Nyheter

Vattenfall undersöker möjligheten att byta ut samtliga fem kraftverk i vindkraftparken Yttre Stengrund i Kalmarsund. Vindkraftparken som togs i bruk 2001 består av fem NEG-Micon vindkraftverk med en effekt på vardera 2 MW. – Förutsatt att vi får de tillstånd som krävs och ett positivt investeringsbeslut från Vattenfalls ledning kan nya Yttre Stengrund stå färdig om ett år, säger Anders Dahl, chef för Vattenfall Vindkraft.

– Yttre Stengrund är en utmärkt plats för vindkraft med starka och jämna vindar och vi har lärt oss mycket av den befintliga vindkraftparken, som kan ses som en testanläggning. Sedan den byggdes har tekniken utvecklats mycket. De befintliga vindkraftverken finns inte längre på marknaden. Det leder till svårigheter när det gäller service och reservdelar och orimligt höga kostnader. Vi vill därför ersätta dem med en ny, modern vindkraftpark som kan ge förnybar el till ett större antal hem.

Beräknad elproduktion för nya Yttre Stengrund är tillräcklig för drygt 6 000 hem.

Det var i en affär 2006 med det danska energiföretaget Dong Energy som Vattenfall förvärvade Yttre Stengrund som ligger i höjd med Ölands Södra udde, cirka 4 km från fastlandet. Det var en del i ett större förvärv av närmare 500 vindkraftverk i Danmark, Sverige, Storbritannien och Polen.

Idag driver Vattenfall drygt tjugo vindkraftprojekt i Norden och totalt ett femtiotal i Norra Europa. Antalet ökar ständigt och i Norden är ambitionen att öka andelen förnybar el från vindkraft till 8 TWh fram till 2016. Det motsvarar hushållsel till 1,6 miljoner hem.

Totalt planerar Vattenfall för 49 TWh förnybar el från vindkraft till 2030 som Norra Europas snabbast växande vindkraftutvecklare och operatör. Det motsvarar hushållsel till 10 miljoner hem. Just nu bygger Vattenfall den hittills största havsbaserade vindkraftparken i världen, Thanet Offshore Wind farm utanför Englands ostkust. Vattenfall är sedan tidigare stolt ägare till Sveriges största vindkraftpark till havs och den tredje största i världen, Lillgrund vindkraftpark i Öresund. Vattenfall äger också världens största vindkraftpark till havs vid Horns Rev utanför den danska västkusten.

Nimbus storsatsar i Norge och sluter ett samarbetsavtal med Europas största enskilda återförsäljare. Skandinaviens ledande båttillverkare Nimbus Boats AB har tecknat ett samarbetsavtal med norska Johs Lunde Marine Group AS. Tillsammans storsatsar de i Norge – en marknad som beräknas vara värd 250 Mkr.

– Vestlandet har historiskt sett varit som en andra hemmamarknad för Nimbus. Göteborg och Bergen är brödrastäder och det känns därför extra roligt att vi är tillbaka med full kraft på Vestlandet, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats.

Nimbus investerade nyligen i en ny fabrik i Mariestad och köpte den finländska tillverkaren Paragon. Av Nimbus totala försäljning går 65 procent på export, det mesta till euroländerna Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Nu står Vestlandet för dörren.

– Johs Lunde är den perfekta partnern för oss med sina många marinor och stora erfarenhet av branschen, säger Magnus Andersson.

Roger Simmenes, koncernchef på Johs Lunde Marine Group AS, är full av tillförsikt över samarbetet med Nimbus:

– Nimbus är ett mycket starkt varumärke inom båtbranschen. Vi är stolta att få företräda dem och tror på ett långt och framgångsrikt samarbete.

Länk: www.nimbus.se

Engelska Oyster, mest känt för sina fina segelbåtar, satsar på en helt ny motorbåtsmodell. Den heter Oyster OM43 och är försedd med dubbla kabiner. I grunde när det dock en utveckling av modellen Oyster LD43, som presenterades för drygt tre år sedan.

Oyster är intressant eftersom det är ett riktigt kvalitetsvarv. Den nya modellen OM43 beskrivs som snabb, rolig och komfortabel.

I kontrast till LD43, som har väldigt stora innerutrymmen, är den nya modellen ett alternativ för alla som söker en bobåt. Pentryt ligger i salongen och utrymmena längre ner i båten kan därmed utnyttjas maximalt för boutrymmen.

Motorbestyckningen är två stycken bränsleffektiva Cummins 480 hk dieselmotorer. De flesta kunderna hittills har valt Hamilton vattenjet och kontrollsystemet Blue Arrow, som styrs med joystick.

Vattenjeten innebär bland annat att båten bara har 68 cm djupgående utan propellrar och därmed kommer in även på grunda vatten.

Länk: www.oystermarine.com

Museihuset vid Göta kanal får nya sponsorer, som därmed hjälper till att bevara svensk båtkultur. Det är dels Alltransport, som ska hjälpa till med transporter, dels International Färg AB som blir produktsponsor till museet.

Museihusets Motorbåtsmuseum har sedan starten 1994 aktivt arbetat för att bevara den svenska motorbåtshistorien – från starten i slutet på 1800-talet till för trettio år sedan.

Arbetet har skett på bred front med både insamling av intressanta objekt, renovering till ursprungsskick samt förevisande av objekten i egna lokaler.

Idag förfogar museet över knappt 90 båtar, från 1896 till 1970, från små jollar till stora salongsbåtar, från snabba racerbåtar till i sakta mak tuffande ångbåtar. Samlingen är med detta världsunik och spänner över motorbåtens hela utveckling.

Att hålla denna flotta i skick kräver bra och lättarbetade produkter – från fernissa till bottenfärger. Museet har sedan länge arbetat med Internationals produkter och ser därför mycket positivt på det produktstöd som International nu ger verksamheten.

Länk: www.museihuset.se

Kommentarer

G O Douglas 17:10:55 2009-05-18

International hoppas uppenbarligen att få bättre rykte genom att sponsra detta museum. Hoppas bara att man ine använder giftig bottenfärg även där.

Vid en kort provtur på Mallorca har Båtliv fått känna på en av de senaste årens intressantaste motorbåtsnyheter: Bavaria 46 Deep Blue. Båten är väldigt intressant eftersom den står för ett helt nytt formspråk. Det är också den största motorbåt som det tyska varvet har presenterat.

46 Deep Blue från Bavaria presenterades i våras på flera båtmässor i Europa. Ingen visste då hur båten skulle vara att köra, men linjerna lovade en spännande upplevelse.

Denna 14,2 m långa motorbåt har konstruerats i samarbete med BMW Group DesignworksUSA. Designteamet har skapat ett nytt modernt mjukt formspråk med funktion i centrum. Enligt Bavaria sätter båten en ny standard för utrymmen invändigt och utvändigt.

Det vi slogs av var hur lättkörd båten är. För framdriften står två stycken Volvo Penta D6-370 hk dieselmotorer med drev. Båteä är enkel att hantera och föjsam i sjön. Vi hade lugnt väder vid vår provtur, men båten slog inte någon gång hårt i den lilla motsjö som vi upplevde.

Skrovformen ger en mycket stor volym invändigt och i sittbrunnen är det verkligen gott om plats.

Priset i Sverige är cirka 3,5 Mkr.

Länk: www.bavariasverige.se

Trots att många fiskare inte längre fiskar efter torsk i Östersjön drabbas de av begränsningar i sitt övriga fiske på grund av EU-regler som införts för att rädda torsken. Därför har Fiskeriverket beslutat förbättra villkoren för det småskaliga fisket i Östersjön.

År 2005 infördes ett EU-krav på särskilt tillstånd, så kallat torskfisketillstånd, i Östersjön. Efter en regeländring 2007 innebär det ett förbud mot att fiska med redskap med en maska på 90 mm eller mer från en båt som är mer än åtta meter lång. Men förbudet, som ska rädda torsken, kan istället motverka ett hållbart fiske efter gös och andra arter.

Fiskeriverket har därför, inom ramarna för EU:s lagstiftning, beslutat ändra vissa regler för särskilda tillstånd för fiske efter torsk i Östersjön.

Fiskeriverkets beslut innebär att kravet på torskfisketillstånd endast ska omfatta den som fiskar med trålredskap med en maska på 105 mm eller mer, liksom bottensatta nät, insnärjningsnät eller grimgarn med maska på 110 mm eller mer. För redskap med en maskstorlek mellan 90 och 105 respektive 110 mm gäller fortfarande EU:s begränsningar, vilket innebär att det antal dagar fiske får bedrivas är begränsat efter fiskeområde och att bifångsten av torsk inte får vara mer än 3 procent. Därmed underlättas fisket efter andra arter än torsk, till exempel gös.

Beslutet innebär också att Fiskeriverket kan dela ut extra tillstånd till mindre fartyg som fiskar med passiva redskap i delområde 29-32 i Östersjön- så länge det finns outnyttjad kapacitet (kilowatt). Tilldelningen sker efter ansökan och endast till fartyg under 12 meters längd.

De nya reglerna träder i kraft 18 maj.

Crocs nylanserar i Sverige och släpper skor som är lämpade att ha på båten. Skorna är enligt tillverkaren “ergonomiska och lätta samtidigt som de är klassiskt stilrena och moderna”. Crocs båtsko för herrar heter Cove och är en klassisk seglarskomodell, vars sula har ett extremt bra grepp och är samtidigt följsam och bekväm. På skons sidor finns det ventilerande luftfickor som gör att foten andas och mår bra.

För damerna som ska ut med båten i sommar passar skomodellen Olivia bra. Det är en lätt och stilren ballerinainspirerad modell vars innersula har små cirkulationsknoppar som stimulerar blodcirkulationen i fötterna. Den räfflade yttersulan ger ett bra grepp så att man känner sig trygg på båtdäck.

Olivia och Coves sulor är gjorda i det dynamiska materialet Croslite, ett ergonomiskt och antibakteriellt material som lindrar muskeltrötthet med upp till 62,6 % jämfört med att vara barfota. Croslite gör även att båtskorna passar utmärkt att gå barfota i och förblir luktfria – även under varma sommardagar ute på sjön.

Olivia finns i fem färger – svart, brunt, lila, rött och i guld. Cove finns i fyra färgkombinationer – svart och brunt, helbrunt, pärlvit och pärlvit och navy.

Länk: www.crocs.com/products/footwear/croslite

Kommentarer

Inger 11:00:55 2009-05-21

Var kan man köpa crocs cove??

Johanna 16:13:25 2009-06-23

Och vart kan man köpa Crocs Olivia?

Ett spännande Timjanbröd gjorde Jeanette Sjöö till årets unga bagare 2007. På Omnias uppdaterade hemsida finns en anpassad variant av det vinnande receptet tillsammans med en hel del andra nyheter. Bland annat ett glutenfritt foccacia bröd, en Italiensk köttfärslimpa från Tyskland och två engelska specialiteter.

Lövbiffsrulader med gräddstuvad potatis för två personer och skaldjurslasagne för fyra personer är också intressanta alternativ.

– Fler och fler bakar och lagar ugnsmat direkt på spisen. Enkelheten och den fiffiga konstruktionen som ger både över- och undervärme gör att till och med de med fast ugn börjar handla, säger Göran Lundén som tillverkar Omnia.

Omnia finns i tillbehörsbutiker och kostar ca 400 kr.

Länk: www.omniasweden.com

Norska Askeladden är på gång igen efter konkursen i vintras. Nu satsar de nya ägarna totalt 74 miljoner norska kr och siktar på att dra igång produktionen av nya båtar i början av juni. De sätter dock en övre gräns på 6,5 m för hur stora båtar Askeladden ska bygga i sitt nya bolag.

Askeladdens nya satsning är helnorsk, utan inblandning av Brunswick International som ägde en tredjedel av bolaget innan konkursen i vintras. Framtiden ser betydligt ljusare ut för nya Askeladden, som står med tomma lager och en starkt ekonomi. Totalt har företaget 45 anställda vid fabriken i norska Os utanför Bergen.

– Mycket blir annorlunda i nya Askeladden och vi har gjort ett viktigt vägval. Vi går tillbaka till våra rötter och satsar helnorskt med egna resurser, säger Henrik Askvik,
daglig ledare för Askeladden Boats.

Nya Askeladden ägs av Moly As med industriinvesteraren Mons Tore Lyssand som huvudägare och Henrik Askvik som delägare. Askeladden Boats har investerat 53 MNOK i i fabrik, drifts- och produktionsmedel.

Askeladden Boats har också gått in i ett samarbete med Innovasjon Norge, som har bidragit med 15 MNOK till det nya bolaget. Sammanlagt har det nya bolaget tillförts 74 MNOK.

– Nu har vi muskler till att satsa men marknaden är fortfarande svår för större båtar så vi gör detta stegvis. I första omgången ska vi producera båtar upp till 6,5 m, säger Askvik.

Länk: www.askeladden.no

Bilderna:
Askeladden 535 Invader.

Henrik J. Askvik.

Landsort Race är en spännande havskappsegling för LYS-SRS, IRC och ORCi som dessutom är en deltävling i Stockholm LYS-SRS Cup 2009. Ska du segla Gotland Runt är Landsort Race ett perfekt tillfälle att testa båt och besättning . Arrangörerna tillämpar ”double scoring” för IRC och ORCi båtar. Landsort Race är ca 80 Nm med Gustav Dahlén som södra rundning. Vissa förhöjda säkerhetskrav gäller.

Programmet
Lördag 12 – 18 Kansli öppet för info & registrering
16 -19 Pre-Sail grill o bar
Lördag 18 – Skepparmöte
20:00 Varningssignal första start
Söndag 17:00 Sista målgångstid
10 – 13 (ca) After-Sail grill o bar

Prisutdelning i klubbhus strax efter sista båt har gått i mål

Klasser
SweLYS-SRS
SweLYS-SRS flerskrov
SweLYS-SRS Shorthand)
IRC
ORC International.

Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
V&S fyren Skrapan
V&N Bodskär
S&V Gustav Dahlén
S&O Öja
O&N Stegholmen
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.

Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Betalning, 350:-
(+ 50:- om sen betalning) till pg 14 44 56-1 senast en vecka ( 8 juni) före start konfirmerar den preliminära
anmälan. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.nynashamnssegelsallskap.nu

EU-kommissionen har idag meddelat att man godkänner det stöd till kompetensutveckling inom den tunga fordonsindustrin som Länsstyrelsen i Stockholm har ansökt om. 125 miljoner kronor från Europeiska Socialfonden har avsatts för att delfinansiera utbildningsinsatser inom berörda företag.

– Jag välkomnar beskedet. Stödet innebär att de ekonomiska förutsättningarna nu är säkrade för det omfattande utbildningsprogram som ingår som en viktig del i vår strategi för att hantera det kraftiga fallet i efterfrågan, säger Scanias produktions- och inköpsdirektör Per Hallberg.

Scania har i planeringen av utbildningen fört en nära dialog med Länsstyrelsen i Stockholm, vars landshövding Per Unckel på regeringens uppdrag samordnar insatser för att dämpa finanskrisens effekter på arbetsmarknaden. Länsstyrelsen har efter en grundlig process och en väl genomarbetad ansökan beviljats resurser hos Europeiska Socialfonden. Ansökan avser samordning och genomförande av utbildningsinsatser riktade till den tunga fordonsindustrin. Nu har EU-kommissionen godkänt detta stöd.

Scania fortsätter nu den utbildning av medarbetarna vid produktionsenheterna i Luleå, Södertälje och Oskarshamn som pågått sedan i början av februari. Utbildningen omfattar generell och individanpassad utbildning inom områden som produktionsteknik, Scanias arbetssätt för ständiga förbättringar och gemensamma principer och värderingar. Medarbetarna erbjuds även möjlighet att komplettera kunskaper i språk och matematik.

– För medarbetarna innebär kompetensutveckling inte bara att de förbättrar sina förutsättningar inom företaget. De stärker också sin ställning på arbetsmarknaden i stort, säger Per Hallberg.

www.scania.se

Ålands Sjödagar 2009 hålls i år 14 -19 juli. Det är ett årligt, stort marinkulturellt evenemang för hela familjen, som huvudsakligen äger rum i Sjökvarteret, Mariehamns Österhamn, men även på Ålands Sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern samt i Föglö, Degerby och vid Lemströms kanal.

Man kan bland annat delta i kappsegling för bruksbåtar, motorbåtstävlingar, hantverk, barnaktiviteter och spelmansträff, gå på hantverksmarknad, se traditionellt sjömanshantverk, lyssna till shanties, dansa till svängig musik eller bara ta en kopp kaffe och insupa den tjärdoftande atmosfären.

Den 15 juli ordnas för sjätte året en kappsegling för traditionella segelfartyg och storbåtar från Föglö, Degerby, öster om fasta Åland, till Mariehamn, Österhamn/Sjökvarteret, med start på morgonen/ förmiddagen och målgång på eftermiddagen/kvällen.

Skutorna samlas till Skutträff i Degerby kvällen före (tisdag 14/7) där program ordnas för skutbesättningarna och andra intresserade.

Korta kryssningar med traditionella segelskutor ordnas alla dagar med skonaren LINDEN och skonerten NORDBOEN.

Varierad musikunderhållning med dans på kvällarna.

För femte året ordnas en Kanalfest vid Lemströms kanal söndagen den 19 juli.

Sjödagarna är sommar-Ålands mysigaste evenemang då Sjökvarteret är en mötesplats för traditionella skutor och träbåtar, deras besättningar, turister och ålänningar.

Fri entré till allt program i Sjökvarteret!

Man kan även passa på tillfället att se den förnyade utställningen i Båt- och skeppsbyggerimuseet samt båtbyggarverkstäder och smedja i Sjökvarteret. Detta kostar 4 Euro i entréavgift för vuxna.

Länk: www.sjokvarteret.com

Bilden:
Foto: “Sjökvarteret i Mariehamn”.

Sjöhistoriska museet har nu beslutat vilka historiskt värdefulla fartyg som får dela på 2009 års fartygsstöd om 500 000 kronor. Bland årets mottagare av det ekonomiska bidraget finns såväl ångfartyg, segelskutor som torpedbåtar. År 1991 startade Statens maritima museer, där Sjöhistoriska museet ingår, utdelningen av ett ekonomiskt bidrag till bevarande av historiskt värdefulla fartyg.

Syftet är att stimulera de insatser och engagemang som görs för att bevara äldre fartyg med ett kulturhistoriskt perspektiv.

Från och med i år har modellen för stöd omarbetats och målgruppen breddats. Tidigare har stödet endast utdelats till ägare av seglande fartyg. Från och med i år kan bidrag också ges för renovering av motordrivna fartyg av olika kategorier. Den nya modellen kopplar samtidigt bidraget till fartyg som blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet eller som står inför möjligheten att kunna k-märkas.

Årets mottagare av fartygsstödet är:

NALLE, ångbogserbåt i Oskarshamn – 25 000 kr
Bogserbåten Nalle byggdes vid Oskarshamns mekaniska verkstad 1923. Fartyget användes för bogsering och isbrytning av Oskarshamns hamn fram till 1963. Huvudman för fartyget är idag Föreningen s/s Nalle och fartyget är en viktig del av Oskarshamns industri- och sjöfartshistoria.

HELENE, segelfartyg (galeas) i Ystad – 75 000 kr
Helene byggdes i Ystad 1916 på beställning av ett partrederi men såldes redan 1917 till Svenska Cementfabriken AB i Malmö. Med olika hemorter och ägare gick Helene i fraktfart till 1965. Fartyget har senare använts som teaterbåt vid Smålandskusten. Helene ägs idag av Ystads Segelfartygsförening och är en del av stadens maritima historia.

POLSTJÄRNAN, ångfartyg i Karlstad – 25 000 kr
S/s Polstjärnan byggdes på Lindholmens varv i Göteborg, 1929 på beställning av Vänerns Seglationsstyrelse. Fartyget utnyttjades som tjänstefartyg i Vänern fram till 1983. Nuvarande ägare, Ångbåtssällskapet Polstjärnan, arbetar med att bevara fartyget i skick som tjänstefartyg. De har bland annat återfört koleldning, installerat den ursprungliga ångdrivna lysmaskinen och renoverat inredningen.

MARIEFRED, passagerarångfartyg i Mariefred – Stockholm – 50 000 kr
Mariefred byggdes 1903 på Södra Varvet i Stockholm för passagerar- och godstrafiken Stockholm–Enhörna–Mariefred. Hon går i samma trad med samma koleldade ångmaskin sedan dess! Fartyget har sedan 1905 ägts av Gripsholms–Mariefreds Ångfartygs AB. Mycket arbete har genom åren lagts ned på att renovera fartyget och hålla det i gott skick.

ISOLDA, f.d. tremastskonare i Göteborg – 125 000 kr
I augusti 1902 levererades Isolda till Göteborgsrederiet Korn & Kjellberg och sattes tidigt i transocean trafik. Carl Julius Ahlgrens tid som skeppare på Isolda, från 1909–1960, är unik inom svensk sjöfart. Familjen fanns alltid med ombord och fyra barn föddes och växte upp på världshaven. Fartyget ägs i dag av Isolda Ekonomiska Förening vars syfte är att återställa fartyget i skick så nära ursprunget som möjligt och använda Isolda i ungdomsverksamhet, för utställningar med mera.

OPHELIA (f.d. Nordkust) , ångbogserbåt i Stackgrönan/Galtström – 100 000 kr
Ophelia byggdes 1884 på Brodins Varv i Gefle åt Galtströms bruk, främst för transporter av kalksten från Oaxen och Slite. Sedan 1981 har Ophelia, med namnet S/S Nordkust 4, legat upplagd på slip i Stackgrönan, strax söder om Skelleftehamn. Från 2009 tar nya ägare vid med ambitionen att renovera Ophelia och använda henne i ett transportsystem med ångtåg, ångfartyg och veteranbuss från Galtströms bruk via Utterviken och genom den nyöppnade kanalen mellan Galtström och Skatans fiskeläge.

SPRÄNGAREN, ångfartyg, f.d. vedettbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 50 000 kr
I samband med att de stora pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Gustaf V byggdes på 1910-talet beställdes också tre tendrar, hjälpfartyg, varav Sprängaren är ett. Ursprunglig funktion för Sprängaren var att som vedettbåt användas vid minsvepning, minutläggning, bogsering, spaning, bevakning med mera. Fartyget tjänstgjorde inom marinen fram till 1960-talet. Idag ägs Sprängaren av en stiftelse vars målsättning att bevara henne i samma skick som när hon var verksam i marinen.

SPICA, f.d. torpedbåt vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 121 Spica är byggd 1966 på Götaverken i Göteborg. Hon ingår i en serie örlogsfartyg som representerar 1960-talets ”nya” torpedbåtprojekt vilket senare utvecklades till robotbåtarna. Spica var rustad inom marinen fram till 1987. Därefter togs hon över av Marinmuseum som senare överlämnade fartyget till en stiftelse. Ambitionen är att renovera och bruka fartyget med en kulturhistorisk inriktning.

T 26, f.d. motortorpedbåt, vid Gålö utanför Stockholm – 25 000 kr
T 26 levererades 1942 till marinen från Kockums varv. Från 1943 var fartyget i aktiv tjänst i kustflottan och var den första svenska motortorpedbåt som utrustades med radar. Från mitten av 1960-talet och fram till 1985 användes det ombyggda fartyget av flygvapnet som målbogserare på Vättern. År 1985 inleddes en restaurering. Fartyget ägs och förvaltas idag av en stiftelse vid namn Lennart Segerströms stiftelse med målsättningen att bevara T 26 som ett levande museifartyg.

Bilderna.
Vega. Foto: Ulrika Fröberg.

Fryken. Foto: Göteborgs maritima centrum.

Länk: www.maritima.se

Nu finns det en internationell båtklubb på Seychellerna. Den heter Clipper Race Yacht Club (CRYC) och fick sin officiella introduktion redan på Londons båtmässa tidigare i år. Klubbens mål är att sammanföra alla som har deltagit i de sex Clipper Round the World Yacht Races som har hållits hittills och även kommande race. Över 340 personer har redan blivit medlemmar, men målet är minst dubbelt så många.

Ordförande för CRYC är den kände världsomseglare Sir Robin Knox-Johnston. Det var hans idé att organisera seglarna i detta kända race. Bland de mer namnkunniga medlemmarna finns Gordon Whitley från engelska Lancashire, som deltog i ett leg på det allra första Clipper 96 Race medan Sir Keith Mills, som förestår Englands America’s Cup utmaning TEAMORIGIN, var besättningsmedlem 1998 med ensamseglaren Alex Thomson som sin skeppare.

Medlemskap för dem som är kvalificerade är enkelt. De eventuella intervjuer som behövs gjordes innan personerna deltog i ett Clipper Race. Det innebär att alla medlemmarna har minst 3 000 Nm av oceansegling bakom sig.

Länk: www.clipperraceyc.com

Trots de ekonomiskt svåra tiderna finns det fortfarande båtägare som verkligen satsar stort på båtlivet. De har dock inte så mycket med “normalt” svenskt båtliv att göra utan rör sig i mer ekonomiskt exklusiva kretsar.

Tidigare i vår transporterade Dockwise Yacht Transport’s (DYT) 456 fot (139 meter) SUPER SERVANT 3 (bilden) flera större båtar från Florida till Europa. Längs vägen lastade de av en båt i St. Thomas, fortsatte till Martinique där ytterligare 18 båtar togs ombord och därmed bestod lasten av totalt 32 motor- och segelbåtar till ett värde av 140 miljoner US dollar. Ytterligare ett av rederiets fartyg, den 556 fot (169 meter) långa SUPER SERVANT 4, lämnade Florida någon månad senare med en annan last som också var värd cirka 140 US dollar.

– De flesta båtarna ska till Karibien och Medelhavet för vårens och sommarens kappseglingar och semesterturer, säger DYT:s VD Clemens van der Werf.

– En del av båtarna är charterfartyg medan andra är helt privatägda. Några ska också flyttas till Europa för att visas upp eller vara hem för sina ägare under Cannes filmfestival och Monacos Grand Prix.

DYT:s fartyg är av “sjunkmodell”, det vill säga att de sänks delvis under lastningen och därefter görs de flytande igen. Anledningen till att många yachtägare anlitar särskilda transportbolag för att flytta sina båtar är att det är billigare med tanke på försäkringar och bränsle och att det är tidseffektivt.

Länk: www.yacht-transport.com

Det är åter dags för seglingstävlingen Watski 2star Baltic. I år hålls den 27-31 maj. Konceptet ären båt, två seglare och cirka 300 Nm seglats. Watski 2star har blivit en stor succé i både Norge och Danmark. Förra året fick Sverige sin första egna tävling – Watski 2star Baltic. Även denna blev en stor succé. Arrangörer är segelklubbar medan båttillbehörsföretaget Watski är huvudsponsor.

Watski har under några år utvecklat ett framgångsrikt “doublehanded koncept” för att organisera kappsegling för två personer. Oxelösunds segelsällskap har tio års erfarenhet av Östersjömaran och en väl etablerad organisation. Nu presenterar de tillsammans för andra året i rad Watski 2star Baltic.

Tävlingen är fullbokad med deltagare, så det blir trångt vid målgången.

Länk: www.watski2star.se

Match Cup Sweden startade 1994 och är ett av Sveriges största publika sportevenemang som varje år drar ca 100.000 åskådare till Marstrand. Evenemanget arrangeras mellan 29 juni-5 juli i sommar och är en del av World Match Racing Tour, där världens största profiler inom matchracing tävlar om världsmästartiteln i 10 länder. Under hösten 2008 valdes Milk till ny reklambyrå för Match Cup Sweden. Nu lanserar de en retroinspirerad kommunikationsplattform som grafiskt kan kopplas direkt till respektive sponsor, inspirerad av 50-tal, racing och tuffa seglingsdueller.

Den nya kommunikationsplattformen, som är det första resultatet av samarbetet, fokuserar tydligare än tidigare på Match Cup Swedens position.

– Match Cup Sweden är den största, mest klassiska och statustyngda seglingstävlingen i svenska farvatten. Det vill vi lyfta fram tydligare. Dessutom har vi flyttat fokus till det sportsliga, duellerna mellan världens bästa matchracingseglare, säger Anna Reynold, vd på Milk.

Klassisk kampanj
Inför årets evenemang är det premiär för ett helt nytt kommunikationsmanér, som inspirerats av matchracingens ursprung och 50-talets America’s Cup. I varje enhet syns en duell mellan stiliserade båtar, inramade av klipporna, fästningen och de unika kännetecknen för Marstrand som arena.

– Ambitionen med annonserna är att förmedla budskapet om duellerna och Match Cup Swedens status som den genuina seglingstävlingen, och att kampanjen ska kännas som en del av evenemanget. Istället för att enheterna ska upplevas som reklam vill vi att de ska kännas som något man vill spara och hänga upp på väggen, säger Anna Reynold.

Tätare koppling till sponsorerna
Det nya kommunikationsmanéret är anpassningsbart vad gäller färger och motiv, för att fungera i olika sammanhang och skapa en tätare koppling mellan evenemanget och dess sponsorer.

– Det nya manéret har gjort det möjligt för sponsorerna att integreras i kommunikationen. Varje båtsponsor får ett eget motiv i sina färger som de kan använda i sin egen kommunikation i samband med seglingarna, säger Jan Torstenson vd på Brandspot.

Även i den övergripande kommunikationen kommer sponsorerna fram på ett annat sätt än tidigare. Istället för att samtliga logotyper placeras i en “limpa” införlivas varje varumärke som löpande text i typografin. En idé som mötts med positiv respons från sponsorhåll.

– Vi vill ge ett större värde än att synas traditionellt med en logotyp, och det är kul att våra sponsorer ser styrkan i konceptet. Samtidigt har vi fått en välbehövlig, tydlig tråd i all kommunikation, fortsätter Jan.

Evenemanget genomförs som ett samarbete mellan Brandspot och GKSS. Tävlingsarenan i Marstrands inlopp ger en unik kontakt mellan båtar och publik. 2008 hade man rekordpublik med över 130.000 besökare på klipporna.

Kampanjen för Match Cup Sweden går bl a i GP, Veckans Affärer och i tidningen The Island som specialproduceras för evenemanget i samarbete med Aller Custom Publishing.

Arbetsgrupp Milk: AD/grafisk form/illustrationer Mikael Selin, copy Anders Holmström, PL Anna Reynold, prod.led. Marcus Aggfelt AD-ass. Anna Forsman/Camilla Almqvist.

Länk: www.matchcupsweden.com

Med anledning av att Aqualiv AB har meddelat att bolaget upprättat kontrollbalansräkning, då mer än halva aktiekapitalet är förbrukat, har AktieTorget beslutat att tills vidare överföra handeln med Aqualiv AB aktien (AQLV) till Observationslistan från och med den 12 maj 2009. Hemsida: www.aktietorget.se

Per den 14 april 2009 har styrelsen i Aqualiv AB (publ) upprättat en kontrollbalansräkning. Kontrollbalansräkningen utvisar att bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Med anledning av detta har styrelsen i bolaget kallat till extra bolagsstämma, den 25 maj 2009.

På den extra bolagsstämman (första kontrollstämma) kommer kontrollbalansräkningen att läggas fram. Styrelsen i Aqualiv har tagit fram en åtgärdsplan för att tillse att bolagets aktiekapital skall återställas. Styrelsen har goda förhoppningar om att kapitalet ska vara återställt vid den extra bolagsstämman, den 25 maj 2009.

Ovan nämnda åtgärdsplans huvuddelar innefattar minskning av aktiekapitalet för täckning av förlust samt genomförande av en riktad nyemission. Beslut om dessa huvuddelar togs på Aqualivs årsstämma den 7 maj 2009. En faktor som ytterligare bedöms ha väsentlig inverkan på återställandet av Aqualivs aktiekapital är att bolagets försäljning har visat en stark uppgång de senaste månaderna.

Hannes Bohinc och Giancarlo Cangiano körde en SNAV OSG till en säker seger vid tävlingarna Powerboat P1 Maltese Grand Prix of the Sea och leder Evolution class efter två omgångar av världsmästerskapen. Det var en mycket bra prestation eftersom det var första gången som de två före detta P1 världsmästarna tävlade tillsammans och för österrikaren Bohinc var det hans första tävling någonsin i en bensindriven båt.

Här är den engelska pressreleasen från tävlingen:

The early stages of today’s 74-mile Endurance race followed a similar pattern to yesterday with the Cigarette boat of Nicolini and Fendi taking an early lead, the two Outerlimits boats of Lucas Oil and OSG Racing battling for second place. Then drama on lap 4, as the lead boat span out, forcing its retirement and handing the lead to Nigel Hook and Joe Sgro in Lucas Oil with SNAV OSG second and Silverline third.

At the half way stage Bohinc and Cangiano were more than 25 seconds down, due largely to an early spin from which they swiftly recovered. As the race progressed and with the lead boat in their sights, the pairing demonstrated a masterclass in seamanship, reducing the deficit at every turn.

The manoeuvre to take the lead was what makes powerboating such an exciting spectacle. As Lucas Oil attempted to lap Silverline, SNAV OSG blasted through the middle, and for a couple of seconds visibility was lost in the spray. When normal service was resumed, Bohinc and Cangiano had taken the lead and heading for a memorable victory.

Giancarlo Cangiano, Team Owner and Throttleman, OSG Racing:

“Our partnership was improving lap by lap and this is a fantastic end to a great weekend for everyone associated with the team. We had a strategy, we kept to it and it paid off.”

Hannes Bohinc, Driver, OSG Racing:

“It was very hot and very draining. The petrol engine requires different disciplines to diesel and we are still on a learning curve but this is a very satisfying start. Well done to everyone at OSG and Outerlimits for preparing the boat so well.”

The teams now head for Istanbul,Turkey for rounds 3 and 4 of the P1 World Championship which takes place on 20/21 June.

Maltese Grand Prix of the Sea : Valetta Harbour, Malta
Endurance Race Result – Evolution Class

POS – NO. – TEAM – NAT. – TIME – LAPS – PTS.

1 – 88 – SNAV OSG – IT – 1:25:15.00 – 14 – 100
2 – 47 – Silverline – GBR – 04:47.00 – 13 – 90 13
3 – 77 – Lucas Oil Budweiser – USA – DNF – 11 – 81

10 – Cigarette Smash Poker – IT – DNF
66 – Cranefields Wine – DE – DNS
53 – Metamarine Pignolo 53 – IT – DNS

Powerboat P1 World Championship Standings
Evolution Class – Rounds 1 and 2

1 – 88 – SNAV OSG – IT – 181
2 – 77 – Lucas Oil Budweiser – USA – 171
3 – 47 – Silverline – GBR – 163
4 – 10 – Cigarette Smash Poker – IT – 100
5 – 66 – Cranefields Wine – DE – 66
6 – 53 – Metamarine Pignolo 53 – IT – 0

Länk: www.wettpunktracing.com/p1

Bavaria Cruiser 55 är den tyska båttillverkarens nya flaggskepp. En båt med fokus på segling samt innovation i samarbete med några av världens mest erkända konstruktörer och designers. Båten inleder varvets nya samarbete med Farr Yacht Design och är ett steg för att ytterligare förbättra prestanda och egenskaper. Utvändigt får båten harmoniska och svepande linjer med modernt balanserade former.

Det nya flaggskeppet inleder även en ny era inom innovativa lösningar och design genom samarbetet med BMW Groups DesignWorks kontor i USA. Båten får en modern inredning utan att frångå den tradition av funktionalitet som kännetecknat Bavaria genom åren. Invändigt kommer nya lösningar garanterat att överraska.

Det nya flaggskeppet börjar testseglas i maj och Båtliv kommer med en närmare presentation, intryck med mera i sommarnumret.

Varvets nya samarbeten är ett första steg i en ny inriktning för Bavaria Yachtbau. Förutom att erbjuda mycket prisvärda båtar kommer nu prestanda och design att vara i absolut toppklass. Farr Yacht Design har dominerat världens kappseglingsbanor de senaste decennierna. Bland meriterna kan nämnas flera båtar för Americas Cup och Volvo Ocean Race. Företaget har även framgångsrikt ritat båtar för vanliga seglare under många år.

Länk: www.farrdesign.com

BMW Group Designworks USA är företagets designcentrum som arbetar med design till BMW:s bilar men även att rita produkter för andra företag. Erfarenheter av design för effektiv produktion gör det till en perfekt partner för Bavaria, med världens effektivaste båtproduktion.

Länk: www.designworksusa.com

Bavaria Yachtbau är en av världens största tillverkare av båtar över 30 fot. Med rötterna i Bayern har varvet de senaste 30 åren utvecklat en branschledande tillverkningsprocess vilket ger mer båt för pengarna. Kapaciteten ligger runt 4000 båtar årligen.

Länk: www.bavariasverige.se