Nyheter

Årets upplaga av Gotland Runt bjuder de alpina landslagsåkarna på Audi R8 och Audi R10 på nya utmaningar. Lätta vindar och långa perioder med bleke ger ändrade förutsättningar hela tiden. Tävlingsinstinkten är dock fortsatt på topp och mycket kan hända innan båtarna går i mål i Sandhamn.

Efter att ha haft ledningen under stora delar av tävlingen rundade Audi R8 och de alpina landslagstjejerna Hoburgs Rev som femte båt i X 35-klassen tidigare i dag. De hade då blivit omseglade bland annat av den andra Audibåten R10 och de alpina herrarna vilket betyder att det är en jämn och spännande kamp de emellan även i årets tävling. X 35-klassen närmar sig nu nästa rundningspunkt som är Knolls Grund.

För senaste nytt om vindarna, taktiken och knotten och vem som går segrande ur striden gå in på www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r8 och www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r10 samt http://www.ksssyachttracking.se/.

I sista matchen i kvartsfinalen på Match Cup Sweden kunde bara ett misstag stoppa Johnie Berntsson från att vinna mot Peter Gilmour i kvartsfinalen. Ställningen var 2-2 och Berntsson och hans eminenta besättning hade vunnit alla starter, seglat snabbare och taktiskt bättre. Men de gjorde ett misstag som en gammal räv som Gilmour snabbt utnyttjade för att stjäla semifinalplatsen från Berntsson. Även Magnus Holmberg är ute, men tre fransmän har gått vidare.

– Jag gav ju bort den, jag var ju klar, sa en nedstämd Johnie Berntsson medan han gick från sin båt på bryggan, och menade segern som var så gott som klar mot australiensaren och legendariske skepparen Peter Gilmour.

Men med Gilmour är inget klart förrän man har passerat mållinjen. De båda seglarna känner varandra väl sedan förra året när Johnie var taktiker på Gilmours båt. För femte gången lyckades Berntsson snurra upp Gilmour som tappade starten med en båtlängd i deras femte och avgörande segling i kvartsfinalen. Gilmour fick dessutom ett straff för tjuvstart. Perfekt start och straff borde betyda en komfortabel resa mot seger och semifinal för Johnie Berntson.

Men nej, på länsen gjorde Gilmour en gipp och Berntsson följde efter. I situationen som följde fick Berntsson ett straff av domarna för att ha hindrat Gilmour, vilket många ställde sig frågande till. Därmed utjämnades båda straffen.

Till råga på allt drog Gilmour ifrån med flera båtlängder och gick mot mål utan chans för Berntsson att komma ikapp.

– Vi gjorde allt vi kunde för att undvika kontakt, och jag anser att domarna dömde fel, sa Johnie, som tyckte att han blivit bortdömd.

– En sak vore om han hade dominerat, men det har vi gjort. Vi seglade aggressivt, snabbt och taktiskt bra idag. Men vi gjorde ett misstag på slutet att göra gippen med Gillie, vi skulle ha seglat mer konservativt där, erkände Johnie.

Peter Gilmour och hans besättning var imponerade av Berntssons segling.

– Du har ett perfekt team, sa Cameron Dunn, och Peter Gilmour kommenterade:

– Johnie var bättre i allt idag, så vi var tvungna att segla lite fult och tvinga honom att göra ett misstag. Men det är klart att vi valde att möta Johnie för att han har mindre erfarenhet av världstouren. Det visade sig gynna oss, menade Gilmour.

Den andra svensken, Magnus Holmberg, missade än en gång chansen att vinna Match Cup Sweden, den tävling som han grundade 1994. Fransmannen Damien Iehl slog Holmberg med 3-0 efter mycket täta och hårda slagdueller.

I de andra matcherna förlorade Torvar Mirsky, som många ansåg hade potential att gå till final, tre raka matcher mot Sébastien Col. Col var skarpare i de flesta situationer, även om det var tajta dueller hela vägen.

Fransmännen dominerade, fyra seglade kvartsfinal, men i matchen mellan Philippe Presti och Mathieu Richard var en tvungen att åka ur. Det blev Presti, som i sista matchen valde att gå en annan väg än Richard, vilket visade sig bli hans misstag.

Det är fortfarande tre fransmän i semifinal. Och en Australiensare – för åttonde gången.

Match Cup Sweden
Resultat Open class, Kvartsfinal

Torvar Mirsky – Sébastien Col 0-3
Magnus Holmberg – Damien Iehl 0-3
Johnie Berntsson – Peter Gilmour 2-3
Philippe Presti – Mathieu Richard 1-3

Länk www.matchcupsweden.com

När de ordinarie världscupseglingarna på Marstrand tog en kort paus var det svenska kändisstjärnornas tur att gå till sjöss för att kappsegla i Match Cup Swedens Celebrity Race. Och det gick undan på böljan. – Jag ramlade ner i spinnakerluckan och nästan ner i vattnet, skrattade stjärnkocken Alexandra Zazzi som för dagen sadlat om till fördäcksgast på Childhood Foundations segrande båt.

Havet utanför Marstrand lystes inte bara upp av en skinande sol utan också från stjärnglansen av ett 20-tal kända artister, idrottsmän och TV-profiler i de tävlande besättningarna. Under ledning av proffsskepparna VM-deltävlingen Match Cup Sweden tävlade kändisarna på en bana i Marstrands inlopp. Idrottsstjärnorna Markus Ahlbäck, Magnus Wislander, Johanna Ahlm och Håkan Mild lyckades inget vidare. De skulle kanske haft mer användning för sjöben än för bollsinne.

Några som lyckades bättre var Lasse Kronér och Karin Hjulström som seglade in på en andraplats. De seglade tillsammans OS-bronsmedaljörerna från Peking, Vendela Santén och Therese Torgersson, Men att framgångarna skulle berott på deras kunnande håller inte Kronér med om.

– Förra året var vi fyra, i är vi tvåa. Måste bero på mig. Jag har kämpat så mycket att jag gått ner tre hekto, sade TV-profilen muntert under prisutdelningen.

Ombord på den vinnande Childhood-båten seglade A-teens sångerska Sara Lumholdt och tv-kocken Alexandra Zazzi. Den talangfulle unge australiensiske skepparen Torvar Mirsky körde hårt med sin besättning. Zazzi slet så hårt på fördäck att hon nästan hamnade i vattnet.

Den unge och lovande danske matchracingseglaren Peter Wibroe hade gastar som Idoljuryproffset Peter Swartling och seglarlegenden Pelle Peterson. Wibroe kunde tryggt lämna över rodret till Peterson, som har flera OS-medaljer på meritlistan och som nysatsar i starbåts-VM som 78-åring.

Länk: www.matchcupsweden.com

Storföretagen Midroc och OCAS satsar tillsammans med Energimyndigheten och AB Volvo 200 miljoner kronor på tillverkning och produktion av bränsleceller som Volvo har utvecklat. Investeringen kommer att skapa ett hundratal jobb i Göteborgsområdet inom tre år.

För att skynda på en introduktion av bränsleceller på marknaden kommer Volvokoncernen, genom bolaget Volvo Technology Transfer, att samarbeta med företagen Midroc New Technology och OCAS samt Energimyndigheten. Parterna gör en gemensam investering på 200 miljoner kronor i utvecklingsföretaget Powercell Sweden AB i Göteborg. Powercell Sweden är idag ett bolag som ägs av Volvo Technology Transfer, men efter investeringen kommer Volvo att bli minoritetsägare.

Redan under hösten 2009 kommer Powercell Sweden AB att behöva anställa omkring 60 personer i en helt ny anläggning i Göteborgsområdet. Inom en treårsperiod ser Per Wassén, som ansvarar för investeringar vid Volvo Technology Transfer och är ordförande i Powercell Sweden AB, att företaget kommer att skapa ett hundratal jobb.

”Vi behöver omgående kvalificerad personal för produktion, produktutveckling, marknad och försäljning”, säger Per Wassén.

En bränslecell kan liknas vid ett litet batteri som laddas med vätgas. Under en kemisk reaktion omvandlas vätgasen till el, vatten och koldioxid. Exempel på användningsområden är el-aggregat för hushåll, lastbilar, båtar, telemaster på avlägsna platser och elhybridfordon. Jämfört med vanliga diesel- eller bensindrivna motorer ger bränslecellerna upphov till klart mindre utsläpp av koldioxid och inga utsläpp alls av partiklar och kväveoxider. De är dessutom effektivare, mindre och lättare.

”Jag är otroligt stolt över att vi bygger företaget på en teknologi som utvecklats av Volvo under 15 år”, säger Per Ekdunge som är vd för Powercell Sweden AB.

Powercell Swedens produkt består av två patenterade delar: en bränsleomvandlare (reformer) och en bränslecell av PEM-typ – den typ som är vanligast i fordonsapplikationer. Bränsleomvandlaren framställer vätgas från biobränslen som etanol, DME (Dimetyleter), biogas, metanol och biodiesel, men också från vanlig diesel eller bensin. Bränslecellen omvandlar sedan vätgasen till el.

”Tack vare vår reformerteknologi kan vi starta produktion innan infrastrukturen av vätgasdistribution är på plats. Det är ett stort steg i utvecklingen av bränsleceller, säger Per Wassén.

Volvo Technology Transfer AB är ett helägt dotterbolag till AB Volvo. Volvo Technology Transfer utvecklar och stöder nya affärersom är av relevans för Volvokoncernen. En del av arbetet är att investera i företag och projekt som är av strategiskt, tekniskt och kommersiellt intresse.

Midroc New Technology, som är en del av Midroc Europe, utvecklar och investerar i framtida teknologier inom Clean Tech och BioMed . Midroc ägs av Mohammed H. Al-Amoudi som bland annat äger Preem Petroleum, Svenska Petroleum Exploration och Västra Hamnen Fonder.

OCAS är ett avancerat marknadsdrivet materialforskningscenter med bas i Belgien. OCAS gör investeringen genom systerbolaget och investeringsfonden Finindu., OCAS kommeratt hjälpa Powercell Sweden i utveckling och optimering av material.

Energimyndighetens del av investeringen består av ett lån på 30 Mkr under tre år.

Bavaria lanserar en ny 28 fots motorbåt, kallad Sport 28. Det är en all-round motorbåt för hela familjen med, enligt tillverkaren, en rymlig inrdning trots att båten är relativt liten. Skrovet är givetvis modernt med sportiga kännetecken.

– Vi har varit lojala mot våra kunder och har förpackat så mycket båt som möjligt i den nya 28-fotaren, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts i Tyskland.

Även i den här modellen har Bavaria tagit hjälp av BMW DesignworksUSA med designen. Grundpriset för båten är trots det lägre än för den tidigare 27 Sport, “endast” 64 900 Euroa plus moms.

Technical data 28:
CE category B
Length overall 8,95 m
Length hull 8,50 m
Beam overall 2,99 m
Height above waterline 2,80 m
Draught (approx.) 0,90 m
Unloaden weight (approx.) 4.000 kg
Fuel tank (approx.) 520 l
Water tank (approx.) 110 l
Sludge tank (approx.) 70 l
Passengers Max. 6
Cabins 1
Berths 4
Height in salon (approx.) 1,85 m
Length waterline 6,75 m
Engine petrol Z-drive
1 x Volvo-Penta 5,7 GXI 239 kW
2 x Volvo-Penta 4,3 GXI 168 kW
Engine Diesel Z-drive
1 x Volvo-Penta D4 – 300 EVC 186 kW
2 x Volvo-Penta D3 – 170

Länk: www.bavariasverige.se

Säsongen 2009 på Göta kanal har haft en kanonstart. Sedan kanalen öppnade i maj har antalet sålda kanalbiljetter för fritidsbåtar ökat med 7 % jämfört med 2008. – Vi har haft en fantastisk start på kanaltrafiken i år, antalet fritidsbåtar på Göta kanal har ökat med 7% , säger Anders Donlau, vd, Göta kanalbolag.

– Vi har jobbat intensivt med upprustning av kanalen och trafikökning ser vi som ett kvitto på att vi utvecklat vår service till våra gäster och den turistiska verksamheten längs kanalen.

– Nu laddar vi för resten av säsongen, det finns gått om plats för alla som vill åka till Göta kanal fortsätter Anders Donlau.

Länk: www.gotakanal.se

Kommunerna tolkar regelverket för att bygga bottentvättanläggningar som används för att hålla botten på fritidsbåtar rena helt olika. Det som är helt OK i en kommun kan vara förbjudet i en annan. Och snart kanske investeringarna blir helt värdelösa, om regeringens förslag går igenom.

Ett bra, tydligt och enhetligt regelverk är en förutsättning för att en verksamhet ska kunna utvecklas och blomstra. Ett dåligt regelverk, eller som här olika regelverk i olika kommuner, har motsatt effekt. Så ser verkligheten ut när det när det gäller kraven på båtbottentvättar i landets kommuner.

Båtlivet, som är en av landets största folkrörelser, bygger på tillgången till en ren skärgård. Ett rent vatten är en grundförutsättning för båtlivet och alla de cirka 2 miljoner människor som färdas i cirka 800 000 fritidsbåtar varje sommar. Båtfolket har alltid velat skydda dessa naturintressen, framförallt vad gäller rent vatten.

För att hålla beväxning borta från båtbotten målar man den varje vår med någon form av giftfärg eller annat som inte alger och havstulpaner vill fästa på. Och varje höst tar man upp sina båtar på båtklubbar eller marinor och spolar dem rena. För att färgen inte ska rinna ut i vattnet görs det på så kallade spolplattor, en cementerad platta med avrinning till en trekammarbrunn. Där samlas smutsvattnet upp och renas innan det återförs till havet igen.

Sedan 1999 har varje kommun rätt att sätta upp sitt eget regelverk för tillstånd att bygga spolplattor. Det har medfört att det finns en mängd regelverk. De olika regelverken gör att ett företag eller en båtklubb i en kommun kan komma undan med halva kostnaden för att bygga en tvättanläggning medan företag i en angränsande kommun kan tvingas betala dubbelt så mycket, eller inte ens får bygga en spolplatta. Investeringskostnaderna för att anlägga en spolplatta kan variera mellan 200 000 till 500 000 SEK visar det sig. En skillnad som inte kan accepteras.

Konsekvensen är att marinor och klubbar i olika kommuner, trots att de ligger väldigt nära varandra, konkurrerar på olika villkor.

Att ge maximal service till sina kunder är avgörande för om de i dag hårt pressade marinorna ska kunna klara av sin verksamhet. Ett minskat båtköpande, som är en konsekvens av finanskrisen, bidrar inte till att göra det lättare för vare sig dem som livnär sig på att ge sina kunder den bästa servicen eller för vår havsmiljö som redan är hårt miljöbelastad.

Från Sweboat, som organiserar den svenska båtbranschen med 2 000 näringsidkare samt från landets cirka 1 500 båtklubbar med omkring 300 000 medlemmar, kräver man därför att regelverken nu ses över på en nationell nivå.

Dessutom måste regeringen snarast göra klart om det blir ett totalförbud för gift i bottenfärger för fritidsbåtar. Ett sådant diskuteras och finns med i den proposition som ligger klar. I så fall är ju alla investeringar kastade i sjön i alla fall.

Mats Eriksson
VD på Sweboat, Båtbranschens Riksförbund

Länk: www.sweboat.org

Årets Eurocard Gotland Runt, den klassiska, stora svenska havskappseglingen, startade under stora vädervariationer utanför Sandhamn på onsdagseftermiddagen. När första start, i LYS D, fick skottet klockan 12.00 rådde vindar mellan en och två meter per sekund och fältet var spritt över hela startlinjen. När den andra LYS-klassen, LYS C, startade en halv timme senare var vindstyrkan mellan 4 och 5 m/sekund och fältet samlades kring läbojen med trängsel, väjningsrop och ofrivilliga tjuvstarter och en och annan mindre kollision som följd.

45 minuter senare, när de snabba trimaranerna fick startskottet tog det nästan 5 minuter innan första båt korsade startlinjen under näst intill stiltje.

Trots de mycket olikartade förhållanden som rådde under hela Eurocard Gotland Runtstarten utgjorde denna som vanligt en magnifik syn, med närmare 260 segelbåtar av alla typer och storlekar samlade på havet i allt från regn till solsken, tillsammans med hundratals åskådarbåtar. Tio starter avverkades under sammanlagt 1,5 timmar och när sista starten, den för de klassiska segelyachterna i Classic Baltic Race, var övriga båtar spridda längs en många distansminuter bred linje på väg mot en gråblå Östersjöhorisont.

Trots de lätta vindförhållandena var starten inte i avsaknad av dramatik och incidenter. Flera båtar kolliderade lätt i trängseln, dock utan skador, däribland en av favoriterna till totalsegern, Datacom, med erfarne Ralf Aspholm som skeppare, som påseglades av den polska båten Stocznia Ustka Boatbuilders 3. Många båtar tvingades korsa startlinjen före skottet på grund av trängseln och andra seglade på läbojen och fick därför göra omstart.

I LYS D, största klass med 87 deltagande båtar, tog Dehler 34 DD Tjajka, med Björn Ternström från ASSS starten före Bilxen med Kestutis Sasnauskas från KSSS, Miss Xtra med Lars Henrikson, också KSSS, Naomi, en First 31,7 med Tobias Hemmingsson som skeppare, Vision 2 med Anders Åhman från ÖHBK och Ancella, en Linjett 37:a från NOSS med Mats Gustavsson som skeppare. Här fick ett antal båtar vända på grund av för tidig passage av mållinjen eller närkontakt med startboj. Vid starten för LYS C-klassen vred vinden, den lilla som fanns, precis innan start till fördel för båtarna vid styrbordmärket, till förtret för de som valt att chansa på babordsmärket som visat sig fördelaktigt vid tidigare starter. Bland 54 båtar var Team Aspect på Respect och Jimmy Westerlund på La Vitesse snabbast i starten, men även Hans Holmqvist och hans Katarina 2 samt Johan Kull på La Ganadora startade bra vid styrbordmärket, drog fördel av vindskiftet och var snabbt iväg i den lätta vinden.

ORC International D startade 15 minuter efter LYS D och innehöll både stiltje och dramatik. Båtarna blandades med eftersläntrarna från den tidigare starten och det blev tätt mellan dem också efter startskottet. Perfect Excuse från NSS, en X 362s med Stefan Petterson som skeppare tog starten. Lady X, Zero Footprint, Nerissa och Lady X följde tätt efter. Amarone och tyska Lichtblick fick återvända för omstart.

I ORC Club D vanns starten av Waterbourne II med Stefan Jansson som skeppare. Andra som var snabba i starten var estniska Tojana och Aino från finska TPS med Eero Suonio vid rodret.

När det var dags för start i klasserna ORC Int C och X-35 C hade vinden ökat, vilket gav bättre förutsättningar för en händelsefylld start. Det var tätt på linjen och bland de första över var Anders Helmrich på Birgitta, en IMX 40, PO Andersson på Chazara, en Dehler 44 och Team Archip på Imperiet, en Arcona 340. Det var flera av X-35:orna som passerade linjen före start och tvingades vända för att starta om. Bland dessa fanns Audi R10 med det manliga alpina landslaget. Att de tvingades starta om och därmed placera sig bland de sista över startlinjen tycks inte ha påverkat nämnvärt, enligt rapporter hade de 10-minuter senare hämtat igen de andras försprång och befann sig i toppen av startfältet.

I mästarklassen, Grand Open IRC där de snabbaste båtarna samlas, lyckades Jonas Martin-Löf med båten Royal Blue knipa starten och var först över linjen. Dock utmärkte sig Niklas Zennströms TP52:a Ran, som hade exceptionellt bra fart jämfört med de andra båtarna och snabbt tog ledningen.

På grund av de lätta vindarna hade inte den polska trimaranen Gemini 3 hunnit till starten, varför Whyshore med Clabbe Nylöf som skeppare såg sig utan konkurrens i tävlingens LYS Multi Open-klass. Samtidigt startade även klassen LYS Multi 30 Open, där två mindre SeaCart-trimaraner deltar. På grund av mojnande vindar befann sig samtliga trimaraner en bra bit från startlinjen när skottet gick av men kom så småningom iväg, dock passerades linjen först 4,5 minuter efter skottet.

Starten i den sista klassen, ORC Classic, allmänt känd som ”antikrundan”, präglades av fortsatt svaga vindar och den som lyckades utnyttja dessa bäst var Jacob Wallenberg med sin Regina. Tätt därefter låg Christer Salén med sin Ballad.

Första båt i tävlingen väntas under rådande förhållanden till Sandhamn under lördag förmiddag.

Fakta
Gotland Runt har arrangerats av KSSS sedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp. Starten går utanför Sandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind. Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop. Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.

Länkar
http://www.ksss.se

Bilder
Bild från Starten av Eurocard Gotland Runt 2009
TP 52:an Artimis med skeppare Torbjörn Törnqvist
Ericsson 1 med skeppare Thomas Blixt
Klass Classic med båten Vagabond

För ett år sedan fick Anna Kjellberg ett wild card till Match Cup Sweden. I år är hon tillbaka, bättre, tryggare och snabbare – och gick direkt upp i delad ledning med världsettan Claire Leroy i matchracingtävlingarna i Marstrand. Fyra besättningar i Open-klassen nådde tre poäng i den första kvalificeringsomgången till de två sista platserna i kvartsfinalen, däribland Johnie Berntsson från Stenungsund.

I damernas första omgång gick både Anna Kjellberg och fransyskan och världsettan Claire Leroy på knock direkt. Anna, 25 år, seglade säkrare, snabbare och tuffare än sina konkurrenter och visade direkt att förra årets framgång inte var en tillfällighet, utan snarare början på en ny svensk raketkarriär i segling.

– Det känns i hjärtat att vara här och segla igen, minnena dyker upp, men samtidigt har jag lärt mig så mycket sen sist, berättar en bubblande glad Anna Kjellberg.
Anna Kjellbergs tuffa beslut inför säsongen att byta besättning betalar sig.

– Vi behövde ha samma mål, att vilja och kunna träna mycket och satsa 100 procent. Jag har fått en erfaren besättning så nu är jag en tryggare Anna än förra året, förklarar Anna.

I år seglar Malin Källström, Madeleine Magnusson, Vanja Lundberg, Nina Barne och Lotta Harrysson med Anna, och de har lagt ner hela vintern och våren på hård träning i Danmark och Sverige.

– Vi har tränat fart och manövrar och blivit väldigt samkörda.

I tävlingen märktes utvecklingen väl, Anna dominerade, seglade stabilt och moget och visade att hon litade på sin besättning.

Anna, som är kustbevakare till vardags, vill gärna bli som senaste årens världsetta och den delade ettan just nu i Match Cup Swedens damklass, Claire Leroy, som tränar och tävlar som heltidsproffs.

– Målet är att ha finanser att segla på heltid, jag älskar att segla. Nu ska vi satsa på OS 2012, det är ju bara en självklarhet.

Men nu handlar det om att segla för en finalplats.

– Det är bara att köra, det känns jätteskönt, säger Anna.

Hennes klubbkamrat Linda Rahm, seglade också på topp, men hade inte samma flyt i matcherna och förlorade knappt en av sina matcher, trots bra segling.

I VM-deltävlingens Open-klass är det ett veritabelt getingbo i Repechage, dvs kvalomgången till de två sista platserna i kvartsfinalen. Här tog sig Johnie Berntsson, som hade en tung dag i grundomgången upp till en bra utgångspunkt inför morgondagens tre matcher och vann tre av sina fyra matcher. Men det gjorde även två stjärnseglare från VM-serien, Ian Williams och Sébastien Col, samt unge dansken Peter Wibroe. Björn Hansen kammade hem noll poäng liksom Francesco Bruni.

Imorgon torsdag seglar damerna sin andra omgång i Round Robin, och herrarna har tre hårda matcher var kvar innan kvartsfinalisterna kan utses.

Länk: www.matchcupsweden.se

Juli utfinns chans att få bidrag för att skrota fiskefartyg. Fiskeriverket har hittills fått in drygt tjugo ansökningar men hoppas på fler. 150 Mkr finns tillgängliga nu ochinga fler kampanjerär planerade.

Fiskeriverkets skrotningskampanj i Västerhavet pågår i ytterligare en månad. Från Fiskeriverket ser man gärna att fler fartygsägare ansöker om skrotningsbidrag. Målet är att minska kapaciteten på Västerhavets fiskeflotta med 40 procent och på så sätt minska trycket på fiskbestånden.

– Det här är en möjlighet för dem som drabbats av nedskärningar i kvoter och fiskemöjligheter att dra sig ur fisket utan ekonomiska förluster, säger Christina Hallberg, chef för Fiskeriverkets strukturstödsenhet.

Inga nya skrotningskampanjer är planerade i dagsläget, och det är osäkert hur långt pengarna räcker. Medlen till kampanjen kommer till största delen från EU via Europeiska fiskerifonden. Totalt finns 150 miljoner kronor tillgängliga i dagsläget.

– Det är en kostsam åtgärd, men den är nödvändig för att få balans mellan fiskeflottan och bestånden och för att fisket ska kunna bli lönsamt, säger Christina Hallberg. Det totala målet är att minska fiskekapaciteten i Västerhavet med 40 procent.

Ansökan

Ansökningstiden för skrotningskampanjen går ut den 31 juli, och efter detta kommer Fiskeriverket att gå igenom och bedöma ansökningarna.

– Det är ett anbudsförfarande där fartygsägaren uppger hur stort bidrag han vill ha, säger Barbro Söderberg, avdelningsjurist på Fiskeriverket. Vi kommer sen att sätta det i relation till fartygets fiskekapacitet och hur mycket torsk man har fiskat under de senaste åren. Det kan alltså bli en förhandling om storleken på bidraget.

Fartygen som skrotas ut måste vara minst tio år gamla och fiska med trål eller snurrevad. De måste också ha varit aktiva och fiskat minst 40 procent av tillåtna dagar de senaste två åren.

– Alla tillstånd som är knutna till fartyget upphör att gälla vid skrotningen, förklarar Barbro Söderberg. Fiskare över 55 år som helt vill lämna fisket kan även söka avgångsvederlag om fartyget man arbetar på skrotas.

Idag tar båtlivet plats på Politikerveckan i Almedalen. Svenska Båtunionen finns tillsammans med Sweboat på plats med en egen monter. Även Svenskt Marintekniskt Forum är på plats.

Upptäck båtlivet!

Med den uppmaningen till kommunfolk med ansvar för fritid och turism inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 30 juni kl. 13.00 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.

Många kommuner och näringsidkare runt kuster och sjöar inser inte det positiva värdet av det rörliga båtlivet. Det båtburna fritidsfolket genererar arbete och inkomster för bl.a. varv, marinor, mackar, krogar och affärer. Nya affärsområden inom turism uppstår. Skärgårdarna och dess befolkning behöver båtfolket och vise versa. Sammantaget innebär detta fördelar för bägge parter.

Under seminariet vittnar affärsutvecklare Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet om lyckade satsningar på gästhamnar.

Claes-Göran Österlund, f.d. VD för Göta Kanalbolaget, berättar om hur han fick kanalbolagets turismverksamhet att bli en succé.

Hur går det till att marknadsföra en hel skärgård via en gemensam plattform vet Bisse Alm, Visit Skärgården.

Hur kan landstingen hjälpa till? Om det informerar landstingsråd Gustav Andersson (C) från Stockholm.

Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare Hans W. Berglund och Sweboats VD Mats Eriksson i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.

Svenskt Marintekniskt Forums rubrik för dagens seminarium är: Havet, en resurs för utveckling och tillväxt
2009-06-29 11:18

Datum: 30 juni 2009
Tid: 09:30 – 11:40
Plats: Medeltidshotellet, Norra Kyrkogatan 3-7, Visby

9:30 – 10:00
Den maritima näringen har betydelse för Sverige
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum

Svenskt Marintekniskt Forum stödjer samverkan mellan företag, skolor, universitet, forskare och myndigheter. På vår projektarena arbetar vi gränsöverskridande med marin utveckling. Hur stor är den marina näringen. En inventering av alla maritima företag i fritidsbåtsektorn samt handelssjöfartens underleverantörer redovisas.

10:00 – 10:30
Västsverige som klustermotor för den maritima näringen,
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum

Hur viktig är den maritima näringen för Västsverige och vilka aktiviteter kan göras för att förstärka den? Hur kan vi gå vidare med den västsvenska maritima näringen för att skapa ett tydligare Maritimtkluster och arbeta för en nationell maritimstrategi?

10:30 – 11:10
Miljödeklaration för fritidsbåtar,
Kerstin Hindrum, Svenskt Marintekniskt Forum

Krav och önskemål från såväl kunder som samhälle att tala om vilken miljöbelastning en produkt ger kommer att öka. Båtunionens initiativ till att utse MiljöBästa båt är ett tecken på det. Önskemål om att samlas kring ett gemensamt system för såväl extern marknadsföring som det interna arbetet finns och arbete pågår inom branschen inom specifika områden.

11:10 – 11:40
Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Per Jansson, I-Tech AB

Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Hur ser förutsättningarna ut för att kunna lansera teknik som kan påverka miljön positivt för ett utvecklingsföretag; ekonomiska, myndighetsmässiga och marknadsmässiga förutsättningar diskuteras.

Välkommen!

Tridentnav Systems erbjuder nu Hydrographicas specialsjökort i vektorformat i navigeringsprogrammet Tridentnav ECS, som komplemet till Sjöfartsverkets S-57-data. Detta ger en kraftigt förbättrad noggrannhet i sjökortsbilden för de områden som täcks av specialkorten.

Hydrographicas specialsjökort har en unik detaljrikedom som möjliggör navigering i områden som annars inte är tillgängliga. Specialkorten täcker många svårnavigerade farvatten i Stockholms, S:t Annas och Blekinges skärgårdar samt Koster och Hallands väderö.

Mer information om Tridentnav Systems navigeringsprogram inklusive prisinformationfinns på hemsidan.

Länk: www.tridentnav.se

30 procent av landets ”smutsiga” båtmotorer (äldre tvåtakts utombordare) finns på ostkusten. Endast sex procent av dem drevs med det ”rena” bensinen alkylatbensin, visar den senaste båtlivsundersökningen*. Nu finns chansen att bättra på den statistiken och bli en av de bästa regionerna i landet. Med alkylatbensin minskas utsläppen av de skadligaste ämnena med 80-90%.

Alkylatbensin är den mest förädlade bensinen på marknaden. Den ger 80 – 90 procent mindre skadliga utsläpp hos till exempel en tvåtakts utombordare jämfört med om den går på vanlig bensin.
Alkylatbensin är avsett för båtmotorer, gräsklippare, motorsågar och snöskotrar som många har tvåtaktsmotorer. Förra året var ett toppår för det mer miljöanpassade bränslet och under de senaste tre åren ökade användningen med över 30 procent.

Attitydförändring
Den stadigt ökande försäljningen tyder på att attityden till alkylatbensin ändrats. Den kostar mer, men merkostna¬den avskräcker tydligen inte. Människor vet att det man betalar för, och faktiskt investerar i, är både den egna hälsan och en bättre miljö.

2-taktsbusar
I Sverige finns omkring 800 000 fritidsbå¬tar. Omkring 180 000, drygt 21 procent, av dem har en utombordare under 10 hk och ytterligare cirka 390 000 båtar är för¬sedda med motorer av olika storlek. Alla är dock inte gamla 2-taktsbusar. Nya direktinsprutade 2-takts motorer är riktigt bra och har inte samma nackdelar som äldre 2-taktare. Antalet och andelen 4-takts¬motorer har ökat mycket de senaste åren eftersom det sedan några år är förbjudet att sälja tvåtakts utombordare med gammal teknik. Så allt som mullrar ute på sjön är inte skadeverkare. Och man får inte glömma att båtlivet i sig har en stor positiv hälsoeffekt och är en av våra största folkrörelser. Omkring två miljoner svenskar färdas i fritidsbåt varje sommar och det görs omkring 4 miljoner övernattningar i båt varje år.

Regeringen vill öka alkylatbensinanvändningen
I juni startar en ny kampanj för att öka försäljningen av alkylatbensin. Det är Regeringen som gett Transporstyrelsen i uppdrag att informera om de skadliga utsläppen från gammal tvåtakts båtmotorer som körs på vanlig bensin och hur man kan minska påverkan på både miljön och folkhälsan genom att gå över till alkylatbensin. Kampanjen drivs tillsammans med Naturvårdsverket, Svenska Petroleuminstitutet, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Sweboat och Svensk Bensinhandel.
Av den bensin man häller i tanken går cirka 30 procent rakt ut som emissioner i luften och i vattnet. Som exempel kan tas en gammal 2-taktsmotor på en öppen snurrebåt som förbrukar 300 liter per säsong. Av dessa går 100 liter rakt upp i luften och ut i vattnet. Och vid körning på tomgång och i medvind kan en ansenlig mängd leta sig rakt upp i näsan på den som kör.

Fakta om alkylatbensin:

För hälsan
• Du slipper andas in farliga ämnen som bensen, aromater m.m. som är cancerogena och har direkt skadliga effekter på din hälsa.

För miljön
•Minimerar utsläpp av olefiner, bensen och aromater
•Betydligt mindre skadlig för vattenlevande organismer

Bra för din motor
•Alkylatbensin påverkar inte motorns prestanda eller funktion
•Ger ingen ökad bränsleförbrukning
•Är den renaste bensinen på marknaden
• Klarar flera års lagring precis som vanlig bensin
• Har samma oktantal som 95 oktanig bensin
• Man kan blanda alkylatbensin med vanlig bensin

Läs mer om båtmotorer och alkylatbensin på www.transportstyrelsen.se/alkylatbensin

Fakta om båtar och äldre tvåtaktsmotorer
* från SCB, Båtlivsundersökningen 2004
1,8 miljoner människor åker fritidsbåt varje år
I landet finns ca 800 000 fritidsbåtar, 361 000 av dessa är mindre båtar med motor och 161 000 av dessa är öppna båtar med motor under 10 hk.

”Liten båt” utgör 48,5 % av landets båtar,
Fördelat på geografiskt område:
Norrlandskusten 9,9%
Ostkusten 15,0%
Sydkusten och
Kronobergs län 4,1%
Västkusten 4,1%
Inlandet 15,3%

I Sverige finns ca 480 000 båtmotorer, 44 %, eller 211 000, av dessa är äldre tvåtaktsmotorer.
6 procent av dessa kördes 2003 på alkylatbensin.
Den genomsnittliga körsträckan för fritidsbåtar är 150 nautiska mil. En liten båt kör kortare sträckor än en stor båt.

* från SCB, Båtlivsundersökningen 2004

Länk: www.transportstyrelsen.se

Världens bästa seglare i VM i matchracing i all ära, men när Celebrity Race seglas under Match Cup Sweden i Marstrand på fredag, då är det drag i kändis-Sverige. Lotta Engberg, Lasse Kronér, stjärnkocken Marcus Samuelsson och Marcus Allbäck och ett helt gäng kända besättningsmedlemmar ska dra i skoten med proffsen i den populära kändistävlingen.

När Celebrity Race hade premiär förra sommaren seglade Prinsessan Madeleine och NHL-proffset Henrik Lundqvist på samma båt. De hade sju andra besättningar av kändisar och seglarproffs mot sig på tävlingen, och många tiotusen åskådare följde tävlingen från de soliga klipporna.

I år upprepas succén i Match Cup Sweden med nya kändislag, där fotbollsspelare utmanar artister, kockar och handbollsspelare. I båtarna seglar en rad kända artister, idrottsstjärnor och TV-profiler i egna branschteam. På fredag klockan 13 startar kändistävlingen nedanför klipporna i Marstrand.

Allsångens stjärna Lotta Engberg gasar och drar på en av båtarna med folkkäre Lasse Kronér och tre seglingsprofiler, Hans Wallén och OS-seglarna Vendela Torgersson och Vendela Sandén. Unga artisten Sara Lumholdt seglar för välgörenhet medan Idoljurymedlemmen gör sällskap med självaste America’s Cup-seglaren, Pelle P.

Två av Sveriges stjärnkockar, Marcus Samuelsson och Alexandra Zazzi, kryddar besättningen på en annan av tävlingsbåtarna. På en tävlingsbåt håller man högsta kurs med fotbollsstjärnorna Håkan Mild och Pontus Kåmark. Men de får stenhård konkurrens av landslagsspelaren Marcus Allbäck.

Ett av teamen, som säkert faller unga på läppen, är alpina freestyleåkarna Sara Orrensjö och Jeanette Hargin, ett annat hör hemma i handbollens rum, med Johanna Alm och Magnus Wislander.

Länk: www.matchcupsweden.com

Knappt har Bavaria i Tyskland presenterat sin helt nya Cruiser 55 förrän nyheten om en betydligt mindre modell presenteras. Det är en ny Bavaria Cruiser 32 ritad av Farr Yacht Design i samarbete med BMW Group DesignworksUSA. Vi har bara fått några få tips än så länge om hur den nya båten kommer att se ut, men här presenteras huvudlinjerna.

– Ritad av Farr.

– Fock som standard –vi slipper genua vilket ger enklare hantering.

– Modernt skrov med rejäl bredd i akterut.

– Samtliga funktioner invändigt med pentry, rekordstor WC.

– Gigantisk akterhytt för storleken, äkta captains cabin.

– Bort med ett stort kartbord –mer utrymme till annat, framförallt stor WC.

– Stor salong med vinkelsoffa.

Lägre pris än 31:an. Ca 15 000 billigare och ett grundpris på ca 740 000 kr inklusive moms.

Det första exemplaret är redan sålt till en svensk kund Båten kommer till Stockholm i oktober och visas i november på Scandinavian Sailboat Show i Stockholm.

Här är alla vitala data för Cruiser 32

CE category A
Length overall 9,99 m
Lenth hull 9,80 m
Length waterline 8,80 m
Beam overall 3,42 m
Deep Standard (approx.) 1,95 m / 1,50 m
Unloaden weight (approx.) 4.870 kg
Ballast (approx.) 24,5 %
Engine Volvo Penta D1-20 13,3 kW (18 hp)
Fuel tank (approx.) 150 l
Water tank (approx.) 150 l
Cabins 2
Berths 4
Height in salon (approx.) 1,84 m
Sail area “Sport” (approx.) 50,1 m²
Sail area “Comfort” (approx.) 50,0 m²
Height of mast above water line (approx.) 14 m

Länk: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Putte 13:49:52 2011-10-13

1.95 i djupgående, hahahah, vilken skärgård ska man då segla i. 1.50 versionen lär ju vara hur vek som helst, typ Bavaria.

ellers 09:34:48 2013-01-04

Vi köpte den osedd i början av september 2009. Ramlade av stolen när vi fick se de första bilderna från flytande båtmässan i Holland där den senare presenterades. Blev än mer brydd när den levererades i december. Har ännu efter tre år inte riktigt vant mig och kan bara konstatera att Bavaria inte längre har något samarbete med BMW. Må BMW för _all_ framtid hålla sig borta från båtdesign.

Älskar vår båt ändå, för den är en ljuvlig seglare (tack Bruce Farr) och enastående bekväm att bo i.

Magnus Holmberg och Peter Gilmour är två av de sex seglare som är klara för kvartsfinal i Match Cup Sweden efter två dagars seglingar i Marstrand. En sista kvalificering för de två sista platserna sker under onsdag och torsdag, då har övriga svenskar chansen. – Jag är väldigt nöjd med hur jag och min besättning har seglat och att vi är klara, säger Holmberg.

Efter en förmiddag med svaga vindar men strålande sol och en växande publik på de heta klipporna kom vinden tillbaka till Marstrandsvattnen på eftermiddagen.

Magnus Holmberg och hans besättning, där bland annat Svenska Seglarförbundets sportchef Stefan Rahm ingick, var först att uppnå fyra poäng i Round Robin, genom att vinna tre av sina fyra matcher idag. Därmed var han kvalificerad för kvartsfinalen på fredag.

– Det var inga lätta matcher, men det har fungerat fint ombord med bra stämning och perfekt teamwork, sa Magnus Holmberg, som igår också utsågs till den första legenden i nybildade Hall of Fame i Match Cup Sweden.

Erfarenheten talade denna dag, för den andra legendariske seglaren i Hall of Fame, Peter Gilmour, hade en lika framgångsrik dag och vann fyra av sina fem matcher på tisdagen.

Det vara bara förra årets segrare, göteborgaren Mattias Rahm som lyckades vinna över den säkre skepparen Gilmour, liksom Björn Hansen igår.

– Vi har haft en del tur, men den här grundomgången ser vi mest som träning inför kvartsfinalen, som kommer att bli stentuff. Då börjar tävlingen.

Ytterligare fyra besättningar gick vidare direkt till kvartsfinal, Torvar Mirsky, Damien Iehl, Richard Mathieu och Ian Williams.

De andra svenska seglarna hade en motig inledning på måndagen, och för Björn Hansen och Johnie Berntsson var det fortsatt tungt under tisdagen med stundtals lätta, och ibland obefintliga vindar.

Hansen vann mot Adam Minoprio, men sedan var det stopp. Fransmännen Sébastien Col, Damien Iehl liksom Mattias Rahm klöv alla mållinjen före Hansen.
Johnie Berntsson, Mattias Rahm och Hansen går nu vidare till Repechage, en ny kvalificeringsomgång som seglas onsdag och torsdag eftermiddag, där alla team som inte gått vidare direkt går en helt ny tävlingsomgång.
Imorgon förmiddag börjar också damernas grundomgång, där svenskorna Linda Rahm och Anna Kjellberg utmanar sex andra kvinnliga världsstjärnor.

För resultat, se www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Vid Havets Grand Prix i Göteborg 7-9 augusti kommer Stena Lines färja mellan Göteborg-Kiel att agera flytande läktare invid tävlingsbanan i Långedrag. – Den flytande läktaren är ett alternativ till publikområdet på Oscar II Fort för dem som vill uppleva tävlingarna från havet, säger Mario Hytten på Havets Grand Prix. Förutom mycket bra åskådarplatser blir det servering och expert-kommentarer ombord. Båten avgår från depå- och evenemangsområdet på Frihamnspiren, så man hinner med att uppleva det också.

– Havets Grand Prix är ett nytt och spännande evenemang som vi gärna samarbetar med, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line. Våra färjor blir perfekta flytande läktare för dem som vill följa tävlingarna från havet men inte har tillgång till egen båt. Dessutom kommer man bra mycket högre upp än i en vanlig fritidsbåt!

Havets Grand Prix är fjärde deltävlingen i årets säsong av Powerboat P1 World Championship. Det är första gången man tävlar i Skandinavien och inom båtsporten är detta lika stort som en Formel 1-tävling. De tävlande offshorebåtarna är lika extrema som sina motsvarigheter på land och toppar uppåt 200 km/h.

Själva tävlingsbanan ligger vid Långedrag i västra Göteborg där Oscar II:s Fort öppnas upp som publikområde. På Frihamnspiren i centrum blir det evenemangscentrum med teamdepåer och vattensportaktiviteter. 2009 är seriens sjunde säsong och omfattar sex deltävlingar i Europa, Asien och Mellanöstern. Man tävlar om Världsmästartiteln i två klasser – Evolution och SuperSport.

Bilden:
#33 Furnibo var en ynka poäng från totalsegern i Turkish Grand Prix of the Sea som också var deras debuttävling i Powerboat P1 World Championship. Om de vunnit hade det varit första gången någon debutant lyckats med detta.

Den andra helgen i juli är det vikingamarknad på Birka. För 1 200 år sedan var Birka en levande internationell handelsmetropol med ett myller av hantverkare och köpmän från när och fjärran. Under marknadshelgen finns chansen att uppleva hur världsarvet Birka var på sin storhetstid. Förra årets marknad var en publiksuccé och hade cirka 3 500 nöjda besökare.

– Att vistas på Birka när allt från smeder till båtbyggare arbetar i vikingabyn är en alldeles speciell känsla. Det är som om vikingatiden återuppstår över en helg, säger Peder Ling, platschef för Strömma Kanalbolagets Birkasatsning.

Under helgen den 11-12 juli fylls Birka precis som på vikingatiden av hantverkare, köpmän och vikingar. Förra årets omåttligt populära vikingamarknad är här igen, och det blir en rejäl fest. Utöver de vikingatida handelsmännen och torgmånglarna kommer det att finnas prova-på-aktiviteter och uppträdanden.

– Ska man bara besöka Birka en gång i år så är det på vikingamarknaden. Det är fantastiskt att uppleva vimlet av vikingar och köpmän i tidsenliga kläder, säger Peder Ling.

Vikingatida kämpalekar och båtbygge
De yngre besökarna till marknaden uppskattar ofta prova-på-aktiviteterna mest och i år finns det ett digert utbud med olika typer av vikingatida kämpalekar och bågskytte. De mer fredligt sinnade kan ägna sig åt brödbakning eller att lyssna på sagoberättande. Vuxna besökare kan ta en närmare titt på båtbyggena som sker enligt traditionella metoder med verktyg som är kopior av arkeologiska fynd.

För att göra Birka extra tillgängligt under de populära marknadsdagarna utökar Strömma sin båttrafik till ön under hela helgen. Från Hovgården på Adelsö går båtarna i skytteltrafik.

– Att över en dag kunna göra en resa från Sveriges största stad till äldsta stad är verkligen häftigt, säger Peder Ling.

Birka grundades på 750-talet och brukar kallas Sveriges första stad. Fornlämningar på platsen visar att Birka var en levande handelsstad och en knutpunkt för internationell handel. Birka ligger på ön Björkö i Mälaren och är upptaget på Unesco:s världsarvslista.

Länk: www.stromma.nu

På onsdag 1 juli seglar S/Y Trio, Svenska Kryssarklubbens lottbåt 1928 , Classic Yacht Baltic Race 2009. Det blir Trios tredje start i Gotland Runt-sammanhang och hon gör därmed comeback efter att 1955 års tredjeplacering. Trio är ritad av Sven Abramhamsson och är sedan byggnadsåret 1928 ägd av familjen Nordling. Nu seglas hon av tredje och fjärde generation.

Skeppare Lars Nordling:

– Med tanke på att det gått några år sedan sist är det fantastiskt kul att båten återigen startar i Gotland Runt-sammanhang. Då vi förmodligen är både minst och äldst i Classic racet är målsättningen först och främst att ta sig runt banan men också att kunna plocka några placeringar på de andra båtarna.

Båtbyggare och besiktningsman Thomas Larsson säger:
– Trio är unik och i mycket gott originalskick. Det finns en god dokumentation och väl utformade lösningar ned till minsta detalj.

Kommentarer

Börje Sjölund 15:04:29 2009-06-30

Vi får hoppas på bra vindar. Lycka till i tävlingen.
M v h Börje

Mimmi 17:38:26 2009-06-30

Navigare necesse est! Mot Gotland vindarna bär. Kram från Mimmi

Jasper Nordling (besättning) 20:34:15 2009-06-30

Vi är nu utrustade med en transponder så att det går att följa oss på gotland runts hemsida: http://www.ksss.se/egr

Fredrik 22:47:22 2009-07-01

Jag hittar inte er på tracking sidan… verkar bara vara Friendship, Regina och Refanut som har transponders i Classic klassen.

anna 17:30:54 2009-07-02

Lycka till! Se till att hålla dig kvar på båten.

Jasper Nordling (besättning) 17:24:56 2009-07-04

Trio gick i mål vid 22-tiden igår kväll tog hem hela klassen. Många förvånade ansikten över en minst sagt imponerande segling!

Efter ett tvåårigt uppehåll har Marie Björling bevisat att formen fortfarande finns där, när hon i helgen vann en världscuptävling i Portugal, även kallad Grade 1-tävling. Med ett matchresultat på 17-1 kan man räkna med att Marie Björling blir farlig för de etablerade toppnamnen i VM i Lysekil i sommar.

– Vi har fått ihop teamet bra. Besluten kom snabbt och bra. Vi fick kämpa hårt i början för att vinna våra matcher men sedan kom segrarna lättare och vi förlorade endast en av 18 matcher. Det var strömt med ojämn vind, precis som i Lysekil. Vi kände att vi hade bra koll på dessa förhållanden, vilket bådar gott inför VM i Lysekil i sommar, säger en nöjd Marie Björling.

Tolv skeppare till VM i Lysekil (med världsrankingnummer i parentes):

Claire Leroy (1) FRA
Linda Rahm (2)SWE
Lucy MacGregor (3) GBR
Lotte Meldgaard Pedersen (4) DEN
Silke Hahlbrock (5) GER
Sally Barkow (8) USA
Katie Spithill (9)AUS
Anna Kjellberg (10) SWE
Christelle Philippe (11) FRA
Camilla Ulrikkeholm (12) DEN
Nicole Souter (15) AUS
Marie Björling (wild card) SWE

ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009 / Lysekil Women’s Match är med 50 000 Euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsorer är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Concordia Maritime, Evidens och Sebago som partners samt Lysekils Kommun som värdstad.

Evenemanget arrangeras 27 juli-1 augusti.

Radiofrekvens: Mix Megapol 94,6 direktsänder under hela evenemanget.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se