Nyheter

Fredrik Lööf/Johan Tillander är nu på tredje plats i EM i starbåt. Detta efter fredagens femteplacering. I morgon, lördag, är det den sista EM-dagen och två race är planerade.

Robert Scheidt/Bruno Prada från Brasilien leder EM (11 poäng), följda av Iain Percy/Andrew Simpson (12 poäng), Storbritannien. Lööf/Tillander har med sina 16 poäng således chans att avancera. Alldeles utanför pallplats är Robert Stanjek/Markus Koy, Tyskland, på 26 poäng.

Länk: http://www.rolex-baltic-week.com/en/home.html

Tyska HanseYachts AG med produktion i Greifswald i norra Tyskland kommer att samla alla sina varumärken under det gemensamma företagsnamnet HanseGroup. I gruppen ingår för tillfället Hanse, Moody och Fjord plus det nyligen övertagna Dehler Yachtbau. All försäljning och marknasföring kommer att ske under namnet HanseGroup. Länk: www.hanseyachts.com

Det tyska företaget SFC Smart Fuel Cell AG har presenterat en helt ny lösning för ett konstruera bränsleceller. Den är i första hand tänkt för husvagnar, men fungerar även i bland annat båtar.

Bränslecellen heter EFOY 2200 och har 38% högre uteffekt än sin föregångare, EFOY 1600. Den har en laddningskapacitet på 2 200 W per dygn och är helt oberoende som kraftkälla. Den har också betydligt lägre energiförbrukning än tidigare modeller.

Den enda nackdelen än så länge för den här typen av miljövänliga produkter är priset. EFOY 2200 kostar cirka 5 000 Euro, det vill säga över 50 000 kr.

Länk: www.efoy.com

Svensk representant är Thermoprodukter AB.

www.thermoprodukter.se

Kommentarer

Narbonne Associates 17:54:27 2009-07-20

Narbonne Associates säljer för 2500 euro idag

Johan 01:03:34 2009-07-21

2200 Wh per dygn (wattimmar), inte W.

Ett team upptäcktsresande med en dansk ledare har som första öppna båt rundat Arktis. Deras båt var försedd med två stycken Suzuki DF140 4-takts utombordsmotorer. Expeditionen kallas Polar Passage 2000 och sträckte sig över totalt 26 000 km – en resa som tog åtta somrar att genomföra.

Teamet färdades i en modern båt byggd enligt samma teknik som eskimåerna använder, frånset tatt den här båten är betydligt snabbare. Bland de mest uppmärksammade iakttagaelserna som expeditionen rapporterade märks att Nordostpassagen och Nordvästpassagen båda är isfria för första gången på 100 000 år.

Som tekniskt och materiellt stöd hade expeditionen hjälp av Adventure Club i Moskva, men även motorerna hade stor betydelse.

– Utan de här fyrtaktsmotorerna från Suzuki hade vi aldrig kunnat ta oss hela vägen runt Aktis- särskilt med en så lång resa som vi hade runt Sibiren. De två 140 hk starka var pålitliga och extremt effektiva, vilket sparade oss 35-40% i bränsle jämfört med flera andra motorer, säger expeditionsledaren Anders Bilgram.

De båda Suzuki DF140 motorerna var monterade på båten av modell POCA 600, en 6 m öppen båt som även används av den danska sjöpolisen.

Länk: www.suzukimarinepress.com

Moody DS 62 är en helt ny däcksalongsbåt som får världspremiär vid Southampton i England Show i september. Det är en helt nyutvecklad så kallad “World Cruiser”, som även kommer att visas på Genoa Boat Show i oktober.

Det är en extremt mångsidig och modernt formgiven båt som Moody nu presenterar. För linjerna står Dixon Yacht Design. Enligt tillverkaren representerar den det bästa av flera världar och ska ge båda hög komfort och seglingsupplevelser på högsta nivå.

Längden är 19,3 m och bredden 5,25 m. Båten går 2,50 m djupt och har ett deplacement på cirka 30 ton.

Länk och video: www.moodyboats.com

Janne Ljung blev förstapristagare i Båtlivs och Göta kanals stora sommartävling med en kanalbiljett värd cirka 10 000 kr i förstapris. Båtlivs redaktion säger grattis och tackar alla som deltog i tävlingen, som avgjordes här på hemsidan.

Vi hade måga rätta svar och samstämmiga motiveringar att välja mellan, men juryn enades om Janne Ljungs motivering med tre ord som han förknippar med Göta kanal: Avstressande oförglömlig upplevelse.

Här är hela resultatlistan:

Förstapris: En Göta kanalbiljett Mem-Sjötorp ToR med fritidsbåt
Vinnare:
Janne Ljung
Tre ord: Avstressande oförglömlig upplevelse

Fyra vinnare av boken Göta kanal Guide
1. Stein-Tore Johnsen
Tre ord: Spännande – gemensamhet – rogivande

2. Anita Palmkron-Ulfvin
Tre ord: Efterlängtad spännande båtsemester

3. Stanislav Bradik
Tre ord: Borde besökas snarast

4. Ann-Christine Soting
Tre ord: Slussamarbete stärker sammanhållningen

Länk: www.gotakanal.se

El producerad från vatten ger stora miljöfördelar. Vattenkraft står redan idag för cirka hälften av elproduktionen i de nordiska länderna och blir därmed den viktigaste förnybara kraftkällan i Norden. Lägger vi till vågkraft, så skulle cirka tio procent av världens energibehov kunna fyllas med hjälp av vågkraft.

Vattenkraft bygger på ett naturligt kretslopp där vatten dunstar från haven och faller som regn eller snö över land, varpå det smälta vattnet rinner nedåt mot vattendragen. Själva elproduktionen i ett vattenkraftverk sker då vattnen strömmar genom kraftverkets turbiner som då börjar snurra. Den snurrande turbinen driver en generator som omvandlar energin i vatten till el. Det som avgör hur mycket el som kan produceras är hur stor fallhöjden är och hur mycket vatten som passerar turbinen.

MILJÖVÄNLIG EL GENOM VATTENKRAFT

En av de främsta fördelar är att den el som produceras med vattenkraft inte ger några utsläpp av koldioxid eller andra växthusgaser. Vattenkraft har också en nyckelroll i det stora kraftsystemet eftersom vattenkraft hjälper till att skapa balans mellan produktion och förbrukning. Händelser som driftstopp, uppstart och effekthöjningar vid kraftverk sker ofta med kort varsel och då är det vattenkraft som hjälper till att jämna ut variationerna i förbrukningen. Inte minst när vindkraften byggs ut kommer denna så kallade reglerförmåga att bli allt viktigare för att elsystemet ska vara stabilt. Vattenkraft har många miljöfördelar och vattenkraftverk har en mycket lång livslängd.

Vattenkraftens andel av Fortums elproduktion varierar från år till år beroende på hur mycket vatten som finns. År 2007 stod vattenkraft för 43 procent av den nordiska elproduktionen.

VÅGKRAFT

Det flesta tekniker för vågkraft utvinner energi från vågrörelser vid havsytan men det finns också tekniker som tillvaratar energi från bottenvågor. Enkelt beskrivet består ett vågkraftsystem av flera ihopkopplade aggregat. Varje aggregat består i sin tur av en boj på vattenytan sammankopplad med en linjärgenerator, som i sin tur är fastsatt i botten. El från vågkraft genereras när vågornas rörelser flyttar bojen. Tekniken är robust konstruerad med få rörliga delar så att de fungerar med minimalt underhåll under tuffa förhållanden till havs.

FÖRDEL VÅGKRAFT

En stor fördel med vågkraften är att nyttjandegraden är mellan 35 och 50 procent vilket kan jämföras med nyttjandegraden för vindkraften som är 25 till 30 procent.

En annan fördel med vågkraft är att så mycket som 70 procent av jordytan är hav. Beräkningar har visat att det ur vågkraften skulle vara möjligt att utvinna mellan 10 000 och 15 000 TWh per år. För Östersjöns del skulle det innebära omkring 24 TWh, vilket är lika mycket som de svenska hushållens elbehov på ett år.

Den 1 juli invigdes en världsunik sillgrisslehylla på Stora Karlsö utanför Gotland. Anläggningen, som kan bli hem för 800 sillgrisslepar, ska ge ny kunskap om sillgrisslans biologi och om det många komplexa sambanden i Östersjöns ekosystem.

Fågelhyllan – som väger drygt 4 ton och är 11 meter hög – är gjord av stål och trä och har monterats i anslutning till det befintliga fågelberget på Stora Karlsö. Den liknar de naturliga hyllor som sillgrisslorna lever på. Hyllan kommer att hålla i 30 år och under denna tid kommer den att fungera som en högteknologisk forskningsplats där fåglarnas liv kan följas.

– De första sillgrisslorna har så smått börjat etablera sig och vi har haft en häckning. När all utrustning satts in kommer föräldrarna och ungarna att vägas och läsas av automatiskt. Det är en unik situation eftersom vi troligen kommer att känna till de flesta grisslornas historia. Vi har redan ringmärkt tiotusentals fåglar och deras livshistoria är känd. På sikt kan hyllan utrustas med webbkameror och bli en utmärkt informationsspridare även för allmänheten, säger projektkoordinator Jonas Hentati Sundberg vid Stockholms universitet.

I havsfågelprojektet på Stora Karlsö samverkar WWF, Karlsöklubben och Stockholms universitet genom sitt marina forskningscentrum.

Lena Kautsky, föreståndare för Stockholms universitets marina forskningscentrum med Askölaboratoriet säger att den nya anläggningen dels ger svenska och internationella forskare en unik möjlighet att studera sillgrisslornas liv och livsförhållanden, dels att den är väldigt betydelsefull för forskningen om Östersjön.

– Resultaten från studier av sillgrisslehyllan kommer att kunna kopplas samman med andra forskningsprojekt där förändringar i Östersjöns ekosystem undersöks. Till exempel om miljögifters transport i näringskedjan, övergödning, förvaltning av marina resurser och klimat och klimatmodellering. Då Sillgrisslan lever högst upp i näringsväven blir den en indikator på miljötillståndet i havet. Så kunskapen om just Sillgrisslan har stor betydelse för den fortsatta forskningen om havsmiljön i Östersjön, säger Lena Kautsky och fortsätter.

– I våra uppgifter som marint forskningscentrum ingår att tillhandahålla infrastruktur för forskning, undervisning och övervakning av miljön i Östersjön. Därför kändes därför naturligt att ta på huvudmannaskapet för hyllan, avslutar Lena Kautsky.

För Stockholms universitets del betyder det mycket att vara med och ansvara för ett sådant här projekt.

– Etableringen av en fågelhylla här på Stora Karlsö har möjliggjorts tack vare stöd med 4 miljoner kronor från Världsnaturfonden, vilket visar vilken stor betydelse intresseorganisationer och stödet från enskilda personer har för att föra kunna föra forskningen framåt, säger Stefan Nordlund, dekan vid naturvetenskapliga fakulteten, Stockholms universitet.

Fakta
En sillgrissla kan bli över 40 år gammal. Den häckar för första gången när den är ca 5 år. Sveriges äldsta fågel, en 43 år gammal sillgrissla, hittades på Stora Karlsö under våren 2008. Den var ringmärkt 1965.

Stora Karlsö är Sveriges viktigaste häckningslokal för sillgrissla, tordmule, gråtrut och silltrut. Forskarna ringmärker fåglar, analyserar återfynd av de ringmärkta fåglarna, studerar häckningsbiologi och långsiktiga populationstrender och länkar ihop information om fåglarna med förändringar som sker under ytan i Östersjöns ekosystem. Bland annat har man sett att minskande torskbestånd och mer skarpsill har lett till magrare sillgrissleungar. Tidigare forskning har konstaterat att många ungar dör i fiskeredskap.

Efter tre års intensiv forskning och utveckling är Siren Water Alarm redo att lanseras på marknaden. Det är ett, enligt tillverkaren, revolutionerande alarm som startar automatiskt när ett barn trillar i vattnet.

Den flytande ljudbojen producerar ett tjutande alarm som uppmärksammar omgivningen på att ett barn (eller vuxen) behöver hjälp.

En liten ljudboll (72x40mm) fästes på flytvästen och utlöses direkt vid kontakt med vatten. Ljudbollen kan återanvändas efter att den utlösts i vattnet tack vare smart teknik och design.

Alarmets lätta vikt och placering på flytvästens bälte gör det enkelt och bekvämt för barnet att bära det.

Idén och funktionaliteten bakom Siren Water Alarm är så unik att den har fått världspatent. Alarmet har testats av TNO och är CE-certifierad av SGS.

Länk: www.barntrygghet.se

Endast tre av de tolv största kryssningshamnarna i Östersjön – Stockholm, Visby och Helsingfors – uppfyller kryssningsfartygens egna krav på mottagning av fartygens toa- och avfallsvatten. De flesta andra hamnar i Östersjöregionen har låg eller dålig kapacitet, visar en granskning som WWF gjort. Det bidrar till att kryssningsfartygen fortfarande dumpar sitt toalettavfall till havs, vilket späder på övergödningen.

I ett brev uppmanar WWF hamnarna att öka sitt miljöengagemang och bygga ut sina mottagningsanläggningar. Den europeiska kryssningsindustrin omsätter omkring 160 miljarder kronor per år. En stor del av fartygen trafikerar Östersjön som tar emot mer än 350 kryssningsfartyg per år och industrin förväntas växa med 13 procent varje år.

– Det är inte rättvist att stora hamnar och städer tjänar pengar på kryssningsturister utan att på ett tillfredsställande sätt kunna ta hand om deras avfall. Vi tycker att en del av inkomsterna borde användas till att förbättra hamnanläggningarna för att erbjuda effektiv mottagning av avfallsvatten, säger Åsa Andersson, chef för WWFs Östersjöprogram.

WWFs granskning omfattar de 12 mest besökta hamnarna i regionen: Gdynia, Göteborg, Helsingfors, Klaipeda, Kiel, Köpenhamn, Riga, Rostock, Stockholm, St Petersburg, Tallinn och Visby.

För två år sedan började WWF aktivt sitt arbete med att påverka färjerederier och kryssningsindustrin i Östersjön och uppmanade dem att frivilligt sluta dumpa sitt toalettavfall i havet. Många färjerederier svarade positivt på initiativet redan samma år. I maj 2009 gick även kryssningsfartygens paraplyorganisation ”European Cruise Council”, ECC, ut och meddelade att de åtar sig att sluta dumpa avfallsvatten i Östersjön under förutsättning att vissa grundförutsättningar finns. Bland annat måste det finnas ”fullgoda hamnfaciliteter tillgängliga utan särskild kostnad”.

– Vi gratulerar hamnarna i Stockholm, Visby och Helsingfors för att de tar sitt miljöansvar på allvar och går i spetsen för en bra avfallsvattenhantering. Vi hoppas på deras stöd för att tillsammans med oss sätta tryck på övriga hamnar, säger Mattias Rust, marinbiolog och sjöfartsansvarig på WWF.

Under denna vecka har WWF också uppmanat den internationella sjöfartsorganisationen IMO, som den 13-17 juli möts i London för att diskutera miljöpåverkan från fartyg, att ta fram strängare regler. I nuläget tillåts dumpning av avfallsvatten på internationellt vatten.

Länk: www.wwf.se

Det började av en slump med en Volvo P1800. Sedan dess har Sir Roger Moore kört många Volvo-bilar. Nyligen levererades ännu en i raden, en silverfärgad Volvo C70. “Helgonet” var en av Englands mest populära TV-serier i början på 60-talet. Hjälten i serien, Simon Templar, var en slags modern Robin Hood-figur, en gentlemannamässig välgörare och äventyrare.

När serien startade 1962 fick en relativt ung skådespelare vid namn Roger Moore huvudrollen. Eftersom Templar var en globetrotter behövde han ha en elegant och sportig bil i som matchade hans karaktär.

Alla engelska biltillverkare tillfrågades, men ingen var intresserad av att stå för en bil till den nya TV-serien.

Produktionsledaren, Johnny Goodman, hade en god vän som var trafikpolis. Han tipsade om en ny, fräck bil som han sett på gatorna i London. En Volvo P1800. TV-bolaget skickade Moore till en Volvo-återförsäljare och på så sätt hamnade Volvon i händerna på “Helgonet”.

TV-serien blev snabbt en succé i England och slog därefter igenom i många andra länder, däribland Sverige. Templars Volvo P1800 var med genom hela serien och det var dessutom Roger Moores privata bil under många år.

Trogen och nöjd Volvokund

Sedan dess har Sir Roger Moore haft ett speciellt band till Volvo. Eftersom hans fru, Lady Christina Moore, är svenska så har paret ofta besökt Sverige. De har alltid åkt Volvo under sina besök, oftast utlånade av Volvohandlaren Bra Bil i Upplands Väsby.

– För tio år sedan ville Sir Moore köpa en Volvo och eftersom han tyckte att han alltid fått så god service så vände han sig till oss, berättar koncernchefen för Bra Bil, Metin Basberber. Han fortsätter:

– Sedan dess har han köpt ett par bilar och nu senast en silverfärgad Volvo C70 som han ville ha levererad till sitt sommarhus i Monaco. Han är dessutom inne på att byta ut sin Volvo XC90 mot en ny Volvo XC60.

Thank God it was a Volvo

För ett antal år sedan var Sir Moore med sin fru Christina i Sverige för att lotta ut en P1800 i TV-programmet Bingolotto. På vägen till TV-studion blir sällskapet rammade i sidan av bilen. Sir Moore och hans sällskap klev oskadda ur bilen och Moore konstaterade “Thank God it was a Volvo”.

– Det är överhuvudtaget ingen tvekan att Volvo är den säkraste bilen i världen, sa Sir Moore när han hämtade ut sin senaste Volvo.

Länk: www.volvocars.se

Kommentarer

Gunnar 14:36:23 2009-07-19

Enligt Moores självbiografi ville filmgänget ha er Jaguar men det det skulle dröja 6 månader. P 1800 fick de två av + en studio"bil" efter ett par dagar.

Bavaria Yachts var en av sponsorerna när årets upplaga av de tolfte Match Race Germany hölls i Langenargen vid Bodensjön. Seglingan hölls i maj omgivna av de schweiziska alperna och avgjordes i båtar av modellen Bavaria 35 Match.

I den här upplagan deltog många välkända seglare, bland andra Peter Gilmour och titelförsvararen Ian Williams tillsammans med Ben Ainslie och Sébastien Col.

Ben Ainslie blev överlägsen segrare. Alal resultat med mera finns på Bavarias hemsida: www.bavaria-yachtbau.com i sektionen för nyheter.

Franska Beneteau, som är en av världens största båttillverkare, presenterar en hel rad nya modeller i sommar och i höst. Bland annat två stora motorbåtar, Swift Trawler ST 42 (bilden ovan) och MonteCarlo 47 Hard Top.

Beneteau, som även äger Jeanneau, har haft det kämpigt det senaste året. Företaget gör nu som bland andra tyska Bavaria och försöker satsa sig ur lågkonjunkturen. Den som lyckas etablera “rätt” modeller i det här läget kan bli den stora vinnaren när tiderna blir bättre.

Här följer företagets pressreleaser på engelska för de båda stora nya motorbåtarna.

BENETEAU entered the large Sport Cruiser segment of the market in December 2008 with
the launch of the MonteCarlo 47 Hard Top. Its interior space and elegant, thoroughbred
lines made it an instant success. The range is now being extended again with the launch
of the MonteCarlo 47 FLY: a MonteCarlo 47 with a large sunbathing terrace. The external
cockpit galley unit has been cleverly converted to provide access to the flybridge.
Infinite multi-functionality on deck and inside
The award-winning designer of the MonteCarlo range Pierangelo Andreani has drawn a very
beautiful new design in true Mediterranean style with features to suit every taste and need. The
overall layout of the MonteCarlo 47 FLY offers two very special living spaces: the cockpit and the
luxuriously-appointed flybridge
· On deck: relaxation in the sun.
– The flybridge incorporates two distinct areas: the helm station and the convertible 6-person
saloon. The driver’s seat is on the centreline of the boat, and the instrument panel features a full
duplicate set of navigation instruments. To the left is the co-driver’s seat, and to the right a large
lounger-style sunbathing platform with a pullout fridge beneath. Behind is the spacious saloon
with bench seating and full backrests for at least six diners. For safety, access to and from the
flybridge is fully protected. Lastly, the visually-appealing arch carrying the radar and antennas is
raised for even greater comfort.
– With its external galley unit, the enormous cockpit is big enough for all the crew to relax
together. The external saloon converts into a sunbathing platform. The interior is entered via a
wide 3-panel glazed door. The tender garage beneath the cockpit is so large that the outboard
can be left in place. The generous aft sunbathing platform offers convenient and safe access to
the water.
– The forward king-size sunbathing platform (2 x 1.90 metres) is upholstered in the latest
Exclusive collections (BENETEAU 2009).
LOA: 14.97 m
Hull length: 14.15 m
Beam: 4.30 m
Fuel capacity: 2 x 650 litres
Fresh water capacity: 2 x 320 litres
· Inside: generously-luxurious living spaces
Everything on board is designed to make life easier:
�� excellent head height in common with all the boats in this range
 generous amounts of space, especially in the owner’s cabin, which occupies the full width
of the boat and is flooded with light from two large side windows
�� single-level traffic areas
�� a galley that draws its inspiration from the latest technologies and design ideas
(optimised storage, space-saving solutions, soft-close drawers, etc.)
 choice of layout version: 2-cabin or 3-cabin
The MonteCarlo 47 FLY also introduces new leather, alcantara and light oak finishes.
Perfect balance between hull and propulsion
The MonteCarlo 47 hull design has been developed in close co-operation with Volvo Penta to
accommodate its IPS (Intelligent Propulsion System) and therefore optimise the power of its pod
drives and the behaviour of the boat. The propulsion system offered is the Volvo IPS 600 with two
D6 435 HP diesels. The new cylinder block used on the D6 unit provides improved sound
insulation. The steering system is electrically-powered, with joystick control for berthing
manoeuvres.
Key specifications:
· Design by P. Andreani
· Hull designed by the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 435 000 €uros.

The existing Swift Trawler range of the ST 42 and ST 52 is growing, and will be joined by
the Swift Trawler 34 this autumn. This new edition benefits from a semi-planing hull similar
to the one on which its senior siblings have built their reputation. The new model is a
collaborative effort between designers Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team.
Its proposition is as simple as it is attractive: comfortable on-board living for a couple and
their guests.
1. Outside: traditional, comfortable design
The Swift Trawler 34 inherits its overall visual appeal from its 42-foot big brother, with a stylish
wheelhouse and large flybridge, complete with derrick for easy tender handling and stowage.
The capacious cockpit locker is big enough to store every item of seagoing equipment. A hinged
gate provides access to the transom skirt and its bathing ladder. Access to the generous
sunbathing platform forward of the wheelhouse is either via the starboard passageway (with its
safety door) or the wide and ultra-safe side deck to port.
The flying bridge is surprisingly spacious and extremely comfortable. To port, a large space is
available to house the tender, whilst further forward is the starboard helm position and saloon
with a 6-seater table.
2. Inside: modular space
The wheelhouse interior is accessed via a 3-panel sliding glass door that creates a perfect
feeling of space.
The saloon converts very easily to provide a double berth to starboard (with a clic-clac sofa bed
opening to 1.20 x 2.00 metres).
Moving forward, the port side helm station with its double bench seat is extremely comfortable.
The removable floor step is retractable for easy access to the passageway via a sliding side door.
The U-shaped galley with its double sink and choice of work surfaces is to port.
The companionway leads to the port guest cabin (with bunk berths) and the starboard washroom
and WC with its ventilation port and storage. The bow compartment houses the generous owner’s
cabin with its large bed (1.99 x 1.60 metres with access from both sides) and many storage
spaces (including one beneath the bed).
A great deal of work has been done to maximise the acoustic insulation on board.
Lastly, the Swift Trawler 34 is extremely roomy, with a saloon, galley and owner’s cabin
comparable in size to the accommodation offered in the 42-foot version; in fact, the finishes and
woodwork are identical.
LOA: 11.14 m
Hull length: 9.99 m
Beam: 4.00 m
Light displacement: 7,450 kg
Max. engine power: 425 HP
Fuel capacity: 800 litres
Fresh water capacity: 320 litres
EC certification applied for: B8 / C 10 / D 11
3. At sea: performance in comfort
The Swift Trawler 34 is powered by a single Cummins 425 HP diesel delivering a maximum
speed of 22 knots for real safety and performance at lower fuel consumption.
The hull is immensely stable when moored and underway, and berthing manoeuvrability is
maximised by the bow thruster (standard) and stern thruster (optional).
Clear access to the engine, plumbing and electrical systems makes for easy maintenance and
servicing.
Key specifications:
· Design by Joubert – Nivelt
· Hull designed by Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 183 000 €uros.
Discover the Swift Trawler 34 at the Cannes, Southampton, La Rochelle

Kommentarer

Jan Granquist 22:22:50 2009-07-19

Kan ni inte skriva på svenska istället? Båtliv är väl en svensk tidning?
BENETEAU entered the large Sport Cruiser segment of the market in December 2008 with
the launch of the MonteCarlo 47 Hard Top. Its interior space and elegant, thoroughbred
lines made it an instant success. The range is now being extended again with the launch
of the MonteCarlo 47 FLY: a MonteCarlo 47 with a large sunbathing terrace. The external
cockpit galley unit has been cleverly converted to provide access to the flybridge.
Infinite multi-functionality on deck and inside
The award-winning designer of the MonteCarlo range Pierangelo Andreani has drawn a very
beautiful new design in true Mediterranean style with features to suit every taste and need. The
overall layout of the MonteCarlo 47 FLY offers two very special living spaces: the cockpit and the
luxuriously-appointed flybridge
· On deck: relaxation in the sun.
– The flybridge incorporates two distinct areas: the helm station and the convertible 6-person
saloon. The driver’s seat is on the centreline of the boat, and the instrument panel features a full
duplicate set of navigation instruments. To the left is the co-driver’s seat, and to the right a large
lounger-style sunbathing platform with a pullout fridge beneath. Behind is the spacious saloon
with bench seating and full backrests for at least six diners. For safety, access to and from the
flybridge is fully protected. Lastly, the visually-appealing arch carrying the radar and antennas is
raised for even greater comfort.
– With its external galley unit, the enormous cockpit is big enough for all the crew to relax
together. The external saloon converts into a sunbathing platform. The interior is entered via a
wide 3-panel glazed door. The tender garage beneath the cockpit is so large that the outboard
can be left in place. The generous aft sunbathing platform offers convenient and safe access to
the water.
– The forward king-size sunbathing platform (2 x 1.90 metres) is upholstered in the latest
Exclusive collections (BENETEAU 2009).
LOA: 14.97 m
Hull length: 14.15 m
Beam: 4.30 m
Fuel capacity: 2 x 650 litres
Fresh water capacity: 2 x 320 litres
· Inside: generously-luxurious living spaces
Everything on board is designed to make life easier:
�� excellent head height in common with all the boats in this range
 generous amounts of space, especially in the owner’s cabin, which occupies the full width
of the boat and is flooded with light from two large side windows
�� single-level traffic areas
�� a galley that draws its inspiration from the latest technologies and design ideas
(optimised storage, space-saving solutions, soft-close drawers, etc.)
 choice of layout version: 2-cabin or 3-cabin
The MonteCarlo 47 FLY also introduces new leather, alcantara and light oak finishes.
Perfect balance between hull and propulsion
The MonteCarlo 47 hull design has been developed in close co-operation with Volvo Penta to
accommodate its IPS (Intelligent Propulsion System) and therefore optimise the power of its pod
drives and the behaviour of the boat. The propulsion system offered is the Volvo IPS 600 with two
D6 435 HP diesels. The new cylinder block used on the D6 unit provides improved sound
insulation. The steering system is electrically-powered, with joystick control for berthing
manoeuvres.
Key specifications:
· Design by P. Andreani
· Hull designed by the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 435 000 €uros.

The existing Swift Trawler range of the ST 42 and ST 52 is growing, and will be joined by
the Swift Trawler 34 this autumn. This new edition benefits from a semi-planing hull similar
to the one on which its senior siblings have built their reputation. The new model is a
collaborative effort between designers Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team.
Its proposition is as simple as it is attractive: comfortable on-board living for a couple and
their guests.
1. Outside: traditional, comfortable design
The Swift Trawler 34 inherits its overall visual appeal from its 42-foot big brother, with a stylish
wheelhouse and large flybridge, complete with derrick for easy tender handling and stowage.
The capacious cockpit locker is big enough to store every item of seagoing equipment. A hinged
gate provides access to the transom skirt and its bathing ladder. Access to the generous
sunbathing platform forward of the wheelhouse is either via the starboard passageway (with its
safety door) or the wide and ultra-safe side deck to port.
The flying bridge is surprisingly spacious and extremely comfortable. To port, a large space is
available to house the tender, whilst further forward is the starboard helm position and saloon
with a 6-seater table.
2. Inside: modular space
The wheelhouse interior is accessed via a 3-panel sliding glass door that creates a perfect
feeling of space.
The saloon converts very easily to provide a double berth to starboard (with a clic-clac sofa bed
opening to 1.20 x 2.00 metres).
Moving forward, the port side helm station with its double bench seat is extremely comfortable.
The removable floor step is retractable for easy access to the passageway via a sliding side door.
The U-shaped galley with its double sink and choice of work surfaces is to port.
The companionway leads to the port guest cabin (with bunk berths) and the starboard washroom
and WC with its ventilation port and storage. The bow compartment houses the generous owner’s
cabin with its large bed (1.99 x 1.60 metres with access from both sides) and many storage
spaces (including one beneath the bed).
A great deal of work has been done to maximise the acoustic insulation on board.
Lastly, the Swift Trawler 34 is extremely roomy, with a saloon, galley and owner’s cabin
comparable in size to the accommodation offered in the 42-foot version; in fact, the finishes and
woodwork are identical.
LOA: 11.14 m
Hull length: 9.99 m
Beam: 4.00 m
Light displacement: 7,450 kg
Max. engine power: 425 HP
Fuel capacity: 800 litres
Fresh water capacity: 320 litres
EC certification applied for: B8 / C 10 / D 11
3. At sea: performance in comfort
The Swift Trawler 34 is powered by a single Cummins 425 HP diesel delivering a maximum
speed of 22 knots for real safety and performance at lower fuel consumption.
The hull is immensely stable when moored and underway, and berthing manoeuvrability is
maximised by the bow thruster (standard) and stern thruster (optional).
Clear access to the engine, plumbing and electrical systems makes for easy maintenance and
servicing.
Key specifications:
· Design by Joubert – Nivelt
· Hull designed by Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 183 000 €uros.
Discover the Swift Trawler 34 at the Cannes, Southampton, La Rochelle

Lars-Åke Redéen 11:48:55 2009-07-20

HeJ!

Tack för kommentaren. Det var en test för at tse hur ni läsare reagerade. Vi lovar att skriva på svenska efter detta.
Fortsatt trevlig båtsommar!
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör

Jan Granquist 13:01:43 2009-07-20

Tack för detta! Nu är jag nöjd!

Marinplus AB har utnämnts till distributör av de officiella digitala sjökorten som samordnas av den internationella organisationen PRIMAR i Stavanger, Norge och utgivs av respektive lands sjöfartsmyndighet.

Såväl handelssjöfart som privata båtar navigerar idag med hjälp av digitala vektoriserade sjökort (ENC) och navigationssystem (ECS). Digitala sjökort (ENC) från PRIMAR uppfyller IMO SOLAS sjökort och gör det möjligt för sjöfarten att navigera papperslöst vid användning av s.k. ECDIS-godkända navigationssystem.

Sjökorten håller högsta standard och är de enda officiella sjökorten på marknaden och sammanställs av den internationella organisationen PRIMAR som är baserad i Stavanger i Norge.

Sjökorten levereras krypterade i formatet S-63 vilket kan läsas av professionella ECDIS-godkända navigationssystem och av navigationsprogram för fritidsbåtsmarknaden och lättare kommersiell trafik, som till exempel Coastal Explorer 2009 och Rose Point ECS.

”Nu förstärker vi vår bearbetning av den kommersiella sjöfarten och kan erbjuda ännu fler lösningar som gör det enkelt, roligt och säkert till sjöss”, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

”Distributionsavtalet med Primar gör det möjligt för oss att erbjuda digitala, vektoriserade sjökort utgivna av större delen av världens nationella sjöfartsmyndigheter. Det är ett naturligt tillval till NaviGear® navigationssystem men givetvis också till alla andra navigationssystem och navigationsprogram som klarar att hantera den nya ENC-standarden S-63 för digitala sjökort”, fortsätter Christer Ullskog.

Länk: www.marinplus.se

Bara två veckor efter Matchracing-VM i Lysekil för damer är det dags för de svenska elitdamerna att göra upp om SM-titeln i den allt populärare seglingsgrenen Matchracing. 12-14 augusti seglas Swedish Sail Cup, ett nytt Internationellt SM för damer i Karlskrona, och tävlingen samlar Sveriges främsta besättningar och flera internationella toppseglare.

– Vi är fantastiskt glada att få instifta den nya Internationella SM-tävlingen för damer. Målet är att detta ska bli ett stort återkommande internationellt mästerskap i samband med vår berömda maritima festival Sail Karlskrona, berättar Michael Fransson, vd för Arenabolaget i Karlskrona.

Redan nu är det klart att både Anna Kjellberg, som för andra året i rad blev tvåa i finalen i Match Cup Sweden i Marstrand i juli, och Linda Rahm, som även hon för andra året blev trea. Flera av de svenska besättningarna som tävlar i VM kommer även att ställa upp i Karlskrona, men konkurrensen är hård, endast åtta internationellt etablerade team kommer att få möjlighet till en startplats.

Båtarna blir av typen CB66 och seglas av tremannabesättningar.

– Med ett nytt SM för damer ökar vi möjligheterna för de svenska Matchracingseglarna att träna i tremannabesättningar inför OS 2012, där Matchracing blir en ny disciplin för damer, säger Martin Sohtell vid Brandspot, som tillsammans med Tallebryggans båtklubb och Karlskrona Segelsällskap ansvarar för det sportsliga arrangemanget.

Länk: www.karlskrona.se/sail

Nu laddar Carl-Hampus Lundberg inför säsongens andra tävling, i Östhammar 25-26 Juli. Säsongspremiären på Grisslinge havsbad gick inte som väntat. Carl-Hampus drogs med tekniska problem och en del saker gick sönder. Han slutade totalt sexa. Nu är allt lagat och en del saker förbättrade. Arbetet har gått väldigt bra tack vare det fina samarbetet med Queen of Tools.

I Östhammar är den en tävling på lördagen och en tävling på söndagen som båda räknas separat i årets SM-tabell. Däremot är det en gemensam prisutdelning på söndagen i Östhammar efter båda tävlingarna som tillsammans blir Östhammar GP. Förra säsongen tog Carl-Hampus hem andraplatsen i Östhammar GP, den här säsongen satsar han ännu högre!

Foto: Maria Plathin.

Marina främmande arter som sprids mellan världshaven via fartygs barlastvatten orsakar varje år skador för tiotals miljarder kronor, visar en ny rapport från WWF. Både fiskenäringen, industrier, infrastruktur och kustnära samhällen drabbas negativt, enligt beräkningar som WWF gjort i rapporten ”Silent Invasion”. Den presenteras vid internationella sjöfartsorganisationens (IMOs) möte i London 13-17 juli.

– För att få bukt med spridningen av främmande marina arter måste världens sjöfartsnationer omedelbart skriva på och genomdriva den internationella Barlastkonventionen. Det är därför glädjande att regeringen nu efter lång tid äntligen föreslagit att Sverige ska skriva under, säger Åsa Andersson, chef för Världsnaturfonden WWFs Östersjöprogram.

Rapporten sammanfattar forskningsläget och kostnaderna för de skador som främmande arter från barlastvatten orsakar. Cirka 7 000 marina arter åker varje dag snålskjuts i barlasttankarna. Totalt fraktas 80 miljoner ton barlastvatten årligen över världshaven och skadorna beräknas till drygt 50 miljarder kronor. I Östersjön har kammaneter, svartmunnad smörbult och ullhandskrabba exempelvis fått fotfäste.

Barlastkonventionen antogs av IMO 2004, men har ännu inte trätt i kraft eftersom för få länder skrivit på. Den svenska regeringen föreslog i förra veckan att ratificera konventionen och frågan väntas komma upp på riksdagens bord under hösten, där det avgörande beslutet fattas.

I rapporten granskas 24 fall där främmande marina arter spridits de senaste fem åren sedan konventionen antogs. Ett exempel är den nordamerikanska kammaneten – som i princip slog ut det värdefulla ansjovisfisket i Svarta havet på 90-talet. Den har nu spritt sig till Kaspiska havet, Nordsjön och Östersjön. Ullhandskrabban har etablerat sig på båda sidor av Nordatlanten där den orsakat stora problem. Bara i Tyskland uppgår kostnaderna till mer än 800 miljoner kronor.

– Ansvarsfulla flaggstater måste skriva på för att få bort de tickande bomber som transporterna av barlastvatten idag är. Då sparar vi också skattebetalarnas pengar när vi slipper dyra insatser för att i efterhand åtgärda skador på miljö, industrier och infrastruktur, säger Mattias Rust, marinbiolog och sjöfartsansvarig på WWF.

Obehandlat barlastvatten för med sig kostnader på drygt fem kronor per ton – eller cirka 55 miljarder kronor per år i form av skador från främmande arter. Motsvarande kostnad med en fungerande barlastkonvention skulle minska till 30 öre per ton, cirka 6 procent av dagens kostnader.

– Om barlastkonventionen träder i kraft stärks den svenska sjöfartens internationella konkurrenskraft och gör det svårare för mindre seriösa rederier. Teknik och metoder att rena finns idag, bland annat hos svenska företag. Det blir bara dyrare om vi väntar, avslutar Mattias Rust.

Länk: www.wwf.se

Fakta: Barlastkonventionen
Barlastkonventionen eller ”Internationella konventionen om kontroll och hantering av barlastvatten och sediment från fartyg” antogs 2004. Syftet är att förebygga, minimera och slutligen eliminera transport av skadliga vattenorganismer (främmande arter) och sjukdomsframkallande organismer mellan olika vattenområden. Samtidigt eftersträvar konventionen att kostnaden och påverkan för sjöfart och handel ska vara så liten som möjligt. Kravet är att minst 30 stater som står för 35 procent av världshandelsflottan undertecknar konventionen. Hittills har 18 länder som står för 15 procent av världshandelsflottan skrivit på.

Fakta: Främmande arter
En främmande art är en växt, ett djur, en svamp eller en mikroorganism som med människans hjälp har spridits utanför sitt naturliga utbredningsområde. Det kan ske avsiktligt eller av misstag. En del ställer till med problem i våra hav, sjöar och vattendrag och på land, medan andra är harmlösa. Forskarna har svårt att förutse vad som händer om en främmande organism etablerar sig en ny miljö. Ett hundratal nya arter har kommit in under de senaste årtiondena. Ett 70-tal har etablerat sig i främst Östersjön och Kattegatt.

Statens maritima museer och Stockholm universitet går nu in i ett samarbete som sätter fokus på det maritima kulturarvet. Från 2010 satsar vardera parten upp till två miljoner årligen för att forskning och utbildning inom det maritima ämnesområdet ska nå världsklass. De akademiska ämnesområden som berörs är arkeologi, etnologi och historia.

Statens maritima museer, huvudman för Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet, hoppas härmed kunna initiera viktig forskning kring det maritima kulturarvet. Sverige har internationellt sett oerhört goda förutsättningar, regalskeppet Vasa och Östersjön som en skattgömma för unikt bevarade vrak är några exempel. Samarbetet för att med humaniora belysa det maritima beslutas av formella skäl ett år i taget, men är tänkt att pågå i sex år.

– Det här blir ett nytt och mer systematiskt sätt för oss att satsa på kvalificerad kunskapsuppbyggnad. Forskningssamverkan med universitet och högskolor är en viktig framgångsfaktor för museerna, säger Robert Olsson, chef för Statens maritima museer.

Avsikten är att samarbetet ska organiseras i ett centrum för maritima studier förlagt till Stockholms universitet till vilket forskare och doktorander från såväl det egna universitetet som från andra universitet och högskolor i landet kommer att knytas.

– Vi ser väldigt positivt på möjligheterna inom detta forskningssamarbete inom det maritima området och hoppas att denna form för långsiktigt samarbete och mångvetenskapligt angreppssätt i framtiden kan användas som modell för annan angelägen humanistisk forskning knuten även till andra museer och kulturinstitutioner, säger Gunnar Svensson, dekanus för Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet.

Länk: www.maritima.se

Vid söndagens prisutdelning fick Kenneth från Fryshuset och briggens matros Tobias motta tredjepriset för första etappen i The Tall Ships Races. Prisutdelare var ingen mindre än Rysslands premiärminister Vladimir Putin. Tidigare under dagen hade Tre Kronor för andra gången vunnit priset för “Best Ship in the Crew Parade”.

Ombord på Tre Kronor af Stockholm seglar 16 ungdomar från Fryshuset tillsammans med den ordinarie besättningen. Detta är Fryshusets “bästingar” från projekten Sharafs hjältar, United sisters, Brobyggarna och Lugna gatan. I sitt arbete vill de vara goda förebilder och verka för ett ökat samförstånd och motverka negativa trender.

Att Briggen Tre Kronor fått möjlighet att vara värd för den här gruppen har varit oerhört inspirerande och lärorikt och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete. De här ungdomarna representerar något av det viktigaste vi har i dag. Det är ungdomar med civilkurage och framtidstro som vågat ta diskussionen i viktiga frågor som rör vår framtid som en mångkulturell nation. Vi är glada och stolta över att vi kan vara med och inspirera dem i deras arbete samtidigt som vi också lär oss mer om ungdomars villkor och förutsättningar i dagens Sverige.

Cruise in Company till Åbo
På tisdag fortsätter fartygen till Åbo. Denna etapp är sk Cruise in Company där man inte tävlar utan istället försöker umgås mellan deltagarfartygen så mycket som möjligt.

Nästa del av tävlingen startar den 26 juli och avslutas i Klaipeda i Litauen den 31 juli till den 3 augusti. I den etappen deltar ungdomar från flera olika östersjöländer ombord på Tre Kronor af Stockholm.

Foto Tre Kronor: Sture Haglund.

73 procent av svenskarna vill tillbringa semestern på sjön. Men det är bara 39 procent som har tillgång till egen båt. Det visar en undersökning som beställts av Sweboat, båtbranschens riksorganisation, i syfte att kartlägga svenska folkets båtintresse. Sweboat lät undersökningsföretaget K2Analys genomföra 1 000 telefonintervjuer med ett slumpmässigt urval respondenter.

Undersökningen innehåller frågor kring vad man vill använda båten till. Svaren visar bland annat att

• unga vill ut på havet i större utsträckning än äldre

• de populäraste båtaktiviteterna är ”båtutflykt”, ”tur till skärgårdskrog” och ”fiske”.

• 62 procent vill åka motorbåt, 39 procent vill segla och 51 procent vill ro eller paddla.

Av de tillfrågade uppgav 39 procent att deras hushåll har tillgång till egen båt och 61 procent att de inte har det. 25 procent har motorbåt, 4 procent har segelbåt och 11 procent har annan typ av båt, som roddbåt, kajak, kanot eller husbåt.

Undersökningen genomfördes inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet, som ska hjälpa nybörjare att lära sig allt om båtlivet – sjövett, säkerhet, miljöfrågor, knopar etc.

Servicesajten Upptackbatlivet.se ska vara den kompletta guiden för den som drömmer om eller planerar att ta sig ut på sjön. På ett och samma ställe skall man kunna få inspiration, kunskap och vägledning i allt som har med båtliv och båtköp att göra. Här finns bland annat en handbok för båtägare, information om bra miljöval, guide till kuster, sjöar, vattendrag och skärgårdar och hjälp till ett lyckat båtköp.

– Vi vill visa alla dem som drömmer om ett liv på sjön att båtlivet kan vara både prisvärt, lättillgängligt och lätt att lära sig, säger Mathias Herneson, projektledare på Sweboat.

Länk: www.upptackbatlivet.se