Viamaregruppen (www.viamare.se), som bland annat äger Sjöassistans (www.sjoassistans.se), har inlett ett strategiskt samarbete med St George (www.stgeorge.se) avseende drift av en webbaserad säkerhetsbutik inom båt- och sjösäkerhet.
Sjöassistans är den organisation som gör flest hjälpinsatser till sjöss (vid ej fara för liv), och har sedan starten 1999 assisterat över 100 000 båtmänniskor. Förutom hjälpinsatser erbjuder Sjöassistans sedan tidigare även båtförsäkringar och säkerhetsutbildningar.
“Våra kunder har länge efterfrågat möjligheten att kunna handla båtsäkerhetsprodukter hos oss”, säger Jens Johansson, VD på Sjöassistans. “Sjöassistans har genom sin långa erfarenhet en unik kunskap om riskerna på sjön. Rätt säkerhetsprodukter spelar en nyckelroll att undvika och minimera skadorna och är den sista pusselbiten som saknades i Sjöassistans erbjudande.”
Sjöassistans valde att samarbeta med säkerhetsföretaget St George angående drift av en webbaserad säkerhetsbutik inom båt- och sjösäkerhet. “St Georges kompetens inom både säkerhetsmarknaden och e-handel utgjorde ett perfekt komplement till Sjöassistans erbjudande”, tillägger Jens Johansson.
“Sjöassistans och de andra bolagen inom Viamaregruppen har en stark ställning i båtbranschen och ett starkt förtroende hos båtägarna. Vi är mycket glada att Sjöassistans valde att samarbeta med oss och ser det som ett kvitto på våra satsningar på e-handel”, säger Stefan Börjesson, vd för St George Gruppen, som tidigare i våras inledde ett liknande samarbete med försäkringskoncernen If. “Vi ser verkligen fram emot att tillsammans med Sjöassistans erbjuda marknadens absolut bästa webbutik inom båt- och sjösäkerhet.”
Webbutiken kommer att lanseras under hösten 2009.
Länk: www.stockholmradio.se
Frågan om ett körkort för båtförare har diskuterats i många år. En undersökning visar att majoriteten vill införa körkort på sjön. I höst lägger regeringen fram ett förslag om obligatoriskt båtkörkort.
Det är framför allt den ökande båttrafiken som har väckt diskussionen om säkerhet och kunskap på sjön. En undersökningen som genomfördes av söktjänsten kurser.se visar att över 60 procent anser att ett obligatoriskt båtkörkort behövs. Förslaget om det nya körkortet på sjön ska läggas fram av regeringen under hösten.
Dagens Förarintyg kan ersättas av ett eventuellt båtkörkort. Förarintyg är ett bevis på att du som fritidsbåtsägare har genomgått en nautisk utbildning där du har erhållit teoretiska kunskaper om bland annat navigation, sjövägsregler och säkerhet. För att Förarintyget ska vara giltigt måste du ha genomgått en prövning av en arrangör som är auktoriserad av Nämnden för båtlivsutbildning (NFB).
Förarintyg är i dagsläget inte obligatoriskt i Sverige, men är ofta ett krav för att få köra fritidsbåtar utomlands. Båtkörkortet kan i framtiden ersätta Förarintyget, men det är fortfarande ovisst om ett godkänt Förarintyg kan tillgodoräknas som båtkörkort. Det kommer att dröja ytterligare två och ett halvt år innan regeringens förslag om obligatorisk båtkörkort kan bli verklighet.
Länk: www.utbildning.se
Den 1 september förbjuds nytillverkning och import av glödlampor i EU av de klara 100-wattsglödlamporna och de matta glödlamporna. Om tre år är glödlampan ett minne blott.
Anledningen till förbudet är att de omoderna och ineffektiva glödlamporna (ca 90 % av den energi som glödlampan slukar blir till värme istället för ljus) bidrar till onödigt hög energiförbrukning vilket i sin tur leder till ökade koldioxidutsläpp. Eftersom elen i Europa till ca 80 % kommer från fossila bränslen leder minskad energianvändning i sin tur till minskade utsläpp.
Energisystem har de moderna alternativen till glödlampan i sortimentet med högkvalitativt varmvittljus och hållbarhet upp till femtio gånger glödlampans. Vi har kvalitets-LED från BriLux med lysdioder från de marknadsledande diodtillverkarna Sharp och Cree och de absolut bästa lågenergilamporna med unik, patenterad teknik från Govena. Dessutom kan vi erbjuda LED- och lågenergilampor som man kan koppla till en vanlig standarddimmer.
Länk: www.energisystem.se
De låga räntorna och båtpriserna gör att många köper ny eller begagnad båt, ofta finansierat genom ett lån. Men det finns stora skillnader i räntenivåer bland banker och kreditgivare. Även hos låneförmedlaren Lendo – vars affärsidé är att låta flera banker buda på varje låneansökan för att pressa räntan – är skillnaden stor.
I våras var skillnaden mellan högst och lägst erbjudna ränta i genomsnitt så mycket som 6,27 procentenheter. Lägst erbjuden ränta var 3,43%. Nu förklarar bankerna att de vill ligga kvar på en relativt hög ränteskillnad för att själva tjäna mer pengar.
Enligt Lendo används en stor del av de förmedlade lånen just nu till köp av båt och bil. Samtidigt används nästan hälften av kundernas lån för att lägga om tidigare lån från andra banker och kreditgivare, t ex kostsamma avbetalningsköp eller kreditkortsskulder.
Att jämföra flera långivares erbjudanden innan ett lån tas, samt att lägga om tidigare tagna lån, kan sänka räntekostnaderna rejält.
Länk: www.lendo.se
Drevsäcken är ett miljövänligt och enkelt sätt att serva motorn nu när båtupptagningarna närmare sig. Den hängs på drevet och fylls med 20-40 liter vatten och glykol 50/50, för bästa frost och rostskydd. Med drevsäcken konserveras hela sjövattensystemet, ingen losstagning av slangar är nödvändig, systemet är klart för vintern på en kvart, och konserveringsvätskan kan användas år efter år.
Genom en dränerings pip i nedre delen av säcken så tappar man åter konserveringsvätskan i dunk och förvarar den till nästa säsong.
Demontera propellern/a och dess tillbehör. Kontrollera drevet så det inte finns några vassa utstick, ex skador på skäddan eller fenor/plan, vid skador täck dessa med ex silvertejp så säcken inte skadas.
Häng upp säcken underifrån på drevet så att handtagen kommer ovan drevets plan/Avgasutsläpp, fäst remmen genom handtagen så att säcken hänger kvar.
Vik pipen i botten och sätt dit klämman innan du fyller vätskan i säcken, fyll så att vätskan når en bit ovan kylvattenintagen på drevets främre del, sedan kan motorn startas låt den gå i 1 minut så att vätskan når runt i hela systemet.
Om du har en sjövatten kyld motor så låt den gå varm så att termostaten öppnar och du får konserveringsvätska i alla kylkanaler.
När motorn är avslagen så tappas vätskan åter till dunken genom pipen i botten. Demontera säcken och se till all vätska kommit ut.
Länk: www.yellowsmarts.com
Kommentarer
Dessvärre måste den fyllas med dubbel mängd vatten/glykol för att funka till Alpha drev, annars är den kanon.
sämsta skit jag har stött på,i stort sett omöjlig att tömma utan spill man får lägga ner dunkarna på backen och på sin höjd få ut 2L åt gången,för om du höjer drevet så kommer det inte ut något ur säcken,hade varit bättre om pipen satt på andra sidan (innåt båten) på så sätt skulle man höja drevet och få plats med en stående dunk/hink
Vänd på säcken så får du den som du vill ha. Du får ev. göra ett par extra hål för remmen så var det löst.
Torsdag 3 september kommer en hel skola till Havets Hus i Lysekil för att lära sig mer om havet och dets invånare. Det är 225 elever från Solbackeskolan i Bergsjön som intar Havets Hus och akvariet ställer upp mangrant för att ge barnen en oförglömlig upplevelse.
Förutom att de får upptäcka akvariet på egen hand kommer de i mindre grupper få gå mellan sju olika stationer – allt från guidningar i anläggningen till leta strandfynd i Pinnevik och göra sina egna krabbfiskespön. Vikarvets museum kommer också att öppna dörrarna för eleverna och visa på Bohusläns historia. Målet med dagen är att alla barnen ska få lära sig mer om havet och vad man får och kan göra efter Sveriges kuster.
Solbackeskolan är en låg- och mellanstadieskola i Bergsjön där flertalet av eleverna har utländsk bakgrund. Det gör att de har olika referenspunkter och många har inte svenska som modersmål. Därför har Solbackeskolan börjat de senaste höstterminerna med en kick-off då hela skolan åker iväg och gör något roligt tillsammans. Då får de en gemensam upplevelse att prata om och kan utgå från det i sin undervisning. Förra året förlade de sin kick-off i en djurpark och i år är det alltså Havets Hus i Lysekils tur att står värd för skolan
Länk: www.havetshus.se
Norska With presenterar två nya båtmodeller, en uppgradering och en riktig nyhet. De visas på den flytande båtmässan i Oslo, som drar igång på Kadettgangen 3 september. Konstruktör är norrmannen Bror With, som är mest känd för den lilla sportbåten With Dromedille.
Nyheterna är dels en ny krosning mellan en BowRider och en DayCruiser. Den heter With 22 BowCruiser och kombinerar, enligt varvets uppgifter, smart planlösning med frihetskänslan i en BowRider, som ju ursprungligen är en typisk amerikansk båtidé.
Båten har separat toa, pentry, salong och solbädd. Den har djup V-botten är byggd för alla fartregister upp till 40 knop.
I Norge kostar With 22 BowCruiser 498 000 NOK med en 175 hk motor.
På båtmässan visas också nya With 16 Dromedille. Det är en den första av flera nya Dromediller, som är en välkänd båttyp även på den svenska Västkusten. Den nya serien Dromediller ska omfatta 8-16 fot.
Nu kommer boken om Sveriges första havsnationalpark Välkommen på en guidad tur under havet! I samband med invigningen av den nya nationalparken Kosterhavet ger Gullers förlag ut en vacker bok med unika bilder, och med personliga texter av biologen och författaren Stefan Edman.
Krabbor som vandrar många mil nere på bottnarna, räkor som byter kön, snäckor som föder levande ungar, encelliga djur som kan leva både i havet och på stränderna – här presenteras både kända och osannolika varelser och företeelser under ytan.
Stefan Edman, känd biolog, författare och debattör, har skrivit texterna i boken, och han presenterar livfullt och lättläst havets olika invånare. För den som besöker den nya nationalparken, som invigs av Hans Majestät Konungen den 9 september, ger boken fördjupade kunskaper och fungerar som en stimulerande reseguide i en oväntad värld. Och den som hellre sitter hemma i soffan känner nästan en doft av tång och havsluft bara genom att bläddra i boken med dess fascinerande bilder. Nationalparken hyser cirka sex tusen marina arter.
Genom magiska undervattensfoton och populärvetenskapliga ”hemma-hos-reportage” möter läsaren bland annat sjöpungar och havsanemoner, borstmaskar och armfotingar. Vi besöker strandens snäckor, lavar och ”talande” alger. Kliver i land på små idylliska skärgårdsöar för att njuta av floran, fjärilarna och det rika fågellivet. Och tar oss ut i havsbandet till skarvar, sälar och en och annan val. I boken möter du också fiskare, forskare, skärgårdsbor och naturälskare – dessa fantastiska människor som varit med om att skapa nationalparken och nu deltar i arbetet med att sköta den på bästa sätt. Kosterhavets liv och framtid beskrivs och begrundas på Stefan Edmans typiska och förunderligt nyfikna och miljömedvetna sätt.
Stefan Edman, biolog, krönikör och författare, är en av vår tids främsta naturskildrare. Han har varit miljörådgivare åt regeringen och vice ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen. 2006 utsågs han till Årets kommunikatör i klimatfrågor. Stefan har mottagit en lång rad utmärkelser, bl a Harry Martinsons jubileumspris, Lasse Berghagens Sommargylling och Sveriges Ingenjörers miljöpris. Han har gett ut drygt 20 böcker, varav Solvarv, Förnöjsamhet, Västerut, Erik och Sigvard och Matsmart på Gullers förlag.
Länk: www.gullersforlag.se
Carl-Hampus Lundberg som tävlar i racerbåtsklassen T400 har inte haft turen på sin sida den här säsongen. Säsongens fjärde SM-deltäving i Kil, helgen 29/8 var inget undantag. Oturen började redan lördag morgon när teamet skulle åka från sitt boende. Precis innan de skulle ge sig av mot depån upptäcktes det att det bränsle man tagit med sig var stulet.
Eftersom man i T400 klassen kör med 2-takt motorer kör alla i klassen på miljövänlig bensin från Aspen. Den här bensinen är relativt svår att få tag på men det fanns som tur var att köpa på tävlingsplatsen.
Det var dåligt väder i helgen, både regn och kraftig blåst över tävlingsbanan. Blåsten gjorde att hårnålskurvan efter målrakan blev riktigt svår för alla förare. I det första heatet låg Carl-Hampus fyra men fick känna på vädrets makter i hårnålskurvan och körde på en boj.
Carl-Hampus tappade till femteplats. Tyvärr hade Carl-Hampus kört på fel sida om bojen och tvingades därför starta från åttonde startspår i heat två.
Heat två blev dock en succé för Carl-Hampus. Efter första bojen låg Carl-Hampus på en tredjeplats och var mycket nära på att knipa andraplatsen. Carl-Hampus visade en än gång att han gör otroligt bra starter när han tog fem placeringar bara i starten. Tyvärr lyckades Carl-Hampus aldrig köra förbi Johan Björk och kom i mål på en tredjeplats.
På grund av den omvända startordningen för de sex första fick Carl- Hampus starta från fjärde startled i heat 3. Men efter ännu en kanonstart ledde Carl-Hampus nu framför Philip Björk. Under de 3 första varven drog Carl-Hampus ifrån på banans kurviga del medan Philip tog igen på start och målrakan. Det var nu på tredje varvet Carl-Hampus fick känna på vädrets makter igen. I den svåra hårnålen fick Carl-Hampus en stoppsladd och Phili Björk som kom tätt bakom hade ingen chans att väja undan. Det blev en kraftig smäll och Carl-Hampus tvingades bryta heatet på grund av för stora skador på båten. Carl- Hampus kunde på grund av skadorna inte heller ställa upp i heat fyra.
Trots detta är Carl-Hampus Nöjd med helgen.
” Trots att det blev stora skador på båten och att jag inte placerade mig bättre än sexa i tävlingen är jag nöjd med helgen. Jag vann sista heatet i förra tävlingen och nu i helgen körde jag riktigt bra. Det känns som att allt slit med båten i vinter har gett resultat. Mitt ekipage är nu ett vinnande ekipage. Jag vill passa på att tacka Queen of Tools, de förstklassiga verktygen därifrån underlättar verkligen arbetet på båten”
Foto: Maria Plathin.
Finland har bekräftat att de ställer upp som skandinavisk deltagare i Clipper 09-10 Round the World Yacht Race, vilket också innebär skandinavisk premiär i denna spännande tävling. Båten, döpt till Team Finland, ska tävla mot nio stycken identiska 68 fots kappseglingsbåtar. Sträckan de har framför sig är hela 35 000 Nm, i klass med VOlvo Ocean Race alltså.
Samtliga Team Finlands nio medtävlare är sponsrade av en internationell stad, ett område eller ett land. För första gången deltar till exempel Kalifornien, något som har uppmuntrats av guvernör Arnold Schwarzenegger som följde racedeltagarna och besökte dem i någon hamn.
Racet 2009-10 kommer att starta från Humber på den engelska östkusten 13 september 2009 och återvänder 17 july 2010.
Den finska utmaningen är sponsrad av Finnish Tourist Board och båten kommer att segla som en flytande anslagstavla med reklam för “100 000 sjöars land”. Publiken som följer tävlingen på olika sätt beräknas till cirka 200 miljoner personer.
Motorbåtstillverkaren Nord West Yachts på Vindön gör en rejäl satsning på att visa upp sina båtar under tak. Vid Öppna Varv, som avslutades i söndags, invigdes varvets nya båthall med plats för ett stort utbud båtar i varma och väl skyddade lokaler. Utställningshallen ligger intill varvets produktionslokaler.
– Vår tanke är att kunna visa ett helt flöde för våra kunder, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nord West.
– Nu kan kunderna först se produktionen av nya båtar och därefter se färdigbyggda båtar i en skyddad miljö. Vi kan även följa upp med provkörning utanför varvet.
I hallen visas även ett stort utbud av begagnade båtar som har renoverats till mycket fint skick. Nord Wests filosofi är att första besiktiga båtarna, renovera dem och därefter sälja dem vidare.
Länk: www.nordwest.se
KF Yachts, som byggs i blekingska Kallinge, har gått vidare med flera nya modeller efter sin KF31, som presenterades i Båtliv 3-2007. Designmässigt har KF31 utvecklats och håller nu en högre kvalitet än det första bygget. Till skillnad från KF37 byggs KF31 i ribbkravell (allt epoxy-limmad) i högsta kvalitet. Länk: www.kf-yachts.se
Kommentarer
Vilka linjer – en klassiker!
I förra veckan öppnade Henri Lloyd sin första Flagship Store i Skandinavien. Det brittiska lifestylevarumärket har sedan tidigare 16 konceptbutiker i Storbritannien och ytterligare 14 butiker i övriga länder.
Butiken ligger på Södra Larmgatan 16 i Göteborg, i ett område som just nu är Göteborgs bästa shoppingstråk med ett antal nya butiker med kända varumärken såsom Tiger of Sweden och Whyred nära beläget.
Henri Lloyd har sedan tidigare använt sig konceptinredningen tillsammans med nyckelkunder som shop-in-shopkoncept, och den uppdateras löpande. Känslan i den nya butiken andas Henri Lloyds grundvärderingar som framför allt speglar en närhet till havet.
Förutom Henri Lloyds Lifestylekollektion kommer Henri Lloyd Marine, sjöklädeskollektionen, samt Henri Lloyd Footwear att säljas i butiken.
Invigningen, som hölls i samarbete med Relevent AB, bjöd på dryck och tilltugg, DJ Karl von Spreti som underhöll med sköna toner. Med sig hem fick alla en goodiebag från Henri Lloyd.
Länk: www.sportmanship.se
Det blir stor uppställning med kändisar och musik när Sunseeker premiärvisar sitt senaste flaggskepp, Predator 130. Den elektroniska stråkkvartetten Electric String Quartet, Escala för att höja stämningen ordentligt vid festen, som hålls på Southampton Boat Show.
Escala är en engelsk kvartett som upptäcktes på TV-programmet Britain’s Got Talent 2008. De uppträder alltså vid premiären för Sunseeker Predator 130 i Southampton, där båtmässan pågår 11-20 september.
Förutom det nya flaggskeppet visar Sunseeker, under ledning av styrelseordförande Robert Braithwaite, även Sunseeker 80 Yacht, Predator 60 och en Predator 54 samt ytterligare 14 båtar på 52 till 130 fot.
Länk: www.sunseeker.com
Aqualiv AB har under sommaren haft brist på produkter på grund av kraftiga leveransförseningar från tillverkarens underleverantörer. Aqualiv har därför haft blygsam fakturering under andra kvartalet, vilket föranlett styrelsen att ta ett beslut om att upprätta kontrollbalansräkning då misstanke föreligger att halva aktiekapitalet kan vara förbrukat i början av tredje kvartalet.
Aqualiv AB (publ) utvecklar och tillverkar säkerhetsprodukter under varumärkena NavEye och Mobwatcher.
NavEye-produkterna baseras på GSM/GPS-teknik och har som främsta användningsområden positionering, övervakning och personlarm. Mobwatcher är ett unikt patenterat man överbordsystem i kombination med en godkänd startspärr. Aqualiv AB (publ) är listat på AktieTorget.
Länk: www.aqualiv.com
Spelföretaget Ladbrokes satsar på båtsport. Nu går de vidare och följer upp årets Roslagslopp med Saltsjöloppet, som körs kommande lördag.
Aktuella odds Saltsjöloppet 2009:
Vinnare – V50
Dennis Söderman 1,80
Linus Söderholm 2,00
Marcus Westerlund 8,00
Tommy Jansson 12,00
Johannes Lundqvist 21,00
Rasmus Söderholm 21,00
Lovisa Sahlen 31,00
Linus Hjelte 41,00
Fredrik Groth Fyro 51,00
Vinnare – V-150
Peter Wahsltröm 1,80
Peter Forsberg 2,00
Linus Johnson 11,00
Mats Endresen 12,00
Thomas Johansson 41,00
Hasse Bergqvist 51,00
Vinnare – V-300
Fredrik Zander 1,80
Andreas Wirback 2,80
Lasse Norrman 6,00
Conny Hertz 12,00
Fredric Söderberg 15,00
Vinnare – Offshore 3C
Mikael Bengtsson 2,20
Sven Bengtsson 3,00
Daniel Svensson 5,50
Thomas Wrenkler 6,50
Roger Söderstrom 21,00
Vinnare – W-150
Sven Hansen 1,20
Mikael Gustavsson 5,00
Micke Larsson 11,00
Länk: www.ladbrokes.com
Den nyligen avslutade båtmässan i Sydney, Australien, gick betydligt bättre än vad prognoserna hade sagt. Både Riviera Yachts och andra inhenmska tillverkare sålde många fler nya båtar än vad de hade trott vara möjligt. Nu presenterar australiensiska Maritimo en ny “mellanstor” sportfiskebåt, en båttyp som är mycket pupulär både “down under” och i USA, där sportfiske från stora motorbåtar är en stor marknad.
Maritimo har nyligen lanserat ett helt nytt flaggskepp, vilket de alltså följer upp med denna 15,7 meters fiskebåt som ingår i deras serie kallad Offshore Convertible.
Den nya båten heter 470 Offshore Convertible och är en så kallad sluten flybridge med tre kabiner, toalett (badrum) och lyxig inredning. Den stängda flybridgen är praktisk när man fiskar eftersom det går att köra luftkondritionering där inne samtidigt som fiskare och skeppare får en god överblick över sjön.
– Marknaden för cruiser/sportfisher är stark både på hemmaplan och på våra exportmarknader, främst USA. Vi har ett starkt rykte om att bygga kvalitetsbåtar i den kategorin, säger Bill Barry-Cotter, grundare och styrelseordförande för Maritimo.
Båten har en maxfart på över 30 knop med en marschfart på cirka 25 knop. Standardmotorerna är dubbla Caterpillar C9 turbo dieslar på 575 hk styck.
Tekniska data
Length Overall 15.7 metres 51 ft 6 in
Beam 4.8 metres 15 ft 8 in
Draft 1.3 metre 4 ft 3 in
Fuel 3,000 litres 792 US gal
Water 700 litres 185 US gal
Holding Tank 300 litres 79 US gal
Weight 20 tonnes 22 US tons
Sleeping Capacity 5
Cruise Speed 25 knots
Standard Engines
2 x Caterpillar C9 423 kW 575 mhp
No.Sleeping Cabins 3
Länk: www.maritimo.com.au
Det är absolut fulltecknat på Oslos flytande båtmässa, som startar 3 september. För tolfte gången hålls mässan, som är störst i sin klass i norra Europa, på Kadettangen i Sandvika. Över 450 båtar kommer att visas upp vid bryggorna, som täcker över 1 Nm. Över 60 utställare visar upp sina produkter på landbacken på mässan som är öppen till och med 6 september.
Den största båtan på årets Oslomässa är en Princess 95, som är nnästan 30 m lång och 7 m bred samt har sovplatser för 18 personer. Totalt visas ett 60-tal nyheter. Bland de 450 båtarna är cirka 100 stycken segelbåtar.
Oslomässan är också platsen för tre stycken världspremiärer:
• Bavaria 28 Sport
• Askeladden Commuter 10 RIB
• Hanse 375
Öppettider: Tor / fre kl. 12-20 – lö/sön kl. 11-18.
Länk: www.norboat.no
Den 5-6 september är det dags för Nynäs Höstregatta med North Sails ORC Int. Cup, IRC samt SweLYS/SRS. Precis som tidigare ingår regattan i Stockholms Rankingserie (ORCi/IRC) och genom att arrangörerna tillämpar ”double scoring” kan de båtar som innehar mätbrev för både ORCi och IRC delta i båda klasserna, parallellt.
Rankingserie/Cup förs separat i respektive klass, d.v.s IRC för sig och ORCi för sig. SweLYS/SRS klassen tävlar för sig.
Program
Fredag 18-20 Kansli öppet för registrering
Lördag 07 – 07:45 Kansli öppet för info & registrering
08:00 Skepparmöte
10:00 Varningssignal första start
After Sail (grill och bar) och debriefing, bildvisning.
Söndag 08:00 Banalternativ anslås.
10:00 Varningssignal korta havsbanan
Prisutdelning i klubbhus ca 2h efter sista båts målgång.
Klasser
ORCi
IRC
SweLYS/SRS
IRC startar gemensamt med ORC International för att möjliggöra ”Double Scoring” för de som har sin båt inmätt i både IRC och ORC International. IRC och ORC Int kommer att segla ett varv mer än följande klasser för att minska/undvika väntetider mellan racen. Säkerhetsklassning för IRC och ORC int är ISAF OSR kategori 3, utan livflotte (www.shf.nu -> säkerhet)
Bana
Lördag
Kryss-läns-bana med en beräknad seglingstid på ca 1 timme. 4 seglingar är planerade med begränsningen att ingen start påbörjas efter 15:45.
Söndag
Kort distansbana med start och mål på Gårdsfjärden.
Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Anmälningsavgift 800:- för ORCi/IRC, 600:- för SweLYS/SRS till pg 14 44 56-1 senast 31 augusti. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu
Sedan 1989 har Luminox utvecklat schweiziska klockor med “Luminox Light Technology”, en unik teknik som gör det enkelt att avläsa tiden även i totalt mörker. Idag används Luminox flitigt av militära och brottsbekämpande grupper såsom US Army, Navy SEALs, US Airforce, Secret Service m fl.
LUMI NOX är en amerikansk framgångssaga som tog sin början på 1980-talet, då företaget upptäckte ett unikt belysningssystem med en egen kraftkälla. Detta gjorde armbandsuret mer synligt och lättare att avläsa i svåra och mörka situationer. Tekniken kom att kallas “Luminox Light Technology” och varumärket LUMI NOX var fött (1989).
Luminox riktade sig i början mot sportmarknaden och tog fram en dykmodell, men det var först efter ett mässframträdande som en officer från US Navy SEAL förklarade sitt behov av en klocka för nattliga uppdrag. 1994 släpptes den första Original Navy SEAL-modellen som senare lanserades även för konsumenter. Det blev succé direkt.
Därefter tillkom flera modellserier för att passa olika typer och stilar: den aktiva konsumenten, idrottsmannen, räddningstjänsten, militära och brottsbekämpande grupper.
Sagan fortsätter vidare när en kollega från Edwards Air Force Base visade sin uppskattning för Luminox klockor och berättade hur piloterna som flög F-117 NighthawkTM Stealth bar Luminox klockor och älskade dem. En förfrågan kom om att göra klockor speciellt för flygvapnets personal.
Månader senare släpptes den första pilotinspirerade modellserien – som blev början på ett förhållande med Lockheed Martin®, skapare av F-117 NighthawkTM Stealth. Samarbetet resulterade senare i en modellserie för piloterna som flög SR-71 Blackbird, världens hittills snabbaste flygplan.
Luminox är stolta över sina framgångar så här långt, från ingenting tills idag när varumärket finns representerat i fler än 30 länder runt om i världen. Nu fortsätter sagan hos GEAR i Sverige.
Egenskaper
* Lyser automatiskt utan varken knapptryckning eller uppladdning
* Garanti för lyseffekt i 10 år
* Lyser kontinuerligt under mer än 25 år
* Amerikansk design, schweiziska urverk
* Vattentäta och stöttåliga
Länk: www.luminox.se
Kommentarer
Ingen särskilt representativ undersökning om den legat på en kurs och utbildningssida.
Inte mycket att referera till alltså!
Håller med Janne. "Undersökningen" saknar fullständigt statistisk relevans.
Precis som själva idén om "båtkörkort". Det finns ingenting som pekar på att "körkort" behövs. Vi har få olyckor och tillbud i Sverige. Erling Matz på SXK har gjort både en statistiskt säkerställd som mycket djuplodande genomgång av sjöräddningsfallen i Sverige. Både relativt sett och i absoluta tal är de som har mest incidenter/olyckor/dödsfall ekor och småbåtar i sjöar och skyddade farvatten – samt seglare. De hittills presenterade förslagen skjuter in sig på motorbåtar endast. Några få – men uppseendeväckande – tillbud i Stockholm ofta kopplat till grillkväll på Wärmdö Golf and Country Club verkar driva dessa helt onödiga krav. Skippa båtkörkortet. Satsa på frivillig utbildning och att vi hjälper varandra på sjön – inte minst nybörjare – så kan vi slippa denna onödiga och inskränkande byråkrati.
PS: Inte för att jag har fakta att backa upp med men rent förnuftsmässigt kanske båtar över 40 knop skulle kräva kompetens. Pratar då praktiskt handhavande. Inte så mkt teori.
Min uppfattning är att det verkligen behövs utbildning för att köra båt. Om man måste ha ett körkort för att köra en moppe som går i 50 km/h kan det vara rimligt att ha ett körkort även på sjön. Det räcker att vara ute i skärgården för att se hur jävla dåliga många är på att navigera, att de inte har koll på regler och att de saknar respekt för både natur och andra trafikanter.
Dessutom är det obligatoriskt i nästan alla andra länder. Hur kommer det att sverige som främjar säkerhet och sätter upp regler inte ska främja säkerheten på sjön.
Tycker det är en vettig idé med båtkörkort… Har seglat mycket som ung och lärt mig läsa sjökort och hantera en båt. Har märkt att många som inte fått "båtlivet med modersmjölken" kan utgöra faror på sjön. Har med egna ögon sett motorbåtsförare som blåst på över fjärden med 10 bira i kroppen. Samma personer skulle inte köra bil med en folköl i kroppen. Körkort för båt är klockrent. För sjön är inte att leka med… Vet ej i detalj statistika urvalet i kurser.se’s undersökning men låter rimligt att folk vill införa båtkörkort.
Det är klart att det behövs utbildning för alla slags båtar.
Det behövs även källkritik och undersökande journalistik för alla undersökningar och forskare.
Joakim. "Körkortet" på moppe är ett bra exempel. Sedan det infördes har inte olyckor minskat – de har ökat! Att påstå att det båtkörkort är obligatoriskt i nästan alla andra länder är fel. De största båtnationerna i världen, Sverige, Finland, Danmark, Storbritannien, Canada, USA m.fl har INTE krav på körkort. Finns i Frankrike och Spanien dock.
Urban. Tror du att körkort för båt skulle hindrat någon att dricka 10 bira och köra? Det är ju redan nu olagligt. Förslaget som det är utformat nu skjuter dessutom fel. Det är statistiskt BEVISAT att majoriteten incidenter/olyckor/dödsfall är med ekor och småbåtar i insjöar och skyddade vatten – samt seglare. Inte planande motorbåtar. Därtill är olyckstrenden totalt sett minskande så vad är det man vill kurera egentligen?
Jag tror det vore betydligt mer viktigt för säkerheten att det finns resurser för övervakning (Polis/Kustbevakning) av fart/svall, alkohol, lanternor etc – där det finns många båtar – än att ett byråkratiskt och illa faktaunderbyggt körkort skall införas!
Har också läst den här undersökningen fast på newsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/foretagsutbildningar/pressrelease/view/fler-vill-se-ett-obligatoriskt-baatkoerkort-314705 . Där redovisas siffrorna.