Engelska Royal Ocean Racing Club (RORC) har försäkrat sig om hjälp från Skandia för att blåsa nytt liv i Admiral’s Cup, en av världens viktigaste och mest välkända internationella regattor inom havskappsegling.
– Genom Skandias engagemang får vi mer resurser för att undersöka hur vi kan få våra visioner att bli verklighet, säger Eddie Warden Owen, VD för RORC.
– Vi ser ett stort intresse från hela världen men vill försäkra oss om att Admiral’s Cup uppfyller förväntningarna från både publik och seglare innan vi bestämmer hur vi ska komma vidare.
RORC samarbetar med en rad båtklubbar, båtägare och seglare över hela världen för att kunna arrangera en ny segling sommaren 2011.
Skandia ingår i Skandia Group, vilket är det före detta helsvenska försäkringsbolaget som numera ägs av en sydafrikansk försäkringskoncern, Old Mutual plc.
Länk: www.rorc.org
En kartläggning Svensk Direktreklam gjort med hjälp av Sifo Orvesto Konsument visar att svenskarna lägger dryga 25 miljarder kronor per år på semesterresor i Sverige. Det är lika mycket som hushållens totala utlägg för livsmedel. Svenskarna gillar att semestra i Sverige och 82 % av Sveriges befolkning har utgifter för semesterresor inom landet.
Sverige är av flera orsaker ett intressant val för barnfamiljer när det är dags för sommarsemester. Den rådande lågkonjunkturen blir ytterligare en anledning till att förlägga semesterresan på hemmaplan.
Undersökningen är beräknad på de som spenderar mer än genomsnittet och som har barn i åldern 0-14 år. Denna specifika målgrupp, som består av drygt 1,3 miljoner svenskar, investerar närmare 10 miljarder kronor på semesterresor i Sverige varje år. I snitt lägger de mer än 200 % mer på sin Sverigesemester än svensken i allmänhet. Tillsammans står barnfamiljer för hälften av den totala spenderingen.
Resultatet av kartläggningen visar att en majoritet av de mest ressugna Sverigeturisterna bor i villa men även vissa lägenhetsboenden utmärker sig. Med hjälp av analysföretaget Experians Mosaic-system kan man utläsa att bland annat följande livsstilstyper tillhör gruppen:
• Bantning och barnavård
• Köpstarka barnfamiljer
• Nya villor och barn
• Konventionella familjer
En attraktiv och upptagen målgrupp som är svår att nå via traditionella medieval. Direktreklam är en av två mediekanaler där målgruppen lägger mer tid än svensken i genomsnitt.
– Vi har tagit reda på var de mest ressugna barnfamiljerna bor och hur man bäst når dem. Nu kan barnfamiljer som gärna semestrar i Sverige läggas till listan över köpstarka grupper där direktreklamen har en hög räckvidd, säger Göran Kontin marknadschef på Svensk Direktreklam.
Källa: Orvesto-konsument 2008, Experian Mosaic
Under maj ökade Statoils försäljning av etanolbränslet E85 med 21 procent jämfört med föregående månad. Men jämfört med samma månad förra året minskade försäljningen med 20 procent. – Försäljningen av E85 fortsätter att öka i takt med att bensinpriset stiger och denna trend kan komma att förstärkas under sommaren då bensinpriset normalt stiger, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig på Svenska Statoil.
Under maj sålde Statoil över 5,7 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 378 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel.
– Ett effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen ändra lagen och möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.
Försäljningen över Statoils stationer under maj 2009 utgjordes till 8,0 procent (7,5 procent i april) av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60 procent, medan andelen diesel uppgick till 32 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under maj 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 19 000 ton, motsvarande 6 400 genomsnittliga bensindrivna personbilar.
All etanol i Svenska Statoils försäljning av E85 är verifierat hållbar, enligt leverantörens definition. Det innebär bland annat att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kraftigt minskar koldioxidutsläppen. Vår etanol minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.
inmare.se, företaget som 2007 var först med att introducera båtfendrar tillverkade i EVA på den svenska marknaden, lanserar nu en ny platt fender; Block fender. De nya fendrarna finns i en storlek och kan tack vare sin design byggas ihop till mycket tjocka fendrar eller till ”fendermattor”.
Genom att använda lina, gummi-cord eller buntband kan fendrarna snabbt sättas ihop (se bilden). I övrigt har Block fender samtliga fördelar som förknippas med materialet EVA; de är punkteringssäkra, behöver inte pumpas, lämnar inga märken, rullar inte undan och är väldigt lätta att hålla rena.
Block fender finns i Navy Blue, mäter 450 x 300 x 90 mm och kostar 450 kronor per styck.
Länk: www.inmare.se
Världens hav ger oss den största gemensamma produktionen av nyttigheter där många är av stort ekonomiskt intresse. Fiske och sjöfart är bara två exempel. På Världshavens dag lyfter Marina Rådet fram havens betydelse för människors försörjning, handel och säkerhet. Havens resurser och havsmiljön har länge varit försummade i det svenska utvecklingssamarbetet. Det är mycket viktigt att uppmärksamma de globala havsfrågorna och att öka det svenska samarbetet i den marina sektorn, menar Marina Rådet.
Ökat regionalt samarbete är nödvändigt för att lösa många av de problem som betecknas som globala. För att Sverige ska kunna bidra med ett gott underlag för att lösa problemen i haven behövs kompetenta och internationellt meriterade personer som kan medverka i det internationella marina samarbetet. Av den anledningen startade det Marina Resursbasprogrammet för att säkra den svenska återväxten för det globala arbetet med våra hav.
Sverige har ett starkt engagemang för vårt innanhav Östersjön och dess ekosystem men dessutom behövs en ökande satsning i kusthaven i de regioner som Sverige valt att prioritera i sitt utvecklingssamarbete. I dessa regioner är människor mer direkt beroende av en frisk och balanserad havsmiljö för sin dagliga överlevnad.
– Den svenska politiken för global utveckling innebär att fattigdomsfrågorna sätts i fokus och att alla aspekter på nyttjandet av miljö och naturresurser beaktas, säger Willand Ringborg, Sjöfartsverket.
Marina Rådet är ett unikt och angeläget samverkansforum mellan Sida, Sjöfartsverket, Fiskeriverket, Naturvårds¬verket, Världsnaturfonden WWF och Fiskesekretariatet med tyngdpunkt på globala havsfrågor i både syd och nord. Huvuduppgiften är att stödja det Marina Initiativet – ett svenskt handlingsprogram för uthållig utveckling i hav- och kustområden.
– Genom det Marina Initiativet och det Marina Rådet har vi skapat en gemensam plattform för att möta de politiska kraven på sektorsöverskridande samråd, samsyn och samverkan mellan olika svenska aktörer, säger Ulrika Hagbarth, Naturvårdsverket. Det gör att vi kan arbeta tillsammans på ett helt nytt sätt på den globala arenan.
I december 2008 beslöt FN:s Generalförsamling att den 8 juni från och med 2009 ska uppmärksammas som Världshavens dag (World Oceans Day). Denna dag vill Marina Rådet därför fästa uppmärksamheten på hur nya initiativ och ett närmare samarbete mellan olika aktörer kan effektivisera Sveriges bidrag till det globala marina utvecklingssamarbetet, öka Sveriges konkurrenskraft, långsiktigt säkra tillgången på svensk kompetens och expertis med internationella erfarenheter, samt öka samstämmigheten i den svenska politiken inom det marina området i nära vatten och globalt.
Marina Rådet är ett forum för ett nära samarbete inom det marina/maritima området med uppgift att stödja det Marina Initiativet för internationellt utvecklingssamarbete i hav- och kustfrågor, samt att uppnå samråd, samsyn och samverkan i genomförandet av den av Riksdagen beslutade Politiken för Global Utveckling (PGU).
Marina Initiativet är ett handlingsprogram för uthållig utveckling av hav och kustområden i linje med Politiken för Global Utveckling (PGU). Initiativet prioriterar globala processer som kan bidra till att skapa bättre förutsättningar och förhållanden för fattiga människor på regional och lokal nivå. Rådet stödjer därför genom arbetet med Marina Initiativet utvecklingen och genomförandet av FN:s internationella riktlinjer, till exempel FAO:s riktlinjer för ansvarsfullt fiske, Internationella Sjöfartsorganisationens (IMO:s) konventioner om sjösäkerhet och havsmiljö, ILO:s konventioner om ombordanställda och UNEP:s miljöarbete inom ramen för de regionala havsprogrammen. Insatserna i utvecklingsländerna kanaliseras alltså framför allt genom FN-systemet.
Program för Marin resursbasutveckling: I Sverige har de marina frågorna under lång tid varit eftersatta. Politiken för Global Utveckling (PGU) och det faktum att marina frågor allt oftare tagits upp i internationella fora är en del av bakgrunden till att Sverige agerar för att stärka den svenska marina resursbasen, bland annat genom att öka den svenska närvaron i internationella organisationer. Programmet syftar till att öka svensk kompetens och Sveriges konkurrenskraft internationellt. Resursbasprogrammet erbjuder ett stöd till hela den svenska marina/maritima sektorn och verkar parallellt med myndigheternas, företagens och organisationernas egna arbete med kompetensutveckling. Programmet erbjuder olika former av internationell exponering och träning.
Trots den rådande lågkonjunkturen, som även har drabbat båtbranschen hårt, finns det ljuspunkter i verkligheten. Det framkommer av färsk statistik från båtförsäkringsbolaget Atlantica. Enligt företaget är det fler som försäkrar sina båtar den här våren än året innan, och det är färre som har sålt sin båt än förra året.
I lågkonjunkturens Sverige är det många som känner av den minskade viljan att konsumera och investera. Men på Atlantica ser man inga stora tecken på lågkonjunktur. Atlanticas marknadsandel har ökat stadigt de senaste åtta åren och med drygt 10 procent enbart de två senaste åren. Den här våren har bolaget både fått fler kunder samt att färre redan existerande försäkringstagare valt att avsluta sin båtförsäkring jämfört med året innan.
– Vi trodde att vi skulle märka av lågkonjunkturen den här säsongen eftersom den senaste tiden varit jobbig för många av våra ombud i båtbranschen. Men så blev det inte. Svenskarna har en otroligt lojal inställning till sina båtar och båtliv och är trogna sitt fritidsintresse, även i lite sämre tider. Det säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica.
700 000 fritidsbåtar i Sverige
Atlantica är störst i landet inom försäkring för fritidsbåtar, räknat i premievolym. Bolaget har funnits sedan 1916 och har stor erfarenhet och kunskap om fritidsbåtsbeståndet i Sverige. Mer än en halv miljon svenskar har en egen båt.
Det finns ungefär 700 000 fritidsbåtar i hela landet, enligt Båtlivsundersökningen som gjordes 2004. 150 000 är övernattningsbara båtar. En sjättedel av båtarna är segelbåtar, resten motorbåtar. Den långa svenska kusten och vårt historiska arv när det gäller båtar och båtliv bidrar till ett genuint båtintresse. Varannan svensk tillbringar minst en dag på en fritidsbåt varje år.
– Det är ett gott tecken att många väljer den vila och rekreation som båtlivet innebär, oavsett konjunktur. Vi är specialiserade på fritidsbåtsägarnas önskemål och behov och har 55 000 trogna kunder. Deras båtar är vårt gemensamma intresse säger Conny Landström.
Länk: www.atlantica.se
Sjöhistoriska museet är först ut i Europa med att k-märka fritidsbåtar. Museet har utnämnt åtta båtar som kulturhistoriskt intressanta. Och fler lär det bli framöver. I Sverige finns cirka en miljon fritidsbåtar och intresset hos svenskarna är enormt. Sjöhistoriska museet, som ingår in Statens maritima museer, har sedan 2001 k-märkt fartyg som tidigare gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg – exempelvis skutor, passagerarångare och fiskefartyg. Nu startar museet även k-märkning av fritidsbåtar i Sverige och vill på så sätt uppmuntra dem som äger, vårdar, brukar och därmed bevarar en bit svensk kulturhistoria.
– Vi hoppas att k-märkningen ska göra ett spännande kulturarv mer synligt och höja statusen på den äldre fritidsbåtsflottan, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
Under 1900-talets första hälft fanns många högkvalitativa träbåtsvarv i Sverige med framstående konstruktörer. Under folkhemmets tid utvecklades båtlivet till en folkrörelse genom en stor mängd ideella båtklubbar – varav många fortfarande är aktiva. Få länder har så många äldre träbåtar bevarade som Sverige.
K-märkningen är en ren kulturhistorisk värdering, utan kopplingar till lagstiftningar eller andra regelverk. Följande fritidsbåtar har nu blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet:
SONJA
TYP: Motorkryssare KONSTRUKTÖR: Jac M Ivensen BYGGD: 1954, Gräddö varv MATERIAL: Trä ÄGARE: Pierre Dunbar, Värmdö, Stockholms län
Den norsk-svenske konstruktören var Jac M Iversen var mycket produktiv under ca 20 år och har ritat ett stort antal motorkryssare i olika storlekar. Motorkryssaren ”Sonja” är i mycket gott skick och har i huvudsak bibehållit sitt originalutseende. Båtens hela historik är exemplariskt dokumenterad. K-märkningen motiveras av att båten i sin helhet är så välbevarad och väl underhållen.
RIMA
TYP: Internationell 5 m jakt (segelbåt) KONSTRUKTION: Eric Salander BYGGD: 1937, Tynningö båtvarv MATERIAL: Trä ÄGARE: Claes Göran Eriksson, Styrbjörn Lindström och Joakim Weyde, Linköping, Östergötlands län
Den internationella 5m klassen hade en kort storhetstid under 1930-talet innan den slogs ut av andra klasser. Redan på 1950-talet byggdes många båtar om och försågs med ruff för att fungera som familjebåtar. I ”Rimas” fall nöjde sig 1960-talets ägare med att göra om båten från kappsegling till dagseglare. K-märkningen motiveras av att båten till stora delar är i originalskick. ”Rima” är idag än väl underhållen segelbåt med en väldokumenterad historia.
NABBEN II
TYP: Långedragsjulle (Segelbåt) KONSTRUKTÖR: Hjalmar Olsson BYGGD: 1932, Bröderna Karlsson, Svineviken Orust MATERIAL: Trä ÄGARE: Bengt Arne Runnerström, Uddevalla, Västra Götalands län
Av ”pojkbåtstyperna” var Långedragsjullarna av storlekarna 10 till 22 några av de mest spridda och uppskattade i landet. Liksom många andra små, enkla, klinkbyggda båtar har antalet decimerats kraftigt på senare år och de är idag tämligen sällsynta i gott bevarat skick. K-märkningen motiveras bl a av att detta är det första exemplaret av en senare mycket populär ”pojkbåtstyp”. Nuvarande ägare har återställt båten så att den när den sjösätts i år (2009) åter har sitt ursprungliga utseende. Forskning om båtens historik har varit tämligen ingående och fortgår även framledes.
MOTORBÅTEN
TYP: Archimedes Ruffbåt typ B KONSTRUKTÖR: Jac M Iversen BYGGD: 1930, okänt varv MATERIAL: Trä ÄGARE: Mikael Kyander, Rönninge, Stockholms län
”Motorbåten” är ett varsamt rustat exemplar av den serietillverkade ”folkmotorbåten” Archimedes. Den inköptes 1932 och brukades av sin ägare sparsamt fram till 1939 då den ställdes in i ett båthus. 2002 hittades den i orört tillstånd i samma båthus av nuvarande ägare. Han har grundbehandlat träet och snyggat upp ytskikten men i övrigt bevarat allt så som han fann det. Kvar finns ett specialsytt segel med tillhörande mast och fäste, tändstift med mera – ett unikt material. K-märkningen motiveras av att denna båt är ett välbevarat exemplar av en båttyp som utgjorde en av hörnpelarna i det svenska fritidsbåtslivets framväxt.
LILLI
TYP: Snipa (Motorbåt) KONSTRUKTÖR: Bröderna Olsson, Orust BYGGD: 1951, Kungsvikens varv, Orust MATERIAL: Trä ÄGARE: Daniel Näsman, Alnö, Västernorrlands län
Denna snipa är ett mycket gott exempel på en båttyp som var vanlig som fritidsbåt framförallt längs Norrlandskusten och Västkusten. Eftersom de brukades så flitigt så byggdes de ofta om för att på olika sätt anpassas till modernare synsätt på utseende och funktion. Det som gör ”Lilli” speciell är att hon inte genomgått några sådana förändringar. Ägaren har även ansträngt sig för, och lyckats väl med, att ta reda på båtens hela historia.
HELMY S/Y
TYP: Folkbåt (Segelbåt) KONSTRUKTÖR: Tord Sundén BYGGD: 1945, Helmer Gustavsson, Rotholmen MATERIAL: Trä ÄGARE: Eric Klintfält, Stockholm, Stockholms län
Folkbåten är en av Sveriges största segelbåtsklasser och förekommer i stort antal. ”Helmy S/Y” är en av de tidigast byggda folkbåtarna och idag i ett mycket gott originalskick. K-märkningen motiveras främst av det mycket goda originalskicket. Det är intressant att se en av de första båtarna i denna stora klass.
ESSO
TYP: Förruffad passbåt (Motorbåt) KONSTRUKTÖR: C. A. Fagerman (H. Forslund) BYGGD: 1930, AB Sjöexpress, Lidingö MATERIAL: Trä ÄGARE: Lars Mosén, Bromma, Stockholms län
Passbåten som typ finns i oändliga varianter, byggda för kortare färder. ”Esso” är av lite elegantare typ, kravellbyggd i mahogny. Den har skarpa slag och är därmed planande och byggd för stark motor och hög fart, vilket innebar högre inköpspris när den var ny. K-märkningen motiveras av båten är i gott skick. Allt väsentligt är bevarat och i originalskick. Den enda, men förståeliga förändringen är att motorn bytts flera gånger under båtens historia och nu är något större än originalet .
ARÖ I
TYP: Passbåt av märket Realloy Pilen (Motorbåt) KONSTRUKTION: Lage Eklund BYGGD: 1954, Livbåtsvarvet/Kordaverken, Orust MATERIAL: Plast och trä ÄGARE: Jan Olsson, Fristad och Anita Österlund, Borås, Västra Götalands län
Passbåten ”Arö I” av modell Realloy Pilen tillhör den första generationen båtar med plastskrov. Fortfarande behöll man vid denna tid dock däcket i trä. Eftersom materialutvecklingen snabbt gick vidare och även däcket snart tillverkades i plast hann modellen aldrig bli vanlig. K-märkningen motiveras av att båten återfått ett sådant skick som den hade då den var ny. Dessutom är båtar med kombinationen av plast och trä idag sällsynta – särskilt i så gott skick. Detaljnoggrannheten har varit mycket stor under renoveringen.
Foto: Lilli, numera K-märkt. Foto: Joakim Nyström.
Länk: www.sjohistoriska.se
Det blev en riktigt snabb och tuff start från irländska Galway för deltagarna i Volvo Ocean Race. Bilderna från starten är riktigt fräcka och visar hur snabbt de här båtarna kan seglas .Nu går det dock betydligt långsammare. På måndagskvällen gjorde båtarna knappt tio knop med cirka 700 Nm kvar till målet i Marstrand.
Ericsson 3 och Ericsson 4 ligger på tredje respektive fjärde plats i sammandraget för tillfället. Skillnaderna mellan båtarna är dock inte särskilt stora och mycket kan hända fram till målpång.
Efter helgens inledande start i friska vindare trodde seglingsledningen att båtarna skulle nå Marstrand som på onsdag. Det verkar inte särskilt troligt för tillfället om inte vindarna ändrar sig radikalt.
Via Ericsson Racing Team har vi fått flera dramatiska bilder som visar starten av Leg 8. Det 1 250 Nm långa ben som deltagarna nu är ute på sträcker sig från Galway på Irland till svenska Marstrand.
I de starka vindar som rådde vid starten fick bland annat Ericsson 4 en rejäl broach vid Irlands sydkust, vilket gjorde att båten tappade ledningen på den här sträckan och nu får segla ikapp igen.
Länk: www.volvooceanrace.org
GALWAY (6 juni 2009) – På lördagseftermiddagen smällde startskottet i irländska Galway för den åttonde etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race. Och nu är båtarna på väg mot Sverige. Troligen går de i mål i Marstrand redan på onsdag om vinden står sig.
– Det ska bli underbart roligt att komma hem till Norden och Sverige. Och jag lovar att vi vill visa alla nordbor hur bra vi har blivit på havskappsegling, säger Magnus Olsson skeppare på Ericsson 3
Lördagens start på den irländska västkusten bjöd ovanligt nog på friska vindar runt 10 sekundmeter. Annars har det snaraste varit rutin att etappstarterna skett i lätta vindar. Ericsson 4, med internationell besättning, kom iväg bäst och ledde den sju båtar stora flottan ut från Galway, söderut mot Fastnet Rock och den engelska kanalen.
– Alla i besättningen är utvilade och redo. Det har varit frestande att delta i festande som pågått varje kväll i två veckor här i Galway, i en mycket gästvänlig atmosfär. Men vi är alla redo för etappen upp mot Marstrand, sade Torben Grael skeppare på Ericsson 4 precis innan starten.
Några timmar efter starten var samtliga båtar väl samlade. Ericsson 4 ledde före Telefonica Blue, Puma och Delta Lloyd. Nordiska Ericsson 3 låg på femte plats, men bara en distansminut från systerbåten Ericsson 4 längst fram
Båtarna ska ta sig igenom den engelska kanalen och runda ett par bojar utanför Rotterdam innan de sätter kurs norrut mot Skagen på den danska nordspetsen och sedan nästan rakt österut in mot etappmålet Marstrand. Troligen är de i mål under onsdagen 10 juni. De stannar sedan till söndag 14 juni då etapp nio startar mot Stockholm. Dit väntas båtarna komma 16 juni. Stoppet i Stockholm sträcker sig till 25 juni med ett in port-race på Kanholmsfjärden den 22 juni. Hela tävlingen avslutas i S:t Petersburg 27 juni.
VOLVO OCEAN RACE EFTER IN PORT-RACET I GALWAY
1. Ericsson 4, 94 poäng
2. Telefónica Blue, 81
3. Puma, 80
4. Ericsson 3, 62.5
5. Green Dragon, 53
6. Telefónica Black, 39
7. Delta Lloyd, 31
Länk: www.ericssonracingteam.com
För rörliga bilder besök: www.r2prod.net/ERT/ eller www.thenewsmarket.com/ericsson
Foto Ericsson 3. Fotograf: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race.
Lördagen den 6 juni anordnas gäddfisketräff i Mönsterås. Då gäller det att fånga så mycket gädda som möjligt. Allt för att hjälpa till med data till gäddforskningen. Syftet med träffen är att bidra med data till två pågående forskningsprojekt, som i slutändan ska ge en ökad förståelse för gäddans ekologi.
Ett av projekten har märkt sötvattenslekande gädda från små tillrinnande vattendrag. Rapporter av återfångster har hittills varit ganska låg och ett riktat fiske efter märkta fiskar skulle vara värdefullt för forskning för att bland annat studera tillväxt och rörelsemönster. Därför är ett av målen i träffen att fånga så mycket märkt fisk som möjligt.
Märkta gäddor
– Vi hoppas givetvis att det dyker upp många som vill fiska gädda och samtidigt bidra till att utvärdera de fiskevårdsåtgärder som gjorts i området, säger Lars Ljunggren på Fiskeriverket som är en av forskarna som studerar gäddan. I en av bäckarna som restaurerats i området vandrar det upp över tusen gäddor för lek varje år, många av dessa är märkta och vi vill se hur långt de sprider sig från lekområdet.
Det andra projektet syftar till att undersöka dödlighet, krokskador och blödningar hos sportfiskad och återutsatt gädda. För att få en god bild av hur återutsatt gädda klarar sig behövs en stor mängd återutsatt gädda där bl.a. krokning, blödning och bete skall dokumenteras.
Regler och informationsmaterial delas ut vid start. Träffen anordnas av Göteborgs Universitet i samarbete med Fiskeriverket, Högskolan i Kalmar och Mönsterås kommun.
Valfri fiskemetod
Alla typer av sportfiskemetoder är tillåtna såvida man följer lokala regler och bestämmelser. Det är alltså valfritt att välja fiskemetod, beten och ifall man vill fiska från land eller båt. All fisk som fångas bör återutsättas.
Deltagande är kostnadsfritt och vid dagens slut kommer fina priser att lottas ut bland samtliga deltagande och det kommer att bjudas på god mat och dryck som tack för hjälpen. Bonuspris kommer att tilldelas till den som fångar dagens längsta fisk. För de som vill vara med och tävla kring dagens längsta gädda måste digitalkamera + USB kabel medtagas. Måttband tilldelas vid start (måttstock).
Samling och sjösättning sker i Timmernabbshamnen. Kaptensmöte och allmän info kl 07.30. Start kl. 08.00 – Målgång 18.00.
Stockholm den 4 juni 2009 – Nu kan du hitta badplatser i hitta.ses kartor. I tider som dessa är det många som stannar i Sverige under semestern för att spara pengar. Genom att lägga till badplatser som en funktion i kartorna gör hitta.se det enklare för sina användare att utforska Sverige och hitta till sol och bad.
Välj det område där du vill bada. Ovanför kartan till höger finns en meny med “Fler kartfunktioner”. Klicka på alternativet “Badplatser” för att hitta närmaste badplats. Badplatsen markeras med den klassiska symbolen och när du håller musen över symbolen dyker namnet upp. Kolla in alla Sveriges badplatser här: http://hitta.se/badplatser
Kolla vädret innan du åker: Kombinera badplatserna med väderfunktionen. Då får du se hur vädret blir på de olika badplatserna. På söndag ska det till exempel bli molnigt i Uppsala och sol i Stockholm.
Länk: www.hitta.se
I brukssamhället Forsvik invid Göta kanal blickar man bakåt. Närmare bestämt till 1800-talet. På själva nationaldagen hissar man därför den gamla unionsflaggan Sillsallaten. Men det är inte på vilken flaggstång som helst den går i topp. Stolta hjulångaren Eric Nordevall II, 28,6 meter lång och 130 ton tung sjösätts denna dag och det är dess beskyddare ångslupen Forsvik som flaggar unionistiskt.
Historiska skepp från Vänern och Vättern gör sin uppvaktning, kanonsaluterna avlöser varandra, högtidstalen blir många och folkhavet stort på Forsviks varv.
Hjulångaren Eric Nordevall II är ett historiskt replikbygge som pågått sedan 90-talet i anrika brukssamhället Forsvik vid Göta kanals Västgötadel. Den 6 juni sjösätts skeppet för att färdas över Vättern till Motala. Där ska den gigantiska ångpannan och det pampiga maskineriet av 1836 års modell installeras vid gamla Motala Verkstad. Åtskilliga ton tyngre vänder fartyget åter över vattnen för att färdigställas för exklusiv kanaltrafik och döpas på Riddarfjärden 2010.
Originalet ligger i det närmaste oskadd på Vätterns botten sedan 150 år, väl dokumenterad av marinarkeologer och benämnd världens äldsta bevarade maskindrivna fartyg. Specialbyggd för Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg under Norgeunionens tidigare år som ett av de första maskindrivna passagerarfartygen för kanalfart. Dåtidens X 2000 och påskyndare av den industriella utvecklingen i Sverige.
Baltzar von Platen, kan le i sin himmel. Han var upphovsman till både Göta kanal, Motala Verkstad och de första specialbyggda kanalångarna. Och vicekung av Norge.
Precis som sin föregångare från unionstiden ska Erik Nordevall II efter sjösättning och färdigställande gå i passagerartrafik på Göta kanal, som dess nya flaggskepp. Göta kanalbolags VD Anders Donlau överräcker därför själv hjulångarens flagg.
Länk: www.nordevall.com
Nu är världens snabbaste flytande bastu sjösatt – en minatyr av det flytande hotellet vid restaurang Salt & Sill på Klädesholmen. I samband med dopet den 10 juni klockan 13.00, under Volvo Ocean Race på Marstrand, blir det jungfrutur och presentation av den flytande bastun.
Dopceremonin den 10 juni kommer att utföras av de båda gudmödrarna Ellen och Wilma Hermansson. Flickorna är 10 år och tvillingdöttrar till Salt & Sills ägare Susanna och Patrick Hermansson.
Restaurang Salt & Sill öppnade sitt flytande hotell i oktober förra året. Den flytande bastun kommer att ha sin hemmahamn på Klädesholmen bredvid hotellet och användas som relaxavdelning, konferenslokal, bröllopssvit och mässutrymme.
Den 11,9 x 6,5 meter stora huskroppen är byggd av lättviktigt glasfiber som är monterad på en katamaranplattform och kommer att drivas av två dieselmotorer från Volvo Penta med vardera 160 hästkrafter. Bastun förväntas komma upp i en fart av 15 knop och är såvitt man vet, världens snabbaste flytande bastu.
Länk: www.saltosill.se
Garmin återkallar två stycken digitala sjökort efter att flera kunder har upptäckt problem i korten och informerat Garmin om detta. De aktuella korten är Garmin® BlueChart g2 och g2 Vision v2009. Garmin återkallar alla 2009 års versioner av av dessa sjökort.
Pressrelease från Garmin 090605:
Produktåterkallelse – Garmin® BlueChart g2 och g2 Vision v2009
Garmin Ltd. tillkännager idag att företaget genomför en frivillig säkerhetsåtgärd och återkallar alla 2009 års versioner av sjökorten BlueChart® g2 och BlueChart® g2 Vision. De berörda programmerade minneskorten har sålts mellan april 2009 och den 3 juni 2009.
I visa farvatten ger sjökortsinformationen inkorrekt information av vattendjupet. Detta skapar en risk att båtar kan gå på grund, vilket kan resultera i åverkan på båten och/eller personskada.
Garmin har endast mottagit rapporter om inkorrekta djupangivelser i farvattnen utmed de danska och svenska kusterna. Men som extra säkerhetsåtgärd väljer Garmin frivilligt att globalt återkalla alla 2009 års versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision. Garmin har notifierat berörda myndigheter om problemet och har ett nära samarbete med dem. Inga andra produkter påverkas av denna återkallelse.
Produkter som berörs är 2009 års version av BlueChart g2 på Garmins egna kortformat, BlueChart g2 på microSD/SD-kort och BlueChart g2 Vision på microSD/SD-kort. Kunder som äger berörda sjökort varnas för att använda dessa kort för navigering.
Berörda kunder kommer få sina sjökort utbytta mot BlueChart g2 eller BlueChart g2 Vision av version 2008.5. När felen har åtgärdats i 2009 års version kommer Garmin utan någon extra kostnad uppdatera berörda kunders sjökort. För mer information om denna produktåterkallelse samt om vilka sjökort som berörs och kommer bytas ut besök www.garmin.se/bluechart2009
Båttidningen Dagens Båtar läggs ner redan efter det första numret. Det uppger nyhetsbrevet Mediatrender. Dagens Båtar var Bonniers försök att skapa en ny motorbåtstidning i stället för Båtnytt, som de sålde för ett tiotal år sedan och som idag ägs av LRF Media.
Bonniers första försök att skapa en ny båttidning gick på grund redan innan det sjösattes. Tidningens ansvariga hade glömt att registrera tidningens titel på nätet, varpå en annan båttidning hann före och därmed fördröjde hela lanseringen…
När slutligen Dagens båtar lanserades 12 mars i år var det under anspelningen att det skulle vara ”Sveriges roligaste båttidning”. Tidningen skulle utkomma med sex nummer per år, men nu har alltså Bonniers Specialtidningar stoppat utgivningen enligt www.mediatrender.se
Kommentarer
Vad synd. Jag köpte första numret och tyckte att det var den bästa båttidningen som jag läst någonsin.
Det behövs ju åtminstone en bra tidning i sverige.
Dags för Ola Skinnarmos största utmaning: med segelbåt genom Nordostpassagens ismassor Nu är det dags! Ska Ola Skinnarmo bli förste svensk, sedan Nordenskiöld för 130 år sedan, som lyckas segla genom Nordostpassagen? Trots global uppvärmning ger ryska experter Ola bara 50 procents chans. Vintern har varit kall och våren sen. Gott om is med andra ord.
Måndag 15 juni lättar Ola Skinnarmo och hans besättning ankar för att starta en cirka tre månader och 6 000 sjömil lång segling som inte avslutas förrän i Berings Sund mellan Ryssland och Alaska. Expeditionsbåten heter Explorer of Sweden. Den blir hem för åtta man under äventyret.
Länk: www.skinnarmo.com
Foto: Gustav Kaiser.
De senaste dagarnas nyheter om vattenskotrar har skapat ännu mer förvirring i denna redan luddiga fråga. De försök som svenska myndigheter har gjort för att försöka reglera vattenskotrarnas användande har snarast förvärrat situationen. Men det finns ett smart sätt att komma runt hela problematiken.
Lösningen är – enligt vad Båtliv erfar – att registrera skotern i Skeppsregistret.
Gör så här om du har en vattenskoter:
Gå in på Transportstyrelsens hemsida och ta fram blankett nr 14 och registrera din vattenskoter som båt och begär samtidigt ett nationalitetsintyg så kommer den med utan längd restriktioner (annars 5 meter minst). Kostnaden är 425 kr för registrering och 425 kr för nationalitetsbeviset. När du gjort detta så har du en båt med regnr och får då köra var du vill.
Länk: www.transportstyrelsen.se
Kommentarer
Menar ni att man inte ska fylla i längden när man ansöker?
Är det någon som kan bekräfta att detta verkligen fungerar? Man ska ju skicka med papper med teknisk data om "båten" och om den inte uppfyller 5 meterskravet, är det inte kört då?
Hej!
Alla som vil lha blanketten för att registrera en skoter kan maila till info@batliv.se så skickar vi blanketten.
/Lars-Åke Redéen
Chefredaktör
Men… Svensk författningssamling 1993:1053 säger:
"1 § Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter och som
1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den. Förordning (2004:607)."
Säger inget om registrering.
Dessutom säger blankett 14:
"Till denna handling skall fogas: Båtbevis eller annan utredning om båtens skrov och styrförmåga samt om
dess största längd och största bredd."
Hur tänkte ni komma runt detta då??? 🙂
Var står att en båt måste vara minst 5 meter för att registreras?
Lars-Åke Redéen, om ditt naiva råd om båtregistrering mot förmodan skulle fungera, tycker du inte att du som företrädare för svenska båtunionen har ett visst ansvar att visa sans och måttfullhet?
Jag hoppas att du inte är representativ för den grupp som gillar vattenskotrar i ditt ointresse att vårda naturvärden och visa hänsyn till andra.
Om jag inte fått saken helt om bakfoten så har väl EU-domstolen redan avgjort att skotrarna är att anse som båtar, det var väl med grund i detta man kunde stödja sig på småbåtsdirekteivet och således hävda att förbudet mot framförande utgjorde ett handelshinder? Är skotern att anse som båt så är ju problemet med buskörning och eventuell vådslöshet redan löst genom att Sjölagens reglerdå även går att applicera på "vattenskotrar".
Och Jesper, varför dra alla "vattenskoteråkare" över en kam? På vilket sätt skadar en rätt använd skoter miljön, och på vilket sätt brister en förare som framför skotern enligt sjölagens regler i hänsyn?
Tycker kommentaren är ett bra exempel på den extrema trångsynthet/bitterhet som finns hos många på sjön idag… 🙁
Kjelle, en modern relativt tystgående vattenskoter som håller sig till reglerna utgör inget problem och jag drar inte alla vattenskoterförare över en kam, var får du det ifrån?? Jag har själv inte provat vattenskoter men skulle förmodligen tycka det var fantastiskt roligt eftersom jag gillar vanlig skoter, MC m m. Vari ligger trångsyntheten i min kommentar? Dessutom är det inte som sjöfarare jag lider av vattenskotrarnas framfart utan som strandgäst.
Följande citat kommentar från surkillen i SvD beskriver problemet ganska bra;
"Har alltid varit positiv till vattenscooter. Fram till igår när vi satt¨på en av de vakraste små öarna i Stockholms skärgårds yttersta band. I tre timmar körde en vattenscooter runt, runt, runt ön. Obegripligt varför. Förbjud skiten helt och hållet."
Dessvärre är det han beskriver mycket vanligt men jag håller inte med den sista meningen utan tycker de precis som andra motorsporter skall få utövas där de inte stör.
Är det verkligen så svårt att förstå folks irritation över det svåra buller som även moderna vattenskotrar förorsakar när de far fram på platser där de inte får köras?
Jag tycker snarare det är du och en del andra förespråkare för fritt användande av vattenskoter som är extremt trångsynta /bittra som vägrar se den andra sidan av saken och avfärdar alla kritiker såsom trädkramande sura gamla gnällspikar.
Jesper,
både jag och SBU anser att det är upp till föraren av en båt att hantera den väl. Det är i princip fel att förbjuda en båttyp bara för att någon eller några förare hanterar den fel. I stället bör man satsa på utbildning och restriktioner mot vissa båttyper (kanske gummibåtar och vattenskotrar) i lokala, känsliga områden.
mvh
Lars-Åke
har vi fått någon klarhet i om det är möjligt att rega sin skoter som båt, och om det i så fall skulle göra nytta??
här är utfallet av EG-domstolens bedömning.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62005J0142:SV:HTML
Jag tycker inte att det ser så konstigt ut alls. Sedan är det bara att gå in på naturvårdsverket och kolla vad som gäller. är man osäker är det länsstyrelsen som kan berätta mer i den region som vattenskotern ska köras i.
Sjöfarare behöver ta ansvar för andra människor och naturen. det är inte så konstigt tycker jag. sedan kan man givetvis ha åsikter angånde regler och förodrningar. men luddiga är de då inte.
Lars-Åke, du förringar problemet men du tycks i varje fall erkänna att det finns ett problem.
Du svara dock inte på frågan om du inte har ett ansvar att visa sans och måttfullhet. Låt mig också tillägga saklighet om det är du som står bakom de båda artiklarna.
Jesper,
personligen tycker jag inte att vattenskoterkörning är något större problem trots att jag varje sommar är väldigt mycket ute på sjön i Stockholms skärgård, i Bohuslän och på sydkusten. Visst finns det vattenskoterförare som buskör, men inte alls i lika stor utsträckning som vissa förbudsivrare påstår. Körning med gummibåtar med ilskna små tvåtaktare eller racerbåtar utan ljuddämpare är i så fall ett lika stort problem.
Mitt ansvar som journalist är att belysa saken och lyfta fram olika sidors synpunkter. De kommer väl till tals i tidningen Båtliv.
Jag undrar fortfarande om det finns någon klarhet i om man kringgår lagen genom att rega sin skoter som båt, och om det det är praktiskt möjligt?
Lars-Åke,
Du uppvisar en hänsynslös attityd i din respektlöshet mot de som lider av vattenskotrarnas framfart vilket kombineras med dålig journalistik. Det är lite som att bita sig i svansen eftersom det sannolikt stärker den sida du kallar förbudsivrare. Jag kommer citera dig i ett par insändare som jag planerar. Tack för din medverkan.
Jag trodde SBU var en seriös organisation!
Enklast att klara av de som buskör med både mindre och större båtar är att införa obligatoriskt förarbevis i enlighet med den lösning som Svenska Båtunionen lagt fram som svar på regeringens förslag i den remiss som varit ute till myndigheter och organisationer.Kolla på SBUs hemsida.
Göran: Tänker Båtunionen respektera en sådan ordning, eller kommer man på samma sätt som i artikeln ovan att propagera för olika sätt att gå runt (den eventuella) lagstiftningens avsikter?
Vilket snack här! Det är inte "vattenskotrar" det är fel på. Bara vissa individer och i kombination med oklara regler och nästan ingen tillsyn. När fritidsegelbåtar dök upp var det ett kraftigt motstånd bland "kaptener". När motorbåtar dök upp var det kraftigt motstång bland kaptener och seglare. När de började plana var det kraftigt motstånd. När man började åka vattenskidor var det ramaskri. Nu hatar många vattenskotrar, RIB båtar och stora segelkatamaraner…. Tröttsamt. Rätt använd är vattenskoter till stor glädje och den stör då ingen utom den inskränkte!!
… ock sluta TJATA om att vattenskotrar bullrar för det gör dom INTE!!!
Olof Malmlöf: Och de framförs alltid med vett och sans….
http://www.bizzbook.com/hamnen/bilder/hav/skoter.jpg
Det är den här sortens beteende som behöver stävjas (på platsen är det redan totalt motorbåtsförbud, vilket bevisligen inte respekteras.)
Olof Malmlöf, din ståndpunkt att de inte bullrar är häpnadsväckande. Sett till definitionen av buller så kan din ståndpunkt bara gälla för en enda person, dig själv. Men när man dsikuterar buller måste man vidga sina vyer och utgå från andra refernsramar än sina egna eftersom reglerna bygger på det. Gör du inte det kan du aldrig förstå miljödebatten som förs vad gäller ljudnivån i samhället. Och då blir det lätt övertoner som du och andra tar till; inskränkt, gnällspikar, idioter e t c
Vad geglerna för vattenskotrar kan knappast bli klarare. De får köras på vissa anvisade platser och inte på andra platser, punkt.
Vad gäller tillsynen har kustbevakningen efter beslutet i EG domstolen den 4/6 2009 nu helt andra möjligheter att lagföra personer som kör utanför anvisat område.
Jesper, är det någon skillnad i en 5 meters båt med vattenjet, 4-5 sittplatser än en 3,5 meters "vattenskoter" med 3 sittplatser? nej det är det inte… möjligtvis antalet. det finns fler vattenskotrar.
Det finns redan en sjötrafikförordning som reglerar vårdslöshet i sjötrafik (det man i folkmun bland annat kallar buskörning).
Jag ser hellre att vi ger mer stöd och resurser till kustbevakningen/sjöpolisen att övervaka de regler/lagar som finns. vi ska inte begränsa oss mer än övriga EU medlemsländer gör (FÖR VI HAR JU VALT ATT GÅ MED I EU).
MEN:
grannens 12 åriga ungar som kör fram o tillbaka med 35 hk gammal utombordare i timtal ser jag som ett mycket större problem!
saker att tänka på:
inför åldersgräns för framförandet av båt!
inför förarbeviskrav
inför flytvästkravför båt under 12m ? (igentligen lika dumt som att det inte är hjälmtvång för framförandet av snöskoter)
Jag undrar hur många av de som kritiserar "vattenskotrar" igentligen borde bry sig. är ni ens i skärgården? och med vilken anknytning??
själv bor jag vid havet, har båt och innehar förarintyg
(ja, jag finns såklart registrerad hos sjöfartsverket, finns ni?)
Gurra, EU lägger inget hinder för att reglera vattenskotrar på så sätt som sker nu, vilket framförallt framgår av domslutet som föranleder artikeln vi nu kommenterar. Vad gäller övriga EU länder känner jag bara till hur det är i Danmark. De har både krav på s k "speed båt" körkort och att du bara får köra inom vissa områden som alltid ligger minst en km från strandlinjen. Ja, låt oss harmonisera med Danmark. Det innebär att samma sak som nu med tillägget att du skall ha körkort.
Du frågar om skillnader mellan olika vattenfarkoster. Skillnaden ligger i hur de används. Så återigen, vattenskoter är i huvudsak motorsport och körs runt, runt eller fram och tillbaka om och om igen. Båtar körs oftast från en punkt till en annan. Undantag finns åt båda hållen, naturligtvis.
Ja, jag har hus vid havet och båt. Anser du att andra som besöker sjö, hav och skärgård har en beskuren rätt till synpunkter på miljön där? Du undrar om anknytning. Spelar anledningen till besöket eller om man har en släkting i närheten roll för vems synpunkter som skall tas i beaktande?
Det låter märkligt. Kan du utveckla vad du egentligen menar?
Jesper, ja tror bestämt att du är ute o cyklar. vattenskoter är ingen sport. visst det finns tävlingar med vattenskoter men det finns med nästan allt annat som har motor oxå..
Vattenskoter är rekreation, under vilket epitet även fritidsbåtar tillhör.
Det är DU som säger att de körs runt runt. det är här vi har den stora problematiken. den förutfattade meningen.. den diskussionen lämnar vi därhän!
Jag behöver inte utveckla vad jag menar, Det är ungefär som att säga. låter dalmasar och göteborgare bestämma var samernas renbetesmarker skall vara.
Nej, Det skall naturligtvis göras i samråd med inblandade parter.
Det känns inte som SBU eller andra organisationer fått säga sitt om benämningen vattenskoter/fritidsbåt när det gäller "ändringsförordning 2004:607 (den såkallade vattenskoterförordningen)"
Jag tycker denna artikel från Båtliv är mycket intressant och hoppas att den skall väcka fler frågor kring denna minst sagt märkliga dom från EU domstolen.
Det ska även bli intressant att höra Kustbevakningen kommentera detta och få höra om/när dom ska börjar bötfälla "vattenskotrar" som kör utanför allmänna farleder.
Vet kustbevakningen själva vad som räknas som allmän farled? Den kustbevakare jag pratat med kunde bara utpeka huvudfarled…
Till Nisse, det är Svenska Båtunionen som har initierat en lagstiftning för obligatoriskt förarbevis. Vi respekterar alltid den lagstiftning som gäller.
Göran, hur tycker du den artikeln vi kommenterar rimmar med er respekt för lagstiftningen?
Nisse!
Jag tog mig tid att titta på länken i ditt inlägg och kan bara hålla med om att detta inte ser bra ut, så här får det absolut inte gå till. Men med hänsyn till vad du skriver i övrigt är det vattenskotern det är fel på och inte föraren???
Om det hade varit en Buster med utombordare hade det varit OK, eller?
Förmodligen är ditt svar på min fråga nej, så varför inte förbjuda alla båtar? Alla båtar kan ju komma på att de helt plötsligt ska köra in och busa på förbjudet vatten och föraren kan inget göra för att förhindra!?
Göran: Jag har sett samma sak göras med motorbåt, på samma ställe – men inte alls lika ofta som med vattenskoter. Och jag har heller aldrig efterlyst ett totalförbud. Vattenskotrar har sin plats. Men jag ser heller inte problemet med att de bara får framföras i farled, direkt till och från farled, samt i speciellt avlysta "lekområden" (vilket är som lagen är nu). Med tanke på att missbruket är väl spritt med dessa maskiner, så ser jag dessa begränsningar som rimliga.
Ovanstående var såklart inte till Göran, utan till Henke…
För övrigt har vi hittills endast kunnat läsa domen och höra Miljödepartementets version men man har undanhållit en del i sitt pressmeddelande som är av oerhört stor betydelse. Om man orkar läsa igenom hela domen och inte bara hoppar in och läser fotnoten står följande;
" Enligt 3 § i förordningen gäller följande:
”Länsstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter skall dock alltid meddelas för:
1) vattenområde som är så starkt påverkat av annan mänsklig verksamhet att tillkommande buller och andra störningar från vattenskoteranvändning inte kan anses utgöra en betydande olägenhet för allmänheten eller miljön,
2) vattenområde utan närhet till bostadsområde eller fritidshusområde och som har ringa värde för natur- och kulturmiljövården, biologisk mångfald, friluftslivet, fritidsfisket eller yrkesfisket, och
3) annat vattenområde där vattenskoteranvändning inte medför olägenheter för allmänheten genom buller eller andra störningar och inte heller medför risk för skador eller störningar av betydelse för djur- eller växtlivet eller spridande av smittsamma sjukdomar.
Länsstyrelsen får också meddela föreskrifter om avgränsning av allmänna farleder för vattenskoteranvändning, om det behövs för att sådana olägenheter eller skaderisker som avses i första stycket 3 inte skall uppkomma, samt om körning till och från allmän farled.”
Läs de tre punkterna ovan och tala sen med trovärdighet om varför man inte ska få framföra sin vattenskoter på exempelvis Kanholmsfjärden utanför 300 metersgränsen från ledlinje!
Har Länsstyrelsen fullgjort sin plikt?
Stockholms län är ett av de län som endast har allmäna farleder upplåtna och inga andra vatten!
Jag liksom många andra tycker att förordningen är inskränkt och ett verk av förbudsivrare och inte har något berättigande då argumenten är desamma som 1993 trots år av teknisk utveckling. Vattenskotrar idag låter mindre än fritidsbåtar och bränsleförbrukningen och därmed utsläppen är lägre, allt faller platt. Skrota vattenskoterförordningen då det inte är farkosterna utan förarna som är problemet!
Nisse, Vad du med många inte verkar fatta är att det här är långt mycket större än vattenskoterförordningen, det handlar om vår frihet! Friheten att röra sig i skärgården på samma villkor som killen som kör en 6 meters båt med V8 och raka rör, eller han som åker runt med familjen i en styrpulpetare med aktersnurra. Varför får vi inte det? Om vi accepterar politikernas dumhet i det här fallet, vad är nästa båt de ger sig på? Aluminiumbåtar? Plastbåtar med motorbracket? alla båtar med svarta motorer? eller alla med blanka propellrar?
Henke: Du kan nog hitta en del av anledningen till att vattenskotrar specialbehandlas om du läser inläggen på guppa.se: förarna av dessa maskiner verkar inte direkt ha uppnåt en mognad som gör dem lämpliga att framföra en farkost på vattnet med de motorstyrkor som vi här talar om…
Nisse: Lägg ner!! Nu skriver du ju själv att det är förarna och inte farkosten som är problemet. Dessa individer som du refererar till ställer säkerligen till en olägenhet även i en snurrebåt. Tycker du att motorcyklar ska förbjudas också?
Eller Birka Paradise? Förutom att den är längre och saknar jetdrift och att man vistas i hellre än på den (kan iofs diskuteras) så matchar den alla argument som du och andra förbudsivrare har;
den släpper ut stora mängder föroreningar,
den låter som en ungdomsgård,
den drar upp svall och eroderar stränderna,
den stör badande och boende i skärgården,
Allt detta för ingen nytta utan ren nöjesåkning!!
Henke, du har inte förstått bullerproblematiken men jag ger mig inte på att försöka förklara det igen.
Du talar om frihet men bara för dig själv. Vattenskotrar verkar inskränkande för andra och för mig är det också en frihetsfråga. Fri från oljudet från en vattenskoter.
Inget av de argument du framför har jag använt.
Och jämförelser skall närmast göras med snöskoter (ger problem, och dess framfart har begränsats) och fyrhjulig motorcykel (inget fel på fordonet i sig, men kulturen runt det leder till många olyckor. Totalförbud på allmän väg diskuteras.)
Alltså, det är kulturen runt vattenskotern som är problemet – och eftersom vi inte har något körkort för båt (alltför många som skriker om att deras "frihet" begränsas) så är en reglering av själva fordonet det enda som kvarstår. Vårdslös körning är för svårt att bevisa, så totalförbud inom vissa ytor det enda som går att hantera.
Och gnäll inte så mycket – ni har själva satt er i situationen med er körstil! (Inte alla vattenskoteråkare, jag är väl medveten om de interna konflikterna på Orust, men en del av er.)
Jesper,
Du ÄR inskränkt utifrån ditt perspektiv att resonera. JAG säger inte att det är OK att man sitter och snurrar runt runt i en vik i flera timmar, men däremellan till att bara få köra i allmän farled är steget långt. Återigen är det beteendet snarare än farkosten som är problemet och det är den skillnaden som varken du eller de andra förbudsivrarna fattat! Det är väl minst lika störande om jag kör på samma sätt med en snurrebåt, men då är det OK. Folk använder faktiskt i stor utsträckning vattenskoter som fortskaffningsmedel nuförtiden.
För övrigt har du fel när du säger att Kustbevakningen nu har helt andra möjligheter att lagförapersoner som kör utanför anvisat område! EG domstolen har gett ett förhandsutlåtande och inte dömt någon, nu ska Luleå tingsrätt ta upp sitt fem år gamla fall och fälla ett avgörande. Detn domen kommer förmodligen att överklagas och kanske om det krävs överklagas igen så det kommer nog att dröja innan det händer något i praktiken, tills dess hoppas jag att vi har kommit så långt att vi kan se alla båtar som båtar och inte diskriminera någon på sjön.
Henke,
inskränkande var inte i den betydelse du verkade tolka det. läs igen.
Helt säkert kan ingen av oss bedöma kustbevakningens möjligheter men förordningen finns där sedan länge liksom bötesbeloppet. Det är bara till att börja tillämpa.
Du och andra förespråkare gömmer för det faktum att många personer störs av er framfart. Det är ett faktum som är svårt att förklara med att alla andra är idioter och inskränkta. Anledningen är att vattenskotrar används på ett helt annat sätt än övriga vattenfarkoster. Det är ett faktum som jag ser varje dag på sommaren.
Jag tror ni skulle ha mycket att vinna på att i någon mån erkänna era meningsmotståndare.
Vattenskoterförordningen är ett uttryck för maktmissbruk och att på felaktiga grunder diskiminera en grupp fritidsbåtsanvändare. Förordningen har tillkommit på den tiden som vattenskotrar var bullriga och hade 2-taktsmotorer och användes som leksak i begränsade områden. Att man tvingades ändra förordningen på grund av att man inte kunde skilja på jetski och vanliga vattenskotrar skvallrar om en total okunskap hos våra beslutsfattare och nästa gång kan det vara era fritidsintressen som hamnar i skottlinjen. Vad beträffar tillämpningen är det ju så att i t.ex. Stockholms län har länsstyrelsen inte upplåtit några vattenområden utanför allmän farled vilket de enligt förordningen SKALL göra. Således kan man inte heller i dagsläget lagföra någon i dessa vatten.
Henke, du kan ha rätt vad gäller Stockholmsområdet. En förutsättning som anges i domslutet är faktiskt att det finns avsatta områden.
Hursomhelst, i övrigt tror jag ståndpunkterna är tämligen låsta så jag tänkte pröva en annan vinkel.
Kan du Henke m fl godta som fakta att;
– Lagstiftarna betraktar vattenskotern som en farkost som används i huvudsak som leksak/sportredskap.
– Sverige och även EU har miljömålsättningar som innefattar minskat buller. Bakgrunden är folkhälsoproblem.
– Vad som är buller definieras utifrån hur folk upplever ett ljud. Inte det dBA som anges av tillverkaren.
– Det finns ett starkt motstånd från tunga instanser mot nya bullerkällor. Att myndigheterna skulle ge upp sina målsättningarna för ljudmiljö kommer inte ske, snarare går utvecklingen mot skärpning.
Om man kan godta ovanstående så kan man kanske godta att det inte finns någon speciell aversion mot just vattenskotrar.
Kan du Henke m fl godta som fakta att;
– Lagstiftarna betraktar vattenskotern som en farkost som används i huvudsak som leksak/sportredskap.
Fakta ja men inte med sanningen överensstämmande. Det är hela poängen att lagstiftarna inte har följt med i utvecklingen.
Jag tycker att de här förbövlade vattenskotrarna ska förbjudas. Trams är vad det är!
Jesper. Jag har en skoter i USA. 4 Star EPA miljö certifierad för låga utsläpp. Motorn är tystare än i så gott som alla andra motorbåtar. Det som hörs är skrovet mot vattnet eller om du "hoppar" på en våg kan impeller/motor varva till och nedslaget i vattnet höras. Om du är störd av buller måste det vara en äldre generation maskiner. Jag HATAR buller och är gärna med på en bullerbegränsning på sjön (finns ej) och p&
Engelska Sealine har gjort sig kända för en snabb utveckling av motorbåtar, ofta med en egen designstil. Nu har Sealine presenterat planerna för sitt senaste flaggskepp i F-Serien, F46. Båten kommer att sjösättas i september i år.
F46 är en flybridge motorbåt som visar den stil som framtida Sealine Fbåtar kommer att få. Enligt företaget visar detta på det allra senaste inom brittisk marindesign.
F46 har en öppen planlösning genom hela båten. Varje område i båten är förbundet med vartannat, från cockpit genom undre däck till förkabinen. Båten har en del finesser som till exempel en unik och flexibel del för avkoppling och nöje.
Salongen har en symmetrisk L-formad sittavdelning från babordsidan till styrbordsidan. Förutom detta kan sex personer sitta i cockpit. Salongen har två stycken skylights och gott om ljusinsläpp även på andra sätt. Passagerarna har 360 graders synfält.
Flybridge är mycket större än på liknande båtar. Sealine uppger att upp till tio personer kan vistas där och umgås kring grillen och en wet bar med kylbox.
Båtens skrov är detsamma som hos Sealine SC47, som lanserades förra året. Skrovet är specialdesignat för att passa pod drive framdrivningssystem som Cummins MerCruiser Zeus eller Volvo Penta IPS. Skrovet finns i flera karakteristiska färger – vitt, gult, brunt eller blått. Interiören är i valnötsträ, läder och olika konstmaterial.
Priserna startar på £399,950 plus moms för en Sealine F46 med 2 x Cummins MerCruiser Diesel QSB 5.9 @ 480 hp (960 hk totalt).
Länk: www.sealine.com
Sportfiskarnas Storfiskregistrering har nu för tredje året i rad registrerat ett nytt svenskt sportfiskerekord för arten braxen (Abramis brama). Bjässen vägde 7,7 kg och fångades i Bysjön i Lunds kommun.
För de flesta svenskar är en braxen på två kilo ett rejält stort exemplar. I den mycket näringsrika Bysjön utanför Lund finns ett fåtal men sällsynt stora braxnar. 19 maj klockan 02.30 nappade rekordfisken för Mattias Berglund som bottenmetade från land med en “pop up boilie” (en färgad degklump med flytkraft som gör att den kan fiskas några centimeter över botten).
Fångstmannen ville låta detta unika och sällsynt storvuxna exemplar simma vidare och släppte tillbaks fisken i Bysjön.
– Innan fisken återutsattes vägdes fisken på en digital våg som sedan kontrollerats på laboratorium där den visade exakt korrekt vikt. Därmed kunde det nya Svenska sportfiskerekordet godkännas, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Håkan Brugård.
Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade!
Fakta om braxen (Abramis brama)
Braxen är stor högryggad vitfisk av karpsläkte som lever i lugna vatten över hela Götaland, Svealand och södra Norrlands kustland. De största finns i Skåne och Småland. Braxen lever av insektslarver och andra smådjur som den suger upp ur bottenslammet. Fångas ofta på daggmask vid flötmete nära botten eller på bottenmete.
Hela rekordlistan finns på www.sportfiskarna.se
Det svenska innovationsföretaget Ekomarine publicerar den marinbiologiska forskningen som ligger bakom företagets giftfria båtbottenfärg Neptune Formula. Artikeln publiceras i den vetenskapliga tidskriften Biofouling. Neptune Formula lanserades i Sverige förra året och kommer i en ny, utvecklad version i år.
Forskningen bakom Neptune Formula har till stor del utförts vid Göteborgs universitets marinbiologiska laboratorium på Tjärnö. Det är forskaren Fredrik Lindgren som står bakom artikeln tillsammans med Dr Per Jonsson och Ekomarines båda grundare Mikael Haeffner och Claes Tarras Ericsson.
– Det känns smickrande att en så väl ansedd internationell tidskrift väljer att lyfta fram vår forskning på det här sättet, säger Mikael Haeffner, forskningschef på Ekomarine. Det ligger många års möda bakom utvecklingsarbetet av färgen och det här känns som ett vetenskapligt erkännande.
Beväxning på botten av båtar är ett stort problem för både fritidsseglare och handelsflottan. Havstulpaner och andra djur samt växter leder till sänkt fart och ökad bränsleåtgång. Traditionellt har giftiga färger med tungmetaller som tenn, koppar och zink använts i båtbottenfärger för att hindra bromsande beväxning på båtskrovet. Problemet är att de här gifterna har visat sig vara skadliga för det marina livet. Men Ekomarines lösning på problemet är en helt annan. Genom att måla på en färg med ett vegetabiliskt protein så lockas bakterier som finns naturligt i vattnet att bilda en biofilm på båtbottnen. Biofilmen skapar sedan ett syrefritt skikt på 0,2 mm närmast skrovet när båten ligger still, vilket är tillräckligt för att avskräcka havstulpanernas larver från att fästa.
Artikeln som publicerats i tidskriften Biofouling beskriver bland annat hur testerna gått till i såväl laboratorium som i havet. I lab har man också mätt det syrereducerade skiktets tjocklek och kommit fram till att det är enbart 0,2 mm närmast skrovet som vattnet påverkas.
Färgen som användes som underlag i forskningen var 2008 års version av Neptune Formula, som gav en effektiv verkan i 16 veckor. Det är för lite för att ge ett fullgott skydd på Västkusten, där havstulpanerna har en längre spridningsperiod under säsongen. Men till säsongen 2009 har färgen utvecklats för att ge en längre effekt och hårdtestas därför i Västkustens saltare vatten under säsongen för att börja säljas 2010.
Vill du veta mer?
Kontakta Mikael Haeffener, Forskningschef Ekomarine,
Tel: +46 (0) 708 63 11 45, E-post: mikael@ekomarine.se
Presskontakt: Matti Palm, Tel +46 (0) 706 69 98 01, matti.palm@greenhillrelations.se
Länk: www.neptuneformula.com
Kommentarer
Bilder från sjösättningen
http://www.samlaren.org/forsvik/index.html
Det var en mäktig upplevelse när båten sjösattes. Som boende i Forsvik känns det naturligtvis helt fantastiskt.