Nyheter

Den klassiska Seglarskoj Sebago Docksides fyller i år 40 år. Detta firar generalagenten bland annat med en tävling där förstapriset är ett par (förhoppningsvis nya) Docksides.

Tävlingen har temat “Jag och mina Docksides”. Den som vill vara med och tävla går in på generalagenten Trendmarks hemsida och skriver en berättelse om sina bästa historia tillsammans med de klassiska dojjorna.

I potten ligger ett par sprillans nya Docksides.

Länk: www.sebago.se

Nu har Ekomarine startat en företagsprofil för båtbottenfärgen Neptune Formula på Facebook. Tanken är att skapa en samlingsplats för det miljöintresserade båtfolket på internet.

– Färgbranschen är ibland lite hemlighetsfull, men det vill inte vi vara, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Båtägarnas åsikter och engagemang är ju det viktigaste för oss inte minst i utvecklingen av våra produkter. Exempelvis har vi i år frivilliga båtägare som testar färgen på Västkusten, där Neptune Formula ännu inte har lanserats.

På Neptune Formula-sidan på Facebook ska kunder och andra intresserade kunna få information om företaget och produkterna, föra diskussioner med varandra och kommunicera direkt med dem som utvecklat färgerna. Ekomarine kommer även att berätta om specialerbjudanden och intressanta nyheter.

För att gå med behöver man ha ett Facebook-konto och sedan är det bara att registrera sig som Neptune Formula-fan. Klicka här för att besöka Neptune Formula på Facebook.

Länk: www.neptuneformula.com

Om Ekomarine
Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA. Ekomarine belönades med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience 2009.

Kommentarer

Matti Palm 09:24:31 2009-05-07

Hejsan. Länken till Facebooksidan är: http://www.facebook.com/pages/Neptune-Formula/73463695911

Nu ger Arne och Heléne Mårtensson ut en bok om sina seglingar världen över i Hallberg-Rassy 62:an Yaghan. Arne och Heléne Mårtensson har arbetat länge inom bankvärlden på höga poster. Arne var ordförande i Handelsbanken och hade flera styrelseuppdrag av dignitet, när de bestämde sig för att satsa på drömmen att segla jorden runt.

Rutten de valde följer i kölvattnet på James Cooks första resa, den som gick västerut runt jorden i de ostliga passadvindarna runt ekvatorn. Men där Cook rundade Kap Horn och kom in i västvindarna fortsätter Arne och Heléne ända ned till det farliga men vackra Antarktis och upp längs Chiles kust i den patagoniska skärgården.

Deras båt Yaghan är en 62-fots Hallberg-Rassy, utrustad med de senaste instrumenten och hjälpmedlen, allt som kan underlätta en segling i dessa relativt ensliga farvatten. Motorn är på 237 hästkrafter och båten kan göra 8 knop i motvind. Tankarna rymmer 2 400 liter bränsle som räcker cirka 1 500 sjömil.

Yaghan har också en fast installerad dator för program som visar båtens framfart och genererar väderrapporter. Seabookdatorn har två hårddiskar som speglas, så att datorn fungerar även om en disk havererar. I princip all viktig navigeringsutrustning är dubblerad för att man ska kunna klara sig även när hjälp är långt borta.

Hur man utrustar sin båt för en extrem jordenruntsegling, hur man gör en riktig väder- och ruttanalys, om de fantastiska naturupplevelserna och framför allt om valet att välja en annan verklighet än finansvärlden, berättar Arne och Heléne i boken “Vid nytt roder”.

Boken utkommer den 27 maj.

Bilden: Hallberg-Rassy 62 “Yaghan” i Antarktis. Foto: Arne Mårtensson.

Valborgshelgen bjöd på spännande seglingar i perfekt väder när årets Spring Regatta avgjordes i Hakefjorden i samverkan mellan Stenungsbaden Yacht Club och Stenungsunds Segelsällskap. Johnie Berntsson dubbelsegrade på Hakefjorden i Stenungsbadens Spring Regatta -09

Matchracingseglingarna var uppdelade på två dagar med finalsegling varje dag och genomfördes i samband med Stenungsbadens nyinvigning. Alla deltagare seglade i vackra IOD-båtar, med rötter i det norska trettiotalet.

På Valborgsmässoafton seglade man i knock-out-format i goda vindar, medan första maj med lugnare vindar ägnades åt Round Robin, d v s alla möter alla. Bland de tolv deltagande besättningarna fanns många välmeriterade deltagare, och särskilt inbjudna VIP-gäster i alla båtar. Bland rorsmännen återfanns t ex:

• Rasmus Myrgren, Laserseglare och OS-sexa i Beijing som satsar mot London 2012.
• Anna Kjellberg, förra årets 2:a i Match Cup Sweden, även hon med London-OS i siktet.
• Johnie Berntsson, världselitseglare som nyss tog hem den prestigefyllda Congressional Cup.
8:a på världsrankingen och bäste nordiske matchracingseglare 2009.
• Peter Klock, VD i GKSS och meriterad havs-, ban- och matchracingseglare.
• Sebastian Östling, OS-seglare i 470 som satsar inför London 2012 – i Beijing 2008 blev
det en 15:e plats.
• Niklas Carlzon, trimmer i Berntsson Sailing Team
• Gurra Krantz, välkänd talare, författare, båtbyggare och segelmakare – en av Sveriges mest erfarna
seglare med över 20 års erfarenhet av professionell kappsegling med internationella besättningar.

Båda dagarna stod Johnie Berntsson som slutsegrare efter tuffa duster. I hans besättning på Valborgsmässoafton ingick även Niklas Carlzon, Berntsson Sailing Team, Johan Fredriksson från Stenungsunds segelsällskap, Niklas Patriksson, Cloetta och Christer Bergin, Svenska Mässan. 1 maj bestod besättningen av Fredrik Janson från Stenungsbaden Yacht Club, Joakim Hermansson från tidningen Segling, Ann Kuika från EIM och Sandra Persson från Pelle P.

Länk: www.bsteam.se

Bilder från seglingen och prisutdelningarna. Foto: Lisa Nestorson.

Ska du ut på sjön i sommar? Eniro.se lanserar sjökort som gör det enkelt att hitta information om och kring de svenska farvattnen och planera sommarens semester eller utflykt. Eniro blir därmed först ut med gratis sjökort på Internet. Sjökorten omfattar hela landets kuststräcka samt de stora sjöarna och fungerar som planeringsverktyg för alla som vill ut på sjön.

Sjökorten finns under kartfliken på eniro.se och innehåller data från Lantmäteriet. Detaljinformationen är densamma som finns i kustsjökorten, skärgårdssjökorten, båtsportsjökorten och specialsjökorten. Samtidigt lanseras nya, uppdaterade flygfoton över delar av öst- och västkusten med högre upplösning.

Information från Eniros Gula Sidorna, så som vandrarhem, restauranger och bensinmackar, kan ses direkt i sjökorten. Det är även möjligt att ta ut en rutt genom mätverktyget ”mät sträcka” som visar avstånd i nautiska mil och bäring för varje delsträcka. På sjökorten finns även specialinformation om hamnar och naturhamnar samt ett verktyg som visar position som GPS-koordinater.

– Med sjökorten på eniro.se erbjuder vi ett perfekt planeringsverktyg för alla som ska ut på sjön och bidrar till att öppna upp sjölivet inför sommaren. Genom att visa upp företagsinformation från Gula Sidorna direkt på sjökorten kan användarna enkelt se var närmaste affär eller restaurang ligger. Lanseringen av Sjökort är ytterligare ett steg i att stärka Eniros ställning som det ledande lokala söktjänstföretaget på Internet, säger Mikael Mathison, Produktchef kartor och sjökort på eniro.se.

Tjänsten lanseras idag och kommer att uppdateras allt eftersom.

Länk: www.enirosverige.se

Direktlänk till sjökorten.

Sverige tänker ta revansch mot America i en historisk kappsegling med nybyggda kappseglingsskonerter från 1852. Ett svenskt seglingssyndikat med flera av landets etablerade profiler i segling och näringslivet tar ett unikt initiativ i svensk kappsegling, “The Challenge Sverige-America”. Projektet ämnar, liksom vid seglingen 1852, genom KSSS utmana New York Yacht Club i en klassisk seglingsduell som Sverige förlorade mot America för 157 år sedan.

– Det är en sportslig utmaning på elitnivå, ett kommersiellt affärsprojekt och ett sätt att föra Sveriges kappseglingstradition vidare, förklarar Janne Malmström, en av initiativtagarna.

Kappseglingsskonerten Sverige var världens kanske snabbaste tävlingsseglare 1852, drygt 30 meter lång, med två bakåtlutade master och 30 mans besättning. Den 22 september 1852 utmanade hon America på en kappsegling vid Isle of Wight. America hade året innan vunnit den ärofyllda kappseglingen Royal Yacht Squadron £100 Cup som några år senare gav upphov till America’s Cup. Sverige var en snarlik kopia av America och ledde länge kappseglingen men fick efter ett mindre rigghaveri se sig slagen av America.

Ett svensk seglingssyndikat vill nu ta revansch på America i en ny utmaning år 2012 med nybyggda och identiska kappseglingsskonerter.

– Vi avser att överlämna en utmaning från vårt projekt, genom KSSS till New York Yacht Club, de två klubbar som tävlade 1852. Det är ett femårsprojekt med tre separata mål, en sportslig utmaning i elitklass, en stark kommersiell plattform och att svensk kappseglingstradition förs vidare, förklarar Janne Malmström.

– Båtbygget finansieras helt av privatpersoner med seglingsintresse och den sportsliga delen genom ett näringslivsprojekt som bygger på evenemang och affärsmöten vid kappseglingar i Sverige och USA, förklarar Janne Malmström, vd för bolaget The Challenge Sverige America.

Bakom projektet står en mängd profiler i svensk segling och näringslivet, bland andra två av Sveriges främsta kappseglare, legenden Pelle Petterson och Gurra Krantz, som båda seglat i både America’s Cup och Volvo Ocean Race, samt båtkonstruktören Ocke Mannerfelt.

– Det här är ett fantastiskt roligt projekt, en klassisk kappsegling som har en tydlig koppling till America’s Cup. Vi vill samla seglareliten, näringslivet och historiskt seglingsintresserade i ett gemensamt projekt som tar seglingen Back to the Basics, kommenterar Pelle Petterson.

Tidplanen i projektet The Challenge Sverige-America är att ha finansieringen av båtbygget, ca 50 Mkr, klart till hösten, att bygga skonerten med modern projektteknik under 1,5 år, att segla en Sverige-Tour 2011 och att utmana America i Stockholm och Newport 2012.

Bildtext:
Drygt 150 år skiljer replikan av kappseglingsskonerten America mot en modern America’s Cup-båt.
Copyright. Bilden endast för press.

Så här ser det ut i Sverige: Uppåt 10 000 ton av hushållens farliga avfall är på drift. Då är risken stor att miljögifter sprids i mark och till havs. Exemplen är många och avskräckande. Men insamlingen förbättras ständigt. En sporre är SAKAB AllFa-utmärkelsen som i år delas ut för fjärde gången.

Vinnaren av SAKAB AllFa-utmärkelsen 2009 blir den kommun som kvantitativt och kvalitativt bäst har utmärkt sig inomfarligt avfall-hanteringen från hushållen. Tidigare vinnare är Skinnskatteberg, Öckerö och Sundsvall.

En uppskattning till alla
Initiativtagare till priset är SAKAB som är Sveriges mest kompletta och differentierade behandlare av farligt avfall och förorenad mark. Eftersom insamling är A och O för att avfallet ska få den behandling som krävs, vill SAKAB uppmuntra och sporra kommunerna.

Priset delas ut i samarbete med Avfall Sverige som är den svenska intresse- och branschorganisationen inom avfallshantering och återvinning.

– Syftet med SAKAB AllFa-utmärkelsen är att avgifta kretsloppen och förhindra spridning av miljögifter. Kan kommunerna förmå hushållen att hålla soptunnorna rena från farligt avfall är det en mycket stor miljövinst, säger Göran Eriksson, vd för SAKAB.

– Vi vill med SAKAB AllFa-utmärkelsen skapa uppmärksamhet kring behovet av insamling och visa vår uppskattning till alla de människor i kommunerna som tar detta på allvar.

Och de nominerade är
I år är nio kommuner och kommunala insamlingsbolag nominerade för utmärkelsen. Det är DalaAvfall, Gästrike Återvinnare, Göteborg, Gnesta, Helsingborg, Järfälla, Kiruna, Örebro och Östersund.

I DalaAvfall samarbetar kommunerna Borlänge, Falun, Hedemora, Gagnef, Leksand, Rättvik, Ludvika, Malung-Sälen, Mora, Smedjebacken, Orsa, Vansbro och Älvdalen.

I Gästrike Återvinnare samarbetar kommunerna Sandviken, Ockelbo, Gävle, Hofors och Älvkarleby.

Åtta nomineringar har gjorts i samarbete mellan SAKAB och Avfall Sverige. Den nionde nomineringen har varit en öppen nominering. Alla aktiva inom insamlingsarbetet i Sverige har haft möjlighet att tipsa om värdiga kandidater.

Detta är farligt avfall
Allt avfall som kan vara explosivt, oxiderande, brandfarligt, irriterande, hälsoskadligt, giftigt, cancerframkallande, frätande, smittfarligt, fosterskadande, genförändrande eller miljögiftigt räknas som farligt avfall. Några typiska exempel är färgrester, batterier, insektsmedel, lim och kvicksilvertermometrar.

Spänd väntan på vinnaren
Den vinnande kommunen utses och prisas i samband med Avfall Sveriges årsmöte i Norrköping den 2-3 juni. Prissumman är 100 000 kronor. Kommunen belönas också med en SAKAB AllFa Plockanalys, som kan användas för att definiera innehållet i kommunens hushållsavfall för ytterligare förbättringar av insamlingssystemet.

Länk: www.sakab.se

Tisdagen den 5 maj kl 12.00 inleds årets utsättning av lax och havsöring vid Stockholms ström. Fiskutsättningen är ett samarbete mellan Vattenfall, Stockholms idrottsförvaltning och fiskeklubbarna Strömstararna och Stockholms Tk.

I årets vårutsättning släpps 5 700 öringsmolt och 14 300 laxsmolt ut i Strömmen. Den 5 och 6 maj kl.12.00 görs utsättningarna vid Strömbron/Operan.

Första veckan i juni görs ytterligare utsättning av 10 000 ettåriga öringar från odlingen vid Gålö. Totalt kommer 176 000 öringar och laxar att utplanteras i Strömmen, i bäckar och i skärgården 2009. Öringen härstammar från Åvaån och Indalsälven, laxen från Indalsälven.

Vårtecken
I april-maj blir den tvååriga lax- och havsöringsungen smolt och gör sig beredd för livet i havet. Det är då som Stockholms stad och Vattenfall gör sina återkommande utsättningar. Smolten präglas på det vattendrag den utplanteras i eller vuxit upp i. På så sätt kan öring introduceras i nya lämpliga bäckar som kan fungera som naturliga barnkammare åt havsöringen i framtiden.

Även vid Strömmen präglas den utplanterade öringen och laxen. Vuxna fiskar återvänder efter ett par år, öringen från skärgården och laxen ända från södra Östersjön. Det är då de skapar det unika fisket i Strömmen.

Utsättningarna skapar ett världsunikt öringfiske i en fantastisk miljö.

För många människor är det en drömupplevelse att lyckas fånga en lax i Strömmen eller en öring bland skärgårdens kobbar och skär. I Strömmen har öringar över 10 kg fångats och lax över 20 kg. Under sommarlovet brukar ungdomar erbjudas att lära sig fisket vid Strömmens Sportfiske på Skeppsholmen.

De fiskar som utplanteras får man enligt lag inte fiska upp ännu, de måste först växa till sig innan de blir lovliga. Minimimåttet för öring är 50 cm, den väger då cirka 1,5 kg. För lax är minimimåttet 60 cm, för gös och gädda 40 cm.

Nya havsöringsbäckar
Bäverdämmen, kvarndammar och annan verksamhet har tidigt berövat många åar i länet sin ursprungliga stam av havsöring. Restaureringsinsatser görs tillsammans med sportfiskeklubbar för att återintroducera öring och idag finns havsöring i ett 50-tal strömvattendrag i länet.

Länk: www.vattenfall.se

I maj öppnar en ny utställning som berättar om hur Vasa konserverades och hur man idag framgångsrikt arbetar för att bevara skeppet för framtiden. Vasamuseet har en över miljon besökare per år vilket utsätter skeppet för hårda påfrestningar. På museet bedrivs världsledande forskning för att motverka nedbrytningsprocesserna. Det bästa vore att ställa Vasa i ett mörkt, syrefritt rum. Men ska man bärga en kulturskatt i världsklass som ingen får se?

När Vasa bärgades 1961 och åter kom upp i luften efter 333 år på havsbotten började en kamp mot naturens krafter. Kemiska och biologiska processer sattes igång i skeppets trävirke och för första gången i världshistorien stod man inför uppgiften att konservera ett så stort träföremål.

Under 17 år besprutades Vasa så gott som dygnet runt med konserveringsmedlet PEG (polyetylenglykol) som ersatte det vatten som fanns i träets celler. Det hindrade träet från att torka och kollapsa. Vasa har kunnat bevaras nästan intakt och världen har idag en ovärderlig kulturskatt. Ingen annanstans finns ett så väl bevarat 1600-talsskepp.

Museets nya permanenta utställning ”Bevara Vasa” berättar om den högteknologiska kamp mot naturens krafter som pågår och om allt som Vasa gått igenom, alltsedan förlisningen 1628. Vad hände på havets botten? Vad hände när hon togs upp? Vad väntar i framtiden? Vad säger forskarna?

– Vi ger djuplodande information om vilka kemiska processer som pågår och vi beskriver det komplicerade arbetet med att konservera ett skrov av Vasas kaliber. För snabbspolsbesökaren finns en tidslinje som fungerar för sig men som också kopplas till resten av utställningen. Tidslinjen slutar dock inte utan tonar ut med plats för nya upptäckter och åtgärder i framtiden, säger Elin Harland som tillsammans med Pia Frände har producerat utställningen.

Den regniga sommaren 2000 kom katastroflarm. Den ökade fuktigheten i skeppshallen skyndade på de kemiska reaktionerna och man upptäckte svavelutfällningar på skeppet och på föremålen. 2003-2006 pågick ett internationellt forskningsprojekt för att förstå de kemiska och biologiska processerna. 2008-2011 kommer ett nytt forskningsprojekt att pågå för att hitta metoder att stoppa dessa processer. Men den kanske viktigaste åtgärden har museet redan gjort genom att installera ett nytt klimatsystem.

– Läget för Vasa är under kontroll tack vare det nya klimatsystemet och våra forskare har fått ett nytt utgångsläge för de åtgärder som behövs för att stävja nedbrytningsprocessen, säger museichef Marika Hedin.

Utställningen ”Bevara Vasa” öppnar 8 maj och är formgiven av Electric Dreams.

Fakta:
Vasas trä innehåller höga halter av järn på grund av de många järnbultar som fanns i skrovet samt lasten av kanonkulor som fanns ombord vid förlisningen 1628. Svavlet kommer från de 333 år då skeppet låg på botten i Stockholms hamn. Vattnet var förorenat på grund av gångna tiders avfallshantering. Svavel kan oxideras till svavelsyra i närvaro av syre och vatten och finns järn påskyndas processen eftersom järn är en katalysator för den kemiska reaktionen. Cellulosa kan brytas ner både genom inverkan av syror och genom angrepp av fria radikaler, som kan bildas i reaktioner mellan järn och luftens syre. Idag innehåller Vasa 2,5 ton svavel och över 5000 järnbultar. Ett internationellt forskarlag arbetar med att stävja nedbrytningsprocessen. Bland annat byts bultarna sakta men säkert ut mot bultar i syrafast stål och kolfibrer, ett projekt som kommer att pågå i många år.

Forskningen om Vasa har erhållit stöd från av forskningsråden VR och Formas, av innovationsmyndigheten VINNOVA, Riksbankens Jubileumsfond och av Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Vasamuseet är en del av Statens maritima museer, tillsammans med Marinmuseum och Sjöhistoriska museet.

Länk: www.vasamuseet.se

I marinbranschen är japanska Suzuki välkänt över hela världen för sina utombordsmotorer. Företaget startade dock med helt andra produkter och firar i år sitt 100-årsjubileum. Ett helt sekel har gått sedan Michio Suzuki startade sitt företag år 1909. Suzuki är numera den äldsta motorcykelfabriken i Japan och en av de största motorcykeltillverkarna i världen.

– Suzuki är ett fantastiskt företag med en fantastisk historia. Det hela startade med vävstolar och i dag är företaget världsomspännande, säger Peter Söderhäll affärsenhetschef på KGK Motor.

Det är 100 år sedan Michio Suzuki byggde sin första vävstol i en barrack i tjugoårsåldern. Hans första kund blev hans mor. Affärerna blomstrade snart för Michio och han bestämde sig för att utöka produktsortimentet. 1937 började utvecklingen av en mindre bil och det blev början till fordonsproduktionen som är den verksamhet som Suzuki är känt för i dag.

Första motorcykeln en teknisk sensation
Den första riktiga, egna motorcykeln kom till år 1954. Suzuki frångick tvåtaktsmotorn, som vid den tiden i Japan betraktades som opålitlig och ineffektiv. I stället ritade Suzukis tekniker en 90 cc fyrtaktsmotor med integrerad treväxlad transmission.

Teknikerna hos Suzuki lade särskilt stor vikt vid att göra den lättskött och lättservad. Oljefilter var standard och det var den första japanska motorcykeln som var standardutrustad med hastighetsmätare. För att tillfredställa två marknader gjorde Suzuki två versioner av Colleda. En version hade en tung men stark ram, den andra var av en “sportigare” typ av rör-ram. Än i dag producerar Suzuki ett brett spektrum av motorcyklar för att kunna tillgodose alla marknader.

– Suzuki är en väldigt pigg 100-åring och bygger några av de mest tekniskt fulländade motorcyklarna i världen. Bland de moderna klassikerna finns kraftpaketet Hayabusa och den tidigare koncepthojen B-king, säger Peter Söderhäll.

Länk: www.suzuki.se

Forskare vid Göteborgs universitet har i samverkan med Kemikalieinspektionen och färgtillverkare utvecklat en helt ny, miljövänlig båtbottenfärg som enligt forskarna till nästan 100 procent håller borta havstulpaner. Nästa generation av färgen ska bli effektiv mot all påväxt, utan att organismer i det öppna vattnet och i sedimenten tar skada.

Pressmeddelande från Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet:

De flesta kommersiella färger mot marin påväxt, så kallade anti fouling-färger, fungerar genom att bekämpningsmedel innesluts i färgen för att långsamt erodera i vattnet varvid organismen som försöker etablera sig på ytan antingen dör eller försöker simma därifrån.

Koppar är ett av de vanligaste medlen, med följd att cirka 40 ton koppar varje år sprids längs västkusten.

Forskare vid Göteborgs universitet har nu i samarbete med bland annat Kemikalieinspektionen och färgproducenten International Paint AB utarbetat en ny princip för effektiva båtbottenfärger kallad “post settlement inhibition”, eller PSI. Även här används bekämpningsmedel – men till skillnad från i andra miljöskadliga färger är PSI-medlet hårt bundet till färgens bindemedel så att endast mycket små mängder löses ut i havsmiljön. Genom att tillsätta ett högmolekylärt lösningsmedel i färgen kanaliseras medlet istället direkt till organismen.

Färgen tillåter havstulpanerna att kolonisera bottenytan med sina larver. Anti-fouling-effekten inträder först när havstulpanen försöker fästa tätare mot ytan, och då kommer i kontakt med bekämpningsmedlet som får den att släppa taget (därav beteckningen “post settlement inhibition”). Omfattande tester utförda med frivilliga båtägare visar att PSI-principen fungerar mycket effektivt: koloniseringen av havstulpaner begränsas till minst 90 men ofta upp till 100 procent.

Principen är hämtad från naturliga förebilder där vissa alger använder liknande metod för att undgå påväxt på sina bladytor. Den nya PSI-färgen frisätter försumbara mängder bekämpningsmedel i den marina miljön och den mängd bekämpningsmedel som finns i färgsskikten är förhållandevis låg. När båten tas upp kan PSI-färgen skrapas av och tas om hand med hjälp av de befintliga rutiner som finns i de flesta marinor.

– På sikt hoppas vi kunna bekämpa påväxt även av alger och andra djur med hjälp av PSI-principen. Slutmålet är en marin färgformulering som ska vara effektiv mot all påväxt men ge försumbara ge effekter på andra organismer i den marina miljön, säger professor Hans Elwing vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, som är ansvarig för projektet.

Genombrottet i arbetet med färgen kom då forskarna upptäckte de speciella lösningsmedel som ingår i PSI-systemet.

– Vi hade stor tur när vi gjorde den upptäckten. Samtidigt har det tagit oss tio års forskning för att komma dit vi är nu. Det har varit en väg kantad av många misslyckanden, men det har också funnits en brinnande entusiasm hos mina medarbetare och hos många båtägare, säger Hans Elwing.

Utvecklingen av den nya PSI-principen sker i samverkan med forskningsprogrammet MARINORD som finansieras av NordicInnovation. Forskningen sponsras också av Statens Provningsinstitut i Borås och flera färgföretag. Förhoppningen är att färgen ska finnas i handeln inom två år.

Bildtext: Skrovet på en segelbåt målad med färg som innehåller PSI-substanser, jämfört med obehandlad kontrollyta. Notera den täta beväxningen av havstulpan på kontrollytorna. Båten har legat i vattnet vid västkusten under fyra sommarmånader 2008. Foto: Jesper Löve.

Länk: www.science.gu.se

Kommentarer

yepp 18:38:56 2009-05-05

ser ju rätt lovande ut faktiskt

Marint centrum i Simrishamn står värd för Havsresan 2009 som genomförs 4-17 maj. Då kommer delar av havsbotten utanför Österlen att med hjälp av modern teknik karteras och inventeras på natur- och kulturvärden. Forskare och andra undersöker bl.a. “den sjunkna skogen” utanför Österlens kust och visar olika sätt att göra kartor över marina miljöer.

Havsbotten utanför Simrishamns kust är i dagsläget ett relativt outforskat område och ett av syftena med projektet Havsresan 2009 är att genomföra en inventering och kartläggning av bottenmiljön. Genom att synliggöra havets värld skapas en ökad medvetenhet om de marina natur- och kulturvärden som eventuellt riskerar försvinna i framtiden, menar arrangörerna. Projektet bör ses som en pusselbit i ett bredare arbete för att vårda Östersjöns havsmiljö och det kulturarv som finns gömt under ytan.

– Den övergripande målsättningen med projektet är att visa på värdet av de tillgångar som finns dolda under havsytan, säger Kjell Andersson vid Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola.

Simrishamns kommun och Marint centrum värd för Havsresan 2009
För Simrishamns kommun är projektet Havsresan 2009 en pusselbit bland flera i arbetet för att vårda Östersjöns havsmiljö och bidra till ekologiskt hållbar utveckling. Kommunen menar att ett lokalt engagemang är ett nödvändigt komplement till det mellanstatliga samarbetet runt Östersjön och vill ta sin del av ansvaret för Östersjöns miljö. Ett led i detta är etablerandet av ett Marint centrum. Visionen är att skapa en mötesplats som samlar information, kompetens, kunskap, företagande, kultur och upplevelser knutet till Östersjöns marina miljö. Sannolikt tas det första spadtaget redan i höst.

– En rad aktiviteter och delprojekt arrangeras under året inom ramen för Marint centrum i Simrishamn, med syftet att knyta intressenter till projektet och bidra till att bygga upp verksamheten i Marint centrum. Havsresan 2009 är ett sådant spännande delprojekt, säger Madeleine Lundin, projektkoordinator för Marint centrum i Simrishamns kommun.

Med den senast tekniken i outforskade vatten
I Havsresan 2009 ingår många aktiviteter. 4-17 maj genomförs fältstudier under havsytan utanför Österlen. Sammanlagt medverkar ett trettiotal organisationer, myndigheter, företag och andra aktörer. Även Sjöfartsverket, Kustbevakningen och SGU deltar i forskningsarbetet med egna fartyg. Andra aktörer som medverkar under fältveckorna är företagen Marin Miljöanalys, Sea Labs, LYYN och Aanderaa, liksom Malmö Sportdykarklubb med flera.

Vid undersökningarna används avancerad marin teknik, bl. a. kommer tredimensionella kartor över havsbotten att framställas med hjälp av ett flerstråligt ekolod. Vidare tas akustiska bilder med sidtittande sonarer, liksom traditionella videofilmer och stillbilder. I projektet testas också en ny teknik att förbättra videofilmning under vatten, s.k. Visibility Enhancement Technology (V.E.T.). Dessa tekniker kompletteras med provtagningar och dykinspektioner. Vädret får styra exakt vilka dagar som arbetena görs.

Karteringarna ger bl. a. maringeologerna och biologerna svar på om havsbotten består av sand, lera eller sten samt om botten är täckt av vegetation eller musselbankar. Kulturhistorikerna å sin sida får reda på om det finns några skeppsvrak eller fornlämningar i området.

En gemensam aktivitet är en undersökning av “den sjunkna skogen” utanför Kivik. Genom en grundlig undersökning av “skogens” torvbankar och fossila trädrester hoppas forskarna göra nya, spännande upptäckter. Hur gammal är skogen, finns där dolda stenålderslämningar, vilka djur och växter finns där?

Bland övriga aktiviteter under fältveckorna ingår bl.a. undersökningar av strandzonen i Brantevik samt pedagogiska aktiviteter för barn och ungdomar från kommunens grundskolor. Dessa aktiviteter sker i samarbete med Malmö museer, SEA-U, Österlens museum och Riksantikvarieämbetet Glimmingehus.

Seminariedag för kustkommuner och länsstyrelser
Den 14 maj, mitt under pågående fältstudier, arrangeras en seminariedag för bl.a. kustkommuner och länsstyrelser där framtidens havsplanering diskuteras med bl.a. Claes Pile från Miljödepartementet. Samma dags eftermiddag ges det möjlighet för deltagarna att i mindre grupper besöka olika mät- och miljöskyddsfartyg, samt att tala med representanter för företag, myndigheter och forskare.

– Kunskapen om de förhållanden som råder under havsytan är idag låg, samtidigt som kommunernas behov av underlag för kustzonsplanering är stort, säger Peter Jonsson vid Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola och fortsätter: Modern teknik gör det billigare och enklare att framställa ett bra underlag för planeringen.

Utställning i Simrishamn
Under perioden 20 juli-2 augusti ordnas en publik utställning i lokalen Skeppet, i Simrishamns hamn. På utställningen visas resultat från fältveckorna men också material från deltagare, företag och myndigheter med både allmän information om deras verksamhet och specialframtaget material med anknytning till Simrishamn/Hanöbukten.

Värd för Havsresan 2009 är Marint centrum, Simrishamns kommun. Projektet Havsresan drivs av Teknisk geologi LTH, Lunds universitet sedan 1990.

Fältveckornas deltagare: Simrishamns kommun, Teknisk geologi vid Lunds tekniska högskola, Kvartärgeologi och Arkeologi vid Lunds Universitet, Malmö kulturmiljö, Malmö museer, SEA-U Malmö, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Sveriges Geologiska Undersökningar, Malmö sportdykarklubb, Sea Labs Stockholm, Marin Miljöanalys AB Göteborg, LYYN AB Lund, Aanderaa AB, DHI AB Lund, BioMaringruppen Lund, IK Foundation, Österlens museum, Riksantikvarieämbetet Glimmingehus m.fl.

Läs mer om fältaktiviteterna inom Havsresan 2009, temadagen den 14 maj 2009 och Marint centrum på www.havsresan.se och www.simrishamn.se/naringsliv/marint-centrum.

Kommentarer

John Nordström 19:24:33 2009-05-04

Inge Lennmarks senaste nerladdning från den 17 april 2009 är mycket intressant:

http://www.lennmark.se/Bocker/Inneh_o_nedladdn/Frameset_se.htm

I hans pågående bok finns foto av tall-stubbarna på bottnen utanför Ravlunda-fältet.

I augusti kommer världens snabbaste båtar till Göteborg för en av deltävlingarna i Powerboat P1 World Championship 2009: Scandinavian Grand Prix of the Sea. Inom båtsporten är detta lika stort som en formel 1-tävling och de tävlande offshorebåtarna är lika extrema som sina motsvarigheter på land.

Att arrangörerna valt Göteborg för den tredje deltävlingen i serien är en bekräftelse på stadens starka ställning som evenemangsstad. Förra året var det premiär för Göteborg City Race, en STCC-tävling med miljöprofil mitt i stan och Scandinavian Grand Prix of the Sea får ett liknande upplägg. Miljöfrågan är prioriterad även nu och en miljöutredning har gjorts som grund för evenemanget.

Scandinavian Grand Prix of the Sea är den tredje deltävlingen i världsmästerskapsserien och arrangeras 7-9 augusti. På Frihamnspiren mitt i stan blir det ett evenemangscentrum med teamdepåer och vattensportaktiviteter. Här är publiken nära de 20-talet båtarna och kan följa tävlingarna via storbildskärmar. Själva tävlingsbanan ligger vid Saltholmen och Långedrag och tävlingarna avgörs i två klasser med tillsammans fyra lopp.

– Skandinavien, men speciellt Sverige, är en viktig marknad för oss som är en växande organisation, säger Asif Rangoonwala, ägare och VD för Powerboat P1. Sverige har högst antal båtar per invånare i Europa och är en prioriterad ort i vår tävlingskalender. Vi har ett nära samarbete med Mario Hytten på Admirantys AB i Göteborg som är lokal arrangör och representant för vår organisation. Vi tror att Göteborg kommer att bli en idealisk plats för att visa upp våra världsmästerskapstävlingar som ett förstklassigt sport- och underhållningsevenemang.

– Jag är speciellt glad över att P1-organisationen kommer att offentliggöra ett nytt miljöinitiativ innan tävlingshelgen. Det är viktigt för staden och har gjort mitt jobb som lokal arrangör betydligt enklare, säger Mario Hytten på Admirantys. Detta blir en stor händelse som stärker Göteborg som evenemangsstad.

Länk: www.powerboatp1.com

Havets Hus i Lysekil är en av Västkustens mest besökta marina sevärdheter. Placerat mitt i stan och intill gästhamnen bjuder Havets Hus på massor av spännande upptäckter för hela familjen och kanske främst barnen. I år har Havets Hus fått flera nya, spännande djur att visa upp.

De nya djuren som förevisas på Havets Hus i Lysekil är:

Havsaborren (Dicentrarchus labrax) liknar gösen men är mer grå i färgen med en svart fläck på gällocket. Det är en relativt sällsynt gäst i Skagerack och Kattegatt men är en mycket eftertraktad sportfisk söderut i Europa längs hela Atlantkusten, Medelhavet och Svarta havet. Även i Norge dyker den upp ibland. Vi har fått vår havsaborre från Risör Akvarium i Norge. Den kan väga upp till 14 kilo med en längd på ungefär 1 meter. Den lever i kustnära vatten på 10-100 meters djup. Under våren och sommaren närmar den sig stränderna och kan även gå långt upp i flodmynningar. På senhösten drar den åter till havs. Leken äger rum under vår och sommar, såväl i havet som i bräckt eller sött vatten. Tillväxten är snabb och vid höstens slut vandrar ungarna ut i havet. Unga havsaborrar lever främst av räkor och blötdjur medan vuxna individer äter fisk.

Limamusslan (Acesta excavata) är Sveriges största mussla. Den kan bli uppemot 20 cm lång. Den har två relativt tunna ljusa skal, medan kroppen är vackert orange med långa tentakler som den använder för att fånga mat. Arten lever på hårdbotten, gärna under utskjutande klippor på 40 till 800 meters djup. Arten kräver en stabil miljö med temperaturer på 6-8 grader och en salthalt på ca 35 promille. I Sverige finns Limamusslan främst i Kosterfjorden, utanför Strömstad där den ofta hittas på djupa korallrev (Lophelia pertusa). Annars finns den i nordöstra Atlanten, från Island till södra Europa. Tidigare ansåg man att arten var relativt ovanlig, då man sällan fick upp dem vid trålning. Men med moderna tekniker så som undervattensfilmning med ROV (liten ubåt som styrs från båten), har gjort att man upptäckt stora ansamlingar av arten på de djupa klipppväggarna i Kosterrännan.

Tretandskrabban (Geryon tridens) påminner lite om en stor strandkrabba men har en bredare ryggsköld med tre tydliga taggar på var sida om ögonen och relativt långa och smala ben. Den är ofta rödbrun till färgen och lever nedåt 100 meters djup på lerbottnar där den gräver gångar på liknande sätt som havskräftor gör. Den finns i bl.a. Skagerrak och Kattegatt där man då och då fångar den vid bottentrålning. Även i Gullmarsfjorden påträffas arten. Det är dock sällan som arten dykt upp i Havets Hus akvarier.

Påfågelmasken (Sabella pavonina) är en havsborstmask som kan bli 25 cm lång. Kroppen skyddas i ett mjukt, långsmalt rör som masken bygger av sand, lera och slem. Röret sitter oftast fast nedtill vid en sten eller ett skal. Masken visar oftast bara sina fjäderformade tentakler som bildar en tät krona runt munnen, vilket ser ut som en blomma. Tentakelkronan kan bli 10 cm i diameter. Tentaklerna har ofta mörkröda, bruna eller lila tvärband. Huvudet är litet med små ögon. Den gråa, lila eller orange kroppen smalnar av och plattas till bakåt. Den lever på 5 till 750 meters djup på alla typer av bottnar.

Fynden kommer från:

Limamussla: Akvariet på Sven Lovens center för marina vetenskaper -Tjärnö

Havsaborre: Risør akvarium, Norge

Tretandskrabba: Sven Lovens center för marina vetenskaper – Kristineberg

Påfågelmask: Gullmarsgymnasiets marinbiologelever och lärare

Havets Hus är tacksamma för att kunna visa upp och berätta om dessa unika djur.

Läs mer om Havets Hus på www.havetshus.se

Pierre Lundin från Sverige var med i det vinnande teamet Drakkar Inshore, som segrade i Rouens 24-timmars båtrace på floden Seine. Klockan 16 gick teamet i mål med mindre än ett varvs marginal till tvåan. Detta efter en fenomenal uppkörning under de sista två stinten.

Pierre som körde det näst sista fick tillåtelse att gasa för att komma ikapp. Fortfarande med behärskning förstås, utan att komma i mål vinner ingen. Svensken plockade 5 placeringar genom att köra c:a 10 sekunder snabbare per varv än planerat. Det behövs god planering för att få att allt hålla hela vägen. Teamet låg mellan andra och femte plats hela loppet innan. Först när det var 18 minuter kvar av de 24 timmarna gick man upp i ledningen. Oerhört taktiskt rutinerat. Pierre var en av fyra förare i teamet.

Pierre Lundin kör normalt VM-serien i Formula 1 på vatten. Han har visat sig vara en enormt pålitlig förare. Han har väldigt sällan brutit och plockat poäng i princip i varje tävling. Han som bäst tagit en sammanlagd fjärde plats 2007. Pierre har tävlat sedan 12 års ålder och tagit en mängd mästerskap, varav världsmästartiteln i F2
1998 bör räknas som tidigare toppnotering.

Rouens 24-timmarsrace är legendariskt, det är 46 gången det körs! Det kräver uthållighet, planering och en viss tur. Under racet passerar flodpråmar, det finns alltid risk att korsande vågor kan ställa till det när man minsta anar. Ett annat ovanligt moment är att köra i mörker med strålkastare på båtarna.

Tävlingens hemsida:
http://www.24heuresrouen.com

Pierres Lundins hemsida:
http://www.lundinf1racing.se

Var med i vår tävling här på Båtlivs hemsida och du kan vinna en fin Magellan GPS-navigator värd 7 000 kr! Tävlingen finns längre ner på den här sidan. Frågan är enkel att besvara för alla som har någon form av nautisk utbildning.

Navigatorn är en Magellan Triton GPS.

Mer info på Magellans hemsida:

www.gpsatwork.se

Gustav Hallén fick nyligen det presigefyllda “Red Dot” Design Award för “Arrow Hanger” som tillverkas och säljs av Design House Stockholm. Som grädde på moset har MoMA (Modern Museum of Art) tagit in Arrow i sitt sortiment. Den kommer att sälja i deras butiker från och med 2009.

– En perfekt lösning för en modern klädhängare, säger Gustav Hallén. Den går att använda både i utfällt som infällt läge samtidigt som det är en iögonfallande och dekorativ inrenings¬detalj. Hänger du upp flera så skapar du ett mönster.

– Idén kom då jag var ute och seglade. När jag satt på bomkapellet, klättrat ner och fällt in maststeget mot masten kom jag att tänka på att maststegsprincipen bör vara en perfekt konstruktion för en modern klädhängare. Men för att det skulle vara en riktigt bra idé så måste hängaren gå att använda även i infällt läge. Det är det som gör Arrow Hanger unik. I infällt läge (2,5 cm från väggen) har du tre rejäla krokar att hänga kläder på. När du får gäster så fäller du ut armen och kan hänga på galgar. Samtidigt har du två rejäla krokar kvar på väggen att hänga på.

Tanken var främst att kroken skall vara en inredningsdetalj till hem och offentlig miljö. Men varför inte hänga badrocken, tamparna eller fiskeredskapen på kroken i sjöstugan?

Red Dot design award är en stor internationell designutmärkelse som delas ut av Design Zentrum, Tyskland. Syftet med priset är att hylla ”outstanding design” kvalité och trendsättare. Vissa kallar priset för “Designernas Nobelpris”. Sedan 1955 har designers och producenter kunnat söka priset som presenteras på den årliga ceremonin i Aalto �eatre i Essen. Vinnande produkter presenteras i Red Dot Design Museum vid Zollverein World Cultural Heritage i Essen. Det äldsta av de tre priskategorierna är produkt design. I årets tävling deltog ca 1400 företag från 49 länder med totalt 3,231 bidrag.

Arrow Hanger är tillverkad i pulverlackerad aluminium och den kommer i svart, grå, vit, röd, grön. Lackade skruvar och plugg medföljer.

Länk: www.hallendesign.se

Det finns redan gott om bra AIS-mottagare på marknaden. Den mottagare som syns på bilden här intill kommer från Digital Yacht och är en verkligt kompetent AIS-mottagare med dubbla mottagare. Den heter AIS400 och tar emot signaler från alla fartyg utrustade med en AIS Class A eller B transponder (obligatoriskt på fartyg över 300 nettoton) och ger besked om identitet, position, kurs och fart via VHF-bandet.

AIS-mottagare kan kopplas upp till en kompatibel plotter och visar sina uppgifter i ett överlägg, det vill säga ett skikt ovanpå kartbilden. Den ger besked om fartyg inom 20-30 Nm.

AIS400 har kopplingar till både ordinarie kartplottrar via NMEA och en USB-koppling för PC-baserade plottersystem som till exempel Maxsea, Seapro, Maptech och Nobeltec.

Den här AIS:en har dessutom inbyggd GPS-mottagare och kan ge GPS-positionsinformation tillsammans med AIS-data via utgångarna.

AIS400 är en riktig dubbelkanalig mottagare med två individuella, väldigt känsliga enheter för att bättre kunna uppskatta målens fart. Tillverkaren, Digital Yacht, erbjuder även en uppgradering till en riktig Class B transponder, som även sänder data.

Mått 255 x 120 x 35mm. Pris €499.99 med moms.

Länk: www.digitalyacht.co.uk

Malöklubben har utsett 15 så kallade ambassadörer som skall representera olika Malömodeller. Dessa skall inspirera och stötta dels befintliga Malöägare, dels kunder som tänker att köpa en Malö, ny eller begagnad.

– Jag är imponerad av engagemanget som finns bland våra Malöägare och Malöklubben. Att så många vill vara med och bidra till att sprida information och erfarenheter om sina Malöbåtar är inspirerande för oss på Malövarvet. Jag hoppas att dessa ambassadörer skall kunna medverka till att våra befintliga kunder och ägare och kommande kunder skall känna sig ännu mer välkomna till Malöfamiljen, säger Lars Olsson, VD för Malö Yachts.

En ambassadör ska kunna inspirera andra, berätta sin historia och dela med sig av sina erfarenheter som Malöägare. Syftet är att bidra till att öka kunskaper om vad ett Malöägande innebär och att inspirera andra båtägare att lära sig mer om Malöbåtarna.

Ambassadörerna kommer utöver sin kunskap och erfarenhet av Malöbåtar, även att hållas uppdaterade om aktuella händelser på varvet.

– Arbetet sker på volontärbasis och ambassadörerna är utvalda av Malöklubben, säger Kay Kjellgard ordförande i Malöklubben i Sverige . Ambassadörerna blir genom insatsen del av ett nätverk av ambassadörer och ges möjlighet att knyta värdefulla kontakter. Ambassadörerna finns uppräknade på Malö Yachts hemsida.

Länk: www.maloyachts.se

HanseYachts AG, ett av världens största segelbåtsvarv, förvärvar Dehler Yachts. Genom förvärvet av detta starka varumärke skapar Hansegruppen en språngbräda in i premiumsegmentet av performance yachts samtidigt som Dehler Yachts får ett hem och solid industriell ägare med stora resurser, långsiktighet och värdefull know-how. Detta är en perfekt match. HanseYachtsAG är börsnoterad på Frankfurtbörsen och i gruppen ingår varumärkena Moody, Fjord och Hanse Yachts.

Med denna nye ägare bevisas återigen det unika i Dehler varumärkets styrka och värdet i båtarnas koncept och konstruktion.

Dehler Yachts kommer att vara en självständig enhet inom HanseYachts-gruppen med sin egna ledning och organisation. Givetvis kommer de inneboende styrkor inom gruppen att nyttjas då det gäller inköp, logistik och andra vitala komponenter för att stödja en stark utveckling av Dehle r Yachts.

Dehler startade för över 25 år sedan när båtbyggare Willi Dehler inte bara byggde den tidens största tyska segelbåt utan han revolutionerade även konstruktionen och utrustningen av segelbåtar till en metod som fortfarande används. Han gjorde därmed segling till en sport för en betydligt bredarre publik än tidigare i Tyskland.

I våra dagar är det svårare att bibehålla produktionen och kvaliteten i båtarna på en hög nivå och fortfarande ha ett lönsamt företag. De skandinaviska båtföretagen, och särskilt de på Orust, har varit lysande undantag från detta och klarat sig bra i många år.

Ledningen för HanseYachts Group menar att varumärket Dehler har betydligt bättre förutsättningar att klara sig i framtiden som en del av Hanses storskaliga produktion. Vid fabriken i Meschede-Freienohl planerar Hanse nu att bygga medelstora Dehlerbåtar medan de större modellerna ska byggas i en separat anläggning vid Hanses huvudkontor och fabrik i Greifswald.

Ett annat syfte med Hanses agerande är att de får tillgång till Dehlers anläggning i Freienohl och därmed kommer över en fin bas för service och underhåll till sina kunder.

Länk: www.hanseyachts.com

Bilden: Hanse 630e.