Nyheter

Vår jords yta består till 75 % av vatten men mindre än 1 % av allt vatten är färskvatten som vi kan använda som livsmedel. Färskvatten är en stor bristvara över stora delar av vår jord, ändå använder vi ungefär 25 % av vårt färskvatten till att spola våra toaletter, det är ett otroligt slöseri med naturens resurser.

Det är inte för ro skull som många har förstått att en vakuumtoalett är lösningen på deras problem. Miljöer som flygplan, kryssningsfartyg och tåg använder samtliga idag vakuumtoaletter pga den låga vattenförbrukningen.

Norska Jets A/S har idag över 50 % av världsmarknaden på den marina sidan, alla fartyg som byggs idag har vakuumtoaletter. Jets bygger vakuumtoalettsystem för flera tusen toaletter, inte bara till fartyg utan även till slott och koja på landbacken.

Vakuumtoaletter använder luft istället för vatten som transportmedel och med mycket klenare avloppsrör. Det behövs inte heller fall på rörledningarna. Vakuumtoaletter sparar ca 90 % spolvatten mot en traditionell toalett. Det är inte bara mängden spolvatten utan även mängden avloppsvatten som skall renas som minskar i samma grad.

CombuTech AB, delägt av Jets, är ett svenskt företag som har en innovativ och miljövänlig toalettlösning för alla oavsett vilka förutsättningar som gäller.

Du får en vattentoalett till ditt fritidshus, lika bekväm som hemma i stan, miljövänlig och med extremt låg vattenförbrukning utan de konventionella kraven på indraget vatten eller avloppssystem. Avfallet går antingen till förbränning, tank eller till befintligt avlopp.

Vill du veta mer kontakta Jan Wennebring, försäljningschef på CombuTech AB.

Länk: www.combutech.se

Kommentarer

Fredrik 12:45:18 2009-04-29

Vatten är inte en ändlig resurs, med rätt rening så kan det till och med gagna vattenkvalitén att använda den för spolning!

Volvos nya tekniker för motorer visas sällan i marinmotorer först. Nu visar Volvo stora stadsbussar med hybriddrift. När Volvos nya hybridbuss för första gången börjar köra med passagerare, sker det i Göteborg. Göteborgs Spårvägar deltar i ett fältprov med hybridbussen som ger stora bränslebesparingar tack vare eldrift och avstängning av dieselmotorn vid hållplatserna.

Miljöfrågorna står högt upp på agendan bland politikerna i Göteborg och det gäller i allra högsta grad inom trafikpolitiken. Det finns tydliga miljökrav hela vägen från politikerna i trafiknämnden via tjänstemännen på Trafikkontoret, de ansvariga för upphandlingen på Västtrafik till operatörerna, bland dem Göteborgs Spårvägar.

”Ett konsekvent och systematiskt miljöarbete är kärnan i Västtrafiks strategi”, säger Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist. ”Vi ska ligga i framkant när det gäller att erbjuda långsiktigt hållbara resor. Att fånga upp nya tekniker är viktigt för oss och med hybridbussen minskas såväl avgasutsläpp som buller.”

Hybridlösningar för tunga fordon har funnits i många år, men de har varit för dyra och minskat bränsleförbrukningen för lite och har därför inte fått något genomslag på marknaden. Volvokoncernens nya hybridteknik ändrar på detta. Företaget har utvecklat en teknik som är gemensam för bussar, lastbilar och anläggningsmaskiner. På så sätt får koncernen stora komponentvolymer och därmed lägre kostnader.

Tyst vid hållplatser
I Volvos hybridbuss finns det två motorer som samverkar, dels en dieselmotor som tack var möjligheten till eldrift kunnat göras mindre än vanligt, dels en elmotor. Bussen kan köras på bägge motorerna tillsammans eller på var och en för sig, vilket är en av de stora fördelarna med den parallellhybridteknologi som Volvokoncernen använder.

När bussen bromsar återvinns bromsenergin som lagras i ett batteri som är monterat i taket på bussen. Energin används sedan för att driva elmotorn. När dörrarna öppnas vid hållplatserna, stängs dieselmotorn av helt. Bussen startar sedan enbart med hjälp av elmotorn och först när bussen nått 15-20 km/h går dieselmotorn igång vilket sker automatiskt.

Volvos hybridteknik bidrar både till en tystare och renare stadsmiljö. Bränsleförbrukningen, och därmed också utsläppen av växthusgasen koldioxid, minskar med upp till 30 procent beroende på var bussen går i trafik. Utsläppen av kvävoxider och partiklar minskar med 40-50 procent jämfört med en vanlig dieselbuss.

”Vi minskar energianvändningen per passagerare med upp till 50-75 % jämfört med om de hade kört bil”, säger Edward Jobson, miljöchef på Volvo Bussar. Med så stora miljövinster och en så stor besparing på bränslekostnaderna, är vi övertygade om att hybridbussarna kommer att bli ett oerhört attraktivt och svårslaget alternativ för persontransporter inom några år.

Serieproduktion 2010
Volvo räknar med att starta serieproduktion av hybridbussen i början av 2010. Företaget har redan fått sina första order på bussen, bland annat från Luxemburg och Schweiz. Det fältprov som nu inleds i Göteborg är till för att göra de sista finjusteringarna.

För Göteborgs Spårvägar var det naturligt att delta i fältprovet.

”Vi har som mål att vi skall vara föregångare och därmed arbeta kontinuerligt för att minska busstrafikens negativa miljöpåverkan, säger Pierre Modini, operativ chef på Göteborgs Spårvägar Buss AB. ”Självklart är det viktigt för oss att testa ny miljöteknik i våra bussar”.

Volvo Bussar kommer också inom kort att starta fältprov med de första av sex hybrid-dubbeldäckare i London.

Stoppet i Boston för deltagarna i Volvo Ocean Race blir cirka tre veckor långt och därmed en efterlängtad chans till vila för besättningarna. “Vi är ganska glada för detta, säger Johnny Smullen, Green Dragons shore manager. Alla hans kollegor håller med efter den 4 900 Nm långa seglingen från Rio de Janeiro till Boston.

De sju båtarna har samtliga lyfts ur vattnet och setts över av sina team. De väntar nu och förbereder sig inför Bostons in-port race, som seglas 9 maj.

Detta innebär att Green Dragon har ett betydligt lättare program än vad som väntar fyra av de övriga båtarna, bland andra Ericsson 3 och Telefonicas båda båtar. De ska i vattnet igen på tisdag.

Dessförinnan väntar en mängd rutinarbete och service, men det är för tillfället påtagligt lugnt i hamnområdet och extrapersonal har kallats in för att ta hand om en del av arbetsuppgifterna.

Telefonica Black verkar, vid en första inspektion, vara mest skadad. Besättningen upplevde en skräckfylld natt när de seglade på en val och fick flera skador. Kollisionen gav flera skador i skrovet och balkarna i båten, speciellt runt kölen, och flera hål i båten ska nu lagas.

Även Telefonica Blue har en lång lista med mindre skador som måste åtgärdas. Bland annat ska kölbladet målas efter att ha fått en del skador under den senaste seglingen.

Ericssons shore manager, Herve Le Quillec, är nöjd med sina båda båtars kondition. Ericsson 4 kom ju först i mål med Ericsson 3 tvåa, bara några minuter efter. Båda två var i fint skick.

“När båtarna vinner en etapp innebär det oftast att de är i bra skick. Vi har en del underhållsarbete att utföra, vilket tar 5-6 dagar, men inget allvarligt har gått sönder på någon av båtarna, säger han.

“Vår båt ser också bra ut och vi har inte behövt ta in någon extrahjälp. Vi har planerat 3-4 dagar för underhållsarbetet, säger Pumas shore manager, Neil Cox som också är på gott humör.

Länk: www.volvooceanrace.org

En sensommarkväll 1782 vid Munkbron i Stockholm gick ekonomiintendenten Johan Fischerström ombord på mälarjakten S:t Jacobus för att segla till Torshälla. Det var hans första påtagliga upplevelse av Mälaren som farvatten, och den skulle inspirera honom på mer än ett sätt. Det är lätt att instämma i hans förundrade slutsats att “… denna insjö knapt lärer äga sin like i verlden”.

Reseskildringar var vanliga vid denna tid, med Linnés landskapsresor som förebild. Fischerströms beskrivning av Mälaren skiljer sig till karaktären helt från hans övriga, mycket omfattande författarskap och envisa arbete med den Nya Economiska Dictionnairen. Här förmedlar han sina intryck med lätt hand, impressionistiskt och i inspirerade avsnitt nästan poetiskt. Fischerström var även nära vän med Hedvig Charlotta Nordenflycht och sägs ha varit föremål för hennes kärlek i dikten Öfver en Hyacint.

Björn Hallerdt har i denna nyutgåva skrivit en inledning som på ett levande sätt placerar Fischerström och hans gärning i sitt sammanhang.

Länk: www.stockholmia.stockholm.se

Sommarens turné närmar sig för Ostindiefararen Götheborg och turnéplanen börjar nu ta form. Turnén kommer att omfatta ca 11 hamnar i Danmark, Norge och Sveriges västkust. Preliminärt ska skeppet lämna Göteborg i mitten av juni för att vara tillbaka i mitten av augusti.

Vid Pir 4 i Göteborg börjar Ostindiefararen bli seglingsklar för sommarens turné. I mitten av juni ska skeppet lämna Göteborg för att besöka ca 11 hamnar i Danmark, Norge och Sveriges västkust. De kommande veckorna kommer alla hamnarna att spikas och intresset i våra skandinaviska grannländer är stort.

– Det märks att kännedomen om Ostindiefararen har spridit sig i våra skandinaviska grannländer och intresset är stort för att vi kommer. Ute i många städer, dit vi planerar att gå i sommar, har man följt skeppet sedan bygget, säger SOIC:s expeditionsledare Emanuel Persson.

Under flera av hamnstoppen som planeras i sommar anordnas evenemang med koppling till 1700-tal, hantverk och skeppsbyggnad. I de sammanhangen kommer Ostindiefararen utgöra en huvudattraktion.

Länk: www.soic.se

Nästa sommar har vi produktion av vindkraftverk i Västsverige. I alla fall om det går som Pininfarina, Mattssongruppen, Innovatum Teknikpark och Power Circle planerar.

– Nu går vi från ord till handling med vindkraften! Det säger Mats Vikholm från Pininfarina som projektleder en kraftsamling för att få igång produktion av vindkraftverk i Västsverige. Tillsammans med Sören Forsberg från Mattssongruppen, som är initiativtagare till satsningen, och Lillemor Lindgren från Innovatum Teknikpark och med starkt stöd av Power Cirkel, letar man efter industriparter och finansiärer.

– Vi är inne i ett paradigmskifte där traditionell industri ställer om mot nya affärsmöjligheter inom Energi- och miljöområdet. Utbyggnaden av vindkraft har en enorm potential och i Västsverige behöver vi samla ihop den stora kompetens som finns här för att vår industri ska kunna ta för sig av marknaden. Annars är risken mycket stor att kakan istället går till utländska vindkraftstillverkare, säger Mats Vikholm.

Första steget är att genomföra en förstudie med syfte att sammanföra industriparter i Fyrbodal som vill utveckla sin framtida produktstrategi mot vindkraftsproduktion. Förstudien är ett tillägg till Power väst med inriktning mot produktion och service och har fått det passande namnet Storm.

– Vi räknar med att ha fyra till fem parter i ett samägt bolag eller annan typ av konstellation inom sex månader och planerar vara i gång med konkret produktion av vindkraftverk i Västsverige nästa sommar, säger Mats Vikholm och fortsätter.

– Vårt initiativ ska präglas av nytänkande och driv. Här ska skapas företag, lönsamhet och nya arbetstillfällen. Därför är Innovatum Teknikpark en självklar samarbetspartner. Eftersom det handlar om både affärs- och teknikutveckling, är det viktigt att ha med en part som tillför kunskap och drivkraft inom just dessa områden.

– Vindkraft är helt klart framtidens teknikområde där vi vill driva på utvecklingen i Västsverige. För att lyckas krävs en kombination av teknisk produktutveckling, effektiva sätt att producera och smarta affärskoncept, säger Lillemor Lindberg som koordinerar satsningen från Innovatum Teknikpark.

Förstudien har beviljats 150 000 kr i tillväxtmedel från Fyrbodals kommunalförbund.

Den 2 maj inleds årets upplaga av STCC – Swedish Touring Car Championship. Volvo och Polestar ställer upp med ett eget tvåbils-team där förarna Robert Dahlgren och Tommy Rustad slåss om titeln i var sin E85-driven och DRIVe-förädlad Volvo C30. Lika mycket spänning var det i luften 1994 fast då på en annan plats och med en annan bil. Det året började Volvo officiellt tävla i det brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC. På startplattan då fanns en ung relativt okänd yngling vid namn Rickard Rydell iklädd Volvo racing-overall.

Herrgårdsvagn och katalysator i racing? Javisst!

Volvo hade två ytterligheter med sig denna första BTCC-säsong. Man ställde upp med en herrgårdsvagn och hade monterat in något så otroligt udda i racingsammanhang på den tiden som katalysator.

Det dröjde dock inte länge innan Rydell var en vinnare och rikskändis både i England och i Sverige och katalysatorer var för alltid inskrivna som krav i regelverken för standardvagnsracing.

Volvo vann BTCC 1998 och hade även debuterat i STCC två år innan. Volvo var med officiellt redan från första STCC-tävlingen med Jan “Flash” Nilsson bakom ratten.

En dieselbil som blev lite för stark

Parallellt med sin satsning i STCC startade Volvo ett antal enhetsklasser som S40 och S60 Challenge för att hjälpa fram unga talanger.

År 2002 bestämde sig Volvo för att testa sin D5 dieselmotor i racingsammanhang och byggde en bil som skulle gå i S60 Challenge. Bilen blev ett monster med ett vridmoment på 500 Nm som Jens Edman fick i uppdrag att tygla.

– Jag fick köra utom tävlan för att inte förstöra toppstriden i klassen och höll mig på treans och fyrans växel samtidigt som Volvos motorsportorganisation gång på gång sa åt mig att hålla igen. Det blev bara en säsong och lika bra det. Det går egentligen inte att blanda diesel och bensin i samma klass, det är orättvist. Men vilken bil och vilket vrid, minns Edman.

Gas eller bio-etanol?

År 2005 började det klia i tekniksinnet rejält. Volvos motorsportorganisation hade tidigare lyckats para teknik med gröna inslag och motorsport och nu hade man både gas och etanolbilar till salu. Frestelsen blev helt enkelt för stor. Man bestämde sig att utvärdera båda spåren parallellt. Bio-etanol E85 kunde man hantera fullt ut från gatan till banan men för gas behövdes en partner med ut på banan för att förse tävlingsbilarna med komprimerad gas.

Alexander Murdzevski Schedvin, motorsportchef på Volvo Personbilar Sverige AB vid den tiden, fick uppdraget att söka upp en gaspartner tillsammans med Christian Dahl på Polestar. Valet föll på Eon.

– Vi presenterade vårt koncept som gick ut på att konvertera våra befintliga FIA Super 2000 motorer och inleda tävlan under 2007. Under 2006 års säsong skulle vi utföra en öppen teknikstudie med STCC AB för att utvärdera, skriva regelverk och öppna upp möjligheten för andra team att hänga på. När gas-spåret inte gick i lås, gjorde vi i stället exakt samma resa med E85, berättar Alexander Murdzevski Schedvin.

Grön seger direkt och C30 DRIVe tar över på banan

Resan lönade sig. År 2007 stod Volvo mycket riktigt på startlinjen med E85 i sina S60 tävlingsbilar som första officiella märke med detta i FIA Super 2000. Ännu bättre, bränslet var godkänt i STCC:s regelverk och tillgängligt för alla. Robert Dahlgren vann premiären och nästkommande race och säsongen kröntes av en dubbelseger tillsammans med teamkollegan Alexander Storckenfeldt.

Av bara farten utvecklade Volvo en helt ny tävlingsbil till 2008 och denna baserades på kommande Volvo C30 DRIVe. Denna modell har optimerad aerodynamik som på gatan ger lägre luftmotstånd och därmed lägre förbrukning.

På banan ger samma optimerade grundaerodynamik bättre stabilitet och toppfart. Grön teknik från gatan blir grunden för en vinnarbil på bana. Och mycket riktigt, efter en tuff start levererade Volvos gröna C30 fem pole positions och segrar i de avslutande två deltävlingarna. Bäst av allt, resan tog bara 11 månader från blankt papper.

16:e säsongen den tuffaste och mest teknikspäckade

Den 2 maj inleder Volvo sin 16 raka tävlingssäsong i standardvagnar laddade till tänderna med duktiga chaufförer och mer grön teknik i sina bilar än någonsin tidigare. Målsättningen är seger i mästerskapet för både förare och team. Motståndet kan inte heller vara bättre med bland andra, BMW, Alfa Romeo, Chevrolet och två gasdrivna VW med turbo och specialdispens.

– Dessa första femton år har gått fort och det är för vi har genomgående utvecklat nya och stimulerande ideer. Och ändå känns det bara som en början för vår del ur ett tekniskt perspektiv. Årets säsong kommer att bli jättetuff och jättespännande. Speciellt kul är att gasidén till slut letade sig ut på banan – om än med rejäla genvägar genom regelverket. Vilket utmärkt exempel på återvinning. Nu kör vi! , avslutar en laddad Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo Personvagnar AB.

Bilderna:
Diesel racer (stora bilden):
Volvos diesel racer utvecklade ett vridmoment på 500 Nm.

850 herrgårdsvagn:
Volvo gick in i BTCC med sin 850 herrgårdsvagn utrustad med katalysator.

Gasdriven prototyp:
Så här skulle en gasdriven Volvo racer kunna se ut.

Nu startar säsongen för vikingastaden Birka och en av nyheterna för året är helgkurser i vikingatida hantverk. Kurserna är öppna för allmänheten och behandlar urgamla seder och kunskaper som var självklara under vikingatiden men som idag i stort sett fallit i glömska.

– Vi har märkt av ett stort intresse för det vikingatida hantverket hos våra besökare och vet att många själva vill lära sig mer om till exempel fornnodisk besvärjelsekonst, eldtillverkning och växtfärgning. Nu finns chansen att göra det i vår unika historiska miljö, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.

Hantverkskurserna pågår i två dagar på ön Björkö i Mälaren, och för den som önskar ingår övernattning i de rekonstruerade husen i det vikingatida stadskvarteret. Deltagarna får även tid att ströva runt på Björkö och blir guidade mellan fornminnen i kulturlandskapet.

I kursen fornnordisk besvärjelsekonst får kursdeltagarna kunskaper som tidigare var belagda med dödsstraff i Sverige. Den fornordiska besvärjelsekonsten är runbaserad och är en av de kraftfullaste företeelserna inom hednisk magi. Kursdeltagarna får lära sig att använda rúnar (”runor”) och stafi (”stavar”) och det muntliga framförandet av lióđ (”trolldomssånger”) och galdr (”galdrar/besvärjelser”).

Bland sommarens kurser finns också nålbindning, som är en vikingatida form av virkning. Med nålbindningstekniken tillverkas allt från mössor och strumpor till fiskenät. Även fiskskinnsgarvning finns med i kursutbudet. Här får deltagarna lära sig grunderna i olika garvningsmetoder och att sy egna alster av de färdiggarvade fiskskinnen. De övriga kurserna är smide, eldtillverkning, växtfärgning och korgflätning.

– Det känns oerhört roligt att föra vidare hantverk som annars går förlorade för alltid. Hantverkarna som leder kurserna är verkligt kunniga och är vill inget hellre än att dela med sig av sina specialkunskaper, säger Peder Ling

Schema för sommarens kurser:
9-10 maj Nålbindning
16-17 maj Fornodisk besvärjelsekonst
30-31 maj Fiskskinnsgarvning
6-7 juni Smide
13-15 juni Eldtilverkning och växtfärgning under vikingatid
22-23 augusti Smyckessmide och Nålbindning
29-30 augusti Korgflätning
5-6 september Fornnodisk besvärjelsekonst

Länk: www.stromma.nu

Den 1 maj öppnar vikingastaden Birka för säsongen. I år kommer ett rekonstruerat vikingatida stadskvarter att stå färdigt, bestående av fem hus som är uppbyggda utifrån arkeologiska utgrävningar gjorda på ön. Under högsäsong kommer det nya stadskvarteret att myllra av liv och rörelse, med hantverkare arbetar med tidsenligt smide, skinngarvning och textilhantverk. På kvällarna, när sista båten gått från ön, fungerar husen som övernattning för tillfälliga vikingafamiljer.

– Vanliga familjer kan övernatta och bo i riktiga vikingahus, laga mat över öppen eld och sova under fällar. En riktigt häftig upplevelse, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.

Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i mälaren och är upptaget på UNESCO:s världsarvslista.

De fem rekonstruerade husen som färdigställts i år har byggts av elever från kursen Vikingatida byggnader som ges vid Gotlands Högskola. Tillsammans med Strömma Turism & Sjöfart har Gotlands Högskola arbetat i tre år för att bygga upp rekonstruktion av hus från vikingastaden Birka. Projektet fortsätter under kommande år och sammanlagt ska 16 husrekonstruktioner stå färdiga år 2012.

– Alla de hus vi bygger är rekonstruktioner utifrån de arkeologiska utgrävningar som gjorts på Björkö, vi har bara flyttat på dem lite för att inte förstöra fornlämningarna efter förlagorna, säger Peder Ling.

Viking för en dag
De rekonstruerade vikingahusen är sedan tidigare öppna för övernattning för skolklasser, nytt för i år är att även familjer kan spendera natten i dem. En sådan övernattning innebär att familjen får leva som vikingar, äta som vikingar och klä sig som vikingar under ett dygn. Med sig på äventyret får vikingafamiljen en kista med mat, kläder och andra förnödenheter för att klara livet i byn.

En annan av årets nyheter är att man förlänger säsongen för båttrafiken från orterna Härjarö och Strängnäs, med dagliga avgångar från den 6 juni till den 16 augusti. Från Stockholm går båtarna från den 1 maj till den 6 september.

– Birka är ett populärt utflyktsmål och vi för att möta efterfrågan från resten av mälardalen förlänger vi nu säsongen från både Härjarö och Strängnäs, säger Peder Ling.

Länk: www.stromma.nu

Ericssons två båtar i Volvo Ocean Race tog en imponerande dubbelseger på etapp sex från Rio de Janeiro till Boston. Efter drygt 15 dygn till havs skiljde bara 12 minuter mellan segrande Ericsson 4 – med internationell besättning – och nordiska Ericsson 3 när de gick i mål på söndagseftermiddagen lokal tid. Trea blev spanska Telefonica Blue endast 5 minuter efter Ericsson 3.

– Det har varit en fantastisk etapp där vi ofta seglat nära våra konkurrenter. Bakom vår seger ligger hårt arbete. Vi har fått kämpa stenhårt hela tiden. Men givetvis är det ett mycket bra resultat för oss, sade Torben Grael skeppare på Ericsson 4 efter segern.

För Ericsson 4 är det tredje etappseger av sex möjliga och man utökar nu sin ledning i tävlingen. Ericsson 4 vann både etapp ett och två, men sedan fick skepparen Torben Grael och hans besättning vänta till den sjätte etappen innan det blev en ny seger.

Nu väntar tre veckors uppehåll i Boston innan båtarna ger sig ut på den sjunde etappen från USA till Galway på den irländska västkusten dit båtarna väntas den 23 maj. Därefter fortsätter seglingarna till Marstand och sedan till Stockholm innan tävlingen avslutas i S:t Petersburg 27 juni

Länk: www.ericssonracingteam.com

Foto: Oskar Kihlborg.

Lastbils och busstillverkaren Scania har lämnat sin delårsrapport för årets första kvartal. – Rörelseresultatet sjönk till MSEK 506 (3 604) – Nettoomsättningen minskade med 28 procent till MSEK 15 859 (21 991) – Resultatet per aktie sjönk till 0,22 (3,14) kronor – Kassaflödet uppgick till MSEK 874 (1 686) för Fordon och tjänster – För närvarande förutspår Scania ingen ändrad efterfrågan på fordon de kommande kvartalen Scania.

Kommentar av vd Leif Östling:
”Scania redovisade ett rörelseresultat på MSEK 506 för första kvartalet. Fallande fordonsleveranser och väsentligt lägre kapacitetsutnyttjande belastade resultatet. Även servicevolymerna minskade något från en hög nivå. Scanias resultat påverkades endast i mindre omfattning av den svagare kronan på grund av valutasäkringar. Praktiskt taget alla marknader där Scania har verksamhet präglas av en låg ekonomisk aktivitet till följd av turbulensen på de finansiella marknaderna och dess inverkan på den reala ekonomin. På flertalet marknader i Europa har lastbilsflottan en relativt låg genomsnittsålder och många transportföretag har ett lågt utnyttjande av sina fordonsflottor vilket kraftigt dämpar investeringar i nya fordon. Transportmedelsbranschen har en utpräglat cyklisk efterfrågan under en 10-årsperiod där vi nu befinner oss i nedgångsfasen. Ett antal åtgärder har vidtagits för att anpassa koncernens kostnadsnivå och för att stärka kassaflödet. Större delen av de 2 000 anställda i produktionen med visstidskontrakt har lämnat företaget, en reducering till 10 000 anställda vid produktionsenheterna, och arbetsformerna har reducerats till i huvudsak dagskift. Ett flertal investeringar, främst inom produktionen, har senarelagts och en neddragning av antalet inhyrda konsulter har genomförts. Utöver den konjunkturella anpassningen prioriterar Scania åtgärder som innebär en effektivare struktur. Utbildningsinsatserna för de anställda inom produktionen inleddes under kvartalet. Detta stärker förutsättningarna för en lönsam tillväxt när efterfrågan på transportutrustning normaliseras. För närvarande förutspår Scania ingen ändrad efterfrågan på fordon under de kommande kvartalen”.

Axtech har med utvecklingen av GPS/GSM-larmet redKnows MiniFinder lagt basen för sin produktlinje. Utveckling sker kontinuerligt utifrån MiniFinder-plattformen och som steg två lanseras nu de nya produkterna MiniFinder SENSOR och MiniFinder LIVE.

MiniFinder är en stöt och vattentålig spårsändare med storlek som en mobiltelefon. Det placeras enkelt i fordon, båt, MC eller utombordare mm. Det larmar om någon flyttar eller stör din egendom. Om ett larm går får du SMS med information och positionen på kartbild direkt till din mobiltelefon. MiniFinder har blivit väl mottaget på marknaden sedan produktionsstart i november 2008. Produkten har intresserat stora etablerade aktörer såsom Ahlsell, Mekonomen och Duells att satsa på spårande larm. Högst resultat i test av spårlarm i Vi Båtägare nr. 2, 2009 visade också att satsning på användarvänlighet och enkelhet lönar sig.

De nya larmen i redKnows MiniFinder-serie, utvidgar användningsområdet för redKnows produkter.

Vill man följa ett fordons eller båts färd “live” på karta väljer man MiniFinder LIVE, som utöver de vanliga larmfunktionerna innehåller en mjukvara som stöder GPRS. Ägaren av larmet kan kontinuerligt följa sin egendom på karta på sin personliga hemsida på www.redknows.se.

MiniFinder SENSOR öppnar valet att lägga till extern sensor. Det ger möjlighet för de som utöver att kunna spåra fordonet eller båten, även behöver t. ex. inbrottslarma sin båt eller en byggnad där larmat fordon finns placerat.

– Vi har en medveten strategi i vår utveckling, säger Ove Eklund VD för Axtech. – Vi har med egen utveckling och tillverkning i Sverige stor trygghet i våra produkter och kontroll över kvalitén. Eftersom vi vidareutvecklar hela tiden gör vi även nya funktioner som successivt tillkommer i mjukvaran tillgängliga för MiniFinder-ägare. De kan laddas ned direkt till MiniFinder utan extra kostnad, berättar Ove.

De nya produkterna finns ute hos återförsäljare första veckan i maj. Rek. pris för MiniFinder Live: 4295 inkl moms och MiniFinder Sensor: 4595 kr inkl. moms.

Länk: www.redknows.se

Ny version: Ericssons två båtar i Volvo Ocean Race tog en imponerande dubbelseger på etapp sex från Rio de Janeiro till Boston. Efter drygt 15 dygn till havs skiljde bara 12 minuter mellan segrande Ericsson 4 – med internationell besättning – och nordiska Ericsson 3, när de gick i mål på söndagseftermiddagen lokal tid. Trea blev spanska Telefonica Blue endast fem minuter efter Ericsson 3.

– Det är härligt att vara i Amerika och vi är nöjda med andraplatsen. Den här gången var Ericsson 4 bättre än oss. Vi får försöka ta dem nästa gång, sade skepparen Magnus Olsson som var mycket glad och lättad när han klev iland efter en nervös “spurt” i svaga vindar inne i Bostons hamn. Spanska Telefonica Blue har varit i ledningen under större delen av etappen, men till slut fick de ge sig mot de två Ericssonbåtarna.

– Blue kom otäckt nära i slutet när vi seglade in i allt lättare vindar. Under flera timmar tog de in på oss. Det var verkligen stressande, men vi lyckades hålla undan och gick i mål 400 meter före dem, berättade fördäcksgasten Martin Krite.

Ericsson 3 kom iväg hyfsat från Rio de Janeiro men sedan gick det sämre och vid “scoringgaten” låg det nordiska gänget näst sist. Men därefter har de plockat placering efter placering i Nordatlantens passadvindar och seglat upp genom fältet.

– Vi var verkligen inte nöjda med sjätteplatsen vid scoringgaten, men sedan har det gått bra. Vi vet att vi kan segla fort i hårda vindar och dåligt väder, sade Martin Krite.

Ericsson Racing Team tog därmed sin andra dubbelseger i rad. Förra gången, in till Rio var det Ericsson 3 som kom först, nu drog Ericsson 4 det längsta strået. När tävlingarna inleddes i höstas talade man om den erfarna besättningen på Ericsson 4 och nybörjarna på Ericsson 3. Men nu är det ingen som kallar dem nybörjare eller “rookies” längre.

Vaktkapten Richard Mason har seglat flera varv runt jorden. Han missade etappen från Kina till Brasilien på grund av en ryggskada. Men nu var han tillbaka och mycket imponerad av vad han fick se.

– Det är verkligen en stor skillnad mot när jag seglade med de här grabbarna tidigare. Jag tror det beror på självförtroende och att förstå den här båten. De har alltid varit goda seglare, de behövde bara bli goda havskappseglare. Och det är de nu, sade Richard Mason.

För Ericsson 4 är det tredje etappseger av sex möjliga och man utökar nu sin ledning i tävlingen. Ericsson 4 vann både etapp ett och två, men sedan fick skepparen Torben Grael och hans besättning vänta till den sjätte etappen innan det blev en ny seger.

Nu väntar tre veckors uppehåll i Boston innan båtarna ger sig ut på den sjunde etappen från USA till Galway på den irländska västkusten dit båtarna väntas den 23 maj. Därefter fortsätter seglingarna till Marstand och sedan till Stockholm innan tävlingen avslutas i S:t Petersburg 27 juni.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Foto: Rick Tomlinson.

Leg Six Finishing Order Boston
1. Ericsson 4: 8 points
2. Ericsson 3: 7 points
3. Telefónica Blue: 6 points
4. PUMA: 5 points

Overall Leaderboard (Provisional)
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) 77.5 points (FINISHED)
2. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) 64.5 points (FINISHED)
3. PUMA (Ken Read/USA) 64.0 points (FINISHED )
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) 53.0 points (FINISHED)
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR) 42.0 points (RACING)
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) 25.0 points (RACING)
7. Delta Lloyd (Roberto Bérmudez/ESP) 18.0 points (RACING)
8. Team Russia 10.5 points (DNS)

Scoring Gate Results Fernando de Noronha
1. Telefónica Blue 19:58:56 GMT 16.04.09 4.0 Points
2. Ericsson 4 22:55:36 GMT 16.04.09 3.5 Points
3. Delta Lloyd 23:28:32 GMT 16.04.09 3.0 Points
4. Puma 23:29:31 GMT 16.04.09 2.5 Points
5. Telefónica Black 23:42:20 GMT 16.04.09 2.0 Points
6. Ericsson 3 00:14:28 GMT 17.04.09 1.5 Points
7. Green Dragon 01:27:26 GMT 17.04.09 1.0 Point

Länk: www.volvooceanrace.org

Kommentarer

Roger 09:40:00 2009-04-27

Grattis Mange!

Peter 16:31:02 2009-04-27

Hoppas skadan är bättre så Du/Ni kan göra ett lika bra ben mot England och sen mot Sverige!

Tallinks nya fartyg M/S Baltic Queen har tagits i trafik på linjen Stockholm – Tallinn. Baltic Queen är ett av Östersjöns största kryssningsfartyg som tar 2 800 passagerare. Fartyget har kostat 180 miljoner Euro och är det senaste tillskottet i Östersjöns modernaste flotta. Den 24 april 2009 avgick första ordinarie resan från Tallinn.

– Under åren 2002-2009 har Tallink investerat mer än en miljard euro i att bygga nya fartyg och renovera sin flotta och göra den till den modernaste på Östersjön. M/S Baltic Queen är det sista fartyget i den omfattande satsningen; nästa viktiga steg är att omsätta investeringen i resultat, säger Andres Hunt, vice styrelseordföranden i AS Tallink Grupp.

M/S Baltic Queen är med sina 212 meter ett av Östersjöns största fartyg. Hon är 29 meter bred, har en max. hastighet på 24 knop och tar 2 800 passagerare samt 1130 linjemeter för frakt och personbilar. Fartyget är försett med den allra senaste tekniken för en miljövänlig drift.

– Vi ser en stor efterfrågan på korta och prisvärda resor och är stolta över att kunna erbjuda ett helt nytt fartyg i den här storleksklassen på sträckan Tallinn-Stockholm, säger Kadri Land, vd Tallink Silja AB.

Baltic Queen har 927 hytter. För de mest kräsna finns 17 Deluxe hytter och 13 sviter med balkong att tillgå. Fartyget erbjuder moderna konferensutrymmen med möjlighet att ta emot sällskap på upp till 450 personer. Lokalerna andas kreativitet med sin ljusa skandinaviska stil och sina stilrena detaljer. Bakom en del av fartygets inredning står arkitekten Pille Lausmäe som driver en av Estlands mest kända inredningsbyråer.

– Vår idé är att ge varje del av fartyget, varje rum, ett eget koncept och utseende. Ombord på ett så stort fartyg tycker jag att det är viktigt att skapa en känsla av intimitet, säger Pille Lausmäe.

Baltic Queen har åtta barer och fem restauranger. Gourmet Baltic Queen erbjuder mat av högsta klass och läckra restaurang Aleksandra specialiserar sig på det ryska köket. Dessutom finns Grill House, Buffet Tallink och den lite enklare Cafeterian.

Baltic Queen erbjuder moderna shoppingytor på sammanlagt 1200 kvadratmeter, en skön relaxavdelning med pool och sauna, samt lekrum för de allra minsta.
M/S Baltic Queen seglar under estniskt flagg och kommer att ersätta M/S Romantika som flyttas till linjen Stockholm – Riga där hon i sin tur ersätter M/S Regina Baltica.

AS Tallink Grupp beställde Baltic Queen av STX Europe i december 2007. Den 5 december 2009 var det dags för dop och sjösättning på varvet i Rauma, Finland. Fartyget levererades av STX Europe den 16 april 2009.

Fakta M/S Baltic Queen:
Byggd: 2009
Längd: 212 meter
Bredd: 29 meter
Hastighet: 24 knop
Isklass: 1A Super
Längdmeter: 1130 meter
Bruttovikt: 48 900 ton
Passagerare: 2 800
Hytter: 927
Konferens: 9 rum (12 – 450 pers.)

Länk: www.tallinksilja.se

Kommentarer

Elisabeth Brolin Hudiksvall 09:50:11 2009-05-19

Hej,
Har precis kommit hem efter en tripp till Pärnu i Estland med Baltic Queen. Jättetrevlig resa på ett alldeles lungt hav. Vill ge en eloge till kommandobryggan för dess
"Konst att angöra en brygga" Totalt obemärkt satt vi fast vid kajen….

Kjell Sandström, Lidingö 05:26:21 2009-05-23

En höjdare!
Ett härligt och synnerligen välordnat fartyg i lyxklass som är väl värt att göra en resa med. Vår tripp med ett par vänner var en höjdare och vi trivdes med allt som erbjöds inkl en utomordentlig middag i en förstklassig resturang ombord. Besöket i Tallin var verkligen intressant och den stan’ har charm och värd att studera lite närmare.

aleksander 17:11:46 2014-02-23

jag har åkt detta fartyg ungefär 20 gånger eftersom jag kommer från Estland ska åka det igen imorgon fartyget är bra jätte god frukost och fina hytter med svenska kanaler fast dem borde skaffa ryska också eftersom det är många ryssar som åker

Viking Lines fartyg Viking XPRS har erhållit priset ShipPax Awards 2009 i kategorin Outstanding Exterior under Ferry Shipping 2009 konferensen i Frankrike förra veckan. Viking Lines koncernchef Nils-Erik Eklund tog emot priset. ShipPax Awards beviljas årligen av en internationell jury bestående av experter och sakkunniga från rederi- och fartygsnäringen.

Priserna ges till framstående, nytänkande och trendsättande föregångare i branschen. Juryns motivering till valet av Viking XPRS var följande:

Fartygets moderna och samtidigt tidlöst klassiska exteriör bildar en enhetlig och balanserad enhet utan onödiga stilelement.

– Vi är mycket glada över att Viking XPRS design har uppmärksammats från sakkunnigt internationellt håll. Fartygsbygget föregicks av fyra års planerings- och undersökningsarbete. Priset är också ett erkännande av ett lyckat och intensivt samarbete mellan ett finskt rederi och finskt varvskunnande.

“Det bästa priset är dock den respons Viking XPRS fått av kunderna”, säger Nils-Erik Eklund.

M/S Viking XPRS framgångsrika första år – cirka 1,5 miljoner passagerare Viking XPRS levererades från Aker Yards varv i Helsingfors för ett år sedan och inledde sin trafik mellan Helsingfors och Tallinn den 28 april 2008.

Under sitt första verksamhetsår kommer Viking XPRS att ha transporterat 1 466 000 passagerare, vilket är ett nytt rekord för ett enskilt fartyg i trafiken på norra Östersjön.

Viking Lines passagerarvolym på linjen Helsingfors – Tallinn ökade med 35 procent jämfört med motsvarande period året innan.

Länk: www.vikingline.se

AB Volvo har det riktigt kämpigt. Under årets första kvartal sjönk nettoomsättningen med 27% till 56,1 Mdr kr. Med hänsyn till valutaförändringarna sjönk nettoomsättningen med över 40%.

• Det första kvartalet uppgick rörelseresultatet till -4 528 Mkr (6 487)

• Under det första kvartalet var det operativa kassaflödet i industrirörelsen -15,7 Mdr kr (-3,3) huvudsakligen som en effekt av att leverantörsskulderna minskade med 16,6 Mdr kr

• Ny finansiering på cirka 30 Mdr kr säkerställd, vilket medför fortsatt god likviditetsställning

”Under det första kvartalet försvagades efterfrågan kraftigt på samtliga marknader. Det ekonomiska klimatet var mycket kärvt på koncernens huvudmarknader i Europa, Nordamerika och Asien. Justerat för förändrade valutakurser sjönk försäljningen med över 40% till 56 miljarder kronor i ett historiskt svagt kvartal. Jag är dock fortsatt optimistisk om Volvokoncernens framtidsmöjligheter – vi har de produkter som kunderna vill ha, vilket avspeglas av fortsatt höga marknadsandelar, och vi verkar i branscher som präglas av långsiktig tillväxt.” Leif Johansson, VD och koncernchef.

Det lönade sig för Ericssons båda båtar att gå in i stealth mode i Volvo Ocean Race igår. På fredagsmorgonen låg Ericsson 4 etta och Ericsson 3 två, 39 Nm före den före detta ledarbåten Telefonica Blue. Ericssons navigatörer har därmed åter visat sig göra väldigt smarta bedömningar av väderlägena utanför USA:s ostkust. Nu återstår knappt 600 Nm till etappmålet i Boston.

Spänningen har visserligen ökat i och med Ericssonbåtarnas ryck. Deras prestation blir inte mindre med tanke på att Telefonica Blue länge hade en ledning på cirka 100 Nm före det övriga fältet.

Nu ligger Telefonica Blue på tredje plats, Puma fyra och Delta Lloyd är femma. På sjätte plats ligger Green Dragon medan Telefonica Black inte riktigt hänger med utan är kvar på sista plats.

Länk: www.volvooceanrace.org

Vid en internationell båtutställning i Split i Kroatien har den helt nya Bavaria Deep Blue 46, som utvecklades i samarbete med BMW DesignworksUSA, utsetts till “Boat of the Year”. Båten hade svensk premiär på Allt för sjön i Stockholm i mars och kostar cirka 4 Mkr med två stycken Volvo Penta D6 dieselmotorer.

– Vi är glada för att ha vunnit priset med vår Bavaria Deep Blue 46, säger Andres Cardenas, styrelseordförande för Bavaria Yachts som har sitt huvudkontor i Tyskland.

– Vårt mål är inte bara att erbjuda tekniskt funktionella båtar utan de ska också vara attraktiva produkter. Det anser vi att vi har upnått med Bavaria Deep Blue 46.

Båten visas för på International Boat Show i Palma de Mallorca som startar 25 april och pågår till 3 maj.

Länk: www.bavariasverige.se

Solkatt är ett nytt svenskt företag som designar och producerar solsäkra unisexkläder för barn. Det som särskiljer Solkatts kläder från övriga märken på marknaden är dess breda användningsområde. Solkatts plagg är designade för att skydda barnet i alla situationer dit solens strålar når – på lantstället, i stan och inte minst på havet.

Till Solkatts mest nöjda kunder hör båtfolk. De tunna men skylande kläderna skyddar barnet från topp till tå, samtidigt som de är rymliga och sköna att bära.

– Solkatts kläder underlättar enormt för oss då vi seglar. Tidigare fick vi flera gånger om dagen smörja våra killar med solkräm, nu är barnen skyddade så snart kläderna är på, otroligt smidigt. Ett annat plus är det sköna tyget som är lätt att tvätta och som torkar rekordsnabbt på relingen, säger Björn Forslund, tvåfaldig svensk världsmästare i segling och van familjeseglare.

Solkatts kläder erbjuder det bästa dokumenterade skyddet mot UV-strålning som finns, 50+. Textilen består av 100 procent nylon och stänger ute 97 procent av solens farliga strålar samtidigt som den andas och är skön mot huden.

Länk: www.solkatt.nu

Till skillnad från Sverige så har Norge ett båtregister. Finanserna verkar dock inte vara så bra utan nu ska Norges frivilliga båtregister, som administreras av det norska Redningsselskapet (motsvarigheten till Sjöräddningssällskapet i Sverige), öka sin årliga medlemsavgift med 75%.

När registret drogs igång sa de ansvariga att det skulle vara enkelt och effektivt, enligt tidningen Båtmagasinets hemsida.

Registret drar redan in mellan 26 och 35 miljoner norska kr per år och därmed kommer misstankarna om att registerverksamheten i själva verket används som ekonomiskt stöd för Redningsselskapets drift. En ökning med 75% skulle därmed kunna få ekonomin att blomstra eller så har de administrativa avgifterna skjutit i höjden.

Osäkerheten verkar också vara stor om hur många båtar som verkligen är anslutna till registret. Sällskapet har uttryckt att det handlar om 250 000 båtar medan andra uppgifter säger 150 000.

När det norska registret startades 2006 var medlemsavgiften 100 kr. Nu har den alltså ökat till 175 kr.

Länk: www.batmagasinet.no