Nyheter

Starten har gått! Ska Ola Skinnarmo bli förste svensk som lyckas segla genom Nordostpassagen, sedan Nordenskiöld för 130 år sedan? Trots global uppvärmning ger ryska experter Ola bara 50 procents chans. Vintern har varit kall och våren sen. Gott om is med andra ord.

På måndagen satte han och hans besättning segel och lämnade kajen vid Kastellholmen i Stockholm för att påbörja ett äventyr som enligt planerna ska pågå i cirka tre månader. Den 6 000 sjömil långa seglatsen avslutas inte förrän i Berings Sund mellan Ryssland och Alaska. Ola själv anser att detta är den svåraste expedition han har genomfört

− Isen i Arktis kan vara mycket lömsk och i år ser det ut att vara extra tufft. Det finns helt klart en risk att båten skruvas ner eller att vi likt Nordenskiöld tvingas övervintra i ismassorna. Men faktum är att på grund av den globala uppvärmningen är isen mycket tunn och spröd och till stor del endast ettårig, så den kan försvinna snabbt när sommaren kommer, säger Ola Skinnarmo.

Expeditionen genomförs i samarbete med Världsnaturfonden, som kommer att finnas med ombord. Bland annat ska man studera hur glaciärerna har förändrats, samt livsbetingelserna för människor och djur i de arktiska områdena.

Seglingen går först runt Sveriges kust upp till Göteborg, sedan via Oslo och Tromsö till Svalbard, där expeditionen kommer att besöka forskare och ta del av färska data kring den globala uppvärmningens konsekvenser. I början av augusti är det dags att avsegla mot Murmansk och sedan börjar det verkliga äventyret – Nordostpassagen. Om de 50 procenten är på Olas sida så når expeditionen fram till Berings Sund i september. Några highlights från äventyret:
• 15 juni Stockholm. Start från Skeppsbron.
• 17 juni Karlskrina
• 18 juni Malmö
• 22 juni Göteborg. Samma dag som Nordenskiöld lämnade Karlskrona
• 24 juni Oslo, segling längs Norges kust mot Tromsö, ankomst 3 juli
• 5 juli mot Svalbard. Utforska södra Svalbard och träffa forskare.
• Början av augusti, Murmansk. Här startar Nordostpassagen på riktigt.
• Dickson, by namngiven av Nordenskiöld.
• Kap Tjeluskin, gamla värdens nordligaste punkt.
• Wrangelön, känd eller kanske ökänd för alla sina isbjörnar.
• Tjukotka, område där WWF jobbar tillsammans med isbjörnspatrullen.
• Någon gång i september avslutas expeditionen i Provedynja.

Länk: www.skinnarmo.com

Kommentarer

Kane 17:21:21 2009-06-15

Ger honom inte stor chans, massor av is just nu längs rutten han har tänkt sig. Han gav ju upp i Antarktis så fort han förfrös tummen, så han vågar sig väl inte så långt innan han vänder. Förra året var det en galen britt som försökte paddla till Nordpolen, inte en chans fick ge upp nästa direkt, och så Catlin expeditinen i våras, under minus 30 grader i 2 månader i sträck, nej de kom inte heller i närheten av Nordpolen…
Ola lycka till du behöver det!

Skinnarmo fan 19:13:30 2009-06-15

Kane, det var Göran Kropp som avbröt när han och Skinnarmo skidade tilsammans mot nordpolen. När Göran blev räddad fortsatte Ola själv de restrerande 50 milen till Nordpolen!

Kane 20:33:03 2009-06-15

Visst jag hade för bråttom helt korrekt, men det blir tufft hur som helst, följde Catlin expeditionen under våren, det var en stentuff kamp för överlevnad inget annat.

Bosse 22:46:03 2009-06-15

Är det ingen mer än jag som funderat på hur det kan komma sig att Nordenskjöld kunde ta sig igenom redan 1880. Då hade ju inte den av människan orsakade växthuseffekten börjat och ändå var det så lite is. Eller fanns det SUVar redan då? 🙂

Maria 22:59:12 2009-06-15

Heja heja Ola!!! han är ett föredöme och en inspiration – äntligen ett äventyr med hjärta och hjärna.

Borg 12:26:16 2009-07-10

Tror ju inte för en sekund på att han kommer klara det, men lycka till!

Ericsson 4 med skepparen Torben Grael är klar totalsegrare i Volvo Ocean Race 2008-2009. Det stod klart några minuter innan kl. 23 på måndagskvällen då den mest rafflande delsträckan hittills avgjordes. Segrare blev PUMA, som korsade mållinjen bara ett hundratal meter innan Ericsson 3 med Mange Olsson som skeppare kom i mål.

Det såg länge ut som om Ericsson 3 skulle kunna vinna delsträckan och därmed ta en stor prestigevinst på hemmaplan. Men PUMA kämpade väldigt starkt och efter ett Ericsson 3 fått problem med att storseglet fastnade i radarantennen tog sig PUMA förbi och vann sträckan.

Ericsson 4 behövde egentligen “bara” ta sig i mål, men kämpade mycket starkt och kom alltså trea på sträckan.

Spanska Telefónica Blue gjorde en riktigt bra inledning av leg nio vid dagens start i Marstrand. Men båten med skeppare Bouwe Bekking gick på grund direkt efter starten och stod hårt på en klippa när hjälpen kom fram. Händelsen inträffade vid 14 knops fart, då Telefónica Blue träffade en grynna som låg på en meters djup. Telefónica Blue kom dock senare loss och är med i racet.

Efter grundstötningen tog teamet ombord på Telefónica Blue omedelbart ner seglen, men båten stod ändå fast förankrad på den bohuslänska berggrunden. En lotsbåt och en Kustbevakningsbåt fanns i närheten för att bistå besättningen. Alla ombord var dock oskadda efter intermezzot.

Telefónica Blue tog starten före PUMA med skepparen Ken Read som därefter slog och gick upp i ledningen. PUMA var dock nära att träffa ett grund eftersom båten slog bara några meter från en annan grynna.

Vid åttatiden på söndagskvällen – med 422 Nm kvar till Stockholm – ledde PUMA med 3 Nm över tvåan, Ericsson 4. Ericsson 3 låg då på fjärde plats, 4 Nm efter ledaren. Racet mot Stockholm ser därmed ut att bli oerhört jämnt.

Om söndagens friska vindar håller i sig kan det gå undan ordentligt på väg mot huvudstaden. Vägval och rutin av skärgårdsnavigering kan bli helt avgörande, vilket talar för en svensk delseger. Men med Roger Nilson som navigatör på Telefónica Black (trea på söndagskvällen) kan det bli en rafflande tillställning.

Här är resten av pressreleasen om starten:

Ian Walker took Green Dragon in to a very light patch of breeze immediately after the start and the crew unfurled their enormous code zero fleet as they headed towards the spectator fleet on the right hand side of the course.

Out on the left, PUMA and Delta Lloyd had plenty of wind and for the first 20 minutes of this inshore lap, the left side of the course continued to pay very well, but the breeze was dying all the way across the racecourse.

A big lumpy swell made it difficult for the teams drive the boats in just five to six knots of wind and it was painful to watch as the boats came to a shuddering halt on every wave. The new breeze, when it came, filled in on the right hand side of the course and Green Dragon with the luck of the Irish, and had the first taster of the eight or nine knots of breeze, giving them the advantage in the approach to the first turning mark.

They took the lead followed one boat length behind by Telefónica Blue. PUMA and Ericsson 3 made up the top four, while Telefónica Black, Delta Lloyd and, unusually, Torben Grael and Ericsson 4 were the second string.

Racing downwind, the top three boats hoisted spinnakers, while the chasing pack stayed with their massive code zero headsails. Enthusiastic race goers invaded the racecourse and PUMA sailed downwind escorted by a big spectator fleet.

By the time the leading four had reached the final turning mark, the order had changed again and there was action and drama aplenty. Green Dragon had stayed out to the left of the course, nearest the spectator fleet, but the wind filled in from the right, causing them to lose their lead and allowing Telefónica Blue, Ericsson 3 and PUMA all to reach the mark ahead.

Rounding the mark, Telefónica Blue showed a clean set of heels, while Ericsson 3 caught their spinnaker on their spreaders, which rendered them dead in the water. PUMA powered in and quickly took the opportunity to nip between Ericsson 3 and the mark, as Ericsson 3 wallowed and the crew tried to sort out the mess.

Meanwhile, Green Dragon approached at speed, and sailed inside both Ericsson 3 and PUMA. They were not able to establish their position and it was Telefónica Blue, who led the fleet out into the Kattegat from archrival PUMA, Ericsson 3 and Green Dragon, until disaster struck and the boat struck the rock.

This is the second time that such a disaster has befallen Telefónica Blue. The team struck a rock in Qingdao just before the start of leg five and the boat had to return to Qingdao to be hauled out for damage inspection.

As this press release is closed efforts continue to tow the yacht free from the rocks before the more serious damage is done.

Telefónica Black sailed a solid race to hold off Delta Lloyd, while Ericsson 4 remained mysteriously at the back of the fleet having also had a poor spinnaker drop at the leeward mark.

The 525 leg nine is expected to finish in Stockholm on Tuesday.

Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 102 points
2. PUMA (Ken Read/USA): 87.0 points
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 86.0 points
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 64.5 points
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 59.0 points
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 42.0
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 35.0 points
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points

Länk: www.volvooceanrace.org

Det har varit ett par bråda dagar i Marstrand, där Volvo Ocean Race är på besök. Denna seglarmetropol i världsklass har dessvärre inte judit på så bra väder än för publiken, men det var idel glada miner under prisutdelningen. Nu är även besättningslistorna klara inför tävlingen mellan Marstrand och Stockholm, som startar söndag morgon kl. 13:00 lokal tid.

Crew List Leg Nine: Marstrand – Stockholm
DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – watch captain
5. Nick Bice/AUS – watch captain
6. Andre Fonseca/BRA – helmsman
7. Ben Costello/NZL – helmsman
8. Ed Van Lierde/NED – trimmer
9. David Pella/ESP – trimmer
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – bowman
No changes

ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – watch captain
5. Stu Bannatyne/NZL – watch captain
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
No changes

ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johanson/FIN – helmsman/trimmer
5. Eivind Melleby/NOR – helmsman
6. Richard Mason/NZL – watch captain
7. Martin Strömberg/SWE – trimmer
8. Jens Dolmer/DEN – pitman
9. Anders Dahlsjö/SWE – bowman
10. Martin Krite/SWE – bowman
11. Arve Roaas/NOR – trimmer/helmsman
On: Eivind Melleby/NOR – helmsman
Off: Magnus Woxén/SWE –helmsman/trimmer

GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper
2. Ian Moore/IRL – navigator
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Neal McDonald/GBR – watch captain
5. Damian Foxall/IRL – watch captain
6. Anthony Merrington/AUS – helmsman/trimmer
7. Phil Harmer/AUS – helmsman/trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman/trimmer
9. Justin Slattery/IRL – bowman
10. Freddy Shanks/GBR – bowman
11. James Carroll/IRL – trimmer
On: Guo Chuan/CHN – MCM
Off: Huang Jian CHN – MCM

PUMA
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Erle Williams/NZL – watch captain
5. Robert Greenhalgh/GBR – watch captain
6. Robert Salthouse/NZL – helmsman/trimmer
7. Justin Ferris/NZL – helmsman/trimmer
8. Shannon Falcone/ANT – bowman/pitman
9. Casey Smith/AUS – bowman/helmsman
10. Michael Müller/GER – helmsman/bowman
11. Craig Satterthwaite NZL – trimmer/driver
No changes

TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – skipper
2. Simon Fisher/GBR – navigator
3. Gabriele Olivo/ITA – MCM
4. Iker Martinez/ESP – helmsman
5. Jonathan Swain/RSA – watch captain
6. Jordi Calafat ESP – helmsman
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – helmsman
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
On: Simon Fisher/GBR – navigator
Off: Tom Addis/AUS – navigator

TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – navigator
3. Anton Paz/ESP – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – bowman
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – helmsman
8. Javier de la Plaza/ESP – helmsman
9. David Vera/ESP – trimmer
10. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
11. Michael Pammenter/RSA – bowman
No changes

Länk: www.volvooceanrace.org

Det blev en kamp ända in på mållinjen när Volvo Ocean Race avgjordes under natten. Ericsson 4 vann med några minuters marginal före Puma och Green Dragon. DÄrmed har Ericsson 4 tagit ett stabilt grepp om totalledning inför de avgörande seglingar. Nu väntar några intensiva dagar i Marstrand innan det är dags för de sju deltagarbåtarna att segla till Stockholm.

Här är nattens pressrelease från Race Office:

Leg Eight Day 5 Daily Story: Sleepless and Shattered
Posted: 10 Jun 2009 06:36 AM PDT

It has been a tough 24 hours for the seven boats in the Volvo Ocean Race as they enter the final stages of leg eight from Galway to Marstrand. Ericsson 4 still has a tenuous lead over Green Dragon (+2 nm) and the pair are match racing up the Danish coast, less than a mile off the beach of Thyborøn, a fishing village in Jutland, famous for being the site of numerous shipwrecks.

However, while the leading pair continues at a steady 11 knots, PUMA (+5) is streaking in from left field and is still managing to average a speed of over 17 knots.

“The big question is will there be enough runway for us to make up the deficit on our competition?” asks MCM Rick Deppe. “We know for sure that we have way more pressure than they do in there on the Danish coast, but our tracks are converging and we only have about 100 miles to the north tip of Denmark, where we make the turn and head for Marstrand.”

A smile is back on the faces of the Telefónica Blue crew as they step back into the race after spending some unfamiliar time at the bottom of the ranking yesterday. They have picked off Ericsson 3 and Delta Lloyd and are now in fifth place, but only 10 nm behind the leader.

“We’ve been taken from hell to heaven directly, in a matter of few hours… only thinking about what happened makes my head ache,” wrote Gabri Olivo MCM.

The relentless conditions, from gales to flat calms, shipping to shallows and ferocious currents, have rendered the crews physically and mentally exhausted.

Brad Jackson from Ericsson 4 explained in a radio interview that this leg is particularly hard physically because the crew is always up and spends a lot more time on deck and therefore more time awake.

“I can hardly recall a race with less sleep,” said Telefónica Black’s navigator Roger Nilson. “No hallucinations, but having a hard time to remember certain simple things. The intensity of the racing has been high and has left very little time over for ‘charging our batteries’.

“You can tell when people are really tired, as they don’t bother to try and get in a sleeping bag; they just collapse in their wet kit wherever they can,” says Ian Walker, whose crew is running double standby watches which means a maximum of two hours sleep in every eight – if you are lucky.

It was a tough night for all onboard PUMA last night before they made their ‘come back’. “It was cold, bumpy and knowing that there is a huge deficit to make up created a sombre mood, the grey skies added the finishing touches to the misery,” Deppe said.

PUMA had sailed into third position yesterday, only to blow out their big spinnaker when sailing downwind just after the Rotterdam Gate Race. They were engulfed in the no-wind centre of the low pressure. “The team is down right now, but all realise that we can’t quit and need to press on,” skipper Ken Read wrote last night, but today, as they bash their way towards the head of the leg leaderboard, morale has, presumably, improved considerably.

At 1300 GMT today, with just 131 nm to go to the finish in Marstrand, it was all to play for as the fleet was split 20 nm from Ericsson 4 in the lead and Ericsson 3, who scored the high highest 24-hour run of 249 nm, bringing up the rear. Computer routeing software is predicting a finish in Marstrand during the early hours of tomorrow morning.

As Marstrand is officially a ‘pit-stop’, the shore crews are not allowed to work on the boats and any damage that requires repairing has to be carried out by the sailing crews themselves. Sleep will be low on the agenda.

Leg Eight Day 5: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 131 nm
2. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +2
3. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +5
4. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +08
5. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +10
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +10
7. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +20
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Rotterdam Gate Race

1. Ericsson 3: in 12 mins 40 secs
2. PUMA: in 14 mins 03 secs
3. Telefónica Black: in 14 mins 55 secs
4. Telefónica Blue: in 14 mins 56 secs
5. Green Dragon: in 14 mins 58 secs
6. Delta Lloyd: in 15 mins 03 secs
7. Ericsson 4: in 15 mins 11 secs

Dover Strait Exit Order 8 June 2009
(as the fleet crossed the latitude of Broadstairs, Kent)
1. Green Dragon
2. Telefónica Black
3. PUMA 00
4. Delta Lloyd
5. Ericsson 3
6. Telefónica Blue
7. Ericsson 4

Dover Strait Entry Order 7 June 2009
1. Telefónica Black
2. Green Dragon
3. Ericsson 3
4. Ericsson 4
5. PUMA
6. Delta Lloyd
7. Telefónica Blue

Fastnet Rock Rounding Order 6 June 2009
1. Green Dragon 22:46:34 GMT
2. PUMA 22:51:51 GMT
3. Telefonica Blue 22:53:15 GMT
4. Ericsson 4 22:55:20 GMT
5. Ericsson 3 22:56:23 GMT
6. Delta Lloyd 23:14:15 GMT
7. Telefonica Black 23:23:50 GMT

Länk: www.volvooceanrace.org

Strax efter lanseringen av flaggskeppet Cruiser 55 så lanserar tyska Bavaria en ny betydligt mindre segelbåt, Bavaria Cruiser 32. Båten kommer att introduceras på marknaden i september i år.

Tyska Bavaria Yachts har sagt att de ska investera och satsa även i den rådande lågkonjunkturen, något som redan har märkts tydligt. Under våren lanserades den stora motorbåten Deep Blue 46 och i början av sommaren presenterades Cruiser 55, som provseglas i Båtliv nr 4.
Den allra senaste nyheten är dock betydligt mindre och hamnar mitt i ett riktigt ”getingbo”, den så populära 32-fotsklassen. Förhoppningarna är höga på nya Cruiser 32.
– Vi är stolta över att presentera vår nyutvecklade båt och ser fram emot att få presentera henne för våra kunder, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts.
I båtens koncept ingår flera för den båtstorleken nya detaljer som även finns med på Bavarias övriga och större nyheter. Båten är utvecklad av Farr Yacht Design, som även var med och tog fram Cruiser 55.

Länk: www.bavariasverige.se

Lördagen den 13 juni premiärvisas Paragon 31 – en ny modell från Paragon Yachts – på Volvo Ocean Race i Stockholm. Under tävlingens stopp i Stockholm ska Paragon 31 agera bevakningsbåt, men ligger också förtöjd vid Skeppsbron för visningar.

– Paragon 31 är en båt för båtmänniskor med högsta krav på prestanda och sjöegenskaper. Den är byggd för att klara tuffaste tänkbara miljöer året runt, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats, Paragon Yachts ägare.

Båten är den andra modellen i en generation av året runt-båtar som bygger vidare på det lyckade Paragon 25-konceptet. Paragon 31 har goda stuvutrymmen och en planlösning som ger stora utrymmen som passar hela familjen och aktiviteter till sjöss.

Paragons filosofi är utvecklat av Sakari Mattila och bygger på en noggrann förstudie, samarbete och utveckling tillsammans med sjöräddning, kustbevakning, tävlingsförare och yrkesmän som arbetar i krävande miljöer till havs.

– Det är en båt för konnässörer. Samtidigt som den är rymlig och praktisk, är den enkel och trygg att köra och manövrera och har en nytänkande och stilren Skandinavisk design, säger Magnus Andersson.

Båten är starkt v-bottnad, vilket innebär att den går mycket stabilt under manövrering i höga hastigheter och håller nere bränsleförbrukningen till cirka 1,8 liter per distansminut för motoralternativet D6-370. Toppfarten ligger på cirka 38 knop.

Länk: www.nimbus.se

Stena Bulk och Asahi Tanker Co har tillsammans bildat ett joint venture bolag, Asahi Stena Tankers, som ska saminvestera i tonnage av olika fartygsstorlekar. Initialt fokuserar samarbetet på investeringar i Suezmax tankers för globala transporter av råolja.

Asahi Tankers äger och opererar över 100 fartyg, huvudsakligen produkt- och
kemikalie-tankers för transporter av petroleumprodukter, med storlekarna från kusttanker till MR (Medium Range) i de inhemska japanska vattnen och på hela Fjärran Östern-marknaden. Asahi, som samägs av bland andra stora japanska oljebolag, handelshus och rederier har mycket goda kontakter inom japansk shipping och är en av de marknadsledande aktörerna inom sitt segment och i denna region.
”Genom det nu etablerade samarbetet kommer vi att få en större investeringsflexibilitet. Dessutom öppnar det upp för intressanta affärsmöjligheter med tillgång till goda kontakter inom varv, oljetransporter och finans,” säger Kim Ullman vVD Stena Bulk. ”Samarbetet är också en del av vår strategi att stärka vår närvaro i Fjärran Östern,” avslutar Kim Ullman.
”Vi är intresserade av att bredda vår exponering mot större fartyg och våra fartygsflottor kompletterar varandra väl. Stena Bulk är ett mycket framgångsrikt och väl positionerat bolag med stor erfarenhet inom alla sina segment. Genom det här samarbetet får vi nu tillgång till deras expertis och renommé inom tank- och shippingmarknaden,” säger Makoto Iwata, President Asahi Tanker Co.

Ericsson 4 tog sin tredje raka etappseger i Volvo Ocean Race när skepparen Torben Grael och hans besättning blev först in till Marstrand tidigt på torsdagsmorgonen. Det blev ett mycket jämnt race över fem dygn från irländska Galway till den väst-svenska seglingsmetropolen. Mellan ettan Ericsson 4 och sjuan Ericsson 3 skiljde endast en dryg timme.

Ericsson 4 utökade därmed sin totala ledning till 15 poäng före amerikanska Puma som med torsdagens andraplats passerade spanska Telefonica Blue i sammandraget.

– Nu är vi ganska nära vårt mål. Även om vi inte är där ännu. Men ett dåligt resultat på den här etappen hade satt oss under stor press. Nu blev det tvärt om. Vi är oerhört nöjda, säger Torben Grael som vet att mycket kan hända under de två etapper och ett in port-race som återstår innan båtarna når slutmålet i S:t Petersburg 27 juni.

Men det var en lycklig skeppare som möttes av närmare 100 fritidsbåtar och över 1000 åskådare uppradade längst Marstrands kala klippor – trots att klockan bara var fem på morgonen. Och trots att etappen bara varat i femdygn var det en rejält sliten besättning.

– Vi är mycket trötta men också mycket glad. Vi har varit tvingade till många snabba beslut och manövrar hela tiden. Först hade vi väldigt mycket vind och en grovs sjö. Och i engelska kanalen fick vi lite vind och mycket strömmar. Det har varit besvärligt, säger Torben Grael.

Under de fem dygnen till havs har Ericsson 4 både varit i ledningen och legat sista. Och det har varit samma situation för systerbåten Ericsson 3 som kom in som sjunde och sista båt till Marstrand.

– Det är kul att komma hem till Sverige. Samtidigt är vi oerhört besvikna över vår placering. Nu ska vi först sova lite sedan måste vi sätta oss ner och gå igenom vad som hände och varför det gick snett, säger Ericsson3:as skeppare Magnus Olsson.

Båtarna stannar i Marstrand till på söndag (14/6). Etapp nio går sedan från Marstrand till Sandhamn utanför Stockholm dit båtarna beräknas komma tisdag 16 juni. För Magnus Olsson och hans besättning väntar revansch.

– Det enda jag är lite orolig för är att vi kommer att vara övertända i vår vilja att visa vad vi kan. Men vi ska nog klara av att hålla känslorna i styr och göra en bra etapp, säger Mange.

VOLVO OCEAN RACE EFTER ÅTTA ETAPPER (AV TIO)

1. Ericsson 4, 102 poäng
2. Puma, 87
3. Telefónica Blue, 86
4. Ericsson 3, 64,5
5. Green Dragon, 59
6. Telefónica Black, 42
7. Delta Lloyd, 35

Foto: Ericsson 4 i Marstrand. Fotograf: Oskar Kihlborg/ERT

Ericsson 4 docking.Ericsson 4 podium.Ericsson 3 i Marstrand.Magnus Olsson

I Båtlivs stora fototävlingen 2009 står tre kanonfina priser på spel. Förstapriset är en marinkikare värd 13 000 kr. Den totala vinstsumman är 24 500 kr!

Årets tema för Båtlivs stora fototävling är ”Familjens Båtliv”. Motivet väljer du själv, men bilder som visar familjens båtliv står i fokus.

Allt du behöver göra är att ladda upp in dina bästa bilder på Båtlivs hemsida och se till att så många som möjligt röstar på dem. Intresset är väldigt stort – förra året fick vi in över 250 000 röster.

Tävlingstiden är 15 juni till och med 15 september. Vinnarna presenteras i Båtliv nr 6.

Förstapriset i år är kanonfin marinkikare från Steiner värd 13 000 kr. Andrapriset är en Magellan GPS-navigator värd 7 000 kr och tredjepristagaren får en vattenskyddad kamera från Pentax värd 4 500 kr. Leverantörer av priserna är Focus Trading och GEAR AB.

Båtlivs läsare tillsammans med en jury från Båtlivs redaktion avgör vem som vinner.

Lycka till!

1:a pris
Steiner Commander XP 7×50
Värde 13 000 kr
Den senaste modellen i Steiners fina serie med Commander marinkikare, som har funnits i 25 år. Det här är en riktig toppenkikare med nanoskyddade linser, speciella ClicLoc Eyelock ögonskydd och en mycket robustkonstruktion. Kikaren väger 1 075 gr, den är vattenskyddad ner till 10 m djup och har hela 30 års garanti.
www.kikarproffsen.se

2:a pris
Magellan Triton 2000
Värde 7 000 kr
Magellans Triton-serie är den första i raden av ruggade handhållna navigationslösningar, designade med ett helt nytt användargränssnitt och skärmgrafik som är väldigt enkla att använda. Den kan spela in och spara ljudfiler ihop med waypoints. Den har en inbyggd kamera på 2 MP. Triton-serien är stöttålig och sänkbar i vatten. Dessutom är Triton den först handhållna Magellan GPS att kunna synkroniseras och uppdateras med nya kartor och information genom den nya kartapplikationen, VantagePoint.
www.MagellanGPS.se

3:e pris
Pentax Optio W60
Värde 4 500 kr
En kompaktkamera med 10 MP och 5x vidvinkelobjektiv. Den är vattentät ner till 4 m djup under 2 timmar, klarar kyla ner till -10 grader och har bara 1 cm närgräns. Kameran kan även spela in videofilmer med mycket hög kvalitet (HDTV) i 1280×720 pixlars upplösning.

www.focustrading.se

1:a pris - Steiner Commander XP 7x502:a pris - Magellan Triton 20002:a pris - Magellan Triton 20003:e pris - Pentax Optio W603:e pris - Pentax Optio W60

Kommentarer

patrik österberg 22:36:05 2009-07-12

ja det var ju mycket bra a saker

Benny Sjöbeck 20:35:27 2009-07-25

Jättefint. Men hur gör man för att rösta på årets bidrag?

Lars-Åke Redéen 14:28:00 2009-07-26

Benny,
klicka in på sidan med Fototävling (rubrik i vänsterkant) så står det hur du ska göra.
Lycka till!
Lars-Åke

ted 10:30:04 2009-07-27

här kan du till exempel se de senast inskickade bidragen
https://www.batliv.se/foto2009.asp?latest

Göteborgs-företaget 88 Degrees North AB börjar leverera sin sjökortsnavigator för mobiltelefoner lagom till att Volvo Ocean Race gör sina stopp i Marstrand och Göteborg. Med den integrerade GPS, som finns i mobiltelefoner, förvandlar företagets mjukvara 88 SEA mobilen till en komplett sjökortsnavigator med en rad unika extrafunktioner.

88 SEA är det senaste inom sjöfartsnavigation – en mjukvara som användaren laddar ner till sin mobiltelefon tillsammans med sjökorten. Att både mjukvara och sjökort finns sparade på telefonen gör att användaren inte behöver ha mobiltäckning för att navigera på sjön utan endast GPS-anslutning. Detta medför i sin tur att 88 SEA inte kostar något att använda. Skulle användaren byta eller tappa telefonen flyttas licensen över till den nya telefonen. Användaren köper således en livstidslicens.

Först ut att använda navigatorn är de kunder som gjorde sina beställningar i samband med båtmässan Allt för sjön.

“Men nu finns 88 SEA tillgänglig för alla när båtsäsongen startar”, säger Tobias Ärnekvist, vid Göteborgs-företaget 88 Degrees North AB. “Priset för mjukvaran inklusive ett sjökortsområde är 2500 kr och ytterligare områden kostar 500 kr per styck”.

88 SEA fungerar på SonyEricsson- och Nokia-telefoner med inbyggd GPS-mottagare samt på Samsung Omnia HD. Det enda undantaget är SonyEricsson X1 som är en Windows-telefon.

“88 SEA används tillsammans med Sjöfartsverkets vektoriserade sjökort och innehåller de

standardfunktioner som traditionella sjökortsnavigatorer har, men har även nya innovativa

lösningar”, säger Tobias Ärnekvist. “Användaren kan till exempel planera sin rutt i förväg och spara den för senare bruk samt dela med sig av sina positioner och rutter till andra”.

88 Degrees North AB kompletterar sin egen försäljning på www.88degreesnorth.com med partners för att snabbt nå en stor kundkrets.

I dagarna reser Vattenfall det första vindkraftverket vid Nørrekær Enge i närheten av Aalborg. Tretton nya moderna verk ska ersätta 77 äldre modeller. Det handlar om en av Danmarks största landbaserade vindkraftsparker i modern tid.

Vattenfalls arbete är ett led i det danska “Repowering-programmet”* där man byter ut äldre vindkraftverk mot nya, som är större och mer effektiva. Tretton nya 2,3 MW-verk från Siemens kommer att ersätta 77 äldre och samtidigt leverera mer än dubbelt så mycket el. Den årliga produktionen på 120 GWh kommer att motsvara hushållsel till 30 000 danska hem.

Vattenfall är Nordens största vindkraftsaktör med flera pågående och planerade projekt. I Sverige startar exempelvis inom kort bygget av Stor-Rotliden som kommer att bli Vattenfalls största landbaserade vindkraftpark som ska ge hushållsel till närmare 50 000 svenska hem.

– Vattenfalls vindkraftssatsningar är viktiga både för att öka andelen förnybar energi i Norden och för att nå vårt eget långsiktiga mål om en helt klimatneutral verksamhet i Norden 2030, säger Hans von Uthmann, vice vd och chef Vattenfall Norden.

Vattenfall driver idag drygt ett tjugotal vindkraftprojekt i Norden och runt femtio i Norra Europa. Antalet ökar ständigt och i Norden är ambitionen att öka andelen förnybar el från vindkraft till 8 TWh fram till 2016. Det motsvarar hushållsel till 1,6 miljoner hem.

Totalt planerar Vattenfall för 49 TWh förnybar el från vindkraft till 2030. För att genomföra denna utbyggnad av vindkraften arbetar Vattenfall för att hitta lämpliga lägen, både till havs och på land i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Polen och Holland. Just nu bygger Vattenfall den hittills största havsbaserade vindkraftparken i världen, Thanet utanför Englands ostkust.

*Repowering-programmet syftar till att öka andelen förnybar energi i Danmark genom att byta gamla och ineffektiva, ibland också dåligt placerade vindkraftverk mot nya och mer effektiva.

Är du i åldern upp till 13 år och bor i Stockholm eller Göteborg? Då kan du fira sommarlovet med att låna fiskegrejor och sedan åka och fiska gratis i en fin fiskesjö i närheten.

För tredje sommaren i rad gör ungdomssatsningen “Upp till 13” det möjligt att låna fiskeutrustning i butiker över hela landet och bland annat få en fiskehandbok och en fiskefilm. I Stockholm kan dessutom alla barn som utnyttjar erbjudandet få Sportfiskarnas Sportfiskekort som gäller i mer än 40 sjöar i Stockholmstrakten och bor man i Göteborg fiskar alla barn upp till 16 år gratis på Gula kortets 57 vatten.
– Både Stockholm och Göteborg har fantastiska sportfiskemöjligheter, exempelvis är Orlången i Stockholm mitt eget favoritvatten. Passa på att utnyttja vårt grymma erbjudande i sommar och utforska fisket i ditt närområde, uppmanar Sportfiskarnas ungdomsansvarige Bengt Olsson.

Bland alla vatten som ingår i Gula kortet i Göteborg finns de populära Delsjöarna.
– I Delsjöarna finns ett bra fiske efter bland annat abborre och riktigt stor gädda. Dessutom kan du hyra båt av Sportfiskarna, berättar Linus Andersson på Sportfiskarnas regionkontor i Göteborg.

Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet få flera ungdomar att börja fiska.
– Vi vill stimulera både barn och föräldrar att få uppleva fiske, natur och friluftsliv. Vi vet att ett fiskeintresse som grundas i tidiga år ofta sitter igenom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.

Ta med en vuxen till en av fiskebutikerna för att låna utrustningen och få fiskekort och information om fiskevattnen. Sen kan du fiska varje dag på sommarlovet!

I följande butiker kan du låna fiskeutrustning i Stockholm:
CA Carlsson i Stockholm, Karlbergsvägen 13, 08-30 03 49
Fiskarnas Redskapshandel, St Paulsgatan 2, 08-556 096 50
Söders Sportfiske, Lignagatan 5, 08-84 49 00
Sportfiskeboden i Täby, Hamnvägen 1B, 08-756 60 88
Länna Jakt & Fiske, Hantverkarvägen 25A, 08-7711420

I följande butiker kan du låna fiskeutrustning i Göteborg:
Stjärnås Sportfiske, Stockholmsgatan 40-42, 031-19 78 48
Strömvalls Sportfiske, Redbergsvägen 5, 031-707 40 07
EL-GE Sportfiske, Gustaf Dahlensgatan 13, 031-22 05 70
Jaktia Kållered, Ekenleden 1, 031-795 29 80

Detta ingår i Upp till 13:
– Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
– Gratis medlemskap i Sportfiskarnas ungdomsförbund
– Olycksfallsförsäkring ingår efter registrerat medlemskap
– 32-sidig fiskehandbok
– Sverigefiskekortet från Sveaskog, giltigt 15 maj till 31 aug 2009 för ett barn samt en medföljande vuxen med gratis fiske i fler än tusen vatten i 50 kommuner.
– Sportfiskarnas film om grunderna i sportfiske, “Fiska! Fiska! Fiska!”
– Man behöver bara betala 100 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman
– Erbjudandet i butikerna gäller fram till 15 augusti

“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker i hela landet.
Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

För mer information:
Bengt Olsson, Sportfiskarna: 0739-403170
Sportfiskarnas regionkontor i Göteborg: 031-40 17 40
Olle Lidesjö, Abu Garcia: 0454-88656

Det första exemplaret av Bavarias nya Deep Blue 46 har nu levererats. Båten har designats i nära samarbete med BMW Group Designworks USA, en underleverantör till BMW Group, och premiärvisades i januari i år på båtmässor runt om i Europa. Den båt som nu levererats till kund är en Deep Blue 46 SportTop. Båten har finesser som till exempel inbyggt skjutbart soltak och en riktigt stor badbrygga.

Förutom BMW:s konstruktörer har även båtkonstruktörerna Blank och Petersen deltagit i framtagningen av båten. De ansvarar för all marin konstruktion och design i båten. I vanliga fall arbetar Blank och Petersen med betydligt större projekt (mega yachts) där de gör beräkningar enligt standards som EN-ISO (CE) och olika klassificeringssällskap.
Bavariavarvet har byggt fritidsbåtar sedan 1978 och har de senaste åren producerat över 3 000 motor- och segelbåtar per år. Det gör det till ett av världens största båtföretag i konkurrens med andra jättar som franska Bénéteau (inklusive dotterbolaget Jeanneau) samt amerikanska Bayliner och nyligen konkursade Genmar.

Fakta Deep Blue 46 SportTop
Längd: 14,20 m
Skrovlängd: 12,93 m
Bredd: 4,45 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 11 200 kg
Vattentank: 410 lit
Bränsletank: 1 200 li
Motor: 2xVP D6-370 hk
Pris: från 320 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se

Nu får båtägarna en mycket större tillgänglighet till bensin och diesel för sina båtar. Detta tack vare att det blir enklare att driva automatiska sjöbensinstationer för båtar. I alla fall under perioder då det inte är högsäsong. Detta enligt en rekommendation som Mikael Robell, som driver ett stort antal mackar i Stockholm, har fått från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Det är i ett brev daterat 090602 som enhetschef Patrik Håkansson säger att automatiska båtmackar bör kunna hållas öppna 16 augusti till och med 14 juni. Brevet är en rekommendation från MSB, men bör fungera som beslutsunderlag även för respektive lokala myndighet.
– Det här är jättebra för oss och för alla som driver sjöstationer runt om i landet. Med hjälp av rekommendationen bör alla kunna få tillstånd att driva mackar med automatpumpar under lågsäsongen. Resten av året är inget problem, då är ju sjöstationerna öppna och bemannade med personal, säger Mikael Robell.
Bland de villkor som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap anger för att hålla automatstationerna öppna under lågsäsong finns mätarskåp med mängdbegränsning på 100 liter, pistolventilerna får inte ha upphakningsfunktion, handbrandsläckare ska finnas på plats, tydliga säkerhetsanvisningar måste finnas uppsatta med mera.
– Vi får bli bättre på att skylta och kolla så att detta verkligen fungerar, säger Mikael Robell.
Det aktuella dokumentet finns hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Diarienummer 2009-7095.
Intresserade kan även kontakta Mikael Robell per telefon 070-666 5261.

Länk: www.msbmyndigheten.se

Nu planeras en ny stor marina i södra Spanien. Det är engelska Genus Marine & Leisure som ska utveckla den nya marinan, som byggs i La Línea de la Concepción i Cadiz nära Gibraltar. Den beräknas öppna i mars 2010.

Marinan är den största hamnanläggningen i delprovinsen Andalusien. Den markerar också 25-årsjubileet för Genus Marine & Leisure, som är Europas största förmedlare och mäklare av större båtplatser.
Den nya marinan får de allra modernaste bekvämligheterna och servicefunktionerna i Medelhavet, enligt investeraren. De flesta båtplatserna byggs vid flytbryggor i stället för fasta bryggor. Båtplatserna varierar i storlek och finns för båtar på 8–50 m längd. Dessutom har anläggning 200 båtplatser under tak på land enligt amerikansk modell. Dessa planeras att stå färdiga 2011.
Till hamnanläggningen planeras även ett konferenshotell – Iberostar Hotel med 265 rum, ett kongresscenter och mängder av olika avkopplingsanläggningar. Totalt täcker marinan 139 760 m2 vattenområde och 134 255 m2 på land. I anslutning finns även verkstäder, 1 000 parkeringsplatser för bilar etc.

Länk: www.marineonline.co.uk

I sommar får Stockholms skärgård sin första snorkelstig. Snorkelstigen finns på den populära ön Nåttarö i södra skärgården, och är en naturstig under vattnet. Informationsstenar på botten ger kunskaper om allt från tångsnällor till blåstång. – Badgäster och naturintresserade är välkomna att byta promenaden i gröngräset mot en promenad i sjögräset. Det blir en annorlunda, och garanterat blötare upplevelse, säger Berndt Festin, vd på Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen har satsat hårt på nya naturstigar de senaste åren. Den senaste i raden skiljer sig dock en smula från de övriga, den går under ytan. Tillsammans med Haninge kommun med ekonomiskt stöd från Naturvårdsverket har Skärgårdsstiftelsen anlagt en snorkelstig som öppnar den 27 juni. Längs botten utmed snorkelstigen finns informationsstenar med skyltar som beskriver växter och djur som finns längs stigen. Mellan informationsstenarna finns en lina att följa för att inte villa bort sig. Snorkelleden sträcker sig längs sandstranden norr om Nåttarös ångbåtsbrygga.

Snorkelpromenad med variation
För att få till en så bra variation som möjligt längs snorkelstigen har den lagts så att den går över både sand och stenbotten. Längs snorkelpromenaden syns kärlväxter, alger, snäckor och musslor. Med lite tur så simmar en sjustrålig smörbult förbi.

– Vi kan så klart inte garantera att man ser fiskar, men i området finns allt från skrubbskäddor till abborrar, säger Cecilia Wibjörn, miljöhandläggare på Skärgårdsstiftelsen.

På Nåttarö finns gott om husrum med vandrarhem, tältplats och semesterstugor. På ön finns också Drottninggrottan med sin spännande historia. Skulle det vara kallt i vattnet finns torra vandringsleder genom fantastisk natur runt hela Nåttarö. Det finns även en affär och en krog.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av
21 000 vänner.

Foto: Karin Fagergren.

Länk: www.skargardsstiftelsen.se

Nu har båtarna i Volvo Ocean Race som är på väg mot Marstrand fått ordentligt fart. Men fältet är väl samlat med Telefonica Black som ledare och Green Dragon som tvåa, bara 1 Nm efter. De svenska båtarna ligger trea (Ericsson 4) respektive sexa (Ericsson 3). Det skiljer dock bara 19 Nm mellan ledaren och sjunde och sista båt i fältet.

Om vindarna håller i sig kanske de sju båtarna trots allt tar sig i mål i Marstrand under onsdagsdygnet eller möjligen torsdagen. Det återstår mindre än 500 Nm och med rådande förhållanden ser det ut att kunan vägen.

Här är den senatse pressreleasen från Race Office:

Leg Eight Day 3 Daily Story: English Channel Challenges Volvo Ocean Race Fleet

Posted: 08 Jun 2009 06:40 AM PDT

After the thrilling ride from Galway, the breeze has dropped and the fleet now faces the challenges of the English Channel; tides, currents and shipping. A neck and neck battle between Telefónica Black and Green Dragon has developed as both teams continue to test their knowledge of this difficult region.

In the approach to the Scilly Isles, on the southwestern tip of the Cornwall peninsula, Telefónica Black had taken the lead when her choice to stay south of Bishop Rock on the Scilly Islands paid off. “Green Dragon did the same and was actually 17nm ahead of us. After the Scilly Isles, Green Dragon went more north and we stayed south. When we met later in the day, we were ahead of them. What a surprise,” wrote a very happy navigator Roger Nilson.

As Telefónica Black and Green Dragon continued to head south towards France, the rest of the fleet followed. Green Dragon, still duelling with Telefónica Black, showed their superior knowledge of this area by nipping through the Alderney Race with a foul tide – not something to take on lightly.

The Alderney Race is a notorious strait of water between Alderney and Cap de la Hague in France and includes the strongest tidal streams in Europe. These are caused by the tidal surge from the Atlantic building up in the cul de sac of the Gulf of St Malo, with the only escape in the northeast corner between Alderney and Cap de la Hague. Water flows through at speed at high tide and is sucked back down as the tide recedes. An uneven seabed adds to the turbulence, with a number of hazardous rocks located within a few miles of the lighthouse.

“Every time we went south, we got more wind and gained on those around us. The problem was that it was pushing us towards the Channel Islands, where the strongest tides in the Channel exist, and where we due to arrive at the worst possible time,” skipper Ian Walker said.

“It was because of this that the fleet stayed north of Alderney in less foul current, but the wind was too good for us to give up and we stayed south and took on the ‘Alderney Race’, he explained.

Despite fighting six knots of current, the Dragons managed to get to the French coast and gybed down the rocks to sneak around with a few miles of advantage. Telefónica Black was relegated to second position.

“It was a highlight of the race, rock-hopping at night in a fierce current, trying to steal every boat length we could on the fleet,” Walker said.

For the Dutch yacht, Delta Lloyd, the highlight of this leg will be racing the loop set in the racecourse off the Hook of Holland, although the ETA to this point varies between 0800 and 2000 tomorrow according to Dutch MCM Sander Pluijm.

With 684 nm to go to the finish in Marstrand, the fleet is split by just 19 miles. Stu Wilson, making his fifth appearance in this event, this time onboard Delta Lloyd, has seen it all before.

“It’s always like this at the end of the race. The big differences between the boats are not that big any more,” says Wilson. “Everybody eventually ends up in the same corner. All the sails look alike, the teams are all as experienced and the big gaps in training have closed as all the crew know the boats and each other very well. All the teams and boats are optimised, so the differences are really small in the end.”

No one is giving an inch as the teams push for every mile, striving to make mistake-free manoeuvres and taking tactical decisions every other minute. Mistakes cost miles and lost miles mean a lost leg. Sleep is therefore in very short supply. “Most of us have only slept for two hours in the last 24, some us nothing,” explained Gustav Morin from Ericsson 3. “Everyone is always on standby, resting has to wait until Marstrand,” he added.

Unusually, it is Telefónica Blue, who is trailing the fleet today. Dutch skipper, Bouwe Bekking said in a radio interview that his strategy was to stay within striking distance of the fleet and to find the right windshifts to make small gains. Overnight, Bekking’s team had their kedge anchor ready on deck as the wind dropped and there was a danger of being swept backwards by the six knots of current.

Ericsson 4, which damaged their steering wheel in a spectacular wipe out yesterday, is in fourth place. The extent of the delamination the team also reported yesterday is unknown.

The fleet is currently on starboard tack beating upwind in approximately 10 knots of breeze. They have now entered the pinch-point of the Dover Strait, where there is an exclusion zone set to the north between Peacehaven (East Sussex) and Broadstairs (Kent) to keep the fleet away from the shipping lanes. Telefónica Black led the charge into the strait, where there will, according to Ian Walker, be more fun and games to be had.

Dover Strait Order 7 June 2009
1. Telefónica Black
2. Green Dragon
3. Ericsson 3
4. Ericsson 4
5. PUMA
6. Delta Lloyd
7. Telefónica Blue

Fastnet Rock Rounding Order 6 June 2009
1. Green Dragon 22:46:34 GMT
2. PUMA 22:51:51 GMT
3. Telefonica Blue 22:53:15 GMT
4. Ericsson 4 22:55:20 GMT
5. Ericsson 3 22:56:23 GMT
6. Delta Lloyd 23:14:15 GMT
7. Telefonica Black 23:23:50 GMT

Leg Eight Day 3: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
1. Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DTF 684 nm
2. Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +3
3. Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +7
4. Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +9
5. PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +12
6. Delta Lloyd IRL (Roberto Bermúdez/ESP) +12
7. Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +19
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Länk: www.volvooceanrace.org

Statoils Drivmedelsrapport 2008: Användning av förnybara drivmedel har bidragit till mer än en femtedel av Sveriges utsläppsminskning sedan 1990. Under 2008 minskade användningen av etanol, biogas och RME Sveriges utsläpp av koldioxid med 1,5 miljoner ton. Det visar Statoils Drivmedelsrapport 2008, en sammanställning av den svenska drivmedelsmarknaden, som lanseras i dag.

Försäljningen av förnybara drivmedel har ökat kraftigt och utgjorde 4,7 procent av den totala drivmedelsförsäljningen 2008. Motsvarande siffra under 2007 var 3,8 procent.

– Den ökade dieselförsäljningen, en minskning av bensinförsäljningen samt en ökning av förnybara drivmedel är en mycket positiv utveckling ur klimatsynpunkt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

Användningen av förnybara drivmedel, dvs etanol, biogas och RME, minskade Sveriges utsläpp av koldioxid med 1,5 miljoner ton under 2008, jämfört med om bensin och diesel i stället hade använts. Det motsvarar en femtedel av den utsläppsreduktion som har skett i Sverige sedan 1990.

– Ett effektivt sätt att ytterligare minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen i bensin och diesel. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen ändra lagen och möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Regeringen har i sin klimatproposition föreslagit att målet för Sverige ska vara minst 10 procent förnybar energi i transportsektorn år 2020.

Förslaget till den låga ambitionsnivån för förnybar energi i transportsektorn år 2020 står i skarp kontrast till det tidigare införda lagkravet om att drivmedelsbolagen vid alla stora och medelstora tankställen ska erbjuda minst ett förnybart drivmedel.

– Det är inte rimligt att riksdagen först tvingar bolagen att genomföra omfattande investeringar för att bygga tankställen för biodrivmedel, och därefter fattar beslut som i praktiken innebär att dessa investeringar blir meningslösa, säger Helena Fornstedt.

I slutet av förra året nära halverades Statoils försäljning av etanolbränslet E85, vilket berodde på att olje- och därmed bensinpriset sjönk under den ekonomiska krisen.

– Om regeringen vill att E85 ska bli mer konkurrenskraftigt vore det möjligt att göra som i Norge och inte ta ut någon energi- och koldioxidskatt på bensinandelen i E85. Ett sådant beslut skulle också öka användningen av förnybara drivmedel i Sverige, säger Helena Fornstedt.

Ladda ner Statoils Drivmedelsrapport 2008 – Vad har vi i tankarna?”

Sail TV – en sajt som har specialiserat sig på segling och då främst kappsegling – har lanserat en helt ny hemsida med avancerade funktioner. Via sajten kan seglingsintresserade över hela världen följa stora seglingsarrangemang med hjälp av IP video.

Till en början kommer sajtens ägare att uppmana arrangörerna av olika seglingstävlingar att själva ladda upp filmer och TV-program till sajten. Men i slutet av juni ska de även öppnas för allmänheten med hjälp av så kallat User Generated Content (UGC) i en speciell användarsektion. Bland de första arrangemangen som sänds är två seglingar i USA: Charleston Race Week och Tybee 500.

Bland de övriga seglingarna i juni finns flera stora regattor. Till exempel ISAF Sailing World Cup i Nederländerna, nyhetssändningar från det pågående Volvo Ocean Race, Audi Med Cup, RC44, WMRT och iShares Cup. Förutom rena seglingsreferat visas även intervjuer med seglare, sammandrag av den senaste tidens händelser med mera.

Länk: www.sail.tv