Arrangören White & White Event AB anordnar för andra året i rad tävlingen Båtracet, en deltävling i SM för racingsporten Thundercats. Gratisevenemange äger rum vid Kallbadhuset i Visby 9-10 juli. Vattensportarrangemanget riktar sig till alla med intresse för racing, båtar och underhållning. Utöver SM-deltävlingar med bland annat VM-mästaren i farthållning Rolle Sjögren som deltagare så byggs ett festivalområde upp längs med strandpromenaden.
Aktiviteter för alla nöjeslystna, stora som små, anordnas under dagarna och det kommer att bjudas på uppvisning i vattensport. Evenemanget finansieras av sponsorer och har därför möjlighet att erbjuda fri entré.
Båtracet arrangerades för första gången år 2008 på västkusten och initiativet till tävlingen kommer från Annika Jönsson Eckersten, VD för White & White Event AB. I år styr Båtracet kursen mot Visby och avsikten är att bli ett årligt återkommande event. Båtracet har som målsättning att under de två dygn som evenemanget pågår locka en så bred publik som möjligt till festivalområdet vid Wisby Strand.
Startskottet för Båtracet i Visby går torsdag den 9 juli klockan 10.00 då området öppnas för aktiviteter. Under dagen testkör åkarna banan och försäljning av mat och dryck kommer att erbjudas.
Fredag den 10 juli är den stora tävlingsdagen, racingheaten pågår hela dagen och avslutas med en prisutdelning under eftermiddagen. Kvällen den 10 juli hålls en avslutningsfest för Båtracet på Wisby Strand.
Länk: www.batracet.se
Det är fritt fram att köra vattenskoter tills vidare. Kustbevakningen lägger ner sina kontroller av skoterförare tills EG-domstolen blir färdig med sitt domslut i frågan. Egentligen får vattenskoter bara köras i “allmänna farleder” även nu och framför allt gäller vanliga sjöregler även för dessa farkoster.
Trots att ingenting har förändrats i sak blev det full rulle i debatten om vattenskotrarna för ett par veckor sedan efter en intervju med en person på Miljödepartementet för snart en månad sedan. personan ifråga tolkade ett uttalande från EG-domstolen på ett vist sätt, men i verkligheten hade ingenting hänt.
De som framför allt ägnat sig åt att kontrollera vattenskotrar – det vill säga Kustbevakningen – uttalade sig därefter om att nu kunde kontrollen öka. En lite rolig detalj i ämnet är att just Kustbevakningen, liksom även Sjöräddningssällskapet (SSRS), har ett stort antal vattenskotrar i sin flotta för att de är bra redskap/båtar för många olika uppgifter.
Vattenskoterförordningen gäller dock fortfarande och enligt denna ska förare av skotrar köra i “allmänna farleder” och följa samma regler som övriga båtförare. Något som ytterligare undertsycker att att vattenskotrar är båtar och därmed knappast bör förbjudas om inte andra båtar också gör det.
Tidningen Båtliv och Svenska Båtunionen (SBU) med sina drygt 160 000 medlemmar har under flera år hävdat att det är föraren av vattenskotrarna som bör får utbildning och som myndigheterna bör inrikta sig på, inte själva vattenskotrarna.
Juridikprofessorn Hugo Tiberg har skrivit en längre kommentar som närmare belyser frågan ur ett juridiskt perspektiv.
Länk: https://www.batliv.se/article.asp?newsid=1517
Bilden på den patrullerande KBV-vattenskotern är tagen i Smögens hamn veckan efter midsommar i år.
Lars-Åke Redéen
När Sandhamn Race Week fortsatte med KSSS-regattan på fredagen rådde perfekta seglingsförhållanden. I strålande väder med en relativt stabil vind kring 5 m/sek startade drygt 100-talet båtar på tre olika banor utanför Sandhamn.
– En fantastisk början på ett strålande event! Seglarfesten har fortsatt med KSSS-regattan efter starten i Volvo Ocean Race, där de främsta internationella seglarna inspirerat, konstaterade Jacob Wallenberg, ordförande i KSSS.
KSSS-regattan fortsätter under lördagen och söndagen. Därefter blir det samling inför Eurocard Gotland Runt, som startar på onsdagen med närmare 300 båtar anmälda.
Vid dagens seglingar var det offshore-segling längst ut från land för de större båtarna i klasserna ORC Int, LYS och IRC. Vid Revengegrundet bankappseglade J80 och F18. Vid Svängen var det bankappsegling för klasserna CB66, Drake, Smaragd och Int 5 m.
Resultat efter första dagens seglingar:
CB66
1. Julia Wennerdahl, Froggy
2. Christer Fait-Ell, Drive Management
3. Thomas Skålén, Åmål
Smaragd:
1. Johan Fellbom, Maskors
2. Johan Carstam, Dusk to Dawn
3. Johan Bursell, Emmi
Int. 5m
1. Jonas Wahlström, Saga
2. Jan Gustvsson, Tyra
3. Gunnar Lindberg, Ingunn III
Drake
1. Gutta Johansson, LEA
2. Stefan Winberg, Linea
3. Jacob Wallenberg, Ming
F18
1. Johan Gnospelius
2. FredriknKarlsson
3. Pontus Johansson; Team Hobie
J80
1. Ingemar Sundstedt, Rocad Racing
2. Tomas Movin, Lilla Blås
3. Viking Kjellström, Väderlek
ORC INT:
1. Ralf Aspholm, Datacom
2. Ingvar Hertzman, Du Solei II
3. Ola Sundell, Replay
SweLYS/SRS
1. Fredrik Odhe, Panache
2. Thyco Tullberg, Livslust
3. Stefan Berg, Farvel
IRC Endorced
1. Team Magic, Magic
2. Team Carenfelt, Air IV
3. Ole Birger Giaerver, Asiss
Länk: www.ksss.se
Varselförhandlingarna mellan företaget och facken på Volvo Penta är nu avslutade. Resultat av förhandlingarna blev att totalt 70 anställda i Sverige lämnar Volvo Penta – 44 personer i fabriken i Vara och 26 personer i Göteborg.
Det ursprungliga varslet omfattade totalt 108 personer, men genom ökade konsultneddragningar och naturlig avgång har antalet uppsägningar kunnat reduceras.
50 av de anställda som nu lämnar företaget är arbetare och 20 är tjänstemän. Utöver dessa så avslutas
45 konsultuppdrag i Göteborg och en stor del av dessa arbetsuppgifter övertas av fast anställd personal.
Med de varsel och personalminskningar som genomförts på global nivå inom Volvo Penta under det senaste året så minskar det totala antalet resurser – dvs fast och tillfälligt anställda samt konsulter – från cirka 1.900 personer till totalt cirka 1.300 personer.
Länk: www.volvopenta.se
I dag, den 25 juni, undertecknade Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin och chefen för Baltic Workboats i Estland, Margus Vanaselja, ett avtal om produktion av nya övervakningsfartyg till Kustbevakningen Det blir det estniska varvet Baltic Workboats (BWB) som kommer att bygga fem nya övervakningsfartyg i KBV 312-serien till Kustbevakningen.
De nya fartygen ska ersätta älde fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Leverans av det första fartyget sker hösten 2011.
Varvet BWB ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.
KBV 312 kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. KBV 312-seriens fartyg blir 23,6 meter långa, 5,68 meter breda och får en topphastighet på 30 knop. Produktionskostnaden för de fem fartygen uppgår till sammanlagt 150 miljoner kronor.
Länk: www.kustbevakningen.se
Idag torsdagen 25 juni gick starten för leg 10 i Volvo Ocean Race från Stockholm till St Petersburg, som är slutmålet för hela det här racet. Efter 50 av totalt 400 Nm seglade leder PUMA knappt, men det är riktigt jämnt. hela fältet är samlat inom 1 Nm.
Volvo Ocean Race 2008-09 är den tionde upplagan av detta oecaneras maraton. Efter starten i spanska Alicante 4 oktober 2008 har båtarna besökt hamnar över hela världen. För första gången har de angjort Indien och Kina.
Även den sista hamnen blir en premiär eftersom Volvo Ocean Race aldrig varit i Ryssland tidigare. Efter målgången har båtarna seglat cirka 37 000 Nm vardera och besökt elva hamnar jorden runt.
Starten för den avslutande etappen gick idag kl. 14.00 utanför Sandhamn i Stockholms skärgård. Följ upplösningen på tävlingens hemsida.
Länk: www.volvooceanrace.org
Overall Leaderboard
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 110.5 points 2. PUMA (Ken Read/USA): 98.5 points 3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 92.0 points 4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 73.5 points 5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 64.0 points 6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 50.0 7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 39.5 points 8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 points
Bakom sommarens giftiga algblomningar döljer sig en kamp på liv och död. I en studie publicerad i ansedda tidskriften PNAS avslöjar forskare vid Göteborgs universitet att algblomningen skapas av att aggressiva alger dödar och skadar sina konkurrenter, för att kunna suga i sig deras näring. – Algernas beteende kan liknas med det man finner hos blodsugande insekter, säger forskaren Per Jonsson vid Institutionen för marin ekologi.
Giftiga algblomningar i hav och sjöar är en välkänd hälsorisk och en sommarplåga som medför stora kostnader för vattenrening, vattenbruk och turism. Fortfarande vet forskarna inte varför algblomningarna uppstår, och vad som får vissa arter av mikroalger att föröka sig och bilda täta blomningar. I en studie som publiceras i vetenskapliga tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), presenterar forskare inom forskningsplattformen MARICE (marine chemical ecology) vid Göteborgs universitet en ny tänkbar förklaring till algblomningarnas uppkomst.
Den gällande teorin säger att algerna framställer giftet dels för att hämma konkurrerande arters tillväxt, dels för att skydda sig mot rovdjur. Men ur ett evolutionärt perspektiv är en sådan strategi knappast lönsam, visar studien. Havets turbulenta ytvatten gör att den enskilda algarten helt enkelt har svårt att få ensamrätt på effekten av ett konkurrenshämmande gift – alltså måste giftbildningen ha fler och andra orsaker.
Marinekologen Per Jonsson och hans kollegor visar att de konkurrenshämmande effekter som tidigare forskning funnit i själva verket bara är en sidoeffekt av ett betydligt mer aggressivt beteende, där giftiga alger skadar eller dödar konkurrerande alger för att komma åt näringen i deras celler.
–Man kan likna födoupptaget med det man finner hos blodsugande insekter, som till exempel myggor. Vår studie visar att denna stöld av näringsämnen kan vara en viktig mekanism vid uppkomst av giftiga planktonblomningar, säger Per Jonsson:
–Upptäckten kommer leda till vidare experimentella studier, som på sikt förhoppningsvis kan bidra till att lösa gåtan om algblomningarnas uppkomst.
Artikeln Formation of harmful algal blooms cannot be explained by allelopathic interactions publicerades i PNAS den 16 juni och är skriven av Per Jonsson, Henrik Pavia och Gunilla Toth, samtliga forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.
Bildtext: En ljusmikroskopisk bild av mikroalgen Chrysochromulina palpebralis. FOTO: Sergio Seoane.
Fakta:
MARICE är ett tvärvetenskapligt forskningsprogram inom området marin kemisk ekologi. I programmet deltar forskare från institutionerna för marin ekologi, växt- och miljövetenskaper, cell- och molekylärbiologi och kemi. Läs mer om MARICE: http://www.marice.science.gu.se/english/
Havskatt (Anarhichas lupus på latin) är en tuffing i havet vid den svenska västkusten. Ända sedan 1992 har det svenska sportfiskerekordet på exakt 10 kilo ansetts som mycket svårslaget. Men nu har det hänt och det rejält. Peter Gimdal från Stenkullen utanför Göteborg har slagit till med en fantastisk fisk på hela 11,449 kg, 107 cm lång.
Den rekordstora havskatten fångades på spö med pilk och mussla som bete vid målinriktat fiske i vattnen sydväst om Måseskär i Bohuslän. Peter Gimdal fiskade från sin egen båt Diablo. Efter en dramatisk landning av fisken styrde man båten direkt till hamn för att kunna väga in rekordfångsten på en kontrollerad butiksvåg. Vägningen skedde inför vittnen och när allt kontrollerats så kunde fisken godkännas som nytt svenskt sportfiskerekord av Sportfiskarna.
Det gamla havskattrekordet ansågs av många som ett av de mest svårslagna svenska rekorden.
– Det är nog faktiskt lättare att vinna på lotto, än att hitta en sådan fisk och fånga den, kommenterar fångstmannen Peter Gimdal själv.
Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade! Hela rekordlistan finns på www.sportfiskarna.se.
Fakta om havskatt (Anarhichas lupus)
I svenska vatten återfinns havskatten längs västkusten. Denna spektakulära art har ett säreget utseende och mycket kraftiga käkar som krossar dina fingrar om du är oförsiktig! Havskatten knäcker med käkarna sönder sin föda som består av tjockskalliga bottendjur som till exempel krabbor, musslor och sjöstjärnor.
Kommentarer
Hej Ville bara säga att detta är ett Fuskrekord!!Peter fiskade denna fina havskatttpå Gulerev med torskpilk och inte med mussla. vägningen som vi gjorde i båten visade på strax över 9 kilo (presisionsvåg). Han fyllde vatten i fisken före mätningen på ICA:s godkännda våg i Lerum.
Detta grundat på att han hade täppt till ändtarmen med sitt finger när han stoppade fisken i påsen. När vägningen pågick var det vatten i påsen som inte var där innan. När vägningen var färdig hällde han ut vattnet ur påsen… Detta rekord måste annuleras!! Riktig Fuskare!!!
Någon som är förvånad?
Skärgårdsstiftelsen har under en tid arbetat med att öka medvetenheten hos allmänheten om miljövänligare havstulpanbekämning med hjälp av båtbottentvättar. För att öka mängden båtbottentvättar inledde Skärgårdsstiftelsen förra året ett samarbete med stiftelsen Håll Sverige Rent. Samarbetet har lett till många nya kontrollplatser och därmed större precision i informationen. Nytt för i år är att man kan få information om när plågoandarna sätter sig fast via sms.
Havstulpaner på båtskrovet är ett gissel för både båtägare och miljö. Valet har tidigare stått mellan att använda sig av giftig bottenfärg eller få skrovet överväxt med havstulpaner, med ökade bränslekostnader och långsammare båt till följd.
Havstulpanen är ett litet kräftdjur som börjar sitt liv som frisimmande larv. När den blir äldre slår den sig ned på en lämplig yta och bygger sig ett skyddande skal av kalk. Det är i detta skede den blir till ett problem för båtägarna Om havstulpanen tas bort i ett tidigt skede, när den precis slagit sig ner, är skalet tunt och lätt att få bort. När den sitter för länge hinner den bygga så starkt skal att den inte går bort med tvätt utan måste skrapas bort, vilket kan vara väldigt mödosamt.
Allt större intresse bland båtägare
I Östersjön går havstulpanerna från larvstadie till vuxenstadie under cirka en till två veckor per år och med hjälp av undersökningsstationer går det att se när det är dags att tvätta båten för bästa resultat. Det finns idag två olika slags båttvättar, borsttvätt då borstas båtbotten ren från havstulpaner och högtryckstvätt då lyfts båten upp och spolas ren från all påväxt. Annars kan man tvätta båten för hand. Och intresset bland båtägare har ökat starkt.
— Det är mycket glädjande, ju fler som använder sig av bottentvättmetoden i stället för giftiga bottenfärger desto bättre för miljön, säger Jessica Ångström på Håll Sverige Rent.
På www.giftfrimiljo.nu kan du skriva in ditt mobilnummer för att få information via sms, här finns även en förteckning över båtbottentvättar på ostkusten.
För mer information eller för att anmäla dig som frivillig till kontrollarbetet, kontakta Anna Ehn på Skärgårdsstiftelsen, anna.ehn@skargardsstiftelsen.se eller 076-7793785
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län äger och förvaltar mark i Stockholms skärgård. Stiftelsen verkar för att bevara skärgårdens egenart, naturvärden och landskapsbild och främjar utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation, turism och en levande skärgård. Totalt har Skärgårdsstiftelsen cirka 70 anställda och stöds av 23 000 vänner.
Länk: www.skargardsstiftelsen.se
Kommentarer
Hej! Vi sänkte ner en plastad plåt bredvid vår båt. På den fastnade inte någon havstulpan, men ett flertal tulpaner fastnade på det målade båtskrovet. Frågan är varför??
Vänligen
eva.sabelstrom@ownit.nu
Strålande idé att skicka SMS om havstulpaner, men tydligen är länken fel.
Kan någon hjälpa mig rätt?
Med vänliga hälsningar
John Andersson
John.Lyckeby@gmail.com
Medlem i Karlskrona Segelsällskap
I morgon torsdag 25 juni är det dags för starten av den sista delsträckan i Volvo Ocean Race. Starten går utanför Stockholm och målgången sker i St Petersburg. Själva starten för den 400 Nm långa seglingen går kl. 14.00 lokal tid utanför Sandhamn. På bilden här intill syns startområdet.
Här är besättningslistorna för Leg Ten: Stockholm – St Petersburg
Posted: 23 Jun 2009 05:33 AM PDT
DELTA LLOYD
1. Roberto Bermúdez De Castro/ESP – skipper
2. Wouter Verbraak/NED – navigator
3. Sander Pluijm/NED – media crew member
4. Stuart Wilson/NZL – watch captain
5. Nick Bice/AUS – watch captain
6. Andre Fonseca/BRA – helmsman
7. Ben Costello/NZL – helmsman
8. Ed Van Lierde/NED – trimmer
9. David Pella/ESP – trimmer
10. Gerd-Jan Poortman/NED – bowman
11. Morgan White/AUS – bowman
No changes
ERICSSON 4
1. Torben Grael/BRA – skipper
2. Jules Salter/GBR – navigator
3. Guy Salter/GBR – MCM
4. Brad Jackson/NZL – watch captain
5. Stu Bannatyne/NZL – watch captain
6. Dave Endean/NZL – pitman
7. Horacio Carabelli/BRA – trimmer
8. Tony Mutter/NZL – trimmer
9. Joao Signorini/BRA – trimmer
10. Ryan Godfrey/AUS – bowman
11. Phil Jameson/NZL – bowman
No changes
ERICSSON 3
1. Magnus Olsson/SWE – skipper
2. Aksel Magdahl/NOR – navigator
3. Gustav Morin/SWE MCM
4. Thomas Johanson/FIN – helmsman/trimmer
5. Eivind Melleby/NOR – helmsman
6. Richard Mason/NZL – watch captain
7. Martin Strömberg/SWE – trimmer
8. Jens Dolmer/DEN – pitman
9. Anders Dahlsjö/SWE – bowman
10. Martin Krite/SWE – bowman
11. Arve Roaas/NOR – trimmer/helmsman
No changes
GREEN DRAGON
1. Ian Walker/GBR – skipper
2. Jean-Luc Nelias/FRA – navigator
3. Guo Chuan/CHN – MCM
4. Neal McDonald/GBR – watch captain
5. Damian Foxall/IRL – watch captain
6. Anthony Merrington/AUS – helmsman/trimmer
7. Phil Harmer/AUS – helmsman/trimmer
8. Andrew Mclean/NZL – pitman/trimmer
9. Justin Slattery/IRL – bowman
10. Freddy Shanks/GBR – bowman
11. James Carroll/IRL – trimmer
On:
Jean-Luc Nelias/FRA – navigator
Off:
Ian Moore/GBR – navigator
PUMA
1. Ken Read/USA – skipper
2. Andrew Cape/AUS – navigator
3. Rick Deppe/GBR MCM
4. Erle Williams/NZL – watch captain
5. Robert Greenhalgh/GBR – watch captain
6. Robert Salthouse/NZL – helmsman/trimmer
7. Shannon Falcone/ANT – bowman/pitman
8. Jerry Kirby/USA – bowman
9. Casey Smith/AUS – bowman/helmsman
10. Michael Müller/GER – helmsman/bowman
11. Craig Satterthwaite NZL – trimmer/driver
On: Jerry Kirby/USA – bowman
Off: Justin Ferris/NZL – helmsman/trimmer
TELEFÓNICA BLUE
1. Bouwe Bekking/NED – skipper
2. Simon Fisher/GBR – navigator
3. Gabriele Olivo/ITA – MCM
4. Iker Martinez/ESP – helmsman
5. Jonathan Swain/RSA – watch captain
6. Jordi Calafat ESP – helmsman
7. Xabier Fernandez/ESP – trimmer
8. Pablo Arrarte/ESP Spanish – trimmer
9. Laurent Pages/FRA – helmsman
10. Daryl Wislang/NZL – bowman
11. Pepe Ribes/ESP – bowman
No changes
TELEFÓNICA BLACK
1. Fernando Echávarri/ESP – skipper
2. Roger Nilson/SWE – navigator
3. Anton Paz/ESP – MCM
4. Antonio (Ñeti) Cuervas-Mons/ESP – bowman
5. Gonzalo Araujo/ESP – watch captain
6. Jaime Arbones/ESP – watch captain
7. Pablo Iglesias/ESP – helmsman
8. Javier de la Plaza/ESP – helmsman
9. David Vera/ESP – trimmer
10. Maciel Cicchetti/ARG – trimmer
11. Michael Pammenter/RSA – bowman
No changes
I år är det 15 år sedan den första Match Cup-seglingen hölls på Marstrand och evenemanget har sedan utvecklats till Sveriges i särklass största årliga seglingsfest. För att lyfta fram den anrika traditionen och historien öppnar nu Match Cup Sweden en Hall of Fame där stjärnfotografen Dan Ljungsvik visar upp vinnarna och några av de starkaste seglingshändelserna genom åren.
Dan Ljungsvik är en av seglingsvärldens mest respekterade fotografer och har följt Match Cup Sweden sedan starten 1994. Tack vare Dans känsla för ögonblicksbilder har evenemanget fått bred spridning och motiven från Marstrand syns idag över hela världen. Han har nu, tillsammans med Brandspot och GKSS, skapat en Hall of Fame i Södra Strandverket på Marstrand. Besökarna får i fantastiska bilder uppleva Match Cup Swedens höjdpunkter genom åren.
– Det har varit en ära att tillsammans med Dan Ljungsvik skapa Match Cup Swedens eget Hall of Fame. Det är mycket som har hänt sedan 1994 och det vill vi gärna dela med oss av till de över 100 000 besökare som kommer till Marstrand varje sommar, berättar Martin Sohtell, Brandspot, som skrivit utställningens texter.
Utöver tävlingarnas årliga höjdpunkter kommer utställningen att visa upp personporträtt av seglare som gjort ett starkt intryck på och tillfört något extra för Match Cup Sweden. Dessa kommer att väljas in och presenteras vid en särskild ceremoni under tävlingsveckan.
På plats kommer även Match Cup Swedens retroinspirerade posters att ställas ut och säljas. Grundtanken med affischerna, som visar upp tre olika matchracing-dueller, var att skapa något som man vill ha i sitt hem istället för vanlig traditionell reklam. För den som är intresserad av en mer exklusiv variant kommer Childhoods Match Cup Sweden-motiv att finnas upptryckt på canvas och blir signerad av seglarna och prinsessan Madeleine.
Länk: www.matchcupsweden.com
Foto: Dan Ljungsvik.
Sectra har fått i uppdrag av FMV, Försvarets Materielverk, att vidareutveckla Tiger XS som används av svenska försvaret för krypterad telefoni. Den lösning som tas fram i samarbete med FMV ger fredsbevarande insatsstyrkor möjlighet att kommunicera säkert direkt mellan högkvarter och trupper i fält. Ordervärdet uppgår till 13 Mkr.
Sveriges försvarsinriktning med internationella fredsbevarande styrkor ställer krav på flexibilitet och förmåga att överföra information mellan användare med olika typer av kommunikationsutrustning. Svenskledda insatsstyrkor, exempelvis Nordic Battlegroup, använder Tiger XS för säker IP-telefoni i ledningsbefattningar och Sectras krypto för fältradio av militära trupper. Det uppdrag som Sectra fått av svenska försvaret avser integration mellan dessa olika kryptosystem.
– Det är viktigt för oss att förenkla vardagen för användare av våra kryptoprodukter. Den lösning vi nu tar fram ger personal både i fält och i ledningsbefattningar möjlighet att kommunicera säkert med varandra och bidrar till effektivare kommunikation för insatsstyrkorna, säger Michael Bertilsson, VD på Sectra Communications.
Sectra Tiger för krypterad telefoni
Tiger XS är ett personligt talkrypto som skyddar telefonsamtal från avlyssning över tele-, GSM-, ISDN- och IP-nät samt via satellitsystem. Tiger är certifierad av EU, NATO och flera nationella säkerhetsmyndigheter vilket gör den till den säkraste produkten på marknaden för krypterad telefoni.
Sectra krypto för säker fältradio
Sectras talkrypto för fältradio skyddar radiokommunikation mellan fordon och trupper ute i fält från avlyssning. Fältradio används av trupper för radiokommunikation och är antingen bärbara eller installerade i fordon och containrar för ledning.
Om Sectras avlyssningssäkra kommunikationssystem
Sectra utvecklar och säljer produkter för avlyssningssäker tal- och datakommunikation. Kunderna är myndigheter och försvar i Europa med höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem. Sectra Tiger används av kunder i mer än hälften av EU:s medlemsländer.
Sectras verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2008/2009 till 863 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.
Länk: www.sectra.se
En av världens ledande atmosfärforskare kommer i höst till Sverige för att ta emot vad som under 20 år blivit ett av vetenskapssamhällets mest respekterade miljöpris — Volvos Miljöpris, som delas ut av en oberoende stiftelse. Under expeditioner till Antarktis kartlade Susan Solomon mekanismerna bakom ozonhålet. Under senare år har hon arbetat med att leda den tyngsta arbetsgruppen inom FN: s klimatpanel och hon varnade nyligen för att klimatförändringen människan orsakat kan vara irreversibel, det vill säga även om koldioxidutsläppen stoppas kan klimatförändringen vara bestående i över 1 000 år.
Dr Susan Solomon har spelat en nyckelroll i global atmosfärforskning ända sedan hon som 30-årig forskare ledde en expedition till Antarktis för att utforska det fenomen som man under 1980-talet upptäckt: en uttunning av det livsviktiga stratosfäriska ozonskiktet över Antarktis. Hennes forskarlag kunde bekräfta farhågorna om att CFC, klorfluorkarboner, var orsaken till den skadliga process där kloratomer bröt loss syreatomer från ozonskiktet, som därmed uttunnades och inte kunde skydda lika bra från skadlig ultraviolett strålning. Hennes och andra forskares tydliga bevis ledde till internationella avtal som förbjöd tillverkning av CFC, som tidigare bland annat använts i kylskåp.
Under senare år har hon i likhet med många andra atmosfärforskare ägnat sig åt klimatförändringen. I en vetenskaplig artikel nyligen varnade hon för att den klimatförändring som genereras av de utsläpp av växthusgaser som beräknas ske under de närmaste decennierna, kommer att leda till processer som är i stort sett irreversibla, det vill säga varar i åtminstone 1000 år. Detta på grund av oceanerna, vars långsamma upptagning av koldioxid gör processerna långvariga.
”Man skulle enkelt kunna beskriva det som att våra utsläpp av koldioxid leder till att vi vrider upp termostaten på jorden, men att vi inte vet hur man ska vrida ned den igen”, säger Susan Solomon.
Hennes nya rön kan verka nedslående. Om koldioxidutsläppen inte minskar dramatiskt, så kommer klimatförändringen att fortsätta i mer än trettio generationer. Men Susan Solomon tycker inte att det handlar om pessimism kontra optimism:
”Det är oerhört viktigt att ha korrekt vetenskaplig information när vi fattar beslut. Jag tycker att det är uppmuntrande hur människor idag, världen över, tar till sig ökade kunskaper om klimatfrågan. Och när vi nu vet hur långvarig vår påverkan blir, tror jag att människor och regeringar kommer att ta bättre beslut angående hur mycket koldioxid de släpper ut.”
Flera internationellt ledande forskare sitter i juryn för Volvos miljöpris. De säger i sin prismotivering bland annat följande:
”Dr Susan Solomon är en enastående atmosfärkemist och fysiker, vars pionjärinsatser och vetenskapliga insatser har haft mycket stort inflytande på avgörande miljöpolitiska handlingsprogram.”
Susan Solomon säger själv i en kommentar till prisjuryns beslut:
”Jag är förstås mycket hedrad. Som forskare kan jag arbeta med sådant som andra människor verkligen bryr sig om och det är ett privilegium som gör mig ödmjuk.”
Susan Solomon kommer till Sverige i början av november för att ta emot Volvos Miljöpris vid en prisceremoni och seminarium i Stockholm. Förutom diplom får vinnaren en prissumma på 1,5 Mkr.
Dr Susan Solomon är Senior Scientist vid Chemical Sciences Division, National Oceanic and Atmospheric Administration i Boulder, Colorado, USA. Hon var Head Project Scientist vid två vetenskapliga expeditioner till Antarktis, National Ozone Expedition, under 1986 och 1987. Hon har spelat en nyckelroll i den arbetsgrupp inom IPCC, FN: s klimatpanel, som hjälpt omvärlden att förstå allvaret i klimatförändringen. Susan Solomons nuvarande forskningsarbete kring atmosfäriska och oceanografiska modeller, visar att de nivåer av koldioxid i atmosfären som väntas under detta sekel, oundvikligen kommer att leda till förändringar som varar i minst 1000 år, som utbredd torka i vissa regioner och höjningar av havsytan som dränker lågt liggande landområden.
Båtklubben Pärlan tar krafttag mot vandalism i Kanalen, och utfäster en belöning på 10.000:- kronor för att få fast syndarna. – Vi har fått nog, säger båtklubbens ordförande Leif Zadig. Busarna skall inte få härja fritt och förstöra för våra medlemmar. Nu sätter vi hårt mot hårt!
Båtklubben Pärlan är en båtklubb med cirka 540 medlemmar, och vi driver två småbåtshamnar i Bromölla, Kyrkviken och Kanalen med sammanlagt cirka 260 platser. Hamnarna bevakas nattetid genom rondering av bevakningsföretaget CREAB, (Protect U) förutom att den frivilliga organisationen Nattögat då och då kör sina rundor. Utöver detta tittar många av klubbens egna medlemmar till hamnarna nattetid.
Trots detta förekommer det en del inbrott i våra båtar, och under de senaste veckorna har det vid ett par tillfällen, bland annat den 13/6 förekommit bensinstölder mm i Kanalen. Att någon mopedburen ungdom (för det är vad vi antar) tar några liter bensin kan vi väl stå ut med, men det som hände i Kanalen under natten till torsdagen den 18/6 var bara för mycket…. Då gjorde man inbrott i 9 av medlemmarnas båtar och stal ett antal bensindunkar, lite verktyg mm.
Det värsta var att man dessutom skar sönder, ja rentav strimlade flera kapell till båtarna, och ett av kapellen var till råga på allt alldeles nytt! Ett nytt kapell kostar normalt mellan 5 och 10 tusen kronor, och även 15 tusen är inte orimligt. Man förstörde även inredningar genom att bryta upp låsta luckor. Sammantaget gjorde man skada för uppskattningsvis 30 – 40 tusen kronor, och detta bara för att stjäla bensin för några hundralappar! Händelsen är naturligtvis polisanmäld. Spår saknas inte.
Vet föräldrarna till dessa ungdomar vad dessa egentligen håller på med under sina nattliga utflykter, och har de över huvud taget en aning om vilka konsekvenser det kan få för såväl ungdomarna som för föräldrarna själva? Eftersom de aktuella ungdomarna tydligen inte tänker på konsekvenserna för våra medlemmar, tänker vi inte heller på konsekvenserna för ungdomarna! Vi tar fighten! Och alla skall veta att vi har resurser till det!
Båtklubben accepterar definitivt inte sådana här tilltag, och vi beivrar dem alltid! Vi kan visa på flera fall genom åren, där vi blivit tilldömda stora skadestånd, och även fått ut dem antingen av de skyldiga ungdomarna själva eller av deras då ovetande föräldrar.
Med anledning av det inträffade under den aktuella natten har båtklubbens styrelse tagit beslut om att utlysa en belöning på totalt 10.000 (tio tusen) kronor, att utdelas till den eller de som kommer med sådan information att den eller de skyldiga kan ställas till ansvar för det inträffade.
Tips kan lämnas antingen till ordförande Leif Zadig, tel 0456-25153 eller direkt till polisen, tel 0456-11414.
I sommar erbjuder allt fler sjömackar Aspen alkylatbensin i sina pumpar. Därmed blir det miljöanpassade bränslet mer lättillgängligt för båtägare som vill värna miljön. Ökningen sker framför allt på västkustens marinor.
– Alkylatbensinens stora fördelar för miljön och den personliga hälsan har länge varit kända bland många användare av småmotorer. Men det har varit och är fortfarande svårare att nå ut till båtägare. Därför har vi i år lagt in en extra växel för att komma ut till marinorna, säger Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden på Lantmännen Aspen.
När den svenska båtsäsongen nu drar igång, får de svenska farvattnen ta emot extra mycket föroreningar. Oavsett om man har en nyare eller äldre tvåtaktsmotor, går 5–25 procent av bränslet oförbränt rakt ut i vattnet. Med Aspen alkylatbensin minskar andelen giftiga ämnen till en bråkdel.
− Vanlig bensin ger upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet. Detta vatten ska folk sedan bada i och fiskarna leva i, säger Mats Uhrlander.
Sjömackar som erbjuder alkylatbensin, har oftast även bensin och diesel i sortimentet. Men vissa mackar börjar slopa traditionella bränslen.
– När vi bearbetar nya marinor, passar vi på att lyfta sådana goda exempel. Närmaste tiden är det södra Sverige och de stora sjöarna som gäller, säger Jens Söderberg, försäljning Sverige på Lantmännen Aspen.
Marinor som erbjuder miljöanpassad alkylatbensin från Lantmännen Aspen:
Göta kanal, Motala
• Göta kanal, Karlsborg
• Torpöns färjeläger, sjön Sommen i Småland (har slutat sälja 98-oktanig bensin)
• sjömacken Ge Jernet, Lysekil (har slutat sälja bensin)
• Klöveröns Marina och Frankes Marina, Marstrand
• Mollösundstappen, Orust
• Mossholmens Marina, Tjörn
• Micro Marina, Stenungssund
• Wahlborgs Marina, Göteborg
• Statoil Sjöstation, Dalarö
• Statoil, Ingemarsö
• Statoil, Södertälje
Länk: www.lantmannen.se
Årets stora havskappsegling Eurocard Gotland Runt 1- 4 juli lätt att följa med sociala medier och KSSS Media Club KSSS har i många år legat i täten med att använda ny teknik för att underlätta för publik, familjer och media att följa havskappseglingen Eurocard Gotland Runt.
Det kan vara svårt att följa med i en havskappsegling, men nu blir det mer spännande och lättare att följa tävlingen när KSSS tillsammans med sponsorer och partners i år gör en storsatsning på sociala medier.
KSSS erbjuder i samarbete med internetföretaget Globalinn alla deltagande båtar att dokumenterasitt deltagande via portalen “Gotlandruntbloggen.se”. Bloggande kan ske med text, bilder och video. Bloggtjänsten öppnar möjligheter att på ett fantastiskt sätt dela med sig av det som händer ute på havet. Gotlandruntbloggen.se öppnar 22 juni för att de deltagande även ska ges möjlighet att dela med sig av sina förberedelser.
I år introduceras även en egen backchannel på Twitter. Besökare, seglare, sponsorer och alla intresserade med en mobiltelefon eller dator, kan skicka snabba meddelanden på max 140 tecken med sina observationer eller åsikter om vad som händer just där Twittraren befinner sig.Allt som behövs är ett användarkonto på Twitter och att lägga till #EGR i sina inlägg.
– Gotlandruntbloggen och kopplingen till Twitter är spännande nyheter i årets evenemang som kan bli en verklig tillgång för att bredda intresset till nya målgrupper, berättar Fredrik Feldreich, KSSS, tävlingsledare för Eurocard Gotland Runt.
I Sandhamn introduceras KSSS Media Club, med uppgift att hårdbevaka tävlingen och förmedla detta via bl.a. webb-tv på Ksss.se, Gotlandruntbloggen.se, Ment.se, Skargardsradion.se och sist men inte minst på Eurocards storbildsskärmar i Sandhamn och på Berns i Stockholm. Skärgårdsradion kommer även att leverera nyheter och reportage på frekvensen 90,2. TV4 Sport kommer att sända 30 minuter från tävlingen söndagen den 5/7.
Länk: www.ksss.se
Först Volvo Ocean Race, sedan den nya tävlingen Sandhamn Race Week och därefter klassiska Eurocard Gotland Runt. Aldrig tidigare har Stockholm och Sandhamn samlat så många, så snabba, så stora kappseglingsbåtar med så många seglingsproffs. Under tre veckor, från 15 juni till 5 juli, bjuds alla seglingsentusiaster, på decenniets seglingsfest.
Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS och Stockholms stad räknar evenemangen som de största i Skandinavien i år. KSSS, håller i det sportsliga, även för Volvo Ocean Race båtarna i Stockholm. Direkt därpå anordnar KSSS den nya tävlingen Sandhamn Race Week, som startar den 25 juni med ett tiotal klasser som seglar bankapp-seglingar. Veckan avslutas med anrika havskappseglingen Eurocard Gotland Runt där den nya heta och extrema båttypen Transpac 52, eller TP52, deltar för första gången i Eurocard Gotland Runt.
Russell Coutts seglar Eurocard Gotland Runt på svensk båt
En av seglingens giganter, Russel Coutts, trefaldig America´s Cup-segrare, kommer att finnas med på startlinjen i årets Eurocard Gotland Runt. Han gör det som navigatör i vännen Torbjörn Törnqvists TP 52:a. Båtarna är superlätta och supersnabba. I samma klass deltar också Niklas Zennström, grundare av Internetsajten Skype. Även Kung Harald av Norge har anmält sin TP52:a Fram. Zennström tävlar för Royal Southern Yacht Club, Törnqvist tävlar för arrangörsklubben KSSS och Fram för Kongelig Norsk Seilforening.
-Vi har nu 260 anmälda båtar till Eurocard Gotland Runt och det kommer in nya hela tiden. Vi hoppas nå upp till 300 båtar på startlinjen i år. Förutom kända kort som de båda svenska mästarna Ralf Aspholm i Data Communication, en Sinergia 40, och Ingvar Hertzman i sin IMX 40 Du Soleil II, finns ett ungdomsgäng från KSSS i Stefan Engström Arcona 430. Engström kan, i likhet med föregående års sensation, totalsegraren Banken Bar, mycket väl kan bli årets skräll, säger KSSS tävlingsledare Fredrik Feldreich
De gamla klassiska yachterna som Refanut och Ittaka, Anitra m fl. kommer återigen att visa att gammal är äldst eller åtminstone vackrast. De klassiska båtarna seglar en lite kortare bana runt Gotska Sandön och tillbaka till Sandhamn. – Klassen SweLYS/SRS innebär också att vi får många familjeseglare som vill prova nya utmaningar. Vi ser fram mot en riktig seglarfest, säger Fredrik Feldreich.
Yngsta besättningen i Gotland Runt 2009 kanske blir team Räknäs, sex killar, alla mellan 19-26 år. De ställer upp med en Windex 92 i LYS-klassen. Ett annat team som aspirerar på en topplats i LYS är Team Saven, som seglar en Arcona 400 med företagsbesättning och som vann SweLYS/SRS-klassen på Sandhamn Open.
Sandhamn Race Week
Den 25 juni är der premiär för Sandhamn Race Week som också arrangeras av KSSS. Tävlingen inleds med SM i J80-klassen. Andra båtklasser delas in i Offshore: ORC Int., IRC, SweLYS/SRS. I bankappseglingsklasserna återfinns: CB 66, Drake, F-18, J80 (Int. SM) och Int.5. Tävlingen pågår helgen 25 – 28 juni.
Länk: www.ksss.se
FAKTA
Gotland Runt har arrangerats av KSSS sedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp. Starten går utanför Sandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind. Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop. Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.
Länkar:
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Kampanjer/Eurocard-Gotland-Runt-/Deltagarlista/
http://www.volvooceanrace.org/ports/stockholm/
http://2009.medcup.org/home/ (TP52)
http://teamraknas.blogspot.com/ (ungdomsbåt)
www.syanitra.blogspot.com (classic yachts)
Bilden: Artemis. Foto: Ian Roman 2009/Audi MedCup.
Kommentarer
Fram kommer inte till start.
Naturvårdsverket har överklagat Länsstyrelsen i Hallands beslut att inte tillståndspröva utplaceringen av stora stenblock i Kattegatt. Greenpeace vill med trålhindren förhindra destruktiv bottentrålning i Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund eftersom ingen myndighet har gjort någonting för att skydda dem.
– Idag är både stenplacering och bottentrålning tillåtet i marina skyddsområden. Därför är det bra att Naturvårdsverket vill ha ett prejudikat om vad som kräver tillstånd och inte, säger Isadora Wronski, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.
Naturvårdsverkets överklagan till miljödomstolen förändrar inte den juridiska situationen eftersom länsstyrelsens beslut ligger fast.
– Det är märkligt att myndigheten väljer att pröva den här frågan genom att överklaga en bevarandeåtgärd och inte det destruktiva fiske som hotar områdena, säger Isadora Wronski.
Länsstyrelsen har själv pekat ut destruktivt fiske som ett hot mot de känsliga områdena men kan med dagens regler inte göra någonting för att stoppa det, trots att de har det formella ansvaret för att skydda dem. Sverige är till och med skyldigt att stoppa det destruktiva fisket enligt EU-lag innan tidsfristen går ut 2010.
– Det är tragiskt att det ska krävas trålhinder för att reglera fisket i våra mest skyddsvärda havsområden. Greenpeace kräver därför att politiker och myndigheter samarbetar för att lösa konflikten mellan fiske och havsmiljö i förvaltningen av våra hav, säger Isadora Wronski.
Grundproblemet är att fisket lyder under fiskelagstiftningen och havsmiljön under miljölagstiftningen. Det gör att lag står mot lag. I dag är det alltid miljön som får ge efter för kortsiktiga fiskeintressen. Under Sveriges ordförandeskap i EU har regeringen en unik möjlighet att ta initiativ för en integrerad havsförvaltning inom ramen för den reform av EU:s gemensamma fiskeripolitik som nu startar. Havsförvaltningen måste utgå från ekosystemansatsen, vilket innebär att även fisken i våra hav ska ses som en del av ekosystemet.
Svenska Livräddningssällskapet vill gärna ge några enkla tips inför bad- och båtsäsongen. Här följer en sammanfattning av dessa.
•Börja säsongen med att testa din simförmåga – orkar du simma 200 meter?
•Simma hellre längs med stranden än rakt ut.
•Bada och simma tillsammans med någon.
•Lämna aldrig ditt barn ensamt i närheten av vatten, små barn ska ha flytväst när de vistas på bryggor och andra ställen där de kan falla i vattnet.
•Använd ALLTID flytväst när du åker båt, surfar, åker badring eller gör någon annan vattenaktivitet på djupt vatten.
•Påminn gärna din omgivning om att ALLTID använda flytväst “det är korkat att inte använda flytväst” enligt Sjösäkerhetsrådet.
•Ta Simborgarmärket, för din egen säkerhet samtidigt som du stöder SLS möjlighet att arbeta vidare för en allmän simkunnighet.
Först Volvo Ocean Race, sedan den nya tävlingen Sandhamn Race Week och därefter klassiska Eurocard Gotland Runt. Aldrig tidigare har Stockholm och Sandhamn samlat så många, så snabba, så stora kappseglingsbåtar med så många seglingsproffs. Under tre veckor, från 15 juni till 5 juli, bjuds alla seglingsentusiaster, på decenniets seglingsfest.
Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS och Stockholms stad räknar evenemangen som de största i Skandinavien i år. KSSS, håller i det sportsliga, även för Volvo Ocean Race båtarna i Stockholm. Direkt därpå anordnarKSSSden nya tävlingen Sandhamn Race Week, som startarden 25 juni med ett tiotal klasser som seglar bankapp-seglingar. Veckan avslutas med anrika havskappseglingen Eurocard Gotland Runt där den nya heta och extrema båttypen Transpac 52, eller TP52, deltar för första gången i Eurocard Gotland Runt.
Russel Coutts seglar Eurocard Gotland Runt på svensk båt
En av seglingens giganter, Russel Coutts, trefaldig America´s Cup-segrare, kommer att finnas med på startlinjen i årets Eurocard Gotland Runt. Han gör det som navigatör i vännen Torbjörn Törnqvists TP 52:a. Båtarna är superlätta och supersnabba. I samma klass deltar också Niklas Zennström, grundare av Internetsajten Skype. Även Kung Harald av Norge har anmält sin TP52:a Fram. Zennström tävlar för Royal Southern Yacht Club, Törnqvist tävlar för arrangörsklubben KSSS och Fram för Kongelig Norsk Seilforening.
-Vi har nu 260 anmälda båtar till Eurocard Gotland Runt och det kommer in nya hela tiden. Vi hoppas nå upp till 300 båtar på startlinjen i år. Förutom kända kort som de båda svenska mästarna Ralf Aspholm i Data Communication, en Sinergia 40, och Ingvar Hertzman i sin IMX 40 Du Soleil II, finns ett ungdomsgäng från KSSS i Stefan Engström Arcona 430. Engström kan, i likhet med föregående års sensation, totalsegraren Banken Bar, mycket väl kan bli årets skräll, säger KSSS tävlingsledare Fredrik Feldreich
De gamla klassiska yachterna som Refanut och Ittaka, Anitra m fl. kommer återigen att visa att gammal är äldst eller åtminstone vackrast. De klassiska båtarna seglar en lite kortare bana runt Gotska Sandön och tillbaka till Sandhamn.
– KlassenSweLYS/SRS innebär också att vi får många familjeseglare som vill prova nya utmaningar. Vi ser fram mot en riktig seglarfest,säger Fredrik Feldreich.
Yngsta besättningen i Gotland Runt 2009 kanske blir team Räknäs, sex killar, alla mellan 19-26 år. De ställer upp med en Windex 92 i LYS-klassen. Ett annat team som aspirerar på en topplats i LYS är Team Saven, som seglar en Arcona 400 med företagsbesättning och var som vann SweLYS/SRS-klassen på Sandhamn Open.
Sandhamn Race Week
Den 25 juni är der premiär för Sandhamn Race Week som också arrangeras av KSSS. Tävlingen inleds med SM i J80-klassen. Andra båtklasser delas in i Offshore: ORC Int., IRC, SweLYS/SRS. I bankappseglingsklasserna återfinns: CB 66, Drake, F-18, J80 (Int. SM) och Int.5. Tävlingen pågår helgen 25 – 28 juni.
För ytterligare information kontakta:
Elisabeth Armfelt, Informations- och Marknadsansvarig, KSSS
Mejladress: elisabeth@ksss.se, mobil: +46 76 77 55 996
FAKTA
Gotland Runt har arrangerats av KSSSsedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp.
Starten går utanförSandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind.
Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop.
Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.
Länkar:
http://www.ksss.se
http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Kampanjer/Eurocard-Gotland-Runt-/Deltagarlista/
http://www.volvooceanrace.org/ports/stockholm/
http://2009.medcup.org/home/ (TP52)
http://teamraknas.blogspot.com/ (ungdomsbåt)
www.syanitra.blogspot.com (classic yachts)
Kommentarer
Men kolla på http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/amnen/Naturvard/friluftsliv/vattenskoter.htm länkarna till höger, med vilka områden länsstyrelsen har beslutat att det är tillåtet att köra på.
—————————
Jämför med förordningen:
3 § Länsstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka vattenområden i länet, utöver allmänna farleder, som vattenskotrar får användas i. Sådana föreskrifter skall dock alltid meddelas för
1. vattenområde som är så starkt påverkat av annan mänsklig verksamhet att tillkommande buller och andra störningar från vattenskoteranvändning inte kan anses utgöra en betydande olägenhet för allmänheten eller miljön,
2. vattenområde utan närhet till bostadsområde eller fritidshusområde och som har ringa värde för natur- och kulturmiljövården, biologisk mångfald, friluftslivet, fritidsfisket eller yrkesfisket, och
3. annat vattenområde där vattenskoteranvändning inte medför olägenheter för allmänheten genom buller eller andra störningar och inte heller medför risk för skador eller störningar av betydelse för djur- eller växtlivet eller spridande av smittsamma sjukdomar.
—————————
VAR kan man överklaga länsstyrelsens beslut angående dessa områden? Vilken förening/instans/jurist i Sverige bryr sig om detta? Det är ju glasklart att i alla fall länsstyrelsen i Gävleborg totalt är ute och cyklar med sina områden. De (länsstyrelsen) har ju lagt minst ett av områdena så långt ut till havs att man måste forsla dit skotern med båt, ankra båten och sedan åka skoter…
De där med att förarna skulle ha utbildning låter bra.
Men de där me buller å sånt håller jag inte med om,dom nya vatten skotrarna ÄR FYRTAKTARE OCH GÅR TYST! man kunde ju sätta en regel så som att trimmade skotrar bara får köra på banor/anvisade områden,och original skotrar/inte trimmade får köra.
man kan ju jämföra de me en snabbgående båt.
vatten skotrarna har framtid för sig!
men ja som har sommar ställe hur ska ja då ta mig dit me min skoter farleden går förbi 2000 meter utan för mig och man får bara köra nåra hundra meter utan för farleden. det är världelöst rent ut sagt!
vatten skotrar na blir renare och renare så de är inte värre en med en motor båt.
tack för mig hoppas ni tänker på de ni har läst nu, och gör nåttt av de om de är ni som läser det: 🙂