Nyheter

Golden-Cut 26 har gått från koncept till produktion och trotsar lågkonjunkturen. Tre båtar är sålda till välkända näringslivsprofiler, som därmed ”räddar” verksamheten. Golden-Cut är en klassiskt inspirerad båt där underdelen av skrovet är i plast och resten i trä. Målet är att få en så underhållsfri träbåt som möjligt kombinerat med plastens fördelar gällande till exempel bränsleförbrukning.

Design och konstruktion står den prisbelönta retrodesignern Bo Zolland och båtkonstruktören Håkan Södergren för.

Företaget bakom båten har sålt tre stycken Golden-Cut 26 båtar till tre välkända näringslivsprofiler. De första fem båtarna ska vara klara till årets båtsäsong.

Efter nästan två års förberedelser vann Richard Granberg i somras Tjustbygdens Sparbanks Idépristävling med sitt lite annorlunda båtprojekt, en klassiskt inspirerad båt där underdelen av skrovet är i plast och resten i trä. Målet är att få en så underhållsfri träbåt som möjligt kombinerat med plastskrovets fördelar vid tillverkningen och till exempel bränsleförbrukning.

Arbetet runt Golden-Cut projektet har i all tysthet fortsatt efter vinsten i Idépristävlingen. Slutresultatet är ett turkiskt/svenskt marint samarbete.

– Den största svårigheten utöver konjunkturen och finansieringen har varit att hitta högkvalitativ träbåtsbyggarkompetens. Eftersom jag vill att Golden-Cut ska vara en Västerviksbaserad båt där de duktiga lokala underleverantörerna medverkar så har jag utgått därifrån. Men för serietillverkning krävs fler med träbåtskompetens än vad som går att uppbåda. Så efter att ha tittat runt i bland annat Ukraina fann jag vad jag sökte i Turkiet, säger Richard Granberg (lilla bilden nedan).

I Turkiet finns flera skickliga träbåtsvarv, som även arbetar med legotillverkning åt varv i Europa. Det turkiska varv som Golden-Cut samarbetar med är ett familjedrivet företag som drivs av tredje generationen med cirka 35 anställda. Varvet arbetar framförallt med trä men även plastskrov samt kombinationer av de båda, vilket var ypperligt för Golden-Cut:s konstruktion.

Skrovet byggs i Turkiet och båten slutmonteras och kvalitetssäkras i Västervik samt CEcertifieras av Svenska DNV innan leverans. En av de tiotalet lokala underleverantörer som är engagerade är M-Design, som tar fram dynor och kapell.

– När jag fick Golden-Cut presenterad för mig, blev jag så tagen av konceptet att alla andra båtar blev ointressanta. Nu går jag bara och väntar på att få den levererad, säger Mats Gabrielsson.

De andra välkända kunderna är Sven Hagströmer och Richard Båge.

– När jag råkade stötta på de tre personerna så tog jag tillfället i akt att berätta om Golden-Cut projektet. Jag hade dock aldrig kunnat drömma om att de skulle köpa var sin båt. Men man behöver definitivt inte vara känd eller ekonomiskt oberoende för att köpa en Golden-Cut, nu har det bara råkat bli så. Tilläger Richard Granberg.

De första fem båtarna kommer att vara klara under sommaren 2009, en båt finns i nuläget kvar till försäljning medan den femte kommer att visas upp i olika sammanhang. Till hösten kommer produktionen att sätta igång på allvar inför säsongen 2010. Export är redan planerad då stort intresse redan visats från i första hand Europa och USA.

Länk: www.golden-cut.se

Statens maritima museer har beslutat att k-märka ytterligare tre fartyg som bedöms vara kulturhistoriskt värdefulla. Det är tre inbördes ganska olika fartyg som har utsetts.

Fryken
Hemmahamn: Stiftelsen Göteborgs Maritima Centrum, Göteborg.
Lastfartyget Fryken byggdes 1938 i Ålborg, Danmark, åt Ångbåts AB Ferm i Kristinehamn (Broströmskoncernen). Fryken fungerade som en kustfarare med huvudsaklig trafik mellan Göteborg/Vänern och den engelska ostkusten med last av trä, papper och styckegods – på återresorna fraktades vanligtvis fartygsplåt och styckegods. Det är en av få kvarvarande fartyg av den typ som introducerade nya idéer inom skeppsbyggeriet hur fartyg skulle vara byggda för att fungera på ett rationellt och funktionellt sätt med avseende på stor lastdryghet, snabb lasthantering och ekonomisk drift. Sedan 1986 ingår fartyget i samlingarna vid Göteborgs Maritima Centrum.

Nordvåg
Hemmahamn: Träslövsläge
Fiskefartyget Nordvåg byggdes 1962 i Skredsvik (Uddevalla kommun). Nordvåg har idag blivit tämligen unik som ett av de större kvarvarande traditionella träfiskefartygen i bruk. Med tanke på förändringarna av fisket senaste åren – där man gått mot allt större och färre fartyg och där samtidigt EU:s fiskepolitik aktivt verkat för upphuggning av träfiskefartyg har dessa blivit allt ovanligare. Fartyget har varit hemmahörande på Donsö i Göteborgs skärgård och finns idag i Träslövsläge söder om Varberg.
Ägaren av Nordvåg planerar att fortsätta fiska och samtidigt hålla fartyget tillgängligt för besökare för att visa villkoren för livet och arbetet ombord. Man betonar betydelsen av att kunna visa helheten med fartyg och kopplingen till den lokala hamnmiljön i Träslövsläge. I en fiskebod visas redskap, modeller, bildspel och hantverk som berättar om fiskenäringen.

Vega
Hemmahamn: Gamleby
Segelfartyget Vega byggdes 1909 i Viken (Höganäs kommun) Fartyget fck ett kravellbyggt jaktskrov av Marstaltyp och riggades som tremastskonare. På 1930-talet utrustades hon med en råoljemotor. I sin funktion som fraktskepp fungerade fartyget fram till 1966 – då Vega var Skärhamns sista träfartyg i fraktfart.
Nuvarande ägare övertog Vega på 1980-talet som då låg sjunken vid Söder Mälarstrand i Stockholm. Ägaren arrenderade en bit mark vid Gamlebyviken och anlade där en slip och byggde upp Träskeppsvarvet. Efter något års arbete med byte av bord och balkar fattade skrovet eld och större delen av fartyget skadades svårt. Arbetet fortsatte emellertid under 14 år och sommaren 2008 premiärseglades Vega. I arbetet med att återskapa fartygets tidigare skick har en del ändringar av materialval gjorts men man strävat efter att använda traditionella metoder. Vega är en god representant för de många tremastskonare som förr seglade i fraktfart i Östersjön och på Nordsjön.

Länk: www.maritima.se und

Det blev två mycket välkända båtar och en nyhet på marknaden som utsågs till Miljöbästa båtar på Allt för sjön, båtmässan i Stockholm. Priset delas ut av Svenska Båtunionen. Nimbus respektive Najadvarvet vann var sin klass medan nyheten Whisper 55 vann en klass.

MiljöBästaMotorBåt 2009 och MiljöBästaSegelBåt 2009 utnämndes av Svenska Båtunionens Miljökommitté på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27 februari.

Två motorbåtar och en segelbåt utnämndes.
Här är motiveringar till utnämningarna.

Whisper 55 från Marine and Medical Technologies AB

Whisper 55 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt, klassen dagbåtar 2009 för smart energibesparande design som tillfredsställer och stimulerar båtköparnas ökade miljötänkande och förväntningar.
Länk: www.roiro.se

Nimbus Nova 27S från Nimbus Boats AB
Nimbus Nova 27S utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt 2009, klassen övernattningsbara båtar, för brukarvänliga miljöanpassade ombordfunktioner i ett lättdrivet skrov som tillverkats med låg miljöpåverkan.
Länk: www.nimbus.se

Najad 355 från Najadvarvet AB
Najad 355 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaSegelBåt 2009 för miljöanpassade brukarvänliga driftslösningar samt tillverkning i nya material och med minimerade emissioner.
Länk: www.najad.com

Svenska Båtunionen arbetar sedan mer än 20 år långsiktigt med båtlivets miljöfrågor.

Kriterierna för att en fritidsbåt miljömässigt ska vara riktigt bra, har formats av Miljökommittén efter ett genomgripande arbete av representanter för Svenska Båtunionens 156,000 medlemmar. Sweboat och Sjöfartsinspektionen har också deltagit i diskussionerna.

Kriterierna speglar båtfolkets önskemål för miljötänkande inom fritidsbåtssektorn. Med utmärkelsen vill SBU öka miljöintresset hos båttillverkarna och vara en sporre för vidare utveckling och framtida kundkrav.

Mer information och kompletta kriterier finns på Svenska Båtunionens hemsida www.batunionen.com under rubriken ”MiljöBästaBåt”.

Svenska Ekomarine lanserar flera nya giftfria båtbottenprodukter inför 2009-års säsong. Bland egenskaperna: – Längre effektiv verkan. – Klarar hastigheter upp till 35 knop. – Ny primer som är optimerad för Neptune Formula båtbottenfärg. – Nya kulörer.

– Genom omfattande tester och samarbetsprojekt har vi vidareutvecklat Neptune Formula, säger Claes Tarras Ericsson, vd för Ekomarine.

Produkterna har tagits fram i en stor utvecklingsinsats i samarbete med bland annat Ytkemiska institutet och flera marina laboratorier. Den nya primern gör att färgen fäster ordentligt oavsett tidigare underlag. 2009 års version av Neptune Formula finns i kulörerna svart och silvergrå och klarar upp till 35 knop till skillnad från den tidigare versionen som hade en maxgräns vid 12 knop. Färgen har även längre verkan för att fungera bättre för dem som sjösätter sina båtar tidigt.

– Både primern och båtbottenfärgen är xylenfria och använder i stället lågaromatiska lösningsmedel, vilket gör dem trevligare att arbeta med, säger Claes Tarras Ericsson. Torkade färgrester är till och med komposterbara.

Neptune Formula säljs i 0,75 och 2,5-liters burkar och kommer att, tillsammans med den nya primern, finnas i butik inom kort. Tillsammans med färgen kommer även ett märke att fästa på båten för att båtägaren ska kunna visa att båten har en giftfri botten. Liksom tidigare erbjuder Ekomarine branschens bästa nöjd kund-garanti.

Färgen rekommenderas från Södra Östersjön till Bottenviken samt Finska viken och Rigabukten.

Nya produkter från Ekomarine 2009:
– Neptune Formula: Giftfri båtbottenfärg för Ostkusten, svart. Max 35 knop. 0,75 liter eller 2,5 liter. Färgen rekommenderas från Södra Östersjön till Bottenviken samt Finska viken och Rigabukten.

– Neptune Formula: Giftfri båtbottenfärg för Ostkusten, silvergrå. Max 35 knop. 0,75 liter eller 2,5 liter. Färgen rekommenderas från Södra Östersjön till Bottenviken samt Finska viken och Rigabukten.

– Neptune Formula Primer: Grundfärg för Neptune Formula. Off white. 0,75 liter eller 2,5 liter.

Länk: www.neptuneformula.com

Kommentarer

thomas richert 17:23:31 2009-03-04

när kommer blå, röd el. annan färg?

Mikael Haeffner, forskningschef Ekomarine 09:48:33 2009-03-06

Hej Thomas,

Ekomarines forskning är fokuserad på bottenfärgens effekt. Parallellt med detta arbete så pågår tester med att ytterligare komplettera färgpaletten.

Faller testerna väl ut så kommer NeptuneFormula redan till säsongen 2010 att presenteras i fyra kulörer. Svart, Grå, Blå samt Röd.

Lena 11:23:38 2009-04-16

Hur är fästningsflrmågan på botten som tidigare varit målat med WC17 ? Vi har upplevt att de giftfria färger vi använt inte är speciellt beständiga samt att de har en tendens att färga av sig.

Ericsson 4 behåller sin ledarplats i Volvo Ocean Race. När det återstår knappt 8 400 Nm till Rio de Janeiro så leder båten med 16 Nm över Puma och ytterligare 1 Nm över Erisson 3. Det är alltså fortfarande mycket tajt och spännande i täten.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Ericson 3 Leg Five Day 13 QFB: received 26.02.09 0915 GMT

Posted: 26 Feb 2009 10:01 AM CST

During the last couple of days I have learnt a lot about how we should deal most efficiently with these extremely shifty Doldrum conditions. Most of our sails have really narrow slots, but I have now found a setup that works all the spectra from 10 to 30 knots, even though the headsail will need to be slightly repaired every now and then…

We have been in a close fight with Puma the last couple of days, not really sure for how many days exactly how many since I completely lose track of time out here. But what I do know is that we were chasing them yesterday evening, and now they are chasing us.

It felt like they were a bit quicker than us in general. But it seems we handled the squalls better than them. When we prepared well and got the sails down and up in time before the big winds hit, Puma had to bear away to change and by that we managed to get in front.

It is tricky during the day to judge how long you should stay with a big sail when you see a big squall coming in. If you’re too late it is a big struggle and you lose a lot of height and there is a big risk of breaking the sail. During the night you can’t visualise and judge how bad the clouds will be. You only have the radar to make your bet.

Because of that we held back a bit during last night and kept our G1 up instead of hoisting the big masthead zero. All because we did not want to risk getting hit by a heavy gust and not being able to change sail in time. I think Puma pushed a bit harder as they managed to gain back and show up down to leeward of us at the crack of dawn.

During the morning we lost some height against the cat and they are now right behind us.

Today we have been laughing at Martin Krite. When he came up on deck this morning he was a bit worried about his laundry that he had put on the aft guard wires. It had been there for three days and it was only now he realised that where he put them actually is where everyone takes a leak. The clothes then disappeared pretty quickly. Wonder if he will wash them again before use.

It is really nice to still have mostly sun and calm winds. We have never stopped like in the Doldrums we passed on leg one and two and it feels really good. I just hope that my fan will stand a few days more. A few have broken down onboard and it is really hard to get any sleep without one. We want to be rested before we come far down south.

Martin Strömberg – Trimmer and sailmaker

Leg Five Day 13 Daily Story: Out of the Squall Zone

Posted: 26 Feb 2009 07:56 AM CST

The Volvo fleet is rumbling down the track towards Fiji, which is not a mark of the course or a scoring gate, but it is a significant milestone mentally for the five crews racing in this 12,300 nm leg of the Volvo Ocean Race, the longest in the 36-year history of the event. After passing Fiji, there is still approximately 1000 nm to run to the first of two gates, where the first points will be scored.

The island of Fiji is approximately 400 nm on the bow, and it will have a huge influence on how the fleet sails in the next two days. The western-most boat in the fleet, fourth-placed Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED), is having to sail at the tightest angle since the start of the leg and the yacht feels more constrained than before.

“The guys above us (to the east) have a slightly better angle to the top of Vanua Levu Island than us, especially the Dragons, so we are holding a breath a bit,” said navigator Tom Addis. The team has made a spectacular come-back after starting the leg 19 hours after the rest of the fleet due to contact with a rock just minutes before the start of the leg in Qingdao. Telefónica Blue is now only 36 nm behind leaders Ericsson 4 (Torben Grael/BRA).

“We’ve had a great run in the last 24 hours through some very unstable weather, and have pulled the front runners back by a massive amount, to the stage of almost being in the same patch of water now,” says Addis.

Competition is very close. PUMA (Ken Read/USA) and Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) are just 23 and 24 nm from Ericsson 4 and both Telefónica Blue and Green Dragon (Ian Walker/GBR) are making some fast runs. Everything is still open for the first scoring gate at 36 degrees south.

The thinking on the ocean is that the teams are out of the worst of the ‘squall zone’, and the sailing is starting to settle down. Simon Fisher (Telefónica Blue) reported a six-hour morning watch of beautiful, fast upwind sailing in a steady breeze with the Code Zero sail flying. There was sunshine, flat water and not too many clouds in the sky. However, the weather threatened to spoil things for the afternoon watch who were just getting in to the rhythm of sailing round the clouds. It seems unlikely now that fleet will reach the hoped-for complete standstill that the Telefónica Blue crew were counting on, which would have allowed a full restart of the leg and a further opportunity for this team to gain.

Meanwhile, Ericsson 4 has been up close and personal with some wildlife. Rather closer than they would have liked.

“Today we also saw some whales, one of them less than a boat length from us. They are beautiful animals and their size is impressive. But my memories of them are not all nice,” wrote Joca Signorini who, when sailing onboard Brasil 1 in a qualification for the 2005-06 race actually hit one. He was thrown against the main bulkhead had broke three ribs. “Let’s hope we don’t get any closer – although beautiful, they are a danger to us as we are to them,” he said.

Leading the fleet by just 23 nm, Ericsson 4 is reporting flat seas and 12 knots of breeze. The crew are wearing shorts and T-shirts and enjoying beautiful nights filled with lots of stars.

Onboard PUMA, MCM Rick Deppe was chatting to New Zealander, Rob Salthouse about the night sky:

“I was talking about my new, super-duper infrared see-in-the-dark camera light and Rob was telling me that he missed his kids and wished that he could bring them out here so that they could see how beautiful the night was. We both lamented that the folks at Sony had a long way to go until they could make a camera that would record a night like tonight, but then Rob commented that maybe that is a good thing, because everyone would be out here if they knew what it was like.”

With 8,402 miles to run to the finish in Rio, at 1300 GMT today, the fleet was spread 70 nm from first to fifth, but 102 nm west/east divide from Telefónica Blue in the west to Green Dragon in the east. The leading trio has remained almost the same distance apart, just a two-mile gain in the 24 hours, but there have been substantial gains for the backmarkers. Telefónica Blue has caught up another 26 nm and Green Dragon 18 miles. Telefónica Blue posts the fast 24-hour run of 266 nm, while PUMA is currently averaging the highest boat speed of 11.8 knots.

Leg Five Day 13: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 8,402 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +23
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +24
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +36
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +70

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Samtidigt som Allt för sjön i Stockholm drar igång visar tyska Bavaria ritningarna på sinsenaste båt: Bavaria Cruiser 55. Liksom flera andra nyheter från Bavaria är den framtagen i samarbete med Farr Yacht Design – BMW Group DesignworksUSA. Det nya flaggskeppet är en båt med fokus på segling samt innovation i samarbete med några av världens mest erkända konstruktörer och designers.

Pressrelease:

Båten inleder varvets nya samarbete med Farr Yacht Design och är ett steg för att ytterligare förbättra prestanda och egenskaper. Utvändigt får båten harmoniska och svepande linjer med modernt balanserade former.

Det nya flaggskeppet inleder även en ny era inom innovativa lösningar och design genom samarbetet med BMW Groups DesignWorks kontor i USA. Båten får en modern inredning utan att frångå den tradition av funktionalitet som kännetecknat Bavaria genom åren. Invändigt överraskar nya lösningar.

Det nya flaggskeppet kommer att presenteras under våren. Dessa nya samarbeten är ett första steg i en ny inriktning för Bavaria Yachtbau. Förutom att erbjuda mycket prisvärda båtar kommer, enligt Bavaria, prestanda och design att vara i toppklass.

Farr Yacht Design har dominerat världens kappseglingsbanor de senaste decennierna. Bland meriterna kan nämnas flera båtar för America´s Cup och Volvo Ocean Race. Företaget har även framgångsrikt ritat båtar för vanliga seglare under många år. Länk: www.farrdesign.com

BMW Group Designworks USA är företagets designcentrum som arbetar med design till BMW:s bilar men även att rita produkter för andra företag. Erfarenheter av design för effektiv produktion gör det till en perfekt partner för Bavaria, med världens effektivaste båtproduktion. www.designworksusa.com

Bavaria Yachtbau är en av världens största tillverkare av båtar över 30 fot. Med rötterna i Bayern har varvet de senaste 30 åren utvecklat en branschledande tillverkningsprocess vilket ger mer båt för pengarna. Kapaciteten ligger runt 4000 båtar årligen.

Preliminära data Bavaria Cruiser 55
Längd: 16,6 m
Bredd: 4,75 m
Djup: 1.90/2,35 m
Segelyta: 139 m2
Ballast ratio: Ca 33%
Segelyta sport: 150 m2
Höjd ca: 22 m
Djup ca: 1,90 / 2,35 m
Vikt ca: 15 t
Vatten ca: 800 l
Bränsle: 380 l
Motor: Volvo Penta D3 110, 110 hk
Hytter: 3/4/5
Design: Farr Yacht Design/BMW Group Designworks USA
Info: www.bavariasverige.se

På Allt för sjön i Stockholm visar Svenska Båtskolan mässans minsta och kanske roligaste båt. Det handlar om en utbildningsbåt. Hon heter Hjulia och är konstruerad för att uppföra sig precis som en riktig båt i låg fart. Hon har två fasta hjul i långskeppslinjen och fyra rörliga i bogar och låringar.

Styranordningen i aktern sköts med en hand och visar tydligt propellervattenströmmens riktning. Genom att trycka (för fram) respektive dra (för back) styrspakarna korrekt, kan Hjulia manövreras precis som en riktig båt.

Under Allt för sjön har Svenska Båtskolan byggt upp en träningsyta på 25 kvm i sin monter. Här finns både bryggor, Y-bommar och sjömärken. Besökaren får prova att manövrera en bana för att sedan förtöja vid bryggan eller y-bom.

Den besökare som lyckas köra banan och förtöja Hjulia utan missöden, på kortaste tid, vinner en marinkikare av hög kvalitet, skänkt av GO-foto i Stockholm. Kikarens värde är 2.500 kr.

Länk: www.batskolan.se

Det ärextremt jämnt i ledningen för Volvo Ocean Race efter cirka en tredjedel seglat av etappen mellan Kina och Brasilien. Efter ledande Ericsson 4 ligger Ericsson 3, Puma och Telefonica Blue alla tre samlade inom 2 Nm. Med cirka 8 500 Nm kvar till etappmålet i Rio kanvad som helst hända.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

leg Five Day 12 Daily Story: Violent Squalls Bring Big Gains And Losses

Posted: 25 Feb 2009 07:55 AM CST

All five boats racing down the South Pacific Ocean in leg five of the Volvo Ocean Race are engaged in a battle with nature. The doldrums and the associated clouds and squalls are causing big gains and huge losses across the fleet as the boats get pushed further away from their optimum courses by the unstable weather.

“It’s all about your route through the cloud minefield,” says Guy Salter from Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) who is clinging onto first place. “Often you just can’t avoid them [the clouds], and have to accept that, several miles away, your competitor is having an easier time of it,” Salter explained, as the team looks over its shoulders to see PUMA (Ken Read/USA) and Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) 26 nm astern and gaining.

According to Salter, the clouds have often left Ericsson 4 in a complete void without even a breath of wind, before suddenly sending down a squall with such speed that the team has often found itself a fair way off their optimal course, and has been pushed further south than they planned.

With clouds, come big gains and losses. Two days ago, Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) sailed into PUMA’s world and has been their constant companion ever since.

“We then started a 48-hour flat out drag race and slowly pulled out a very hard-earned four-mile lead, only to have it evaporate late last night in one squall,” explains PUMA’s skipper Kenny Read.

“We slowed to 11 knots, they came roaring up at 20 and it has been game on ever since,” he said. At 1300 GMT today, PUMA had regained a marginal upper hand and is in second place. Both boats gybed onto a southerly course just after 0930 GMT this morning and are split across a lateral divide of 6.5 nm west to east, and making about five knots.

The squalls in this region appear to be quite prevalent, and can last up to two hours. The first signs of a vicious squall approaching is a general darkening of the sky and a thickening of the clouds to weather of the boat. The leading edge of the squall is accompanied by a high probability that there will be a significant wind shift.

Rick Deppe says that when they observe the high black cloud, light rain starts to fall which lasts for about five minutes. It is generally followed by a short pause in the rain, which may be accompanied by possible clearing of the clouds. “The break will only be for a few minutes before the large drops start to fall from the puffy nimbus clouds that make up the body of the squall,” he says. These conditions are likely to last for at least another three days as the fleet picks its way towards Fiji.

“Once the call has been made that we are about to get hit [by a squall], the crew has to react quickly to make the boat safe – wind speeds in a squall can easily double or increase by 20 knots. The squalls generate a sloppy wave pattern and the boat starts to crash and bump because the waves are disorganised and random, “explains Deppe.

Making the most of the conditions and very much back in the game is Ian Walker’s Green Dragon. The team is 86 nm to the east of Ericsson 4’s track and averaging a steady 13.5 knots.

“The fleet has opted to follow our easterly route, which has consolidated some very big gains for us,” said Ian Walker who celebrates his 39th birthday today. “We have taken over 200 miles out of the leaders and are very much back in the hunt. It looks like everyone is shaping up to go east of Fiji, where a large area of no wind awaits the fleet,” he said.

Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) is in fourth place, but closing quickly and averaging 10 knots of boatspeed. Bekking is still playing it conservatively, following the pack and not making any radical decisions. Their track takes them 84 nm west of the tracks of PUMA and Ericsson 3.

“Our boatspeed over the last few days has been really good and we feel that if we can get into the same patch of water as the others in this light to moderate reaching, then we will do well, “ said navigator Tom Addis. The team is happy to follow the leaders down to the first scoring gate at 36 degrees south, where they expect a restart with the fleet.

Although the fleet continues to battle with all that nature can throw their way, occasionally the wind Gods smile and clouds arrive at just the right time to give a real boost in the right direction.

“Breeze picking up now – 14 knots of boats speed, and, by the look of this cloud, it is lined up quite nicely for us and we should get quite a nice run out of it for 10 miles or so. Nice, friendly helpful, benevolent, thoughtful cloud…” wrote Tom Addis from Telefónica Blue at 0705 GMT today.

Leg Five Day 12: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 8,830 nm
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +26
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +26
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +62
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +88

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Här är Ericsson Racing Teams senaste pressrelease:

ERICSSON 3 CREW MOVES INTO TIE FOR SECOND PLACE

STOCKHOLM, Sweden (Feb. 25, 2009) – Leg 5 of the Volvo Ocean Race began on Feb. 14, but for Ericsson Racing Team’s Nordic crew the leg began three days earlier when the sailors set off from Taiwan on their yacht Ericsson 3 bound for the finish of Leg 4 in Qingdao, China.

Today marks the crew’s second week at sea, save for two hours when they docked in Qingdao to load food, fuel, gear, spares and additional crewmembers, including two new faces, for the leg. Today, they’re reaping the rewards of focused diligence.

At today’s 1309 GMT position report, Ericsson 3 was tied for second place with Puma of the U.S. Both boats trailed fleet leader Ericsson 4 by 26 nautical miles.

Ericsson 3 and Puma’s il Mostro were separated by about 8 nautical miles and have been racing in close quarters since last weekend. Puma had held the upper hand until last night, when Ericsson 3 got by to windward in light conditions. The fleet is contending with the South Pacific convergence zone, an area of unsettled weather.

“We are still in the tricky Doldrums fighting closely with Puma,” said Ericsson 3 watch captain Thomas Johanson. “The wind and weather is changing extremely quick in this convergence zone and the wind just went from 10 to 30 knots. It was really what we call a [tough] fight, but we handled it well and actually overtook the il Mostro.”

A pre-race goal of the Nordic crew entry was to give offshore experience to a group of sailors who are solid in their own right, having backgrounds in the America’s Cup, Olympic classes and other grand-prix sailing, but had never done a circumnavigation race. Many of the crewmembers were picked by skipper/watch captain Magnus Olsson, who’s competing in his sixth Volvo Ocean Race.

“I thought we would have bigger problems with Puma and Ericsson 4. They are a little bit faster than us in these power-reaching conditions,” said Olsson, who was named skipper during the stay in Taiwan.

“I think we’ve done well,” Olsson continued. “We weren’t as well rested as we should’ve been because we fixed the boat and came late for the start and it was a big drama and everybody had the mindset we had to finish Leg 4 before we could start Leg 5. So it wasn’t ideal, but I’m very, very happy with where we are. It couldn’t have started better for us.”

There have been other changes to the crew list. Johanson, the primary helmsman on the initial legs, became a watch captain when Richard Mason had to stand down for this leg due to an injury concern.

Two other crewmembers were also added for Leg 5, Arve Roaas of Finland and Magnus Woxen of Sweden, who have previously raced in the Southern Ocean.

Their experience is welcome as seven of the 10 active crewmembers and the media crewman are participating in their first circumnavigation race.

“I would say we are a bunch of very different guys but with same determination, winning spirit and never-give-up-attitude,” said Johanson. “We are all on a mission and trying the best ever we can to show ourselves we can do this race. Well, not only to finish,but to be on the podium. We have the talent but not the experience. Gladly we are fast to learn.”

Of the remaining crew, there has been a shuffle of responsibility. Jens Dolmer, the boat captain, pitman and former farmer, has become backup to navigator Aksel Magdahl, the youngest navigator in the race. Johanson describes Dolmer as the boat’s “heart and soul.”

“He likes to be close to the nav desk, so he is now working as a floater and is Aksel’s backup, but also as our pitman,” said Johanson. “He surely is a workhorse who’s always checking the systems and [pushing] others to try to get to his level on their different responsibility areas.”

VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Feb. 25, 2009, 1309 GMT)
1. Ericsson 4, +8,830 nautical miles to finish
2. Ericsson 3, +26 NM
2. Puma, +26 NM
4. Telefónica Blue, +62 NM
5. Green Dragon, +88 NM

Bilden:
Thomas Johanson på Ericsson 3. Foto: Gustav Morin/Ericsson Racing Team.

Från 1 februari är Nordic Yachts AB generalagent för Elan och Grand Soleil på den Svenska marknaden. Mats Runström, tidigare försäljningsansvarig för nya båtar hos den tidigare agenten RTC Båtkontakten AB, startar ett nytt bolag, Nordic Yachts AB och tar över agenturerna i det nya bolaget.

– Nordic Yachts ser fram emot att arbeta enbart med nybåtsförsäljning, speciellt då bolaget har två mycket fina segelbåtfabrikat i både Elan och Grand Soleil som kompletterar varandra bra, säger Mats Runström, VD i det nya bolaget.

– När utvecklingen av försäljningen av Elan nu fortsätter av Nordic Yachts på en för Elan viktigt marknad, så supporterar vi övertagande, säger Jaka Kocjancic, Area Sales Manager, Elan Marine.

– Elan har ett starkt modellutbud som alltid har uppskattats av seglare på den Nordiska marknaden, det
ger oss en stark tilltro på framtiden, säger Jaka Kocjancic.

– Den Svenska marknaden är viktig för Grand Soleil, speciellt då Performance, Kvalitet och Design är mycket uppskattat av seglare i de Nordiska farvattnen, säger Alberto Boero, Export Manager, Grand Soleil.

Bolaget har sin verksamhet på Bullandö Marina där man visar både Elan och Grand Soleil inomhus. Elan från Slovenien tillverkar varvet två olika modeller, Performance och Impression line. Modellerna finns i Performance 340, 380, 410 och 450 samt Impression 344, 384, 434 och 514.

Den nya Elan 380 Performance ersätter den tidigare 37’, som var en av varvets storsäljare på den Svenska marknaden.

Grand Soleil från Italien tillverkar c:a 150 båtar om året ifrån 37-65 fot. Nyheterna, 43OT (Open Transom) och 46’ har båda fått ett mycket fint mottagande av internationell press och har kvalitet och prestanda som matchar skandinaviska båtar.

Bolaget tar även över agenturen för det österrikiska motorbåtsmärket Frauscher i Sverige.

Länk: www.nordicyachts.se

Hydrographica är ett svenskt företag som producerat sjökort för båtsporten i mer än 25 år. Att sjömäta och ge ut sjökort över kustområden är inte tillåtet enligt svensk lag, men Hydrographica har Försvarsmaktens och Sjöfartsverkets tillstånd att parallellt med den officiella statliga sjökortsutgivningen producera detaljerade specialsjökort enbart för båtsporten.

I Stockholms skärgård och i Östergötlands och Blekinges skärgårdar har Hydrographica under de senaste tio åren hunnit ge ut ett 40-tal specialsjökort som höjt säkerheten till sjöss och blivit oerhört uppskattade av båtfolket. Nyligen utkom 4 kort över Koster, företagets första specialsjökort på västkusten.

Senast ut i raden av specialsjökort i Stockholms skärgård är 2 kort i mellanskärgården, täckande Norra och Södra Stavsudda. De nya sjömätningarna har visat på förvånansvärt mycket brister och avvikelser gentemot de ordinarie sjökorten, flera nya grund har kartlagts och många grund har fått ny och korrekt position. Förhoppningsvis kan båtfarare i detta område nu navigera säkert på ännu mer “vitt vatten”, och en hel del fina naturhamnar kommer säkert gå att hitta.

De nya specialsjökorten över Norra och Södra Stavsudda premiärvisas på båtmässan “Allt för Sjön” i Stockholm, monter C18:24.
www.hydrographica.se

Rep- och tågvirkesleverantören Liros har ambitionen att genomföra seglingstävlingen Liros Cup över stora delar landet. Seglingen ska hållas i flera distrikt, för att de bästa i varje distrikt skall samlas på Västkusten i höst för att kora det bästa distriktet. Redan idag är det klart att Väst, Stockholm samt Skåne är med. Totalt räknar arrangörerna med att cirkaa 2000 jollar seglar i någon av starterna.

Följande klasser ingår i cupen:
Optimist A, Optimist B Zoom8, E-jolle, Laser std, Laser Radial, RS Feva, Bräda (Kona, Bic) och Tera.

– Alla båtar skall enligt ISAF Regulation 20 föra tävlingssponsorns reklam på vardera sidan av den förliga delen av skrovet.

– Prisutdelning sker i samband med DM för jollar

– Optimistcuperna (A respektive B) seglas i en nord- respektive sydserie. För övriga klasser ingår 12 utvalda regattor i cupen. (A = seglare födda 1997 eller tidigare, B = seglare födda 1998 eller senare)

– Varje ingående regatta räknas som en segling i den totala cupen.

– Placeringar ger poäng enligt lågpoängsystemet, med den skillnaden att vid lika slutpoäng skall placeringen i sista seglingen vara avgörande (KSR A8.3).

– Samtliga resultat i en regatta räknas i respektive klass.

– De fem bästa seglingarna räknas

– I respektive klass skall minst 5 regattor genomföras för att priser skall kunna delas ut

– Priser delas ut till seglarna, baserat på det sammanlagda resultatet i cupen

Länk: www.lirosropes.se

Skärgårdsstiftelsens natur- och kulturstigar är välbesökta utflyktsmål i skärgården. I år tillkommer två helt nya stigar och sammanlagt har nu stiftelsen tio natur- och kulturstigar på sina områden, spridda mellan Utö i söder och Örskär i norr. Stigarna ligger i natursköna områden och har informationstavlor som beskriver områdets natur och historia.

På Skärgårdsstiftelsens områden finns nu tio skyltade natur- och kulturstigar. De ligger utspridda i områdena Örskär, Idö, Finnhamn, Grinda, Bullerö, Rågskär, Nämdö, Gålö, Utö, Häringe.

Naturstigarna är mellan 600 meter och 6 km långa och alla lämpar sig fint för lättare promenader. Längs stigarna finns både vacker natur och kulturlämningar, och de kan lära dig ett och annat på köpet. På informationstavlor utmed stigarna berättar, bland andra, stiftelsens kunniga medarbetare om områdenas historia och natur.

Längs stigarna finns det alltid både spännande och oväntade saker att upptäcka. Bland sevärdheterna finns självlysande mossa, fyrar, orkidéer och gruvor.

– Det finns mycket att titta på i våra områden och längs natur- och kulturstigarna finns några riktiga höjdpunkter. Själv tycker jag mycket om stigen på Örskär med den milsvida utsikten över öppet hav, säger Berndt Festin.

Lätta att nå
Natur- och kulturstigarna är utspridda inom Skärgårdsstiftelsens områden. Vissa måste man åka båt för att nå, men ett par stycken går det att komma till med egen bil eller SL-buss vilket gör dem bekväma mål för promenadsugna.

– För en perfekt dag i skärgårdsnaturen tipsar jag om att ta med en picnic-korg och sticka ut så fort det blir fint väder. Många stigar är enkla att ta sig till och lönen för mödan kan bli fantastisk, säger Berndt Festin.

Skärgårdsstiftelsen äger cirka 15 procent av marken i Stockholms skärgård. Naturvården är en viktig del av stiftelsens arbete. Bland annat satsar stiftelsen på småskaligt skärgårdsjordbruk. Detta har skett genom köp av nedlagda jordbruk spridda över hela skärgården. Gårdarna arrenderas sedan ut till personer med stort jordbrukskunnande och ett intresse för skärgårdslandskapet. I och med att lantbrukarna håller betande djur på områdena bibehålls den öppna karaktären i landskapet.

Skärgårdsstiftelsen finns i monter BG:01 på Allt för sjön.

Länk: www.skargardsstiftelsen.se

Bilden:
Bastu i Stockholms skärgård. Foto: Christer Lundin/Skärgårdsstiftelsen.

Nu finns möjligheten för alla som drömt om att resa på Göta kanal med fritidsbåt, men inte vågat ge sig i kast med de 58 slussarna. I år arrangerar Göta kanalbolaget en kurs i slussning, som öppnar för nya besökare.

– Slusskursen är en ny service för våra båtgäster, men kanalen har också mycket att erbjuda för den som inte vill ge sig ut med egen båt. Området kring Göta kanal är redan ett av Sveriges mest besökta, och i sommaren tror vi att ännu fler kommer att upptäcka tjusningen i att semestra på hemmaplan, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

Upplevelseområdet kring Göta kanal har över 3 miljoner besökare varje år. Här finns mer än 60 boendeanläggningar, allt från vandrarhem och bed & breakfast till hotell och pensionat, samt hundratals restauranger och kaféer.

Slusskurs med teori och praktik
Slusskursen anordnas vid fyra tillfällen under våren i Bergs slussar och Sjötorp. Deltagarna övar både teori och praktik i att lägga tamparna rätt och genomföra en slussning, med lånad båt.

– Vi tror att det är många som kan känna sig lite osäkra på slussningen inför en kanalresa, och kursen är ett utmärkt tillfälle att under god vägledning få lära sig grunderna. Här får båtägaren möjlighet att i lugn och ro lära sig slussandets konst, säger Anna Meyer.

Varje år går cirka tretusen fritidsbåtar genom Göta kanal, och en annan nyhet för dem är broschyren Skepparguide som innehåller all praktisk information som behövs inför och under kanalresan, såsom slussning, gästhamnar, öppettider och priser.

Rustar för högtryck
Den svaga kronkursen gör enligt Nutek att allt fler svenskar kommer att sommarsemestra i Sverige, och även i upplevelseområdet kring Göta kanal rustas det för en ökning i antalet besökare. En av sommarens nyheter är en miljövänlig paketresa med tåg och kanalkryssning. Ett resexempel är att börja resan med tåg från Göteborg till Töreboda, där kanalbåten m/s Ceres väntar och tar dig på en fem timmars kanalresa till Karlsborg. Tillbaka i Göteborg vid 19-tiden är det en perfekt dagstripp för endast 735 kronor inklusive lunch ombord.

– Vi har ett stort utbud av olika paketresor längs Göta kanal. Förutom olika kanalkryssningar är cykelpaket en riktig storsäljare, men det finns också kanotpaket, må-bra resor och mycket annat som passar både för barnfamiljer och för upplevelsesugna par eller kompisgäng, säger Anna Meyer. För den som vill äta gott är Göta kanal kantad av fina små restauranger och serveringar.

I juli blir det extra matfokus längs med kanalen på västgötasidan under festivalen Mat & Möten. Det är bara ett av flera trevliga evenemang under sommaren 2009.

Ett urval av höjdpunkter längs Göta kanal under sommaren 2009
– ”Göta kanal 3–Kanalkungens hemlighet” spelas in längs med kanalen från maj

– Hjulångaren Erik Nordevall II sjösätts den 6 juni i Forsvik och bogseras till Motala för isättning av
ångmaskin och ångpanna. www.nordevall.com

– Karlsborgs fästning fyller 100 år och firar det den 6 juni
– Färjan Lina fyller 90 år, Sveriges minsta reguljära färja över Göta kanal i Töreboda. Färden tar 20-25 sek och kostar 50 öre.

– ”Fri fart på Göta kanal” – klassisk fartfest och nostalgiskt kanalrace vid Museihuset
i Ljung den 25 juli. Gamla mahognybåtar och gnistrande krom. www.museihuset.se

– Visioner vid vatten, nytt kanalkonstverk i Töreboda med vernissage den 6 juni

– Sveriges längsta kafferep, kaffe och sju sorters kakor från Sjötorp till Mem, 10-12 juli
– Under juli arrangeras ett 10-tal matevenemang längs kanalen i Västergötland. Det blir allt från kockdueller till grillfester och kräftskivor med kända matprofiler.

Länk: www.gotakanal.se

Bilden är från Borensberg. Foto: Göta kanalbolaget.

På lördag kan alla som har drömt om att kliva ombord på en äkta VO 70 racer göra det. Och inte på vilken som helst utan Ericsson 1, som deltog Volvo Ocean Race 2005-06. Nu ligger den på Stockholmsmässan. Allt för sjön öppnar på lördag den 28 februari och pågår till och med söndag den 8 mars. Se film inför mässan: http://www.boattube.eu/video/1801/Full-fart-på-Allt-för-Sjön

Det var med skohorn som VO 70-båten Ericsson 1, pressades in genom mässdörrarna förra veckan. ”Ettan” är den största båt som visats på Allt för Sjön. Ericsson 1 är öppen för alla besökare på mässan. Skepparen på Ericsson 1, Thomas Blixt, finns på plats med delar av sin besättning, samt besättningsmän som deltagit i de pågående VOR-seglingarna.

I montern hålls också en grindertävling, där det gäller att vinscha en av de stora ”skotkvarnarna” som används för att skota och hissa segel med på de stora båtarna. Alla som deltar får priser och i montern visas filmer från Ericsson 3 och 4, båtarna som nu kappseglar i Volvo Ocean Race. Dessutom får besökaren information om Ericsson Jr Cup, en lagkappsegling för juniorer i C55-jollar som seglas under Stockholm Stopover 14 – 25 juni i år.

Båtarna i Volvo Ocean Race kommer då att angöra Skeppsbron i Stockholm. Program och detaljer kring stoppet presenteras i montern.
Det kommer under mässan också finnas möjlighet att träffa seglare från Ericsson Racing Team.

Fakta: Volvo Open 70, är 70 fot lång, eller 21,4 meter. Den har en mast som är över 30 meter hög. Svängkölen är 4,5 m djup och båten väger 14 ton. När båten har alla segel hissade är segelytan 855 kvadratmeter, motsvarande tre tennisplaner.

Båtmässan för hela familjen
Nordens största båtmässa, Allt för sjön, är i princip lika stor i år som förra året. Här visas cirka 500 båtar, varav flera är världspremiärer. Tillbehörsdelen, som har ökat i år, är numer norra Europas största tillbehörsmässa.

Aktiviteter
Allt för sjön är en mässa för alla i familjen, ung som gammal, och här finns förutom båtar och tillbehör, aktiviteter för alla. De minsta kan träffa Rummel & Rabalder, konstruera och tävla med egenbyggda ”mjölkbåtar” i Milko Box Cup eller besöka WWFs Panda-klubben. De lite äldre, och de som var med när det begav sig, tittar säkert gärna in i Classic Boat Show som har temat Aktersnurra 100 år, och där alla gamla fina utombordare visas.

Framtidsavdelning
Midnight Sun – en båt som drivs med solceller, en superlätt räddningsbåt, en räddningskapsel, ett fiffigt marinlås, en räddningsbåt i kolfiber m.m. är sevärdheter i Innovations & Designmontern.

Dessutom finns en kajakavdelning på mässan som har vuxit i år. Antalet utställare är fler och i avdelningen hålls föredrag varvat med filmvisning. Här finns också en pool där man får provsitta olika kanoter och, om man vill, prova på en eskimåsväng.

Länk: www.alltforsjon.se

Miljoner svenskar lider av det, men ingen pratar om det. Lukt, fuktiga fotavtryck och skamkänslor – inte minst i båten på sommaren. Fotsvett drabbar de flesta, men nu finns en modern och enkel lösning.

Paul Brunngård är VD på Brunngård Group AB, som säljer skovårdsprodukter. Han tycker att det pratas för lite om att svettiga, illadoftande fötter kan bero på dålig skötsel av skor.

– Med tanke på den mängd vi svettas varje dag borde fler hygieniskt ta hand om sina skor. Det bästa är att regelbundet byta sula. Och det är inte konstigt: att varje dag gå omkring i samma par skor gör att svetten sätter sig i skorna. Byter man sula blir skon fräschare. Det är lite som att byta strumpor.

Det finns sulor som har till uppgift att direkt motverka svett. Till skillnad mot vanliga sulor andas dessa genom speciella microfibrer. Fukten absorberas, svetten försvinner och foten håller sig torr hela dagen.

– Fresh’ins heter en ny produkt som är framtagen för att just absorbera fukt och undvika svampbildning. Det är en tunn sula som passar alla skor oavsett årstid. Byter man sulan ungefär var femte dag håller sig fötterna torra, fräscha och friska.

Svett bildas genom att kroppen försöker hålla en jämn temperatur. På så vis undviker den överhettning; svetten kyler ner när så behövs. Vi människor producerar i genomsnitt två centiliter svett per fot och dygn. Och ju fuktigare och varmare fötter desto större obehag.

– Fotsvett är något som alla har i mer eller mindre grad. Det tråkiga är att människors sätt att behandla svettiga fötter allt som oftast stannar vid den dagliga morgonduschen.

Utöver särskilda sulor finns det deo- och sprayprodukter som motverkar

Med cirka 9 000 Nm kvar till Rio ligger Ericsson på en stabil förstaplats. Avståndet till tvåan (Puma) är 41 Nm medan Ericsson 3 på tredje plats ligger 48 Nm efter ledaren.

Här är de senaste pressreleaserna från Race Office:

Leg Five Day 10 Daily Story: Racing Through Paradise Towards The Southern Hemisphere

Posted: 23 Feb 2009 07:59 AM CST

It’s day 10 of the 12,300 nm leg of the Volvo Ocean Race from Qingdao to Rio, and Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) has fought off her opponents and still leads the race south as the team crossed into the southern hemisphere. However, there has been plenty of excitement on the race track and also some narrow escapes with wildlife in the last 24 hours.

Ian Walker/GBR and his Green Dragons are reaping the reward of their easterly course as they reel in the leaders, gaining 147 nm from 1300 on Saturday to 1300 GMT today. The team is still well over 100 nm to the east of where the leaders passed and this could mean big gains or huge losses if things go against the team. They have overtaken Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) who is sailing in the wake of the leading trio, but not without a very close incident with a huge whale first thing this morning.

“The whale breached the surface about three boat lengths to windward of us when we were charging along at 17 knots. It does make you wonder what the impact would be like if you hit one of these fantastic creatures flat out. It’s probably better not to think about it too much,” wrote Ian Walker. Spirits are high and the team is reporting a very easy doldrums passage so far, with only one cloud bringing the team even close to stationary.

Controlling the pack, Ericsson 4’s crew are describing the sailing conditions as glorious. “The sea was very flat today and wind has topped out at about 12 knots, but been in the 8 – 10 knot range for most of the afternoon. We have been cruising along at around 10 knots with the code zero up and have been sailing on the wind. It’s been glorious,” wrote Guy Salter MCM, whose brother Jules is the navigator onboard.

The team passed back into the southern hemisphere today, which invoked some discussion among the Antipodean members of the crew who feel that the boat has returned to the ‘proper’ side of the world. Sightings of wildlife on this boat have been limited to one lone dolphin, a whale and a few birds. “We were hoping for a better turn out, but then, if you were a sea creature, you would also probably stay well away from a Volvo Open 70,” says Guy.

The crew of third placed Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) is fully back in the game. “During the night, we made huge gains on the front of the fleet and, in the morning, we could see PUMA. And by then, we were still gaining,” explains an excited Gustav Morin MCM. “They were sailing much lower than us, but pretty much at the same pace, and for a while, it seemed like we were going to come really close to each other. But, suddenly, they got some breeze that we didn’t, and just took off. Fortunately for us, that only lasted for about 30 minutes and we were back in the game,” he said.

Although life onboard has been universally improved across the fleet by the opening of hatches in the galley and further aft to create airflow downstairs, onboard Green Dragon the team has a bug, which is working its way through the crew. The team has taken the precaution of sterilising all the cups, bowls and spoons as best they can, but, according to Ian Walker, the reality of life on these boats is that if one person gets ill, it is a fair assumption that everyone will. Freddie Shanks is the latest victim and he has commandeered MCM Guo Chuan’s bunk as a sick bay. Over half the crew have suffered with the bug so far.

As the fleet races on through the endless atolls and islands, the crew of Telefónica Blue was rather shocked to receive a message on their navigational warning system, which indicated volcanic activity very close to a position the team crossed two days ago.

“Good it didn’t happen when we were there as I am not sure how we would have reacted, and rather don’t want to know the consequences,” exclaimed skipper Bouwe Bekking. This incident led him to consider what other dangers lurk in the waters of the Pacific Ocean. “Radio-activity is one of them. Some of the atolls are still high radio active and the Pacific pilot recommends a wide berth around them,” he said. That said, Bekking says that the Pilot has provided some nice reading material and says it is a shame that they are racing through this area. “Wouldn’t have been nice to make several stops here and to explore some of the atolls? The pictures say it all, it is paradise.”

At 1300 GMT today, Ericsson 3 was just one mile astern of PUMA, who in turn was only 21 miles behind the leaders, Ericsson 4. Green Dragon was nine miles ahead of Telefónica Blue and both these two boats continue to make small gains on the leaders at every position report. Boat speeds hover around 10 knots, although, for the past three hours, Telefónica Blue has averaged 11.8. Green Dragon gets the prize for the best 24- hour run, sailing 330 since 1300 GMT yesterday. It is likely to be a week before the fleet rids itself of the light airs and arrives in the Southern Ocean proper.

Leg Five Day 10: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 9,303 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +21
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +24
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +126
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +135

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Sjösportskolan Långedrag lanserar ”På rätt kurs” med Harald Treutiger, en webbaserad kurs för att ta Förarintyg och ett eventuellt framtida Båtkörkort. Kursen består av mer än 40 illustrativa, streamade videos, fördjupning i text och bild, interaktiva övningar och övningsprov. Målet med kursen är att deltagaren tar förarintyget inom fyra månader.

Kursen är indelad i tio avsnitt: t.ex Sjökort, Navigation, Lanternor, Fart och distans, Nedsatt sikt, Ansvar och miljö. Kursen vänder sig både till nybörjare och den båtvane som kanske aldrig fick gjort den där skrivningen.

Harald Treutiger, göteborgsk TV-profil känd från Robinson, 24 karat och bingolotto är ciceron genom kursen. Han guidar på ett lättsamt sätt deltagaren i ute till havs och i en mängd olika scenarier.

– Jämfört med våra vanliga kurser i Förarintyg är denna kursens styrka flexibiliteten, berättar Nina Nordström på Sjösportskolan. Sätt igång när det passar dig! Upplägget och filmerna ger en bra inblick i båtlivet och är samtidigt underhållande. Dessutom har många människor inte tid att gå organiserade kurser. Därför tror vi att den här varianten är helt ”rätt kurs”.

”På rätt kurs” går att köpa på www.sjosportskolan.se och hos ett antal återförsäljare, det finns även en gratis demo Sjösportskolans hemsida. Priset är 1600:- och då ingår ett studiepaket bestående av ”Kurs och Bäring”, Kort 1, Övningssjökort 931, passare, transportör och knop-rep.

Under inloggningstiden på fyra månader ingår kontakt med en navigationslärare för frågor, hjälp att boka skrivning eller praktiktur.

Länk: www.sjosportskolan.se

Kommentarer

Seglare 11:52:33 2009-02-24

Kan man inte blanda lite Robinson med navigationsutbildning i värmen nånstans? Kul idé.

Lagom till öppnandet av båtmässan ”Allt för sjön” i Stockholm den 28 februari lanseras tre nya båtsportkort från Sjöfartsverket. De täcker Stockholms skärgård, uppdelad på tre båtsportkort. De är tillverkade i ett nytt material, som ersätter det tidigare kortet med papper och laminat.

De tre sjökorten är uppdelade enligt:

Stockholm Norra, Öregrund – Möja

Stockholm Mellersta, Möja – Dalarö

Stockholm Södra, Dalarö – Trosa

Korten är tillverkade i ett nytt, stryktåligt och impregnerat material som är vik- och våtstarkt med kraftig ryggspiral som tål tuffare tag.

Länk: www.sjofartsverket.se

Kommentarer

Lasse 11:51:37 2009-02-24

Hoppas de är lika bra som Hydrographicas sjökort.

Det är svårt att segla hemma i SVerige på vintern och ibland även på tidig vår. En lösning kan vara att hyra charterbåt på varmare breddgrader. Det finns många företag som erbjuder kompletta lösningar för detta.

Pressrelease:

Ossidiana AB – Sardinienspecialisten är ett av de företag som erbjuder seglare att hyra segelbåt på norra Sardinien och i Toscana. De samarbetar med familjeföretaget North Sardinia Sail, som är Italiens största seglingscharterbolag. NSS har över 40 båtar i flottan och äger över 80% av båtarna själva. Intresserade kan hyra fullt utrustade och försäkrade segelbåtar med eller utan personal ombord från tre charterbaser i Italien, Portisco och Alghero på Sardinien och Castiglioncello i Toscana.

Sardinien är Medelhavets näst största ö efter Sicilien och har knappt 1,7 miljoner invånare. Ön har under årtusendena intagits av allt från fenicier, romare, nordafrikaner och spanjorer. Sardinien har en rik kultur, ett eget spåk “sardo” och ett varierat kök med delikatesser såsom “porcetto”, helstekt spädgris, “aragosta” langust och “culurgiones” pastaknyten fyllda med potatis och mynta.

Ön är även känd för dess invånares långa livslängd och har flest över-hundraåringar i Europa. Hemligheten till sardernas långa liv studeras av forskare runt om i världen. Några gynnande aspekter sägs vara goda gener tillsammans med ett liv utan stress, en kost utgjord av lokalproducerade livsmedel och ett glas rödvin om dagen från den inhemska druvan Cannonau från centrala Sardinien.

Porto Cervo och området Costa Smeralda, Smaragdkusten skapades av den ismaelitiske prinsen Karim Aga Khan på 1960-talet och har sedan dess varit hem för celebriteter från hela världen under sommarmånaderna. Aga Khan grundade 1967 en av världens mest exklusiva seglingsklubbar i just Porto Cervo, Yacht Club Costa Smeralda. YCCS anordnar internationella regattor såsom Maxi Yacht Rolex Cup och Swan Cup med Rolex som huvudsponsor. Seglare från hela världen kommer och deltar på dessa regattor och har satt Sardinien på kartan som seglingsmetropol.

Det går flyg direkt till Sardinien med Ryan Air till Alghero från Nyköping Skavsta. Hyr segelbåt i Toscana och segla i området runt Elba, Isola del Giglio och Norra Korsika. Flyg till Pisa med Ryan Air från Nyköping Skavsta.

Länk: www.ossidiana.se

Mysteriet med hur vissa marina djurarter kan lysa har kommit ett litet steg närmare sin lösning. Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att det självlysande kräftdjuret krill reglerar ljusstyrkan med hjälp av speciella och tidigare okända muskler.

Fenomenet med levande organismer som kan alstra ljus kallas bioluminiscens och är ganska vanligt, inte minst hos marina arter. Det är känt att ljuset alstras genom kemiska reaktioner och att syremolekyler där spelar en viktig roll. I naturen och hos djuren sker denna kemiska reaktion i speciella lysande celler, fotocyter. Dessa sitter i sin tur samlade i komplicerade ljusorgan där ljusets intensitet regleras av nervsignaler och ljuset kan modifieras med hjälp av reflektorer, linser och filter. På så sätt kan den självlysande organismen anpassa ljusets våglängd, spridning och styrka efter situationen – men hur den processen går till i detalj är fortfarande i stora delar okänt.

Forskaren Jenny Krönström vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, har genom att undersöka ljusorganen hos marina nässeldjur, kräftdjur och fiskar fogat ytterligare en bit till pusslet. Hon kan i sin avhandling avslöja att det självlysande kräftdjuret krill är utrustad med speciella muskler, som genom att de spänns och slappnar av reglerar ljusstyrkan. Även här tycks kväveoxiden spela en viktig roll i bioluminiscensen. Hos krillen skapas kväveoxiden i de tunna kärl som försörjer fotocyterna med syre, samt i speciella slutarmuskler, sfinktrar, som sitter där dessa kärl tömmer blod bland fotocyterna. Experiment med avslappnande respektive sammandragande substanser visar att när slutarmusklerna slappnar börjar krillen att lysa, förmodligen genom att mer syresatt blod då släpps in till fotocyterna.

Eftersom bioluminiscens har uppstått flera gånger under evolutionen har olika arter utvecklat olika lösningar för hur ljuset kontrolleras och sänds ut. Jenny Krönströms forskning visar att även kväveoxiden kan ha olika effekter: hos den märkliga djuphavsfisken Olfers silveryxa (pärlemorfisk), som har en rad lysorgan längs buken, har kväveoxid en dämpande effekt på ljusreaktionen – medan kväveoxid hos den amerikanska Sångfisken tvärtom ökar ljusintensiteten.

Ljuset som skapas är inte bara till nytta för organismen som en biologisk ficklampa, kamouflage eller som kommunikationssätt. De ämnen som ingår i den kemiska, ljusalstrande reaktionen ­har också visat sig användbara i modern molekylärbiologi, där det så kallade green flourescent protein, som ger grönt ljus hos nässeldjur, så sent som 2008 gav Nobelpriset i kemi.

Avhandlingen Control of bioluminescence: Operating the light switch in photophores from marine animals försvaras vid disputation den 20 februari.

Bildtext:
Exemplar av Olfers silveryxa (pärlemorfisk) fångat i Medelhavet. Foto: Jenny Krönström.