Nyheter

För tredje året i rad kan 7000 barn upp till 13 år prova på sportfiske kostnadsfritt under sommaren. I fiskebutiker över hela landet kan barn låna fiskeutrustning och få en fiskehandbok, en fiskefilm och ett fiskekort som gäller i mer än 1000 vatten i Sverige.

En färsk studie visar att många barn är fiskeintresserade men att de inte får möjlighet att fiska så ofta som de vill. Fisketillfällena begränsas ofta av brist på tid, kunskap och utrustning. Med projektet “Upp till 13” kan 7000 barn få ett helt kostnadsfritt paket med fiskeutrustning, tips på hur man fångar storfisken och fiskekort.

Satsningen är ett samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna samt sportfiskebutiker i hela landet.
– Fiske är roligt och när man upplever och brukar naturen genom exempelvis sportfiske lär man sig förstå värdet av att skydda miljön. Ett aktivt friluftsliv får dessutom både barn och vuxna att må bra, menar Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet få flera ungdomar att börja fiska.
– Vi vill stimulera både barn och föräldrar att få uppleva fiske, natur och friluftsliv. Vi vet att ett fiskeintresse som grundas i tidiga år ofta sitter igenom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.

Närmare två miljoner svenskar fiskar årligen, en av dem är NHL-proffset Henrik Zetterberg som är fadder för “Upp till 13”.
– Jag önskar verkligen att fler barn och ungdomar får tillfälle att komma ut och fiska. Det är ju en fantastisk möjlighet vi har i Sverige att komma ut och röra oss fritt i naturen. Det bjuder på härliga upplevelser och ofta en fin samvaro med andra. Och det utan att det kostar en krona, säger Henrik Zetterberg.
Sveaskog skänker Sverigefiskekortet som gäller i mer än 1000 vatten i hela landet till deltagarna i Upp till 13.
– Genom Upp till 13 får barn möjlighet att upptäcka vår natur och fiske på ett enkelt sätt, vilket är en viktig del i vår vision, säger Anna Åkerblom, Sveaskog Naturupplevelser.

Under hela sommaren – från maj till 15 augusti – erbjuds ungdomar upp till 13 år:
– Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
– Gratis medlemskap i Sportfiskarnas ungdomsförbund
– Olycksfallsförsäkring ingår efter registrerat medlemskap
– 32-sidig fiskehandbok
– Sverigefiskekortet från Sveaskog, giltigt 15 maj till 31 aug 2009 för ett barn samt en medföljande vuxen med gratis fiske i fler än tusen vatten i 50 kommuner.
– Sportfiskarnas film om grunderna i sportfiske, “Fiska! Fiska! Fiska!”
– Man behöver bara betala 100 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman
“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker.

Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

Norska Askeladden är i full gång med att starta upp sin båtproduktion igen efter konkursen i vintras. Nya ägare och nytt kapital borgar för att produktionen ska komma igång igen. Samtidigt som nya Askeladden Boats byggs upp har företaget ingått ett europeiskt samarbete med motorleverantören Suzuki och med det norska företaget Erling Sande As i Norge som huvudsamarbetspartner för utombordsmotorer.

Erling Sande As i Drammen blir samarbetspartner i Norge, KGK Suzuki i Sverige och Johs. Phornam i Danmark.

– Vi är väldigt nödja med att få till ett samarbetsavtal med Suzuki. Det företaget har sedan sedan slutet av 90-talet uteslutande fokuserat på utveckling av 4-taktsmotorer. De har marknadens bredaste utbud av moderna, bränsleeffektiva utombordsmotorer med lugn gång. Dessutom är Erling Sande As Europas äldsta importör av Suzukimotorer. Vi känner oss trygga med att vi har gjort ett bra val, säger Henrik Askvik, daglig ledare på Askeladden Boats.

Henrik J. Askviks Sønner As hade tidigare Brunswick Marine som delägare och hade då Mercury
som huvudleverantör av utombordsmotorer. Det nya Askeladden ska fortsätta att leverera inombordare och stern drives fr¨n MerCruiser bensin och CMD Diesel från Mercury Marine.

Länk: www.askeladden.no

Ledningen för Volvo Ocean Race har beslutat att ändra formatet för de stopovers som ingår i tävlingen. Vid en presskonferens på söndagen i Boston presenterade seglingens VD, norrmannen Knut Frostad, en mer detaljerad plan för nästa race.

Fokus för presskonferensen var de förändringar som ska öka värdet för deltagarna och sponsorerna i Volvo Ocean Race. Bland förändringarna märks utvecklingen till renodlade race stopovers, som i de kommande racen blir allt viktigare. Hur detta ska se ut i verkligheten blev dock inte offentligt.

En av nyheterna är dock att stopovers i nästa upplaga av tävlingen blir kortare i tid och mer effektiva. Huvuddelen av aktiviteterna i hamnarna ska ske under finalhelgen, det innebär Pro-Am Race, In-Port Race och starten för kommande leg.

– Det nuvarande formatet med en vecka mellan In-Port Race och legstart gör att stoppen är en vecka längre än de behöver vara. Detta sätter press på hamnbesättningarna för att få båtarna klara snabbt inför In-Port Race och sedan går alla och väntar en extra vecka för att få starta nästa delsträcka, säger Knut Frostad.

– Vi tror att vi kan göra detta mycket mer effektivt och spännande genom att flytta fokus och aktiviteterna till den sista helgen vid varje stopp. Det är då spänningen ska äga rum.

Detta innebär att stopovers blir cirka två veckor långa exklusive målgångsveckan. Första veckan blir det målgång, en “Festival of Sail” i mellanveckan, Pro-Am, In-Port race och leg start tredje veckan.

Efter tillkännagivandet att starten ska gå i Alicante har hela 81 hamnar över hela världen meddelat att de vill vara med som arrangörer i nästa Volvo Ocean Race. Målet är att presentera den slutliga rutten under första kvartalet 2010, enligt arrangörerna.

Länk: www.VolvoOceanRace.org

BOSTON (9 maj 2009) – Ericssons internationella båt, Ericsson 4, blev tvåa i Bostons in port-race efter suveräna Telefonica Blue från Spanien som vann lördagens båda seglingar. Spanjorerna dominerade racet totalt och ligger nu tvåa i sammandraget totalt för hela Volvo Ocean Race efter Ericsson 4.

Ericsson 3, med skepparen Magnus Olsson, började dagen svagt med en sjätteplats i första seglingen och tjuvstartade sedan i den andra. Men nordborna seglade ändå upp sig till en tredje plats i andra seglingen och slutade som sammanlagd fyra.

För Ericsson 3 är fjärdeplatsen det bästa de presterat i samtliga in port-race i Volvo Ocean Race 2008-2009. Trots att det började så illa. Och skeppare Olsson var nöjd och glad efteråt.

– Efter första seglingen ville jag ge mig själv och hela min besättning sparken. Men jag hittade inte en ny besättning där ute på sjön, så jag var tvungen att ge oss en chans till och det blev ju riktigt bra till slut, säger Magnus och skrattar

För Magnus Olsson och Ericsson 3 blev det alltså en liten framgång till slut, eftersom de tog in en poäng på Puma som ligger trea sammanlagt. Ericsson 4 blev trea och tvåa i lördagens två seglingar. Därmed leder skepparen Torben Grael och hans besättning fortfarande sammanlagt. Tvåan Telefonica Blue lyckades bara ta in en halv poäng medan trean Puma halkar efter de två i toppen.

Nu väntar en vecka med träning och förberedelser inför etapp sju som startar från Boston på lördag och som tar båtarna över Atlanten till irländska Galway. Dit väntas de cirka en vecka senare, dvs runt 23 maj

VOLVO OCEAN RACE IN PORT-RACE I BOSTON
1. Telefónica Blue: (4 points)
2. Ericsson 4: (3.5 points)
3. Delta Lloyd: (3 points)
4. Ericsson 3: (2.5 points)
5. Telefónica Black: (2 points)
6. Puma: (1.5 points)
7. Green Dragon: (1 point)

VOLVO OCEAN RACE SAMMANLAGT
1. Ericsson 4, 81 poäng
2. Telefónica Blue, 68,5
3. Puma, 65,5
4. Ericsson 3, 55,5
5. Green Dragon, 45
6. Telefónica Black, 31
7. Delta Lloyd, 24
8. Team Russia, 10.5

Länk: www.ericssonracingteam.com

Bilderna:

Telefonica Blue.

Mange Olsson var nöjd med fjärdeplatsen. Foto: Oskar Kihlborg/ERT.

Alla älskare av fri fart med motorbåtar på Göta kanal brukar få sitt lystmäte en gång om året. Den här sommaren blir det 25 juli.

Det är Museihuset som stänger av Göta kanals lugna vatten för årets stora event – Fri Fart på Göta kanal. Klockan 10.00 ligger båtarna förtöjda vid bryggorna och klockan 11, 13 och 15 går startskotten för årets tre race, där racerbåtar från många olika tidsepoker kommer visa upp sina fartegenskaper.

Det är dock inte bara fortkörning på programmet denna dag. Alla som har äldre båtar är välkomna till en heldag vid Museihuset.

Anmälan sker med ett mejl till Anders på Museihuset via adressen anders@museihuset.se

Länk: www.museihuset.se

Bilden här intill visar ett bra exempel på att det år att kombinera ny teknik med klassisk stil på ett segelfartyg. Det är det amerikanska företaget GMT Composites i Bristol som har försett en skonare med kolfiberbommar för den totala ombyggnaden av SummerWind, en John G. Alden-designad skonare byggd 1929.

Monteringen av bommarna var finalen i ett tvåårigt renoveringsarbete under överinseende av Karl Joyner, yachtens kapten.

De nya kolfiberbommarna väger bara en bråkdel av vad de ursprungliga masterna vägde. Stilen är dock densamma och på avstånd går det, enligt varvet, inte att skilja de nya bommarna från de gamla originaldelarna i trä.

De nya bommarna har dessutom gjort SummerWinds rigg starkare, enklare att kontrollera och enklare att underhålla. .Denna klassiska 100 fots (30 meter) skonare sjösattes ursprungligen under namnet Queen Tyi av varvet C.A. Morse & Son i Thomaston, Maine. Hon är av få kvarvarande stora skonare från den tidsepoken. Hon tjänstgjorde under andra världskriget och på senare år under namnet Sea Gypsy i Medelhavet.

Länk: www.gmtcomposites.com

I förra veckan började tyska Bavaria testa sin nya motorbåt Deep Blue 46, som visades på båtmässan i Palma för två veckor sedan. Deep Blue 46 är nu tillgänglig för testkörningar med press och återförsäljare. Deep Blue 46 är en helt ny stil av motorbåtar från Bavaria som tas fram i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group. Båten har fått väldigt stor uppmärksamhet efter världspremiären på båtmässan i Düsseldorf tidigare i år.

– Vi har fått många lovord för vår Deep Blue 46 sedan vi lansera den och vi tycker det är kul att se så många återförsäljare och journalister testa båten i Palma, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts.

– Det är särskilt viktigt att att verkligen få känna och köra en motorbåt som Deep Blue 46 själv och upptäcka de dynamiska egenskaperna och de generösa utrymmena i detta nya koncept.

Testbåten är målad och tejpad i satingrå och är utrustad med ett särskilt komfortpaket – ungefär som när man köper bil nu för tiden.

Komfortpaketet omfattar bland annat teak på skarndäcken och i cockpit, dynor på fördäck, kylskåp i sittbrunnen, mikrovågsugn med grill med mera.

Båten är utrustad med en E120 kartplotter från Raymarine.

Svensk representant för Deep Blue 46 är Bavaria Sverige. Båten är inte billig, den kostar från 4 Mkr med två Volvo Penta D6-330 hk.

Länk: www.bavariasverige.se

Volvo Ocean Race flyttar sitt internationella huvudkontor från Englands sydkust till Alicante i Spanien. Denna Medelhavsstad blir därmed centrum både startplats för nästa race och bas för de kommande tre racen. Avtalet som bekräftar detta skrevs under i Boston 7 maj mellan Volvo Ocean Race och den spanska regionala ledningen för Valencia. Fler förhandlingar om slutdetaljerna i avtalet komemer dock att pågå fram ill november.

– Det här är ett stort ögonblick för Volvo Ocean Race, säger Knut Frostad, VD för organisationen bakom seglingen.

– Det stöd och den gästfrihet som vi fick från Alicante som startplats vid det pågående racet gav ett väldigt positivt intryck. Ett av våra mål, om vi ser fram emot nästa race, har varit att etablera ett långsiktigt förhållande med d e hamnar där vi gör stopp. Av ekonomiska skäl men också för att få en riktig bas för vår verksamhet.

– Spanien har seplat en avgörande roll i det pågående racet. Spanien står för överlägset flest seglare i den aktuella tävlingen och Spanien har verkligen visat att landet förstår den kultur som krävs för sådana här arrangemang.

Länk: www.volvooceanrace.org

Närmast väntar ett in-port-race i Boston den här helgen. Här följer besättningslistorna:

CREW LIST BOSTON IN-PORT RACE – 9 May 2009

DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – main
5. Nick Bice/AUS – pit
6. Andre Fonseca/BRA – tactician
7. Ben Costello/NZL – trimmer
8. Ed Van Lierde/NED – grinder
9. David Pella/ESP – pit
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – midbow
12. Marcelo Ferreira/BRA – grinder
13. Dave Miller/NZL – grinder
ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – mainsheet
5. Stu Bannatyne/NZL – tactician
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
12. Brian McInnes/CAN – grinder
13. Joe Spooner/NZL – grinder
ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johansson/FIN – helm
5. Richard Mason/NZL – mainsheet
6. Magnus Woxen/SWE – trim
7. Eivind Melleby/NOR – trim
8. Martin Strömberg/SWE – trim
9. Jens Dolmer/DEN – pitman
10. Anders Dahlsjö/SWE – mastman
11. Martin Krite/SWE – bowman
12. Jann Neergaard/DEN – grinder
13. Rasmus Koster/DEN – tactics
GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper/tactician
2. Neal McDonald/GBR – helm
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Damian Foxall/IRL – mainsheet
5. Anthony Merrington/AUS – trim
6. Phil Harmer/AUS – trim
7. Andrew Mclean/NZL – pitman
8. James Carroll/IRL – pit assist
9. Justin Slattery/IRL – bow
10. Freddy Shanks/GBR – midbow
11. Scott Millar/IRL – Trav/Runners
12. Johnny Mordaunt/IRL – grinder
13. John Barnitt/USA – grinder

PUMA OCEAN RACING
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Sidney Gavignet/FRA – trimmer
5. Robert Greenhalgh/GBR – tactician
6. Rob Salthouse/NZL – pit
7. Justin Ferris/NZL – trimmer
8. Shannon Falcone/ANT – trimmer/pit
9. Casey Smith/AUS – bowman
10. Michael Müller/GER – grinder/sewer
11. Jerry Kirby/USA – bowman
12. Kimo Worthington/USA – main
13. Andrew Taylor/NZL – grinder
TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – tactician
2. Iker Martinez/ESP – skipper
3. Simon Fisher/GBR- navigator
4. Gabriele Olivo/ITA – MCM
5. Jonathan Swain/RSA – trim
6. Jordi Calafat /ESP – mainsheet
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – trimmer
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
12. Brian Sharp/USA – grinder
13. Ian Gordon/USA – grinder
TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echavarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – media crew member
3. Anton Paz/ESP – grinder
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – trim
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – trim
8. Javier de la Plaza/ESP – trim
9. David Vera/ESP – bow
10. Maciel Cicchetti/ARG – trim
11. Brad Nichol/USA – grinder
12. Luis Doreste/ESP – Tactician
13. Pedros Campos/ESP – helmsman for in-port racing
Visit www.volvooceanrace.org for all the latest news!

Under veckoslutet 9 – 10 maj seglas GKSS Olympic Class Regatta (OCR) på tre banor i Långedrag. Anmälninglistan upptar 100 av landets bästa seglare. Båtarna de tävlar med är OS-klasserna Laser, Laser radial, 29 er, 49 er, Finnjolle, 470 och 420. Tävlingen ger poäng till den internationella rankinglistan. För första gången seglas också damernas matchracing på OCR. GKSS Olympic Class Regatta är dessutom kval till ungdoms-VM.

Efter Hallberg-Rassys erfarenhet från hela 2 145 levererade 31-fotare och det positiva mottagandet av HR 372 presenteras nu helt nya Frers-ritade Hallberg-Rassy 310. Hon ersätter framgångsrika Hallberg-Rassy 31 Mk II, som byggts i 16 år och 2006 fick betyget ”Bäst i test” i jämförelse med nya konstruktioner i samma storleksklass.

Den nya modellen är lättseglad med sitt tidsenliga skrov och moderna segelplan med en endast lätt överlappande genuafock. Självslående fock finns som tillbehör. En Code Zero eller en gennaker kan föras mellan masttoppen och ett borttagbart bogspröt.

Rullfocksanläggningen Furlex TD med underdäcksmonterad rulle är standardutrustning. Akterstagssträckare är standardutrustning och kraftigt utväxlad med 1:24. Toppvant och undervant är separerade med var sitt röstjärn, för lätt passage på däck och bra skotning av genuafocken. Sittbrunnen är väl tilltagen och hela 2,35 m lång. Det är lätt att kliva ombord akterifrån. Hallberg-Rassytypiska kännetecken som vindruta, integrerad avvisarlist och blyköl på rejält kölsvin är självklarheter.

Skrovet och däcket är sammanfogade genom laminering innan inredningen kommer på plats. Detta ger mycket hög vridstyrka. Fotlisten är i teak och regnvatten samlas ihop och leds i slangar ut under vattenlinjen, för undvikande av smutsränder på skrovsidan.

Inredningen är ljus och luftig för storleksklassen. Det finns totalt så mycket som fjorton ljusinsläpp, alla öppningsbara, med ytterligare två möjliga som tillbehör. I salongen finns två av de totalt fyra skylightsen. Alla nio sidofönster är öppningsbara och av samma storlek som på Hallberg-Rassy 43 Mk II. De ventilerade skåpsluckorna är flushmonterade och har osynliga gångjärn.

Salongen är lång och bred för båtstorleken. Både L-soffan och den raka soffan är två meter långa. Maststöttan står i direkt anslutning till huvudskottet och stör inte i salongen.

Pentryt är sjögående och är ur vägen från det naturliga flödet genom båten. Den som står i pentryt står inte i vägen för den som vill in i akterkabinen. Det fins djupa dubbla diskhoar och en väl tilltagen kyl. Pentryts arbetsyta är som standard i PlexiCor homogen kompositsten.

Akterkabinen har två öppningsbara fönster och garderob. Kojen är 206 cm lång, 143 cm i huvudändan och 100 cm i fotändan. Förpiken har sin egen byrå och garderob, två öppningsbara fönster samt skylight. Toalettutrymmet har utmärkt ventilation med både öppningsbart sidofönster och skylight, som har mjölkfärgat glas, för att släppa in ljus men inte ovälkomna blickar. Avställningsytan och handfatet är i PlexiCor kompositsten. Holdingtanken kan tömmas antingen i havet eller via däcksuppsugningsbeslag och är standardutrustning.

Tankvolymen är frikostig för båtstorleken och motorn är kraftig med 22 hk / 16,2 kW och vid cruisingfart på 2/3 gaspådrag är räckvidden omkring 360 sjömil.

LED navigationslanternor tillhör standardutrustningen och har låg strömförbrukning, endast en tiondel av traditionella lanternor.
Helt nya Hallberg-Rassy 310 kommer att premiärvisas på Öppet Varv den 21-23 augusti 2009. Pris 1,5 Mkr.

Länk: www.hallberg-rassy.com

Med AutoPosition PING ready2Go blir det riktigt enkelt att ha full kontroll på sin båt. Slår tjuven till och båten stjäls, kan man med hjälp av AutoPositions enhet följa båtens färdväg och direkt meddela polisen båtens aktuella position.

Enheten kan användas som både stöldlarm och som nödlarm när man är ute på sjön. Stöldlarmet kan utlösas om förtöjning lossnar eller om någon stjäl eller bogserar bort båten. Som stöldlarm får man ett SMS direkt till sin mobiltelefon och man kan på AutoPositions karttjänst på Internet direkt se var båten befinner sig.

Vid en nödsituation eller trängt läge skickas ett SMS med positionsinformation till en eller flera förinställda mottagare. Det är en stor trygghet att veta att någon direkt kan se ens position om det skulle inträffa en olycka.

Systemet är mer än bara ett larm. Det kan också användas för att i efterhand se hur man seglat eller kört. Enheten skickar med inställbart tidsintervall sin position, informationen lagras på AutoPosition server och man kan enkelt med webbkarta se vart man har varit och hur man har seglat eller kört. Om man vill kan man låta sina vänner och bekanta, via karttjänsten på Internet, hålla koll på vart man befinner sig. Det kan vara en trygghet att veta att ens bekanta direkt kan se vart man befinner sig om man skulle behöva hjälp. Möjligheterna med AutoPosition är många, och priset är lågt.

AutoPositions karttjänst AutoPosition@WEB är en modern webbplats med ett brett användningsområde. Den är utformad för att passa de som har ett enklare behov av positionering lika väl de som vill få ut mer av sitt system. Tjänsten innehåller ett flertal funktionsområden:

Positionering- Visar exakt position för båten. På en detaljerad karta ser du direkt var båten befinner sig, och i vilken hastighet den kör.

Historik- Innebär att du kan se var båten har befunnit sig tidigare och hur den har förflyttat sig. Historiken lagras i upp till sex månader.

Larmhantering- Man kan aktivera och deaktivera larm, ange zon som båten skall hålla sig inom mm. Om båten förflyttar sig utanför tillåtet område så skickas ett SMS till en i förväg angiven mottagare, t.ex. till den egna mobiltelefonen eller till en larmcentral.

Kajakdagarna vid Sjöhistoriska museet fortsätter att slå rekord. Den 9-10 maj är det åter dags för den populära kajakmässan. Alla kommer att vara där. Och de är fler än någonsin. – Alla stora inom kajak i Sverige finns på plats men vi har också besök från bland annat Polen och USA, säger Magnus Fischer på Kajakspecialisten som arrangerar Kajakdagarna tillsammans med Sjöhistoriska museet.

Det är sjätte året som mässan hålls. Den har lockat fler för varje år, liksom kajaksporten.
– Paddling är populärt eftersom det passar alla och alla åldrar, det finns klubbar och kurser för både barn och veteraner. Det krävs förståelse för sjön och säkerheten men så är det med allt båtliv, säger Magnus Fischer.

Under Kajakdagarna kan besökarna kolla in hundratals olika kajaker, träffa andra paddlare, hitta nya kurser och resmål, lyssna på föredrag och se på uppvisningar. För mer vana paddlare anordnas också tävlingar. Även för den som aldrig provat att paddla men är lite nyfiken så finns all anledning att komma till Sjöhistoriska.
– Är man intresserad av att börja så är Kajakdagarna en utmärkt utgångspunkt. Här får man en ordentlig överblick över vilka kurser som finns och vad paddlingen har att erbjuda, säger Magnus Fischer.
Kajakdagarna 2009 vid Sjöhistoriska museet
9-10 maj kl. 11-16. Fri entré!

Hela programmet och mer information på:

Länk: www.sjohistoriska.se

Foto samtliga bilder: Magnus Fischer

Länk: www.kajakdagarna.se

Malö Yachts får del av EU stöd på 2,2 miljoner Euro för utveckling av elektrisk marin hybrid Hybridfordon blir mer och mer populära på våra vägar. Detta har ökat intresset för att anpassa samma teknologi för användande på båtar.

– Även om det idag finns mycket bra komponenter på marknaden för detta ändamål finns det ännu inga helt optimala system som jag skulle rekommendera till båtbyggare, säger Nigel Calder, välkänd marinteknik skribent.

Nigel Calder bestämde sig för att ändra på detta tillsammans med Ken Wittamore, mariningenjör och forskningsrådgivare åt International Council of Marine Industry Associations (ICOMIA).

Med ICOMIAs stöd har Ken och Nigel anlitat ett expertteam som skall hjälpa dem att fullända ett hybridsystem för marint användande. I november 2008 godkände EU preliminärt ett miljon bidrag på €2.2 och teamet har just i dagarna meddelat att projektet kommer att påbörjas 1 maj 2009.

Del av HYMAR teamet är EnerSys, som tillverkar Odyssey TPPL batterin, Victron Energy för elektronik och utveckling av programvaror; Dave Tether från E-Motion Special Projects för implementering av marina hybridsystem, Bosch Engineering GmbH för hjälp med att fullända systemets ”hjärna och muskler”, Steyr Motors för senaste tekniken inom diesel- motorer och elektrisk maskinteknologi, Bruntons Propellers och INSEAN, ett italienskt forskningsinstitut, för utveckling av propellrar i världsklass och Malö Yachts i Kungsviken på Orust för över 70 års erfarenhet av att bygga båtar.

– För Malö Yachts kommer Projekt HYMAR innebära en hel del nytänkande och utbyte av värdefulla erfarenheter inom teamet, förutom det beviljade EU stöd som företaget får ta del av. Som bonus kommer projekt HYMAR också att förstärka vårt företags position på världsmarknaden, säger Ulf Mattsson på Malö Yachts.

– Detta är ett dream team för marin hybrid utveckling” säger Nigel Calder.

– Vi är oerhört lyckligt lottade att ha EU:s stöd och jag känner mig mer och mer säker på att vi om två eller tre år kommer att ha teknologi för ett brett urval av hybrid system och andra relaterade produkter för motorbåtar, segelbåtar och små kommersiella båtar från 10m till 30m.

Länk: www.maloyachts.se

När GKSS Olympic Class Regatta seglas i Långedrag i helgen är det för flera av fjolårets OS-seglare också nystarten och den första tävlingen efter OS. Daniel Birgmark, finnjolle, är åter tillbaka på banan och även Rasmus Myrgren, laser, som efter OS tagit en time-out från seglingen finns med i startlistan, dock utan en specifik satsning.

– Det är alltid svårt att släppa seglingen när våren kommer, så jag är med för att det är roligt och för att känna efter lite, men någon satsning gör jag inte just nu, säger han.

Bland fjolårets OS-seglare dyker det i helgen också upp några nya konstellationer. 49er-besättningen Jonas Lindberg och Kalle Torlén deltar i regattan men i varsin båt. Jonas seglar med sin gamla gast Jens Hermansson och Kalle seglar tillsammans med Charlie Ekberg.

Karin Söderström, som efter OS bytte båtklass till 470, gör i helgen tävlingsdebut i 470 tillsammans med Martina Söderbom.

Över 100 båtar kommer att delta i regattan som för första gången också erbjuder matchracing för damer i tremansbåt, detta sedan matchracing från och med 2012 är en av damernas OS-klasser.

Deltagare från SWE Sailing Team
Finnjolle
Björn Allansson, GKSS
Daniel Birgmark, GKSS

Laser
Arvid Claeson, KSSS
David Jonsson, KSSS
Emil Cedergårdh, GKSS
Johan Wigforss, GKSS
Max Salminen, KSSS
Rasmus Myrgren, GKSS
Victor Västernäs, GKSS

470
Ingrid Söderström/Linnéa Wennergren, GKSS
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Sandra Sandqvist/Karin Berg, KSSS
Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS

49er
Carl P Sylvan/Niclas Düring, GKSS
Jonas Lindberg/Jens Hermansson, GKSS
Charlie Ekberg/Kalle Torlén, KSSS

Laser radial
Cecilia Jonsson, GKSS
Josefin Olsson, GKSS
Sara Sigvardsdotter, GKSS

Länk: www.gkss.se

I år fyller Strömma Kanalbolagets fartyg s/s Drottningholm och m/s Angantyr 100 år. Fartygen byggdes för transport i Stockholm, och har under årens lopp kommit till användning både för militärer under andra världskriget och för sommargäster i Stockholms skärgård. I dag går s/s Drottningholm och m/s Angantyr från Stadshuskajen till Drottningholms slott. Båda fartygen går även att chartra för privatpersoner eller företag.

– Det är två damer som åldrats med värdighet som vi nu stolt gratulerar på 100-årsdagen. Att glida fram i Mälaren till ljudet av ångmaskinen från Drottningholm är en fantastisk sommarupplevelse, säger Jan Larsén, vd Strömma Turism & Sjöfart AB.

Samtidigt som två av fartygen firar 100 år fyller Strömma Kanalbolaget 40 år. Bolaget bildades 1969 och såg till att ångfartyget Drottningholm (som då hette Valkyrian) restaurerades och kom i trafik igen. Strömma Kanalbolaget har många gånger räddat sekelskiftesfartyg från skrotning och numera finns 30 fartyg i rederiets flotta, alla med sin egen bakgrund och historia. Båtarna har blivit välkända profiler i Stockholms hamnar och i farleder i skärgården och Mälaren.

Från kollektivtrafik till utflyktsbåt
Fartygen Drottningholm och Angantyr är systerfartyg och byggdes som ångfartyg år 1909 på Motala Mekaniska verkstad. Under namnet Valkyrian gick Drottningholm på trafik till den nybyggda villastaden Lidingö, medan Angantyr gick till Essingeöarna.

Tåg och bussar ersatte så småningom båtarna i Stockholms kollektivtrafik, och de båda fartygen tjänstgjorde i stället bland annat i skärgårdstrafiken, och var utlånade till försvaret under andra världskriget. De hann bli ordentligt nedgångna innan de övertogs av Strömma Kanalbolaget, som ombesörjde en upprustning till glädje för både Stockholmare och för inresta besökare.

S/s Drottningholm drivs fortfarande med ånga och går i dag på Stockholms äldsta ångbåtslinje till Drottningholms slott. I högtrafik gör s/s Drottningholm fem dagliga turer mellan Stadshuskajen och Drottningholms slott, och varje säsong tar hon cirka 60 000 passagerare.

– I dag ger våra fartyg en fantastisk möjlighet att åka på utflykt i skärgården eller Mälaren, men det ger även en extra dimension att tänka att båtarna var en del av Stockholms kollektivtrafik för 100 år sedan, säger Peter Henricsson, divisionschef Strömma Turism & Sjöfart AB .

Länk: www.stromma.se

Axtech blir genom sitt varumärke redKnows partnerföretag till Cancerfonden i Mustaschkampen 2009. Kampanjen, som pågår 1-31 maj, har till syfte att öka medvetenheten om prostatacancer och samla in pengar till forskning. Cancerfonden vill få svenska folket att engagera sig i kampen mot sjukdomen, som är Sveriges vanligaste cancerform. Det kan man göra genom att starta en insamling eller helt enkelt odla mustasch.

Under maj löper Mustaschkampen parallellt med Ystad-Haparanda, Robert Aschbergs och Gert Fylkings vandring genom Sverige för att samla in pengar till Cancerfonden. redKnows bidrar där, från och med maj, med ett system för spårning samt en kartfunktion till Ystad Haparanda-projektet. Med hjälp av spårsändaren redKnows MiniFinder går det att följa exakt var Robert Aschberg och Gert Fylking befinner sig på promenaden ifrån några olika websidor. Det skall göra det enkelt för alla som vill ha möjlighet att promenera med en bit i hemtrakten, eller skänka pengar.

– Vi tvekar inte när vi får möjligheten att engagera oss i en så viktig fråga som prostatacancer. Det är Sveriges vanligaste cancerform och drabbar många direkt eller indirekt, säger Åsa Eklund marknadsansvarig på Axtech. – Att vi är ett litet företag betyder inte att vi inte kan bidra. Vi kommer arbeta hårt för att sprida budskapet vidare i Mustaschkampens anda, säger Åsa

Axtech skänker redKnows MiniFinder-produkter till Cancerfondens webauktion (cancerfonden.se/mustaschkampen), där intäkterna går till fondens insamling. Under Mustaschkampen går dessutom 50 kronor för varje såld MiniFinder Live till Cancerfonden.

– Vår produkt, MiniFinder används vanligtvis som ett spårande larm monterat i fordon, men fungerar lika bra att ha i fickan i ett sådant här syfte eftersom den är liten och lätt, säger Anders Jonsson, utvecklingsansvarig på Axtech.

Följ Ystad-Haparanda promenaden via karta med aktuella positioner på:

Länk: cancerfonden.se/sv/Mustaschkampen/Ystad-till-Haparanda/

Länk: tv8.se/ystadhaparanda
redknows.se

redKnows är ett svenskt varumärke för spårande GPS-larm som ägs av Axtech AB. Larmen placeras vanligtvis i stöldbegärlig egendom, som båtar, MC och andra typer av fordon. redKnows skickar larm med positionen på karta till din mobiltelefon om egendomen flyttas eller störs. Den kan spåras när som helst. Mer information på:

Länk: www.redknows.se

Kamasa Tools lanserar nu tre digitala momentnycklar med funktioner som ”peak” för att indikera högsta momentvärde och ”tracking” för att mäta moment kontinuerligt. Momentnycklarna är även anpassade för vinkeldragning.

Vid normal användning börjar Kamasa Tools digitala momentnycklar larma med både ljudpuls och diodblink redan vid cirka 70 procent av önskat åtdragningsmoment – larmet ökar sedan takten upp till full ton och stadigt sken vid 100 procent.

– Digitala momentnycklar ger ett mycket exakt resultat. Du kan enkelt dra åt bultar med mycket hög precision, säger Ola Gustafsson, produktspecialist på Kamasa Tools vid KG Knutsson AB.

På bilderna syns en av de tre nya momentnycklarna från Kamasa Tools,K 2752 Momentnyckel 1/2 Dig. 40-200Nm. I sortimentet ingår även K 2750 Momentnyckel 3/8 Dig. 27-135Nm samt K 2751 Momentnyckel 1/2 Dig. 27-135Nm.

Teknikfakta:
Digital momentnyckel med peak och tracking funktion samt vinkeldragning
Enkel inställning av önskat moment med +/-2% noggrannhet
Mäter även kg-cm, kg-m, lb-in, lb-ft
Display med belysning
Stänger av automatiskt efter 80 sekunder
Total batteridrifttid cirka 110 timmar
Längd: 480mm
Pris i butik, från 2 885 kronor exkl. moms.

Länk: www.kgk.se

Den klassiska Seglarskoj Sebago Docksides fyller i år 40 år. Detta firar generalagenten bland annat med en tävling där förstapriset är ett par (förhoppningsvis nya) Docksides.

Tävlingen har temat “Jag och mina Docksides”. Den som vill vara med och tävla går in på generalagenten Trendmarks hemsida och skriver en berättelse om sina bästa historia tillsammans med de klassiska dojjorna.

I potten ligger ett par sprillans nya Docksides.

Länk: www.sebago.se

Nu har Ekomarine startat en företagsprofil för båtbottenfärgen Neptune Formula på Facebook. Tanken är att skapa en samlingsplats för det miljöintresserade båtfolket på internet.

– Färgbranschen är ibland lite hemlighetsfull, men det vill inte vi vara, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Båtägarnas åsikter och engagemang är ju det viktigaste för oss inte minst i utvecklingen av våra produkter. Exempelvis har vi i år frivilliga båtägare som testar färgen på Västkusten, där Neptune Formula ännu inte har lanserats.

På Neptune Formula-sidan på Facebook ska kunder och andra intresserade kunna få information om företaget och produkterna, föra diskussioner med varandra och kommunicera direkt med dem som utvecklat färgerna. Ekomarine kommer även att berätta om specialerbjudanden och intressanta nyheter.

För att gå med behöver man ha ett Facebook-konto och sedan är det bara att registrera sig som Neptune Formula-fan. Klicka här för att besöka Neptune Formula på Facebook.

Länk: www.neptuneformula.com

Om Ekomarine
Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA. Ekomarine belönades med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience 2009.

Kommentarer

Matti Palm 09:24:31 2009-05-07

Hejsan. Länken till Facebooksidan är: http://www.facebook.com/pages/Neptune-Formula/73463695911

Nu ger Arne och Heléne Mårtensson ut en bok om sina seglingar världen över i Hallberg-Rassy 62:an Yaghan. Arne och Heléne Mårtensson har arbetat länge inom bankvärlden på höga poster. Arne var ordförande i Handelsbanken och hade flera styrelseuppdrag av dignitet, när de bestämde sig för att satsa på drömmen att segla jorden runt.

Rutten de valde följer i kölvattnet på James Cooks första resa, den som gick västerut runt jorden i de ostliga passadvindarna runt ekvatorn. Men där Cook rundade Kap Horn och kom in i västvindarna fortsätter Arne och Heléne ända ned till det farliga men vackra Antarktis och upp längs Chiles kust i den patagoniska skärgården.

Deras båt Yaghan är en 62-fots Hallberg-Rassy, utrustad med de senaste instrumenten och hjälpmedlen, allt som kan underlätta en segling i dessa relativt ensliga farvatten. Motorn är på 237 hästkrafter och båten kan göra 8 knop i motvind. Tankarna rymmer 2 400 liter bränsle som räcker cirka 1 500 sjömil.

Yaghan har också en fast installerad dator för program som visar båtens framfart och genererar väderrapporter. Seabookdatorn har två hårddiskar som speglas, så att datorn fungerar även om en disk havererar. I princip all viktig navigeringsutrustning är dubblerad för att man ska kunna klara sig även när hjälp är långt borta.

Hur man utrustar sin båt för en extrem jordenruntsegling, hur man gör en riktig väder- och ruttanalys, om de fantastiska naturupplevelserna och framför allt om valet att välja en annan verklighet än finansvärlden, berättar Arne och Heléne i boken “Vid nytt roder”.

Boken utkommer den 27 maj.

Bilden: Hallberg-Rassy 62 “Yaghan” i Antarktis. Foto: Arne Mårtensson.