Nyheter

Göteborgs universitet ska genom innovationscentrumet Mare Novum utveckla den nordiska ostronodlingen. Med stöd från EU satsas nu drygt tio miljoner kronor för att bland annat utveckla nya odlingstekniker.

Göteborgs universitet bör få en nyckelroll i utvecklandet av framtidens vattenbruk. Det framgick när Jordbruksdepartementet i mars presenterade sin utredning Det växande vattenbrukslandet.

Nu startar Göteborgs universitet tillsammans med norska och danska intressenter ett nytt projekt kallat Nord-Ostron , som med stöd från EU:s strukturprogram för Öresund, Kattegatt och Skagerrak ska utveckla nordisk ostronodling. Göran Johansson, ordförande i Styrkommittén för Katteatt/Skagerrak, ser en stor framtida potential i ostronförädling:

– Marina frågor har blivit allt viktigare i vår region. Vi tror starkt på att det här projektet kan bryta ny mark när det gäller marin näringsutveckling, säger han.

Syftet med Nord-Ostron är att hitta nya modeller och verktyg som kan utveckla ostronodlingen, bland annat genom att förbättra tekniken för landbaserade kläckerier och ta fram system för vidareodlingen i havet. Totalt satsar EU drygt tio miljoner kronor i projektet, vars totala budget uppgår till drygt 20 Mkr för de kommande tre åren.

Satsningen samordnas av Mare Novum, centrum för marin innovations- och näringslivsutveckling vid Göteborgs universitet. Övriga samarbetspartners är Universitetet för miljö- och biovetenskap i Östfold, Norge samt Västra Götalandsregionen, Dansk Skaldyrcenter, Center for Forskning og Forvaltning av skaldyr, Mare Life, Oslo Teknopol och Ostrea Sverige AB. Ansvarig forskare i projektet är Susanne Lindegarth vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.

Mer om Mare Novum: www.marenovum.se

Foto: Johan Wingborg.

Kommentarer

Gösta Dahl 09:48:53 2009-05-15

Hur skall man hålla rent på bottnarna under odlingarna?
Nya ideer och forskning kanske behövs?

I år är det 47 hamnar och 39 stränder runtom i Sverige som får hissa den blå flaggan, bland dessa är det två nya hamnar och två nya stränder. Den internationella miljöutmärkelsen Blå Flagg delas ut av Stiftelsen Håll Sverige Rent och står för en ren, säker och turistvänlig anläggning. En hamn eller strand som har Blå Flagg värnar extra mycket om våra hav och sjöar samt arbetar med att öka miljömedvetandet inte bara inom den egna verksamheten utan även gentemot allmänheten.

Bland de 86 hamnar och stränder som tilldelats miljöutmärkelsen Blå Flagg 2009 finns det två nya hamnar, Figeholms båtklubb och Oxelösunds gästhamn och två nya stränder, Sörkilens badplats, Ellös och Djulö strandbad, Katrineholm.

Blå Flagg är den enda miljöutmärkelsen av sitt slag som finns för hamnar och stränder. För att få utmärkelsen Blå Flagg måste ett antal kriterier som rör bland annat vattenkvalitet, säkerhet, service och miljö uppfyllas. Flaggan måste halas om en kontroll visar att kriterierna inte efterlevs.

Stränderna ska ha god badvattenkvalitet, gott om livräddningsutrustning samt ha information om känsliga naturområden i närheten. Hamnarna ska ha en hög säkerhetsstandard, vattnet ska vara rent och fritt från exempelvis oljespill och skräp och en miljöstation måste finnas på plats.

Nästa år uppdateras hamnkriterierna. Bland annat ska gästhamnarna kunna ta emot båtarnas latrin. Blå Flagghamnar ligger i framkant gällande miljö och de flesta har redan en sugtömningsstation, men många används sparsamt. Det gäller att de är tydligt skyltande och lätta att använda för båtägarna.

– Båtägarnas toalettavfall kan bidra till lokala övergödningseffekter och försämring av badvattenkvaliteten, säger Jessica Ångström, projektledare för Blå Flagg på Håll Sverige Rent.

– Under sommaren badar många i vatten med intensiv båttrafik, som exempelvis i skärgårdsområdena. Det behövs fler sugtömningsstationer, men det är också båtägarens ansvar att börja använda de anläggningar som finns.

Enligt en attitydundersökning som Håll Sverige Rent genomförde under 2008 tömmer 65 % av de båtägare som har toalett ombord sitt avfall i havet. Det kan jämföras med Finland, där endast 10 % tömmer i havet. Blå Flagg är en internationell miljöutmärkelse för hamnar och stränder och drivs internationellt av FEE, Foundation for Environmental Education. Håll Sverige Rent administrerar miljöutmärkelsen i Sverige.

I år hissas cirka 3200 flaggor runtom i världen. Sverige är ett av 37 länder, både inom och utanför den Europeiska unionen, där strand- och hamnbesökare kan välja en anläggning med Blå Flagg och därmed försäkra sig om att den har en viss standard.

En lista på samtliga 86 hamnar och stränder som i år får Blå Flagg samt en lista med hamnar som har sugtömningstation finns på Håll Sverige Rents hemsida.

Länk: www.hsr.se/blaflagg

Foto: Håll Sverige Rent.

Vd Johan Ihrfelt ser ljust på framtiden: “Finanskrisen kommer sannolikt att sänka turbinpriserna.” Inom de närmaste veckorna inviger o2 Vind tre större vindkraftparker i Sverige. Sammanlagt 35 turbiner dras igång varav parken i Bliekevare med sin 18 snurror blir Sveriges största landbaserade vindkraftpark. Vd för o2 Vind, Johan Ihrfelt bedömer att det nu är läge för stora upphandlingar som ska lägga grunden för landets vindkraftutbyggnad.

Vindkraftbolaget o2 har under våren förberett driftsättning av tre nya vindkraftparker. I Rättvik invigs på fredag den 15 maj en park på nio turbiner, i juni åtta turbiner utanför Mora och senare i sommar invigs de arton vindkraftverken i Bliekevare utanför Dorotea som kommer att utgöra Sveriges största landbaserade vindkraftpark. Vd Johan Ihrfelts analys är att jordmånen för en framgångsrik utbyggnad börjar bli den rätta.

Med en av de största projektportföljerna i branschen är o2:s mål att bibehålla ställningen som den största aktören som enbart uppför vindkraft. 2005 grundade Johan Ihrfelt vindkraftbolaget o2 Vind och i och med uppköpet av projektören o2 Vindkompaniet står idag o2 Vind idag bakom cirka en fjärdedel av alla vindkraftverk i Sverige.

– Vi kan äntligen se hur den lite mer storskaliga vindkraften nu kommer på plats. En ny industrigren börjar formas med en hel del nya underleverantörer.

Efterverkningarna av den finansiella krisen innebär bra tid för byggnation och upphandling av till exempel turbiner till avsevärt bättre kostnadsnivåer än innan finanskrisen. Eftersom storleken på investeringen i vindkraft är helt avgörande för projektens lönsamhet, finns fantastiska möjligheter de närmaste 12-36 månaderna, säger Johan Ihrfelt, vd o2 Vind.

o2 Vind har även förstärkt aktieägargruppen med Proventus Wind Power, som ägs av Proventus och FAM (Foundation Asset Management), för att vidareutveckla projektportföljen. o2 Vind har sedan tidigare även ett joint venture med Proventus Wind Power inom ramen för o2 Produktion som äger driftsatta vindkraftparker.

Kommande tillståndsgivna o2-projekt:
Sjisjka, Gällivare kommun,90 MW
Råshön, Krokoms kommun, 2 MW
Glötesvålen, Härjedalens kommun, 90 MW
Mässingsberget, Vansbro kommun 25 MW
Bösjövarden, Mora kommun 25 MW
Korpfjället, Vansbro, Malungs Sälens kommun, 45 MW
Brahehus, Jönköpings kommun, 25 MW
Grötlingbo, Gotlands kommun, 4 MW

Vattenfall undersöker möjligheten att byta ut samtliga fem kraftverk i vindkraftparken Yttre Stengrund i Kalmarsund. Vindkraftparken som togs i bruk 2001 består av fem NEG-Micon vindkraftverk med en effekt på vardera 2 MW. – Förutsatt att vi får de tillstånd som krävs och ett positivt investeringsbeslut från Vattenfalls ledning kan nya Yttre Stengrund stå färdig om ett år, säger Anders Dahl, chef för Vattenfall Vindkraft.

– Yttre Stengrund är en utmärkt plats för vindkraft med starka och jämna vindar och vi har lärt oss mycket av den befintliga vindkraftparken, som kan ses som en testanläggning. Sedan den byggdes har tekniken utvecklats mycket. De befintliga vindkraftverken finns inte längre på marknaden. Det leder till svårigheter när det gäller service och reservdelar och orimligt höga kostnader. Vi vill därför ersätta dem med en ny, modern vindkraftpark som kan ge förnybar el till ett större antal hem.

Beräknad elproduktion för nya Yttre Stengrund är tillräcklig för drygt 6 000 hem.

Det var i en affär 2006 med det danska energiföretaget Dong Energy som Vattenfall förvärvade Yttre Stengrund som ligger i höjd med Ölands Södra udde, cirka 4 km från fastlandet. Det var en del i ett större förvärv av närmare 500 vindkraftverk i Danmark, Sverige, Storbritannien och Polen.

Idag driver Vattenfall drygt tjugo vindkraftprojekt i Norden och totalt ett femtiotal i Norra Europa. Antalet ökar ständigt och i Norden är ambitionen att öka andelen förnybar el från vindkraft till 8 TWh fram till 2016. Det motsvarar hushållsel till 1,6 miljoner hem.

Totalt planerar Vattenfall för 49 TWh förnybar el från vindkraft till 2030 som Norra Europas snabbast växande vindkraftutvecklare och operatör. Det motsvarar hushållsel till 10 miljoner hem. Just nu bygger Vattenfall den hittills största havsbaserade vindkraftparken i världen, Thanet Offshore Wind farm utanför Englands ostkust. Vattenfall är sedan tidigare stolt ägare till Sveriges största vindkraftpark till havs och den tredje största i världen, Lillgrund vindkraftpark i Öresund. Vattenfall äger också världens största vindkraftpark till havs vid Horns Rev utanför den danska västkusten.

Nimbus storsatsar i Norge och sluter ett samarbetsavtal med Europas största enskilda återförsäljare. Skandinaviens ledande båttillverkare Nimbus Boats AB har tecknat ett samarbetsavtal med norska Johs Lunde Marine Group AS. Tillsammans storsatsar de i Norge – en marknad som beräknas vara värd 250 Mkr.

– Vestlandet har historiskt sett varit som en andra hemmamarknad för Nimbus. Göteborg och Bergen är brödrastäder och det känns därför extra roligt att vi är tillbaka med full kraft på Vestlandet, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats.

Nimbus investerade nyligen i en ny fabrik i Mariestad och köpte den finländska tillverkaren Paragon. Av Nimbus totala försäljning går 65 procent på export, det mesta till euroländerna Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Nu står Vestlandet för dörren.

– Johs Lunde är den perfekta partnern för oss med sina många marinor och stora erfarenhet av branschen, säger Magnus Andersson.

Roger Simmenes, koncernchef på Johs Lunde Marine Group AS, är full av tillförsikt över samarbetet med Nimbus:

– Nimbus är ett mycket starkt varumärke inom båtbranschen. Vi är stolta att få företräda dem och tror på ett långt och framgångsrikt samarbete.

Länk: www.nimbus.se

Engelska Oyster, mest känt för sina fina segelbåtar, satsar på en helt ny motorbåtsmodell. Den heter Oyster OM43 och är försedd med dubbla kabiner. I grunde när det dock en utveckling av modellen Oyster LD43, som presenterades för drygt tre år sedan.

Oyster är intressant eftersom det är ett riktigt kvalitetsvarv. Den nya modellen OM43 beskrivs som snabb, rolig och komfortabel.

I kontrast till LD43, som har väldigt stora innerutrymmen, är den nya modellen ett alternativ för alla som söker en bobåt. Pentryt ligger i salongen och utrymmena längre ner i båten kan därmed utnyttjas maximalt för boutrymmen.

Motorbestyckningen är två stycken bränsleffektiva Cummins 480 hk dieselmotorer. De flesta kunderna hittills har valt Hamilton vattenjet och kontrollsystemet Blue Arrow, som styrs med joystick.

Vattenjeten innebär bland annat att båten bara har 68 cm djupgående utan propellrar och därmed kommer in även på grunda vatten.

Länk: www.oystermarine.com

Museihuset vid Göta kanal får nya sponsorer, som därmed hjälper till att bevara svensk båtkultur. Det är dels Alltransport, som ska hjälpa till med transporter, dels International Färg AB som blir produktsponsor till museet.

Museihusets Motorbåtsmuseum har sedan starten 1994 aktivt arbetat för att bevara den svenska motorbåtshistorien – från starten i slutet på 1800-talet till för trettio år sedan.

Arbetet har skett på bred front med både insamling av intressanta objekt, renovering till ursprungsskick samt förevisande av objekten i egna lokaler.

Idag förfogar museet över knappt 90 båtar, från 1896 till 1970, från små jollar till stora salongsbåtar, från snabba racerbåtar till i sakta mak tuffande ångbåtar. Samlingen är med detta världsunik och spänner över motorbåtens hela utveckling.

Att hålla denna flotta i skick kräver bra och lättarbetade produkter – från fernissa till bottenfärger. Museet har sedan länge arbetat med Internationals produkter och ser därför mycket positivt på det produktstöd som International nu ger verksamheten.

Länk: www.museihuset.se

Kommentarer

G O Douglas 17:10:55 2009-05-18

International hoppas uppenbarligen att få bättre rykte genom att sponsra detta museum. Hoppas bara att man ine använder giftig bottenfärg även där.

Vid en kort provtur på Mallorca har Båtliv fått känna på en av de senaste årens intressantaste motorbåtsnyheter: Bavaria 46 Deep Blue. Båten är väldigt intressant eftersom den står för ett helt nytt formspråk. Det är också den största motorbåt som det tyska varvet har presenterat.

46 Deep Blue från Bavaria presenterades i våras på flera båtmässor i Europa. Ingen visste då hur båten skulle vara att köra, men linjerna lovade en spännande upplevelse.

Denna 14,2 m långa motorbåt har konstruerats i samarbete med BMW Group DesignworksUSA. Designteamet har skapat ett nytt modernt mjukt formspråk med funktion i centrum. Enligt Bavaria sätter båten en ny standard för utrymmen invändigt och utvändigt.

Det vi slogs av var hur lättkörd båten är. För framdriften står två stycken Volvo Penta D6-370 hk dieselmotorer med drev. Båteä är enkel att hantera och föjsam i sjön. Vi hade lugnt väder vid vår provtur, men båten slog inte någon gång hårt i den lilla motsjö som vi upplevde.

Skrovformen ger en mycket stor volym invändigt och i sittbrunnen är det verkligen gott om plats.

Priset i Sverige är cirka 3,5 Mkr.

Länk: www.bavariasverige.se

Trots att många fiskare inte längre fiskar efter torsk i Östersjön drabbas de av begränsningar i sitt övriga fiske på grund av EU-regler som införts för att rädda torsken. Därför har Fiskeriverket beslutat förbättra villkoren för det småskaliga fisket i Östersjön.

År 2005 infördes ett EU-krav på särskilt tillstånd, så kallat torskfisketillstånd, i Östersjön. Efter en regeländring 2007 innebär det ett förbud mot att fiska med redskap med en maska på 90 mm eller mer från en båt som är mer än åtta meter lång. Men förbudet, som ska rädda torsken, kan istället motverka ett hållbart fiske efter gös och andra arter.

Fiskeriverket har därför, inom ramarna för EU:s lagstiftning, beslutat ändra vissa regler för särskilda tillstånd för fiske efter torsk i Östersjön.

Fiskeriverkets beslut innebär att kravet på torskfisketillstånd endast ska omfatta den som fiskar med trålredskap med en maska på 105 mm eller mer, liksom bottensatta nät, insnärjningsnät eller grimgarn med maska på 110 mm eller mer. För redskap med en maskstorlek mellan 90 och 105 respektive 110 mm gäller fortfarande EU:s begränsningar, vilket innebär att det antal dagar fiske får bedrivas är begränsat efter fiskeområde och att bifångsten av torsk inte får vara mer än 3 procent. Därmed underlättas fisket efter andra arter än torsk, till exempel gös.

Beslutet innebär också att Fiskeriverket kan dela ut extra tillstånd till mindre fartyg som fiskar med passiva redskap i delområde 29-32 i Östersjön- så länge det finns outnyttjad kapacitet (kilowatt). Tilldelningen sker efter ansökan och endast till fartyg under 12 meters längd.

De nya reglerna träder i kraft 18 maj.

Crocs nylanserar i Sverige och släpper skor som är lämpade att ha på båten. Skorna är enligt tillverkaren “ergonomiska och lätta samtidigt som de är klassiskt stilrena och moderna”. Crocs båtsko för herrar heter Cove och är en klassisk seglarskomodell, vars sula har ett extremt bra grepp och är samtidigt följsam och bekväm. På skons sidor finns det ventilerande luftfickor som gör att foten andas och mår bra.

För damerna som ska ut med båten i sommar passar skomodellen Olivia bra. Det är en lätt och stilren ballerinainspirerad modell vars innersula har små cirkulationsknoppar som stimulerar blodcirkulationen i fötterna. Den räfflade yttersulan ger ett bra grepp så att man känner sig trygg på båtdäck.

Olivia och Coves sulor är gjorda i det dynamiska materialet Croslite, ett ergonomiskt och antibakteriellt material som lindrar muskeltrötthet med upp till 62,6 % jämfört med att vara barfota. Croslite gör även att båtskorna passar utmärkt att gå barfota i och förblir luktfria – även under varma sommardagar ute på sjön.

Olivia finns i fem färger – svart, brunt, lila, rött och i guld. Cove finns i fyra färgkombinationer – svart och brunt, helbrunt, pärlvit och pärlvit och navy.

Länk: www.crocs.com/products/footwear/croslite

Kommentarer

Inger 11:00:55 2009-05-21

Var kan man köpa crocs cove??

Johanna 16:13:25 2009-06-23

Och vart kan man köpa Crocs Olivia?

Ett spännande Timjanbröd gjorde Jeanette Sjöö till årets unga bagare 2007. På Omnias uppdaterade hemsida finns en anpassad variant av det vinnande receptet tillsammans med en hel del andra nyheter. Bland annat ett glutenfritt foccacia bröd, en Italiensk köttfärslimpa från Tyskland och två engelska specialiteter.

Lövbiffsrulader med gräddstuvad potatis för två personer och skaldjurslasagne för fyra personer är också intressanta alternativ.

– Fler och fler bakar och lagar ugnsmat direkt på spisen. Enkelheten och den fiffiga konstruktionen som ger både över- och undervärme gör att till och med de med fast ugn börjar handla, säger Göran Lundén som tillverkar Omnia.

Omnia finns i tillbehörsbutiker och kostar ca 400 kr.

Länk: www.omniasweden.com

Norska Askeladden är på gång igen efter konkursen i vintras. Nu satsar de nya ägarna totalt 74 miljoner norska kr och siktar på att dra igång produktionen av nya båtar i början av juni. De sätter dock en övre gräns på 6,5 m för hur stora båtar Askeladden ska bygga i sitt nya bolag.

Askeladdens nya satsning är helnorsk, utan inblandning av Brunswick International som ägde en tredjedel av bolaget innan konkursen i vintras. Framtiden ser betydligt ljusare ut för nya Askeladden, som står med tomma lager och en starkt ekonomi. Totalt har företaget 45 anställda vid fabriken i norska Os utanför Bergen.

– Mycket blir annorlunda i nya Askeladden och vi har gjort ett viktigt vägval. Vi går tillbaka till våra rötter och satsar helnorskt med egna resurser, säger Henrik Askvik,
daglig ledare för Askeladden Boats.

Nya Askeladden ägs av Moly As med industriinvesteraren Mons Tore Lyssand som huvudägare och Henrik Askvik som delägare. Askeladden Boats har investerat 53 MNOK i i fabrik, drifts- och produktionsmedel.

Askeladden Boats har också gått in i ett samarbete med Innovasjon Norge, som har bidragit med 15 MNOK till det nya bolaget. Sammanlagt har det nya bolaget tillförts 74 MNOK.

– Nu har vi muskler till att satsa men marknaden är fortfarande svår för större båtar så vi gör detta stegvis. I första omgången ska vi producera båtar upp till 6,5 m, säger Askvik.

Länk: www.askeladden.no

Bilderna:
Askeladden 535 Invader.

Henrik J. Askvik.

Landsort Race är en spännande havskappsegling för LYS-SRS, IRC och ORCi som dessutom är en deltävling i Stockholm LYS-SRS Cup 2009. Ska du segla Gotland Runt är Landsort Race ett perfekt tillfälle att testa båt och besättning . Arrangörerna tillämpar ”double scoring” för IRC och ORCi båtar. Landsort Race är ca 80 Nm med Gustav Dahlén som södra rundning. Vissa förhöjda säkerhetskrav gäller.

Programmet
Lördag 12 – 18 Kansli öppet för info & registrering
16 -19 Pre-Sail grill o bar
Lördag 18 – Skepparmöte
20:00 Varningssignal första start
Söndag 17:00 Sista målgångstid
10 – 13 (ca) After-Sail grill o bar

Prisutdelning i klubbhus strax efter sista båt har gått i mål

Klasser
SweLYS-SRS
SweLYS-SRS flerskrov
SweLYS-SRS Shorthand)
IRC
ORC International.

Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
V&S fyren Skrapan
V&N Bodskär
S&V Gustav Dahlén
S&O Öja
O&N Stegholmen
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.

Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Betalning, 350:-
(+ 50:- om sen betalning) till pg 14 44 56-1 senast en vecka ( 8 juni) före start konfirmerar den preliminära
anmälan. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.nynashamnssegelsallskap.nu

EU-kommissionen har idag meddelat att man godkänner det stöd till kompetensutveckling inom den tunga fordonsindustrin som Länsstyrelsen i Stockholm har ansökt om. 125 miljoner kronor från Europeiska Socialfonden har avsatts för att delfinansiera utbildningsinsatser inom berörda företag.

– Jag välkomnar beskedet. Stödet innebär att de ekonomiska förutsättningarna nu är säkrade för det omfattande utbildningsprogram som ingår som en viktig del i vår strategi för att hantera det kraftiga fallet i efterfrågan, säger Scanias produktions- och inköpsdirektör Per Hallberg.

Scania har i planeringen av utbildningen fört en nära dialog med Länsstyrelsen i Stockholm, vars landshövding Per Unckel på regeringens uppdrag samordnar insatser för att dämpa finanskrisens effekter på arbetsmarknaden. Länsstyrelsen har efter en grundlig process och en väl genomarbetad ansökan beviljats resurser hos Europeiska Socialfonden. Ansökan avser samordning och genomförande av utbildningsinsatser riktade till den tunga fordonsindustrin. Nu har EU-kommissionen godkänt detta stöd.

Scania fortsätter nu den utbildning av medarbetarna vid produktionsenheterna i Luleå, Södertälje och Oskarshamn som pågått sedan i början av februari. Utbildningen omfattar generell och individanpassad utbildning inom områden som produktionsteknik, Scanias arbetssätt för ständiga förbättringar och gemensamma principer och värderingar. Medarbetarna erbjuds även möjlighet att komplettera kunskaper i språk och matematik.

– För medarbetarna innebär kompetensutveckling inte bara att de förbättrar sina förutsättningar inom företaget. De stärker också sin ställning på arbetsmarknaden i stort, säger Per Hallberg.

www.scania.se

Ålands Sjödagar 2009 hålls i år 14 -19 juli. Det är ett årligt, stort marinkulturellt evenemang för hela familjen, som huvudsakligen äger rum i Sjökvarteret, Mariehamns Österhamn, men även på Ålands Sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern samt i Föglö, Degerby och vid Lemströms kanal.

Man kan bland annat delta i kappsegling för bruksbåtar, motorbåtstävlingar, hantverk, barnaktiviteter och spelmansträff, gå på hantverksmarknad, se traditionellt sjömanshantverk, lyssna till shanties, dansa till svängig musik eller bara ta en kopp kaffe och insupa den tjärdoftande atmosfären.

Den 15 juli ordnas för sjätte året en kappsegling för traditionella segelfartyg och storbåtar från Föglö, Degerby, öster om fasta Åland, till Mariehamn, Österhamn/Sjökvarteret, med start på morgonen/ förmiddagen och målgång på eftermiddagen/kvällen.

Skutorna samlas till Skutträff i Degerby kvällen före (tisdag 14/7) där program ordnas för skutbesättningarna och andra intresserade.

Korta kryssningar med traditionella segelskutor ordnas alla dagar med skonaren LINDEN och skonerten NORDBOEN.

Varierad musikunderhållning med dans på kvällarna.

För femte året ordnas en Kanalfest vid Lemströms kanal söndagen den 19 juli.

Sjödagarna är sommar-Ålands mysigaste evenemang då Sjökvarteret är en mötesplats för traditionella skutor och träbåtar, deras besättningar, turister och ålänningar.

Fri entré till allt program i Sjökvarteret!

Man kan även passa på tillfället att se den förnyade utställningen i Båt- och skeppsbyggerimuseet samt båtbyggarverkstäder och smedja i Sjökvarteret. Detta kostar 4 Euro i entréavgift för vuxna.

Länk: www.sjokvarteret.com

Bilden:
Foto: “Sjökvarteret i Mariehamn”.

Sjöhistoriska museet har nu beslutat vilka historiskt värdefulla fartyg som får dela på 2009 års fartygsstöd om 500 000 kronor. Bland årets mottagare av det ekonomiska bidraget finns såväl ångfartyg, segelskutor som torpedbåtar. År 1991 startade Statens maritima museer, där Sjöhistoriska museet ingår, utdelningen av ett ekonomiskt bidrag till bevarande av historiskt värdefulla fartyg.

Syftet är att stimulera de insatser och engagemang som görs för att bevara äldre fartyg med ett kulturhistoriskt perspektiv.

Från och med i år har modellen för stöd omarbetats och målgruppen breddats. Tidigare har stödet endast utdelats till ägare av seglande fartyg. Från och med i år kan bidrag också ges för renovering av motordrivna fartyg av olika kategorier. Den nya modellen kopplar samtidigt bidraget till fartyg som blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet eller som står inför möjligheten att kunna k-märkas.

Årets mottagare av fartygsstödet är:

NALLE, ångbogserbåt i Oskarshamn – 25 000 kr
Bogserbåten Nalle byggdes vid Oskarshamns mekaniska verkstad 1923. Fartyget användes för bogsering och isbrytning av Oskarshamns hamn fram till 1963. Huvudman för fartyget är idag Föreningen s/s Nalle och fartyget är en viktig del av Oskarshamns industri- och sjöfartshistoria.

HELENE, segelfartyg (galeas) i Ystad – 75 000 kr
Helene byggdes i Ystad 1916 på beställning av ett partrederi men såldes redan 1917 till Svenska Cementfabriken AB i Malmö. Med olika hemorter och ägare gick Helene i fraktfart till 1965. Fartyget har senare använts som teaterbåt vid Smålandskusten. Helene ägs idag av Ystads Segelfartygsförening och är en del av stadens maritima historia.

POLSTJÄRNAN, ångfartyg i Karlstad – 25 000 kr
S/s Polstjärnan byggdes på Lindholmens varv i Göteborg, 1929 på beställning av Vänerns Seglationsstyrelse. Fartyget utnyttjades som tjänstefartyg i Vänern fram till 1983. Nuvarande ägare, Ångbåtssällskapet Polstjärnan, arbetar med att bevara fartyget i skick som tjänstefartyg. De har bland annat återfört koleldning, installerat den ursprungliga ångdrivna lysmaskinen och renoverat inredningen.

MARIEFRED, passagerarångfartyg i Mariefred – Stockholm – 50 000 kr
Mariefred byggdes 1903 på Södra Varvet i Stockholm för passagerar- och godstrafiken Stockholm–Enhörna–Mariefred. Hon går i samma trad med samma koleldade ångmaskin sedan dess! Fartyget har sedan 1905 ägts av Gripsholms–Mariefreds Ångfartygs AB. Mycket arbete har genom åren lagts ned på att renovera fartyget och hålla det i gott skick.

ISOLDA, f.d. tremastskonare i Göteborg – 125 000 kr
I augusti 1902 levererades Isolda till Göteborgsrederiet Korn & Kjellberg och sattes tidigt i transocean trafik. Carl Julius Ahlgrens tid som skeppare på Isolda, från 1909–1960, är unik inom svensk sjöfart. Familjen fanns alltid med ombord och fyra barn föddes och växte upp på världshaven. Fartyget ägs i dag av Isolda Ekonomiska Förening vars syfte är att återställa fartyget i skick så nära ursprunget som möjligt och använda Isolda i ungdomsverksamhet, för utställningar med mera.

OPHELIA (f.d. Nordkust) , ångbogserbåt i Stackgrönan/Galtström – 100 000 kr
Ophelia byggdes 1884 på Brodins Varv i Gefle åt Galtströms bruk, främst för transporter av kalksten från Oaxen och Slite. Sedan 1981 har Ophelia, med namnet S/S Nordkust 4, legat upplagd på slip i Stackgrönan, strax söder om Skelleftehamn. Från 2009 tar nya ägare vid med ambitionen att renovera Ophelia och använda henne i ett transportsystem med ångtåg, ångfartyg och veteranbuss från Galtströms bruk via Utterviken och genom den nyöppnade kanalen mellan Galtström och Skatans fiskeläge.

SPRÄNGAREN, ångfartyg, f.d. vedettbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 50 000 kr
I samband med att de stora pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Gustaf V byggdes på 1910-talet beställdes också tre tendrar, hjälpfartyg, varav Sprängaren är ett. Ursprunglig funktion för Sprängaren var att som vedettbåt användas vid minsvepning, minutläggning, bogsering, spaning, bevakning med mera. Fartyget tjänstgjorde inom marinen fram till 1960-talet. Idag ägs Sprängaren av en stiftelse vars målsättning att bevara henne i samma skick som när hon var verksam i marinen.

SPICA, f.d. torpedbåt vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 121 Spica är byggd 1966 på Götaverken i Göteborg. Hon ingår i en serie örlogsfartyg som representerar 1960-talets ”nya” torpedbåtprojekt vilket senare utvecklades till robotbåtarna. Spica var rustad inom marinen fram till 1987. Därefter togs hon över av Marinmuseum som senare överlämnade fartyget till en stiftelse. Ambitionen är att renovera och bruka fartyget med en kulturhistorisk inriktning.

T 26, f.d. motortorpedbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 26 levererades 1942 till marinen från Kockums varv. Från 1943 var fartyget i aktiv tjänst i kustflottan och var den första svenska motortorpedbåt som utrustades med radar. Från mitten av 1960-talet och fram till 1985 användes det ombyggda fartyget av flygvapnet som målbogserare på Vättern. År 1985 inleddes en restaurering. Fartyget ägs och förvaltas idag av en stiftelse vid namn Lennart Segerströms stiftelse med målsättningen att bevara T 26 som ett levande museifartyg.

Bilderna.
Vega. Foto: Ulrika Fröberg.

Fryken. Foto: Göteborgs maritima centrum.

Länk: www.maritima.se

Nu finns det en internationell båtklubb på Seychellerna. Den heter Clipper Race Yacht Club (CRYC) och fick sin officiella introduktion redan på Londons båtmässa tidigare i år. Klubbens mål är att sammanföra alla som har deltagit i de sex Clipper Round the World Yacht Races som har hållits hittills och även kommande race. Över 340 personer har redan blivit medlemmar, men målet är minst dubbelt så många.

Ordförande för CRYC är den kände världsomseglare Sir Robin Knox-Johnston. Det var hans idé att organisera seglarna i detta kända race. Bland de mer namnkunniga medlemmarna finns Gordon Whitley från engelska Lancashire, som deltog i ett leg på det allra första Clipper 96 Race medan Sir Keith Mills, som förestår Englands America’s Cup utmaning TEAMORIGIN, var besättningsmedlem 1998 med ensamseglaren Alex Thomson som sin skeppare.

Medlemskap för dem som är kvalificerade är enkelt. De eventuella intervjuer som behövs gjordes innan personerna deltog i ett Clipper Race. Det innebär att alla medlemmarna har minst 3 000 Nm av oceansegling bakom sig.

Länk: www.clipperraceyc.com

Trots de ekonomiskt svåra tiderna finns det fortfarande båtägare som verkligen satsar stort på båtlivet. De har dock inte så mycket med “normalt” svenskt båtliv att göra utan rör sig i mer ekonomiskt exklusiva kretsar.

Tidigare i vår transporterade Dockwise Yacht Transport’s (DYT) 456 fot (139 meter) SUPER SERVANT 3 (bilden) flera större båtar från Florida till Europa. Längs vägen lastade de av en båt i St. Thomas, fortsatte till Martinique där ytterligare 18 båtar togs ombord och därmed bestod lasten av totalt 32 motor- och segelbåtar till ett värde av 140 miljoner US dollar. Ytterligare ett av rederiets fartyg, den 556 fot (169 meter) långa SUPER SERVANT 4, lämnade Florida någon månad senare med en annan last som också var värd cirka 140 US dollar.

– De flesta båtarna ska till Karibien och Medelhavet för vårens och sommarens kappseglingar och semesterturer, säger DYT:s VD Clemens van der Werf.

– En del av båtarna är charterfartyg medan andra är helt privatägda. Några ska också flyttas till Europa för att visas upp eller vara hem för sina ägare under Cannes filmfestival och Monacos Grand Prix.

DYT:s fartyg är av “sjunkmodell”, det vill säga att de sänks delvis under lastningen och därefter görs de flytande igen. Anledningen till att många yachtägare anlitar särskilda transportbolag för att flytta sina båtar är att det är billigare med tanke på försäkringar och bränsle och att det är tidseffektivt.

Länk: www.yacht-transport.com

Det är åter dags för seglingstävlingen Watski 2star Baltic. I år hålls den 27-31 maj. Konceptet ären båt, två seglare och cirka 300 Nm seglats. Watski 2star har blivit en stor succé i både Norge och Danmark. Förra året fick Sverige sin första egna tävling – Watski 2star Baltic. Även denna blev en stor succé. Arrangörer är segelklubbar medan båttillbehörsföretaget Watski är huvudsponsor.

Watski har under några år utvecklat ett framgångsrikt “doublehanded koncept” för att organisera kappsegling för två personer. Oxelösunds segelsällskap har tio års erfarenhet av Östersjömaran och en väl etablerad organisation. Nu presenterar de tillsammans för andra året i rad Watski 2star Baltic.

Tävlingen är fullbokad med deltagare, så det blir trångt vid målgången.

Länk: www.watski2star.se

Match Cup Sweden startade 1994 och är ett av Sveriges största publika sportevenemang som varje år drar ca 100.000 åskådare till Marstrand. Evenemanget arrangeras mellan 29 juni-5 juli i sommar och är en del av World Match Racing Tour, där världens största profiler inom matchracing tävlar om världsmästartiteln i 10 länder. Under hösten 2008 valdes Milk till ny reklambyrå för Match Cup Sweden. Nu lanserar de en retroinspirerad kommunikationsplattform som grafiskt kan kopplas direkt till respektive sponsor, inspirerad av 50-tal, racing och tuffa seglingsdueller.

Den nya kommunikationsplattformen, som är det första resultatet av samarbetet, fokuserar tydligare än tidigare på Match Cup Swedens position.

– Match Cup Sweden är den största, mest klassiska och statustyngda seglingstävlingen i svenska farvatten. Det vill vi lyfta fram tydligare. Dessutom har vi flyttat fokus till det sportsliga, duellerna mellan världens bästa matchracingseglare, säger Anna Reynold, vd på Milk.

Klassisk kampanj
Inför årets evenemang är det premiär för ett helt nytt kommunikationsmanér, som inspirerats av matchracingens ursprung och 50-talets America’s Cup. I varje enhet syns en duell mellan stiliserade båtar, inramade av klipporna, fästningen och de unika kännetecknen för Marstrand som arena.

– Ambitionen med annonserna är att förmedla budskapet om duellerna och Match Cup Swedens status som den genuina seglingstävlingen, och att kampanjen ska kännas som en del av evenemanget. Istället för att enheterna ska upplevas som reklam vill vi att de ska kännas som något man vill spara och hänga upp på väggen, säger Anna Reynold.

Tätare koppling till sponsorerna
Det nya kommunikationsmanéret är anpassningsbart vad gäller färger och motiv, för att fungera i olika sammanhang och skapa en tätare koppling mellan evenemanget och dess sponsorer.

– Det nya manéret har gjort det möjligt för sponsorerna att integreras i kommunikationen. Varje båtsponsor får ett eget motiv i sina färger som de kan använda i sin egen kommunikation i samband med seglingarna, säger Jan Torstenson vd på Brandspot.

Även i den övergripande kommunikationen kommer sponsorerna fram på ett annat sätt än tidigare. Istället för att samtliga logotyper placeras i en “limpa” införlivas varje varumärke som löpande text i typografin. En idé som mötts med positiv respons från sponsorhåll.

– Vi vill ge ett större värde än att synas traditionellt med en logotyp, och det är kul att våra sponsorer ser styrkan i konceptet. Samtidigt har vi fått en välbehövlig, tydlig tråd i all kommunikation, fortsätter Jan.

Evenemanget genomförs som ett samarbete mellan Brandspot och GKSS. Tävlingsarenan i Marstrands inlopp ger en unik kontakt mellan båtar och publik. 2008 hade man rekordpublik med över 130.000 besökare på klipporna.

Kampanjen för Match Cup Sweden går bl a i GP, Veckans Affärer och i tidningen The Island som specialproduceras för evenemanget i samarbete med Aller Custom Publishing.

Arbetsgrupp Milk: AD/grafisk form/illustrationer Mikael Selin, copy Anders Holmström, PL Anna Reynold, prod.led. Marcus Aggfelt AD-ass. Anna Forsman/Camilla Almqvist.

Länk: www.matchcupsweden.com