Nyheter

91 av Eurocard Gotland Runts 255 startande båtar hade vid åttatiden på lördagsmorgonen passerat Visby angöring. Sex båtar har rundat Almagrundet och kommer inom kort att gå i mål vid Skanskobb. Årets upplaga av den stora havskappseglingen har gått i mycket svaga vindar omväxlande med långa perioder av stiltje, vilket gör tävlingen utdragen. Det har i sin tur lett till att ovanligt många båtar, hittills 45 stycken, har brutit. Orsaken är i de flesta fall tidsbrist eller att mat och vatten håller på att ta slut. Flera båtar har av den anledningen brutit utanför Gotland för att ta ombord proviant och vatten i Visby.

Det har förekommit betydande omkastningar i ledningen i de olika klasserna sedan rundningen av Hoburgen. I LYS C har Addnature.co tagit ledningen från Modintryckoffset som låg på fjärde plats vid Visby. Finska Xanthippe med Tor Lundström som rorsman har seglat upp sig från 6:e till andra plats. Respect ligger kvar på tredje plats.

I LYS D är ledartrion oförändrat Silfverfågel, Dehlta och Ancella med Rabalder nu på fjärde plats.

I LYS Multi Open, klassen med de två SeaCart 30:orna ledde norska Audi Sport. Hon bröt sedan tävlingen för att gå in till Visby eftermat och vatten.

IRC C leds nu av norska Magic, som låg på andra plats vid Hoburgen. Två är Air IV och trea en annan norsk båt, Kristin. Finska Two Fast har gått från en tionde till en fjärde plats vid Visby.

I ORC Club D har tre båtar passerat Visby och ställningen på korrigerad tid är densamma som vid Hoburgen. Etta är Selma, två finska Anna Nimue och trea Lilla Ida.

I Grand Open IRC har de två snabba TP 52:orna Ran och Artemis Match Cupseglat sedan starten och avståndet mellan dem har inte varit större än 11 minuter under racet. Vid Visby skiljde två minuter till Artemis fördel. I korrigerad tid leder emellertid Ran, med Niklas Zennström som skeppare med dryga halvtimmen.

Grand Open OR leds av finska Tieto Passion före Varuna, Progressiva och Royal Blue.

ORC International C, klassen där Eurocard Gotland Runts totalvinnare utses leddes vid Visby av Datacom med flerfaldige vinnaren Ralf Aspholm som skeppare. Båten ledde också vid Hoburgen. Tvåa vid bägge rundningarna var finska Lexus med Jani Lehti. UK Syversen, som låg på tionde plats vid Hoburgen hade vid Visby lagt sig trea.

I ORC Interbational D ledde finska Elixir med Petri Jääskeläinen före Perfect Excuse och Amarone.

I entypsklassen X-35, där de svenska alpina herr- och damlandslagen tävlar leder Matrisen med Robert Szabo som skeppare före Escape med Peter Pohl.

Länk: www.ksss.se

KSSS har flera bra sätt att följa tävlingen på. Bland annat:
www.gotlandruntbloggen.se

Världens snabbaste flytande bastu nådde 15,5 knop under Match Cup Sweden på Marstrand. Nu står det klart att S/S Silla är världens snabbaste flytande bastu. Inför storpublik under damernas finaldag i Match Cup Sweden på Marstrand uppmättes en toppfart på 15,5 knop. Bastubåten ligger normalt förtöjd vid Klädesholmen.

– Målet var att komma upp i 15 knop, och det lyckades vi med. Det känns väldigt kul och lite galet, så visst är jag stolt över att vara ägare till världens snabbaste flytande bastu. Nu får vi se om någon vågar utmana oss och vi välkomnar förstås alla som vill basta i 15,5 knop, säger Susanna Hermansson, vd på Salt & Sill.

S/S Sillas rekordförsök utfördes mitt på tävlingsarenan strax före damernas finalseglingar i världscuptävlingen i matchracing. Med hjälp av en GPS ombord uppmättes hastigheten på 15,5 knop. Bastubåten är i och med detta, så vitt man vet, världens snabbaste flytande bastu.

– Nu har vi det svart på vitt. S/S Silla kan köra i 15,5 knop, vilket är en fördel om man snabbt behöver komma i hamn, säger Egon Nilsson, skeppare ombord på S/S Silla.
Världens snabbaste flytande bastu går i 15,5 knop.

Den 11,9 x 6,5 meter stora huskroppen är byggd av lättviktigt glasfiber som är monterat på en katamaranplattform och drivs av två dieselmotorer från Volvo Penta med vardera 160 hästkrafter. Totalt 4,5 miljoner kronor har investerats i bastubåten, som kan användas som relaxavdelning, konferenslokal, mässutrymme och bröllopssvit.

Bastun ligger normalt förtöjd i sin hemmahamn bredvid hotellet på Klädesholmen och är öppen för bokning.

Länk: www.saltosill.se

Vid passagen av Gotska Sandön, liksom i området mellan Almagrundet och mållinjen vid Skanskobb utanför Sandhamn rapporteras ökande vind och betydligt bättre seglingsförhållanden än hittills under årets Eurocard Gotland Runt. I de 9 klasser som på återvägen rapporterar vid Sandön har hittills 34 båtar passerat. Utöver de nio klassiska yachter som i går och i natt gått i mål i den klasiska klassen har ett tiotal båtar nu passerat mållinjen vid Skanskobb. Bland dem finns några givna och flera potentiella klassegrare. Samtliga klassettor belönades med Line Honour, äran att vara först över mållinjen.

Första båt i mål vid Sandhamn under lördagen var Sifverfågel från KSSS, som korsade linjen 10.11 och med största sannolikhet vinner LYS klass D. Mindre än en timme efter Silfverfågel, klockan 10.56, gick Norrköpingsbåten Perfect Excuse i mål i klass ORC International D. Också den båten har goda möjligheter att bli klassegrare. I LYS D har också Dehlta från SSSV med Leif Englund som skeppare gått i mål, liksom Amarone, Shakira, Elixir och estländska Silva i ORC International D. Air 4 var första båt i mål i IRC C och Sofia XV var först in i LYS klass C. Anthem är också i mål i IRC C liksom Kristin.

Vid Rundningen vid Gotska Sandön var ställningen som följer:
I klass IRC C ledde norska Magic på korrigerad tid. Tvåa var Air IV och trea var Kristin.
I klass LYS C rundade Sofia XV som första båt. Hon är nu nära mållinjen vid Skanskobb.
I klass LYS D ledde Silfverfågel vid Gotska Sandön före MK-produkter och Ancella.
I ORC Club D ledde finska Aino före landsmannen Anna Nimue och polska Fourwinds med Lilla Ida på fjärde plats.
ORC International, den klass som totalsegraren i Eurocard Gotland Runt utses i, toppades vid Gotska Sandön av DuSoleil II, Plan Ett och UK Syversen.
ORC International D leddes av Perfect Excuse, som också var andra båt i mål vid Skanskobb, med trolig klassvinst som följd. Tvåa var Elixir och trea Amarone, som också gått i mål.

Av de stora båtarna i Grand Open OR har Ericsson rundat Gustaf Dalén som etta, följd av Hyundai.
Grand Open IRC leddes vid Gustaf Dalén av Varuna med TP 52:orna Ran och Artemis som tvåa och trea. De två TP 52-orna har nu rundat Almagrundet och är på väg in mot Skanskobb och Sandhamn.

FAKTA
Gotland Runt har arrangerats av KSSS sedan 1937. Man tävlar i klasserna ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp.

Starten går utanför Sandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind.

Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop. Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Nylöf satt förra året med 60-fotstrimaranen HiQ.

Länk: www.ksss.se

Foto
Silverfågel med skeppare Pontus Brenter, klubb KSSS.

Förra sommaren gödde fritidsbåtarna Skagerak med ett toalettavfall motsvarande två ton fosfor och 17 ton kväve. En studie vid Göteborgs universitet visar att toalettavfallet töms i snitt tre kilometer från land – och att 43 procent av båtägarna anser att det inte medför några miljöproblem.

Högsäsong för båtlivet innebär högsäsong för utsläpp av obehandlat toalettavfall vid våra kuster. I dag finns uppskattningsvis 85 000 svenska båtar med toaletter som enbart kan tömmas till sjöss. Enbart längs Bohuslänskusten släppte dessa båtar ut 2,1 miljoner liter toalettavfall förra året, vilket motsvarar utsläpp av två ton fosfor och 17 ton kväve. Det visar en studie vid Institutionen för växt- och miljövetenskaper, Göteborgs universitet, som genomförts i samråd med Länsstyrelsen Västra Götaland.

Totalt längs Sveriges kuster beräknas 3,4 miljoner liter fekalier och urin släppas ut från fritidsbåtar. Toalettömningarna bidrar till övergödningen och gynnar algblomningen, men skapar framför allt sanitära och estetiska problem med fekalier och toalettpapper som flyter i land längs stränderna. I ett gram fekalier kan det finnas tio miljarder virus och bakterier, vilka riskerar försämra badvattenkvalitén och smitta badande med sjukdomar.

Båtavfallet riskerar också drabba mussel- och ostronodlingar, visar studien. Ostron – som i regel äts råa – filtrerar 1 500 liter havsvatten per dag vilket leder till 100 gånger högre koncentrationer av föroreningar jämfört med omgivande vatten.

Regeringen har föreslagit ett förbud mot toalettömningar till havs. Lagförslaget är ifrågasatt, bland annat med hänvisning till att det kan bli svårt att övervaka. Situationen kompliceras också av att få båtar – bara 14 procent – är utrustade med sugtömningsanordning. De båtägare som har en sådan anordning är dessutom skeptiska till att använda dem: 7 av 10 båtägare uppger i studien att de aldrig använt en sugtömningsstation.

En förklaring är att stationerna är få: längs hela Sveriges kust beräknas det finnas cirka 100 sugtömningsanläggningar, varav tolv längs Bohuslänskusten (att dela på uppskattningsvis 7 000 bohusländska båtar med suganordning). Studien visar dessutom att stationerna används mycket sällan – uppskattningsvis bara tio gånger per station och år. 43 procent av de intervjuade båtägarna är dessutom av åsikten att toalettavfallet inte orsakar några miljöproblem.

För att komma tillrätta med fritidsbåtarnas obehandlade toalettavfall föreslår studien flera åtgärder, främst att antalet sugtömningsanläggningar minst bör fördubblas och att mer information måste ges till båtägarna, men också att nya tekniska innovationer krävs för fritidsbåtar och småbåtshamnar.

Rapporten ”Båtavloppet och miljön” har tagits fram på uppdrag av miljökonsultförtaget Melica. Länk till rapporten: http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/706F7B03-3220-430B-A7F8-07607A356940/145985/2009_53.pdf

Foto: Carina Elmäng/Göteborgs universitet

Länk: www.science.gu.se

Kommentarer

Sandra Johansson, författare bakom rapporten 16:25:56 2009-07-06

Rättelse: Jag vill bara klargöra att mängden 3,4 miljoner lite toalettavfall, är så mycket fekalier och urin som Bohusläns gäst- och naturhamnar under en sommar ger upphov till. Av den mängden beräknas 2,1 miljoner liter släppas ut till sjöss i Skagerak. Alltså mängden toalettavfall i liter som släpps ut längs hela Sveriges kust är oklar.

Micke 15:28:44 2009-07-08

Det är farligt att tömma toa i havett men helt ok att köra motorbåt med rakrör och bullra är ok.

Vattenjet bidrar med försurning genom att de dödar plankton något man borde tänka på.

MVH
Micke

Två svenskar seglar i herrarnas kvartsfinal i Match Cup Sweden. Johnie Berntsson från Stenungsund, tog sig på torsdagen solklart vidare i kvalificeringsomgången Repechage, liksom fransmannen Sébastien Col. Magnus Holmberg var redan klar efter första omgången. På damsidan seglade stjärnskottet Anna Kjellberg och Linda Rahm in till semifinal på lördag.

Åtta av världens främsta matchracingseglare, varav tre svenska, jagade för andra dagen de två återstående platserna i kvartsfinalen. Den klart starkaste var Johnie Berntsson. Han seglade bara bättre och bättre för varje dag avslutade med tre segrar idag och en rafflande match mot Adam Minoprio.

Svensken fick två straff kort efter varandra, det andra straffet tvingades han att utföra direkt. Han svängde runt sin båt 360 grader och tog sedan upp jakten på en undflyende Nya Zeeländare.

– Taktikern Daniel Wallberg sa bar styr dit och det gjorde och plötsligt hade vi kommit förbi honom, berättade Johnie Berntsson. Det är enkelt att vinna när man bara behöver stå där bak och se på när grabbarna gör ett bra jobb.

Sébastien Col, Frankrike, knep den andra kvartsfinalplatsen genom att slå Björn Hansen, Mattias Rahm och världsmästaren Ian Williams i dagens tävlingar.

Mattias Rahm var däremot inte glad, efter att ha seglat övertygande och vunnit en match. Mot Sébastien Col fick han ett straff för att besättningen hängde utanför relingen på ett felaktigt sätt, en ny regel på världstouren som han inte var van vid, och ett straff för att han klöv mållinjen felaktig när han tog sitt straff.

Vid presskonferensen fick herrarna välja sin motståndare till fredagens kvartsfinaler på förmiddagen. Mathieu Richard valde Philippe Presti, Torvar Mirsky möter Sébastien Col, Damien Iehl valde Magnus Holmberg och Peter Gilmour utsåg Johnie Berntson, som var taktiker förra året åt honom, till sin motståndare.

På damsidan fortsatte 25-åriga Anna Kjellberg att prestera på topp. Hon vann sina matcher genom en lugn och säker segling, och perfekt genomförd taktik och gick till semifinal på lördag.

– Jag känner mig så trygg med det är gänget, vi tar besluten gemensamt och all har sin roll ombord, förklarar det unga stjärnskottet, som förra året gick till final mot fransyskan och världsmästarinnan Claire Leroy.

I år förlorade Leroy sina matcher i grundomgången och gick inte alls vidare och istället klev en annan svenska fram, Linda Rahm.

– Det kändes så härligt, vi seglade väldigt bra och längtar till att segla semifinalen, sa hon efteråt.

Även australiensiskan Katie Spithill och brittiskan Lucy McGregor gick till semifinalen på lördag.

Länk: www.matchcupsweden.com

Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna, Älvräddarnas Samorganisation och Bollnäs kommun tillbakavisar Svensk Energis påstående att vattenkraften måste byggas ut. “Kraftindustrins försök att sälja in vattenkraft som en nödvändig del av vindkraftsutbyggnaden har alltså ingen saklig grund utan är ett uttryck för ett enögt vinstintresse”, säger författarna i debattartikeln.


Idag publiceras en debattartikel av Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna, Älvräddarnas Samorganisation och Bollnäs kommun. De angriper i den påståendet från Svensk Energi att vattenkraften måste byggas ut på grund av den storskaliga satsningen på vindkraft i Sverige.
“Kraftindustrin använder idag klimatet som en universalursäkt för utbyggnad av alla typer av kraftkällor, trots att FN:s klimatpanel IPCC framhåller just energieffektiviseringar och därmed minskande energiförbrukning som en av de viktigaste åtgärderna för att hindra klimatförändringarna”, skriver Svante Axelsson, Naturskyddsföreningen; Stefan Nyström, Sportfiskarna; Christer Borg, Älvräddarna och Jan Lahenkorva från Bollnäs kommun.

Debattörerna menar att det finns andra sätt att reglera vindkraften, sätt som måste beaktas om vi ska ta vår miljölagstiftning på allvar. De långtgående och allvarliga konsekvenser som vattenkraft har på biologisk mångfald gör att ny vattenkraft inte är ett hållbart alternativ som reglereffekt till vindkraften. Batterikapaciteten i kommande el- och hybridbilar och konsumentstyrd effektreglering är några alternativa vägar att gå. I artikeln kritiseras också miljöprocessutredningens betänkande där utredaren föreslår att Energimyndigheten ska utse “riksintressen” för vattenkraften. Meningen är att arbeten med att restaurera biologisk mångfald i de utbyggda älvarna på så sätt ska försvåras.

– Vi ser det här som ett allvarligt frontalangrepp från kraftindustrins sida och man riskerar att undergräva det förtroende vindkraftsutbyggnaden fått hos miljömedvetna svenskar, säger Christer Borg, ordförande Älvräddarnas Samorganisation. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till kraftindustrin att ta sitt ansvar och pekar på de alternativa sätten att reglera vindkraften.

Artikeln har varit inför i bland annat Sundsvalls Tidning, Västerbottens Folkblad och Norrbottens-Kuriren.
Länk: www.naturskyddsforeningen.se

Av 255 startande segelbåtar i Eurocard Gotland Runt hade 237 rapporterat passage av Östergarns fyr på östra Gotland klockan 8 på fredagsmorgonen. 15 båtar har brutit tävlingen på grund av svag eller obefintlig vind i kombination med tidsbrist. Tre båtar har ännu inte rapporterat vid Östergarn. De två snabbaste båtarna, TP 52:orna Ran och Artemis rundade Hoburgen vid halv ett natten till fredagen med 6 minuters mellanrum. Vid 8-tiden på morgonen befann de sig strax söder om Visby. Den klassiska yachten Refanut, som seglar på den 179 NM långa Baltic Racebanan beräknas nå målet utanför Sandhamn vid 12 i dag.

I klass LYS C leder Modintryckoffset med Carl Johan Marnell som skeppare före Sjömanyachting med Lars Sjöman och finska Xantippe med Tor Lundström som skeppare.

Klass IRC C leds av Eminenta, Måns Ulfsparre som skeppare, före Krut med Johan Freye och Matador med Jonas Grandér som skeppare.

I klass LYS D var Silfverfågel första båt att passera Östergarn och hon leder också fältet på korrigerad tid. Tvåa är Trassel med Bertil Tobiasson som skeppare och på tredje plats ligger Dehlta, skeppare Leif Englund.

I ORC Club D leder finska båten Aino med Eero Suonio som skeppare före Victoria med Christoph Michalski och Notre Dame med team Sahlström.

ORC International D leds vid Östergarn av La Dolce Vita med Per Lindstedt som skeppare. Tvåa är Amarone med Jonas Wiström och trea är Lady X med Mikael Algvere som skeppare.

I ORC International C, den klass i vilken totalsegraren i Eurocard Gotland Runt utses, leder Avantime med Christer Ahlbäck som skeppare. På andra plats ligger 19-faldige Gotland Runtseglaren Ralf Aspholms Datacom och på tredje plats ligger Imperiet. Du Soleil II med Ingvar Hertzman ligger på tolfte plats.

I entypsklassen X-35 där de alpina herr- och damlandslagen seglar leder Audi R8 med tjejåkarna ombord. Tvåa är Matrisen med Robert Szabo, tre är Escape med Peter Pohl. De alpina landslagsherrernas Audi R10 ligger fyra.

I Grand Open IRC, där de två mycket snabba TP 52:orna seglar leder TP 52:an Ran fyra minuter före systerbåten Artemis. Trea i klassen är Varuna med Jens Kellinghausen som skeppare.

Varuna är också inmätt i klass Grand Open OR, där hon då leder före Tieto Passion från Finland med Jouni Romppanen som skeppare. Trea ligger La Dame De Vei med Pär Johansson och fyra ligger Royal Blue.

LYS Multi Open med de två SeaCartkatamaranerna Audia Sport och True Look leds av Audi Sport.

Länk: http://www.ksss.se

Årets upplaga av Gotland Runt bjuder de alpina landslagsåkarna på Audi R8 och Audi R10 på nya utmaningar. Lätta vindar och långa perioder med bleke ger ändrade förutsättningar hela tiden. Tävlingsinstinkten är dock fortsatt på topp och mycket kan hända innan båtarna går i mål i Sandhamn.

Efter att ha haft ledningen under stora delar av tävlingen rundade Audi R8 och de alpina landslagstjejerna Hoburgs Rev som femte båt i X 35-klassen tidigare i dag. De hade då blivit omseglade bland annat av den andra Audibåten R10 och de alpina herrarna vilket betyder att det är en jämn och spännande kamp de emellan även i årets tävling. X 35-klassen närmar sig nu nästa rundningspunkt som är Knolls Grund.

För senaste nytt om vindarna, taktiken och knotten och vem som går segrande ur striden gå in på www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r8 och www.gotlandruntbloggen.se/blogs/15-audi-r10 samt http://www.ksssyachttracking.se/.

I sista matchen i kvartsfinalen på Match Cup Sweden kunde bara ett misstag stoppa Johnie Berntsson från att vinna mot Peter Gilmour i kvartsfinalen. Ställningen var 2-2 och Berntsson och hans eminenta besättning hade vunnit alla starter, seglat snabbare och taktiskt bättre. Men de gjorde ett misstag som en gammal räv som Gilmour snabbt utnyttjade för att stjäla semifinalplatsen från Berntsson. Även Magnus Holmberg är ute, men tre fransmän har gått vidare.

– Jag gav ju bort den, jag var ju klar, sa en nedstämd Johnie Berntsson medan han gick från sin båt på bryggan, och menade segern som var så gott som klar mot australiensaren och legendariske skepparen Peter Gilmour.

Men med Gilmour är inget klart förrän man har passerat mållinjen. De båda seglarna känner varandra väl sedan förra året när Johnie var taktiker på Gilmours båt. För femte gången lyckades Berntsson snurra upp Gilmour som tappade starten med en båtlängd i deras femte och avgörande segling i kvartsfinalen. Gilmour fick dessutom ett straff för tjuvstart. Perfekt start och straff borde betyda en komfortabel resa mot seger och semifinal för Johnie Berntson.

Men nej, på länsen gjorde Gilmour en gipp och Berntsson följde efter. I situationen som följde fick Berntsson ett straff av domarna för att ha hindrat Gilmour, vilket många ställde sig frågande till. Därmed utjämnades båda straffen.

Till råga på allt drog Gilmour ifrån med flera båtlängder och gick mot mål utan chans för Berntsson att komma ikapp.

– Vi gjorde allt vi kunde för att undvika kontakt, och jag anser att domarna dömde fel, sa Johnie, som tyckte att han blivit bortdömd.

– En sak vore om han hade dominerat, men det har vi gjort. Vi seglade aggressivt, snabbt och taktiskt bra idag. Men vi gjorde ett misstag på slutet att göra gippen med Gillie, vi skulle ha seglat mer konservativt där, erkände Johnie.

Peter Gilmour och hans besättning var imponerade av Berntssons segling.

– Du har ett perfekt team, sa Cameron Dunn, och Peter Gilmour kommenterade:

– Johnie var bättre i allt idag, så vi var tvungna att segla lite fult och tvinga honom att göra ett misstag. Men det är klart att vi valde att möta Johnie för att han har mindre erfarenhet av världstouren. Det visade sig gynna oss, menade Gilmour.

Den andra svensken, Magnus Holmberg, missade än en gång chansen att vinna Match Cup Sweden, den tävling som han grundade 1994. Fransmannen Damien Iehl slog Holmberg med 3-0 efter mycket täta och hårda slagdueller.

I de andra matcherna förlorade Torvar Mirsky, som många ansåg hade potential att gå till final, tre raka matcher mot Sébastien Col. Col var skarpare i de flesta situationer, även om det var tajta dueller hela vägen.

Fransmännen dominerade, fyra seglade kvartsfinal, men i matchen mellan Philippe Presti och Mathieu Richard var en tvungen att åka ur. Det blev Presti, som i sista matchen valde att gå en annan väg än Richard, vilket visade sig bli hans misstag.

Det är fortfarande tre fransmän i semifinal. Och en Australiensare – för åttonde gången.

Match Cup Sweden
Resultat Open class, Kvartsfinal

Torvar Mirsky – Sébastien Col 0-3
Magnus Holmberg – Damien Iehl 0-3
Johnie Berntsson – Peter Gilmour 2-3
Philippe Presti – Mathieu Richard 1-3

Länk www.matchcupsweden.com

När de ordinarie världscupseglingarna på Marstrand tog en kort paus var det svenska kändisstjärnornas tur att gå till sjöss för att kappsegla i Match Cup Swedens Celebrity Race. Och det gick undan på böljan. – Jag ramlade ner i spinnakerluckan och nästan ner i vattnet, skrattade stjärnkocken Alexandra Zazzi som för dagen sadlat om till fördäcksgast på Childhood Foundations segrande båt.

Havet utanför Marstrand lystes inte bara upp av en skinande sol utan också från stjärnglansen av ett 20-tal kända artister, idrottsmän och TV-profiler i de tävlande besättningarna. Under ledning av proffsskepparna VM-deltävlingen Match Cup Sweden tävlade kändisarna på en bana i Marstrands inlopp. Idrottsstjärnorna Markus Ahlbäck, Magnus Wislander, Johanna Ahlm och Håkan Mild lyckades inget vidare. De skulle kanske haft mer användning för sjöben än för bollsinne.

Några som lyckades bättre var Lasse Kronér och Karin Hjulström som seglade in på en andraplats. De seglade tillsammans OS-bronsmedaljörerna från Peking, Vendela Santén och Therese Torgersson, Men att framgångarna skulle berott på deras kunnande håller inte Kronér med om.

– Förra året var vi fyra, i är vi tvåa. Måste bero på mig. Jag har kämpat så mycket att jag gått ner tre hekto, sade TV-profilen muntert under prisutdelningen.

Ombord på den vinnande Childhood-båten seglade A-teens sångerska Sara Lumholdt och tv-kocken Alexandra Zazzi. Den talangfulle unge australiensiske skepparen Torvar Mirsky körde hårt med sin besättning. Zazzi slet så hårt på fördäck att hon nästan hamnade i vattnet.

Den unge och lovande danske matchracingseglaren Peter Wibroe hade gastar som Idoljuryproffset Peter Swartling och seglarlegenden Pelle Peterson. Wibroe kunde tryggt lämna över rodret till Peterson, som har flera OS-medaljer på meritlistan och som nysatsar i starbåts-VM som 78-åring.

Länk: www.matchcupsweden.com

Storföretagen Midroc och OCAS satsar tillsammans med Energimyndigheten och AB Volvo 200 miljoner kronor på tillverkning och produktion av bränsleceller som Volvo har utvecklat. Investeringen kommer att skapa ett hundratal jobb i Göteborgsområdet inom tre år.

För att skynda på en introduktion av bränsleceller på marknaden kommer Volvokoncernen, genom bolaget Volvo Technology Transfer, att samarbeta med företagen Midroc New Technology och OCAS samt Energimyndigheten. Parterna gör en gemensam investering på 200 miljoner kronor i utvecklingsföretaget Powercell Sweden AB i Göteborg. Powercell Sweden är idag ett bolag som ägs av Volvo Technology Transfer, men efter investeringen kommer Volvo att bli minoritetsägare.

Redan under hösten 2009 kommer Powercell Sweden AB att behöva anställa omkring 60 personer i en helt ny anläggning i Göteborgsområdet. Inom en treårsperiod ser Per Wassén, som ansvarar för investeringar vid Volvo Technology Transfer och är ordförande i Powercell Sweden AB, att företaget kommer att skapa ett hundratal jobb.

”Vi behöver omgående kvalificerad personal för produktion, produktutveckling, marknad och försäljning”, säger Per Wassén.

En bränslecell kan liknas vid ett litet batteri som laddas med vätgas. Under en kemisk reaktion omvandlas vätgasen till el, vatten och koldioxid. Exempel på användningsområden är el-aggregat för hushåll, lastbilar, båtar, telemaster på avlägsna platser och elhybridfordon. Jämfört med vanliga diesel- eller bensindrivna motorer ger bränslecellerna upphov till klart mindre utsläpp av koldioxid och inga utsläpp alls av partiklar och kväveoxider. De är dessutom effektivare, mindre och lättare.

”Jag är otroligt stolt över att vi bygger företaget på en teknologi som utvecklats av Volvo under 15 år”, säger Per Ekdunge som är vd för Powercell Sweden AB.

Powercell Swedens produkt består av två patenterade delar: en bränsleomvandlare (reformer) och en bränslecell av PEM-typ – den typ som är vanligast i fordonsapplikationer. Bränsleomvandlaren framställer vätgas från biobränslen som etanol, DME (Dimetyleter), biogas, metanol och biodiesel, men också från vanlig diesel eller bensin. Bränslecellen omvandlar sedan vätgasen till el.

”Tack vare vår reformerteknologi kan vi starta produktion innan infrastrukturen av vätgasdistribution är på plats. Det är ett stort steg i utvecklingen av bränsleceller, säger Per Wassén.

Volvo Technology Transfer AB är ett helägt dotterbolag till AB Volvo. Volvo Technology Transfer utvecklar och stöder nya affärersom är av relevans för Volvokoncernen. En del av arbetet är att investera i företag och projekt som är av strategiskt, tekniskt och kommersiellt intresse.

Midroc New Technology, som är en del av Midroc Europe, utvecklar och investerar i framtida teknologier inom Clean Tech och BioMed . Midroc ägs av Mohammed H. Al-Amoudi som bland annat äger Preem Petroleum, Svenska Petroleum Exploration och Västra Hamnen Fonder.

OCAS är ett avancerat marknadsdrivet materialforskningscenter med bas i Belgien. OCAS gör investeringen genom systerbolaget och investeringsfonden Finindu., OCAS kommeratt hjälpa Powercell Sweden i utveckling och optimering av material.

Energimyndighetens del av investeringen består av ett lån på 30 Mkr under tre år.

Bavaria lanserar en ny 28 fots motorbåt, kallad Sport 28. Det är en all-round motorbåt för hela familjen med, enligt tillverkaren, en rymlig inrdning trots att båten är relativt liten. Skrovet är givetvis modernt med sportiga kännetecken.

– Vi har varit lojala mot våra kunder och har förpackat så mycket båt som möjligt i den nya 28-fotaren, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts i Tyskland.

Även i den här modellen har Bavaria tagit hjälp av BMW DesignworksUSA med designen. Grundpriset för båten är trots det lägre än för den tidigare 27 Sport, “endast” 64 900 Euroa plus moms.

Technical data 28:
CE category B
Length overall 8,95 m
Length hull 8,50 m
Beam overall 2,99 m
Height above waterline 2,80 m
Draught (approx.) 0,90 m
Unloaden weight (approx.) 4.000 kg
Fuel tank (approx.) 520 l
Water tank (approx.) 110 l
Sludge tank (approx.) 70 l
Passengers Max. 6
Cabins 1
Berths 4
Height in salon (approx.) 1,85 m
Length waterline 6,75 m
Engine petrol Z-drive
1 x Volvo-Penta 5,7 GXI 239 kW
2 x Volvo-Penta 4,3 GXI 168 kW
Engine Diesel Z-drive
1 x Volvo-Penta D4 – 300 EVC 186 kW
2 x Volvo-Penta D3 – 170

Länk: www.bavariasverige.se

Säsongen 2009 på Göta kanal har haft en kanonstart. Sedan kanalen öppnade i maj har antalet sålda kanalbiljetter för fritidsbåtar ökat med 7 % jämfört med 2008. – Vi har haft en fantastisk start på kanaltrafiken i år, antalet fritidsbåtar på Göta kanal har ökat med 7% , säger Anders Donlau, vd, Göta kanalbolag.

– Vi har jobbat intensivt med upprustning av kanalen och trafikökning ser vi som ett kvitto på att vi utvecklat vår service till våra gäster och den turistiska verksamheten längs kanalen.

– Nu laddar vi för resten av säsongen, det finns gått om plats för alla som vill åka till Göta kanal fortsätter Anders Donlau.

Länk: www.gotakanal.se

Kommunerna tolkar regelverket för att bygga bottentvättanläggningar som används för att hålla botten på fritidsbåtar rena helt olika. Det som är helt OK i en kommun kan vara förbjudet i en annan. Och snart kanske investeringarna blir helt värdelösa, om regeringens förslag går igenom.

Ett bra, tydligt och enhetligt regelverk är en förutsättning för att en verksamhet ska kunna utvecklas och blomstra. Ett dåligt regelverk, eller som här olika regelverk i olika kommuner, har motsatt effekt. Så ser verkligheten ut när det när det gäller kraven på båtbottentvättar i landets kommuner.

Båtlivet, som är en av landets största folkrörelser, bygger på tillgången till en ren skärgård. Ett rent vatten är en grundförutsättning för båtlivet och alla de cirka 2 miljoner människor som färdas i cirka 800 000 fritidsbåtar varje sommar. Båtfolket har alltid velat skydda dessa naturintressen, framförallt vad gäller rent vatten.

För att hålla beväxning borta från båtbotten målar man den varje vår med någon form av giftfärg eller annat som inte alger och havstulpaner vill fästa på. Och varje höst tar man upp sina båtar på båtklubbar eller marinor och spolar dem rena. För att färgen inte ska rinna ut i vattnet görs det på så kallade spolplattor, en cementerad platta med avrinning till en trekammarbrunn. Där samlas smutsvattnet upp och renas innan det återförs till havet igen.

Sedan 1999 har varje kommun rätt att sätta upp sitt eget regelverk för tillstånd att bygga spolplattor. Det har medfört att det finns en mängd regelverk. De olika regelverken gör att ett företag eller en båtklubb i en kommun kan komma undan med halva kostnaden för att bygga en tvättanläggning medan företag i en angränsande kommun kan tvingas betala dubbelt så mycket, eller inte ens får bygga en spolplatta. Investeringskostnaderna för att anlägga en spolplatta kan variera mellan 200 000 till 500 000 SEK visar det sig. En skillnad som inte kan accepteras.

Konsekvensen är att marinor och klubbar i olika kommuner, trots att de ligger väldigt nära varandra, konkurrerar på olika villkor.

Att ge maximal service till sina kunder är avgörande för om de i dag hårt pressade marinorna ska kunna klara av sin verksamhet. Ett minskat båtköpande, som är en konsekvens av finanskrisen, bidrar inte till att göra det lättare för vare sig dem som livnär sig på att ge sina kunder den bästa servicen eller för vår havsmiljö som redan är hårt miljöbelastad.

Från Sweboat, som organiserar den svenska båtbranschen med 2 000 näringsidkare samt från landets cirka 1 500 båtklubbar med omkring 300 000 medlemmar, kräver man därför att regelverken nu ses över på en nationell nivå.

Dessutom måste regeringen snarast göra klart om det blir ett totalförbud för gift i bottenfärger för fritidsbåtar. Ett sådant diskuteras och finns med i den proposition som ligger klar. I så fall är ju alla investeringar kastade i sjön i alla fall.

Mats Eriksson
VD på Sweboat, Båtbranschens Riksförbund

Länk: www.sweboat.org

Årets Eurocard Gotland Runt, den klassiska, stora svenska havskappseglingen, startade under stora vädervariationer utanför Sandhamn på onsdagseftermiddagen. När första start, i LYS D, fick skottet klockan 12.00 rådde vindar mellan en och två meter per sekund och fältet var spritt över hela startlinjen. När den andra LYS-klassen, LYS C, startade en halv timme senare var vindstyrkan mellan 4 och 5 m/sekund och fältet samlades kring läbojen med trängsel, väjningsrop och ofrivilliga tjuvstarter och en och annan mindre kollision som följd.

45 minuter senare, när de snabba trimaranerna fick startskottet tog det nästan 5 minuter innan första båt korsade startlinjen under näst intill stiltje.

Trots de mycket olikartade förhållanden som rådde under hela Eurocard Gotland Runtstarten utgjorde denna som vanligt en magnifik syn, med närmare 260 segelbåtar av alla typer och storlekar samlade på havet i allt från regn till solsken, tillsammans med hundratals åskådarbåtar. Tio starter avverkades under sammanlagt 1,5 timmar och när sista starten, den för de klassiska segelyachterna i Classic Baltic Race, var övriga båtar spridda längs en många distansminuter bred linje på väg mot en gråblå Östersjöhorisont.

Trots de lätta vindförhållandena var starten inte i avsaknad av dramatik och incidenter. Flera båtar kolliderade lätt i trängseln, dock utan skador, däribland en av favoriterna till totalsegern, Datacom, med erfarne Ralf Aspholm som skeppare, som påseglades av den polska båten Stocznia Ustka Boatbuilders 3. Många båtar tvingades korsa startlinjen före skottet på grund av trängseln och andra seglade på läbojen och fick därför göra omstart.

I LYS D, största klass med 87 deltagande båtar, tog Dehler 34 DD Tjajka, med Björn Ternström från ASSS starten före Bilxen med Kestutis Sasnauskas från KSSS, Miss Xtra med Lars Henrikson, också KSSS, Naomi, en First 31,7 med Tobias Hemmingsson som skeppare, Vision 2 med Anders Åhman från ÖHBK och Ancella, en Linjett 37:a från NOSS med Mats Gustavsson som skeppare. Här fick ett antal båtar vända på grund av för tidig passage av mållinjen eller närkontakt med startboj. Vid starten för LYS C-klassen vred vinden, den lilla som fanns, precis innan start till fördel för båtarna vid styrbordmärket, till förtret för de som valt att chansa på babordsmärket som visat sig fördelaktigt vid tidigare starter. Bland 54 båtar var Team Aspect på Respect och Jimmy Westerlund på La Vitesse snabbast i starten, men även Hans Holmqvist och hans Katarina 2 samt Johan Kull på La Ganadora startade bra vid styrbordmärket, drog fördel av vindskiftet och var snabbt iväg i den lätta vinden.

ORC International D startade 15 minuter efter LYS D och innehöll både stiltje och dramatik. Båtarna blandades med eftersläntrarna från den tidigare starten och det blev tätt mellan dem också efter startskottet. Perfect Excuse från NSS, en X 362s med Stefan Petterson som skeppare tog starten. Lady X, Zero Footprint, Nerissa och Lady X följde tätt efter. Amarone och tyska Lichtblick fick återvända för omstart.

I ORC Club D vanns starten av Waterbourne II med Stefan Jansson som skeppare. Andra som var snabba i starten var estniska Tojana och Aino från finska TPS med Eero Suonio vid rodret.

När det var dags för start i klasserna ORC Int C och X-35 C hade vinden ökat, vilket gav bättre förutsättningar för en händelsefylld start. Det var tätt på linjen och bland de första över var Anders Helmrich på Birgitta, en IMX 40, PO Andersson på Chazara, en Dehler 44 och Team Archip på Imperiet, en Arcona 340. Det var flera av X-35:orna som passerade linjen före start och tvingades vända för att starta om. Bland dessa fanns Audi R10 med det manliga alpina landslaget. Att de tvingades starta om och därmed placera sig bland de sista över startlinjen tycks inte ha påverkat nämnvärt, enligt rapporter hade de 10-minuter senare hämtat igen de andras försprång och befann sig i toppen av startfältet.

I mästarklassen, Grand Open IRC där de snabbaste båtarna samlas, lyckades Jonas Martin-Löf med båten Royal Blue knipa starten och var först över linjen. Dock utmärkte sig Niklas Zennströms TP52:a Ran, som hade exceptionellt bra fart jämfört med de andra båtarna och snabbt tog ledningen.

På grund av de lätta vindarna hade inte den polska trimaranen Gemini 3 hunnit till starten, varför Whyshore med Clabbe Nylöf som skeppare såg sig utan konkurrens i tävlingens LYS Multi Open-klass. Samtidigt startade även klassen LYS Multi 30 Open, där två mindre SeaCart-trimaraner deltar. På grund av mojnande vindar befann sig samtliga trimaraner en bra bit från startlinjen när skottet gick av men kom så småningom iväg, dock passerades linjen först 4,5 minuter efter skottet.

Starten i den sista klassen, ORC Classic, allmänt känd som ”antikrundan”, präglades av fortsatt svaga vindar och den som lyckades utnyttja dessa bäst var Jacob Wallenberg med sin Regina. Tätt därefter låg Christer Salén med sin Ballad.

Första båt i tävlingen väntas under rådande förhållanden till Sandhamn under lördag förmiddag.

Fakta
Gotland Runt har arrangerats av KSSS sedan 1937. Klasser: ORC Int, ur vilken totalsegraren utses, ORC Club, IRC, SweLYS/SRS, Classic, och Entyp. Starten går utanför Sandhamn, onsdagen den 1 juli kl 12.00. Målgången beror på väder och vind. Banrekordet för enskrovsbåtar är från 1999; och lyder på 10,88 knop. Fartrekordet för flerskrov, 14,38 knop, innehas av Andreas Andersen satt 2008 med 60-fotstrimaranen HiQ.

Länkar
http://www.ksss.se

Bilder
Bild från Starten av Eurocard Gotland Runt 2009
TP 52:an Artimis med skeppare Torbjörn Törnqvist
Ericsson 1 med skeppare Thomas Blixt
Klass Classic med båten Vagabond

För ett år sedan fick Anna Kjellberg ett wild card till Match Cup Sweden. I år är hon tillbaka, bättre, tryggare och snabbare – och gick direkt upp i delad ledning med världsettan Claire Leroy i matchracingtävlingarna i Marstrand. Fyra besättningar i Open-klassen nådde tre poäng i den första kvalificeringsomgången till de två sista platserna i kvartsfinalen, däribland Johnie Berntsson från Stenungsund.

I damernas första omgång gick både Anna Kjellberg och fransyskan och världsettan Claire Leroy på knock direkt. Anna, 25 år, seglade säkrare, snabbare och tuffare än sina konkurrenter och visade direkt att förra årets framgång inte var en tillfällighet, utan snarare början på en ny svensk raketkarriär i segling.

– Det känns i hjärtat att vara här och segla igen, minnena dyker upp, men samtidigt har jag lärt mig så mycket sen sist, berättar en bubblande glad Anna Kjellberg.
Anna Kjellbergs tuffa beslut inför säsongen att byta besättning betalar sig.

– Vi behövde ha samma mål, att vilja och kunna träna mycket och satsa 100 procent. Jag har fått en erfaren besättning så nu är jag en tryggare Anna än förra året, förklarar Anna.

I år seglar Malin Källström, Madeleine Magnusson, Vanja Lundberg, Nina Barne och Lotta Harrysson med Anna, och de har lagt ner hela vintern och våren på hård träning i Danmark och Sverige.

– Vi har tränat fart och manövrar och blivit väldigt samkörda.

I tävlingen märktes utvecklingen väl, Anna dominerade, seglade stabilt och moget och visade att hon litade på sin besättning.

Anna, som är kustbevakare till vardags, vill gärna bli som senaste årens världsetta och den delade ettan just nu i Match Cup Swedens damklass, Claire Leroy, som tränar och tävlar som heltidsproffs.

– Målet är att ha finanser att segla på heltid, jag älskar att segla. Nu ska vi satsa på OS 2012, det är ju bara en självklarhet.

Men nu handlar det om att segla för en finalplats.

– Det är bara att köra, det känns jätteskönt, säger Anna.

Hennes klubbkamrat Linda Rahm, seglade också på topp, men hade inte samma flyt i matcherna och förlorade knappt en av sina matcher, trots bra segling.

I VM-deltävlingens Open-klass är det ett veritabelt getingbo i Repechage, dvs kvalomgången till de två sista platserna i kvartsfinalen. Här tog sig Johnie Berntsson, som hade en tung dag i grundomgången upp till en bra utgångspunkt inför morgondagens tre matcher och vann tre av sina fyra matcher. Men det gjorde även två stjärnseglare från VM-serien, Ian Williams och Sébastien Col, samt unge dansken Peter Wibroe. Björn Hansen kammade hem noll poäng liksom Francesco Bruni.

Imorgon torsdag seglar damerna sin andra omgång i Round Robin, och herrarna har tre hårda matcher var kvar innan kvartsfinalisterna kan utses.

Länk: www.matchcupsweden.se

Juli utfinns chans att få bidrag för att skrota fiskefartyg. Fiskeriverket har hittills fått in drygt tjugo ansökningar men hoppas på fler. 150 Mkr finns tillgängliga nu ochinga fler kampanjerär planerade.

Fiskeriverkets skrotningskampanj i Västerhavet pågår i ytterligare en månad. Från Fiskeriverket ser man gärna att fler fartygsägare ansöker om skrotningsbidrag. Målet är att minska kapaciteten på Västerhavets fiskeflotta med 40 procent och på så sätt minska trycket på fiskbestånden.

– Det här är en möjlighet för dem som drabbats av nedskärningar i kvoter och fiskemöjligheter att dra sig ur fisket utan ekonomiska förluster, säger Christina Hallberg, chef för Fiskeriverkets strukturstödsenhet.

Inga nya skrotningskampanjer är planerade i dagsläget, och det är osäkert hur långt pengarna räcker. Medlen till kampanjen kommer till största delen från EU via Europeiska fiskerifonden. Totalt finns 150 miljoner kronor tillgängliga i dagsläget.

– Det är en kostsam åtgärd, men den är nödvändig för att få balans mellan fiskeflottan och bestånden och för att fisket ska kunna bli lönsamt, säger Christina Hallberg. Det totala målet är att minska fiskekapaciteten i Västerhavet med 40 procent.

Ansökan

Ansökningstiden för skrotningskampanjen går ut den 31 juli, och efter detta kommer Fiskeriverket att gå igenom och bedöma ansökningarna.

– Det är ett anbudsförfarande där fartygsägaren uppger hur stort bidrag han vill ha, säger Barbro Söderberg, avdelningsjurist på Fiskeriverket. Vi kommer sen att sätta det i relation till fartygets fiskekapacitet och hur mycket torsk man har fiskat under de senaste åren. Det kan alltså bli en förhandling om storleken på bidraget.

Fartygen som skrotas ut måste vara minst tio år gamla och fiska med trål eller snurrevad. De måste också ha varit aktiva och fiskat minst 40 procent av tillåtna dagar de senaste två åren.

– Alla tillstånd som är knutna till fartyget upphör att gälla vid skrotningen, förklarar Barbro Söderberg. Fiskare över 55 år som helt vill lämna fisket kan även söka avgångsvederlag om fartyget man arbetar på skrotas.

Idag tar båtlivet plats på Politikerveckan i Almedalen. Svenska Båtunionen finns tillsammans med Sweboat på plats med en egen monter. Även Svenskt Marintekniskt Forum är på plats.

Upptäck båtlivet!

Med den uppmaningen till kommunfolk med ansvar för fritid och turism inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 30 juni kl. 13.00 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.

Många kommuner och näringsidkare runt kuster och sjöar inser inte det positiva värdet av det rörliga båtlivet. Det båtburna fritidsfolket genererar arbete och inkomster för bl.a. varv, marinor, mackar, krogar och affärer. Nya affärsområden inom turism uppstår. Skärgårdarna och dess befolkning behöver båtfolket och vise versa. Sammantaget innebär detta fördelar för bägge parter.

Under seminariet vittnar affärsutvecklare Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet om lyckade satsningar på gästhamnar.

Claes-Göran Österlund, f.d. VD för Göta Kanalbolaget, berättar om hur han fick kanalbolagets turismverksamhet att bli en succé.

Hur går det till att marknadsföra en hel skärgård via en gemensam plattform vet Bisse Alm, Visit Skärgården.

Hur kan landstingen hjälpa till? Om det informerar landstingsråd Gustav Andersson (C) från Stockholm.

Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare Hans W. Berglund och Sweboats VD Mats Eriksson i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.

Svenskt Marintekniskt Forums rubrik för dagens seminarium är: Havet, en resurs för utveckling och tillväxt
2009-06-29 11:18

Datum: 30 juni 2009
Tid: 09:30 – 11:40
Plats: Medeltidshotellet, Norra Kyrkogatan 3-7, Visby

9:30 – 10:00
Den maritima näringen har betydelse för Sverige
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum

Svenskt Marintekniskt Forum stödjer samverkan mellan företag, skolor, universitet, forskare och myndigheter. På vår projektarena arbetar vi gränsöverskridande med marin utveckling. Hur stor är den marina näringen. En inventering av alla maritima företag i fritidsbåtsektorn samt handelssjöfartens underleverantörer redovisas.

10:00 – 10:30
Västsverige som klustermotor för den maritima näringen,
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum

Hur viktig är den maritima näringen för Västsverige och vilka aktiviteter kan göras för att förstärka den? Hur kan vi gå vidare med den västsvenska maritima näringen för att skapa ett tydligare Maritimtkluster och arbeta för en nationell maritimstrategi?

10:30 – 11:10
Miljödeklaration för fritidsbåtar,
Kerstin Hindrum, Svenskt Marintekniskt Forum

Krav och önskemål från såväl kunder som samhälle att tala om vilken miljöbelastning en produkt ger kommer att öka. Båtunionens initiativ till att utse MiljöBästa båt är ett tecken på det. Önskemål om att samlas kring ett gemensamt system för såväl extern marknadsföring som det interna arbetet finns och arbete pågår inom branschen inom specifika områden.

11:10 – 11:40
Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Per Jansson, I-Tech AB

Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Hur ser förutsättningarna ut för att kunna lansera teknik som kan påverka miljön positivt för ett utvecklingsföretag; ekonomiska, myndighetsmässiga och marknadsmässiga förutsättningar diskuteras.

Välkommen!

Tridentnav Systems erbjuder nu Hydrographicas specialsjökort i vektorformat i navigeringsprogrammet Tridentnav ECS, som komplemet till Sjöfartsverkets S-57-data. Detta ger en kraftigt förbättrad noggrannhet i sjökortsbilden för de områden som täcks av specialkorten.

Hydrographicas specialsjökort har en unik detaljrikedom som möjliggör navigering i områden som annars inte är tillgängliga. Specialkorten täcker många svårnavigerade farvatten i Stockholms, S:t Annas och Blekinges skärgårdar samt Koster och Hallands väderö.

Mer information om Tridentnav Systems navigeringsprogram inklusive prisinformationfinns på hemsidan.

Länk: www.tridentnav.se

30 procent av landets ”smutsiga” båtmotorer (äldre tvåtakts utombordare) finns på ostkusten. Endast sex procent av dem drevs med det ”rena” bensinen alkylatbensin, visar den senaste båtlivsundersökningen*. Nu finns chansen att bättra på den statistiken och bli en av de bästa regionerna i landet. Med alkylatbensin minskas utsläppen av de skadligaste ämnena med 80-90%.

Alkylatbensin är den mest förädlade bensinen på marknaden. Den ger 80 – 90 procent mindre skadliga utsläpp hos till exempel en tvåtakts utombordare jämfört med om den går på vanlig bensin.
Alkylatbensin är avsett för båtmotorer, gräsklippare, motorsågar och snöskotrar som många har tvåtaktsmotorer. Förra året var ett toppår för det mer miljöanpassade bränslet och under de senaste tre åren ökade användningen med över 30 procent.

Attitydförändring
Den stadigt ökande försäljningen tyder på att attityden till alkylatbensin ändrats. Den kostar mer, men merkostna¬den avskräcker tydligen inte. Människor vet att det man betalar för, och faktiskt investerar i, är både den egna hälsan och en bättre miljö.

2-taktsbusar
I Sverige finns omkring 800 000 fritidsbå¬tar. Omkring 180 000, drygt 21 procent, av dem har en utombordare under 10 hk och ytterligare cirka 390 000 båtar är för¬sedda med motorer av olika storlek. Alla är dock inte gamla 2-taktsbusar. Nya direktinsprutade 2-takts motorer är riktigt bra och har inte samma nackdelar som äldre 2-taktare. Antalet och andelen 4-takts¬motorer har ökat mycket de senaste åren eftersom det sedan några år är förbjudet att sälja tvåtakts utombordare med gammal teknik. Så allt som mullrar ute på sjön är inte skadeverkare. Och man får inte glömma att båtlivet i sig har en stor positiv hälsoeffekt och är en av våra största folkrörelser. Omkring två miljoner svenskar färdas i fritidsbåt varje sommar och det görs omkring 4 miljoner övernattningar i båt varje år.

Regeringen vill öka alkylatbensinanvändningen
I juni startar en ny kampanj för att öka försäljningen av alkylatbensin. Det är Regeringen som gett Transporstyrelsen i uppdrag att informera om de skadliga utsläppen från gammal tvåtakts båtmotorer som körs på vanlig bensin och hur man kan minska påverkan på både miljön och folkhälsan genom att gå över till alkylatbensin. Kampanjen drivs tillsammans med Naturvårdsverket, Svenska Petroleuminstitutet, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Sweboat och Svensk Bensinhandel.
Av den bensin man häller i tanken går cirka 30 procent rakt ut som emissioner i luften och i vattnet. Som exempel kan tas en gammal 2-taktsmotor på en öppen snurrebåt som förbrukar 300 liter per säsong. Av dessa går 100 liter rakt upp i luften och ut i vattnet. Och vid körning på tomgång och i medvind kan en ansenlig mängd leta sig rakt upp i näsan på den som kör.

Fakta om alkylatbensin:

För hälsan
• Du slipper andas in farliga ämnen som bensen, aromater m.m. som är cancerogena och har direkt skadliga effekter på din hälsa.

För miljön
•Minimerar utsläpp av olefiner, bensen och aromater
•Betydligt mindre skadlig för vattenlevande organismer

Bra för din motor
•Alkylatbensin påverkar inte motorns prestanda eller funktion
•Ger ingen ökad bränsleförbrukning
•Är den renaste bensinen på marknaden
• Klarar flera års lagring precis som vanlig bensin
• Har samma oktantal som 95 oktanig bensin
• Man kan blanda alkylatbensin med vanlig bensin

Läs mer om båtmotorer och alkylatbensin på www.transportstyrelsen.se/alkylatbensin

Fakta om båtar och äldre tvåtaktsmotorer
* från SCB, Båtlivsundersökningen 2004
1,8 miljoner människor åker fritidsbåt varje år
I landet finns ca 800 000 fritidsbåtar, 361 000 av dessa är mindre båtar med motor och 161 000 av dessa är öppna båtar med motor under 10 hk.

”Liten båt” utgör 48,5 % av landets båtar,
Fördelat på geografiskt område:
Norrlandskusten 9,9%
Ostkusten 15,0%
Sydkusten och
Kronobergs län 4,1%
Västkusten 4,1%
Inlandet 15,3%

I Sverige finns ca 480 000 båtmotorer, 44 %, eller 211 000, av dessa är äldre tvåtaktsmotorer.
6 procent av dessa kördes 2003 på alkylatbensin.
Den genomsnittliga körsträckan för fritidsbåtar är 150 nautiska mil. En liten båt kör kortare sträckor än en stor båt.

* från SCB, Båtlivsundersökningen 2004

Länk: www.transportstyrelsen.se