Nyheter

När Ola Skinnarmo och hans besättning lämnade Murmansk har de redan seglat 3000 sjömil. Trots det är expeditionen bara halvvägs. Och nu börjar äventyret på riktigt. — De ryska experterna ger oss 50 procents chans att klara oss igenom isen, säger Ola Skinnarmo från Murmansk.

in vana trogen följer Ola Skinnarmo en historisk äventyrare i fotspåren och försöker med denna expedition att upprepa Nordenskiölds bragd; att segla Nordostpassagen. Och även om expeditionen tills nu varit lyckad är det långt ifrån säkert att man kommer att lyckas. En kall vinter och en sen vår gör att det finns stora ismassor kvar.

— Det är ett av världens tuffaste ställen att segla på. Trots att den globala uppvärmningen har bidragit till att det förra året var rekordlite is är området runt Kap Tjeluskin, gamla värdens nordligaste punkt, fortfarande fullt av is. I det området kommer vi troligtvis få avvakta isen innan vi, om möjligt, kan segla igenom, säger Ola Skinnarmo.

”Allt har gått smidigt”
För Skinnarmos expedition gick inträdet till Ryssland förhållandevis smärtfritt. Den ryska kustbevakningen godkände den svenska segelbåten och på bara två dagar fick man de nödvändiga papperen stämplade. Om man över huvud taget tillåts tillträda ryskt vatten brukar det ta flera veckor att få alla dokument godkända.

— Allt har gått mycket smidigt. Tack vare gott förarbete med den ryska byråkratin och ovärderliga ryska kontakter kan vi nu fortsätta vår expedition, säger Ola Skinnarmo.

Nordostpassagen-expeditionen är ett svenskt-ryskt samarbete, där Ola Skinnarmo har handplockat expeditionsmedlemmarna från både Sverige och Ryssland. Precis som för Nordenskiöld handlar äventyret mycket om kulturutbyte. Teamet ombord dokumenterar utöver miljöförändringar även utvecklingen av regionen och dess unika kultur och människor.

— Jag vill sätta fokus på den globala uppvärmningen och det som händer med miljön i Arktis, säger Ola Skinnarmo.

Äventyraren Nils Adolf Erik Nordenskiöld lyckades med skeppet Vega 1878-1880 bli den första att segla Nordostpassagen. Han bar länge på ett intresse för att utforska möjligheten att färdas från Atlanten till Stilla havet genom att segla norr om Sibirien. Men det hela gick inte smärtfritt till. I tio månader satt Nordenskiöld och hans besättning fast i ismassorna.

Blogg: www.skinnarmo.com

Nu är deltagarna på plats inför årets P1 Powerboat World Championships i Göteborg. Powerboat P1 är världens främsta marina motorsport med deltagare från hela världen och topphastigheter på över 200 km/h i fräcka enskrovsbåtar och katamaraner.

I år komemr teamen i både klass Evolution och klass SuperSport att tävla om titeln i VM i fem deltävlingar, Grand Prix of the Sea i Europa, Asien och Mellanöstern. Detta är den sjunde säsongen som tävlingen arrangeras.

Årets säsong startade i Valetta på Malta den 8 maj och fortsatte därefter till Istanbul i Turkiet (19-21 juni). Därefter åkte båtarna till San Benedetto Del Tronto i Italien (3-5 juli). Efter tävlingarna i Göteborg väntar finalen på italienska Sicilien, som hålls 11-13 september.

Följ deltävlingen i Göteborg på hemsidan.

Länk: www.w-w-i.com/p1_2009/

Foto: onEdition

Kommentarer

Ulf Larsson 02:26:57 2009-08-08

Har idag besökt Göteborg för att se Havets Grand Prix, och måste tyvärr konstatera att det var den i särklass sämsta motortävling jag besökt sen jag var med farsan på biltävling första gången 1965.
Betalade 175:-/ per person i Frihamnen för att få se lite depåarbete innan start. Det första man erbjuds är en hamburgare för 80:- + dricka 25kr. Det kan man väl leva med , men när man därefter går ner mot vattnet för att beskåda dessa båtarnas formel 1 stoppas man av en ordningsvakt som förkunnar att jag har minsann inget tillträde till detta område. Dom få betalanda åskådare som var där var samtliga minst sagt förbannade över detta och ifrågasatte vad vi hade betalt inträde för.
I priset ingick resa med spårvagn till tävlingsområdet vid Oscar II fort. Vi fick dessvärre ingen information om var vi skulle kliva av spårvagnen, bara att från Brunnsparken kunde man ta 7 eller 11. Vi hamnade nu på Saltholmen efter ca 50 minuters spårvagnresa utan fungerande ventilation.
När vi väl kom fram dit fick vi fram av någon badgäst att vi skulle stigit av 2 hållplatser tidigare. Tillbaka igen efter en snabbfika på Saltholmens Cafe som piggade upp oss litegrann och steg av på 2:a hållplatsen från Saltholmen.
Letade oss ner mot havet och kom till Räddningstjäntens anläggning. Såg några båtar som körde runt lite utanför hamnen och frågade tillslut en av killarna från räddningstjänsten hur vi skulle ta oss till Oscar II Fort men han var inte säker på hur man tog sig dit, dom använde alltid GPS vid utryckning……..
Efter att vi gått tillbaka till spårvagnen och åkt ytterligare 2 hållplatser kom vi till slut till K4:as kasernvakt som gav oss en väldigt diffus vägbeskrivning, och efter ca 3 timmars spårvagnsresor och promenerande över i stort sett hela Långedrag kom vi äntligen fram till Oscar II Fort och publikområdet. Jag räknade till hela 15 st som hade hittat dit och när vi anlände startades högtalaranläggningen upp med med sändningar från Bandit Rock, äntligen började det se ut som om denna dag inte skulle bli helt misslyckad. ca 16.10 kom det då en båt körandes utanför fortet och efter 1 minut yterligare en.
Högtalarsystemet var nu helt tyst så någon som helst information om hur kvalificeringracen gick fick vi inte.
Är inte säker på om vi såg 6 eller 8 båtar köra förb innan det blev stopp vid 5 tiden. Vi gav upp och började gå tillbaka mot spårvagnen för transport mot frihamnen och den parkerade bilen. Har lovat mig själv att aldrig mer åka på något P1 båtrace ever!!!

Roslagsloppet, en svensk och internationell båtsportsklassiker sedan 1960-talet startar imorgon, 8 augusti. Starten i Trälhavet, Österåker, genom Stockholms norra skärgård går en radikal bana mot målet i Öregrund. Loppet följs av tusentals åskådare som i år har möjlighet att addera spänningen med vadslagning på fyra klasser, Offshore 3C, Thundercat, V-150 och V-300.

Förra årets totalsegrare och klassvinnare, Sven Bengtsson Offshore 3C klassen, är favorit till 1,50. Thundercat klassens Rolle Sjögren spelas till urstarka 1,10. I den mer osäkra klassen V-150 segrar Peter Forsberg på det klart spelbara oddset 2,50. Fredrik Zander i V-300 klassen tar hem segern till oddset 1,80.

Ladbrokes sommar i Sverige har varit stekhet med nya spännande spelobjekt på nationell och internationell båtsport och segling. Att göra klassikern Roslagsloppet gör oss störst i Sverige på området, en position vi tänker behålla, säger Andreas Gillberg, Ladbrokes Sverigechef.

Aktuella odds Roslagsloppet:
Offshore 3C
Sven Bengtsson 1.50
Mikael Bengtsson 4.00
Thomas Rosen 7.00
Thomas Wrenkler 11.00
Daniel Segenmark 15.00
Magnus Sjolander 31.00
Roger Soderstrom 51.00
Daniel Svensson 51.00

Thundercat
Rolle Sjogren 1.10
Sigurd Mollestad 6.00
Stefan Myhrberg 15.00
Conny Sjogren 31.00
Micke Forsman 51.00
Oskar Molarin 51.00
Adde Forsman 101
Fredrik Karlsson 101
Johan Lundmark 151
Stefan Rindar 151

V-150
Peter Forsberg 2.50
Peter Wahsltrom 3.00
Mats Endresen 11.00
Linus Johnson 15.00
Hasse Bergqvist 51.00
Tobias Lodin 61.00
Erik Andersson 81.00
Tobias Elisson 101.00
Thomas Johansson 151.00
Jon Palmqvist 201.00

V-300
Fredrik Zander 1.80
Anders Nilsson 2.25
Thomas Fredriksson 10.00
Peter Jobs 21.00
Magnus Pettersson 31.00
Conny Hertz 41.00
Andreas Wirback 51.00
Fredric Soderberg 61.00

Länk: www.ladbrokes.com
Klicka på svenska specialare – Roslagsloppet

Bavaria Cruiser 32 har nominerats till Yacht of the Year 2009/10 i sin klass. Det är en båt med modern funktionell formgivning, enkel hantering, bra prestanda, högsta boendekomfort – allt till ett attraktivt pris.

Båten har tagits fram i samarbete mellan Farr Yacht Design och BMW DesignworksUSA. Farr Yacht Design är erkända som ett av världens främsta yacht designers. BMW DesignworksUSA är ett av världens mest innovativa designkontor.

Bavaria varvet har nyligen presenterat sin ”top of the line” Bavaria Cruiser 55 designad av samma team. Släktskapet med 55:an syns tydligt i den nya båten. Designen är djärv utan att gå för långt. Aldrig tidigare har en 32 fots båt varit så stor.

Nya Cruiser 32 sätter en ny standard för vad det går att få ut av en 32 fots segelbåt. Sittbrunnen är bl.a. tack vare den fällbara badbryggan rekordstor. Ny utformning av rattpedistalen och snillrik lösning av storskotet ger rymd.

Båtens grundform ger stora volymer inombords. Akterhytten är att betrakta som ”ägarhytt” och går att jämföra med dem i 40‐fots båtar. Våtutrymmet är absolut rekord i klassen. Salongen har generös L‐ soffa som i Bavaria 35:an. Extra rymd har skapats genom däckets form och att ytan för navigation minskats. Förpiken är rejäl med bra höjd, fullängdskojer, garderob och hyllskåp.

Seglingsmässigt borgar Farr Yacht Design för de fina egenskaperna. Vid utvecklingsarbetet har företagets representant i Sverige arbetat för enklare segelhantering. Det betyder att 32:an är konstruerad för att seglas med fock i stället för genua. Detta är en segelföring som passar svenska vatten bra.

Den nya 32:an har genomgått ett avancerat utvecklingsarbete. Erfarna industridesigners ser till att varje detalj är noga genomtänkt och funktionen väl analyserad. Båten, men också tillverkningen, planeras noggrant redan i designprocessen. Detta arbete i kombination med varvets högteknologiska tillverkning gör att grundpriset för den nya båten ligger lägre än för föregångaren Bavaria 31 Cruiser.

Data
Längd över allt 9,99 m
Skrov längd 9,80 m
Bredd 3,42
Djup 1,95 / 1,50
Depl. 4,870 kg
Bränsle 150 l
Vatten 150 l
Grund pris fritt varv drygt 700 000 kr.

Länk: www.bavariasverige.se

Baltic Match Race, den svenska deltävlingen i nya Baltic Match Tour, tog ett ovanligt grepp och genomförde en auktion om huvudsponsorskapet för tävlingen. Gill, ett ledande varumärke för tekniska seglingskläder, vann och blir därmed huvudsponsor för Gill Baltic Match Race som avgörs i Stockholm den 14-16 augusti med svenska och internationella toppseglare i matchracing.

– Vi är mycket stolta och glada för att Gill väljer vårt evenemang när de vill profilera sig i segling. Deras tekniska profil passar vår tävling och våra skeppare från världseliten inom matchracing som har höga krav på kvalitet, funktion och passform, kommenterar projektledaren Henrik Grape på Stockholm Match Race Center.

Avtalet mellan Stockholm Match Race Center, arrangören bakom Gill Baltic Match Race, och Yacht Equipment, den svenska distributören för Gill, omfattar huvudsponsorskap för tävlingen och klädutrustning till Stockholms Match Racing Center på Lidingö. Gill är ett renodlat tekniskt klädmärke inom seglingsvärlden och riktar sig till kunniga användare med höga krav.

Samarbetsavtalet mellan Gill och Stockholm Match Race Center är värt omkring en miljon kronor över en treårsperiod.
– Vi vänder oss till seglare med höga krav på sin utrustning och vill synas i miljöer där kraven på funktionella tekniska seglarkläder är som störst. Vår tekniska profil inom seglingseliten stärks nu ytterligare genom samarbetet med Stockholm Match Race Center och huvudpartnerskapet för Gill Baltic Match Race, säger Yacht Equipments ägare och vd Hans Ståler.

Baltic Match Tour är ett nytt internationellt kappseglingsevenemang och utgörs av en serie matchracingtävlingar i Stockholm, Helsingfors och Tallinn 14-22 augusti 2009. Först ut är Gill Baltic Match Race i Stockholm som seglas på Skogshem & Wijk på Lidingö 14-16 augusti. Deltagarna tävlar tre dagar på varje ort och reser med TallinkSiljas färja nattetid mellan kappseglingarna. Matchracing är en publikvänlig tävlingsform inom segling där två båtar tävlar mot varandra och där åskådarna kan följa duellerna på banorna som läggs nära land.

Onsdag 5 augusti 2009: Vad har Hannes Bohinc, David Coulthard, Arnold Schwarzenegger och ZZ Top gemensamt? Jo, de har alla beställt jobb från Tiroch, en av europas mest berömda airbrush-konstnärer. Hans fantastiska designer och specialtekniker uppmärksammades först i muskelbils- och dragracingkretsar.

De senaste åren har den Wienbaserade konstnären åtagit sig åtskilliga uppdrag inom motorsporten, bl.a. arbete för Toro Rosso och lackeringen av Hannes Bohincs egen 13-meters powerboat, 2000hk-starka Wettpunkt.com.

Bohinc har nu avslöjat sin senaste produkt från Tiroch, nämligen den racinghjälm som han tänker bära under den kommande helgens powerboatrace i Scandinavian Grand Prix, Havets Grand Prix, i Göteborg. Bohinc kommer att köra Outerlimits powerboat SNAV OSG tillsammans med ägaren och “throttleman” (gasaren) Giancarlo Cangiano och de båda satsar allt för att det italienska OSG-racingteamet ska ta hem den tredje GP-segern för säsongen.

Länk: www.HannesBohinc.com/p1

Nya Bavaria Sport 28 har lånat flera designelement från Deep Blue 46, en båt som har rönt internationell beundran för sina nydanande former och för sin genomtänkta funktion. Båda modellerna är framtagna i samarbete med BMW Group DesigworksUSA.

Bavaria Sport 28 bygger som koncept på Sportserien, som har blivit Sveriges mest sålda Sport Cruisers. En stor del av framgången ligger i Bavarias kombination av daycruiser och komfortabel bobåt. Den nya modellen förstärker ytterligare dessa element. Formgivarna har lyckats trolla med båtens former och utrymmen och skapat en båt som både på och under däck känns som en betydligt större båt. Samtidigt har båten den tilltalande stil och form som man kan förvänta sig av designteamet.

Den stora öppna sittbrunnen bjuder på generösa utrymmen. Plats för fem personer runt bordet. Stor solbädd med ett rejält och lätt åtkomligt stuvutrymme under. En så kallad ”wet bar” ger rätta en känsla av lyx. Båten har en ergonomiskt genomarbetad förarplats höjer komforten för styrman.

Unikt för storleksklassen är rymlig separat ägarhytt med dubbelkoj. Här finns också en separat sittsoffa, garderob, hyllskåp och gott om stuvutrymmen. I salongen finns stort pentry om babord och rejäl separat WC om styrbord. Längst förut, stor U‐soffa som rymmer sex personer. Soffan går att enkelt konvertera till inbjudande dubbelkoj.

Den nya 28:an har genomgått ett avancerat utvecklingsarbete. Erfarna industridesigners ser till att varje detalj är noga genomtänkt och funktionen väl analyserad. Båten, men också tillverkningen, planeras noggrant redan i designprocessen.

Data
Längd 8,95 m
Skrov längd 8,50 m
Bredd 2,99
Djup 0,90 m
Depl. 4 000 kg
Bränsle 520 l
Vatten 110 l
Höjd i salong ca. 1,85 m
Motorer Volvo Penta bensin eller diesel, enkel eller dubbel montage
Grund pris fritt varv med VP 5,7 GXI 239 kW cirka 850 000 kr.

Länk: www.bavariasverige.se

Med alkylatbensin, i stället för vanlig bensin, i utombordaren, motorsågen, röjsågen och gräsklipparen kan de farliga utsläppen minskas med 80 – 90 procent. Det är bra för miljön och din egen hälsa, menar Transportstyrelsen, Naturvårdsverket och flera organisationer som i sommar genomför en kampanj för bränslet alkylatbensin.

Det är nu, under sommaren, som fritidsbåtarna och trädgårdsmaskiner går på högvarv. Det är också nu de giftiga utsläppen kan minskas som mest genom att använda alkylatbensin. Alkylatbensin är en extra ren form av bensin som i stort sett inte alls innehåller de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Bränslet passar väldigt bra till äldre 2-takts utombordare, motorsågar, röjsågar samt gräsklippare.

Gamla utombordare värst
Omkring 180 000, drygt 21 procent av de 800 000 fritidsbå¬tar som finns Sverige är direkt ohälsosamma för miljön och hälsan. De har en äldre utombordare under 10 hk som släpper ut cirka 30 procent oförbränt bränsle rakt ut i vattnet och i luften. Ytterligare cirka 390 000 båtar är försedda med motorer av varierande storlek. Många av dem har nyare 2-taktsmotorer med mycket bättre rening samt 4-taktsmotorer, så alla utombordare är inte gamla 2-taktsbusar. Och man får inte glömma att båtlivet i sig har en stor positiv hälsoeffekt och är en av våra största folkrörelser. Omkring två miljoner svenskar färdas i fritidsbåt varje sommar och det görs omkring 4 miljoner övernattningar i båt varje år.

Attitydförändring
Den stadigt ökande försäljningen tyder på att attityden för alkylatbensin ändrats. Förra året var ett toppår för det mer miljövänliga bränslet och under de senaste tre åren har användningen ökat med över 30 procent.

Betalar för bättre miljö och hälsa
Alkylatbensin kostar mer än vanlig bensin. I de flesta mackar kan man köpa den på 5-litersdunkar och då är kostnaden per liter den dubbla, men merkostna¬den avskräcker tydligen inte. Människor vet att det man betalar för, och faktiskt investerar i, är både den egna hälsan och en bättre miljö. På en hel del landmackar och i vissa sjömackar säljs den också på pump och kostnaden är då ungefär densamma som för vanlig bensin.

Regeringen vill öka användningen av alkylatbensin
I sommar driver Transportstyrelsen tillsammans med Naturvårdsverket, Svenska Petroleuminstitutet, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Sweboat och Svensk Bensinhandel, en ny kampanj för att öka användningen av alkylatbensin. Det är Regeringen som gett uppdraget att informera om de skadliga utsläppen från gammal tvåtakts båtmotorer som körs på vanlig bensin och hur man kan minska påverkan på både miljön och folkhälsan genom att gå över till alkylatbensin. Som exempel kan tas en gammal 2-taktsmotor på en öppen snurrebåt som förbrukar 300 liter per säsong. Av dessa går 100 liter rakt upp i luften och ut i vattnet. Och vid körning på tomgång och i medvind kan en ansenlig mängd leta sig rakt upp i näsan på den som kör.

Fördelarna med alkylatbensin:
För hälsan
• Du slipper andas in farliga ämnen som bensen, aromater m.m. som är cancerogena och har direkt skadliga effekter på din hälsa.

För miljön
• Minimerar utsläpp av olefiner, bensen och aromater
• Betydligt mindre skadlig för vattenlevande organismer

Bra för din motor
• Alkylatbensin påverkar inte motorns prestanda eller funktion
• Ger ingen ökad bränsleförbrukning
• Är den renaste bensinen på marknaden
• Klarar flera års lagring precis som vanlig bensin
• Har samma oktantal som 95 oktanig bensin
• Man kan blanda alkylatbensin med vanlig bensin

Fakta om Alkylatbensin:
• Alkylatbensin är en extra ren form av motorbränsle och innehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner.
• Det finns cirka 200 000 gamla tvåtaktsmotorer som används i Sverige. De släpper ut 20-30 % av bensinen oförbränd i luft och vatten.
• Årligen förbrukas 32 500 kubikmeter bensin i fritidsbåtar (Båtlivsundersökningen 2004). Äldre tvåtaktare av traditionell typ uppskattas förbruka upp till 120 00 kubikmeter, vilket ger en uppskattad utsläppsmängd av kolväten om 3 000 ton.

Vanliga missuppfattningar:
• Alkylatbensin påverkar motorns prestanda eller funktion (Fel!)
• Ökad bränsleförbrukning (Fel)
• Alkylatbensin klarar inte flera års lagring (Fel!)
• Alkylatbensin har inte samma oktantal som 95 oktanig bensin (Fel!)
• Man kan inte blanda alkylatbensin med vanlig bensin (Fel!)
• Gummidelar som slangar och packningar tar mer stryk av alkylatbensin (Fel!)

Läs mer om båtmotorer och alkylatbensin på www.transportstyrelsen.se/alkylatbensin

Nu kan du beställa ett personligt dukningsset till sommarens alla fester. Båtnamn, hemmahamn och personligt meddelande till dina gäster trycks på ett tallriksunderlägg. Vill du utnyttja variabeltekniken kan var och en av dina gäster få sitt eget underlägg. Du kan också få personligt tryckta servettringar på högkvalitativt transparent specialpapper.

Hela kittet består av tallriksunderlägg, servettringar och servetter med båtmotiv. Du kan köpa hela eller delar av kittet.

DukaOmbord marknadsförs via återförsäljare av Punkt & Pixel i Malmö.

Länk: www.punktpixel.se

Sommartid är fototid, men många blir besvikna när de tittar på sina bilder efter semestern. Några enkla fototips kan göra skillnaden mellan bilder som passar i fotoalbumet – och bilder som passar bättre i soptunnan. Här är fem expertråd som snabbt kan göra dig till en bättre fotograf.

– Ingen har så många kameror som vi skandinaver. Alla gillar att ha bra utrustning. Med några enkla tips kan du få ut mer av din utrustning och få bättre bilder, säger Roel Lammers, produktchef för foto på Canon Svenska. Här är Roel Lammers fem bästa tips för hur du kan ta bättre semesterbilder i sommar:

Solen från sidan
Den största utmaningen för många amatörfotografer är solen. Undvik att ta bilder direkt mot solen, eller att ha solen i ryggen så att de du tar bilder av får solen rakt i ansiktet. Försök i stället att få solljuset från sidan. När du tar bilder av personer i solljus blir de ofta väldigt mörka eller får skuggor. Ett tips för att undvika det problemet är att använda blixt, även när du tar bilder utomhus. Experimentera och lek!

Motivet på sidan – varför inte?
Vårt favoritmotiv är ofta personer som står rakt upp och ned i mitten av bilden. Den här typen av bilder blir gärna lite tråkiga. Hitta på några kreativa kompositioner och flytta gärna det du vill ta en bild av mot kanten av bilden. Bilder av personer eller djur i rörelse fungerar ofta bättre än när de står helt stilla och visar upp sig.

Gå ned på knä
Håll kameran i samma höjd som motivet. Det här är särskilt viktigt när du tar bilder av barn, djur och blommor, som är närmare marken än vad du är. Flytta kameran till den höjd som ditt motiv befinner sig på. Det ger dig en helt annan närhet i dina bilder.

Mera ben, mindre zoom
De flesta kameror i dag har kraftig zoom, men vanligtvis blir det bättre om du använder benen till att komma närmare ditt motiv – i stället för att zooma in från långt håll. Då får du bättre bilder! Du fångar också upp mer ljus och får en bättre vidvinkeleffekt, som gör att du kan få med fler detaljer. Så – kom nära intill!

Lägg till levande bilder
Med de flesta kameror, även små kompaktkameror, kan du spela in korta videoklipp – på vissa av dem till och med med HD-kvalitet. Det ger dig ett mer levande intryck av dina sommarminnen, och du kan använda det som ett komplement till dina bilder.

I kameraväskan
När du har övat och experimenterat lite med ovanstående tips är det dags att se över vad som finns i kameraväskan. Några få men viktiga saker finns med på Roel Lammers kom-ihåg-lista med tillbehör för sommaren:

Blixt: Med blixt får du tillgång till flera fotomöjligheter. I dag finns det externa blixtar som du kan använda tillsammans med en kompaktkamera. Den inbyggda blixten i vanliga kompaktkameror räcker vanligtvis bara 2-3 meter, men det är vanligtvis inte tillräckligt för att ta bra bilder – vare sig inom- eller utomhus.

Extrabatteri: Ta alltid med dig ett extra färdigladdat batteri. Det skulle vara synd om du missade det där perfekta sommarminnet bara för att batteriet i kameran var slut.

Tillräckligt med minne: Tänk på att ha tillräckligt med plats på minneskortet i kameran för att kunna ta bilder med den högsta bildkvaliteten. Minneskort är billiga i dag, och ger samtidigt säkra säkerhetskopior. Om du använder den högsta bildkvaliteten får du bättre resultat om du vill skriva ut bilder med stort format efter semestern.

Om du ännu inte har köpt någon kamera till sommaren har Roel Lammers följande råd:

– Det viktigaste är inte antalet megapixels. Det är ett missförstånd att det är det viktigaste. Du bör välja kamera efter dina behov och ditt användningsområde. Om du till exempel vill kunna ta bilder på sjön bör du köpa en kamera som tål vatten. Köp efter dina behov! De flesta klarar sig med en kompaktkamera för 2000-3000 kronor.

– Om du är mer avancerad bör du inte nöja dig med ett färdigt kamerapaket, dvs. ett paket med en kamera och ett medföljande objektiv. Om du tar med dig kamerahuset till en försäljare och testar hur det fungerar tillsammans med olika typer av objektiv kommer du att bli positivt överraskad. Med ett par objektiv för olika behov kan du få tillgång till nya kreativa möjligheter – varför inte ett makroobjektiv för att kunna ta bilder av de vackra sommarblommorna, avslutar Roel Lammers.

Länk: www.canon.se

Tisdag 4 augusti 2009: Hannes Bohinc, en av världens mest framstående förare inom powerboat-racing anländer till Göteborg på torsdag. Han är väl medveten om att allt utom seger för OSG-racingteamet i helgens Scandinavian Grand Prix kommer att göra det svårt att fortsätta slåss om världsmästartiteln. Bohinc kör tillsammans med teamägaren och skicklige “throttlemannen” (gasaren) Giancarlo Cangiano, även han en f.d. världsmästare.

Med fyra tävlingar kvar ligger laget på andra plats i Evolution-klassen och Bohinc vet vad som krävs för att mercury-utrustade SNAV OSG ska behålla tätkänningen.

“Vi vet att det blir tuffa tävlingar i Göteborg. Vad vi däremot inte vet är hur elementen kommer att uppföra sig”, förklarar Bohinc. ”När det gäller endurance-racing är det mesta oförutsägbart; sjön, riskerna, förhållandena och hur båten kommer att prestera. Annorlunda uttryckt är det en rejäl utmaning att försöka vinna på den här toppnivån.”

Österrikaren Bohinc, som också är en framgångsrik företagare, är en av hittills bara sex förare som två gånger tagit hem segern i racet Cowes-Torquay-Cowes och en av endast tio som vunnit den eftertraktade Harmsworth Trophy vid mer än ett tillfälle. 1994 upptäckte han tjusningen med offshore-racing och han blev snabbt en av sportens ledande personligheter. Karriären innehåller också dramatik som när hans båt slog runt vid VM för UIM klass 2 i Buenos Aires 1997 och fastnade i leran på flodbottnen så att luckan till kabinen klämdes fast.

“Jag ledde och var inne på sista varvet när styrningen plötsligt gav upp. Vi dök och det blev omedelbart en allvarlig situation. Det var inte djupt nog för att få upp luckan. I åtta minuter var jag utan syre tills dykarna kom och fick ut mig. Jag var kliniskt sett död.”

Hannes tycker ändå: ”i affärs-och racingsammanhang gäller samma sak…man måste våga för att vinna!”

Powerboat P1 Scandinavian Grand Prix, Havets Grand Prix, består av två tävlingar, ett sprint-race (distans 45 sjömil) på lördagen den 8 augusti och ett endurance-race (distans 73 sjömil) på söndagen den 9 augusti. Planerad starttid för båda dagarna är kl. 15.30.

Länk: www.HannesBohinc.com/p1

Försäkringsbolaget Atlantica har med stort intresse följt händelseutvecklingen kring brandbåten ”Fenix 139” som Storstockholms Brandförsvar, av ekonomiska skäl tvingas att lägga i malpåse. Detta skulle innebära att Sveriges huvudstad, liksom innerskärgården runt Stockholm, inte kommer att ha tillgång till en båt med brandspruta som kan släcka direkt från vattnet.

Som försäkringsbolag med 55 000 båtägare som försäkringstagare, varav många finns i Stockholmsområdet, känner Atlantica en viss oro. Främst naturligtvis för människors säkerhet men även att det blir svårare att rädda så mycket som möjligt av de båtar som börjar brinna.

Conny Landström, Affärsområdeschef Atlantica:

– Vi tycker det är mycket olyckligt att Sveriges största stad, byggd runt vatten och med tusentals båtar, ska stå utan en riktig brandbåt med spruta. Vi försäkrar brandbåten Fenix 139 idag och har beslutat att vi avstår från försäkringspremien om det kan leda till att Storstockholms Brandförsvars ledning tänker om i denna fråga. Vi har förståelse för att man ibland måste göra nedskärningar men vi hoppas att Storstockholms Brandförsvar och politiker värderar säkerheten högre och låter brandbåten vid Slussen vara kvar.

92 båtar kom till start i den inledande delseglingen vid VM i Starbåt, på Kattegatt utanför Varberg och lyckades på en perfekt startlinje komma iväg redan i första startförsöket i en stadig ostsydostlig bris på 4-7 m/s.

Redan på första kryssen skedde en klar separering av fältet beroende på variation i den nordgående strömmen och bäst lyckades här slutsegrarna, fjolårets världsmästare, polackerna Kusznierewicz/ Zycki vilka hade en liten ledning redan vid första rundningsmärket.

Hemmafavoriterna Fredrik Lööf/ Johan Tillander låg här först på fjortonde plats men lyckades på första länsen segla upp sig till som fyra, efter italienarna Marazzi/de Maria och Santoni/ Toccoli. De ledande polackerna drog här klart ifrån övriga och tog en säker ledning i fältet.

På andra kryssbenet gick sedan Lööf/ Tillander upp till en klar andraplats efter polackerna, vilka höll ledningen hela seglingen igenom, även om svenskarna närmade sig under kryssarna men tappade något på undanvindarna. Kusznierewicz/ Zycki hade dock inga problem att hålla svenskarna bakom sig och tog en ohotad seger efter runt 2,5 timmas segling.

Bäst bland övriga svenskar lyckades Johansson/ Möller med en tionde och Dahlén/Carlsson på trettonde plats bland de 85 besättningar som fullföljde seglingen.

Starbåts- VM fortsätter under veckan med en segling varje dag t.o.m. fredag med lördag och söndag som reservdagar.

Foto: Oskar Kihlborg.

Rupert Marine AB i Täby bygger på två stycken 50 fots RIB som ska levereras till en professionell kund. Båtarna ska främst användas till dykeri och sjömätningsarbeten till havs. Båtarna är på 15×3,99 m och har en total motoreffekt på 1 100 hk per båt.

Båtarna har styrhytt med plats för 4–8 sittande och arbetsutrymmen med mera i en främre kabin samt 4 kojer.

För framdrivningen står tre stycken Volvo Penta D6-370 utrustade med DPH-drev. Styrhytten är monterad på gummikuddar för att ge låg ljudnivå och minska vibrationerna. Båten kan även utrustas med vattenjet om någon kund vill ha det.

Länk: www.rupertmarine.com

2009-08-02, kl. 13:06 Fartyget Langeland som förliste i södra Kosterfjorden i fredags har nu identifierats. Kustbevakningen kunde strax efter klockan 13.00 vid en undersökning av området med en så kallad ROV, en fjärrstyrd undervattensfarkost utrustad med filmkamera och gripklo, identifiera det förlista fartyget.

Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 051 bistår sedan i går kväll norska Kystverket i arbetet med att ta upp olja i Langesund, där det havererade fartyget M/V Full City fortfarande läcker olja från läckande bunkertankar.

Ombord på M/V Full City fanns från början cirka 1100 ton olja och det är okänt hur mycket som kommit ut. Haveristen har hål i alla oljetankar, i något lastrum och i maskinrummet.

Bilden:
Haveristen M/V Full City i Langesund, Norge. Foto: Kustbevakningen.

Länk: www.kustbevakningen.se

Inom de närmsta veckorna kommer flygplan att cirkla över Sävarfjärden i Sverige och Rönnskären i Finland. Det är projektet ULTRA – Utveckling av Lidar-baserad terränganalys för regional användning – som nyttjar laserteknik för att göra detaljerade kartor över havsbottnen.

– Det ökande exploateringstrycket på havsområden gör att det finns ett stort behov av detaljerade undervattens kartor, såväl ekonomiska projekt som samhällelig planering försenas kontinuerligt p. g. a. bristande information om havsområdena. Kartorna är ovärderliga när det gäller t.ex. placering av vindkraft och broar, planering av farleder och marinor, säger projektledare Michael Haldin.

Flygplanet som används innehåller hypermodern utrustning som skannar havsbottnen genom att skjuta laserpulser och mäta det reflekterade ljuset. Tekniken har tidigare använts på land för att göra noggranna topografiska kartor och har under de senaste åren utvecklats för att producera djupkartor över havsområden och andra vattendrag.

– Metoden kan liknas med ekolodning från båt, men genom att nyttja ett flygplan kan stora områden karteras betydligt snabbare och med stor upplösning. Tekniken har speciellt stor betydelse för kartläggning av grunda skärgårdar och sjöar, där traditionell ekolodning från båt är svår och dyr att genomföra, säger Michael Haldin.
Djupkarta med bottens beskaffenhet

ULTRA-projektet, som bekostas av Interreg IVA-programmet Botnia-Atlantica och leds av Forststyrelsen i Vasa och Länsstyrelsen i Västerbotten, har som mål att vidareutveckla laserkateringstekniken. Samtidigt med flygningen karteras områdena också noggrant genom dykning och med hjälp av undervattenskameror.
– Genom att med avancerad datoranalys jämföra den reflekterade laserpulsens egenskaper med fältobservationer från havsbottnen strävar vi efter att få fram havsbottnens beskaffenhet och förekomsten av undervattensväxtlighet, förutom en noggrann djupkarta, berättar Johnny Berglund projektansvarig på Länsstyrelsen Västerbotten.
Många intressenter i projektet

Projektet är innovativt och bygger på att sammanföra spetskunskap från Sverige och Finland. I projektet deltar ett tiotal förvaltnings- och forskningsorgan samt ett antal specialistföretag. Från svenska sidan deltar förutom Länsstyrelsen i Västerbotten också t.ex. FOI, som kommer att utföra laserpulsanalyserna, och AquaBiota, som kommer att göra modellering av undervattensmiljön. Umeå kommun skall utvärdera kartornas användbarhet och Naturvårdsverket stöder projektet finansiellt. Från Finland deltar bl.a. Österbottens förbund, som ansvarar för regional planering, och Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet, med ansvar för fiskstammar, lekområden och sälfrågor.

Sävarfjärden i Sverige och Rönnskären i Finland ingår i projektet och fältundersökningarna pågår som bäst. Själva Lidar-flygningarna sker i början av augusti, beroende av väderlek och siktdjup.

Det kunde inte varit bättre förhållande när SM veckan för seglarna avgjordes i Malmö. Publiken fick se medaljracen avgöras i 10-14 m/s strax utanför Västra Hamnen i Malmö.

– SM vevkan har varit en succé för seglingen. När RF och SVT presenterade konceptet med ett samlat SM för alla idrotter tog vi chansen att tänka till lite extra för att göra sporten tydligare mot såväl egna som de som inte stött på sporten tidigare. En av de största nyheterna var medaljfinaler mellan de tre främsta i alla klasser, säger svenska seglarförbundets sportchef Stefan Rahm

Finalracen avgjordes i mycket stark vind, starkare än man normalt seglar i men de tre bästa från varje klass behärskade situationen på ett ypperligt sätt och fick publiken att jubla.

Mest jubel fick den endast 15 årige Adam Holm i Kona klassen. Adam tog sig till final genom att segla alldeles lysande i grundseglingarna och kommer att bli en stor stjärna om han fortsätter utvecklas på detta sätt. I finalen fick han dock se sig besegrad av Ulf Antonsson som vann och av sin egen pappa Björn Holm.

Bästa klubb blev KSSS mycket tack vare segrarna av Anton Dahlberg/Sebastian Östling i 470 herr och Jesper Stålheim i Laser.

Resultat
Segrar korades i fem kategorier; bräda, enmansjolle, tvåmansjolle, flerskrov och kölbåt.
Kona – Bräda
1. Ulf Antonsson VASS
2. Björn Holm KSSS
3. Adam Holm KSSS

Laser Radial – Enmansjolle dam –
1. Cathrine M. Gjerpen, KNS, NOR
2. Sara Sigvardsdotter, GKSS
3. Matilda Salminen, SS Pinhättan

Laser – Enmansjolle herr
1. Jesper Stålheim, KSSS
2. Johan Wigforss, GKSS
3. Kristian Ruth, Asker Seilforening NOR

470 dam – tvåmansjolle dam
1. Lisa Ericson/Astrid Gabrielsson, GKSS
2. Ingrid Söderström/Linnea Wennergren, GKSS
3. Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS

470 herr – tvåmansjolle herr
1. Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
2. Victor Bergstrom Marcus Dackhammar, GKSS
3. Filip Bolmgren/Emil Malmström, GKSS
F18 – flerskrov
1. Martin Strandberg/Johan Örtendahl, MSS
2. Pontus Johansson/Daniel Winberg, KSSS
3. Johan Gnosspelius/Roger Bodén, KSSS
CB66 – kölbåt
1. Carl P Sylvan/Håkan Abenius/Sara Engström, LESS
2. Fredrik Åstrand/Stefan Blom/Crister Sörvik, StSS
3. Niklas Stenum/Markus/Wallentin/Janne Drotz, SSVE

Länk: www.svensksegling.se/SM-veckansegling/resultat

Tidigt på fredagsmorgonen förliste det norska fartyget Langeland med 6 mans besättning i vattnen söder om Kosteröarna. Sjöräddningscentralen har under dagen bedrivit efterforskningar med totalt 6 fartyg, 3 helikoptrar och 1 flygplan. Spaningarna har varit resultatlösa – det enda som funnits är vrakgods, livflottar och flytvästar.

Läs hela händelseförloppet på MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/templates/MRCCLogg____13676.aspx?Category=Alla&Status=1&Period=2 (kommer även att uppdateras under lördagen så länge sjöräddning pågår).

Klockan 6 på fredagsmorgonen emottog Sjöräddningscentralen ett telegram från satellitsystemet COSPAS/SARSAT, med innebörd att fartyget Langelands automatiska nödsändare aktiverats ca 05:46. Efter kontakt med det norska rederiet framkom att man ungefär samtidigt haft kontakt med fartyget, som då berättat att man fått lätt slagsida och sökte lä i det hårda vädret.

Faryget var på väg från Karlshamn till Moss med en last av sten. Besättningen på 6 man bestod av 4 ryssar och 2 ukrainare.

Sjöräddningscentralen larmade flyg/helikopter samt fartyg, som under dagen har genomsökt området mycket väl.

Det som har påträffats är livflottar, flytvästar samt vrakgods.

Söket har skett under mycket svåra förhållanden. Vindar runt 20 meter per sekund samt vågor på upp till 5 meter.

Efterforskningarna har avbrutits för kvällen. Under rådande omständigheter är det mest optimalt att låta personalen vila och återuppta söket under morgondagen – då även vädret kommer att vara bättre.

Under morgondagen kommer man att kunna söka på ställen, där det idag inte varit möjligt att söka pga väder. Man kan också se det så, att det i morgon kommer att vara möjligt att upptäcka saker som man idag inte sett pga dåliga förhållanden.

I morgon kommer vi även på allvar att försöka lokalisera fartyget.
Följ utvecklingen i detta ärende och alla andra sjöräddningsfall på Sjöräddningscentralens blogg – MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Sökandet efter överlevande efter fartyget Langeland, som förliste söder om Kosteröarna utanför Strömstad, har avslutats. Ett stort antal fartyg, helikoptrar och flygplan har genomsökt området utan att finna några överlevande. Fartyget har med största sannolikhet lokaliserats. Sjöräddningcentralen lämnar nu kl 14:55 över ansvaret till Polisen.

Det var strax före kl 06 på fredagsmorgonen, som det norskregistrerade handelsfartyget Langeland förliste söder om Kosteröarna, utanför Strömstad. Fartygets automatiska nödsändare (EPIRB) aktiverades. Signalerna uppfattades kl 0546 av en satellit och budskapet nådde Sjöräddningscentralen i Göteborg några minuter före kl 6. Fartyget hade själv varit i kontakt med rederiet i Norge, bara några minuter tidigare – man uppgav då att man fått lite slagsida och sökte skydd från det hårda vädret. Det blåste runt 20 meter per sekund och våghöjder på upp till 5 meter har rapporterats under insatsen. Fartyget på ca 2500 ton var på väg från Karlshamn till Moss, lastat med sten.

Besättningen bestod av 6 personer, 4 från Ryssland och 2 från Ukraina.

Under fredagen sökte totalt 6 räddningsbåtar från både Norge och Sverige i området:
– Rescue Gustav. B Thordén, SSRS Strömstad
– Rescue 12-29, SSRS Strömstad
– Rescue Maximat, SSRS Strömstad
– Rescue Horn Flyer, norska Sjöräddningssällskapet
– KBV 307, Kustbevakningen
– KBV 453, Kustbevakningen

Under fredagen deltog även flygande enheter:
– Räddningshelikopter Lifeguard 901
– Kustbevakningsflyget KBV 502
– Norska Räddningshelikoptern Saver 60
– Polishelikopter 942

Fredagens sökinsats var svår på grund av det rådande vädret. Det var svårt att upptäcka överlevande pga sjöhävning och allt vattenskum. Det var stundtals mycket påfrestande för båtbesättningarna, insatsen fick avbrytas under ett par timmar pga sjögången.

Under fredagen återfanns några livflottar, ett stort antal flytvästar och i övrigt en hel del vrakgods från Langeland. Dock lyckades man inte lokalisera fartyget, vilket skulle ske med hjälp av ekolod. Något sådant sök kunde inte genomföras pga det rådande vädret.

Under lördagen återupptogs sökandet med hjälp av:
– Räddningshelikopter Lifeguard 901
– Kustbevakningsflyget KBV 502
– Rescue Gustaf B. Thordén
– Rescue Maximat
– KBV 307
– KBV 051
– Fiskebåtarna Dagny och Carona

Kustbevakningsbåtarna och fiskarna lyckades lokalisera vad vi tror är vraket efter Langeland, på drygt 100 meters djup. På detta djup är en dykinsats inte möjlig. KBV 051 gjorde ett försök att svepa av sjöbotten med en sk släpsonar, men kvalieten blev för dålig. Istället togs beslut om att försöka sända ner en sk ROV (fjärrstyrd undervattensrobot med bl a kamera). Detta har dock inte kunnat ske pga vädret. Det kommer eventuellt att ske senare, efter det att Sjöräddningscentralen överlämnat ledningen för ärendet till Polisen.

Övriga enheter har sökt igenom i stort sett samma sökområden som under fredagen. Lördagens sök skedde under helt andra betingelser, och det skulle varit möjligt att upptäcka saker som man inte sett under fredagen. Några nya fynd av värde gjordes dock inte.

Eftersom området är synnerligen väl genomsökt, både från ytan och från luften – samt dessutom flera gånger – drar vi slutsatsen, att om det funnits överlevande på ytan, stränder eller öar, hade dessa nu kunnat lokaliseras. Därför gör vi nu den bedömningen, att allt hopp är ute att finna de 6 besättningsmännen i livet.

En dagbok över hela insatsen återfinns på Sjöräddningscentralens webbplats: http://www.sjofartsverket.se/templates/MRCCLogg____13676.aspx?Category=Alla&Status=1&Period=2 .

Det blev späckat av överraskningar när semifinal och final i VM i matchracing avgjordes i Lysekil idag. Sverige tog hem både VM-silver och VM-brons med ett femte VM-silver för Marie Björling, som såg sig slagen i tre raka matcher i finalen av dagens sensation Nicole Souter från Australien. Anna Kjellberg slog den forne världsmästarinnan Claire Leroy i två raka segrar i kampen om bronsplatsen.

Med klarblå himmel och frisk vind, 6-8 m/s, blev det tillslut drömförhållanden för den sista och avgörande dagen i VM i matchracing i Lysekil. Det bjöds på oerhörd spänning i mycket jämna och intensiva matcher. Tuffa slagdueller och precisa manövrar imponerade på de många åskådarna, som till och med kunde höra kommandoropen ombord på båtarna från åskådarklipporna.

Den unga australiskan Nicole Souter, rankad 8 i världen, gjorde storskräll både i semifinal och final och slog sina motståndare match efter match med perfekt segling genomgående under dagen. Souter har aldrig tidigare seglat i Lysekil och var definitivt inte bland finalfavoriterna när VM-tävlingarna inleddes i tisdags. Trots sina 25 år har Souter redan deltagit i tre tidigare VM men har aldrig lyckats ta en medalj.

– Vi har inte mycket erfarenhet av den här båttypen och vårt mål när vi kom hit var att placera oss topp sex. När vi mötte Claire Leroy i semifinal var oddsen mot oss. Ingen förväntade sig att vi skulle vinna och vi hade därför ingen press på oss. Vi var helt lugna och allt gick som det skulle, sa en överlycklig Nicole Souter, som förutom världsmästartiteln får ta emot 125 000 kr i prispengar med sin besättning. Souter gör en storsatsning till OS 2012 tillsammans med sin landsmaninna Katie Spithill.

Veteranen Marie Björling har haft ett två år långt uppehåll och ingen av motståndarna förväntade sig en så stabil insats från den forne världsettan. Men Björling, som redan har fyra tidigare VM-silver och en mycket erfaren besättning, var trots sin bedrift lite besviken när hon kom i land som världstvåa.

– Det är svårt att vara glad när man just blivit slagen i tre matcher på raken. Men vi är självklart ändå nöjda med tanke på att ha kommit från ett tvåårigt uppehåll. Med den korta träning vi har lyckats få in sedan vi gjorde vår första tävling i maj och att det var så hög klass på alla deltagarna i år gör ju att vi känner oss extra nöjda, sade Marie Björling, som kommer att ta ett rejält kliv upp på världsrankinglistan efter sin imponerande insats (nu rankad 43!).

En av dagens många överraskningar var den svårslagne fransyskan Claire Leroys resultat. Leroy toppade grundomgången men hamnade utanför prispallen när Anna Kjellberg slog fransyskan i två raka segrar i kampen om bronsplatsen.

I båda semifinalerna blev resultatet 3-1; till Nicole Souter mot Claire Leroy och till Marie Björling mot Anna Kjellberg.

Slutresultat VM i matchracing
(med Internationella Seglarförbundets ISAFs världsranking i parentes):

1. Nicole Souter (8) AUS
2. Marie Björling (43) SWE
3. Anna Kjellberg (10) SWE
4. Claire Leroy (1) FRA
5. Katie Spithill (2) AUS
6. Camille Ulrikkeholm (13) DEN
7. Sally Barkow (7) USA
8. Lotte Meldgaard Pedersen (5) DEN
9. Lucy Macgregor (3) GBR
10. Linda Rahm (4) SWE
11. Silke Hahlbrock (6) GER
12. Christelle Philippe (19) FRA

Länk: www.lysekilwomensmatch.se
Foto: Dan Ljungsvik.