Idag tar båtlivet plats på Politikerveckan i Almedalen. Svenska Båtunionen finns tillsammans med Sweboat på plats med en egen monter. Även Svenskt Marintekniskt Forum är på plats.
Upptäck båtlivet!
Med den uppmaningen till kommunfolk med ansvar för fritid och turism inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 30 juni kl. 13.00 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.
Många kommuner och näringsidkare runt kuster och sjöar inser inte det positiva värdet av det rörliga båtlivet. Det båtburna fritidsfolket genererar arbete och inkomster för bl.a. varv, marinor, mackar, krogar och affärer. Nya affärsområden inom turism uppstår. Skärgårdarna och dess befolkning behöver båtfolket och vise versa. Sammantaget innebär detta fördelar för bägge parter.
Under seminariet vittnar affärsutvecklare Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet om lyckade satsningar på gästhamnar.
Claes-Göran Österlund, f.d. VD för Göta Kanalbolaget, berättar om hur han fick kanalbolagets turismverksamhet att bli en succé.
Hur går det till att marknadsföra en hel skärgård via en gemensam plattform vet Bisse Alm, Visit Skärgården.
Hur kan landstingen hjälpa till? Om det informerar landstingsråd Gustav Andersson (C) från Stockholm.
Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare Hans W. Berglund och Sweboats VD Mats Eriksson i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.
Svenskt Marintekniskt Forums rubrik för dagens seminarium är: Havet, en resurs för utveckling och tillväxt
2009-06-29 11:18
Datum: 30 juni 2009
Tid: 09:30 – 11:40
Plats: Medeltidshotellet, Norra Kyrkogatan 3-7, Visby
9:30 – 10:00
Den maritima näringen har betydelse för Sverige
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum
Svenskt Marintekniskt Forum stödjer samverkan mellan företag, skolor, universitet, forskare och myndigheter. På vår projektarena arbetar vi gränsöverskridande med marin utveckling. Hur stor är den marina näringen. En inventering av alla maritima företag i fritidsbåtsektorn samt handelssjöfartens underleverantörer redovisas.
10:00 – 10:30
Västsverige som klustermotor för den maritima näringen,
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum
Hur viktig är den maritima näringen för Västsverige och vilka aktiviteter kan göras för att förstärka den? Hur kan vi gå vidare med den västsvenska maritima näringen för att skapa ett tydligare Maritimtkluster och arbeta för en nationell maritimstrategi?
10:30 – 11:10
Miljödeklaration för fritidsbåtar,
Kerstin Hindrum, Svenskt Marintekniskt Forum
Krav och önskemål från såväl kunder som samhälle att tala om vilken miljöbelastning en produkt ger kommer att öka. Båtunionens initiativ till att utse MiljöBästa båt är ett tecken på det. Önskemål om att samlas kring ett gemensamt system för såväl extern marknadsföring som det interna arbetet finns och arbete pågår inom branschen inom specifika områden.
11:10 – 11:40
Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Per Jansson, I-Tech AB
Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Hur ser förutsättningarna ut för att kunna lansera teknik som kan påverka miljön positivt för ett utvecklingsföretag; ekonomiska, myndighetsmässiga och marknadsmässiga förutsättningar diskuteras.
Välkommen!
Tridentnav Systems erbjuder nu Hydrographicas specialsjökort i vektorformat i navigeringsprogrammet Tridentnav ECS, som komplemet till Sjöfartsverkets S-57-data. Detta ger en kraftigt förbättrad noggrannhet i sjökortsbilden för de områden som täcks av specialkorten.
Hydrographicas specialsjökort har en unik detaljrikedom som möjliggör navigering i områden som annars inte är tillgängliga. Specialkorten täcker många svårnavigerade farvatten i Stockholms, S:t Annas och Blekinges skärgårdar samt Koster och Hallands väderö.
Mer information om Tridentnav Systems navigeringsprogram inklusive prisinformationfinns på hemsidan.
Länk: www.tridentnav.se
30 procent av landets ”smutsiga” båtmotorer (äldre tvåtakts utombordare) finns på ostkusten. Endast sex procent av dem drevs med det ”rena” bensinen alkylatbensin, visar den senaste båtlivsundersökningen*. Nu finns chansen att bättra på den statistiken och bli en av de bästa regionerna i landet. Med alkylatbensin minskas utsläppen av de skadligaste ämnena med 80-90%.
Alkylatbensin är den mest förädlade bensinen på marknaden. Den ger 80 – 90 procent mindre skadliga utsläpp hos till exempel en tvåtakts utombordare jämfört med om den går på vanlig bensin.
Alkylatbensin är avsett för båtmotorer, gräsklippare, motorsågar och snöskotrar som många har tvåtaktsmotorer. Förra året var ett toppår för det mer miljöanpassade bränslet och under de senaste tre åren ökade användningen med över 30 procent.
Attitydförändring
Den stadigt ökande försäljningen tyder på att attityden till alkylatbensin ändrats. Den kostar mer, men merkostna¬den avskräcker tydligen inte. Människor vet att det man betalar för, och faktiskt investerar i, är både den egna hälsan och en bättre miljö.
2-taktsbusar
I Sverige finns omkring 800 000 fritidsbå¬tar. Omkring 180 000, drygt 21 procent, av dem har en utombordare under 10 hk och ytterligare cirka 390 000 båtar är för¬sedda med motorer av olika storlek. Alla är dock inte gamla 2-taktsbusar. Nya direktinsprutade 2-takts motorer är riktigt bra och har inte samma nackdelar som äldre 2-taktare. Antalet och andelen 4-takts¬motorer har ökat mycket de senaste åren eftersom det sedan några år är förbjudet att sälja tvåtakts utombordare med gammal teknik. Så allt som mullrar ute på sjön är inte skadeverkare. Och man får inte glömma att båtlivet i sig har en stor positiv hälsoeffekt och är en av våra största folkrörelser. Omkring två miljoner svenskar färdas i fritidsbåt varje sommar och det görs omkring 4 miljoner övernattningar i båt varje år.
Regeringen vill öka alkylatbensinanvändningen
I juni startar en ny kampanj för att öka försäljningen av alkylatbensin. Det är Regeringen som gett Transporstyrelsen i uppdrag att informera om de skadliga utsläppen från gammal tvåtakts båtmotorer som körs på vanlig bensin och hur man kan minska påverkan på både miljön och folkhälsan genom att gå över till alkylatbensin. Kampanjen drivs tillsammans med Naturvårdsverket, Svenska Petroleuminstitutet, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Sweboat och Svensk Bensinhandel.
Av den bensin man häller i tanken går cirka 30 procent rakt ut som emissioner i luften och i vattnet. Som exempel kan tas en gammal 2-taktsmotor på en öppen snurrebåt som förbrukar 300 liter per säsong. Av dessa går 100 liter rakt upp i luften och ut i vattnet. Och vid körning på tomgång och i medvind kan en ansenlig mängd leta sig rakt upp i näsan på den som kör.
Fakta om alkylatbensin:
För hälsan
• Du slipper andas in farliga ämnen som bensen, aromater m.m. som är cancerogena och har direkt skadliga effekter på din hälsa.
För miljön
•Minimerar utsläpp av olefiner, bensen och aromater
•Betydligt mindre skadlig för vattenlevande organismer
Bra för din motor
•Alkylatbensin påverkar inte motorns prestanda eller funktion
•Ger ingen ökad bränsleförbrukning
•Är den renaste bensinen på marknaden
• Klarar flera års lagring precis som vanlig bensin
• Har samma oktantal som 95 oktanig bensin
• Man kan blanda alkylatbensin med vanlig bensin
Läs mer om båtmotorer och alkylatbensin på www.transportstyrelsen.se/alkylatbensin
Fakta om båtar och äldre tvåtaktsmotorer
* från SCB, Båtlivsundersökningen 2004
1,8 miljoner människor åker fritidsbåt varje år
I landet finns ca 800 000 fritidsbåtar, 361 000 av dessa är mindre båtar med motor och 161 000 av dessa är öppna båtar med motor under 10 hk.
”Liten båt” utgör 48,5 % av landets båtar,
Fördelat på geografiskt område:
Norrlandskusten 9,9%
Ostkusten 15,0%
Sydkusten och
Kronobergs län 4,1%
Västkusten 4,1%
Inlandet 15,3%
I Sverige finns ca 480 000 båtmotorer, 44 %, eller 211 000, av dessa är äldre tvåtaktsmotorer.
6 procent av dessa kördes 2003 på alkylatbensin.
Den genomsnittliga körsträckan för fritidsbåtar är 150 nautiska mil. En liten båt kör kortare sträckor än en stor båt.
* från SCB, Båtlivsundersökningen 2004
Världens bästa seglare i VM i matchracing i all ära, men när Celebrity Race seglas under Match Cup Sweden i Marstrand på fredag, då är det drag i kändis-Sverige. Lotta Engberg, Lasse Kronér, stjärnkocken Marcus Samuelsson och Marcus Allbäck och ett helt gäng kända besättningsmedlemmar ska dra i skoten med proffsen i den populära kändistävlingen.
När Celebrity Race hade premiär förra sommaren seglade Prinsessan Madeleine och NHL-proffset Henrik Lundqvist på samma båt. De hade sju andra besättningar av kändisar och seglarproffs mot sig på tävlingen, och många tiotusen åskådare följde tävlingen från de soliga klipporna.
I år upprepas succén i Match Cup Sweden med nya kändislag, där fotbollsspelare utmanar artister, kockar och handbollsspelare. I båtarna seglar en rad kända artister, idrottsstjärnor och TV-profiler i egna branschteam. På fredag klockan 13 startar kändistävlingen nedanför klipporna i Marstrand.
Allsångens stjärna Lotta Engberg gasar och drar på en av båtarna med folkkäre Lasse Kronér och tre seglingsprofiler, Hans Wallén och OS-seglarna Vendela Torgersson och Vendela Sandén. Unga artisten Sara Lumholdt seglar för välgörenhet medan Idoljurymedlemmen gör sällskap med självaste America’s Cup-seglaren, Pelle P.
Två av Sveriges stjärnkockar, Marcus Samuelsson och Alexandra Zazzi, kryddar besättningen på en annan av tävlingsbåtarna. På en tävlingsbåt håller man högsta kurs med fotbollsstjärnorna Håkan Mild och Pontus Kåmark. Men de får stenhård konkurrens av landslagsspelaren Marcus Allbäck.
Ett av teamen, som säkert faller unga på läppen, är alpina freestyleåkarna Sara Orrensjö och Jeanette Hargin, ett annat hör hemma i handbollens rum, med Johanna Alm och Magnus Wislander.
Länk: www.matchcupsweden.com
Knappt har Bavaria i Tyskland presenterat sin helt nya Cruiser 55 förrän nyheten om en betydligt mindre modell presenteras. Det är en ny Bavaria Cruiser 32 ritad av Farr Yacht Design i samarbete med BMW Group DesignworksUSA. Vi har bara fått några få tips än så länge om hur den nya båten kommer att se ut, men här presenteras huvudlinjerna.
– Ritad av Farr.
– Fock som standard –vi slipper genua vilket ger enklare hantering.
– Modernt skrov med rejäl bredd i akterut.
– Samtliga funktioner invändigt med pentry, rekordstor WC.
– Gigantisk akterhytt för storleken, äkta captains cabin.
– Bort med ett stort kartbord –mer utrymme till annat, framförallt stor WC.
– Stor salong med vinkelsoffa.
Lägre pris än 31:an. Ca 15 000 billigare och ett grundpris på ca 740 000 kr inklusive moms.
Det första exemplaret är redan sålt till en svensk kund Båten kommer till Stockholm i oktober och visas i november på Scandinavian Sailboat Show i Stockholm.
Här är alla vitala data för Cruiser 32
CE category A
Length overall 9,99 m
Lenth hull 9,80 m
Length waterline 8,80 m
Beam overall 3,42 m
Deep Standard (approx.) 1,95 m / 1,50 m
Unloaden weight (approx.) 4.870 kg
Ballast (approx.) 24,5 %
Engine Volvo Penta D1-20 13,3 kW (18 hp)
Fuel tank (approx.) 150 l
Water tank (approx.) 150 l
Cabins 2
Berths 4
Height in salon (approx.) 1,84 m
Sail area “Sport” (approx.) 50,1 m²
Sail area “Comfort” (approx.) 50,0 m²
Height of mast above water line (approx.) 14 m
Länk: www.bavariasverige.se
Magnus Holmberg och Peter Gilmour är två av de sex seglare som är klara för kvartsfinal i Match Cup Sweden efter två dagars seglingar i Marstrand. En sista kvalificering för de två sista platserna sker under onsdag och torsdag, då har övriga svenskar chansen. – Jag är väldigt nöjd med hur jag och min besättning har seglat och att vi är klara, säger Holmberg.
Efter en förmiddag med svaga vindar men strålande sol och en växande publik på de heta klipporna kom vinden tillbaka till Marstrandsvattnen på eftermiddagen.
Magnus Holmberg och hans besättning, där bland annat Svenska Seglarförbundets sportchef Stefan Rahm ingick, var först att uppnå fyra poäng i Round Robin, genom att vinna tre av sina fyra matcher idag. Därmed var han kvalificerad för kvartsfinalen på fredag.
– Det var inga lätta matcher, men det har fungerat fint ombord med bra stämning och perfekt teamwork, sa Magnus Holmberg, som igår också utsågs till den första legenden i nybildade Hall of Fame i Match Cup Sweden.
Erfarenheten talade denna dag, för den andra legendariske seglaren i Hall of Fame, Peter Gilmour, hade en lika framgångsrik dag och vann fyra av sina fem matcher på tisdagen.
Det vara bara förra årets segrare, göteborgaren Mattias Rahm som lyckades vinna över den säkre skepparen Gilmour, liksom Björn Hansen igår.
– Vi har haft en del tur, men den här grundomgången ser vi mest som träning inför kvartsfinalen, som kommer att bli stentuff. Då börjar tävlingen.
Ytterligare fyra besättningar gick vidare direkt till kvartsfinal, Torvar Mirsky, Damien Iehl, Richard Mathieu och Ian Williams.
De andra svenska seglarna hade en motig inledning på måndagen, och för Björn Hansen och Johnie Berntsson var det fortsatt tungt under tisdagen med stundtals lätta, och ibland obefintliga vindar.
Hansen vann mot Adam Minoprio, men sedan var det stopp. Fransmännen Sébastien Col, Damien Iehl liksom Mattias Rahm klöv alla mållinjen före Hansen.
Johnie Berntsson, Mattias Rahm och Hansen går nu vidare till Repechage, en ny kvalificeringsomgång som seglas onsdag och torsdag eftermiddag, där alla team som inte gått vidare direkt går en helt ny tävlingsomgång.
Imorgon förmiddag börjar också damernas grundomgång, där svenskorna Linda Rahm och Anna Kjellberg utmanar sex andra kvinnliga världsstjärnor.
För resultat, se www.matchcupsweden.com
Foto: Dan Ljungsvik.
Vid Havets Grand Prix i Göteborg 7-9 augusti kommer Stena Lines färja mellan Göteborg-Kiel att agera flytande läktare invid tävlingsbanan i Långedrag. – Den flytande läktaren är ett alternativ till publikområdet på Oscar II Fort för dem som vill uppleva tävlingarna från havet, säger Mario Hytten på Havets Grand Prix. Förutom mycket bra åskådarplatser blir det servering och expert-kommentarer ombord. Båten avgår från depå- och evenemangsområdet på Frihamnspiren, så man hinner med att uppleva det också.
– Havets Grand Prix är ett nytt och spännande evenemang som vi gärna samarbetar med, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line. Våra färjor blir perfekta flytande läktare för dem som vill följa tävlingarna från havet men inte har tillgång till egen båt. Dessutom kommer man bra mycket högre upp än i en vanlig fritidsbåt!
Havets Grand Prix är fjärde deltävlingen i årets säsong av Powerboat P1 World Championship. Det är första gången man tävlar i Skandinavien och inom båtsporten är detta lika stort som en Formel 1-tävling. De tävlande offshorebåtarna är lika extrema som sina motsvarigheter på land och toppar uppåt 200 km/h.
Själva tävlingsbanan ligger vid Långedrag i västra Göteborg där Oscar II:s Fort öppnas upp som publikområde. På Frihamnspiren i centrum blir det evenemangscentrum med teamdepåer och vattensportaktiviteter. 2009 är seriens sjunde säsong och omfattar sex deltävlingar i Europa, Asien och Mellanöstern. Man tävlar om Världsmästartiteln i två klasser – Evolution och SuperSport.
Bilden:
#33 Furnibo var en ynka poäng från totalsegern i Turkish Grand Prix of the Sea som också var deras debuttävling i Powerboat P1 World Championship. Om de vunnit hade det varit första gången någon debutant lyckats med detta.
Den andra helgen i juli är det vikingamarknad på Birka. För 1 200 år sedan var Birka en levande internationell handelsmetropol med ett myller av hantverkare och köpmän från när och fjärran. Under marknadshelgen finns chansen att uppleva hur världsarvet Birka var på sin storhetstid. Förra årets marknad var en publiksuccé och hade cirka 3 500 nöjda besökare.
– Att vistas på Birka när allt från smeder till båtbyggare arbetar i vikingabyn är en alldeles speciell känsla. Det är som om vikingatiden återuppstår över en helg, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.
Under helgen den 11-12 juli fylls Birka precis som på vikingatiden av hantverkare, köpmän och vikingar. Förra årets omåttligt populära vikingamarknad är här igen, och det blir en rejäl fest. Utöver de vikingatida handelsmännen och torgmånglarna kommer det att finnas prova-på-aktiviteter och uppträdanden.
– Ska man bara besöka Birka en gång i år så är det på vikingamarknaden. Det är fantastiskt att uppleva vimlet av vikingar och köpmän i tidsenliga kläder, säger Peder Ling.
Vikingatida kämpalekar och båtbygge
De yngre besökarna till marknaden uppskattar ofta prova-på-aktiviteterna mest och i år finns det ett digert utbud med olika typer av vikingatida kämpalekar och bågskytte. De mer fredligt sinnade kan ägna sig åt brödbakning eller att lyssna på sagoberättande. Vuxna besökare kan ta en närmare titt på båtbyggena som sker enligt traditionella metoder med verktyg som är kopior av arkeologiska fynd.
För att göra Birka extra tillgängligt under de populära marknadsdagarna utökar Strömma sin båttrafik till ön under hela helgen. Från Hovgården på Adelsö går båtarna i skytteltrafik.
– Att över en dag kunna göra en resa från Sveriges största stad till äldsta stad är verkligen häftigt, säger Peder Ling.
Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i Mälaren och är upptaget på Unesco:s världsarvslista.
Länk: www.stromma.nu
På onsdag 1 juli seglar S/Y Trio, Svenska Kryssarklubbens lottbåt 1928 , Classic Yacht Baltic Race 2009. Det blir Trios tredje start i Gotland Runt-sammanhang och hon gör därmed comeback efter att 1955 års tredjeplacering. Trio är ritad av Sven Abramhamsson och är sedan byggnadsåret 1928 ägd av familjen Nordling. Nu seglas hon av tredje och fjärde generation.
– Med tanke på att det gått några år sedan sist är det fantastiskt kul att båten återigen startar i Gotland Runt-sammanhang. Då vi förmodligen är både minst och äldst i Classic racet är målsättningen först och främst att ta sig runt banan men också att kunna plocka några placeringar på de andra båtarna.
Båtbyggare och besiktningsman Thomas Larsson säger:
– Trio är unik och i mycket gott originalskick. Det finns en god dokumentation och väl utformade lösningar ned till minsta detalj.
Kommentarer
Vi får hoppas på bra vindar. Lycka till i tävlingen.
M v h Börje
Navigare necesse est! Mot Gotland vindarna bär. Kram från Mimmi
Vi är nu utrustade med en transponder så att det går att följa oss på gotland runts hemsida: http://www.ksss.se/egr
Jag hittar inte er på tracking sidan… verkar bara vara Friendship, Regina och Refanut som har transponders i Classic klassen.
Lycka till! Se till att hålla dig kvar på båten.
Trio gick i mål vid 22-tiden igår kväll tog hem hela klassen. Många förvånade ansikten över en minst sagt imponerande segling!
Efter ett tvåårigt uppehåll har Marie Björling bevisat att formen fortfarande finns där, när hon i helgen vann en världscuptävling i Portugal, även kallad Grade 1-tävling. Med ett matchresultat på 17-1 kan man räkna med att Marie Björling blir farlig för de etablerade toppnamnen i VM i Lysekil i sommar.
– Vi har fått ihop teamet bra. Besluten kom snabbt och bra. Vi fick kämpa hårt i början för att vinna våra matcher men sedan kom segrarna lättare och vi förlorade endast en av 18 matcher. Det var strömt med ojämn vind, precis som i Lysekil. Vi kände att vi hade bra koll på dessa förhållanden, vilket bådar gott inför VM i Lysekil i sommar, säger en nöjd Marie Björling.
Tolv skeppare till VM i Lysekil (med världsrankingnummer i parentes):
Claire Leroy (1) FRA
Linda Rahm (2)SWE
Lucy MacGregor (3) GBR
Lotte Meldgaard Pedersen (4) DEN
Silke Hahlbrock (5) GER
Sally Barkow (8) USA
Katie Spithill (9)AUS
Anna Kjellberg (10) SWE
Christelle Philippe (11) FRA
Camilla Ulrikkeholm (12) DEN
Nicole Souter (15) AUS
Marie Björling (wild card) SWE
ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009 / Lysekil Women’s Match är med 50 000 Euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Huvudsponsorer är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Concordia Maritime, Evidens och Sebago som partners samt Lysekils Kommun som värdstad.
Evenemanget arrangeras 27 juli-1 augusti.
Radiofrekvens: Mix Megapol 94,6 direktsänder under hela evenemanget.
För tredje året i rad deltar sex alpina landslagsåkare tillsammans med Audi i den spännande X 35-klassen i Gotland Runt. Efter två raka segrar är det först över mållinjen som gäller även i år – både för tjejerna, som vill försvara fjolårets seger, och för killarna, som är ute efter revansch.
I år går starten för Gotland runt onsdagen 1 juli och i startfältet återfinns för tredje året i rad två Audi-sponsrade X-Yachts med taggade medlemmar ur det alpina landslaget bland besättningen. I fjolårets vinnarbåt Audi R8 hittar vi den vid det här laget rutinerade Gotland Runt-seglaren Maria Pietilä Holmner som varit med alla tre åren. I år får hon sällskap av de alpina talangerna Kajsa Kling och Tessan Berglund, och skeppare är precis som i fjol Leif Carlsson, rutinerad seglare som i år gör sitt 25:e Gotland Runt och tillika VD på Sune Carlsson Båtvarv i Saltsjöbaden.
I den andra båten, Audi R10, återfinns utförsstjärnorna Mattias Hargin, som också gör sitt tredje Gotland Runt, samt Hans Olsson som gjorde sin seglingsdebut vid fjolårets tävling. Med sig i år har de Axel Bäck och för befälet på båten står skepparen Johan Delin. Efter att ha seglat in på en andra plats bakom tjejbåten i
X 35-klassen förra året är siktet nu inställt på revansch.
– Att segla Gotland Runt tillsammans med Audi ger våra aktiva en utmanade och uthållighetsprövande, såväl fysiskt som mentalt, tävling som komplement till sommarträningen. Under åren har deltagandet i Gotland Runt stärkt sammanhållningen och utvecklat lagarbetet på ett mycket bra sätt, säger Anders Sundqvist, alpin landslagschef.
Audi är även sponsor till Gotland Runt för andra året i rad och är sedan länge även internationellt engagerade i segling, bland annat som titelsponsor till Audi MedCup. Seglingarna i Gotland Runt genomförs i samarbete med Sune Carlsson Båtvarv AB i Saltsjöbaden som representerar X-Yachts i Sverige. Förutom X-Yachts och vanlig varvrörelse så har Sune Carlsson Båtvarv sedan två år tillbaka även en skidrörelse.
Namnen på de Audi-sponsrade X 35-båtarna som deltar i Gotland Runt – R8 och R10 – härstammar från Audis framgångsrika tävlingsbilar med samma namn som vunnit den legendariska motorsporttävlingen Le Mans 24 h hela åtta gånger totalt.
Eurocard Gotland Runt startar onsdag 1 juli kl 12:00. Vid Gotland Runts presskonferens på Sandhamn tisdag 30 juni kl 13:00 medverkar Maria Pietilä Holmner och Hans Olsson.
Följ det alpina landslagets framfart i årets Gotland Runt via direktlänk på www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r8 eller www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r10
Stena Bulk sponsrar titelförsvararna Linda och Mattias Rahm vid sommarens seglingstävlingar på västkusten. Linda och Mattias Rahm är båda titelförsvarare vid sommarens seglingstävlingar i matchracing i Lysekil respektive Marstrand.
Förra årets segrare i Marstrand i Match Cup Sweden Mattias Rahm tävlar den 29 juni – 5 juli med sitt Stena Bulk Sailing Team. Och Linda Rahm deltar med sitt Team Stena Bulk.
– Vi har stöttat Mattias i många år, ja ända sedan 1992 och då är det extra roligt med sådana här framgångar. Vi ser med spänning fram emot sommarens tävlingar och hoppas förstås att både Mattias och Linda når goda positioner även detta år, säger Ulf G. Ryder, VD och koncernchef för Stena Bulk.
Match Cup Sweden
14 manliga och åtta kvinnliga högt rankade besättningar från hela världen tävlar i Match Cup Sweden i Marstrand den här veckan. Det är femtonde året tävlingen går och drygt 100.000 åskådare väntas följa seglingarna.
Sedan 2007 har Match Cup Sweden VM-status och blev då också en del av World Match racing Tour, med tävlingar om världsmästartiteln i tio länder. Medan Mattias tog hem segern förra året slutade Linda på en tredjeplats.
– Både Linda och jag har tränat hårt tillsammans med våra respektive team under våren och ser fram emot veckans tävlingar med stor förväntan. Konkurrensen är hård, hela världseliten kommer ju att vara på plats, säger Mattias.
Lysekil Women’s Match
Sista veckan i juli, 27 juli-1 augusti, arrangeras VM i matchracing i Lysekil, Lysekil Women’s Match, med Stena Bulk som en av huvudsponsorerna och Concordia Maritime som en av båtsponsorerna.
Tävlingen är världens största matchracingsegling för damer med deltagande av de internationellt tolv främsta dambesättningarna. Linda Rahm, som vunnit två år i rad och nu ligger tvåa på världsrankingen representerar Sverige tillsammans med Anna Kjellberg och Marie Björling. I år har tävlingarna i Lysekil VM-status och kappseglingarna förväntas dra till sig en stor publik.
Ska du resa med barn dit barnvagnen inte kan följa med? Då kan det nya bärtyget, BabyBack, vara ett bra hjälpmedel. Med BabyBack bär du ditt barn på ryggen och har därmed fria händer och ingen belastning på axlarna. Bakom produkten står Susanne Fonser som fick inspirationen under en resa i Afrika.
Nu lanseras det svenska bärtyget BabyBack, där man bär sitt barn på ryggen utan att belasta axlarna. Bärtyget klarar dessutom att bära barn upp till 20 kg.
Precis som så många andra bar Susanne sina barn mycket när de var små, i bärsele och i tygstycke på ryggen. Men när barnen var runt två år slutade hon med det. När familjen reste genom Ghana blev det självklart att återigen bära den då treåriga dottern som i värmen kunde sova middag i flera timmar. Och i Afrika bär man sina barn på ryggen. Med Saga uppknuten på ryggen kunde Susanne röra sig obehindrat och slapp få ont i kroppen eller känna sig låst. Den enda nackdelen tyckte Susanne var det något omständliga och osäkra knytandet av tygstycket. Det måste gå att förbättra, tänkte hon.
Resultatet blev BabyBack, ett bärtyg som är speciellt designat och utformat för att föräldrar ska kunna bära sitt barn på ett säkert och bekvämt sätt. Bärtyget knyts inte som på det traditionella afrikanska sättet utan försluts snabbt och säkert med justerbara kardborrband och snabbspännen. BabyBack tillverkas i ekologiskt linne och färgerna är miljövänliga. Produkten håller för upp till 20 kg och är testad av IFP Research, numera swerea/IFV. Äntligen Hemma-designern Karin Mannerstål har bidragit med färgval och mönster.
Babyback finns i färgerna svart, röd och natur samt i svart eller röd med vita prickar och kostar 950 kr.
Länk: www.babyback.se
Match Cup Sweden är inte bara seglingstävlingar i världsklass utan erbjuder även aktiviteter för ungdom och familjer. För andra året i rad finns Svenska Seglarförbundet och Sjöassistans i Marstrand måndag 29 juni till söndag 5 juli och håller en seglarskola för nybörjare i samarbete med Marstrands Seglarsällskap och till förmån för Childhood Foundation.
– Vi vill att alla ska få möjlighet att prova på segling och Match Cup Sweden är ett perfekt tillfälle som samlar seglingsintresserade från hela Sverige och Norden, säger Stefan Rahm från Svenska Seglarförbundet.
Grundtanken är att man genom skolan faktiskt ska få lära sig något och inte bara följa med ut på havet. Det skapar ett ökat intresse för segling och matchracing. Båtarna som skolan använder är C55:or med liten köl som Pelle Petterson specialritat för ändamålet. Seglarskolan kommer att ta små grupper om 3-4 personer plus instruktör vilket gör att alla på båten får vara med och lära sig lite om segling och en hel del sjövett.
Seglarskolan kommer att vara belägen på Marstrand, söder om Strandverket, vilket betyder att den kommer vara mitt i centrum på publikområdet i Match Cup Sweden. Anmälningarna sker på plats och allt överskott från seglarskolan går oavkortat till Childhood Foundation.
– Seglarskolan var en populär premiäraktivitet förra året och är i år utvecklad för att ännu fler ska få prova på och förhoppningsvis söka sig vidare till någon av våra seglarskolor ute i landet, säger Stefan Rahm. Skolan är en fin attraktion för hela evenemanget och bidrar till känslan att Match Cup Sweden inte bara är tävlingar på en professionell nivå utan även en familjefest där man kan testa segling på sin egen nivå.
– Tillsammans med Svenska Seglarförbundet och Marstrands Seglarsällskap hoppas vi att det är många som vill prova på segling under veckan, för desto fler som testar här desto fler barn i världen kan Childhood Foundation hjälpa, förklarar Kenth Bill på Sjöassistans
På samma plats som Seglarskolan för nybörjare kommer även GKSS och Passalen hålla i en ”prova på segling” för funktionshindrade barn. Totalt under Match Cup Sweden-veckan kommer 75 barn att få möjlighet att lära sig mer om och prova på segling i handikappsanpassade Accessjollar.
– Det är ett roligt projekt och vi arbetar efter målsättningen att skapa en integrerad seglingsklubb, med segling för alla på lika villkor, berättar Martin Sothell, GKSS.
Länk: www.matchcupsweden.com
Kommentarer
Bra intiativ match Cup! För övriga seglkarkolor och marina utbildningar rekommenderar jag http://www.batutbildningar.se
Match Cup Sweden har börjat. Idag, måndag 29 juni, går göteborgaren Mattias Rahm i båten i Marstrand med sin vinnarbesättning från i fjol. Men ett par veckor innan satt han på Skeppsbron i Stockholm och sålde Puma under Volvo Ocean Race. Då fick vi en pratstund med honom om uppladdningen inför VM-tävlingarna.
– Jag måste erkänna att det är intensivt just nu, och jag undrar ofta hur mycket man hinner ladda. Men så kommer man ut på havet med grabbarna, åh vad skönt, det är ju det där jag tycker så mycket om.
Mattias ler med hela ansiktet, och fortsätter:
– Jag känner mig säker. Efter segern i Match Cup Sweden förra året så har vi tagit flera kliv framåt, känns det som. Vi har mer i erfarenhetsbanken. Vi har lärt oss några varianter till, det känns som om poletten ramlat ner.
Har det att göra med ett ökat självförtroende efter segern?
– Ja, absolut, jag har fått mer erfarenhet och säkerhet, och vi fick bekräftat att vi har alla möjligheter att slåss i toppen. Det handlar mycket om att inställningen och formen är rätt.
Hur är din inställning, hur ser du själv på dina styrkor som seglare?
– När jag kappseglar så tänder jag till och får hög puls, jag blir oerhört engagerad och går in hundra procent för seglingen och att vinna, börjar Mattias.
– Jag kan vara så engagerad att jag blir förbannad av att se på andra som seglar och gör fel. Oh nej, vad gör de, kan jag skrika.
Mattias Rahm är en genuin kappseglare med europamästerskap, OS-segling i Sydney, finalvinsten i VM-deltävlingen i Match Cup Sweden 2008 och mängder av andra segrar i bagaget och just nu rankad nia på Världstouren.
Vad rankar du högst av dina framgångar?
– Det var en oerhörd upplevelse att segla OS i 470 i Sydney, även om vi inte presterade så bra, vi blev 12.a. Men vi var etta i världen ett år innan och regerande europamästare.
– Men det är segern i Match Cup Sweden som är höjdpunkten i mitt seglarliv. Jag hade drömt om den segern sedan jag såg Magnus Holmberg där första gången 1994. Jag sa då att jag ska bli den förste svensk som vinner Match Cup Sweden. Jag blev den andre, men jag är jättenöjd med det.
America’s Cup, då, hur stort är det för dig?
– Det är det mest professionella jag deltagit i, men det var mer av ett jobb man gick till varje dag. Det var många som var med och påverkade och jag var en bricka i spelet. Men jag var hungrig och ville förbättra fortare, berättar han vidare.
Mattias Rahm får ofta uppdrag som expertkommentator vid seglingar, som vi Volvo Ocean race i Marstrand i år. Han stod på berget med mikrofon och kappseglarfrun Linda kommenterade från havet.
En genuin seglarfamilj som dessutom tillhör samma kappseglingsteam, Stena Bulk.
I år fungerar Mattias och delar av herrteamet dessutom som coacher till tjejerna.
Kan du semestersegla med familjen – utan att kappsegla?
– Ja, nu tror jag det går bra men i början var det helt galet. Vi hade en Express förut och då jag skulle kryssa fram i smala sund och skrek jag Styrbord och Lämna plats för land och hötte åt motorbåtar att Lämna plats, jag har ingen motor.
– Nu är jag lugnare, och ungarna får vara med och styra och fixa på fördäck med Linda, berättar familjefadern Mattias Rahm, gift med den lika framgångsrika kvinnan i hans liv, Linda, som vann Lysekils-VM för damer förra året. Ungarna i familjen är döttrarna Jonna, 2,5 år och Hanna, 4,5 år.
– Jag försöker uppfostra dem att alltid ha flytväst.
Kappsegling, träning, familjeliv och ett krävande men roligt jobb som säljansvarig för seglingskollektionen på Puma, tillika projektledare för bolagets Volvo Ocean Race-stopp i Sverige.
Hur laddar du inför Match Cup Sweden?
– Jag laddar jag mentalt varje dag här under Volvo Ocean Race, och sedan finslipar vi med träning veckan innan.
Vad har du för mål i år?
– Vi tänker inte försvara, utan segla för att vinna, men vi måste hitta vår formtopp. Det gäller att få alla att segla med samma vinnarkänsla. Jag är teamleader och mitt jobb är att få alla killar att jobba åt samma håll.
Teamet är samma rutinerade vinnargäng som förra året, Johan Barne, Oscar Angervall, Daniel Björklund och Fredrik Aurell.
– Vi har goda möjligheter, vi har samma höga nivå och om vi seglar på topp kommer de andra att få det svårt.
Lars-Ola Nordqvist
Foto: Dan Ljungsvik
Telefónica Black blev först i mål i St Petersburg av de sju båtarna i Volvo Ocean Race. Men det är Torben Grael och hans besättning på Ericsson 4 (bilden) som tog hem totalsegern. Det blev ett mycket tajt race över Östersjön och Finska Viken. Båtarna låg hela tiden nära varandra i de svaga vindarna.
Närmast efter Telefónica Black kom PUMA med Telefónica Blue på tredje plats. Ericsson 3 kom på fjärde plats med Ericsson 4 bara en liten bit bakom sig.
Sjua blev inte helt överraskande Delta Lloyd. Kosatka och Team Russiadeltog utom tävlan men kom i mål inte långt efter Delta Lloyd.
Uppdateringar följer under dagen.
Resultat Leg 10:
1st TELEFONICA BLACK – 00:41:25 GMT; Elapsed 1d 12h 41m 25s;
Combined 87d 1h 31m 20s
2nd IL MOSTRO – 00:42:48 GMT; Elapsed 1d 12h 42m 48s;
Combined 129d 16h 23m 01s
3rd TELEFONICA BLUE – 00:51:55 GMT; Elapsed 1d 12h 51m 55s;
Combined 134d 21h 49m 30s
4th ERICSSON 3 – 01:04:48 GMT; Elapsed 1d 13h 04m 48s;
Combined 145d 9h 17m 37s
5th ERICSSON 4 – 01:31:49 GMT; elapsed 1d 13h 31m 49s;
Combined 127d 07h 46m 17s
6th GREEN DRAGON – 02:57:56 GMT; Elapsed 1d 14h 57m 56s;
Combined 135d 05h 53m 3s
7th DELTA LLOYD – 03:00:57 GMT; Elapsed 1d 15h 00m 57s;
Combined 106d 00h 35m 21s
Ericsson Racing Team har nått slutmålet S:t Petersburg. I en mycket tidig och vacker lördagsgryning blev de två Ericssonbåtarna fyra (Nordiska Ericsson 3) och femma (internationella Ericsson 4) på den sista etappen av Volvo Ocean Race 2008-2009. Lyckan var total i teamet. Inte minst på Ericsson 4 som vann hela jorden runt-kappseglingen, även om spanska Telefonica Black vann den sista etappen.
Ericsson 4:as skeppare, brasilianaren Torben Grael, klev i land i S:t Petersburg med blandade känslor.
– Det här är slutet på vårt projekt och det är en konstig känsla. Några i besättningen hade jag aldrig mött tidigare och vi har blivit som bröder. Och nu ska vi gå skilda vägar. Men det har varit ett långt race och vi är trötta och alla ser fram mot en välbehövlig vila, sade Torben Grael som erkände att de kanske inte gick för fullt på den sista etappen eftersom de redan var klara slutsegrare:
– Den här tävlingen har varit så intensiv och krävande. Efter att vi vunnit så är det klart att det här blev en mer avslappnad etapp.
Besättningen på Ericsson 4 är unik på flera sätt. Inte minst för att samtliga elva ombord har varit med på varje etapp. Inte en enda gång har Torben Grael tvingats kalla in en ersättare. De har seglat tryggt och rutinerat, utan att någonsin göra något stort misstag. Och skepparen Torben Grael kan nu lägga till en seger i Volvo Ocean Race i sitt CV, där det redan finns fem OS-medaljer. Det gör honom till en av seglingshistoriens främsta.
Ombord på systerbåten Ericsson 3 var stämningen också på topp när de nådde den historiska staden. Men trots att det var racets kortaste etapp, som tog dem cirka 37 timmar, var det trötta seglare som klev iland.
– Jag är så trött så jag orkar inte säga något klokt. Ge mig en eller två dagar så kanske jag kan säga något intelligent om den här etappen. Men vi var i alla fall där uppe och slogs i toppen, även om vi inte höll ända in i mål, sade skepparen Magnus Olsson som var 23 minuter efter dagens segrare, Telefonica Black som vann sin första etappseger.
SLUTSTÄLLNING VOLVO OCEAN RACE 2008-2009
1. Ericsson 4, 114,5 poäng
2. Puma, 105,5
3. Telefonica Blue, 98
4. Ericsson 3, 78.5
5. Green Dragon, 67
6. Telefonica Black, 58
7. Delta Lloyd, 41,5
Länk: www.ericssonracingteam.com
Foto: Oskar Kihlborg/ERT.
Fiskeriverket har nu valt ut Sveriges två första Fiskeområden. Vindelälven och Kustlandet är först ut av de totalt tio Fiskeområden som kommer att få tillgång till 55 Mkr av EU:s utvecklingspengar och som Fiskeriverket kommer att utse.
Vindelälvens Fiskeområde följer älven, som sträcker sig cirka 450 km från fjällen ner till mynningen vid Vännäs i Västerbottens län. Kustlandet omfattar kuststräckan och skärgården mellan Bråviken och Mönsterås i Östergötlands och Kalmar län.
Lokal samverkan
I Fiskeområdena har så kallade Fiskeområdesgrupper bildats med representanter från bland annat yrkesfisket, fiskevattenägare, turistföretag och kommuner. En stor vinst med bildandet av Fiskeområden är just att olika aktörer kommer att jobba tillsammans mot gemensamma mål.
– Det här är en möjlighet att stärka samarbetet mellan olika grupper som tillsammans kan driva på den lokala utvecklingen, säger Gun Brantäng, ansvarig handläggare vid Fiskeriverket.
Fiskeområdesgrupperna kommer att välja ut vilka projekt som med hjälp av EU-medel ska genomföras i området – allt i enlighet med de utvecklingsstrategier som de lämnat in till Fiskeriverket och som gäller fram till och med år 2013.
Långsiktigt arbete
Gemensamt för både Kustlandets och Vindelälvens Fiskeområden är att de vill använda EU-pengarna till att utveckla företagandet kring olika typer av fiske. De vill bland annat satsa på produktutveckling och marknadsföring för yrkesfisket, men även förbättra förutsättningarna för en turistnäring kopplad till fritidsfisket.
– De här områdena har valts ut eftersom de har väl genomarbetade strategier som vi bedömer att de kommer att kunna genomföra, säger Gun Brantäng. Det ska bli jättespännande att följa deras arbete.
Fiskeriverkets målsättning är att tio stycken Fiskeområden ska bildas i detta skede och totalt är 55 miljoner kronor inom Europeiska fiskerifonden, EFF, avsatta för att fördelas till Fiskeområdena under de närmaste fem åren.
Länk: www.fiskeriverket.se
Den 17 juni utanför Trondheim fann sig Hurtigrutens skepp MS Finnmarken omgivet av ett stim grindvalar, upp till 100 stycken. Marinbiologer på platsen kallar detta för en sensation och uppger att det är en unik upplevelse.
– Det var en fantastisk upplevelse, en majestätisk syn! säger kapten Jon Olaf Klodiussen. Han stod på bryggan när skeppet seglade genom Trondheimfjorden och besättningen fick syn på valarna. Kaptenen seglade försiktigt in i valstimmet och skeppet befann sig mitt ibland dem i 30 minuter.
– Vi hade över 400 passagerare som hängde över relingen för att se djuren leka runt skeppet. Vädret var fantastiskt, naturen underbar, och vad mer kan man önska än att få se dessa majestätiska djur leka i havet mitt framför ögonen? Våra gäster uppskattade detta något enormt.
Forskningsfartyget Gunnerus fanns också på plats. Marinbiolog Geir Johnsen uppger att detta är hans mest unika upplevelse någonsin.
– Detta är en stor händelse också för oss forskare! Det är en sällsam syn. Valarna simmade tillsammans i familjer och lekte runt fartyget, säger Johnsen.
Det norska polarinstitutet (Norsk polarinstitutt) uppskattar att det finns runt en miljon grindvalar i hela Nordatlanten. Denna art har ett socialt beteende och simmar ofta tillsammans i stora stim. Grindvalen tillhör delfinfamiljen och kan bli upp till 7 meter lång. Honvalarna kan bli 60 år.
Länk: www.hurtigruten.com
Det blir allt vanligare att hjälpsökande inte vet var de befinner sig när de ringer nödnumret 112. Enligt SOS Alarm riskerar problemet att förvärras i sommar då många är på resa och bor tillfälligt i fritidshus, husvagnar och båtar. Men med några enkla åtgärder kan riskerna minskas tipsar SOS Alarm, som sammanställt en enkel ”Checklista för en tryggare sommar”.
– Det har blivit allt vanligare att våra SOS-operatörer tvingas till detektivarbete för att fastställa var hjälpen behövs, förklarar SOS Alarms vd Sven-Runo Bergqvist. Risken är att viktig tid spills i onödan, när man som hjälpsökande kan vidta ganska enkla åtgärder som underlättar för hjälpen att nå fram.
En viktig förklaring till utvecklingen är det nya ”mobila” samhället som helt ändrat förutsättningarna för larmkedjan, konstaterar Sven-Runo Bergqvist. Tidigare kom larmen nästan alltid från fasta telefoner i en bostad eller från en telefonkiosk som var lätt att lokalisera – idag kommer hela 70 procent av larmsamtalen från en mobiltelefon, där inringaren inte sällan är oklar över var han eller hon befinner sig – en helt ny situation!
För att öka förutsättningen för snabb hjälp har SOS Alarm sammanställt en ”Checklista för en tryggare sommar”. Den innehåller några enkla och konkreta tips som är användbara året om, men kanske ännu viktigare när många är på resa och bor tillfälligt i fritidshus, hos vänner, eller i husvagn och båt över sommaren.
– Att t ex ta reda på sommarstugans position är en enkel åtgärd som bara tar några minuter men som är till avsevärd hjälp i en larmsituation, säger Sven-Runo Bergqvist. Varför inte spara informationen i mobiltelefonens telefonbok så finns den nära till hands om olyckan skulle vara framme!
Detta och fler tips för en tryggare sommar finns för utskrift på SOS Alarms hemsida, www.sosalarm.se
Kontakt: Anders Klarström, SOS Alarm 070-598 38 56
SOS ALARMS ”CHECKLISTA” FÖR EN TRYGGARE SOMMAR
– Ta i förväg fram positionen för den plats där ni ska befinna er, detta görs enkelt via karttjänster som t ex hitta.se på webben. Se SOS-symbolen på www.hitta.se/karta. Lagra informationen där du kommer ihåg att du har den, varför inte i mobiltelefonens telefonbok under t ex ”Sommarhuset” eller ”Gunnarsö 09”.
– Skriv ut SOS Alarms ”nödparlör” från www.sosalarm.se. Särskilt viktig för den som ska på europasemester. I parlören finns några vanliga fraser i en nödsituation, översatta till de vanligaste europeiska språken. Vik ihop och spara i passet och/eller bilen.
– Lägg in ICE i mobilen. Lägg in dina närmaste anhöriga i din mobiltelefons adressbok under namnet ICE. Då kan de snabbt kontaktas om du skulle hittas akut skadad eller sjuk och inte kan tala. Läs mer om funktionen på www.sosalarm.se
– Var beredd att stanna kvar. Om olyckan är framme och du hamnar i en nödsituation, ta dig några extra minuter för att säkerställa att information om situationen och hjälpen verkligen når fram. Problem uppstår lätt när den som larmar bara passerar en eventuell olycksplats eller lämnar en nödställd ensam.
– Var beredd att göra en insats. Ett stort antal svenskar kommer att hamna i närheten av en nödsituation i sommar och spela en mycket viktigt roll för utgången av händelsen i väntan på hjälpresurser. Våra SOS-operatörer är utbildade för att ge instruktioner om t ex hjärt-lungräddning eller hur man agerar vid en trafikolycka. Din insats med hjälp av SOS-operatören kan vara avgörande.
Kommentarer
1.95 i djupgående, hahahah, vilken skärgård ska man då segla i. 1.50 versionen lär ju vara hur vek som helst, typ Bavaria.
Vi köpte den osedd i början av september 2009. Ramlade av stolen när vi fick se de första bilderna från flytande båtmässan i Holland där den senare presenterades. Blev än mer brydd när den levererades i december. Har ännu efter tre år inte riktigt vant mig och kan bara konstatera att Bavaria inte längre har något samarbete med BMW. Må BMW för _all_ framtid hålla sig borta från båtdesign.
Älskar vår båt ändå, för den är en ljuvlig seglare (tack Bruce Farr) och enastående bekväm att bo i.