Nyheter

Vid veckans sammanträde i Strasbourg väntas Europaparlamentet säga ja till ny lagstiftning som rör sjösäkerhet och passagerares rätt till ersättning vid olyckor till sjöss. Ekonomisk återhämtning i Europa står i fokus för onsdagens prioriterade debatt och omröstningar.

Tjeckiens vice premiärminister Alexandr Vondra och kommissionens ordförande José Manuel Barosso finns på plats i Strasbourg för att informera om agendan för stats- och regeringschefernas vårtoppmöte som äger rum den 19-20 mars. Efter avslutad debatt väntas Europaparlamentets ledamöter anta flera skriftliga resolutioner om bland annat Lissabonstrategin och klimatarbetet inför toppmötet.
Debatt: onsdag 11 mars
Omröstning: onsdag 11 mars

Nationella åtgärder för ekonomisk återhämtning kan äventyra konkurrenskraften i Europa om inte åtgärderna koordineras gemensamt. Det är budskapet från utskottet för ekonomi och valutafrågor. Ledamöterna röstar om ett initiativbetänkande som föredras av Elisa FERREIRA (PES, PT). Europaparlamentet röstar även om riktlinjerna för de kommande årens sysselsättningspolitik i medlemsstaterna. Den svenske socialdemokraten Jan ANDERSSON (PES) och utskottet för sysselsättning och sociala frågor räknar med att arbetslösheten i EU kommer att öka från fjolårets 7 procent till 8,7 procent i år.
Debatt: onsdag 11 mars
Omröstning: onsdag 11 mars

Efter två behandlingar i Europaparlamentet och långa förhandlingar i rådet finns nu ett gemensamt utkast från förlikningskommittén om ny sjösäkerhetslagstiftning. Lagstiftningspaketet består av sju delar och innehåller bland annat förtydligande kring passagerares rätt till ersättning i samband med olyckor till sjöss.
Debatt: tisdag 10 mars
Omröstning: onsdag 11 mars

Europaparlamentet debatterar och röstar om framstegsrapporter när det gäller framtida EU-medlemskap för Turkiet, Kroatien och f.d. jugoslaviska republiken Makedonien.
Debatt: onsdag 11 mars
Omröstning: torsdag 12 mars

Bland övriga lagstiftningsförslag som debatteras och går till omröstning i veckan finns säkerhetskrav på motorfordon, transportavgifter för tunga fordon, åtgärder för begränsa industriutsläpp och allmänhetens tillgång till handlingar från EU-institutionerna.

Parallellt med Europaparlamentets sammanträde i plenum, möts flera utskott under veckan för omröstningar. Det gäller bland annat miljö- och folkhälsoutskottet som röstar om gränsöverskridande patienträttigheter på torsdag.

Odlad fisk (lax, torsk m.m.) kräver mycket foder som idag görs till tre fjärdedelar av mer eller mindre hotad, havsfångad fisk. De kan dock lika gärna födas upp på ett foder som till hälften består av protein och fett från mikroorganismer och/eller musslor. Enligt SLU-forskare är vi på god väg till en hållbar fiskodling även av rovfiskar.

Forskare vid SLU har tidigare visat att åtminstone 75 procent av fiskoljan i fodret kan bytas ut mot plantoljor som t.ex. rapsolja, men att detta medför att kvoten långa, nyttiga fettsyror minskar. Bioaktiva substanser i fodret (t.ex. sesamin) kan hjälpa fisken att syntetisera dessa långa fettsyror från kortare, som i rapsoljan.

SLU-forskarna har nu, i samarbete med Anders Kiessling, Aquaculture Protein Center, och Lars Edebo, Sahlgrenska sjukhuset, testat att ersätta även fiskmjölet med alternativa proteinkällor. Det rör sig om en sorts trådbildande svampar, så kallade zygomyceter (Rhizpopus oryzae), som kan odlas på avfallsvatten från pappersindustrin.

Man har också testat musslor som foderråvara i foder för regnbåge och röding. Foder där fiskmjölet helt hade ersatts med musselmjöl och till 20 procent med zygomyceter gav inga skillnader i tillväxt jämfört med fiskar som utfodrats med traditionellt fiskbaserat foder. I nuläget kan hälften av både fiskoljan och proteinet i fodret bytas ut mot t.ex. musslor, zygomyceter och rapsolja utan risk för fiskens tillväxt och hälsa.

Det långsiktiga målet för forskarna är att 90 procent av fiskprodukterna i fiskfodret ska kunna bytas ut motmer hållbara foderkällor. Ett framtidssenario är ett kretslopp där mussel- och fiskodling kombineras. Musslorna tar upp de näringsämnen som läcker från fiskodlingen och kan sedan malas ner till mjöl för att ingå i fiskfodret.

Fördelen med musselmjöl är att detta innehåller de långa, fleromättade, marina omega 3-fettsyror, som saknas i vegetabiliska råvaror. Zygomyceter har en aminosyraprofil som stämmer bra överens med fiskmjöl.

En kombination av dessa två alternativa foderkällor ter sig, enligt forskarna, som en lovande bas till framtidens fiskfoder men behöver testas vidare. Ett avelsarbete gör dessutom att den odlade fiskens förmåga att omvandla alternativa foderkällor till animaliskt fett och protein förbättras avsevärt.

Länk: http://www.slu.se/?id=551&puff=316

30 juli till 2 augusti i sommar är det för 5:e året dags för Halmstad Marinfestival, i år med ännu mera Havstema även på land. Festivalen har blivit ett naturligt inslag i sommar Halmstad och för att göra den tillgänglig för än fler flyttas den framåt ett par veckor till månadsskiftet juli/augusti.

Förra året beräknades besöksantalet till över 100 000 besökare vilket vi tror och hoppas tangeras i år.

Till Halmstad kommer ett tiotal traditionsfartyg som ramar in evenemangsområdet med sina master och medverkar till en speciell känsla till festivalen. 2009 satsas det på “Mera Hav” så självklart finner du även utställare, krögare och aktiviteter med maritima företecknen tillsammans med artister och musikuppträden som det planeras för fullt för nu.

Fartygen som nu är kontrakterade och klara är: Joanna Saturna, Thalassa, Fulvia, Ingo, Minerva, Marie Galante, Loth Lorien, Artemis, Oban.

Länk: www.destinationhalmstad.se

Efter ett par intressanta dygn då ledningen för Ericsson 3 snabbt minskade till knappt 40 Nm har den nordiska båten nu ökat sitt försprång en aning. En av anledningarna till att Ericsson 3 sackade ner var att de fick justera sin kurs för att komma rätt till en scoring gate innan Kap Horn. Vid dessa punkter får båtarna ytterligare poäng förutom de poäng som fås för placeringarna på varje delsträcka totalt. Anledningen till att Ericsson 3 sackade ner var att de fick justera sin kurs för att komma rätt i vädersystemen samt för bevakningen av E4 och Puma.

Med cirka 2 700 Nm kvar till etappmålet Rio de Janeiro ligger Ericsson 3 etta, Ericsson 4 tvåa (49 Nm efter) och Puma trea (165 Nm efter). Telefonica Blue har halkat efter ordentligt och ligger nu nästan 800 Nm efter.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Welcome To The Southern Ocean

Posted: 15 Mar 2009 06:58 AM PDT

The race is on to Cape Horn, and for Ericsson 3, keeping the chasing pack astern is becoming something of a problem. They are closing, and closing quickly.

Today at 1300 GMT, Torben Grael’s Ericsson 4 had closed to within 33 nautical miles of stablemate Ericsson 3, who has led the leg since taking a brave northerly course after crossing the first scoring gate on day 19, 4 March. But, it is Ian Walker’s Green Dragon, who is posting the fastest 24 hour run of 477 nm, knocking 58 nm out of Ericsson 3’s lead in the last 24 hours.

Ericsson 3 has 854 miles to run to the Cape Horn scoring gate, where what looked like certain leader’s points a few days ago seem now to be in doubt.

The entire fleet is benefitting from some true southern ocean weather and is now making rapid progress towards the legendary Cape. According to Ken Read from PUMA, the effect of low pressure has, for a change, done exactly as predicted and Ericsson 3 has been brought to heel as the chasing pack are now nipping at her heels.

Ken says, “As the low has come down through, it has spread out a bit and also slowed some, which has done two things. It will make the entrance into the west side of the system much ore palatable, meaning we will be at much broader angles entering the system rather than the hard on the wind prediction that the weather forecasting was showing a few days ago.”

Onboard Ericsson 4, the team is grateful to be sailing in proper Southern Ocean conditions at last. “The rookies must have been wondering if all those stories about it were true,” writes skipper Torben Grael. “But now, with 1000 miles to go, it looks like we are going to have a good taste of it,” he added.

Meanwhile, from their position at the back of the fleet, the crew of Telefónica Blue is watching the action at the front as it unfolds. The team has cleared the second ice waypoint and has gybed south to sail into better breeze, but they are in a different weather system from the leaders, who are just over 700 nm ahead.

“Slowly, but surely the breeze has been building and now we are in a steady 25 knots, making good progress,” says skipper Bouwe Bekking.

Of course, it is tempting, in these conditions to fly as much sail area as possible and push the boat to the limit, but, says Bekking, unless Telefónica Blue arrives in Rio in one piece, they will never beat the others. They are limited to only a small jib once round the Horn, but, as Bekking says, “From Rio onwards we start with a clean sheet of paper as there are lots of points to be earned to the finish of the race. “

Once the fleet clears Cape Horn, which, contrary to popular belief is not just one Cape, but mass of small islands that litter the western side of Chile, the fleet will be say goodbye to the Southern Ocean until the next Volvo Ocean Race, and head north for good.

Leg Five Day 30: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 3111 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +33
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +92
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +211
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +709

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Canon och Världsnaturfonden WWF bjuder in till Sveriges första nationella fototävling om klimatmanifestationen Earth Hour. Fånga nedsläckningen på bild och tävla på Fotosidan.se. En jury med bland andra fotografen Pieter ten Hoopen och DN:s bildchef Roger Turesson utser vinnarbilderna.

Pressrelease:

Canon Svenska och Världsnaturfonden WWF anordnar, tillsammans med fotosajten Fotosidan, Sveriges första fototävling med syfte att dokumentera klimatmanifestationen Earth Hour som kommer att bli den största globala manifestationen någonsin. Just nu fler än 1 400 städer i 80 länder anmälda. I Sverige är Earth Hour rikstäckande och 65 kommuner deltar. Bland de byggnader som släcks ned är Visby ringmur, Ericsson Globe och Ullevi. Tävlingen är öppen för såväl amatörer som proffs, och vinnaren kommer att bli den person som bäst lyckats fånga syftet med denna manifestation och dokumentera själva nedsläckningen den 28 mars. Första pris i tävlingen är Canons prisbelönta digitala systemkamera EOS 1000D. De fjorton vinnarbidragen kommer att publiceras på Canons och WWFs hemsidor, visas på en utställning på Canons huvudkontor samt publiceras i en folder som trycks i begränsad upplaga som dokumentation av manifestet.

Juryn som bedömer bidragen består av Pieter ten Hoopen, en prisbelönt och internationellt känd fotograf. Bland annat vann Pieter pris i World Press Photo 2008, har blivit utsedd till Årets Fotograf två gånger i Sverige samt har vunnit Picture of the Year i USA. Övriga jurymedlemmar är:

Roger Turesson, bildchef på Dagens Nyheter
Per Karlsson, Canons specialist på proffsfotografering
David Elmfeldt, redaktör och ansvarig på Fotosidan.se
Ola Jennersten från WWF
Deltagare i tävlingen ska ladda upp en före- och en efterbild, det vill säga en bild när ljuset är tänt och en när ljuset är släckt. Varje deltagare får ladda upp maximalt 3 bildpar. En särskild tävlingssajt är framtagen, www.fotosidan.se/earthhour och där publiceras tävlingsreglerna. Sajten kommer att vara öppen mellan den 23 -30 mars och där finns också massor av tips för dem som är intresserade av att förbättra sina fotokunskaper. Bland annat kommer det att finnas råd kring hur man fotograferar när det är mörkt, eftersom Earth Hour-tävlingen handlar om att fotografera just i mörker.

– Vi ser verkligen fram emot att tillsammans med Världsnaturfonden WWF och Fotosidan.se anordna Sveriges första nationella fototävling med syfte att dokumentera Earth Hour, säger Madelene Axelson, kommunikationschef på Canon Svenska. Just själva nedsläckningen är väldigt bildmässig och vi hoppas på att få in många vackra bilder från olika delar av Sverige. Dessutom önskar vi att tävlingen bidrar till att fler svenskar uppmärksammar och deltar i den här viktiga manifestationen.

– I december ska ett globalt klimatavtal ska förhandlas fram i Köpenhamn under det svenska EU-ordförandeskapet. Av den anledningen är Earth Hour extra angeläget just i år. Fototävlingen är ett sätt för oss i Sverige att dokumentera vårt engagemang för klimatet och vi uppmanar så många som möjligt att delta både i manifestationen och i tävlingen, säger Marianne Eriksson kommunikationschef på WWF.

Priser i tävlingen:

1:a pris Canon EOS 1000D, värde 6500 kr
2-4:e pris Canon IXUS 100 IS värde 3200 kr
5-7:e pris Selphy ES30 fotoskrivare, värde 1600 kr
8-10:e pris Bok “Vindar från Arktis” av Staffan Widstrand och Magnus Elander, värde 230 kr
11-13:e pris Prenumeration Fotosidan Magasin 4 nr. Värde 249 kr.

WWF Bonuspris till bästa foto taget av ett barn: Medlemskap i WWFs Pandaklubb .

Megin-bowlen – den årliga kappseglingen för Megin-jollar – har hittills endasts seglats i Danmark, men i augusti kommer den att seglas i den halländska skärgården norr om Varberg. Alla svenska, danska och norska seglare är välkomna till denna anspråkslösa kappseglingsfest med mycket danskt hygge.

Årets Megin-bowl seglas i vattnen innanför ön Vendelsö och närliggande öar. Sjösättning sker lämpligen i Stavders hamn på fastlandet. På Vendelsö finns både vandrarhem och tältmöjligheter. Arrangemangen startar 21 augusti kl. 15.00 och slutar på söndagen 23/8 kl. 13.00. Kappseglingen omfattar en distanssegling och två eller tre korta banseglingar.

Megin-jollen är en spissgattad snipa med fock och sprisegel ritad av Peer Bruun. Det har byggts 485 jollar med en längd på 4,65 m, bredd 1,62 m och med 10 m2 segel. En trygg och enkel segeljolle med inspiration från vikingaskeppens design och som både kan ros och seglas. I Danmark är jollen vanlig bland scouter. Den kan också lätt tas med på trailer.

Länk: www.meginclub.dk

Bildtext:
Megin-jollen är en liten behändig, trygg och bärig segelsnipa för hela familjen. Det brukar vara omkring 15 jollar som seglar den årliga Megin-bowlen. Foto: Meginklubben.

Endast fantasin sätter gränser när isen lossar och fiskevattnen åter ligger öppna och landets 1,5 miljoner sportfiskare får ge sig ut och pröva säsongens fiskelycka. Sportfiskemässan smygstartar säsongen 27-29 mars på Kistamässan med nyheter inom utrustning och båtar för fiske. Vad sägs om en båt som kan bäras på ryggen eller på cykeln till den svårtillgängliga fiskesjön?!

Pressrelease:

På mässan samlas även experter och fiskeprofiler och alla organisationer. Under tre intensiva dagar delar de med sig av sina kunskaper och fiskeknep. Sällan har sådan samlad fiskekunskap samlats under ett tak.

Här möts bland andra:
• Trollingexperterna Björn Blomqvist, Peter “Camyti” Johansson och Petter Larsson
• Muskeyfiskarnas mästare Brad Hoppe
• Gäddornas övermän Stefan “Trumman” Trumstedt och Martin Falklind
• Havsfiskeexperten Bosse Hall
• Laxfiskets nummer ett Mikael Frödin
• Flugbindarstjärnan Roy Christie
• Kajakfiskeprofilerna med Magnus Abrahamsson och Fredrik Emmoth
• Kastspecialisterna Mattias Drugge och Jonas Hagborg

Mässan erbjuder både Dragbassänger och Flugkastbanor för de som inte vill och kan vänta till vårfiskets premiär. För den nyfikne eller nybörjaren finns gyllene tillfällen att under vägledning få pröva sina första kast på flugkastbanan eller den ädla konsten att binda en fluga.

– Vi är glada att kunna presentera en mässa med stor bredd, mångfald och hög kvalitet. Besökarna kommer att erbjudas en mängd olika aktiviteter, föreläsningar och filmvisningar. I år har vi även skräddarsytt ett program för våra yngre besökare med bl a egna tider vid våra Kastbanor och Dragbassänger samt jobbat vidare på den uppskattade Sportfiskeskolan som arrangeras av Sportfiskeakademien, säger Agneta Brunell, projektledare.

Sportfiskemässan vänder sig till såväl nybörjaren som den professionelle utövaren och har ambitionen att vara en dynamisk och lärorik mötesplats för alla sorters sportfiskare. På Sportfiskemässan deltar branschledande leverantörer och återförsäljare av sportfiskeutrustning tillsammans med skolor, föreningar, guider, destinationer, fiskevårdsprojekt samt Sportfiskarna, Sportfiskeakademien, Castingförbundet och flera andra organisationer.

Länk: www.sportfiskemassan.se

Ledningen i Volvo Ocean Race har det senaste dygnet krympit snabbt för Ericsson 3. På söndagsmorgonen låg hon endast 31 Nm (mindre än i tabellen nedan) före tvåan, Ericsson 4, på väg mot Rio. Med 3 200 Nm kvar av delsträcka fem blir det en tuff kamp in i mål om vem som vinner. Först ska dock båtarna passera Kap Horn, en av världens mest blåsiga och för sjörare mest mytomspunna platser.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Five Day 29 Daily Story: Closing Fast

Posted: 14 Mar 2009 06:42 AM PDT

The hard-earned lead that Ericsson 3 has built up over the past week is slipping away today at an alarming rate as the boats to the north begin to benefit from a fresh low pressure system. Ironically, it was a similarly placed low pressure system (in the north of the race track) that first allowed Ericsson 3 to build their margin at the front of the fleet just seven days ago.

Heading into last weekend, a brave move away from the fleet and to the north allowed the Nordic crew to steal a convincing lead. Today, they find themselves too far south to take advantage of the powerful system.

Green Dragon, positioned furthest to the north, has benefited the most, gaining an incredible 145 miles over the last 24 hours. The Dragon remains in fourth place, but is now just 269 miles behind the leader.

Ericsson 3’s stablemates on Ericsson 4 are in second position and now just 61 miles in arrears after picking up over 90 miles over the course of the past day. PUMA, in third, has gained 83 miles on the leg five leader.

No doubt it’s been a difficult 24 hours on Ericsson 3, but the crew is putting on a brave face.

“Today has been a beautiful day with around ten degrees in both air and water, and between five to ten knots of breeze,” reports Ericsson 3 media man Gustav Morin. “It was not really what I expected from this part of the world, but I guess we have not seen it all yet…Unfortunately it seems like the boats behind us will get a more favourable path into and through the low pressure system, and it will be really tight around the Cape Horn. Right now we are going really slow.”

The strategy on Ericsson 3 has been to come north to join the boats that are chasing it in an effort to “trade their large lead into a smaller one but to get on the same piece of ocean as ourselves and PUMA,” as Ericsson 4’s Guy Salter interpreted the tactics of the past 12 hours.

“This ridge will certainly be giving the Nordics (on Ericsson 3) a neck ache as they keep looking over their shoulder. Their brave and successful move could end fruitless if they don’t get to the wind first. All of the first three boats are just lining up for a speed test off the coast of Chile. We have had – at times – as little as 2 knots of wind and down at 48 south! Very surprising and not exactly the picture in the mind when the mighty southern ocean is talked about,” Salter concluded.

The benign weather has been a relief for some however. At the back of the fleet, Telefonica Blue has enjoyed sunshine for the first time in nearly a week, and that was cause enough for a celebration on board according to helmsman Simon Fisher.

“There has been a general improvement in everybody’s mood this morning, sadly not because of a sudden surge through the rankings to put us back into touch with the leaders but something all together more trivial. After days of rain and grayness the sun has finally come out. For the first time in days it has given us a chance to dry out ourselves and our kit a little, the boat once again resembling some sort of laundromat with clothing drying everywhere.

“Better still you can even feel the sun warming your skin as opposed to the cold wind cutting through your clothes and down to your core.”

The team would be well advised to enjoy it while they can. The forecast has Telefonica Blue picking up some stronger breeze within a day or so as well.

Leg Five Day 29: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 3502 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +61
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +111
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +269
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +743

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Fiat Powertrain Technologies presenterar en ny banbrytande teknologi för styrning av en förbränningsmotors ventiler. Insugsventilerna styrs av ett elektro-hydrauliskt system och kan öppnas och stängas oberoende av kamaxelns läge för optimal förbränning vid varje given körsituation. Multiair ökar effekten med upp till 10% och sänker förbrukningen och CO2-utsläppen med lika mycket. Multiair debuterar till hösten i Alfa MiTo.

Pressrelease:

Multiair är det nya elektrohydrauliska styrsystemet för en förbränningsmotors ventiler, för dynamisk och direkt kontroll av luftinflöde och förbränning, individuellt cylinder för cylinder och för varje förbränning

Tack vare att luften in i cylindrarna regleras direkt av insugsventilerna, utan att använda ett gasspjäll, sänker Multiair bränsleförbrukningen och avgasutsläppen genom optimal kontroll av förbränningen

Multiair är en mångsidig teknologi, lätt applicerbar på alla bensinmotorer. Med vidare utveckling är den även möjlig att använda på dieselmotorer och motorer för gasdrift

FÖRDELAR
Sänker bränsleförbrukning och avgasutsläpp
Ökar både maxeffekten och vridmomentet
Bättre prestanda, gasrepsons och därmed ökad körglädje

MULTIAIR – SÅ FUNGERAR DET
En mekanisk kamaxel påverkar en pistong som i sin tur påverkar insugningsventilerna, via en hydraulisk kammare. Kammarens hydraultryck regeleras av en solenoidventil som normalt är öppen. Genom att stänga solenoidventilen blir kammarens olja stum och överför lyftrörelsen från kamaxeln – motorn fungerar då på traditionellt vis.

När solenoidventilen öppnas kopplas ventilerna ifrån hydraulkammaren och följer inte längre kamaxelns påverkan utan stängs av ventilfjädrarna. Stängningsfasen kontrolleras av en hydraulisk broms som säkerställer att stängningfasen sker mjukt och kontrollerat oavsett körsituationen.

Genom att styra solenoidventilens öppnings- och stängningskontroll av insugningsventilerna kan man enkelt uppnå flera olika optimala öppningsförfaranden.

För hög effekt är solenoidventilen alltid stängd vilket ger full ventilöppning enligt den mekaniska kamaxeln. Eftersom den har en högprestandainriktad nockprofil (= lång öppningstid) för insugningssidan så är den perfekt för maximal effekt.

För maximalt vridmoment vid låga varvtal så öppnas solenoidventilen nära slutet på kamaxelns nockprofil vilket ger en tidig stängning av insugningsventilerna. Det motverkar oönskat backflöde till insuget och maximerar luftmängden i cylindern.

Vid dellast öppnas solenoidventilen tidigare och orsakar en kortare ventilöppning för att kontrollera luftmängden i cylindern beroende på behovet av vridmoment.

Alternativt kan insugningsventilerna öppnas delvis genom att solenoidventilen stängs då den mekaniska kamaxelns inverkan redan påbörjats. I det fallet blir luftflödet in i cylindern snabbare och ger ökad turbulens i densamma.

De två sistnämnda inverkanssätten kan kombineras i samma insugningsfas och ger då ett så kallat “Multilift” (två öppningar) vilket ökar turbulensen och förbränningsgraden vid mycket låg belastning.

SUMMERING MULTIAIR
Multiair-teknologins potential för bensinmotorer så långt kan summeras på följande vis:

Maxeffekten ökar med upp till 10% tack vare att kamaxelprofilen utformats för höga prestanda.
Vridmomentet vid låga varvtal ökar med upp till 15% genom att insugningsventilerna kan stängas tidigt och maximera luftmängden i cylindern.
“Pumpningsförluster” elimineras vilket ger 10% lägre bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, både för sugmotorer och turboladdade motorer med samma cylindervolym.
Mindre Multiair-motorer (downsized) med turboladdning kan uppnå upp till 25% förbättring av bränsleekonomin jämfört med konventionella motorer utan överladdning med samma prestandanivå.
Optimalt utnyttjande av möjligheterna till exakt ventilkontroll under motorns uppvärmningsfas och avgasrecirkulation. Det uppnås genom en extra öppning av insugningsventilerna under kolvens avgasslag, och gör att utsläppen reduceras med från cirka 40% för HC / CO upp till 60% för NOx.
Ett konstant lufttryck in mot insugningsventilerna, atmosfäriskt för sugmotorer och högre tryck för turboladdade motorer, tillsammans med den extremt snabba luftmängdskontrollen, cylinder för cylinder och för varje slag, resulterar i överlägset dynamisk gasrespons.

Multiair på motorer från Fiat Powertrain technologies
Den första motorn från FPT som får Multiair blir den 1400 cc stora 16-ventils Fire motorn, både med och utan turboladdning.

Den andra applikationen är en ny tvåcylindrig SGE-motor på 900 cc. SGE står för Small Gasoline Engine och den nya motorns topplock har utformats optimalt för Multiair. Även denna motor kommer att produceras både med och utan turboladdning. En speciell turboladdad bi-fuel version för fordonsgas och bensin kommer också att byggas.

Tack vare den radikalt minskade storleken (downsizing) för SGE-motorn uppnår den lika låga nivåer för CO2-utsläpp som motsvarar en dieselmotors. I versionen som drivs av fordonsgas minskar CO2-utsläppen ytterligare till nivåer under 80 g/km för flera fordonsapplikationer.

FRAMTIDA POTENTIAL FÖR MULTIAIR-TEKNOLOGIN
Alla banbrytande nya teknologier öppnar en ny värld av ytterligare möjligheter och fördelar som vanligen inte kan utnyttjas fullt ut från början.

1997 hade Fiat världspremiär för Common Rail-teknologin. Den banade väg för ett årtionde av vidareutveckling och innovationer, som Multijet för multipla insprutningar, små dieselmotorer (SDE) och den nya modulära insprutningsteknologin som snart lanseras.

På samma sätt kommer Fiats Multiair-teknologi bana väg för en våg av nya tekniska innovationer för bensinmotorer:

Integrering av Multiair och direktinsprutning för att ytterligare förbättra snabb gasrepsons och bränsleekonomi.
Införande av ännu mer avancerade multipla öppningsstrategier för att ytterligare sänka utsläppen.
Innovativ matchning av motor och turboaggregat för kontroll av luftmängden i cylindern genom en kombination av optimalt laddtryck och ventilöppningsstrategier.
Medan elektronisk bensininsprutning utvecklad på 1970-talet och Common Rail utvecklad på 1990-talet var bränslespecifika teknikgenombrott kan Multiairs elektroniska ventilkontrollteknologi appliceras på alla förbränningsmotorer oavsett vilket bränsle de förbränner.

Multiair, som ursprungligen togs fram för gnisttända (med tändstift) motorer för lätta bränslen, från bensin till naturgas och vätgas, har stor potential även för att kunna sänka utsläppsnivåerna för dieselmotorer.

Genom att insugningsventilerna öppnas under kolvens avgasslag kan NOx reducering på upp till 60% uppnås genom intern avgasrecirkulation (iEGR). Vidare ger en optimal ventilstyrning vid kallstart och uppvärmning upp till 40% minskning av HC och CO-utsläpp. Ytterligare rejäla minskningar kommer att uppnås genom att motorns effektivare förbränning underlättar att partikelfiltret (DPF) och den NOx lagrande katalysatorn återhämtar sig och fungerar bättre.

En dieselmotor kan uppnå samma prestandaförbättringar som bensinmotorerna baserat på samma fysikaliska principer. Däremot är förbättringarna när det gäller bränsleekonomi begränsade till några få procent då en dieselmotor har mycket små pumpningsförluster, vilket är en av anledningarna till att en dieselmotor förbrukar så mycket mindre bränsle än en bensinmotor.

I framtiden är det möjligt att utvecklingen av motorer kan kombinera fördelarna av en stegvis förening av konstruktionerna för bensin- och dieselmotorer.

En Multiair topp kan alltså användas och utvecklas så att både bensin- och dieselmotorer kan utnyttja tekniken optimalt och utan kompromisser.

Dessutom är Multiair-systemets elektrohydrauliska aktuator fysiskt sett av samma typ bortsett från mindre ytliga skillnader, medan de interna delkomponenterna kan överföras rakt av från Fire- och SGE-applikationerna.

Bildtext: Multiair möjliggör att insugningsventilerna kan öppnas och stängas oberoende av kamaxelns läge och för varje cylinder och varje slag individuellt. Systemet är elektrohydrauliskt och gör att motorns karaktär kan varieras från att ge extremt bra lågvarvsegenskaper till maximala topprestanda utan några olägenheter. Kamaxeln som valts är ganska vass men dess påverkan kan kopplas ur eller i beroende på vad som krävs i den givna körsituationen.

Bildtext: Insugningsventilernas öppning kan regleras extremt snabbt och optimalt av Multiairsystemet.

Bildtext: Multiair: En pistong påverkad av en mekanisk kamaxel påverkar insugningsventilerna via en hydraulisk kammare vars tryck regeleras av en solenoidventil. Stängs solenoidventilen blir kammarens olja stum och överför lyftrörelsen som kamaxeln ger. När solenoidventilen öppnas kopplas ventilerna ifrån och följer inte längre kamaxelns påverkan. Systemet kan välja att öppna och stänga insugningsventilerna beroende på behovet av kraft och vridmoment

Bildtext: Multiair kommer att införas på flera motorer från FPT. Först ut är Fire-motorn på 1400 cc. Systemet påverkar inte motorns yttre egenskaper som exempelvis höjd eller bredd.

Ledningen har krympt det senaste dygnet för Ericsson 3 i den femte etappen av Volvo Ocean Race 2008-2009. Nu leder den nordiska båten med cirka 150 Nm, men det återstår 3 700 Nm och en veckas segling så mycket kan fortfarande hända. De båda Ericsson båtarna seglar väldigt bra och snabbt. På tredje plats ligger Puma, som är 185 Nm efter Ericsson 3.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Five Day 27 Daily Story: Pressure on, breeze down

Posted: 12 Mar 2009 08:05 AM PDT

As the front-runners pass through the second ice gate from the north and head south into dangerous waters and lighter winds, the leading boat Ericsson 3 is losing miles to its rivals. Ericsson 4 and PUMA are compressing behind the Nordic boat, as they navigate their way through the latest high pressure to slow their progress to Cape Horn.

Gustav Morin (media crew member) explained the pressure the crew is under to keep one step ahead. “We are working our guts out not to lose the lead we have been working so hard to get. Our navigator’s choice to go north and catch on to a low pressure after the first scoring-gate paid off and today we passed the ice-gate a couple of hours before the second and third boat. Unfortunately, being first to this gate does not give us any points and from here to the scoring-gate at Cape Horn it seems to be a bit of a restart.

“We wished we would be able to hang on to the low a bit longer and catch a weather system the others would not be able to reach. Being in another system is probably the only way to get a secure lead, if you are in the same system you can quickly loose a couple of hundred miles. Depressing for the one in the lead but fun and exciting for the ones following the race and a hint of hope for the ones trying to make gains from the back of the fleet. Unfortunately, we dropped out of the low and lost a lot of pace so the others have been able to make depressingly big gains on us.”

Ericsson 3 has lost 143 nm to the sistership Ericsson 4 in the past 24 hours as she creeps up in second place, with PUMA also losing five nm to the international crew.

Horacio Carabelli, (trimmer) onboard Ericsson 4, told today of the tactical decisions, which face the teams as they choose a route south, but for the moment they seem happy to follow the track of the leader. “We passed the second ice gate so another milestone done for us and now we are free to go where we want to the Horn,” said Carabelli. “The gamblers seem to be having some new chances as weather is not clearly defined until the famous Cape and several routes can be put into play now. Jules (Jules Salter – navigator) and Torben (Torben Grael – skipper) are scratching their heads as new opportunities arise for us.

“The Buzios (small stones used to guess the future in Brazil) have been thrown; let’s see what ends up in our hands for the next hours, days, weeks….”

After Green Dragon sighting of ice yesterday, the whole fleet will be keeping all eyes open for the dangerous icebergs. At least for the moment though Green Dragon can relax slightly as it heads to the ice gate to the north-east and away from the growlers to the south of the fleet. Telefonica Blue is also making its way east to the gate but is still negotiating the light winds in her path.

Telefonica Blue’s helmsman/ strategist Simon Fisher summed up perfectly the feeling onboard the Spanish boat, as they struggle to keep up with the fleet. “We had another slow night last night as we battle with this ridge of high pressure which is now separating us from the rest of the fleet and ruining our chances of catching up. However, we are all working hard to stay positive and keep ourselves entertained.

“The mood on board is pretty interesting to be honest, as we all swing between lamenting the desperate situation we are in and trying to stay positive and happy and keep moral up. The good thing is that most of the time we are laughing and the more we fall behind the more we seem to laugh at stupid stuff.” The blue boat is now 357 nm behind Green Dragon and has the lowest boat speed of all the boats at 13.7 knots.

Delta Lloyd has arrived in Rio de Janeiro to join Telefonica Black the Marina da Gloria and have resumed work on the Volvo Open 70.

Leg Five Day 27: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 4048 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +116
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) + 149
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +422
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +779

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Bilden:
Stu Bannatyne och Tony Mutter ombord Ericsson 4. Foto Guy Salter/EricssonRacingTeam.

Förra året gick Norges största båtproducent – Askeladden – i konkurs efter 97 års verksamhet. Under vintern har det varit många turer och diskussioner om en rekonstruktion och nu står det klart att företaget kan dra igång verksamheten igen.

Den tidigare delägaren Henrik J. Askvik har tillsammans med industriinvesteraren Mons Tore Lyssand övertagit produktion, varumnärke med mera och kommer att starta upp verksamheten igen med 70 MNOK i startkapital. Beräknad start är till hösten, vilket innebär att Askeladden är tillbaka från och med säsongen 2010.

– Jag är glad för att vi har lyckats starta upp produktionen av Askeladdenbåtar igen. Det är till nytta för många båtälskare runt hela Norge och Skandinavien, säger Henrik J. Askvik.

Askvik var själv medägare och daglig ledare, som det kallas i Norge, för det bolag som gick i konkurs. Företaget hette Henrik J. Askviks Sønner AS och startades redan 1911. Det nya företaget får namnet Askeladden Boats AS.

Askeladden Boats AS blir ett helägt dotterbolag till Askeladden Holding AS, som övertar varumärke, formar, produktionsrättigheter, råvarulager med mera. Moderbolaget ägs av Moly AS (66%) och Henrik J. Askvik (34%).

Det norska företaget Johs Lunde Marine Group AS, som bland annat äger Norskt Båtcenter och Svenskt Båtcenter, återförsäljare för Princess och Windy med flera kända båtmärken, köpte Askeladdens tidigare lager av färdigställda båtar. Nu fortsätter de sitt samarbete med Askeladden Boats AS som återförsäljare för båtarna.

Länk: www.askeladden.no

Många båtar har problem med att det splashar vid tankning. Bränslet skummar över och resultatet blir en kladdig båt och att bränslet åker rätt ut i naturen. Tillbehörsföretaget Vetus har tagit fram detta nya splashskydd, som på ett effektivt sätt ska ta hand om bränslet.

Det heter Vetus Splash-Stop och möter alla de senaste reglerna från CE och ABYC standard. Det ansluts med påfyllningsröret under däck och säkrar tack vare en backventil att bränslet inte åker upp i hålet igen.

Kopplingen är tillverkad i anodiserad aluminium och alla material stämmer med direktiven för CE och ABYC . Stoppet passar för diesel såväl som bensin.

Kapaciteten i behållaren beror på de slangar som används. För en tank på 40 liter rekommenderar Vetus en minimibehållare på 0,6 liter och för en 400 liters tank en behållare på 2 liter.

Länk: www.vetus.se

Göteborgs universitet bör få en nyckelroll i utvecklandet av framtidens vattenbruk. Det framgår av en utredning från Jordbruksdepartementet, som föreslår ökade resurser till universitets forskning.

Göteborgs universitet samordnar idag flera större forskningsprojekt kring vattenbruk, bland annat med fokus på odling av musslor, ostron och marina fiskarter. I den statliga offentliga utredningen Det växande vattenbrukslandet (SOU 2009:26), som offentliggjordes igår, har Göteborgs universitet tilldelats en nyckelroll i den fortsatta utvecklingen av vattenbruksforskningen.

Forskning och utveckling inom vattenbruksområdet har enligt utredningen länge varit eftersatt. Det finns därför att påtagligt behov av satsningar, särskilt inom det marina området. De extra medel utredningen föreslår ska både stärka den pågående forskningen och möjliggöra nya satsningar, dessutom bör vattenbruksforskningen vid Göteborgs universitet samordnas med den som bedrivs vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Susanne Lindegarth är forskare vid Institutionen för marin ekologi och arbetar med odling av marina musselarter. Hon har jobbat hårt för att vattenbruksforskningen ska prioriteras:

–Musselodling är en hållbar, miljövänlig livsmedelsproduktion, och vid Göteborgs universitet finns kompetensen att ta det ansvaret. Men vi behöver finansiellt stöd, och det här ökar möjligheten att jobba vidare, säger hon.

Professor Thrandur Björnsson vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, leder EU-projektet Lifecycle där 130 Mkr satsas på utveckla den europeiska fiskodlingen:

– Vi för närvarande har bra kunskap om odling av marina fiskar, men saknar anläggningar för att kunna bedriva storskaliga försök. Då är det naturligtvis glädjande att både den statliga vattenbruksutredningen och statens forskningsproposition är samstämmiga i hur viktigt det är att utveckla vattenbruket i Sverige. För Göteborgs universitet är detta ett erkännande av det ledande forskningsarbete som har drivits, säger han.

David Turner är dekanus vid Naturvetenskapliga fakulteten, där universitets marina forskning i huvudsak samordnas.

– Det här är mycket positivt och stämmer väl med universitets profil, där havsmiljöforskning är ett prioriterat styrkeområde, säger han.

I utredningen, som nu går ut på remiss till berörda instanser, presenteras en handlingsplan i 13 punkter som ska underlätta en ekonomisk och ekologisk bärkraftig odling av fisk och skaldjur.

Regeringen uppdrar åt Transportstyrelsen att, i samråd med Naturvårdsverket och Sjöfartsverket, föreslå regler för införandet av ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar.

– Våra hav och sjöar är känsliga områden det är därför nödvändigt att gå vidare med förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar. Våra vatten ska användas för bad och fiske, inte som gigantiska toaletter, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Inom ramen för uppdraget ska en inventering av befintliga mottagningsanordningar för toalettavfall i hamn för fritidsbåtar och befintliga toaletter i land vid tilläggningsplatser för fritidsbåtar göras. Behovet av ytterligare mottagningsanordningar för fritidsbåtar och toaletter i land ska kartläggas.

I uppdraget ingår även att utreda vilka krav som ska ställas på fritidsbåtar med fasta båttoaletter och redovisa tekniska helhetslösningar för båttoaletter och mottagningsstationer. Bästa tillgängliga tekniska lösning för mottagningsanordningar och båttoaletter och toaletter i land ska presenteras inom uppdragets ram. I uppdraget ingår att se över hur förvaltningen av mottagningsanordningar och ansvarsfördelningen mellan berörda intressenter bör ordnas.

Transportstyrelsen ska även utarbeta de författningsförslag, med övergångsbestämmelser som behövs samt föreslå hur förbudet bör lämpligast sanktioneras.

Uppdraget ska genomföras efter samråd med övriga berörda aktörer, såsom länsstyrelser och kommuner som har kustområden, skärgårdsstiftelser m.fl.

Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 1 december 2009.

Bilden:
I Finland finns det ett ganska väl utbyggt system med toatömningspumpar. Den här bilden är från Åbo skärgård.

Kommentarer

Hans-Olov Andersson 12:00:40 2009-04-12

Jaha, nu är ”grabbarna” och ”tjejerna” i riksdagshuset på G igen.

– Vad ska vi göra nu sa någon nyvaken ”MiljöNisse” där nere i ”Fjollträsk/Sthlm”?

– Vår…….hmm, då börjar ju alla dom där miljöbovarna till småbåtsägare vakna till liv.

– Vad ska vi sätta åt dom med den här gången.

– Båtbottenproblemet har vi fixat, (resultatet vet vi inget om) ,det där med skatt och registrering gick åt skogen…. Någe skit kan vi väl klämma åt dom med!

– Just det ja, vad gör alla båtar av toaavfallet/skiten.

– Det é ju småbåtsägarna som förstör Östersjön och andra hav.

– Naturligtvis, där har vi dom stora miljöbovarna.

– Vi förbjuder dom helt enkelt att tömma sina tankar i havet. Då blir havet rent och fint igen eller?

Är det så här man handhar problemen i riksdagshuset? Man kan ju fundera.

Skämt åsido, visst ska alla dra sitt strå till stacken med att gör miljön bättre i våra vatten men att börja med att införa ett förbud för fritidsbåtar att tömma sina tankar, är inte det att börja lite från fel håll? Om Kalle pinkar från stranden eller i sin båttoa för att senare när han kommer ut på öppet vatten tömma den, vad gör det för skillnad?

* Vad gör alla bekvämlighetsflaggade yrkesfartyg av sitt ”svartvatten”?

* Vad tar all gödning från åkrar som ligger i närheten av vattendrag som mynnar ut i haven vägen?

* När det regnar på alla vackra kyrkor och andra byggnader med koppartak, vart tar detta regnvatten vägen?

Jo, direkt ut i dagvattenavloppen och sedan ut i åar och andra vattendrag som till slut når haven.

Anledningen till att man har koppartak är ju inte bara att det ska se snyggt ut. Varje gång det regnar så fäller kopparen ut och följer med regnvattnet.

Marinor och båtklubbar kommer inom kort att bli tvungna att installera dyra anläggningar för att ta hand om färgrester.

* Kommer det att krävas filter på alla byggnader med koppartak också?

* Kommer man att förbjuda bönderna att använda gödning som kan skada haven?

* Kommer man att förbjuda yrkessjöfarten att tömma sin tankar i havet?

* Industriernas alla utsläpp vad ska man göra åt dem?

Återigen, eftersom jag själv är en av dom där ”båtburna miljöbovarna” och gillar att kunna köra min båt och bada i ett rent hav så tycker jag att ALLA ska bidra till att rädda haven.

Börja med att reglera dom stora bovarna.

Fritidsbåtflottan kan båtorganisationerna/båtklubbar informera om orsaken till att man inte ska skita ner haven. Det tror jag kommer att fungera bättre. Om ett förbud införs att tömma septitanken. Vem eller vilka ska kontrollera att det efterlevs. Kustbevakningen med dykare eller?

Hur blev det i Finland eller Danmark där man infört ett förbud? Blev det bättre eller?

Näe, se till att få stopp på dom stora bovarna så ska ni se att småbåtsägarna också tar sitt ansvar utan att man behöver införa generella förbud

Per Abrahamsson 14:27:42 2009-06-04

Vi måste alla dra ett litet strå till stacken. För mej är det självklart att alla måste hjälpa till att få en badbar kust.

Helge Ström 11:06:31 2009-07-04

SBU har en förmåga att sänka nivån på all kritik mot oönskade tyckt på ett sätt som inte gynnar oss i båtägarkollektivet. Förmodligen speglar detta den högljudda 50+ minoritet som gör sig gällande i såväl medlemsblad som i styrelser. Tyvärr är föreningsverksamheten i Sverige inte längre intressant. Då får man oxå finna sig i att man inte känner igen sig då man läser artiklar och ledare. Det betecknas väl mest av att medlemstidningen mest innehåller reklam, eller välvillig redaktionell text om samma produkter som man annonserar om på sidorna intill.
Bara att beklaga, men tyvärr förtjänar medlemmarna/båtägarna inte bättre, då föredrar att vara passiv. Såväl i styrelser som beträffande funktionärsuppdrag.

Björn Geijer 20:01:50 2009-07-28

Transportstyrelsen ska utarbeta ett förslag till lag om tömning av båttoaletter. Samtidigt visar många av båtfolket på bristande hygien i land. I naturhamnar ligger ofta toapapper helt öppet. Ska vi inte kunna lösa det här med lite bättre insikt och moral?
Läs också:http://www.kustguide.net/blog/2009/07/batliv/skitsnack-om-batar/

Den 14 mars öppnar Norges största båtmässa, Oslos internationella båtmässa på Lilleström. Sjøen för alle är helt fullbokad trots de senaste månadernas kreditoro och finansiella problem. Cirka 200 utställare visar över 400 båtar på mässan som också omfattar ett stort utbud av tillbehör, service och olika tjänster för båtlivet. Den norska tidningen Båtliv har listat en lång rad nyheter som visas på mässan. Länk: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=419158&cat=5867

– Med all respekt för deltagarna så har vi varit oroliga för hur det här skulle gå, men nu är mässan fullbokad, säger mässchefen Merete Rustad.

– Det märks en nedgång i båtmarknaden även i Norge, men vi kommer att sälja båtar även den här säsongen trots att det inte blir på samma nivå som ifjol. Vi tror att en stor andel av årets båtförsäljning startar på Sjøen för.

Förutom båtar har mässan i år satsat stort på olika aktiviteter, som återfinns i en stor utställningshall. Den kungliga norska båtklubben visar till exempel upp segling för bsökarna. I ett stort akvarium finns hajar, humrar, norska krabbor, torsk och andra djur från havet.

Öppettider:
Monday through Thursday 13 noon – 8 pm
Friday, Saturday and Sundays 11 am to 6 pm.

Länk: http://www.norboat.no/index.php?page_id=69

Fotnot: Norska tidningen Båtliv är fristående och har inget samband med svenska Båtliv, som är medlemstidning för Svenska Båtunionen med sina 162 000 medlemmar.

Magnus Olsson, skeppare på Ericsson 3, har haft ledningen i Volvo Ocean Race på väg mot Rio de Janeiro i de senaste sex dagarna. I stark med medvind seglar nu hans nordiska besättning vidare i Södra Ishavet på Leg 5, på väg mot Rio de Janeiro i Brasilien.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Leg Five Day 26 Daily Story: Icebergs to Port, Icebergs to Starboard

Posted: 11 Mar 2009 07:00 AM PDT

Down at 50 degrees south, Green Dragon has seen ice. Three bergs, that skipper Ian Walker estimated were 100 metres across and the size of a football pitch, were spotted shining in the darkness.

The boat passed two bergs to windward and one to leeward. “I noticed this morning that a few more people are now wearing survival suits and we have made a point of closing all the water tight doors,” Ian noted.

Daylight came as a relief to the crew who have now gybed north towards the safety of the gate that was supposed to keep the fleet away from ice.

“Whilst I would love to see an iceberg in the daylight, I will be more than happy not to see any more ice in this race,” reported Ian.

Along with rounding Cape Horn, the sighting of an iceberg is something of a highlight of the Southern Ocean. Onboard Telefónica Blue, Spaniard Jordi Calafat is longing to see a berg.

“Cape Horn and seeing an iceberg will make this trip around world complete for him,” said skipper Bouwe Bekking.

For rookery New Zealander Chris Main, a helmsman on Green Dragon, the marathon leg five of the Volvo Ocean Race has been something of an adventure. Having never sailed a Volvo Open 70, Main arrived in Qingdao two days before the start, hoping, at least, to have two days sailing before the start of the 12,300 leg to Rio, but it was either too foggy or too windy.

“The start day turned out to be just right for my first ever sail on a Volvo Open 70, and with 40 days to Rio, the boys reckoned I’d have plenty of time to learn the ropes and be well and truly ready to get off,” Main says.

Life onboard the Green Dragon has been full of ‘extremes’. “Beforehand you think about the sailing, the speed of the boats big waves and night time sail changes, but the real extreme experience is living in one of these ocean racing beasts while hurtling around the world’s oceans,” he explains.

On PUMA, skipper Ken Read reports that the crew are commenting on how thin each is looking. “It is interesting how you can especially feel your legs getting weaker, being in such a confined space for days and weeks on end,” he said.

According to Rick Deppe, PUMA’s MCM, the crew are devouring all the food he can put in front of them, but still disappearing before his eyes.

“No sooner are the day snacks put out than they disappear up on deck never to be seen again. I’ve witnessed people using a finger to get the last of the spaghetti sauce out of the bottom of the serving cooler,” he observed.

Meanwhile, in the drag race to the ice gate, Ericsson 3 – the freight train at the head of the fleet – is beginning to slow as she too drops off the weather system that abandoned the chasing pack yesterday.

Her average speed is down to 13 knots allowing small gains to be made by Ericsson 4, PUMA and Green Dragon.

“The next week of sailing has the potential to be the most exciting of the whole race,” says Ken Read. “We are in a neck and neck race with Ericsson 4, and, as for Ericsson 3, well anything might happen.”

Read reports that PUMA is blasting along between 18 and 24 knots and that the boat is jumping around and banging in the most violent way imaginable.

Not so for Telefónica Blue who is trapped by light airs in the south. “Another day in paradise. It could have been so nice if we had some boats around us,” said Bouwe Bekking.

Helmsman Simon Fisher adds, “Sadly, it has been another slow day for us and things seem to be set to stay that way as a ridge of high pressure is extending out in front of us, putting up a wall between us and the leaders.”

Telefónica Blue continues her fight, but is averaging only 10 knots and is now nearly 800 nm adrift of the leaders. “Even with all the optimism in the world, it is starting to get a little frustrating now,” Fisher said.

As soon as the leading pack are clear of the ice gate, the race south will begin and with it, for them, will come some tactical options.

Leg Five Day 26: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 4,326 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +259
PUMA USA (Ken Read/USA) +287
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +565
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +799

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:

On Day 26, Ericsson 3 is on the verge of the western end of the second ice waypoint at latitude 45 South and longitude 120 West, more than 1,800 nautical miles from the nearest point of land. The frontal system that pushed Ericsson 3 to its large lead has passed, and a high-pressure ridge is settling in.

“As it looks right now, we’ll lose a bit at the ice gate. But it looks quite uncertain,” said Ericsson 3 navigator Aksel Magdahl, who plotted the course that took Ericsson 3 into the lead.

“It looks like we’ll be the first boat to go into very light winds. Maybe we’ll have some upwind work to get south. It’ll decrease our lead, but we can only go model to model. We can only sail what we have,” Magdahl said.

The weather models show instability on the route ahead.

“In some respects, the fast pace that Ericsson 3 has set will come back to haunt them as they arrive in this area of weak high pressure, which will cause the winds to ease and veer right,” said team meteorologist Chris Bedford.

“As a result, Ericsson 3 will have to dive further south while Ericsson 4 and Puma are less likely to encounter this minor slow down and may not need to head as far south,” Bedford said. “Ericsson 3 will lose some miles, but gain leverage with their move to the south.”

The past few days have offered the type of weather that sailors dream of. Sailing in the Roaring Forties, the crews have been surfing at speeds between 20 and 25 knots, with some planes up to 30 knots. The decks are awash and crews don helmets and survival suits on deck, but it’s all acceptable with the miles to the finish clicking away.

“Had great fun today,” said Ericsson 4 media crewman Guy Salter. “We were running with the Code 4 spinnaker on and surfing at some pretty good speeds with water pouring all over the place. The problem with these boats is that speeds in the mid-20s seem a little pedestrian.

“In my mind the sun was out but, in reality, it was grey and overcast all day,” Salter continued. “At times up on the bow, as we surfed along, you could look down below and I think that from the deck to the water below was around 4 meters. Amazing considering that just a few meters behind you was the breaking part of the wave.”

As the fleet clears the second ice waypoint, intended to keep the yachts away from the dangers of icebergs, its likely to make a turn south to reduce the miles to Cape Horn. But the move comes with a warning label.

“The entire Volvo Ocean Race fleet is entering a more dangerous part of this leg. The weather can be brutal, temperatures are cold, swells can be huge and icebergs lurk south of their course,” Bedford said. “The latest routing sends the boats more directly south, marking a shift to a shorter, more direct route to Cape Horn, but also bigger seas and closer to iceberg country.”

The competition is still open to see which of Ericsson 4’s crewmembers correctly guessed their time of arrival at Cape Horn. A special Web site has been created and can be accessed from the home page of the team’s official site, www.EricssonRacingTeam.com.

Simply pick the crewman that you think has guessed properly and you could win an official team wet-weather jacket from Helly-Hansen. The competition closes tomorrow, March 12.

VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Mar. 11, 2009, 1300 GMT)
1. Ericsson 3, 4,326 nautical miles to finish
2. Ericsson 4, +259 NM
3. Puma, +287 NM
4. Green Dragon, +565 NM
5. Telefónica Blue, +799 NM

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Bilden:
Magnus Woxen styr Ericsson 3. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam.

Det finns goda förutsättningar att öka vattenbruket i Sverige. Det konstateras i en statlig utredning om vattenbruk i Sverige som lämnats till regeringen i dag. “Det växande vattenbrukslandet” innehåller ett förslag till handlingsplan som omfattar 13 punkter.

– Jämfört med våra grannländer har Sverige ett litet vattenbruk. Det gör utredningen intressant. Förslagen kan öppna för nya möjligheter. Det är värt att gå vidare och bygga ut det svenska vattenbruket och ta vara på de möjligheter som finns, bland annat när det gäller rödingodling i Norrlands inland och musselodling på Västkusten. Vi har redan tagit initiativ till att stödja ett utvecklingscenter för röding i Jämtland, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

Vattenbruket ökar snabbt i världen, snart är varannan matfisk odlad. Men vattenbruket måste också fortsätta att öka kraftigt om mänskligheten ska kunna fortsätta att konsumera fisk och skaldjur i samma omfattning som i dag. Det visar FN:s livsmedelsorganisation FAO.

I Sverige är det emellertid fortfarande en förhållandevis liten näring såväl jämfört med andra näringar inom landet som med vattenbruket i andra länder, trots att landet är rikt på inlandsvatten. Det gör förutsättningarna goda för en utbyggnad.

Regeringens utredare, Håkan Larsson, pekar särskilt ut de reglerade sjöarna och kraftverksmagasinen längs de utbyggda älvarna i norra Sverige som en stor outnyttjad resurs i landet, som bör kunna användas för vattenbruk. Odling av musslor och ostron på västkusten har också goda förutsättningar att öka.

Utredningen innehåller ett förslag till handlingsplan som syftar till att förbättra förutsättningarna för utveckling av att ett ekonomiskt och ekologiskt bärkraftigt vattenbruk i Sverige. Handlingsplanen omfattar 13 konkreta punkter.

En del av handlingsplanen är att ge Fiskeriverket ett förstärkt samordningsansvar för vattenbruksfrågorna när det gäller information, rådgivning och statistikinhämtning på området. Utredaren föreslår därför att ett särskilt samordningskansli inrättas på verket.

Bland övriga förslag märks en utökad regional tillsyn av vattenbruksanläggningar, förbättrad vattenplanering för att underlätta etablering av anläggningar samt särskild miljöuppföljning för övervakning och analys av vattenbrukets miljöeffekter. Vidare betonas vikten av det svenska EU-ordförandeskap under 2009 och möjligheterna att bidra till EU:s kommande strategi för en hållbar utveckling av vattenbruksnäringen i Europa.

Länk: http://aktuellt.fiskeriverket.se

Nu är rapporten “Jobb i medvind” klar och den redovisar att vindkraftindustrin kan bidra med cirka 18 000 årsarbeten år 2020.

Svensk Vindenergi bedömer att det kommer att byggas sammanlagt 15 TWh vindkraftsel på land och 10 TWh till havs fram till år 2020. Idag är produktion vindkraftsel 2 TWh. Detta innebär att fram till år 2020 genererar den planerade utbyggnaden av vindkraft totalt cirka 110 000 årsarbeten ackumulerat under perioden.

Rapporten visar också på att den regionala fördelningen av arbetstillfällen för landbaserad vindkraft är, Norrland 70 procent, Götaland 25 procent och Svealand 5 procent. För havsbaserad vindkraft är fördelningen Götaland 65 procent och Norrland 35 procent.

Sveriges konkurrenskraft är mycket god och kostnadsläget är betydligt lägre här än i Nordeuropa. Så vi har mycket bra förutsättningar att lyckas med vår satsning på att expandera vindkraften i landet.

Rapporten finns att hämta på: www.svenskvindenergi.org

Kommentarer

Olof Malmlöf 18:22:38 2009-03-12

Trist att se dessa propellrar nu inte bara på strandremsor utan ute in hav och sjö. "Eye-pollution" och fågeldöd med skattepengars hjälp. Som bekant blåster det inte när det är kallt så då får vi väl göra "åkarbrasor" …

Anon 01:14:06 2009-03-13

Bygg kärnkraft istället.

Olle 11:05:48 2009-03-13

Kärnkraft i kombination med vattenkraft är det bästa sättet att lösa elbehovet.

Erik 12:58:08 2009-03-13

Ja, sålänge dom låter bli att förpesta och förstöra miljön med vindkraft. Ironi att det är miljö-freaks med träskor och hellyhansen-tröjor som vill förstöra miljön med dessa jävla snurrande vindflöjlar i mastodont-format.

Olle 15:49:29 2009-03-13

Är inte det ganska typiskt? Ungefär som när miljönisse Peter Ericsson vill höja skatten för alla andra och själv åker SUV.

Doro wt91x pro är walkie-talkien designad för hårda stötar och våta miljöer. Walkie-talkien är helt vattentät och är speciellt framtagen för att matcha de tuffa krav som ställs på prylar av professionella användare, som äventyrare och natur- och vildmarksguider. Wt91x pro är ett smart och prisvärt kommunikationsverktyg med lång räckvidd, upp till 10 km i öppen terräng.

Pressrelease:

Doros nya walkie-talkie är fullständigt vattentät och passar för vildmarksguider, äventyrare men även andra professionella utövare med en aktiv vardag, fylld med fysiska utomhusaktiviteter.

– Wt91x pro är ett modernt arbetsverktyg som fungerar i krävande miljöer och oväder, utan att dess funktioner försämras, säger Petra Lundgren, marknadskommunikationsansvarig för Doro Business Electronics.

Liten och kompakt står den rustad för upprepade slag och hårda stötar. Det mörkgrå gummiskal som ger walkie-talkien sitt diskreta utseende, innebär också att den är lätt att greppa och stabil att hålla i.

Walkie-talkien kommer med flera användarvänliga funktioner. Den fästs smidigt i bältet och tillåter obegränsat antal användare att koppla upp sig på en och samma kanal. Wt91x pro har dessutom en för marknaden ovanligt hög grad av skydd mot fukt och vatten (ipx7).

Doro wt91x pro ingår i produktsortimentet för Doro Business Electronics. Här finns även nya wt96 pro – också den en kompakt walkie-talkie som tål lite tuffare tag. Wt96 pro har en räckvidd på upp till 14 kilometer, är stänk- och dammskyddad och har en inbyggd vibratorfunktion.

Doros walkie-talkies går i princip att använda överallt, är inte beroende av mobiloperatörernas täckning och det tillkommer inga samtalskostnader, vilket gör den till ett kostnadseffektivt arbetsverktyg.

Doro wt91x pro och Doro wt96 finns att köpa i välsorterad fackhandel och kostar cirka 900 kr, respektive 1100 kr per par.

För att underlätta fortsatt expansion slås Pampas Marina, AquaVilla samt Pampas Marinentreprenad samman till koncernen Pampas Marina Utveckling AB.

– Vi är ett familjeföretag som nu satsar på att utvecklas i olika delar av Sverige, säger Christoffer Bergström, vice VD för Pampas Marina Utveckling. – De resurser och kompetenser som de här tre bolagen tillför vår nya koncern är unik vad gäller att bygga upp marina samhällen i strandnära kommuner.

Generationsväxling med extern koncernchef
– Koncernbildningen är en del i den generationsväxling som vårt familjeföretag står inför, och som vi snart ska genomföra under ordnade former, fortsätter Richard Bergström. – Därför söker vi nu även en ny VD/koncernchef för att driva den fortsatta, mycket spännande, utvecklingen.

En av Sveriges mest välkända marinor
Pampas Marina är en av Sveriges mest etablerade marinor och ligger i Mälaren mellan Karlbergs Slott och Hufvudsta Gård i Solna. Här finns förutom sommar- och vinterplatser för några hundratal båtar även båtförsäljning, båtservice och restaurang. Pampas Marina erbjuder infrastrukturen för den verksamheten.

Länk: www.pampas.se