Snart kan en konceptbåt med kvinnors synpunkter och idéer i fokus bli verklig. Målet är att även båtbranschen ska lyssna mer på kvinnorna.
Förgubbningen inom svenskt båtliv är väldigt tydlig. De flesta marinföretag har en kraftigt manlig dominans (för att inte säga slagsida) och även bland dem som seglar eller kör motorbåt är männen helt dominerande.
Besättningarna består dock oftast även av kvinnor och barn i olika åldrar. Att få dessa mer aktiva i allt som har med båten att göra är ett av målen för ett nytt projekt som drivs av bland andra Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF) och nätverket ”Kvinnor på sjön”. Även Sweboat finns med som partner.
– Vi har fått ett förslag om att jobba med ett projekt för att lyssna mer på kvinnor när det gäller design och konstruktion. Det första steget är att vi går ut och frågar kvinnor med en webbaserad enkät. Vi vill veta vad de tycker är viktigt och vad som kan förändras, säger Kerstin Hindrum från SMTF.
– Volvos konceptbil är en förebild för oss. När Volvo tog fram dem kom det fram väldigt många bra idéer som verkade självklara tidigare men ingen hade tagit tag i.
Förutom Kerstin Hindrum och Eva Sporrner från nätverket ”Kvinnor på sjön” även Jacqueline Widström, kvalitets- och miljöansvarig hos Najadvarvet, i det nätverk som jobbar i projektet. Hon är van vid krävande kunder där både männen och kvinnorna tar beslut.
– På Najadvarvet jobbar vi mycket med utsidan av båtar, men också med olika textilier och nya idéer för inredningarna. Det vore jättekul att få bygga en projektbåt och använda en del av de idéer som vi har, säger hon.
– I båtbranschen är det väldigt många män. Men det är en trend att kvinnor tar större del i besluten. Då blir också en del andra beslut än de mest traditionella allt viktigare. Det handlar ofta om detaljer, men olika saker har olika betydelse för oss och kan vi få till en samverkan så kan vi få nya och intressanta idéer.
Konceptbåtsprojektet är redan igång och webbenkäten kommer att vara öppen till 1 april.
– Idéerna kan vara ganska färdiga eller bara tankar och önskemål. Därefter tänker vi skicka dem vidare till några som vill tolka idéerna. Vår förhoppning är att ha en virtuell båt färdig till Scandinavian Boat Show i Stockholm i höst, säger Kerstin Hindrum.
– Genom att uppmärksamma kvinnors idéer hoppas vi också få fler kvinnor intresserade av båtindustrin.
Länk: www.kvinnorpasjon.nu
Lars-Åke Redéen
Bildtext:
Jacqueline Widström (t. v.) och Kerstin Hindrum är med i det kvinnliga nätverket som hoppas kunna bygga en virtuell konceptbåt.
SweLYS kommer under 2009 att innehålla en rad förändringar, med syfte att göra det enklare för seglare och arrangörer. På sikt kommer dessa förändringar att bli så stora att man även väljer att göra en namnändring för att inte skapa förväxling med det gamla LYS-systemet. Svenskt Respitsystem, SRS, kommer att finnas med som del i namnet.
– LYS-systemets grundprinciper var bra, men klassreglerna hade genom åren blivit mycket komplicerade med många undantag och korsreferenser samt tillägg och avdrag till respittalet. De nya klassreglerna som nu införs är resultatet av en total genomgång av regelverket och vi är övertygade om att seglare och arrangörer kommer att uppskatta förändringarna, säger Jan Dejmo, ordförande i Svenska Seglarförbundets Tekniska kommitté.
Det finns flera skäl för namnbytet, men det viktigaste är kanske att markera att det är fråga om en stor revision och att det därför finns goda skäl för seglare och arrangörer att ta informera sig om de nya klassreglerna.
För att göra det enklare för framförallt arrangörerna har det rensats ordentligt bland möjliga avdrag. Det enda avdraget som finns kvar i det nya systemet är möjligheten för en arrangör att tillåta ett spinnacker-/gennackeravdrag. 0,03 om man inte använder spinn-/gennaker. Detta ska då anges i inbjudan och seglingsföreskrifter. Arrangören kan också ange en tidsgräns för sådan anmälan.
I det gamla systemet delade man upp båtarna i två kategorier; standardbåtar (med i LYS-tabellen) och mätbrevsbåtar. I det nya systemet tillkommer en kategori, klassbåtar.
• Standardbåtar är sådana båtar som ska överensstämma med en båttyp dokumenterat i ett SweLYS/SRS-båtdatablad.
• Klassbåtar är sådana båtar som ska överensstämmer med en båttyps klassregler. Inriktningen är att båttypens klassregler i övrigt ska påverkas så lite som möjligt av SRS.
• Mätbrevsbåtar är sådana båtar som ska överensstämma med sitt SweLYS/SRSmätbrev.
För att göra det enklare för den som seglar har varje kategori av dessa fått sin egen klassregel. Allt som gäller en kategori av båtar presenteras därmed utan undantag och korsreferenser och det blir lättare att läsa.
Sportbåtarna har tidigare legat i en egen kategori. För att förtydliga att de är en del av den övriga seglingen har man i SweLYS/ SRS 2009 gjort en ny fördelning där man delat upp sportbåtskategorin på jollar och kölbåtar. Båttyperna är från och med 2009 kölbåtar, jollar och flerskrovsbåtar.
Länk: www.ssf.se
Bilden:
Från Swedish Match Cup 2008. Foto: Dan Ljungsvik.
För fyra år sedan upptäckte forskare vid Göteborgs och Stockholms universitet en ny tångart i Östersjön. Nya studier avslöjar att arten kan ha bildats för bara 400 år sedan, vilket gör tångarten världsunik.
2005 upptäckte forskare från Göteborgs och Stockholms universitet en ny art av tång. Arten, som fick namnet smaltång, har utvecklats från Östersjöns befintliga bestånd av blåstång. Fördjupade studier av smaltången visar att den ur ett evolutionärt perspektiv bildats extremt fort: arten bildades för mindre än 2500 år sedan, och troligen så nyligen som för cirka 400 år sedan.
Fyndet, som nu publiceras i tidskriften BMC Evolutionary Biology, är ett av få exempel på så extremt snabb artbildning i världen. Resultaten visar också att nya arter kan bildas även i det relativt unga och artfattiga Östersjön.
– Vi jobbar nu vidare med att förstå hur artbildningen har gått till. Smaltången är mycket vanlig i Bottenhavet och vi vill förstå vilken betydelse den har i ekosystemet, säger Riccardo Pereyra, forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.
Franska Bénéteau Group kan inom kort tvingas säga upp 700-800 av sina anställda på grund av minskad försäljning. I gruppen ingår både Bénéteau och Jeanneau med motor- och segelbåtssortiment, vilket gör koncernen till en av världens största båtproducenter.
Sedan tidigare är 2 000 av Bénéteaus anställda och 1 500 vid Jeanneau tillfälligt permitterade sedan januari 2009.
Anledningen till de drastiska åtgärderna är främst Bénéteau Groups framtidsprognons, som innebär en nedgång i försäljning under 2009 med cirka 45 procent för båtförsäljningen och 40 procent för koncernen som helhet.
Båtar står för 81 procent av Bénéteaus försäljning medan fritidshem svarar för 19 procent. Gruppen är representerad i över 50 länder och har totalt 6 000 anställda vid 24 fabriker.
Länk: www.beneteau.com
Nu klarnar framtiden för Volvo Ocean Race sedan VD:n för hela racet, norrmannen Knut Frostad, har presenterat de kommande planerna. Nästa upplaga av Volvo Ocean Race seglas preliminärt 2011–2012. Den slutgiltiga rutten som ska seglas är inte klarlagd, men båtarna kommer att starta och att gå i mål i Europa. Rutten kommer att presenteras under första kvartalet 2010.
Den nuvarande upplagan av Volvo Ocean Race är den mest mediabevakade i tävlingens 35-åriga historia.
– Volvo Ocean Race utvecklas i samma takt som modern kommunikation, säger Knut Frostad.
– Den här gången har vi introducerat många innovationer, till exempel mediapersonen ombord som tar livebilder och filmar med HD-kamera. I januari fick vår mobila webbsajt en träff i sekunden och det framgångsrika Virtual Game passerar snart 200 000 spelare från nästan 200 länder i hela världen.
Frostad presenterade även imponerande statistik från det pågående racet:
• 811 677 besökare till race village i Cochin, Indien
• 420 journalister från åta länder som bevakade besöket i Kina
• 2 350 392 besökare i Volvo Ocean Race hittills
• 319 TV-sändningar i 55 länder
• 2 410 000 unika besökare till www.volvooceanrace.org
Innan starten från Alicante hösten 2008 lovade Volvo att nästa race ska starta 2011. Den slutliga banan som ska seglas är dock inte klar än.
Även till nästa tävling blir det flera ändringar vad gäller båtarna, besättningarna, bansträckningen med mera. Närmare information om detta kommer inom de närmaste veckorna.
För 2011–2012 års upplaga av Volvo Ocean Race blir det bland annat tajtare regler för antalet segel som får användas. Segelgarderoben, som är en stor utgiftspost för teamen, reduceras med nästan 40 procent. Eventuellt kommer även rullsegel att bli tillåtna, vilket underlättar besättningens arbete avsevärt.
Länk: www.VolvoOceanRace.org
Efter över 1 000 dagars testande under Americas Cup 2007 i Valencia föddes TP 2 Shadow Jacket. I år släpps den andra generationens Shadow range som är efterföljare till den generation som såg dagens ljus 2005.
Flera av de linjer som Henri Lloyd presenterar i 2009 års kollektion har det unika OPTIVISION Hood systemet som ger ett suveränt pereferiseende. Genomskinliga TPU fönster är integrerade i huvan på varje sida vilket gör att man ökar sikten åt sidorna utan att tappa skydd för ansiktet.
Allt för att du ska få en större fördel i den viktiga taktiken. Materialet i jackan är Henri Lloyds 2,5 lagers TP2 material som ger en jacka som andas som en midlayerjacka men som också ger ett skydd som en ren skalprodukt. Membranet i jackan gör att den fuktighet som uppstår försvinner snabbt och håller dig torr.
Yttermaterialet på jackan har ett nytt förbättrat system som kallas Super Durable Water Repellent finish (SDWR), vilket har tagits fram för att reducera den saltvattenhinna som vanligtvis lägger sig på andra vattenavstötande material.
Förutom TP2 Shadow 2G Jacket finns även i rangen TP2 Shadow 2G Hood Smock och TP2 Shadow 2G Salopette byxor.
TP2 Shadow 2G Jacket och Hood Smock finns i färgerna Carbongrå , Knallblå och Ljusgrå,
TP2 Shadow 2G Salopette finns I Carbongrå och Ljusgrå.
Hela rangen finns i storlekar från XS till XXL
TP2 Shadow 2G Jacket Rek 3695,-
TP2 Shadow 2G Hood Smock Rek 3195,-
TP2 Shadow 2G Salopette Rek 2995,-
Länk: www.henrilloyd.com/marine
HISTORIK
Henri Lloyd – True to the sea
Allt började ute till havs år 1963 och Henri Lloyd har varit havet troget sedan dess. Henri Lloyds grundare Henri Strzelecki, eller “Mr Henri” som han kallades, var en ivrig seglare och visste av erfarenhet hur tunga och obekväma de traditionella oljerockarna som användes som regnrockar var.
Mr Henri föstod sig på 60-talets nya tyger och vilka möjligheter det öppnade för ett nytt företag. Han började tillverka högklassiga regnkläder av Bri-Nylon och blev en föregångare inom seglingskläder och en banbrytare i användningen av nya material. I dag används Henri Lloyds seglarrockar och regnställ av såväl professionella seglare som amatörer i hela världen.
Henri Lloyd Lifestylekollektionen föddes på 1980-talet med seglarjackan Consort Original. Skotergängen i Milano tog till sig Consort Original jackan som sin “uniform” år 1984. Jackan hade utvecklats för båtdäck redan år 1965 men den blev ett modefenomen som svepte över hela Europa. Henri Lloyds seglarstil blev snabbt en hit. Detta överraskande sidospår in i modevärlden födde nya idéer och Henri Lloyd Lifestyle skapades. Henri Lloyd Lifestyle säljs över hela världen, från Australien till Finland.
Länk: www.sportmanship.se
Jabscos senaste lösning på avfallshantering ombord har raffinerad elektronisk fjärrkontroll och mätfunktioner, komplett med en kraftig tömningspump, och denna första modell omfattar en rejäl 30 liters avfallstank av polyeten.
Fjärrkontrollens pekskiva, som kan placeras på lämplig plats var som helst ombord, visar nivån i tanken till närmaste ökningssteg på 1/8 av tankvolymen. När den kopplas på lyser indikatorn i en minut innan den släcks. När tanken är 3/4 full, tänds lysdioden automatiskt och blinkar kontinuerligt. Om blinkandet irriterar kan dock denna funktion försättas i viloläge och den aktiveras då bara om nivån i tanken förändras eller vid elavbrott.
För att garantera mycket exakt mätning av tanknivån tar elektroniska sensorer två slags genomsnittliga avläsningar: en vid påfyllning och en vid tömning. Detta kompenserar eventuella båtrörelser under gång eller i hårt väder. Urpumpningsknappen måste tryckas in under tre sekunder innan den startar. Detta minskar risken att den aktiveras av misstag.
Pumpen stoppar automatiskt när den registrerar att tanken är tom. Den stängs också av om den inte avkänner någon vätskerörelse. Detta skyddar motor och impeller mot skador och minskar också risken att ett rör spricker under t.ex. pumpning mot en stängd bottenförskruvning. En lysdiod blinkar på styrpanelen för att varna handhavaren beträffande felet.
De tre utloppen på tanken gör det möjligt att tömma över sidan genom en förskruvning i bordläggningen eller pumpa ur vid kajen, och det finns också ett ventilationsrör. Tanken kan rengöras med hjälp av en inspektionslucka.
Paketet är enligt Jabsco ett lättinstallerat system med allt som behövs, antingen för tillverkare av originalutrustning eller som eftermontering av båtägarna själva. Maximala dimensioner är 31 cm hög x 44 cm lång x 36 cm bred.
Länk: www.jabsconews.com
Italienska Ferretti – världens största fritidsbåtskoncern – lyckades undvika en konkurs i sista ögonblicket. Företaget har fått grönt ljus för en rekonstruktionsplan av sina lånegivare samtidigt som grundaren och styrelseordföranden Norberto Ferretti sätter in friskt kapital i bolaget. Norberto Ferretti får en 45-procentig andel tillsammans med Italiens största oberoende investmentbank, Mediobanca SpA, som investerar 15 miljarder kronor i företaget. Inför konkurshotet var skulderna över 10 miljarder kronor och trots flera försök att rädda företaget såg det allt mörkare ut. I koncernen Ferretti SpA ingår nio olika välkända båtmärken: Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Apreamare, Mochi Craft, CRN och Custom Line.
Företaget grundades av Norberto Ferretti redan 1968. Idag är det en mycket stor företagsgrupp med totalt 3 000 anställda i 80 länder.
Den senaste utvecklingen innebär att den spanska banken Caja Madrid har blockerat en rekonstruktion av Ferretti för att ge företaget en chans att starta om. Enligt denna plan skulle den italienska banken Mediobanca och ledningen för Ferretti tillsammans komma överens om en överlevnadsplan som även innebar en nedskrivning av företagets skulder.
Den bank som har störst fordringar på Ferretti är Royal Bank of Scotland — samma bank som först fick problem i England i den nu pågående lågkonjunkturen. Caja Madrid har fordringar på totalt 50 miljoner Euro av Ferrettis totala skuldberg på över 1 miljard Euro.
I februari meddelade ledningen för Ferretti tillsammans med en anonym investerare att de var långt framme i förhandlingar för att köpa tillbaka hela företaget. Riskkapitalbolaget Candover skulle då köpa en majoritetsandel i gruppen för 1,7 miljarder Euro (nästan 20 miljarder kronor) med hjälp av bankerna Mediobanca och RBS.
Om det inte går att rädda företaget kan flera välkända båtmärken försvinna eller hamna hos helt nya ägare.
Lars-Åke Redéen
Länk: www.ferrettigroup.com
Den 19 april dukar Restaurang Bryggan på Gåshaga fram en barnvänlig buffé till förmån för SOS-Barnbyar. Söndagseftermiddagen innebär också specialerbjudanden på tuffa barnkläder från webbshopen Rebuz Kidz.
– Vi vill att barnfamiljer ska få njuta av god mat till ett bra pris, samtidigt som man bidrar till barn i andra delar av världen genom SOS-Barnbyars viktiga arbete, säger Camilla Renz, grundare av Rebuz Kidz, som arrangerar eftermiddagen på Gåshaga tillsammans med shoppingportalen MiaShopping.
Restaurang Bryggan på Gåshaga ligger vid vattnet, som gjord för en långlunch. Den 19 april blir det en perfekt söndagsutflykt för hela familjen att åka till Gåshaga på Lidingö.
Buffébesökare kommer att få veta mer om SOS-Barnbyar, det finns också möjlighet att bli fadder på plats. 45 kr per betalande lunchgäst går direkt till SOS-Barnbyar.
En procent av försäljningen i Rebuz Kidz går också löpande till SOS-Barnbyar, och i samband med lunchen blir det försäljning av välkända klädmärken till förmånliga priser. Alla matgäster får ett presentkort som ger 20 % på Rebuz Kidz sortiment vid ett köptillfälle.
Tid och plats:
Söndag 19 april 12.00-15.00
Restaurang Bryggan, Gåshaga Marina
(Gåshaga Pirar och Strand Följ skyltar mot Gåshaga Marina om du kommer via land. Om du kommer med båt ligger det en bit in i början av Kyrkviken på Lidingö. Båtplatser finns två meter från restaurangen)
Rebuz Kidz
Rebuz Kidz säljer barn- och babykläder på nätet. Vårt engagemang för barn visar sig genom ett kreativt sortiment av flexibla och funktionella kläder med en genomtänkt design. Och också genom att vi arbetar för att barn i andra delar av världen ska få möjlighet att vara barn med ett rättvist och roligt liv. Det tycker vi är att vara barnslig på riktigt.
Länk: www.rebuzkidz.se
På väldigt kort tid har korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm samt stödfartyget Trossö gjorts klara för att operera i helt andra farvatten än de från början var avsedda för. FMV har ansvarat för en rad modifieringar av fartygen.
Den 19 december kom beslutet från regeringen att Sverige ska delta i EU-insatsen i farvattnen runt Somalia. Sedan dess har det varit full fart på förberedelserna. I ett team bestående av Marinbasen i Karlskrona och 3:e sjöstridsflottiljen, som ska genomföra insatsen, har FMV deltagit i förberedelsearbetet och ansvarat för en rad åtgärder för att göra fartygen bättre lämpade att operera i tropiska farvatten.
Korvetterna har genomgått en så kallad tredjepartsverifiering i syfte att verifiera fartygens sjösäkerhet för operation i andra farvatten än de ursprungligen var avsedda för. Tredjepartsverifieringen, som gjordes av klassificeringssällskapet Det Norske Veritas, identifierade behov som nu är genomförda.
Fartygen har bland annat kompletterats med räddningsutrustning och säkerhetsrelaterad sambandsutrustning. Räddningsbåt med dävert har monterats och vidare har fartygen fått en förbättrad ventilation och kylkapacitet för att operera i varmare omgivning samt förbättrad satellitkommunikation.
För att göra fartygen interoperabla med andra nationer har fartygen utrustats med ny sambandsmateriel, bland annat utrustning för secure text och secure voice samt kryptomateriel. Beväpningen har kompletterats med tung kulspruta och ballistiskt skydd för skyttar.
Arbetena har genomförts parallellt med översynsåtgärder och i nära samverkan med Marinbasen. Arbetena har genomförts under stor tidspress.
– Tack vare kloka beslut under hösten och en kraftsamling nu i slutet från alla inblandade har vi lyckats genomföra de här åtgärderna på kort tid, säger Ingvar Backman, koordinator för Somaliainsatsen vid FMV.
Stödfartyget Trossö har genomgått motsvarande åtgärder som korvetterna, dessutom har fartyget fått ett nytt ledningssystem. Fartyget har dessutom utrustats med flera tunga kulsprutor samt ballistiskt skydd för skyttar.
Fredag den 3 april påbörjas upplastningen på den så kallade “ship-lift” som ska transportera de tre fartygen till operationsområdet i Adenviken. Korvettstyrkan kommer att ha hemmahamn i Djibouti, som gränsar till Somalia och har ett strategiskt läge vid Röda havets mynning.
Uppgiften är att först och främst agera eskort åt de hjälpsändningar som FN (World Food Program) skickar till området. Men det kan även bli aktuellt att agera i områden där pirater verkar och där visa sin närvaro.
Länk: www.marinen.se
Bilden:
Längst fram HMS Sundsvall och HMS Gävle, två av flottans fartyg som deltagit i internationella insatser.
Foto: Patrik Östlund/Försvarsmakten.
OS-seglaren Karin Söderström har haft svårt att hålla vikten uppe för att klara laser radialen i alla väder. Hon byter därför till tvåmansjollen 470 och tar med sig Martina Söderbom i båten. Tillsammans satsar de mot OS i London 2012.
Martina, som kommer från Vänersborg men numera bor i Göteborg, har seglat både EM och VM i e-jolle. Precis som Karin har hon gått på Lerums Seglargymnasium och deltagit i Ungdoms-VM. De senaste åren har hon varit verksam främst som coach och även seglat en del kölbåt.
– Det känns väldigt naturligt för mig att vara tillbaka och jag tycker att jag har kommit tillbaka in i seglingen väldigt lätt. Jag har testat 470 tidigare och nu känner jag mig riktigt motiverad, säger Martina.
Tjejernas första tävling blir GKSS olympiska regatta som seglas i Långedrag den 9–10 maj.
– Karin har tidigare visat att hon kan konkurrera i världstoppen och nu har hon hittat en båttyp som kanske passar ännu bättre. Det kommer att ta henne och Martina ett tag att lära känna båten men jag tror att det bara är en tidsfråga innan de kan konkurrera i toppen. Det är fantastiskt roligt att vi nu har hela fyra riktigt duktiga dambesättningar i 470. Det har aldrig hänt förut, säger Sveriges förbundskapten Magnus Grävare.
Bilden:
Karin Söderström, rorsman (t.h) • Född: 1985 • Moderklubb: Lerums SS • Klubb: GKSS
Meriter: Karin slutade på 14:e plats i Laser Radial på OS i Qingdao. Förra året blev hon också åtta i VM och trea i Miami OCR.
Martina Söderbom • Född: 1982 • Moderklubb: Vänersborg SS • Klubb: GKSS
Meriter: Martina har deltagit i ett flertal VM och EM i E-jolle. De senaste åren har hon med framgång coachat ungdomar i optimist och då bland annat medverkat på flera nordiska mästerskap.
Deltagare från SWE Sailing Team
Finnjolle
Björn Allansson, GKSS
Laser
Arvid Claeson, KSSS
Johan Wigforss, GKSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Jesper Stålheim, KSSS
Max Salminen, KSSS
David Jonsson, KSSS
Victor Västernäs, GKSS
Laser radial
Josefin Olsson, GKSS
470
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Viktor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS
49er
Carl Sylvan/Niclas Düring, GKSS
Länk: www.ssf.se
Efter de ekonomiska problemen under förra året för den nybyggda Briggen Tre Kronor inleddes en företagsrekonstruktion. Räddningen av Tre Kronor lyckades och förra veckan presenterades arbetet med detta.
Bolagets rekonstruktör var Mikael Kubu, VD på Ackordcentralen. En av hans uppgifter var att säkra en stabil ekonomi i ett längre perspektiv. Parallellt med rekonstruktionen har därför briggens anställda, ledning och styrelse lagt ned ett omfattande arbete på att planera kommande års verksamheter, vilka efter den lyckade rekonstruktionen är möjliga att genomföra.
Briggen, som av internationell expertis bedömt vara “ett av världens främsta segelfartyg”, kan nu se fram mot en spännande säsong 2009.
Briggen har i det så kallade Kolskjulet etablerat en av Stockholms mer unika konferens- och evenemangslokaler, vilken nu är öppen för företag, organisationer och enskilda. Kolskjulet inrymmer även briggens verkstad, vilken tillsammans med utsikten mot stadens vattenfront ger området karaktär av genuin maritim miljö.
Briggen Tre Kronor är ett unikt projekt som efter tolv år från starten kan utvecklas till en för många parter attraktiv verksamhet. Bolagets varumärkesposition, en Ambassadör för Östersjöregionen, har framgångsrikt etablerats inom handel, miljö och ungdomsverksamhet. Under 2009 väntar en rad spännande äventyr och viktiga projekt, som t ex deltagandet i det stora Klimatmötet i Köpen-hamn dit vi seglar tur och retur i december, Tall Ships Races med hamnar som St Petersburg och Gdynia, den första seglingen för en brigg på ett sekel i Mälaren, samarbete med Fryshuset mm.
Länk: www.briggentrekronor.se
En av de få kvarvarande sjöpolisstationerna – den i Kungshamn i Bohuslän – dras nu in. Båten med sin fyra man starka besättning får i stället jobba med Göteborg som bas. Båten kanske flyttas redan innan årets sommarsäsong.
Det är de senaste årens utveckling i våra skärgårdar som nu även drabbar Kungshamn, som ligger intill Smögen – en av landets mest välbesökta gästhamnar.
– En katastrofal försämring av sjöpolisens verksamhet i norra Bohuslän, säger Christer Magnusson, facklig företrädare för sjöpolisen i Västra Götaland till tidningen Bohusläningen.
Både personalen och de boende i Kungshamn samt båtfolket är mycket upprörda över förändringen. I stället för sjöpoliser får de nu i stället vänja sig i att Kustbevakningen fortsätter med en del av Polisens uppgifter.
Svenska Båtunionen fick en ny styrelse på årets Båtriksdag, som hölls ombord på Viking Line i Helsingfors 3–5 april. Styrelsen består av elva personer som representerar båtlivet i hela Sverige.
Svenska Båtunionen är med sina 162 000 medlemmar moderorganisation åt landets båtklubbar. Totalt organiserar Unionen 889 båtklubbar, fördelade på 26 regionala förbund.
Den nya styrelsen har flera viktiga frågor att ta tag i. Bland de allra färskaste båtpolitiska ämnena finns diskussionen om utsläpp i havet och miljöregler för båtklubbar och marinor där spolplattor är ett av de hetaste ämnena.
En förstärkning av Svenska Båtunionens varumärke var den viktigaste diskussionen på årets Båtriksdag. Den frågan, som kan leda fram till ett nytt namn och en ny logotyp, är dock inte färdigbehandlad.
Länk: www.batunionen.com
Bildtext:
Fr. v. Lars Afzelius, Göteborg, Ingemar Wahlman, Gävle, Carsten Syverstad, Stockholm, Sten Olsson, Piteå, Bengt Gärde (ordf.), Lidingö, Denis Helin, Sollentuna, Tommy Engvall, Ronneby, Leif Stenlund, Skellefteå, Carl R Hellström, Lidköping, Lasse Carlsson, Göteborg. Saknas på bilden: Martin Nordström, Hasslö.
Kommentarer
Call in the girls
Varför det? Gubbvälde som över allt annars.
Åsa, har du något förslag på någon kvinna som är mer kvalificerad? Annars om vi ska frångå kvalifikationerna så har jag en homosexuell häst som är rätt trevlig och brun-fläckig… Den kan säkert göra någon nytta och framför allt så täcker den ju upp en ganska underrepresenterad grupp i samhället.
Fruntimmer och båtar? Jag har en tant här hemma och hon begriper då inte alls nåt om båtar!
med en sådan här höjd på medlemsdiskussionen skapas verklig respekt för organisationens åsikter! Lycka till styrelsen!
Ja riktigt imponerande.
Seglaren och advokaten Bengt Gärde från Lidingö valdes enhälligt till ny ordförande för Svenska Båtunionen vid årets Båtriksdag, som hölls 3–5 april. Han efterträder Göran Andersson, som har varit Unionens ordförande i fem år.
Bengt Gärde har lång erfarenhet av båtliv med sin egen familj som seglar på semestrarna varje sommar. Bengt, som är 57 år, är medlem i Lidingö Segelsällskap och ordförande i Lidingö Båtförbund sedan tolv år. Familjen har en Bavaria segelbåt, som används flitigt både på semestrar och annan ledig tid.
Till yrket är Bengt Gärde advokat med eget företag. Han har viss anknytning till båtbranschen och har även varit medlem av Unionens Juridiska Kommitté i flera år.
Bildtext:
Bengt Gärde, ny ordförande för Svenska Båtunionen.
Kommentarer
Grattis till valet av Bengt!
Han kommer att vara en garanti för att försvara båtlivets frihet mot klåfingriga kommuner och statliga regleringsambitioner!
Jag håller med. Ett mycket klokt val.
Skepparen Bouwe Bekking och hans besättning ombord på Telefónica Blue vann in port racet i Rio de Janeiro. PUMA (Ken Read/USA) gjorde en stabil insats genom att komma tvåa, men den verkliga överraskningen stod pånyttfödda Delta Lloyd med sin spanske skeppare, Roberto Bérmudez, för genom att komma trea.
Det var väldigt lugnt på havet i Rio när tävlingen skulle hållas och den sköts därför upp ett par timmar. Därför begränsades racet till endast en tävling i stället för två, som det var tänkt.
Till slut kom i alla fall en stadig bris på 5 m/sek över Guanabara Bay och båtarna kunde börja tävla igen. Ian Walker och Green Dragon ledde fältet över startlinjen med Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), som seglade med kronrpisessan Victoria ombord.
Vid den första rundningen ledde PUMA, tätt följd av Ericsson 3 med Magnus Olsson som skeppare. Det lönade sig dock inte för svenskarna att de hade en färsk vinst bakom sig. I mål var Telefónica Blue först, tätt följd av PUMA och Delta Lloyd kom på tredje plats.
Starten av leg sex går 11 april. Den deltävlingen är på 4 500 Nm från Rio till Boston i USA.
Resultet
The Light In-Port Race Rio de Janeiro Results (Provisional)
1. Telefónica Blue 4.0 points
2. PUMA 3.5 points
3. Delta Lloyd 3.0 points
4. Ericsson 4: 2.5 points
5. Telefónica Black 2.0 points
6. Green Dragon 1.5 points
7. Ericsson 3: 1 points
8. Team Russia DNS
Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 66 points
2. PUMA (Ken Read/USA): 56.5 points
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 54.5 points
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 44.5 points
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 41 points
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 23 points
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 15 points
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points
Länk: www.volvooceanrace.org
Bildtext:
Kronprinsessan Victoria seglade med Ericsson 4 i Rio. Foto: Oskar Kihlborg/Ericsson Racing Team.
Årets besökare på mässan ShipRepair & Conversion kan se exempel på Amtico Internationals moderna stil och eleganta golv i den nya kollektionen Amtico Marine. ShipRepair & Conversion 2009 är en mässa för alla aspekter av båtvård, bland annat fortlöpande underhåll, ombyggnad, reparationer och upprustning, och äger rum den 28-30 april. Mässan hålls på National Hall, Olympia, en av centrala Londons mest stämningsfulla lokaler, och kommer för första gången att innefatta Passenger Shipping Expo.
Amtico Marine, som är utformad för att uppfylla den marina marknadens specifika krav, är en kombination av hög prestanda och flexibel design. Det är dessutom en av de första produkterna i sin klass som uppfyller alla kraven i modulerna B och D i direktivet om marin utrustning (MED) och som har erhållit Wheelmark- certifieringen från Lloyds Register.
Den kompletta Amtico Marine-kollektionen kommer att visas upp och besökarna kan prata med Cedric Heathcote och Carl Johan Cederbom som ingår i Amtico Internationals europeiska säljteam. De har ingående kunskap om Amtico Marine- serien, installation och tekniska specifikationer. Dessa båda representanter finns till hands för att diskutera produktfördelar, svara på frågor och diskutera specifika projektkrav.
I Amtico Marines monter, som finns på PSE -A13, kan besökarna se exempel på olika projekt där Amtico Marine-kollektionen har använts med enastående resultat. Besökarna i montern kan få information om Amtico Internationals skräddarsydda service och diskutera vilken design som kan passa just deras projekt.
Sophia McKain, kommersiell marknadsföringschef på Amtico, säger: “Med besökare från hela Europa, bland annat höga chefer inom färjebranschen, är Passenger Shipping Expo en mycket bra möjlighet för oss att visa upp vårt omfattande produktsortiment.”
Amtico Marine-golven, som är varma och tysta att gå på, kan användas i alla typer av allmänna utrymmen. Kollektionen innehåller en spännande, elegant uppsättning mönster som gör alla golv dekorativa. Golven är dessutom tåliga mot slitage i lokaler som används mycket.
Alla Amtico Marine-golv är vackra och eleganta, har enastående prestanda och lång hållbarhet. De levereras med sju års slitagegaranti.
Länk: www.amtico.com
Nu finnsdet ett nytt, svenskt ankare som passar bra när man vill lägga sig i en vik nånstans och ta en fika eller förtöja en mindre båt. Det är ett ankare som inte gör märken i båten om det råkar slå i skrovsidan. Göteborgsföretaget Gecea Euro Trading AB har tillsammans med underleverantörer tagit fram ett mjukt tallriksankare, en plätt, som inte gör några märken i båtens gelcoat.
Ankaret är tillverkat i ett vattentätt plastmaterial, och lämnar varken märken, skav eller rostfläckar efter sig.
Det mjuka ankaret ”Soft Dish” finns än så länge i storlekarna 5,5 kg och 8 kg. Soft Dish är utvecklat i Sverige av göteborgska familjeföretaget Gecea Euro Trading. All tillverkning sker i Sverige.
Finns att köpa i tillbehörsbutiker och hos Gecea. Priset i butik beräknas vara cirka 825 kr.
Länk: www.gecea.com
Efter att noga ha studerat hur deras lyxiga RIB-modell X-Craft 9.0 med inombordare togs emot på miljonärsmässan Millionaire Fair i Amsterdam introducerar X-Craft en ännu sportigare version av båten: X-craft 8.0. Lanseringen sker på båtmässan Ribex Boat show på Isle of Wight 8-10 maj.
Typiska egenskaper för denna nya RIB (rigid inflatable boat) är dess goda fartegenskaper, komfort i båten och en mycket lyckade konstruktion, enligt företaget. Liksom för övriga modeller från företaget finns det ett stort utbud av motorer att välja mellan. Standard är en 250 hk Mercury Pro XS, vilket ger en fartpotential på över 100 km/h.
RIB-båtarnas popularitet växer ständigt tack vare båttypens goda sjöegenskaper och enkla hantering. X-Craft finns att köpa hos återförsäljare i Danmark, Spanien och Nederländerna. Priset för X-Craft 8.startar på cirka 80 000 Euro.
Länk: www.xcraft.nl
Kommentarer
Detta ska jag tipsa mina vänner på Lidingö om. Verkar supermysigt!!!
Kan ni inte har ett reportage om barnkläder för sjön? Det kommer ju fler och fler bra kläder.