Miljöbåten 2.0 är en satsning på miljövänligt fiske av Unga Sportfiskares förbund. Båten kan dras efter cykel och lämpar sig därför även för ungdomar som inte har körkort.
Uppblåsbar kajak med trampor i RYGGSÄCK från Hobie Kajak. Nu lanserar Hobie sin minska, kortaste och lättaste uppblåsbara kajak med samma suveräna konstruktion och design som i12s och tandem i14t. Nu ger vi flytringen en riktig match, för denna kajak blir så liten och lätt att man kan ta den på ryggen och traska bort till otillgängliga sjöar och områden för riktigt unika upplevelser. Och ändå ha kvar samma mobilitet och hands-free.
I samarbete med Abu Garcia lanseras nu en unik jerkbaitrulle under temat “Ge fan i våra vatten”. Rullen har fått en uppseendeväckande design med projektets neongröna döskalle på gaveln För varje såld Ambassadeur “Ge fan i våra vatten-edition” går en rejäl slant till fiskevård! Kampanjen Ge fan i våra vatten tillkom efter ett initiativ från sportfiskande rockmusiker som såg det stora behovet av att restaurera och skydda hotade vattenmiljöer. Bland annat har ett samlingsalbum med 12 rockband getts ut och mer än 300 000 kr har samlats in till fiskevård. Det första stora projektet som dragits igång med pengar från Ge fan i våra vatten är gäddforskningsprojektet pikereg.se.
Freedom Hawk Kayaks saluför en fiskekajak med utfällbara pontoner i aktern och är utan tvekan marknadens stabilaste fiskekajak! Med infällda pontoner är den relativt lättdriven och ser ut som en vanlig kajak. Med utfällda pontoner blir den en mycket stabil och i det närmaste o-vältbar fiskeplattform. Stående kan du vrida dig för att fiska 360 grader, perfekt kajak till jerk- och flugfiske.
Folbot har tillverkat hopfällbara kajaker sedan 1933. I USA ges livstids garanti så det är mycket bra kvalitet. Folbots kajaker har ett skelett av aluminiumrör överdraget av en duk av hypalon. Kajakerna är oerhört enkla att sätta ihop och prestandan är mycket bra. Vikten är från drygt 10 kg – kajaken bärs hopfälld i en ryggsäck. Det finns ett stort antal modeller och färger. Pris från ca 15000 kr. En hoppfällbara kajak kan förvaras i en garderob i lägenheten och tas med på bussen, tåget eller flyget. Säljs i Sverige av Esker Outfitters AB, se mer på www.esker.se“
OCA Outboard Covers – Skydd för utombordsmotor introduceras nu i Sverige. Varför utsätta din utombordsmotor för solblekning, saltvatten, korrosion och repor när du kan skydda den med skräddarsydda Outboard Covers? En utombordsmotor är ofta en dyr investering och ett skydd för din motor kostar bara en bråkdel av det priset. I och med introduktionen av Outboard Covers i Sverige blir det enkelt att skydda sin investering och behålla motorn i nyskick. Skydden kan beställas med valfritt tryck och på så sätt blir din motor en perfekt reklampelare samtidigt som de skyddar din motor. OCA Outboard Covers startade i Australien och har med stor framgång sålt
skräddarsydda skydd för utombordsmotorer de senaste 9 åren.
I och med lanseringen av Outboard Covers i Sverige blir nu denna högpresterande och kostnads-besparande produkt tillgänglig för alla Sveriges båtägare. Med över 850 designade mönster säkerställs en perfekt passform oavsett motor; Yamaha, Honda, Suzuki, Johnson, Mercury, Mariner och Evinrude. Kunden kan välja mellan “Full Cover” för skydd under transport och vid förvaring eller “Splash Cover” för skydd av motorkåpan när båten är i vattnet och när motorn används. Outboard Covers är tillverkat i ett Polysoft®-material som står emot UV-strålning och tillåter motorn att andas, varpå man förhindrar kondens och korrosion. Alla Otuboard Covers levereras med två års garanti mot röta och solblekning. Kunden kan välja mellan ett flertal färger och även designa sitt eget tryck i färg eller svartvit.
Länk: www.sportfiskemassan.se
Det italienska båtföretaget Sessa Marine, som är en stor tillverkare av mellanstora och större motorbåtar, lanserar i april sitt nya flaggskepp: Sessa C68. Varvet lanserar båten som en klassledande båt i segmentet för större, öppna båtar.
Den 21 m långa yachten har ett skrov som har tagits fram efter mycket noggrann analys. Varvet anser att linjerna har släktskap med bilar från 1930- och 40-talen och visst är det en fantasieggande design.
Mest slående med den nya C68 sägs vara hur designerna har utnyttjat båtens utrymmen, materialval och hur olika färger matchar varandra. Detta är ganska typiskt för italienska båttillverkare, som ofta lägger mer energi och kunskap bakom hur båten ser ut och vad den ska representera än vad många skandinaviska varv gör.
Ägarens kabin är väldigt rymligt, som det bör vara på en båt i den här klassen. Det innehåller bland annat säng, dubbla handfat i ett stort toautrymme och ”fönster” som vetter direkt ut mot havet.
För framdrivningen står två stycken rejäla MAN V12 dieselmotorer på 1 360 hk styck.
Hydrodynamiken för det nya skrovet har utvecklats vid Krylov Shipbuilding Institute i Saint Petersburg, som har en av de finaste testbassängerna i hela Europa.
Båten premiärvisas för pressen i vår och för allmänheten vid båtmässan i Cannes i september.
Tekniska data
Längd 21,05 m
Bredd 5,15 m
Max personer 16
Kojer 6 + 1 crew
Bränsle 3 200 liter
Färskvatten 1 000 liter
Svartvatten 400 liter
Länk: www.sessamarine.com
I helgen möts ett tiotal varvsföreningar från hela landet under “Varvsforum” på Maritiman i Göteborg. Under två dagar ska de knyta kontakter, utbyta erfarenheter och inspirera varandra. Det är åttonde året i rad som Sjöhistoriska museet i Stockholm anordnar “Varvsforum” på någon varvsort.
– Varje år kommer ett hundratal varvsintresserade personer till vårt forum och det är glädjande att det har utvecklats till ett viktigt nätverk för föreningar som arbetar med varvens miljöer och minnen på ideell basis, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.
Årets “Varvsforum” öppnas på lördagen av Annelie Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Huvudtemat i år är presentationer av de olika varvsföreningarnas verksamheter som kommer att få en stor del av programtiden. Bland annat deltar Uddevallas nystartade varvs- och industrihistoriska förening. Dessutom deltar arkivarier från Statens maritima museer som i sin föreläsning ger handfasta tips om hur man kan hitta material från varven i arkiven.
I samband med “Varvsforum” öppnas en ny utställning på Maritiman som producerats av Varvshistoriska föreningen i Göteborg och programmet avslutas på söndagen med ett studiebesök på Gotenius varv.
Hela programmet finns på http://svenskavarv.maritima.se och på www.maritima.se
Det går lååångsamt mot mål för de båda Ericssonbåtarna i Volvo Ocean Race. Ericsson 4 befinner sig fortfarande i osynligt läge, men Ericsson 3 har futtiga 25 Nm kvar till mållinjen. Många – inklusive besättningen – hade hoppats på målgång under natten, svensk tid. Men vi får ge oss till tåls några timmar till. Förhoppningsvis blir det en dubbelseger för Ericssons båtar.
Här är den senaste pressreleasen från Race Office:
Thursday 26 March 2009, 0700 GMT
FINISH BLOG
0700 UPDATE
The wait continues as calm conditions extend out from the city of Rio de Janeiro. Ericsson 3 is making just 2 knots towards the finish line, now 18 miles away. The team has managed to run just seven miles since the 0400 report. A windspeed of 3 knots is responsible. See all the gory details in the Data Centre.
There’s little doubt that this final stretch is proving extremely frustrating for the Nordic crew. But skipper Magnus Olsson has plenty of experience bringing race boats into Rio. He’ll be a steadying influence.
Behind, Ericsson 4 remains in Stealth mode, meaning Torben and team are at least 50 miles from the finish.
And PUMA is closing in on the finish as well, now just over 100 miles away. With a bit of luck, the il mostro crew won’t suffer the same fate, and can ride the daytime sea breeze all the way to the finish line.
0500 UPDATE
The Ericsson Racing Team has been in contact with the boat, and as Magnus Olsson’s Nordic crew gets closer to the finish, the wind is disappearing. All but becalmed at 05:00, the team is barely making progress towards the finish line. Navigator Aksel Magdahl’s prediction of a finish at sunrise (near 0830 GMT) is looking better and better.
0430 UPDATE
It’s close to the end for Ericsson 3, as their cloak of invisibility disappears with the 04:00 position report. Earlier tonight, the team went through a stage of no wind, with boatspeeds as low as just one knot.
But then the wind came up and so did their speed. At 04:00 GMT, the Nordic crew was registering about 6 knots of wind, and making 8 knots of speed.
Behind, Ericsson 4 is still in stealth mode. In third place, PUMA has slowed down as well, but is now within 143 miles of the finish line.
We’ll keep you updated with the latest information right here.
Thursday 26 March 2009, 0500 GMT
FINISH BLOG
0500 UPDATE
The Ericsson Racing Team has been in contact with the boat, and as Magnus Olsson’s Nordic crew gets closer to the finish, the wind is disappearing. All but becalmed at 05:00, the team is barely making progress towards the finish line. Navigator Aksel Magdahl’s prediction of a finish at sunrise (near 0830 GMT) is looking better and better.
0430 UPDATE
It’s close to the end for Ericsson 3, as their cloak of invisibility disappears with the 04:00 position report. Earlier tonight, the team went through a stage of no wind, with boatspeeds as low as just one knot.
But then the wind came up and so did their speed. At 04:00 GMT, the Nordic crew was registering about 6 knots of wind, and making 8 knots of speed.
Behind, Ericsson 4 is still in stealth mode. In third place, PUMA has slowed down as well, but is now within 143 miles of the finish line.
We’ll keep you updated with the latest information right here.
Efter en fruktansvärt seg sluttamp gick Ericsson 3 i mål som segrare vid 13-tiden svensk tid i etapp 5. Målgången skedde efter en hel natt då båten drev omkring på Guanabara Bay. Mange Olssons nordiska besättning korsade mållinjen 10:37:57 GMT och vann därmed den längsta delsträckan någonsin i Volvo Ocean Race.
Här är den senaste informationen:
Thursday 26 March 2009, 1120 GMT
FINISH BLOG
1045 UPDATE – Ericsson 3 wins Leg 5
Ericsson 3 has finally crossed the finish line in Rio De Janeiro to win Leg 5.
After an agonising march to glory, Swedish skipper Magnus Olsson and his men officialy finished at 10:37:57 GMT.
On arrival, a jubilant Olsson, buoyed by the result, said: “It’s unbelievable. We had a fantastic strategy when we needed it. Aksel (Magdahl) did a really good job on that. We were tired but we had a great fighting spirit to the end.”
Asked about the go-slow towards the finish line when Ericsson 3 fell into a wind hole and almost ground to a halt within sight of the chequered flag, Olsson, ever the comedian, said: “We didn’t want to get too far ahead, so we slowed down a bit, in order to control the other boats.”
We will bring you more dockside reaction and plenty of photographs of 11 delirious Nordic crew members shortly.
0945 UPDATE
Final couple of miles now, but in very light winds, progress is slow. But it’s a beautiful sunny morning in Rio; a perfect morning to welcome some very worthy leg winners.
We’ll give you the finish time when they cross the line and bring you all the reaction from dockside shortly.
0820 UPDATE – 8 MILES TO GO
Ericsson 3 navigator Aksel Magdahl has just fired off this email from the boat, received at 0816 GMT:
“So the waiting to get to Rio is about to come to an end. As I write this, 8 miles are remaining. Not much breeze for the last night, but we were fortunate enough to find a good squall-line to follow at good speed on course for Rio for two hours before we stopped. Now the land breeze has finally filled out to us.
“It has been a big leg, too big to get philosophic about now. But one thing is sure, that everyone gave their best the whole way, and you can see now how impressed everyone are about all the other team members. I am sure there will be emotions at the finishing line!
“Once again, a big thanks to everyone that has supported us on the way! This is a team victory, we owe huge thanks to everyone that contributed on all areas within the team to get us to the start line for this leg!!”
Best from all on Ericsson 3
0730 UPDATE
Gustav Morin, the media crew member on Ericsson 3, has sent in a short email. Magnus Olsson, on deck for his last watch, told him, ‘Our record during this watch was 2.1 knots,’ before he dropped off to sleep.
But according to Gustav, ‘We can now see the glow from the famous statue of Jesus and the light from Rio is clearly reflecting on the sky.’
They are getting closer, despite the slow progress.
0700 UPDATE
The wait continues as calm conditions extend out from the city of Rio de Janeiro. Ericsson 3 is making just 2 knots towards the finish line, now 18 miles away. The team has managed to run just seven miles since the 0400 report. A windspeed of 3 knots is responsible. See all the gory details in the Data Centre.
There’s little doubt that this final stretch is proving extremely frustrating for the Nordic crew. But skipper Magnus Olsson has plenty of experience bringing race boats into Rio. He’ll be a steadying influence.
Behind, Ericsson 4 remains in Stealth mode, meaning Torben and team are at least 50 miles from the finish.
And PUMA is closing in on the finish as well, now just over 100 miles away. With a bit of luck, the il mostro crew won’t suffer the same fate, and can ride the daytime sea breeze all the way to the finish line.
0500 UPDATE
The Ericsson Racing Team has been in contact with the boat, and as Magnus Olsson’s Nordic crew gets closer to the finish, the wind is disappearing. All but becalmed at 05:00, the team is barely making progress towards the finish line. Navigator Aksel Magdahl’s prediction of a finish at sunrise (near 0830 GMT) is looking better and better.
0430 UPDATE
It’s close to the end for Ericsson 3, as their cloak of invisibility disappears with the 04:00 position report. Earlier tonight, the team went through a stage of no wind, with boatspeeds as low as just one knot.
But then the wind came up and so did their speed. At 04:00 GMT, the Nordic crew was registering about 6 knots of wind, and making 8 knots of speed.
Behind, Ericsson 4 is still in stealth mode. In third place, PUMA has slowed down as well, but is now within 143 miles of the finish line.
We’ll keep you updated with the latest information right here.
Foto: Dave Kneale / Volvo Ocean Race.
Ericsson Racing Teams nordiska besättning seglade på torsdagsförmiddagen över mållinjen i Rio de Janeiro som segrare av den längsta och mest prestigefulla av alla etapper i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia. Efter drygt 40 dygns segling från kinesiska Qingdao och trots att de var sju timmar försenade till starten vann skepparen Magnus Olsson och hans besättning.
– Vi har varit så trötta den sista tiden men vi har kämpat stenhårt för varandra och vi har lyckats hålla ihop båten, sade en trött och lycklig Magnus Olsson när han klev iland i Rio.
Det har varit en lång och händelserik etapp där Ericsson 3 inte ens var i tid till starten på grund av reparationsarbeten i Taiwan. Så när de andra besättningarna förberedde sig i lugn och ro på landbacken fick Olsson och hans besättning sämsta tänkbara uppladdning när de seglade tre dygn, från Taiwan till starten i Qingdao. Där fick de cirka en timme i land innan det var dags att jaga efter de andra båtarna som startade sju timmar tidigare.
– Då såg vi verkligen inte ut som en vinnare, säger Magnus och fortsätter: Vi kom till starten ganska så trötta och hade ett par nya besättningsmedlemmar ombord. Men vi lyckades vända det till något positivt
Etappsegern var ett resultat av det vågade beslutet av skepparen Magnus Olsson och navigatören Aksel Magdahl att vända nordost efter första scoringgaten istället för att fortsätta sydost som alla andra, och som är det vanliga i södra Stilla Havet. Det vill säga att försöka ta sig så långt söderut som möjligt utan att komma för nära isberg, men tillräckligt långt för att fånga de friska västliga vindarna som nästan alltid blåser där.
Många andra båtar såg nog möjligheten att gå nordost men de räknade med att i längden skulle en sydligare kurs löna sig. Det visar nästan all historik. Men så blev det inte och nordbornas vågade drag – som de själva dock inte upplevde som en vild chansning när de gjorde det – gick hem. Aksel har tidigare sagt att han blev förvånad över att fler inte följde Ericsson 3:s beslut.
– Det var rätt beslut rent strategiskt. Och vi var alla överens om att vi skulle ta risken och gå nordost, säger Magnus som medger att de pressat båten nästan mer än vad hon tål.
– Vi har seglat hårt och hela tiden på gränsen till vad båten ska klara. Men vi har lyckats hålla henne i ett stycke vilket var nyckeln till framgången, säger Magnus Olsson som seglade in i Rio i endast 1-2 knops fart.
– Vi ville inte vara alltför överlägsna, så i slutet saktade vi ner och kontrollerade fältet, säger Magnus som trots drygt 40 hårda dygn till sjöss som vanligt inte kunde vara helt allvarlig.
Bilderna:
Magnus Olsson jublar över segern. Foto: Oskar Kihlborg/ERT
Glad besättning 1. Foto av Oskar Kihlborg/ERT
Glad besättning 2. Foto av Oskar Kihlborg/ERT
Målgång i Rio. Foto av Oskar Kihlborg/ERT
Kommentarer
snyggt! 🙂
Det är nära nu. Ericsson 3 har bara 225 Nm kvar och har drygat ut sin ledning i Volvo Ocean Race etapp till Rio de Janeiro till 104 Nm. Med lite tur och mycket skicklighet har besättningen lyckats behålla sin stundtals ganska svaga ledning före de andra fyra båtarna i fältet. Om bara vinden ökar kan målgången ske under det närmaste dygnet.
Här är de senaste pressreleaserna från Race Office (Obs att mycket har förändrats sedan dessa skickades ut):
Tuesday 24 March 2009, 2000 GMT
Whilst Ericsson 3 skipper Magnus Olsson is still battling to hold on to his hard-earned lead on the final approach to the finish line in Rio, ‘HedgeHog’ skipper Jan-Jakob is already sipping his first virtual Caipirinha on the beach in Brazil.
It was a well deserved victory, against a fleet that now includes over 180 000 registered players. Here, Jan-Jakob describes some highlights on the leg:
“Fiji was tough with favourable routes changing with every sked … Following Mark Chisnell’s TEN ZULU report stating that the likelihood of a second favorable northern route was low, I took this option some six hours too late while ‘Toxinho’ and followers made some good progress on the leading pack.
“Finally, just before rounding the Horn, about 20 miles behind ‘powerof7’ in third place I messed up with the programmable pilot, enjoying a good night’s sleep and losing more than 10 places and 50 miles. After that, the Atlantic ocean has been good and close to error free.”
The virtual win comes with an impressive real-world prize. As the winner of leg five, Jan-Jakob will be flown to Boston during the next stopover to enjoy the atmosphere of the Volvo Ocean Race and maybe to pick up some tips from race crews. Although based on this performance, perhaps it should be the other way around!
“I’m a physicist,” says Jan-Jakob. “That probably helps to understand and solve the tasks a navigator is confronted with. As a kid I was intrigued by the moves of underdog Brunel Sunergy in the Whitbread Round the World Race. It’s very nice to finally be a navigator on a winning boat, albeit a virtual one…I’m just a casual sailor, I don’t do it as often as I should. Sailing into a small harbour of a Greek island at the end of the day is close to paradise. This is my first virtual sailing race though.”
Not bad for a rookie!
Puma Leg Five Day 39 QFB; received 24.03.09 1619 GMT
Posted: 24 Mar 2009 08:19 AM PDT
Right now the only thing connecting Qingdao and Rio is a thin red line on Capey’s (Andrew Cape) computer and I can’t for the life of me think of two more different places to sail between than our Leg 5 start in China, and the finish in Brazil.
China, cold and grey emerging from years of communist autocracy, yet steeped in thousands of years of culture and still on a huge high from last years amazing Olympics, with a rapidly emerging economy, readying itself to take on the world as the next super-power. It was certainly a strange place to be for a yacht race though, seeing everyone wrapped up in big jackets and wearing long pants, almost unheard of so far in the race. The Chinese people were incredibly warm and sincere. Thanks especially to Wilson at the Sea View Garden Hotel for all his help and to Vivienne from Puma for being wonderful hosts to that country.
When we sail around the corner into Rio and see the “Christo Redempto” high on the hill, we will be arriving for a few weeks in another emerging economy and a country that will be another major player on the world stage in the years to come. Rio is sultry and sexy with an underlying dangerousness to it. In Brazil once you realize that nothing will work or run on time and that the whole pace of life runs to the unique samba rhythm that is the pulse of Rio, a little piece of you will always want to return.
Rio is a brilliant place, and that makes it all the harder to be out here right now. I was there last year on another sailboat race and spent a fantastic day touring around. I can’t wait to take my family up to the top of the Corcovado where the view is unbelievable and spend some lazy days fattening myself back up and getting to know Rio a bit more.
Rick Deppe – media crew member
Leg Five Day 39 Daily Story: Longing For Rio
Posted: 24 Mar 2009 06:42 AM PDT
As leg five draws out even further due to a complete lack of wind, the crews are longing for the finish in Rio and everything that it brings: results, families, cool beers, big steaks, showers, warm beds, and not necessarily in that order.
Ericsson 3 still holds her lead (DTF 424 nm) and although there have been a few blips in the last 24 hours, no one has taken any significant miles out of her deficit, and the chasing pair are due south of her. Ericsson 3 has only covered 172 nm in the past 24 hours and while Ericsson 4 has gained seven miles (DTL 65 nm) PUMA languishes a safe 154 nm astern.
“The light airs are making are lives a mess,” wrote MCM Gustav Morin this morning. For many of the crew, their families will be arriving in Rio, and they wanted to be there to take care of them when they arrived. For others, the chance of returning home for a break are becoming slimmer as time runs out with each windless day.
“Since we are late in, most of the families will arrive before us and all the fathers onboard are talking more often about their kids and wives,” Morin says.
Jules Salter, the navigator on Ericsson 4, has almost lost track of the number of days he has been at sea, and he is frustrated with the weather maps, which only seem to make part sense. “When you expect a gain, you make a loss,” he says.
But, he warns, “inventing weather is ‘bad science’ and expecting to know more than the men and women in beige at the weather centres is pretty dumb, but you have to try and do something.”
“If your hokum theory lines up, you can make a plan for the next few hours. Usually the plan works for about two hours, then the wind shifts and drops and you are back to square one, trying to conjure up another scenario from your onboard observations.”
The real boat race now seems to be between becalmed Green Dragon (DTF 918nm) and the limping Telefónica Blue (DTF 983 nm), who has made a more sophisticated repair to the checkstays on the mast. The team is looking for a surprise ‘comeback’, reckoning that Green Dragon is fighting more current than the maps show.
“Right now they [Green Dragon] are still well ahead, but it will be a good laugh if we could actually manage to pass them,” said skipper Bouwe Bekking, who has closed to within 65 miles.
Unlike the other teams, who are rationing food and diesel, Telefónica Blue has been well provided for by MCM Gabriele Olivo, who even brought onboard a huge bag full of mature, three-year old parmesan cheese to add variety to the daily snacks as well as some grated pieces to make the freeze dried food more enjoyable.
Not a day has passed when leftover food has been thrown away and there is enough food for the team to have extra breakfasts if they want to, something that would be the envy of the rest of the fleet, if only they knew…
They do now!
Leg Five Day 39: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 424 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +65
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +154
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +494
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +559
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Cape Horn Scoring Gate
(boat/date/rounding time/gate points)
Ericsson 3: 17.03.09 1222 GMT: 4 points
Ericsson 4: 17.03.09 1448 GMT: 3.5 points
PUMA: 17.03.09 2046 GMT: 3 points
Green Dragon: 18.03.09 0215 GMT 2.5 points
Telefónica Blue: 19.03.09 1339 GMT 2 points
Race reports are issued daily to the media at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours on www.volvooceanrace.org
Saab har tecknat ett kontrakt med Australian Defence Material Organisation för utveckling av datalänksystem för fartyg av ANZAC- och Canberraklassen. Odervärdet för Saab är ungefär SEK 195 miljoner, i ett projekt värt totalt cirka SEK 252 miljoner.
Den planerade kontraktstiden är fem år, med start i år, och merparten av arbetet kommer att ske på Saab i Adelaide, Australien. Saab tillhandahåller systemdesignkunnande till den australiska marinens ANZAC-allians och till kunder över hela världen. Saab har redan i dag kontrakt på att uppgradera ANZAC-fregatternas ledningssystem (9LV) inom ramen för det så kallade Anti-Ship Missile Defence-projektet, och för att utveckla ledningssystem för amfibietransportfartygen.
Datalänkkommunikation är en kärnkompetens som kommer att användas i Saabs robotförsvarssystem, ledningssystem och liknande över hela världen.
Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.
Länk: www.saabgroup.com
Siemens lanserar en ny vindturbin som är särskilt lämpad för platser med låga till medelhöga vindhastigheter. Med en rotordiameter på 101 meter ger den nya vindturbinen högre effekt vid lägre vindhastigheter. På så sätt kan avkastningen på investeringar i vindkraftparker bli betydligt större.
Marknadssegmenten för låga till medelhöga vindhastigheter förväntas växa avsevärt i framtiden. Enbart marknadssegmentet för låga vindhastigheter förväntas utgöra en tredjedel av den totala vindkraftsmarknaden globalt under de kommande åren.
“Den nya SWT-2.3-101-vindturbinen kompletterar vår produktfamilj i 2.3-megawattsklassen (MW). Vi är övertygade om att den nya maskinen kommer att bli branschstandarden när det gäller kvalitet och tillförlitlighet på marknaden för låga till medelhöga vindhastigheter”, säger Andreas Nauen, VD för Siemens affärsenhet Wind Power.
SWT-2.3-101-maskinen kommer att utrustas med Siemens nya 49-meters rotorblad som tillverkas med vår egen tillverkningsprocess IntegralBlade, där bladen tillverkas i ett stycke i en sluten process. Denna unika process eliminerar alla svagheter som kan finnas i de fogningsprocesser som används vid tillverkning av traditionella blad. Med en diameter på 101 meter har rotorn hos den nya SWT-2.3-101 en svepyta på 8000 kvadratmeter, vilket motsvarar en och en halv fotbollsplan.
Siemens vindturbiner är kända för sin tillförlitlighet. Den nya turbinen bygger på konstruktionen hos den brett använda 2.3-MW-familjen, vilket gör att köparna kan känna att investeringen är mycket trygg. Den kraftfulla konstruktionen i kombination med de automatiska smörjningssystemen, inbyggd klimatkontroll och ett enkelt generatorsystem utan släpringar bidrar till att tillförlitligheten blir exceptionellt hög.
Prognoser pekar på att platser med låga till medelhöga vindhastigheter också fortsättningsvis kommer att vara det segment som växer mest inom vindkraftsbranschen. Att kunna generera mer kraft med mindre vind skapar nya möjligheter för energileverantörer och ger dem större flexibilitet när de väljer var de ska placera sina vindprojekt.
Vindkraft utgör en viktig del av Siemens miljöportfölj, som omsatte 19 miljarder euro under 2008.
Länk: www.siemens.se/power
Nu kan Volvo Penta analysera sin elförbrukning på ett helt nytt sätt, vilket kommer att underlätta arbetet med att nå de tufft satta energisparmålen.
Jens Lauridsen, som är miljö-samordnare på Volvo Penta, har fått ett nytt och enkelt verktyg som underlättar hans arbete:
– Nu kan jag enkelt se om vi har onormalt hög förbrukning någonstans och vi kan snabbt vidta åtgärder som gör stor nytta, säger han. Vi har redan hittat flera “energi-tjuvar” som vi fått stopp på.
Lösningen bygger på Infracontrol Online som samlar in mätvärden från fabrikens olika energiförbrukare. Värdena sammanställs och grupperas efter funktion- eller processtillhörighet och presenteras i ett lättanvänt webbgränssnitt. Med enkla stapeldiagram kan man följa och jämföra energiförbrukningen i fabriken dygnet runt.
– Vi kan nu enkelt följa upp de energibesparande insatser vi gör på ett helt annat sätt än tidigare, säger Jens Lauridsen. Eftersom det är så enkelt att visa sambanden har det också blivit ett pedagogiskt verktyg för att sprida kunskap och göra alla delaktiga i arbetet med att minska vår miljöpåverkan.
Infracontrol har lång erfarenhet av att förenkla med grafiska gränssnitt.
– Utmaningen är att bevara enkelheten, säger Infracontrols VD Johan Höglund. Det är ingen konst att samla in en massa värden och producera hundratals diagram, men man måste fråga sig vad man får ut av det. Genom att skala bort onödig information och skapa en visuell upplevelse så kan man se det man behöver. “Less is more”, helt enkelt.
– Nimbus andas optimism för framtiden. Båtproduktion är intressant för att den har en blandning av inhemsk marknad och exportverksamhet. Det viktiga är att man möter företag som Nimbus som har ett miljötänk som är konsekvent genom hela verksamheten. Det sa statsminister Fredrik Reinfeldt när han i måndags besökte Nimbus Boats fabrik i Mariestad.
Besöket på Nimbus Boats är ett av flera företagsbesök som Fredrik Reinfeldt genomför runt om i landet. Statsministern är ute på turné för att höra sig för om möjligheterna till jobb och företagande i Sverige under den rådande internationella lågkonjunkturen.
– På Nimbus är man till exempel väldigt beroende av det vi gör för att satsa på yrkeskunnande i Sverige, det vill säga att man tar upp vår tradition av hantverkskunnande och inte bara betonar teoretiska ämnen i skolan. Det är därför spännande att se hur vi kan förena hantverkskunnande med moderna processindustrier, sa Fredrik Reinfeldt.
Under rundvandringen i Nimbus fabrikslokaler samtalade stadsministern med delar av personalen och Nimbus Boats styrelseordförande Håkan Larsson fick tillfälle att berätta om båttillverkarens framtidsplaner och tillväxtmöjligheter.
– Jag tycker att det är väldigt positivt att statsminister Fredrik Reinfeldt på eget initiativ väljer Nimbus i Mariestad när han ska göra ett industribesök i regionen, sa Håkan Larsson.
På frågan öm statsminisern själv har båt svarade han:
– Jag äger ingen egen båt, men jag har vänner som har båt. Så jag är en sådan här som får åka med och tycker naturligtvis att det är trevligt.
Foto: Francis Howard
Ericsson 3 valde att gå in i “Stealth mode” när knappt 200 Nm återstod till etappmålet i Rio. Den nordiska båten med Mange Olsson som skeppare har tidigare under den här extremt avgörande och långa deltävlingen gjort ett par lyckade taktiska manövrar. Lyckas de än en gång så vinner de hela delsträckan.
Mycket talar för att Mange & Co. tar vinstlotten i sin chansning. De förvillar de andra båtarna, som samtliga har minst 100 Nm längre väg till mål än Ericsson 3.
Här är den senaste pressreleasen:
Wednesday 25 March 2009, 10:00 GMT
THE TEN ZULU REPORT, LEG 5, DAY 40
By Mark Chisnell
Please, release me, let me go… Rio beckons – when the Kiwis start saying enough is enough, you know that it really is enough. And now, finally, it looks like the bulk of the fleet have hopped out of the cage and headed for open ocean, clearing one more hurdle between them and the finish.
Ericsson 3 led the fleet out of the high pressure and into the breeze over night. Magnus Olsson and his Nordics have extended their lead – now in excess of 100 miles. But after a blissful period with wind speeds and boat speeds creeping into double digits for the front four boats, it’s slowed down a little for the leader this morning. And with conditions likely to remain unpredictable as they approach the Brazilian coast, no one can count on closing out this epic leg until they are tied up at the dock with a caipirinha in their hand.
The good news was that at 10:00 ZULU this morning, Ericsson 3, Ericsson 4, PUMA and Green Dragon all looked to have got themselves north of the centre of the high pressure that has tortured the leading pack since the weekend. They all had the east or south-easterly wind direction that would be expected to flow anti-clockwise above the high, at 12 o’clock relative to the centre. And in the case of Green Dragon, it was veritably howling, blowing 20 knots.
Today’s graph of Distance Run in 24 Hours (24HR_RUN) and Distance to Leader (DTL) shows how each of the front four boats escaped into the breeze as they clawed their way north, allowing the gaps between them to once again extend. The further north they were, the earlier their speed started to pick up, and the earlier the Distance Run stopped decreasing and started improving.
The opposite was true for Telefonica Blue, whose blue line on those two graphs is going in the opposite direction to the others. There’s a good reason for that – Bouwe Bekking and his team are on the other side of the centre of the high pressure. And their gains finally came to a halt as they crashed into it yesterday. They now find themselves with the very light westerly breeze to be found at 6 o’clock relative to the centre. And that means that they still have the whole area of light wind to negotiate.
So it’s a good job that these boys have plenty of food. Bouwe Bekking clarified their situation this morning, after some mixed messages from the boat yesterday. Bowman Michael Pammenter’s audio interview to Amanda Blackley gave the impression that they had been rationing for some time. But he was referring to snacks – power bars, dried fruit and so on – rather than the cooked meals which Bekking had previously told us that they have plenty of in this earlier email.
Bekking put the record straight in another email. He reckoned that there was still every opportunity for his crew to put down 5,000 calories a day between here and the finish. Nevertheless, even aboard the relatively well-stocked Telefonica Blue, Pammenter reckoned that he’d lost five kilograms (an answer of sorts for Kostya in the Comments). Do you think it’d ever work as a weight-loss programme – the six weeks, two oceans and five kilos diet? Maybe not, the problem isn’t so much a lack of food, as the sheer unpalatability of the freeze-dried meals after 39 days.
I’m not sure the same could be said for Green Dragon, who we saw yesterday trying to get four days of food to last for seven. Skipper, Ian Walker, reported that their difficulties were multiplying, as they now have a fuel problem as well as a food shortage. The alternator on the generator isn’t working, forcing them to charge off the main engine, which takes more fuel. They could break into the emergency reserve, but that might cost points – fortunately, they are moving again, and their ETA (Estimated Time of Arrival or ARRIVAL in the Data Centre) is improving. And both Walker and Ken Read in this email, found plenty of reasons to look on the bright side. The sun’s shining, we’re going to Rio – what’s not to like?
There’s a contrast between the two Ericsson boats that, unsurprisingly, made their own decisions about what to take with them. Ericsson 3’s skipper, Magnus Olsson reported to Guy Swindells in a short audio interview that they had packed food for 40 days, plus a bit, and have plenty.
Then, when Guy Swindells spoke to Ericsson 4 navigator, Jules Salter, in a second audio interview yesterday, Salter revealed that they had originally packed food for 40 days, but subsequently decided to cut it back by one bag to 36 days. Fortunately, they had realized early that it was likely to take longer, and started putting food aside from the well-stocked bags. No one was going to get fat, reckoned Salter, but they had enough – mostly they were, “just eating out of boredom.”
Ah yes, the boredom – the light wind, and the endlessly receding ETA. In that same interview, Salter reckoned that they would hold some decent breeze for about 36 hours – and we’re about mid-way through that – then things would get tricky again as they approached the finish. While he thought it was unlikely that they would catch Ericsson 3, he conceded that there was still some racing left to do.
If we look at today’s Predicted Route image we can see why. By tomorrow morning, the easterly breeze that’s driving them home will start to weaken badly around the finish line and along the coast south of Rio. Add to that the reputation of Guanabara Bay, notorious for light winds, and there is every prospect of those final miles being difficult.
The Arrival time in the Data Centre has Ericsson 3 into Rio a comfortable nine hours ahead of her teammate. And that’s because she’s expected to get there before the wind starts to die – but if she doesn’t, the gap will close, as is anticipated for Ericsson 4. The Prediction has PUMA finishing within four hours of the overall leader tomorrow. The other one to watch is the gap between Green Dragon and Telefonica Blue, currently nine hours to the Dragon’s advantage. But a huge amount depends on how fast Bekking and his men can get their boat across the centre of the high – that number could close or open spectacularly.
Dieter Steffen suggested that – to see what faces them at the finish – we keep an eye on the conditions at Santos Dumont Airport, which fringes Guanabara Bay and was reporting a wind speed of two miles an hour this morning – yikes! Is it possible that we could get a big enough slowdown for boats to lose leads pushing three digits or more? Somehow, I can’t believe it, but while I reserve the right to subsequently revert to my mantra, it’s a sailboat race, and anything could happen… at this moment, I wouldn’t be putting money on anything other than them creeping home in the same order.
And, as I said yesterday, whatever the theory predicts, it’s no less stressful when the boat is next to motionless, and too easy to imagine that everyone else is doing 15 knots straight at the mark. After reading about how that feels on Ericsson 3 in yesterday’s email, we can now see it in this .tv clip. Things were no more cheerful aboard Ericsson 4 – they have to look over their shoulder at PUMA. Perhaps it’s because PUMA have a 300+ mile buffer to Green Dragon – and can only gain from the situation – that they managed to pull off the trick of looking back fondly on the adventure, even though they haven’t actually finished it yet.
And looking back fondly is something I’m about to start doing myself – that will have to be it for the TEN ZULU for Leg 5, as I’ve got to go and climb on a kerosene canary bound for the aforementioned Bay. I’ll be back with the Leg 6 preview before you know it. And if you got rickrolled in the course of today’s story … sorry, but I promised someone a long time ago – hopefully long enough that they too, got caught.
The TEN ZULU REPORT (so called because it follows the 10:00 GMT fleet position report, and Zulu is the meteorologist’s name for GMT).
Företaget Wpd Finland Oy och Forststyrelsen Laatumaa avser att bygga en vindkraftspark på Mielmukkavaara i Muonio kommun. Anläggningen planeras omfatta högst 15 vindkraftverk med en effekt på vardera 3 MW samt en 110 kV kraftledning till Muonio elverk. Området ligger som närmast 3,5 km från gränsen till Sverige (Pajala kommun).
Naturvårdsverket har från Miljöministeriet i Finland fått underrättelse enligt Esbokonventionen angående miljökonsekvensbedömningsprogram för den planerade verksamheten.
Sverige har möjlighet att lämna synpunkter på bifogat program. Naturvårdsverket samordnar dessa synpunkter och har sänt ut material till myndigheter och organisationer. Det är öppet för allmänheten att lämna synpunkter.
Ett av fiskets allvarligaste miljöproblem är oönskade bifångster av fisk, marina däggdjur och fåglar. Fiskeriverket startar nu arbetet med en långsiktig strategi för skonsamma fångstmetoder. Syftet är att minimera utkast av fisk, i enlighet med det uppdrag som regeringen offentliggjorde igår i propositionen för en sammanhållen svensk havspolitik.
Fisk som är för liten, eller på annat sätt är otillåten fångst, måste kastas tillbaka i havet trots att den sällan överlever. Dessutom förekommer olaglig dumpning av fisk enbart av ekonomiska skäl, så kallad high grading, som innebär att man slänger tillbaka den del av fångsten som ger minst betalt.
– Vi är glada över att regeringen nu gör en extra satsning på skonsamma och selektiva fångstmetoder som gör det möjligt att minska bifångsterna. Därmed kan vi sätta mer fart på flera viktiga utvecklingsprojekt, säger Ingemar Berglund på Fiskeriverket.
– Det handlar bland annat om att utarbeta selektiva redskap för torsktrålning i Östersjön, att tillsammans med danskarna vidareutveckla de selektiva redskapen i Kattegatt och att ta fram sälsäkra torskburar.
Fiskeriverkets långsiktiga strategi för skonsamma fångstmetoder ska utgå från att fångstmetoderna i svenskt fiske ska vara så art- och storleksselektiva att fångst och utkast av oönskade storlekar och icke-målarter minimeras. Fångstmetoderna ska också ha låg miljöpåverkan i form av energiförbrukning och påverkan på känsliga livsmiljöer.
Förutom redskapsutveckling omfattar uppdraget även strategier för hur kunskap om hur fiskets och beståndens fördelning i tid och rum kan utnyttjas i förvaltningen för att minimera oönskade fångster.
Arbetet ska ske i samverkan mellan Fiskeriverket och näringen. Därför kommer Fiskeriverket att tillsätta ett antal samrådsgrupper, vars uppgift blir att identifiera de områden som ska sättas i fokus, diskutera inkomna förslag och planera eventuella försök.
Svenskt Vatten anser att regeringens havsmiljöproposition innehåller flera för havsmiljön viktiga förslag. Jordbruket är en stor källa till kväve- och fosforutsläpp till Östersjön, därför är det viktigt att regeringen har lagt förslag som är riktade till den svenska jordbrukssektorn. Men det behövs fler åtgärder frånflera aktörer för att klara Östersjöns miljö.
– Regeringens satsningar med ett nytt statligt bidrag till lokala vattenvårdsprojekt mot övergödning är mycket angeläget liksom anslaget för att projektera och planera fler våtmarker. De utlovade satsningarna på att främja hållbara produktionsmetoder inom jordbruket i syfte att minska fosforförlusterna är också mycket viktiga, säger Lena Söderberg, VD i Svenskt Vatten.
– Svenskt Vatten ser mycket positivt på att en myndighet bildas med samlat ansvar för havs- och vattenmiljöfrågor. En viktig uppgift är att vara sammanhållande och styrande för arbetet med Ramdirektivet för vatten, Marina direktivet och Sveriges åtaganden enligt HELCOM:s Baltic Sea Action Plan.
Vattentjänstbranschen är också beredd att fortsätta ta ansvar för de system som gör att vår sektor kan fullfölja det positiva arbete som pågår med att minska utsläppen av fosfor och kväve vid de svenska reningsverken.
– Incitament via ett välavvägt och branschspecifikt avgiftssystem kan mycket väl leda till effektivare reningsverk. Ett eventuellt avgiftssystem bör dock utformas i samarbete med vattentjänstbranschen så att det blir en avgift som leder rätt.
Svenskt Vatten ser också stöd för “uppströmsarbetet” i havsmiljöpropositionen genom att regeringen vill att källor till farliga ämnen i havsmiljön och spridningen av dessa ämnen identifieras och åtgärdas samt att EU:s läkemedelslagstiftning kompletteras med krav på testning av verksamma ämnens miljöfarlighet.
– Detta är goda nyheter för vatten och hav men för att minska belastningen av kvicksilver och kadmium i Östersjön behöver regeringen på ett tydligare sätt arbeta för en snabb utfasning av användningen av amalgam från all tandvård inom hela EU samt att kadmium förbjuds i konstnärsfärger inom EU, avslutar Lena Söderberg.
Nu är det verkligen trögt för deltagarna i Volvo Ocean Race. I de lätta vindar som råder när det är knappt 500 Nm kvar till etappmålet i Rio seglar båtarna ganska långsamt. Det börjar bli ont om mat ombord och efter drygt 38 dygn ombord är besättningen säkert ganska trött. Ericsson 3 leder fortfarande med 59 Nm över Ericsson 4. Puma ligger trea.
Här är den senaste pressreleasen från Race Office:
Green Dragon Leg Five Day 38 QFB: received 23.03.09 1249 GMT
Posted: 23 Mar 2009 07:26 AM PDT
Three days ago we had a pretty solid ETA in Rio of the 25 March (two days’ time). We had a fast route according to the weather models.
Next the wind heads too much to lay the Falklands and we lose precious hours having to tack through the islands. Following this a high pressure bubbles up right in our path and just behind that of the leaders. Negotiating this cost us a day.
Still things were OK as we sailed upwind looking for northwesterlies and a new low coming off the South American shore. This arrived last night as predicted but instead of bringing 15 knot winds and a route through the next high pressure, it brought lightning and no wind. Now we are left with virtually no wind and none forecast for three days. We also have adverse current. We have 1000 miles to go and my most optimistic outlook right now is an ETA of six days. At times like this the race becomes secondary to survival. The fundamentals of our life aboard are power to make water and run the boat’s systems and food.
We have been closely monitoring our power consumption and diesel reserves (the batteries are charged off the generator which runs on diesel) and we are confident this will not be an issue. To make sure, we will consciously save power by closing down non-essential systems.
As for food the picture is not so good. We started with 40 days and a week ago we split some food packs down to make another two days of food rations. This would give us 42 or another three days from now. We may well need at least seven days and three into seven doesn’t go. When guys are tired and hungry, there is nothing like food to create friction between them.
As of today, to prevent any arguments over who has eaten what, we are splitting the food 11 ways and leaving each individual to manage their own food. We are already hungry and it will get worse – simple as that. That is life – nobody is going to die.
On a brighter note we are currently moving at six knots pointing nearly at Rio which is the best VMC we have made for 12 hours and it is a beautiful sunny day. What more could you ask for?
Ian Walker – skipper
Leg Five Day 38 Daily Story: Watching And Waiting
Posted: 23 Mar 2009 07:08 AM PDT
For Ericsson 3, the finish of Volvo Ocean Race leg five cannot come soon enough. It is a question of watching anxiously to see what the opposition is doing – in this case Ericsson 4, and waiting for the wind to fill in to propel them to a first-place finish in Rio de Janeiro. The team has covered a measly 189 nm in the past 24 hours.
With every three-hour position report there is a small loss or gain to be made and today at 1300 GMT, Ericsson 3 was on the up, having clawed back 15 miles from Ericsson 4 to extend their margin to 72 nautical miles.
Currently 246 nm off the Brazilian coast and parallel to Port Alegre, Ericsson 3 is making 9.3 knots. Ericsson 4 is right on her tail and still has wind, while PUMA is 401 nm offshore, and making 11.5 knots average, the best in the fleet. In the next three hours, there will be losses for Ericson 3 and gains for the chasing two until they reach the light spot and slow again.
Meanwhile further back in the field, the westerly course chosen by Green Dragon has led them into all sorts of trouble, allowing Telefónica Blue, who stayed offshore, to close the gap between them to 175 nm. Bouwe Bekking’s newly invigorated team now has a real chance now of catching Ian Walker and his men.
It has been a chapter of misfortune for Green Dragon that began three days ago when the weather models showed a fast route.
“Next, the wind headed too much to lay the Falklands and we lost precious hours having to tack through the islands,” explains Ian Walker.
“Following this, a high pressure bubbled up right in our path and just behind the leaders. Negotiating this cost us a day,” he says.
“Still things were OK as we sailed upwind looking for the northwesterlies and a new low coming off the South American shore. This arrived last night as predicted, but instead of bringing 15 knot winds and a route through the next high pressure, it brought lightning and no wind,” Walker concludes. The team is now struggling with virtually no wind and none forecast for three days.
To make matters worse, the team is battling adverse current and Walker says they will not be in Rio for another six days. This has meant the rationing of food and diesel, which is used to run the onboard systems. The team has closed down non-essential systems, but as for food, the picture is not so good.
This 12,300 nautical mile leg has turned into something of an epic. It is the longest leg in the 36-year history of the event and it is beginning to look as if an elapsed time of around 40 days will be recorded. Food is now being rationed on all boats and the daily food bags are being re-organised, each time making the day’s food bag emptier.
“I am sure we aren’t the only boat complaining of lack of food at this point, but we are starting to run pretty low and every routing run we do after we get new weather is showing longer and longer elapsed times,” rues PUMA’s skipper Ken Read.
For Green Dragon, the situation is worse. They started the leg with 40 days worth of food, which a week ago was split to make another two days of food rations.
“When guys are tired and hungry there is nothing like food to create friction between them,” says Walker, who has split the remaining food 11 ways leaving each of the crew to manage his own food, to prevent any arguments. “We are already hungry and it will get worse – simple as that,” says Walker rather matter of factly.
The team onboard Telefónica Blue is hungry too, and drooling at the prospect of Rio’s famous restaurants.
“The ‘all you can eat’ meat restaurant seems to be very high on everyone’s priority list, including mine!” writes Simon Fisher. “Right now, just thinking about it making my stomach rumble.”
There is just the small matter of over 1100 miles to go before they can tuck in.
Leg Five Day 38: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 590 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +72
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +135
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +409
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +584
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Cape Horn Scoring Gate
(boat/date/rounding time/gate points)
Ericsson 3: 17.03.09 1222 GMT: 4 points
Ericsson 4: 17.03.09 1448 GMT: 3.5 points
PUMA: 17.03.09 2046 GMT: 3 points
Green Dragon: 18.03.09 0215 GMT 2.5 points
Telefónica Blue: 19.03.09 1339 GMT 2 points
Läkemedlet clotrimazole, vanligt i receptfria hudsalvor, är förknippat med stora miljörisker. Det visar forskning vid Göteborgs universitet. – De läkemedel och kemikalier vi använder i hushållen bildar en cocktail i havet, som direkt påverkar organismers tillväxt och fortplantning, säger forskaren Tobias Porsbring.
När svenska myndigheter genomför miljöriskbedömningar görs det för en kemikalie i taget. Men senare forskning, som nu börjar uppmärksammas av myndigheter, visar att de skadliga kemikalier människan sprider till miljön inte verkar ensamma. Kemikalier, läkemedel och skönhetsvårdsprodukter som följer med avloppsvattnet, oftast med havet som slutstation, bildar en ”cocktail” av kemikalier – som kan vara betydligt mer skadlig än den enskilda kemikalien i sig.
Forskaren Tobias Porsbring vid Institutionen för växt- och miljövetenskaper, Göteborgs universitet, har studerat naturliga mikroalgsamhällen längs västkusten. I sin avhandling visar han hur användandet av ett vanligt läkemedel mot hudsvamp, clotrimazole, är förknippat med stora miljörisker.
– De halter av clotrimazole som uppmätts i miljön påverkar syntesen av algernas steroler, vilka i sin tur är viktiga för flera funktioner i algernas celler. Följden blir att algernas tillväxt och fortplantning hämmas. Eftersom encelliga mikroalger utgör den huvudsakliga basen i havets näringskedja riskerar användandet av clotrimazole att påverka havets hela ekosystem, säger Tobias Porsbring.
Men clotrimazole verkar alltså inte ensamt i havets ekosystem. Förutom clotrimazole hittas bland många andra ämnen propranolol (ett blodtryckssänkande läkemedel), triklosan (en antibakteriellt ämne vanligt i tvål och deodoranter), fluoxetine (ett antidepressivt läkemedel) och zink pyrithione (som finns i mjällschampo) regelbundet i havsmiljön. Tobias Porsbrings forskningsresultat bevisar att blandningen skapar en ”cocktail-effekt” som har en direkt påverkan på mikroalgsamhällets tillväxt.
Att även låga halter av ett miljögift, som i sig inte orsakar någon synlig påverkan, ändå bidrar till en större, sammanlagd effekt tillsammans med andra kemikalier, understryker att cocktaileffekter är ett reellt miljöproblem. Trots detta utförs som regel miljöriskbedömningar endast för en kemikalie i taget. Genom att använda kunskapen om miljöhalter och effekter av enskilda kemikalier lanserar Tobias Porsbrings avhandling en teoretisk modell för att beräkna hur cocktaileffekter uppkommer, som med hög tillförlitlighet kan användas för att uppskatta den sammanlagda miljörisken från kemikalieblandningar i havets ekosystem.
Avhandlingen On Toxicant-Induced Succession in Periphyton Communities: Effects of Single Chemicals and Chemical Mixtures försvarades vid en disputation den 20 mars. Handledare var professor Hans Blanck, Institutionen för växt- och miljövetenskaper.
Sweden Yachts har gått i konkurs. Företaget lämnade in ansökan om konkurs på måndagen. Det är den finansiella krisen som nu skördar fler offer inom båtindustrin. Efter Hallberg-Rassys stora varsel för drygt en vecka sedan är det alltså nu dags för en känd segelbåtstillverkare att gå under.
Sweden Yachts har haft det tufft i flera år och levde under rekonstruktion sedan september2008. Företaget har dock även tidigare gjort konkurs och inte varit känt för ekonomisk stabilitet sedan dess.
Samtidigt är Sweden Yachts känt för sina mycket vackra och välseglande båtar i hög kvalitet. Båtarna brukar få stort genomslag i internationella tester och hyllas av många seglare.
Sweden Yachts har anläggningar i i Ljungskile och i Stenungsund. Företaget hade cirka 60 anställda vid konkurstillfället.
På bilden syns en Sweden Yachts 54.
Kommentarer
Går inte att skylla på finansiell kris när det gäller Sweden Yachts. Företaget har tömts på tillgångar av ägaren medans kunder och leverantörer har fått betala. Allt ligger nu i systerbolaget Sweden Yachts utvecklings AB. I det bolaget verkar det inte vara kris. Synd på fina båtar…
Håller med Enoch. I SWY´s fall har det mkt lite att göra med den finansiella krisen. Bolaget har tyvärr varit misskött länge. Man kan ju fråga sig vart alla pengarna har tagit vägen? Enligt senaste årsred fanns det ca 70 milj i förskott fr kunder och ändå så räcker pengarna inte till utan leverantörerna blir blåsta på tot 12 milj kr och ett antal kunder blir utan båt och kan se sig blåsta på pengarna. Skamligt!!!
Varför plockar de inte fram pengarna och får bolaget på fötter igen då? Det handlar ju om 60 jobb.
du menar att någon skulle offra några av sina gåslevrar för att rädda 60 arbeten?
Det vore väl snyggt. Men ägaren är väl inte direkt känd för snygga affärer?
Skulle vara intressant att veta vad Peter Norlin tycker om denna soppa
Är mångas duktiga personers namn som dras med när det blir så här. Tyvär så bryr sig inte den ansvariga om det. Vill ändå passa på att lyfta fram personerna som bygger båtarna för de är grymt skickliga! Inte där det brister…
Mitt i allt jämmer och elände kan jag i alla fall lyfta på hatten och säga tack till den kunniga personalen på Sweden Yachts som har byggt min fina båt. Jag ska vårda den ömt.
Enoch och Sonne,
Vad händer nu med lokalen i Stenungsund ? Skulle vilja göra något i mindre skala där att börja med sedan får man se hur det utvecklas.
Mannerfelt Design Teams rib-båt Pzero 1400, ritad för italienska Pirelli, vann Red Dot: Best-of-the best i kategorin Transport. Det är första gången i tävlingens historia som en fritidsbåt får utmärkelsen Best-of the-best. Det är också första gången ett svenskt designföretag vinner Best-of-the-best i kategorin Transport.
Pressrelease:
Red Dot är designvärldens Nobelpris. I år deltog 3231 bidrag från 49 länder. 683 (21 %) produkter belönades med Red Dot för hög designkvalitet. Av dessa fick 49 bidrag (1,5 %) utmärkelsen Best-of-the-best för excellent design. Tidigare Best-of-the-best-vinnare i transportkategorin är BMW 3-serien Cabriolet (2008), Lamborghini Murcielago Roadster (2004) och Maserati Quattroporte (2004).
Båten är ritad på uppdrag av Pirelli som 2006 bestämde sig för att ta upp tillverkningen av högklassiga gummibåtar igen. Målet var att rita en spektakulär och innovativ rib-båt byggd med högsta kvalitet i material, design och finish. Ribben är 46 fot, toppar 85 knop och har hittills byggts i sex exemplar. Den tillverkas och säljs av Tecnorib srl i Italien.
– Den har uppfyllt allt vi önskade oss, säger Gianni de Bonis, VD på Tecnorib. “Det är den mest fantastiska båt jag någonsin kört, mycket snabb och säker med en underbar design som drar blickarna till sig var den än kommer.”
Mannerfelt Design Team har designat båtar i över 30 år. De är internationellt erkända för sina snabba och innovativa båtar som vunnit över 14 världsmästerskap. 33-årige Ted Mannerfelt, som ritat Pzero 1400, blev själv världsmästare 1995 i en båt som hans far designat. Han har också arbetat fyra år på Jaguars avdelning för Advanced Design.
Länkar:
www.ocke.se
www.mannerfeltdesignteam.com
www.red-dot.org
Miniskepparen är den första nautiska kursboken som är speciellt avsedd för barn. Boken tar upp många av de saker som är viktiga för att säkert segla eller framföra en båt.
Miniskepparen av Carina Norberg innehåller det mesta som ingår i en förarintygskurs för vuxna, men på ett enklare sätt. Här finns många roliga övningar och förklaringar som handlar om sådant som händer på sjön i form av korsord, frågesport och övriga tips och trix. De flesta sidor går bra att läsa och pyssla med hemma. Men det dyker också upp sådant som är lättare att förstå, titta på, eller göra när du är ombord på en båt.
Exempel på avsnitt i boken:
Ord ombord
Styrbord och babord
Båtkorsord
Båtens delar
Väderstrecken
Sjökortets färger berättar om djupet i skärgården
Kan du färglägga sjökortet?
Vilka symboler kan du hitta på det här sjökortet?
Vilka sjömärken ser du här?
Klarar du av att navigera i farleden?
Köra båt i mörker
Hur ser fyren ut på dagen?
De 10 sjövettsreglerna
Latitud och longitud
När kommer vi fram, hur långt kommer vi i olika farter?
Att styra efter kompassen
Lär dig några vädertecken
Vinden och vågorna
Skriv din egen loggbok
Instrument ombord
Några flaggor som kan vara bra att veta vad de betyder
Snåla med strömmen ombord
Carina Norberg arbetar som utbildare och föreläsare i bland annat navigationslära.
Hon driver samtidigt företaget www.skargardkunskap.se och har lång erfarenhet av båtliv och navigering.
Kommentarer
Grattis Mange!
Härligt