Nyheter

Simborgarmärket fortsätter att vara den årliga tradition för många barn, vuxna och gamla då man testar den livsviktiga simkunnigheten. Simborgarmärkets ägare – Svenska Livräddningssällskapet och Svenska Simförbundet – firar jubileet och genomför en del aktiviteter under 2009.

Trots sin storleksmässiga litenhet är Simborgarmärket välkänt bland svenska folket. 2008 såldes drygt 70 000 märken. Bland märkestagarna finns barn, vuxna och gamla. I den senare kategorin finns det exempel på personer som tagit flertalet märken genom åren. Att uppmärksamma dessa är en av de aktiviteter som kommer att ske under året.

Initiativtagare till Simborgarmärket var David Jonasson, Mr Jones, Dagens Nyheters dåvarande sportchef. Hela historien kring märkets uppkomst finns att läsa på Simborgarmärkets hemsida: www.simborgarmarket.se

Det första Simborgarmärket, som kom ut 1934, var midnattsblått. Sedan 1960-talet har färgerna ändrats för varje år. Årets jubileumsmärke är förstås gult och blått.

“Simningens dag” instiftades som en årlig tradition redan 1934. Med start på denna dag, andra måndagen i juli och cirka två veckor framåt, kunde man ta Simborgarmärket på många platser i Sverige. Självklart kommer Simborgarmärkets 75-årsdag att manifisteras från och med måndagen den 13 juli genom att man på många platser i Sverige kommer att arrangera speciella simborgardagar/veckor.

Redan nu till helgen, 10-12 juli, kommer vi att tjuvstarta i samband med Vansbrosimningen. Det kommer att bli livräddningsuppvisningar för små och stora och självklart kommer alla att få möjlighet att ta Simborgarmärket.

Lite kuriosa i sammanhanget är att märket har en egen sång “Simborgarvalsen” med Tore Skogman.

Sea Ray 305 Sundancer är en ny 33 fots motorbåt från Sea Ray. Det är den första hardtopbåten i den här storleksklassen från denna kända amerikanska tillverkare. Båten kommer även i en öppen version med vindruta och minst en modell till.

Sea Ray har haft en modern och sportigare design än tidigare på sina båtar i flera år. Detta gäller i högsta grad 305 Sundancer, men den här modellen har dessuttom en mycket komfortabel inredning som vanligtvis bara finns i större modeller. Bland annat är det möjligt att förflytta sig runt hela båten under däck med full ståhöjd.

Fakta 305 Sundancer
Längd: 10,15 meter
Bredd: 2,96 meter
Vikt: 3 900 kg
Motoralternativ: 2x 220 hk

www.searay.com

Engelska Princess Yachts presenterar en hel rad nya modeller, som ska lanseras med start vid Southampton International Boat Show, som hålls 11 – 20 september. Nyheterna heter V78 och 78 Motor Yacht samt Princess V85. Även Princess V62 visas i Southampton och får därmed göra comeback på marknaden.

För Princess V78 blir det både engelsk premiär och premiärvisning på båtmässor över huvud taget. Det är en båt byggd för långfärdscruising. Hon har ett kraftfullt och djupt V-format skrov byggt med injicering, vilket ska ge egenskaper och styrka i toppklass.

Princess 78 Motor Yacht har samma fina skrov, men har i stället för V-båtarnas sportiga design med targabåge och skjutbart tak en flybridge och en stor salong.

Princess V85 är ytterligare en stor V-kalssbåt från Princess. Hon har mycket stor innervolym och högsta klass i lyx och design.

Fakta Princess nya båtar:

V78
Overall Length (incl pulpit) 78ft 2in (22.83m)
Overall Length (exc pulpit) 76ft 4in (23.27m)
Beam 18ft 6in (5.66m)
Draft 5ft 5in (1.65m)
Displacement approx (Twin MTU 1200hp) 47.5 tonnes*
Fuel Capacity 1,206 gallons (5,486 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 245 gallons (1,112 litres)

78MY
Overall Length (incl pulpit) 79ft 1in (24.10m)
Overall Length (exc pulpit) 78ft 2in (23.83m)
Beam 18ft 9in (5.76m)
Draft 5ft 6in (1.70m)
Displacement approx (Twin Catapillar C32 1675hp) 58.55 tonnes*
Fuel Capacity 1,249 gallons (5,680 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 305 gallons (1,386 litres)

V85
Overall Length (incl pulpit) 85ft 0in (25.91m)
Overall Length (exc pulpit) 84ft 0in (25.60m)
Beam 20ft 7in (6.27m)
Draft 5ft 11in (1.81m)
Displacement approx (Twin Caterpillar 1825hp) 60 tonnes*
Fuel Capacity 1,320 gallons (6,000 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 265 gallons (1,205 litres)

V62
Overall Length (incl pulpit) 63ft 6in (19.39m)
Overall Length (exc pulpit) 62ft 8in (19.14m)
Beam 16ft 4.5in (4.99m)
Draft 3ft 8in (1.13m)
Displacement approx (Twin MTU 1200hp) 31.8 tonnes*
Fuel Capacity 750 gallons (3,409 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 110 gallons (500 litres)

Princess Yachts International will be featuring a total of five boats on shore (Princess 50, Princess 58, Princess V42, Princess V56 and Princess V62) and seven boats on the water (Princess 42, Princess 54, Princess 62, and the 78 and 85 Motor Yachts. Also the V45 and V78 V Class yachts).

Länk: www.princess-yachts.com

Regeringen har i dag uppdragit åt Transportstyrelsen att ta initiativ till en Östersjögemensam utredning om ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från lastfartyg i internationell trafik.

– Vi har nu gett Transportstyrelsen i uppdrag att i samarbete med övriga Östersjöstater se över möjligheterna att begränsa möjligheterna till utsläpp ytterligare på samma sätt som är aktuellt för passagerar- och kryssningsfartyg, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Utsläpp av toalettavfall bidrar till övergödningen och innebär utsläpp av giftiga ämnen i form av de klorerade kolföreningar som bildas när avfallet kloreras ombord på fartyget i desinficerande syfte.

Utsläpp av toalettavfall från lastfartyg får inte ske inom Sveriges sjöterritorium eller i svensk ekonomisk zon. För de fall avfallet är behandlat på vissa sätt samt i nödsituationer finns emellertid vissa undantag.

I enlighet med den aktionsplan som tagits fram för Östersjön tänker Sverige tillsammans med övriga Östersjöstater ansöka hos den internationella sjöfartsorganisationen om skärpta regler för kryssningsfartygs och passagerarfärjors utsläpp av toalettavfall i Östersjön. Målet är att helt förbjuda utsläpp eller att införa krav på rening av utsläppen.

– I och med att det nu är aktuellt med ett förbud för fritidsbåtar är det också rimligt att vi täpper till den lucka som finns avseende lastfartyg för att på så sätt få ett förbud som gäller alla, säger Åsa Torstensson.

Regeringen har i dag beslutat ett nytt regelverk avseende hantering av barlastvatten från fartyg. I propositionen föreslås att Sverige ska ansluta sig till den internationella konventionen om hantering och kontroll av barlastvatten. Vidare föreslås en helt ny lag rörande hantering av Barlastvatten.

– Sveriges anslutning till konventionen är en viktig åtgärd för att skydda vår marina miljö och förhindra att ytterligare främmande arter etablerar sig i Östersjön och Nordsjön, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Det är känt sedan länge att om nya skadliga arter får fäste i en miljö kan de ekologiska och ekonomiska konsekvenserna bli mycket stora, då det är näst intill omöjligt att återställa miljön.

I propositionen presenteras ett helt nytt regelverk för hantering och kontroll av barlastvatten, i enlighet med Barlastvattenkonventionen som antogs av den internationella sjöfartsorganisationen (IMO) 2004. Den nya lagen innebär att fartygs barlastvatten måste hanteras på ett sådant sätt att spridning av skadliga organismer och patogener, dvs. organismer som orsakar sjukdom hos annan organism, t.ex. virus, bakterier, urdjur och svampar, minimeras. De nya reglerna gäller i första hand för fartyg som går i internationell trafik, men även nationell trafik kan omfattas om det skulle anses nödvändigt, t.ex. för att skydda vattentäkter.

Det nya regelverket innebär att barlastvattnet antingen måste skiftas till havs på ett visst avstånd från land och ett visst djup eller i särskilda inrättade områden, renas ombord på fartygen eller lämnas till särskilda mottagningsanläggningar i land.

– Det är glädjande att konstatera att vi har svenska företag som ligger långt framme i utvecklingen av system för rening av barlastvatten, säger Åsa Torstensson.

I dag har 18 länder ratificerat konventionen. Minst 30 som representerar 35% av världstonnaget behöver ratificera konventionen för att den ska träda ikraft.

För första gången får vi nu reda på hur Vasa faktiskt var byggd. Vasamuseets gästforskare, Kroum Batchvarov, har påbörjat ett gigantiskt mätarbete för att få ut såväl mått som vikt på samtliga Vasas dolda spant, det vill säga de timmer i skeppets invändiga stomme mot vilka plankor och bordläggning fästs, för att ge dessa form och styrka.

Förenklat kan man säga att det är spanten som håller ihop Vasa, och att de därför är de mest bärande för konstruktionen.

Kroum Batchvarov är marinarkeolog från Bulgarien och utbildad vid amerikanska Texas A&M. Han är också den främste i världen med specialisering på uppmätning av spant och timmer just på 1600-talskrigsskepp. Batchvarov arbetar nu med att kartlägga och mäta upp hela den konstruktion som inte syns, men som utgör själva det bärande skelettet i Vasa. Hans resultat blir mycket värdefulla för Vasamuseets forskare.

– Vi kommer att få en tydligare och mer sammansatt bild av skeppets konstruktion och därmed bättre förstå hur man byggde fartyg under 1600-talet. Batchvarovs beräkningar kommer också att vara till stor hjälp för hur vi bäst ska stötta upp Vasa i framtiden. Eventuellt kommer vi sätta en ny stödvagga runt skeppet men det kan finnas andra lösningar, säger Vasaenhetens chef, Magnus Olofsson.

Vasas konstruktion är också ett omdebatterat ämne i hela världen eftersom många försöker hitta förklaringen till varför hon sjönk 1628 på sin jungfruseglats. Det finns en mängd teorier och tankar men ännu finns inget definitivt svar. Ingen vet säkert vilken den utlösande faktorn var, och förmodligen var det en kombination av flera orsaker. Vad vi vet är att Vasa byggdes enligt den tidens beprövade holländska förlagor inom skeppsbyggeri. Kroum Batchvarov menar därför att det inte finns något som tyder på att hon var varken felkonstruerad eller feldimensionerad. Det stora problemet, menar han, var barlasten, alltså de 120 ton gråstenar som placerats längst ner i skeppet för att ge skeppet stabilitet.

– Barlasten var förmodligen inte tillräcklig, men framför allt var den inte fastsurrad. När skeppet krängde flyttades ton av stenar och katastrofen var ett faktum. Enligt min mening tyder ingenting på att konstruktionen i sig var fel på Vasa. Instabiliteten berodde dock till viss del också på kungens begäran att placera 24-pundiga kanoner både på undre och övre batteridäck. Det vanliga var att man placerade lättare kanoner på det övre batteridäcket. Det märks att den krigssugne svenske kungen ville dra på ordentligt!, säger Kroum Batchvarov.

Bilden:
Längst nere i Vasa, i det så kallade hålskeppet, pågår nu
ett omfattande mätningsarbete. Vasamuseets forskare har bestämt sig för att ta reda på hur Vasa egentligen var byggd och har anlitat specialisten Kroum Batchvarov för att få ut mått som vikt på samtliga Vasas dolda spant. Foto: Johan Bergling

Seglarna Anders Billing och Michael Brunstedt som lämnade Göteborg 26 juni för att göra en 300 sjömil lång segling till Karlshamn slog 8 juli ett världsrekord. Under 24 timmar seglade de 53 sjömil i varsin liten OK-jolle. Det tidigare rekordet var 50 sjömil under 24 timmar i enmansjolle.

Seglingen till Karlshamn blir också ett rekord om än inofficiellt. Den hittills längsta kända segling som gjorts i OK-jolle är runt Tjörn, en sträcka på 28 sjömil.

De båda seglarna som i vanliga fall seglar kölbåt vilar idag ut i Simrishamn.

Länk: www.ok09.se

I den första etappen av The Tall Ships´ Races i Östersjön placerade sig Tre Kronor af Stockholm på tredje plats. The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg med närmare hundra deltagande fartyg, och att hamna på prispallen första gången man deltar är en stor framgång.

I grunden är The Tall Ships´ Races ett ungdomsprojekt där ungdomar från olika länder får möjlighet att umgås och lära känna varandra. I racet deltar därför närmare fyra tusen ungdomar från större delen av Europa.

Fryshusets “bästingar “ombord
Ombord på Tre Kronor af Stockholm seglar 16 ungdomar från Fryshuset tillsammans med den ordinarie besättningen. Detta är Fryshusets “bästingar” från projekten Sharafs hjältar, United sisters, Brobyggarna och Lugna gatan. I sitt arbete vill de vara goda förebilder och verka för ett ökat samförstånd och motverka negativa trender.

Stimulera och stärka positiva förebilder
Målet med Briggen Tre Kronors och Fryshusets samarbete är att ge ungdomarna en upplevelse som stimulerar och stärker dem i deras arbete som ledare och förebilder. Samtidigt blir fartyget en mötesplats för ungdomar som normalt inte skulle träffas där de får möjlighet att lära känna varandra. Det är vår förhoppning att flera av deltagarna kommer att fortsätta att segla Tre Kronor af Stockholm och så småningom även ingå i den fasta besättningen.

Festligheter i S:t Petersburg
Målgången skedde i Finska viken under onsdagen. Under fredagen väntas fartygen anlända till S:t Petersburg. Där väntar några dagar med festligheter och arrangemang där deltagarna får möjlighet att umgås. Det är också i land som den viktigaste tävlingen avgörs. Det mest prestigefyllda priset “the Friendship Trophy”, delas ut vid racets slut till det fartyg vars besättning gjort mest för att bidra till en god stämning under tävlingen. Här har Tre Kronor af Stockholm redan plockat ett poäng för bästa framförande under Crew Parade vid starten i Gdynia.

Länk: www.briggentrekronor.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 7 personer omkom genom drunkning under juni i år jämfört med 9 personer under juni 2008. Totalt har 31 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 40 under 2008.

2009 juni 2008
2 fritidsbåt 5
4 bad –
1 övriga 3
– dyk 1
7 totalt 9

Jämförelse juni tidigare år
2007 -06 -05 -04 -03 -02 -01
18 19 11 17 12 14 15

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under juni 2009.
1/6, Bad
Gron, Finspång, E-län
En 13-årig pojke som saknats efter ett bad i sjön Gron, har hittats drunknad. Dykare hittade pojken på botten cirka 20 meter utanför bryggan.

1/6, Bad/pool
Östernärke, Örebro, T-län
En 3-årig pojke drunknade när han ramlat ner i villapoolen. Mamman upptäckte sonen i vattnet och drog upp honom. Räddningsförsöken pågick i ambulansen hela vägen till sjukhuset i Örebro, men utan resultat.

7/6, Övriga
Småbåtshamnen i Helsingborg, LM-län
En 66-årig man har hittats drunknad i småbåtshamnen i Helsingborg. Mannen anträffades på botten i hamnen i närheten av sin båt.

15/6, Fritidsbåt
Nordkroken, Vargön, Vänern, OP-län
En 50-årig man har hittats drunknad i Vänern. Två män gav sig ut i kanot på Vänern utan flytvästar. Kanoten kantrade och en man lyckades simma till land. Den andra mannen hittades efter drygt en vecka drunknad.

17/6, Fritidsbåt
Gräsö, Öregrund, C-Län
En 45-årig man som befaras ha drunknat öster om Gräsö. Mannen var ute och tränade rodd med två män när de upptäckte hans tomma båt. Helikopter och flera båtar anslöt sig till sökandet, hittills utan resultat.

25/6, Bad
Hönö, O-län
En 79-årig kvinna kom inte tillbaka från sin badtur, kustbevakningens båt hittade kvinnan i närheten där hon försvann drunknad.

27/6, Bad
Sisjön, Göteborg, O-län
En 80-årig man antas ha drunknat. Omständigheterna kring vad som hänt är oklara, polisen betraktar det som en olycka.

Arne och Heléne Mårtensson har arbetat länge inom bankvärlden på höga poster. Arne var ordförande i Handelsbanken och hade flera styrelseuppdrag av dignitet, när de bestämde sig för att satsa på drömmen att segla jorden runt. Rutten de valde följer i kölvattnet på James Cook, under hans första resa, men fortsätter ända ned till Antarktis och upp längs Chiles kust i den patagoniska skärgården.

Deras båt Yaghan är en 62-fots Hallberg-Rassy, utrustad med de senaste instrumenten och hjälpmedlen, allt som kan underlätta en segling i dessa relativt ensliga farvatten.

Hur man utrustar sin båt för en extrem jordenruntsegling, hur man gör en riktig väder- och ruttanalys, om de fantastiska naturupplevelserna och framför allt om valet att välja en annan verklighet än finansvärlden, berättar Arne och Heléne i boken Vid nytt roder som utkom i maj.

Läs mer om resan på: www.yaghan.com

PÅ hemsidan kan man följa äventyret på Arne och Heléns blogg. Där finns även bilder och filmklipp.

Den 17 juli kl. 9.00 anländer Yaghan till Bullandö marina efter mer än tre år till havs.

Det nya stora kustbevakningsfartyget KBV 001 Poseidon har kommit till Sverige. Strax efter utsatt tid vid lunchtid på tisdagen 7 juli fick en väntande skara anhöriga, kollegor och representanter för media lön för sin väntan då fartyget la till vid Amerikakajen i Göteborg.

KBV 001 Poseidon är det första i en serie om tre stora kombinationsfartyg som byggs till svenska Kustbevakningen i Rumänien. Från varvet i Rumänien och med besök på Malta och i Rotterdam har det tagit ca. en månad för fartyget att komma hem till Göteborg.

De tre kombinationsfartygen, KBV 001 – 003, ska kunna ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Det tredje fartyget är dessutom specialanpassat för att kunna hantera kemikalieolyckor. Fartygen är de enda i sitt slag i norra Europa.

Länk: www.kustbevakningen.se

Den prestigefyllda tävlingen Match Cup Sweden på Marstrand förra veckan var det stora genrepet för de flesta damlagen som deltar i VM i matchracing i Lysekil, som avgörs under Lysekil Women’s Match den 27 juli till den 1 augusti.

En potentiell VM-medaljör är 25-åriga Anna Kjellberg, som tog sig till final på Marstrand. På ett år har Kjellberg stigit från 23 till 10 på Internationella Seglarförbundet ISAFs officiella världsrankinglista. Kjellberg räknas inte längre som en uppkomling, utan har med stabila resultat det sista året visat att hon tillhör toppen. I finalen mot australiensiskan Katie Spithill på Marstrand i lördags bjöd Kjellberg hårt motstånd. Hon anses segla snabbt med bra manövrar. Anna Kjellberg har som enda svenska hittills deklarerat att hon satsar på OS I London 2012.

Linda Rahm, som är rankad tvåa på världsrankinglistan, har haft ett mer svängigt år med något sämre resultat än vanligt men visade med sin tredjeplacering i Marstrand att hon är att räkna med i Lysekil. Rahm är regerande mästarinna i Lysekil Women’s Match med två raka segrar under tidigare världscuptävlingar och anses av de övriga 11 deltagare som en av de farligaste opponenterna i Lysekils vatten som hon bemästrar så väl.

Australiskan Katie Spithill, som vann tävlingarna på Marstrand, har ett VM-silver sedan 2007 i bagaget och visade på storform på Marstrand. Hon har deltagit i flera världscuptävlingar i Lysekil men aldrig lyckats ta en pallplacering.

Med en femteplacering gjorde den tvåfaldige världsmästarinnan Claire Leroy placeringsmässigt sin sämsta stora tävling på många år, vilket indikerar att Leroy kommer att ha flera farliga opponenter för guldmedaljen i VM i Lysekil.

Åtta av 12 VM-deltagare fanns på plats på Marstrand. Marie Björling, som gör comeback efter två års uppehåll, var inte med bland deltagarna men visade på storform när hon vann en världscuptävling i Portugal veckan före.

12 skeppare till VM (med dagens världsrankingordning i parentes):
Claire Leroy (1) FRA
Linda Rahm (2)SWE
Lucy MacGregor (3) GBR
Sally Barkow (4) USA
Lotte Meldgaard Pedersen (5) DEN
Silke Hahlbrock (6) GER
Katie Spithill (7) AUS
Anna Kjellberg (10) SWE
Nicole Souter (12) AUS
Camilla Ulrikkeholm (13) DEN
Christelle Philippe (14) FRA
Marie Björling (wild card) SWE

ISAF Women’s Match Racing World Championship 2009 / Lysekil Women’s Match är med 50 000 Euro i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar varje sommar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsorer är Preem och Stena Bulk, med Carpe Diem Beds of Sweden, Concordia Maritime, Evidens och Sebago som partners samt Lysekils Kommun som värdstad.

Evenemanget arrangeras 27 juli-1 augusti.

Radiofrekvens Mix Megapol 94,6 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Länk: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Bottentrålningen är idag en av de mest utbredda svenska fiskemetoderna – men också en av de mest destruktiva. Förstörda havsbottnar, stora mängder oönskade fångster som måste kastas överbord och höga koldioxidutsläpp är associerade med metoden. Detta framgår av en rapport som Naturskyddsföreningen presenterar idag. – Bottentrålning är som att kalhugga skogen för att jagar älg, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Ingen vet idag den exakta omfattningen av bottentrålningens påverkan på de marina ekosystemen. Men där referensområden finns, talar resultaten sitt tydliga språk. Exempelvis har Öresund där bottentrålning varit förbjudet sedan 1932 ett torskbestånd i gott skick i skarp kontrast till det intilliggande Kattegatt.

– Bottentrålningens miljöeffekter är uppenbara men det har saknats en verklig debatt om denna metods inverkan på de marina ekosystemen. Det vill vi visa på med den här rapporten, säger Svante Axelsson.

Koldioxidsutsläppen från bottentrålning ligger högt över alternativa fiskemetoder. Som exempel går det åt tre gånger så mycket bränsle per kilo havskräfta som fångas med trål jämfört med den som fångas med bur.

Bottentrålning är den fiskemetod som ger mest bifångster. Normalt slängs bifångsterna överbord, döda, under benämningen “utkast”. Bifångsterna kan vara småfisk, kommersiellt ointressanta arter eller fiskarter vars kvot redan är uppfiskad.

Mot bakgrund av den tillgängliga kunskapen om bottentrålning kräver Naturskyddsföreningen flera förändringar av de svenska regleringarna av bottentrålning. Bland annat vill föreningen att bränsleskatter ska införas på fiskebåtar, vilket skulle ge skonsamma fiskemetoder en konkurrensfördel gentemot bottentrålning. Ett annat krav är att svenska politiker i väntan på regleringar på EU-nivå går före och påbörjar en utfasning av bottentrålningen.

– Sverige har här en möjlighet att ta ett ansvar och visa på vägen till ett hållbart fiske. På så sätt skulle man tydligt visa att man har högst ambitioner i EU att uppnå ett fiske som sker på de marina ekosystemens villkor, säger Svante Axelsson.

Ett annat sätt att skapa hållbara fiskbestånd är att inrätta större områden där fiske är förbjudet. Naturskyddsföreningen applåderar de initiativ som tagits i Kattegatt för att rädda torsken men menar att fler och större områden måste inrättas. Ansvaret ligger på regeringen att initiera förhandlingar med andra medlemsstater om var sådana områden skulle kunna inrättas.

Länk: www.naturskyddsforeningen.se

Ett 50-tal sjöar och vattendrag samt 40 marina mätstationer sätts nu under lupp. Sweco har fått uppdraget att mäta och utvärdera om det förekommer kemikalier som exempelvis nonylfenol, TBT samt en rad bekämpningsmedel.

Totalt ingår ett 40-tal kemiska ämnen i undersökningen. Uppdraget är en följd av att EU:s vattendirektiv nu delvis har börjat gälla i Sverige som en del av den s.k. vattenförvaltningsförordningen. Sweco har lång erfarenhet av att mäta förekomsten av kemikalier i sjöar och vattendrag samt tolka resultaten och bedöma vilka miljörisker olika ämnen medför.

– Vi ser goda möjligheter till liknande utredningsuppdrag i framtiden. Det finns även ett stort behov av att ta fram planer på hur kvaliteten på vattnet kan förbättras. Uppdragen finns över hela Europa, säger Eva Nygren, vd för Sweco Sverige.

Sjöarna som ingår i uppdraget ligger i Norra Östersjöns vattendistrikt som omfattar Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Örebro, Västmanlands, Östergötlands och Dalarnas län.

Länk: www.sweco.se

Totalsegrare i Eurocard Gotland Runt 2009 1a plats DataCom, Ralf Aspholm, KSSS 2a plats Lexus,Jani Lejhti, M-FIN 3e plats Perfect Excuse, Stefan Petersson, NSS Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt, Sveriges och en av världens största havskappseglingar, kommer att gå till historien som de svaga vindarnas, de många blekebältenas och de avgörande vägvalens regatta.

Tävlingen avgjordes i centrum av ett ovanligt kompakt och långvarigt högtryck med vindar från 1 till 4 m/s och massor av vindhål. Vinnare på den ovanliga situationen blev de skeppare och taktiker som med energi och skicklighet och en hel del tur, valde rätt vägar för att hitta den lilla vind som fanns och de som uthålligt inväntade de vindökningar som redan under fredagskvällen skapade förutsättningar för farter över 5-6 knop även för de mindre båtarna.

Under lördagen, då huvuddelen av de tävlande korsade mållinjen, omväxlade absoluta och långvariga stiltjebälten med vindar kring 5-6 m/s. Passerande regn- och åskväder skapade tillfälligt ännu högre vindstyrkor. Målgångarna varierade från timslånga föreställningar med vridande vindriktning till renodlade spinnakerbogar för många av de deltagande båtarna. På lördagsnatten kom äntligen den utlovade kallfronten med vind. De 150 båtar som fortfarande kämpade till sjöss avslutade sin utdragna kamp med kryss i vindstyrkor upp till 14 m/s. Endast ett haveri – i form av ett mastbrott, har rapporterats.

69 båtar har brutit tävlingen. Nästan alla har gjort det antingen av brist på tid eller på grund av att vatten och mat tagit slut ombord i den utdragna tävlingen.

Som vanligt var de klassiska yachterna första båtarna att skära mållinjen utanför Skanskobb redan under fredagen. Allra första målskott, och därmed Line Honour, äran att vara första båt i mål, tillföll Peder Wallenbergs yawl Refanut med Peder själv vid rodret. Han konstaterade att seglingen gått mycket bra trots de förrädiska stiltjebältena, men att det varit ett ganska långsamt Classic Race. Den klassiska klassen i Eurocard Gotland runt vanns emellertid av Trio, med Lars Nordling som skeppare. På andra plats kom Friendship II med skeppare Hilding Mattsson och på tredje plats Anitra, med Henrik Kahm som skeppare. De klassiska yachterna kör en kortare bana och rundar inte hela Gotland men väl Gotska Sandön.

Tävlingen i klassen Grand Open IRC utvecklades trots de svaga vindarna till en spektakulär tvekamp och slagduell mellan två av Eurocard Gotland Runts vassaste båtar, de snabbseglande TP 52:orna Ran och Artemis med Niklas Zennström och Torbjörn Törnqvist som respektive skeppare. Under de ca 74 timmar som deras tävling pågick innan Ran som första båt i klassen gick över mållinjen har båtarna följts åt och det har inte skiljt mer än 11 minuter mellan de två stora kappseglingsmaskinerna. I mål var skillnaden ganska exakt 4 minuter till Rans fördel.

Efter de klassiska yachterna, som ju seglade den kortaste banan, endast 179 M lång, var Silfverfågel, som seglade Deltabanan på 311 M, första båt i mål vid Sandhamn under lördagen. Hon korsade linjen 10.11 och vann LYS klass D. Skeppare ombord var Pontus Brenter. Andra båt i mål var klass ORC International D-seglaren Perfect Excuse, en X-362s med Stefan Peterson som skeppare. Också denna båt blev vinnare i sin klass.

Första båt i LYS klass C blev Sofia XV, en J-133 med Lars Meijer som skeppare. Båten var 33:a vid Östergarn men seglade därefter upp sig och låg som etta eller tvåa vid de resterande rundningarna. Lars tog också totalsegern i klassen. I IRC klass C var Air IV först över mållinjen. Båten, en Landmark 43, seglar för KSSS och skeppare är Christer Carenfelt. Den totala tiden på bana Charlie, 363 M, var 73 tim, 4 minuter och 54 sekunder. Norska King 40:an Magic med Aasmund Drolsum tog emellertid totalsegern i klassen trots en senare målgång. Korrigerad tid för den norska båten var 82,09,28. Magic vann även tidigare under Sandhamn Race Week också överlägset i Tune up-seglingarna.

Ericsson I med Thomas Blixt som skeppare och en amatörbesättning bestående av anställda hos Ericsson, seglade i två klasser och var första båt över mållinjen i Grand Open ORC. Skepparen, Thomas Blixt konstaterade lakoniskt att detta både var den konstigaste och längsta Gotland Runt han någonsin seglat men att stämningen varit mycket god ombord. Alla har helt enkelt haft väldigt roligt, konstaterade han. Segrare i klassen på korrigerad tid blev Varuna från Hamburg som kom i mål 14.32.04 på lördagen den 4e juli.

Mycket uppmärksamhet vändes mot entypsklassen X-35, där de svenska herr- och damlandslagen i alpint tävlade mot varandra ombord på varsin Audi-båt. Vinnare i klassen blev emellertid Matrisen med Robert Szabo som skeppare. Audi R8, med de alpina tjejerna, som vann klassen i fjol, placerade sig i år på andra plats. Herrlaget på Audi R10 blev 3a.

I klass LYS Multi 30 fullföljde endast svenska True Look tävlingen. Båten, med Peter Myhrström som skeppare seglade bana Bravo på 80 timmar – en stark uthållighetsprestation!

Totalsegraren i Eurocard Gotland Runt utses i klass ORC International. Vinnare var – var inte helt oväntat, Gotland Runtveteranen Ralf Aspholm som med Datacom gick i mål klockan 15.09 på lördagseftermiddagen. Ralf tillbringade 74 timmar, 24 minuter och 36 sekunder på banan i sitt 19:e Gotland Runt.

Tävlingsledningen är imponerad av den mentala och fykiska styrka som alla visat när de kämpat sig runt banorna i svag vind och bleke, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich. Särskilt mycket gratulerar vi förstås Ralf Aspholm som gjorde en lysande insats i sitt 19:e Eurocard Gotland Runt. Det har varit en mycket speciell tävling, men de som vet och minns hävdar ju att sånt här händer ungefär vart 30:e år, så det är förhoppningsvis långt till nästa gång. Vi riktar också ett varmt tack till alla våra funktionärer och sponsorer som så troget ställer upp både i stiltje och när det blåser.

Länk: www.ksss.se

Totalsegrare i Eurocard Gotland Runt 2009
1a plats DataCom, Ralf Aspholm, KSSS
2a plats Lexus,Jani Lejhti, M_FIN
3dje plats Perfect Excuse, Stefan Petersson, NSS

Närmare en seger utan att vinna kunde Anna Kjellberg inte ha varit i finalen i Match Cup Sweden i Marstrand. Katie Spithill vann damfinalen i matchracing med några ynka decimetrar efter fem matcher. – Det här var det roligaste jag varit med om, men ändå skitsurt och tårar – men tack alla tjejer i teamet, vi har gjort allt rätt, utbrast 25-åriga Anna Kjellberg efter tävlingen.

Finalen i damklassen i Match Cup Sweden utvecklade sig till en nervpirrande thriller. Omåttligt populära Lerumstjejen Anna Kjellberg och hennes nya team hade för andra gången på två år tagit sig till finalen med en fantastisk grundserie under veckan mot världens bästa damseglare.

I finalen mot australiensiska Katie Spithill mötte hon en seglare som kört matchracing sedan hon var 16 år och seglar kontinuerligt internationellt. Men Anna var lugn, laddad och i form.

Första matchen började med en tjuvstart för Anna. Katie Spithill tvingade rutinerat Anna över linjen. Men det straffet kompenserade Annas team med fantastisk snabb segling och seger i första. I nästa match fick Katie Spithill två straff redan i taktikseglingen före starten, och kunde aldrig hota Anna som gick in med 2-0 inför den tredje matchen.

Spänningen hölls uppe i den tredje matchen där Anna inte var tillräckligt aggressiv i starten och lät Katie Spithill rinna iväg och ta ledningen. En ledning hon aldrig lyckades hämta hem.

Katie Spithills team blev mer och mer vana vid båten och från den tredje matchen märktes en stor skillnad i tuffhet och taktiska finter mot de första matcherna.

– Vi hittade plötsligt farten i båten och lyckades bra med starterna, och sedan gällde det för oss att hålla i Anna ifrån oss, sa Katie Spithill.

Den fjärde matchen blev dramatisk från start. Båda båtarna tjuvstartade och fick vända för omstart och strax efter fick Anna ett straff för ett felaktigt slag. Det var ett straff som hon sen försökte ta, två båtlängder före Spithill, på mållinjen efter en nervdallrande segling, men Spithill vann.

I femte och avgörande låg Spithills och Kjellbergs team och bevakade och slog fram och tillbaka för att försöka knuffa bort varandra från idealspåret. På det avgörande medvindsbenet med spinnaker mot mål låg båtarna i princip bredvid varandra. Anna provade en sista gipp 50 meter före mål för att försöka gå förbi Spithill, men australiensiskan höll ända fram. I mål var det bara ett par decimeter båtnos som skilde teamen åt.

– Så nära! Fy så fruktansvärt, sa Anna och brast ut i tårar. Hon hade för andra gången blivit tvåa i Match Cup Sweden efter en fantastisk insats.

Men efter att ha kommit i hamn och talat med sin coach Barbro Sundberg kunde hon se saken med andra ögon.

– Det här var ju superbra träning inför VM i Lysekil i augusti. Nu ska vi ta med oss detta och köra hårt i Lysekil, sa Anna Kjellberg.

De här situationerna har Anna och teamet tränat på med sin mentala coach Barbro Sundberg.

– Vi har jobbat med målbilder, att se oss vinna i varje slag, i varje manöver och det har gjort att teamet fungerar så bra tillsammans. Varje medlem har sedan i uppgift att utveckla sin uppgift.

– Yttersta målet är att vi ska bli det mest kompletta teamet i världen, säger Anna Kjellberg.

I matchen om tredje pris vann Linda Rahm, vilket hon också gjorde för två år sedan.

– Att bli tvåa och fyra är surt, men att bli trea känns som en seger, sa Linda Rahm efter prisutdelning.

Match Cup Sweden
Final damer
Katie Spithill, Australien – Anna Kjellberg, Sverige 3-2
Match om tredje pris
Linda Rahm, Sverige – Lucy Macgregor, Storbritannien, 2-0

Final results:
1. Katie Spithill
2. Anna Kjellberg
3. Linda Rahm
4. Lucy Macgregor

Länk: www.matchcupsweden.com

Kungen av Marstrand är tillbaka. För sjunde gången vann Peter Gilmour från Australien Match Cup Sweden i Marstrand. Det var Gilmours erfarenhet, lugn och slughet som avgjorde VM-deltävlingen i matchracing. Finalen mot fransmannen Mathieu Richard slutade 3-0.

Kungen av Marstrand är tillbaka. För sjunde gången vann Peter Gilmour från Australien Match Cup Sweden i Marstrand. Det var Gilmours erfarenhet, lugn och slughet som avgjorde VM-deltävlingen i matchracing. Finalen mot fransmannen Mathieu Richard slutade 3-0.

– Den här segern beror på att vi är ett solitt team som seglat ihop länge, och alla har gjort sitt yttersta hela vägen, sa Peter Gilmour direkt efter sin seger.

Peter Gilmour blev bara bättre ju närmare finalen han kom. Ställd mot tre fransmän i semifinalerna fick han möta världsrankade tvåan Mathieu Richard, som slagit nuvarande världsettan Sébastien Col i semifinalen.

Peter Gilmour gjorde inga misstag, seglade säkert och lämnade aldrig Mathieu något utrymme att rinna iväg till någon matchseger. Mathieu Richard fick spela ut ett brett register av tricks, men var aldrig tillräckligt aggressiv i sin segling för att kunna hota Gilmours rutinerade team. Den erfarne Gilmour, som vunnit sju titlar, vilket är fler tävlingar än någon annan i Match Cup Sweden, hade i kvartsfinalen lurat det svenska hoppet Johnie Berntsson till ett misstag och därmed tagit en plats i semifinalen. I finalen seglade han och teamet på toppen av sin förmåga och dominerade fullständigt över Mathieu Richard.

– Jag seglade på samma tuffa sätt som mot Col och försökte alla möjliga tricks men Gilmour seglade otroligt bra och det är bara att gratulera honom och teamet. Men jag är nöjd, det här är min bästa placering i Sverige, sa Richard.

Både Gilmour och Richard var lyriska över evenemanget och Marstrand som seglingsarena:
– Det här är en sensationellt bra och vacker arena, ett av de absolut bästa evenemangen på världstouren. Jag älskar att komma hit. Nästa år är jag 60 så jag tänker nog komma tillbaka de närmaste tio åren, sa Gilmour skrattande.

Över 115 000 åskådare såg Match Cup Sweden 2009.

Results Semifinals
Peter Gilmour v. Damien Iehl
3-0
Sébastien Col v. Mathieu Richard
2-3
Results Final
Peter Gilmour v. Mathieu Richard
3-0

Total Result Open
1. Peter Gilmour, Australia 50 000 USD
2. Mathieu Richard, France 34 000 USD
3. Sébastien Col, France 28 000 USD
4. Damian Iehl, France 20 000 USD
5. Magnus Holmberg, Sweden 16 000 USD
6. Torvar Mirskray, Australia 14 000 USD
7. Johnie Berntsson, Sweden 12 000 USD
8. Philippe Presti, France 10 000 USD
9. Peter Wibroe, Denmark 7 000 USD
10. Adam Minoprio, Australia 4 000 USD
11. Ian Williams, Great Britain 3 000 USD
12. Mattias Rahm, Sweden 2 000 USD
13. Björn Hansen, Sweden
14. Francesco Bruni, France

Total Result Women
1. Katie Spithill, Australia 14 000 USD
2. Anna Kjellberg, Sweden 11 000 USD
3. Linda Rahm, Sweden 9 000 USD
4. Lucy Macgregor, Great Britain 7 000 USD
5. Claire Leroy, France 2 000 USD
6. Nicky Souter, Australia 1 000 USD
7. Lotte Meldegaard Pedersen, Denmark 1 000 USD
8. Sally Barkow, USA

Länk: www.matchcupsweden.com

Minvik.se är en ny Internetbaserad tjänst som hjälper båtfolk att på ett enkelt sätt hitta skyddade naturhamnar i Stockholms skärgård. Vår tjänst tillåter användare att söka och visa lämpliga vikar att lägga till i baserat på rådande vindriktning och avstånd från nuvarande position.

En registrerad användare har dessutom möjlighet att både bygga sin egen privata samling av favoritvikar och dessutom dela med sig av dessa med sina vänner, förutsatt att de också registrerat sig. Tjänsten har anpassats för att vara snabbladdad även under dåliga signalförhållande med ett mobilt bredband och fungerar även bra på skärmar med lägre upplösning, som t.ex. på de nu så populära netbooks.

Minvik.se befinner sig i ett beta-stadium, där de tillåter ett begränsat antal användare att registrera sig och prova tjänsten i syfte att ge oss feedback, utvecklingsförslag och givetvis för att identifiera eventuella fel och brister. Vi ser redan idag en rad

utvecklingsmöjligheter: t.ex. möjligheter att lägga till kommentarer på vikarna, göra en mobiltelefonanpassad version av tjänsten samt även att utöka det geografiska området till att täcka hela Sverige.

Länk: www.minvik.se

FM Marin introducerar nu Gobius för fritidsbåtars bensintankar. Mycket tack vare framgången med Gobius för septiktankar har företaget blivit uppmärksammat på att det finns många båtar som saknar eller har trasiga bensinmätare.

– Problemet med befintliga mekaniska tankgivare är att de ofta har skakat sönder av motorns vibrationer och båtens rörelse i sjön, berättar företagets marknadschef Torkel Bergström.

Med Gobius geniala mätning från utsidan tanken slipper båtägaren dessa problem och samtidigt blir den otroligt enkel att eftermontera i en äldre båt.

– I och med denna nya version kan vi erbjuda tankmätare för samtliga typer av tankar, septik, vatten, diesel och bensin, avslutar Torkel Bergström.

Länk: www.fmmarin.se

Sjöhistoriska museet har bedömt tre fartyg som så kulturhistoriskt intressanta att de nu hamnar på listan över k-märkta fartyg. Sjöhistoriska museet, som ingår in Statens maritima museer, har sedan 2001 k-märkt fartyg som tidigare gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg – till exempel skutor, passagerarångare och fiskefartyg.

Hittills har endast ett åttiotal fartyg erhållit denna kulturhistoriska märkning men nu läggs ytterligare tre till listan: ångslupen Gerda, som trafikerar vattnen kring Eskilstuna, räddningskryssaren N.A. Båth, som tillhör sjöräddningsmuseet i Kåseberga och fraktfartyget Svanevik med hemmahamn på Skeppsholmen i Stockholm.

Länk: www.maritima.se

Bildtexter:
Gerda blev liggande på land i över 60 år.
Men nu trafikerar hon åter vattnen kring Eskilstuna och
har k-märkts av Sjöhistoriska museet.
Foto: Sjöhistoriska museets arkiv.

Fraktfartyget Svanevik på väg genom Danvikskanalen
på 60-talet. Idag ligger hon vid Skeppsholmen i Stockholm
och har k-märkts av Sjöhistoriska museet.
Foto: Sjöhistoriska museets arkiv.

N.A. Båth levererades 1959 av Djurgårdsvarvet till Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne och stationerades vid Räddningsstation Kåseberga, Ystad. Sjöräddningskryssaren bekostades av en fond där pengar donerats av fröken Ester Båth, dotter till en järnhandlare från Karlskrona. N. A. Båth byggdes för den långgrunda kusten vid Sandhammaren och Kåseberga och har räddat 71 sjömän i allvarlig sjönöd och assisterat hundratals fartyg. Den helsvetsade sjöräddningskryssare var i tjänst fram till 2007. De senaste åren på räddningsstationen Hörvik. När Sjöräddningsmuseet i Kåseberga invigdes den 7 juli 2007 återfördes N. A. Båth till sin gamla hemmahamn. Kåseberga sjöräddningsstation bildades 1944 men numera är stationen flyttad till Ystad. Kvar i Kåseberga hamn finns stationsbyggnaden som idag är ett sjöräddningsmuseum där N.A. Båth ingår som en fullt fungerande museibåt.
Byggd: Djurgårdsvarvet, 1959
Material: Stål
Längd: 14,50, bredd: 4,10, djup: 1,30, brt: 20
Sjöräddningskryssare
Hemmahamn: Kåseberga