarna var 10 deltagare anmälda, och av dem gick 5 till final.

Till syftena med hederspriset Mässans motorbåt och Mässans segelbåt hör att hjälpa båtbranschen framåt och att ge erkänsla för förtjänstfull produktutveckling bland aktörerna i branschen. Vandringsprisen i tävlingen har donerats av Vator Oy och Nyländska Jaktklubben NJK.

Domarna som avgjorde tävlingen var Markku Hentinen, specialforskare vid VTT, Ari Inkinen, chefredaktör för tidskriften Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidskriften Kippari, överinspektör Kimmo Patrakka på Sjöfartsverket, chefredaktör Jan Sjölund från tidskriften Venemestari samt Kari Wilén, chefredaktör för Frisk Bris.

I det slutliga valet granskade rådet bl.a. följande:
• hur väl båten uppfyller sitt syfte
• båtens design, både utseendemässigt och inombords
• konstruktions- och utrymmesdispositionsidéer och särskilt nya lösningar i detta avseende
• pris-kvalitetsförhållandet
• båtens egenskaper, särskilt sjöduglighet och trygghet
• nyhetsvärdet

De vinnande båtarna visas på Vene 09 Båt i Helsingfors Mässcentrum fram till söndagen 15.2.2009 kl. 17. TG Alfa finns i monter 6c5 och Finn Flyer 36 i monter 1b17.

Mässans motorbåtar 1999 – 2008
2008 Paragon 25
2007 Nimbus 30 Nova S
2006 Marino Cobra
2005 Finnmaster 31
2004 Masmar 33
2003 Terhi Vario
2002 Buster Magnum
2001 Finnmaster 5700 WA
2000 Targa 30
1999 Aquador 25 WA

Mässans segelbåtar 1999 – 2008
2008 Dehler 34
2007 Elan 340
2006 Dufour 365
2005 Maestro 40
2004 Dufour 34
2003 Finngulf 33
2002 Finngulf 41
2001 Eurofinn 34
2000 Finngulf 28e
1999 Tempo

Länk: www.venemessut.fi

På onsdagskvällen, lokal tid, lämnade Ericssons 3 Taiwan och satte kurs mot den punkten där de avbröt kappseglingen av etapp 4 i Volvo Ocean Race för drygt två veckor sedan. Om allt går som det ska når de den positionen efter 6-8 timmar och kan då börjar kappsegla igen.

Pressrelease:

Efter två veckor stenhårt arbete är båten reparerad och nu väntar en kapplöpning mot tiden för att nå Qingdao i tid till starten av etapp 5 på lördag.

– Vi har verkligen arbetat som galningar. Båtbyggare och seglare har kämpat dygnet runt och nu är vi tillbaka. Jag vill verkligen ge alla kredit för ett fantastiskt arbete, sade skepparen Magnus Olsson en timme innan båten stack iväg till havs

Målet är att avsluta etapp fyra och bli femte båt till Qingdao. Därmed skulle Ericsson 3 plocka fyra viktiga poäng i den sammanlagda tävlingen.

Väderförutsättningarna ser bra ut. Prognosen pekar mot starka sydliga vindar runt 30-40 knop de första dagarna. Sedan vrider vinden och det kan bli kryss den sista biten. Men det betyder undanvind större delen av sträckan upp till Qingdao och då går det undan.

Kanske lyckas Ericsson 3 med det som alla trodde var omöjligt för någon dag sedan, det vill säga att hinna till starten av etapp fem i tid. Men det är viktigt att påpeka att förhållanden i östkinesiska havet är vanskliga. Väderprognoser revideras ständigt. Vindtyrkor och vindriktningar ändras blixtsnabbt.

– Nu är det ingen som tänker på hur kallt och blött det kommer att bli. Och ingen oroar sig för hårda vindar. Vi är bara så glada över att vara tillbaka. Samtidigt måste vi se till att hålla ihop allt. Men håller prognosen i sig så tror vår navigatör Aksel Magdahl att det kommer att ta cirka 50 timmar till Qingdao. Det skulle betyda att vi är där natten mellan fredag och lördag. Och då hinner vi till starten, sade en överlycklig Magnus Olsson.

Länk: www.ericssonracingteam.com

BIlderna:
Ericsson 3 lagas och lämnar varvet i Taiwan. Foto: Gustav Morin/ERT.

Kommentarer

sven.paulsson@tuvebygg.se 13:25:54 2009-02-13

Där har man ett gäng som skulle ha bragdmedalj

Nu blir det enklare för svenskarna att göra rätt val för sitt båtliv. På den nya sajten Upptäck Båtlivet får man massor av tips om livet på sjön, kunskap om båtlivet och guidning i att välja rätt vid båtköp. – Vi vill visa att båtlivet är prisvärt, lättillgängligt och lätt att lära sig, säger Mathias Herneson, projektledare för Upptäck Båtlivet.

Upptäck Båtlivet ska vara den kompletta guiden för alla som drömmer om eller planerar att ta sig ut på sjön. På ett och samma ställe skall man kunna få inspiration, kunskap och vägledning i allt som har med båtliv och båtköp att göra.

– Genom tidigare undersökningar vet vi att väldigt många svenskar längtar ut på sjön, men ännu inte gjort slag i saken. Att välja rätt typ av båt handlar väldigt mycket om personliga behov och önskemål. Upptäck Båtlivet är vårt sätt att både inspirera till ökat båtliv och vara en guide för den som bestämt sig för att testa, säger Mathias Herneson.

På upptackbatlivet.se finns bl a:
• båtskola för nybörjare
• checklista för miljövänligt båtliv
• guide till kuster, sjöar, vattendrag och skärgårdar
• guide till bästa båtköp, både nytt och begagnat
• handfasta tips om säkerhet, försäkringar och kurser

– Under båtsäsongen ska vi tillsammans med båthandlarna genomföra aktiviteter för att få fler människor att prova på båtlivet, bland annat genom att visa båtlivets bredd, hjälpa till att välja rätt båt och lära ut båtkunskap, säger Mathias Herneson.

Länk: www.upptackbatlivet.se

Gift i båtbottenfärger har påverkat algers gener och proteiner så mycket att de blivit toleranta. Forskning vid Göteborgs universitet visar dessutom att kemikalierna i båtbottenfärger kanske inte bara påverkar hamnar och marinor, utan även större marina områden. Följden kan bli nya restriktioner för giftiga bottenfärger.

Pressrelease:

När irgarol, eller triazin som det står på färgburken, började användas i båtbottenfärger på 1990-talet var ämnet extremt giftigt för marina organismer. Efter år av irgarolanvändning har detta ändrats. Vissa mikroalger och cyanobakterier har på bara ett årtionde utvecklat mekanismer som gjort dem allt mer toleranta mot giftet, så att de kan bli kraftigt påverkade av gifter utan att skadas eller dö. Det gäller även under den mest intensiva båtsäsongen. Eftersom andra arter av mikroalger och cyanobakterier fortfarande är känsliga för giftet riskerar dessa arter att förgiftas eller konkurreras ut av de toleranta arterna, och försvinna från ekosystemet. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.

Även organismer som lever längst ut i kustbandet har ökat toleransen, konstaterar forskaren Martin Eriksson i sin avhandling vid Institutionen för växt- och miljövetenskaper. Ökningen är liten, men indikerar att irgarol inte bara påverkar miljön i hamnar och marinor utan kanske i hela det västsvenska marina ekosystemet.

I avhandlingen studeras så kallade perifyton-samhällen, vilket är samlingsnamnet på de organismer som koloniserar båtbottnar och andra ytor i havet och som vi upplever som en hal beläggning på stenar och klippor. Enligt avhandlingen tycks användningen av irgarol påverka gener och proteiner, så att den viktiga fotosyntesen riskerar att störas. Resultatet av forskningsrönen från Martin Erikssons forskargrupp kommer troligtvis bidra till att Kemikalieinspektionen inför restriktioner för användningen av irgarol.

– Det skulle innebära att vi kan undersöka hur återhämtningen sker när irgarol fasas ut. En sådan undersökning kan i sin tur avgöra om åtgärderna varit effektiva eller om ytterligare insatser krävs, konstaterar Martin Eriksson.

Avhandlingen Impacts of Antifouling Compounds on Photosynthesis, Community Tolerance and psbA Genes in Marine Periphyton försvarades vid en disputation 23 januari.

Länk:
http://www.chalmers.se/gmv/SV/aktuellt/miljoperspektiv-2009

Volvo Pentas Aquamaticdrev anses av många vara 1900-talets enskilt viktigaste innovation i båtbranschen. Systemet finns idag i nöjes- och yrkesbåtar över hela världen. I år fyller det berömda Aquamaticdrevet 50 år.

Pressrelease:

Länge hade båtvärlden bara två drivsystem att välja mellan, antingen utombordsmotorer eller inombordsmotorer med axelinstallation.

Men Jim Wynne och Volvo Penta ändrade på detta 1959 genom lanseringen av världens första drev – Aquamaticdrevet.

Den amerikanske ingenjören och båtentusiasten Jim Wynne var nämligen övertygad om att det skulle gå att hitta en teknisk lösning för att kombinera en bilmotor med ett utombordsliknande drev.

Men det var svårt att övertyga omgivningen. Jim Wynne presenterade sina idéer för amerikanska tillverkare, men fick inget gehör.

Startade hemma
Han var dock fast besluten att förverkliga projektet och startade tester på egen hand hemma i sitt garage. Provkörningen visade att hans idéer också fungerade i praktiken.

I augusti 1958 åkte Jim Wynne till Europa och han fick då möjligheten att presentera sina tankar för den dynamiske och legendariske Harald Wiklund, chef för Volvo Penta under 28 år och mannen som förvandlade Volvo Penta från en lokal motortillverkare till ett världsföretag.

Harald Wiklund förstod genast den kommersiella potentialen i Jim Wynnes idé. Och redan efter två dagar skrevs kontrakt.

Succé i New York 1959
Efter intensivt testarbete under hösten 1958 monterade man dagarna före jul ihop det första riktiga drevet, provkörde det i balja, målade och packade ner det i en låda – för vidare befordran till USA.

Det hann fram precis lagom till New Yorks stora båtutställning i början på januari 1959. Det blev succé direkt.

Under lanseringen de efterföljande åren så ökade Jim Wynne intresset för drevet ytterligare genom att med Aquamatic vinna ett antal båttävlingar, ofta i konkurrens mot båtar med betydligt fler hästkrafter.

Aquamatic fick också hjälp av att plasten började slå igenom som tillverkningsmaterial för fritidsbåtar. Aquamatic passade nämligen perfekt för sportbåtar av plast med djupt V-skrov som kom att bli 60-talets storsäljare.

Fortsatt utveckling
Volvo Penta har sedan introduktionen 1959 hela tiden fortsatt att utveckla drevkonceptet – inte minst genom lanseringen 1977 av den klassiska dieselmotorn MD40. Aquamaticdrevet hade dittills enbart kunnat kombineras med bensinmotorer, men med MD40 och nya drev tog Volvo Penta fram ett kraftfullt dieselpaket som tog båtvärlden med storm.

Med dieselmotorer och Aquamatic lansering skapades en helt ny marknad där Volvo Penta sedan dess är den oomstridde ledaren.

1982 introducerades Duoprop, ett Aquamaticdrev med dubbla, motroterande propellrar. Duoprop innebar ett stort utvecklingssteg med fantastiska prestanda, säkert grepp i vattnet och bättre styrning.

Idag har Volvo Penta branschens bredaste motorprogram för drev och det omfattar såväl dieselmotorer som bensinmotorer.

Bildtexter:
Stora bilden:
Amerikanen Jim Wynne har röstats fram som marinvärldens viktigaste person, tack vare hans geniala uppfinning – Aquamaticdrevet.

Bilderna nedan
Den moderna versionen av Aquamatic – Volvo Pentas högteknologiska DPH-drev med D6-370.

Harald Wiklund, legendarisk chef för Volvo Penta från 1949-1977, gjorde Aquamatic till en kommersiell succé.

Kommentarer

Lars Toppar 16:56:49 2012-04-19

Finns det Aquamatic drev till Volvo Penta disel 2003

Olof Malmlöf 11:33:39 2012-04-20

Väldigt bra att Harald var framsynt. Älskar att köra båt med AQ. Men, jag tycker ändå att det under alla dessa år är för mycket kvalitetsproblem och "service" på VP om man t.ex jämför med en utbordare. Till saken hör att Mercury’s Bravo3 är betydligt sämre men det är en klen tröst. Jag ser fram emot Yanmars inträde och kanske XZ framgent att kvaliteten ökar. Skall köpa en båt med senaste generationen DP och D6 nu så får vi se hur långt Penta har kommit…..