Nyheter

Lantmännen Aspen levererar det miljöanpassade bränslet Aspen+ till sommarens SM-deltävlingar i båtracingserien Thundercat med premiär den 6 juni. – Med Aspen alkylatbensin kan vi reducera båtsportens utsläpp i känsliga vatten, säger Per Benson, generalsekreterare Svenska Racerbåtförbundet.

Miljöfrågorna blir allt viktigare inom båtsporten. Thundercatbåtarna körs dock med äldre 2-taktsmotorer, vilket inte är helt lyckat ur miljösynpunkt, eftersom ungefär 25 procent av bränslet går oförbränt rakt ut i vattnet. Men med Aspen alkylatbensin blir föroreningarna 300 gånger mindre.

– Endast genom att ha miljön i åtanke, kan vi räkna med att få fortsätta använda vår fantastiska skärgård för båtsport. Thundercat-åkarna har nu tagit ett bra initiativ, och vi arbetar för att fler klasser följer efter, säger Per Benson, generalsekreterare Svenska Racerbåtförbundet.

Aspen+ är ett extra rent motorbränsle, i stort sett utan ämnena svavel, bensen, aromater, polyaromater och olefiner, som är skadliga för både fiskar och människor.
– Varenda liter vanlig bensin som byts ut mot alkylatbensin, ger stora vinster i våra vatten, säger Mats Uhrlander, marknadsansvarig Norden Lantmännen Aspen.

Lantmännen Aspen har påbörjat en offensiv satsning inom det marina segmentet och samarbetet med Svenska Racerbåtförbundet är en del av denna satsning.
– Vi hoppas att förbundet fortsätter sitt föredömliga miljöarbete, och att detta öppnar ögonen hos fler båtägare, säger Mats Uhrlander.
Fakta Thundercat:
Båtracing med cirka 4 meter långa gummibåtar och standardmotorer på upp till motsvarande 50 hk. I Sverige körs under 2009 en egen tävlingsserie, för första gången med SM-status. Serien har sju deltävlingar som inleds den 6 juni i Öregrund och avslutas den 19 september i Uppsala.

Fakta Aspen+:
Ett högoktanigt och miljöanpassat specialbränsle som passar såväl motorsport som standardmotorer. Aspen+ ger mindre och skonsammare bensinångor samt renare avgaser med mindre rök och lukt. Den är skonsammare för luft och vatten, minskar risken för knackning och ger renare motorer med längre livslängd.

Länk: www.lantmannen.com

Nu satsar Bavariavarvet på en HT-version av den nya motorbåten Deep Blue 46. Den ser riktigt tuff ut i linjerna och följer Bavarias senaste formspråk, som har tagits fram i samarbete med BMW Group Designworks USA. Det är en rejäl HT-båt på 14,2×4,45 m. Motorbestyckningen är dubbla dieslar från Volvo Penta.

Lanseringen av Deep Blue 46 HT följer mycket kort efter det att grundversionen av Deep Blue 46 presenterades. Den båten hade svensk premiär på Allt för sjön i mars.

Deep Blue 46 avviker i båda sina versioner kraftigt i formspråket från många andra motorbåtar. Den 14,2 m långa båten är hög med en mycket stor innervolym. Något svenskt pris är inte satt på HT-versionen, men den “ordinarie” Deep Blue 46 kostar cirka 4 Mkr i Sverige.

Konstruktörerna hos BMW Group Designworks USA, som även kommer att hjälpa Bavaria att ta fram flera andra modeller, hade som mål att ge konsumenterna mesta möjliga värde för pengarna med den nya båten.

Deep Blue 46 är väldigt rymlig och finns med två olika inredningar; fyra kojer fördelade på två kabiner eller sex kojer i tre kabiner. Både kabinerna och salongen är ljusa med gott om ljusinsläpp utifrån men också för att materialen har valts med stor omsorg.

Fakta Deep Blue 46
Längd: 14,20 m
Skrovlängd: 12,93 m
Bredd: 4,45 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 11 200 kg
Vattentank: 410 lit
Bränsletank: 1 200 li
Motor: 2xVP D6-370 hk
Pris: från 320 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se

Foto: Bavaria.

Nu lottar vi ut fem stycken ryggsäckar från Ericsson Racing Team till läsarna av Båtlivs hemsida. Det är enkelt att vara med. Du deltar i tävlingen genom att svara på en enda fråga.

Tävlingen presenteras i sin helhet på www.batliv.se och pågår till och med 11 juni.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Nu verkar det som om EU skärper tonen om vattenskoterkörningen i Sverige. Enligt nyheter från TT (Tidningarnas Telegrambyrå) torsdagen 4 juni ”kan Sverige börja tillämpa den lag som begränsar vattenskotrarnas framfart”. Vad detta innebär i praktiken framgår inte helt klart, men det kan vara första steget mot ett förbud.

En av anledningarna till att EG-domstolen har tagit upp frågan om vattenskoterkörning i Sverige är att det finns flera oavslutade mål om vattenskotrar i svenska domstolar. Rättsläget här är luddigt och oklart och såväl Kustbevakningen som Sjöpolisen har valt att inte åtala dem som kör vattenskoter.

Enligt svensk lag är det dock bara tillåtet att köra vattenskoter i allmänna farleder, ett begrepp som långt ifrån alla känner till.

Enligt TT säger nu EG-domstolen att den svenska lagen inte är något handelshinder. Därmed kan det vara fritt fram för ett riktigt förbud.

– På grund av den rättsliga osäkerheten har man inte tillämpat lagen. Den här domen innebär antagligen att man börjar ta tag i det nu, säger Ulf Yngvesson, kansliråd på miljödepartementet, till TT.

Vad tycker du som läsare om det här? Vi vill gärna ha dina kommentarer.
Redaktionen för Båtliv

Kommentarer

Micke 21:18:34 2009-06-04

Läs detta, http://ltz.se/nyheter/inrikes/1.1097774

Putte 21:58:52 2009-06-04

Det är ju helt otroligt konstigt att man mot all förmodan skulle börbjuda vattenskoter i Sverige. De ny 4-taktarna är ju bra mycket miljövänliga och tystare än alla gamla båtar/pråmar som hostar fram över våra vattendrag.

Olof Malmlöf 02:17:35 2009-06-05

Osaklig debatt med en massa ogrundade påståenden om oljud och mijöpåverkan. Det är FÖRBUDSSVERIGE som är tillbaka igen. Pöbelns rätt att diskriminera människor som funnit glädje i – att som som många andra – vistas på sjön men i en nyare innovativ, ren, tyst och rolig farkost. Blir det lag KÖPER jag en skoter bara för att vara med alla skoterägare och BRYTA mot denna lag. Jag registrerade aldrig min båt heller trots att sjöpolisen ofta lånade min brygga! Jag är seglare, fd seglingsinstruktör och motorbåtsägare. 58 år gammal gubbe som hatar Öststatsfasorer!

Förarbevis 08:28:50 2009-06-05

Kan förstå att vissa människor som tyckte att vattenskotrar, (Jetski), var ett problem för längesedan när dessa körde runt i samma vik och bullrade och luktade tvåtakt..
Nu är dessa tider förbi…
Jag bytte min båt, tvåtaktare 75 hk mot en vattenskoter 4-takt som uppfyller mina behov, den tar mig och fru och barn till samma ställen och till ett bättre miljöpris än båten.
Tänk om, gå framåt!

Norrbotten 08:50:13 2009-06-05

Obegripligt !, som många andra använder vi en miljövänlig, bränslesnål och tyst 4-takts vattenskotern för transporter och vattenlek med barnen. Ingen farlig propeller som visslar runt när vattenskidor och tuben ska fram. Mer miljövänligt och säkert alternativ är svårt att hitta. Sedan gäller som i alla lägen sunt förnuft och respekt för människor/natur vilket inte har med lagen att göra. Tror att detta enorma tokeri har sin härkomst i stockholms skärgård med sin intensitet. Längst uppe i norr kan man köra en hel dag utan att se en endaste båt. I god svensk anda ska alla straffas för några enskildas dåliga omdömme (då tänker jag både på sjön och i miljödepartementet)

badbrygga 09:07:18 2009-06-05

Jaha då var det dags att sätta på en badbrygga på vattenskotern så det räknas som båt då. Saknas ju bara 80 cm, får tillverka en badbrygga i glasfiber och gelcoat som man kan montera baktill. Vips så har vi gjort om vattenskotern till båt. 🙂

Skeppare 10:22:24 2009-06-05

Enligt 38:e punkten så finner domstolen:
38 När det gäller frågan huruvida den aktuella åtgärden är nödvändig konstaterar domstolen följaktligen att det med stöd av själva lydelsen i vattenskoterförordningen kan presumeras att vattenskotrar får användas i de områden som på nämnda sätt ska anvisas genom åtgärder för genomförandet, utan att detta innebär sådana risker eller störningar som inte kan anses godtagbara för miljön. Av detta följer att ett allmänt förbud mot användning av sådana varor utanför de allmänna farlederna utgör en åtgärd som går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå målet att skydda miljön.
Detta torde innebära att man måste förbjuda åkning inom särskilt känsliga områden istället för att som nu generellt förbjuda och tilldela minimal ytor för åkning

ola 10:54:13 2009-06-05

ja hur i hela den tänker man när man vill förbjuda vattenskotrar , tänk om man på samma sätt skulle förbjuda motorcyklar iland – det skulle bli ramaskri!
Ett skäl sägs var sk. cirkelkörning – planlöst köra runt i cirklar – men är det inte det hela fritidsbåtslivet handlar om ? Cirkelkörning .. det är bara olika stora cirklar…

Vad skiljer förresten en vattenskoter från en båt? framdrivningen? längden? utseendet? styret? för att kunna förbjuda en vattenskoter måste det kunna finnas en specificering..
En äldre vattenskoter med utombordare är det en vattenskoter eller en båt eller en kanot med motor eller vadå?
Och en nyare jetboat är det en vattenskoter eller en båt?

Och SSRS ska de då inte få rädda folk utanför farlederna med sina vattenskotrar?

Så urbota dumt alltihopa.. och detta bara för att det finns folk som inte ser längre än näsan räcker och vägrar se utanför sin egen lilla livsplätt.
Man kan bara hoppas att sjöpolis och kustbevakning har annat att göra än att lagföra sånt här fortsättningsvis.

Göran Andersson 11:36:25 2009-06-05

Gör så här om du har en vattenskoter: Gå in på Transportstyrelsens hemsida och ta fram blankett nr 14 och registrera din vattenskoter som båt och begär samtidigt ett nationalitetsintyg så kommer den med utan längd restriktioner (annars 5 meter minst). Kostnaden är 425 kr för registrering och 425 kr för nationalitetsbeviset. När du gjort detta så har du en båt med regnr och får då köra var du vill enigt min bedömning.
Göran

ola 11:38:53 2009-06-05

ja det är ju en bra genväg – men principfrågan kvarstår – vad är en vattenskoter? allt under 5 m kan ju inte klassas som vattenskoter.. eller?

Henke 11:53:37 2009-06-05

Såhär definieras en vattenskoter enligt svens byråkrati;
1 § Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter och som
1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den.
Således kan man för att kringgå lagen;

1. förlänga sin vattenskoter till 4,01 meter, eller;
2. byta ut jetpumpen till propellerdrift, eller;
3. bygga upp reling runt hela skotern så att man per definition sitter i farkosten…

Ovanstående förslag ÄR löjliga men så är även förordningen, det visar mina förslag. Jag ser fram emot vad professor Hugo Tiberg har att säga när han hunnit läsa domen och kan kommentera.

seadoo fantasten 12:49:21 2009-06-05

ja hugo vi väntar ivrigt på ditt uttalande.
har alltid varit båtburen men nu lagt både segelbåt och större motorbåt på hyllan då vattenskotern tar mig dit jag vill både smidigare och för en betydligt billigare peng.
är en 4takts maskin som iofs går väldigt fort men skall man förbjuda båtar som går fort eller?

denna låter knapt någonting och vågbildningen vid korekt körning e som obefintlig.
men båtar som är feltrimmade skall dessa förbjudas.
bränsle förbrukningen är väldig god.
skall gamla 2takts utombordare förbjudas helt och inte bara nytilvärkningen?

hur långt skall man få gå.
är de staten som är rädd å inte få in skatten på bensinen vi inte kör upp med våra gamla turstiga motorer?

men då har jag bara en sak att säga sett en minimum gräns på hur mkt soppa jag måste köpa varje år istället så låvar jag med heder å samvete att köra upp detta med råge!
VAKNA.

Seadoo 21:39:17 2009-06-05

Helt jäkla sjukt!!

Man frågar sig varför????
Okunnighet eller missförstånd skulle jag vilja säga är den främsta orsaken. Man ser inte, eller vill inte se, vad vattenskotern är för sorts farkost.
Man hör fortfarande ”miljöovänlig” och ”hög ljudnivå” som argument mot vattenskotern. Inget kan vara mer felaktigt. ”Bara en leksak”, hörs också emellanåt. Om vattenskotern nu skulle vara ”bara en leksak”, vilket den inte är, så är ju det i sig inget argument för ett förbud. Ska leksaker förbjudas? Vad är då vattenskidåkning, lek eller allvar? Är det fel att ha roligt – att leka på sjön?
Det finns ingen som helst statistik över hur mycket och hur ofta vattenskotern ”stört”. Det handlar om subjektiva omdömen från människor som känner sig störda och hör av sig till sjöpolisen eller kustbevakningen. Exakt vari störningen består undersöks sällan.
Det handlar också om en negativ inställning till något nytt. En motvilja mot förändring.
Ett av de stora problemen med båtlivet i dag är att ungdomen flyr det. Här har vi något som tilltalar ungdom och lockar dem till båtlivet. Låt oss se det positiva med vattenskotern, se dess enorma möjligheter i stället för att bara se de negativa sidorna.

Jesper 23:24:30 2009-06-05

Seadon ställer sig frågan varför ett förbud. Jag förstår inte hur man kan försöka förneka att vattenskoter innebär en olägenhet med sitt buller. Jag kan ju konstatera att jag själv och många andra människor störs av oljudet. Har vi missuppfattat oss själva? Vad är det för kunskap vi missat när vi hör det infernaliska oljud de orsakar?

Det är fullt rimligt att förbjuda ett fåtal personer sabbotera en strandupplevelse för tusentals. Det finns en uttrycklig målsättning att minska bullret i samhället till förmån för miljö och hälsa. Buller utgör ett allvarligt folkhälsoproblem och det är tråkigt att de som orsakar buller har svårt att inse det och tror att det är sura tråkmånsar som själva väljer att hitta något att störa sig på. Det är om något en grov missuppfattning grundat på massiv okunskap om bullers skadeverkningar.

Jimmy 07:59:31 2009-06-06

Så det tystaste och miljövänligaste alternativet för att transportera sig på sjön ska bli förbjudet!? Alltså måste jag köpa en motorbåt med dubbla V8:or, målad med giftig bottenfärg och tömma min septittank rakt ut i sjön för att inte vara ett hot mot miljön, djurliv eller andra på sjön??!!!!
Det finns ingen logik eller kunskap bakom denna lag!!! Vi har valt bort båten med 2-taktsmotor och använder istället vattenskotern för att kunna åka ut tystare och med mindre miljöpåverkan. Hur inkompetenta är personerna bakom detta?! Skrämmande…

Jesper 08:52:04 2009-06-06

Svar till Jimmy m fl.
Problemet är inte folk som använder sin vattenskoter från punkt A till B. Problemet är att vattenskotrar oftast används på ett helt annat sätt. De kör, som en person uttryckte det, "runt, runt, runt som psykotiska bålgetingar".

Skadeverkningarna på människor och djurliv orsakad av den typ av beteende är väldokumenterat. Om man vill ta del av den kunskapen rekommenderar jag naturvårdsverkets och socialstyrelsens hemsidor till att börja med.

Olof Malmlöf efterlyser ovan en mer saklig debatt grundad på fakta och kunskap. En sådan debatt förutsätter att förespråkarna för fri vattenskoteranvändning i någon mån tar till sig det faktum att även moderna vattenskotrar innebär ett svårt bullerproblem och att buller är ett allvarligt hot mot folkhälsan. Olof Malmlöfs personliga tyckande är inte vad jag kallar sakligt. Vidare är det mycket osakligt att som Jimmy avfärda regleringen av användandet av vattenskoter på det sätt som sker. Jimmy, är du kompetent att bedöma det? Menar du att buller inte är så skadligt som socialstyrelsen, naturvårdverket, m fl hävdar?

Jag känner inte till alla lagar som en skeppare måste hålla sig till men jag skulle tro att du Jimmy gör dig skyldig till brott mot miljöbalken på åtminstone något sätt om du förverkligar den vision du beskriver.

För övrigt är vattenskotrarna inte förbjudna men användandet av dem begränsas. Det som är nytt är att EG domstolen fastslagit att de svenska regleringarna inte är ett handelshinder. Därmed är det fritt fram att lagföra personer som kör skoter utanför tillåtet område.

Nisse 09:35:43 2009-06-06

Ni som undrar vad folk har emot vattenskotrar kan ta en titt på den här bilden: http://www.bizzbook.com/hamnen/bilder/hav/skoter.jpg
(Taget inom ett område där all motorbåtstrafik är förbjuden,…)
För övrigt så handlar det inte om ett generellt förbud mot vattenskotrar, bara en begränsning i var de får framföras. Dvs. i farled, direkt ut eller in till/från farled, samt för lek i speciellt avsatta områden. Så ni som bara har den för att transportera er från A till B kan lugnt fortsätta med det.

Jesper 13:38:03 2009-06-06

Artikeln som redaktionen skrivit brister på flera punkter. Att domslutet skulle vara första steg mot ett förbud är rent påhitt från redaktionens sida, kanske avsett att provocera men med den effekten att en saklig debatt blir svårare. Jag anser att det är dålig journalistik.
Vidare, läser jag att det enligt svensk lag enbart är tillåtet att köra vattenskoter på allmänna farleder. Det är direkt felaktigt. Läser man domslutet framgår det tydligt att förutsättningen för att kunna tillämpa den svenska förordningen som reglerar frågan är att myndigheterna avsätter områden utöver farlederna.

Då är frågan vad förespråkarna vill uppnå. Vill ni ha rätt att agera som på den bild Nisses länkar till och som tyvärr är en ganska vanlig syn? Eller är det ok att köra vattenskoter på avsatta områden så att störning på miljön minimeras?

Någon drog en jämföresle med MC. Det är väl ok och för MC gäller att man inte får köra var som helst, man måste hålla sig till vägarna. Vill man däremot utöva det mer som sport finns särskilda anläggningar. Är det inte rimligt att vattenskotrar har liknande regleringar?

Bagis 16:58:22 2009-06-06

Jesper: visst är det bra med någon sorts reglering, ser helst båtkörkorts-krav med kanske någon sorts tillägg för vattenskoter. Att begränsa vattenskotertrafiken så hårt som nu blir dock ett hån för oss som inte förstår skillnaden ur miljösynpunkt på en vattenskoter och en jetbåt som t.ex. denna: http://www.youtube.com/watch?v=1msWyzC9yQk&feature=related
Varför är en sån där jetbåt tillåten måntro?

Ang jämförelsen till mc så kör man ju mc i stort sett på alla ställen man kör bil, då tycker man det borde vara ok att köra vattenskoter där man får köra båt eller hur?
Det finns minst lika mkt buskörning med mc som vattenskoter typ bakhjulskörning mitt i stan men att sätta ett totalförbud för att köra där är ju helt galet.

Jesper 00:24:37 2009-06-07

Bagis, det är ju inte fråga om totalförbud. Det är bara en dålig journalistisk vinkling i den artikeln vi kommenterar.

Jag förstår heller ingen skillnad på vattenskotrar och den båt du länkar till. Så där är vi överens. Att den inte drabbas av samma reglering som vattenskotrar gissar jag har att göra med att den inte är vanlig och därmed utgör den inget reellt problem.

Men jag håller inte med om att man skall få köra vattenskoter där man får köra båt av det enkla skälet att vattenskoter handlar om motorsport snarare än transport. Därmed hör den, precis som en motorcross, hemma på ett väl avgränsat område där den inte stör.

Av det du skriver framgår att du håller med om att det finns problem. Tycker du inte det är väl optimistiskt att tro att man skulle komma tillrätta med dessa problem med någon form av körkort? De flesta som buskör med MC på allmänna vägar har ju körkort men det hjälper ju inte som du själv pekar på.

Ted Berggren 13:15:29 2009-06-07

När och om detta blir verklighet har vi all anledning att bli upprörda och agera! Jag kommer aldrig sluta köra, då får dom väl låsa in mig..!

Tim 23:52:06 2009-06-07

känns som att alla som är mot vattenskotrar är utråkade 40plus män som inte längre får köpra dyra leksaker för sina fruar och istället har som nöjje att gnälla på oss andra som njuter av livet och har roligt me vattenskotrar. det går faktiskt köra med förnuft vilket många gör. men ni måste ju ha lite nöje och gnälla när frugan sätter stopp för allt annat kul för er, det är min uppfatning.

Tim 23:52:50 2009-06-07

känns som att alla som är mot vattenskotrar är utråkade 40plus män som inte längre får köpra dyra leksaker för sina fruar och istället har som nöjje att gnälla på oss andra som njuter av livet och har roligt me vattenskotrar. det går faktiskt köra med förnuft vilket många gör. men ni måste ju ha lite nöje och gnälla när frugan sätter stopp för allt annat kul för er, det är min uppfatning.

Jesper 08:25:44 2009-06-08

Och jag har blivit beskylld för att vara trångsynt på detta forum…

Tim, du har aldrig övervägt möjligheten att det finns andra som vill njuta av havet, skärgården, stranden men på ett helt annat sätt och som tyvärr är svårt/omöjligt i kombination med att någon samtidigt utövar motorsport där?

Förespråkare på detta forum har tyvärr enhälligt visat en massiv ovilja att följa de reglerna som finns. Det tycks gälla överlag att en stor andel resonerar på liknande sätt och därmed tvingas myndigheter till hårda regleringar. Man kommer knappast överge miljöbalken och ett antal nationella miljömål bara för att tillgodose en liten men högljudd grupp.

ola 13:20:34 2009-06-08

problemet är att lagens långa arm är inte så lång att dom kan ta fast vattenskoter åkare som missköter sig och istället sätter stora förbud mot alla åkare vilket är synd.

miljöaspekt tror jag ej för 4takts skotrar e miljövänliga, men en sak är säkert nu ska jag ut och damma av min 150hk 2takts motor och min lilla sportbåt sen ska det köras för fullt =)) man ska ju väna om miljön så min 4takts skoter lämnar jag hemma.

Peter 16:27:33 2009-06-08

Det är lätt att ropa på skoteråkarens frihet. Den som söker tystnad och lugn på havet har också rätt till sin frihet. Ibland kolliderar dessa två. jämförelsen med MC haltar, för MC körs på väg och sällan i små cirklar. På sjön kan man köra överallt och behöver ta hänsyn och visa tolerans ömsesidigt. Ingen har ensamrätt till havet.

Olof Malmlöf 22:52:02 2009-06-08

Jesper. Jag har en skoter i USA. 4 Star EPA miljö certifierad för låga utsläpp. Motorn är tystare än i så gott som alla andra motorbåtar. Det som hörs är skrovet mot vattnet eller om du "hoppar" på en våg kan impeller/motor varva till och nedslaget i vattnet höras. Om du är störd av buller måste det vara en äldre generation maskiner. Jag HATAR buller och är gärna med på en bullerbegränsning på sjön (finns ej) och på land (finns men ingen polis eller myndighet bryr sig). Buller är ett rationellt och förståeligt problem. Vattenskotrar som farkost/båt är det definitivt inte. Det finns massvis av "buller" att ta i tu med: seglarbarn i gummijollar, små tvåtaktsutombordare på segelbåtar en stilla kväll (än värre med dyningar), en större mängd "racerbåtar" av varierande utseende med V8 och annat med "raka rör". Sist men inte minst alla seglare som förtöjer med slarvigt sträckta fall. Klang, klang, klang hela dagen och natten ….

Blir det tjafs med skoter i Sverige köper jag en även här och kommer sedan att tillämpa "civil olydnad". Politikerna borde lära sig av Piratpartiets framgångar att majoriteten Svenskar inte längre bara lyder och lallar med!

John 23:11:35 2009-06-08

Det ar hemskt att nagra fa manniskor ska forstora for alla andra!

Magnus Lundgren 19:52:55 2009-06-09

Jag fick papper från tingsrätten i Sundsvall.
ska infinna mej i rätten onsdag den 17 juni kl 10.30.
jag åkte vatten skoter för 3år sedan 200meter från farleden.
dom är snabba nu sedan killarna i norr åkte dit.

Jesper 08:45:24 2009-06-10

Vad är det för killar i norr du syftar på?

Joakim 11:16:38 2009-06-10

Jesper m.fl. Tydligen är det tingsrätten i Luleå som drivit frågan till EU eftersom två personer blev tagna för körning på otillåtet område 2004. Luleå tingsrätt förde saken vidare till domstol i EU. Läs Norrbottenskuriren den 4:e juni.

Claes 13:49:37 2009-06-12

Lika regler för alla på sjön är det enklaste och bästa!

Inte olika för vattenskoter eller andra båtar.
Hastighet, nykterhet, följa sjöregler, sjövett, visa hänsyn etc ska gälla alla.
Då kan Vattenskoter vara en av flera båtar på sjön och behandlas som alla andra.

Sedan är det detta om kunskapen kring vattenskotrar som tyvärr är så låg hos "förbudsivrarna".
Väldigt tråkigt att t.o.m. Naturvårdsverket är så okunniga att dom skriver så här:
"Körning med vattenskoter orsakar störande buller i en fritidsmiljö där tystnad blir allt mer sällsynt. Vattenskotrar kan också skada växt- och djurliv."
Detta gäller ju alla båtar men jag skulle säga speciellt äldre 2 taktare men knappast vattenskotrar.
Moderna vattenskotrar är både tysta och miljövänliga.
Sedan är det ingen som kör vattenskoter på grunt vatten för då förstör man vattenjeten.
Nej, Naturvårdsverket, det vore önskvärt om ni läste på så ni skriver korrekt information och inte sprider gamla skrönor och förutfattade meningar.

Kanske ska man generellt strama upp miljökraven med begränsningar på buller och utsläpp men det ska då gälla alla båtar, inte bara en viss typ.
Personligen tycker jag inte V8:or med raka rör är speciellt roliga att höra på eller gamla 2 taktare med extrem förorening som förstör vår skärgård.
Men det sistnämnda är en annan fråga som säkerligen också kan skapa debatt…

Sommargäst 10:19:20 2009-06-13

Tänk vad fint allt kan fungerar när man pratar med varandra:
http://www.laholmstidning.se/article/20090531/NYHETER/964772523/1196/*/LAHOLM/vattenskoter-i-sommar-pa-mellbystrand

LH 18:31:46 2009-06-15

I Stockholms skärgård har skoteråkarna förtjänat ett totalförbud. Jag har många bilder på många skotrar som kör 50 knop och mera i ett sund med 5 knop. Det är lika förståndigt som att köra en Ferrari i 300 km/tim på en 30-sträcka…

Örjan 12:07:35 2009-06-16

jag begriper inte hur folk kan kör med båta med motorer blir så arg finns ju segelbåtar eller åror, varfär använda motorer, om vattenskotrar ej ska få köras ska då inte vanliga båtar få köras om dom framförs med motorkraft, sen när vi likajärna är helt bakomflötet o förbjuder allt kan vi ju förbjudar bilkörning me finns ju folk som kör försnabbt så vi kan ju förbjuda all bilkörning o tänk bara få djurlivet hemskt med djur bilarna kördar bort på vägarna varje år, sen när svensken äntligen bevisat för EU hur dumma vi är så kan vi ju bara hoppas att vi kommer hamna i historieboken också.

Förarbevis 17:59:58 2009-06-16

Nya vattenskoterförordningen bryter mot EU-regler

Förordningen är redan nu ogiltig

Regeringens försök att förbjuda vattenskotrar ser ut att misslyckas igen. Den 10 juni meddelades att det allmänna förbudet mot vattenskoterkörning upphävts och att en ändrad text med en ny skoterdefinition träder i kraft den 15 juli i år. Men den nya texten bryter redan mot gällande EU-bestämmelser på minst tre punkter och är därför ogitlig.

Den nya lagen som träder i kraft den 15 juli strider mot

EUs bestämmelser om fri rörlighet för varor,
EUs fritidsbåtdirektiv, som säger att de produkter som är godkända inom EU får fritt marknadsföras och tas i bruk inom medlemsländerna,
EUs procedurregler, som innebär att sådana här inskränkande lagar inte får antas av EUs medlemsländer förrän efter en frysningsperiod om 3+3 månader.
Dessutom visar sig påståendet om upphört allmänt förbud vara en bluff för att lura allmänheten och EU- kommissionen.

Ogiltigt i EU
Förbudet mot vattenskoteråkning infördes redan 1994, sedan många redan skaffat sådana far-koster. Regeln anmäldes till EU-kommissionen såsom ett förbud mot "Jet-ski", vilket är ett varumärke för små enmansskotrar som närmast är ett badredskap och flyter endast i planingsfart. Dessa hade mött visst motstånd inom EU, och anmälan föranledde inga protester.

Efter två år preciserades det svenska förbudet till att avse vattenskotrar som enligt allmänt språkbruk inte kan betecknas som båtar, och ett par domstolar fastslog att de större vattenskotrar som flyter vid stillaliggande därför inte omfattas. Men det var inte vad myndigheterna hade tänkt sig, och både riksåklagaren och naturvårdsverket begärde ny lagstiftning för att definitivt stoppa vattenskotrarna.

Förslag till utökat förbud kom dock inte förrän 2003 och fick formen av en ny definition. Försla

Igår invigdes det första tankstället med ACP Diesel Bio 30 innehållande 30 procent förnybar rapsmetylester(RME). Koldioxidutsläppen minskar med en femtedel, beräknat ur ett livscykelperspektiv. Den nya stationen i Älmhult är ett resultat av ett nära samarbete mellan IKEA, DHL, H&M, Volvo Logistics och Preem. Alla dessa företag är stora transportköpare.

Samarbetet syftar till att skapa förutsättningar för transportutförarna att kunna tanka bättre och mer miljöanpassat dieselbränsle.

– Vi tror mycket på diesel och arbetar hårt för att utveckla nya varianter av dieselprodukter. Raps är en förnybar råvara som är utmärkt att blanda i diesel, säger Andreas Viefhaus, Marknadsdirektör på Preem.

Preem kommer att färdigställa drivmedelsanläggningar på fyra orter där de övriga företagen har knutpunkter för leveranser i form av lager och produktion. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för transportörerna att tanka ett bränsle med lägre miljöpåverkan.

– Miljön är viktig för oss. Genom det här samarbetet banar vi väg för ett nytt sätt att arbeta med logistik och miljöfrågor, säger Andreas Viefhaus.

Tankställena med ACP Diesel Bio 30 kommer att vara tillgängliga för alla företagskunder. Dock måste fordonsägaren kontakta sin motortillverkare innan körning för att säkerställa att motorgarantierna gäller fullt ut.

Länk: www.preem.se

Toyota har valt att förlägga den internationella pressvisningen av den tredje generationens fullhybridbil Toyota Prius till Sverige. Under tre veckor i juni kommer 650 journalister i omgångar till Stockholm för tester och provkörningar.

Toyota valde just Stockholm som premiärort eftersom staden och dess omgivningar erbjuder både varierande körförhållanden och många vackra fotograferingsmiljöer. Stockholm är också en av de städer i världen som har den största andelen fullhybridbilar i trafik. Bland annat är mer än var femte Taxi 020-bil en Toyota Prius.

Ytterligare en bidragande orsak är förstås också att EU-kommissionen har utsett Stockholm till Europas miljöhuvudstad 2010, ett pris som staden fick för sitt arbete för ett miljövänligt stadsliv.

– Det är mycket hedrande för oss att premiärvisningen av en för miljön så viktig biltyp förläggs just till Stockholm. Det är ytterligare ett kvitto på att Stockholms långvariga och genomgående miljöarbete har burit frukt, säger Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton (M).

Den helt nya Toyota Prius är, i likhet med de tidigare generationer, en fullhybrid. Det
innebär att den drivs av både el- och bensinmotor i kombination, och vid behov också kan köras kortare sträckor på enbart eldrift. Jämfört med den nuvarande, andra generationen är nya Prius något större med starkare motor, men ändå sänkt bränsleförbrukning.

Pressvisningen med provkörning av den nya generationen Toyota Prius äger rum mellan den 8 juni och 26 juni.

ITT Jabsco presenterar stolt en ny fjärrstyrd dubbelstrålkastare 233SL med normalljus på 200 000. Dubbelstrålkastaren har rena, moderna linjer och många nya funktioner som aldrig funnits tidigare på en strålkastare i den här storleken.

Nya Jabsco 233SL har konstruerats för att få den bästa kombinationen av spridning (bredd) och intensitet (längd). Flera nya designlösningar har byggts in i 233SL och ger funktioner som t.ex. inställning från spotlight till flodljus och 10º automatsvep. Horisontell vridbarhet är kontinuerligt 360º utan avbrott, och det vertikala området är totalt 27º – 9° från mittlinjen till högsta läget och 18° från mittlinjen till lägsta läget. Om man trycker på en knapp sveper ljuset kontinuerligt 10º på varje sida om den initiala målpunkten.

Jabsco 233SL monteras med bajonettbas av snabbkopplingstyp och säkerhetslåssystem, som är perfekt vid montering och demontering för förvaring och resor. Den trådlösa fjärrkontrollen underlättar monteringen. Fyra trådlösa kontrollenheter kan monteras på olika ställen i båten utan dyrbar kabeldragning.

Marinstrålkastare måste kunna klara många olika uppgifter, bland annat att lokalisera bojar och lysa upp en trång farledsränna. Jabsco 233SL klarar allt detta med glans.

Länk: www.jabsconews.com

I fredags presenterades Internationella Havsforskningsrådets (ICES) rekommendationer för fisket i Östersjön. Det är en ljusare bild än på länge som målas upp, även om hoten är många. – Vi får för första gången på mer än 20 år rapporter om spöfångad torsk längs kusterna. Låt oss ta denna chans och låt det vara slut på årtionden av misslyckad fiskepolitik, säger Sportfiskarnas Generalsekrterare Stefan Nyström.

ICES konstaterar en positiv utveckling för framförallt det östra beståndet i Östersjön medan situationen fortsatt är sämre i det västra beståndet. För Sveriges sportfiskare kan torskens ökning i Östersjön innebära att ett mer än 20 år långt torskfiskestopp är över.

– För oss som fiskar med spö har det på grund av en usel fiskeförvaltning inte funnits torsk att fånga längs kusterna på många år. Nu får vi rapporter om fångster vi inte hört på mycket länge, säger Stefan Nyström.

De positiva rapporterna till trots finns stor anledning till försiktighet. Det handlar om enstaka årskullar som gått bra och den stora mängden torsk är fortfarande mycket små och har knappt hunnit fortplanta sig en enda gång.

– Återhållsamhet nu skulle resultera i såväl ökad lönsamhet för yrkesfisket samtidigt som vi fortsatt skulle kunna ha ett givande sportfiske på torsk vid kusterna, säger Stefan Nyström.

Vad ska man nu göra för att den positiva utvecklingen inte ska bli tillfällig?

– Ökningen för torsken beror delvis på en bättre förvaltning men i minst lika hög utsträckning på att vi har haft tur med förutsättningarna för torskens reproduktion under en period. Nu har vi en unik chans att genom att följa ICES råd skapa en långsiktigt hållbar förvaltning som gynnar alla som fiskar, menar Stefan Nyström.

Sportfiskarna hoppas att Sverige ska utnyttja sitt ordförandeskap i EU till att säkra torskens framtid.

– Det är glädjande att Fiskeriverket tydligt driver linjen att vi bör vara försiktiga med torskbestånden och följa ICES rådgivning. Nu får vi hoppas att Jordbruksministern med kraft driver igenom den linjen även när ministerrådet under Sveriges ordförandeskap i oktober ska fatta beslut om kvoterna, avslutar Stefan Nyström.

Kommentarer

Jakob 12:26:49 2009-06-04

och hur går det med gäddan? Är det rimligt att sportfiskare får ta upp 3 gäddor per dag när bestånden i skärgårdarna är i princip utfiskade? Vad är planen för den fiskarten? Sportfiskarna borde ta ansvar här och rekommendera på frivillig basis ett stopp för gäddfisket. Kanske kan vi då få tillbaka ett bestånd igen för deras spöfiske.

stefan nyström 14:47:01 2009-06-04

Hej Jacob!
Vi inom det organiserade sportfisket har ända sedan organisationen startade för 90 år sedan verkat för att det skall finnas livskraftiga bestånd i friska vatten. När det gäller gäddan, så slog vi larm redan i början av 90-talet att den höll på att försvinna i vissa skärgårdsområden längs ostkusten. Tyvärr lyssnade alltför få då, så idag har vi en situation med svaga gäddbestånd framförallt i utsjöområden längs hela ostkusten upp till Norrtäljetrakten. Orsaken är enligt forskarna och Fiskeriverkets Kustfiskelaboratorium sannolikt brist på djurplankton som gör att abborr- och gäddyngel inte har någon mat. Bristen på djurplankton i sin tur beror sannolikt på att skarpsillen brett ut sig, eftersom torsbestånden under många år minskat dramatiskt till följd av den vanskötta fiskeripolitiken. Gäddans tillbakagång har alltså också orsakats av fiskeripolitiken, och har ingenting med sportfiske att göra!

Trots detta, har sportfiskarna tillsammans med vattenägare, skärgårdsstiftelsen, yrkesfisket med flera intresseorganisationer på frivillilg väg stoppat allt fiske efter gädda i viktiga lekvikar i Stockholms skärgård för att se om detta kan vara ett sätt att skydda de svaga bestånd som ändå finns kvar. Det är ännu för tidigt att säga något om resultaten, men det visar hur viktigt hur vi tycker det är. Att nu Fiskeriverket inför en begränsning på 3 gäddor per dag är en utmärkt åtgärd, även om flertalet seriösa sportfiskare sedan länge tillämpar principen att bara ta upp någon enstaka matgädda per fisketillfälle. Nu hoppas vi att Fiskeriverket följer upp med förbud mot nät- och ryssjefiske generellt längs hela kusten under lekperioden. Likaså bör man ta bort allmänhetens rätt att lägga nät på allmänt vatten och flytta ut allt nätfiske från vatten grundare än 3 meter. Det vore välkomna bidrag till gäddans överlevnad och en klok politik för att inte ytterligare försvaga bestånden av t.ex. havsöring.

Hälsningar/Stefan

Kombinationen av världens vackraste båtresa och jazz i världsklass kommer att ge gästerna oförglömliga upplevelser när MS Finnmarken seglar från Tromsö till Bergen den 13 oktober. Jazz på Hurtigruten är något alldeles speciellt och uppskattas av både artister och gäster.

Kombinationen av stämningsfull och engagerande jazzmusik, lugnet ombord och naturen som kuliss, skapar en helt unik atmosfär – en atmosfär som inte går att få någon annanstans.

Kjell Karlsen (77) är en av Norges främsta dirigenter och har präglat norsk jazz- och populärmusik sedan 1950-talet. Han har skräddarsytt ett program med artister som håller hög internationell klass.

– Jag är verkligen stolt över vårt program. Vi har väldigt duktiga musiker, med jazz både för äldre och yngre, säger Karlsen, som har belönats med Kongens Fortjenstmedalje i guld för sina insatser för norskt kulturliv.

Årets jazzsegling startar i Tromsö den 13 oktober och kommer enligt Karlsen att präglas av swing och fantastiska Hot Club de Norvège. Bandet, som är känt för sin tolkning av Django Reinhardt och hans Hot Club de France, är huvudorkester på resan och har valt att fira sitt 30-årsjubileum under jazzseglingen på Hurtigruten.

Under fyra dagar kommer publiken att kunna njuta av musikaliska höjdpunkter från morgon till kväll med jazzprofiler som Björn Vidar Solli, Kåre Nymark jr., Wenche Gausdal, Even Kruse Skatrud och multiinstrumentalisten Per Frydenlund, endast avbrutet av fantastiska naturupplevelser, goda måltider och en jazzfrågetävling med skribenten och historikern Björn Stendahl.

Dag Arnesen är en av Norges främsta pianister och kompositörer. Under seglingen till Bergen kommer han leda ”skipskompet” och han ser fram emot både jobbet och resan.

– Det är ingen tvekan om att detta är ett unikt arrangemang. Det är en helt fantastisk resa, men det är också ett otroligt trevligt sätt att jobba på. Det kommer att bli en väldigt speciell atmosfär ombord, säger Arnesen.

Hurtigrutens försäljningschef i Norden, Per Eide-Olsen, är en stor jazzentusiast och ser fram emot sina två största passioner i livet – Hurtigruten och jazz.

– 2009 års program är fantastiskt, och äntligen har vi Wenche Gausdal och Dag Arnesen på plats. Jag är otroligt glad för detta, säger Eide-Olsen.

Prisexempel:
Från:
Oslo NOK 6 735
Stockholm NOK 8 445

Priserna är per person och inkluderar flyg från vald avreseort till Tromsö och tillbaka från Bergen samt jazzseglingen med Hurtigruten Tromsö-Bergen med halvpension. Priset från Stockholm inkluderar en natt på hotell i Bergen.

Länk: www.hurtigruten.no

Det tyska företaget Niro-Petersen KG har tagit fram denna bekväma sits för båtens pushpit. Den hängs enkelt upp på pushpit och kan stuvas undan när den inte behövs. Som skydd för det rostfria har sätet gummifästen.

Sätet finns i två versioner, som båda tillverkas i rostfritt. En av dem har även rostfritt i själva sitsen medan den andra har teak i sittplatsen.

Pris från € 406,00 respektive € 646,00 med teak, plus moms.

Länk: www.Niro-Petersen.de

Ästad Gård som har utvecklats till en SPA-anläggning i världsklass utökar nu sin repertoar av bastumiljöer med Nordens och troligtvis världens första undervattensbastu. Därmed kan gästerna nu välja mellan sex bastumiljöer – och fler väntar runt hörnet. Sinnenas SPA på Ästad Gård är ett unikt, exotiskt och inspirerande SPA placerat ute i det fria. Genom en trädgård når besökarna de olika SPA-faciliteterna.

Här finns kvarnbastun som ligger i två etage, ångbastun med varmbad som tar plats under en gammal stenbro, sjöbodsbastun belägen precis intill kvarndammen, den tropiska bastun, tornbastun som ligger på hög höjd samt varma karbad, massagebad och en glasklar källvattensjö med sand från Kattegattsbotten.

Till denna härliga samling läggs nu ännu en bastu till. Mitt i källvattenssjön placeras en varm relaxavdelning. Med en sprakande kamin, stora fönster och en spegelblank vattenyta intill knuten skapas en rofylld och förtrollande atmosfär.

En trappa ner väntar den heta undervattensbastun med plats för 20 personer.

– Idén tog form då vi ville bredda upplevelsen på gården och låta ett helt nytt perspektiv ta form framför våra gästers ögon.

Undervattensbastun är långt ifrån en vanlig träpanelsbastu. Längs en av de stenbeklädda väggarna rinner ett vattenfall i miniatyr som skänker ro åt både kropp och själ. Ljudet av porlande vatten möter den sprakande brasan och den heta värmen känns extra skön när man vilar blicken på undervattensparadiset genom rutan. En utsökt upplevelse har skapats.

– Liksom trädgården kommer vi att ljussätta vattnet såväl ovanför vattenytan som under. Härliga vattenväxter som näckrosor och annat kommer ytterligare pryda utsikten och givetvis ska vi ha fi skar också, berättar Daniel Carlsson.

Länk: www.astadgard.nu

Projektet KlassDraget har blivit en succé. KlassDraget är en gemensam satsning av Sportfiskarna och Svenska Jägareförbundet som erbjuder 30000 skolbarn i årskurs 3-5 chansen att uppleva natur och friluftsliv på skoltid.

– För många barn är det första gången i livet de får komma ut och fiska, kanske dra upp en abborre och uppleva naturen på nära håll, säger Bengt Olsson projektledare för KlassDraget på Sportfiskarna.

Barnens skogsbesök har halverats på tjugo år, visar en färsk undersökning som nyligen presenterats av Sveriges Lantbruksuniversitet. Ett sätt att råda bot på denna flykt eller rädsla för skogen, är projektet KlassDraget.
– Vår erfarenhet är att både elever och lärare uppskattar att med hjälp av kunniga instruktörer komma ut i naturen, säger Bengt Olsson.

Den lokala fiskeklubben eller jaktvårdskretsen tillhandahåller instruktörer som tar med en skolklass på en friluftsdag och står för utrustning och material. Förhoppningsvis fortsätter läraren och klassen att använda naturen i undervisningen efteråt. Fiskeutrustningen får man behålla.
– Det går till så, att intresserade fiskeklubbar och jaktvårdskretsar runtom i landet tar kontakt med skolor i närområdet, eller så är det skolan som tar kontakt med en förening, säger Karin Ekh, ungdomsansvarig på Svenska Jägareförbundet.

Klassdraget finansieras av medel från Friluftsrådet, Landsbygdsprogrammet och branschorganisationen SPOFA Spöfiske, samt med stöd av Sveaskog.

Länk: www.klassdraget.se

Genmar Holdings, USA:s nästa största båttillverkare, söker nu konkursskydd enligt Chapter 11. Företaget bygger båtar under namn som Glastron, Larson, Wellcraft, Four Winns och Carver. Det är samma typ av skydd och rekonstruktion som bland andra General Motors arbetar efter. En ansökan som Genmar lämnade till US Bankruptcy Court i Minnesota på måndagen visade att företagets tillgångar uppgår till US$237.5 miljoner medan skulderna är minst US$216.5 miljoner.

Genmars styrelseordförande, Irwin Jacobs, säger till tidningen Minneapolis Star-Tribune att konkursskyddet inte omfattar drygt US$400 miljoner i ytterligare tillgångar. De inblandade bankerna är Wells Fargo och Fifth Third bank. Dessutom omfattar ansökan ytterligare 20 kreditorer.

– Om någon hade sagt till mig bara för en månad sedan att Genmar någon gång skulle behöva ansöka om konkursskydd så hade jag inte ansett att det ens var en möjlig tanke, säger Jacobs i ett uttalande.

– Jag har alltid försökt hitta vägar så att Genmars balansräkning ska fungera och även när tiderna har varit tuffa så har det alltid funnits möjligheter.

Enligt Jacobs uttalande i tidningen är det bankernas tuffare krav på säkerheter som har lett fram till konkursansökan. Jacobs äger själv cirka 40 procent av aktierna i företaget. Han är en mycket välkänd företagare i båtbranschen men inte bara för sina håra tag som företagare utan även för att skänka stora summor till välgörenhet i Minnesota. En av minoritetsägarna är Carl Pohlad, som äger cirka 15 procent.

För att minska Genmars kostnader har företaget de senaste 18 månaderna minskat personalstyrkan från cirka 4 500 till cirka 1 500 personer. Genmar har över 1 000 återförsäljare.

Inget av Genmars övriga bolag – inklusive Jacobs Trading, Jacobs Management, Watkins, FLW Outdoors och Jacobs Interactive – omfattas av konkursansökan. Den berör inte heller VEC Technology LLC, Genmars egen version av vakuumijicering för tillverkning av bland annat båtskrov.

Länk: www.genmar.com

Ett EU20 följer med Ola Skinnarmo och hans team på den krävande expeditionen som avseglar från Stockholm den 15 juni och beräknar nå Berings sund i september -09. – ‘Målet med vår expedition är att på ett miljöneutralt sätt genomföra en stor, spännande strapats. Visualisera de skrämmande förändringar som sker i Arktis sårbara miljö och viktigast, inspirera människor att dra sitt strå till stacken, säger Ola Skinnarmo. – Jag valde ett elverk från Honda för att få det mest pålitliga, effektiva och driftsäkra elverket på marknaden. Att dom uppfyller EU:s miljödirektiv Euro2 är självklart också viktigt.

Expeditionen har under hösten och vintern 2008-09 utrustat och färdigställt projektets segelbåt, Explorer of Sweden. Den 15 juni kommer Explorer of Sweden att avsegla från Skeppsbron i Stockholm. Via Karlskrona kommer expeditionen angöra Malmö* (18 juni), Köpenhamn, Göteborg och Oslo innan det är dags för det långa “benet” upp till Tromsö i norra Norge.

Från Tromsö seglar expeditionen sedan vidare mot Svalbard och forskningsbyn Ny Ålesund. Där kommer expeditionen att fotografera och filma samt samla kunskap från de stationerade forskare som har fokus på Arktis och global uppvärmning.

Seglatsen går sen vidare och i mitten av september beräknas expeditionen med Explorer nå Berings sund. Man har då seglat igenom hela Nordostpassagen, så som Nordenskiöld 130 år tidigare utförde bragden ombord på segelfartyget Vega.

Expeditionen följer i svensken Adolf Erik Nordenskiöld spår. Åren 1878-79 färdades han och hans expedition med ång- och segelfartyget Vega från Atlanten i väst till Stilla havet i öst. Hans expedition blev den första i världen att ta sig fram längs denna rutt.

Honda är världens ledande tillverkare av elverk. EU20 är extremt tystgående, driftsäker, har gummifötter för vibrationsfri gång och låg vikt (konstruerad för att bära med sig). Samtliga Hondas elverk uppfyller EU-direktiven gällande elsäkerhet och uppfyller även EU´s direktiv Euro2, ett miljökrav som baseras på tidigare EPA (US Environmental Protection Agency).

Länk: www.honda.se

Honda är världens största motortillverkare. Oavsett på vilket sätt du vill ta dig fram så finns det ett omfattande utbud från Honda att välja mellan. På land, till sjöss och numera även i luften återfinns det förstklassiga produkter framtagna av Honda.
Honda Power Equipments utbud består av gräsklippare, åkgräsklippare, trimmers, elverk, vattenpumpar, jordfräsar, snöslungor och båtmotorer för både privatkund och proffs.
2008 såldes 5 500 000 Power Equipment-produkter över hela världen.

Länk: www.skinnarmo.com

Kommentarer

Knut F 09:11:43 2009-06-04

Funderade just på att köpa ett likadant! Nu blir det affär.

Mange O 09:19:14 2009-06-04

Vi också. Behöver mycket vatten.

Snart kommer Volvo Ocean Race till Sverige. Från 10 juni till 14 juni kommer kajerna i Marstrand att svämma över av världens främsta seglare av alla nationaliteter, som under några dagars avkoppling kan njuta av stadens historia och atmosfär innan de på söndagen beger sig iväg mot Stockholm.

Marstrand blir ett intimt Stop Over, där publiken kan beundra de sju Volvo Ocean Race båtarna, som kommer att ligga förtöjda med aktern in mot kajen, och samtidigt njuta av alla aktiviteter som pågår runt om på ön innan ”flottan” lämnar stan.

Med Marstrands klippor som läktare kommer publiken att på nära håll kunna se båtarna starta från Marstrand och efter ett kustnära varv sticka iväg mot Stockholm. Så packa picknick korgen och boka in Marstrand Stop Over i din kalender. Marstrand kommer definitivt att vara stället för dig som vill bryggsegla á la Volvo Ocean Race stil.

Under stoppet i Marstrand kommer lekparken på ön att kryddas med extra mycket kuliga leksaker. Trampbilar, lastbilar, radiostyrda bilar, körbana där man som liten kan ta sitt första ”körkort” och mycket mer. Och också Victor Seagull kommer att vara på plats – Volvo Ocean Race egen maskot, som gärna ställer upp på foto tillsammans med barnen.

Länk: www.marstrandstopover.se

Under sommarens turné kommer Ostindiefararen Götheborg att besöka ett antal norska kuststäder. Nu står det klart att skeppet besöker Risör Träbåtsfestival 6‐9 augusti. Träbåtsfestivalen i Risör är en av Nordeuropas mest kända båtfestivaler. I år vill arrangörerna markera sin internationella profil genom att bjuda in båtar och hantverkare från hela Norden.

Risör har flera hundra års historia som skuthamn och båtbyggarstad. Det är också därför som stadens årliga träbåtsfestival har uppnått en sådan popularitet sedan starten för 30 år sedan. Under några dagar i augusti försätts hela staden i festivalstämning när både gamla och nya träbåtar kommer på besök. I hamnen finns en hantverksgata med utställare med anknytning till båt och hav och flera regattor äger rum under festivaldagarna.
Årets festival får alltså besök av Götheborg, som kommer att ligga vid Dampskipsbryggen. Det är ett besök som arrangörerna ser fram emot med stor entusiasm.

– Vi är oerhört begeistrade över att få besök av Ostindiefararen Götheborg under årets Träbåtsfestival. Götheborg och Risör Träbåtsfestival jobbar båda med att förvalta och förmedla kustkulturen och träbyggarkonsten. Götheborg är det största skeppet som någonsin besökt festivalen och vi ser fram emot den spektakulära synen av fullriggaren förtöjd i ”den hvite byen ved Skagerrrak”, säger Jon Glöersen, festivalledare för Risör träbåtsfestival

Götheborg gör under sommaren 2009 en turné i Skandinavien. Skeppet kommer att besöka ca 11 hamnar i Danmark, Norge och Sveriges västkust.

Länk: www.soic.se

Länk: www.trebatfestivalen.no

Fiskeriverket och Naturvårdsverket kommer under september att starta arbetet med att ta fram förslag till hur Sverige bör arbeta med reglering av fiske i marina skyddade områden. Representanter för länsstyrelserna kommer att bjudas in att delta i arbetet.

Fiskereglering för att skydda särskilt känsliga naturvärden bör övervägas framförallt i så kallade Natura 2000 områden, vilka ingår i ett europeiskt nätverk av skyddade områden.

Marina naturreservat som kräver särskild hänsyn kan också komma i fråga för fiskereglering.

Frågan om reglering av fiske har aktualiserats på flera håll under senare år, bland annat har EU-kommissionen formulerat ett vägledande dokument om hur medlemsstaterna bör gå tillväga för att införa fiskerestriktioner i nationella havsområden där andra nationer fiskar.

Länk: www.naturvardsverket.se

Volvokoncernens egenutvecklade plattform för hybriddrift av tunga fordon har installerats i ett flertal olika fordonstyper och sedan i våras rullar koncernens bussar i trafik i Göteborg och från och med nästa vecka också i London. Erfarenheterna av koncernens parallellhybridteknik så här långt visar på väldigt god bränslebesparing.

“Vi visste att tekniken hade potential men faktum är att de fordon som vi satt i trafik överträffat våra förväntningar med råge”, säger Anders Kellström, produktplaneringssansvarig för hybridfordon inom Volvo Powertrain.

Volvokoncernen har sedan 1980-talet provat olika typer av hybridlösningar och i mars 2006 premiärvisades världens första kommersiellt gångbara hybridlösning för tunga fordon. Volvokoncernens lösning bygger på ett koncept som sammanfattats i begreppet I-SAM – Integrated Starter, Alternator Motor (integrerad startmotor, generator och motor). I den här lösningen arbetar en elmotor och en dieselmotor parallellt vilket innebär att de båda motorerna kan utnyttjas inom de områden där de är effektivast. Det här för med sig en högre kapacitet jämfört med seriehybrider, men också minskad bränsleförbrukning och förbättrad körbarhet – samtidigt.

I dagsläget har Volvokoncernen utvecklat ett tjugotal olika hybridfordon med koncernens hybridlösning, däribland hjullastare, bussar och sopbilar. I april var det världspremiär för stadsbussen Volvo 7700 Hybrid när den sattes i trafik med passagerare i Göteborg i ett fälttest. Tack vare hybridtekniken nås en energibesparing per passagerare med upp till 50-75 % jämfört med om de hade kört bil.

Det faktum att Volvokoncernens hybridteknologi bygger på en plattformslösning innebär goda marknadsmässiga förutsättningar. Lösningen kan användas till många olika av koncernens produkter och applikationer vilket minskar produktionskostnaderna och underlättar volymtillverkning. Hybridteknologin är en av de mest lovande och konkurrenskraftiga teknologierna för kommersiella fordon och högt prioriterad inom Volvokoncernen. Trots det tuffa marknadsläget fortsätter koncernen sin satsning på hybridteknologi för de olika produktslagen inom koncernen. Hybridteknologin, med sin stora potential för bränslebesparing, innebär sänkta kostnader och ökad lönsamhet för våra kunder och ger samtidigt stora miljömässiga fördelar inte minst när det gäller utsläpp av klimatpåverkande koldioxid. Tidigare gjorda beräkningar visar på bränslebesparingar på 20-30 % för lastbilar, upp till 30 % för bussar och 10 % för hjullastare.

Halterna av dioxiner i ytsediment är förhöjda i stora områden längs den svenska Östersjökusten och i utsjöområdena. Mellan tre och fyra källor står för de flesta föroreningarna. Strömming fångad i södra Bottenhavet har visat sig ha de högsta dioxinhalterna. Där återfinns också stora sedimentområden med förhöjda halter.

– Det tyder på att koncentrationen i fisk kan påverkas av de förorenade sedimenten, säger Kristina Sundqvist, Umeå universitet, som den 29:e maj disputerar på en avhandling om källor för dioxiner.
Hon påpekar också att en jämförelse med andra länders gräns- och riktvärden indikerar att sedimenten vid många av de provtagna platserna kan utgöra en risk för Östersjöns ekosystem. Ett stort problem i Östersjön är att dioxinhalten i fet matfisk, till exempel strömming, är förhöjd och att den inte har minskat sedan mitten av 1980-talet, trots minskade utsläpp från industrier. Varken Sverige eller EU har ännu något gräns- eller riktvärde som definierar vid vilken föroreningshalt som sediment kan utgöra fara för organismer.

Dioxiner utgörs av en stor grupp av ämnen, där sammansättningen i utsläppen varierar från olika källor. På så sätt bildas ett föroreningsmönster som ofta är specifikt för källan, ett kemiskt fingeravtryck. Med hjälp av matematiska metoder, s.k. receptormodellering, har Kristina Sundqvist räknat ut fingeravtryck för potentiella källor och därmed kunnat identifiera verkliga källor som är viktiga i sammanhanget. Hon har utgått från prover av de två översta centimetrarna av sedimenten, tagna i kustnära områden och utsjöområden två mil eller mer från kusten, från Haparanda i norr till Skåne i söder.
– Luftburna föroreningar som kommer från olika typer av förbränningsprocesser och kemisk omvandling av ämnen i atmosfären tycks vara viktigast för relativt rena kustområden och i utsjöområden. I de kustnära områden som hade en förhöjd halt var framför allt två typer av källmönster viktiga – historisk användning av klorfenol för att impregnera virke och ett annat fingeravtryck som med stor sannolikhet kopplas till annan trärelaterad industri, berättar Kristina Sundqvist.
Dioxinförorening som följd av historisk klorblekningen av pappersmassa eller läckage från kloralkaliförorenad mark tycks dock ha obetydlig inverkan på nutida ytsediment förutom på några enstaka provtagningsplatser i Bottenhavet.

Eftersom sediment, framför allt i kustnära områden, kan röras om av till exempel vågor kan studien inte fastslå med säkerhet att all dioxinförorening i ytsediment kommer från nutida utsläpp. Att det finns höga halter av dioxiner från historisk klorfenolanvändning visar att läckage från förorenade markområden nära vatten orsakar lokala eller regionala förhöjningar av föroreningsnivån i sediment. Sanering av klorfenolförorenade jordar pågår också runt om i landet.

Fredagen den 29:e maj försvarar Kristina Sundqvist, Kemiska institutionen, Umeå universitet, sin avhandling med titeln ‘Sources of dioxins and other POPs to the marine environment-Identification and apportionment using pattern analysis and receptor modeling’. Svensk titel: Källor för dioxiner och andra persistenta organiska föroreningar i marin miljö – Identifikation och beräkning av källbidrag med hjälp av mönsteranalys och receptormodellering.

Disputationen äger rum kl. 13.00 i hörsal KB3B1 i KBC-huset, Umeå Universitet.

Fakultetsopponent är professor Miriam Diamond, Department of Geography, Chemical Engineering and Applied Chemistry, University of Toronto, Canada.

Läs hela eller delar av avhandlingen på:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-22266

2008 köpte Statens fastighetsverk (SFV) Karamellan, tidigare Drottningholmspaviljongen. Sedan dess har planeringen för och renoveringen av ett nytt besökscentrum pågått – ett besökscentrum som rymmer butik, biljettförsäljning, informationsavdelning för världsarvet Drottningholm samt ett café. Utvändigt är det mesta sig likt men invändigt är det inte många som kommer att känna igen sig då Karamellan, lagom till sommarsäsongen, tar emot besök.

Drottningholms slott med omgivande miljö är sedan 1991 upptaget på Unescos världsarvslista, vilket innebär att det även internationellt är förklarat som mycket värdefullt ur kulturhistorisk synpunkt. Karamellan är inte klassat som byggnadsminne men eftersom huset är en del av den skyddade miljön ute på Drottningholm har SFV valt att bevara exteriören vid den omfattande renoveringen som genomförts i samarbete med Drottningholms slottsförvaltning och slottsteater. Invändigt är förändringen desto större.

– Vi ville åstadkomma ett modernt, tillgängligt och attraktivt besökscentrum – en plats som både ska vara funktionell ur informationssynpunkt men också trevlig att vistas i, säger Anders Ahlberg, fastighetschef på Statens fastighetsverk.

De besökare som tidigare gästat Karamellan kommer förmodligen att bli förvånade då de kliver över tröskeln till den nyrenoverade byggnaden.

– Det är en helt ny känsla som infinner sig då man öppnar dörren. Det mest slående är rymden och ljuset i byggnaden, ett resultat av att vi valt att ta bort hela övervåningen. Vi hoppas och tror att Karamellans väntade gäster kommer att uppskatta förändringen, säger Rolf Karlsson, fastighetsförvaltare på Statens fastighetsverk.

Svensk husmanskost i historisk miljö
En viktig del för besökare på Drottningholm är ett bra restaurangutbud. Då SFV bestämde sig för att skapa ett nytt besökscentrum var det därför självklart att ta in en kunnig restauratör. Joakim och Marina Lundblad är krögarparet som driver det nyöppnade caféet i Karamellan, Drottningholms slottscafé. Här kommer makarna Lundblad bland annat att erbjuda hemlagad klassisk svensk mat och nybakat surdegsbröd.

Historik – Schweizeri från 1800-talet
Drottningholmspaviljonen – eller Karamellan som byggnaden kom att heta – uppfördes troligen under senare hälften av 1800-talet, exakt datum är inte känt. Ursprungligen var det ett schweizeri, vilket var benämningen på ett finare café som även serverade alkohol. Schweizerier fanns i många offentliga parker under 1800-talet. Namnet Karamellan var etablerat redan vid förra sekelskiftet. Byggnaden har även kallats Landelius konditori efter hovkonditor J C Landelius som drev rörelsen här fram till 1913. Byggnaden fick sitt nuvarande utseende vid en ombyggnad 1903. Verandan glasades in under 1900-talets första decennier.

Bilden:
Nyrenoverade Karamellan på Drottningholm är redo för sommarsäsongen. Foto: André Strömqvist, SFV.

Länk: www.sfv.se