Starten vid 46:e upplagan av Tjörn Runt bjöd på bra vind med 4 – 5 m/sek. Vinden ökade efter hand till upp mot 11 m/sek och banan blev i år snabb. Första båt i mål blev en M20 med tidigare OS-seglaren Göran Marström som rorsman. Den seglade på 3 timmar 7 minuter och 54 sekunder tätt följd av Johnie Berntsson i sin IMS 55 på 3 timmar 9 minuter och 27 sekunder. Nya Hallberg-Rassy 310 (bilden) blev preliminär klassvinnare i sin klass i Tjörn Runt 2009. 68 båtar deltog i klassen.
Segrade gjorde Arne Goksöyr i K 32 Kravell. Seglad tid var 4 timmar 36 minuter och 39 sekunder. Den korrigerade tiden blev den samma, eftersom båtens LYS-tal var 1,00.
Förra årets segrare, Mats Johansson, kom på tredje plats med en korrigerad tid på 4 timmar 40 minuter och 53 sekunder. Tvåa blev Patrik Andersson i sin Maxi 68 med en korrigerad tid på 4 timmar 38 sekunder och 3 sekunder.
548 båtar var anmälda till årets Tjörn Runt. 502 av dessa registrerade sig och 463 genomförde kappseglingen.
Lars Berglund, ordförande i arrangerande StSS, sammanfattar:
– Mycket positivt att att vi fick bra vind med rätt riktining. Det gav ett spritt fält och det blev en rättvis tävling. Årets segling var bitvis var hård och krävde en del av seglarna. Dock ger systemet med LYS-tal alla – stora som små båtar – en chans att vinna. Det är den stora tjusningen med Tjörn Runt.
Länk: www.stss.se
Foto: Peter Szamer.
Danmarks Peter Wibroe seglade säkert och felfritt, hittade rätt i den byiga och starka vinden och vann finalen i Gill Baltic Match Race på Atsea, Lidingö, mot ålandsbon Staffan Lindberg, Finland, med 2-1. Tävlingen var den första på Baltic Match Tour, ett nytt internationellt Grade 2-mästerskap i Matchracing som seglas nio dagar i följd i Stockholm, Helsingfors och Tallinn.
– Vi lyckades hitta rätt vindskiften och gjorde bra manövrar hela dagen, men vi hade inget val om vi skulle vinna mot Hansen och Lindberg, sa en glad Peter Wibroe efter tävlingen.
– Det var tuffa och roliga finalmatcher och vi är mycket nöjda med tävlingen. Nu får vi hålla kvar vårt lugn och vinnarfokus i nästa race. Det här var det bästa arrangemanget vi har seglat på, ni har lyckats väldigt, bra, berömde han organisatören Björn Hansens funktionärer.
Staffan Lindberg var nöjd med sin andraplats även om han inte hade lyckats helt i starterna.
– Jag måste ligga längre fram i starten om jag ska kunna slå Wibroe, han seglade bra och vi hade aldrig någon chans att komma ikapp i sista racet, sa tvåan Lindberg.
Björn Hansen hade heller inga problem att vinna Petit Final, matchen om tredje pris, mot fransmannen Pierre-Antoine Morvan. Morvan ledde till en början, men efter den första länsrundningen var Hansen ikapp. Morvan försökte stänga Hansen men åkte istället på två straff i följd och därmed var matchen och möjligheten att bli trea över för hans del.
På frågan vad som hindrade honom från att gå till final svarade Hansen:
– Vi hade missflyt vid ingateningen på första matchen. Det kom en stark vindby och slet upp spinnakern när minuten före start, vi fick slita ner den, men sedan var det knut på den när vi skulle ha upp den i första rundningen, förklarade Björn, som trots allt var nöjd med resultatet.
– Wibroe seglade bra och jag hittade aldrig någon plats att komma förbi.
Hansen, som står som arrangör av evenemanget, var mycket nöjd.
– Vi hoppas på mer publik och jämnare vindar nästa år.
Baltic Match Tour går nu vidare till Helsingfors och Tallinn där en slutsegrare utses.
Resultat Gill Baltic Match Race, Stockholm
1. Peter Wibroe, Danmark
2. Staffan Lindberg, Finland
3. Björn Hansen, Sverige
4. Pierre-Antoine Morvan, Frankrike
Fakta Baltic Match Tour:
Touren är en ny matchracingtävling i Norden som består av tre ISAF Grade 2 regattor som seglas direkt efter varandra under nio dagar i tre olika länder 14-22 augusti. Touren vänder sig till den internationella matchracingeliten med tonvikt på nordiska deltagare. Tolv lag kappseglar i mycket högt tempo i tre dagar i varje stad för att på kvällen dag tre, kliva ombord på en färja som tar dem vidare till nästa stad. Det segrande laget koras i Tallinn efter nio tuffa dygns tävlande.
Kappseglingsschema
• Gill Baltic Match Race, Stockholm 14-16 augusti, Arrangör Stockholm Match Race Center och Gamla Stans Yacht Sällskap, Plats: AtSea (Skogshem) vid Elfvik, Lidingö.
• Helsingfors 17-19 augusti, Arrangör Nyländska Jaktklubben, Plats Havshamnen.
• Tallinn 20-22 augusti, Arrangör Estonian Match Race Union, Plats Pirita.
Länk: balticmatchtour.wordpress.com
Foto: Oskar Kihlborg.
När VM i vindsurfing idag avslutades i hårdast möjliga förhållanden sopade de svenska seglarna banan med den internationella konkurrensen. Gamle OS-seglaren Hans Nyström från Stockholm är ny världsmästare för herrar. I damklassen vann hemmaseglaren Karin Wendt från Motala. Bland juniorerna vann blott 13-årige talangen Martin Bertilsson från Kullavik.
Årets VM i Kona-klassen var det fjärde i ordningen och samlade nästan 90 seglare från ett tiotal länder till segling i Varamobukten på Vättern. Tidigare VM i Kona One-klassen har seglats i Thailand, Frankrike och Tyskland.
Kona-klassen har gjort vindsurfingen till en folksport igen. En bräda och ett segel är vad som gäller i alla väder. Det har lockat både gamla OS-seglare och nya unga talanger och gör att entypsklassen idag är den snabbast växande seglingsklassen i Sverige.
– Det kan tyckas märkligt att Sverige vinner alla guld i en sport som vindsurfing men jag skulle vilja kalla det ett svenskt seglingsunder. På några få år har Sverige tagit en världsledande position inom Kona One. Förklaringen är bredden i vår ungdomsverksamhet, berättar Joachim Larsson ansvarig för VM-tävlingarna.
Resultat VM i vindsurfing 2009 i Kona One:
Herrar:
1. Hans Nyström – Stockholm (KSSS)
2. Björn Holm – Stockholm (KSSS)
3. Adam Holm – Stockholm (KSSS)
Damer:
1. Karin Wendt – Motala (MTSS)
2. Kajsa Larsson – Motala (MTSS)
3. Fanny Baumann – Stockholm (KSSS)
Juniorer:
1. Martin Bertilsson – Kullavik (KKKK)
2. Andrea Holm – Stockholm (KSSS)
3. Lisa Olsson – Stockholm (KSSS)
Länk: www.bradsegla.se
Hela 303 båtar deltog i Lilla Tjörn Runt 2009, den 25:e upplagan av tävlingen. Jollarna gav sig under förmiddagen ut på Hakejorden för att runda Stenungsön. Vinden var väldigt svårläst i och med att vinden gick från nordväst till väst, vilket gav vridiga vindar.
Andra gången i Lilla Tjörn Runts historia utfördes seglingen motsols runt ön (norrut från segelklubben). Under Källöbron var det som alltid svårseglat och här gällde det att välja rätt väg. Men i stort var förhållandena perfekta och åskådarna fick njuta av seglingen i solskenet.
Nytt för i år var uppvisningssegling med Access-jollar av barn och ungdomar med
funktionsnedsättning. Från Stenungsunds Segelsällskap deltog Josefine Svahn, 12 år. Ännu finns ingen egen klass för Access-jollen som är en australiensisk jolle, konstruerad för att göra segling okomplicerad och lättillgänglig.
Tio-i-topp Lilla Tjörn Runt 2009
1 Carl Ferm RÖSS
2 Mikael Höije HJBK
3 Erik Lindsten ASSV
4 Anton Olsson StSS
5 James Olsson KKKK
6 Olof Josefsson HJBK
7 Johanna Bergqvist HJBK
8 Johanna Skoglund HJBK
9 Hannes Westerberg LESS
10 John Diedrichs RÖSS
Vinnare i de olika startgrupperna
RS Feva
SWE 2806 Alexander Falkendal, RÅSS
Zoom8
SWE 163 Carl Stark (StSS)
RS Tera L
SWE 899 Anna Thorell (BKSS)
RS Tera S
SWE 968 David Mörck (BKSS)
Optimist Blå (1999-)
SWE 3939 Stina Granholm HJBK)
Optimist Grön (1998)
SWE 4157 Joel Bengs (HJBK)
Optimist Gul (1997)
SWE 4239 Rolf Andreasson (StSS)
Optimist Röd (1996)
SWE 4257 James Olsson (KKKK)
Optimist Svart (1994-95)
SWE 4259 Carl Ferm (RÖSS)
Länk: www.stss.se/resultat
Seglingarna i den första Nordiska Matchracing-touren startade i Stockholm på fredagen. I tourens öppningsevent, Gill Baltic Match Race på Lidingö, har hemmahoppet Björn Hansen inlett utmärkt och är i delad ledning efter åtta flighter. Han toppar tillsammans med Dansken Peter Wibroe och Fransmannen Pierre-Antoine Morvan.
Den första dagens seglingar i Gill Baltic Match Race bjöd på strålande sol, vind i seglen och fina förhållanden för publiksporten nummer ett inom segling, Matchracing. Björn Hansen, som även är med och arrangerar tävlingen, har på vattnen utanför seglingscentrat AtSea på Lidingö tagit fyra av fem möjliga poäng efter de åtta första flighterna och därmed seglat upp i topp.
Baltic Match Tour är ett nytt internationellt kappseglingsevenemang och utgörs av en serie matchracingtävlingar i Stockholm, Helsingfors och Tallinn 14-22 augusti 2009. Deltagarna tävlar tre dagar intensivt på varje ort och reser nattetid mellan kappseglingarna.
Finalseglingarna i Gill Baltic Match Race går av stapeln söndagen 16 augusti på Lidingö och slutsegraren för hela Baltic Match Tour koras slutligen i Tallinn den 22 augusti.
Fakta Baltic Match Tour:
Touren är en ny matchracingtävling i Norden som består av tre ISAF Grade 2 regattor som seglas direkt efter varandra under nio dagar i tre olika länder 14-22 augusti. Touren vänder sig till den isnternationella matchracingeliten med tonvikt på nordiska deltagare. Tolv lag kappseglar i mycket högt tempo i tre dagar i varje stad för att på kvällen dag tre, kliva ombord på en färja som tar dem vidare till nästa stad. Det segrande laget koras i Tallinn efter nio tuffa dygns tävlande.
Kappseglingsschema
• Gill Baltic Match Race, Stockholm 14-16 augusti, Arrangör Stockholm Match Race Center och Gamla Stans Yacht Sällskap, Plats: AtSea (Skogshem) vid Elfvik, Lidingö.
• Helsingfors 17-19 augusti, Arrangör Nyländska Jaktklubben, Plats Havshamnen.
• Tallinn 20-22 augusti, Arrangör Estonian Match Race Union, Plats Pirita.
Länk: balticmatchtour.wordpress.com
– Superbra, det är en jättekänsla att ta mitt första SM-guld. Anna Kjellberg, GKSS, vann SM i Matchracing för damer på fredagen, med tre raka matchsegrar över sin klubbkompis Karin Hagström. Göteborgskan Sofia Brander tog överraskande tredjeplatsen i kamp mot tyska världsmästarinnan i E-jolle, Svenja Puls.
Premiären för Swedish Sail Cup i Karlskrona bjöd på riktigt varierande väder, från lätta vindar och sol till kulingbyar och regn och byiga vindskift däremellan.
– Det var väldigt svårseglat, men Anna seglade jättebra, tyckte Karin Hagström som mötte sin överman.
Anna Kjellberg och hennes team Malin Källström, som idag fick sitt femte SM-guld i Matchracing, och Helena Rask, tog en rejäl diskussion efter första dagens grundomgång, där de hade stora svårigheter att bemästra den lilla CB66-båten.
– Vi sa att nu får det vara dags att visa vad vi går för, och det gjorde vi, sa Anna glädjestrålande innan hon som segrare kastades i vattnet av sina motståndare.
Sofia Brander från GKSS, förlorade sin första match men seglade därefter med självförtroende mot tyskan Svenja Puls, och vann tre raka segrar och SM-bronset.
Swedish Sail Cup, som seglades för första gången fick mycket beröm för sin tävling, även om vindförhållanden a var väldigt luriga och svåra.
– En imponerande tävling, tyckte Anna Kjellberg. Vi bokar in nästa år direkt.
Resultat Finalen Swedish Sail Cup, Karlskrona:
1. Anna Kjellberg, GKSS
2. Karin Hagström, GKSS
3. Sofia Brander, GKSS
4. Svenja Puls, NRW (Tyskland)
Länk: www.karlskrona.se/sail
Fredagen den 14 augusti arrangeras seglingstävlingen Lilla Tjörn Runt för 25:e gången av Stenungsunds Segelsällskap. Här samsas både elitseglare och seglare som nyligen deltagit i seglarskolor på samma villkor – nästan 300 båtar är anmälda till den stora jolletävling och folkfesten.
Lilla Tjörn Runt seglas fredagen den 14 augusti runt Stenungsön i klasserna optimist, Zoom 8, RS Tera och RS Feva. Första start går kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Nästan alla EM seglarna kommer att vara på plats och flera NM-seglare.
Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för jollar. Tävlingen seglas inte på en klassisk kryss-läns bana utan faktiskt kring en ö, Stenungsön. Seglingens längd är fem distansminuter och det tar cirka en till två timmar för de snabbaste.
Nytt för i år är uppvisningssegling med Access-jollar av barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Från Stenungsunds Segelsällskap kommer Josefine Svahn, 12 år, att delta. Ännu finns ingen egen klass för Access-jollen som är en australiensisk jolle, konstruerad för att göra segling okomplicerad och lättillgänglig.
Inför årets Lilla Tjörn Runt har vi bestämt att ändra banan för RS-Feva klassen. Seglarna i klassen utvecklas vilket innebär att det går lite för fort och vi vill helst separera starten och målgången. Seglarna kommer att fortsätta en bit ut i Hakefjorden (utanför Snöholmarna) innan de återvänder runt Stenungsön.
Vi kommer också att ändra klubbtävlingen. I år kommer alla klubbar att ha chansen att vinna. Bland priserna finns en jolle, rundningsmärken och flytvästar sponsrade av Båtmässan. Varje deltagare i alla klasser kommer automatiskt att få en lott för sin klubb för varje uthämtad anmälan. Vinsterna kommer sedan att dras på prisutdelningen.
Efter seglingen marscherar deltagarna till prisutdelningen på Sandbergs Plats på Stenungs Torg anförda av den populära ungdomsorkestern Göta Lejon från Göteborg. Martin Strömberg, från Ericsson 3 i årets Volvo Ocean Race, är prisutdelare på Lilla Tjörn Runt.
Program Lilla Tjörn Runt
Fredagen den 14 augusti
10.50 Första start Lilla Tjörn Runt vid StSS klubbhus. Optimister, Zoom8, RS Tera och RS Feva seglar runt Stenungsön.
12.20 Uppvisningssegling med Accessjollar av barn och ungdomar med funktionsnedsättning.
15.00 (cirka) Sjöräddningen har uppvisning. Räddningsbåten som är stationerad i Stenungsund visas upp
17.00 Ungdomsorkestern Göta Lejon från Göteborg underhåller.
17.15 Tåget med alla seglare i Lilla Tjörn Runt avgår från StSS klubbhus till prisutdelningen på Sandbergs Plats på Stenungs Torg. Martin Strömberg, från Ericsson 3 i årets Volvo Ocean Race, är prisutdelare på Lilla Tjörn Runt
Länk: www.stss.se
Det har gått mycket bra för de svenska seglarna vid första dagen av VM i vindsurfing i Motala. 16-åriga talangen Kajsa Larsson från arrangörsklubben Motala leder damklassen och 17-årige Jonathan Wallin från Stockholm ligger i topp bland herrarna.
Årets VM i Kona-klassen är det fjärde i ordningen och har samlat nästan 90 seglare från ett tiotal länder. Tidigare VM har seglats i Thailand, Frankrike och Tyskland. Kona One har på några få år etablerat sig som den stora breddklassen inom vindsurfing och är idag den största tävlingsklassen i Sverige.
– Båda seglingarna gick i väldigt lätta och skiftande vindar. Jag trivs bra med sådana förhållanden och är väldigt nöjd med min segling, säger Kajsa Larsson som med resultaten etta och tvåa i dagens seglingar ligger på en total förstaplats bland damerna.
Resultat damer efter första dagens seglingar:
• Kajsa Larsson – Sverige (Motala)
• Manuela Buch – Tyskland
• Fanny Baumann – Sverige (Stockholm)
Bland herrarna lyckades Jonathan Wallin allra bäst. Han vann den första seglingen och slutade på fjärde plats i den andra.
– Jag har kunnat träna väldigt bra hela sommaren och är bra form. Konkurrensen är stenhård men mitt mål är att vara med och fajtas om totalsegern, säger Jonathan Wallin.
Resultat herrar efter första dagens seglingar:
• Jonathan Wallin – Sverige (Stockholm)
• Hans Nyström – Sverige (Stockholm)
• Jurgen van Laarhoven – Nederländerna
Förra årets världsmästare Björn Holm fick en tuff start på dagen och slutade på 16 plats i den första seglingen. I den andra tog han revansch och vann. Han är därför att räkna med inför seglingarna som fortsätter imorgon.
Länk: www.bradsegla.se
– Det här är en fantastiskt fin start på vår uppladdning i Matchracing inför OS 2012. Stefan Rahm, förbundsdirektör för Svenska Seglarförbundet var entusiastisk över Karlskronas internationella SM-premiärtävling i Matchracing för damer, Swedish Sail Cup. Efter totalt 18 matcher i sol och fina skiftande vindar vann Karin Hagström från Göteborg grundomgången Round Robin före favoriten Anna Kjellberg. Imorgon seglas finalerna i Swedish Sail Cups SM-seglingar.
Solen värmde och vindarna ökade i styrka hela dagen med ständigt luriga skiften. På vattnet utanför den 1,2 km långa kajen har hårda seglingsmatcher i Dam-SM-tävlingen Swedish Sail Cup pågått mellan några av Sveriges bästa kvinnliga Matchracingseglare och en tysk världsmästarinna. Det är svårt att finna en mer perfekt åskådarplats än Karlskronas handelshamn i för SM-duellerna i de 6,5 meter långa tremannabåtarna CB66.
Men det var långt ifrån enkla förhållanden för seglarna som tävlade i CB66-båtarna för första gången, och som antingen är vana att segla större 11-metersbåtar med besättningar på sex tjejer eller enmansjollar. Det märktes på favoriten, VM-trean Anna Kjellberg, GKSS, och hennes besättning Malin Källström och Helena Skarp, som på förmiddagen bara lyckades vinna två av sina matcher, mot Karin Hagström, medan GKSS-kollegan Karin Hagström tog hem fyra av sina matcher.
– Det här var en dag när vi fick lära oss att känna båten, vi seglade både jättebra och urdåligt och gjorde för mycket misstag i början. I lunchuppehållet samlade vi oss på bryggan och sa antingen slutar vi segla eller så skärper vi oss, berättade Anna efter åt.
Karin Hagström visade jämnhet hela dagen.
– Vi har utvecklats enormt idag. Men man kan inte slappna av ett dugg, här skiftar det snabbt, sa Karin som valde göteborgskan Sofia Brander som sin första motståndare till semifinalen imorgon.
Anna Kjellberg möter därmed tyska världsmästarinnan i E-jolle, Svenja Puls.
Den svenska förbundskaptenen Stefan Rahm var på plats för att se den första SM-tävlingen för damer i Matchracing, och han var imponerad av Karlskronas premiärarrangemang.
– En väldigt fin tävling och en perfekt arena för Matchracing. Det här kommer att betyda väldigt mycket för damseglingen, menade Stefan Rahm som också sa att man nu kommer att fokusera mycket på damernas Matchracing inför OS.
Resultat grundomgång, Round Robin Swedish Sail Cup (inför finaler fredag):
1. Karin Hagström, GKSS, 6
2. Anna Kjellberg, GKSS, 5
3. Svenja Puls, NRW (Tyskland), 5
4. Sofia Brander, GKSS, 2
Länk: www.karlskrona.se/sail
I ledet av den spännande introduktionen av Santa Cruz 37 byggd i kolfiber lanseras nu även SC37cr. Designad av Kernan Yacht Design, den nya SC37cr blir den andra modellen i Santa Cruz nya serie av av modellprogram. Den nya SC37cr är en sann högpresterande cruiser/racer med ett pris från $279,000 ex moms och riktar till att skapa den extraordinarie Santa Cruz-upplevelsen av segla fort och med maximal seglingsglädje till en bredare marknad.
Nya SC 37cr har dubbla rattar, ren och funktionell däckutformning för effektiv segling av besättning och för att även passa ”shorthanded” segling. Nya SC 37cr riktar sig både till racingseglare och till cruisingseglare som söker säker, snabb, lätthanterlig båt att segla.
Under vattenlinjen finner man roder med roderstock i kolfiber och en effektiv T-köl. SC 37cr har en annan design på köl och roder än kolfiberversionen för att skapa mer förlåtande styregenskaper. SC 37cr har som standard kolfibermast och rodrig.
Under däck har den en ljus och modern inredning med v-bädd i förliga kabinen, bäddar på båda sidor i akterskeppet, komplett pentry och wc/tvättställ för om salongen.
Tekniska data och dimensioner
Skrov
LÖA: 37.0 ft 11.30 m
LWL: 35.0 ft 10.68 m
Bredd: 10.5 ft 3.19 m
Vikt: 4,336 kg
Draft: 7.5 ft 2.3 m IRC rating (datatest) 1.126
Rigg
P: 47.0 ft 14.33 m
E: 17.0 ft 5.16 m
J: 13.61 4.15 m
Länk: www.santacruzyachts.com
Pentax lanserar Optio WS80, en digital vattentät kompaktkamera med låg vikt, idealisk för daglig användning och vid olika utomhusaktiviteter.
I sitt kompakta kamerahus erbjuder Optio WS80 ett antal avancerade och användarvänliga funktioner. Dessa inkluderar: högupplösta bilder av hög kvalitet tack vare 10,0 effektiva megapixel, 5X optiskt zoomobjektiv, 2,7 tum stor LCD-skärm, video i HD-format och toppmodern ansiktsigenkänning. Det lufttäta kamerahuset möjliggör även undervattensfotografering på ned till 1,5 meters djup.
”Detta eliminerar alla de problem som kan uppstå i situationer där vatten eller smuts kan bli till ett bekymmer, som vid användning i fuktiga eller dammiga miljöer”, säger Per Skog hos Focus Trading, Pentax svenska generalagent.
Viktiga egenskaper
1. Vattentät för bekymmersfri undervattensfotografering. Trots sitt kompakta kamerahus möter Optio WS80 kraven enligt IPX 8-standarden (eller JIS Class 8), vilket möjliggör undervattensfotografering på ett djup på ned till 1,5 meter under upp till två timmars tid. Den har även Pentax vattenavvisande SP (Super Protect) ytbehandling på objektivts frontlins. Därmed kan kameran enkelt rengöras med färskvatten om den täcks med smuts eller sand. Kameran är även dammtät enligt standarden JIS Class 6.
2. Snabb ansiktsigenkänning. Avancerad ansiktsigenkänning (AF&AE) är en användarvänlig funktion som inte bara fångar upp till 32 ansikten i skarpt fokus och med perfekt exponering på endast 0,03 sekunder, utan även på ett exakt sätt kan detektera motiv som inte vänder ansiktet rakt mot kameran, eller som lutar huvudet. Bland andra användarvänliga funktioner finns Small Face filter, vilket gör att motivets ansikte framstår som mindre i proportion till kroppen, för att producera attraktiva och välbalanserade porträtt, Smile Capture utlöser automatiskt kameran i samma ögonblick som den detekterar ett leende hos motivet, och blinkdetektering varnar fotografen om motivet råkar sluta ögonen i tagningsögonblicket.
3. Högpresterande 5X optisk zoomobjektiv. Trots sina kompakt mått har Optio WS80 ett 5X optiskt zoomobjektiv med en brännvidd motsvarande 35 till 175 mm i 35 mm format. Det finns även Intelligent Zoom, en funktion som utökar zoomomfånget med upp till 28,5 gånger för ännu längre inzoomning på motivet.
4. Tredubbel bildstabilisering
1) Pixel Track SR Vid tagning av stillbilder kompenserar kamerans bildstabilisering på ett effektivt sätt för kameraskakningar genom att bearbeta berörda bilder.
2) High Sensivity SR: Vid stillbildstagning i svaga ljusförhållanden ökas känsligheten automatiskt ända upp till ISO 6400, vilket gör det möjligt att använda högre slutarhastigheter.
3) Film SR: Vid filminspelning förhindras oskärpa med hjälp av en avancerad mjukvara.
5. Filminspelning i HD-format. Optio WS80 tar fulländade filmklipp i 16:9 HDTV-proportioner (1280×720 pixlar) med 30 bildrutor per sekund. Vidare finns automatisk optimering av kamerainställningar vid undervattensfilmning.
6. Hög bildkvalitet. Kombinationen av 10,0 effektiva megapixel med Pentax processor och zoomobjektiv ger briljanta högkvalitativa bilder med väldefinierade detaljer. Även när bilder förstoras till storformat garanteras skarpa kopior med bra kantskärpa.
7. Stor 2,7 tums LCD-skärm för smidig bild/meny-visning. Sitt kompakta kamerahus till trots har Optio WS80 en stor och ljusstark 2,7 tums färgskärm med ca 230 000 bildpunkter, för tydliga menyer och smidig bildgranskning.
8. Fler funktioner
a) Intervallfotografering, av exempelvis moln i rörelse eller blommor
b) Snabbt AF-system med Auto-Track för fokusering på motiv i rörelse
c) Automatiskt val mellan åtta olika fotograferingslägen för optimalt resultat
d) Olika digitala filter, däribland leksakskamera och retro, för spännande visuella effekter
e) D-Range, förhindrar över- och underexponerade områden i bilder
f) Digital Wide, skapar panoramabilder från två bilder (motsvarande en bild tagen med ett 25,4 mm objektiv i 35 mm format)
g) Digital panorama, skapar en panoramabild av två eller tre bilder
h) Style Watch, visar tiden med knapptryckning, även när kameran är avstängd
i) Återställning av raderade bilder
j) 90 dekorativa ramar att infogas vid fotografering eller i efterhand
Pris 2 599 kr.
Länk: www.focustrading.se
För första gången på 15 år avgörs ett vindsurfing-VM i Sverige. Den 13 -16 augusti arrangeras årets VM i Kona-klassen i Motala. De svenska medaljförhoppningarna är stora i denna snabbt växande breddklass. Regerande världsmästare är svenske Björn Holm. Han hör också till en av årets favoriter där han får hård konkurrens av sin blott 15-årige son Adam som ligger etta på juniorrankingen i världen.
– Vi är enormt glada och stolta över att få arrangera detta VM och en möjlighet att visa upp vindsurfing för en bredare publik i Sverige. Tävlingssegling har mer och mer utvecklats till en sport för folk med mycket pengar. Vi vill vara ett alternativ till detta, säger Joachim Larsson från svenska Kona One-förbundet och ansvarig för tävlingarna.
Tävlingarna kommer att avgöras på Vättern vid Varamon utanför Motala och har samlat ett rekorddeltagande. Totalt kommer 90 deltagare från 10 länder att göra upp om VM-titlarna i herr-, dam- och juniorklassen. En av de anmälda är den 65-årige legendaren Bruce Matlack som 1972 vann det allra första världsmästerskapet i vindsurfing.
Vid förra årets VM i Tyskland segrade svenske Björn Holm som funnits med i tävlings sammanhang inom vindsurfing sedan 1980-talet. Han slutade också på silverplats vid årets SM tätt före sin son, 15-årige Adam Holm, som är Sveriges bäste junior och som har siktet inställt på nästa års ungdoms-OS.
– SM var sista gången som pappa slog mig. På VM kommer jag att segla ifrån honom, lovar Adam Holm.
Vindsurfingen föddes i Kalifornien i slutet av 1960-talet. Till Sverige kom sporten i mitten av 1970-talet och utvecklades under de följande åren till en verklig folksport. Det blev en sport för alla i familjen, för unga och gamla, för proffs och amatörer. I mitten av 1980-talet samlade också vindsurfingens eget Vasalopp, VKV-brädan i Västerås, nästan 1 000 deltagare. Under de 20 senaste åren har dock vindsurfingen gått i en mer och mer extrem riktning med allt mer och dyrare utrustning.
– Kona innebär tillbaka till rötterna. En bräda och ett segel anpassat efter vikt och ålder. I våra tävlingar kan alla vara med. Det är därför som vår form av vindsurfing har blivit så otroligt populär i Sverige på kort tid, menar Joachim Larsson.
Tävlingarna arrangeras av Motala Segelsällskap tillsammans med Svenska Kona One-förbundet.
Länk: www.bradsegla.se
Tjörn Runt är den segeltävling där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 28 sjömil skall seglas. Deltar gör alla typer av båtar; från den minsta kölbåt till den största. Första start går kl. 08:50.
I årets startfält av Tjörn Runt är hittills 531 båtar anmälda. Efteranmälan kan göras under fredagen och vi räknar med ytterligare ett 20-tal deltagare.
Årets stjärnor
OneOffracern Toyota styrs av den nyblivne europamästaren i matchracing, Johnie Berntsson, 100-fotaren Hyunduai har legendaren Pelle Petersson vid rodret. Jonas Berntsson, nybliven svensk mästare i 606 seglar Melges. Anders Dahlsjö, nyss hemkommen från Ericsson 3 i Volvo Ocean Race, vann Tjörn Runt 2004 i Dominant 105 och är med och slåss i år igen. Hans Oskarsson vann 2006 i Accenten Oscar, Bengt Falkenberg vann 2003 och vill göra om det i First 45. Mikael Collberg har vunnit Tjörn Runt tre gånger, han seglar Cumulus i år. Emil Sandberg har vunnit Tjörn Runt två gånger och är still going strong i Smaragd. Och Mats Johansson i Starbåt vann Tjörn Runt för andra gången 2008. Han vill gärna upprepa den segern.
Draken SE 249 “Mathilda” byggd 1948 och seglad första säsongen 1949 firar 60-årsjubileum med rorsman Jerry Burman, Världsmästare i Drake 1973, samt besättningen Daniel Nilsson och Caroline Averius.
De båttyper som samlar 10 deltagare tävlar även om egna priser.
Express 28 deltagare, H-båt 20, Maxi 77 16, Cumulus 12, Smaragd 11, X-99 (8 st.) samt X99 11 är några av dem som är med och tävlar om egna klasspriser.
I samtliga klasser har antalet båtar ökat från föregående år.
Länk: www.stss.nu
Fredagen den 14 augusti 2009 kommer Josefine Svahn, 12 år från Stenungsunds Segelsällskap (StSS), som första seglare med rörelsehinder, att delta i Lilla Tjörn Runt i en Access-jolle.
Assisterande i samma båt under Lilla Tjörn Runt 2009 är Karolina Berglund som är StSS huvudinstruktör för både den vanliga seg¬lar¬skolan och seglar¬skolan för barn med funktionsnedsättning.
Ännu finns ingen egen klass för Access-jollen, som är en australiensisk jolle, konstruerad för att göra segling okomplicerad och lättillgänglig.
Stenungsunds Segelsällskap (StSS) har satsat på segling för funktionshindrade och genomförde nu i sommar sin tredje seglarskola i samarbete med Rotary i Stenungsund.
Många barn har fått möjlighet att pröva på segling med Access-jollen. Att segla med Access-jollen ger dem möjlighet att klara av något på egen hand, vilket är en utmaning som ger både ökat självförtroende och frihetskänsla.
Genom att delta i Lilla Tjörn Runt 2009 hoppas StSS att flera barn med funktionsned¬sätt¬ning och föräldrar till barn med funktionsnedsättning skall få upp ögonen att prova på segling som stimulerar både kropp och själ. Även GKSS deltar med två Access-jollar.
Bilden:
Josefine Svahn närmast kameran och Karolina Berglund i bakgrunden. Utmärkande för båten är ett tungt barlastcenterbord, breda däck, bekväm och djup sits och joystick som fungerar som rorkult. Access-jollen upplevs som mycket stabil och lättseglad.
Länk: www.stss.nu
STOCKHOLM, 11 augusti 2009 – Det är dags för nionde upplagan av Archipelago Raid – den största och mest extrema seglingsorienteringstävlingen i världen. Från måndag 17 augusti ska cirka 30 team under sex dygn orientera sig fram genom Stockholms, Ålands och Finlands skärgård, i ett kraftprov där komplicerad navigering och för lite sömn är problem som måste övervinnas.
I år avgörs tävlingen för nionde gången med start 17 augusti och målgång 22 augusti. Start och mål sker på kursgården At Sea på Lidingö utanför Stockholm. Banan går genom Stockholms skärgård, via Åland, till skärgården utanför finska Åbo och tillbaka igen. Båtarna är Formula 18-katamaraner vilket är små (5,5 meter) mycket snabba båtar med två skrov.
Det som gör tävlingen unik och annorlunda är att deltagarna ska orientera sig fram genom skärgården. De får cirka 20-25 checkpoints (två koordinater) som ska passeras och får själva välja den väg som de tror går snabbast. Kontrollerna kan finnas på en strand, på en brygga, i en fyr, etc. Tanken med tävlingen är att den ska vara både mentalt och fysiskt påfrestande. Därför seglas det både på dagar och på nätter. Ibland finns kortare vilostunder inlagda, men då har besättningarna ofta justeringar eller mindre service att utföra på båtarna. Skulle de få en lite möjlighet att sova, så sker det oftast under bar himmel.
Tack vara den unika tävlingsformen och den vackra skärgården har Archipelago Raid vuxit till en stor och framför allt respekterad tävling bland namnkunniga kappseglare från hela världen. I år har cirka 30 team från 13 länder anmält sig. Bland deltagarna finns Anders Lewander som var skeppare ombord på Ericsson 3 under delar av Volvo Ocean Race. OS-seglaren och svenske mästaren i F18, Martin Strandberg, är med. Finske OS-guldmedaljören och rorsman på Ericsson 3, Thomas Johanson, deltar. Gustav Morin, som var medieman ombord på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race, kommer också.
Länk: www.archipelagoraid.com
Foto: Thierry Martinez.
Powerboat P1 har beslutat att de bensindrivna tävlings- och funktionärsbåtarna vid Havets Grand Prix i Göteborg 7-9 augusti ska använda miljöanpassat bränsle från Lantmännen Aspen i Hindås utanför Göteborg. Aspen+ alkylatbensin används redan inom bilsportens STCC-serie och är renad från skadliga ämnen som bensen, polyaromatiska kolväten, olefiner och aromatiska kolväten.
I linje med internationella båtsportförbundet UIMs riktlinjer om att uppmuntra miljöanpassat beteende och teknik, minskar Aspen+ utsläppen till både vatten och luft samtidigt som bensininnehållet blir renare. Aspen+ minskar bildandet av marknära ozon med över 50 procent.
Aspen alkylatbensin innehåller 99 procent färre skadliga ämnen än vanlig bensin. Andelen aromatiska hydrokarboner är 0,1 procent mot 35 procent i vanlig bensin. Alkylatbensinen släpper ut mindre avgaser och lukt samt ger lägre sotbildning i förbränningsrummet.
Nyligen gjorda tester i Cosworths motorlab i England gav positiva resultat och Asif Rangoonwala, ordförande och VD i Powerboat P1 är övertygad om att detta är ett miljömässigt genombrott för VM-serien.
– Detta är en märkesdag för Powerboat P1, säger han. Vi har många spännande planer för 2010 – nya tävlingsorter, nya team och nya partners – och jag hoppas att vi genom att ha Aspen ombord på vårt första besök i Skandinavien visar hur seriöst vi ser på arbetet för en grönare framtid.
– Det finns en ökande medvetenhet inom motorsporten för miljöfrågorna och Powerboat P1 har utvecklat en miljöpolicy och vi håller på att introducera ett miljöprogram som en integrerad del av vår affärsstrategi. Genom att låta Aspen driva våra tävlings- och funktionärsbåtar i Sverige visar vi att vi menar allvar med vårt engagemang för en grönare framtid.
Mario Hytten, arrangör av Havets Grand Prix, instämmer och tillägger:
– Vi hoppas att alla Powerboat P1-tävlingar kommer att köra helt på etanol inom två-tre år. Det skulle vara kul att då kunna se tillbaka och säga “det började i Göteborg 2009”.
Sedan starten 1988 har Lantmännen Aspen utvecklat en stark kundbas i 15 länder med en försäljning på sammanlagt 100 miljoner liter. Mats Uhrlander, nordisk marknads- och försäljningschef på Aspen stödjer Rangoonwalas vision för Powerboat P1 till 100 procent.
– Detta är ett nytt samarbete för Aspen, säger han. Att arbeta med Powerboat P1 har gett oss möjligheter att minska utsläppen i vattnet utanför Göteborg 300 gånger. Det är också en stor utmaning för oss att visa att Aspen+ miljöanpassade alkylatbensin går hand i hand med racing på toppnivå.
Svenska livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 18 personer omkom genom drunkning under juli i år jämfört med 28 personer under juli 2008.
Totalt har 49 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 68 under samma period under 2008.
2009 Juli 2008 -07 -06 -05 -04 -03 11 fritidsbåt 5
4 bad 15
3 övriga 8
18 totalt 28 17 47 26 24 37
Under juli 2008 omkom 15 personer vid badolyckor medan det under juli i år omkom 4 personer i samband med bad. Det regniga vädret i stora delar av landet gjorde att färre sökte sig till stränderna för att bada.
Det omvända förhållandet kan noteras när det gäller olyckor med fritidsbåtar. Under 2009 har elva personer drunknat i samband med fritidsbåtar mot fem under 2008. Den främsta orsaken till drunkningsolyckorna är man inte använt flytväst.
Under sommarmånaderna juni och juli 2009 har 25 personer omkommit genom drunkning. Det är 12 färre under samma period 2008 då 37 människor omkom. Det lägre antalet 2009 kan till del förklaras med det sämre sommarvädret. Men jämför man med 2007, som uppvisade liknande sommarväder, var antalet då 35 personer. Svenska livräddningssällskapet vill gärna tolka minskningen med att fler vet om riskerna med bad och fritidsbåtar och att man anpassar sitt uppträdande efter detta.
De sex män som saknas efter olyckan med det norska fartyget Langeland den 31/7 i Kosterfjorden ingår inte i den redovisade statistiken.
Sammanställning 1994 – 2009
Antal omkomna genom drunkning under juni – juli
juni juli totalt året totalt
t.o.m juli hela året
1994 23 50 123 176
1995 20 42 111 175
1996 12 16 60 111
1997 12 34 87 163
1998 13 24 82 154
1999 22 21 90 128
2000 13 19 88 134
2001 15 24 83 134
2002 14 21 73 149
2003 12 37 97 134
2004 17 24 81 119
2005 11 26 71 107
2006 19 47 91 135
2007 18 17 65 103
2008 9 28 68 107
2009 7 18 49 –
Genomsnitt för de
senaste 10 åren 14 26 77
Lördagen den 15 augusti arrangerar Stenungsunds Segelsällskap den klassiska seglingstävlingen Tjörn Runt för 46:e gången. Här samsas olympiska mästare med glada amatörer på lika villkor – totalt är över 500 båtar anmälda till denna traditionsenliga folkfest.
Arrangemangen kring seglingarna utgår från Stenungsbaden Yacht Club, där man inleder uppladdningen redan på fredagseftermiddagen med skepparträffar. Tidigare under dagen genomförs dessutom Lilla Tjörn Runt, som numera är Nordens största tävling för optimistjollar, med nära fyrahundra anmälda juniorseglare i alla årsklasser.
Första start på lördagen går kl 8:50 utanför Stenungsön, med målgång i den inre delen av Stigfjorden. Båda dagarna ger såväl den mångtusenhövdade publiken och alla deltagarna gott om tillfällen att koppla av, med ett digert underhållningsprogram.
– På fredagen laddar vi upp med CC&Lee, Magnus Carlsson och Partypatrullen, medan lördagens regattafest med prisutdelningsmiddag följs av dans till Sound Express och Rock of the Eighties med Mats Livén och Partypatrullen, berättar Karin Åkerman som är marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.
Just Karin Åkerman återfinns denna gång även som tävlande – i en renodlad tjejbåt!
– Ja, vi är ett nätverkande kompisgäng från traktens näringsliv som bestämt oss för att ställa upp bara för att det är så kul – och förstås för att skapa lite extra uppmärksamhet för tävlingarna, berättar Karin vidare. Övriga i gängets Bavaria 50-fotare är Sanna Hermansson från Salt & Sill, Britta Stolt från Rederi AB Transatlantic, Liselott Kantling från Stenungsunds segelsällskap och frilansfotografen Lisa Nestorson.
Länk: www.stss.se
Fotograf: Lisa Nestorson.
De senaste dagarnas fartygsolyckor och oljeutsläpp utanför Norges och Sveriges kuster understryker behovet av hårdare kontroll av sjöfarten.
– Vi har varit en hårsmån från en allvarlig miljöolycka i Sveriges första blivande marina nationalpark, Kosterfjorden, som invigs i september. Nu krävs skärpta regler och rutiner för att skydda känsliga havs- och kustmiljöer, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
Hittills har mer än 200 ton bunkerolja läckt ut från det Panama-registrerade lastfartyget Full City som i fredags gick på grund i norska Skagerrak några mil från Strömstad. Samtidigt ligger det norska fartyget Langeland förlist i ett av Sveriges mest artrika och värdefulla kustområde söder om Kosteröarna.
För att förhindra ytterligare oljeutsläpp och olyckor i framtiden krävs en ökad kontroll av sjöfarten, menar WWF. Några krav som regeringen bör arbeta för är:
• Ökad hänsyn till viktiga och känsliga naturområden, rev, broar, vindkraftverk mm. vid planering av sjötrafikleder
• Särskilda fartygsleder för tung sjöfart,
• Bemannad bevakning som kan anropa fartyg
• Nya initiativ för att gynna kvalitetssjöfart gentemot undermåliga fartyg, till exempel lotsplikt för fartyg med otillräcklig kompetens eller utrustning
– Många av åtgärderna för att förbättra situationen måste göras på internationell nivå via den internationella sjöfartsorganisationen IMO. Men andra kan lösas regionalt av länderna kring Östersjön, Skagerrak och Kattegatt. Estland, Finland och Ryssland har gemensamt kommit långt genom att införa trafikledningssystem som drastiskt minskat olyckorna i Finska viken. Nu måste övriga länder i regionen inse att det är dags att agera, säger Lasse Gustavsson.
– Sjötrafikleder och bemannad övervakning skulle minska olycksrisken drastiskt, säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF. Redan 2004 gick WWF och Redarföreningen gemensamt ut med krav om säkrare sjöfartstransporter. Eftersom mycket lite har hänt sedan dess,förutom fler allvarliga olyckor, är frågorna än mer aktuella idag.
Saneringen av olja utanför norska kusten och tvättning av oljeskadade sjöfåglar har pågått nu för fullt hela veckan. WWF i Norge bistår med ett 70-tal volontärer som gör detta arbete.
SNAV OSG, som körs av Hannes Bohinc och Giancarlo Cangiano, säkrade sin fjärde vinst för säsongen genom att på lördagen vinna Göteborgs sprint race, vilket förde OSG Team ett steg närmare världsmästartiteln i Powerboat P1.
Bohinc och Cangiano kämpade mot bland andra utmaningen Lucas Oil Outerlimit från USA, körd av Joe Sgro och Nigel Hook. Efter två tredjedelar av racet med bara tre varv kvar avgjordes dock deltävlingen.
Det var i stort sett plattvatten vid tävlingen och därför gick det undan ordentligt på vattnen utanför Göteborg. Båten Cigarette Smash Poker med Luca Fendi och Matteo Nicolini kom in på andra plats med Lucas Oils Outerlimits som trea. Ledaren av världsmästerskapserien, Silverline, körd av Drew Langdon och Jan Falkowski, slutade på fjärde plats, ett varv efter.
Fortfarande återstår ett race för fyra båtar på lördagen. Sträckan de ska köra är 73 Nm.
Scandinavian Grand Prix of the Sea (Round 7)
Sprint Race Result– Evolution Class
1– 88 – SNAV OSG – IT – 33:05.34 – 100
2 – 10 – Cigarette Smash Poker – IT – 33:44.08 – 90
3 – 77 – Lucas Oil Outerlimits – USA – 35:08.37 – 81
4 – 47 – Silverline – GBR – 33:39.09 – 73 ( 1lap down)
DNF – 66 – Cranefields Wine – DE
DNF – 33 – Furnibo – BEL
2009 Powerboat P1 World Championship
Standings after 7 rounds – Evolution Class
1 – 47 – Silverline – GBR – 573
2 – 88 – SNAV OSG – IT – 481
3 – 10 – Cigarette Smash Poker – IT – 461
4 – 77 – Lucas Oil Budweiser – USA – 419
5 – 33 – Furnibo – BEL – 270
6 – 66 – Cranefields Wine – DE – 209
7 – 53 – Metamarine – IT – 162
Länk: www.hannesbohinc.com/p1